Nou, mijn proeflezers krijgen versie 1 echt niet te zien hoor.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 07:41 schreef DaMart het volgende:En op welk moment schakelde jij proeflezers in? Toen het echt klaar was of meteen nadat je versie 1 af had?
Dank je. In een keer doorschrijven zonder ieder hoofdstuk tig keer aan te passen werkte goed. Zo ga ik het voortaan altijd maar doen, denk ikquote:Op vrijdag 4 juni 2010 10:50 schreef p-etr-a het volgende:
Gefeliciteerd, DaMart! Wat heb je dat snel en toegewijd gedaan.
Dat bevestigt mijn gevoel al een beetje. Versie 1 is de ruwste versie van het verhaal die er is, dus die zonder bijschaven naar proeflezers sturen leek me niet echt handig. Ik denk dan ook dat versie 2 de eerste is die in daarvoor in aanmerking gaat komenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:40 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nou, mijn proeflezers krijgen versie 1 echt niet te zien hoor.
Ik denk dat versie 3 of zo pas naar de proeflezers gaat.
Dat zie ik wel met verhalen van vroeger. Als ik nu mijn laatste boekpoging (2003) herlees, begrijp ik wel waarom uitgevers er niets in zagenquote:Het hele verhaal een tijdje laten liggen, wat Wonderer zegt, is overigens wel aan te raden. Op de een of andere manier ben je dan minder 'blind' voor je eigen foutjes en valkuilen.
Versie anderhalf, eigenlijk. Ik ga er na het afronden nog een keer doorheen en verbeter nog stomme foutjes, maar over het algemeen is versie 1 80% van de uiteindelijke versie, dus veel wordt er niet aan veranderd voor het naar de proeflezers gaat. Bij mijn vorige boek las een vriendin real time mee (die las wat ik de dag ervoor geschreven had). Ik ben zeker genoeg van mijn eerste versies om die op te sturenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 07:41 schreef DaMart het volgende:
[..]
En op welk moment schakelde jij proeflezers in? Toen het echt klaar was of meteen nadat je versie 1 af had?.
[..]
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:10 schreef wonderer het volgende:
Nadat ik het eerste hoofdstuk heb afgerond, blijf ik steken. Kut
Nou ja, ik heb hoofdstuk twee af, hoofdstuk een loop ik nog even op vast door research (iemand is iets voor me aan het uitzoeken). Maar ik heb voor elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt en bij het derde hoofdstuk begint die samenvatting met "Hoofdstuk waarin duidelijk wordt dat..." en ik heb geen idee hoe het duidelijk moet wordenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk niet hè, want we zitten hier al in hoofdstuk 2!.
Maar wat is het probleem, waar blijf je op steken?
Ik heb nog nooit iets uitgeprintquote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:44 schreef DaMart het volgende:
Ik ben begonnen met de eerste keer nalezen. Opmerkingen digitaal verwerken doe ik pas als ik alle 191 uitgeprinte pagina's heb voorzien van commentaar. Heb ik meteen een tweede leesmoment. Maar ik haal er toch al aardig wat dingen uit, met name taalkundige dingen, zoals zinnen die mooier kunnen.
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:14 schreef wonderer het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb hoofdstuk twee af, hoofdstuk een loop ik nog even op vast door research (iemand is iets voor me aan het uitzoeken). Maar ik heb voor elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt en bij het derde hoofdstuk begint die samenvatting met "Hoofdstuk waarin duidelijk wordt dat..." en ik heb geen idee hoe het duidelijk moet worden
Maar ik ben gister gewoon begonnen en ik zie wel waar het schip strandt. De eerste 50k gaan toch altijd moeizaam.
Goeie (geniale zelfs) recensie van mijn tweede boek leggen ook wel druk, trouwens. Ik heb de lat weer hoger gelegd voor mezelf, blijkbaar, daar moet ik nu wel weer aan kunnen voldoen.
Zou blij zijn als ik na dit derde boek even wat totaal anders kan doen.
Ik heb getwijfeld tussen herlezen op laptop of op papier. En op papier leest het toch iets anders, makkelijker ook bij lange teksten.quote:
quote:Wil trouwens voor dit boek wel de tekst in het stramien van een boek hebben. Ik kwam bij de drukproef vorige keer dingen tegen die puur door de compactheid van de tekst kwamen, dezelfde woorden die ineens boven elkaar komen te staan in plaats van links en recht in een zin, dat ziet er echt anders uit. Misschien een tip voor mensen?
Je zou het kunnen uitprinten op A5 formaat, met flink wat wit rondom (grotere marges dan normaliter in Word). Dan ziet het er al behoorlijk professioneel uit.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:21 schreef DaMart het volgende:
Is er een vast stramien voor een boek dan? Dus vaste regels die je kunt volgen om het op een boek te laten lijken?
Ik heb wat last met spanningsbogen, daarom heb ik voor elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt zodat ik in een oogopslag kan zien hoe het verhaal zich ontwikkelt. Ik reken erop dat er tijdens het schrijven nog heel wat bij komtquote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:21 schreef DaMart het volgende:
[..]
Is dit ook het laatste deel van een trilogie?
Ik maak zelf geen samenvattingen van de hoofdstukken. Dat werkt voor mij vooral beperkend, en als ik al iets vooruit plande, ging het verhaal ineens een heel andere kant op.
Ik lees altijd alles vanaf het scherm, dus ik ben eraan gewend, denk ik. Kwestie van voorkeur. Ik vind het ook zo vervelend om je aantekeningen tussen de regels te kriebelen en dan straks tijdens het uitwerken nog weten wat je ook alweer bedoelde. Dan liever meteen een nieuwe alinea schrijvenquote:Ik heb getwijfeld tussen herlezen op laptop of op papier. En op papier leest het toch iets anders, makkelijker ook bij lange teksten.
[..]
Nou ja, voor mijn boeken dus wel, dus ik kan straks bij de grafisch vormgever het sjabloon vragen en mijn tekst daarin laten lopen. Maar wat Gwywen ook al zegt, a5 met grote marges werkt ook. En ik geloof dat je bij lulu.com een word-sjabloon kunt downloaden.quote:Is er een vast stramien voor een boek dan? Dus vaste regels die je kunt volgen om het op een boek te laten lijken?
quote:Op woensdag 23 juni 2010 11:10 schreef Biancavia het volgende:
DaMart, want ontzettend goed!![]()
Hoe was het om het voor de eerste keer helemaal door te lezen?
Nog steeds hard mee bezig, wat een saai werk is dit.quote:Op woensdag 23 juni 2010 11:10 schreef Biancavia het volgende:
Gwywen, is het nog gelukt met het verwerken van je aantekeningen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |