Ik heb de doorbreking van ¤ 25.000/Kg met een glaasje limonade gevierd. Maar iedere stijging van goud is voor mij vooral aanleiding om de waardedaling van mijn geld te betreuren (waarvan ik immers meer heb dan goud). Verder mag de echte goldbug nooit vergeten dat bij goud niet de geldwaarde belangrijk is, maar de tegenwaarde in termen van goederen en diensten.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:48 schreef Harde_Kip het volgende:
Zal goud vandaag de EUR 1000,- p. ounce grens doorbreken? En zo ja, zullen goldbugs hierdoor een flesje champagne openen?
quote:vr 14 mei 2010
Pinautomaat voor goud
Abu Dhabi - Wie verlegen zit om goud, kan in de Arabische stad Abu Dhabi goud 'pinnen'.
De automaat staat in een luxe hotel in de Arabische stad. Deze goudmachine heeft alles weg van een pinautomaat, maar in plaats van geld komen er goudklompjes uit. Momenteel werkt het alleen nog met contant geld, maar in de toekomst zal het ook mogelijk zijn om met creditcard of pinpas goud te 'trekken'.
Ik denk inderdaad dat die paar muntjes bij de meeste mensen niet opwegen tegen het verlies van koopkracht van salaris, pensioen en eventuele banktegoedenquote:Op vrijdag 14 mei 2010 12:11 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb de doorbreking van ¤ 25.000/Kg met een glaasje limonade gevierd. Maar iedere stijging van goud is voor mij vooral aanleiding om de waardedaling van mijn geld te betreuren (waarvan ik immers meer heb dan goud). Verder mag de echte goldbug nooit vergeten dat bij goud niet de geldwaarde belangrijk is, maar de tegenwaarde in termen van goederen en diensten.
Deflatie in goederen en in geldhoeveelheid, eens.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 12:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat die paar muntjes bij de meeste mensen niet opwegen tegen het verlies van koopkracht van salaris, pensioen en eventuele banktegoeden
Het goede nieuws is natuurlijk dat zelfs als schulden gedeeltelijk worden gemonetariseerd het resultaat nog steeds deflatoir is omdat de afschrijvingen nog altijd veel groter zijn dan een eventuele QE.
Stel een bank moet 20% op z'n assets afschrijven en krijgt een bailout van 10%, dan krimpt haar equity nog steeds en daarmee het krediet dat ze kan verstrekken. Dit blijft per saldo deflatoir, zij het minder dan zonder QE. Hetzelfde geldt voor landen. Griekenland kan wel een bailout krijgen maar evengoed moet er zwaar worden bezuinigd en worden lonen/ pensioenen verlaagd. Het resultaat is dat er minder geld in omloop komt (=deflatoir).
Zie het verschil met Zimbabwe of Weimar, waar gewoon elke keer nieuw geld werd geprint om maandeljks de uitgaven te dekken.
Het stelt mij niet gerustquote:Op vrijdag 14 mei 2010 12:34 schreef SeLang het volgende:
Stel een bank moet 20% op z'n assets afschrijven en krijgt een bailout van 10%, dan krimpt haar equity nog steeds en daarmee het krediet dat ze kan verstrekken. Dit blijft per saldo deflatoir, zij het minder dan zonder QE. Hetzelfde geldt voor landen. Griekenland kan wel een bailout krijgen maar evengoed moet er zwaar worden bezuinigd en worden lonen/ pensioenen verlaagd. Het resultaat is dat er minder geld in omloop komt (=deflatoir).
Ik weet niet naar welke kermis jij gaat, maar hier in Maastricht (waar momenteel kermis is) kost een ritje nog gewoon ¤1,50 en 10 oliebollen ¤4,50-¤6- net als bij invoering van de euro. De wat sjiekere attracties zijn wat duurder, maar dat is altijd zo geweest en heeft meer te maken met het beperkt aantal zitplaatsen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 23:40 schreef Harde_Kip het volgende:
Misschien ben jij een miljardair die niet op zn centjes hoeft te letten maar voor de rest merkt iedereen dat je steeds minder met je (papier) geld kunt kopen. Een oliebol voor een euro per stuk? Een ritje in een kermisattractie 6 euro? Als ik niet zelf had gezien zou ik het niet geloven.
De oorzaak van de crisis is meer te zoeken in de menselijke psyche, dan in de munteenheid die gebruikt word. Zoals al aangegeven kan een goudstandaard nooit zoveel welvaart creeren als een fiat munt. Een goedlopende economie heeft immers een flexibele geldhoeveelheid nodig om goed te kunnen groeien en ontwikkelen. Dat moet (het liefst) wel op een duurzame manier plaatsvinden en indien je dat overtreed kom je terug op de menselijke psyche en niet de munteenheid als geheel. Bij een goudstandaard is de geldhoeveelheid zo goed als stabiel, waardoor een economie telkens word afgeremd en in recessie beland waarbij er ook constant heftige fluctuaties plaatsvinden in het CPI. En zelfs de waardevastheid van de goudstandaard is niet zeker, omdat ook die onderhevig is aan de menselijke psyche en elk moment kan worden gedevalueerd. Het is dus niet waarschijnlijk dat we ooit teruggaan naar een goudstandaard.quote:Onder een goudstandaard is nooit zoveel waarde te creeren als de afgelopen 60 jaar is gebeurd met fiat
Dat is nou net de oorzaak geweest van de hele crisis
quote:Romanian retirees protest against pension cuts
Bucharest - Several thousand pensioners demonstrated against proposed austerity measures on Wednesday in various Romanian cities, with scuffles erupting between retirees and police officers outside the president's office in the capital Bucharest.
All pensions in Romania are to be cut by 15 per cent on June 1, as part of drastic savings measures. According to national statistics, the average pension currently lies at 734 lei (223 dollars), with the minimum pension amounting to 350 lei (106 dollars).
Angry retirees sporadically broke through barricades set up in front of the president's office and demanded a meeting with the country's leader, Traian Basescu.
Several people fainted and had to be taken to hospital.
Incidents between demonstrating pensioners and security forces were also reported in the east Romanian city of Galati and the northern Romanian city of Iasi.
Romanian officials and the International Monetary Fund (IMF) last week agreed on drastic new austerity measures and structural reforms to address the country's burgeoning budget deficit.
Along with the cuts in pensions, the government is also seeking to slash the salaries of all civil servants by 25 per cent.
Romania made a deal with the IMF, European Union and World Bank in the spring of 2009 to receive a 20-billion-euro (25-billion-dollar) emergency loan to address its economic crisis.
The European Union member has already received 12 billion euros, but the crisis has nevertheless worsened.
The IMF is now linking the disbursement of the loan's fifth installment of 850 million euros, originally scheduled for June, to new austerity measures.
http://www.earthtimes.org(...)st-pension-cuts.html
Heftig. En dan zijn de vuilnisophalers hier aan het staken voor 1,5% meer loon, dat ze waarschijnlijk toch moeten inleveren in de toekomst.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 16:15 schreef SeLang het volgende:
Meer deflatie:
- Lonen -25%
- Pensioenen -15%
Kijk, dat zijn maatregelen
Al zouden de inflatoire ontwikkelingen in het CPI (waar ik niet in geloof) zijn terug te zien dan word dat toch vergoed middels een hogere rente. Tenminste dat is tot nu toe altijd gebeurd, op een paar % waardeverlies in incidentiele jaren na.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 14:19 schreef dvr het volgende:
Het stelt mij niet gerustInflatoire ontwikkelingen verminderen de waarde van mijn spaargeld, maar verlagen het faillissementsrisico. Deflatoire ontwikkelingen vergroten de waarde ervan, maar ook de kans dat ik er een deel van kwijtraak..
Nee niet bij Today's maar bij IB (is eigenlijk hetzelfde, Today's en Lynx zijn resellers van IB). Volgens mij kun je daar niet in NOK of in Noorse obligaties handelen.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 14:19 schreef dvr het volgende:
SeLang, jij zit toch bij Today's Brokers? Kun je daar Noorse Kronen of Noorse obligaties kopen? Een vriendelijke Fokker wees me al op een Amerikaanse aanbieder en ik vond er zelf een in Luxemburg, maar ik heb liever iets dichter bij huis.
Spoel maar door naar 23 min. om te zien hoe men inflatiecijfers manipuleert.quote:Op donderdag 13 mei 2010 23:52 schreef SeLang het volgende:
Inflatie/ deflatie door de jaren heen.
[ afbeelding ]
Misschien moet je je eens in de materie verdiepen in plaats van blind alles aan te nemen wat je op internet aantreft. Ik heb geen zin om hier weer een heel verhaal te gaan typen omdat andere mensen hun huiswerk niet doen, maar even heel kort dan:quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:00 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Spoel maar door naar 23 min. om te zien hoe men inflatiecijfers manipuleert.
Ik zit ook bij Lynx, je kunt ze gewoon mailen met dit soort vragen, ze zijn erg behulpzaam. Zelf heb ik wel eens een Noors aandeel gezocht, maar kon dit alleen maar OTC krijgen. De mogelijkheden zijn iig wel veel groter bij Lynx dan bij Binck.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 14:19 schreef dvr het volgende:
SeLang, jij zit toch bij Today's Brokers? Kun je daar Noorse Kronen of Noorse obligaties kopen? Een vriendelijke Fokker wees me al op een Amerikaanse aanbieder en ik vond er zelf een in Luxemburg, maar ik heb liever iets dichter bij huis.
Ik check altijd de kassabon wanneer ik boodschappen heb gedaan. En dan zie ik bijvoorbeeld dat ik 1,5 jaar geleden in de supermarkt EUR 1,79 betaalde voor een kilo rijst. Dat is nu EUR 2,39. Dat is iets meer dan die 3% uit jouw grafiek. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens in de materie verdiepen in plaats van blind alles aan te nemen wat je op internet aantreft. Ik heb geen zin om hier weer een heel verhaal te gaan typen omdat andere mensen hun huiswerk niet doen, maar even heel kort dan:
De bewering over onderschatten van inflatie (rond min 23) in het filmpje steunt op 3 pijlers:
1) Geometrisch wegen. Naast dat dit al decennialang een geaccepteerde methode is in de economie die dichter bij de praktijk staat dan niet-geometrisch wegen is het effect in de praktijk slechts 0,2-0,3%. Btw: het plaatje in de film dat suggereert dat stijgende kosten voor boodschappen lager wegen dan dalende kosten voor televisies is ook incorrect: geometrisch wegen gebeurt alleen binnen een groep (bijv. sla wordt duurder dan andijvie).
2) Het is complete onzin dat biefstuk kan worden vervangen door hamburgers. Dit zit in verschillende categorieën. Shadowstats kwam ook al met dat onzinverhaal. Als jij, Shadowstats of de makers van het filmpje even 2 minuten de tijd hadden genomen om feiten te checken dan was dit verhaal meteen debunked. Maar kennelijk loopt iedereen elkaar weer kritiekloos na te kakelen zonder feiten te checken.
3) Hedonics meenemen in de CPI berekening zou de CPI structureel onderschatten. Dit is onzin want deze aanpassing werkt beide kanten op. De laatste paar jaar was het effect op de CPI zelfs positief (hogere CPI dan zonder hedonics). Maar al met al is het ook maar een marginaal effect. (Edit: gevonden: door hedonic adjustments was het CPI sinds 1998 0,005% per jaar hoger )
Een structurele understatement van CPI van 3% (zoals in het filmpje wordt beweert) is dus gewoon complete onzin. Dat had je zelf trouwens ook wel kunnen bedenken door gewoon je gezond verstand te gebruiken. Reken eens uit wat dat betekent, cumulatief 3%/jaar onderschatten van CPI...
Het blijft me verbazen hoe kritiekloos iedereen elkaar maar loopt na te kakelen zonder zelf iets te checken. Ik bedoel niet persé jou hoor, maar meer in het algemeen.
Om inflatie te meten hoef je geen statistiek toe te passen, de ontwikkeling van de geldhoeveelheid is exact bekend en zodoende ook de inflatie. Inflatie betekent namelijk een toename van de geldhoeveelheid. Deflatie betekent een afname van de geldhoeveelheid. Disinflatie een afname van de inflatie van de geldhoeveelheid. Enzovoort. Wat er gemeten wordt (of wat men in ieder geval betracht) met CPI mandjes is de invloed die de inflatie/deflatie heeft op de nominale prijzen die voor de producten in het CPI mandje betaald worden.quote:Op zondag 16 mei 2010 00:18 schreef Harde_Kip het volgende:
Inflatie is een statistisch meetbaar begrip, maar door verschillen aan te brengen in wat je meet, kun je aardig rommelen met de uitkomst.
http://www.telegraaf.nl/o(...)emanipuleerd___.html
Verrek, we waren gisteren ongemerkt de ¤ 1000/Oz gepasseerd! En vrijdag een all time high van $ 1249. En dat noem je een dip, kip?quote:Op maandag 17 mei 2010 22:14 schreef Harde_Kip het volgende:
Hmm goud zit in een dipje. EUR 984,- nu
Nou ja, ik volg nog niet zo lang de ontwikkelingen van goud dus ik weet niet wat normaal is. Ik zal goud vandaag zelfs dalen tot ongeveer EUR 972,-, terwijl hij vorige week de EUR 1010,- haalde. Ik als leek dacht dat dit wel een dipje was maar misschien is een (kleine) correctie normaal na zon stijging.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:31 schreef dvr het volgende:
[..]
Verrek, we waren gisteren ongemerkt de ¤ 1000/Oz gepasseerd! En vrijdag een all time high van $ 1249. En dat noem je een dip, kip?
Hoezo houd jij de goudprijs in de gaten ik dacht dat je kapitaal in het zilver zat/zit. Dagveranderingen zeggen trouwens niets over een prijs.quote:Op woensdag 19 mei 2010 18:26 schreef Harde_Kip het volgende:
Hmm, ik denk nu serieus dat goud in een vrije val is geraakt, EUR 963 nu.
Ik heb beide en ik weet wel dat het zo weer anders kan zijn maar het voelt gewoon anders als je er zelf geld in hebt zitten. dan ga je bij elke euro daling al stressenquote:Op woensdag 19 mei 2010 18:36 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Hoezo houd jij de goudprijs in de gaten ik dacht dat je kapitaal in het zilver zat/zit. Dagveranderingen zeggen trouwens niets over een prijs.
Ik zou zo'n situatie als goldbug net vrezen omdat iets dergelijks gepaard gaat met deleveriging en deflatie en het nog moet uitwijzen of goud dan weldegelijk massaal als veilige haven word gezien. Maar wat nog erger is dat bij dergelijke situaties de kans groot is dat de (reele) carrycost van goudbezit toeneemt door veranderd risicobesef en/of deflatie.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:26 schreef dvr het volgende:
Maar zodra het weer spannend wordt met de Europese banken, de Engelse of Amerikaanse bonds of de Chinese huizenmarkt, dan verwacht ik nog veel grotere stijgingen dan we tot nu toe gezien hebben.
Natuurlijk heeft goud nooit een grote plaats ingenomen in de benchmarkt en dat is logisch omdat ook andere beleggingscatogorien als waardebehouden worden beschouwd die ernaast rendement genereren. Maar zolang deflatie de overhand heeft gaat dit natuurlijk niet op. Als ik het zo hoor is iedereen extreem bullish over goud en al massaal in aan het stappen de laatste tijd (ook particulieren), meestal betekent dat dat we niet ver van de top verwijderd zijn.quote:Goud wordt steeds meer het laatste toevluchtsoord en er is feitelijk nog maar een schijntje van het beschikbare geld in belegd. Dat er nu ook pensioenfondsen instappen is wat dat betreft erg goed nieuws.
Dat snap ik, maar ik dacht dat jullie goldbugs verzekerd waren van hoge inflatie/hyperinflatie. Waarom dan zo stressen? Of bevestig je stiekem mijn denkbeeld dat de meerderheid er gewoon in zit om rendement te maken en uitstapt op het moment dat de top bereikt is of erger?quote:Op woensdag 19 mei 2010 18:40 schreef Harde_Kip het volgende:
Ik heb beide en ik weet wel dat het zo weer anders kan zijn maar het voelt gewoon anders als je er zelf geld in hebt zitten. dan ga je bij elke euro daling al stressen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |