Is zelfverwijzing een voldoende voorwaarde voor het niet (volledig) kunnen doorgronden van de natuurwetten ?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:16 schreef thabit het volgende:
Misschien kan het verband tussen Gödel en natuurwetenschappen als volgt gezien worden. Wij mensen willen de natuur onderzoeken, maar moeten dat doen met middelen die daar zelf onderdeel van zijn. Niet alleen de meetmethoden maar ook onze gedachtengangen zijn fysieke processen die onderhevig zijn aan de natuurwetten die we juist daarmee proberen te ontrafelen. Dit is een zelfverwijzing waar we niet omheen kunnen en daardoor zullen we ook nooit volledig de natuurwetten kunnen doorgronden.
Ik denk van niet, omdat het bij de onzekerheidsrelatie gaat om de consequentie van een wiskundig model (de QM). De term "onzekerheids relatie" en "onvolledigheid" moeten niet te letterlijk worden genomen het zijn slechts benamingen voor een bepaalde eigenschap (zoals up quark, spin etc) ontleend aan de praktijk van alledag en gebruikt voor extreme situaties nl: QM en (meta) wiskunde.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:13 schreef Haushofer het volgende:
De vraag is nu:
Is er een bepaalde relatie tussen Gödel zijn uitspraken over onvolledigheid en Heisenberg zijn onzekerheidsrelaties? Ligt er iets fundamentelers ten grondslag?
Dat deeltje hoeft niks te denken, ik snap ook niet waarom je dat aanhaaltquote:Op zaterdag 22 mei 2010 16:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Wat is volgens jou dan het moment waarop de bewegingsvergelijkingen ophouden van belang te zijn?
Je zult het met mij eens zijn dat het gedrag van het deeltje totdat het scherm bereikt wordt bepaald wordt door de Schrödinger vergelijking, en waarom daarna dan niet meer?
Denkt het deeltje dan misschien “oh, ik geloof dat ze bezig zijn met een meting om mijn positie te bepalen, nu hoef ik me niet meer overeenkomstig de bewegingsvergelijkingen te gedragen en wordt het tijd me overeenkomstig bepaalde axioma’s van het meetproces te gaan gedragen”?
En gelukkig hebben wetenschappelijke feiten tot nu toe nooit metafysische "verklaringen" nodig gehad. Je lijkt bijna te insinueren net alsof mensen die niet in die metafysische ideeën omtrent de QM geloven "feiten ontkennen", wat pertinente flauwekul is.quote:Ja, ik kan me wel voorstellen dat men er weinig mee kan als zou blijken dat metafysica zijn invloeden zou doen gelden in de fysica. Maar het gaat om de feiten.![]()
Ik denk van wel, maar aangezien ik zelf ook aan de natuurwetten onderhevig ben, kan ik dat niet bewijzen,quote:Op maandag 24 mei 2010 10:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Is zelfverwijzing een voldoende voorwaarde voor het niet (volledig) kunnen doorgronden van de natuurwetten ?
Dat snap ik niet helemaal. In de onzekerheidsrelaties komen standaarddeviaties voor, die drukken toch een statistische onzekerheid uit?quote:Op maandag 24 mei 2010 10:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik denk van niet, omdat het bij de onzekerheidsrelatie gaat om de consequentie van een wiskundig model (de QM). De term "onzekerheids relatie" en "onvolledigheid" moeten niet te letterlijk worden genomen het zijn slechts benamingen voor een bepaalde eigenschap (zoals up quark, spin etc) ontleend aan de praktijk van alledag en gebruikt voor extreme situaties nl: QM en (meta) wiskunde. Er is niets onzeker aan de onzekerheids relatie van wiskundig oogpunt gezien: het product van de verandering in impuls en plaats is altijd kleiner dan een bepaalde waarde.
Binnen de QM zelf natuurlijk niet; daar kun je exact uitrekenen welke oplossingen precies voldoen aan de gelijkheid. Wanneer QM ingebed zou worden in een meer volledige theorie zou dit wellicht wel een mogelijkheid zijnquote:(een discussie zou nog kunnen zijn of deze bovengrens de kleinste is, maw is de relatie zelf slechts een benadering)
Dus jij zegt dat de onvolledigheidsstellingen in diepste zin het gevolg zijn van het feit dat de verzameling van bewijzen een andere cardinaliteit heeft dan de verzameling van theorema's? Zou je dat eens toe kunnen lichten?quote:Bij de onvolledigheids stelling van Godel wordt aangetoont dat formele systemen grenzen hebben en dat is eigenlijk best logisch, aangezien er altijd maar aftelbaar oneindig bewijzen zijn en er in theorie het aantal theorema's van een veel hogere orde oneindigheid is. (eigenlijk is de situatie net zo als bij de reeele getallen, we kunnen slechts aftelbaar oneindig getallen opsommen dwz alle breuken, maar nooit alle reeele getallen, in die zin zijn dus ook bruken "onvolledig")
Kan je nog iets vager zijnquote:Op maandag 24 mei 2010 10:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik denk van niet, omdat het bij de onzekerheidsrelatie gaat om de consequentie van een wiskundig model (de QM). De term "onzekerheids relatie" en "onvolledigheid" moeten niet te letterlijk worden genomen het zijn slechts benamingen voor een bepaalde eigenschap (zoals up quark, spin etc) ontleend aan de praktijk van alledag en gebruikt voor extreme situaties nl: QM en (meta) wiskunde.
Er is niets onzeker aan de onzekerheids relatie van wiskundig oogpunt gezien: het product van de verandering in impuls en plaats is altijd kleiner dan een bepaalde waarde. (een discussie zou nog kunnen zijn of deze bovengrens de kleinste is, maw is de relatie zelf slechts een benadering)
Bij de onvolledigheids stelling van Godel wordt aangetoont dat formele systemen grenzen hebben en dat is eigenlijk best logisch, aangezien er altijd maar aftelbaar oneindig bewijzen zijn en er in theorie het aantal theorema's van een veel hogere orde oneindigheid is. (eigenlijk is de situatie net zo als bij de reeele getallen, we kunnen slechts aftelbaar oneindig getallen opsommen dwz alle breuken, maar nooit alle reeele getallen, in die zin zijn dus ook bruken "onvolledig")
En wat veroorzaakt die overgang van superpositie naar 1 eigentoestand, als het niet de bewegingsvergelijkingen zijn?quote:Op maandag 24 mei 2010 20:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens een deel van de interpretaties heb je een niet-unitaire overgang tussen superpositie en 1 eigentoestand, wat "het meetprobleem" is. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je nou zegt dat de golf helemaal niet meer aan de bewegingsvergelijkingen voldoet. Het is niet zo dat die bewegingsvergelijkingen er helemaal niet meer toe doen na de meting; er is echter een overgang.
Wat het precies is weten we denk ik nietquote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:39 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
En wat veroorzaakt die overgang van superpositie naar 1 eigentoestand, als het niet de bewegingsvergelijkingen zijn?
Omdat er een interactie plaatsvindt en daarom het systeem verandert. Waarom bij zo'n interactie de golffunctie instort van een superpositie naar een eigentoestand weten we niet. De QM vertelt ons niet hoe dit gebeurt.quote:Waarom treedt die overgang alleen maar op tijdens een meetproces, en niet onder andere omstandigheden?
Wat is er dan zo bijzonder aan een meetproces, vergeleken met andere omstandigheden?
Is het dan zo vreemd te veronderstellen dat dit dan een interactie buiten het kader van de QM is, (omdat voor alle interacties van deeltjes die we kennen zo’n instorting niet plaatsvindt), maar binnen het kader van een meetproces, en dat aangezien het wezenlijke van een meetproces de additionele factor bewustzijn is, er dan sprake is van een metafysische invloed?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat het precies is weten we denk ik niet![]()
[..]
Omdat er een interactie plaatsvindt en daarom het systeem verandert. Waarom bij zo'n interactie de golffunctie instort van een superpositie naar een eigentoestand weten we niet. De QM vertelt ons niet hoe dit gebeurt.
Ik geloof dat Wigner ook dit soort ideeën had. Ik denk zelf echter dat je dan in de valkuil stapt van het feit dat we nou eenmaal meten via interacties (de "zelfreferentie" die in de OP werd genoemd), en dat ons bewustzijn geen rol hierin speelt. Op deze manier kun je bijvoorbeeld Schrödingers kat ook uitleggen. Het lijkt alsof ons bewustzijn de kat vermoordt, maar het ligt iets subtielerquote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Is het dan zo vreemd te veronderstellen dat dit dan een interactie buiten het kader van de QM is, (omdat voor alle interacties van deeltjes die we kennen zo’n instorting niet plaatsvindt), maar binnen het kader van een meetproces, en dat aangezien het wezenlijke van een meetproces de additionele factor bewustzijn is, er dan sprake is van een metafysische invloed?
Dit is mijns inziens een heel redelijke conclusie; en bestaat er een serieus alternatief voor deze conclusie, behalve te zeggen: ja, in feite snappen we er niets van, en kunnen we alleen bepaalde sommetjes oplossen?
Ja, dat is zo, het kan ook wel het bewustzijn van de kat zijnquote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik geloof dat Wigner ook dit soort ideeën had. Ik denk zelf echter dat je dan in de valkuil stapt van het feit dat we nou eenmaal meten via interacties (de "zelfreferentie" die in de OP werd genoemd), en dat ons bewustzijn geen rol hierin speelt. Op deze manier kun je bijvoorbeeld Schrödingers kat ook uitleggen. Het lijkt alsof ons bewustzijn de kat vermoordt, maar het ligt iets subtieler
Even een correctie:quote:Op dinsdag 25 mei 2010 09:57 schreef Haushofer het volgende:
Dat snap ik niet helemaal. In de onzekerheidsrelaties komen standaarddeviaties voor, die drukken toch een statistische onzekerheid uit?
Volgens de godelisatie kun je de bewijzen ook afbeelden op de natuurlijke getallen, het aantal bewijzen is dus ook aftelbaar. Maar het aantal wiskundige "waarheden" is veel groter (als je tenminste geen intuitionist bent) omdat je ook verzamelingen toelaat met een grotere cardinaliteit.quote:Dus jij zegt dat de onvolledigheidsstellingen in diepste zin het gevolg zijn van het feit dat de verzameling van bewijzen een andere cardinaliteit heeft dan de verzameling van theorema's? Zou je dat eens toe kunnen lichten?![]()
Nu begrijp ik jou nietquote:Op dinsdag 25 mei 2010 09:57 schreef Haushofer het volgende:
Binnen de QM zelf natuurlijk niet; daar kun je exact uitrekenen welke oplossingen precies voldoen aan de gelijkheid. Wanneer QM ingebed zou worden in een meer volledige theorie zou dit wellicht wel een mogelijkheid zijn
Ik heb eens iets van Penrose gelezen waarin hij stelt dat de tijd waarin een bepaald systeem van QM verstrengelde deeltjes kan blijven evenredig is met de massa en of het aantal betrokken deeltjes en dat er door toeval (decoherentie) het systeem voor een van de mogelijke toestanden kiest.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:27 schreef Haushofer het volgende:
Ik geloof dat Wigner ook dit soort ideeën had. Ik denk zelf echter dat je dan in de valkuil stapt van het feit dat we nou eenmaal meten via interacties (de "zelfreferentie" die in de OP werd genoemd), en dat ons bewustzijn geen rol hierin speelt. Op deze manier kun je bijvoorbeeld Schrödingers kat ook uitleggen. Het lijkt alsof ons bewustzijn de kat vermoordt, maar het ligt iets subtieler
Zo uit m'n hoofd geldt het voor Gaussische golffunctiesquote:Op dinsdag 25 mei 2010 19:39 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nu begrijp ik jou nietwanneer is delta_X * delta_P = h/4*pi ?
Dit komt zeker uit Penrose zijn "The shadow of the mind" oid? Ik moet zeggen dat ik vrij weinig met Penrose zijn ideeën kan. Ik waardeer em ook veel meer om zijn wiskundige werk dan zijn natuurkunde. Het is mooi dat hij over dit soort dingen nadenkt, maar op mij komt het gedeeltelijk over als crackpotterijquote:Op dinsdag 25 mei 2010 19:54 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik heb eens iets van Penrose gelezen waarin hij stelt dat de tijd waarin een bepaald systeem van QM verstrengelde deeltjes kan blijven evenredig is met de massa en of het aantal betrokken deeltjes en dat er door toeval (decoherentie) het systeem voor een van de mogelijke toestanden kiest.
Penrose koppelt dit dan het vermogen dat mensen plotseling tot een inzicht komen AHA erlebnis omdat in de micro tubili (onderdeel in een neuron) dergelijke processen zouden optreden.
Hij gaat nog een stap verder door te beweren dat QM voor bewustzijn zorgt en ook mensen het vermogen geeft buiten de formele wiskundige systemen te kunnen denken en met name telkens een Godelzin te construeren in de opeenvolging van telkens complexere en rijkere formele systemen.
Op deze manier is er wel een link tussen QM en de onvolledigheids stelling van Godel: de QM maakte het mogelijk dat deze (door G) gevonden zou kunnen worden
Of iets waarbij het bewustzijn helemaal niet om de hoek komt kijken.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:35 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, dat is zo, het kan ook wel het bewustzijn van de kat zijn
Ik was meer geinteresseerd in de fysische interpretatie als de ongelijkheid overgaat in een gelijkheidquote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:44 schreef Haushofer het volgende:
Zo uit m'n hoofd geldt het voor Gaussische golffuncties
Leuk is een verkeerd woord,wel 1 van de meest interessante omdat het voor zowel leken als kennersquote:
Klopt, hij probeert aan te tonen door een logische/mathematische redenering dat wij mensen meer kunnen dan een computer (formeel systeem) maar dat is al een tegenspraak opzich omdat deze logische of mathematische redeneringen ook weer geformaliseerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:46 schreef Haushofer het volgende:
Dit komt zeker uit Penrose zijn "The shadow of the mind" oid? Ik moet zeggen dat ik vrij weinig met Penrose zijn ideeën kan. Ik waardeer em ook veel meer om zijn wiskundige werk dan zijn natuurkunde. Het is mooi dat hij over dit soort dingen nadenkt, maar op mij komt het gedeeltelijk over als crackpotterij
Ah, zo. Voorbeelden van Gaussische golffuncties zijn inderdaad een grondtoestand, namelijk die van de harmonische oscillator. Ook een vrij golfpakket heeft zo'n vorm. Een algemener verband tussen deze Gaussische golffuncties en grondtoestanden is me niet bekend, maar je kunt per systeem natuurlijk nagaan of er überhaupt een Gaussische oplossing mogelijk is en wat dat fysisch impliceertquote:Op woensdag 26 mei 2010 15:15 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik was meer geinteresseerd in de fysische interpretatie als de ongelijkheid overgaat in een gelijkheid,
(deeltjes in grondtoestand, 0 Kelvin ?)
Ik vraag me af of iemand hier ooit iets zinnigs over kan zeggen?quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
En hoe verklaar je dan dat een deeltje waarvan de snelheid nauwkeurig bekend is zich gedraagt als een golf met een nauwkeurig bepaalde golflengte, zoals uit het double split experiment blijkt?
quote:Op vrijdag 28 mei 2010 09:33 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik vraag me af of iemand hier ooit iets zinnigs over kan zeggen?
Als er geen bewustzijn is zijn er alleen deeltjes, en dus ook geen waarnemer, want waarom zouden bepaalde deeltjes zich tot waarnemer van andere deeltjes kunnen uitroepen?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of iets waarbij het bewustzijn helemaal niet om de hoek komt kijken.
Ik denk ook van andere diersoorten. In de QM gaat het voornamelijk om de waarneming, en ook dieren nemen zintuiglijk waar, en ik beschouw dieren niet als objecten.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 17:12 schreef Haushofer het volgende:
Aha. En wat voor bewustzijn is dat dan? Dat van mensen, of ook andere diersoorten?
Wat ik trouwens niet begrijp van het idee van quantumcomputers is, dat als ik het goed begrepen heb, hier geprobeerd wordt te rekenen met waarschijnlijkheden, namelijk de waarschijnlijkheid dat een deeltje in een bepaalde toestand wordt aangetroffen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 15:22 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Bovendien als bewustzijn en "buiten het formele kader denken" afhankelijk zouden zijn van QM processen, dan zou de quantumcomputer dat straks ook kunnen (als die er ooit komt)
Dat vind ik een moeilijke vraag, maar ik ben toch geneigd die als een object zonder bewustzijn te beschouwen, maar als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan zou een extern bewustzijn daar mogelijk binding mee kunnen maken.quote:
quote:Op zondag 1 augustus 2010 14:16 schreef gaussie het volgende:
De huidige generatie natuurkundigen is op zoek naar een TOE (theory of everything). Met deze theorie zou men in principe alle fundamentele krachten en deeltjes kunnen verklaren en linken met elkaar. Verder zou zon theorie voorspellende kracht hebben, maw uitspraken kunnen doen over alle experimenten die mogelijk zijn. Het grootste probleem in het ontwikkelen van zon theorie is dat de quamtum mechanica en general relativity moeilijk te verenigen zijn. Tot zo ver niets nieuws onder de zon.
Maar ik vraag me af of de geleerde heren, de implicaties van godels theorems wel volledig begrijpen. Want laten we eerlijk wezen wiskundigen begrijpen wiskunde net iets beter dan natuurkundigen. Godel heeft bewezen dat een axiomatisch systeem dat gebruik maakt van arithmetic incomplete is of inconsistent. Als een axiomatisch systeem inconsistent is, dan kun je alles bewijzen. Zon theorie is nutteloos. Het tweede geval heeft verstrekkende gevolgen. Als een axiomatisch systeem imcomplete is, betekent dit dat er stellingen zijn die waar zijn, maar niet kunnen worden bewezen!
Een TOE zal een wiskundige theorie zijn. Als er proposities uit de wiskunde zijn die waar zijn, maar niet kunnen worden bewezen. Dan moeten er ook natuurkundige problemen zijn, die niet met de TOE kunnen worden verklaard!
Ik hoor graag jullie mening hierover!
quote:Op zondag 1 augustus 2010 14:31 schreef chevere het volgende:
De TOE gaat voorbij de wiskunde. Wiskunde beschrijft slechts een heel klein deel van de werkelijkheid, en dat is slechts het waarneembare in materieele zin.
In een theorie die alles kan beschrijven zouden we ook gevoelsmatige kwesties moeten kunnen beschrijven met wiskunde. Het enige wat we daar nu wiskundig over kunnen zeggen zijn kansberekeningen die slechts een kans berekenen zoals bijvoorbeeld analisten gebruiken op de beursvloer.
Je zou je kunnen afvragen ofdat vrij wil echt bestaat, zo niet dan zou je elke beslissing in een wiskundige formule moeten kunnen berekenen.
Kunnen we gevoelsmatige kwesties echt in een formule stoppen, of zal dat middels de wiskunde nooit verder komen dan een kansberekening?
Ik ben er van overtuigt dat vrij wil absoluut bestaat en dat de natuurkunde nooit middels louter wiksunde de theorie van alles zal kunnen vinden.
Wiskunde is slechts een klein deel van de waarheid.
Ook daar stuit je weer op een zelfreferentie: als je voldoende rekenkracht ertegenaan gooit, dan zou een computer dit soort nauwkeurige voorspellingen moeten kunnen doen. Het probleem is alleen, dat die computer dan krachtig genoeg zou moeten zijn om ook z'n eigen berekeningen te kunnen voorspellen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 20:52 schreef Haushofer het volgende:
Met de "theorie van alles" wordt, door natuurkundigen in elk geval, niet een theorie bedoeld waarmee uitgerekend zou kunnen worden wie het WK over 40 jaar wint of met wie ik ga trouwen.
Dat lijkt mij juist!quote:Met andere woorden, ik ben helemaal niet genoodzaakt de interactie met het scherm als een meetproces op te vatten, ik kan het ook als een quantummechanische interactie van deeltjes beschouwen, en dan blijven de bewegingsvergelijkingen gewoon van kracht, en het resultaat daarvan mag niet in contradictie zijn met wat de theorie van het meetproces voorspelt, wat mijns inziens wel het geval is. Vandaar het probleem.
Dit zou me niet verbazen. Ik heb een week geleden ontdekt dat alles in referentie met elkaar is. Alles is relatief.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tenzij we in een systeem kunnen komen dat de natuur is "+1" en zo van buiten de natuur de natuur onderzoeken.
Wat men dus ook probeerde in de wiskunde maar nog niet gelukt is![]()
of heeft gödel nou aangetoond dat het nooit kan?
Als ik zeg "chaos". Heb je daar dan wat aan?quote:Op zondag 16 mei 2010 21:13 schreef Haushofer het volgende:
De vraag is nu:
Is er een bepaalde relatie tussen Gödel zijn uitspraken over onvolledigheid en Heisenberg zijn onzekerheidsrelaties? Ligt er iets fundamentelers ten grondslag?
Eigenlijk kan elke computer dat al. Immers, een computer "weet" op basis van vaste kaders. Die voorspelling zal toch een berekening zijn waardoor je al het antwoord hebt.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:15 schreef thabit het volgende:
[..]
Ook daar stuit je weer op een zelfreferentie: als je voldoende rekenkracht ertegenaan gooit, dan zou een computer dit soort nauwkeurige voorspellingen moeten kunnen doen. Het probleem is alleen, dat die computer dan krachtig genoeg zou moeten zijn om ook z'n eigen berekeningen te kunnen voorspellen.
Nee, eerlijk gezegd niet.quote:Op zondag 8 augustus 2010 00:06 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Als ik zeg "chaos". Heb je daar dan wat aan?
Dit snap ik niet. Kun je dat verder uitleggen?quote:Op zondag 8 augustus 2010 00:08 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Eigenlijk kan elke computer dat al. Immers, een computer "weet" op basis van vaste kaders. Die voorspelling zal toch een berekening zijn waardoor je al het antwoord hebt.
Het universum is naast vaste gegevens ook chaos. Waarschijnlijk dat je daarom nooit je antwoord zult vinden.quote:
Een computer kan niets anders dan berekenen. Als die dan vooraf moet voorspellen of zijn berekening gaat kloppen zal die dat toch moeten doen middels vaste waarden voor een berekening waardoor die al direct de uiteindelijke berekening uitvoert. Zijn voorspelling zal dus al de uiteindelijke berekening zijn.quote:Dit snap ik niet. Kun je dat verder uitleggen?
definieer chaosquote:Op zondag 8 augustus 2010 00:06 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Als ik zeg "chaos". Heb je daar dan wat aan?
het vreemde is dat de werkelijkheid circulair in plaats van lineair lijkt te zijn.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:15 schreef thabit het volgende:
[..]
Ook daar stuit je weer op een zelfreferentie: als je voldoende rekenkracht ertegenaan gooit, dan zou een computer dit soort nauwkeurige voorspellingen moeten kunnen doen. Het probleem is alleen, dat die computer dan krachtig genoeg zou moeten zijn om ook z'n eigen berekeningen te kunnen voorspellen.
Chaos is misschien enkel chaos vanuit menselijk perspectief.quote:Op zondag 8 augustus 2010 00:06 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Als ik zeg "chaos". Heb je daar dan wat aan?
maar als je op een punt komt dat het proces van die berekening van invloed is op de uitkomst, dan moet ook de invloed van die berekening berekend worden.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:59 schreef Wijze_appel het volgende:
Een computer kan niets anders dan berekenen. Als die dan vooraf moet voorspellen of zijn berekening gaat kloppen zal die dat toch moeten doen middels vaste waarden voor een berekening waardoor die al direct de uiteindelijke berekening uitvoert. Zijn voorspelling zal dus al de uiteindelijke berekening zijn.
Daarmee is niet gezegt dat chaos te berekenen valt. Misschien is chaos wel gewoon chaos.quote:Op maandag 9 augustus 2010 00:37 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Chaos is misschien enkel chaos vanuit menselijk perspectief.
Processen die te complex zijn om voor een mens te overzien of op zo'n kleine schaal dat het meten invloed heeft op wat er gemeten wordt, kunnen volledig onderhevig zijn aan oorzaak en gevolg maar niet voorspelbaar voor ons en dus noemen wij het chaotisch
Inderdaad: als.quote:Op maandag 9 augustus 2010 00:39 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar als je op een punt komt dat het proces van die berekening van invloed is op de uitkomst, dan moet ook de invloed van die berekening berekend worden.
en de invloed van die berekening
en de invloed van die...
dat het niet te berekenen valt wil niet zeggen dat het niet gewoon oorzaak en gevolg isquote:Op maandag 9 augustus 2010 15:08 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Daarmee is niet gezegt dat chaos te berekenen valt. Misschien is chaos wel gewoon chaos.
I know. Maar wellicht is chaos gewoon chaos en valt het nooit te berekenen, ook al ben je God. Gewoon omdat chaos chaos is en de variabelen oneindig groot zijn.quote:Op maandag 9 augustus 2010 15:13 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dat het niet te berekenen valt wil niet zeggen dat het niet gewoon oorzaak en gevolg is
het zegt enkel dat we het niet kunnen berekenen en dus is het iig voor ons chaos
omdat we het niet kunnen weten
Als we het over een theorie van alles hebben en met een zeer krachtige computer het universum door zouden rekenen dan is het probleem dat die computer in het universum staatquote:Op maandag 9 augustus 2010 15:12 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Inderdaad: als.
Ik zie zo geen mogelijkheid waar een computer, die rekent met vaste waarden, zijn uitkomst laat beīnvloeden door het proces vooraf. Tenzij je het toelaat dat er een variabele wordt meegenomen. Maar dat is een menselijke invloed die een aanname maakt dat de uitkomst kan variëren. Dat zal een computer nooit uit zichzelf doen.
Wat een raar verhaal.quote:Op maandag 9 augustus 2010 15:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Als we het over een theorie van alles hebben en met een zeer krachtige computer het universum door zouden rekenen dan is het probleem dat die computer in het universum staat
dus de het fysieke proces waarmee de computer rekent heeft een effect op dingen buiten de computer(denk aan de stroompjes die door een processor lopen)
dus het gaat hier om de fysieke acties die de computer maakt om te kunnen rekenen die in dit geval ook berekent moeten worden wil je weten wat het effect is
Ik weet niet wat jij onder "chaos" verstaat, maar ik heb daarbij een beetje het volgende beeld: je hebt systemen die je met (differentiaal)vergelijkingen kunt beschrijven. Het idee van "chaostheorie" is nu dat de oplossingen van deze vergelijkingen met randcondities die heel dicht op elkaar liggen, na een bepaalde tijd behoorlijk divergeren.quote:Op maandag 9 augustus 2010 15:19 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
I know. Maar wellicht is chaos gewoon chaos en valt het nooit te berekenen, ook al ben je God. Gewoon omdat chaos chaos is en de variabelen oneindig groot zijn.
Omdat we het nu niet kunnen berekenen wil niet zeggen dat het ooit wel te berekenen valt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |