abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 mei 2010 @ 13:45:21 #51
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81250944
Bloomberg: ECB Plans to Buy European Bonds to Ease Greek Crisis

Dat is quantitive easing pur sang - inflatoir.

Edit: ze zijn al begonnen met opkopen. Reuters: Euro zone central banks buying govt bonds - Bundesbank
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_81251163
quote:
Op maandag 10 mei 2010 13:45 schreef RdeV het volgende:
Bloomberg: ECB Plans to Buy European Bonds to Ease Greek Crisis

Dat is quantitive easing pur sang - inflatoir.

Edit: ze zijn al begonnen met opkopen. Reuters: Euro zone central banks buying govt bonds - Bundesbank
Nee,
quote:
De centrale banken gaan tegelijkertijd met de aankopen stappen zetten om te voorkomen dat de geldhoeveelheid in het financiële systeem toeneemt.
Als de ECB dit niet zou doen, zou dit tot een verruiming van de beschikbaarheid van geld en krediet leiden. Dit zou vergelijkbaar zijn met een verlaging van de rente door de ECB.
Nu
Ze zullen dus gaan swappen met andere assets die ze op hun balans hebben en die verkopen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_81254750
quote:
Op maandag 10 mei 2010 13:08 schreef SeLang het volgende:

Waar precies lees jij dat dit "nieuw" geld is?
Het is me nog onduidelijk welk bedrag er in het fonds voor noodleningen komt en voor welk bedrag de ECB staatsschuld gaat kopen. Hoe dan ook is het een verkapte manier om schulden van sommigen te verlichten door ze over de hele eurozone uit te smeren. Omdat alle emu-landen nu al tekorten hebben, zullen ze het geld ofwel tegen hogere rente moeten lenen -het belastinggeld is al besteed!- en die nieuwe obligaties worden weer vertaalt in bankreserves, of de ECB moet geld gaan drukken. Als ze het uit de markt halen, kan dat nog steeds in zoverre inflatoir zijn, dat dat geld deels van buiten de eurozone komt en dus toch onze geldhoeveelheid verruimt.
quote:
Voor zover ik weet is er niets bekend gemaakt over de omvang of over welke schulden het precies gaat en hoe dat "gesteriliseerd" gaat worden.
Nee, precies. Voor hetzelfde geld is dat net als bij de FED alleen een voornemen, waarvan we in de praktijk nog maar moeten zien wat er wordt gedaan, wanneer dat wordt gedaan en of het uberhaupt effectief is. Je moet wel iets goeds te bieden hebben als je cashstromen wilt opsoppen (goud misschien? ).
quote:
Waar ik wel een (levensgroot) probleem mee heb is dat nu de onafhankelijkheid van de ECB is geschonden en dat zij de grens tussen monetair en fiscaal beleid heeft overschreden. Dat is een gevaarlijke stap die de geloofwaardigheid van de ECB ernstig aantast.
Ja, maar waarschijnlijk zag zelfs de Bundesbank in dat er eigenlijk geen alternatief was. We moeten het langer volhouden dan de VS, daar komt het volgens mij op neer.
quote:
Over een tijdje komt dit ook naar de UK, Japan en de USA. Vergeet niet: de eurozone als geheel heeft nu al fors lagere tekorten dan deze drie en zij moeten nog beginnen met snoeien...
Ik roep ook altijd dat de EU er fiscaal beter voorstaat dan de VS, maar ik weet eigenlijk helemaal niet hoe het er in bv Spanje en Italië precies bij staat met ongedekte verplichtingen wanneer over een jaar of tien de kosten van de vergrijzing beginnen te drukken. In de VS hebben ze over een paar jaar al een probleem van gigantische omvang met social security en medicare, maar kent iemand de cijfers voor de eurozone?
pi_81257071
quote:
Op maandag 10 mei 2010 15:26 schreef dvr het volgende:
Ik roep ook altijd dat de EU er fiscaal beter voorstaat dan de VS, maar ik weet eigenlijk helemaal niet hoe het er in bv Spanje en Italië precies bij staat met ongedekte verplichtingen wanneer over een jaar of tien de kosten van de vergrijzing beginnen te drukken. In de VS hebben ze over een paar jaar al een probleem van gigantische omvang met social security en medicare, maar kent iemand de cijfers voor de eurozone?
De site van de BIS is nu uit de lucht, maar zoek daar maar eens op:
BIS Working Papers - 300 - The future of public debt.

Dan zie je dat het er niet goed voor staat [Graph 4 op blz 10], ook in NL niet, als er niet (snel bezuinigd wordt AND de babyboomer kosten constant (aan wat het nu is) gehouden worden).
Goud kan je niet bijdrukken
pi_81259850
quote:
Op maandag 10 mei 2010 11:16 schreef dvr het volgende:

In verband met die snelle euro-sprong omhoog heb ik mijn goud vannacht verkocht, dus ik zit nu weer even 100% cash. Eigenlijk tegen mijn principes, maar ik denk dat euro even zijn dieptepunt heeft gehad, en goud zijn hoogtepunt. Met een beetje geluk kan ik meer goud kopen wanneer het weer de verkeerde kant op gaat.
Nu moet ik alleen nog alerter zijn op beurscrashes e.d., want daarbij kan goud weer snel omhoog gaan. Het voelt wel naakt moet ik zeggen..
Daytrader...vraagje, heb jij je goud bij BullionVault vannacht verkocht? Kun je daar zo snel en goedkoop (?) transacties maken?
pi_81260153
quote:
Op maandag 10 mei 2010 17:34 schreef arjanus het volgende:

Daytrader...vraagje, heb jij je goud bij BullionVault vannacht verkocht? Kun je daar zo snel en goedkoop (?) transacties maken?
Ja, en ik heb er nu alweer spijt van want doordat de euro nauwelijks gestegen is, is goud niet gaan dalen. Ik zou het nu duurder moeten terugkopen..!

Op Bullionvault kun je dag en nacht zeer dicht tegen de spot price en met heel lage commissie fysiek goud kopen of verkopen. Maar als het om daytrading gaat heb je geen fysiek goud nodig en kun je met futures of turbo's nog goedkoper (en met leverage) op goud speculeren.
pi_81260235
quote:
Op maandag 10 mei 2010 13:51 schreef Digi2 het volgende:

Nu
Ze zullen dus gaan swappen met andere assets die ze op hun balans hebben en die verkopen.
Hoe moet ik me dat voorstellen, gaan ze nou liquide assets ruilen tegen junk-bonds? Zo dom zullen ze toch wel niet zijn. Volgens mij is het meer een 'souvereign debt crisis is contained to subprime'-aktie, en kom na de verkiezingen nog maar eens terug.
pi_81262150
quote:
Op maandag 10 mei 2010 17:43 schreef arjanus het volgende:

[..]

Hoe moet ik me dat voorstellen, gaan ze nou liquide assets ruilen tegen junk-bonds? Zo dom zullen ze toch wel niet zijn.
Ja, juist wel duitse bonds tegen portugese of griekse swappen
  maandag 10 mei 2010 @ 18:58:52 #59
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81263236
quote:
Op maandag 10 mei 2010 17:40 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, en ik heb er nu alweer spijt van want doordat de euro nauwelijks gestegen is, is goud niet gaan dalen. Ik zou het nu duurder moeten terugkopen..!

Op Bullionvault kun je dag en nacht zeer dicht tegen de spot price en met heel lage commissie fysiek goud kopen of verkopen. Maar als het om daytrading gaat heb je geen fysiek goud nodig en kun je met futures of turbo's nog goedkoper (en met leverage) op goud speculeren.
Goud niet gedaald? Vanochtend stond goud nog EUR 906,- p. ounce tegen EUR 952,- gisteren.
pi_81264159
quote:
Op maandag 10 mei 2010 18:58 schreef Harde_Kip het volgende:

Goud niet gedaald? Vanochtend stond goud nog EUR 906,- p. ounce tegen EUR 952,- gisteren.
Vannacht van ¤948 naar ¤909 vanmorgen op Bullionvault -tot dusver ging het goed-, maar nu alweer op ¤940. Ik had het rond 928 verkocht, dus her-instappen zou nu alweer duurder zijn.

Door te verkopen heb ik wel een boekwinst van 55% (ik was 2 jaar geleden ingestapt), maar ik vrees dat ik te positief ben geweest over de steun aan de euro. De markt lijkt zich er alweer minder van aan te trekken. Ik vind het ontzettend moeilijk om nu in te schatten welke kant we opgaan. Een deflationaire periode in de reële economie OK, maar het inflatierisico in de financiële economie is hoog...
pi_81264759
Misschien een beetje offtopic omdat de meeste mensen hier gewoon in goud investeren omdat ze denken er wat mee te verdienen, maar hier komt ie:

Er zijn mensen die fysiek goud in huis halen omdat ze bang zijn voor een systeemcrash/hyperinflatie/burgeroorlog of ander rampscenario. Nu vraag ik me af wat je in godsnaam met munten van 100 euro per stuk moet. (Kleiner dan 1/10 troy ounce zijn er geen munten geloof ik?)

Daar ga je toch niet mee naar de bakker?

Kan je dan niet beter zilver kopen? In tijden van crises behoud zilver zijn waarde ook, en dat is toch heel wat handzamer voor kleine aankopen.
pi_81265914
quote:
Op maandag 10 mei 2010 19:30 schreef Schaffelaar het volgende:
Nu vraag ik me af wat je in godsnaam met munten van 100 euro per stuk moet.
Je koopt zo'n munt nu voor 100 euro.
Als de geldontwaarding toeslaat verkoop je hem voor 500 en daarmee koop je spullen die nu 100 euro kosten.

Je behoudt er dus je koopkracht mee. En door het fysiek in huis te halen voorkom je dat je het kwijtraakt in een bankfaillissement of iets dergelijks.

Althans, dat is het idee.
  maandag 10 mei 2010 @ 19:59:14 #63
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81266168
Je moet goud niet zien om dagelijkse aankopen te doen. De valuta blijft - ook met een systeemcrash - gewoon de Euro, er staan hooguit wat meer nullen op. Goud moet je zien als behoud van koopkracht tot na de crash. Zilver is misschien ook handiger, maar zelfs dat is denk ik niet in gebruik als betaalmiddel bij een systeemcrash. Zilver is inderdaad wel beter voor kleine transacties, zeker in vergelijking tot goud, maar ik verwacht toch eerder koper bijvoorbeeld (en onze Euro munten hebben al een mooi deel koper).

Ja ik heb goud/zilver omdat ik hyperinflatie verwacht. En nee, daarmee verwacht ik niet naar de bakker te gaan. Tegen die tijd laten mijn goudmijnbouw aandelen voldoende dividend uitkeren, om de maandelijkse uitgaven (in Euro's) mee te kunnen voldoen.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
  maandag 10 mei 2010 @ 20:08:10 #64
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81266543
quote:
Op maandag 10 mei 2010 19:18 schreef dvr het volgende:

[..]

Vannacht van ¤948 naar ¤909 vanmorgen op Bullionvault -tot dusver ging het goed-, maar nu alweer op ¤940. Ik had het rond 928 verkocht, dus her-instappen zou nu alweer duurder zijn.

Door te verkopen heb ik wel een boekwinst van 55% (ik was 2 jaar geleden ingestapt), maar ik vrees dat ik te positief ben geweest over de steun aan de euro. De markt lijkt zich er alweer minder van aan te trekken. Ik vind het ontzettend moeilijk om nu in te schatten welke kant we opgaan. Een deflationaire periode in de reële economie OK, maar het inflatierisico in de financiële economie is hoog...
Ach waarom zou je nog instappen? Geniet van je 55% winst en laat nu eens anderen ook winst maken.
pi_81266836
quote:
Op maandag 10 mei 2010 20:08 schreef Harde_Kip het volgende:

Ach waarom zou je nog instappen? Geniet van je 55% winst en laat nu eens anderen ook winst maken.
Hun winst wordt alleen maar hoger als ik door weer in te stappen de waarde opdrijf
  maandag 10 mei 2010 @ 20:19:03 #66
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81267056
quote:
Op maandag 10 mei 2010 20:14 schreef dvr het volgende:

[..]

Hun winst wordt alleen maar hoger als ik door weer in te stappen de waarde opdrijf
Dat geldt voor mensen die al goud bezitten. Voor mensen die nog in goud moeten stappen wordt het duurder om in te stappen. Overigens zie ik wat herstel van goud, ongeveer EUR 940,- p. ounce.
  maandag 10 mei 2010 @ 21:12:15 #67
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_81269852
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 15:56 schreef arjanus het volgende:

[..]

Rente is een vergoeding die je krijgt voor het risico dat je neemt door je geld uit te lenen. Dus die vergelijking gaat niet op.
Goud bewaren heeft natuurlijk ook risico's (voor we die discussie weer krijgen), maar die zijn nu eenmaal anders. De werkelijke inflatie sinds '86 is trouwens veel hoger dan 4%. Goud kan wat dat betreft nog een stuk hoger.
Is de inflatie van jan '86 tot jan. 2010 dan totaal meer dan156%, dat is nl.het percentage waarmee ¤ 12.252 tot ¤ 31.408 is aangegroeid.
Verder is (ook) de prijs van goud gewoon het resultaat van vraag vs. aanbod, maar wat uiteindelijk de vraag en het aanbod bepaalt is natuurlijk weer een ander verhaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door RobbieD op 11-05-2010 10:37:45 ]
In Gold we trust
  dinsdag 11 mei 2010 @ 11:56:52 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81289646
quote:
Op maandag 10 mei 2010 15:26 schreef dvr het volgende:
Je moet wel iets goeds te bieden hebben als je cashstromen wilt opsoppen (goud misschien? ).
Serieus, ik denk dat verkopen van goud door de ECB een goede manier is om die cash op te slurpen. Ze slaan dan namelijk 4 vliegen in één klap:

1) Cash wordt opgeslurpt zodat de geldhoeveelheid niet groeit. Dat is het primaire doel.

2) Dat goud staat waarschijnlijk veel lager gewaardeerd in de boeken dan ze nu kunnen vangen bij een verkoop in de markt. Dat betekent dat ze meer geld uit de markt halen dan het kostte toen ze zelf het goud aankochten. Daardoor is een verkoop van goud extra effectief.

3) Ze wisselen een "neutrale" asset voor een asset die uit zichzelf geld uit de markt opslurpt. Immers, als ze goud ruilen voor een obligatie met een yield van 5%, dan vloeit er automatisch 5%/ per jaar aan cash terug naar de ECB. Goud heeft dat voordeel niet.

4) Ze drukken de goudprijs omlaag, wat kan helpen bij het verankeren van de inflatieverwachting.

Edit: In tegenstelling tot de Amerikaanse Treasury heeft het Euro system goud @mark to market in de boeken dus punt 2) gaat niet op.

[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 11-05-2010 13:11:18 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_81291302
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 11:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Serieus, ik denk dat verkopen van goud door de ECB een goede manier is om die cash op te slurpen. Ze slaan dan namelijk 4 vliegen in één klap:

1) Cash wordt opgeslurpt zodat de geldhoeveelheid niet groeit. Dat is het primaire doel.

2) Dat goud staat waarschijnlijk veel lager gewaardeerd in de boeken dan ze nu kunnen vangen bij een verkoop in de markt. Dat betekent dat ze meer geld uit de markt halen dan het kostte toen ze zelf het goud aankochten. Daardoor is een verkoop van goud extra effectief.

3) Ze wisselen een "neutrale" asset voor een asset die uit zichzelf geld uit de markt opslurpt. Immers, als ze goud ruilen voor een obligatie met een yield van 5%, dan vloeit er automatisch 5%/ per jaar aan cash terug naar de ECB. Goud heeft dat voordeel niet.

4) Ze drukken de goudprijs omlaag, wat kan helpen bij het verankeren van de inflatieverwachting.
Dat zet niet echt zoden aan de dijk.
De ECB heeft 500 ton goud, da's ongeveer 15 miljard euro.
Hm, dat lijkt me wel heel weinig, klopt dat wel?
Goud kan je niet bijdrukken
  dinsdag 11 mei 2010 @ 12:45:55 #70
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81291563
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 12:38 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Dat zet niet echt zoden aan de dijk.
De ECB heeft 500 ton goud, da's ongeveer 15 miljard euro.
Hm, dat lijkt me wel heel weinig, klopt dat wel?
247 miljoen troy ounce = $300 miljard.

Btw: de ECB heeft bijna geen assets, het gaat om het eurosysteem (= alle nationale banken van de deelnemende landen)

[ Bericht 6% gewijzigd door SeLang op 11-05-2010 13:07:15 ]
Mijn reisverslagen
pi_81307574
Goud verkopen zou een goeie zijn, vooral dat goud van Griekenland dan. Maar ik denk niet dat ze dat aandurven.

Inmiddels goud alweer bijna tot z'n all-time high in $. Zilver is ook weer aardig bij...wellicht heeft dat wat te maken met het bericht dat federal agents een onderzoek zijn begonnen tegen JPMorgan:

http://www.nypost.com/p/n(...)zMvWBqOJpB55M7Rh9vwM

die prijsmanipulatie van JPMorgan heeft mij aardig wat stress bezorgd de laatste maanden. Hopelijk kan ik de komende weken cashen, dat heb ik wel verdiend, al zeg ik het zelf
pi_81308099
Verder heeft de ECB nog een zooitje dollars, iemand interesse?
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:03:22 #73
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81308429
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 18:55 schreef arjanus het volgende:
Verder heeft de ECB nog een zooitje dollars, iemand interesse?
Ja ik, mijn wc papier is op.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 22:10:45 #74
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81317484
Goud 1232 p/o !

New world record???
pi_81317641
Wie heeft hier wat posts liggen te wissen ?
  dinsdag 11 mei 2010 @ 22:19:52 #76
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81318030
quote:
Op maandag 10 mei 2010 19:18 schreef dvr het volgende:

[..]

Had je al weer bijgekocht? Want nu met ¤970/ounce is het wel een erg dure uitstap geworden. Zomaar ¤42/ounce laten liggen ...
pi_81326868
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 22:19 schreef RdeV het volgende:

Had je al weer bijgekocht? Want nu met ¤970/ounce is het wel een erg dure uitstap geworden. Zomaar ¤42/ounce laten liggen ...
Ja ik had gelukkig 4/5e alweer teruggekocht op 30180 euro/kg. Een dag later is het alweer ¤1000/kg duurder. Gekte! Maar, prettige gekte
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:50:03 #78
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81351448
over de 32000 nu
pi_81351792
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:50 schreef luckyb1rd het volgende:
over de 32000 nu
It's a bubble
pi_81354153
Staat al in alle kranten en zo word de gewone man erin mee gezogen met de sprookjes en fabeltjes eromheen .
pi_81360400
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 11:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Edit: In tegenstelling tot de Amerikaanse Treasury heeft het Euro system goud @mark to market in de boeken dus punt 2) gaat niet op.
Goud verkopen tegen de huidige prijs zet ook weinig zoden aan de dijk

Wat waarschijnlijker is om het te gebruiken als onderpand voor nog meer leningen van het IMF.
pi_81365320
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef arjanus het volgende:

Wat waarschijnlijker is om het te gebruiken als onderpand voor nog meer leningen van het IMF.
Goud is een land's laatste reserve. Als je die door onbenullige ingrepen verspeelt, kun je als de nood aan de komt alleen nog grondgebied, infrastructuur of cultuurbezit verkopen; m.a.w. de soevereiniteit en eigenheid van de natie verkwanselen. Ons laatste goud moeten we dus houden. Als onze financiële bezittingen door omstandigheden hun marktwaarde verliezen, kunnen we met dat goud nog genoeg grondstoffen kopen om het een paar maanden uit te zingen en orde op zaken te stellen.
pi_81384120
Gold hits record high on wednesday

http://www.kitco.com/charts/popup/au1825nyb.html

http://www.kitco.com/charts/livegold.html

advies voor iedereen die nu zijn hypotheekreserve in euro's wil omruilen voor goud, doe het snel

[ Bericht 40% gewijzigd door Bruno25 op 13-05-2010 16:37:31 ]
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_81385453
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:31 schreef Bruno25 het volgende:
advies voor iedereen die nu zijn hypotheekreserve in euro's wil omruilen voor goud, doe het snel
Ja hoor, pomp je geld maar vanuit de ene bubble naar de andere bubble .
pi_81391867
Hier in India staan de kranten vol wat wat iedereen met een stuiver verstand al weet, maar hier tastbaar is: de verkopen aan consumenten vallen tegen omdat die uitwijken naar andere producten, de vraag wordt op peil gehouden door speculanten.

Een schoolvoorbeeld van een bubble. Het is niet de vraag of ie barst, maar wanneer
Wat niet wil zeggen dat geen geld te verdienen is met bubbles, maar wie kan goed timed heeft gewoon geluk gehad.
  donderdag 13 mei 2010 @ 20:07:14 #86
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81392216
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hier in India staan de kranten vol wat wat iedereen met een stuiver verstand al weet, maar hier tastbaar is: de verkopen aan consumenten vallen tegen omdat die uitwijken naar andere producten, de vraag wordt op peil gehouden door speculanten.

Een schoolvoorbeeld van een bubble. Het is niet de vraag of ie barst, maar wanneer
Wat niet wil zeggen dat geen geld te verdienen is met bubbles, maar wie kan goed timed heeft gewoon geluk gehad.
De meeste consumenten in india zijn dan ook niet echt op de hoogte van de financiele situatie van de wereld. Speculanten zijn over het algemeen beter geinformeerd.

Hoe staat het trouwens met de verkoop van goud aan concumenten in China?

Overigens denken de consumenten in nederland er anders over:

Het loopt storm
Sietse Riedstra van Schöne Edelmetaal uit Amsterdam-Noord (vanaf 1749) stelt tegenover RTL Z: "Het loopt sinds vorige week storm als gevolg van de financiële crisis in Zuid-Europa. De euro is zwak. De vraag naar fysiek goud, in baren en plaatjes, is zeer groot. We doen aardig wat kilo's per dag." Exacte getallen wil Riedstra niet noemen.

Vraag houdt aan
"Vorig jaar was de vraag van particulieren, banken en andere klanten ook gigantisch door de kredietcrisis. Sinds november was de vraag wat teruggelopen, maar nu is het weer heel erg druk."

Riedstra stelt verder dat Schöne verwacht dat de vraag naar edelmetaal nog wel even zal voortduren. De levertijden zijn opgelopen tot 2 à 3 weken.

Onrust
Willem Middelkoop van amsterdamgold.com stelt dat hij de laatste 2 dagen 70 kilo goud heeft verkocht aan particulieren. "Vroeger vluchtte je in staatsobligaties bij onrust, maar nu is er juist onrust onder staatsobligaties en vlucht je in goud."

29.400 euro per kilo
De prijs van goud in euro's is vandaag verder gestegen naar 29.400 euro per kilo. 5 jaar geleden deed een kilo goud 10.000 euro.

http://www.rtl.nl/(/finan(...)os_aan_baar_goud.xml

[ Bericht 42% gewijzigd door Harde_Kip op 13-05-2010 20:17:21 ]
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:00:40 #87
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81394599
Alle Duitse online winkels zijn uitverkocht sinds gister middag. De grootste, Pro Aurum zegt op zijn site:
quote:
Achtung!
Aufgrund der starken Kundennachfrage mussten wir unseren Online-Shop bis auf weiteres schließen.
pi_81395726
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Iedereen met een enigszins kritische blik en een beetje economische kennis heeft dat natuurlijk allang door, maar "A man easily believes what he wishes" en verliest daardoor zijn kritische blik en neemt alles klakkeloos voor waarheid aan zolang het in het straatje past. En dat is in de goldcase ook duidelijk het geval, aangezien je elk argument vrij makkelijk kunt weerleggen.

Zelf denk ik dat de goudbubble knapt op het moment dat de reele carrycost te hoog word, wat natuurlijk gaat gebeuren als de rente word verhoogd en/of de markt weer oog krijgt voor risicoperceptie. Als dan blijkt dat die geldpers niet aan gaat is het natuurlijk helemaal game over.
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:37:17 #89
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81395923
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 21:30 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Iedereen met een enigszins kritische blik en een beetje economische kennis heeft dat natuurlijk allang door, maar "A man easily believes what he wishes" en verliest daardoor zijn kritische blik en neemt alles klakkeloos voor waarheid aan zolang het in het straatje past. En dat is in de goldcase ook duidelijk het geval, aangezien je elk argument vrij makkelijk kunt weerleggen.

Zelf denk ik dat de goudbubble knapt op het moment dat de reele carrycost te hoog word, wat natuurlijk gaat gebeuren als de rente word verhoogd en/of de markt weer oog krijgt voor risicoperceptie. Als dan blijkt dat die geldpers niet aan gaat is het natuurlijk helemaal game over.
Jammer maar de geldpers is een tijdje geleden al aangezet

http://www.volkskrant.nl/(...)erst_de_geldpers_aan

De Europese Centrale Bank (ECB) zet voor het eerst in zijn bestaan de geldpers aan. De ECB koopt voor 60 miljard euro obligaties met onderpand van banken op. Economen hadden deze maatregel niet voorzien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Harde_Kip op 13-05-2010 21:44:37 ]
  donderdag 13 mei 2010 @ 22:36:25 #90
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_81398408
Goud is een bubble, hij moet alleen nog echt beginnen...
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  donderdag 13 mei 2010 @ 22:44:59 #91
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81398814
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 22:36 schreef iamcj het volgende:
Goud is een bubble, hij moet alleen nog echt beginnen...
Goud is geen bubble. Na de total collapse zal de goudstandaard weer ingevoerd worden. Je kunt vast wel bedenken wat dit met de goudprijs zal doen. Goud heeft echte waarde.
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:08:03 #92
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81399886
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 22:44 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]
Goud is geen bubble. Na de total collapse zal de goudstandaard weer ingevoerd worden. Je kunt vast wel bedenken wat dit met de goudprijs zal doen. Goud heeft echte waarde.
Of het een goudstandaard wordt, of SDR's (het IMF geld "Special Drawing Rights") moeten we nog uitvinden, maar zelfs de SDR's zullen gelinkt moeten zijn, of een relatie moeten hebben met goud.

Ongeacht daarvan, als nieuw geld een relatie heeft met goud, zal goud niet in een bubble komen - de "top" is het moment waarop het fiat systeem wordt afgeschaft, en dat is de uiteindelijke waarde van goud.

De bubble die iedereen meent te zien is de inverse van het verval van fiat geld. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt
pi_81400044
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 22:44 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Dat denk ik ook
Goud kan met 100 x meer waard worden als nu

papier geld of digitaal geld zal de waarde verliezen, tot de reële waarde dus niets
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:20:09 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81400421
OMG die reacties hierboven...
Ik waan me weer in de dotcom bubble.
Mijn reisverslagen
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:26:04 #95
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81400678
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:20 schreef SeLang het volgende:
OMG die reacties hierboven...
Ik waan me weer in de dotcom bubble.

Is toch mooi?
pi_81400734
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:08 schreef RdeV het volgende:
Of het een goudstandaard wordt, of SDR's (het IMF geld "Special Drawing Rights") moeten we nog uitvinden, maar zelfs de SDR's zullen gelinkt moeten zijn, of een relatie moeten hebben met goud.

Ongeacht daarvan, als nieuw geld een relatie heeft met goud, zal goud niet in een bubble komen - de "top" is het moment waarop het fiat systeem wordt afgeschaft, en dat is de uiteindelijke waarde van goud.

De bubble die iedereen meent te zien is de inverse van het verval van fiat geld. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt
Nee hoor, fiat en (veilig) shuldpapier is nog nooit zo populair geweest en dat is ook niet zo gek. Fiat en veilig schuldpapier kan immers alleen het vertrouwen verliezen als het zijn waarde (koopkracht) verliest en daar is momenteel geen sprake van en nog geen indicatie toe dat dat zal gebeuren.

De wereld zal ook nooit meer teruggaan naar een goudstandaard, simpelweg omdat men weet dat dat monetaire nadelen en daarmee instabiliteit met zich meebrengt. Onder een goudstandaard is nooit zoveel waarde te creeren als de afgelopen 60 jaar is gebeurd met fiat en de voordelen zijn beperkt omdat men de regels niet altijd accepteerd, net als een fiat stelsel. In feite is een fiat stelsel met het juiste naleven van de regels (geldgroei niet meer dan inflatie+economische groei) hetzelfde als een goudstandaard en zelfs met het naleven van die regels kunnen de nodige excessen en bubbles plaatsvinden. Dat een goudstandaard dus de perfecte munteenheid is, is dus onzin.
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:39:24 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81401141
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:26 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Is toch mooi?
Ik vond die dotcom bubble angstaanjagend. Al die brave huisvadertjes (mijn collegas ) die mij begin jaren '90 bij veel lagere waarderingen nog beschuldigden dat ik "riskant" bezig was met aandelen zaten in 2000 opeens vol in aandelen. En dan geen RDS of Unilever ofzo maar allemaal van die vage internetfondsen die nog nooit iets hadden gepresteerd. En als ik dan iets zei over hoge waarderingen en irrealistische verwachtingen dan werden ze gewoon boos , want het kon alleen maar omhoog, die koersen zouden x10 of x100 gaan. En een ander verhaal wilden ze niet horen. Een religie was het.
Mijn reisverslagen
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:40:29 #98
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81401184
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:27 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Nee hoor, fiat en (veilig) shuldpapier is nog nooit zo populair geweest en dat is ook niet zo gek. Fiat en veilig schuldpapier kan immers alleen het vertrouwen verliezen als het zijn waarde (koopkracht) verliest en daar is momenteel geen sprake van en nog geen indicatie toe dat dat zal gebeuren.

De wereld zal ook nooit meer teruggaan naar een goudstandaard, simpelweg omdat men weet dat dat monetaire nadelen en daarmee instabiliteit met zich meebrengt. Onder een goudstandaard is nooit zoveel waarde te creeren als de afgelopen 60 jaar is gebeurd met fiat en de voordelen zijn beperkt omdat men de regels niet altijd accepteerd, net als een fiat stelsel. In feite is een fiat stelsel met het juiste naleven van de regels (geldgroei niet meer dan inflatie+economische groei) hetzelfde als een goudstandaard en zelfs met het naleven van die regels kunnen de nodige excessen en bubbles plaatsvinden. Dat een goudstandaard dus de perfecte munteenheid is, is dus onzin.
Misschien ben jij een miljardair die niet op zn centjes hoeft te letten maar voor de rest merkt iedereen dat je steeds minder met je (papier) geld kunt kopen. Een oliebol voor een euro per stuk? Een ritje in een kermisattractie 6 euro? Als ik niet zelf had gezien zou ik het niet geloven.

Onder een goudstandaard is nooit zoveel waarde te creeren als de afgelopen 60 jaar is gebeurd met fiat

Dat is nou net de oorzaak geweest van de hele crisis
pi_81401198
Een goudstandaard geeft geen garantie dat bubbles niet meer voorkomen. Er zijn wel degelijk asset bubbles geweest onder een goudstandaard zoals de tulpenbubble. Het voordeel is wel dat goud niet geprint kan worden. Hierdoor is de geldhoeveelheid minder elastisch.
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:49:03 #100
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81401529
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:40 schreef Digi2 het volgende:
Een goudstandaard geeft geen garantie dat bubbles niet meer voorkomen. Er zijn wel degelijk asset bubbles geweest onder een goudstandaard zoals de tulpenbubble. Het voordeel is wel dat goud niet geprint kan worden. Hierdoor is de geldhoeveelheid minder elastisch.
Bubbles zijn nooit te voorkomen. Het gaat erom dat, om bij je voorbeeld te blijven, alleen de debielen die de tulpen hebben gekocht de lul zijn en niet het hele land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')