abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81412501
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:48 schreef Harde_Kip het volgende:
Zal goud vandaag de EUR 1000,- p. ounce grens doorbreken? En zo ja, zullen goldbugs hierdoor een flesje champagne openen?
Ik heb de doorbreking van ¤ 25.000/Kg met een glaasje limonade gevierd. Maar iedere stijging van goud is voor mij vooral aanleiding om de waardedaling van mijn geld te betreuren (waarvan ik immers meer heb dan goud). Verder mag de echte goldbug nooit vergeten dat bij goud niet de geldwaarde belangrijk is, maar de tegenwaarde in termen van goederen en diensten.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:30:18 #122
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81413145
http://www.telegraaf.nl/b(...)or_goud__.html?p=2,2
quote:
vr 14 mei 2010
Pinautomaat voor goud
Abu Dhabi - Wie verlegen zit om goud, kan in de Arabische stad Abu Dhabi goud 'pinnen'.

De automaat staat in een luxe hotel in de Arabische stad. Deze goudmachine heeft alles weg van een pinautomaat, maar in plaats van geld komen er goudklompjes uit. Momenteel werkt het alleen nog met contant geld, maar in de toekomst zal het ook mogelijk zijn om met creditcard of pinpas goud te 'trekken'.
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:34:55 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81413311
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:11 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik heb de doorbreking van ¤ 25.000/Kg met een glaasje limonade gevierd. Maar iedere stijging van goud is voor mij vooral aanleiding om de waardedaling van mijn geld te betreuren (waarvan ik immers meer heb dan goud). Verder mag de echte goldbug nooit vergeten dat bij goud niet de geldwaarde belangrijk is, maar de tegenwaarde in termen van goederen en diensten.
Ik denk inderdaad dat die paar muntjes bij de meeste mensen niet opwegen tegen het verlies van koopkracht van salaris, pensioen en eventuele banktegoeden

Het goede nieuws is natuurlijk dat zelfs als schulden gedeeltelijk worden gemonetariseerd het resultaat nog steeds deflatoir is omdat de afschrijvingen nog altijd veel groter zijn dan een eventuele QE.

Stel een bank moet 20% op z'n assets afschrijven en krijgt een bailout van 10%, dan krimpt haar equity nog steeds en daarmee het krediet dat ze kan verstrekken. Dit blijft per saldo deflatoir, zij het minder dan zonder QE. Hetzelfde geldt voor landen. Griekenland kan wel een bailout krijgen maar evengoed moet er zwaar worden bezuinigd en worden lonen/ pensioenen verlaagd. Het resultaat is dat er minder geld in omloop komt (=deflatoir).

Zie het verschil met Zimbabwe of Weimar, waar gewoon elke keer nieuw geld werd geprint om maandeljks de uitgaven te dekken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:57:21 #124
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_81414146
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat die paar muntjes bij de meeste mensen niet opwegen tegen het verlies van koopkracht van salaris, pensioen en eventuele banktegoeden

Het goede nieuws is natuurlijk dat zelfs als schulden gedeeltelijk worden gemonetariseerd het resultaat nog steeds deflatoir is omdat de afschrijvingen nog altijd veel groter zijn dan een eventuele QE.

Stel een bank moet 20% op z'n assets afschrijven en krijgt een bailout van 10%, dan krimpt haar equity nog steeds en daarmee het krediet dat ze kan verstrekken. Dit blijft per saldo deflatoir, zij het minder dan zonder QE. Hetzelfde geldt voor landen. Griekenland kan wel een bailout krijgen maar evengoed moet er zwaar worden bezuinigd en worden lonen/ pensioenen verlaagd. Het resultaat is dat er minder geld in omloop komt (=deflatoir).

Zie het verschil met Zimbabwe of Weimar, waar gewoon elke keer nieuw geld werd geprint om maandeljks de uitgaven te dekken.
Deflatie in goederen en in geldhoeveelheid, eens.
Amerika zal alles in het werk stellen om deflatie in de prijzen van goederen te voorkomen.
Het zelfde geld voor minder goederen is alsnog prijsinflatie.
Geld wordt schaars, risico's nemen toe -> stijgende rente.

Goud bubbelt lekker intussen lekker verder en zal mijn inziens pas zijn uitgebubbelt als de financieële crisis is opgelost. En dat kan nog wel even duren.

[ Bericht 0% gewijzigd door iamcj op 14-05-2010 13:59:56 ]
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_81417355
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:34 schreef SeLang het volgende:

Het stelt mij niet gerust

• Inflatoire ontwikkelingen verminderen de waarde van mijn spaargeld, maar verlagen het faillissementsrisico.
  • Deflatoire ontwikkelingen vergroten de waarde ervan, maar ook de kans dat ik er een deel van kwijtraak..

Spaargeld zal de crisis alleen ongeschonden overleven als de deflatoire krachten de inflatie compenseren, en de inflatie toch zodanig is dat de banken en overheden van wie ik afhankelijk ben overeind blijven. Ik vind de ontwikkelingen nu al onvoorspelbaar, maar ze zullen alleen maar groter worden en steeds sneller op ons afkomen.

Officiële inflatiecijfers zeggen me niets meer. Die worden afgemeten aan productenmandjes die beperkt representatief zijn en belangrijker, aan definities van monetaire aggregaten die achterhaald zijn. Geld flitst van M3 naar M0 met een druk op de flappentap, en van M1 naar M4 met drie clicks bij de online broker.

Ik ga er vanuit dat democratische politici geen rekening zullen houden met lieden als ik die afwijken van de norm. De norm is een huishouden dat een beperkte hypotheekschuld en een beperkt spaarbedrag op de bank heeft. Wie grotere schulden of grotere spaartegoeden dan dat heeft, zal er rekening mee moeten houden dat de crisis op hem afgewenteld gaat worden en dat hij failliet gaat respectievelijk veel van zijn spaargeld gaat zien verdampen.

Met spaargeld loop je deze risico's:

• Bank gaat kapot
  • Depositogarantiestelsel gaat kapot
  • Staat gaat kapot
  • Munt gaat kapot

Ik begin er steeds meer voor te voelen om naast spreiding van banken ook spreiding over munten toe te passen. Met 20% goud heb ik dat al een beetje ondervangen, maar met nog een andere 20% in NOK zou ik me veiliger voelen dan met 80% euro. De een is gedekt door stookolie, de ander door olijfolie, maar die vikingen houden in ieder geval nog de schijn van hard werken en beschaving op, terwijl dat mediterrane tuig openlijk zwartwerkt en lanterfantert.

SeLang, jij zit toch bij Today's Brokers? Kun je daar Noorse Kronen of Noorse obligaties kopen? Een vriendelijke Fokker wees me al op een Amerikaanse aanbieder en ik vond er zelf een in Luxemburg, maar ik heb liever iets dichter bij huis.
  •   vrijdag 14 mei 2010 @ 15:40:49 #126
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_81420132
    Eventjes wat grondstoffen prijzen gecorrigeerd met CPI. Bedenk dat het het beginpunt van de dataserie (1980) wel precies samenvalt met een energie- en goudbubble dus dat is enigzins misleidend. Ik heb echter (afgezien van goud) geen vroegere data. En je kunt natuurlijk in het plaatje je beginpunt leggen waar je maar wilt.
    Tevens zou je kunnen stellen dat er momenteel ook een energiecrisis en goudbubble aan de gang is dus misschien compenseert dat elkaar

Energieprijzen staan per saldo iets onder het niveau van 1980, maar zijn de laatste jaren enorm gestegen.

De meeste industriële metalen idem.

Agrarische producten zijn per saldo fors gedaald.

Doe er je voordeel mee
    Mijn reisverslagen
    pi_81420615
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 23:40 schreef Harde_Kip het volgende:
    Misschien ben jij een miljardair die niet op zn centjes hoeft te letten maar voor de rest merkt iedereen dat je steeds minder met je (papier) geld kunt kopen. Een oliebol voor een euro per stuk? Een ritje in een kermisattractie 6 euro? Als ik niet zelf had gezien zou ik het niet geloven.
    Ik weet niet naar welke kermis jij gaat, maar hier in Maastricht (waar momenteel kermis is) kost een ritje nog gewoon ¤1,50 en 10 oliebollen ¤4,50-¤6- net als bij invoering van de euro. De wat sjiekere attracties zijn wat duurder, maar dat is altijd zo geweest en heeft meer te maken met het beperkt aantal zitplaatsen.

Persoonlijk vind ik dat de prijzen de laatste tijd goedkoper worden als je er bewust op let. Er zijn meer aanbiedingen en/of kortingen dan ooit tevoren. En nee ik ben helaas geen miljardair, dan zou me immers de hele discussie over in/deflatie niets intresseren, omdat je een dergelijk bedrag gespreid en meestal toch in vaste assets hebt steken en al zou je een deel van je bezit verliezen blijft er nog genoeg over.
    quote:
    Onder een goudstandaard is nooit zoveel waarde te creeren als de afgelopen 60 jaar is gebeurd met fiat

Dat is nou net de oorzaak geweest van de hele crisis
    De oorzaak van de crisis is meer te zoeken in de menselijke psyche, dan in de munteenheid die gebruikt word. Zoals al aangegeven kan een goudstandaard nooit zoveel welvaart creeren als een fiat munt. Een goedlopende economie heeft immers een flexibele geldhoeveelheid nodig om goed te kunnen groeien en ontwikkelen. Dat moet (het liefst) wel op een duurzame manier plaatsvinden en indien je dat overtreed kom je terug op de menselijke psyche en niet de munteenheid als geheel. Bij een goudstandaard is de geldhoeveelheid zo goed als stabiel, waardoor een economie telkens word afgeremd en in recessie beland waarbij er ook constant heftige fluctuaties plaatsvinden in het CPI. En zelfs de waardevastheid van de goudstandaard is niet zeker, omdat ook die onderhevig is aan de menselijke psyche en elk moment kan worden gedevalueerd. Het is dus niet waarschijnlijk dat we ooit teruggaan naar een goudstandaard.
      vrijdag 14 mei 2010 @ 16:15:44 #128
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_81421379
    Meer deflatie:
    - Lonen -25%
    - Pensioenen -15%
    Kijk, dat zijn maatregelen
    quote:
    Romanian retirees protest against pension cuts

Bucharest - Several thousand pensioners demonstrated against proposed austerity measures on Wednesday in various Romanian cities, with scuffles erupting between retirees and police officers outside the president's office in the capital Bucharest.

All pensions in Romania are to be cut by 15 per cent on June 1, as part of drastic savings measures. According to national statistics, the average pension currently lies at 734 lei (223 dollars), with the minimum pension amounting to 350 lei (106 dollars).

Angry retirees sporadically broke through barricades set up in front of the president's office and demanded a meeting with the country's leader, Traian Basescu.

Several people fainted and had to be taken to hospital.

Incidents between demonstrating pensioners and security forces were also reported in the east Romanian city of Galati and the northern Romanian city of Iasi.

Romanian officials and the International Monetary Fund (IMF) last week agreed on drastic new austerity measures and structural reforms to address the country's burgeoning budget deficit.

Along with the cuts in pensions, the government is also seeking to slash the salaries of all civil servants by 25 per cent.

Romania made a deal with the IMF, European Union and World Bank in the spring of 2009 to receive a 20-billion-euro (25-billion-dollar) emergency loan to address its economic crisis.

The European Union member has already received 12 billion euros, but the crisis has nevertheless worsened.

The IMF is now linking the disbursement of the loan's fifth installment of 850 million euros, originally scheduled for June, to new austerity measures.

http://www.earthtimes.org(...)st-pension-cuts.html
    Mijn reisverslagen
    pi_81421929
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 16:15 schreef SeLang het volgende:
    Meer deflatie:
    - Lonen -25%
    - Pensioenen -15%
    Kijk, dat zijn maatregelen
    Heftig. En dan zijn de vuilnisophalers hier aan het staken voor 1,5% meer loon, dat ze waarschijnlijk toch moeten inleveren in de toekomst.
      vrijdag 14 mei 2010 @ 16:44:21 #130
    299076 Bruno25
    brunoboy
    pi_81422262
    I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
    Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
    pi_81423265
    quote:
    Op vrijdag 14 mei 2010 14:19 schreef dvr het volgende:
    Het stelt mij niet gerust

• Inflatoire ontwikkelingen verminderen de waarde van mijn spaargeld, maar verlagen het faillissementsrisico.
  • Deflatoire ontwikkelingen vergroten de waarde ervan, maar ook de kans dat ik er een deel van kwijtraak..
  • Al zouden de inflatoire ontwikkelingen in het CPI (waar ik niet in geloof) zijn terug te zien dan word dat toch vergoed middels een hogere rente. Tenminste dat is tot nu toe altijd gebeurd, op een paar % waardeverlies in incidentiele jaren na.

Ik vrees meer voor de deflatoire ontwikkeling en het kwijtraken van je cash als de overheid de middelen/de wil niet meer heeft om een bail-out te geven. Ik twijfel er dus ook sterk aan om in tijden van nood spaargeld op de bank om te zetten naar contact, de nominale rente in dergelijke tijden is toch nihil. Dat heeft mijn voorkeur op kortlopende staatsobligaties, omdat een dergelijke gebeurtenis gepaard kan gaan met langdurige opname restricties waardoor je nog niet bij je geld kan komen.
      zaterdag 15 mei 2010 @ 09:56:26 #132
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_81450070
    quote:

SeLang, jij zit toch bij Today's Brokers? Kun je daar Noorse Kronen of Noorse obligaties kopen? Een vriendelijke Fokker wees me al op een Amerikaanse aanbieder en ik vond er zelf een in Luxemburg, maar ik heb liever iets dichter bij huis.
    Nee niet bij Today's maar bij IB (is eigenlijk hetzelfde, Today's en Lynx zijn resellers van IB). Volgens mij kun je daar niet in NOK of in Noorse obligaties handelen.
    Mijn reisverslagen
      zaterdag 15 mei 2010 @ 11:00:50 #133
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81451212
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 23:52 schreef SeLang het volgende:
    Inflatie/ deflatie door de jaren heen.

[ afbeelding ]
    Spoel maar door naar 23 min. om te zien hoe men inflatiecijfers manipuleert.

zaterdag 15 mei 2010 @ 11:47:48 #134
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_81452245
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 11:00 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Spoel maar door naar 23 min. om te zien hoe men inflatiecijfers manipuleert.

Misschien moet je je eens in de materie verdiepen in plaats van blind alles aan te nemen wat je op internet aantreft. Ik heb geen zin om hier weer een heel verhaal te gaan typen omdat andere mensen hun huiswerk niet doen, maar even heel kort dan:

De bewering over onderschatten van inflatie (rond min 23) in het filmpje steunt op 3 pijlers:

1) Geometrisch wegen. Naast dat dit al decennialang een geaccepteerde methode is in de economie die dichter bij de praktijk staat dan niet-geometrisch wegen is het effect in de praktijk slechts 0,2-0,3%. Btw: het plaatje in de film dat suggereert dat stijgende kosten voor boodschappen lager wegen dan dalende kosten voor televisies is ook incorrect: geometrisch wegen gebeurt alleen binnen een groep (bijv. sla wordt duurder dan andijvie).

2) Het is complete onzin dat biefstuk kan worden vervangen door hamburgers. Dit zit in verschillende categorieën. Shadowstats kwam ook al met dat onzinverhaal. Als jij, Shadowstats of de makers van het filmpje even 2 minuten de tijd hadden genomen om feiten te checken dan was dit verhaal meteen debunked. Maar kennelijk loopt iedereen elkaar weer kritiekloos na te kakelen zonder feiten te checken.

3) Hedonics meenemen in de CPI berekening zou de CPI structureel onderschatten. Dit is onzin want deze aanpassing werkt beide kanten op. De laatste paar jaar was het effect op de CPI zelfs positief (hogere CPI dan zonder hedonics). Maar al met al is het ook maar een marginaal effect. (Edit: gevonden: door hedonic adjustments was het CPI sinds 1998 0,005% per jaar hoger )

Een structurele understatement van CPI van 3% (zoals in het filmpje wordt beweert) is dus gewoon complete onzin. Dat had je zelf trouwens ook wel kunnen bedenken door gewoon je gezond verstand te gebruiken. Reken eens uit wat dat betekent, cumulatief 3%/jaar onderschatten van CPI...

Het blijft me verbazen hoe kritiekloos iedereen elkaar maar loopt na te kakelen zonder zelf iets te checken. Ik bedoel niet persé jou hoor, maar meer in het algemeen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 15-05-2010 19:06:38 ]
    Mijn reisverslagen
    pi_81464441
    quote:

Ik zit ook bij Lynx, je kunt ze gewoon mailen met dit soort vragen, ze zijn erg behulpzaam. Zelf heb ik wel eens een Noors aandeel gezocht, maar kon dit alleen maar OTC krijgen. De mogelijkheden zijn iig wel veel groter bij Lynx dan bij Binck.
      zondag 16 mei 2010 @ 00:18:55 #136
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81475324
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2010 11:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Misschien moet je je eens in de materie verdiepen in plaats van blind alles aan te nemen wat je op internet aantreft. Ik heb geen zin om hier weer een heel verhaal te gaan typen omdat andere mensen hun huiswerk niet doen, maar even heel kort dan:

De bewering over onderschatten van inflatie (rond min 23) in het filmpje steunt op 3 pijlers:

1) Geometrisch wegen. Naast dat dit al decennialang een geaccepteerde methode is in de economie die dichter bij de praktijk staat dan niet-geometrisch wegen is het effect in de praktijk slechts 0,2-0,3%. Btw: het plaatje in de film dat suggereert dat stijgende kosten voor boodschappen lager wegen dan dalende kosten voor televisies is ook incorrect: geometrisch wegen gebeurt alleen binnen een groep (bijv. sla wordt duurder dan andijvie).

2) Het is complete onzin dat biefstuk kan worden vervangen door hamburgers. Dit zit in verschillende categorieën. Shadowstats kwam ook al met dat onzinverhaal. Als jij, Shadowstats of de makers van het filmpje even 2 minuten de tijd hadden genomen om feiten te checken dan was dit verhaal meteen debunked. Maar kennelijk loopt iedereen elkaar weer kritiekloos na te kakelen zonder feiten te checken.

3) Hedonics meenemen in de CPI berekening zou de CPI structureel onderschatten. Dit is onzin want deze aanpassing werkt beide kanten op. De laatste paar jaar was het effect op de CPI zelfs positief (hogere CPI dan zonder hedonics). Maar al met al is het ook maar een marginaal effect. (Edit: gevonden: door hedonic adjustments was het CPI sinds 1998 0,005% per jaar hoger )

Een structurele understatement van CPI van 3% (zoals in het filmpje wordt beweert) is dus gewoon complete onzin. Dat had je zelf trouwens ook wel kunnen bedenken door gewoon je gezond verstand te gebruiken. Reken eens uit wat dat betekent, cumulatief 3%/jaar onderschatten van CPI...

Het blijft me verbazen hoe kritiekloos iedereen elkaar maar loopt na te kakelen zonder zelf iets te checken. Ik bedoel niet persé jou hoor, maar meer in het algemeen.
    Ik check altijd de kassabon wanneer ik boodschappen heb gedaan. En dan zie ik bijvoorbeeld dat ik 1,5 jaar geleden in de supermarkt EUR 1,79 betaalde voor een kilo rijst. Dat is nu EUR 2,39. Dat is iets meer dan die 3% uit jouw grafiek. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen.

Inflatie is een statistisch meetbaar begrip, maar door verschillen aan te brengen in wat je meet, kun je aardig rommelen met de uitkomst.

http://www.telegraaf.nl/o(...)emanipuleerd___.html

Volgens Schiff klopt er niets van de inflatiecijfers die gemanipuleerd worden. Ook denkt hij dat er een moment kan komen dat de Amerikaanse regering de ‘Martial law’ (Staat van Beleg) zal afkondigen omdat de bevolking in opstand zal komen. De overheid komt steeds opnieuw met zwaar gemanipuleerde cijfers naar buiten om te verhullen dat het totale bankensysteem in Amerika feitelijk blut is.

http://www.franklinterhor(...)in%20het%20niets.htm

Dus Peter Schiff praat hier onzin?

En wat ik niet snap is dat mensen een of ander grafiekje zien en meteen geloven dat het ook zo is.
    pi_81520476
    Analyse Willem Middelkoop [16-05-2010]

Vlucht naar goud in tweede versnelling
    Door de Griekse crisis en het inzetten van de nucleaire optie door de ECB, het opkopen van eigen staatsobligaties, is de vlucht naar goud in Europa in een tweede versnelling gekomen. De eerste was ingezet na de Lehman crash van eind 2008. Die zorgde voor het ontstaan van veel nieuwe aanbieders die goud (en zilver) via internet begonnen aan te bieden. Dit kon doordat vrijwel alle banken het goudloket hadden gesloten.

Productiecapaciteit
    De grote stijging van de vraag naar goud eind 2008, zorgde ook toen voor het tijdelijk schaars worden van het beschikbare edelmetaal. Niet omdat het goud op was in de wereld, maar omdat de weinige producenten van goud en zilver niet meer aan de vraag konden voldoen. Zij moesten eerst hun productiecapaciteit opschroeven. Met het herstel van de koersen en de relatieve opleving van de economie keerde de rust ook op de goudmarkt weer terug. Maar de verkopen bleven stabiel op een relatief hoog niveau.

Kredietcrisis nooit weggeweest
    Tot de Griekse crisis begon. Toen kwam de rest van de wereld erachter, wat vaste lezers al lang weten, dat de kredietcrisis feitelijk nooit weg is geweest. Nog sterker, de keus om de kredietcrisis met nog meer krediet te bestrijden heeft de problemen alleen maar groter gemaakt. Het was geen oplossing van het probleem, maar juist een vergroting ervan. In feite werd er alleen maar tijd gekocht. En die tijd is nu voorbij.

Overspoeld met aanvragen
    De grote vraag naar edelmetaal door verontruste spaarders en beleggers is dus zeer begrijpelijk. Het zorgde ervoor dat alle aanbieders van goud en zilver de afgelopen twee weken werden overspoeld met aanvragen. Ook bij ons vervijfvoudigde de omzet. Vooral in Duitsland, waar spaarders de afgelopen eeuw al een aantal malen, in meer of mindere mate, hun vermogen hebben zien verdampen (Weimar hyperinflatie, Eerste en Tweede Wereldoorlog, verdwijnen van de D-mark) steeg de vraag explosief. Het noteren van orders is eenvoudig, het afwerken ervan vaak gecompliceerd. Daarom besloten veel Duitse handelaren de afgelopen dagen tijdelijk geen nieuwe orders meer aan te nemen. Ook al omdat ze van de producenten hoorden dat de wachttijd op zou gaan lopen tot circa zes weken.

Fort Knox
    De verkoop is dus niet gestopt omdat goud en zilver op zijn. Centrale banken zullen tot het uiterste gaan om goud beschikbaar te houden voor goudproducenten. De eerste melding van producenten dat ze niet meer aan goud kunnen komen zou de goudprijs en vraag namelijk pas echt laten exploderen. Daarom zal desnoods de laatste goudbaar uit Fort Knox worden gehaald.

Zilver is uitzondering
    Voor zilver maak ik een uitzondering. In tegenstelling tot goud, dat slechts van kluis naar kluis verhuist, wordt zilver meestal als grondstof gebruikt. Daarnaast bestaan er, ook weer in tegenstelling tot goud, geen grote bovengrondse (centrale bank) zilvervoorraden meer. Het goud raakt dus niet snel op maar het zilver wel.

Goud naar 1500 dollar?
    Tot slot nog een primeurtje. Volgens informatie die ik in heb kunnen zien hebben alleen in ons land minimaal twee pensioenfondsen aardige hoeveelheden fysiek goud gekocht. Ook de World Gold Council liet kort geleden vanuit Londen weten dat de eerste pensioenfondsen fysiek goud aan het kopen waren. De reusachtig diepe zakken van deze fondsen kunnen, in de immens kleine goudmarkt, wél tot grote prijsstijgingen leiden.
    Niet voor niets voorspelde het Zwitserse UBS dat de goudprijs op korte termijn naar $1500 en op wat langere termijn naar $2000 zal gaan stijgen.

bron
    pi_81521111
    quote:
    Op zondag 16 mei 2010 00:18 schreef Harde_Kip het volgende:
    Inflatie is een statistisch meetbaar begrip, maar door verschillen aan te brengen in wat je meet, kun je aardig rommelen met de uitkomst.

http://www.telegraaf.nl/o(...)emanipuleerd___.html
    Om inflatie te meten hoef je geen statistiek toe te passen, de ontwikkeling van de geldhoeveelheid is exact bekend en zodoende ook de inflatie. Inflatie betekent namelijk een toename van de geldhoeveelheid. Deflatie betekent een afname van de geldhoeveelheid. Disinflatie een afname van de inflatie van de geldhoeveelheid. Enzovoort. Wat er gemeten wordt (of wat men in ieder geval betracht) met CPI mandjes is de invloed die de inflatie/deflatie heeft op de nominale prijzen die voor de producten in het CPI mandje betaald worden.

Buitengewoon lastig punt hierbij is nog eens om de verandering van nominale prijzen als gevolg van inflatie te scheiden van de de verandering van nominale prijzen als gevolg van veranderingen reële prijzen. Het zorgt er voor dat CPI ontwikkelingen eigenlijk nooit op zich kunnen worden bekeken maar dat deze altijd bekeken moet worden door de bril van de ontwikkeling van de geldhoeveelheid (de werkelijke inflatie). De CPI mandjes willen een indruk geven van hoe inflatie doorwerkt in de prijzen die in het dagelijks leven betaald worden. Had men in de CPI mandjes in 2006/2007 bijvoorbeeld de olieprijs, staalprijs, prijzen voor allerlei effecten (securities) en prijzen voor huizen meegenomen, dan was daarin de gierende inflatie tot uiting gekomen die in de ontwikkeling van de geldhoeveelheid te zien was.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bolkesteijn op 17-05-2010 02:01:39 ]
      maandag 17 mei 2010 @ 22:14:33 #139
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81557336
    Hmm goud zit in een dipje. EUR 984,- nu
    pi_81558382
    quote:
    Op maandag 17 mei 2010 22:14 schreef Harde_Kip het volgende:
    Hmm goud zit in een dipje. EUR 984,- nu
    Verrek, we waren gisteren ongemerkt de ¤ 1000/Oz gepasseerd! En vrijdag een all time high van $ 1249. En dat noem je een dip, kip?
      dinsdag 18 mei 2010 @ 18:28:08 #141
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81587846
    quote:
    Op maandag 17 mei 2010 22:31 schreef dvr het volgende:

[..]

Verrek, we waren gisteren ongemerkt de ¤ 1000/Oz gepasseerd! En vrijdag een all time high van $ 1249. En dat noem je een dip, kip?
    Nou ja, ik volg nog niet zo lang de ontwikkelingen van goud dus ik weet niet wat normaal is. Ik zal goud vandaag zelfs dalen tot ongeveer EUR 972,-, terwijl hij vorige week de EUR 1010,- haalde. Ik als leek dacht dat dit wel een dipje was maar misschien is een (kleine) correctie normaal na zon stijging.
    pi_81593319
    Ja, vandaag daalde goud opeens erg snel, maar toen de euro ook weer daalde vond het de weg omhoog weer.

Mocht er nu een tijdje geen slecht economisch nieuws komen, dan zouden we m.i. nog best een neerwaartse correctie van zo'n 10%-15% kunnen krijgen. Maar zodra het weer spannend wordt met de Europese banken, de Engelse of Amerikaanse bonds of de Chinese huizenmarkt, dan verwacht ik nog veel grotere stijgingen dan we tot nu toe gezien hebben. Goud wordt steeds meer het laatste toevluchtsoord en er is feitelijk nog maar een schijntje van het beschikbare geld in belegd. Dat er nu ook pensioenfondsen instappen is wat dat betreft erg goed nieuws.
      dinsdag 18 mei 2010 @ 20:54:06 #143
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81594930
    En goud is weer back boven de EUR 1000,-.

Go gold Go
    pi_81596792
    Wauw dat gaat hard vooruit met die prijzen vanaf 2000 ongeveer?

TVP'tje, interessant om te volgen.
    pi_81613659
    Ik ben van mening dat we nu zo'n beetje op de top zitten, in elk geval voorlopig. De euro zal binnenkort weer gaan stijgen (Angela bedankt!) en goud heeft in dollars ook z'n top wel zo ongeveer bereikt. Pas als er weer ergens een enorme paniek uitbreekt, een paniek die groter is dan wat we tot nu toe hebben gezien, zou de goudprijs het huidige niveau ruim kunnen overtreffen.

Dat hele hyperinflatie-verhaal vind ik gewoon een grote berg bullshit. Er komt alleen hyperinflatie als zowel de fiscale als de monetaire machthebbers dat zelf willen. Hyperinflatie ontstaat namelijk niet vanzelf, je zult daar echt moeite voor moeten doen door de (virtuele) geldpersen 24/7 te laten draaien. Behalve de goldbugs zelf is er echter in de hele wereld niemand te vinden die dit wil.

Voorlopig zal men vooral z'n best moeten doen om deflatie te voorkomen. Als daar QE bij komt kijken is dat geen probleem, zolang er maar een mechanisme is om de geldhoeveelheid weer snel te verkleinen als dat nodig is. Over dat laatste heb ik m'n bedenkingen, maar ik ben ervan overtuigd dat daar ook wel een oplossing voor zal komen, als de nood hoog is.

Een periode van hogere inflatie is in de toekomst natuurlijk altijd mogelijk, laten we zeggen tussen de 5 en 10%. Vroeg of laat zal dat er heus wel weer een keer van komen. Maar dat is met de huidige goudprijzen al meer dan ingeprijsd.
      woensdag 19 mei 2010 @ 18:26:11 #146
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81636734
    Hmm, ik denk nu serieus dat goud in een vrije val is geraakt, EUR 963 nu.
    pi_81637143
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 18:26 schreef Harde_Kip het volgende:
    Hmm, ik denk nu serieus dat goud in een vrije val is geraakt, EUR 963 nu.
    Hoezo houd jij de goudprijs in de gaten ik dacht dat je kapitaal in het zilver zat/zit. Dagveranderingen zeggen trouwens niets over een prijs.
      woensdag 19 mei 2010 @ 18:40:26 #148
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_81637295
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 18:36 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Hoezo houd jij de goudprijs in de gaten ik dacht dat je kapitaal in het zilver zat/zit. Dagveranderingen zeggen trouwens niets over een prijs.
    Ik heb beide en ik weet wel dat het zo weer anders kan zijn maar het voelt gewoon anders als je er zelf geld in hebt zitten. dan ga je bij elke euro daling al stressen
    pi_81637758
    quote:
    Op dinsdag 18 mei 2010 20:26 schreef dvr het volgende:
    Maar zodra het weer spannend wordt met de Europese banken, de Engelse of Amerikaanse bonds of de Chinese huizenmarkt, dan verwacht ik nog veel grotere stijgingen dan we tot nu toe gezien hebben.
    Ik zou zo'n situatie als goldbug net vrezen omdat iets dergelijks gepaard gaat met deleveriging en deflatie en het nog moet uitwijzen of goud dan weldegelijk massaal als veilige haven word gezien. Maar wat nog erger is dat bij dergelijke situaties de kans groot is dat de (reele) carrycost van goudbezit toeneemt door veranderd risicobesef en/of deflatie.
    quote:
    Goud wordt steeds meer het laatste toevluchtsoord en er is feitelijk nog maar een schijntje van het beschikbare geld in belegd. Dat er nu ook pensioenfondsen instappen is wat dat betreft erg goed nieuws.
    Natuurlijk heeft goud nooit een grote plaats ingenomen in de benchmarkt en dat is logisch omdat ook andere beleggingscatogorien als waardebehouden worden beschouwd die ernaast rendement genereren. Maar zolang deflatie de overhand heeft gaat dit natuurlijk niet op. Als ik het zo hoor is iedereen extreem bullish over goud en al massaal in aan het stappen de laatste tijd (ook particulieren), meestal betekent dat dat we niet ver van de top verwijderd zijn.
    pi_81637909
    quote:
    Op woensdag 19 mei 2010 18:40 schreef Harde_Kip het volgende:
    Ik heb beide en ik weet wel dat het zo weer anders kan zijn maar het voelt gewoon anders als je er zelf geld in hebt zitten. dan ga je bij elke euro daling al stressen
    Dat snap ik, maar ik dacht dat jullie goldbugs verzekerd waren van hoge inflatie/hyperinflatie. Waarom dan zo stressen? Of bevestig je stiekem mijn denkbeeld dat de meerderheid er gewoon in zit om rendement te maken en uitstapt op het moment dat de top bereikt is of erger?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')