Wat niet van autorijden?quote:
Je kan hem niet halen , je kan natuurlijk wel je vrijstellingen verdienenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:58 schreef jacobras het volgende:
Spannend, spannend, spannend! Morgenochtend 8:55 in Emmeloord TussenTijdse Toets... Wordt iets voor 8 opgehaald, eerst nog even lessen
. Als ik gewoon normaal doe kan ik 'm best makkelijk halen, maar met hetzelfde gemak kan ik 't ook helemaal verprutsen
.
Ook goed, dat bedoelde ik eigenlijkquote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:59 schreef Joosterd het volgende:
[..]
Je kan hem niet halen , je kan natuurlijk wel je vrijstellingen verdienen
Truste en succes, vriendelijk examinator scheelt heel veelquote:Op woensdag 19 mei 2010 00:03 schreef jacobras het volgende:
[..]
Ook goed, dat bedoelde ik eigenlijk. Hoop dat ik een beetje een vriendelijke examinator krijg. Maar goed, ik ga nu maar 'ns richting bed
![]()
.
Diabetes. Binnen de 10 jaar na ontdekking hoeft het niet van het CBR, maar omdat ik op de Eigen Verklaring weer had ingevuld dat ik wel behandeld ben door een oogarts moet ik het nu dus weer welquote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:39 schreef Kimpossible het volgende:
Wel fijn dat je nu plusminus weet waar je aan toe bent! Waarom moest je je ogen ook al weer laten keuren, ik heb dat gemist geloof ik? Sorry!
Dankjewel Joosterd! Ben er erg blij meequote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:55 schreef Joosterd het volgende:
Purdey gefeliciteerd met je datum prikken![]()
Gewoon zelfverzekerd overkomen bij de examinator en hem geen hartverzakkingen geven![]()
Ik hoop dat je het haalt en de rest natuurlijk ook veel succes
Het geeft wel rust,en anderzijds weer spanning.Gek idee dat eerst niks mogelijk was,en dat ik gister ineens een datum mocht prikken.Ik had uitgerekend dat ik tot 21 juni nog 10 blokken kon rijden,en dat ik vanaf de 21e juni een datum wilde hebben.Het lijkt alsof het zo heeft moeten zijnquote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:32 schreef Kimpossible het volgende:
Purdey! Fijn he, zo'n datum. Ik ben er ook heel blij mee 15 juni, heb echt het gevoel dat het rust geeft en gek genoeg ook dat ik het kán. Ik ben zó toe aan die nieuwe fase; zelf rijden, zelfstandig overal heen kunnen waar ik heen wil gaan..
Op je praktijkexamen word er van je verlangd dat je mee kan gaan in het verkeer, dus tegelijk met je voorganger optrekken en niet pas gaan optrekken als de voorganger al aan de overkant is, bij wijze vanquote:Op dinsdag 18 mei 2010 13:40 schreef twiFight het volgende:
Het hele "kijken maar niet handelen" komt me bekend voor. Ik heb het vooral met verkeersborden. Dan zie ik een voorrangsbord of een snelheidsbord en neem ik het waar, en toch denk ik bij het volgende kruispunt "oh shit hij komt van rechts, ik moet remmen" en snelheid doe ik vaker fout dan goed.
Ik denk echt serieus dat ik een keer in wil halen en in de dode hoek kijk en WEL een auto zie maar dan uit automatisme alsnog in ga halen. Ik kijk wel maar doe er vaak niks mee. Eigenlijk heel triest.
Vraagje:
wat doen jullie bij het wegrijden bij een stoplicht? Vroeger wachtte ik altijd tot de auto voor me wegreed en liet ik dan de koppeling opkomen. Aangezien dat bij mij nogal NIET soepel gaat rij ik dan traag weg waardoor het niet zo soepel doorrijdt allemaal. Nu laat ik de koppeling al eerder opkomen waardoor ik sneller achter mijn voorganger aan ga. Werkt heel goed, maar ja als de auto voor mij afslaat moet ik wel in de rem. Wat zouden jullie doen?
quote:Op woensdag 19 mei 2010 07:43 schreef Purdey het volgende:
[..]
Dankjewel Joosterd! Ben er erg blij meeIk moet er vooral voor zorgen dat ik niet met de examaninator in discussie ga tijdens de rit
![]()
Ben je ieder geval weer een ervaring rijker en weet je ongeveer hoe het gaat bij het examen en wat je kan gaan vebeteren. En gefeliciteerd met je vrijstellingen schieelt alweer bij het praktijk examen.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:32 schreef jacobras het volgende:
Net terug van tussentijdse toets...
Eerst kennismaken met die gast van CBR. Aardige kerel, scheelt dus weer. Lopen naar auto, opeens vraagt ie of ik nummerbord van blauwe Peugeot kan voorlezen (veeeel verder dan wat ik bij m'n instructeur moest voorlezen). Ik lees 'm voor, "Nee, dat klopt niet!"
. Mocht stukje naar voren lopen, ik weer goed kijken, en las precies hetzelfde op. "Ja, nu klopt het wel". Hij verstond me verkeerd, misschien handig dat ik het volgende keer oplees in plaats van opmompel
.
Op snelweg kwam ik na invoegen achter vrachtwagen. Wilde inhalen, maar kwam sliert auto's van links dus kon niet. Ik liep op vrachtwagen in, volgafstand was veel te kort.![]()
Parkeren bij carpoolgebeuren. Hier en daar lege vakken, achteraan 7 lege vakken. Twijfel. Mikte op zo'n leeg vak aan de rechterkant, maar vergat eerst naar links voor te sorteren. Kwam gigantisch scheef uit, heb 't gecorrigeerd en toen kwam ik recht. Die verrichting was onvoldoende
.
Daarna over industrieterrein. Weg waar ik op zat liep rechtdoor en er kwam een weg van rechts (was een T-splitsing). Ik zie auto aankomen. Ik rem niet. Examinator grijpt in en gaat VOLAAN op de rem
. Ik dacht echt dat ik het toen verkloot had
.
Daarna ging het gelukkig stukken beter, moest nog keeropdracht doen die ik goed deed. Terug bij CBR: vrijstelling voor verrichtingen gekregen!
![]()
![]()
Bedankt, inderdaadquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:54 schreef Joosterd het volgende:
Ben je ieder geval weer een ervaring rijker en weet je ongeveer hoe het gaat bij het examen en wat je kan gaan vebeteren. En gefeliciteerd met je vrijstellingen schieelt alweer bij het praktijk examen.
Succesquote:Op woensdag 19 mei 2010 11:18 schreef jacobras het volgende:
Overigens vergat ik nog te melden dat ik vanochtend tijdens mijn rijles precies dezelfde ingreep had, maar dan ergens anders. Kwam een auto van rechts, ik zag 'm en weet dat hij voorrang heeft. Toch snap ik niet waarom ik dan evengoed doorrij.
Maar goed, nu weer fijn verder werken aan mijn nieuwe Youtube video, daarin bespeel ik 5 verschillende instrumenten in 7 video's die ik ga samenvoegenOp de digitale piano, dat wel
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:32 schreef jacobras het volgende:
Net terug van tussentijdse toets...
Eerst kennismaken met die gast van CBR. Aardige kerel, scheelt dus weer. Lopen naar auto, opeens vraagt ie of ik nummerbord van blauwe Peugeot kan voorlezen (veeeel verder dan wat ik bij m'n instructeur moest voorlezen). Ik lees 'm voor, "Nee, dat klopt niet!"
. Mocht stukje naar voren lopen, ik weer goed kijken, en las precies hetzelfde op. "Ja, nu klopt het wel". Hij verstond me verkeerd, misschien handig dat ik het volgende keer oplees in plaats van opmompel
.
Op snelweg kwam ik na invoegen achter vrachtwagen. Wilde inhalen, maar kwam sliert auto's van links dus kon niet. Ik liep op vrachtwagen in, volgafstand was veel te kort.![]()
Parkeren bij carpoolgebeuren. Hier en daar lege vakken, achteraan 7 lege vakken. Twijfel. Mikte op zo'n leeg vak aan de rechterkant, maar vergat eerst naar links voor te sorteren. Kwam gigantisch scheef uit, heb 't gecorrigeerd en toen kwam ik recht. Die verrichting was onvoldoende
.
Daarna over industrieterrein. Weg waar ik op zat liep rechtdoor en er kwam een weg van rechts (was een T-splitsing). Ik zie auto aankomen. Ik rem niet. Examinator grijpt in en gaat VOLAAN op de rem
. Ik dacht echt dat ik het toen verkloot had
.
Daarna ging het gelukkig stukken beter, moest nog keeropdracht doen die ik goed deed. Terug bij CBR: vrijstelling voor verrichtingen gekregen!
![]()
![]()
Haha klopt ik dacht altijd van die zeikerds achter het stuur tot je hetzelf ervaartquote:Op woensdag 19 mei 2010 11:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
* Ou-Tannu heeft ook al zovaak even een foutje gemaakt her en der..![]()
vooral fietsers zijn een ramp! die letten totaal NIET op :|
maar goed.. andere dingen doe ik dan weer wel netjes
zo als niet als een idioot terug sturen als je een beetje berm raakt, maar gewoon heel rustig terug sturen( kwam een nogal grote oplegger aan en de weg was nogal smal :| )
Jep jep, 4 juni, dus over 2,5 week al!quote:Op woensdag 19 mei 2010 11:31 schreef Unknown90 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!![]()
Praktijkexamen al gepland?
Over het stoppen als er verkeer van rechts komt, had ik ook last van in het begin...
Vraag aan je instructeur of hij/zij tijdens de lessen extra hard wilt schreeuwen "REMMEN!" als je vergeet voorrang te geven.
Ik schrok me toen een paar keer zo erg, dat ik in mezelf constant heb lopen herhalen, rechts voorrang -> remmen!
Good luck!
Bedankt!quote:
Succes! Dan ben je een week na mij,. ik moet de 14e. Om acht uur in de ochtend.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:51 schreef Purdey het volgende:
En D-day issss: 21 juni om 11.40
Hahaha dat had ik bij mn 3e rijlesquote:Op woensdag 19 mei 2010 14:46 schreef Spelvout het volgende:
Voor de mensen die zijn rijbewijs al hebben:
Hebben jullie het ook wel eens dat je mis schakelt? Ik ben net een stukje wezen rijden (mooi weertje) en reed op een rotonde af, dus ik schakel terug naar z'n 3 (een benzine remt te hard af op de motor in z'n 2 vind ik) .. vrrrrrrrrm, dat was dus zijn 1
Heb het ook al eens gehad dat ik van z'n 5 naar z'n 4 wilde schakelen, maar dat ie toen in zijn 2 ging. Dat was best gevaarlijk(gelukkig wel bij een stoplicht)
och ik deed gister stapvoets karren in zn 3quote:Op woensdag 19 mei 2010 15:13 schreef Flashbag het volgende:
[..]
Hahaha dat had ik bij mn 3e rijlesGing ik met 70 km/h richting een stoplicht was al tot 30 afgeremd en toen sprong hij op groen dus ik vol op gas
Stond die nog in zn 4
BOEBMAIOMSIUDASD zei de auto en toen sloeg die af
![]()
Bedankt, ik zal dan toch proberen te schakelen hoe ik het heb geleerd.quote:Op woensdag 19 mei 2010 15:00 schreef rycemasta het volgende:
Komt waarschijnlijk dat je toch onbewust teveel kracht gebruikt. Als je van zijn 5 naar z'n 4 wilt, hoef je de pook niet letterlijk uit de 5 te halen, vervolgens een stukje naar links te bewegen om hem in z'n 4 te drukken. Alleen de beweging naar je toe is voldoende, dus dat je alleen de pook naar je toetrekt. De pook gaat uit zichzelf naar het midden, wat boven de 4e versnelling zit. Als je onbewust wat kracht naar links uitoefent, ga je in de rij van de 1e en 2e versnelling zitten.
Hier heb je bijvoorbeeld tips voor ''spirited driving'', maar je kunt uit de foto's afleiden dat je hiermee ook voorkomt dat je per ongeluk naar een lagere versnelling schakelt door puur de positie van je hand.
http://www.shortshifter.com/techniques2.htm
Nee heb ik geen last meer van. Als ik bijvoorbeeld van z'n 5 naar z'n 4 ga floep ik dat ding uit z'n 5(is makkelijk, omdat 5 relatief lastig is om hem in te zetten vergeleke met de andere versnellingen) en vanuit neutraal ga ik gewoon naar zijn vier. Zelfde met allen andere versnellingen. Niet gelijk van de ene naar de andere, gewoon even rustig via neutraal gaan. Hopen dat dat werktquote:Op woensdag 19 mei 2010 14:46 schreef Spelvout het volgende:
Voor de mensen die zijn rijbewijs al hebben:
Hebben jullie het ook wel eens dat je mis schakelt? Ik ben net een stukje wezen rijden (mooi weertje) en reed op een rotonde af, dus ik schakel terug naar z'n 3 (een benzine remt te hard af op de motor in z'n 2 vind ik) .. vrrrrrrrrm, dat was dus zijn 1
Heb het ook al eens gehad dat ik van z'n 5 naar z'n 4 wilde schakelen, maar dat ie toen in zijn 2 ging. Dat was best gevaarlijk(gelukkig wel bij een stoplicht)
Doe ik ook! Ik had eerder ook nog wel eens dat ik er neit in slaagde in het begin om van 5 naar 4 te gaan, in plaats daarvan kwam 5-2 nog wel eens voor. Maar als je hem in neutraal zet en dan alleen naar onder gaat zit je automatisch in de 4quote:Op woensdag 19 mei 2010 18:18 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Nee heb ik geen last meer van. Als ik bijvoorbeeld van z'n 5 naar z'n 4 ga floep ik dat ding uit z'n 5(is makkelijk, omdat 5 relatief lastig is om hem in te zetten vergeleke met de andere versnellingen) en vanuit neutraal ga ik gewoon naar zijn vier. Zelfde met allen andere versnellingen. Niet gelijk van de ene naar de andere, gewoon even rustig via neutraal gaan. Hopen dat dat werkt
Als je in een diesel rijdt heb ik geleerd gewoon rem + koppeling indrukken, dan koppeling op laten komen tot je de auto voelt trillen daarna rem los en dan ga je zonder gas al rijden.quote:Op woensdag 19 mei 2010 19:11 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Doe ik ook! Ik had eerder ook nog wel eens dat ik er neit in slaagde in het begin om van 5 naar 4 te gaan, in plaats daarvan kwam 5-2 nog wel eens voor. Maar als je hem in neutraal zet en dan alleen naar onder gaat zit je automatisch in de 4
Ik heb nog wel last van de hellingproef, vind ik lastig en ik geef maar altijd heeeeel veeeul gas zodat de auto niet afslaat.
Hellingproef is met afstand de aaaaallertmakkelijkste maneuvre. Tip: Je moet de koppeling rustig op laten komen. Wat gebeurt er dan? Als je goed kijkt zie je de motorkap/neus van je auto omhoog komen. Op dat moment geef je een heeeeel klein beetje gas en laat je de handrem die je er op het begin opzette los, en voila, je rijdt rustig wegquote:Op woensdag 19 mei 2010 19:11 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Doe ik ook! Ik had eerder ook nog wel eens dat ik er neit in slaagde in het begin om van 5 naar 4 te gaan, in plaats daarvan kwam 5-2 nog wel eens voor. Maar als je hem in neutraal zet en dan alleen naar onder gaat zit je automatisch in de 4
Ik heb nog wel last van de hellingproef, vind ik lastig en ik geef maar altijd heeeeel veeeul gas zodat de auto niet afslaat.
@ Kim zo heb ik het ook geleerdquote:Op woensdag 19 mei 2010 21:45 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Hellingproef is met afstand de aaaaallertmakkelijkste maneuvre. Tip: Je moet de koppeling rustig op laten komen. Wat gebeurt er dan? Als je goed kijkt zie je de motorkap/neus van je auto omhoog komen. Op dat moment geef je een heeeeel klein beetje gas en laat je de handrem die je er op het begin opzette los, en voila, je rijdt rustig weg
Als je maar gewoon rustig weg rijdt toch?quote:Op woensdag 19 mei 2010 23:22 schreef Kimpossible het volgende:
Gelukkig, ik dacht al dat ik iets fout deed
Ik moet achter een auto stilstaan, nog makkelijker.quote:Op woensdag 19 mei 2010 23:20 schreef Joosterd het volgende:
[..]
@ Kim zo heb ik het ook geleerd![]()
Vond de stop opdracht het makkelijkst , voor een auto stilstaan en weer wegrijden.
Ik moest de stopopdracht in een veel te klein vak doenquote:Op woensdag 19 mei 2010 23:28 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Ik moet achter een auto stilstaan, nog makkelijker.
Gellukig niet te vaak de stoep geraakt tijdens het lessen , maar weet wel dat mijn intructeur dat niet zo leuk vindquote:Op woensdag 19 mei 2010 23:32 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik moest de stopopdracht in een veel te klein vak doenHeb de stoep geraakt, maar geen andere auto gelukkig.
Hij kon kiezenquote:Op woensdag 19 mei 2010 23:35 schreef Joosterd het volgende:
[..]
Gellukig niet te vaak de stoep geraakt tijdens het lessen , maar weet wel dat mijn intructeur dat niet zo leuk vind![]()
Vond de stopopdracht een eitje vergeleken bij steken om te keren op een te smalle wegquote:Op woensdag 19 mei 2010 23:39 schreef Nero22 het volgende:
Ik pak altijd een auto waar ik flink van te voren achter kan sturen. Tientallen meters van te voren alvast naar de stoep toe rijden zodat ik geen scherpe stuurbewegingen hoef te maken. Nooit commentaar gehad.
Als een malle aan dat stuur draaien.quote:Op woensdag 19 mei 2010 23:41 schreef Joosterd het volgende:
[..]
Vond de stopopdracht een eitje vergeleken bij steken om te keren op een te smalle weg
Dat was Purdeyquote:Op woensdag 19 mei 2010 23:43 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Als een malle aan dat stuur draaien.
Soms zie ik lesauto's met bocht achteruit ergens halverwege de straat uitkomen... Dat snap ik ook niet helemaal.
quote:
Niet nodig? Dan niet doen. Autorijden is erg verradelijk en veel duurder dan het in eerste instantie lijkt. Bovenop de aanschafprijs natuurlijk daarna benzine, verzekeringen, onderhoud, APK en ga zo maar door. Maar als je het echt nodig hebt, dan wel natuurlijkquote:Op woensdag 19 mei 2010 23:48 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Zijn jullie trouwens ook al een beetje aan het kijken voor het eerste autootje? Ik wel, al weet ik van mijzelf dat ik geen auto ga kopen. Ik woon op 10 min. fietsafstand naar mijn school en dus niet echt een auto nodig. Ik pak de auto van mijn pa wel als ik eens moet werken (20 min. fietsen), het regent, en de auto staat voor.
Precies mijn gedachten.quote:Op woensdag 19 mei 2010 23:50 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Niet nodig? Dan niet doen. Autorijden is erg verradelijk en veel duurder dan het in eerste instantie lijkt. Bovenop de aanschafprijs natuurlijk daarna benzine, verzekeringen, onderhoud, APK en ga zo maar door. Maar als je het echt nodig hebt, dan wel natuurlijk
Heb ik ook nogal eens last van. Soms zie ik het wel maar reageer ik niet, of denk ik gezien de wegsituatie dat ik voorrang heb, maar vaak zie ik het wel maar denk ik er nog wel voorlangs te kunnen. Zo doe ik dat op de fiets ook altijd, anders kom je nooit thuis. Misschien is dat het verschil wel tussen rustige stad en drukke stad. Waar ik woon is het véél drukker dan waar ik rij. Maar ja zo'n instructeur wil natuurlijk zien dat je voorrang verleent en dan moet je remmenquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:32 schreef jacobras het volgende:
Daarna over industrieterrein. Weg waar ik op zat liep rechtdoor en er kwam een weg van rechts (was een T-splitsing). Ik zie auto aankomen. Ik rem niet. Examinator grijpt in en gaat VOLAAN op de rem
. Ik dacht echt dat ik het toen verkloot had
.
Zeg vriend,wat is ditquote:
Veel plezier! Ik mag om 12:20 weerquote:
Inderdaad, gister tijdens mijn rijles kwam er een auto van rechts. Ik zag 'm, wist dat hij voorrang had en evengoed reed ik door. Ergste was nog wel dat instructeur al zat te kijken van "wat doe je?" en ik zei "Ja, ik weet het" terwijl ik gewoon doorreedquote:Op donderdag 20 mei 2010 00:43 schreef twiFight het volgende:
Heb ik ook nogal eens last van. Soms zie ik het wel maar reageer ik niet...
Bedankt!quote:Op donderdag 20 mei 2010 09:08 schreef Purdey het volgende:
@Jacobras: Gefeliciteerd met je vrijstellingen!
Owkeuhj dan zat ik verkeerdquote:Op donderdag 20 mei 2010 09:08 schreef Purdey het volgende:
[..]
Zeg vriend,wat is ditWie zegt dat ik dat doe
![]()
Ik heb toevallig de zwarte band keren/parkeren ja
@Jacobras: Gefeliciteerd met je vrijstellingen!
Je hebt groot gelijk! De mijne keek laatst een beetje benauwd toen ik zei dat ik benieuwd was hoe zijn auto reedquote:Op donderdag 20 mei 2010 11:54 schreef Jac0bus het volgende:
Ik ga morgenavond de auto van mijn pa denk ik even gebruiken als eerste testritje
Omslagpunt is 2200 km/jaar, dat lukt welquote:
Spannendquote:Op donderdag 20 mei 2010 11:54 schreef Jac0bus het volgende:
Ik ga morgenavond de auto van mijn pa denk ik even gebruiken als eerste testritje
Mijn pa is toch niet van de mooie dikke wagens. Het boeit hem allemaal niet, als het maar vier wielen heeft. Ik moet het dus doen met een klein Twingo'tje, dus veel valt er niet te verliezenquote:Op donderdag 20 mei 2010 12:05 schreef Purdey het volgende:
[..]
Je hebt groot gelijk! De mijne keek laatst een beetje benauwd toen ik zei dat ik benieuwd was hoe zijn auto reedVan de week,toen ik de datum van examen zei bond hij ineens in en zei 'Ja,als je slaagt dan kun je eens met mijn auto rijden!'
Fijnquote:Op donderdag 20 mei 2010 13:38 schreef 08gnoT. het volgende:
Rijles in de spits, altijd leuk. Vooral als je de hele les in de file staat
De leasebak is een Nissan X-trail en ik heb les gehad in een Mercedes C220. Succes met je rijles!quote:Op donderdag 20 mei 2010 13:28 schreef twiFight het volgende:
Zeg dan ook even wat voor 'n auto het was
Ik vind mijn lesauto 'luxe', het is een ik-zit-onder-de-duim-vij-mijn-vrouw MPV van VW, maar hij is vrij nieuw, alles doet het nog soepel en ik ben trieste autos van mijn moeder gewend, die had nooit geld voor mooie autos. Als toppunt heeft ze een Suzuki Alto gehad, 850 ccLiever géén auto dan die auto, want ik was doodsbang in dat ding.
Straks weer rijles, als de spits begint, spannend!
Fucking hell nu moet ik toch echt op gaan letten, ik schrok me net de pleuris. Ging bij het stoplicht van z'n 5 naar z'n 1....quote:Op woensdag 19 mei 2010 15:00 schreef rycemasta het volgende:
Komt waarschijnlijk dat je toch onbewust teveel kracht gebruikt. Als je van zijn 5 naar z'n 4 wilt, hoef je de pook niet letterlijk uit de 5 te halen, vervolgens een stukje naar links te bewegen om hem in z'n 4 te drukken. Alleen de beweging naar je toe is voldoende, dus dat je alleen de pook naar je toetrekt. De pook gaat uit zichzelf naar het midden, wat boven de 4e versnelling zit. Als je onbewust wat kracht naar links uitoefent, ga je in de rij van de 1e en 2e versnelling zitten.
Hier heb je bijvoorbeeld tips voor ''spirited driving'', maar je kunt uit de foto's afleiden dat je hiermee ook voorkomt dat je per ongeluk naar een lagere versnelling schakelt door puur de positie van je hand.
http://www.shortshifter.com/techniques2.htm
quote:Op donderdag 20 mei 2010 14:11 schreef Spelvout het volgende:
[..]
Fucking hell nu moet ik toch echt op gaan letten, ik schrok me net de pleuris. Ging bij het stoplicht van z'n 5 naar z'n 1....
Ik schakelde eerst naar z'n 2 maar ik bedacht me omdat ik nog iets te snel reed en het een lange bocht was, dus ik wil naar z'n 3 en tja.. voila![]()
Nou,dan kunnen we elkaar een hand geven.Mijn pa heeft een Opel astra uit '96,dus daar valt ook weinig aan te verpestenquote:Op donderdag 20 mei 2010 13:30 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Mijn pa is toch niet van de mooie dikke wagens. Het boeit hem allemaal niet, als het maar vier wielen heeft. Ik moet het dus doen met een klein Twingo'tje, dus veel valt er niet te verliezenGelukkig wel handgeschakeld, want mijn moeder heeft een automaat
Misschien zijn jullie beiden wel een beetje eigenwijsquote:Op donderdag 20 mei 2010 14:38 schreef Purdey het volgende:
[..]
Nou,dan kunnen we elkaar een hand geven.Mijn pa heeft een Opel astra uit '96,dus daar valt ook weinig aan te verpestenAlhoewel hij er wel bloedzuinig op is,en hij altijd fris gewassen voor de deur staat.Deuk/kras/schadevrij
Rijles ging net aardig.Nja,alhoewel..Voor mijn gevoel dan.Instr. lief was iets minder te spreken.Ik reed zo roekeloos als watKwam in een smal weggetje in conflict met een vrachtwagen,dus ik hop,in zn achteruit.Totaal niet achter me kijkend..Had zo iemand hartstikke plat kunnen rijden,of een auto
![]()
Instr. zei dat hij het heel zorgwekkend vond dat ik dat het gevaar niet van in zag.En bij de kruispunten moest ik ineens in zn 1 naderen van 'm.En toen zei ik 'Maar dan moet ik eerst helemaal stil gaan staan haast,naar zn 1,dan hinder ik toch gewoon?' Een kwartier later zaten we nog te discusiëren.En toen zei instr. 'Luister Monique,je bent een fijne meid,maar ik heb hier geen zin meer in.Als je het niet wilt accepteren dat ik gelijk heb,dan houdt het hier op.' En ook daar wilde ik bijna over in discussie gaan..Geen zin om te accepteren,tsss het idee![]()
We zijn allebei ont-zet-tend koppig.Als hij zegt 'zwart' zeg ik 'wit' en na een half discusiëren is het nog geen grijsquote:Op donderdag 20 mei 2010 14:41 schreef Joosterd het volgende:
[..]
Misschien zijn jullie beiden wel een beetje eigenwijs
Naja het komt denk ik omdat ik nu gewoon relaxed in de auto zit met muziek aan (tijdens het lessen stond de radio nooit aan) en dan ben ik dus minder op aan het lettenquote:
Ik heb ook 1 zo'n discussie gehad waar ik het totáál niet eens was met mijn instructrice en het liet merken. Het stomme was dat we het overal wel best eens waren met elkaar, maar die ene keer dus niet. En dat was in het uurtje voor mijn examen. We gingen gewoon naar het examenkantoor van het CBR en toen ik 's ochtends vroeg kwam aanrijden en de enige op het kruispunt was, ging net het licht op oranje. Maar dat was zo'n twijfelgeval. Ik denk: nooit twijfelen, dus meteen beslissen. En hoppa, gelijk het gas intrappen. Waarop ze echt in ene keihard op de rem trapt. Of ik gek geworden was! "Dit hadden we nooit gehaald, je was gewoon door rood gereden als ik niks deed, en voor het zelfde geld rij je iemand aan!". Dus niet, ze kan dan wel vaker in de auto zitten maar ik ben niet gek, wat ze zei was dus echt niet waar. Maargoed, dat brak het relaxte sfeertje echt helemaal waarop ik in ene fout na fout maakte. Maargoed, het is uiteindelijk wel goed gekomen want ik haalde het. Maar toch, ik had het liever in een normale les gehad en niet net voor mijn examenquote:Op donderdag 20 mei 2010 14:38 schreef Purdey het volgende:
[..]
Nou,dan kunnen we elkaar een hand geven.Mijn pa heeft een Opel astra uit '96,dus daar valt ook weinig aan te verpestenAlhoewel hij er wel bloedzuinig op is,en hij altijd fris gewassen voor de deur staat.Deuk/kras/schadevrij
Rijles ging net aardig.Nja,alhoewel..Voor mijn gevoel dan.Instr. lief was iets minder te spreken.Ik reed zo roekeloos als watKwam in een smal weggetje in conflict met een vrachtwagen,dus ik hop,in zn achteruit.Totaal niet achter me kijkend..Had zo iemand hartstikke plat kunnen rijden,of een auto
![]()
Instr. zei dat hij het heel zorgwekkend vond dat ik dat het gevaar niet van in zag.En bij de kruispunten moest ik ineens in zn 1 naderen van 'm.En toen zei ik 'Maar dan moet ik eerst helemaal stil gaan staan haast,naar zn 1,dan hinder ik toch gewoon?' Een kwartier later zaten we nog te discusiëren.En toen zei instr. 'Luister Monique,je bent een fijne meid,maar ik heb hier geen zin meer in.Als je het niet wilt accepteren dat ik gelijk heb,dan houdt het hier op.' En ook daar wilde ik bijna over in discussie gaan..Geen zin om te accepteren,tsss het idee![]()
Jeetje,en dat een uur voor je examen.Dat is wel balen.Het is heel moeilijk om na discussie/ruzie/conflict nog gezellig met elkaar te doen.Was ook stiekem best blij dat ik net de achterkant van de les-golf de straat uit zag rijden,en heb nu nog een enorm 'Zak toch lekker door je stoel heen,lul' gevoelquote:Op donderdag 20 mei 2010 15:09 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ik heb ook 1 zo'n discussie gehad waar ik het totáál niet eens was met mijn instructrice en het liet merken. Het stomme was dat we het overal wel best eens waren met elkaar, maar die ene keer dus niet. En dat was in het uurtje voor mijn examen. We gingen gewoon naar het examenkantoor van het CBR en toen ik 's ochtends vroeg kwam aanrijden en de enige op het kruispunt was, ging net het licht op oranje. Maar dat was zo'n twijfelgeval. Ik denk: nooit twijfelen, dus meteen beslissen. En hoppa, gelijk het gas intrappen. Waarop ze echt in ene keihard op de rem trapt. Of ik gek geworden was! "Dit hadden we nooit gehaald, je was gewoon door rood gereden als ik niks deed, en voor het zelfde geld rij je iemand aan!". Dus niet, ze kan dan wel vaker in de auto zitten maar ik ben niet gek, wat ze zei was dus echt niet waar. Maargoed, dat brak het relaxte sfeertje echt helemaal waarop ik in ene fout na fout maakte. Maargoed, het is uiteindelijk wel goed gekomen want ik haalde het. Maar toch, ik had het liever in een normale les gehad en niet net voor mijn examen
Lijkt op mijn rijlessenquote:Op donderdag 20 mei 2010 14:38 schreef Purdey het volgende:
[..]
Nou,dan kunnen we elkaar een hand geven.Mijn pa heeft een Opel astra uit '96,dus daar valt ook weinig aan te verpestenAlhoewel hij er wel bloedzuinig op is,en hij altijd fris gewassen voor de deur staat.Deuk/kras/schadevrij
Rijles ging net aardig.Nja,alhoewel..Voor mijn gevoel dan.Instr. lief was iets minder te spreken.Ik reed zo roekeloos als watKwam in een smal weggetje in conflict met een vrachtwagen,dus ik hop,in zn achteruit.Totaal niet achter me kijkend..Had zo iemand hartstikke plat kunnen rijden,of een auto
![]()
Instr. zei dat hij het heel zorgwekkend vond dat ik dat het gevaar niet van in zag.En bij de kruispunten moest ik ineens in zn 1 naderen van 'm.En toen zei ik 'Maar dan moet ik eerst helemaal stil gaan staan haast,naar zn 1,dan hinder ik toch gewoon?' Een kwartier later zaten we nog te discusiëren.En toen zei instr. 'Luister Monique,je bent een fijne meid,maar ik heb hier geen zin meer in.Als je het niet wilt accepteren dat ik gelijk heb,dan houdt het hier op.' En ook daar wilde ik bijna over in discussie gaan..Geen zin om te accepteren,tsss het idee![]()
Met nog een redelijke vaart in z'n 1? Liet je de koppeling opkomen? Volgens mij moet je bij al een beetje snelheid behoorlijk moeite doen om hem in de 1e versnelling geduwd te krijgen, dat is al een teken dat je bij de verkeerde versnelling zit.quote:Op donderdag 20 mei 2010 14:11 schreef Spelvout het volgende:
[..]
Fucking hell nu moet ik toch echt op gaan letten, ik schrok me net de pleuris. Ging bij het stoplicht van z'n 5 naar z'n 1....
Ik schakelde eerst naar z'n 2 maar ik bedacht me omdat ik nog iets te snel reed en het een lange bocht was, dus ik wil naar z'n 3 en tja.. voila![]()
Haha volgens mij lijken wij qua rijlessen sowieso waanzinnig veel op elkaar.We hebben niet voor niks al zo veel lessen achter de rug.Gek he,dat ik het nog altijd probeer om in discussie te gaan,terwijl je op de voorhand al verloren hebtquote:Op donderdag 20 mei 2010 15:23 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Lijkt op mijn rijlessen. Het heeft totaal geen zin om met een instructeur in discussie te gaan.
Yepquote:Op donderdag 20 mei 2010 15:50 schreef Purdey het volgende:
[..]
Haha volgens mij lijken wij qua rijlessen sowieso waanzinnig veel op elkaar.We hebben niet voor niks al zo veel lessen achter de rug.Gek he,dat ik het nog altijd probeer om in discussie te gaan,terwijl je op de voorhand al verloren hebtMoest jij ook in juni afrijden Cherry?
Soms zijn er dingen waar ik echt knettergek van word. Dan zegt hij de ene week dit, en de volgende week weer dat. Dan valt m'n mond even open hoor. Maar dan komt het er altijd op neer dat ik het wel niet goed begrepen heb enzo, het ligt toch altijd aan mij. Dus ik ga er niet meer tegenin, want ik zal hem wel verkeerd begrepen hebben. Afgelopen week, toen ik stopte voor oranje licht terwijl hij zei dat het nog best kon, heb ik hem wel even heel raar aangekeken denk ik want hij zei er gelijk achteraan dat het niet fout was dat ik stopte, maar dat ik nog wel had kunnen doorrijden. 'Zonde, als je haast had, kon je nog wel doorrijden! Maar het is niet fout, je stopt netjes, goed ingeschat, maar het HAD nog gekund.'quote:Op donderdag 20 mei 2010 15:28 schreef FastFox91 het volgende:
Ik heb geen behoefte om mijn gelijk te halen. Discussie gebruik ik alleen als doel om te leren van iemand anders perceptie.
Oké,een hoop afrijders dan in juni.Ik ben ook wel heel erg benieuwd hoor,zoals het vandaag ging was ik dik vet gezaktquote:Op donderdag 20 mei 2010 15:59 schreef CherryLips het volgende:
YepEen weekje eerder dan jij
. Ik lach me rot als ik het haal, trouwens. Ik kan nog helemaal niet zelfstandig rijden merkte ik dinsdag
.
Instructeurs zijn er goed in om verwarring te zaaien.En ook dat tweede punt klopt exact met die van mij.Van de week een mooi voorbeeld: We gingen een datum plannen bij de rijschool.Daar kun je alleen links fileparkeren,en dat had ik nog nooit gedaan.Stuurde ook precies de kant op voor rechts fileparkerenquote:Op donderdag 20 mei 2010 16:02 schreef CherryLips het volgende:
Soms zijn er dingen waar ik echt knettergek van word. Dan zegt hij de ene week dit, en de volgende week weer dat. Dan valt m'n mond even open hoor. Maar dan komt het er altijd op neer dat ik het wel niet goed begrepen heb enzo, het ligt toch altijd aan mij. Dus ik ga er niet meer tegenin, want ik zal hem wel verkeerd begrepen hebben. Afgelopen week, toen ik stopte voor oranje licht terwijl hij zei dat het nog best kon, heb ik hem wel even heel raar aangekeken denk ik want hij zei er gelijk achteraan dat het niet fout was dat ik stopte, maar dat ik nog wel had kunnen doorrijden. 'Zonde, als je haast had, kon je nog wel doorrijden! Maar het is niet fout, je stopt netjes, goed ingeschat, maar het HAD nog gekund.'
En dat terwijl ik tot nu toe altijd te horen krijg: als je kunt stoppen voor oranje, altijd doen.
Ach, ik rij normaal altijd om 9:30 uur in een poeprustig dorp/stadje, daar word je ook wel eens zat van hoor. Je leert er namelijk gewoon minder van dan zou kunnen. De spits-rijles beviel me wel, maar ik reed slecht.quote:Op donderdag 20 mei 2010 13:38 schreef 08gnoT. het volgende:
Rijles in de spits, altijd leuk. Vooral als je de hele les in de file staat
Bij mij hielp het toen ik van de instructeur de spiegel helemaal op de grond mikte, zodat je het achterwiel kan zien. Kreeg daardoor een veel beter idee van waar dat achterwiel nou precies zit als m'n spiegel normaal staat, en nu gaat fileparkeren gewoon goedquote:Op donderdag 20 mei 2010 20:56 schreef twiFight het volgende:
[..]
Fileparkeren ging wéér foutIk begin me echt af te vragen of dat wel goed komt voor het examen. Daarentegen vraag ik me ook af of de situaties wel gelijk zijn en of de spiegelstand (ik kies een punt met behulp van mijn rechterspiegel) en de hoek van het wegdek niet roet in het eten gooien. Ik kan het ECHT wel, maar om een of andere reden kom ik elke keer anders uit, terwijl ik wel hetzelfde koppel en snel stuur. Afijn, we merken het wel.
Nouquote:Op donderdag 20 mei 2010 22:24 schreef Kimpossible het volgende:
Ik vind bochtje achteruit ook vrij lastig; ik stuur altijd te veel in enzo. En dan moet ik veeel corrigeren.
Fileparkeren vind ik wel redelijk makkelijk sinds ik die formule heb losgelaten en het meer op gevoel en spiegels doe; nadeel daarbij is wel dat ik het gevoel heb dat ik minder om me heen kijk doordat ik zo met die rechter buitenspiegel bezig ben.. Hms.
En in een vak voor/achteruit oefen ik vaak in m'n eigen auto met m'n paps.. Het is niet de meest ideale oplossing maar ik vind dat toch wel zo lastig..
Over 10 jaar gaat het bij ons allemaal heel soepel.. toch?
Okay, ik wil deze:quote:Op woensdag 19 mei 2010 23:48 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Zijn jullie trouwens ook al een beetje aan het kijken voor het eerste autootje? Ik wel, al weet ik van mijzelf dat ik geen auto ga kopen. Ik woon op 10 min. fietsafstand naar mijn school en dus niet echt een auto nodig. Ik pak de auto van mijn pa wel als ik eens moet werken (20 min. fietsen), het regent, en de auto staat voor.
Als we dan toch bezig zijn:quote:Op vrijdag 21 mei 2010 00:20 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Okay, ik wil deze:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kost wat, maar dan heb je ook wat.![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |