Dat werkte bij mij totaal niet moet ik zeggen, zodra ik mezelf verplichtingen ga opleggen loopt het verhaal gelijk minder en verlies ik de lol erin.quote:Op maandag 12 april 2010 10:14 schreef DaMart het volgende:
Ik zet nu maar wat meer druk op het schrijven dan ik gewend ben. Normaal gesproken schrijf ik als ik er zin in heb, maar nu heb ik mezelf het doel gesteld om minimaal 5.000 woorden per week te schrijven, om te voorkomen dat het weer eens weken blijft liggen. Op die manier heb ik gisteren de 25.000-woordengrens overschreden. Nog minimaal zo'n 40.000 te gaan nu.
Vooralsnog werkt het wel aardig voor mij hoor. Maar in grote lijnen heb ik het verdere verhaal ook al in mijn hoofd zitten. De eerste versie is trouwens puur een kwestie van alles wat ik kan bedenken opschrijven. Daarna lees ik het wel terug, kan ik overbodige informatie schrappen, zinnen omgooien die niet lekker lopen, eventuele fouten uit het verhaal halen, etc.quote:Op maandag 12 april 2010 10:23 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dat werkte bij mij totaal niet moet ik zeggen, zodra ik mezelf verplichtingen ga opleggen loopt het verhaal gelijk minder en verlies ik de lol erin.
Daar heb ik ook ooit een schrijfinstructie opgevraagd... niks meer mee gedaan verder.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:34 schreef Biancavia het volgende:
Ik ga het over een andere boeg gooien, zojuist heb ik een proeftekst naar een uitgeverij van doktersromannetjes gestuurd. Ik ben benieuwd!![]()
Zag je het niet zitten om binnen een vast concept te werken? Heb je ooit eens van die boekjes gelezen?quote:Op maandag 12 april 2010 10:53 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Daar heb ik ook ooit een schrijfinstructie opgevraagd... niks meer mee gedaan verder.
Dus afgelopen weekend heb ik een paar van die boekjes gekocht en gelezen. Mensen met een hersentumor die na een week alweer vrolijk het ziekenhuis uithuppelen!quote:De schrijfstijl in jouw proeftekst wijkt nogal af van die in onze boekjes: tegenwoordige tijd i.p.v. verleden tijd, veel minder dialogen en veel gedachten, weinig actie. Ik raad je aan om eerst een paar boekjes uit onze series te lezen, zodat je een indruk krijgt van wat ik bedoel.
Ik heb ook een aantal boekjes gekocht destijds, want is was er niet mee bekend. Ik heb er eigenlijk geen goede reden voor waarom ik het toch niet ben gaan doen, misschien dat ik het toch nog eens ga doen.quote:Op maandag 12 april 2010 11:23 schreef Biancavia het volgende:
Goed bezig DaMart, dat was ook mijn tactiek!Leuk dat het voor jou ook zo werkt.
En nu weet je dat als je zo doorgaat dat dan over twee maanden de eerste complete versie af is. Da's ook een goede motivatie.
[..]
Zag je het niet zitten om binnen een vast concept te werken? Heb je ooit eens van die boekjes gelezen?
Ik had vrijdag al een reactie terug:
[..]
Dus afgelopen weekend heb ik een paar van die boekjes gekocht en gelezen. Mensen met een hersentumor die na een week alweer vrolijk het ziekenhuis uithuppelen!Geweldig.
Afijn, ik heb me gestort op een nieuwe proeftekst die ik eerst laat lezen door iemand die ook voor hen schrijft en als zij het 'goedkeurt' dan stuur ik die weer op.
Kloptquote:Op maandag 12 april 2010 11:23 schreef Biancavia het volgende:
Goed bezig DaMart, dat was ook mijn tactiek!Leuk dat het voor jou ook zo werkt.
En nu weet je dat als je zo doorgaat dat dan over twee maanden de eerste complete versie af is. Da's ook een goede motivatie.
Mooiquote:Op zondag 18 april 2010 20:30 schreef Biancavia het volgende:
Ik heb zojuist de laatste hand gelegd aan enkele veranderingen en hiermee besloten dat de tweede versie van mijn manuscript klaar is om uitgeprint te worden.
50.641 woorden.
Maar op deze manier kan je wel je boek snel en voor niks op de markt laten komenquote:Op dinsdag 23 februari 2010 17:33 schreef wonderer het volgende:
De juiste uitgever vinden.
En boekscout is een POD, dat is geen uitgever maar een drukker.
Ik ga toch liever voor de gewone uitgever, als mijn boek klaar is. Gevoelsmatig geeft het mij een stuk meer voldoening als een uitgever het boek goed genoeg vindt om uit te geven, dan wanneer ik gebruik zou maken van POD.quote:Op dinsdag 20 april 2010 16:38 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Maar op deze manier kan je wel je boek snel en voor niks op de markt laten komen
En werkt het voor jou niet om dan wat verder in het verhaal te beginnen, en het begin later te schrijven?quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:52 schreef wonderer het volgende:
Ik zit tegen het begin op te hikken... Ik wilde vorige week al begonnen zijn
Nee, ik bedoel er echt mee te beginnen... dus de hoofdstukken indelen en het plot opzetten enzo.quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:54 schreef DaMart het volgende:
[..]
En werkt het voor jou niet om dan wat verder in het verhaal te beginnen, en het begin later te schrijven?
Ja!quote:Op dinsdag 20 april 2010 00:17 schreef wonderer het volgende:
Maak effe een nieuw topic voor jouw project, Nadine *liefkijk*
Het is je al vaker gelukt, dus gaat het nu ook wel goedkomen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:57 schreef wonderer het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel er echt mee te beginnen... dus de hoofdstukken indelen en het plot opzetten enzo.
En als ik eenmaal bezig ben, dan komt het wel, maar mezelf ertoe zetten om te beginnen... daar ben ik niet zo goed in
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, die met de ballen in de bek.
Ik bevond me de afgelopen weken in de 'holbewoner'-fase, dat wil zeggen: alleen maar schrijven en verder niks, dus ik kwam er niet aan toe. Maar het tweede deel is aangemaaktquote:Op dinsdag 20 april 2010 00:17 schreef wonderer het volgende:
Maak effe een nieuw topic voor jouw project, Nadine *liefkijk*
Ben stiekem al aan het schrijvenquote:Op donderdag 29 april 2010 19:02 schreef Biancavia het volgende:
Joepie voor wonderer en Arthur!
Ben je nog met de opzet bezig, of ook echt al aan het schrijven geslagen?
Mijn moeder (die aan het proeflezen is), belde me zojuist op dat ze op de helft van m'n manuscript was en tevens in totale verwarring.
Er zijn inderdaad bepaalde delen die ik opzettelijk vaag heb gehouden, maar dit is ook niet de bedoeling...
Wel bijzonder nuttige feedback, zelf dacht ik namelijk dat het wel duidelijk genoeg was.
quote:Op donderdag 29 april 2010 19:06 schreef DaMart het volgende:
Goed om te zien dat iedereen nog steeds druk aan het schrijven is.
Ik ben zelf ook alweer aardig opgeschoten, de afgelopen twee weken zit ik op zo'n 10.000 woorden per week, en in totaal heb ik er nu zo'n 42.000... ongeveer op de helft van wat een mooi aantal voor een boek zou zijn, dus.
Oh, deze had ik gemist.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:06 schreef DaMart het volgende:
Goed om te zien dat iedereen nog steeds druk aan het schrijven is.
Ik ben zelf ook alweer aardig opgeschoten, de afgelopen twee weken zit ik op zo'n 10.000 woorden per week, en in totaal heb ik er nu zo'n 42.000... ongeveer op de helft van wat een mooi aantal voor een boek zou zijn, dus.
Het wordt een roman, of dat zou het moeten worden, over een man die probeert zijn leven en zichzelf te veranderen, om maar uit de sleur van het alleen zijn te komen. Hij vertelt in het verhaal hoe zijn leven op zijn kop werd gezet door een aantal gebeurtenissen, die eigenlijk begonnen met een tip over iets wat in het verleden is gebeurd, en wat hij nooit heeft begrepen. Er lopen nu drie verhaallijnen met dezelfde hoofdpersoon door elkaar, en die komen uiteindelijk allemaal samen.quote:Op donderdag 29 april 2010 19:15 schreef Biancavia het volgende:
[..]
![]()
Wat ontzettend goed! De helft? met 60.000 heb je in mijn ogen al een volwaardig boek...
Wat ben je eigenlijk voor genre aan het schrijven? Je zal het vast wel ergens gemeld hebben, maar ik weet het niet meer.
Ik zit nog steeds net boven de 50.000 woorden, maar ik ga het niet zitten uitbreiden alleen maar om te rekken. Toch heb ik wel een aantal scenes die ik wellicht veel meer zou kunnen uitbreiden, maar ik wacht even tot mijn eerste proeflezeres aan kan geven of het wat toe zou voegen aan het verhaal.
Ik stop uiteraard ook wel als het verhaal klaar is. Dan is woorden toevoegen voor het toevoegen ook niet handig. Alleen denk ik dat ik zeker nog wel 25.000 tot 30.000 woorden nodig heb om de rest van het verhaal te kunnen vertellenquote:Op donderdag 29 april 2010 19:27 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh, deze had ik gemist.
Goed man, dat zijn echt veel woorden in een week. Ik denk dat je je niet zo moet blindstaren op het totaal aantal woorden, maar een beetje een richtlijn is volgens mij wel fijn, weet je ook de indeling beter. Je kunt nu natuurlijk niet al naar de climax toewerken als je nog 40k moet
Yeah, als je iemands hele leven wil beschrijven, heb je daar best wat woorden voor nodigquote:Op donderdag 29 april 2010 21:57 schreef Biancavia het volgende:
Da's ook flink veel, wonderer.
DaMart, het klinkt zeer interessant, het gegeven op zich en dan drie verhaallijnen die door elkaar lopen. Je hebt gelijk dat je veel beter door kunt schrijven en later te gaan schrappen. Tussendoor hoofdstukken gaan herschrijven heeft denk ik ook niet heel veel nut, je weet immers niet eens wat er allemaal tussendoor nog kan gaan gebeuren.
Heb je zelf een idee hoe het kan komen dat je nauwelijks vooruit komt met het vervolg?quote:Op donderdag 29 april 2010 22:20 schreef Burlapeater het volgende:
Ik zit momenteel in een blokkade.
Heb net dus dat eerste boek af, een uitgebreide biografie over een componisten familie die begint in de 15de eeuw en eindigt in de 21e eeuw. Vele familie leden komen aan bod, maar de rode draad is muziek. Het 2de boek wil ik geheel wijden aan een vertakking van de familie van begin 19de eeuw. Wel een andere achternaam, maar weer met muziek, maar nu meer de nadruk op het gewone leven. Alleen ik kom nauwelijks vooruit.
Wat wel een leuke toevoeging is aan het eerste boek, namelijk een uitgebreid familie stamboom met echt alle leden van 1450 tot 2010. En alles klopt als een bus. Is dat een leuke toevoeging bij een eventuele uitgave van het boek?
quote:Op zondag 16 mei 2010 23:08 schreef Gellius het volgende:
Ongetwijfeld een domme vraag, maar waar komt die betrokkenheid bij het aantal woorden vandaan? Ik ben een lezer, geen schrijver, maar ik heb nog nooit bij het consumeren van een roman, of novelle, de aanvechting gehad om op woordschaal te kwantificeren.
Zo voelt het voor mij ook. Bovendien kun je een woordenaantal vrij direct omzetten in een pagina-aantal. Een pagina in een boek is tussen de 300 en 400 woorden, dus voor een vrij ruim gezet boek van 200 pagina's heb je al 60.000 woorden nodig. Als je dat weet, is het wel prettig om daarnaartoe te werken.quote:Op maandag 17 mei 2010 00:13 schreef wonderer het volgende:
Voor mij is het gewoon het kwantificeren van de eerste versie. "Ik heb hard gewerkt", dat idee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |