abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:52:23 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81401650
Inflatie/ deflatie door de jaren heen.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_81401747
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:49 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Bubbles zijn nooit te voorkomen. Het gaat erom dat, om bij je voorbeeld te blijven, alleen de debielen die de tulpen hebben gekocht de lul zijn en niet het hele land.
Toch kan dat ook gebeuren zoals de grote depressie in de jaren 30 onder een goudstandaard. Een creditbubble kan zich ook onder een goudstandaard ontwikkelen, zoals destijds in de roaring twenties.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 13 mei 2010 @ 23:55:21 #103
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81401781
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:52 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Mooi grafiekje maar door heel selectief de artikelen te nemen aan de hand waarvan je de inflatiecijfers berekent, kun je de uitkomst redelijk sturen.

Ik vond het al verdacht dat men in de VS naar buiten bracht dat de inflatie 0,8% was.

Kwam ik erachter dat ze voedsel en energie buiten de berekening hadden gelaten
pi_81401860
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:52 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
mooie grafiek
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 00:00:40 #105
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81401990
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Toch kan dat ook gebeuren zoals de grote depressie in de jaren 30 onder een goudstandaard. Een creditbubble kan zich ook onder een goudstandaard ontwikkelen, destijds in de roaring twenties.
Alles kan maar waar het om gaat is dat men met een goudstandaard niet oneindig geld uit het niets kan scheppen. De goudstandaard is uiteraard niet het enige wat ingevoerd zou moeten worden. Ook de regels voor kredietverstrekking moet aangetrokken worden.

Maar wat we met zn allen moeten beseffen dat de wereld geen 6 miljard mensen aankan. Als die leuke dingen als, bijzondere bijstand, subsidies, wajong uitkeringen, gezondheidszorg etc. Kunnen wij ons eigenlijk allemaal niet veroorloven. We zullen ook de wereldbevolking drastisch omlaag moeten brengen.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 00:05:36 #106
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81402205
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 23:55 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Mooi grafiekje maar door heel selectief de artikelen te nemen aan de hand waarvan je de inflatiecijfers berekent, kun je de uitkomst redelijk sturen.
Dit is dus exact dat religieuze bubble denken dat ik bedoel!
Er worden allerlei ononderbouwde beweringen gedaan. Vervolgens kom je met een bewijs waaruit het tegendeel blijkt en dan komen ze met een duistere complottheorie over dat de cijfers zijn gemanipuleerd etc, uiteraard zonder zelf met iets fatsoenlijks te komen en zonder aan te wijzen waar het dan niet klopt en een eventuele fout te kwantificeren

Elk bewijs dat tegen hun Geloof ingaat wordt zonder meer terzijde geschoven.
quote:
Kwam ik erachter dat ze voedsel en energie buiten de berekening hadden gelaten
Hoe kom je erbij dat voedsel en energie niet in deze (mijn grafiek) cijfers zitten?
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 00:18:25 #107
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81402719
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 00:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er worden allerlei ononderbouwde beweringen gedaan. Vervolgens kom je met een bewijs waaruit het tegendeel blijkt en dan komen ze met een duistere complottheorie over dat de cijfers zijn gemanipuleerd etc, uiteraard zonder zelf met iets fatsoenlijks te komen en zonder aan te wijzen waar het dan niet klopt

[..]

Hoe kom je erbij dat voedsel en energie niet in deze (mijn grafiek) cijfers zitten?
Welk bewijs bedoel je? Je kunt een mooie grafiek laten zien waaruit zou blijken dat de inflatie 3% is ofzo maar ik weet gewoon dat de prijzen veel meer zijn gestegen. Je weet ook wel dat men een mandje van artikelen neemt en daarvan berekent wat de prijsstijging is geweest maar nogmaals door je artikelen goed uit te kiezen kun je de uitkomst redelijk goed bepalen. Als overheidinstelling heb je er belang bij de inflatiecijfers zo laag mogelijk te houden. Maar mijn portemonee weet dat alles veel duurder is geworden dan die 3% uit je grafiek.

Mijn bewering dat voedsel en energie niet waren meegenomen had niks te maken met jouw grafiekje. Dat had te maken met een bericht dat de propagandamachine van de VS naar buiten bracht over de inflatiecijfers, nl dat deze 0,8% was.

Even iets heel anders maar wist je trouwens dat de werkeloosheidscijfers (8,9%) niet die mensen meetelt die gestopt zijn met het zoeken naar werk? Als je die mensen zou meetellen kom je op 18%. Als dit geen gemanipuleer van cijfers is dan weet ik het niet meer.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 01:03:16 #108
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81404069
Zijn de dagen van de dollar geteld?

pi_81404397
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 00:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er worden allerlei ononderbouwde beweringen gedaan. Vervolgens kom je met een bewijs waaruit het tegendeel blijkt en dan komen ze met een duistere complottheorie over dat de cijfers zijn gemanipuleerd etc, uiteraard zonder zelf met iets fatsoenlijks te komen en zonder aan te wijzen waar het dan niet klopt en een eventuele fout te kwantificeren

[..]

Harde Kip heeft wel gelijk, in NL worden geloof ik de huizenprijzen en aandelenprijzen niet meegenomen in de zogenaamde inflatieberekening CPI. Terwijl daar wel buitproportioneel veel geld naar toestroomt.

Als je volgens de Oostenrijkse School de vergroting van de geldcreatie (google M3) als inflatiecijfer neemt, zie je dat goud ondergewaardeerd is en staatsobligaties zijn overgewaardeerd.

En goud een bubbel? Een bubbel is een manie, hoeveel mensen ken je nu eigenlijk die goud bezitten? Nauwelijks mensen wed ik. Ik ken wel een heleboel mensen die direkt of indirekt staatsobligaties bezitten. Als straks de verhalen in de media komen over mensen die rijk zijn geworden van goudinvesteringen, dan begint de bubbel pas. Zie de dotcom-crises en de brave huisvaders.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 01:40:06 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81404899
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 00:18 schreef Harde_Kip het volgende:

Welk bewijs bedoel je? Je kunt een mooie grafiek laten zien waaruit zou blijken dat de inflatie 3% is ofzo maar ik weet gewoon dat de prijzen veel meer zijn gestegen. Je weet ook wel dat men een mandje van artikelen neemt en daarvan berekent wat de prijsstijging is geweest maar nogmaals door je artikelen goed uit te kiezen kun je de uitkomst redelijk goed bepalen. Als overheidinstelling heb je er belang bij de inflatiecijfers zo laag mogelijk te houden. Maar mijn portemonee weet dat alles veel duurder is geworden dan die 3% uit je grafiek.
Jij "weet" dat alles veel meer duurder is geworden? Kom dan eens een lijstje en wijs maar eens aan waar het niet klopt. Want wat jij nu bestrijdt is statistiek die openbaar is en waarvan de berekening controleerbaar is. Het is dus aan jou om de fouten aan te wijzen.

Toevallig ben ik er een paar jaar geleden eens ingedoken aan de hand van een (naar later bleek) onzinverhaal van Shadowstats. Het BLS is (zonder Shadowstats specifiek te noemen) ingegaan op de specifieke beweringen van Shadowstats en heeft met concrete berekeningen laten zien dat die beweringen totaal niet klopten. Er bleef gewoon geen spaan heel van dat Shadowstats verhaal. Shadowstats had daar vervolgens ook geen verweer op, behalve dat als je hun berekening wilt zien je eerst $100 moet betalen voor hun website. Dan weet ik alweer genoeg
quote:
Even iets heel anders maar wist je trouwens dat de werkeloosheidscijfers (8,9%) niet die mensen meetelt die gestopt zijn met het zoeken naar werk? Als je die mensen zou meetellen kom je op 18%. Als dit geen gemanipuleer van cijfers is dan weet ik het niet meer.
Natuurlijk weet ik dat. Je hebt verschillende werkloosheidscijfers met verschillende ruimheid van definitie (U1, U2,...U6). Dat zijn gewoon officiele cijfers die door het BLS worden gepubliceerd. Niets geheimzinnigs aan.
Mijn reisverslagen
pi_81406555
quote:
Op zondag 9 mei 2010 13:14 schreef SeLang het volgende:

Mocht goud het vertrouwen in fiatgeld ondermijnen, dan kan de staat op ieder gewenst moment de goudprijs de nek omdraaien door een (evt 100%) capital gain tax in te voeren op goud, wat feitelijk neerkomt op confiscatie (zoals in 1933).
Zo'n belasting zou m.i. nooit zomaar met terugwerkende kracht ingevoerd worden, en het Nederlandse goudaanbod bepaalt niet de wereldprijs, dus zolang dit niet op dezelfde dag door alle wereldleiders wordt afgekondigd lig ik van de theoretische mogelijkheid niet wakker.

Hier nog even de bevoegdheden rondom goud die de staat wél al heeft:

Artikel 26 Noodwet Financieel Verkeer
Onze Minister is bevoegd - zo nodig in afwijking van andere wettelijke regelingen - voorschriften te geven ten aanzien van de financiële betrekkingen met het buitenland, alsmede ten aanzien van het vorderen van gouden munten, fijn goud, alliages van goud (onbewerkt of halffabrikaat) en buitenlandse activa van ingezetenen. Tenzij bijzondere omstandigheden dit naar zijn oordeel onmogelijk maken, oefent hij deze bevoegdheden niet uit dan in overeenstemming met Onze Ministers van Buitenlandse Zaken, van Economische Zaken en van Landbouw en Visserij.

Er staan in die wet nog meer interessante weetjes rondom mogelijke ingrepen in het geldverkeer, bv over de mogelijkheid om noodgeld uit te geven.

(Op Zerohedge stond onlangs overigens het gerucht dat Duitse banken momenteel bevoorraad worden met nieuwe bankbiljetten in Deutsche Mark..! En dat er deze vrijdag een belangrijke mededeling van de overheid zal volgen.. Hoe spannend! )
  vrijdag 14 mei 2010 @ 08:15:00 #112
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81406922
filmpje van vorig jaar, toen goud nog 300$ was
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 08:21:54 #113
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81406987
Ik kan me niet voorstellen dat duitsland dat gaat doen.. Dat draaid gelijk de euro in een klap de nek om en gaan een aantal zuidelijke euro landen in een keer failliet.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 10:51:55 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81409878
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 06:07 schreef dvr het volgende:

[..]

Zo'n belasting zou m.i. nooit zomaar met terugwerkende kracht ingevoerd worden, en het Nederlandse goudaanbod bepaalt niet de wereldprijs, dus zolang dit niet op dezelfde dag door alle wereldleiders wordt afgekondigd lig ik van de theoretische mogelijkheid niet wakker.
Uiteraard gaat het dan om een gecoordineerde actie van op z'n minst de eurozone en de USA, net zoals gedurende de hele crisis deze blokken gecoördineerd hebben geopereerd met currency swaps en andere instrumenten om liquiditeit te garanderen.

Ik verwacht overigens niet dat dit gebeurt, aangezien goud tamelijk irrelevant is en geen monetaire rol meer speelt. Maar mochten mensen op grote schaal hun bankrekening gaan leeghalen om goud te kopen in een mate dat het wel een bedreiging vormt voor sommige banken dan kunnen ze dat overnight de nek omdraaien.

Ik zie trouwens geen probleem met bevoegdheden. Als een BTW verlaging op bepaalde producten direct kan worden ingevoerd (zie 2008), dan kan een BTW verhoging of een verhoging van capital gain tax (naar 100%) ook.
quote:
(Op Zerohedge stond onlangs overigens het gerucht dat Duitse banken momenteel bevoorraad worden met nieuwe bankbiljetten in Deutsche Mark..! En dat er deze vrijdag een belangrijke mededeling van de overheid zal volgen.. Hoe spannend! )
Een commerciële website van goudhandelaren komt met een hoax en jij trapt daar in?
Mijn reisverslagen
pi_81411090
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 01:19 schreef arjanus het volgende:
Harde Kip heeft wel gelijk, in NL worden geloof ik de huizenprijzen en aandelenprijzen niet meegenomen in de zogenaamde inflatieberekening CPI. Terwijl daar wel buitproportioneel veel geld naar toestroomt.
In Nederland worden de kosten van wonen meegenomen in de inflatiecijfers, hierin is dus ook de huizenprijs berekent aangezien je dan een grotere hypotheek en extra rente/aflossing moet betalen. Is dat uitzoeken zo moeilijk? www.cbs.nl
quote:
Als je volgens de Oostenrijkse School de vergroting van de geldcreatie (google M3) als inflatiecijfer neemt, zie je dat goud ondergewaardeerd is en staatsobligaties zijn overgewaardeerd.
Ik ben bang dat je een aantal jaren te laat bent toegetreden, dit argument gebruikte de goldbulls een hele tijd terug, onterecht naar nu blijkt want inflatie in het CPI bleef uit. De m3-geldgroei is momenteel negatief, dus volgens je eigen definitie van overgewaardeerd aan de hand van m3 is goud overwaardeerd en staatsobligaties ondergewaardeerd. Al kun je het niet zo simpel zien, maar dat terzijde.
pi_81411463
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:51 schreef SeLang het volgende:

Ik zie trouwens geen probleem met bevoegdheden. Als een BTW verlaging op bepaalde producten direct kan worden ingevoerd (zie 2008), dan kan een BTW verhoging of een verhoging van capital gain tax (naar 100%) ook.
De Engelse BTW was een tariefwijziging, die kunnen voor iedere eerste van de maand aangepast worden. Daar is de economie ook op ingericht. Een capital gains tax zou voor Nederland helemaal nieuw zijn en behandeling in het parlement vereisen.
quote:
Een commerciële website van goudhandelaren komt met een hoax en jij trapt daar in?
Nee, dat was ironie. Maar de aanleiding was dat een medewerker van DB een vrachtwagen vol nieuwe biljetten zou hebben zien binnenkomen. Dat zou theoretisch waar kunnen zijn, want landen hebben de bevoegdheid om in buitengewone omstandigheden noodgeld uit te geven, en als overheden slim zijn anticiperen ze daar (zeker in deze tijd) op. Dus het feit alleen dat iemand rare nieuwe biljetten ziet verschijnen betekent nog niet dat de euro verdwijnt.

Wel ben ik erg benieuwd naar de Duitse mededeling van deze vrijdag waar die parlementariër op zinspeelde. Hopelijk verbieden ze het shortsellen van de Euro. Want inmiddels zullen de miljarden van het noodplan al grotendeels in de zakken van shortende bankiers beland zijn.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:48:46 #117
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81411773
Even weer terug naar goud. Zal goud vandaag de EUR 1000,- p. ounce grens doorbreken? En zo ja, zullen goldbugs hierdoor een flesje champagne openen?
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:59:01 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81412097
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:38 schreef dvr het volgende:

Wel ben ik erg benieuwd naar de Duitse mededeling van deze vrijdag waar die parlementariër op zinspeelde. Hopelijk verbieden ze het shortsellen van de Euro. Want inmiddels zullen de miljarden van het noodplan al grotendeels in de zakken van shortende bankiers beland zijn.
Ik zie niet hoe je dat kunt verbieden aangezien dat wereldwijd gebeurt.

Waar ik eigenlijk op wacht is informatie van de ECB wat ze precies hebben gekocht en verkocht en hoeveel. Gezien het feit dat Griekenland sowieso failliet gaat denk ik dat banken hun troep massaal op de ECB hebben gedumpt.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:59:25 #119
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81412108
11:56 CET, ¤1000.29/ounce

Champagne staat koud en gaan vandaag open
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:05:57 #120
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_81412340
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:59 schreef RdeV het volgende:
11:56 CET, ¤1000.29/ounce

Champagne staat koud en gaan vandaag open
ITS MILLENNIUM GOLD
pi_81412501
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:48 schreef Harde_Kip het volgende:
Zal goud vandaag de EUR 1000,- p. ounce grens doorbreken? En zo ja, zullen goldbugs hierdoor een flesje champagne openen?
Ik heb de doorbreking van ¤ 25.000/Kg met een glaasje limonade gevierd. Maar iedere stijging van goud is voor mij vooral aanleiding om de waardedaling van mijn geld te betreuren (waarvan ik immers meer heb dan goud). Verder mag de echte goldbug nooit vergeten dat bij goud niet de geldwaarde belangrijk is, maar de tegenwaarde in termen van goederen en diensten.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:30:18 #122
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81413145
http://www.telegraaf.nl/b(...)or_goud__.html?p=2,2
quote:
vr 14 mei 2010
Pinautomaat voor goud
Abu Dhabi - Wie verlegen zit om goud, kan in de Arabische stad Abu Dhabi goud 'pinnen'.

De automaat staat in een luxe hotel in de Arabische stad. Deze goudmachine heeft alles weg van een pinautomaat, maar in plaats van geld komen er goudklompjes uit. Momenteel werkt het alleen nog met contant geld, maar in de toekomst zal het ook mogelijk zijn om met creditcard of pinpas goud te 'trekken'.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:34:55 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81413311
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:11 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik heb de doorbreking van ¤ 25.000/Kg met een glaasje limonade gevierd. Maar iedere stijging van goud is voor mij vooral aanleiding om de waardedaling van mijn geld te betreuren (waarvan ik immers meer heb dan goud). Verder mag de echte goldbug nooit vergeten dat bij goud niet de geldwaarde belangrijk is, maar de tegenwaarde in termen van goederen en diensten.
Ik denk inderdaad dat die paar muntjes bij de meeste mensen niet opwegen tegen het verlies van koopkracht van salaris, pensioen en eventuele banktegoeden

Het goede nieuws is natuurlijk dat zelfs als schulden gedeeltelijk worden gemonetariseerd het resultaat nog steeds deflatoir is omdat de afschrijvingen nog altijd veel groter zijn dan een eventuele QE.

Stel een bank moet 20% op z'n assets afschrijven en krijgt een bailout van 10%, dan krimpt haar equity nog steeds en daarmee het krediet dat ze kan verstrekken. Dit blijft per saldo deflatoir, zij het minder dan zonder QE. Hetzelfde geldt voor landen. Griekenland kan wel een bailout krijgen maar evengoed moet er zwaar worden bezuinigd en worden lonen/ pensioenen verlaagd. Het resultaat is dat er minder geld in omloop komt (=deflatoir).

Zie het verschil met Zimbabwe of Weimar, waar gewoon elke keer nieuw geld werd geprint om maandeljks de uitgaven te dekken.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:57:21 #124
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_81414146
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat die paar muntjes bij de meeste mensen niet opwegen tegen het verlies van koopkracht van salaris, pensioen en eventuele banktegoeden

Het goede nieuws is natuurlijk dat zelfs als schulden gedeeltelijk worden gemonetariseerd het resultaat nog steeds deflatoir is omdat de afschrijvingen nog altijd veel groter zijn dan een eventuele QE.

Stel een bank moet 20% op z'n assets afschrijven en krijgt een bailout van 10%, dan krimpt haar equity nog steeds en daarmee het krediet dat ze kan verstrekken. Dit blijft per saldo deflatoir, zij het minder dan zonder QE. Hetzelfde geldt voor landen. Griekenland kan wel een bailout krijgen maar evengoed moet er zwaar worden bezuinigd en worden lonen/ pensioenen verlaagd. Het resultaat is dat er minder geld in omloop komt (=deflatoir).

Zie het verschil met Zimbabwe of Weimar, waar gewoon elke keer nieuw geld werd geprint om maandeljks de uitgaven te dekken.
Deflatie in goederen en in geldhoeveelheid, eens.
Amerika zal alles in het werk stellen om deflatie in de prijzen van goederen te voorkomen.
Het zelfde geld voor minder goederen is alsnog prijsinflatie.
Geld wordt schaars, risico's nemen toe -> stijgende rente.

Goud bubbelt lekker intussen lekker verder en zal mijn inziens pas zijn uitgebubbelt als de financieële crisis is opgelost. En dat kan nog wel even duren.

[ Bericht 0% gewijzigd door iamcj op 14-05-2010 13:59:56 ]
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_81417355
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:34 schreef SeLang het volgende:

Het stelt mij niet gerust

• Inflatoire ontwikkelingen verminderen de waarde van mijn spaargeld, maar verlagen het faillissementsrisico.
  • Deflatoire ontwikkelingen vergroten de waarde ervan, maar ook de kans dat ik er een deel van kwijtraak..

Spaargeld zal de crisis alleen ongeschonden overleven als de deflatoire krachten de inflatie compenseren, en de inflatie toch zodanig is dat de banken en overheden van wie ik afhankelijk ben overeind blijven. Ik vind de ontwikkelingen nu al onvoorspelbaar, maar ze zullen alleen maar groter worden en steeds sneller op ons afkomen.

Officiële inflatiecijfers zeggen me niets meer. Die worden afgemeten aan productenmandjes die beperkt representatief zijn en belangrijker, aan definities van monetaire aggregaten die achterhaald zijn. Geld flitst van M3 naar M0 met een druk op de flappentap, en van M1 naar M4 met drie clicks bij de online broker.

Ik ga er vanuit dat democratische politici geen rekening zullen houden met lieden als ik die afwijken van de norm. De norm is een huishouden dat een beperkte hypotheekschuld en een beperkt spaarbedrag op de bank heeft. Wie grotere schulden of grotere spaartegoeden dan dat heeft, zal er rekening mee moeten houden dat de crisis op hem afgewenteld gaat worden en dat hij failliet gaat respectievelijk veel van zijn spaargeld gaat zien verdampen.

Met spaargeld loop je deze risico's:

• Bank gaat kapot
  • Depositogarantiestelsel gaat kapot
  • Staat gaat kapot
  • Munt gaat kapot

Ik begin er steeds meer voor te voelen om naast spreiding van banken ook spreiding over munten toe te passen. Met 20% goud heb ik dat al een beetje ondervangen, maar met nog een andere 20% in NOK zou ik me veiliger voelen dan met 80% euro. De een is gedekt door stookolie, de ander door olijfolie, maar die vikingen houden in ieder geval nog de schijn van hard werken en beschaving op, terwijl dat mediterrane tuig openlijk zwartwerkt en lanterfantert.

SeLang, jij zit toch bij Today's Brokers? Kun je daar Noorse Kronen of Noorse obligaties kopen? Een vriendelijke Fokker wees me al op een Amerikaanse aanbieder en ik vond er zelf een in Luxemburg, maar ik heb liever iets dichter bij huis.
  • abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')