Ik vind niet dat het aan de kerk is om te bepalen met wie je wel of geen seks mag hebben. Dat mensen met hun geloof niet seks hebben voor het huwelijk is prima maar het is vandaag de dag redelijk geaccepteerd om gewoon seks te hebben in een relatie, wel of geen huwelijk. En dan mag je dus van de kerk geen condoom gebruiken, of zelfs gehele onthoudingquote:Op dinsdag 13 april 2010 13:14 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik dus onzin, de kerk roept namelijk ook op tot geen seks buiten het huwelijk. Dus die mensen gaan dan wel seks met jan en alleman hebben maar geen condooms dragen omdat de Kerk dat zegt? Dat slaat nergens op.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Priesters zijn er om mensen te troosten in dit soort gevallen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bijstaan wanneer iemand komt te overlijden? Dat ligt er natuurlijk maar net aan. De RK-kerk gelooft nog heilig in de hel. Dus wanneer een persoon sterft als ongelovige of wanneer een gelovige zelfmoord pleegt dan zal de priester de nabestaanden vertellen dat hij of zij is afgedaald naar de hel.
Of je de nabestaanden daarmee een hart onder de riem steekt, durf ik te betwijfelen.
Een zwaluw maakt nog geen zomer. Bovendien, was het wel een priester? Oftewel; was hij wel Rooms-katholiek. Daar komt bij dat het RK-geloof in Nederland niet langer oerconservatief is. Dat geldt echter niet voor landen waar de kerk nog wel veel macht heeft.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:19 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Lulkoek. Tijdens een begrafenisdienst een tijd geleden van een zelfdoding werd er niets dan goeds gezegd.
Als dit je argument is, snap je blijkbaar de quote niet.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:16 schreef Netsplitter het volgende:
Ja he.
Alsof elke religie aanzet tot geweld.
Zo, argument genoeg voor je?
Dus als een Katholiek geinspireerd door het geloof goede dingen doet dan telt het niet omdat dat ook zonder geloof had gekund?quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:20 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Dat is inderdaad mooi, maar heb je daar 'n kerk voor nodig? Ik geef ook aan goede doelen, en doe ook vrijwilligerswerk.. Wat Jac0bus ook zegt, het verschil is dat de kerk een kortzichtige seniele leiding heeft, die tegen bijvoorbeeld het gebruik van condooms is en homoseksualiteit als een zonde ziet... Waar ben je dan mee bezig denk ik dan. Hoe denk jij over homoseksualiteit, vind je dat ook een zonde?
Ze hebben gewoon principes, en ik heb echt geen medelijden met mensen die dan met de Kerk als excuus geen condoom gebruiken maar wel vrolijk hun piemel in alles steken.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:21 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ik vind niet dat het aan de kerk is om te bepalen met wie je wel of geen seks mag hebben. Dat mensen met hun geloof niet seks hebben voor het huwelijk is prima maar het is vandaag de dag redelijk geaccepteerd om gewoon seks te hebben in een relatie, wel of geen huwelijk. En dan mag je dus van de kerk geen condoom gebruiken, of zelfs gehele onthoudingTja wat wil je dan, mensen daadwerkelijk willen helpen of ziektes laten verspreiden?
Daarbij vergeet je voor het gemak wel even dat HIV in Afrika zo wijdverbreid is, dat je helemaal niet vreemd hoeft te gaan om het op te lopen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:23 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon principes, en ik heb echt geen medelijden met mensen die dan met de Kerk als excuus geen condoom gebruiken maar wel vrolijk hun piemel in alles steken.
Het citaat stelt dat religie goede mensen slechte daden laat verrichten. Dat 'goede' is waar het allemaal om draait. Gelovigen handelen vanuit de overtuiging goede dingen te doen, die vaak heel slecht uitpakken. Neem de inquisitie. In wezen waren de inquisitors ervan overtuigd dat zij zondaars hielpen. Zonder hun hulp zouden de ketters immers niet in het paradijs komen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:22 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Wat klopt er niet aan mijn interpretatie dan? Geef anders ook even je eigen.
Ik heb er aardig wat over gelezen, en de kansen op infectie bij een monogame heterosexuele relatie zijn ook in Afrika nog steeds veel kleiner dan bij meer promiscu gedrag.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:25 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Daarbij vergeet je voor het gemak wel even dat HIV in Afrika zo wijdverbreid is, dat je helemaal niet vreemd hoeft te gaan om het op te lopen.
Jij vindt het prima als de kerk zegt dat je geen condooms mag gebruiken je ziet tegelijkertijd ook Afrikanen als mensen die overal hun piemel in steken?quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:23 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon principes, en ik heb echt geen medelijden met mensen die dan met de Kerk als excuus geen condoom gebruiken maar wel vrolijk hun piemel in alles steken.
Dat is je eigen keuze. Maar als de Kerk zegt dat je geen sex mag hebben buiten het huwelijk en je doet dat toch, dan kan je echt de kerk niet verwijten dat je geen condoom omdoet. Je doet namelijk per definitie al iets dat niet mag van de kerk.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:21 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ik vind niet dat het aan de kerk is om te bepalen met wie je wel of geen seks mag hebben. Dat mensen met hun geloof niet seks hebben voor het huwelijk is prima maar het is vandaag de dag redelijk geaccepteerd om gewoon seks te hebben in een relatie, wel of geen huwelijk. En dan mag je dus van de kerk geen condoom gebruiken, of zelfs gehele onthoudingTja wat wil je dan, mensen daadwerkelijk willen helpen of ziektes laten verspreiden?
Dat zegt natuurlijk niks. Ik ben ook nooit misbruikt door een priester, maar dat betekent niet dat het niet gebeurt. Het geloof van een priester dwingt hem te geloven dat een zondaar naar de hel gaat. Simpel.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:22 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Priesters zijn er om mensen te troosten in dit soort gevallen.
En daarom noemde ik ook politieke ideologie. Veel nazi's en communisten waren er bijvoorbeeld van overtuigd goede dingen te doen, en we weten allemaal hoe dat kon uitpakken. Hetzelfde geldt voor andere overtuigingen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het citaat stelt dat religie goede mensen slechte daden laat verrichten. Dat 'goede' is waar het allemaal om draait. Gelovigen handelen vanuit de overtuiging goede dingen te doen, die vaak heel slecht uitpakken. Neem de inquisitie. In wezen waren de inquisitors ervan overtuigd dat zij zondaars hielpen. Zonder hun hulp zouden de ketters immers niet in het paradijs komen.
We weten allemaal hoe de inquisitie is uitgepakt.
Wat 't laatste betreft zijn we 't denk ik wel eens. Ik vind 't mooi voor je dat de kerk je inspireert tot goede dingen. Alleen zal 't er bij mij nooit in komen. Ik snap niet dat mensen ergens in geloven puur omdat 't in een boek staat. En dat mensen hun inspiratie daar uit moeten halen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:23 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dus als een Katholiek geinspireerd door het geloof goede dingen doet dan telt het niet omdat dat ook zonder geloof had gekund?
En nee, ik persoonlijk vind homosexualiteit geen zonde. Ik wijs alleen op de hypocrisie van de Kerk die dat wel vind, behalve als het gaat om het verkrachten van kleine jongetjes.
Het gaat nu allang niet meer om seks buiten het huwelijk. Zoals hierboven ook al is gezegd is HIV/AIDS al zo verspreidt in Afrika dat je de ziekte op kan lopen als je maar 1 sexpartner hebt. Denk aan kinderen die geboren zijn met AIDS. Als dat jouw partner is zou ik het toch echt met condoom doen. Ofnee, dat mag niet van de paus? Dan maar AIDS!quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:27 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat is je eigen keuze. Maar als de Kerk zegt dat je geen sex mag hebben buiten het huwelijk en je doet dat toch, dan kan je echt de kerk niet verwijten dat je geen condoom omdoet. Je doet namelijk per definitie al iets dat niet mag van de kerk.
Als een van de huwelijkspartners een geslachtsziekte heeft dan mogen condooms wel hoor.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:25 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Daarbij vergeet je voor het gemak wel even dat HIV in Afrika zo wijdverbreid is, dat je helemaal niet vreemd hoeft te gaan om het op te lopen.
Het is duidelijk dat jij niet weet waar je het over hebt nu. Ik ken, door die vrienden van mij, aardig wat priesters en pastors in de regio en er is er geen een die zoiets zou zeggen over een zelfmoordenaar.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk niks. Ik ben ook nooit misbruikt door een priester, maar dat betekent niet dat het niet gebeurt. Het geloof van een priester dwingt hem te geloven dat een zondaar naar de hel gaat. Simpel.
Onzin, de Kerk zegt ook dat je monogaam moet zijn, maar daar luisteren ze dan niet naar? Voor allebei kom je net zo goed in de hel volgens de priesters, dus mij maak je niet wijs dat de Kerk hier fout zit. Die mensen kiezen er zelf voor. Een beetje eigen verantwoordelijkheid mag best.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:27 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Jij vindt het prima als de kerk zegt dat je geen condooms mag gebruiken je ziet tegelijkertijd ook Afrikanen als mensen die overal hun piemel in steken?Ga je schamen. Elk mens heeft behoefte aan seks dus met of zonder condoom, het gebeurt toch wel. En als je dan gaat roepen dat condooms slecht zijn dan ben je hartstikke fout bezig. Dan kan het me niet schelen dat je kerk ook goede dingen doet. Die doen nietkatholieke mensen ook.
Bron: Poku, N. K. and Whiteside, A. (2004) 'The Poltical Economy of AIDS in Africa', 235.quote:"Aside from polygynous relationships, which can be quite prevalent in parts of Africa, there are also widespread practices of sexual networking that involve multiple overlapping or concurrent sexual partners."
Dat mag dus wel van de Paus. Je zal nieuwe laster moeten vinden.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:31 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Het gaat nu allang niet meer om seks buiten het huwelijk. Zoals hierboven ook al is gezegd is HIV/AIDS al zo verspreidt in Afrika dat je de ziekte op kan lopen als je maar 1 sexpartner hebt. Denk aan kinderen die geboren zijn met AIDS. Als dat jouw partner is zou ik het toch echt met condoom doen. Ofnee, dat mag niet van de paus? Dan maar AIDS!
In Nederland.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:08 schreef IHVK het volgende:
Ach het zal bij de hardcore homofoben misschien helpen, maar verder vervreemden ze alleen maar nog meer mensen hiermee.
Verschil is dat reli's worden beschouwd als goede mensen. Dat gold niet voor nazi's en commu's.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:29 schreef 9x19 het volgende:
[..]
En daarom noemde ik ook politieke ideologie. Veel nazi's en communisten waren er bijvoorbeeld van overtuigd goede dingen te doen, en we weten allemaal hoe dat kon uitpakken. Hetzelfde geldt voor andere overtuigingen.
In die tijd en op die plaats waren ze volgens de publieke opinie juist de goede mensen in die samenlevingen. Net zoals Christenen voor veel Moslims kwaadaardig zijn en vice versa, maar zijzelf juist goed.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Verschil is dat reli's worden beschouwd als goede mensen. Dat gold niet voor nazi's en commu's.
Condooms mogen van de paus? Ja hij kan het niet verbieden natuurlijk, maar hij heeft gezegd dat AIDS stoppen niet lukt door condooms te gebruiken. Hij ging zelfs zo ver door te zeggen dat het het probleem alleen maar erger maaktquote:Op dinsdag 13 april 2010 13:34 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat mag dus wel van de Paus. Je zal nieuwe laster moeten vinden.
Toch vind ik het moeilijk met elkaar te vergelijken. De bijbel schijnt liefde te prediken. Dat moet dus ook gelden voor de aanhangers van dit boek. Dat kan niet worden gezegd van het nazisme of het communisme.quote:Op dinsdag 13 april 2010 13:40 schreef 9x19 het volgende:
[..]
In die tijd en op die plaats waren ze volgens de publieke opinie juist de goede mensen in die samenlevingen. Net zoals Christenen voor veel Moslims kwaadaardig zijn en vice versa, maar zijzelf juist goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |