abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81360400
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 11:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Serieus, ik denk dat verkopen van goud door de ECB een goede manier is om die cash op te slurpen. Ze slaan dan namelijk 4 vliegen in één klap:

1) Cash wordt opgeslurpt zodat de geldhoeveelheid niet groeit. Dat is het primaire doel.

2) Dat goud staat waarschijnlijk veel lager gewaardeerd in de boeken dan ze nu kunnen vangen bij een verkoop in de markt. Dat betekent dat ze meer geld uit de markt halen dan het kostte toen ze zelf het goud aankochten. Daardoor is een verkoop van goud extra effectief.

3) Ze wisselen een "neutrale" asset voor een asset die uit zichzelf geld uit de markt opslurpt. Immers, als ze goud ruilen voor een obligatie met een yield van 5%, dan vloeit er automatisch 5%/ per jaar aan cash terug naar de ECB. Goud heeft dat voordeel niet.

4) Ze drukken de goudprijs omlaag, wat kan helpen bij het verankeren van de inflatieverwachting.

Edit: In tegenstelling tot de Amerikaanse Treasury heeft het Euro system goud @mark to market in de boeken dus punt 2) gaat niet op.
Goud verkopen tegen de huidige prijs zet ook weinig zoden aan de dijk

Wat waarschijnlijker is om het te gebruiken als onderpand voor nog meer leningen van het IMF.
pi_81365320
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef arjanus het volgende:

Wat waarschijnlijker is om het te gebruiken als onderpand voor nog meer leningen van het IMF.
Goud is een land's laatste reserve. Als je die door onbenullige ingrepen verspeelt, kun je als de nood aan de komt alleen nog grondgebied, infrastructuur of cultuurbezit verkopen; m.a.w. de soevereiniteit en eigenheid van de natie verkwanselen. Ons laatste goud moeten we dus houden. Als onze financiële bezittingen door omstandigheden hun marktwaarde verliezen, kunnen we met dat goud nog genoeg grondstoffen kopen om het een paar maanden uit te zingen en orde op zaken te stellen.
pi_81384120
Gold hits record high on wednesday

http://www.kitco.com/charts/popup/au1825nyb.html

http://www.kitco.com/charts/livegold.html

advies voor iedereen die nu zijn hypotheekreserve in euro's wil omruilen voor goud, doe het snel

[ Bericht 40% gewijzigd door Bruno25 op 13-05-2010 16:37:31 ]
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_81385453
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:31 schreef Bruno25 het volgende:
advies voor iedereen die nu zijn hypotheekreserve in euro's wil omruilen voor goud, doe het snel
Ja hoor, pomp je geld maar vanuit de ene bubble naar de andere bubble .
pi_81391867
Hier in India staan de kranten vol wat wat iedereen met een stuiver verstand al weet, maar hier tastbaar is: de verkopen aan consumenten vallen tegen omdat die uitwijken naar andere producten, de vraag wordt op peil gehouden door speculanten.

Een schoolvoorbeeld van een bubble. Het is niet de vraag of ie barst, maar wanneer
Wat niet wil zeggen dat geen geld te verdienen is met bubbles, maar wie kan goed timed heeft gewoon geluk gehad.
  donderdag 13 mei 2010 @ 20:07:14 #86
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81392216
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hier in India staan de kranten vol wat wat iedereen met een stuiver verstand al weet, maar hier tastbaar is: de verkopen aan consumenten vallen tegen omdat die uitwijken naar andere producten, de vraag wordt op peil gehouden door speculanten.

Een schoolvoorbeeld van een bubble. Het is niet de vraag of ie barst, maar wanneer
Wat niet wil zeggen dat geen geld te verdienen is met bubbles, maar wie kan goed timed heeft gewoon geluk gehad.
De meeste consumenten in india zijn dan ook niet echt op de hoogte van de financiele situatie van de wereld. Speculanten zijn over het algemeen beter geinformeerd.

Hoe staat het trouwens met de verkoop van goud aan concumenten in China?

Overigens denken de consumenten in nederland er anders over:

Het loopt storm
Sietse Riedstra van Schöne Edelmetaal uit Amsterdam-Noord (vanaf 1749) stelt tegenover RTL Z: "Het loopt sinds vorige week storm als gevolg van de financiële crisis in Zuid-Europa. De euro is zwak. De vraag naar fysiek goud, in baren en plaatjes, is zeer groot. We doen aardig wat kilo's per dag." Exacte getallen wil Riedstra niet noemen.

Vraag houdt aan
"Vorig jaar was de vraag van particulieren, banken en andere klanten ook gigantisch door de kredietcrisis. Sinds november was de vraag wat teruggelopen, maar nu is het weer heel erg druk."

Riedstra stelt verder dat Schöne verwacht dat de vraag naar edelmetaal nog wel even zal voortduren. De levertijden zijn opgelopen tot 2 à 3 weken.

Onrust
Willem Middelkoop van amsterdamgold.com stelt dat hij de laatste 2 dagen 70 kilo goud heeft verkocht aan particulieren. "Vroeger vluchtte je in staatsobligaties bij onrust, maar nu is er juist onrust onder staatsobligaties en vlucht je in goud."

29.400 euro per kilo
De prijs van goud in euro's is vandaag verder gestegen naar 29.400 euro per kilo. 5 jaar geleden deed een kilo goud 10.000 euro.

http://www.rtl.nl/(/finan(...)os_aan_baar_goud.xml

[ Bericht 42% gewijzigd door Harde_Kip op 13-05-2010 20:17:21 ]
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:00:40 #87
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81394599
Alle Duitse online winkels zijn uitverkocht sinds gister middag. De grootste, Pro Aurum zegt op zijn site:
quote:
Achtung!
Aufgrund der starken Kundennachfrage mussten wir unseren Online-Shop bis auf weiteres schließen.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_81395726
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Iedereen met een enigszins kritische blik en een beetje economische kennis heeft dat natuurlijk allang door, maar "A man easily believes what he wishes" en verliest daardoor zijn kritische blik en neemt alles klakkeloos voor waarheid aan zolang het in het straatje past. En dat is in de goldcase ook duidelijk het geval, aangezien je elk argument vrij makkelijk kunt weerleggen.

Zelf denk ik dat de goudbubble knapt op het moment dat de reele carrycost te hoog word, wat natuurlijk gaat gebeuren als de rente word verhoogd en/of de markt weer oog krijgt voor risicoperceptie. Als dan blijkt dat die geldpers niet aan gaat is het natuurlijk helemaal game over.
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:37:17 #89
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81395923
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 21:30 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Iedereen met een enigszins kritische blik en een beetje economische kennis heeft dat natuurlijk allang door, maar "A man easily believes what he wishes" en verliest daardoor zijn kritische blik en neemt alles klakkeloos voor waarheid aan zolang het in het straatje past. En dat is in de goldcase ook duidelijk het geval, aangezien je elk argument vrij makkelijk kunt weerleggen.

Zelf denk ik dat de goudbubble knapt op het moment dat de reele carrycost te hoog word, wat natuurlijk gaat gebeuren als de rente word verhoogd en/of de markt weer oog krijgt voor risicoperceptie. Als dan blijkt dat die geldpers niet aan gaat is het natuurlijk helemaal game over.
Jammer maar de geldpers is een tijdje geleden al aangezet

http://www.volkskrant.nl/(...)erst_de_geldpers_aan

De Europese Centrale Bank (ECB) zet voor het eerst in zijn bestaan de geldpers aan. De ECB koopt voor 60 miljard euro obligaties met onderpand van banken op. Economen hadden deze maatregel niet voorzien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Harde_Kip op 13-05-2010 21:44:37 ]
  donderdag 13 mei 2010 @ 22:36:25 #90
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_81398408
Goud is een bubble, hij moet alleen nog echt beginnen...
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  donderdag 13 mei 2010 @ 22:44:59 #91
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81398814
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 22:36 schreef iamcj het volgende:
Goud is een bubble, hij moet alleen nog echt beginnen...
Goud is geen bubble. Na de total collapse zal de goudstandaard weer ingevoerd worden. Je kunt vast wel bedenken wat dit met de goudprijs zal doen. Goud heeft echte waarde.
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:08:03 #92
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81399886
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 22:44 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]
Goud is geen bubble. Na de total collapse zal de goudstandaard weer ingevoerd worden. Je kunt vast wel bedenken wat dit met de goudprijs zal doen. Goud heeft echte waarde.
Of het een goudstandaard wordt, of SDR's (het IMF geld "Special Drawing Rights") moeten we nog uitvinden, maar zelfs de SDR's zullen gelinkt moeten zijn, of een relatie moeten hebben met goud.

Ongeacht daarvan, als nieuw geld een relatie heeft met goud, zal goud niet in een bubble komen - de "top" is het moment waarop het fiat systeem wordt afgeschaft, en dat is de uiteindelijke waarde van goud.

De bubble die iedereen meent te zien is de inverse van het verval van fiat geld. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
pi_81400044
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 22:44 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Dat denk ik ook
Goud kan met 100 x meer waard worden als nu

papier geld of digitaal geld zal de waarde verliezen, tot de reële waarde dus niets
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:20:09 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81400421
OMG die reacties hierboven...
Ik waan me weer in de dotcom bubble.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:26:04 #95
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81400678
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:20 schreef SeLang het volgende:
OMG die reacties hierboven...
Ik waan me weer in de dotcom bubble.

Is toch mooi?
pi_81400734
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:08 schreef RdeV het volgende:
Of het een goudstandaard wordt, of SDR's (het IMF geld "Special Drawing Rights") moeten we nog uitvinden, maar zelfs de SDR's zullen gelinkt moeten zijn, of een relatie moeten hebben met goud.

Ongeacht daarvan, als nieuw geld een relatie heeft met goud, zal goud niet in een bubble komen - de "top" is het moment waarop het fiat systeem wordt afgeschaft, en dat is de uiteindelijke waarde van goud.

De bubble die iedereen meent te zien is de inverse van het verval van fiat geld. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt
Nee hoor, fiat en (veilig) shuldpapier is nog nooit zo populair geweest en dat is ook niet zo gek. Fiat en veilig schuldpapier kan immers alleen het vertrouwen verliezen als het zijn waarde (koopkracht) verliest en daar is momenteel geen sprake van en nog geen indicatie toe dat dat zal gebeuren.

De wereld zal ook nooit meer teruggaan naar een goudstandaard, simpelweg omdat men weet dat dat monetaire nadelen en daarmee instabiliteit met zich meebrengt. Onder een goudstandaard is nooit zoveel waarde te creeren als de afgelopen 60 jaar is gebeurd met fiat en de voordelen zijn beperkt omdat men de regels niet altijd accepteerd, net als een fiat stelsel. In feite is een fiat stelsel met het juiste naleven van de regels (geldgroei niet meer dan inflatie+economische groei) hetzelfde als een goudstandaard en zelfs met het naleven van die regels kunnen de nodige excessen en bubbles plaatsvinden. Dat een goudstandaard dus de perfecte munteenheid is, is dus onzin.
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:39:24 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81401141
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:26 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Is toch mooi?
Ik vond die dotcom bubble angstaanjagend. Al die brave huisvadertjes (mijn collegas ) die mij begin jaren '90 bij veel lagere waarderingen nog beschuldigden dat ik "riskant" bezig was met aandelen zaten in 2000 opeens vol in aandelen. En dan geen RDS of Unilever ofzo maar allemaal van die vage internetfondsen die nog nooit iets hadden gepresteerd. En als ik dan iets zei over hoge waarderingen en irrealistische verwachtingen dan werden ze gewoon boos , want het kon alleen maar omhoog, die koersen zouden x10 of x100 gaan. En een ander verhaal wilden ze niet horen. Een religie was het.
Mijn reisverslagen
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:40:29 #98
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81401184
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:27 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Nee hoor, fiat en (veilig) shuldpapier is nog nooit zo populair geweest en dat is ook niet zo gek. Fiat en veilig schuldpapier kan immers alleen het vertrouwen verliezen als het zijn waarde (koopkracht) verliest en daar is momenteel geen sprake van en nog geen indicatie toe dat dat zal gebeuren.

De wereld zal ook nooit meer teruggaan naar een goudstandaard, simpelweg omdat men weet dat dat monetaire nadelen en daarmee instabiliteit met zich meebrengt. Onder een goudstandaard is nooit zoveel waarde te creeren als de afgelopen 60 jaar is gebeurd met fiat en de voordelen zijn beperkt omdat men de regels niet altijd accepteerd, net als een fiat stelsel. In feite is een fiat stelsel met het juiste naleven van de regels (geldgroei niet meer dan inflatie+economische groei) hetzelfde als een goudstandaard en zelfs met het naleven van die regels kunnen de nodige excessen en bubbles plaatsvinden. Dat een goudstandaard dus de perfecte munteenheid is, is dus onzin.
Misschien ben jij een miljardair die niet op zn centjes hoeft te letten maar voor de rest merkt iedereen dat je steeds minder met je (papier) geld kunt kopen. Een oliebol voor een euro per stuk? Een ritje in een kermisattractie 6 euro? Als ik niet zelf had gezien zou ik het niet geloven.

Onder een goudstandaard is nooit zoveel waarde te creeren als de afgelopen 60 jaar is gebeurd met fiat

Dat is nou net de oorzaak geweest van de hele crisis
pi_81401198
Een goudstandaard geeft geen garantie dat bubbles niet meer voorkomen. Er zijn wel degelijk asset bubbles geweest onder een goudstandaard zoals de tulpenbubble. Het voordeel is wel dat goud niet geprint kan worden. Hierdoor is de geldhoeveelheid minder elastisch.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:49:03 #100
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81401529
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:40 schreef Digi2 het volgende:
Een goudstandaard geeft geen garantie dat bubbles niet meer voorkomen. Er zijn wel degelijk asset bubbles geweest onder een goudstandaard zoals de tulpenbubble. Het voordeel is wel dat goud niet geprint kan worden. Hierdoor is de geldhoeveelheid minder elastisch.
Bubbles zijn nooit te voorkomen. Het gaat erom dat, om bij je voorbeeld te blijven, alleen de debielen die de tulpen hebben gekocht de lul zijn en niet het hele land.
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:52:23 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81401650
Inflatie/ deflatie door de jaren heen.

Mijn reisverslagen
pi_81401747
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:49 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Bubbles zijn nooit te voorkomen. Het gaat erom dat, om bij je voorbeeld te blijven, alleen de debielen die de tulpen hebben gekocht de lul zijn en niet het hele land.
Toch kan dat ook gebeuren zoals de grote depressie in de jaren 30 onder een goudstandaard. Een creditbubble kan zich ook onder een goudstandaard ontwikkelen, zoals destijds in de roaring twenties.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:55:21 #103
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81401781
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:52 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Mooi grafiekje maar door heel selectief de artikelen te nemen aan de hand waarvan je de inflatiecijfers berekent, kun je de uitkomst redelijk sturen.

Ik vond het al verdacht dat men in de VS naar buiten bracht dat de inflatie 0,8% was.

Kwam ik erachter dat ze voedsel en energie buiten de berekening hadden gelaten
pi_81401860
quote:

[ afbeelding ]
mooie grafiek
  vrijdag 14 mei 2010 @ 00:00:40 #105
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81401990
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Toch kan dat ook gebeuren zoals de grote depressie in de jaren 30 onder een goudstandaard. Een creditbubble kan zich ook onder een goudstandaard ontwikkelen, destijds in de roaring twenties.
Alles kan maar waar het om gaat is dat men met een goudstandaard niet oneindig geld uit het niets kan scheppen. De goudstandaard is uiteraard niet het enige wat ingevoerd zou moeten worden. Ook de regels voor kredietverstrekking moet aangetrokken worden.

Maar wat we met zn allen moeten beseffen dat de wereld geen 6 miljard mensen aankan. Als die leuke dingen als, bijzondere bijstand, subsidies, wajong uitkeringen, gezondheidszorg etc. Kunnen wij ons eigenlijk allemaal niet veroorloven. We zullen ook de wereldbevolking drastisch omlaag moeten brengen.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 00:05:36 #106
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81402205
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:55 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Mooi grafiekje maar door heel selectief de artikelen te nemen aan de hand waarvan je de inflatiecijfers berekent, kun je de uitkomst redelijk sturen.
Dit is dus exact dat religieuze bubble denken dat ik bedoel!
Er worden allerlei ononderbouwde beweringen gedaan. Vervolgens kom je met een bewijs waaruit het tegendeel blijkt en dan komen ze met een duistere complottheorie over dat de cijfers zijn gemanipuleerd etc, uiteraard zonder zelf met iets fatsoenlijks te komen en zonder aan te wijzen waar het dan niet klopt en een eventuele fout te kwantificeren

Elk bewijs dat tegen hun Geloof ingaat wordt zonder meer terzijde geschoven.
quote:
Kwam ik erachter dat ze voedsel en energie buiten de berekening hadden gelaten
Hoe kom je erbij dat voedsel en energie niet in deze (mijn grafiek) cijfers zitten?
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 00:18:25 #107
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81402719
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 00:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er worden allerlei ononderbouwde beweringen gedaan. Vervolgens kom je met een bewijs waaruit het tegendeel blijkt en dan komen ze met een duistere complottheorie over dat de cijfers zijn gemanipuleerd etc, uiteraard zonder zelf met iets fatsoenlijks te komen en zonder aan te wijzen waar het dan niet klopt

[..]

Hoe kom je erbij dat voedsel en energie niet in deze (mijn grafiek) cijfers zitten?
Welk bewijs bedoel je? Je kunt een mooie grafiek laten zien waaruit zou blijken dat de inflatie 3% is ofzo maar ik weet gewoon dat de prijzen veel meer zijn gestegen. Je weet ook wel dat men een mandje van artikelen neemt en daarvan berekent wat de prijsstijging is geweest maar nogmaals door je artikelen goed uit te kiezen kun je de uitkomst redelijk goed bepalen. Als overheidinstelling heb je er belang bij de inflatiecijfers zo laag mogelijk te houden. Maar mijn portemonee weet dat alles veel duurder is geworden dan die 3% uit je grafiek.

Mijn bewering dat voedsel en energie niet waren meegenomen had niks te maken met jouw grafiekje. Dat had te maken met een bericht dat de propagandamachine van de VS naar buiten bracht over de inflatiecijfers, nl dat deze 0,8% was.

Even iets heel anders maar wist je trouwens dat de werkeloosheidscijfers (8,9%) niet die mensen meetelt die gestopt zijn met het zoeken naar werk? Als je die mensen zou meetellen kom je op 18%. Als dit geen gemanipuleer van cijfers is dan weet ik het niet meer.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 01:03:16 #108
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81404069
Zijn de dagen van de dollar geteld?

pi_81404397
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 00:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er worden allerlei ononderbouwde beweringen gedaan. Vervolgens kom je met een bewijs waaruit het tegendeel blijkt en dan komen ze met een duistere complottheorie over dat de cijfers zijn gemanipuleerd etc, uiteraard zonder zelf met iets fatsoenlijks te komen en zonder aan te wijzen waar het dan niet klopt en een eventuele fout te kwantificeren

[..]

Harde Kip heeft wel gelijk, in NL worden geloof ik de huizenprijzen en aandelenprijzen niet meegenomen in de zogenaamde inflatieberekening CPI. Terwijl daar wel buitproportioneel veel geld naar toestroomt.

Als je volgens de Oostenrijkse School de vergroting van de geldcreatie (google M3) als inflatiecijfer neemt, zie je dat goud ondergewaardeerd is en staatsobligaties zijn overgewaardeerd.

En goud een bubbel? Een bubbel is een manie, hoeveel mensen ken je nu eigenlijk die goud bezitten? Nauwelijks mensen wed ik. Ik ken wel een heleboel mensen die direkt of indirekt staatsobligaties bezitten. Als straks de verhalen in de media komen over mensen die rijk zijn geworden van goudinvesteringen, dan begint de bubbel pas. Zie de dotcom-crises en de brave huisvaders.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 01:40:06 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81404899
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 00:18 schreef Harde_Kip het volgende:

Welk bewijs bedoel je? Je kunt een mooie grafiek laten zien waaruit zou blijken dat de inflatie 3% is ofzo maar ik weet gewoon dat de prijzen veel meer zijn gestegen. Je weet ook wel dat men een mandje van artikelen neemt en daarvan berekent wat de prijsstijging is geweest maar nogmaals door je artikelen goed uit te kiezen kun je de uitkomst redelijk goed bepalen. Als overheidinstelling heb je er belang bij de inflatiecijfers zo laag mogelijk te houden. Maar mijn portemonee weet dat alles veel duurder is geworden dan die 3% uit je grafiek.
Jij "weet" dat alles veel meer duurder is geworden? Kom dan eens een lijstje en wijs maar eens aan waar het niet klopt. Want wat jij nu bestrijdt is statistiek die openbaar is en waarvan de berekening controleerbaar is. Het is dus aan jou om de fouten aan te wijzen.

Toevallig ben ik er een paar jaar geleden eens ingedoken aan de hand van een (naar later bleek) onzinverhaal van Shadowstats. Het BLS is (zonder Shadowstats specifiek te noemen) ingegaan op de specifieke beweringen van Shadowstats en heeft met concrete berekeningen laten zien dat die beweringen totaal niet klopten. Er bleef gewoon geen spaan heel van dat Shadowstats verhaal. Shadowstats had daar vervolgens ook geen verweer op, behalve dat als je hun berekening wilt zien je eerst $100 moet betalen voor hun website. Dan weet ik alweer genoeg
quote:
Even iets heel anders maar wist je trouwens dat de werkeloosheidscijfers (8,9%) niet die mensen meetelt die gestopt zijn met het zoeken naar werk? Als je die mensen zou meetellen kom je op 18%. Als dit geen gemanipuleer van cijfers is dan weet ik het niet meer.
Natuurlijk weet ik dat. Je hebt verschillende werkloosheidscijfers met verschillende ruimheid van definitie (U1, U2,...U6). Dat zijn gewoon officiele cijfers die door het BLS worden gepubliceerd. Niets geheimzinnigs aan.
Mijn reisverslagen
pi_81406555
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:14 schreef SeLang het volgende:

Mocht goud het vertrouwen in fiatgeld ondermijnen, dan kan de staat op ieder gewenst moment de goudprijs de nek omdraaien door een (evt 100%) capital gain tax in te voeren op goud, wat feitelijk neerkomt op confiscatie (zoals in 1933).
Zo'n belasting zou m.i. nooit zomaar met terugwerkende kracht ingevoerd worden, en het Nederlandse goudaanbod bepaalt niet de wereldprijs, dus zolang dit niet op dezelfde dag door alle wereldleiders wordt afgekondigd lig ik van de theoretische mogelijkheid niet wakker.

Hier nog even de bevoegdheden rondom goud die de staat wél al heeft:

Artikel 26 Noodwet Financieel Verkeer
Onze Minister is bevoegd - zo nodig in afwijking van andere wettelijke regelingen - voorschriften te geven ten aanzien van de financiële betrekkingen met het buitenland, alsmede ten aanzien van het vorderen van gouden munten, fijn goud, alliages van goud (onbewerkt of halffabrikaat) en buitenlandse activa van ingezetenen. Tenzij bijzondere omstandigheden dit naar zijn oordeel onmogelijk maken, oefent hij deze bevoegdheden niet uit dan in overeenstemming met Onze Ministers van Buitenlandse Zaken, van Economische Zaken en van Landbouw en Visserij.

Er staan in die wet nog meer interessante weetjes rondom mogelijke ingrepen in het geldverkeer, bv over de mogelijkheid om noodgeld uit te geven.

(Op Zerohedge stond onlangs overigens het gerucht dat Duitse banken momenteel bevoorraad worden met nieuwe bankbiljetten in Deutsche Mark..! En dat er deze vrijdag een belangrijke mededeling van de overheid zal volgen.. Hoe spannend! )
  vrijdag 14 mei 2010 @ 08:15:00 #112
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81406922
filmpje van vorig jaar, toen goud nog 300$ was
  vrijdag 14 mei 2010 @ 08:21:54 #113
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81406987
Ik kan me niet voorstellen dat duitsland dat gaat doen.. Dat draaid gelijk de euro in een klap de nek om en gaan een aantal zuidelijke euro landen in een keer failliet.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 10:51:55 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81409878
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 06:07 schreef dvr het volgende:

[..]

Zo'n belasting zou m.i. nooit zomaar met terugwerkende kracht ingevoerd worden, en het Nederlandse goudaanbod bepaalt niet de wereldprijs, dus zolang dit niet op dezelfde dag door alle wereldleiders wordt afgekondigd lig ik van de theoretische mogelijkheid niet wakker.
Uiteraard gaat het dan om een gecoordineerde actie van op z'n minst de eurozone en de USA, net zoals gedurende de hele crisis deze blokken gecoördineerd hebben geopereerd met currency swaps en andere instrumenten om liquiditeit te garanderen.

Ik verwacht overigens niet dat dit gebeurt, aangezien goud tamelijk irrelevant is en geen monetaire rol meer speelt. Maar mochten mensen op grote schaal hun bankrekening gaan leeghalen om goud te kopen in een mate dat het wel een bedreiging vormt voor sommige banken dan kunnen ze dat overnight de nek omdraaien.

Ik zie trouwens geen probleem met bevoegdheden. Als een BTW verlaging op bepaalde producten direct kan worden ingevoerd (zie 2008), dan kan een BTW verhoging of een verhoging van capital gain tax (naar 100%) ook.
quote:
(Op Zerohedge stond onlangs overigens het gerucht dat Duitse banken momenteel bevoorraad worden met nieuwe bankbiljetten in Deutsche Mark..! En dat er deze vrijdag een belangrijke mededeling van de overheid zal volgen.. Hoe spannend! )
Een commerciële website van goudhandelaren komt met een hoax en jij trapt daar in?
Mijn reisverslagen
pi_81411090
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 01:19 schreef arjanus het volgende:
Harde Kip heeft wel gelijk, in NL worden geloof ik de huizenprijzen en aandelenprijzen niet meegenomen in de zogenaamde inflatieberekening CPI. Terwijl daar wel buitproportioneel veel geld naar toestroomt.
In Nederland worden de kosten van wonen meegenomen in de inflatiecijfers, hierin is dus ook de huizenprijs berekent aangezien je dan een grotere hypotheek en extra rente/aflossing moet betalen. Is dat uitzoeken zo moeilijk? www.cbs.nl
quote:
Als je volgens de Oostenrijkse School de vergroting van de geldcreatie (google M3) als inflatiecijfer neemt, zie je dat goud ondergewaardeerd is en staatsobligaties zijn overgewaardeerd.
Ik ben bang dat je een aantal jaren te laat bent toegetreden, dit argument gebruikte de goldbulls een hele tijd terug, onterecht naar nu blijkt want inflatie in het CPI bleef uit. De m3-geldgroei is momenteel negatief, dus volgens je eigen definitie van overgewaardeerd aan de hand van m3 is goud overwaardeerd en staatsobligaties ondergewaardeerd. Al kun je het niet zo simpel zien, maar dat terzijde.
pi_81411463
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:51 schreef SeLang het volgende:

Ik zie trouwens geen probleem met bevoegdheden. Als een BTW verlaging op bepaalde producten direct kan worden ingevoerd (zie 2008), dan kan een BTW verhoging of een verhoging van capital gain tax (naar 100%) ook.
De Engelse BTW was een tariefwijziging, die kunnen voor iedere eerste van de maand aangepast worden. Daar is de economie ook op ingericht. Een capital gains tax zou voor Nederland helemaal nieuw zijn en behandeling in het parlement vereisen.
quote:
Een commerciële website van goudhandelaren komt met een hoax en jij trapt daar in?
Nee, dat was ironie. Maar de aanleiding was dat een medewerker van DB een vrachtwagen vol nieuwe biljetten zou hebben zien binnenkomen. Dat zou theoretisch waar kunnen zijn, want landen hebben de bevoegdheid om in buitengewone omstandigheden noodgeld uit te geven, en als overheden slim zijn anticiperen ze daar (zeker in deze tijd) op. Dus het feit alleen dat iemand rare nieuwe biljetten ziet verschijnen betekent nog niet dat de euro verdwijnt.

Wel ben ik erg benieuwd naar de Duitse mededeling van deze vrijdag waar die parlementariër op zinspeelde. Hopelijk verbieden ze het shortsellen van de Euro. Want inmiddels zullen de miljarden van het noodplan al grotendeels in de zakken van shortende bankiers beland zijn.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:48:46 #117
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81411773
Even weer terug naar goud. Zal goud vandaag de EUR 1000,- p. ounce grens doorbreken? En zo ja, zullen goldbugs hierdoor een flesje champagne openen?
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:59:01 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81412097
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:38 schreef dvr het volgende:

Wel ben ik erg benieuwd naar de Duitse mededeling van deze vrijdag waar die parlementariër op zinspeelde. Hopelijk verbieden ze het shortsellen van de Euro. Want inmiddels zullen de miljarden van het noodplan al grotendeels in de zakken van shortende bankiers beland zijn.
Ik zie niet hoe je dat kunt verbieden aangezien dat wereldwijd gebeurt.

Waar ik eigenlijk op wacht is informatie van de ECB wat ze precies hebben gekocht en verkocht en hoeveel. Gezien het feit dat Griekenland sowieso failliet gaat denk ik dat banken hun troep massaal op de ECB hebben gedumpt.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:59:25 #119
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81412108
11:56 CET, ¤1000.29/ounce

Champagne staat koud en gaan vandaag open
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:05:57 #120
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81412340
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:59 schreef RdeV het volgende:
11:56 CET, ¤1000.29/ounce

Champagne staat koud en gaan vandaag open
ITS MILLENNIUM GOLD
pi_81412501
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:48 schreef Harde_Kip het volgende:
Zal goud vandaag de EUR 1000,- p. ounce grens doorbreken? En zo ja, zullen goldbugs hierdoor een flesje champagne openen?
Ik heb de doorbreking van ¤ 25.000/Kg met een glaasje limonade gevierd. Maar iedere stijging van goud is voor mij vooral aanleiding om de waardedaling van mijn geld te betreuren (waarvan ik immers meer heb dan goud). Verder mag de echte goldbug nooit vergeten dat bij goud niet de geldwaarde belangrijk is, maar de tegenwaarde in termen van goederen en diensten.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:30:18 #122
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81413145
http://www.telegraaf.nl/b(...)or_goud__.html?p=2,2
quote:
vr 14 mei 2010
Pinautomaat voor goud
Abu Dhabi - Wie verlegen zit om goud, kan in de Arabische stad Abu Dhabi goud 'pinnen'.

De automaat staat in een luxe hotel in de Arabische stad. Deze goudmachine heeft alles weg van een pinautomaat, maar in plaats van geld komen er goudklompjes uit. Momenteel werkt het alleen nog met contant geld, maar in de toekomst zal het ook mogelijk zijn om met creditcard of pinpas goud te 'trekken'.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:34:55 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81413311
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:11 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik heb de doorbreking van ¤ 25.000/Kg met een glaasje limonade gevierd. Maar iedere stijging van goud is voor mij vooral aanleiding om de waardedaling van mijn geld te betreuren (waarvan ik immers meer heb dan goud). Verder mag de echte goldbug nooit vergeten dat bij goud niet de geldwaarde belangrijk is, maar de tegenwaarde in termen van goederen en diensten.
Ik denk inderdaad dat die paar muntjes bij de meeste mensen niet opwegen tegen het verlies van koopkracht van salaris, pensioen en eventuele banktegoeden

Het goede nieuws is natuurlijk dat zelfs als schulden gedeeltelijk worden gemonetariseerd het resultaat nog steeds deflatoir is omdat de afschrijvingen nog altijd veel groter zijn dan een eventuele QE.

Stel een bank moet 20% op z'n assets afschrijven en krijgt een bailout van 10%, dan krimpt haar equity nog steeds en daarmee het krediet dat ze kan verstrekken. Dit blijft per saldo deflatoir, zij het minder dan zonder QE. Hetzelfde geldt voor landen. Griekenland kan wel een bailout krijgen maar evengoed moet er zwaar worden bezuinigd en worden lonen/ pensioenen verlaagd. Het resultaat is dat er minder geld in omloop komt (=deflatoir).

Zie het verschil met Zimbabwe of Weimar, waar gewoon elke keer nieuw geld werd geprint om maandeljks de uitgaven te dekken.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:57:21 #124
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_81414146
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat die paar muntjes bij de meeste mensen niet opwegen tegen het verlies van koopkracht van salaris, pensioen en eventuele banktegoeden

Het goede nieuws is natuurlijk dat zelfs als schulden gedeeltelijk worden gemonetariseerd het resultaat nog steeds deflatoir is omdat de afschrijvingen nog altijd veel groter zijn dan een eventuele QE.

Stel een bank moet 20% op z'n assets afschrijven en krijgt een bailout van 10%, dan krimpt haar equity nog steeds en daarmee het krediet dat ze kan verstrekken. Dit blijft per saldo deflatoir, zij het minder dan zonder QE. Hetzelfde geldt voor landen. Griekenland kan wel een bailout krijgen maar evengoed moet er zwaar worden bezuinigd en worden lonen/ pensioenen verlaagd. Het resultaat is dat er minder geld in omloop komt (=deflatoir).

Zie het verschil met Zimbabwe of Weimar, waar gewoon elke keer nieuw geld werd geprint om maandeljks de uitgaven te dekken.
Deflatie in goederen en in geldhoeveelheid, eens.
Amerika zal alles in het werk stellen om deflatie in de prijzen van goederen te voorkomen.
Het zelfde geld voor minder goederen is alsnog prijsinflatie.
Geld wordt schaars, risico's nemen toe -> stijgende rente.

Goud bubbelt lekker intussen lekker verder en zal mijn inziens pas zijn uitgebubbelt als de financieële crisis is opgelost. En dat kan nog wel even duren.

[ Bericht 0% gewijzigd door iamcj op 14-05-2010 13:59:56 ]
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_81417355
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:34 schreef SeLang het volgende:

Het stelt mij niet gerust

• Inflatoire ontwikkelingen verminderen de waarde van mijn spaargeld, maar verlagen het faillissementsrisico.
  • Deflatoire ontwikkelingen vergroten de waarde ervan, maar ook de kans dat ik er een deel van kwijtraak..

Spaargeld zal de crisis alleen ongeschonden overleven als de deflatoire krachten de inflatie compenseren, en de inflatie toch zodanig is dat de banken en overheden van wie ik afhankelijk ben overeind blijven. Ik vind de ontwikkelingen nu al onvoorspelbaar, maar ze zullen alleen maar groter worden en steeds sneller op ons afkomen.

Officiële inflatiecijfers zeggen me niets meer. Die worden afgemeten aan productenmandjes die beperkt representatief zijn en belangrijker, aan definities van monetaire aggregaten die achterhaald zijn. Geld flitst van M3 naar M0 met een druk op de flappentap, en van M1 naar M4 met drie clicks bij de online broker.

Ik ga er vanuit dat democratische politici geen rekening zullen houden met lieden als ik die afwijken van de norm. De norm is een huishouden dat een beperkte hypotheekschuld en een beperkt spaarbedrag op de bank heeft. Wie grotere schulden of grotere spaartegoeden dan dat heeft, zal er rekening mee moeten houden dat de crisis op hem afgewenteld gaat worden en dat hij failliet gaat respectievelijk veel van zijn spaargeld gaat zien verdampen.

Met spaargeld loop je deze risico's:

• Bank gaat kapot
  • Depositogarantiestelsel gaat kapot
  • Staat gaat kapot
  • Munt gaat kapot

Ik begin er steeds meer voor te voelen om naast spreiding van banken ook spreiding over munten toe te passen. Met 20% goud heb ik dat al een beetje ondervangen, maar met nog een andere 20% in NOK zou ik me veiliger voelen dan met 80% euro. De een is gedekt door stookolie, de ander door olijfolie, maar die vikingen houden in ieder geval nog de schijn van hard werken en beschaving op, terwijl dat mediterrane tuig openlijk zwartwerkt en lanterfantert.

SeLang, jij zit toch bij Today's Brokers? Kun je daar Noorse Kronen of Noorse obligaties kopen? Een vriendelijke Fokker wees me al op een Amerikaanse aanbieder en ik vond er zelf een in Luxemburg, maar ik heb liever iets dichter bij huis.
  •   vrijdag 14 mei 2010 @ 15:40:49 #126
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_81420132
    Eventjes wat grondstoffen prijzen gecorrigeerd met CPI. Bedenk dat het het beginpunt van de dataserie (1980) wel precies samenvalt met een energie- en goudbubble dus dat is enigzins misleidend. Ik heb echter (afgezien van goud) geen vroegere data. En je kunt natuurlijk in het plaatje je beginpunt leggen waar je maar wilt.
    Tevens zou je kunnen stellen dat er momenteel ook een energiecrisis en goudbubble aan de gang is dus misschien compenseert dat elkaar

Energieprijzen staan per saldo iets onder het niveau van 1980, maar zijn de laatste jaren enorm gestegen.

De meeste industriële metalen idem.

Agrarische producten zijn per saldo fors gedaald.

Doe er je voordeel mee
    Mijn reisverslagen
    pi_81420615
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 23:40 schreef Harde_Kip het volgende:
    Misschien ben jij een miljardair die niet op zn centjes hoeft te letten maar voor de rest merkt iedereen dat je steeds minder met je (papier) geld kunt kopen. Een oliebol voor een euro per stuk? Een ritje in een kermisattractie 6 euro? Als ik niet zelf had gezien zou ik het niet geloven.
    Ik weet niet naar welke kermis jij gaat, maar hier in Maastricht (waar momenteel kermis is) kost een ritje nog gewoon ¤1,50 en 10 oliebollen ¤4,50-¤6- net als bij invoering van de euro. De wat sjiekere attracties zijn wat duurder, maar dat is altijd zo geweest en heeft meer te maken met het beperkt aantal zitplaatsen.

Persoonlijk vind ik dat de prijzen de laatste tijd goedkoper worden als je er bewust op let. Er zijn meer aanbiedingen en/of kortingen dan ooit tevoren. En nee ik ben helaas geen miljardair, dan zou me immers de hele discussie over in/deflatie niets intresseren, omdat je een dergelijk bedrag gespreid en meestal toch in vaste assets hebt steken en al zou je een deel van je bezit verliezen blijft er nog genoeg over.
    quote:
    Onder een goudstandaard is nooit zoveel waarde te creeren als de afgelopen 60 jaar is gebeurd met fiat

Dat is nou net de oorzaak geweest van de hele crisis
    De oorzaak van de crisis is meer te zoeken in de menselijke psyche, dan in de munteenheid die gebruikt word. Zoals al aangegeven kan een goudstandaard nooit zoveel welvaart creeren als een fiat munt. Een goedlopende economie heeft immers een flexibele geldhoeveelheid nodig om goed te kunnen groeien en ontwikkelen. Dat moet (het liefst) wel op een duurzame manier plaatsvinden en indien je dat overtreed kom je terug op de menselijke psyche en niet de munteenheid als geheel. Bij een goudstandaard is de geldhoeveelheid zo goed als stabiel, waardoor een economie telkens word afgeremd en in recessie beland waarbij er ook constant heftige fluctuaties plaatsvinden in het CPI. En zelfs de waardevastheid van de goudstandaard is niet zeker, omdat ook die onderhevig is aan de menselijke psyche en elk moment kan worden gedevalueerd. Het is dus niet waarschijnlijk dat we ooit teruggaan naar een goudstandaard.
      vrijdag 14 mei 2010 @ 16:15:44 #128
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_81421379
    Meer deflatie:
    - Lonen -25%
    - Pensioenen -15%
    Kijk, dat zijn maatregelen
    quote:
    Romanian retirees protest against pension cuts

Bucharest - Several thousand pensioners demonstrated against proposed austerity measures on Wednesday in various Romanian cities, with scuffles erupting between retirees and police officers outside the president's office in the capital Bucharest.

All pensions in Romania are to be cut by 15 per cent on June 1, as part of drastic savings measures. According to national statistics, the average pension currently lies at 734 lei (223 dollars), with the minimum pension amounting to 350 lei (106 dollars).

Angry retirees sporadically broke through barricades set up in front of the president's office and demanded a meeting with the country's leader, Traian Basescu.

Several people fainted and had to be taken to hospital.

Incidents between demonstrating pensioners and security forces were also reported in the east Romanian city of Galati and the northern Romanian city of Iasi.

Romanian officials and the International Monetary Fund (IMF) last week agreed on drastic new austerity measures and structural reforms to address the country's burgeoning budget deficit.

Along with the cuts in pensions, the government is also seeking to slash the salaries of all civil servants by 25 per cent.

Romania made a deal with the IMF, European Union and World Bank in the spring of 2009 to receive a 20-billion-euro (25-billion-dollar) emergency loan to address its economic crisis.

The European Union member has already received 12 billion euros, but the crisis has nevertheless worsened.

The IMF is now linking the disbursement of the loan's fifth installment of 850 million euros, originally scheduled for June, to new austerity measures.

http://www.earthtimes.org(...)st-pension-cuts.html
    Mijn reisverslagen
    pi_81421929
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 16:15 schreef SeLang het volgende:
    Meer deflatie:
    - Lonen -25%
    - Pensioenen -15%
    Kijk, dat zijn maatregelen
    Heftig. En dan zijn de vuilnisophalers hier aan het staken voor 1,5% meer loon, dat ze waarschijnlijk toch moeten inleveren in de toekomst.
      vrijdag 14 mei 2010 @ 16:44:21 #130
    299076 Bruno25
    brunoboy
    pi_81422262
    pi_81423265
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 14:19 schreef dvr het volgende:
    Het stelt mij niet gerust

• Inflatoire ontwikkelingen verminderen de waarde van mijn spaargeld, maar verlagen het faillissementsrisico.
  • Deflatoire ontwikkelingen vergroten de waarde ervan, maar ook de kans dat ik er een deel van kwijtraak..
  • Al zouden de inflatoire ontwikkelingen in het CPI (waar ik niet in geloof) zijn terug te zien dan word dat toch vergoed middels een hogere rente. Tenminste dat is tot nu toe altijd gebeurd, op een paar % waardeverlies in incidentiele jaren na.

Ik vrees meer voor de deflatoire ontwikkeling en het kwijtraken van je cash als de overheid de middelen/de wil niet meer heeft om een bail-out te geven. Ik twijfel er dus ook sterk aan om in tijden van nood spaargeld op de bank om te zetten naar contact, de nominale rente in dergelijke tijden is toch nihil. Dat heeft mijn voorkeur op kortlopende staatsobligaties, omdat een dergelijke gebeurtenis gepaard kan gaan met langdurige opname restricties waardoor je nog niet bij je geld kan komen.
      zaterdag 15 mei 2010 @ 09:56:26 #132
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_81450070
    quote:

SeLang, jij zit toch bij Today's Brokers? Kun je daar Noorse Kronen of Noorse obligaties kopen? Een vriendelijke Fokker wees me al op een Amerikaanse aanbieder en ik vond er zelf een in Luxemburg, maar ik heb liever iets dichter bij huis.
    Nee niet bij Today's maar bij IB (is eigenlijk hetzelfde, Today's en Lynx zijn resellers van IB). Volgens mij kun je daar niet in NOK of in Noorse obligaties handelen.
    Mijn reisverslagen
      zaterdag 15 mei 2010 @ 11:00:50 #133
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81451212
    quote:

[ afbeelding ]
    Spoel maar door naar 23 min. om te zien hoe men inflatiecijfers manipuleert.

zaterdag 15 mei 2010 @ 11:47:48 #134
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_81452245
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 11:00 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Spoel maar door naar 23 min. om te zien hoe men inflatiecijfers manipuleert.

Misschien moet je je eens in de materie verdiepen in plaats van blind alles aan te nemen wat je op internet aantreft. Ik heb geen zin om hier weer een heel verhaal te gaan typen omdat andere mensen hun huiswerk niet doen, maar even heel kort dan:

De bewering over onderschatten van inflatie (rond min 23) in het filmpje steunt op 3 pijlers:

1) Geometrisch wegen. Naast dat dit al decennialang een geaccepteerde methode is in de economie die dichter bij de praktijk staat dan niet-geometrisch wegen is het effect in de praktijk slechts 0,2-0,3%. Btw: het plaatje in de film dat suggereert dat stijgende kosten voor boodschappen lager wegen dan dalende kosten voor televisies is ook incorrect: geometrisch wegen gebeurt alleen binnen een groep (bijv. sla wordt duurder dan andijvie).

2) Het is complete onzin dat biefstuk kan worden vervangen door hamburgers. Dit zit in verschillende categorieën. Shadowstats kwam ook al met dat onzinverhaal. Als jij, Shadowstats of de makers van het filmpje even 2 minuten de tijd hadden genomen om feiten te checken dan was dit verhaal meteen debunked. Maar kennelijk loopt iedereen elkaar weer kritiekloos na te kakelen zonder feiten te checken.

3) Hedonics meenemen in de CPI berekening zou de CPI structureel onderschatten. Dit is onzin want deze aanpassing werkt beide kanten op. De laatste paar jaar was het effect op de CPI zelfs positief (hogere CPI dan zonder hedonics). Maar al met al is het ook maar een marginaal effect. (Edit: gevonden: door hedonic adjustments was het CPI sinds 1998 0,005% per jaar hoger )

Een structurele understatement van CPI van 3% (zoals in het filmpje wordt beweert) is dus gewoon complete onzin. Dat had je zelf trouwens ook wel kunnen bedenken door gewoon je gezond verstand te gebruiken. Reken eens uit wat dat betekent, cumulatief 3%/jaar onderschatten van CPI...

Het blijft me verbazen hoe kritiekloos iedereen elkaar maar loopt na te kakelen zonder zelf iets te checken. Ik bedoel niet persé jou hoor, maar meer in het algemeen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 15-05-2010 19:06:38 ]
    Mijn reisverslagen
    pi_81464441
    quote:

Ik zit ook bij Lynx, je kunt ze gewoon mailen met dit soort vragen, ze zijn erg behulpzaam. Zelf heb ik wel eens een Noors aandeel gezocht, maar kon dit alleen maar OTC krijgen. De mogelijkheden zijn iig wel veel groter bij Lynx dan bij Binck.
      zondag 16 mei 2010 @ 00:18:55 #136
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81475324
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 11:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Misschien moet je je eens in de materie verdiepen in plaats van blind alles aan te nemen wat je op internet aantreft. Ik heb geen zin om hier weer een heel verhaal te gaan typen omdat andere mensen hun huiswerk niet doen, maar even heel kort dan:

De bewering over onderschatten van inflatie (rond min 23) in het filmpje steunt op 3 pijlers:

1) Geometrisch wegen. Naast dat dit al decennialang een geaccepteerde methode is in de economie die dichter bij de praktijk staat dan niet-geometrisch wegen is het effect in de praktijk slechts 0,2-0,3%. Btw: het plaatje in de film dat suggereert dat stijgende kosten voor boodschappen lager wegen dan dalende kosten voor televisies is ook incorrect: geometrisch wegen gebeurt alleen binnen een groep (bijv. sla wordt duurder dan andijvie).

2) Het is complete onzin dat biefstuk kan worden vervangen door hamburgers. Dit zit in verschillende categorieën. Shadowstats kwam ook al met dat onzinverhaal. Als jij, Shadowstats of de makers van het filmpje even 2 minuten de tijd hadden genomen om feiten te checken dan was dit verhaal meteen debunked. Maar kennelijk loopt iedereen elkaar weer kritiekloos na te kakelen zonder feiten te checken.

3) Hedonics meenemen in de CPI berekening zou de CPI structureel onderschatten. Dit is onzin want deze aanpassing werkt beide kanten op. De laatste paar jaar was het effect op de CPI zelfs positief (hogere CPI dan zonder hedonics). Maar al met al is het ook maar een marginaal effect. (Edit: gevonden: door hedonic adjustments was het CPI sinds 1998 0,005% per jaar hoger )

Een structurele understatement van CPI van 3% (zoals in het filmpje wordt beweert) is dus gewoon complete onzin. Dat had je zelf trouwens ook wel kunnen bedenken door gewoon je gezond verstand te gebruiken. Reken eens uit wat dat betekent, cumulatief 3%/jaar onderschatten van CPI...

Het blijft me verbazen hoe kritiekloos iedereen elkaar maar loopt na te kakelen zonder zelf iets te checken. Ik bedoel niet persé jou hoor, maar meer in het algemeen.
    Ik check altijd de kassabon wanneer ik boodschappen heb gedaan. En dan zie ik bijvoorbeeld dat ik 1,5 jaar geleden in de supermarkt EUR 1,79 betaalde voor een kilo rijst. Dat is nu EUR 2,39. Dat is iets meer dan die 3% uit jouw grafiek. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen.

Inflatie is een statistisch meetbaar begrip, maar door verschillen aan te brengen in wat je meet, kun je aardig rommelen met de uitkomst.

http://www.telegraaf.nl/o(...)emanipuleerd___.html

Volgens Schiff klopt er niets van de inflatiecijfers die gemanipuleerd worden. Ook denkt hij dat er een moment kan komen dat de Amerikaanse regering de ‘Martial law’ (Staat van Beleg) zal afkondigen omdat de bevolking in opstand zal komen. De overheid komt steeds opnieuw met zwaar gemanipuleerde cijfers naar buiten om te verhullen dat het totale bankensysteem in Amerika feitelijk blut is.

http://www.franklinterhor(...)in%20het%20niets.htm

Dus Peter Schiff praat hier onzin?

En wat ik niet snap is dat mensen een of ander grafiekje zien en meteen geloven dat het ook zo is.
    pi_81520476
    Analyse Willem Middelkoop [16-05-2010]

Vlucht naar goud in tweede versnelling
    Door de Griekse crisis en het inzetten van de nucleaire optie door de ECB, het opkopen van eigen staatsobligaties, is de vlucht naar goud in Europa in een tweede versnelling gekomen. De eerste was ingezet na de Lehman crash van eind 2008. Die zorgde voor het ontstaan van veel nieuwe aanbieders die goud (en zilver) via internet begonnen aan te bieden. Dit kon doordat vrijwel alle banken het goudloket hadden gesloten.

Productiecapaciteit
    De grote stijging van de vraag naar goud eind 2008, zorgde ook toen voor het tijdelijk schaars worden van het beschikbare edelmetaal. Niet omdat het goud op was in de wereld, maar omdat de weinige producenten van goud en zilver niet meer aan de vraag konden voldoen. Zij moesten eerst hun productiecapaciteit opschroeven. Met het herstel van de koersen en de relatieve opleving van de economie keerde de rust ook op de goudmarkt weer terug. Maar de verkopen bleven stabiel op een relatief hoog niveau.

Kredietcrisis nooit weggeweest
    Tot de Griekse crisis begon. Toen kwam de rest van de wereld erachter, wat vaste lezers al lang weten, dat de kredietcrisis feitelijk nooit weg is geweest. Nog sterker, de keus om de kredietcrisis met nog meer krediet te bestrijden heeft de problemen alleen maar groter gemaakt. Het was geen oplossing van het probleem, maar juist een vergroting ervan. In feite werd er alleen maar tijd gekocht. En die tijd is nu voorbij.

Overspoeld met aanvragen
    De grote vraag naar edelmetaal door verontruste spaarders en beleggers is dus zeer begrijpelijk. Het zorgde ervoor dat alle aanbieders van goud en zilver de afgelopen twee weken werden overspoeld met aanvragen. Ook bij ons vervijfvoudigde de omzet. Vooral in Duitsland, waar spaarders de afgelopen eeuw al een aantal malen, in meer of mindere mate, hun vermogen hebben zien verdampen (Weimar hyperinflatie, Eerste en Tweede Wereldoorlog, verdwijnen van de D-mark) steeg de vraag explosief. Het noteren van orders is eenvoudig, het afwerken ervan vaak gecompliceerd. Daarom besloten veel Duitse handelaren de afgelopen dagen tijdelijk geen nieuwe orders meer aan te nemen. Ook al omdat ze van de producenten hoorden dat de wachttijd op zou gaan lopen tot circa zes weken.

Fort Knox
    De verkoop is dus niet gestopt omdat goud en zilver op zijn. Centrale banken zullen tot het uiterste gaan om goud beschikbaar te houden voor goudproducenten. De eerste melding van producenten dat ze niet meer aan goud kunnen komen zou de goudprijs en vraag namelijk pas echt laten exploderen. Daarom zal desnoods de laatste goudbaar uit Fort Knox worden gehaald.

Zilver is uitzondering
    Voor zilver maak ik een uitzondering. In tegenstelling tot goud, dat slechts van kluis naar kluis verhuist, wordt zilver meestal als grondstof gebruikt. Daarnaast bestaan er, ook weer in tegenstelling tot goud, geen grote bovengrondse (centrale bank) zilvervoorraden meer. Het goud raakt dus niet snel op maar het zilver wel.

Goud naar 1500 dollar?
    Tot slot nog een primeurtje. Volgens informatie die ik in heb kunnen zien hebben alleen in ons land minimaal twee pensioenfondsen aardige hoeveelheden fysiek goud gekocht. Ook de World Gold Council liet kort geleden vanuit Londen weten dat de eerste pensioenfondsen fysiek goud aan het kopen waren. De reusachtig diepe zakken van deze fondsen kunnen, in de immens kleine goudmarkt, wél tot grote prijsstijgingen leiden.
    Niet voor niets voorspelde het Zwitserse UBS dat de goudprijs op korte termijn naar $1500 en op wat langere termijn naar $2000 zal gaan stijgen.

bron
    pi_81521111
    quote:
    Op zondag 16 mei 2010 00:18 schreef Harde_Kip het volgende:
    Inflatie is een statistisch meetbaar begrip, maar door verschillen aan te brengen in wat je meet, kun je aardig rommelen met de uitkomst.

http://www.telegraaf.nl/o(...)emanipuleerd___.html
    Om inflatie te meten hoef je geen statistiek toe te passen, de ontwikkeling van de geldhoeveelheid is exact bekend en zodoende ook de inflatie. Inflatie betekent namelijk een toename van de geldhoeveelheid. Deflatie betekent een afname van de geldhoeveelheid. Disinflatie een afname van de inflatie van de geldhoeveelheid. Enzovoort. Wat er gemeten wordt (of wat men in ieder geval betracht) met CPI mandjes is de invloed die de inflatie/deflatie heeft op de nominale prijzen die voor de producten in het CPI mandje betaald worden.

Buitengewoon lastig punt hierbij is nog eens om de verandering van nominale prijzen als gevolg van inflatie te scheiden van de de verandering van nominale prijzen als gevolg van veranderingen reële prijzen. Het zorgt er voor dat CPI ontwikkelingen eigenlijk nooit op zich kunnen worden bekeken maar dat deze altijd bekeken moet worden door de bril van de ontwikkeling van de geldhoeveelheid (de werkelijke inflatie). De CPI mandjes willen een indruk geven van hoe inflatie doorwerkt in de prijzen die in het dagelijks leven betaald worden. Had men in de CPI mandjes in 2006/2007 bijvoorbeeld de olieprijs, staalprijs, prijzen voor allerlei effecten (securities) en prijzen voor huizen meegenomen, dan was daarin de gierende inflatie tot uiting gekomen die in de ontwikkeling van de geldhoeveelheid te zien was.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bolkesteijn op 17-05-2010 02:01:39 ]
      maandag 17 mei 2010 @ 22:14:33 #139
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81557336
    Hmm goud zit in een dipje. EUR 984,- nu
    pi_81558382
    quote:
    Op maandag 17 mei 2010 22:14 schreef Harde_Kip het volgende:
    Hmm goud zit in een dipje. EUR 984,- nu
    Verrek, we waren gisteren ongemerkt de ¤ 1000/Oz gepasseerd! En vrijdag een all time high van $ 1249. En dat noem je een dip, kip?
      dinsdag 18 mei 2010 @ 18:28:08 #141
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81587846
    quote:
    Op maandag 17 mei 2010 22:31 schreef dvr het volgende:

[..]

Verrek, we waren gisteren ongemerkt de ¤ 1000/Oz gepasseerd! En vrijdag een all time high van $ 1249. En dat noem je een dip, kip?
    Nou ja, ik volg nog niet zo lang de ontwikkelingen van goud dus ik weet niet wat normaal is. Ik zal goud vandaag zelfs dalen tot ongeveer EUR 972,-, terwijl hij vorige week de EUR 1010,- haalde. Ik als leek dacht dat dit wel een dipje was maar misschien is een (kleine) correctie normaal na zon stijging.
    pi_81593319
    Ja, vandaag daalde goud opeens erg snel, maar toen de euro ook weer daalde vond het de weg omhoog weer.

Mocht er nu een tijdje geen slecht economisch nieuws komen, dan zouden we m.i. nog best een neerwaartse correctie van zo'n 10%-15% kunnen krijgen. Maar zodra het weer spannend wordt met de Europese banken, de Engelse of Amerikaanse bonds of de Chinese huizenmarkt, dan verwacht ik nog veel grotere stijgingen dan we tot nu toe gezien hebben. Goud wordt steeds meer het laatste toevluchtsoord en er is feitelijk nog maar een schijntje van het beschikbare geld in belegd. Dat er nu ook pensioenfondsen instappen is wat dat betreft erg goed nieuws.
      dinsdag 18 mei 2010 @ 20:54:06 #143
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81594930
    En goud is weer back boven de EUR 1000,-.

Go gold Go
    pi_81596792
    Wauw dat gaat hard vooruit met die prijzen vanaf 2000 ongeveer?

TVP'tje, interessant om te volgen.
    pi_81613659
    Ik ben van mening dat we nu zo'n beetje op de top zitten, in elk geval voorlopig. De euro zal binnenkort weer gaan stijgen (Angela bedankt!) en goud heeft in dollars ook z'n top wel zo ongeveer bereikt. Pas als er weer ergens een enorme paniek uitbreekt, een paniek die groter is dan wat we tot nu toe hebben gezien, zou de goudprijs het huidige niveau ruim kunnen overtreffen.

Dat hele hyperinflatie-verhaal vind ik gewoon een grote berg bullshit. Er komt alleen hyperinflatie als zowel de fiscale als de monetaire machthebbers dat zelf willen. Hyperinflatie ontstaat namelijk niet vanzelf, je zult daar echt moeite voor moeten doen door de (virtuele) geldpersen 24/7 te laten draaien. Behalve de goldbugs zelf is er echter in de hele wereld niemand te vinden die dit wil.

Voorlopig zal men vooral z'n best moeten doen om deflatie te voorkomen. Als daar QE bij komt kijken is dat geen probleem, zolang er maar een mechanisme is om de geldhoeveelheid weer snel te verkleinen als dat nodig is. Over dat laatste heb ik m'n bedenkingen, maar ik ben ervan overtuigd dat daar ook wel een oplossing voor zal komen, als de nood hoog is.

Een periode van hogere inflatie is in de toekomst natuurlijk altijd mogelijk, laten we zeggen tussen de 5 en 10%. Vroeg of laat zal dat er heus wel weer een keer van komen. Maar dat is met de huidige goudprijzen al meer dan ingeprijsd.
      woensdag 19 mei 2010 @ 18:26:11 #146
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81636734
    Hmm, ik denk nu serieus dat goud in een vrije val is geraakt, EUR 963 nu.
    pi_81637143
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 18:26 schreef Harde_Kip het volgende:
    Hmm, ik denk nu serieus dat goud in een vrije val is geraakt, EUR 963 nu.
    Hoezo houd jij de goudprijs in de gaten ik dacht dat je kapitaal in het zilver zat/zit. Dagveranderingen zeggen trouwens niets over een prijs.
      woensdag 19 mei 2010 @ 18:40:26 #148
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81637295
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 18:36 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Hoezo houd jij de goudprijs in de gaten ik dacht dat je kapitaal in het zilver zat/zit. Dagveranderingen zeggen trouwens niets over een prijs.
    Ik heb beide en ik weet wel dat het zo weer anders kan zijn maar het voelt gewoon anders als je er zelf geld in hebt zitten. dan ga je bij elke euro daling al stressen
    pi_81637758
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 20:26 schreef dvr het volgende:
    Maar zodra het weer spannend wordt met de Europese banken, de Engelse of Amerikaanse bonds of de Chinese huizenmarkt, dan verwacht ik nog veel grotere stijgingen dan we tot nu toe gezien hebben.
    Ik zou zo'n situatie als goldbug net vrezen omdat iets dergelijks gepaard gaat met deleveriging en deflatie en het nog moet uitwijzen of goud dan weldegelijk massaal als veilige haven word gezien. Maar wat nog erger is dat bij dergelijke situaties de kans groot is dat de (reele) carrycost van goudbezit toeneemt door veranderd risicobesef en/of deflatie.
    quote:
    Goud wordt steeds meer het laatste toevluchtsoord en er is feitelijk nog maar een schijntje van het beschikbare geld in belegd. Dat er nu ook pensioenfondsen instappen is wat dat betreft erg goed nieuws.
    Natuurlijk heeft goud nooit een grote plaats ingenomen in de benchmarkt en dat is logisch omdat ook andere beleggingscatogorien als waardebehouden worden beschouwd die ernaast rendement genereren. Maar zolang deflatie de overhand heeft gaat dit natuurlijk niet op. Als ik het zo hoor is iedereen extreem bullish over goud en al massaal in aan het stappen de laatste tijd (ook particulieren), meestal betekent dat dat we niet ver van de top verwijderd zijn.
    pi_81637909
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 18:40 schreef Harde_Kip het volgende:
    Ik heb beide en ik weet wel dat het zo weer anders kan zijn maar het voelt gewoon anders als je er zelf geld in hebt zitten. dan ga je bij elke euro daling al stressen
    Dat snap ik, maar ik dacht dat jullie goldbugs verzekerd waren van hoge inflatie/hyperinflatie. Waarom dan zo stressen? Of bevestig je stiekem mijn denkbeeld dat de meerderheid er gewoon in zit om rendement te maken en uitstapt op het moment dat de top bereikt is of erger?
      woensdag 19 mei 2010 @ 19:03:21 #151
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81638189
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 18:56 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar ik dacht dat jullie goldbugs verzekerd waren van hoge inflatie/hyperinflatie. Waarom dan zo stressen? Of bevestig je stiekem mijn denkbeeld dat de meerderheid er gewoon in zit om rendement te maken en uitstapt op het moment dat de top bereikt is of erger?
    Ik ben er zeker van overtuigd dat papiergeld uiteindelijk terug gaat naar zijn intrinsieke waarde en dat er dus hyperinflatie zal optreden. Maar neemt niet weg dat ik het niet erg zou vinden wanneer ik een hoog rendement zou behalen.

Maar in eerste instantie ben ik in goud/zilver gestapt omdat ik er overtuigd van ben dat er hyperinflatie zal optreden. Maar he, ik ben Jomanda niet, ik weet het ook niet 100% zeker maar dat maakt het ook allemaal wel spannend.
    pi_81638408
    De goudtop is bereikt als iedereen er van overtuigd is dat het best 100.000 dollar per ounce kan worden
    Aandelen van goudzoekbedrijven skyhigh gaan
    Crematies gratis zijn voor mensen met veel goud in de mond en crematoria bewaakt worden
    En er goudopties bestaan op goudmijnen die nog gevonden moeten worden
    Als zilver de allergrootste stijger is op de beurs
    pi_81639024
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 19:03 schreef Harde_Kip het volgende:
    Ik ben er zeker van overtuigd dat papiergeld uiteindelijk terug gaat naar zijn intrinsieke waarde en dat er dus hyperinflatie zal optreden. Maar neemt niet weg dat ik het niet erg zou vinden wanneer ik een hoog rendement zou behalen.

Maar in eerste instantie ben ik in goud/zilver gestapt omdat ik er overtuigd van ben dat er hyperinflatie zal optreden. Maar he, ik ben Jomanda niet, ik weet het ook niet 100% zeker maar dat maakt het ook allemaal wel spannend.
    Begrijpelijk, dat weten we allemaal immers niet dat kunnen we hoogstens inschatten. Maar wat zou je doen als er deleveriging/deflatie optreed en goud zou zakken naar bijvoorbeeld 900 dollar en zilver naar 12 dollar (stel he) de ounce in korte tijd?
      woensdag 19 mei 2010 @ 19:31:59 #154
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81639574
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 19:20 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Begrijpelijk, dat weten we allemaal immers niet dat kunnen we hoogstens inschatten. Maar wat zou je doen als er deleveriging/deflatie optreed en goud zou zakken naar bijvoorbeeld 900 dollar en zilver naar 12 dollar (stel he) de ounce in korte tijd?
    Ik ben ingestapt toen goud EUR 800,- p. ounce was dus op dat moment zou ik nog steeds op winst staan. Maar ook al zou goud nog verder zakken zou ik het waarschijnlijk niet verkopen. Het hang ook helemaal af van de economische situatie. Stel dat de VS ineens verstandig zou worden, de geldpers uit zou zetten en de rente drastisch zou verhogen, dan zou ik misschien mijn vertrouwen in papiergeld weer terug kunnen krijgen. Maar ik verwacht niet dat dit zal gebeuren.
    pi_81656065
    De prijs van edelmetalen maakt wel een smak in dollars en euros vandaag toen bleek dat die inflatie verwachtingen van goudbeleggers (tot nog toe) onterecht bleken te zijn. Samenspeling van toevaligheden en momentum of onderdeel van deleveriging omdat alles omlaag ging rond die tijd? of komt die goudrally tot einde zodra blijkt dat er geen inflatie onstaat op termijn?
    pi_81656317
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 23:46 schreef piepeloi55 het volgende:
    komt die goudrally tot einde zodra blijkt dat er geen inflatie onstaat op termijn?
    Natuurlijk. En dan zakt goud weer gewoon terug naa zo'n $ 4-500 /oz.
    pi_81670019
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 23:46 schreef piepeloi55 het volgende:
    De prijs van edelmetalen maakt wel een smak in dollars en euros vandaag toen bleek dat die inflatie verwachtingen van goudbeleggers (tot nog toe) onterecht bleken te zijn.
    Je hebt het over de Amerikaanse prijsinflatiecijfers. Daar houden goldbugs zich nauwelijks mee bezig en ik snap niet waarom jij daar steeds zo'n punt van maakt. Prijsinflatie wordt pas interessant als die in korte tijd erg scherpe vormen aanneemt, zodat in deflatoire tijden de kans op gelddrukkerij of een loonprijsspiraal groter wordt. Overigens is de prijsinflatie in de eurozone het laatste jaar juist 2% gestegen, geen wonder met die aanhoudende bailouts en monetarisatie van de ECB die jij een paar weken geleden nog ondenkbaar achtte.

Hoe dan ook, de functie van goud waar goldbugs op inzetten is het behoud van koopkracht in tijden waarin geld en daarvan afgeleide producten dramatisch veel waarde verliezen. Hoe geld zijn waarde verliest maakt niet uit - hyperinflatie (niet te verwarren met reguliere geldinflatie, laat staan prijsinflatie), muntrevaluatie, bank- en staatsfaillissementen, noem maar op. Geen van die gevaren bedreigt de spaarder nu acuut, maar het risico loopt dagelijks op en dat is waar goud nu al jaren op anticipeert. Degenen die nu denken 'ach ik koop wel goud wanneer de UK zich failliet verklaart of wanneer banken als Santander en Deutsche Bank omvallen' zijn degenen die dadelijk de prijs naar een recordhoogte gaan opstuwen en die er een hoop op zullen verliezen wanneer er even later niemand meer is om hun goud nog aan te slijten.
    quote:
    of komt die goudrally tot einde zodra blijkt dat er geen inflatie onstaat op termijn?
    Nee. De goudrally komt pas ten einde wanneer er autonome economische groei ontstaat die sterk genoeg is om de kredietbubble op te lossen. Tot het zover is zullen we nog regelmatig op slechte en alarmerende berichten getracteerd worden en stijgt nog iedere dag het risico dat het financiële systeem met een klap in elkaar zakt.
    quote:
    Maar wat zou je doen als er deleveriging/deflatie optreed en goud zou zakken naar bijvoorbeeld 900 dollar en zilver naar 12 dollar (stel he) de ounce in korte tijd?
    Deleveraging in de zin van liquidatie om schulden af te betalen zou economisch een gezonde stap zijn, maar we kunnen ons er niet veel meer van veroorloven zonder dat het economisch herstel en/of de overheidsfinanciën er aan onderdoor gaan. Ik verwacht zelf geen goud onder de $950 meer voordat de grote stijging begint. Mocht $900 voorbij komen onder vergelijkbare omstandigheden als nu, dan zal ik overwegen bij te kopen, of er wat speculatief geld tegenaan te gooien omdat ik fysiek al een redelijke hedge heb.

Wat betreft die inflatie: Dat de prijsinflatie in de VS minimaal is, komt o.a. doordat China van de VS waardebehoud van de dollar eist en doordat de VS zijn burgers en private sector minder tegen marktwerking beschermt dan de EU-overheden doen. Maar Europa zal er in deze financiële 3e wereldoorlog hard aan moeten trekken om de deleveraging van de VS bij te houden; ook onze salarissen moeten omlaag om competitief te blijven. Is het niet door de werking van de arbeidsmarkt, die in de VS al tot lagere lonen heeft geleid, dan wel via muntontwaarding. En in het relatief socialistische Europa zal die laatste factor allicht harder toeslaan dan in de VS; we ontzien hier liever de modale Jan met de Tophypotheek dan mensen die door zuinigheid en vlijt een bovengemiddeld kapitaal bij elkaar gesprokkeld hebben.
    pi_81677885
    quote:
    Op donderdag 20 mei 2010 13:08 schreef dvr het volgende:
    Je hebt het over de Amerikaanse prijsinflatiecijfers. Daar houden goldbugs zich nauwelijks mee bezig en ik snap niet waarom jij daar steeds zo'n punt van maakt.
    Goud word gezien als waardevast/koopkrachtbehoudend dat heeft toch echt met het CPI te maken, zoals je verder in je verhaal zelf aangeeft.

"Hoe dan ook, de functie van goud waar goldbugs op inzetten is het behoud van koopkracht in tijden waarin geld en daarvan afgeleide producten dramatisch veel waarde verliezen. Hoe geld zijn waarde verliest maakt niet uit - hyperinflatie (niet te verwarren met reguliere geldinflatie, laat staan prijsinflatie), muntrevaluatie, bank- en staatsfaillissementen, noem maar op."

Een staats/bank-faillisement doet niet af aan de waarde van geld maar het betreffende risicovolle kapitaal (obligaties en spaargeld). Ik voorzie dan ook een grote vlucht uit dit risicovol kapitaal naar (contante) cash of zogoed als cash. Immers, alleen prijsinflatie (koopkrachtverlies) veroorzaakt een afnemende waarde van geld en daarmee het verlies van vertrouwen in geld. Zolang dat koopkrachtverlies niet optreed zal men het vertrouwen in geld niet verliezen, sterker nog juist toenemen.

De goudrally is op dit moment gewoon onderdeel van de totale bubble en heeft het verhaal met zich mee (juist onderbouwt is een tweede). Zodra de risicoperceptie bijdraait, dat zal inderdaad door faillisementen van staten en banken kunnen komen, zal men ook beseffen dat goud niet zo veilig is als gedacht. Bijkomend nadeel is dat de (reele) carrycost toeneemt bij dergelijke gebeurtenissen. Bij elkaar zou dat een enorme uitvlucht kunnen betekenen. Ik snap dan ook niet waarom jullie dergelijke gebeurtenissen toejuichen, mits er geen prijsinflatie door ontstaat (geldpers/devaluatie/oorlog e.d.). Al zal ik het vanuit jouw perspectief helemaal verkeerd zien.
    quote:
    Overigens is de prijsinflatie in de eurozone het laatste jaar juist 2% gestegen, geen wonder met die aanhoudende bailouts en monetarisatie van de ECB die jij een paar weken geleden nog ondenkbaar achtte.
    2% inflatie is de doelstelling van de ECB en naar eigen maatstaven doet het dus prima zijn werk, overigens is die inflatie 1,5% momenteel. Een bailout had ik wel rekening mee gehouden, maar van monetarisatie is per saldo geen sprake, maar jouw redenatie kennende verschillen we ook daarover van mening.
    pi_81680865
    quote:
    Op donderdag 20 mei 2010 16:02 schreef piepeloi55 het volgende:

Goud word gezien als waardevast/koopkrachtbehoudend dat heeft toch echt met het CPI te maken, zoals je verder in je verhaal zelf aangeeft.
    Het essentiële punt dat je blijft missen is dat goldbugs goud niet beoordelen op zijn huidige functioneren in de huidige economie, maar op zijn verwachte functioneren als de boel ontploft. Als ik de CPI wilde bijhouden had ik wel Tips of een soortgelijke hedge tegen prijsinflatie gekocht.
    quote:
    Een staats/bank-faillisement doet niet af aan de waarde van geld maar het betreffende risicovolle kapitaal (obligaties en spaargeld).
    Neen, een staatsfaillissement veroorzaakt dramatisch waardeverlies van de munt ten opzichte van andere valuta. Je behoudt je nominale geldswaarde, maar niet de koopkracht ervan (net zoals we nu koopkracht verliezen aan de dalng van de euro). Een vlucht naar cash biedt daartegen geen enkele bescherming.

Als daarnaast ook je spaarbank omvalt, en de staat het verlies niet meer (geheel) kan dekken, raak je geld kwijt. Thuis contant aanhouden beschermt daar wel tegen, maar dat heeft pas nut als het depositogarantiestelsel niet meer werkt.
    quote:
    De goudrally is op dit moment gewoon onderdeel van de totale bubble en heeft het verhaal met zich mee (juist onderbouwt is een tweede).
    Dat roep je altijd, maar je hebt er nog nimmer een onderbouwing voor geboden. Ook voor de toenemende verschuiving van papieren naar fysiek goud, ondanks de hoge premie daarop, bied je geen verklaring.
    quote:
    Zodra de risicoperceptie bijdraait, dat zal inderdaad door faillisementen van staten en banken kunnen komen, zal men ook beseffen dat goud niet zo veilig is als gedacht.
    Want? Hoe is fysiek goud dat ik in exclusief eigendom heb riskant?
    quote:
    Bijkomend nadeel is dat de (reele) carrycost toeneemt bij dergelijke gebeurtenissen.
    Hoe en waarom nemen de kosten toe?
    quote:
    Bij elkaar zou dat een enorme uitvlucht kunnen betekenen.
    Dus nu stel je dat als banken of staten failliet gaan, men UIT goud zal vluchten.

We hebben net gezien dat zelfs een kleine dreiging van een mogelijk uiteenvallen van de euro al tot een goudstijging van 15% in twee weken leidt. Wat denk je dat er met goud gebeurt wanneer er echt staten failliet gaan en de euro uiteenvalt (wat op zich geeneens een probleem is omdat de euro gewoon blijft bestaan met als waarde het gewogen gemiddelde van de deelnemende munten)? Een stijging met 50% lijkt me wel het minste, maar jij voorziet een vlucht UIT goud en dus een daling van de goudprijs omdat men huiverig is een procentje bewaarkosten te moeten gaan betalen??
    quote:
    Ik snap dan ook niet waarom jullie dergelijke gebeurtenissen toejuichen, mits er geen prijsinflatie door ontstaat (geldpers/devaluatie/oorlog e.d.).
    Welke gebeurtenissen juich ik toe?
    quote:
    2% inflatie is de doelstelling van de ECB en naar eigen maatstaven doet het dus prima zijn werk, overigens is die inflatie 1,5% momenteel.
    Ik ken de cijfers. Ik schreef dat de prijsinflatie 2% gestegen was (van -0,5 naar 1,5).
    quote:
    Een bailout had ik wel rekening mee gehouden, maar van monetarisatie is per saldo geen sprake, maar jouw redenatie kennende verschillen we ook daarover van mening.
    Je stelde dat de ECB geen staatsschuld kon opkopen en was niet bekend met openmarktoperaties. Tja.

En het tegen kunstmatig lage rente opkopen van staatsschuld door de ECB verruimt de markt voor staatsschuld, en verhoogt dus deficit spending en daarmee, ondanks een krimpende economie, de maatschappelijke geldhoeveelheid. Dat is pure monetarisatie. De ECB erkent dat en zegt vervolgens: Daarom gaan we nu een gelijk bedrag (16.5M) uit de markt weghalen met speciale deposito's. En hoe werken die? Banken kunnen er hogere rente trekken dan op de excess reserves die ze toch al bij de ECB hebben staan, en mogen het aangeboden geld vervolgens direct weer bij de reserves voegen zodat ze dubbele rente van ons trekken, of waarvandaan ze het desgewenst net zo snel weer kunnen uitlenen! Een schaamdoek die de banken spekt ten koste van de Europese spaarder en werker, die de waarde van zijn inkomen en vermogen alleen al de laatste 5 maanden internationaal met zo'n 19% zag slinken.
    pi_81684745
    Het nieuwe woord voor goldbug klinkt een stuk beter: Bullionaire!

Hier nog enkele beelden van de goudkoorts in China, alwaar zelfs Voorzitter Mao in goudvorm aftrek vindt:

[ Bericht 63% gewijzigd door dvr op 20-05-2010 18:47:52 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')