Maar wel onheus bejegend door agenten die zich als varkens gedragen, mocht dit verhaal enigszins kloppen.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:49 schreef Loveless85 het volgende:
Kortom; je wilde je ID niet laten zien, maar dit moest wel.
Verder hoop dikke boehoeohoe over BIJNA dit, BIJNA dat.
Maar niet fysiek aangepakt, niet opgepakt, alleen geidentificeerd
quote:Op zondag 2 mei 2010 13:50 schreef wwwever het volgende:
Er is sowieso identificatieplicht in Nederland, dus moet je je ID altijd bij je hebben en desgevraagd tonen aan de politie. Ongeacht of je iets hebt gedaan dus. Fouilleren mag volgens mij alleen als de politie daar een gegronde reden voor heeft, of b.v. in bepaalde gebieden.
quote:Situaties
Met het oog op de invoering van de identificatieplicht heeft het OM een Aanwijzing Uitbreiding Identificatieplicht opgesteld. In deze aanwijzing staat beschreven in welke situaties de politie om een identiteitsbewijs mag vragen.
Controle van identiteitsdocumenten zal vooral plaatsvinden bij onrust of dreigend geweld, zoals 's nachts in uitgaansgebieden of bij dreigende ordeverstoringen rond voetbalwedstrijden. Ook kan de politie aan omstanders van bijvoorbeeld een schiet- of steekpartij, of een brand om identificatie vragen.
De volgende, geenszins uitputtend bedoelde, opsomming noemt een aantal situaties waarin identiteitscontrole aangewezen kan zijn.
een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein;
er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
in een groepje bekende dealers duikt een onbekende op;
hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter zou zich kunnen bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en demonstraties in geval van rellen of dreiging van het ontstaan van rellen;
bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is.
quote:Op basis van art. 56 strafvordering mag de politie de verdachte, tegen wie ernstige bezwaren bestaan, fouilleren. Dit mag alleen gebeuren na de aanhouding van de verdachte en het moet in het belang van het onderzoek zijn. In het algemeen is hier toestemming van de officier van justitie voor nodig. Lid 4 van het genoemde artikel geeft de ambtenaren die een verdachte heeft aangehouden ook de mogelijkheid om hem zonder toestemming te fouilleren.
Ik fietste gewoon op straat?quote:Artikel 56
1
De officier van justitie of de hulpofficier voor wie de verdachte wordt geleid of die zelf de verdachte heeft aangehouden, kan, bij het bestaan van ernstige bezwaren tegen deze, in het belang van het onderzoek bepalen dat deze aan zijn lichaam of kleding zal worden onderzocht.
2
De officier van justitie kan bij het bestaan van ernstige bezwaren tegen de verdachte, in het belang van het onderzoek bepalen dat deze in zijn lichaam wordt onderzocht. Onder onderzoek in het lichaam wordt verstaan: het uitwendig schouwen van de openingen en holten van het onderlichaam, röntgenonderzoek, echografie en het inwendig manueel onderzoek van de openingen en holten van het lichaam. Het onderzoek in het lichaam wordt verricht door een arts. Het onderzoek wordt niet ten uitvoer gelegd indien zulks om bijzondere geneeskundige redenen onwenselijk is.
3
De in het eerste en tweede lid bedoelde onderzoeken worden op een besloten plaats en voor zover mogelijk door personen van hetzelfde geslacht als de verdachte verricht.
4
De overige opsporingsambtenaren zijn bevoegd den aangehoudene tegen wien ernstige bezwaren bestaan, aan zijne kleeding te onderzoeken.
5
Tijdens het gerechtelijk vooronderzoek geldt bovendien de bepaling van art. 195.
Jank niet man...wat ga je er tegen doen? Naar de Hoge Raad?quote:Op zondag 2 mei 2010 13:54 schreef Lespaulspelert het volgende:
En hoe zit het met dat naam oplezen, die burger die mensen aan het aanwijzen was heeft nu wel mijn naam gehoord, dit wil ik niet. Mag dit zomaar?
Ah, maar het gebeurt ook dat ik mij niet zomaar identificeer, en mij niet zomaar laat fouilleren, ik ben nog nooit in aanraking geweest met de politie. Het is toch gewoon absurd dat zo een iemand je zomaar klem mag rijden en je jezelf moet identificeren, ook als je gewoon rustig na een avondje zwemmen naar huis toe fietst? En ze moeten uit mijn tas blijven als ik niks verkeerds doe, of laat Nederland dit zomaar gebeuren?quote:Op zondag 2 mei 2010 13:55 schreef Ofanders het volgende:
Welkom in Nederland, het gebeurt zo vaak dat de politie zomaar om je id vraagt en je fouilleert als je niet meer werk. Vooral in de wat grotere steden is dat heel normaal.
Soberso een klacht indienen.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:56 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Jank niet man...wat ga je er tegen doen? Naar de Hoge Raad?
Ach laat die agentjes toch. Ze moeten het met een schamele 1500 etjes per maand doen. Dat is al straf genoeg.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:53 schreef Flashwin het volgende:
die agenten zaten wel hard te flippen maar er is niks ergs gebeurd toch..
(als onze politiehelden zich nou ook zo zouden gedragen tegen zware criminelen, maar ja dan schijten ze in hun broek)
Die meteen wordt weggegooid. Veel succesquote:
je wordt "klem" gereden door politie auto's. Daarna stappen er politie agenten uit de auto. En je hebt hierna twijfels of je echt met de politie te maken hebt?quote:Ondertussen waren er een stuk of acht agenten uitgestapt en ging aan iedereen om een ID vragen. Ik keek even of mijn verlichting het deed, wat zo het geval was, en werd toen aangesproken door een agente. Ik moest mijn ID laten zien, maar omdat ik natuurlijk niet aan elke malloot in een pakje een persoonlijk document laat zien,
Zolang die het niet schreeuwd, zodat het een km ver te horen is, zie ik nu hier niet echt iets strafsbaar.quote:Ze moest mijn telefoonnummer geven, wat ik gaf nadat ik nogmaals vroeg wat er aan de hand is wat ze beantwoorde met: 'Even dimmen, meneer *achternaam*'. (Dus ze leest zomaar mijn achternaam op, mag dit? Ik wil niet dat iedereen mijn achternaam weet.)
Nee dat niet hoor, en wil je hier niet meer reageren, ik wil hier het fijne van weten, dus of die agenten volgens de wet correct bezig waren, en niet 'dat gebeurt zo veel', want daar heb ik niks aan.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:58 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Die meteen wordt weggegooid. Veel succes
Jezus wat ben jij een huillie. Die agenten hadden je moeten bewerken met knuppels en pepperspray.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:59 schreef Lespaulspelert het volgende:
[..]
Nee dat niet hoor, en wil je hier niet meer reageren, ik wil hier het fijne van weten, dus of die agenten volgens de wet correct bezig waren, en niet 'dat gebeurt zo veel', want daar heb ik niks aan.
quote:
Ok.quote:Op zondag 2 mei 2010 14:02 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Jezus wat ben jij een huillie. Die agenten hadden je moeten bewerken met knuppels en pepperspray.
en verder:
[..]
quote:Op zondag 2 mei 2010 14:06 schreef TC03 het volgende:
Waar maak je je druk om? Terecht dat die agenten zo reageerden, als ze bij elke controle naar de pijpen van bijdehandte dramaqueens als TS moeten dansen zouden ze niet meer toekomen aan hun normale werk. Laat gewoon je ID zien en zeik niet.
In Nederland is er een identificatieplicht, bij wet geregeld. Wat jij vindt is daarom niet belangrijk. Natuurlijk heb je dan als burger het recht om te weten dat de persoon die zich op deze wet beroept ook daadwerkelijk een wetsdienaar is, maar zeg eens eerlijk: was er bij jou serieuze twijfel over de echtheid van deze agenten?quote:Op zondag 2 mei 2010 14:09 schreef Lespaulspelert het volgende:
[..]
Gast, serieus. Waarom zou ik dat doen, alsof ze als een stelletje gestapo's PAPIEREN mogen roepen. Echt, hechten jullie dan geen enkele waarde aan je eigen privacy?
Wij hebben hier geen privacy in Nederland.quote:Op zondag 2 mei 2010 14:09 schreef Lespaulspelert het volgende:
Echt, hechten jullie dan geen enkele waarde aan je eigen privacy?
Gelukkig ben je goed op de hoogte en mag je straks weer gezellig CDA stemmen. Komt helemaal goed met je privacyquote:Op zondag 2 mei 2010 14:09 schreef Lespaulspelert het volgende:
[..]
Gast, serieus. Waarom zou ik dat doen, alsof ze als een stelletje gestapo's PAPIEREN mogen roepen. Echt, hechten jullie dan geen enkele waarde aan je eigen privacy?
als een agent jou vraagt je zonde meer te identificeren doe je dat gelijk zonder te weten waarom ??quote:Op zondag 2 mei 2010 14:12 schreef TC03 het volgende:
[..]
In Nederland is er een identificatieplicht, bij wet geregeld. Wat jij vindt is daarom niet belangrijk. Natuurlijk heb je dan als burger het recht om te weten dat de persoon die zich op deze wet beroept ook daadwerkelijk een wetsdienaar is, maar zeg eens eerlijk: was er bij jou serieuze twijfel over de echtheid van deze agenten?
Wat snap je niet aan identificatiePLICHT?quote:Op zondag 2 mei 2010 14:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
als een agent jou vraagt je zonde meer te identificeren doe je dat gelijk zonder te weten waarom ??
Geef ff door wanneer je dit voor laat komen, dan neem ik alles op.quote:Op zondag 2 mei 2010 14:09 schreef Lespaulspelert het volgende:
[..]
Nee, ik vraag altijd om een kopie van het hele dossier van de zaak. Dat ga ik eerst uitvoerig uitpluizen met mijn team topadvocaten.quote:Op zondag 2 mei 2010 14:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
als een agent jou vraagt je zonde meer te identificeren doe je dat gelijk zonder te weten waarom ??
Precies. Je had gewoon je id moeten laten zien sukkel. In Spanje oid had je al een paar rake klappen gehad. Blijkbaar was er iets gebeurd in de buurt en waren ze op zoek naar daders. Als jij aan het profiel voldoet mogen ze dit soort dingen dus gewoon doen.quote:Op zondag 2 mei 2010 14:36 schreef Rockiejj het volgende:
Ik snap volgens mij wel waarom ze je fouileerde.
- Je werkte niet mee.
- Je wou je ID niet laten zien.
- Je deed bijdehand.
Ik zou dan als politieagent zijnde een vreemde indruk van je krijgen..
Ja, dat moet van de wet.quote:Op zondag 2 mei 2010 14:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
Datquote:Op zondag 2 mei 2010 14:56 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Ten eerste wat een ongelooflijke kneus ben je TS
Ten tweede: natuurlijk sta je in je recht om een klacht in te dienen. Iedereen mag een klacht indienen, dat recht heb je. Of de klacht gegrond is of niet doet niets af aan dat recht
Het enige wat jij zelf volgens mij even niet goed hebt gelezen is dat niet TS is aangehouden maar een vriend van hem.quote:Op zondag 2 mei 2010 15:51 schreef crunchy het volgende:
Je kan sowieso een klacht indienen .Dat recht heb je.
Ook kan je een advocaat inschakelen en dan wordt bekeken of de aanhouding rechtmatig is verlopen.
Ze moeten zich houden aan bepaalde procedures .
In principe mogen ze je niet zomaar aanhouden .( In bepaalde gebieden van grote steden ligt dat anders ).Dus de reden tot aanhouding moet je worden meegedeeld .
Wel mogen ze je altijd vragen naar je id bewijs en ben je verplicht dit te tonen.
Mijn advies ga naar een advocaat , het eerste gesprek kost je niks.
Dit reden was er hier blijkbaar.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:14 schreef DoubleBogey het volgende:
De politie mag zover ik weet niet zonder reden om je identificatie vragen, er moet een zogehete probable cause voor zijn. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een inbraak die zich net heeft voortgedaan in die buurt.
Nee.quote:Daarbij is het, volgens mij, ook verplicht van de agenten om aan te geven wat die reden precies is.
Ook dat klopt niet.quote:Daarmee mag je een fouillering weigeren, sterker nog dat zou je het best moeten doen. Tenzij je onder arrest staat mag de politie je niet fouilleren.
Je moet een verdraaide mentaliteit bezitten als je denkt dat de politieagenten in Nederland íedereen om wát voor reden dan ook om hun identiteit mogen vragen én daarbij mogen fouilleren. Ik ga zo als ik wat tijd heb op zoek naar de bronnen.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:28 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Dit reden was er hier blijkbaar.
[..]
Nee.
[..]
Ook dat klopt niet.
De politie mag inderdaad iedereen ZOMAAR om een identiteitsbewijs vragen, en jij als burger hebt daar op eerste vordering gehoor aan te geven (doe je dit niet dan kan je aangehouden worden, dus TS heeft nog geluk gehad).quote:Op zondag 2 mei 2010 16:35 schreef DoubleBogey het volgende:
[..]
Je moet een verdraaide mentaliteit bezitten als je denkt dat de politieagenten in Nederland íedereen om wát voor reden dan ook om hun identiteit mogen vragen én daarbij mogen fouilleren. Ik ga zo als ik wat tijd heb op zoek naar de bronnen.
Neen.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:38 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
De politie mag inderdaad iedereen ZOMAAR om een identiteitsbewijs vragen
Ter aanvulling:quote:Op zondag 2 mei 2010 16:38 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
De politie mag inderdaad iedereen ZOMAAR om een identiteitsbewijs vragen, en jij als burger hebt daar op eerste vordering gehoor aan te geven (doe je dit niet dan kan je aangehouden worden, dus TS heeft nog geluk gehad).
quote:Daarnaast worden burgers verplicht om ook tegenover buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders desgevorderd hun identiteitsbewijs te tonen. Indien niet wordt voldaan aan de vordering, is er op grond van artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht sprake van een strafbaar feit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Identificatieplichtquote:De wet maakt het sindsdien mogelijk dat politieambtenaren, buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders in het kader van de uitoefening van hun functie burgers kunnen verzoeken om inzage in hun identiteitsbewijs. Dit houdt in dat de politieambtenaar niet alleen bij de opsporing van strafbare feiten, maar ook bij de handhaving van de openbare orde en de hulpverleningtaak inzage van een identiteitsbewijs kan vorderen.
Ik dacht eigenlijk dat dat alleen mocht als je aangehouden was, of als er een bepaalde verordening van kracht was in het gebied waar je op dat moment staande gehouden wordt.quote:Fouilleren mag niet zomaar nee, daar moet een reden voor zijn. (Je voldoet bijvoorbeeld aan het signalement van een verdachte bij een inbraak).
quote:Op zondag 2 mei 2010 16:38 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
De politie mag inderdaad iedereen ZOMAAR om een identiteitsbewijs vragen, en jij als burger hebt daar op eerste vordering gehoor aan te geven (doe je dit niet dan kan je aangehouden worden, dus TS heeft nog geluk gehad).
Bron: http://gemeente.leiden.nl(...)product/291/vac/435/quote:Toonplicht of draagplicht
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs alleen kunt laten zien als u het document bij u heeft, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn om u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
Dat mag dan ook niet.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:35 schreef DoubleBogey het volgende:
[..]
Je moet een verdraaide mentaliteit bezitten als je denkt dat de politieagenten in Nederland íedereen om wát voor reden dan ook om hun identiteit mogen vragen én daarbij mogen fouilleren.
In je quote gaat het om aanhouden, niet om staande houden.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:46 schreef DoubleBogey het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://gemeente.leiden.nl(...)product/291/vac/435/
Anders lees je die quote even goed.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:50 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
In je quote gaat het om aanhouden, niet om staande houden.
Lees dit maar eens door: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=138121quote:Op zondag 2 mei 2010 16:48 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Dat mag dan ook niet.
Er moet wel een aanleiding zijn om identificatie te vragen. Maar die aanleiding hoeft niet meteen bekend gemaakt te worden. Niettemin ben je wel verplicht je dan te identificeren.
Een verdachte van een misdrijf mag gefouilleerd worden, ook als deze niet aangehouden is. Dit mag je dan wel weer weigeren, waarna je vervolgens wel aangehouden kan worden en het niet meer mag weigeren.
In het vonnis waarnaar verwezen wordt in deze link, staan wel totaal andere omstandigheden vermeld dan hier.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:58 schreef DoubleBogey het volgende:
[..]
Lees dit maar eens door: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=138121
quote:Op zondag 2 mei 2010 17:12 schreef DoubleBogey het volgende:
Het punt blijft dat de politie je niet mag vragen om je identiteit te tonen, mits ze daar een gegronde reden voor hebben. Het 'slachtoffer' heeft recht om die reden te weten voordat hij zijn identiteitsbewijs laat zien.
Je bedoelt 'tenzij'.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:12 schreef DoubleBogey het volgende:
Het punt blijft dat de politie je niet mag vragen om je identiteit te tonen, mits ze daar een gegronde reden voor hebben. Het 'slachtoffer' heeft recht om die reden te weten voordat hij zijn identiteitsbewijs laat zien.
Nou, 'heel duidelijk' lijkt me ook schromelijk overdreven.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:13 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
hier zit je fout
je mag achteraf weten waarom je hem moet tonen en als je het niet eens bent met die reden, dan mag je een klacht indienen
lijkt me in deze situatie heel duidelijk wat de reden is, dus een klacht indienen is zinloos
Ook als je gen verdachte bent, ben je niet tot antwoorden verplicht.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:42 schreef Ludootje het volgende:
Even een ballonnetje: Zou het volgende werken om duidelijkheid te krijgen of je je ID nou wel of niet met goede reden aan de agent mag tonen...
Ze hebben alleen het recht om er om te vragen als zij je verdenken van een strafbaar feit. Zodra ze ook maar iets aan je vragen vraag jij "Ben ik tot antwoorden verplicht?" Zodra ze heel duidelijk "Nee" zeggen weet je dat je een verdachte bent... Of gaat die vlieger niet op?
Dat lijkt me erg sterk wat je nu verteld, het lijkt me een mosterd na de maaltijd verhaal.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:13 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
hier zit je fout
je mag achteraf weten waarom je hem moet tonen en als je het niet eens bent met die reden, dan mag je een klacht indienen
lijkt me in deze situatie heel duidelijk wat de reden is, dus een klacht indienen is zinloos
Yep... bedacht ik me net ook.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:44 schreef r_one het volgende:
[..]
Ook als je gen verdachte bent, ben je niet tot antwoorden verplicht.
Gewoon, vragen van welk strafbaar feit je verdacht wordt misschien?!quote:Op zondag 2 mei 2010 17:45 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Yep... bedacht ik me net ook.
Er moet toch een duidelijkere manier zijn om dat vast te stellen...
^^ Moeten ze daar wel op antwoorden, of moeten ze alleen zeggen dát je verdacht wordt?quote:Op zondag 2 mei 2010 17:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Gewoon, vragen van welk strafbaar feit je verdacht wordt misschien?!
Onzin. Ze moeten een geldige reden hebben.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:54 schreef JoPiDo het volgende:
ja dit mag
je moet DIRECT je ID laten zien als een bevoegd ambtenaar daar om vraagt, als je het daar niet mee eens bent kun je er later een klacht over indienen
mijn tactiek zou zijn om heel lang in je tas te zoeken naar je ID, zodat je onder het zoeken kunt discussiëren/vragen waarom je hem moet laten zien
het was voor mij ook een verrassing, maar ik ben er op de harde manier achter gekomen
Maar moet de aanleiding die voldoende reden oplevert om om een ID te vragen gelijk worden gesteld met het redelijk vermoeden van 27 Sv? Want als dat zo is, dan is het vragen om een ID ook gelijk te stellen aan een opsporingshandeling. Niet?quote:Op zondag 2 mei 2010 17:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Gewoon, vragen van welk strafbaar feit je verdacht wordt misschien?!
De politieagenten hebben denk ik een aanwijzing gehad dat een van de personen op de fiets de dader was. TS was dus verdachte.quote:Artikel 27 Strafvordering
[1.]
Als verdachte wordt vķķrdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.
Op basis hiervan mochten ze je id vragenquote:Artikel 52 Strafvordering
Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.
Je liet je id niet vrijwillig zien (groot gelijk wat mij betreft), hierdoor mochten de agenten je tas doorzoeken om erachter te komen wie je was. Dit mochten zij redelijkerwijs in het openbaar doen, er was immers de kans dat je je spullen zou wegmaken of beschadigen.quote:Artikel 55b Strafvordering
1.
De bij of krachtens artikel 141 aangewezen ambtenaren alsmede bepaalde door Onze Minister van Justitie aangewezen categorieën van andere personen, belast met de opsporing van strafbare feiten, zijn bevoegd met het oog op de vaststelling van de identiteit van de staande gehouden of aangehouden verdachte te vragen naar diens burgerservicenummer.
2.
De ambtenaren bedoeld in het eerste lid zijn voorts bevoegd een staande gehouden of aangehouden verdachte aan zijn kleding te onderzoeken, alsmede voorwerpen die hij bij zich draagt of met zich mee voert te onderzoeken, een en ander voor zover zulks noodzakelijk is voor de vaststelling van zijn identiteit.
3.
Zij oefenen de bevoegdheden bedoeld in het tweede lid alleen dan in het openbaar uit, indien dit redelijkerwijs noodzakelijk is om wegmaking of beschadiging van voorwerpen waaruit de identiteit van die verdachte zou kunnen blijken,te voorkomen.
4.
Van de uitoefening van de bevoegdheid, bedoeld in het derde lid, maken zij proces-verbaal op, dat aan de officier van justitie ter beschikking wordt gesteld.
5.
De met toepassing van het eerste of tweede lid verkregen informatie over het burgerservicenummer van de verdachte wordt uitsluitend gebruikt voor de raadpleging van de basisadministratie persoonsgegevens ter verificatie van de identiteit van die verdachte en wordt na raadpleging van de basisadministratie persoonsgegevens vernietigd.
Houd toch op zegquote:(Dus ze leest zomaar mijn achternaam op, mag dit? Ik wil niet dat iedereen mijn achternaam weet.)
Geldt 55b lid 2 Sv niet alleen als er sprake is van een verdachte in de zin van 27 Sv?quote:Op zondag 2 mei 2010 18:51 schreef Dr_Strangelove het volgende:
- Juist omdat je weigerachtig was om je i.d. te tonen, had de politie de bevoegdheid je kleding of je rugzak die je bij je had te onderzoeken, dit op grond van 55b lid 2 Sv.
- Ze mogen je naam uitspreken op straat.
- Je andere vraag is al behandeld.
Edit: een verbindingsprobleempje en m'n post is alweer achterhaald.![]()
ja, ze moeten een geldige reden hebben, maar die hoeven ze niet van te voren te meldenquote:Op zondag 2 mei 2010 18:25 schreef Repeat het volgende:
[..]
Onzin. Ze moeten een geldige reden hebben.
quote:Op zondag 2 mei 2010 14:12 schreef TC03 het volgende:
[..]
In Nederland is er een identificatieplicht, bij wet geregeld. Wat jij vindt is daarom niet belangrijk. Natuurlijk heb je dan als burger het recht om te weten dat de persoon die zich op deze wet beroept ook daadwerkelijk een wetsdienaar is, maar zeg eens eerlijk: was er bij jou serieuze twijfel over de echtheid van deze agenten?
Dit alles was niet het geval, ik fietste gewoon over straat, nu lees ik even de rest van het topic door.quote:Situaties
Met het oog op de invoering van de identificatieplicht heeft het OM een Aanwijzing Uitbreiding Identificatieplicht opgesteld. In deze aanwijzing staat beschreven in welke situaties de politie om een identiteitsbewijs mag vragen.
Controle van identiteitsdocumenten zal vooral plaatsvinden bij onrust of dreigend geweld, zoals 's nachts in uitgaansgebieden of bij dreigende ordeverstoringen rond voetbalwedstrijden. Ook kan de politie aan omstanders van bijvoorbeeld een schiet- of steekpartij, of een brand om identificatie vragen.
De volgende, geenszins uitputtend bedoelde, opsomming noemt een aantal situaties waarin identiteitscontrole aangewezen kan zijn.
een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein;
er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
in een groepje bekende dealers duikt een onbekende op;
hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter zou zich kunnen bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en demonstraties in geval van rellen of dreiging van het ontstaan van rellen;
bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is.
quote:geenszins uitputtend bedoelde
Ach, ga hier nou maar geen politiek kleurtje aan geven, anders verwijs ik je door naar de GS-afdeling.quote:Op zondag 2 mei 2010 14:19 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
Gelukkig ben je goed op de hoogte en mag je straks weer gezellig CDA stemmen. Komt helemaal goed met je privacy!
Ja, dat vind jij, maar de agent dacht daar dus anders over. Logisch ook dat de betrokken ambtenaar niet van te voren hoeft mee te delen waarom om je ID gevraagd wordt, anders krijg je daarover discussie nog voordat er uberhaupt maar een ID is getoond. Dan kan de hele ID-plicht als zijnde onwerkbaar zo de prullenbak in.quote:Op zondag 2 mei 2010 19:52 schreef Lespaulspelert het volgende:
Dit alles was niet het geval
Wat een drogredenering, ik heb geen reden gehoord, jij wel?quote:Op zondag 2 mei 2010 16:28 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Dit reden was er hier blijkbaar.
[..]
Nee.
[..]
Ook dat klopt niet.
Ja, maar als dat fouilleren gebeurt terwijl ik in gesprek ben, en ik het niet wil, dan is het niet vrijwillig.quote:Op zondag 2 mei 2010 16:48 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Dat mag dan ook niet.
Er moet wel een aanleiding zijn om identificatie te vragen. Maar die aanleiding hoeft niet meteen bekend gemaakt te worden. Niettemin ben je wel verplicht je dan te identificeren.
Een verdachte van een misdrijf mag gefouilleerd worden, ook als deze niet aangehouden is. Dit mag je dan wel weer weigeren, waarna je vervolgens wel aangehouden kan worden en het niet meer mag weigeren.
Maar het is nu dus wel mijn recht om te gaan informeren en die informatie te krijgen over wat er gebeurd is? Iets wat ze mij niet wilden vertellen nadat ik mijn ID afstond.quote:Op zondag 2 mei 2010 17:13 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
hier zit je fout
Nee, lijkt mij niet.quote:Op zondag 2 mei 2010 18:27 schreef Argento het volgende:
Maar moet de aanleiding die voldoende reden oplevert om om een ID te vragen gelijk worden gesteld met het redelijk vermoeden van 27 Sv?
Dus ook: niet!quote:Want als dat zo is, dan is het vragen om een ID ook gelijk te stellen aan een opsporingshandeling. Niet?
Er werd in mijn tas gekeken terwijl ik in gesprek was, dus ik keek om van wat doe jij nou, toen keek ik weer naar de agente en pakte ze mijn ID.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Was het niet zo dat de politieagent(e) TS z'n ID pakte en DAARNA in z'n tas ging kijken?
En dat mag dus lekker niet.
Zelfs niet onder de opiumwet.
Ook daar zitten strikte regels aan.. zonder ernstige verdenking mag je als poltieagent echt niet zomaar even rondsnuffelen in iemands spullen gebaseerd op een "vermoeden" ..er moeten concrete aanwijzingen zijn.
Fouilleren mag alleen in bepaalde gebieden (uitgaansgebied bijv.) of als iemand verdacht word van een misdrijf waar een vuurwapen of geweld was gebruikt.
Politie heeft een belangrijke taak de wet te handhaven.
Als burger heb je een belangrijke taak je rechten te handhaven.
Vreselijk dom je rechten weg te wuiven.. mensen die dat doen zijn dezelfde debielen die altijd roepen "ik heb niets te verbergen".
Lijkt me toch vrij simpel.
Nee.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Was het niet zo dat de politieagent(e) TS z'n ID pakte en DAARNA in z'n tas ging kijken?
Hmm okay dan heeft TS beetje dom gehandeld.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:53 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee.
Sterker, TS had al 2 of 3 keer geweigerd gevolg te geven aan de vordering, wordt vervolgens gefouilleerd en pas dan komt ie met z'n ID op de proppen.
Ik had hem in mijn hand, en ik bevestigde noch weigerde de vraag om mijn ID af te staan, ik vroeg enkel waarom.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:53 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee.
Sterker, TS had al 2 of 3 keer geweigerd gevolg te geven aan de vordering, wordt vervolgens gefouilleerd en pas dan komt ie met z'n ID op de proppen.
Eenmaalquote:Op zondag 2 mei 2010 13:42 schreef Lespaulspelert het volgende:
maar omdat ik natuurlijk niet aan elke malloot in een pakje een persoonlijk document laat zien, vroeg ik waarom ik dat moest.
Andermaalquote:Ik zei dat ik eerst wilde weten wat er aan de hand was, want ik ga me niet zomaar identificeren.
Verkocht!quote:Toen weigerde ik nogmaals
Na 3 weigeringen word je -rechtmatig- gefouilleerd, ja.quote:Nu zei ik, een strafbaar feit is een groot woord, wat is er aan de hand? Ondertussen werd ik nota bene gefouilleerd!
Mosterd na de maaltijd enzo.quote:Ik had mijn ID al in mijn hand,
Volkomen rechtmatig, gezien het vorenstaande.quote:en de agente pakte die gewoon af
Lulkoek. Er staat toch echt "weigerde" en "nogmaals" in 1 zin in de OP.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:03 schreef Lespaulspelert het volgende:
[..]
Ik had hem in mijn hand, en ik bevestigde noch weigerde de vraag om mijn ID af te staan, ik vroeg enkel waarom.
Jankerdquote:Op zondag 2 mei 2010 13:54 schreef Lespaulspelert het volgende:
En hoe zit het met dat naam oplezen, die burger die mensen aan het aanwijzen was heeft nu wel mijn naam gehoord, dit wil ik niet. Mag dit zomaar?
Wat een onzin, je krijgt een boete, dus ben je gewoon verplicht. Een geef maar een linkje met je zaaknummer, dan kunnen we het zelf nalezen.quote:Op maandag 3 mei 2010 00:17 schreef luijn het volgende:
Even 1 ding de wet identieficatie plicht gaat niet altijd op.
Het enigste wat er kan gebeuren bij weigering is je aanhouden.
Op het politieburo ben je nog steeds niets verplicht.
Je kan uiteindelijk een boete voor het niet tonen krijgen maar niemand in nederland is verplicht zich te identificieren!
De politie mag na je aanhouding zelf netjes gaan uitzoeken wie jij bent!
En kom nu niet met onzin verhalen ik heb dit zelf al toegepast.
En ja na een foute aanhouding zelfs zonder identificatie geen boete etc. eraan over gehouden.
Alleeen een agent die mij waarschijnlijk nooit meer vergeet.
In eerste instantie kreeg ik een boete en dat heb ik netjes voor laten komen.
En ja ik heb hier al vele keren gehoord dat je van de politie niet kan winnen dat is allemaal bullshit.
In mijn geval is de agent die een onjuist rapport had ingevuld ook als getuige gehoord(2e sessie)
Of Ts het handig aangepakt heeft kan ik niet zeggen wat ik wel weet is dat de wijze waarop de politie het uitvoerde gewoonweg niet juist is.
Dat dus.....quote:Op zondag 2 mei 2010 14:06 schreef TC03 het volgende:
Waar maak je je druk om? Terecht dat die agenten zo reageerden, als ze bij elke controle naar de pijpen van bijdehandte dramaqueens als TS moeten dansen zouden ze niet meer toekomen aan hun normale werk. Laat gewoon je ID zien en zeik niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |