abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80401160
Ik vind dit een mooi moment om uit de euro te stappen, want op deze manier wordt het helemaal niets meer. Laten we samen met onze Vlaamse en Deense broeders de tractaten van Maastricht en Lissabon in de shredder gooien. We pikken Ost-Friesland in of verruilen het tegen Wallonië, dan hebben wij Noordgermanen de hele Rijndelta en de continentale Noordzeekust van De Panne tot Kopenhagen voor onszelf. Met de beste patat, haring en broodjes ter wereld. We leven van de verhuur van klapstoelen en schepjes aan Duitse strandgangers. Onze nieuwe munteenheid wordt de Knaak, waarmee iedere Hollander al bekend is en die toch genoeg op Frank en Krone lijkt om ook de andere unie-leden aan te spreken. Opperland Boppe!
  vrijdag 16 april 2010 @ 21:55:10 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80402031
Je hebt die nieuwe smiley echt ontdekt he?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_80404972
Ja, geef mij maar Holland. Ik vermoed dat dit vlaggemannetje in de toekomst nog behoorlijk populair zal worden. Als de ene helft van onze welvaart in Marokko en Anatolië en de andere helft in Zuid-Europa terecht is gekomen, hebben we in ieder geval nog een vaantje om mee te zwaaien.
pi_80414489
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 21:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik moet eerst nog zien dat Duitsland daadwerkelijk gaat lappen, zeker nu de volgende kandidaat zich alweer aandient....
Ik vrees dat ze geen keus hebben, het is meer een spelletje van, wij hebben geloot en jij zit erin, ha ha.

En anders gaat Portugal ook het tweedewereldoorlogslachtoffer spelletje spelen, maar de basis voor samenwerking wordt wel steeds dunner
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  zaterdag 17 april 2010 @ 11:46:15 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80414708
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 11:35 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Ik vrees dat ze geen keus hebben, het is meer een spelletje van, wij hebben geloot en jij zit erin, ha ha.

En anders gaat Portugal ook het tweedewereldoorlogslachtoffer spelletje spelen, maar de basis voor samenwerking wordt wel steeds dunner
Voor zover ik weet (correct me if I'm wrong) moet een eventuele steun overeenkomst nog steeds door de nationale parlementen worden goedgekeurd. Ik wil dat nog weleens zien, met 90% van het volk dat er tegen is. Zeker omdat het er alle schijn van heeft dat Griekenland niet het laatste land is waar dan voor betaald moet gaan worden.

Die overeenkomst van vorige week doet me vooral denken aan een staaltje blufpoker waarvan men hoopte dat het de financiële markten zou beïnvloeden en de rente vanzelf laag zou worden en ze dus nooit daadwerkelijk met geld over de brug zouden hoeven komen. Kijkend naar de renteontwikkeling de laatste dagen heeft het er alle schijn van dat dat is mislukt. Bovendien stoomt de volgende kandidaat zich al klaar.

Natuurlijk zullen politici weer gaan dreigen dat het licht uit gaat of dat er oorlog komt als ze Griekenland niet steunen, maar het lijkt me toch een beetje een politieke kamikaze actie, zeker gezien de enorme bezuinigingen die moeten worden doorgevoerd in de landen die de kredieten verstrekken.
Mijn reisverslagen
pi_80415350
Ik vind het wel grappig dat al die lui die destijds de invoering van de euro en de uitbreiding van de eurozone naar al die tweede wereldlanden zo verdedigden, nu wijselijk hun mond houden.
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
pi_80418065
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 12:13 schreef veterdiploma het volgende:
Ik vind het wel grappig dat al die lui die destijds de invoering van de euro en de uitbreiding van de eurozone naar al die tweede wereldlanden zo verdedigden, nu wijselijk hun mond houden.
Toch hoor je nog steeds enkelen mompelen dat Turkije er ook bij moet, ondanks dat de mooiste fysieke afsluiting van het eurogebied tussen Europa en Turkije ligt

En Griekenland is het moeilijkste gebied om in de gaten te houden en vrij van immigranten uit Afrika en USSR
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_80418718
Wist niet dat NL ook flink wat geld uit had staan in Griekenland

EJ: Moving on to the euro zone, are Greece, Spain and Portugal the canaries in the euro coalmine. Is it likely that other countries within the Euro-zone are going to subsequently have difficulties?

MH: A deficit country is different than a surplus country. There’s a difference in domestic accounting, domestic currency, fiscal policy, and the balance of payments. Greece and these other countries—the PIIGS—are in a balance of payments crisis because their debts are owed to the creditor “core” of Europe, to Germany and Holland primarily and to some degree to France. So Germany, France, and Holland are at one pole of the euro and the other countries are at the other pole and there is a financial polarization within Europe in the context of an increasingly regressive and destructive tax policy.
http://michael-hudson.com(...)c-janszen-interview/
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  zaterdag 17 april 2010 @ 14:11:57 #89
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80418767
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 13:49 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Toch hoor je nog steeds enkelen mompelen dat Turkije er ook bij moet, ondanks dat de mooiste fysieke afsluiting van het eurogebied tussen Europa en Turkije ligt
[ afbeelding ]
En Griekenland is het moeilijkste gebied om in de gaten te houden en vrij van immigranten uit Afrika en USSR
[ afbeelding ]
Waarom vrij van immigranten?
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_80422700
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:11 schreef Q.E.D. het volgende:

[..]

Waarom vrij van immigranten?
Ik bedoel illegale immigranten

nu moeten ze met een bootje naar Spanje, dat is moeilijk, maar via Iran en Turkije kom je er ook

Grenscontrole ok , maar het moet wel te doen zijn, als de EU zo lek als een mandje is, dan hebben paspoorten geen zin meer
pi_80451774
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_80518069
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_80547195
Wie heeft er nog ideeën voor het afdekken van valutarisico op de euro? Dat wil zeggen: als je niet de sigaar wilt zijn als de euro nog veel verder keldert, wat zijn dan betaalbare, practische en zekere manieren om je geld in andere valuta / assets / economiën / overheden te steken?
  woensdag 21 april 2010 @ 09:02:48 #94
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_80549212
quote:
Op woensdag 21 april 2010 01:52 schreef dvr het volgende:
Wie heeft er nog ideeën voor het afdekken van valutarisico op de euro? Dat wil zeggen: als je niet de sigaar wilt zijn als de euro nog veel verder keldert, wat zijn dan betaalbare, practische en zekere manieren om je geld in andere valuta / assets / economiën / overheden te steken?
Phew verdiep je eens in fondsen zoals GDX, BZF, FXA, FXC. Ligt een beetje ook aan je eigen visie met betrekking tot risico's, investeringen en toekomst van de euro en europa. Wat mij betreft ligt DE toekomst namelijk buiten Europa :-)
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
pi_80566062
De Griekse 10-jarige rente tikte vandaag even de 8,5% aan, de markten zijn dus helemaal niet zo zeker ervan dat Griekenland er op termijn uitkomt, met of zonder steun. Dat kan ook niet als je de geruchten hoort dat Griekenland weigerd akkoord te gaan met de voorwaarden die het IMF stelt. Het verklaard wel dat de Griekse premier steun vraagt van de EU na de onderhandelingen met het IMF zonder dat er iets zwart op wit vaststaat. Dat is natuurlijk om de buit alvast binnen te hebben zonder werkelijke grote hervormingen door te voeren.

Mochten die geruchten kloppen is het natuurlijk de vraag of het IMF gaat zwichten voor de Europese druk op die organisatie om de voorwaarden te versoeplen of dat de EU een bail-out gaat geven zonder het IMF. Zonder bail-out gaan de Grieken er zowiezoe niet meer uitkomen, dat is allang duidelijk en dat zal de Eu ook niet toelaten om politieke/economische redenen is mijn verwachting. Daar heeft men immers de ballen niet voor.

Hoe het er nu uitziet, blijven de nodige hervormingen dus grotendeels uit en tot dat die hervormingen er wel komen is elke vorm van bail-out dus uitstel tot executie, waarbij Griekenland de zoveelste bodemloze geldput dreigt te worden. Ervanuitgaande dat de EU toch gaat bijlappen, zullen de er beter voorstaande landen uiteindelijk de dupe worden. We worden dus weer genaaid (naast de kans op het ontstaan van moral hazards van andere landen) en de Grieken hebben 'onze' politici in de tang omdat een default van de Grieken een eind maakt aan de droom van eenwording en een nieuwe bankencrisis of erger veroorzaken kan.

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 21-04-2010 17:37:15 ]
pi_80567926
quote:
Op woensdag 21 april 2010 09:02 schreef faustkern het volgende:

Phew verdiep je eens in fondsen zoals GDX, BZF, FXA, FXC. Ligt een beetje ook aan je eigen visie met betrekking tot risico's, investeringen en toekomst van de euro en europa. Wat mij betreft ligt DE toekomst namelijk buiten Europa :-)
Dank, maar die fondsen zijn niet de kant die ik op wil. Goud heb ik al, Brazilië heeft weliswaar potentie maar zwaar oplopende staatsschuld en Canada's woningmarkt staat op ontploffen. Een van de weinige munten waar ik nog vertrouwen in heb is de Noorse kroon, maar ik kan geen gemakkelijke manier vinden (obligaties, fonds etc) om daar in te beleggen.
pi_80569301
Dat kost de EU dus fors geld
pi_80589160
10-jaarse rente Portugal.
  donderdag 22 april 2010 @ 11:11:23 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80590059
Portugal = next

Ik zie nu:
Griekenland: 8,12%
Portugal: 4,79%
Mijn reisverslagen
pi_80592977
Straks leveren Griekenland bonds meer op dan ASR bonds. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  donderdag 22 april 2010 @ 13:01:49 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80593909
quote:
Op donderdag 22 april 2010 12:35 schreef Mendeljev het volgende:
Straks leveren Griekenland bonds meer op dan ASR bonds. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.
Wie zegt dat die Griekse bonds überhaupt een positieve return gaan opleveren?
Mijn reisverslagen
pi_80595160
Heeft er iemand gehandeld in de nieuwe Griekse staatobligaties? Denk dat het beste risicovol is en dat de EU/IMF best bereid is om Griekenland failliet te laten gaan(na al die aanhoudende stroom onzekerheden).
pi_80596295
quote:
Op donderdag 22 april 2010 13:01 schreef SeLang het volgende:

Wie zegt dat die Griekse bonds überhaupt een positieve return gaan opleveren?
Toevallig hoorde ik dat net Rienk Kamer op RTL-Z zeggen. Die is er heilig van overtuigd dat de EU Griekenland bij zal staan (en dat ze genoeg zelf kunnen bezuinigen). Omdat het alternatief -Griekenland uit de euro- funest zou zijn voor de financiering van alle andere EU-landen.

Blijf jij 100% in euro en pond zitten?
pi_80596427
Als hij er zo van overtuigd is moet hij al zijn geld maar in deze obligaties stoppen.
Kan iemand mij vertellen hoe de coupon rate op deze obligaties bepaald wordt? Want ik lees steeds dat de rente op deze obligaties stijgt.
  donderdag 22 april 2010 @ 14:36:43 #105
60067 faustkern
pi_80597106
Ikke niet; ik houd wel de common en preferred van National Bank Greece in de gaten. De yield op de prefs moet wat mij betreft >> 15% voordat ik instap.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
pi_80597454
ik vond dit wel een interessant artikel http://euobserver.com/9/29905 . Komt erop neer dat Citigroup alleen vertrouwen in de euro heeft wanneer er meer integratie is binnen de EU.

Ik ben zelf van mening dat speculanten en de media het erger hebben gemaakt dan het in werkelijkheid is, en dat ze teveel vertrouwen op enkele personen om een standpunt te onderbouwen ( bv George Soros).
  donderdag 22 april 2010 @ 15:06:14 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80598146
quote:
Op donderdag 22 april 2010 14:14 schreef dvr het volgende:

[..]

Toevallig hoorde ik dat net Rienk Kamer op RTL-Z zeggen. Die is er heilig van overtuigd dat de EU Griekenland bij zal staan (en dat ze genoeg zelf kunnen bezuinigen). Omdat het alternatief -Griekenland uit de euro- funest zou zijn voor de financiering van alle andere EU-landen.
De Grieken zullen de euro niet verlaten want dan hebben ze een nog veel groter probleem. Default verwacht ik ook (nog) niet omdat Griekenland de eerste is in de serie en zij nog wel een bailout zullen kunnen krijgen. De volgende kandidaten gaan het moeilijker krijgen.
quote:
Blijf jij 100% in euro en pond zitten?
Mijn mix is nog steeds 89% euro en 11% pound. Die pounds zijn gewoon een hedge omdat ik in de UK woon maar dat % zal steeds verder dalen omdat ik ze uitgeef.

De euro vind ik nog steeds een van de aantrekkelijkste currencies omdat
1) Er geen politiek unie is, dus minder kans op mixen van politiek en monetair beleid.
2) Ik de ECB meer vertrouw wb inflatie dan de meeste centrale banken. De Bundesbank 'roots' geven ook enig vertrouwen.
3) De eurozone geen handelstekort heeft.
4) De eurozone niet eenzijdig afhangt van cyclische dingen zoals commodities

En korte termijn bewegingen zijn natuurlijk niet te voorspellen.
Mijn reisverslagen
pi_80598626
quote:
Op donderdag 22 april 2010 14:18 schreef Rejected het volgende:
Als hij er zo van overtuigd is moet hij al zijn geld maar in deze obligaties stoppen.
Kamer zit er ook in, tegen 7%.

Staatsobligaties worden per veiling verkocht. De schatkist kondigt aan hoeveel ze tegen welke rente willen plaatsen, en bieders kunnen zeggen hoeveel ze daarvoor willen betalen. De hoogste bieders krijgen zoveel mogelijk stukken toegekend. Naarmate er minder partijen met een lage rente genoegen nemen (er wordt dan te weinig geboden), zal de rente stijgen.

Zie voor meer info 's Rijks Schatkist: http://www.dsta.nl/index.cfm?contentItem=3&menu2=3&template=
  donderdag 22 april 2010 @ 15:20:32 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80598726
Griekse 10-yr nu op 8.57%
Portugal 4.86%

Het is weer net als tijdens de eerste fase van de creditcrunch
Nu nog paniek en weekendbailouts
Mijn reisverslagen
pi_80599109
8.76% dit gaan de grieken niet meer redden.
  donderdag 22 april 2010 @ 15:30:16 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80599126
Griekenland gewoon uit de euro knikkeren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80599313
Is giro 555 al geopend?
pi_80599694
Ik lees net op de voorpagina dat de grieken de boel alweer lopen te belazeren . Wie had dat nou verwacht?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 22 april 2010 @ 15:43:39 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80599726
quote:
Rente Griekenland breekt weer record: 10,9% voor tweejarige

De rente voor een tweejarige Griekse staatslening steeg donderdag naar een recordhoogte van maar liefst 10,9%.

Woensdag was dit nog 8,3%. Investeerders maken zich steeds meer zorgen dat Griekenland niet aan zijn schuldverplichtingen kan voldoen en steun moet vragen. Donderdag maakte het Europees statistisch bureau Eurostat bekend dat het Griekse overheidstekort vorig jaar is opgelopen naar 13,6% van het bruto binnenlands product (bbp). De Griekse overheid had zelf eerder een tekort van 12,7% gemeld.
Kijk, zo wordt sparen weer leuk
Mijn reisverslagen
pi_80599745
quote:
Op donderdag 22 april 2010 15:42 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik lees net op de voorpagina dat de grieken de boel alweer lopen te belazeren . Wie had dat nou verwacht?
Het draagvlak voor toekomstige bail-outs word met de dag kleiner .
  donderdag 22 april 2010 @ 15:46:20 #116
45206 Pietverdriet
pi_80599825
quote:
Op donderdag 22 april 2010 15:42 schreef Boris_Karloff het volgende:
En de griekse werknemers staken het restje economie wat er nog is kapot.
Grieken vinden dat de rest van Europa maar moet betalen, zelf werken ze liever zwart.
  donderdag 22 april 2010 @ 15:46:48 #117
141482 Q.
JurassiQ
pi_80599850
quote:
Op donderdag 22 april 2010 15:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En de griekse werknemers staken het restje economie wat er nog is kapot.
Grieken vinden dat de rest van Europa maar moet betalen, zelf werken ze liever zwart.
Mooi land is het toch ook. .
For great justice!
pi_80600035
quote:
Op donderdag 22 april 2010 15:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Kijk, zo wordt sparen weer leuk
Dus de rente stijgt voor huidige obligatiehouders?
  donderdag 22 april 2010 @ 15:51:57 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80600103
Toch, dit is maar Griekenland. Het wordt pas leuk als straks een echt land failliet gaat. De UK heeft een 11% deficit. Dat is niet zo gek veel lager dan Griekenland. En na de verkiezingen een 'hung parliament' Ik ga trouwens Labour stemmen zodat ik straks laag kan instappen
Mijn reisverslagen
  donderdag 22 april 2010 @ 15:52:26 #120
45206 Pietverdriet
pi_80600126
We begrijpen nu ook dat iemand keihard in zijn reet neuken "Op zijn Grieks" wordt genoemd
  donderdag 22 april 2010 @ 15:53:26 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80600171
quote:
Op donderdag 22 april 2010 15:50 schreef Rejected het volgende:

[..]

Dus de rente stijgt voor huidige obligatiehouders?
Nee die verliezen nu natuurlijk geld (inclusief Rienk kamer). Maar je kon vandaag dus 10,9% rente 'inlocken', tenminste als Griekenland niet default.
Mijn reisverslagen
pi_80600389
quote:
Op donderdag 22 april 2010 15:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee die verliezen nu natuurlijk geld (inclusief Rienk kamer). Maar je kon vandaag dus 10,9% rente 'inlocken', tenminste als Griekenland niet default.
Als er geen default komt word er niets verloren.
pi_80600420
quote:
Op donderdag 22 april 2010 15:06 schreef SeLang het volgende:

De euro vind ik nog steeds een van de aantrekkelijkste currencies omdat [..]
Ja, dat zijn op zich goede argumenten 'pro' euro, en voor mij geldt natuurlijk nog dat het mijn eigen valuta is.

Waar ik problemen mee heb zijn:

• De hoge staatsschulden van de eurolanden
  • De grote exposure aan risico in de commerciële banken
  • Het feit dat de ECB nog dit hele jaar doorgaat puinobligaties op te kopen
  • De lage groeiverwachtingen voor de eurozone op lange termijn
  • Het wat wankele internationale vertrouwen in de euro

Het is opvallend dat US Dollar, Zwitserse Frank en Japanse Yen nog steeds het meest als veilige munten gezien worden. Het pond heeft in dat opzicht blijkbaar afgedaan, maar dat de euro niet in dat rijtje voorkomt is opvallend. Maar de langetermijn perspectieven voor de dollar zijn m.i. naadje omdat alle geledingen van de samenleving te diep in de schulden zitten, de Zwitsers hebben een enorme exposure op Oost-Europa en emerging markets, en Japan is halfdood. De enige munt waar ik meer vertrouwen in heb dan in de euro is de Noorse Kroon, en daar zou ik eigenlijk voor 20% in willen zitten, maar ik zie (via Binck en reguliere banken) geen mogelijkheid om daar aan te komen en Noorse spaarbanken hebben beleefd voor mijn klandizie bedankt..
  •   donderdag 22 april 2010 @ 16:04:24 #124
    45206 Pietverdriet
    pi_80600640
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 15:59 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, dat zijn op zich goede argumenten 'pro' euro, en voor mij geldt natuurlijk nog dat het mijn eigen valuta is.

Waar ik problemen mee heb zijn:

• De hoge staatsschulden van de eurolanden
  • De grote exposure aan risico in de commerciële banken
  • Het feit dat de ECB nog dit hele jaar doorgaat puinobligaties op te kopen
  • De lage groeiverwachtingen voor de eurozone op lange termijn
  • Het wat wankele internationale vertrouwen in de euro

Het is opvallend dat US Dollar, Zwitserse Frank en Japanse Yen nog steeds het meest als veilige munten gezien worden. Het pond heeft in dat opzicht blijkbaar afgedaan, maar dat de euro niet in dat rijtje voorkomt is opvallend. Maar de langetermijn perspectieven voor de dollar zijn m.i. naadje omdat alle geledingen van de samenleving te diep in de schulden zitten, de Zwitsers hebben een enorme exposure op Oost-Europa en emerging markets, en Japan is halfdood. De enige munt waar ik meer vertrouwen in heb dan in de euro is de Noorse Kroon, en daar zou ik eigenlijk voor 20% in willen zitten, maar ik zie (via Binck en reguliere banken) geen mogelijkheid om daar aan te komen en Noorse spaarbanken hebben beleefd voor mijn klandizie bedankt..
  • Je vergeet nog de pensioenverplichtingen van de overheden, doordat veel eurolanden een omslagprincipe kennen komt er bovenop de staatsschuld nog een veelvoud daarvan aan deze verplichtingen.
      donderdag 22 april 2010 @ 16:35:56 #125
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_80602071

Linkerkant yieldcurve zegt: bailout op korte termijn
    Rechterkant yieldcurve zegt: maar Griekenland gaat toch wel failliet

Mijn reisverslagen
      donderdag 22 april 2010 @ 16:49:42 #126
    60067 faustkern
    pi_80602640
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 15:46 schreef Q. het volgende:

[..]

Mooi land is het toch ook. .
    Entitlement Sociaty Run Amok -> is Griekenland een voorbode van wat komen gaat?

En heeft Nederland de politieke wil om zich hier aan te trekken?
    pi_80603720
    Alééloeja, 8.8% op 10 jarige staatsobligaties nu
      donderdag 22 april 2010 @ 17:21:23 #128
    45206 Pietverdriet
    pi_80603884
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 17:16 schreef RobertKunath het volgende:
    Alééloeja, 8.8% op 10 jarige staatsobligaties nu
    En wat kan je nu gebeuren, zo veilig als een ijslandse bank....
    pi_80603999
    Goldman Sachs is vast ergens mee bezig
      donderdag 22 april 2010 @ 17:26:34 #130
    45206 Pietverdriet
    pi_80604033
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 17:25 schreef tjoptjop het volgende:
    Goldman Sachs is vast ergens mee bezig
    Jep, en de mensen in de Eurozone die wel belasting betalen draaien er weer voor op.
    pi_80604191
    Overigens ben ik nog steeds van mening dat o.a Portugal en Spanje niet regelrecht te vergelijken zijn Griekenland. Ze hebben een groot begrotingstekort maar hun schuld is stukken lager.

Ook hebben ze minder gehandeld in de vorm van CDO´s via goldman sachs.

Toch zien we ook de rente daar fors oplopen de laatste dagen.
    pi_80604266
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 17:32 schreef RobertKunath het volgende:
    Overigens ben ik nog steeds van mening dat o.a Portugal en Spanje niet regelrecht te vergelijken zijn Griekenland. Ze hebben een groot begrotingstekort maar hun schuld is stukken lager.

[ afbeelding ]

Ook hebben ze minder gehandeld in de vorm van CDO´s via goldman sachs.

Toch zien we ook de rente daar fors oplopen de laatste dagen.
    Ik heb het idee dat Portugal ook niet echt een fraude land is als Griekenland en Italie (dat wordt nog wat als Turkije bij de EU komt )
      donderdag 22 april 2010 @ 17:43:58 #133
    45206 Pietverdriet
    pi_80604454
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 17:36 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat Portugal ook niet echt een fraude land is als Griekenland en Italie (dat wordt nog wat als Turkije bij de EU komt )
    In Italie is iig de overheid zeer actief om zwarte omzet te bestrijden, hebben er zelfs een speciale afdeling van de politie voor, Guardia di Finanza.
    Als je in Italie op straat loopt met een plastic tasje van een winkel met daarin bv een paar schoenen of stropdas die je net gekocht hebt moet je een kassabon kunnen laten zien. Heb je die niet heb jij een probleem (en de winkel ook)
    Ben al 2 keer in Italie hierom "aangehouden" met het verzoek de bon te laten zien.
    pi_80604506
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In Italie is iig de overheid zeer actief om zwarte omzet te bestrijden, hebben er zelfs een speciale afdeling van de politie voor, Guardia di Finanza.
    Als je in Italie op straat loopt met een plastic tasje van een winkel met daarin bv een paar schoenen of stropdas die je net gekocht hebt moet je een kassabon kunnen laten zien. Heb je die niet heb jij een probleem (en de winkel ook)
    Ben al 2 keer in Italie hierom "aangehouden" met het verzoek de bon te laten zien.
    Serieus
    pi_80604662
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 17:32 schreef RobertKunath het volgende:
    Niet alleen door de schuldratio maar vooral door het vertrouwen en het geloof in een goede afloop. Het moment van handelen (enorme hervormingen om de begroting op orde te krijgen) van de betreffende landen in tijden van paniek op de bondmarket zegt meestal hoe het afloopt. Griekenland heeft/is er met de pet naar gegooid en daarom geniet het geen enkel vertrouwen meer, met of zonder bail-out. In principe kan Griekenland dit probleem nog herstellen door echt drastische hervormingen door te voeren in de tijd dat het steun ontvangt, de kans dat dit echter gebeurd schat ik met de dag lager in.

Op het moment dat in een andere pigs of zelfs de UK/VS paniek in de bondmarket komt is het adequaat handelen van de overheid een must om een dergelijke situatie te voorkomen. De Griekse sitatie nu hoeft dus helemaal niet symboliek te staan voor de toekomst van andere PIGS en/of de UK/VS. Mocht de Griekse situatie gaan ontsporen zullen andere landen die in de toekomst in de problemen komen minder speelruimte en tijd krijgen in tijden van paniek. Griekenland heeft de risicoperceptie daar flink door veranderd. Het is dus te hopen dat overige landen het niet zo ver laten komen en mocht dat toch gebeuren adequaat handelen.
      donderdag 22 april 2010 @ 17:57:39 #136
    45206 Pietverdriet
    pi_80604781
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 17:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Serieus
    Jep, maar zie er dan ook als de typische blonde toerist uit, ga graag daar shoppen en heb er een tijd gewoond.
    pi_80606544
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 15:51 schreef SeLang het volgende:
    Toch, dit is maar Griekenland. Het wordt pas leuk als straks een echt land failliet gaat. De UK heeft een 11% deficit. Dat is niet zo gek veel lager dan Griekenland. En na de verkiezingen een 'hung parliament' Ik ga trouwens Labour stemmen zodat ik straks laag kan instappen
    whahaha Selang dat is voorkennis!
    National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
    pi_80606802
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 15:52 schreef Pietverdriet het volgende:
    We begrijpen nu ook dat iemand keihard in zijn reet neuken "Op zijn Grieks" wordt genoemd
    Ik moest lachen
    Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
    Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
    pi_80622465
    Over een kleine maand weten we meer:
    quote:
    Time is short: Greece must repay ¤8.5 billion ($11.4 billion) in borrowings on May 19, a sum it doesn't now have.
    http://online.wsj.com/art(...)J_hp_us_mostpop_read
    "You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
    pi_80626827
    Weet iemand waar die IIR tabel zoals Rogoff/Reinhart ze gebruiken in hun boek gepubliceerd worden? Zouden 2x per jaar berekend worden maar kom ze op internet iig nergens tegen. Zou wel eens willen weten wat nu de indeling is (club A, Club B type I,II,III,IV, en club C) voor de verschillende de landen.

btw
    Vrij recent artikel gebaseerd op dezelfde, maar dan tot 2009 uitgebreide, dataset van Reinhart & Rogoff

Growth in a Time of Debt*
    http://terpconnect.umd.ed(...)wth-01-18%20NBER.pdf
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
      vrijdag 23 april 2010 @ 13:09:25 #141
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_80631026
    quote:
    Fitch warns Japan credit rating at risk from debt

Friday 23rd April, 04:50 AM JST

TOKYO —

Fitch Ratings warned Thursday that Japan’s credit rating could worsen if Tokyo does not rein in snowballing debt and put the world’s second-largest economy on the path to a sustainable recovery.

Japan is already one of the most indebted countries in the world, and the agency said further fiscal deterioration would put pressure on the nation’s sovereign debt rating. Fitch rates Japan’s local currency debt at AA-, the fourth-highest ranking.

“In the absence of sustained economic recovery and fiscal consolidation, government debt will continue to rise, placing downwards pressure on sovereign credit and ratings over the medium term,” Fitch said in a statement.

Fitch said Japan’s government debt reached 201% of its gross domestic product in 2009.

The warning came as Japan’s government is to announce a fiscal consolidation plan in June.

When Prime Minister Yukio Hatoyama came to power in September last year, he promised to trim Japan’s ballooning government debt.

But his government will issue a record 44 trillion yen in bonds to fund a budget for the current fiscal year starting in April, raising fresh concern over Japan’s already tattered finances.

The agency’s focus on Japan’s massive debt came as Greece’s debt crisis has rattled global financial markets. Greece began talks Wednesday with the IMF, the European Central Bank and the European Commission on details of a rescue package to deal with its debt crisis.

http://www.japantoday.com(...)ng-at-risk-from-debt
    Aangezien Japan nu al ~20% van het overheidsbudget kwijt is aan rentebetalingen op de staatsschuld bij een rente van <1% is Japan gewoon failliet als de rente één procentje zou stijgen. Japan is too big to fail maar ook too big to bailout.

Average maturity van Japanse staatsschuld is ca 6 jaar.
    Japanse yieldcurve:

Mijn reisverslagen
    pi_80632218
    quote:
    Op vrijdag 23 april 2010 13:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Aangezien Japan nu al ~20% van het overheidsbudget kwijt is aan rentebetalingen op de staatsschuld bij een rente van <1% is Japan gewoon failliet als de rente één procentje zou stijgen. Japan is too big to fail maar ook too big to bailout.

Japanse yieldcurve:

[ afbeelding ]
    Dit nieuws drukte wederom de beurzen daar gisteren. Ben benieuwd waar dit heen gaat.
    pi_80636807
    quote:
    Op vrijdag 23 april 2010 13:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Japanse yieldcurve:

[ afbeelding ]
    Mocht de rente (licht) gaan stijgen denk ik dat de overheid/centrale bank meer deflatie gaat toelaten om de nominale rente laag te houden. Daarmee koopt men weer een beetje tijd en schuift de problemen vooruit. De komende jaren hoeft het dan ook nog niet tot een default, die onvermijdelijk is, te komen. Alhoewel een plotselinge calamiteit/ impotentie van centrale bank en overheid nooit te voorspellen is.
      vrijdag 23 april 2010 @ 15:59:52 #144
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_80636943
    Als ze dat dan nog zelf in de hand hebben tenminste. De huidige bubble is er in de kern erop gebaseerd dat de overheden ten allen tijden controle hebben over de rente. En dat is nog maar de vraag.
    Mijn reisverslagen
    pi_80637859
    quote:
    Op vrijdag 23 april 2010 15:59 schreef SeLang het volgende:
    Als ze dat dan nog zelf in de hand hebben tenminste. De huidige bubble is er in de kern erop gebaseerd dat de overheden ten allen tijden controle hebben over de rente. En dat is nog maar de vraag.
    Klopt. Met een eventuele calamiteit en/of een veranderde risicoperceptie in de markt is er natuurlijk geen houden meer aan. Of dit echter gaat gebeuren op korte termijn is de vraag, Japan heeft immers het voordeel dat het intern is gefinancierd met een relatief hoge loyaliteit van het volk zelf. Aan de andere kant raakt de spaarquota van datzelfde volk langzaam op, door alle stimulerende middelen om de economie aan te jagen. Ook het toelaten van deflatie kan averechts werken (ook op korte termijn) en zo kun je nog wel even doorgaan.

Het ene voordeel kan uitpakken in het nadeel en visa versa. Dat het gaat gebeuren beseft iedereen wel, maar het hoe wat en wanneer daar komt niemand meer wijs uit .
      vrijdag 23 april 2010 @ 16:46:34 #146
    293456 aarsschimmel
    Verwend kutjong
    pi_80638397
    Het spijt me voor mijn misschien domme vraag, maar ik begrijp nog steeds niet waarom de EU Griekenland er niet uit kan knikkeren. Griekenland is gewoon een ander geval dan de andere landen van de piigs (sjoemelen, niet willen hervormen, etc.).
    shoarma is lekker
      vrijdag 23 april 2010 @ 17:04:47 #147
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_80638966
    quote:
    Op vrijdag 23 april 2010 16:29 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Klopt. Met een eventuele calamiteit en/of een veranderde risicoperceptie in de markt is er natuurlijk geen houden meer aan. Of dit echter gaat gebeuren op korte termijn is de vraag, Japan heeft immers het voordeel dat het intern is gefinancierd met een relatief hoge loyaliteit van het volk zelf. Aan de andere kant raakt de spaarquota van datzelfde volk langzaam op, door alle stimulerende middelen om de economie aan te jagen. Ook het toelaten van deflatie kan averechts werken (ook op korte termijn) en zo kun je nog wel even doorgaan.

Het ene voordeel kan uitpakken in het nadeel en visa versa. Dat het gaat gebeuren beseft iedereen wel, maar het hoe wat en wanneer daar komt niemand meer wijs uit .
    Het kan inderdaad nog best 20 jaar goed blijven gaan. De spaarquote neemt wel af in Japan, maar ze zouden de moeder aller inheritance taxes kunnen invoeren om de doden de rekening te laten betalen. Japan is tenslotte sterk vergrijsd.

Elke bubble wordt gekenmerkt door een soort "nu is alles anders" denken. "internetbedrijven gaan triljoenen winsten maken, geen prijs is te hoog", "huizenprijzen kunnen alleen maar stijgen", etc. Het nieuwe "sure thing" is dat de overheid de macht heeft ten allen tijden de markt te redden, bailouts te verstrekken, rente laag te houden, etc. En het probleem is dat dit een wereldwijde bubble is, in tegenstelling tot dotcom of de huizenmarkt wat zich nog concentreerde in bepaalde regios/ landen.
    Mijn reisverslagen
    pi_80639460
    quote:
    Op vrijdag 23 april 2010 17:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het kan inderdaad nog best 20 jaar goed blijven gaan. De spaarquote neemt wel af in Japan, maar ze zouden de moeder aller inheritance taxes kunnen invoeren om de doden de rekening te laten betalen. Japan is tenslotte sterk vergrijsd.

Elke bubble wordt gekenmerkt door een soort "nu is alles anders" denken. "internetbedrijven gaan triljoenen winsten maken, geen prijs is te hoog", "huizenprijzen kunnen alleen maar stijgen", etc. Het nieuwe "sure thing" is dat de overheid de macht heeft ten allen tijden de markt te redden, bailouts te verstrekken, rente laag te houden, etc. En het probleem is dat dit een wereldwijde bubble is, in tegenstelling tot dotcom of de huizenmarkt wat zich nog concentreerde in bepaalde regios/ landen.
    Heb je dat boek over de historische crisis' nog gehaald? "This time is different"
      vrijdag 23 april 2010 @ 17:29:44 #149
    298713 SemperSenseo
    Een geniale ramp
    pi_80639888
    quote:
    Op donderdag 22 april 2010 15:29 schreef lutser.com het volgende:
    8.76% dit gaan de grieken niet meer redden.
    O jee, we are doomeddd!!! Al onze spaarcentjes gaan er aaannnn!

Ik zou maar snel je geld inwisselen naar iets anders
    "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
    "A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
      vrijdag 23 april 2010 @ 17:40:06 #150
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_80640264
    quote:
    Op vrijdag 23 april 2010 17:19 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Heb je dat boek over de historische crisis' nog gehaald? "This time is different"
    Nee nog niet gelezen
    Mijn reisverslagen
    pi_80668258
    Weet je alles overziende kan ik maar 1 conclusie trekken en wel dat Griekenland
    niet moet worden geholpen en gewoon uit de EU moet worden geweerd.

Het is nu mooi geweest met die lieden. Ze komen afspraken niet na,zijn doorlopend
    de boel aan het traineren en het is allerminst zeker dat ze hun lening terug kunnen
    betalen.

En wie mag dat weer gaan ophoesten als het allemaal fout gaat?
    75 topics = FIN
    pi_80680699
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 15:11 schreef FP128 het volgende:
    Weet je alles overziende kan ik maar 1 conclusie trekken en wel dat Griekenland
    niet moet worden geholpen en gewoon uit de EU moet worden geweerd.
    Dat kan niet meer !!!

Dat staat in het ontwerp ofwel de EU grondwet

We zitten er nu allen in en gaan door tot de EURO klapt , en dat is als Duitsland Nederland en Polen het zat zijn
    pi_80681505
    Staat Polen er zo goed voor dan?
    pi_80681881
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 23:25 schreef dvr het volgende:
    Het is maar net wat je classificeert als goed of slecht. Het moge duidelijk zijn welke landen op de schop staan, en welk land op het moment geschopt wordt. Er uit schoppen wordt niemand beter van.. (op korte termijn... en het is maar de vraag hoe dat zou uitwerken op lange termijn)
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    pi_80681943
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 23:25 schreef dvr het volgende:
    Ik kom er net vandaan, en als er een land is met toekomst is het polen wel, het wordt tijd dat ze en netto betaler gaan worden

Tip: Wissel je Euro's nu maar om in Zloty's

Volgend jaar zal de conversiekoers fors hoger staan met een dalende euro
    Polen is het nieuwste wirtschaftswunder
    http://finance.yahoo.com/q/bc?s=PLNEUR=X&t=5y&l=on&z=m&q=l&c=

[ Bericht 10% gewijzigd door Bruno25 op 24-04-2010 23:58:52 ]
    pi_80683769
    quote:
    Op zaterdag 24 april 2010 23:36 schreef Bruno25 het volgende:

Ik kom er net vandaan, en als er een land is met toekomst is het polen wel, [..]
    Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik dacht eerst dat Polen net als de meeste Oost-Europese landen diep in de schulden zit, maar dat blijkt erg mee te vallen. De Polen zijn ouderwets conservatief met krediet en de crisis heeft ze veel minder getroffen dan andere landen. Verder zijn ze hoogopgeleid, degelijk, ambitieus, en hebben nog een grote inhaalslag tov de rest van de westerse wereld te maken. Nu nog een goede manier vinden om er in te beleggen.
    pi_80684507
    Bij deze Poolse bank, Nordea, kun je een internetrekening openen nadat je je op een Pools consulaat (A'dam, Den Haag) geidentificeerd hebt. Ze hebben spaarrekeningen zonder beperkingen waarbij je meer rente krijgt naarmate je je geld langer laat staan. Het begint bij 2.9% en na een jaartje zit je al op het maximum, 3.90%. Inleg tot ¤50.000 wordt volledig door het Poolse depositogarantiestelsel gedekt. Misschien een goed alternatief voor mijn plan om deels in Noorse Kronen te gaan zitten..
    pi_80685228
    quote:
    Op zondag 25 april 2010 00:58 schreef dvr het volgende:
    Bij deze Poolse bank, Nordea, kun je een internetrekening openen nadat je je op een Pools consulaat (A'dam, Den Haag) geidentificeerd hebt. Ze hebben spaarrekeningen zonder beperkingen waarbij je meer rente krijgt naarmate je je geld langer laat staan. Het begint bij 2.9% en na een jaartje zit je al op het maximum, 3.90%. Inleg tot ¤50.000 wordt volledig door het Poolse depositogarantiestelsel gedekt. Misschien een goed alternatief voor mijn plan om deels in Noorse Kronen te gaan zitten..
    Dat zijn zeker schappelijke voorwaarden.

Vooral dit.
    quote:
    Premature withdrawal
    If you withdraw your deposit before the contractual maturity date, you will be paid interest for the actual number of days for which the deposit was maintained (as regards full months, at the rates applicable for the individual months and for the last, incomplete month interest will be calculated at the broken deposit rate, amounting to one tenth of the rate applicable for the first month, effective as on the withdrawal date).
    Ik ga maandag maar naar het Pools consulaat dan
    Greece
    pi_80685435
    quote:
    Op zondag 25 april 2010 00:32 schreef dvr het volgende:

[..]

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik dacht eerst dat Polen net als de meeste Oost-Europese landen diep in de schulden zit, maar dat blijkt erg mee te vallen. De Polen zijn ouderwets conservatief met krediet en de crisis heeft ze veel minder getroffen dan andere landen. Verder zijn ze hoogopgeleid, degelijk, ambitieus, en hebben nog een grote inhaalslag tov de rest van de westerse wereld te maken. Nu nog een goede manier vinden om er in te beleggen.
    En de paus heeft daar goed werk gedaan, geen voorbehoedsmiddelen.

De bevolking is daar gemiddeld 25 jaar
    pi_80685476
    Oh wacht, die rentetarieven gelden niet voor de euro. Bummer.
    Greece
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')