abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82497688
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 15:03 schreef ChocolateGiddyUp het volgende:
2 juni te horen gekregen dat ik dus ADHD heb, fijn om te horen op je 27e na jarenlang compleet verkeerde hulp gehad te hebben met praat-sessies waar helemaal niets uitkwam, en 6 jaar aan verspilde studiefinanciering. Was op een gegeven moment compleet uitgepraat, alleen toch nog chaos in mn hoofd en extreem slechte concentratie, waardoor ik uiteindelijk studeren maar heb opgegeven. Bij PsyQ waren ze er vrij snel uit, ADHD dus. Ben absoluut niet (meer) hyperactief, maar bij volwassenen kan dat zich blijkbaar dus ook uiten in veel bewegen met handen en heel onsamenhangend praten. Heb nu eerst 3 keer per dag 10 milligram ritalin, en volgende week word dat verhoogd naar 15 milligram 3 keer per dag, en na een maand dus een evaluatie of dat genoeg is. Moet zeggen, het werkt best wel heel goed. Had verwacht dat ik er redelijk een zombie van zou worden. Vroeger hadden ze wel eens gezegt dat ik enorm veel weghad van ADHD, maar nooit serieus naar laten kijken, want tja, heb liever niets mis met me dan ADHD (mn ouders dachten er ook zo over, zodoende is daar nooit wat mee gedaan).
Heb best lang gedacht dat ik dom was en zo, alleen na wat testen op dat vlak blijk ik nog best wel intelligent, alleen nu is het zo dat ik binnenkort in de WAJONG loop en tot die tijd moet overbruggen, terwijl ik, als ik eerder die hulp had gehad, ik waarschijnlijk HBO op mijn sloffen had kunnen halen, beuh!
Hoop dat je er wat aan hebt
pi_82500988
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 15:03 schreef ChocolateGiddyUp het volgende:
2 juni te horen gekregen dat ik dus ADHD heb, fijn om te horen op je 27e na jarenlang compleet verkeerde hulp gehad te hebben met praat-sessies waar helemaal niets uitkwam, en 6 jaar aan verspilde studiefinanciering. Was op een gegeven moment compleet uitgepraat, alleen toch nog chaos in mn hoofd en extreem slechte concentratie, waardoor ik uiteindelijk studeren maar heb opgegeven. Bij PsyQ waren ze er vrij snel uit, ADHD dus. Ben absoluut niet (meer) hyperactief, maar bij volwassenen kan dat zich blijkbaar dus ook uiten in veel bewegen met handen en heel onsamenhangend praten. Heb nu eerst 3 keer per dag 10 milligram ritalin, en volgende week word dat verhoogd naar 15 milligram 3 keer per dag, en na een maand dus een evaluatie of dat genoeg is. Moet zeggen, het werkt best wel heel goed. Had verwacht dat ik er redelijk een zombie van zou worden. Vroeger hadden ze wel eens gezegt dat ik enorm veel weghad van ADHD, maar nooit serieus naar laten kijken, want tja, heb liever niets mis met me dan ADHD (mn ouders dachten er ook zo over, zodoende is daar nooit wat mee gedaan).
Heb best lang gedacht dat ik dom was en zo, alleen na wat testen op dat vlak blijk ik nog best wel intelligent, alleen nu is het zo dat ik binnenkort in de WAJONG loop en tot die tijd moet overbruggen, terwijl ik, als ik eerder die hulp had gehad, ik waarschijnlijk HBO op mijn sloffen had kunnen halen, beuh!
Ben zelf 27 (binnenkort 28) en word momenteel getest op ADHD. Mijn psycholoog zei dat ze haar schoen zou opvreten als ik het niet zou hebben. Ben vanaf mijn 18 al proberen een studie af te ronden en ben momenteel op het punt beland om mijn huidige studie ook op te geven omdat ik er niet doorheen kan komen. Het is allemaal herkenbaar en precies toepasbaar op mij dit verhaal. Succes ermee, wie weet post ik binnenkort ook wel een soortgelijk iets.
pi_82502240
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 16:16 schreef McGilles het volgende:

[..]

Ben zelf 27 (binnenkort 28) en word momenteel getest op ADHD. Mijn psycholoog zei dat ze haar schoen zou opvreten als ik het niet zou hebben. Ben vanaf mijn 18 al proberen een studie af te ronden en ben momenteel op het punt beland om mijn huidige studie ook op te geven omdat ik er niet doorheen kan komen. Het is allemaal herkenbaar en precies toepasbaar op mij dit verhaal. Succes ermee, wie weet post ik binnenkort ook wel een soortgelijk iets.
Zorg ervoor dat ze er niet achter komt dat je ADHd hebt en film het wanneer ze haar schoen opeet! Film het alsjeblieeeeeft! I wanna see it
pi_82674857
Weet iemand wat het verschil is tussen methylfenidaat en methylfenidaatchloride?

Of is het hetzelfde?
pi_82676627
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 17:39 schreef 8. het volgende:
Weet iemand wat het verschil is tussen methylfenidaat en methylfenidaatchloride?

Of is het hetzelfde?
ik neem aan dat je methylfenidaathydrochloride bedoelt?
dat is in ieder geval ritalin en methylfenidaat is dat ook.
dus jep, is hetzelfde.
pi_82682994
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 18:19 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

ik neem aan dat je methylfenidaathydrochloride bedoelt?
dat is in ieder geval ritalin en methylfenidaat is dat ook.
dus jep, is hetzelfde.
Ah ja dat bedoel ik. Ik keek niet goed.

Dankje!
pi_82782954
tvp
Probeer nu even een maand zonder medicatie, heb het idee dat het veel beter gaat dan voor die adhd trainingen.
  maandag 14 juni 2010 @ 13:04:52 #108
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_82783252
Ik heb de laatste tijd heel erg dat koffie + ritalin = nerveus tot op t bot.. nu wil koffie in mijn geval vaak zeggen: een mok op espressokracht, maar ik heb dus het idee dat die twee samen niet echt werken...
pi_82783505
quote:
Op maandag 14 juni 2010 13:04 schreef wallofdolls het volgende:
Ik heb de laatste tijd heel erg dat koffie + ritalin = nerveus tot op t bot.. nu wil koffie in mijn geval vaak zeggen: een mok op espressokracht, maar ik heb dus het idee dat die twee samen niet echt werken...
Haha dat kan ik je verzekeren toen ik net met ritaling begon vroeg mijn psych hoeveel cafeīne ik op een dag dronk.
Ik: 5 tot 10 blikjes cola.
En toen mocht ik er nog maar 2 ik mis ze... sooo muuuch maargoed, cafeīne is ook een pepmiddel (net als methylfenidaat), dus die combo is niet zo best nee..
pi_82796700
Was er net mooi een weekend weg gepland aansluitend op mijn afspraak bij PsyQ, verplaatsen ze hem

Maar nu kan ik wel 4 dagen eerder terecht, en een wat schappelijkere tijd (15.00)
Everthing you can imagine is real.
  maandag 14 juni 2010 @ 18:26:50 #111
304970 Jagraag
Lekker vaag..
pi_82796997
quote:
Haha dat kan ik je verzekeren toen ik net met ritaling begon vroeg mijn psych hoeveel cafeīne ik op een dag dronk.Ik: 5 tot 10 blikjes cola.
En toen mocht ik er nog maar 2 ik mis ze... sooo muuuch maargoed, cafeīne is ook een pepmiddel (net als methylfenidaat), dus die combo is niet zo best nee..
Ik wacht nog op de diagnose, maar dat wordt zwaar afkicken voor me als ik aan die zooi begin, ik drink nu gerust 10 mokken koffie per dag, en ook vrij sterke als het ff kan, met veel suiker.. Ik hoop dat ritalin het waard gaat zijn
If a million people believe a foolish thing, it is still a foolish thing
pi_82800884
Vandaag mijn intake gehad bij Psyq. Pff wat een lijst met vragen moest ik beantwoorden zeg . Opvallend is dat ik in mijn vroege kindertijd (0-12 jaar) bijna geen klassieke symptomen had, en dat het pas zo rond 13 jaar is begonnen. Nog 3 afspraken te gaan en dan hebben ze genoeg info om een diagnose te stellen, of juist niet .
pi_82817973
quote:
Op maandag 14 juni 2010 19:45 schreef oddeyed het volgende:
Vandaag mijn intake gehad bij Psyq. Pff wat een lijst met vragen moest ik beantwoorden zeg . Opvallend is dat ik in mijn vroege kindertijd (0-12 jaar) bijna geen klassieke symptomen had, en dat het pas zo rond 13 jaar is begonnen. Nog 3 afspraken te gaan en dan hebben ze genoeg info om een diagnose te stellen, of juist niet .
Diagnose stellen doen ze wel na 3 afspraken, welke diagnose het word is alleen nog de vraag
pi_82840642
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 00:37 schreef McGilles het volgende:

[..]

Diagnose stellen doen ze wel na 3 afspraken, welke diagnose het word is alleen nog de vraag
Echt? Zullen ze echt een diagnose stellen puur om het ''stellen van'' als je er maar een beetje op lijkt? Zodat ze er weer eentje bij hebben?

Nog meer mensen hier die pas later echt last kregen van de symptomen? Ben wel benieuwd
pi_82840763
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 16:51 schreef oddeyed het volgende:

[..]

Echt? Zullen ze echt een diagnose stellen puur om het ''stellen van'' als je er maar een beetje op lijkt? Zodat ze er weer eentje bij hebben?

Nog meer mensen hier die pas later echt last kregen van de symptomen? Ben wel benieuwd
, ikke. Begin vorig jaar ben ik naar de psych gegaan (moet nog steeds bellen voor een nieuwe medicijn afspraak , al een maand)...
pi_82841319
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 16:53 schreef RvLaak het volgende:

[..]

, ikke. Begin vorig jaar ben ik naar de psych gegaan (moet nog steeds bellen voor een nieuwe medicijn afspraak , al een maand)...
Maar hoe merkte je dit dan? Had je altijd al symptomen maar kreeg je daar later problemen mee, bijvoorbeeld op je werk, of had je nooit symptomen, maar kreeg je die ''plotseling'' en zocht je toen hulp?
  dinsdag 15 juni 2010 @ 19:29:27 #117
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_82847792
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 17:05 schreef oddeyed het volgende:

[..]

Maar hoe merkte je dit dan? Had je altijd al symptomen maar kreeg je daar later problemen mee, bijvoorbeeld op je werk, of had je nooit symptomen, maar kreeg je die ''plotseling'' en zocht je toen hulp?
hele leven afvragen: wat is er nou mis met me en waarom lukt er nou niks. tm middelbare school leverde dat, behalve niet gelukkig zijn, niet zoveel ellende op. studie en vooral werk werd lastig, paar keer ziektewet en toen maar naar de psych en hard drammen en doen. uiteindelijk zelf ontdekt wat het was en uiteindelijk wilden ze het wel toegeven. zoiets.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  dinsdag 15 juni 2010 @ 19:53:55 #118
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_82848890
quote:
Op maandag 14 juni 2010 19:45 schreef oddeyed het volgende:
ik had waarschijnlijk toen al wel last van add maar mijn adhd is later gekomen en hoe ouder ik word hoe meer ik er last van krijg....
Ik ben tenminste niet bang voor broccoli!!
Arrogantie is een ander woord voor zelfkennis
Hoe langer ik Bi ben hoe lesbischer ik word
Life: Highly overrated but you still gotta play the game
pi_82849854
Heeft er iemand ervaring met de diagnose manisch depressief en daarnaast ADD? geen ritalin( schijnt weer manieen in de hand te werken) , dus altijd in stabiele periodes toch chaos in mijn hoofd.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  dinsdag 15 juni 2010 @ 20:20:44 #120
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_82850222
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 20:12 schreef seasushi het volgende:
Heeft er iemand ervaring met de diagnose manisch depressief en daarnaast ADD? geen ritalin( schijnt weer manieen in de hand te werken) , dus altijd in stabiele periodes toch chaos in mijn hoofd.
ehm, nee, maar het lijkt me niet prettig!
  dinsdag 15 juni 2010 @ 20:25:26 #121
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_82850478
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 20:12 schreef seasushi het volgende:
ik ben niet manisch depressief maar wel chronisch somber (dysthemie) en last van depressies. Ik ga over paar weken wel beginnen met concerta's maar moet eerst antidepressiva spiegel opbouwen ivm de bijwerkingen van methylfenidaat medicaties.
pi_82850698
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 20:25 schreef Knuffelzacht het volgende:

[..]

ik ben niet manisch depressief maar wel chronisch somber (dysthemie) en last van depressies. Ik ga over paar weken wel beginnen met concerta's maar moet eerst antidepressiva spiegel opbouwen ivm de bijwerkingen van methylfenidaat medicaties.
Mijn depressies zijn wel redelijk beheersbaar, mijn manieeen wat minder...
  dinsdag 15 juni 2010 @ 20:33:40 #123
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_82850999
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 20:28 schreef seasushi het volgende:

[..]

ook al ben ik nu niet depressief maar door mijn verleden was het verstandig om ze te nemen (lees als ik het niet deed zou ik geen concerta's krijgen) kan je niet bv lithium nemen voor je manieen? en daarnaast meds voor add?
  dinsdag 15 juni 2010 @ 20:48:32 #124
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_82851773
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 20:28 schreef seasushi het volgende:

[..]

heb je geen psych die daar wat vanaf weet? maar komt zeker niet zoveel voor die combi?
pi_82856416
Lange reactie word dit maar ja
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 19:29 schreef Murmeli het volgende:

[..]

tekst
Bedankt voor je reactie! Dat heb ik wel, dat ik me altijd al af heb gevraagd waarom ik zo anders ben dan de rest en waarom ik steeds dezelfde fouten maak. Maar van 0-12 was ik vooral dromerig, slaapproblemen, en vanaf 13 jaar heb ik meer de concentratie problemen en ik ben redelijk opvliegend. Toen ik 13 was ben ik best hard op mijn hoofd gevallen, misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Iig, ik hoor het wel van de psych. Ze is wel aardig gelukkig .
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 19:53 schreef Knuffelzacht het volgende:

[..]

ook tekst
Dus bij jou is het eigenlijk een beetje zoals ik het ook ervaar, dat ik vooral vroeger wat add-ig was, en nu steeds drukker ben. Gek he, overal staat het andersom

En seasushi, wat lastig en vervelend joh dat je die chaos dan altijd blijft houden . Hopen dat je er dan toch medicijnen ofzo voor kan krijgen

Wat ik trouwens best een stomme vraag vond, in de lijst van vragen die ik allemaal moest beantwoorden, was deze; Heb je een hekel aan wachten in een rij? Ja, maar dat heeft iedereen? Ik word nerveus en chagrijnig, maar dat komt misschien ook van m'n karakter? Dat ik ongeduldig ben van aard ofzo? Vind het een beetje een algemene vraag. Zo een waar iedereen wel ja op antwoord, want wie vind het nou leuk/niet erg?
  dinsdag 15 juni 2010 @ 22:48:50 #126
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_82860175
er is een verschil tussen een hekel hebben aan wachten of letterlijk onrustig worden.... ik word onrustig e.d. dat is niet "normaal"
pi_82864815
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 22:48 schreef Knuffelzacht het volgende:
er is een verschil tussen een hekel hebben aan wachten of letterlijk onrustig worden.... ik word onrustig e.d. dat is niet "normaal"
Nou, ik ben het mee eens dat sommige vragen bij zo'n test wel door 90% van de bevolking met 'ja' kunnen worden beantwoord. Onrustig is niet per definitie irritant, ik ben vaak zat onrustig maar kan er wel mee omgaan.
pi_82868167
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 20:33 schreef Knuffelzacht het volgende:

[..]

ook al ben ik nu niet depressief maar door mijn verleden was het verstandig om ze te nemen (lees als ik het niet deed zou ik geen concerta's krijgen) kan je niet bv lithium nemen voor je manieen? en daarnaast meds voor add?

Helaas. lithium is voor mij geen optie. Ik gebruik wel andere medicatie. maar het gaat te ver om het daar hier over te hebben. (off topic) Helaas blijft volgens mijn psych bij het gebruik van ritalin de kans bestaan op manieeen. Eigenlijk is het : leer er maar mee leven. Ik hoopte dat er mensen zijn met andere ervaringen. Ik zou het bijna uit willen proberen of hij gelijk heeft dat het gebruik van ritalin/concerta manieen oplevert , maar hij gaat met dat experiment niet accoord
pi_82917592
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 17:05 schreef oddeyed het volgende:

[..]

soz voor de late reactie, was ff vergeten dat ik gepost had

Voor mij was het in principe al lang duidelijk dat ik waarschijnlijk ADHD heb. Ben op de MAVO een paar dagen onder handen genomen door het RIAGG. Hoewel ik die organisatie zo ver vertrouw als ik ze kan gooien, was het wel iets dat in mijn achterhoofd is blijven hangen.

Sinds ik niet meer naar school ging en full-time burger ben geworden, kreeg ik meer en meer last van de symptomen. Concentratie problemen, onrustig, druk, vergeetachtig(er), etc, etc. Het labeltje van het RIAGG kwam weer bovendrijven. Toen ik er zelf echt niet meer tegen kon, ben ik wat online testjes gaan doen en in deze reeks gaan lezen & posten. Testjes waren behoorlijk indicatief

Afspraak gemaakt met de huisarts, doorverwezen naar 't Centrum in Twello, afspraak met de psych gehad. Dude had zoiets van "goh, door jouw verleden en papieren ga ik geen tijd steken in een diagnose, maar krijg je bij wijze van diagnose concerta." Geslikt, hielp wat (dosis is nu eindelijk goed, 72mg) en zodoende een nieuwe diagnose gekregen .

Off Topic: Murms
  donderdag 17 juni 2010 @ 15:24:03 #130
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_82934228
@Murmeli

Lees het nu pas, hierbij wat vraagjes.

- Hoe is de rebound
- Hoelang actief
- Dosering/gewicht
- Hoe zijn de ervaring t.o.v. Methylfenidaat

Dank!
  vrijdag 18 juni 2010 @ 10:11:47 #131
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_82967586
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 15:24 schreef feelsgoodman het volgende:
@Murmeli

Lees het nu pas, hierbij wat vraagjes.

- Hoe is de rebound
- Hoelang actief
- Dosering/gewicht
- Hoe zijn de ervaring t.o.v. Methylfenidaat

Dank!
ehm..... wat ik ervan heb begrepen (ik heb het natuurlijk niet uit eigen ervaring!)
- rebounds waren iets erger dan bij concerta (hij heeft ritalin nooit gehad), volgens mij ging hij van de dex slechter slapen terwijl hij met concerta gewoon sliep, zelfs tijdens een rebound.
- het werkte 4 uur geloof ik, of 3,5. vrij kort in ieder geval. maar concerta werkt bij hem ook maar 6 a 7 uur, dus blijkbaar breekt ie alles nogal snel af.
- dosering pff 5 pilletjes van 5 mg per dag dacht ik. telkens met iets van 3,5 uur ertussen. gewicht bedoel je zijn gewicht? iets van 60. of 61 misschien.
- ervaring: hij is er weer mee gestopt omdat ie er gejaagdvan werd. concentratie werd wel veel beter dan met concerta, maar de onrust werd niet minder, zelfs sterker waardoor hij ook niet optimaal gebruik kon maken van de concentratie. en ik vond hem er niet echt liever van worden. ook niet onaardig ofzo, maar hij kwam met concerta veel rustiger over. daar gaat hij binnenkort dus ook weer op terug.

hoe bevalt het bij jou nu zo na een aantal weken?
pi_82982239
Hallo

Ik mag naar Psyq voor een gesprek met een therapeut zijn er mensen hier die daar ook eens zijn geweest? En wat is jullie ervaring?
Haters gonna hate.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 15:23:37 #133
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_82983557
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 15:03 schreef CyclingGirl het volgende:
Hallo

Ik mag naar Psyq voor een gesprek met een therapeut zijn er mensen hier die daar ook eens zijn geweest? En wat is jullie ervaring?
Weinig klachten over de intakes van psyQ maar het ligt misschien ook aan de persoon die je daar treft... btw mocht je adhd hebben, lange wachtlijs!

welke locatie ga je?
pi_82987353
Ik heb een afspraak in september holadijeee. Ik ga in Rotterdam.
Haters gonna hate.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 16:59:08 #135
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_82988628
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 16:32 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik heb een afspraak in september holadijeee. Ik ga in Rotterdam.
zo, dat duurt nog ff. klote zeg! ben tzt wel erg benieuwd naar je ervaringen. ik zit in rotterdam bij de/het riagg maar die lui snappen er niet zo heel veel van.
pi_83068004
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 20:00 schreef Jagraag het volgende:
*cencored* wat is het moeilijk een ADD diagnose te krijgen als je al wat ouder ben. Ik weet 100% zeker dat ik het heb, dat weet ik al jaren, maar door gebrek aan (aantoonbaar!) bewijs uit m'n jeugd (beide ouder overleden) kreeg ik die diagnose niet, ook al past het plaatje verder perfect bij me.. Een tijdje terug heb ik een afspraak gemaakt bij PsyQ voor een nieuwe diagnose, maar ik verwacht dat ik daar tegen de zelfde problemen ga aanlopen. Bovendien duurt het een eeuw voordat ik er eindelijk terecht kan (3 maanden).

Eigenlijk is de enige reden waarom ik de diagnose wil om een keer concerta/ritalin te kunnen testen, In de hoop dat dit me misschien kan helpen, vooral op werk, waar m'n gedachten constant afdwalen en ik soms gerust 2 uur over een simpele email doe, b.v.. Ik hoor alleen zoveel verhalen dat de bijwerkingen soms erger zijn dan het probleem dat ik het eigenlijk gewoon eens zou willen proberen voordat ik mezelf door zo'n heel proces heen ga slepen, want de diagnose an sich kan me weinig schelen: ik weet het toch al, het plaatje klopt perfect.

Mijn vraag is dus: heeft iemand er ervaring mee dat je dit misschien ook zonder diagnose krijgen, via huisarts ofzo? Ik heb zoiets een keer opgevangen namelijk, maar het lijkt me eigenlijk sterk.
Begin dit jaar heb ik via mijn huisarts ritalin medicatie gekregen, hij gaf mij subtiel de keuze om het traject in te gaan -wat erg lang kan duren + de kans was groot dat men uiteindelijk zou zeggen dat ik waarschijnlijk add heb- OF om de kortste weg te kiezen: beginnen met ritalin. Zelf is hij al wat jaren gespecialiseerd in AD(H)D, dus dat zat wel pluis.
Ik koos voor het laatste. Ik begon met 5 mg ritalin en op het laatst zat ik op 35mg per dag geloof ik.
Ik ben ermee gestopt (heb het 1,5 maand geprobeerd denk ik) want mijn hoofd werd nog chaotischer door de rebounds; ik was gewoon echt vaak te laat.
Concerta is te duur voor me en op zich is het ook troep maar ik wil me nog wel een keer laten testen, gewoon puur ter bevestiging en misschien om een coach in de hand te nemen want vooral in mijn werk merk ik echt dat ik te kort kom.
Ik kan niet plannen, heb moeite met autoriteit, ben enorm snel afgeleid, blabla je kent het wel.

Verder had ik overdag geen/weinig eetlust (en ik weeg maar 55kg dus dat kwam niet goed uit), enorme droge mond (leuk als je 's nachts altijd met mond open slaapt haha) en soms was ik misselijk ineens.

Ik hoop dat je huisarts relaxed genoeg is.
pi_83068548
A.s. woensdag gesprek met m'n ma erbij, ben benieuwd. Geen zin in maar hoort bij de diagnose he
pi_83070112
quote:
Op zondag 20 juni 2010 20:15 schreef McGilles het volgende:
A.s. woensdag gesprek met m'n ma erbij, ben benieuwd. Geen zin in maar hoort bij de diagnose he
Waarom vind je het zo vervelend dan? Staat ze er niet echt achter of vind je het gewoon vervelend dat ze dan jouw problemen enzo hoort?
pi_83071048
quote:
Op zondag 20 juni 2010 20:48 schreef oddeyed het volgende:

[..]

Waarom vind je het zo vervelend dan? Staat ze er niet echt achter of vind je het gewoon vervelend dat ze dan jouw problemen enzo hoort?
Het contact met mijn ouders is niet echt diepgaand en zo'n gesprek wel, dus daarom kijk ik er tegenop. Wie weet valt het mee en ben benieuwd of ik zelf wel vrijuit kan praten.
pi_83071208
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:05 schreef McGilles het volgende:

[..]

Het contact met mijn ouders is niet echt diepgaand en zo'n gesprek wel, dus daarom kijk ik er tegenop. Wie weet valt het mee en ben benieuwd of ik zelf wel vrijuit kan praten.
Oke, ja dan begrijp ik het wel. Ik heb eigenlijk precies hetzelfde, maar mijn psycholoog bood aan om eerst met ons drieën te praten, en dan later nog een uurtje met mij, maar dan zonder mijn moeder. Kon dat bij jou niet?
  zondag 20 juni 2010 @ 21:12:12 #141
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_83071361
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:05 schreef McGilles het volgende:

[..]

mja is ff kut. maar op zich kan je evt de psych vantevoren vragen om bepaalde onderwerpen niet aan te snijden (heb ik toen gedaan over mijn feest/drugsgedrag van vroeger) en ze vragen verder niet zulke diepgaande dingen. beetje van die standaarddingen, of je vroeger niet luisterde en of je druk was en of je niet naar school wilde. beetje van die simpele dingen die je zelf ook wel weet
en mijn moeder antwoordde ongeveer op alles: mja dat is zo lang geleden, dat weet ik niet meer. zucht!
anyway, sterkte!
pi_83071941
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:08 schreef oddeyed het volgende:

[..]

Oke, ja dan begrijp ik het wel. Ik heb eigenlijk precies hetzelfde, maar mijn psycholoog bood aan om eerst met ons drieën te praten, en dan later nog een uurtje met mij, maar dan zonder mijn moeder. Kon dat bij jou niet?
Totaal 3 gesprekken, waarvan de eerste in m'n eentje, dit komende gesprek is het tweede gesprek en daarna nog 1 gesprek in m'n eentje.

Weet praktisch niks meer van m'n eigen jeugd, dus aan de ene kant is het wel handig dat m'n moeder meekomt. Als het allemaal van die standaardvragen zijn boeit het mij niet zo erg.
  zondag 20 juni 2010 @ 21:24:17 #143
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_83072030
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:22 schreef McGilles het volgende:

[..]

Totaal 3 gesprekken, waarvan de eerste in m'n eentje, dit komende gesprek is het tweede gesprek en daarna nog 1 gesprek in m'n eentje.

Weet praktisch niks meer van m'n eigen jeugd, dus aan de ene kant is het wel handig dat m'n moeder meekomt. Als het allemaal van die standaardvragen zijn boeit het mij niet zo erg.
denk dat dat wel goedkomt. en anders dus tevoren even met de psych bespreken wat ie allemaal aan dr wil gaan vragen. kan je altijd nog je veto uitspreken over sommige onderwerpen.

zo en nu naar bed, kijken of ik nog rustig word vandaag
pi_83088821
quote:
Op zondag 20 juni 2010 20:03 schreef Plint het volgende:

[..]

Concerta is te duur voor me en op zich is het ook troep maar ik wil me nog wel een keer laten testen, gewoon puur ter bevestiging en misschien om een coach in de hand te nemen want vooral in mijn werk merk ik echt dat ik te kort kom.
Hoezo zou concerta meer troep zijn dan ritalin? In essentie is het hetzelfde spul.

Over te duur... Klopt wel, flink duur goedje. Hopelijk kan ik binnenkort een behoorlijke wijziging in mijn leven doorvoeren, maar daar hoort (tijdelijk) wel een inkomensdip bij. Moet dus wel ff gaan kijken naar de kosten Helemaal vergeten
pi_83088872
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:05 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Hoezo zou concerta meer troep zijn dan ritalin? In essentie is het hetzelfde spul.

Over te duur... Klopt wel, flink duur goedje. Hopelijk kan ik binnenkort een behoorlijke wijziging in mijn leven doorvoeren, maar daar hoort (tijdelijk) wel een inkomensdip bij. Moet dus wel ff gaan kijken naar de kosten Helemaal vergeten
Hoi jij ook hier
Concerta wordt vergoed door een aantal verzekeringen.
Psy-Q doet ieder jaar een onderzoekje naar welke verzekeringen het meest voordelig zijn, check daarvoor hun site zo af en toe. Heb je nu natuurlijk niets aan, maar voor in de toekomst.
pi_83088973
Overigens had ik nog bedacht dat de website waar ik het meest aan heb gehad toen ik de diagnose kreeg, ontbreekt in de OP.
addonline
Vooral het forum daar is erg uitgebreid, zit ook een chat functie op, maar de chat wordt niet al te fanatiek bezocht. Voor een stuk of 20 subfora meer, zul je je wel even moeten registreren.
Voor mij in ieder geval een feest der herkenning.
pi_83089269
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:07 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Hoi jij ook hier
Psy-Q doet ieder jaar een onderzoekje naar welke verzekeringen het meest voordelig zijn, check daarvoor hun site zo af en toe. Heb je nu natuurlijk niets aan, maar voor in de toekomst.
Concerta meer troep dan Ritalin? Waarop is dat gebaseerd het ligt eraan hoe je erop reageert en dat heeft te maken mat de vulstoffen in de pillen. Dus dat verschilt sowieso voor iedereen.
pi_83089418
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:23 schreef Michhas het volgende:

[..]

Concerta meer troep dan Ritalin? Waarop is dat gebaseerd het ligt eraan hoe je erop reageert en dat heeft te maken mat de vulstoffen in de pillen. Dus dat verschilt sowieso voor iedereen.
Ik vind Concerta niet meer troep dan Ritalin, dat was iemand anders
Beter gezegd; ik weet dat het niet "meer troep" is, voor zover ik weet is het enige verschil dat de hoeveelheid werkzame stoffen hoger is per pil en dat het daardoor langer werkt dan Ritalin.
pi_83089544
quote:
Op zondag 20 juni 2010 20:03 schreef Plint het volgende:

[..]

Begin dit jaar heb ik via mijn huisarts ritalin medicatie gekregen, hij gaf mij subtiel de keuze om het traject in te gaan -wat erg lang kan duren + de kans was groot dat men uiteindelijk zou zeggen dat ik waarschijnlijk add heb- OF om de kortste weg te kiezen: beginnen met ritalin. Zelf is hij al wat jaren gespecialiseerd in AD(H)D, dus dat zat wel pluis.
Ik koos voor het laatste. Ik begon met 5 mg ritalin en op het laatst zat ik op 35mg per dag geloof ik.
Ik ben ermee gestopt (heb het 1,5 maand geprobeerd denk ik) want mijn hoofd werd nog chaotischer door de rebounds; ik was gewoon echt vaak te laat.
Ik kan niet plannen, heb moeite met autoriteit, ben enorm snel afgeleid, blabla je kent het wel.

Verder had ik overdag geen/weinig eetlust (en ik weeg maar 55kg dus dat kwam niet goed uit), enorme droge mond (leuk als je 's nachts altijd met mond open slaapt haha) en soms was ik misselijk ineens.

Ik hoop dat je huisarts relaxed genoeg is.
Ik moet zeggen dat ik het redelijk onverantwoord van je huisarts vind om medicatie voor te schrijven, maar de rest van de ADD behandeling te laten varen. Medicatie is, zoals je zelf ook ongeveer zegt, in dit geval niet het middel dat je geneest. Het is eerder zo dat het je kan helpen de dingen te veranderen die je wilt veranderen, dan is bijbehorende therapie (met inderdaad een coach) echter wel noodzakelijk.
Ja, het is een langer traject, maar ik kan het je zeker aanraden. Je hebt er behalve tijd immers weinig mee te verliezen en veel te winnen.
succes!
pi_83089604
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:07 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Hoi jij ook hier
Yep, al een tijdje
quote:
Weet ik, maar dit jaar zit ik sowieso aan mijn huidige verzekering vast. Die betaald overigens (volgens mij) wel mijn pillen. Maar dan niet specifiek concerta, maar domweg "medicijnen".
pi_83089660
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:34 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Yep, al een tijdje
[..]

Weet ik, maar dit jaar zit ik sowieso aan mijn huidige verzekering vast. Die betaald overigens (volgens mij) wel mijn pillen. Maar dan niet specifiek concerta, maar domweg "medicijnen".
Alle medicijnen? Mijn verzekering vergoed Concerta er specifiek bij. Zelf slik ik dextro amphetamine en dat wordt, aangezien het onder de wet op opiaten valt, sowieso vergoed.
pi_83089976
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:36 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Alle medicijnen? Mijn verzekering vergoed Concerta er specifiek bij. Zelf slik ik dextro amphetamine en dat wordt, aangezien het onder de wet op opiaten valt, sowieso vergoed.
Alle medicatie wordt uit 1 potje vergoed. Zit wel een max aan. Weet zo ff niet meer wat de voorwaarden zijn
  maandag 21 juni 2010 @ 11:37:22 #153
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_83091617
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:22 schreef McGilles het volgende:

[..]

ik weet ook praktisch niets over mijn jeugd maar heb duidelijk gemaakt dat ik mijn ouders er niet bij wilde. Ik heb zooitje oude rapporten opgezocht van de basisschool en dat was voor hun voldoende om de diagnose te stellen
pi_83096340
pi_83134200
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:05 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ritalin is ook troep ja
Zinsverband klopte niet maar ritalin en concerta, het is allemaal troep. Hoe je het wendt of keert.
Alles wat je in je lichaam pompt qua medicijnen is troep. Ongeacht of het nu wel of niet werkt of goed voor je is.
Chemische zooi is gewoon troep Feitelijk gezien.
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:32 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik het redelijk onverantwoord van je huisarts vind om medicatie voor te schrijven, maar de rest van de ADD behandeling te laten varen. Medicatie is, zoals je zelf ook ongeveer zegt, in dit geval niet het middel dat je geneest. Het is eerder zo dat het je kan helpen de dingen te veranderen die je wilt veranderen, dan is bijbehorende therapie (met inderdaad een coach) echter wel noodzakelijk.
Ja, het is een langer traject, maar ik kan het je zeker aanraden. Je hebt er behalve tijd immers weinig mee te verliezen en veel te winnen.
succes!
Wat jij zegt, ik kreeg van een ADD-deskundige ook te horen dat het niet echt verstandig was van mijn huisarts.
Ik heb er geen spijt van gehad, het was een goede ervaring maar het werkte niet.
Ik ben er nu niet meer zo erg mee bezig al is de kans echt heel groot dat ik 100% ADD'er ben.

Ken je dit?
Dyscalculie-lied
3 maal 3 is... ehhhhh... 6?
...7? ...33? ...9? ...12?
Ieder zingt z'n eigen lied
Als ik dit niet tellen kan
Dan zing ik lekker niet!

Dyslexi-lied
Dire maal dire si ngeen
Ieedr zgnit z'n egein leid
Deir mala dier is neeng
Ki sanp dti leidej neit!

Klassiek Autisme-lied
Drie maal drie is negen
Ik zing hier mijn eigen lied
Zing ik dan door alles heen
Dan merk ik dat toch niet!

ODD-lied
Drie maal drie is zeven
Ik vind dit een heel stom lied
Als je wilt dat ik dit zing
Dan zing ik het dus niet!

ADHD-lied
DRIE MAAL DRIE IS NEEEEEEGEEEEEEN!!!
IEDER SCHREEUWT Z'N EIGEN LIED!!!
IK ZING DIT LIED WEL HONDERD KEER!!!
WANT STOPPEN KAN IK NIET!!!

ADD-lied
Drie maal dr... hé, een vogel!
Zingen? ...o ja. Drie maal drie is negen
Ieder... mooi weer buiten zeg!
Wat? O ja. Ieder zingt z'n eigen lied
Drie maal... ehhhh... Wat deed ik hier ook al weer?

Asperger-lied
312 maal 3754 is 1171248
Ik maak wel mijn eigen lied
Want ik ben wel heel erg slim
Maar mensen snap ik niet

Gilles de la Tourette-lied
Drie maal drie is negen
Ieder *tic* ieder zingt z'n eigen *tic* eigen *tic* eigen lied
Als ik nu maar heel snel zing
Dan scheld ik misschien @#$%@#$$ niet
Oeps... Te laat *tic* laat *tic* laat...

Mijn vriendin moest erg lachen toen ze het ADD lied las.
"Dat ben jij precies"
Gisteren aten we MacDonalds op een parkeerplaats. Mijn vriendin zat midden in een verhaal en ik kijk naar buiten, zie schooiende (sp?) vogeltjes en zeg: "Kijk, die schattige vogeltjes" En mijn aandacht voor haar was meteen weg.
"ADD'er!" Zei ze quasi verwijtend
pi_83135290
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 10:30 schreef Plint het volgende:

Wat jij zegt, ik kreeg van een ADD-deskundige ook te horen dat het niet echt verstandig was van mijn huisarts.
Ik heb er geen spijt van gehad, het was een goede ervaring maar het werkte niet.
Ik ben er nu niet meer zo erg mee bezig al is de kans echt heel groot dat ik 100% ADD'er ben.

Ken je dit?
Dyscalculie-lied
3 maal 3 is... ehhhhh... 6?
...7? ...33? ...9? ...12?
Ieder zingt z'n eigen lied
Als ik dit niet tellen kan
Dan zing ik lekker niet!

Dyslexi-lied
Dire maal dire si ngeen
Ieedr zgnit z'n egein leid
Deir mala dier is neeng
Ki sanp dti leidej neit!

Klassiek Autisme-lied
Drie maal drie is negen
Ik zing hier mijn eigen lied
Zing ik dan door alles heen
Dan merk ik dat toch niet!

ODD-lied
Drie maal drie is zeven
Ik vind dit een heel stom lied
Als je wilt dat ik dit zing
Dan zing ik het dus niet!

ADHD-lied
DRIE MAAL DRIE IS NEEEEEEGEEEEEEN!!!
IEDER SCHREEUWT Z'N EIGEN LIED!!!
IK ZING DIT LIED WEL HONDERD KEER!!!
WANT STOPPEN KAN IK NIET!!!

ADD-lied
Drie maal dr... hé, een vogel!
Zingen? ...o ja. Drie maal drie is negen
Ieder... mooi weer buiten zeg!
Wat? O ja. Ieder zingt z'n eigen lied
Drie maal... ehhhh... Wat deed ik hier ook al weer?

Asperger-lied
312 maal 3754 is 1171248
Ik maak wel mijn eigen lied
Want ik ben wel heel erg slim
Maar mensen snap ik niet

Gilles de la Tourette-lied
Drie maal drie is negen
Ieder *tic* ieder zingt z'n eigen *tic* eigen *tic* eigen lied
Als ik nu maar heel snel zing
Dan scheld ik misschien @#$%@#$$ niet
Oeps... Te laat *tic* laat *tic* laat...

Mijn vriendin moest erg lachen toen ze het ADD lied las.
"Dat ben jij precies"
Gisteren aten we MacDonalds op een parkeerplaats. Mijn vriendin zat midden in een verhaal en ik kijk naar buiten, zie schooiende (sp?) vogeltjes en zeg: "Kijk, die schattige vogeltjes" En mijn aandacht voor haar was meteen weg.
"ADD'er!" Zei ze quasi verwijtend
Misschien komt dat ooit wel weer, dan heb je in ieder geval meer informatie dan toen
Haha, ja, ik ken dat lied, heb me echt kapot gelachen erom, er staan heel veel meer van dat soort dingen op het forum wat ik een aantal berichten geleden hier poste.
ADD couplet en in mindere mate het Autisme couplet zijn ook hier zeer herkenbaar.
pi_83135321
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 11:04 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Misschien komt dat ooit wel weer, dan heb je in ieder geval meer informatie dan toen
Haha, ja, ik ken dat lied, heb me echt kapot gelachen erom, er staan heel veel meer van dat soort dingen op het forum wat ik een aantal berichten geleden hier poste.
ADD couplet en in mindere mate het Autisme couplet zijn ook hier zeer herkenbaar.
Ik zal met enige regelmaat wel iets posten hier
pi_83138592
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 11:05 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Ik zal met enige regelmaat wel iets posten hier
Deze vond ik zelf erg grappig.

Zo ontdekte Jurjen Bos bij toeval een nieuwe stoornis: PAN (Persistent Attention Normality) waaraan een grote hoeveelheid
van de mensen lijdt: schattingen lopen op tot over de 90%. Wij AD(H)D'ers hebben er gelukkig zelf geen last van, maar hebben wel heel vaak met PAN-lijders te maken. Om zoveel mogelijk schade te voorkomen beschrijft Jurjen hieronder de symptomen. Daarbij is hij ons zeer behulpzaam door ons hierbij ook een handige "gebruiksaanwijzing" toe te spelen.

Typische kenmerken

Is niet in staat om meer dan twee keer per minuut van onderwerp te veranderen.
Reageert traag (geeft meestal pas antwoord als je een vraag helemaal hebt gesteld).
Merkt slecht dat er van alles om hen heen gebeurt, gebrek aan nieuwsgierigheid. Kan stoīcijns een gesprek voeren terwijl er een lampje op de achtergrond knippert.
Is verminderd in staat om iemand waardering te geven, en denkt dat dat niet nodig is.
Verzwakte gevoelens.
Heeft voorkeur voor eenvoudige oplossingen, in plaats van interessante.
Kan meestal slecht tegen kinderlijk vermaak, zoals achtbanen en parachutespringen.
Werkt slordig. Is tevreden met een 8 of zelfs een 7 voor een proefwerk terwijl het dan nog duidelijk stikvol met fouten zit.
Is bang om op te vallen.
Verminderd verantwoordelijkheidsgevoel. PAN-lijders kunnen een METRO meenemen zonder dat ze met de trein gaan, of gaan voor één verdieping met de lift, zodat deze onnodig verslijt
Helaas is PAN erfelijk; de meeste PAN-lijders hebben niet eens in de gaten dat ze een probleem hebben.

Hoe ga je met zulke mensen om?

Niet in de rede vallen. Daar kunnen ze heel slecht tegen.
Heb geduld bij het uitleggen: probeer de verschillende aspecten één voor één toe te lichten, niet gewoon allemaal door elkaar.
Verzwak alles wat je voelt: ze denken anders dat je overdrijft.
Doe net alsof alle afleiding je niet interesseert, en doe net alsof je luistert zelfs als je allang weet waar het over gaat.
Probeer als ze dan eindelijk waardering geven, dit zo goed mogelijk tot je te nemen.
Gebruik eenvoudige woorden. Ze vinden het niet prettig om veel verschillende woorden te horen.
Bij het verdelen van taken, neem gerust de lastige klussen voor jezelf: dat vinden ze juist fijn. Laat hun maar vergaderen.
Lever aan PAN-lijders werk in dat maar half af is: dit wordt met een onbegrijpelijke term "goed genoeg" genoemd.
Stel vragen tijdens de les zodat PAN-lijders die dat niet durven naar de antwoorden kunnen luisteren.
Wijs ze niet op hun verantwoordelijkheid: propjes die op straat worden gegooid, weer voor ze oprapen kan gevaarlijk zijn.
Confronteer ze niet met hun ziekte: voor veel lijders is het te erg om over te praten.
pi_83138678
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 12:38 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Zo ontdekte Jurjen Bos bij toeval een nieuwe stoornis: PAN (Persistent Attention Normality) waaraan een grote hoeveelheid
van de mensen lijdt: schattingen lopen op tot over de 90%. Wij AD(H)D'ers hebben er gelukkig zelf geen last van, maar hebben wel heel vaak met PAN-lijders te maken. Om zoveel mogelijk schade te voorkomen beschrijft Jurjen hieronder de symptomen. Daarbij is hij ons zeer behulpzaam door ons hierbij ook een handige "gebruiksaanwijzing" toe te spelen.

Typische kenmerken

Reageert traag (geeft meestal pas antwoord als je een vraag helemaal hebt gesteld).
Merkt slecht dat er van alles om hen heen gebeurt, gebrek aan nieuwsgierigheid. Kan stoīcijns een gesprek voeren terwijl er een lampje op de achtergrond knippert.
Is verminderd in staat om iemand waardering te geven, en denkt dat dat niet nodig is.
Verzwakte gevoelens.
Kan meestal slecht tegen kinderlijk vermaak, zoals achtbanen en parachutespringen.
Werkt slordig. Is tevreden met een 8 of zelfs een 7 voor een proefwerk terwijl het dan nog duidelijk stikvol met fouten zit.
Is bang om op te vallen.
Verminderd verantwoordelijkheidsgevoel. PAN-lijders kunnen een METRO meenemen zonder dat ze met de trein gaan, of gaan voor één verdieping met de lift, zodat deze onnodig verslijt
Helaas is PAN erfelijk; de meeste PAN-lijders hebben niet eens in de gaten dat ze een probleem hebben.

Heb geduld bij het uitleggen: probeer de verschillende aspecten één voor één toe te lichten, niet gewoon allemaal door elkaar.
Doe net alsof alle afleiding je niet interesseert, en doe net alsof je luistert zelfs als je allang weet waar het over gaat.
Probeer als ze dan eindelijk waardering geven, dit zo goed mogelijk tot je te nemen.
Gebruik eenvoudige woorden. Ze vinden het niet prettig om veel verschillende woorden te horen.
Bij het verdelen van taken, neem gerust de lastige klussen voor jezelf: dat vinden ze juist fijn. Laat hun maar vergaderen.
Lever aan PAN-lijders werk in dat maar half af is: dit wordt met een onbegrijpelijke term "goed genoeg" genoemd.
Stel vragen tijdens de les zodat PAN-lijders die dat niet durven naar de antwoorden kunnen luisteren.
Wijs ze niet op hun verantwoordelijkheid: propjes die op straat worden gegooid, weer voor ze oprapen kan gevaarlijk zijn.
Confronteer ze niet met hun ziekte: voor veel lijders is het te erg om over te praten.
Ik kende m al wel, maar hij blijft briljat
  dinsdag 22 juni 2010 @ 12:57:34 #160
304970 Jagraag
Lekker vaag..
pi_83139272
quote:
Ik kende 'm nog niet, hij is echt geniaal!
  dinsdag 22 juni 2010 @ 13:52:56 #161
238488 Crapbag
I love crap
pi_83141239
quote:

[..]

Hele lap tekst
Haha daar herken ik me idd niet in en geen last van

Bij mij gaat alles goed, ik ben uitbehandeld bij psyq (waar ik in vergelijking met het begin enorme vooruitgang heb geboekt ). Ik heb tot nu toe mijn tentamens gehaald van het afgelopen half jaar. Net lekker puingeruimd zodat ik overal weer kan lopen en ik zit echt goed in mijn vel de laatste tijd. Soms gaan dingen ook goed dus ben momenteel in een opperbeste stemming (en mijn adhd en alles wat er bij komt kijken kan ik tegenwoordig veel beter accepteren). Kortom: jeuj dus
It's fun, it's different and no one else has a name like that.
If you need an easy way to remember it, just think of a bag of crap.
pi_83141702
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 13:52 schreef Crapbag het volgende:

[..]

Haha daar herken ik me idd niet in en geen last van

Bij mij gaat alles goed, ik ben uitbehandeld bij psyq (waar ik in vergelijking met het begin enorme vooruitgang heb geboekt ). Ik heb tot nu toe mijn tentamens gehaald van het afgelopen half jaar. Net lekker puingeruimd zodat ik overal weer kan lopen en ik zit echt goed in mijn vel de laatste tijd. Soms gaan dingen ook goed dus ben momenteel in een opperbeste stemming (en mijn adhd en alles wat er bij komt kijken kan ik tegenwoordig veel beter accepteren). Kortom: jeuj dus
.
Respect voor jou. Mijn behandeling is inmiddels ook voorbij. De grote problemen tijdens de behandeling aangepakt en volgend jaar studeren. Hoop dat dat bij mij net zo goed gaat als bij jou.
Respect dus, ik weet hoe moeilijk dat accepteergedeelte is. Inmiddels zie ik mijn ADD gewoon als een klein onderdeel van mijn persoonlijkheid, de negatieve kanten ervan kan ik mee omgaan en de positieve kanten ben ik trots op.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 14:04:50 #163
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_83141729
Kut, nu val ik net tussen de wal en het schip. Geen PAN, geen AD(H)D .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_83142427
quote:

[..]

Typische kenmerken

Verzwakte gevoelens.
Is bang om op te vallen.

Oh hoi genialiteit
  dinsdag 22 juni 2010 @ 23:41:00 #165
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_83172903
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 14:04 schreef Maanvis het volgende:
Kut, nu val ik net tussen de wal en het schip. Geen PAN, geen AD(H)D .
als je dit nou zo erg vindt en er helemaal van door het lint gaat, kan je er misschien wel een andere psychiatrische stoornis van maken

haha dat lied was echt briljant!
dat PAN verhaal ken ik ook al ja. ook erg grappig!
gewone saaie mensen Van die mensen die niks grappig vinden bijvoorbeeld. ieuw!
pi_83178385
Heeft iemand ervaring met bepaalde, niet-eerstekeus, medicijnen?
Strattera, Provigil, Pemoline, zoiets. Gewoon benieuwd naar.
pi_83179636
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 06:15 schreef ScarFace- het volgende:
Heeft iemand ervaring met bepaalde, niet-eerstekeus, medicijnen?
Strattera, Provigil, Pemoline, zoiets. Gewoon benieuwd naar.
Hahaaaaa, strattera ja... geen ervaring mee, durf ik niet aan omdat dat net op de markt is en nog niet goed getest is (ben ik van mening).. Plus het werkt anders dan de 'standaard'medicijnen (methylfenidaat).. Strattera werkt anders in je hoofd, weet niet precies hoe maar het is eerder psychologisch dan lichamelijk, dus ik heb het niet aangedurft
  woensdag 23 juni 2010 @ 10:26:14 #168
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_83182914
Ik heb ritalin geprobeerd, concerta, en zit nu op EquasymXL 2x20 mg. Precies genoeg voor mjin werkdag, thuis kan ik meteen weer gaan stuiteren. Equasym heeft de werkingsduur van 8 uur.

Ik vind methylfenidaat op zich een goede uitvinding, maar het is wel leven met de handrem erop.
  woensdag 23 juni 2010 @ 11:04:35 #169
304970 Jagraag
Lekker vaag..
pi_83184488
quote:
psychologisch dan lichamelijk, dus ik heb het niet aangedurft
Ik dacht dat alle middelen dat deden, iets met dopamine verhogen.
  woensdag 23 juni 2010 @ 11:11:13 #170
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_83184767
Anti pschychotica/depressiva veranderen de stofwisseling, het duurt ook veel langer voordat deze goed werken, of voordat men hieraf geraakt, stimulantica zorgen voor extra aanmaak van stoffen, voor de duur van de werking van de medicijnen, maar veranderen niets aan de stofwisseling. Daarom ook niet verslavend.
pi_83187059
Misschien niet lichamelijk verslavend, maar zeker wel psychisch, omdat je je er beter van gaat voelen.
En Ritalin/Concerta is methylfenidaat, en dat is vergelijkbaar met Speed, dus dat is wel degelijk verslavend.

* Pandora73 lurkt al een tijdje mee , heeft lief met ADD en zelf Asperger (goede combinatie trouwens)
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  woensdag 23 juni 2010 @ 12:19:06 #172
304970 Jagraag
Lekker vaag..
pi_83187733
quote:
Daarom ook niet verslavend.
Dat klinkt wel apart, want onder de noemer stimulantia vallen ook cocaine, speed, etc. Die zijn toch vrij verslavend zou ik denken.

Maar ik begrijp dus dat er nu dus een AD(H)D middel op de markt is die werkt zoals een AD, dus lange opbouw tijd, maar dan werkt het wel constant, dus zonder rebounds? Daar valt toch wel wat voor te zeggen dan..

Edit: als ik niet telkens afgeleid was was ik eerder geweest dan de vorige poster
pi_83188365
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 08:38 schreef Michhas het volgende:

[..]

Hahaaaaa, strattera ja... geen ervaring mee, durf ik niet aan omdat dat net op de markt is en nog niet goed getest is (ben ik van mening).. Plus het werkt anders dan de 'standaard'medicijnen (methylfenidaat).. Strattera werkt anders in je hoofd, weet niet precies hoe maar het is eerder psychologisch dan lichamelijk, dus ik heb het niet aangedurft
quote:
Strattera:
Het is een noradrenaline heropname remmer. Het heeft geen recreatieve waarde. Het heeft veel bijwerkingen waaronder depressies & suīcidale gedachten, alles behalve leuk dus. Daarom wordt het niet veel voorgeschreven. Het is een pil dat je 1x per dag moet innemen en redelijk duur is.
pi_83188526
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 11:11 schreef Swiffer het volgende:
Anti pschychotica/depressiva veranderen de stofwisseling, het duurt ook veel langer voordat deze goed werken, of voordat men hieraf geraakt, stimulantica zorgen voor extra aanmaak van stoffen, voor de duur van de werking van de medicijnen, maar veranderen niets aan de stofwisseling. Daarom ook niet verslavend.
Werken is een ruim begrip natuurlijk.
Risperdal, waar ik me 1x aan gewaagd heb, "werkt" binnen grofweg 4 uur(niet dat je dan "in balans" ermee bent, als je daar uberhaubt van kan spreken)
Ik begon alleen maar meer te piekeren ed en eigenlijk kreeg ik voor de rest alle "eigenschappen" wel in een bepaalde mate er van mee denk ik. Twas iig niks
pi_83199279
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 12:40 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Werken is een ruim begrip natuurlijk.
Risperdal, waar ik me 1x aan gewaagd heb, "werkt" binnen grofweg 4 uur(niet dat je dan "in balans" ermee bent, als je daar uberhaubt van kan spreken)
Ik begon alleen maar meer te piekeren ed en eigenlijk kreeg ik voor de rest alle "eigenschappen" wel in een bepaalde mate er van mee denk ik. Twas iig niks
Risperdal is een anti-psychoticum wat je no way krijgt voorgeschreven voor ADHD, ten eerste werkt het op andere gebieden en andere neurotransmitters ten tweede zijn de bijwerkingen veel te sterk.

Paar posts hierboven, het nieuwe middel (langer werkend en zonder rebound) is Adderall, werkt totaal niet als AD . Wel hele goede testresultaten mee, is in Europa nog niet op de markt. Verwachting daaromtrent is ergens binnen de komende twee jaar.
Overigens is, wat Concerta is voor Ritalin (langer werkend, verder exact hetzelfde) -> (staat tot) wat Adderall is voor dextro-amphetamine. Alle 4 (en dat geldt ook voor Equasym en Strattera) zijn dus stimulantia.
Lichamelijk niet verslavend (waar speed dat wel is), geestelijk wel, maar veel minder dan de "gebruikelijke" hard-drugs, waaronder speed.

Als genoeg mensen het willen, wil ik wel een korte FAQ maken met betrekking tot AD(H)D medicijnen, weet er beroepsmatig en uit eigen ervaring ruim voldoende van, uiteraard koppel ik de informatie met bronnen.
Dus laat maar weten; is dat gewenst??
pi_83199375
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:56 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Risperdal is een anti-psychoticum wat je no way krijgt voorgeschreven voor ADHD, ten eerste werkt het op andere gebieden en andere neurotransmitters ten tweede zijn de bijwerkingen veel te sterk.

Paar posts hierboven, het nieuwe middel (langer werkend en zonder rebound) is Adderall, werkt totaal niet als AD . Wel hele goede testresultaten mee, is in Europa nog niet op de markt. Verwachting daaromtrent is ergens binnen de komende twee jaar.
Overigens is, wat Concerta is voor Ritalin (langer werkend, verder exact hetzelfde) -> (staat tot) wat Adderall is voor dextro-amphetamine. Alle 4 (en dat geldt ook voor Equasym en Strattera) zijn dus stimulantia.
Lichamelijk niet verslavend (waar speed dat wel is), geestelijk wel, maar veel minder dan de "gebruikelijke" hard-drugs, waaronder speed.

Als genoeg mensen het willen, wil ik wel een korte FAQ maken met betrekking tot AD(H)D medicijnen, weet er beroepsmatig en uit eigen ervaring ruim voldoende van, uiteraard koppel ik de informatie met bronnen.
Misschien handig dat je dat dan ook online pleurt... Kunnen we in de OP er naartoe linken
pi_83199746
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:58 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Misschien handig dat je dat dan ook online pleurt... Kunnen we in de OP er naartoe linken
Uiteraard. Ik ga het voor mezelf immers niet maken
pi_83200675
Zo maar weer eens een update, na niet al te fijne ervaringen bij het UWV en met mijn psychiater heb ik nu een héél fijne SPV-er, die me de afgelopen weken volledige heeft doorgelicht om maar (weer) eens een grondige diagnose te stellen.
Na alle behandelaars die ķf niets van angst wisten ķf niets van adhd is het erg fijn dat zij echt overal verstand van heeft (ze heeft jaren met persoonlijkheidsstoornissen gewerkt, werkt nu als SPV-er op afdeling ADHD/Autisme, en heeft ook nog haar eigen praktijk).

Vandaag n.a.v. de gesprekken te horen gekregen dat ze toch meer neigt naar autisme..
Ook daar herken ik wel wat in, al is het wel best heftig en verwarrend om wéér een nieuw etiketje te krijgen Maar goed, ik heb iig het gevoel in zeer goede en vriendelijke handen te zijn, dus we wachten af of ik binnenkort van topic moet verhuizen
pi_83203521
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:56 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Ik heb het syndroom van asperger(en had een rare psychiater)
Ik ken ook een aantal mensen die wel ADHD hebben en ook een anti psychoticum hebben gebruikt gedurende langere tijd. Zyprexa hebben ze sowieso allebij gehad ik heb het wel van meer mensen gehoord en dan gaan ze uit eindelijk switchen van anti psychoticum in de hoop dat ze minder aankomen wat me nou niet echt heel realistisch lijkt, al zit er wel daadwerkelijk verschil tussen de meds, van alle anti psychotica kom je geloof ik wel in gewicht aan, op den duur, gezien je eetlust verhoogt.

[ Bericht 8% gewijzigd door ScarFace- op 23-06-2010 19:53:46 ]
  woensdag 23 juni 2010 @ 19:40:13 #180
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_83206998
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:07 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Uiteraard. Ik ga het voor mezelf immers niet maken
je lijstje is erg welkom ja
  woensdag 23 juni 2010 @ 19:43:45 #181
304970 Jagraag
Lekker vaag..
pi_83207210
quote:
Als genoeg mensen het willen
Vote..

Hoeveel is genoeg?
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:28:03 #182
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_83210052
Nog bedankt voor de toelichting Murmeli.
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:30:39 #183
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_83210242
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 12:03 schreef Pandora73 het volgende:
Misschien niet lichamelijk verslavend, maar zeker wel psychisch, omdat je je er beter van gaat voelen.
En Ritalin/Concerta is methylfenidaat, en dat is vergelijkbaar met Speed, dus dat is wel degelijk verslavend.

* Pandora73 lurkt al een tijdje mee , heeft lief met ADD en zelf Asperger (goede combinatie trouwens)
methylfenidaat heeft een andere moleculaire samenstelling dan bijvoorbeeld metamfetamine, qua werking is het te vergelijken maar qua verslaving wel verschillend.
  woensdag 23 juni 2010 @ 21:26:12 #184
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_83214247
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:28 schreef feelsgoodman het volgende:
Nog bedankt voor de toelichting Murmeli.
graag gedaan. welke toelichting? ging dat over dex? heb jij die nu ook? bevalt het?
  woensdag 23 juni 2010 @ 22:11:05 #185
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_83218140
Ik had het over de Dextro toelichting. Beetje laat wellicht, maar alsnog.

Ik zit sinds kort aan de Dextro, wat absoluut bevalt. Ik ben alleen benieuwd of ik net zoals met Ritalin na een verloop van tijd het zelfde lege/doelloze gevoel krijg. Ik hoop het niet, maar je weet het natuurlijk nooit.

In ieder geval een stuk relaxter dan Ritalin, tot nu aan toe.

Om de vier uur en twinting minuten een dosering i.p.v. elke één uur en vijftig minuten. Dat was écht niet te doen.
pi_83224070
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:43 schreef Jagraag het volgende:

[..]

Vote..

Hoeveel is genoeg?
Aangezien ik geen "nee" heb gezien, is dit wel voldoende
Zal het één dezer dagen posten.
pi_83227298
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 23:43 schreef raistlin66 het volgende:

[..]

Aangezien ik geen "nee" heb gezien, is dit wel voldoende
Zal het één dezer dagen posten.
Ik ben ook benieuwd
pi_83227471
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 01:00 schreef oddeyed het volgende:

[..]

Ik ben ook benieuwd
Lees anders wat rond.
http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=28049
Of um http://www.fk.cvz.nl is een geweldige objectieve site naar mijn idee je een stof wilt opzoeken.
Echt een stuk beter om te lezen dan die apotheek.nl achtige shit die google als 1 vd eerste resultaten aangeeft.
Ik wil jullie niet tegen houden om een nette OP te maken hoor, dont get me wrong
pi_83228237
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 01:06 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Lees anders wat rond.
http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=28049
Of um http://www.fk.cvz.nl is een geweldige objectieve site naar mijn idee je een stof wilt opzoeken.
Echt een stuk beter om te lezen dan die apotheek.nl achtige shit die google als 1 vd eerste resultaten aangeeft.
Ik wil jullie niet tegen houden om een nette OP te maken hoor, dont get me wrong
Ik gebruik geen google ik gebruik het farmacotherapeutisch kompas, dat wat artsen gebruiken dus. Wacht rustig even af, ik post het binnen enkele dagen en dan is alle kritiek erg welkom

edit: Ik zie dat je die link ook gaf, grappig . Maar goed, dat is dus ook wat ik gebruik. Onder andere, want voor de dextro-amfetamine moet ik Amerikaanse bronnen gebruiken, maar neem voor het gemak even aan dat ik geen kluns ben met die dingen en dat het goede objectieve en wetenschappelijke bronnen zullen zijn.
  maandag 28 juni 2010 @ 10:42:40 #190
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_83390707
Ik zit er op dit moment weer doorheen. ADD zet mij aan tot het niet afmaken van dingen. En nu komt alles bij elkaar, een hoop geshit en gezeik. Mensen die niet meer samen willen werken. Alles komt ook achter elkaar, terwijl ik gewoon stinkend hard mijn best doe. Ik wil iedereen tevreden stellen, ik wil altijd alles voor iedereen doen, ik ben een helper. Maar andersom begrijpen ze het nooit. Ik doe zoveel voor nop, zoveel voor de lokale maatschappij. Het heeft me zelden wat opgeleverd, behalve een hoop positief commentaar.

Het typische "het zit er wel in, maar het komt er niet uit"-verhaal. Het lukt me gewoon keer op keer niet. Het is vallen, opstaan, vallen en weer doorgaan. Ben er klaar mee.
pi_83391008
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:42 schreef tomtomkortom het volgende:
Ik zit er op dit moment weer doorheen. ADD zet mij aan tot het niet afmaken van dingen. En nu komt alles bij elkaar, een hoop geshit en gezeik. Mensen die niet meer samen willen werken. Alles komt ook achter elkaar, terwijl ik gewoon stinkend hard mijn best doe. Ik wil iedereen tevreden stellen, ik wil altijd alles voor iedereen doen, ik ben een helper. Maar andersom begrijpen ze het nooit. Ik doe zoveel voor nop, zoveel voor de lokale maatschappij. Het heeft me zelden wat opgeleverd, behalve een hoop positief commentaar.

Het typische "het zit er wel in, maar het komt er niet uit"-verhaal. Het lukt me gewoon keer op keer niet. Het is vallen, opstaan, vallen en weer doorgaan. Ben er klaar mee.
Dat klinkt niet best man, ik herken het.. Slik je medicijnen? Wat mij ooit geholpen heeft op zo'n moment is het accepteren, schijt hebben aan wat andere mensen ervan denken en gewoon doorgaan, en dat was een behoorlijke opluchting/openbaring moet ik zeggen! Accepteer het en ga verder, in de put zitten helpt niet, je kut voelen helpt niet, pak de troep op en move on
  maandag 28 juni 2010 @ 12:30:46 #192
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_83395064
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:50 schreef Michhas het volgende:

[..]

Dat klinkt niet best man, ik herken het.. Slik je medicijnen? Wat mij ooit geholpen heeft op zo'n moment is het accepteren, schijt hebben aan wat andere mensen ervan denken en gewoon doorgaan, en dat was een behoorlijke opluchting/openbaring moet ik zeggen! Accepteer het en ga verder, in de put zitten helpt niet, je kut voelen helpt niet, pak de troep op en move on
Klopt, dat laatste zal ik ook doen en weer doen. Die lessen heb ik vader gehad en heeft me geleerd altijd door te gaan. Hoe dan ook. Maar het breekt me op. Ik heb net mijn ouders gemaild met de vraag of ik weer thuis kan komen wonen. Puur om op adem te komen, mensen die mij andersom teleurstellen los te laten en door te gaan. Maar op een andere manier en in een andere vorm.

Ik slik Ritalin, 5mg 2x per dag.
  maandag 28 juni 2010 @ 12:45:53 #193
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_83395600
Oeh das relatief weinig. Misschien toch even naar je huisarts/psych gaan om dit door te spreken?

En inderdaad, de schijt aan alles mentaliteit, anders word overleven in deze maatschappij vol leugenaars en moeilijk doeners heeeeel moeilijk. Ik was ook een helper, maar wat kreeg ik er voor terug? Bij andere mensen vielen er lasten van schouders af en ik zadelde er mijzelf mee op. Niet doen!
pi_83396438
quote:
Op maandag 28 juni 2010 12:45 schreef Swiffer het volgende:
En inderdaad, de schijt aan alles mentaliteit, anders word overleven in deze maatschappij vol leugenaars en moeilijk doeners heeeeel moeilijk. Ik was ook een helper, maar wat kreeg ik er voor terug? Bij andere mensen vielen er lasten van schouders af en ik zadelde er mijzelf mee op. Niet doen!
Amen!
pi_83400990
Vorige week laatste gesprek gehad bij psychologe. Ik hoorde dat ik een uniek geval ben, overduidelijk ADHD zei ze maar weinig tot geen symptomen in de kinderjaren, ze ging nu overleggen met een psychiater wat ze ermee aan moet
  maandag 28 juni 2010 @ 14:52:07 #196
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_83401160
Had ik ook, ik ben pas op mijn 25ste gediagnosticeerd, een goede vriend van mij ook. Als je als kind heel verlegen en terughoudend bent, en de chaos alleen IN je hoofd is, en je niet weet hoe. waarom, of niet MAG uiten, omdat je dan afkeuring krijgt, dan zie je er niet veel van terug in de jeugdjaren.

Raar dat je een 'laatste gesprek' hebt, na diagnose komt verwerking, niet andersom.. Maar da's mijn mening.
Of krijg je nog vervolg?
pi_83402723
quote:
Op maandag 28 juni 2010 14:52 schreef Swiffer het volgende:
Had ik ook, ik ben pas op mijn 25ste gediagnosticeerd, een goede vriend van mij ook. Als je als kind heel verlegen en terughoudend bent, en de chaos alleen IN je hoofd is, en je niet weet hoe. waarom, of niet MAG uiten, omdat je dan afkeuring krijgt, dan zie je er niet veel van terug in de jeugdjaren.

Raar dat je een 'laatste gesprek' hebt, na diagnose komt verwerking, niet andersom.. Maar da's mijn mening.
Of krijg je nog vervolg?
Sorry, laatste diagnosegesprek bedoel ik, daarna komen vervolggesprekken natuurlijk
  maandag 28 juni 2010 @ 15:45:34 #198
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_83403423
Aah ik dacht al. In elk geval veel succes, en speak your mind!!!
  maandag 28 juni 2010 @ 23:03:39 #199
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_83423815
quote:
Op maandag 28 juni 2010 12:45 schreef Swiffer het volgende:
Oeh das relatief weinig. Misschien toch even naar je huisarts/psych gaan om dit door te spreken?

Mee eens. Daar moet ik ook meer mee gaan doen. Niet alles persoonlijk aanrekenen en alles willen oplossen, ondanks anderen ook steken laten vallen. Loslaten en doorgaan. Schijt hebben inderdaad ;-)
  dinsdag 29 juni 2010 @ 09:42:41 #200
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_83431506
Da's makkeljiker gezegd dan gedaan hoor, want je zal zeker ineens afkeuring krijgen omdat je nee zegt.
Maar, al doende leert men, je merkt vanzelf dat het 'afkeuren' je minder energie kost dan weer te doen wat ze vragen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')