abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 mei 2010 @ 13:42:45 #1
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80929831
Gisterenavond rond twaalf uur fietste ik en een vriend van mij naar huis, onderweg kwamen we wat andere jongeren tegen die ons groetten, en wij groette terug.

Maar twintig meter verderop, werden wij klem gereden door een politieauto (het scheelde een halve meter of ik lag op de motorkap, mag dit? ) en er doken nog twee andere politieauto's op. Blijkbaar fietste er een paar mensen achter ons, want een paar seconde later stonden die ook stil.

Uit de auto kwam er met hoge snelheid een politieman die meteen vertelde dat wij moesten stilstaan, maar we konden toch niks anders, we waren immers klemgereden. Een jongen die blijkbaar achter ons fietste, en ik dus niet kende, zei 'Wat is dit nou weer, jonge' waarom de agent furieus reageerde: 'Jonge, jonge?! Denk je dat ik hier de groenteman ben ofzo?' dus ts keek: .

Ondertussen waren er een stuk of acht agenten uitgestapt en ging aan iedereen om een ID vragen. Ik keek even of mijn verlichting het deed, wat zo het geval was, en werd toen aangesproken door een agente. Ik moest mijn ID laten zien, maar omdat ik natuurlijk niet aan elke malloot in een pakje een persoonlijk document laat zien, vroeg ik waarom ik dat moest. Dat zou zo worden uitgelegd, was het antwoord. Ik zei dat ik eerst wilde weten wat er aan de hand was, want ik ga me niet zomaar identificeren. Toen zei ze even dimmen, terwijl ik dat zeer beheerst zei. Toen weigerde ik nogmaals, en toen ze diezelfde agent die beweerde dat hij geen groenteman was, dat ik verdacht werd van een strafbaar feit.

Nu zei ik, een strafbaar feit is een groot woord, wat is er aan de hand? Ondertussen werd ik nota bene gefouilleerd! Een oudere agent keek in mijn rugtas terwijl ik in gesprek was (mag dit zomaar? volgens wikipedia alleen als artikel 27 van kracht is http://www.wetboek-online.nl/wet/Sv/27.html (kan iemand dit voor mij verwoorden en bevestigen) waar alleen amar een zwembroek en een handdoek inzaten. Ik had mijn ID al in mijn hand, en de agente pakte die gewoon af (terwijl ik hem niet aanbood, mag dit zomaar? ).

Ze moest mijn telefoonnummer geven, wat ik gaf nadat ik nogmaals vroeg wat er aan de hand is wat ze beantwoorde met: 'Even dimmen, meneer *achternaam*'. (Dus ze leest zomaar mijn achternaam op, mag dit? Ik wil niet dat iedereen mijn achternaam weet.)

Die vriend van mij, die had geen ID bij zich. Een aantal jongens werd in een kring geroepen, en een burger was mensen aan het aanwijzen, en ik hoorde woorden als 'blauwe sportfiets'. Ik mocht uiteindelijk gaan, na bijna te zijn aangereden, zonder reden mn ID te moeten laten zien, ik zomaar werd gefouilleerd en zomaar mijn naam werd opgelezen. Mijn vriend moest mee naar het bureau, en werd na drie uur later vrijgelaten, terwijl wij niks hadden gedaan.

Dus: mag ik zomaar worden aangereden, moet ik mijn ID laten zien, mag mijn naam worden uitgesproken op straat wat best gevoelig kan liggen en mogen ze mij zomaar fouilleren?

PS: Is het zo dat in de buurt van die politieauto's een GSM-jammer ligt? Of zitten ze gewoon op een verkeerde frequentie, want steeds als ik probeer te bellen in de buurt van die auto's hoor ik een verschrikkelijk irritante piep.

Ik vraag jullie dit omdat ik een klacht wil gaan indienen, graag help van jullie.
pi_80930079
Kortom; je wilde je ID niet laten zien, maar dit moest wel.

Verder hoop dikke boehoeohoe over BIJNA dit, BIJNA dat.

Maar niet fysiek aangepakt, niet opgepakt, alleen geidentificeerd
pi_80930094
Er is sowieso identificatieplicht in Nederland, dus moet je je ID altijd bij je hebben en desgevraagd tonen aan de politie. Ongeacht of je iets hebt gedaan dus. Fouilleren mag volgens mij alleen als de politie daar een gegronde reden voor heeft, of b.v. in bepaalde gebieden.
Intentionally left blank.
pi_80930188
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:49 schreef Loveless85 het volgende:
Kortom; je wilde je ID niet laten zien, maar dit moest wel.

Verder hoop dikke boehoeohoe over BIJNA dit, BIJNA dat.

Maar niet fysiek aangepakt, niet opgepakt, alleen geidentificeerd
Maar wel onheus bejegend door agenten die zich als varkens gedragen, mocht dit verhaal enigszins kloppen.
pi_80930218
die agenten zaten wel hard te flippen maar er is niks ergs gebeurd toch..

(als onze politiehelden zich nou ook zo zouden gedragen tegen zware criminelen, maar ja dan schijten ze in hun broek )
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  zondag 2 mei 2010 @ 13:53:52 #6
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80930220
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:50 schreef wwwever het volgende:
Er is sowieso identificatieplicht in Nederland, dus moet je je ID altijd bij je hebben en desgevraagd tonen aan de politie. Ongeacht of je iets hebt gedaan dus. Fouilleren mag volgens mij alleen als de politie daar een gegronde reden voor heeft, of b.v. in bepaalde gebieden.
quote:
Situaties
Met het oog op de invoering van de identificatieplicht heeft het OM een Aanwijzing Uitbreiding Identificatieplicht opgesteld. In deze aanwijzing staat beschreven in welke situaties de politie om een identiteitsbewijs mag vragen.
Controle van identiteitsdocumenten zal vooral plaatsvinden bij onrust of dreigend geweld, zoals 's nachts in uitgaansgebieden of bij dreigende ordeverstoringen rond voetbalwedstrijden. Ook kan de politie aan omstanders van bijvoorbeeld een schiet- of steekpartij, of een brand om identificatie vragen.
De volgende, geenszins uitputtend bedoelde, opsomming noemt een aantal situaties waarin identiteitscontrole aangewezen kan zijn.
een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein;
er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
in een groepje bekende dealers duikt een onbekende op;
hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter zou zich kunnen bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en demonstraties in geval van rellen of dreiging van het ontstaan van rellen;
bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is.

En fouilleren:
quote:
Op basis van art. 56 strafvordering mag de politie de verdachte, tegen wie ernstige bezwaren bestaan, fouilleren. Dit mag alleen gebeuren na de aanhouding van de verdachte en het moet in het belang van het onderzoek zijn. In het algemeen is hier toestemming van de officier van justitie voor nodig. Lid 4 van het genoemde artikel geeft de ambtenaren die een verdachte heeft aangehouden ook de mogelijkheid om hem zonder toestemming te fouilleren.

Artikel 56:
quote:
Artikel 56

1
De officier van justitie of de hulpofficier voor wie de verdachte wordt geleid of die zelf de verdachte heeft aangehouden, kan, bij het bestaan van ernstige bezwaren tegen deze, in het belang van het onderzoek bepalen dat deze aan zijn lichaam of kleding zal worden onderzocht.
2
De officier van justitie kan bij het bestaan van ernstige bezwaren tegen de verdachte, in het belang van het onderzoek bepalen dat deze in zijn lichaam wordt onderzocht. Onder onderzoek in het lichaam wordt verstaan: het uitwendig schouwen van de openingen en holten van het onderlichaam, röntgenonderzoek, echografie en het inwendig manueel onderzoek van de openingen en holten van het lichaam. Het onderzoek in het lichaam wordt verricht door een arts. Het onderzoek wordt niet ten uitvoer gelegd indien zulks om bijzondere geneeskundige redenen onwenselijk is.
3
De in het eerste en tweede lid bedoelde onderzoeken worden op een besloten plaats en voor zover mogelijk door personen van hetzelfde geslacht als de verdachte verricht.
4
De overige opsporingsambtenaren zijn bevoegd den aangehoudene tegen wien ernstige bezwaren bestaan, aan zijne kleeding te onderzoeken.
5
Tijdens het gerechtelijk vooronderzoek geldt bovendien de bepaling van art. 195.
Ik fietste gewoon op straat?
  zondag 2 mei 2010 @ 13:54:40 #7
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80930252
En hoe zit het met dat naam oplezen, die burger die mensen aan het aanwijzen was heeft nu wel mijn naam gehoord, dit wil ik niet. Mag dit zomaar?
pi_80930288
Welkom in Nederland, het gebeurt zo vaak dat de politie zomaar om je id vraagt en je fouilleert als je niet mee werk. Vooral in de wat grotere steden is dat heel normaal.
pi_80930335
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:54 schreef Lespaulspelert het volgende:
En hoe zit het met dat naam oplezen, die burger die mensen aan het aanwijzen was heeft nu wel mijn naam gehoord, dit wil ik niet. Mag dit zomaar?
Jank niet man...wat ga je er tegen doen? Naar de Hoge Raad?
  zondag 2 mei 2010 @ 13:57:23 #10
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80930358
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:55 schreef Ofanders het volgende:
Welkom in Nederland, het gebeurt zo vaak dat de politie zomaar om je id vraagt en je fouilleert als je niet meer werk. Vooral in de wat grotere steden is dat heel normaal.
Ah, maar het gebeurt ook dat ik mij niet zomaar identificeer, en mij niet zomaar laat fouilleren, ik ben nog nooit in aanraking geweest met de politie. Het is toch gewoon absurd dat zo een iemand je zomaar klem mag rijden en je jezelf moet identificeren, ook als je gewoon rustig na een avondje zwemmen naar huis toe fietst? En ze moeten uit mijn tas blijven als ik niks verkeerds doe, of laat Nederland dit zomaar gebeuren?
  zondag 2 mei 2010 @ 13:57:37 #11
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80930369
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:56 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Jank niet man...wat ga je er tegen doen? Naar de Hoge Raad?
Soberso een klacht indienen.
pi_80930395
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:53 schreef Flashwin het volgende:
die agenten zaten wel hard te flippen maar er is niks ergs gebeurd toch..

(als onze politiehelden zich nou ook zo zouden gedragen tegen zware criminelen, maar ja dan schijten ze in hun broek )
Ach laat die agentjes toch. Ze moeten het met een schamele 1500 etjes per maand doen. Dat is al straf genoeg.
pi_80930402
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:57 schreef Lespaulspelert het volgende:

[..]

Die meteen wordt weggegooid. Veel succes
pi_80930429
quote:
Ondertussen waren er een stuk of acht agenten uitgestapt en ging aan iedereen om een ID vragen. Ik keek even of mijn verlichting het deed, wat zo het geval was, en werd toen aangesproken door een agente. Ik moest mijn ID laten zien, maar omdat ik natuurlijk niet aan elke malloot in een pakje een persoonlijk document laat zien,
je wordt "klem" gereden door politie auto's. Daarna stappen er politie agenten uit de auto. En je hebt hierna twijfels of je echt met de politie te maken hebt?
quote:
Ze moest mijn telefoonnummer geven, wat ik gaf nadat ik nogmaals vroeg wat er aan de hand is wat ze beantwoorde met: 'Even dimmen, meneer *achternaam*'. (Dus ze leest zomaar mijn achternaam op, mag dit? Ik wil niet dat iedereen mijn achternaam weet.)
Zolang die het niet schreeuwd, zodat het een km ver te horen is, zie ik nu hier niet echt iets strafsbaar.

Misschien alleen dat ze je tas doorzocht hebben, als daar "bewijs" in gevonden zou worden, dan zou je misschien iets hebben.

Vergeet niet dat het jouw woord is tegen 8 agenten.

Ik zou zeggen veel s6 met de klacht indienen, maar ik heb een vermoeden dat als ze het al opnemen, niet veel zullen doen.
  zondag 2 mei 2010 @ 13:59:23 #15
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80930443
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:58 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Die meteen wordt weggegooid. Veel succes
Nee dat niet hoor, en wil je hier niet meer reageren, ik wil hier het fijne van weten, dus of die agenten volgens de wet correct bezig waren, en niet 'dat gebeurt zo veel', want daar heb ik niks aan.
pi_80930459
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:57 schreef Lespaulspelert het volgende:

[..]

Soberso-mongool
pi_80930553
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:59 schreef Lespaulspelert het volgende:

[..]

Nee dat niet hoor, en wil je hier niet meer reageren, ik wil hier het fijne van weten, dus of die agenten volgens de wet correct bezig waren, en niet 'dat gebeurt zo veel', want daar heb ik niks aan.
Jezus wat ben jij een huillie. Die agenten hadden je moeten bewerken met knuppels en pepperspray.

en verder:
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:59 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Soberso-mongool
  zondag 2 mei 2010 @ 14:05:04 #18
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80930623
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:02 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Jezus wat ben jij een huillie. Die agenten hadden je moeten bewerken met knuppels en pepperspray.

en verder:
[..]

Ok.
  zondag 2 mei 2010 @ 14:06:08 #19
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_80930660
Waar maak je je druk om? Terecht dat die agenten zo reageerden, als ze bij elke controle naar de pijpen van bijdehandte dramaqueens als TS moeten dansen zouden ze niet meer toekomen aan hun normale werk. Laat gewoon je ID zien en zeik niet.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 2 mei 2010 @ 14:08:06 #20
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_80930722
Voortaan eerst de agent om legitimatie vragen en daarna rustig een advocaat bellen?
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
  zondag 2 mei 2010 @ 14:09:15 #21
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80930764
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:06 schreef TC03 het volgende:
Waar maak je je druk om? Terecht dat die agenten zo reageerden, als ze bij elke controle naar de pijpen van bijdehandte dramaqueens als TS moeten dansen zouden ze niet meer toekomen aan hun normale werk. Laat gewoon je ID zien en zeik niet.

Gast, serieus. Waarom zou ik dat doen, alsof ze als een stelletje gestapo's PAPIEREN mogen roepen. Echt, hechten jullie dan geen enkele waarde aan je eigen privacy?
  zondag 2 mei 2010 @ 14:12:27 #22
53267 TC03
pi_80930864
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:09 schreef Lespaulspelert het volgende:

[..]

Gast, serieus. Waarom zou ik dat doen, alsof ze als een stelletje gestapo's PAPIEREN mogen roepen. Echt, hechten jullie dan geen enkele waarde aan je eigen privacy?
In Nederland is er een identificatieplicht, bij wet geregeld. Wat jij vindt is daarom niet belangrijk. Natuurlijk heb je dan als burger het recht om te weten dat de persoon die zich op deze wet beroept ook daadwerkelijk een wetsdienaar is, maar zeg eens eerlijk: was er bij jou serieuze twijfel over de echtheid van deze agenten?
  zondag 2 mei 2010 @ 14:13:05 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_80930886
Ik vind je een zeikerd die probeert op alle slakken zout te leggen. Het smoesje "ik geloofde niet dat je agent was" is stokoud en niet geloofwaardig. Politie heeft wel wat beters te doen dan met een groep jongeren in discussie te gaan. Er was een redelijke verdenking en dat is dat. Een getuige wees jullie zelfs aan. Je had veel serieuzer aangepakt kunnen en mogen worden bij je herhaalde weigering, dus je komt nog goed weg. Een klacht lijkt me totale tijdverspilling.

Ik ben ook tegen de identificatieplicht, maar dat kan die copper niet voor je veranderen, dan moet je bij de politiek zijn.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuītief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_80930939
quote:

Echt, hechten jullie dan geen enkele waarde aan je eigen privacy?
Wij hebben hier geen privacy in Nederland.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  zondag 2 mei 2010 @ 14:19:22 #25
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_80931070
quote:

[..]

Gelukkig ben je goed op de hoogte en mag je straks weer gezellig CDA stemmen. Komt helemaal goed met je privacy !
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_80931318
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:12 schreef TC03 het volgende:

[..]

In Nederland is er een identificatieplicht, bij wet geregeld. Wat jij vindt is daarom niet belangrijk. Natuurlijk heb je dan als burger het recht om te weten dat de persoon die zich op deze wet beroept ook daadwerkelijk een wetsdienaar is, maar zeg eens eerlijk: was er bij jou serieuze twijfel over de echtheid van deze agenten?
als een agent jou vraagt je zonde meer te identificeren doe je dat gelijk zonder te weten waarom ??
pi_80931574
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

als een agent jou vraagt je zonde meer te identificeren doe je dat gelijk zonder te weten waarom ??
Wat snap je niet aan identificatiePLICHT?

En zoals al eerder werd gezegd, kan je wel lekker bijdehand gaan doen tegen die agent, maar die voert het alleen maar uit, die kan er verder ook niks aan wijzigen. Dan moet je bij de wetgevers / politiek zijn.

Verder was er een gegronde verdenking (die getuige), en is TS alleen gemaand zich te identificeren en wat spullen doorzocht. Big deal, boo-fucking-hoo

[ Bericht 36% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2010 14:36:43 ]
  zondag 2 mei 2010 @ 14:36:11 #28
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_80931581
Ik snap volgens mij wel waarom ze je fouileerde.

- Je werkte niet mee.
- Je wou je ID niet laten zien.
- Je deed bijdehand.

Ik zou dan als politieagent zijnde een vreemde indruk van je krijgen..
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 2 mei 2010 @ 14:38:34 #29
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_80931645
quote:

[..]

Geef ff door wanneer je dit voor laat komen, dan neem ik alles op.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zondag 2 mei 2010 @ 14:41:17 #30
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_80931730
quote:

[..]

Nee, ik vraag altijd om een kopie van het hele dossier van de zaak. Dat ga ik eerst uitvoerig uitpluizen met mijn team topadvocaten.

Als je sympathiek en meewerkend bent, en achteraf vraagt waar ze nou naar op zoek waren, krijg je wel eens wat te horen in mijn ervaring. Maar zeker niet vooraf, dan is het business.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuītief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_80931744
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:36 schreef Rockiejj het volgende:
Ik snap volgens mij wel waarom ze je fouileerde.

- Je werkte niet mee.
- Je wou je ID niet laten zien.
- Je deed bijdehand.

Ik zou dan als politieagent zijnde een vreemde indruk van je krijgen..
Precies. Je had gewoon je id moeten laten zien sukkel. In Spanje oid had je al een paar rake klappen gehad. Blijkbaar was er iets gebeurd in de buurt en waren ze op zoek naar daders. Als jij aan het profiel voldoet mogen ze dit soort dingen dus gewoon doen.

En eerlijk is eerlijk, je bent niet geslagen, zelfs toen je bijdehant deed werd je nog netjes behandeld. DUs klacht? Waarom?
Whatever...
  zondag 2 mei 2010 @ 14:53:09 #32
53267 TC03
pi_80932126
quote:

[..]

Ja, dat moet van de wet.
pi_80932347
Ten eerste wat een ongelooflijke kneus ben je TS

Ten tweede: natuurlijk sta je in je recht om een klacht in te dienen. Iedereen mag een klacht indienen, dat recht heb je. Of de klacht gegrond is of niet doet niets af aan dat recht
Blaze with the fire that is never extinguished
  zondag 2 mei 2010 @ 15:15:31 #34
293171 Surf_Bunny
fan di na kha
pi_80933194
stel nou dat het verhaal andersomwas, die getuige zijn beroofd oid en de politie laat een paar jongens wegfietsen omdat ze er wss niks mee te maken hebben of hun id niet willen geven oid. Dan had je een reden gehad om n klacht in te dienen nu moet je net zo zielig doen dat een paar omstanders je naam weten
1 Minuut stilte voor de storm
  zondag 2 mei 2010 @ 15:30:30 #35
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_80933706
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:56 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Ten eerste wat een ongelooflijke kneus ben je TS

Ten tweede: natuurlijk sta je in je recht om een klacht in te dienen. Iedereen mag een klacht indienen, dat recht heb je. Of de klacht gegrond is of niet doet niets af aan dat recht
Dat
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 2 mei 2010 @ 15:51:36 #36
239258 crunchy
Geen fratsen dat scheelt....
pi_80934512
Je kan sowieso een klacht indienen .Dat recht heb je.

Ook kan je een advocaat inschakelen en dan wordt bekeken of de aanhouding rechtmatig is verlopen.
Ze moeten zich houden aan bepaalde procedures .
In principe mogen ze je niet zomaar aanhouden .( In bepaalde gebieden van grote steden ligt dat anders ).Dus de reden tot aanhouding moet je worden meegedeeld .

Wel mogen ze je altijd vragen naar je id bewijs en ben je verplicht dit te tonen.

Mijn advies ga naar een advocaat , het eerste gesprek kost je niks.
pi_80935110
quote:
Op zondag 2 mei 2010 15:51 schreef crunchy het volgende:
Je kan sowieso een klacht indienen .Dat recht heb je.

Ook kan je een advocaat inschakelen en dan wordt bekeken of de aanhouding rechtmatig is verlopen.
Ze moeten zich houden aan bepaalde procedures .
In principe mogen ze je niet zomaar aanhouden .( In bepaalde gebieden van grote steden ligt dat anders ).Dus de reden tot aanhouding moet je worden meegedeeld .

Wel mogen ze je altijd vragen naar je id bewijs en ben je verplicht dit te tonen.

Mijn advies ga naar een advocaat , het eerste gesprek kost je niks.
Het enige wat jij zelf volgens mij even niet goed hebt gelezen is dat niet TS is aangehouden maar een vriend van hem.

TS is enkel staande gehouden.
  zondag 2 mei 2010 @ 16:14:12 #38
260657 DoubleBogey
John Frusciante
pi_80935554
De politie mag zover ik weet niet zonder reden om je identificatie vragen, er moet een zogehete probable cause voor zijn. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een inbraak die zich net heeft voortgedaan in die buurt. Daarbij is het, volgens mij, ook verplicht van de agenten om aan te geven wat die reden precies is.

Daarmee mag je een fouillering weigeren, sterker nog dat zou je het best moeten doen. Tenzij je onder arrest staat mag de politie je niet fouilleren.

Ik zou zeggen even langsgaan voor een gratis gesprek bij een advocatenkantoor om door te kijken wat de mogelijkheden zijn. Als ik in jouw schoenen stond zou ik hetzelfde doen, het is uit den zotte dat zoiets onbestraft kan gebeuren. De politie heeft zich ook aan de wet te houden en als niemand ze terugfluit dan kan het van kwaad naar erger lopen.
  zondag 2 mei 2010 @ 16:27:29 #39
76207 nerd4sale
Het is wat
pi_80936278
Je mag blij zijn dat je geen boete hebt gekregen omdat je je niet direct hebt geidentificeerd.
Als ik dit zo lees, heeft de politie hier correct en volgens de regels gehandeld.
  zondag 2 mei 2010 @ 16:28:53 #40
76207 nerd4sale
Het is wat
pi_80936333
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:14 schreef DoubleBogey het volgende:
De politie mag zover ik weet niet zonder reden om je identificatie vragen, er moet een zogehete probable cause voor zijn. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een inbraak die zich net heeft voortgedaan in die buurt.
Dit reden was er hier blijkbaar.
quote:
Daarbij is het, volgens mij, ook verplicht van de agenten om aan te geven wat die reden precies is.
Nee.
quote:
Daarmee mag je een fouillering weigeren, sterker nog dat zou je het best moeten doen. Tenzij je onder arrest staat mag de politie je niet fouilleren.
Ook dat klopt niet.
  zondag 2 mei 2010 @ 16:35:18 #41
260657 DoubleBogey
John Frusciante
pi_80936627
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:28 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

[..]

Nee.
[..]

Ook dat klopt niet.
Je moet een verdraaide mentaliteit bezitten als je denkt dat de politieagenten in Nederland íedereen om wát voor reden dan ook om hun identiteit mogen vragen én daarbij mogen fouilleren. Ik ga zo als ik wat tijd heb op zoek naar de bronnen.
pi_80936795
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:35 schreef DoubleBogey het volgende:

[..]

Je moet een verdraaide mentaliteit bezitten als je denkt dat de politieagenten in Nederland íedereen om wát voor reden dan ook om hun identiteit mogen vragen én daarbij mogen fouilleren. Ik ga zo als ik wat tijd heb op zoek naar de bronnen.
De politie mag inderdaad iedereen ZOMAAR om een identiteitsbewijs vragen, en jij als burger hebt daar op eerste vordering gehoor aan te geven (doe je dit niet dan kan je aangehouden worden, dus TS heeft nog geluk gehad).

Fouilleren mag niet zomaar nee, daar moet een reden voor zijn. (Je voldoet bijvoorbeeld aan het signalement van een verdachte bij een inbraak).
pi_80936968
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:38 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
De politie mag inderdaad iedereen ZOMAAR om een identiteitsbewijs vragen
Neen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_80937107
quote:

[..]

De politie mag inderdaad iedereen ZOMAAR om een identiteitsbewijs vragen, en jij als burger hebt daar op eerste vordering gehoor aan te geven (doe je dit niet dan kan je aangehouden worden, dus TS heeft nog geluk gehad).
Ter aanvulling:
quote:
Daarnaast worden burgers verplicht om ook tegenover buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders desgevorderd hun identiteitsbewijs te tonen. Indien niet wordt voldaan aan de vordering, is er op grond van artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht sprake van een strafbaar feit.
quote:
De wet maakt het sindsdien mogelijk dat politieambtenaren, buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders in het kader van de uitoefening van hun functie burgers kunnen verzoeken om inzage in hun identiteitsbewijs. Dit houdt in dat de politieambtenaar niet alleen bij de opsporing van strafbare feiten, maar ook bij de handhaving van de openbare orde en de hulpverleningtaak inzage van een identiteitsbewijs kan vorderen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Identificatieplicht
quote:
Fouilleren mag niet zomaar nee, daar moet een reden voor zijn. (Je voldoet bijvoorbeeld aan het signalement van een verdachte bij een inbraak).
Ik dacht eigenlijk dat dat alleen mocht als je aangehouden was, of als er een bepaalde verordening van kracht was in het gebied waar je op dat moment staande gehouden wordt.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  zondag 2 mei 2010 @ 16:46:07 #45
260657 DoubleBogey
John Frusciante
pi_80937150
quote:

[..]

quote:
Toonplicht of draagplicht

U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs alleen kunt laten zien als u het document bij u heeft, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn om u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
Bron: http://gemeente.leiden.nl(...)product/291/vac/435/
  zondag 2 mei 2010 @ 16:48:39 #46
76207 nerd4sale
Het is wat
pi_80937265
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:35 schreef DoubleBogey het volgende:
[..]
Je moet een verdraaide mentaliteit bezitten als je denkt dat de politieagenten in Nederland íedereen om wát voor reden dan ook om hun identiteit mogen vragen én daarbij mogen fouilleren.
Dat mag dan ook niet.
Er moet wel een aanleiding zijn om identificatie te vragen. Maar die aanleiding hoeft niet meteen bekend gemaakt te worden. Niettemin ben je wel verplicht je dan te identificeren.
Een verdachte van een misdrijf mag gefouilleerd worden, ook als deze niet aangehouden is. Dit mag je dan wel weer weigeren, waarna je vervolgens wel aangehouden kan worden en het niet meer mag weigeren.
pi_80937349
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:46 schreef DoubleBogey het volgende:

[..]

[..]

Bron: http://gemeente.leiden.nl(...)product/291/vac/435/
In je quote gaat het om aanhouden, niet om staande houden.
pi_80937452
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:50 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:

[..]

In je quote gaat het om aanhouden, niet om staande houden.
Anders lees je die quote even goed.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_80937542
ja dit mag

je moet DIRECT je ID laten zien als een bevoegd ambtenaar daar om vraagt, als je het daar niet mee eens bent kun je er later een klacht over indienen

mijn tactiek zou zijn om heel lang in je tas te zoeken naar je ID, zodat je onder het zoeken kunt discussiëren/vragen waarom je hem moet laten zien

het was voor mij ook een verrassing, maar ik ben er op de harde manier achter gekomen
  zondag 2 mei 2010 @ 16:58:01 #50
260657 DoubleBogey
John Frusciante
pi_80937675
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:48 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Dat mag dan ook niet.
Er moet wel een aanleiding zijn om identificatie te vragen. Maar die aanleiding hoeft niet meteen bekend gemaakt te worden. Niettemin ben je wel verplicht je dan te identificeren.
Een verdachte van een misdrijf mag gefouilleerd worden, ook als deze niet aangehouden is. Dit mag je dan wel weer weigeren, waarna je vervolgens wel aangehouden kan worden en het niet meer mag weigeren.
Lees dit maar eens door: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=138121
  zondag 2 mei 2010 @ 17:04:25 #51
76207 nerd4sale
Het is wat
pi_80937948
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:58 schreef DoubleBogey het volgende:
[..]
Lees dit maar eens door: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=138121
In het vonnis waarnaar verwezen wordt in deze link, staan wel totaal andere omstandigheden vermeld dan hier.
Hier was TS zelf verdachte van een strafbaar feit.
  zondag 2 mei 2010 @ 17:12:12 #52
260657 DoubleBogey
John Frusciante
pi_80938241
Het punt blijft dat de politie je niet mag vragen om je identiteit te tonen, mits ze daar een gegronde reden voor hebben. Het 'slachtoffer' heeft recht om die reden te weten voordat hij zijn identiteitsbewijs laat zien.
pi_80938297
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:12 schreef DoubleBogey het volgende:
Het punt blijft dat de politie je niet mag vragen om je identiteit te tonen, mits ze daar een gegronde reden voor hebben. Het 'slachtoffer' heeft recht om die reden te weten voordat hij zijn identiteitsbewijs laat zien.

hier zit je fout

je mag achteraf weten waarom je hem moet tonen en als je het niet eens bent met die reden, dan mag je een klacht indienen

lijkt me in deze situatie heel duidelijk wat de reden is, dus een klacht indienen is zinloos
pi_80938521
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:12 schreef DoubleBogey het volgende:
Je bedoelt 'tenzij'.
.
pi_80938569
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:13 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

hier zit je fout

je mag achteraf weten waarom je hem moet tonen en als je het niet eens bent met die reden, dan mag je een klacht indienen

lijkt me in deze situatie heel duidelijk wat de reden is, dus een klacht indienen is zinloos
Nou, 'heel duidelijk' lijkt me ook schromelijk overdreven.
.
pi_80939390
Laat toch gewoon je ID zien. Wat is het probleem? Ben je bang dat als je je ID laat zien dat je de dag erop op transport wordt gezet?

Maar goed, als je werkelijk een klacht wil indienen, dan maak je toch een mooie brief?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 2 mei 2010 @ 17:42:27 #57
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_80939431
Even een ballonnetje: Zou het volgende werken om duidelijkheid te krijgen of je je ID nou wel of niet met goede reden aan de agent mag tonen...

Ze hebben alleen het recht om er om te vragen als zij je verdenken van een strafbaar feit. Zodra ze ook maar iets aan je vragen vraag jij "Ben ik tot antwoorden verplicht?" Zodra ze heel duidelijk "Nee" zeggen weet je dat je een verdachte bent... Of gaat die vlieger niet op?
pi_80939497
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:42 schreef Ludootje het volgende:
Even een ballonnetje: Zou het volgende werken om duidelijkheid te krijgen of je je ID nou wel of niet met goede reden aan de agent mag tonen...

Ze hebben alleen het recht om er om te vragen als zij je verdenken van een strafbaar feit. Zodra ze ook maar iets aan je vragen vraag jij "Ben ik tot antwoorden verplicht?" Zodra ze heel duidelijk "Nee" zeggen weet je dat je een verdachte bent... Of gaat die vlieger niet op?
Ook als je gen verdachte bent, ben je niet tot antwoorden verplicht.
.
  zondag 2 mei 2010 @ 17:45:40 #59
260657 DoubleBogey
John Frusciante
pi_80939521
quote:

[..]

hier zit je fout

Dat lijkt me erg sterk wat je nu verteld, het lijkt me een mosterd na de maaltijd verhaal.

Het is trouwens ook strafbaar van de politie om zich niet te identificeren/legitimeren als ernaar gevraagd wordt. Ambtsinstructie Politie, Art. 2: "De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt; bij optreden in burgerkleding ongevraagd tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken; bij optreden in uniform op verzoek daartoe."
  zondag 2 mei 2010 @ 17:45:47 #60
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_80939527
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:44 schreef r_one het volgende:

[..]

Ook als je gen verdachte bent, ben je niet tot antwoorden verplicht.
Yep... bedacht ik me net ook.

Er moet toch een duidelijkere manier zijn om dat vast te stellen...
pi_80939633
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:45 schreef Ludootje het volgende:

[..]

Yep... bedacht ik me net ook.

Er moet toch een duidelijkere manier zijn om dat vast te stellen...
Gewoon, vragen van welk strafbaar feit je verdacht wordt misschien?!
.
  zondag 2 mei 2010 @ 17:52:30 #62
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_80939737
Wat een verschrikkelijk jankverhaal .
Echte mannen hebben altijd honger
  zondag 2 mei 2010 @ 17:53:23 #63
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_80939766
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:49 schreef r_one het volgende:

[..]

^^ Moeten ze daar wel op antwoorden, of moeten ze alleen zeggen dát je verdacht wordt?

Btw, ik ben echt niet van het agentje pesten of zo, hier in Utrecht zijn ze best te pruimen (vriendelijk en beleefd enzo). Maar ik vind wel dat zij zich even goed aan de regels moeten houden als dat burgers dat moeten.
pi_80940105
Je ID laten zien is 1 ding.

Zomaar je spullen doorzoeken mag alleen bij een ernstige verdenking van een misdrijf.

Dus een "vermoeden" is niet genoeg om dat te mogen doen.

Mensen zitten hier wel kinderachtig te zeiken dat je maar gewoon moet toegeven maar wtf zeg kom eens op voor je rechten.
Mensen die dat normaal vinden verdienen het om zomaar opgepakt te worden op straat. (over een paar jaar als Nederland officieel een politiestaat is geworden)
pi_80940804
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:54 schreef JoPiDo het volgende:
ja dit mag

je moet DIRECT je ID laten zien als een bevoegd ambtenaar daar om vraagt, als je het daar niet mee eens bent kun je er later een klacht over indienen

mijn tactiek zou zijn om heel lang in je tas te zoeken naar je ID, zodat je onder het zoeken kunt discussiëren/vragen waarom je hem moet laten zien

het was voor mij ook een verrassing, maar ik ben er op de harde manier achter gekomen
Onzin. Ze moeten een geldige reden hebben.
pi_80940859
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:49 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar moet de aanleiding die voldoende reden oplevert om om een ID te vragen gelijk worden gesteld met het redelijk vermoeden van 27 Sv? Want als dat zo is, dan is het vragen om een ID ook gelijk te stellen aan een opsporingshandeling. Niet?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 2 mei 2010 @ 18:40:37 #67
300000 300000
ja echt 300000
pi_80941313
Ik vind het goed van TS dat hij zich afvraagt of wat is gebeurd wel rechtmatig was, het is immers een behoorlijke inbreuk op zijn privacy. Ik kan in het verhaal alleen niets onrechtmatigs van de politie ontdekken.
quote:
Artikel 27 Strafvordering
[1.]
Als verdachte wordt vķķrdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.

De politieagenten hebben denk ik een aanwijzing gehad dat een van de personen op de fiets de dader was. TS was dus verdachte.
quote:
Artikel 52 Strafvordering
Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.
Op basis hiervan mochten ze je id vragen
quote:
Artikel 55b Strafvordering
1.
De bij of krachtens artikel 141 aangewezen ambtenaren alsmede bepaalde door Onze Minister van Justitie aangewezen categorieën van andere personen, belast met de opsporing van strafbare feiten, zijn bevoegd met het oog op de vaststelling van de identiteit van de staande gehouden of aangehouden verdachte te vragen naar diens burgerservicenummer.
2.
De ambtenaren bedoeld in het eerste lid zijn voorts bevoegd een staande gehouden of aangehouden verdachte aan zijn kleding te onderzoeken, alsmede voorwerpen die hij bij zich draagt of met zich mee voert te onderzoeken, een en ander voor zover zulks noodzakelijk is voor de vaststelling van zijn identiteit.
3.
Zij oefenen de bevoegdheden bedoeld in het tweede lid alleen dan in het openbaar uit, indien dit redelijkerwijs noodzakelijk is om wegmaking of beschadiging van voorwerpen waaruit de identiteit van die verdachte zou kunnen blijken,te voorkomen.
4.
Van de uitoefening van de bevoegdheid, bedoeld in het derde lid, maken zij proces-verbaal op, dat aan de officier van justitie ter beschikking wordt gesteld.
5.
De met toepassing van het eerste of tweede lid verkregen informatie over het burgerservicenummer van de verdachte wordt uitsluitend gebruikt voor de raadpleging van de basisadministratie persoonsgegevens ter verificatie van de identiteit van die verdachte en wordt na raadpleging van de basisadministratie persoonsgegevens vernietigd.
Je liet je id niet vrijwillig zien (groot gelijk wat mij betreft), hierdoor mochten de agenten je tas doorzoeken om erachter te komen wie je was. Dit mochten zij redelijkerwijs in het openbaar doen, er was immers de kans dat je je spullen zou wegmaken of beschadigen.
De agenten hebben hier echter wel een proces-verbaal van moeten opmaken, dit zou je (dit weet ik niet zeker) kunnen opvragen.
  zondag 2 mei 2010 @ 18:42:27 #68
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_80941380
quote:
(Dus ze leest zomaar mijn achternaam op, mag dit? Ik wil niet dat iedereen mijn achternaam weet.)
Houd toch op zeg . Het verhaal is een aaneenrijging van bijna gebeurtenissen en kun je ze niets maken.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  zondag 2 mei 2010 @ 18:51:25 #69
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_80941717
- Juist omdat je weigerachtig was om je i.d. te tonen, had de politie de bevoegdheid je kleding of je rugzak die je bij je had te onderzoeken, dit op grond van 55b lid 2 Sv.
- Ze mogen je naam uitspreken op straat.
- Je andere vraag is al behandeld.

Edit: een verbindingsprobleempje en m'n post is alweer achterhaald.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_80942775
quote:
Op zondag 2 mei 2010 18:51 schreef Dr_Strangelove het volgende:
- Juist omdat je weigerachtig was om je i.d. te tonen, had de politie de bevoegdheid je kleding of je rugzak die je bij je had te onderzoeken, dit op grond van 55b lid 2 Sv.
- Ze mogen je naam uitspreken op straat.
- Je andere vraag is al behandeld.

Edit: een verbindingsprobleempje en m'n post is alweer achterhaald.
Geldt 55b lid 2 Sv niet alleen als er sprake is van een verdachte in de zin van 27 Sv?
  zondag 2 mei 2010 @ 19:46:13 #71
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_80943803
Ja.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_80943874
quote:
Op zondag 2 mei 2010 18:25 schreef Repeat het volgende:

[..]

Onzin. Ze moeten een geldige reden hebben.
ja, ze moeten een geldige reden hebben, maar die hoeven ze niet van te voren te melden

je moet DIRECT je ID tonen als een bevoegd ambtenaar daarom vraagt, doe je dat niet (bijvoorbeeld door te vragen waarom je hem moet tonen) dan mag deze ambtenaar hier proces verbaal voor opmaken met als gevolg een boete voor het 'niet tonen van ID op eerste vordering'

het zal niet vaak voorkomen dat hier een PV voor wordt opgemaakt, maar het kan wel

zo is het in de wet geregeld
  zondag 2 mei 2010 @ 19:52:48 #73
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80944022
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:12 schreef TC03 het volgende:

[..]

Hoi.
quote:
Situaties
Met het oog op de invoering van de identificatieplicht heeft het OM een Aanwijzing Uitbreiding Identificatieplicht opgesteld. In deze aanwijzing staat beschreven in welke situaties de politie om een identiteitsbewijs mag vragen.
Controle van identiteitsdocumenten zal vooral plaatsvinden bij onrust of dreigend geweld, zoals 's nachts in uitgaansgebieden of bij dreigende ordeverstoringen rond voetbalwedstrijden. Ook kan de politie aan omstanders van bijvoorbeeld een schiet- of steekpartij, of een brand om identificatie vragen.
De volgende, geenszins uitputtend bedoelde, opsomming noemt een aantal situaties waarin identiteitscontrole aangewezen kan zijn.
een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein;
er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
in een groepje bekende dealers duikt een onbekende op;
hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter zou zich kunnen bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en demonstraties in geval van rellen of dreiging van het ontstaan van rellen;
bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is.
Dit alles was niet het geval, ik fietste gewoon over straat, nu lees ik even de rest van het topic door.
  zondag 2 mei 2010 @ 19:54:57 #74
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_80944103
quote:
geenszins uitputtend bedoelde
  zondag 2 mei 2010 @ 19:55:21 #75
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80944119
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:19 schreef KwisatzHaderach het volgende:

[..]

Gelukkig ben je goed op de hoogte en mag je straks weer gezellig CDA stemmen. Komt helemaal goed met je privacy !
Ach, ga hier nou maar geen politiek kleurtje aan geven, anders verwijs ik je door naar de GS-afdeling.
pi_80944433
quote:
Op zondag 2 mei 2010 19:52 schreef Lespaulspelert het volgende:
Dit alles was niet het geval
Ja, dat vind jij, maar de agent dacht daar dus anders over. Logisch ook dat de betrokken ambtenaar niet van te voren hoeft mee te delen waarom om je ID gevraagd wordt, anders krijg je daarover discussie nog voordat er uberhaupt maar een ID is getoond. Dan kan de hele ID-plicht als zijnde onwerkbaar zo de prullenbak in.
  zondag 2 mei 2010 @ 20:04:51 #77
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80944460
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:28 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

[..]

Nee.
[..]

Ook dat klopt niet.
Wat een drogredenering, ik heb geen reden gehoord, jij wel?
  zondag 2 mei 2010 @ 20:08:38 #78
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80944597
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:48 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Dat mag dan ook niet.
Ja, maar als dat fouilleren gebeurt terwijl ik in gesprek ben, en ik het niet wil, dan is het niet vrijwillig.
  zondag 2 mei 2010 @ 20:10:43 #79
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80944688
quote:

[..]

hier zit je fout

Maar het is nu dus wel mijn recht om te gaan informeren en die informatie te krijgen over wat er gebeurd is? Iets wat ze mij niet wilden vertellen nadat ik mijn ID afstond.
pi_80948454
Was het niet zo dat de politieagent(e) TS z'n ID pakte en DAARNA in z'n tas ging kijken?
En dat mag dus lekker niet.

Zelfs niet onder de opiumwet.
Ook daar zitten strikte regels aan.. zonder ernstige verdenking mag je als poltieagent echt niet zomaar even rondsnuffelen in iemands spullen gebaseerd op een "vermoeden" ..er moeten concrete aanwijzingen zijn.

Fouilleren mag alleen in bepaalde gebieden (uitgaansgebied bijv.) of als iemand verdacht word van een misdrijf waar een vuurwapen of geweld was gebruikt.

Politie heeft een belangrijke taak de wet te handhaven.
Als burger heb je een belangrijke taak je rechten te handhaven.
Vreselijk dom je rechten weg te wuiven.. mensen die dat doen zijn dezelfde debielen die altijd roepen "ik heb niets te verbergen".

Lijkt me toch vrij simpel.
pi_80948768
quote:
Op zondag 2 mei 2010 18:27 schreef Argento het volgende:
Maar moet de aanleiding die voldoende reden oplevert om om een ID te vragen gelijk worden gesteld met het redelijk vermoeden van 27 Sv?
Nee, lijkt mij niet.
quote:
Want als dat zo is, dan is het vragen om een ID ook gelijk te stellen aan een opsporingshandeling. Niet?
Dus ook: niet!
.
  zondag 2 mei 2010 @ 21:46:02 #82
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80948959
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Was het niet zo dat de politieagent(e) TS z'n ID pakte en DAARNA in z'n tas ging kijken?
En dat mag dus lekker niet.

Zelfs niet onder de opiumwet.
Ook daar zitten strikte regels aan.. zonder ernstige verdenking mag je als poltieagent echt niet zomaar even rondsnuffelen in iemands spullen gebaseerd op een "vermoeden" ..er moeten concrete aanwijzingen zijn.

Fouilleren mag alleen in bepaalde gebieden (uitgaansgebied bijv.) of als iemand verdacht word van een misdrijf waar een vuurwapen of geweld was gebruikt.

Politie heeft een belangrijke taak de wet te handhaven.
Als burger heb je een belangrijke taak je rechten te handhaven.
Vreselijk dom je rechten weg te wuiven.. mensen die dat doen zijn dezelfde debielen die altijd roepen "ik heb niets te verbergen".

Lijkt me toch vrij simpel.
Er werd in mijn tas gekeken terwijl ik in gesprek was, dus ik keek om van wat doe jij nou, toen keek ik weer naar de agente en pakte ze mijn ID.

En ik vind het idd ook belachelijk dat trollend FOK! hier blijkbaar niet zoveel waarde aan hecht en ze het liefste met een bord boven hun hoofd waar hun volledige identiteit opstaat rondlopen.
pi_80949310
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nee.
Sterker, TS had al 2 of 3 keer geweigerd gevolg te geven aan de vordering, wordt vervolgens gefouilleerd en pas dan komt ie met z'n ID op de proppen.
.
pi_80949450
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:53 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee.
Sterker, TS had al 2 of 3 keer geweigerd gevolg te geven aan de vordering, wordt vervolgens gefouilleerd en pas dan komt ie met z'n ID op de proppen.
Hmm okay dan heeft TS beetje dom gehandeld.
Altijd beleefd je ID geven en netjes vragen waarom. (plicht om te laten zien helaas)

Dat kan geen kwaad... als de politie daarna nog meer dingen wil doen zoals spullen doorzoeken altijd beleefd weigeren.
Ze mogen namelijk verder niks zonder andere aanwijzingen.
  zondag 2 mei 2010 @ 22:03:14 #85
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_80949814
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:53 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee.
Ik had hem in mijn hand, en ik bevestigde noch weigerde de vraag om mijn ID af te staan, ik vroeg enkel waarom.
pi_80950974
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:42 schreef Lespaulspelert het volgende:
maar omdat ik natuurlijk niet aan elke malloot in een pakje een persoonlijk document laat zien, vroeg ik waarom ik dat moest.
Eenmaal
quote:
Ik zei dat ik eerst wilde weten wat er aan de hand was, want ik ga me niet zomaar identificeren.
Andermaal
quote:
Toen weigerde ik nogmaals
Verkocht!
quote:
Nu zei ik, een strafbaar feit is een groot woord, wat is er aan de hand? Ondertussen werd ik nota bene gefouilleerd!
Na 3 weigeringen word je -rechtmatig- gefouilleerd, ja.
quote:
Ik had mijn ID al in mijn hand,
Mosterd na de maaltijd enzo.
quote:
en de agente pakte die gewoon af
Volkomen rechtmatig, gezien het vorenstaande.
.
pi_80951288
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:03 schreef Lespaulspelert het volgende:

[..]

Ik had hem in mijn hand, en ik bevestigde noch weigerde de vraag om mijn ID af te staan, ik vroeg enkel waarom.
Lulkoek. Er staat toch echt "weigerde" en "nogmaals" in 1 zin in de OP.
.
  zondag 2 mei 2010 @ 22:43:41 #88
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80951747
Ja, je staat in je recht om een klacht in te dienen . Je kunt ook bijv. een klacht indienen over de haarkleur van 1 der polizeimensen.
Of ze er iets mee gaan doen is een tweede. Ik denk het niet.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_80952096
Zucht, weer zo'n kraker in spé die moeilijk doet.
Als ik je verhaal zo lees ging het om een gevalletje diefstal.
Zie ook het stuk over het feit van die burger die mensen ging aanwijzen.

Hierdoor hebben ze gegronde redenen om je spullen te mogen onderzoeken (ook omdat je 3 maal weigerde je id te laten zien, zie de argumenten die daarvoor gegeven zijn)
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_80952226
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:54 schreef Lespaulspelert het volgende:
Jankerd

Wat heb je te verbergen?
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_80955063
Even 1 ding de wet identieficatie plicht gaat niet altijd op.
Het enigste wat er kan gebeuren bij weigering is je aanhouden.
Op het politieburo ben je nog steeds niets verplicht.
Je kan uiteindelijk een boete voor het niet tonen krijgen maar niemand in nederland is verplicht zich te identificieren!
De politie mag na je aanhouding zelf netjes gaan uitzoeken wie jij bent!
En kom nu niet met onzin verhalen ik heb dit zelf al toegepast.
En ja na een foute aanhouding zelfs zonder identificatie geen boete etc. eraan over gehouden.
Alleeen een agent die mij waarschijnlijk nooit meer vergeet.
In eerste instantie kreeg ik een boete en dat heb ik netjes voor laten komen.
En ja ik heb hier al vele keren gehoord dat je van de politie niet kan winnen dat is allemaal bullshit.
In mijn geval is de agent die een onjuist rapport had ingevuld ook als getuige gehoord(2e sessie)

Of Ts het handig aangepakt heeft kan ik niet zeggen wat ik wel weet is dat de wijze waarop de politie het uitvoerde gewoonweg niet juist is.
pi_80955717
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:17 schreef luijn het volgende:
Even 1 ding de wet identieficatie plicht gaat niet altijd op.
Het enigste wat er kan gebeuren bij weigering is je aanhouden.
Op het politieburo ben je nog steeds niets verplicht.
Je kan uiteindelijk een boete voor het niet tonen krijgen maar niemand in nederland is verplicht zich te identificieren!
De politie mag na je aanhouding zelf netjes gaan uitzoeken wie jij bent!
En kom nu niet met onzin verhalen ik heb dit zelf al toegepast.
En ja na een foute aanhouding zelfs zonder identificatie geen boete etc. eraan over gehouden.
Alleeen een agent die mij waarschijnlijk nooit meer vergeet.
In eerste instantie kreeg ik een boete en dat heb ik netjes voor laten komen.
En ja ik heb hier al vele keren gehoord dat je van de politie niet kan winnen dat is allemaal bullshit.
In mijn geval is de agent die een onjuist rapport had ingevuld ook als getuige gehoord(2e sessie)

Of Ts het handig aangepakt heeft kan ik niet zeggen wat ik wel weet is dat de wijze waarop de politie het uitvoerde gewoonweg niet juist is.
Wat een onzin, je krijgt een boete, dus ben je gewoon verplicht. Een geef maar een linkje met je zaaknummer, dan kunnen we het zelf nalezen.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  maandag 3 mei 2010 @ 08:52:02 #93
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_80958426
De politie heeft het recht om om je ID te vragen en die heb je dan direct te tonen. Ik zou dat zelf net zo goed niet doen zonder dat mij duidelijk is waarom het verzoek wordt neergelegd, maar zou wel rekening houden met de consequenties daarvan, zoals een boete voor niet tonen ID en eventueel een arrangement.
pi_80971135
quote:
Op zondag 2 mei 2010 14:06 schreef TC03 het volgende:
Dat dus.....
I'm not the man you think I am!
  maandag 3 mei 2010 @ 16:02:51 #95
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_80971947
Kennelijk was er iets in de buurt gebeurd waardoor die agenten nogal geagiteerd waren. Anders wordt je echt niet zomaar klemgereden. Dus ja, een onschuldig iemand is niet helemaal correct behandeld. Maar aangezien je er niet bepaald schade aan over gehouden hebt, boeiend.

Verder vind ik dat je echt enorm zit te miepen over dat opnoemen van je naam zeg. Als je daar al zo'n issue van maakt vraag ik me erg af hoe jij jezelf opgesteld hebt tegenover die agenten. Je hebt vast je meest stoere gezicht getrokken
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')