Dat geeft al aan dat het citaat klopt, want iemand die je als kwaadaardig beschouwt zul je nooit zo benaderen als iemand die je als "goed" beschouwt, daarmee kan het dus zijn dat een "goed" iemand door religie minder goede dingen doet.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:40 schreef 9x19 het volgende:
[..]
In die tijd en op die plaats waren ze volgens de publieke opinie juist de goede mensen in die samenlevingen. Net zoals Christenen voor veel Moslims kwaadaardig zijn en vice versa, maar zijzelf juist goed.
Moet nou echt altijd de inquisitie en de kruistochten erbij gehaald worden? Me dunkt dat er genoeg over het christendom in de huidige samenleving te zeggen valt zonder terug te vallen op gebeurtenissen van honderden jaren geleden.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het citaat stelt dat religie goede mensen slechte daden laat verrichten. Dat 'goede' is waar het allemaal om draait. Gelovigen handelen vanuit de overtuiging goede dingen te doen, die vaak heel slecht uitpakken. Neem de inquisitie. In wezen waren de inquisitors ervan overtuigd dat zij zondaars hielpen. Zonder hun hulp zouden de ketters immers niet in het paradijs komen.
We weten allemaal hoe de inquisitie is uitgepakt.
Je stelt nu dat het komt omdat ze daar in Afrika niet bepaald monogaam zijn. Zijn we dat hier wel dan? Ik denk dat menig man en vrouw van rond de 25 al verschillende bedpartners gehad heeft. Waarom is het hier dan geen groot probleem? Deels omdat we condooms gebruiken en we goede seksvoorlichting krijgen. Dat is wat de paus ontraadt en mede daarom(niet alleen) zie je dat het in Afrika een groot probleem is, en voorlopig ook zo zal blijven.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:33 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Onzin, de Kerk zegt ook dat je monogaam moet zijn, maar daar luisteren ze dan niet naar? Voor allebei kom je net zo goed in de hel volgens de priesters, dus mij maak je niet wijs dat de Kerk hier fout zit. Die mensen kiezen er zelf voor. Een beetje eigen verantwoordelijkheid mag best.
En natuurlijk is Afrika veel promiscuer dan bijvoorbeeld Europa, zie de geschiedenis van polygamie enzo. Hoe denk je dat AIDS daar anders ooit zo had kunnen groeien? En dit is geen vooroordeel, iedere antropoloog, medicus, enzovoorts zal je hetzelfde vertellen.
[..]
Bron: Poku, N. K. and Whiteside, A. (2004) 'The Poltical Economy of AIDS in Africa', 235.
Ik denk dat Europeanen gemiddeld monogamer zijn in ieder geval, wat ook de strekking is van bijvoorbeeld de bron die ik gaf. Zoiets komt misschien in bepaalde kringen hier ook voor, maar het lijkt me uitzonderlijk als ik naar mezelf en mijn omgeving kijk.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:04 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Je stelt nu dat het komt omdat ze daar in Afrika niet bepaald monogaam zijn. Zijn we dat hier wel dan? Ik denk dat menig man en vrouw van rond de 25 al verschillende bedpartners gehad heeft.
Dat zal zeker bijdragen, maar zoals met de meeste dingen spelen er meerdere factoren.quote:Waarom is het hier dan geen groot probleem? Deels omdat we condooms gebruiken en we goede seksvoorlichting krijgen. Dat is wat de paus ontraadt en mede daarom(niet alleen) zie je dat het in Afrika een groot probleem is, en voorlopig ook zo zal blijven.
En dat is ook allemaal hartstikke fijn. Maar dat hebben we het niet over. Ik haalde de inquisitie erbij om het eerdergenoemde citaat te verklaren.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:02 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Moet nou echt altijd de inquisitie en de kruistochten erbij gehaald worden? Me dunkt dat er genoeg over het christendom in de huidige samenleving te zeggen valt zonder terug te vallen op gebeurtenissen van honderden jaren geleden.
En als ik dan kijk naar de rol die het Christendom in onze samenleving speelt, denk ik dat er vooral een positief effect vanuit gaat. Veel kerken proberen hun steentje bij te dragen aan de lokale gemeenschap, veel Christelijke goede doelen (leger des heils etc.) komen op voor de zwakkeren in de samenleving, er gaat een samenbindende functie vanuit voor veel vereenzaamde ouderen, etcetera.
En ja, er zijn ook debiele priesters en debiele evangelici. Maar die overheersen wel héél erg het algemene beeld, ook in dit topic weer.
Klopt. Slechte hygiëne bijvoorbeeld. Vieze naalden in ziekenhuizen. Maar dat neemt niet weg dat de paus en zijn clubje idioten ook een factor is. En dat terwijl we het nu alleen ngo maar over AIDS in Afrika hebben. Er zijn nog genoeg andere voorbeelden. Bijvoorbeeld homoseksualiteit waar die topic over gestart is.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:07 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik denk dat Europeanen gemiddeld monogamer zijn in ieder geval, wat ook de strekking is van bijvoorbeeld de bron die ik gaf. Zoiets komt misschien in bepaalde kringen hier ook voor, maar het lijkt me uitzonderlijk als ik naar mezelf en mijn omgeving kijk.
[..]
Dat zal zeker bijdragen, maar zoals met de meeste dingen spelen er meerdere factoren.
Tja gewone mensen zoals jij en ik kunnen er wel om lachen zo slecht maar je moet wel onthouden dat er veel te veel mensen op deze wereld die zooi krankzinnigen daar in het Vaticaan serieus nemen. En dat is dan weer niet om te lachenquote:Op dinsdag 13 april 2010 14:13 schreef Twizu het volgende:
Ik moest stiekem glimlachen toen ik het zag op TV.
Ze maken zichzelf toch belachelijk op deze manier.
Ik vond dat citaat ook al van simplisme getuigen, eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dat is ook allemaal hartstikke fijn. Maar dat hebben we het niet over. Ik haalde de inquisitie erbij om het eerdergenoemde citaat te verklaren.
En zonder bronvermelding uiteraardquote:Op dinsdag 13 april 2010 14:14 schreef Twizu het volgende:
Wel grappig dat ze normaal niks van de wetenschap moeten hebben, maar als het opeens zo uitkomt baseren ze het daar wel op.
Dat slaat helemaal nergens op.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:32 schreef Viajero het volgende:
Even een lijstje van de landen met de hoogste percentages HIV, tussen haakjes het percentage Katholieken in die landen:
1 Swaziland 26.1 (5.35% Katholiek)
2 Botswana 23.9 (4.94% Katholiek)
3 Lesotho 23.2 (48.76 % Katholiek)
4 South Africa 18.1 (6.43% Katholiek)
5 Namibia 15.3 (16.95% Katholiek)
6 Zimbabwe 15.3 (7.71% Katholiek)
7 Zambia 15.2 (26.31% Katholiek)
8 Mozambique 12.5 (22.23% Katholiek)
9 Malawi 11.9 (19.57% Katholiek)
10 Kenya 6.7 (23.26% Katholiek)
Duidelijk de fout van de Paus. In veel landen schijnen zelfs veel niet-Katholieken naar hem te luisteren, want er zijn meer mensen met HIV dan Katholieken....
Bronnen:
http://www.nationmaster.c(...)holics-as-percentage
http://www.indexmundi.com/g/r.aspx?t=50&v=32
Wat klopt er niet aan? Mensen hier schijnen te vinden dat de Paus de hoofdschuldige is aan HIV in Afrika, terwijl de landen waar de meeste HIV voorkomt nauwelijks Katholieken hebben.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat slaat helemaal nergens op.
Als je statistiek niet begrijpt moet je het niet gebruiken
In elk geval niet meer dan 5.35%, want meer Katholieken zijn er gewoon niet....quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:51 schreef Amos_ het volgende:
Nou maar als nou 80% van die HIV besmetten katholiek is, dan zou je wel kunnen zeggen dat...
De statistieken gaan nu per hoofd van de bevolking, niet per besmette patient, snappie?
Even duidelijker: Het laat de statistieken zien van het land zelf.
Van de groep van 26% die HIV heeft, staat niet te vinden wie van die 26% katholiek is.
Nazi's hadden geen religieuze achtergrond. Een hoger wezen dat hun beoordeelde na hun doood was hun vreemd. Dus dat kan geen drijfveer geweest zijn om goede dingen te doen, of een afschrikmiddel tegen slechte dingen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:29 schreef 9x19 het volgende:
[..]
En daarom noemde ik ook politieke ideologie. Veel nazi's en communisten waren er bijvoorbeeld van overtuigd goede dingen te doen, en we weten allemaal hoe dat kon uitpakken. Hetzelfde geldt voor andere overtuigingen.
Maar dat kan wel betekenen dat 100% van de Katholieken HIV positief zijn.....quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:54 schreef Viajero het volgende:
[..]
In elk geval niet meer dan 5.35%, want meer Katholieken zijn er gewoon niet....
Als van de HIV patienten 90% katholiek is, zijn ze wel oververtegenwoordigd bijvoorbeeld. (geen zin om te rekenen hoeveel het max kan zijn)quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:54 schreef Viajero het volgende:
[..]
In elk geval niet meer dan 5.35%, want meer Katholieken zijn er gewoon niet....
Omdat op het moment dat ze bijna dood gaan zij hun zonde opbiechten ze rein de hemel in kunnen gaan.quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:55 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nazi's hadden geen religieuze achtergrond. Een hoger wezen dat hun beoordeelde na hun doood was hun vreemd. Dus dat kan geen drijfveer geweest zijn om goede dingen te doen, of een afschrikmiddel tegen slechte dingen.
Maar hoe kan een pedofiele predikant het met zijn geweten en geloof verantwoorden dat hij in de hemel zal komen terwijl hij duidelijk zondigd tegen god?
Wat kost een aflaat tegenwoordig?quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:55 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nazi's hadden geen religieuze achtergrond. Een hoger wezen dat hun beoordeelde na hun doood was hun vreemd. Dus dat kan geen drijfveer geweest zijn om goede dingen te doen, of een afschrikmiddel tegen slechte dingen.
Maar hoe kan een pedofiele predikant het met zijn geweten en geloof verantwoorden dat hij in de hemel zal komen terwijl hij duidelijk zondigd tegen god?
2 koorknaapjes...quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wat kost een aflaat tegenwoordig?
Dat zou kunnen ja. Maar volgens sommigen hier is de Paus de enige oorzaak van HIV, immers als je van hem een condoom zou mogen gebruiken dan zou er geen HIV zijn. Hoe verklaar je die 20% van de bevolking die wel HIV heeft maar niet Katholiek is?quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat kan wel betekenen dat 100% van de Katholieken HIV positief zijn.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |