Tuurlijk kunnen ze dat.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:21 schreef Disana het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook precies wat ik bedoel hoor. De kerk vervreemdt, althans in het westen, en als reactie bijt de kerk zich vast in oud gedachtengoed. Vandaar ook die stijve pausen.
Ik vraag me ook af of deze kerk in staat zou zijn te moderniseren. Het lijkt mij dat de macht van zijn voetstuk valt als ze daaraan zouden beginnen.
ROFLMAOquote:Op dinsdag 13 april 2010 12:06 schreef Netsplitter het volgende:
Een beetje normaler reageren en respect hebben voor diegene die wel geloven zou geen kwaad kunnen.
Jezus was niet getrouwd, daar komt het vandaan natuurlijk.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:25 schreef msnk het volgende:
R.K kerk
Nooit begrepen waarom men binnen de Kerk dat ooit als regel heeft opgesteld, het zijn toch niet de woorden van God?
goed idee. Ik ook.quote:Op dinsdag 13 april 2010 11:17 schreef Klonk het volgende:
ok, ik ga me uitschrijven, dit is de fucking druppel
Moderniseren hebben ze met de Tweede Concilie gedaan. Als gevolg splitste een hoop conservatieven af, en de mensen die riepen om modernisering liepen alsnog weg bij de kerk naarmate de secularisering toenam. Nu gooien ze het over een andere boeg; liever een kleine groep trouwe gelovigen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:21 schreef Disana het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook precies wat ik bedoel hoor. De kerk vervreemdt, althans in het westen, en als reactie bijt de kerk zich vast in oud gedachtengoed. Vandaar ook die stijve pausen.
Ik vraag me ook af of deze kerk in staat zou zijn te moderniseren. Het lijkt mij dat de macht van zijn voetstuk valt als ze daaraan zouden beginnen.
Om dat dan als een regel op te stellen vind ik sowieso bizar.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:29 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Jezus was niet getrouwd, daar komt het vandaan natuurlijk.
Ik heb er ook naar gekeken, maar het heeft niet veel zin. Je Doop blijft altijd bestaan en de overheid doet toch al niets meer met de registratie.quote:
Nou, kennelijk geven sommige gemeentes het wel door aan de lokale Katholieke kerk, een vriendin van mij kreeg toen ze naar haar huidige woonplaats verhuisde ineens post van de Katholieke vrouwen vereniging aldaarquote:Op dinsdag 13 april 2010 12:33 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik heb er ook naar gekeken, maar het heeft niet veel zin. Je Doop blijft altijd bestaan en de overheid doet toch al niets meer met de registratie.
Je krijgt wel een brief als je bent verhuisd of je jezelf bij de nieuwe parochie wilt laten inschrijven. Volgens mij krijgt de kerk dat van de basisadministratie door.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:33 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik heb er ook naar gekeken, maar het heeft niet veel zin. Je Doop blijft altijd bestaan en de overheid doet toch al niets meer met de registratie.
Klopt, die brief kreeg ik dus ook (van de parochie dan hé, niet van de vrouwen vereniging). Bij de vorige verhuizing hoorde ik niks. Dus zal wel per gemeente verschillen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, kennelijk geven sommige gemeentes het wel door aan de lokale Katholieke kerk, een vriendin van mij kreeg toen ze naar haar huidige woonplaats verhuisde ineens post van de Katholieke vrouwen vereniging aldaar![]()
Terwijl ze dat in haar vorige woonplaatsen nooit gehad had, en ook niet in de kerk kwam of wat dan ook.
Moet je dan niet eerst zelf een verhuisbericht sturen ofzo? Ik had op internet wel wat voorbeeldbrieven gevonden voor uitschrijving en ik denk dat toch maar eens de moeite neem, alleen jammer dat je jezelf niet uit het doopregister kunt verwijderen dus.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:38 schreef Felagund het volgende:
[..]
Je krijgt wel een brief als je bent verhuisd of je jezelf bij de nieuwe parochie wilt laten inschrijven. Volgens mij krijgt de kerk dat van de basisadministratie door.
In zo'n geval schrijf je je sowieso uit lijkt me.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:42 schreef Leandra het volgende:
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat de gemeente dat doorgeeft??
Je zult maar gevlucht zijn voor een priester met een gebrek aan gevoel voor eerzaamheid, is het nog de gemeente die aan de organisatie waar die priester voor werkt doorgeeft waar je nu woont
Nou zo klein is die groep gelovigen wereldwijd niet, ik lees een getal van 1,1 miljard.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:32 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Moderniseren hebben ze met de Tweede Concilie gedaan. Als gevolg splitste een hoop conservatieven af, en de mensen die riepen om modernisering liepen alsnog weg bij de kerk naarmate de secularisering toenam. Nu gooien ze het over een andere boeg; liever een kleine groep trouwe gelovigen.
Op zich heb ik meer respect voor die laatste keuze, maar het zal zeker in het Westen veel kosten. Maarja, het loopt toch al leeg.
Jij denkt echt dat de meerderheid het niet erg vindt dat misbruik binnen de kerk plaatsvindt?quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:45 schreef Disana het volgende:
[..]
En ik vermoed dat het overgrote deel nog altijd kritiekloos is. Vandaar dat ik denk dat de kerk zich niet geroepen voelt iets aan het misbruik binnen eigen gelederen te doen.
Bij die 1,1 miljard zitten ik en een hoop andere users in dit topic dus ook. Dat zou wel een reden voor mij zijn om me uit te schrijven. Alhoewel die cijfers ook op de doopregisters gebaseerd kunnen zijn en dan helpt uitschrijven dus niet.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:45 schreef Disana het volgende:
[..]
Nou zo klein is die groep gelovigen wereldwijd niet, ik lees een getal van 1,1 miljard.
En ik vermoed dat het overgrote deel nog altijd kritiekloos is. Vandaar dat ik denk dat de kerk zich niet geroepen voelt iets aan het misbruik binnen eigen gelederen te doen.
Iddquote:Op dinsdag 13 april 2010 11:18 schreef Netsplitter het volgende:
Dus eigenlijk is het christelijke geloof alleen voor homofielen?
Zal de sgp blij mee zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |