Tuurlijk kunnen ze dat.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:21 schreef Disana het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook precies wat ik bedoel hoor. De kerk vervreemdt, althans in het westen, en als reactie bijt de kerk zich vast in oud gedachtengoed. Vandaar ook die stijve pausen.
Ik vraag me ook af of deze kerk in staat zou zijn te moderniseren. Het lijkt mij dat de macht van zijn voetstuk valt als ze daaraan zouden beginnen.
ROFLMAOquote:Op dinsdag 13 april 2010 12:06 schreef Netsplitter het volgende:
Een beetje normaler reageren en respect hebben voor diegene die wel geloven zou geen kwaad kunnen.
Jezus was niet getrouwd, daar komt het vandaan natuurlijk.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:25 schreef msnk het volgende:
R.K kerk
Nooit begrepen waarom men binnen de Kerk dat ooit als regel heeft opgesteld, het zijn toch niet de woorden van God?
goed idee. Ik ook.quote:Op dinsdag 13 april 2010 11:17 schreef Klonk het volgende:
ok, ik ga me uitschrijven, dit is de fucking druppel
Moderniseren hebben ze met de Tweede Concilie gedaan. Als gevolg splitste een hoop conservatieven af, en de mensen die riepen om modernisering liepen alsnog weg bij de kerk naarmate de secularisering toenam. Nu gooien ze het over een andere boeg; liever een kleine groep trouwe gelovigen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:21 schreef Disana het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook precies wat ik bedoel hoor. De kerk vervreemdt, althans in het westen, en als reactie bijt de kerk zich vast in oud gedachtengoed. Vandaar ook die stijve pausen.
Ik vraag me ook af of deze kerk in staat zou zijn te moderniseren. Het lijkt mij dat de macht van zijn voetstuk valt als ze daaraan zouden beginnen.
Om dat dan als een regel op te stellen vind ik sowieso bizar.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:29 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Jezus was niet getrouwd, daar komt het vandaan natuurlijk.
Ik heb er ook naar gekeken, maar het heeft niet veel zin. Je Doop blijft altijd bestaan en de overheid doet toch al niets meer met de registratie.quote:
Nou, kennelijk geven sommige gemeentes het wel door aan de lokale Katholieke kerk, een vriendin van mij kreeg toen ze naar haar huidige woonplaats verhuisde ineens post van de Katholieke vrouwen vereniging aldaarquote:Op dinsdag 13 april 2010 12:33 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik heb er ook naar gekeken, maar het heeft niet veel zin. Je Doop blijft altijd bestaan en de overheid doet toch al niets meer met de registratie.
Je krijgt wel een brief als je bent verhuisd of je jezelf bij de nieuwe parochie wilt laten inschrijven. Volgens mij krijgt de kerk dat van de basisadministratie door.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:33 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik heb er ook naar gekeken, maar het heeft niet veel zin. Je Doop blijft altijd bestaan en de overheid doet toch al niets meer met de registratie.
Klopt, die brief kreeg ik dus ook (van de parochie dan hé, niet van de vrouwen vereniging). Bij de vorige verhuizing hoorde ik niks. Dus zal wel per gemeente verschillen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, kennelijk geven sommige gemeentes het wel door aan de lokale Katholieke kerk, een vriendin van mij kreeg toen ze naar haar huidige woonplaats verhuisde ineens post van de Katholieke vrouwen vereniging aldaar![]()
Terwijl ze dat in haar vorige woonplaatsen nooit gehad had, en ook niet in de kerk kwam of wat dan ook.
Moet je dan niet eerst zelf een verhuisbericht sturen ofzo? Ik had op internet wel wat voorbeeldbrieven gevonden voor uitschrijving en ik denk dat toch maar eens de moeite neem, alleen jammer dat je jezelf niet uit het doopregister kunt verwijderen dus.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:38 schreef Felagund het volgende:
[..]
Je krijgt wel een brief als je bent verhuisd of je jezelf bij de nieuwe parochie wilt laten inschrijven. Volgens mij krijgt de kerk dat van de basisadministratie door.
In zo'n geval schrijf je je sowieso uit lijkt me.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:42 schreef Leandra het volgende:
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat de gemeente dat doorgeeft??
Je zult maar gevlucht zijn voor een priester met een gebrek aan gevoel voor eerzaamheid, is het nog de gemeente die aan de organisatie waar die priester voor werkt doorgeeft waar je nu woont
Nou zo klein is die groep gelovigen wereldwijd niet, ik lees een getal van 1,1 miljard.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:32 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Moderniseren hebben ze met de Tweede Concilie gedaan. Als gevolg splitste een hoop conservatieven af, en de mensen die riepen om modernisering liepen alsnog weg bij de kerk naarmate de secularisering toenam. Nu gooien ze het over een andere boeg; liever een kleine groep trouwe gelovigen.
Op zich heb ik meer respect voor die laatste keuze, maar het zal zeker in het Westen veel kosten. Maarja, het loopt toch al leeg.
Jij denkt echt dat de meerderheid het niet erg vindt dat misbruik binnen de kerk plaatsvindt?quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:45 schreef Disana het volgende:
[..]
En ik vermoed dat het overgrote deel nog altijd kritiekloos is. Vandaar dat ik denk dat de kerk zich niet geroepen voelt iets aan het misbruik binnen eigen gelederen te doen.
Bij die 1,1 miljard zitten ik en een hoop andere users in dit topic dus ook. Dat zou wel een reden voor mij zijn om me uit te schrijven. Alhoewel die cijfers ook op de doopregisters gebaseerd kunnen zijn en dan helpt uitschrijven dus niet.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:45 schreef Disana het volgende:
[..]
Nou zo klein is die groep gelovigen wereldwijd niet, ik lees een getal van 1,1 miljard.
En ik vermoed dat het overgrote deel nog altijd kritiekloos is. Vandaar dat ik denk dat de kerk zich niet geroepen voelt iets aan het misbruik binnen eigen gelederen te doen.
Iddquote:Op dinsdag 13 april 2010 11:18 schreef Netsplitter het volgende:
Dus eigenlijk is het christelijke geloof alleen voor homofielen?
Zal de sgp blij mee zijn.
Waar zeg ik dat. Ik zeg, zoals ook al eerder, dat de meeste gelovigen waarschijnlijk niet eens op de hoogte zijn van wat er hier speelt. Op die gelovigen kan de kerk bouwen en nog jaren voortgaan zonder rekenschap af te leggen of veranderingen door te voeren om misbruik te voorkomen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:47 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Jij denkt echt dat de meerderheid het niet erg vindt dat misbruik binnen de kerk plaatsvindt?
Het is al lang geleden, maar een ex-katholieke vriend van mij kon zich wel met resultaat uitschrijven. Ook hij werd in zijn nieuwe woonplaats door de kerk verwelkomd. Ik weet alleen niet wat erbij komt kijken.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:48 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Bij die 1,1 miljard zitten ik en een hoop andere users in dit topic dus ook. Dat zou wel een reden voor mij zijn om me uit te schrijven. Alhoewel die cijfers ook op de doopregisters gebaseerd kunnen zijn en dan helpt uitschrijven dus niet.
Verder heeft het ook mooie kanten hoor, en voor veel mensen blijft het ook seculier een belangrijk onderdeel van hun culturele achtergrond. Maar door dit soort nieuws worden ook mensen die er eigenlijk totaal niet (meer) mee bezig waren met hun neus op de mindere kanten gedrukt.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:48 schreef heiden6 het volgende:
Ik begrijp niet dat er kinderneukerij voor nodig is om mensen een afkeer voor de katholieke kerk te bezorgen.
Ik kan me nauwelijks een walgelijker instituut voorstellen, niets moois aan.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:51 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Verder heeft het ook mooie kanten hoor, en voor veel mensen blijft het ook seculier een belangrijk onderdeel van hun culturele achtergrond. Maar door dit soort nieuws worden ook mensen die er eigenlijk totaal niet (meer) mee bezig waren met hun neus op de mindere kanten gedrukt.
De SGP heeft geen fluit met de RKK te maken. Een beetje algemene kennis mag wel hoor.quote:Op dinsdag 13 april 2010 11:18 schreef Netsplitter het volgende:
Dus eigenlijk is het christelijke geloof alleen voor homofielen?
Zal de sgp blij mee zijn.
Ieder zijn mening. Ik vind de kerken en het Vaticaan nog steeds mooie en inspirerende plaatsen om te bezoeken bijvoorbeeld. En als ik voor een begrafenis of trouwerij eens een religieuze dienst bijwoon vind ik de Kahtolieke toch nog altijd het meest bijzonder.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik kan me nauwelijks een walgelijker instituut voorstellen, niets moois aan.
Noem dan eens een paar mooie kanten. Ik associeer de kerk al jaren met conservatisme, oogkleppencultuur en (machts)misbruik. Christenen willen vaak dat je openstaat voor hun geloof, maar andersom komt 't niet bestaan van God en de hele reutemeteut nicht im frage.. Een monopolie op de waarheid noemde Hans Teeuwen dat.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:51 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Verder heeft het ook mooie kanten hoor, en voor veel mensen blijft het ook seculier een belangrijk onderdeel van hun culturele achtergrond. Maar door dit soort nieuws worden ook mensen die er eigenlijk totaal niet (meer) mee bezig waren met hun neus op de mindere kanten gedrukt.
Dat zou wel een ziek systeem zijn, dan wordt je als je ooit katholiek gedoopt bent de rest van je leven meegeteld in de statistieken.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:48 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Bij die 1,1 miljard zitten ik en een hoop andere users in dit topic dus ook. Dat zou wel een reden voor mij zijn om me uit te schrijven. Alhoewel die cijfers ook op de doopregisters gebaseerd kunnen zijn en dan helpt uitschrijven dus niet.
Ja, en als je daarna Moslim wordt tel je daar ook mee in de statistieken....quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:59 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Dat zou wel een ziek systeem zijn, dan wordt je als je ooit katholiek gedoopt bent de rest van je leven meegeteld in de statistieken.
Achja, volgens de islam is ieder mens van nature al moslim, alleen niet iedereen is zich daar van bewust. Dus volgens hun statistieken moet 100% van de wereldbevolking moslim zijn.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en als je daarna Moslim wordt tel je daar ook mee in de statistieken....
Het helpen van armen en wezen, het bijstaan van mensen in de moeilijkste momenten van hun leven, zoals bv overlijden.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:58 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Noem dan eens een paar mooie kanten. Ik associeer de kerk al jaren met conservatisme, oogkleppencultuur en (machts)misbruik. Christenen willen vaak dat je openstaat voor hun geloof, maar andersom komt 't niet bestaan van God en de hele reutemeteut nicht im frage.. Een monopolie op de waarheid noemde Hans Teeuwen dat.
Het helpen van armen en wezen wordt niet alleen door de katholieke kerk gedaan. Er zijn genoeg ongelovigen of andersgelovigen die net zoals de kerk het beste beentje voorhebben. Alleen hebben die mensen juist GEEN leider die oproept tot het stoppen van gebruik van condooms, waardoor HIV/AIDS vrij spel heeft, om maar even een voorbeeld te noemen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:06 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het helpen van armen en wezen, het bijstaan van mensen in de moeilijkste momenten van hun leven, zoals bv overlijden.
Ik ben vooral kwaad op het Vaticaan dat ze niets doen aan dit kindermisbruik schandaal, en dat daardoor alleen het negatieve in de belangstelling staat. Maar vergeet niet dat er heel veel lokale priesters zijn die mensen echt goed helpen.
"I think that on the balance the moral influence of religion has been awful. With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil. But for good people to do evil -- that takes religion."quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:06 schreef Viajero het volgende:
Het helpen van armen en wezen, het bijstaan van mensen in de moeilijkste momenten van hun leven, zoals bv overlijden.
Ik ben vooral kwaad op het Vaticaan dat ze niets doen aan dit kindermisbruik schandaal, en dat daardoor alleen het negatieve in de belangstelling staat. Maar vergeet niet dat er heel veel lokale priesters zijn die mensen echt goed helpen.
Wat een onzin.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:13 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
"I think that on the balance the moral influence of religion has been awful. With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil. But for good people to do evil -- that takes religion."
- Steven Weinberg -
Dat laatste vind ik dus onzin, de kerk roept namelijk ook op tot geen seks buiten het huwelijk. Dus die mensen gaan dan wel seks met jan en alleman hebben maar geen condooms dragen omdat de Kerk dat zegt? Dat slaat nergens op.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:12 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Het helpen van armen en wezen wordt niet alleen door de katholieke kerk gedaan. Er zijn genoeg ongelovigen of andersgelovigen die net zoals de kerk het beste beentje voorhebben. Alleen hebben die mensen juist GEEN leider die oproept tot het stoppen van gebruik van condooms, waardoor HIV/AIDS vrij spel heeft, om maar even een voorbeeld te noemen.
Goed argumentquote:
Bijstaan wanneer iemand komt te overlijden? Dat ligt er natuurlijk maar net aan. De RK-kerk gelooft nog heilig in de hel. Dus wanneer een persoon sterft als ongelovige of wanneer een gelovige zelfmoord pleegt dan zal de priester de nabestaanden vertellen dat hij of zij is afgedaald naar de hel.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:06 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ja he.quote:
Politieke ideologie kan goede mensen ook kwaad laten doen. Evenals hebzucht en allerlei andere zaken.quote:
Sex mag alleen binnen het huwelijk, je hebt in Katholicisme maar een sexpartner in je leven. Als mensen naar de Paus zouden luisteren dan zou HIV/AIDS nauwelijks bestaan.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:12 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Het helpen van armen en wezen wordt niet alleen door de katholieke kerk gedaan. Er zijn genoeg ongelovigen of andersgelovigen die net zoals de kerk het beste beentje voorhebben. Alleen hebben die mensen juist GEEN leider die oproept tot het stoppen van gebruik van condooms, waardoor HIV/AIDS vrij spel heeft, om maar even een voorbeeld te noemen.
Lulkoek. Tijdens een begrafenisdienst een tijd geleden van een zelfdoding werd er niets dan goeds gezegd.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bijstaan wanneer iemand komt te overlijden? Dat ligt er natuurlijk maar net aan. De RK-kerk gelooft nog heilig in de hel. Dus wanneer een persoon sterft als ongelovige of wanneer een gelovige zelfmoord pleegt dan zal de priester de nabestaanden vertellen dat hij of zij is afgedaald naar de hel.
Of je de nabestaanden daarmee een hart onder de riem steekt, durf ik te betwijfelen.
Dat is inderdaad mooi, maar heb je daar 'n kerk voor nodig? Ik geef ook aan goede doelen, en doe ook vrijwilligerswerk.. Wat Jac0bus ook zegt, het verschil is dat de kerk een kortzichtige seniele leiding heeft, die tegen bijvoorbeeld het gebruik van condooms is en homoseksualiteit als een zonde ziet... Waar ben je dan mee bezig denk ik dan. Hoe denk jij over homoseksualiteit, vind je dat ook een zonde?quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:06 schreef Viajero het volgende:
[..]
Slechte mensen doen vaak ook goede dingen nadat ze bekeerd zijn. Halfwaarheden en laster draagt echt niet bij aan een volwassen discussie.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:13 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
"I think that on the balance the moral influence of religion has been awful. With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil. But for good people to do evil -- that takes religion."
- Steven Weinberg -
Ik vind niet dat het aan de kerk is om te bepalen met wie je wel of geen seks mag hebben. Dat mensen met hun geloof niet seks hebben voor het huwelijk is prima maar het is vandaag de dag redelijk geaccepteerd om gewoon seks te hebben in een relatie, wel of geen huwelijk. En dan mag je dus van de kerk geen condoom gebruiken, of zelfs gehele onthoudingquote:Op dinsdag 13 april 2010 13:14 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik dus onzin, de kerk roept namelijk ook op tot geen seks buiten het huwelijk. Dus die mensen gaan dan wel seks met jan en alleman hebben maar geen condooms dragen omdat de Kerk dat zegt? Dat slaat nergens op.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Priesters zijn er om mensen te troosten in dit soort gevallen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bijstaan wanneer iemand komt te overlijden? Dat ligt er natuurlijk maar net aan. De RK-kerk gelooft nog heilig in de hel. Dus wanneer een persoon sterft als ongelovige of wanneer een gelovige zelfmoord pleegt dan zal de priester de nabestaanden vertellen dat hij of zij is afgedaald naar de hel.
Of je de nabestaanden daarmee een hart onder de riem steekt, durf ik te betwijfelen.
Een zwaluw maakt nog geen zomer. Bovendien, was het wel een priester? Oftewel; was hij wel Rooms-katholiek. Daar komt bij dat het RK-geloof in Nederland niet langer oerconservatief is. Dat geldt echter niet voor landen waar de kerk nog wel veel macht heeft.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:19 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Lulkoek. Tijdens een begrafenisdienst een tijd geleden van een zelfdoding werd er niets dan goeds gezegd.
Als dit je argument is, snap je blijkbaar de quote niet.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:16 schreef Netsplitter het volgende:
Ja he.
Alsof elke religie aanzet tot geweld.
Zo, argument genoeg voor je?
Dus als een Katholiek geinspireerd door het geloof goede dingen doet dan telt het niet omdat dat ook zonder geloof had gekund?quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:20 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Dat is inderdaad mooi, maar heb je daar 'n kerk voor nodig? Ik geef ook aan goede doelen, en doe ook vrijwilligerswerk.. Wat Jac0bus ook zegt, het verschil is dat de kerk een kortzichtige seniele leiding heeft, die tegen bijvoorbeeld het gebruik van condooms is en homoseksualiteit als een zonde ziet... Waar ben je dan mee bezig denk ik dan. Hoe denk jij over homoseksualiteit, vind je dat ook een zonde?
Ze hebben gewoon principes, en ik heb echt geen medelijden met mensen die dan met de Kerk als excuus geen condoom gebruiken maar wel vrolijk hun piemel in alles steken.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:21 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ik vind niet dat het aan de kerk is om te bepalen met wie je wel of geen seks mag hebben. Dat mensen met hun geloof niet seks hebben voor het huwelijk is prima maar het is vandaag de dag redelijk geaccepteerd om gewoon seks te hebben in een relatie, wel of geen huwelijk. En dan mag je dus van de kerk geen condoom gebruiken, of zelfs gehele onthoudingTja wat wil je dan, mensen daadwerkelijk willen helpen of ziektes laten verspreiden?
Daarbij vergeet je voor het gemak wel even dat HIV in Afrika zo wijdverbreid is, dat je helemaal niet vreemd hoeft te gaan om het op te lopen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:23 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon principes, en ik heb echt geen medelijden met mensen die dan met de Kerk als excuus geen condoom gebruiken maar wel vrolijk hun piemel in alles steken.
Het citaat stelt dat religie goede mensen slechte daden laat verrichten. Dat 'goede' is waar het allemaal om draait. Gelovigen handelen vanuit de overtuiging goede dingen te doen, die vaak heel slecht uitpakken. Neem de inquisitie. In wezen waren de inquisitors ervan overtuigd dat zij zondaars hielpen. Zonder hun hulp zouden de ketters immers niet in het paradijs komen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:22 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Wat klopt er niet aan mijn interpretatie dan? Geef anders ook even je eigen.
Ik heb er aardig wat over gelezen, en de kansen op infectie bij een monogame heterosexuele relatie zijn ook in Afrika nog steeds veel kleiner dan bij meer promiscu gedrag.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:25 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Daarbij vergeet je voor het gemak wel even dat HIV in Afrika zo wijdverbreid is, dat je helemaal niet vreemd hoeft te gaan om het op te lopen.
Jij vindt het prima als de kerk zegt dat je geen condooms mag gebruiken je ziet tegelijkertijd ook Afrikanen als mensen die overal hun piemel in steken?quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:23 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon principes, en ik heb echt geen medelijden met mensen die dan met de Kerk als excuus geen condoom gebruiken maar wel vrolijk hun piemel in alles steken.
Dat is je eigen keuze. Maar als de Kerk zegt dat je geen sex mag hebben buiten het huwelijk en je doet dat toch, dan kan je echt de kerk niet verwijten dat je geen condoom omdoet. Je doet namelijk per definitie al iets dat niet mag van de kerk.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:21 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ik vind niet dat het aan de kerk is om te bepalen met wie je wel of geen seks mag hebben. Dat mensen met hun geloof niet seks hebben voor het huwelijk is prima maar het is vandaag de dag redelijk geaccepteerd om gewoon seks te hebben in een relatie, wel of geen huwelijk. En dan mag je dus van de kerk geen condoom gebruiken, of zelfs gehele onthoudingTja wat wil je dan, mensen daadwerkelijk willen helpen of ziektes laten verspreiden?
Dat zegt natuurlijk niks. Ik ben ook nooit misbruikt door een priester, maar dat betekent niet dat het niet gebeurt. Het geloof van een priester dwingt hem te geloven dat een zondaar naar de hel gaat. Simpel.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:22 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Priesters zijn er om mensen te troosten in dit soort gevallen.
En daarom noemde ik ook politieke ideologie. Veel nazi's en communisten waren er bijvoorbeeld van overtuigd goede dingen te doen, en we weten allemaal hoe dat kon uitpakken. Hetzelfde geldt voor andere overtuigingen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het citaat stelt dat religie goede mensen slechte daden laat verrichten. Dat 'goede' is waar het allemaal om draait. Gelovigen handelen vanuit de overtuiging goede dingen te doen, die vaak heel slecht uitpakken. Neem de inquisitie. In wezen waren de inquisitors ervan overtuigd dat zij zondaars hielpen. Zonder hun hulp zouden de ketters immers niet in het paradijs komen.
We weten allemaal hoe de inquisitie is uitgepakt.
Wat 't laatste betreft zijn we 't denk ik wel eens. Ik vind 't mooi voor je dat de kerk je inspireert tot goede dingen. Alleen zal 't er bij mij nooit in komen. Ik snap niet dat mensen ergens in geloven puur omdat 't in een boek staat. En dat mensen hun inspiratie daar uit moeten halen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:23 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dus als een Katholiek geinspireerd door het geloof goede dingen doet dan telt het niet omdat dat ook zonder geloof had gekund?
En nee, ik persoonlijk vind homosexualiteit geen zonde. Ik wijs alleen op de hypocrisie van de Kerk die dat wel vind, behalve als het gaat om het verkrachten van kleine jongetjes.
Het gaat nu allang niet meer om seks buiten het huwelijk. Zoals hierboven ook al is gezegd is HIV/AIDS al zo verspreidt in Afrika dat je de ziekte op kan lopen als je maar 1 sexpartner hebt. Denk aan kinderen die geboren zijn met AIDS. Als dat jouw partner is zou ik het toch echt met condoom doen. Ofnee, dat mag niet van de paus? Dan maar AIDS!quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:27 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat is je eigen keuze. Maar als de Kerk zegt dat je geen sex mag hebben buiten het huwelijk en je doet dat toch, dan kan je echt de kerk niet verwijten dat je geen condoom omdoet. Je doet namelijk per definitie al iets dat niet mag van de kerk.
Als een van de huwelijkspartners een geslachtsziekte heeft dan mogen condooms wel hoor.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:25 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Daarbij vergeet je voor het gemak wel even dat HIV in Afrika zo wijdverbreid is, dat je helemaal niet vreemd hoeft te gaan om het op te lopen.
Het is duidelijk dat jij niet weet waar je het over hebt nu. Ik ken, door die vrienden van mij, aardig wat priesters en pastors in de regio en er is er geen een die zoiets zou zeggen over een zelfmoordenaar.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk niks. Ik ben ook nooit misbruikt door een priester, maar dat betekent niet dat het niet gebeurt. Het geloof van een priester dwingt hem te geloven dat een zondaar naar de hel gaat. Simpel.
Onzin, de Kerk zegt ook dat je monogaam moet zijn, maar daar luisteren ze dan niet naar? Voor allebei kom je net zo goed in de hel volgens de priesters, dus mij maak je niet wijs dat de Kerk hier fout zit. Die mensen kiezen er zelf voor. Een beetje eigen verantwoordelijkheid mag best.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:27 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Jij vindt het prima als de kerk zegt dat je geen condooms mag gebruiken je ziet tegelijkertijd ook Afrikanen als mensen die overal hun piemel in steken?Ga je schamen. Elk mens heeft behoefte aan seks dus met of zonder condoom, het gebeurt toch wel. En als je dan gaat roepen dat condooms slecht zijn dan ben je hartstikke fout bezig. Dan kan het me niet schelen dat je kerk ook goede dingen doet. Die doen nietkatholieke mensen ook.
Bron: Poku, N. K. and Whiteside, A. (2004) 'The Poltical Economy of AIDS in Africa', 235.quote:"Aside from polygynous relationships, which can be quite prevalent in parts of Africa, there are also widespread practices of sexual networking that involve multiple overlapping or concurrent sexual partners."
Dat mag dus wel van de Paus. Je zal nieuwe laster moeten vinden.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:31 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Het gaat nu allang niet meer om seks buiten het huwelijk. Zoals hierboven ook al is gezegd is HIV/AIDS al zo verspreidt in Afrika dat je de ziekte op kan lopen als je maar 1 sexpartner hebt. Denk aan kinderen die geboren zijn met AIDS. Als dat jouw partner is zou ik het toch echt met condoom doen. Ofnee, dat mag niet van de paus? Dan maar AIDS!
In Nederland.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:08 schreef IHVK het volgende:
Ach het zal bij de hardcore homofoben misschien helpen, maar verder vervreemden ze alleen maar nog meer mensen hiermee.
Verschil is dat reli's worden beschouwd als goede mensen. Dat gold niet voor nazi's en commu's.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:29 schreef 9x19 het volgende:
[..]
En daarom noemde ik ook politieke ideologie. Veel nazi's en communisten waren er bijvoorbeeld van overtuigd goede dingen te doen, en we weten allemaal hoe dat kon uitpakken. Hetzelfde geldt voor andere overtuigingen.
In die tijd en op die plaats waren ze volgens de publieke opinie juist de goede mensen in die samenlevingen. Net zoals Christenen voor veel Moslims kwaadaardig zijn en vice versa, maar zijzelf juist goed.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Verschil is dat reli's worden beschouwd als goede mensen. Dat gold niet voor nazi's en commu's.
Condooms mogen van de paus? Ja hij kan het niet verbieden natuurlijk, maar hij heeft gezegd dat AIDS stoppen niet lukt door condooms te gebruiken. Hij ging zelfs zo ver door te zeggen dat het het probleem alleen maar erger maaktquote:Op dinsdag 13 april 2010 13:34 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat mag dus wel van de Paus. Je zal nieuwe laster moeten vinden.
Toch vind ik het moeilijk met elkaar te vergelijken. De bijbel schijnt liefde te prediken. Dat moet dus ook gelden voor de aanhangers van dit boek. Dat kan niet worden gezegd van het nazisme of het communisme.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:40 schreef 9x19 het volgende:
[..]
In die tijd en op die plaats waren ze volgens de publieke opinie juist de goede mensen in die samenlevingen. Net zoals Christenen voor veel Moslims kwaadaardig zijn en vice versa, maar zijzelf juist goed.
Dat geeft al aan dat het citaat klopt, want iemand die je als kwaadaardig beschouwt zul je nooit zo benaderen als iemand die je als "goed" beschouwt, daarmee kan het dus zijn dat een "goed" iemand door religie minder goede dingen doet.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:40 schreef 9x19 het volgende:
[..]
In die tijd en op die plaats waren ze volgens de publieke opinie juist de goede mensen in die samenlevingen. Net zoals Christenen voor veel Moslims kwaadaardig zijn en vice versa, maar zijzelf juist goed.
Moet nou echt altijd de inquisitie en de kruistochten erbij gehaald worden? Me dunkt dat er genoeg over het christendom in de huidige samenleving te zeggen valt zonder terug te vallen op gebeurtenissen van honderden jaren geleden.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het citaat stelt dat religie goede mensen slechte daden laat verrichten. Dat 'goede' is waar het allemaal om draait. Gelovigen handelen vanuit de overtuiging goede dingen te doen, die vaak heel slecht uitpakken. Neem de inquisitie. In wezen waren de inquisitors ervan overtuigd dat zij zondaars hielpen. Zonder hun hulp zouden de ketters immers niet in het paradijs komen.
We weten allemaal hoe de inquisitie is uitgepakt.
Je stelt nu dat het komt omdat ze daar in Afrika niet bepaald monogaam zijn. Zijn we dat hier wel dan? Ik denk dat menig man en vrouw van rond de 25 al verschillende bedpartners gehad heeft. Waarom is het hier dan geen groot probleem? Deels omdat we condooms gebruiken en we goede seksvoorlichting krijgen. Dat is wat de paus ontraadt en mede daarom(niet alleen) zie je dat het in Afrika een groot probleem is, en voorlopig ook zo zal blijven.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:33 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Onzin, de Kerk zegt ook dat je monogaam moet zijn, maar daar luisteren ze dan niet naar? Voor allebei kom je net zo goed in de hel volgens de priesters, dus mij maak je niet wijs dat de Kerk hier fout zit. Die mensen kiezen er zelf voor. Een beetje eigen verantwoordelijkheid mag best.
En natuurlijk is Afrika veel promiscuer dan bijvoorbeeld Europa, zie de geschiedenis van polygamie enzo. Hoe denk je dat AIDS daar anders ooit zo had kunnen groeien? En dit is geen vooroordeel, iedere antropoloog, medicus, enzovoorts zal je hetzelfde vertellen.
[..]
Bron: Poku, N. K. and Whiteside, A. (2004) 'The Poltical Economy of AIDS in Africa', 235.
Ik denk dat Europeanen gemiddeld monogamer zijn in ieder geval, wat ook de strekking is van bijvoorbeeld de bron die ik gaf. Zoiets komt misschien in bepaalde kringen hier ook voor, maar het lijkt me uitzonderlijk als ik naar mezelf en mijn omgeving kijk.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:04 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Je stelt nu dat het komt omdat ze daar in Afrika niet bepaald monogaam zijn. Zijn we dat hier wel dan? Ik denk dat menig man en vrouw van rond de 25 al verschillende bedpartners gehad heeft.
Dat zal zeker bijdragen, maar zoals met de meeste dingen spelen er meerdere factoren.quote:Waarom is het hier dan geen groot probleem? Deels omdat we condooms gebruiken en we goede seksvoorlichting krijgen. Dat is wat de paus ontraadt en mede daarom(niet alleen) zie je dat het in Afrika een groot probleem is, en voorlopig ook zo zal blijven.
En dat is ook allemaal hartstikke fijn. Maar dat hebben we het niet over. Ik haalde de inquisitie erbij om het eerdergenoemde citaat te verklaren.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:02 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Moet nou echt altijd de inquisitie en de kruistochten erbij gehaald worden? Me dunkt dat er genoeg over het christendom in de huidige samenleving te zeggen valt zonder terug te vallen op gebeurtenissen van honderden jaren geleden.
En als ik dan kijk naar de rol die het Christendom in onze samenleving speelt, denk ik dat er vooral een positief effect vanuit gaat. Veel kerken proberen hun steentje bij te dragen aan de lokale gemeenschap, veel Christelijke goede doelen (leger des heils etc.) komen op voor de zwakkeren in de samenleving, er gaat een samenbindende functie vanuit voor veel vereenzaamde ouderen, etcetera.
En ja, er zijn ook debiele priesters en debiele evangelici. Maar die overheersen wel héél erg het algemene beeld, ook in dit topic weer.
Klopt. Slechte hygiëne bijvoorbeeld. Vieze naalden in ziekenhuizen. Maar dat neemt niet weg dat de paus en zijn clubje idioten ook een factor is. En dat terwijl we het nu alleen ngo maar over AIDS in Afrika hebben. Er zijn nog genoeg andere voorbeelden. Bijvoorbeeld homoseksualiteit waar die topic over gestart is.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:07 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik denk dat Europeanen gemiddeld monogamer zijn in ieder geval, wat ook de strekking is van bijvoorbeeld de bron die ik gaf. Zoiets komt misschien in bepaalde kringen hier ook voor, maar het lijkt me uitzonderlijk als ik naar mezelf en mijn omgeving kijk.
[..]
Dat zal zeker bijdragen, maar zoals met de meeste dingen spelen er meerdere factoren.
Tja gewone mensen zoals jij en ik kunnen er wel om lachen zo slecht maar je moet wel onthouden dat er veel te veel mensen op deze wereld die zooi krankzinnigen daar in het Vaticaan serieus nemen. En dat is dan weer niet om te lachenquote:Op dinsdag 13 april 2010 14:13 schreef Twizu het volgende:
Ik moest stiekem glimlachen toen ik het zag op TV.
Ze maken zichzelf toch belachelijk op deze manier.
Ik vond dat citaat ook al van simplisme getuigen, eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dat is ook allemaal hartstikke fijn. Maar dat hebben we het niet over. Ik haalde de inquisitie erbij om het eerdergenoemde citaat te verklaren.
En zonder bronvermelding uiteraardquote:Op dinsdag 13 april 2010 14:14 schreef Twizu het volgende:
Wel grappig dat ze normaal niks van de wetenschap moeten hebben, maar als het opeens zo uitkomt baseren ze het daar wel op.
Dat slaat helemaal nergens op.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:32 schreef Viajero het volgende:
Even een lijstje van de landen met de hoogste percentages HIV, tussen haakjes het percentage Katholieken in die landen:
1 Swaziland 26.1 (5.35% Katholiek)
2 Botswana 23.9 (4.94% Katholiek)
3 Lesotho 23.2 (48.76 % Katholiek)
4 South Africa 18.1 (6.43% Katholiek)
5 Namibia 15.3 (16.95% Katholiek)
6 Zimbabwe 15.3 (7.71% Katholiek)
7 Zambia 15.2 (26.31% Katholiek)
8 Mozambique 12.5 (22.23% Katholiek)
9 Malawi 11.9 (19.57% Katholiek)
10 Kenya 6.7 (23.26% Katholiek)
Duidelijk de fout van de Paus. In veel landen schijnen zelfs veel niet-Katholieken naar hem te luisteren, want er zijn meer mensen met HIV dan Katholieken....
Bronnen:
http://www.nationmaster.c(...)holics-as-percentage
http://www.indexmundi.com/g/r.aspx?t=50&v=32
Wat klopt er niet aan? Mensen hier schijnen te vinden dat de Paus de hoofdschuldige is aan HIV in Afrika, terwijl de landen waar de meeste HIV voorkomt nauwelijks Katholieken hebben.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat slaat helemaal nergens op.
Als je statistiek niet begrijpt moet je het niet gebruiken
In elk geval niet meer dan 5.35%, want meer Katholieken zijn er gewoon niet....quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:51 schreef Amos_ het volgende:
Nou maar als nou 80% van die HIV besmetten katholiek is, dan zou je wel kunnen zeggen dat...
De statistieken gaan nu per hoofd van de bevolking, niet per besmette patient, snappie?
Even duidelijker: Het laat de statistieken zien van het land zelf.
Van de groep van 26% die HIV heeft, staat niet te vinden wie van die 26% katholiek is.
Nazi's hadden geen religieuze achtergrond. Een hoger wezen dat hun beoordeelde na hun doood was hun vreemd. Dus dat kan geen drijfveer geweest zijn om goede dingen te doen, of een afschrikmiddel tegen slechte dingen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:29 schreef 9x19 het volgende:
[..]
En daarom noemde ik ook politieke ideologie. Veel nazi's en communisten waren er bijvoorbeeld van overtuigd goede dingen te doen, en we weten allemaal hoe dat kon uitpakken. Hetzelfde geldt voor andere overtuigingen.
Maar dat kan wel betekenen dat 100% van de Katholieken HIV positief zijn.....quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:54 schreef Viajero het volgende:
[..]
In elk geval niet meer dan 5.35%, want meer Katholieken zijn er gewoon niet....
Als van de HIV patienten 90% katholiek is, zijn ze wel oververtegenwoordigd bijvoorbeeld. (geen zin om te rekenen hoeveel het max kan zijn)quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:54 schreef Viajero het volgende:
[..]
In elk geval niet meer dan 5.35%, want meer Katholieken zijn er gewoon niet....
Omdat op het moment dat ze bijna dood gaan zij hun zonde opbiechten ze rein de hemel in kunnen gaan.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:55 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nazi's hadden geen religieuze achtergrond. Een hoger wezen dat hun beoordeelde na hun doood was hun vreemd. Dus dat kan geen drijfveer geweest zijn om goede dingen te doen, of een afschrikmiddel tegen slechte dingen.
Maar hoe kan een pedofiele predikant het met zijn geweten en geloof verantwoorden dat hij in de hemel zal komen terwijl hij duidelijk zondigd tegen god?
Wat kost een aflaat tegenwoordig?quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:55 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nazi's hadden geen religieuze achtergrond. Een hoger wezen dat hun beoordeelde na hun doood was hun vreemd. Dus dat kan geen drijfveer geweest zijn om goede dingen te doen, of een afschrikmiddel tegen slechte dingen.
Maar hoe kan een pedofiele predikant het met zijn geweten en geloof verantwoorden dat hij in de hemel zal komen terwijl hij duidelijk zondigd tegen god?
2 koorknaapjes...quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wat kost een aflaat tegenwoordig?
Dat zou kunnen ja. Maar volgens sommigen hier is de Paus de enige oorzaak van HIV, immers als je van hem een condoom zou mogen gebruiken dan zou er geen HIV zijn. Hoe verklaar je die 20% van de bevolking die wel HIV heeft maar niet Katholiek is?quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat kan wel betekenen dat 100% van de Katholieken HIV positief zijn.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |