abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82319473
Gefeliciteerd, DaMart! Wat heb je dat snel en toegewijd gedaan.

@DO2: Een zetter kan heel veel doen met de bladspiegel. Je kunt een pagina maken waar tweehonderd woorden op staan, je kunt ook een pagina maken waar driehonderdvijftig woorden op staan en allebei zien ze er prima uit. De eerste heeft dan veel tussenwit en vaak zijn de pagina's ook iets kleiner, een opmaak met veel 'lucht'. Maar zo weinig woorden op een pagina, dat zie je eigenlijk alleen als er weinig materiaal is (zeg vijftigduizend woorden of minder) en het toch een roman moet lijken. Als je, zoals DaMart, meer dan negentigduizend woorden hebt, wordt dat gewoon een boek van rond de driehonderd pagina's en is er geen enkele reden om het ruimer te zetten.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 11:40:00 #77
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_82321450
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 07:41 schreef DaMart het volgende:En op welk moment schakelde jij proeflezers in? Toen het echt klaar was of meteen nadat je versie 1 af had?
Nou, mijn proeflezers krijgen versie 1 echt niet te zien hoor.
Ik denk dat versie 3 of zo pas naar de proeflezers gaat.

Het hele verhaal een tijdje laten liggen, wat Wonderer zegt, is overigens wel aan te raden. Op de een of andere manier ben je dan minder 'blind' voor je eigen foutjes en valkuilen.
  Moderator vrijdag 4 juni 2010 @ 11:56:37 #78
42184 crew  DaMart
pi_82322246
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 10:50 schreef p-etr-a het volgende:
Gefeliciteerd, DaMart! Wat heb je dat snel en toegewijd gedaan.
Dank je. In een keer doorschrijven zonder ieder hoofdstuk tig keer aan te passen werkte goed. Zo ga ik het voortaan altijd maar doen, denk ik . En het maken van een schrijfschema hielp ook mee om de gang erin te houden. Het geeft toch een goed gevoel als je jezelf een doel geeft en eind van de week kun je tevreden constateren dat je je doel hebt gehaald .
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 11:40 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nou, mijn proeflezers krijgen versie 1 echt niet te zien hoor.
Ik denk dat versie 3 of zo pas naar de proeflezers gaat.
Dat bevestigt mijn gevoel al een beetje. Versie 1 is de ruwste versie van het verhaal die er is, dus die zonder bijschaven naar proeflezers sturen leek me niet echt handig. Ik denk dan ook dat versie 2 de eerste is die in daarvoor in aanmerking gaat komen .

Hoeveel proeflezers gebruiken jullie eigenlijk?
quote:
Het hele verhaal een tijdje laten liggen, wat Wonderer zegt, is overigens wel aan te raden. Op de een of andere manier ben je dan minder 'blind' voor je eigen foutjes en valkuilen.
Dat zie ik wel met verhalen van vroeger. Als ik nu mijn laatste boekpoging (2003) herlees, begrijp ik wel waarom uitgevers er niets in zagen . Dus het klopt zeker dat je er na langere tijd meer fouten uithaalt en je er objectiever naar kan kijken.

Maar aan de andere kant wil ik dan ook een versie lezen die qua verhaal ook echt klopt. Dus waar de achteraf gezien onnodige verwijzingen en ingezette verhaallijnen die toch niet verder uitgewerkt zijn, al uit zijn gehaald.
Sterrenstof (een kerstverhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 4 juni 2010 @ 12:18:09 #79
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_82323092
Een heus boek, dus. En dat in 4 maanden. Dat liegt er niet om. Ben benieuwd, DM.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 4 juni 2010 @ 12:26:31 #80
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_82323446
Ik heb vier proeflezers maar twee daarvan zijn familie dus die tel ik niet volledig mee
pi_82324958
Mag ik ook meedoen? In 2006 is mijn eerste boek uitgekomen, na daarna een aantal verhalen te hebben geschreven die het toch niet helemaal waren ben ik nu weer met een manuscript bezig waar ik zelf erg enthousiast over ben. Ik zit nu rond de 20.000 woorden. Naast het schrijven van dit manuscript, schrijf ik ook doktersromans.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 13:09:47 #82
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_82325289
Tvp.

-edit- , verkeerde tabblad , ik had hier al gepost .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 18:27:54 #83
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_82338413
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 07:41 schreef DaMart het volgende:

[..]

En op welk moment schakelde jij proeflezers in? Toen het echt klaar was of meteen nadat je versie 1 af had? .
[..]
Versie anderhalf, eigenlijk. Ik ga er na het afronden nog een keer doorheen en verbeter nog stomme foutjes, maar over het algemeen is versie 1 80% van de uiteindelijke versie, dus veel wordt er niet aan veranderd voor het naar de proeflezers gaat. Bij mijn vorige boek las een vriendin real time mee (die las wat ik de dag ervoor geschreven had). Ik ben zeker genoeg van mijn eerste versies om die op te sturen
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_82504052
ik ga me er na volgende week ook weer aan wagen. De vorige poging liep na een a4 of tien vast. Toen wilde ik te veel, te snel vertellen geloof ik. Deze poging zal ook wel niet slagen, ik heb niet de illusie meteen iets prachtigs te kunnen maken, maar ik heb weer een idee. En dat is al iets.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 18:10:38 #85
71919 wonderer
pi_82506868
Nadat ik het eerste hoofdstuk heb afgerond, blijf ik steken. Kut
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  Moderator dinsdag 8 juni 2010 @ 19:44:51 #86
42184 crew  DaMart
pi_82511667
Ik ben begonnen met de eerste keer nalezen. Opmerkingen digitaal verwerken doe ik pas als ik alle 191 uitgeprinte pagina's heb voorzien van commentaar. Heb ik meteen een tweede leesmoment. Maar ik haal er toch al aardig wat dingen uit, met name taalkundige dingen, zoals zinnen die mooier kunnen.
  Moderator dinsdag 8 juni 2010 @ 19:50:26 #87
42184 crew  DaMart
pi_82512034
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 18:10 schreef wonderer het volgende:
Nadat ik het eerste hoofdstuk heb afgerond, blijf ik steken. Kut

Dat kan natuurlijk niet hè, want we zitten hier al in hoofdstuk 2! .

Maar wat is het probleem, waar blijf je op steken?
  dinsdag 8 juni 2010 @ 20:14:24 #88
71919 wonderer
pi_82513550
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 19:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk niet hè, want we zitten hier al in hoofdstuk 2! .

Maar wat is het probleem, waar blijf je op steken?
Nou ja, ik heb hoofdstuk twee af, hoofdstuk een loop ik nog even op vast door research (iemand is iets voor me aan het uitzoeken). Maar ik heb voor elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt en bij het derde hoofdstuk begint die samenvatting met "Hoofdstuk waarin duidelijk wordt dat..." en ik heb geen idee hoe het duidelijk moet worden

Maar ik ben gister gewoon begonnen en ik zie wel waar het schip strandt. De eerste 50k gaan toch altijd moeizaam.

Goeie (geniale zelfs) recensie van mijn tweede boek leggen ook wel druk, trouwens. Ik heb de lat weer hoger gelegd voor mezelf, blijkbaar, daar moet ik nu wel weer aan kunnen voldoen.

Zou blij zijn als ik na dit derde boek even wat totaal anders kan doen.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 20:17:27 #89
71919 wonderer
pi_82513752
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 19:44 schreef DaMart het volgende:
Ik ben begonnen met de eerste keer nalezen. Opmerkingen digitaal verwerken doe ik pas als ik alle 191 uitgeprinte pagina's heb voorzien van commentaar. Heb ik meteen een tweede leesmoment. Maar ik haal er toch al aardig wat dingen uit, met name taalkundige dingen, zoals zinnen die mooier kunnen.
Ik heb nog nooit iets uitgeprint

Wil trouwens voor dit boek wel de tekst in het stramien van een boek hebben. Ik kwam bij de drukproef vorige keer dingen tegen die puur door de compactheid van de tekst kwamen, dezelfde woorden die ineens boven elkaar komen te staan in plaats van links en recht in een zin, dat ziet er echt anders uit. Misschien een tip voor mensen?
  Moderator dinsdag 8 juni 2010 @ 20:21:50 #90
42184 crew  DaMart
pi_82514055
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 20:14 schreef wonderer het volgende:

[..]

Nou ja, ik heb hoofdstuk twee af, hoofdstuk een loop ik nog even op vast door research (iemand is iets voor me aan het uitzoeken). Maar ik heb voor elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt en bij het derde hoofdstuk begint die samenvatting met "Hoofdstuk waarin duidelijk wordt dat..." en ik heb geen idee hoe het duidelijk moet worden

Maar ik ben gister gewoon begonnen en ik zie wel waar het schip strandt. De eerste 50k gaan toch altijd moeizaam.

Goeie (geniale zelfs) recensie van mijn tweede boek leggen ook wel druk, trouwens. Ik heb de lat weer hoger gelegd voor mezelf, blijkbaar, daar moet ik nu wel weer aan kunnen voldoen.

Zou blij zijn als ik na dit derde boek even wat totaal anders kan doen.

Is dit ook het laatste deel van een trilogie?

Ik maak zelf geen samenvattingen van de hoofdstukken. Dat werkt voor mij vooral beperkend, en als ik al iets vooruit plande, ging het verhaal ineens een heel andere kant op .
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 20:17 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit iets uitgeprint
Ik heb getwijfeld tussen herlezen op laptop of op papier. En op papier leest het toch iets anders, makkelijker ook bij lange teksten.
quote:
Wil trouwens voor dit boek wel de tekst in het stramien van een boek hebben. Ik kwam bij de drukproef vorige keer dingen tegen die puur door de compactheid van de tekst kwamen, dezelfde woorden die ineens boven elkaar komen te staan in plaats van links en recht in een zin, dat ziet er echt anders uit. Misschien een tip voor mensen?

Is er een vast stramien voor een boek dan? Dus vaste regels die je kunt volgen om het op een boek te laten lijken?
  dinsdag 8 juni 2010 @ 20:49:50 #91
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_82516034
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 20:21 schreef DaMart het volgende:
Is er een vast stramien voor een boek dan? Dus vaste regels die je kunt volgen om het op een boek te laten lijken?
Je zou het kunnen uitprinten op A5 formaat, met flink wat wit rondom (grotere marges dan normaliter in Word). Dan ziet het er al behoorlijk professioneel uit.
Maar voor correctiewerk op papier is het niet heel handig, dan is een 12-punts lettertype en regelafstand anderhalf veel werkbaarder.

Tip: je zinnen hardop voorlezen helpt ook om de kromme en slechtlopende eruit te filteren. Of dat dingen onbedoeld rijmen en zo. Of dat je afwisselingpatroon van korte/lange zinnen enigszins bijgesteld moet worden.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 20:58:33 #92
71919 wonderer
pi_82516704
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 20:21 schreef DaMart het volgende:

[..]

Is dit ook het laatste deel van een trilogie?

Ik maak zelf geen samenvattingen van de hoofdstukken. Dat werkt voor mij vooral beperkend, en als ik al iets vooruit plande, ging het verhaal ineens een heel andere kant op .
Ik heb wat last met spanningsbogen, daarom heb ik voor elk hoofdstuk een samenvatting gemaakt zodat ik in een oogopslag kan zien hoe het verhaal zich ontwikkelt. Ik reken erop dat er tijdens het schrijven nog heel wat bij komt
quote:
Ik heb getwijfeld tussen herlezen op laptop of op papier. En op papier leest het toch iets anders, makkelijker ook bij lange teksten.
[..]
Ik lees altijd alles vanaf het scherm, dus ik ben eraan gewend, denk ik. Kwestie van voorkeur. Ik vind het ook zo vervelend om je aantekeningen tussen de regels te kriebelen en dan straks tijdens het uitwerken nog weten wat je ook alweer bedoelde. Dan liever meteen een nieuwe alinea schrijven
quote:
Nou ja, voor mijn boeken dus wel, dus ik kan straks bij de grafisch vormgever het sjabloon vragen en mijn tekst daarin laten lopen. Maar wat Gwywen ook al zegt, a5 met grote marges werkt ook. En ik geloof dat je bij lulu.com een word-sjabloon kunt downloaden.

Voorlezen doe ik niet Dat vind ik zo lomp klinken... Ik kan ook helemaal niet goed voorlezen.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 21:24:15 #93
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_82518779
Ik ben momenteel overigens bezig met het verwerken van m'n aantekeningen van de papieren versie naar de computer... nondeju wat een verschrikkelijk saai werk zeg. Het lijkt maar niet op te schieten.
pi_83184717
Zo, maar weer eens reageren na mijn heerlijke vakantie.
Mijn manuscript telt nu in de derde herziene versie 57.000 woorden. Wellicht niet zo omvangrijk als dat van anderen in dit topic, maar er was een punt waarop ik op 38.000 zat en dacht dat het er nooit veel meer zouden worden.
Gisteren heb ik het met trillende handen naar de tweede proeflezeres gestuurd. ( )

DaMart, want ontzettend goed!
Hoe was het om het voor de eerste keer helemaal door te lezen?

Wonderer, ben je al door je blokkade heengekomen?

Gwywen, is het nog gelukt met het verwerken van je aantekeningen?
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 23 juni 2010 @ 16:44:38 #95
71919 wonderer
pi_83198732
Ik zit er nog middenin, maar het gaat wel beter ja. Gelukkig.

Wat fijn voor je dat je aan de volgende stap toe bent, ben benieuwd wat je proeflezers ervan vinden
  Moderator woensdag 23 juni 2010 @ 18:20:26 #96
42184 crew  DaMart
pi_83203196
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 11:10 schreef Biancavia het volgende:
DaMart, want ontzettend goed!
Hoe was het om het voor de eerste keer helemaal door te lezen?

Ik ben nog wel even bezig hoor. Ben nu ongeveer op een derde van het verhaal. Maar ik bekijk het eerst op papier en verwerk vervolgens zo snel mogelijk mijn aantekeningen, voordat ik ze niet meer snap .

Maar ik ben al aardig aan het schrappen en omgooien. Ik kwam ook een paar inconsistenties tegen. Iemand die Joyce heet, werd eerst Karin genoemd, bijvoorbeeld. En de beschrijving van een locatie week wat af van hoe die later in het verhaal terugkwam. Maar inmiddels loopt het aantal woorden ook aardig terug, maar dat was voorzien .
pi_83215032
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 11:10 schreef Biancavia het volgende:
Gwywen, is het nog gelukt met het verwerken van je aantekeningen?
Nog steeds hard mee bezig, wat een saai werk is dit.
Gelukkig kwam er gistermorgen een idee voor een nieuw Parelz-verhaal in me op, dat laat ik nog lekker even gisten in m'n achterhoofd terwijl ik me met het correctiewerk onledig houd.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 03:54:02 #98
71919 wonderer
pi_83709192
Schrijven met dit soort warmte is niet leuk
  dinsdag 6 juli 2010 @ 10:27:21 #99
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_83712821
Wel juist! Lekker stoer buiten werken onder de parasol!
(Hoewel iemand die ik sprak dacht dat ik de hele dag had staan schoffelen of zo toen ik vertelde dat ik 'in de tuin had gewerkt' )
pi_83715716
Ik ben de hele ochtend bezig geweest met snoeien in mijn stopwoorden. Van de 550 heb ik er zo'n 400 uit kunnen gooien. Voelt goed.
Ja, die met de ballen in de bek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')