Ik vrees dat ze geen keus hebben, het is meer een spelletje van, wij hebben geloot en jij zit erin, ha ha.quote:Op vrijdag 16 april 2010 21:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik moet eerst nog zien dat Duitsland daadwerkelijk gaat lappen, zeker nu de volgende kandidaat zich alweer aandient....
Voor zover ik weet (correct me if I'm wrong) moet een eventuele steun overeenkomst nog steeds door de nationale parlementen worden goedgekeurd. Ik wil dat nog weleens zien, met 90% van het volk dat er tegen is. Zeker omdat het er alle schijn van heeft dat Griekenland niet het laatste land is waar dan voor betaald moet gaan worden.quote:Op zaterdag 17 april 2010 11:35 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Ik vrees dat ze geen keus hebben, het is meer een spelletje van, wij hebben geloot en jij zit erin, ha ha.
En anders gaat Portugal ook het tweedewereldoorlogslachtoffer spelletje spelen, maar de basis voor samenwerking wordt wel steeds dunner
Toch hoor je nog steeds enkelen mompelen dat Turkije er ook bij moet, ondanks dat de mooiste fysieke afsluiting van het eurogebied tussen Europa en Turkije ligtquote:Op zaterdag 17 april 2010 12:13 schreef veterdiploma het volgende:
Ik vind het wel grappig dat al die lui die destijds de invoering van de euro en de uitbreiding van de eurozone naar al die tweede wereldlanden zo verdedigden, nu wijselijk hun mond houden.
Waarom vrij van immigranten?quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:49 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Toch hoor je nog steeds enkelen mompelen dat Turkije er ook bij moet, ondanks dat de mooiste fysieke afsluiting van het eurogebied tussen Europa en Turkije ligt
[ afbeelding ]
En Griekenland is het moeilijkste gebied om in de gaten te houden en vrij van immigranten uit Afrika en USSR
[ afbeelding ]
Ik bedoel illegale immigrantenquote:
Phew verdiep je eens in fondsen zoals GDX, BZF, FXA, FXC. Ligt een beetje ook aan je eigen visie met betrekking tot risico's, investeringen en toekomst van de euro en europa. Wat mij betreft ligt DE toekomst namelijk buiten Europa :-)quote:Op woensdag 21 april 2010 01:52 schreef dvr het volgende:
Wie heeft er nog ideeën voor het afdekken van valutarisico op de euro? Dat wil zeggen: als je niet de sigaar wilt zijn als de euro nog veel verder keldert, wat zijn dan betaalbare, practische en zekere manieren om je geld in andere valuta / assets / economiën / overheden te steken?
Dank, maar die fondsen zijn niet de kant die ik op wil. Goud heb ik al, Brazilië heeft weliswaar potentie maar zwaar oplopende staatsschuld en Canada's woningmarkt staat op ontploffen. Een van de weinige munten waar ik nog vertrouwen in heb is de Noorse kroon, maar ik kan geen gemakkelijke manier vinden (obligaties, fonds etc) om daar in te beleggen.quote:Op woensdag 21 april 2010 09:02 schreef faustkern het volgende:
Phew verdiep je eens in fondsen zoals GDX, BZF, FXA, FXC. Ligt een beetje ook aan je eigen visie met betrekking tot risico's, investeringen en toekomst van de euro en europa. Wat mij betreft ligt DE toekomst namelijk buiten Europa :-)
Wie zegt dat die Griekse bonds überhaupt een positieve return gaan opleveren?quote:Op donderdag 22 april 2010 12:35 schreef Mendeljev het volgende:
Straks leveren Griekenland bonds meer op dan ASR bonds. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.
Toevallig hoorde ik dat net Rienk Kamer op RTL-Z zeggen. Die is er heilig van overtuigd dat de EU Griekenland bij zal staan (en dat ze genoeg zelf kunnen bezuinigen). Omdat het alternatief -Griekenland uit de euro- funest zou zijn voor de financiering van alle andere EU-landen.quote:Op donderdag 22 april 2010 13:01 schreef SeLang het volgende:
Wie zegt dat die Griekse bonds überhaupt een positieve return gaan opleveren?
De Grieken zullen de euro niet verlaten want dan hebben ze een nog veel groter probleem. Default verwacht ik ook (nog) niet omdat Griekenland de eerste is in de serie en zij nog wel een bailout zullen kunnen krijgen. De volgende kandidaten gaan het moeilijker krijgen.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:14 schreef dvr het volgende:
[..]
Toevallig hoorde ik dat net Rienk Kamer op RTL-Z zeggen. Die is er heilig van overtuigd dat de EU Griekenland bij zal staan (en dat ze genoeg zelf kunnen bezuinigen). Omdat het alternatief -Griekenland uit de euro- funest zou zijn voor de financiering van alle andere EU-landen.
Mijn mix is nog steeds 89% euro en 11% pound. Die pounds zijn gewoon een hedge omdat ik in de UK woon maar dat % zal steeds verder dalen omdat ik ze uitgeef.quote:Blijf jij 100% in euro en pond zitten?
Kamer zit er ook in, tegen 7%.quote:Op donderdag 22 april 2010 14:18 schreef Rejected het volgende:
Als hij er zo van overtuigd is moet hij al zijn geld maar in deze obligaties stoppen.
Kijk, zo wordt sparen weer leukquote:Rente Griekenland breekt weer record: 10,9% voor tweejarige
De rente voor een tweejarige Griekse staatslening steeg donderdag naar een recordhoogte van maar liefst 10,9%.
Woensdag was dit nog 8,3%. Investeerders maken zich steeds meer zorgen dat Griekenland niet aan zijn schuldverplichtingen kan voldoen en steun moet vragen. Donderdag maakte het Europees statistisch bureau Eurostat bekend dat het Griekse overheidstekort vorig jaar is opgelopen naar 13,6% van het bruto binnenlands product (bbp). De Griekse overheid had zelf eerder een tekort van 12,7% gemeld.
Het draagvlak voor toekomstige bail-outs word met de dag kleinerquote:Op donderdag 22 april 2010 15:42 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik lees net op de voorpagina dat de grieken de boel alweer lopen te belazeren. Wie had dat nou verwacht?
En de griekse werknemers staken het restje economie wat er nog is kapot.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:42 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik lees net op de voorpagina dat de grieken de boel alweer lopen te belazeren. Wie had dat nou verwacht?
Mooi land is het toch ook.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de griekse werknemers staken het restje economie wat er nog is kapot.
Grieken vinden dat de rest van Europa maar moet betalen, zelf werken ze liever zwart.
Nee die verliezen nu natuurlijk geld (inclusief Rienk kamer). Maar je kon vandaag dus 10,9% rente 'inlocken', tenminste als Griekenland niet default.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:50 schreef Rejected het volgende:
[..]
Dus de rente stijgt voor huidige obligatiehouders?
Als er geen default komt word er niets verloren.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee die verliezen nu natuurlijk geld (inclusief Rienk kamer). Maar je kon vandaag dus 10,9% rente 'inlocken', tenminste als Griekenland niet default.
Ja, dat zijn op zich goede argumenten 'pro' euro, en voor mij geldt natuurlijk nog dat het mijn eigen valuta is.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:06 schreef SeLang het volgende:
De euro vind ik nog steeds een van de aantrekkelijkste currencies omdat [..]
Je vergeet nog de pensioenverplichtingen van de overheden, doordat veel eurolanden een omslagprincipe kennen komt er bovenop de staatsschuld nog een veelvoud daarvan aan deze verplichtingen.quote:Op donderdag 22 april 2010 15:59 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja, dat zijn op zich goede argumenten 'pro' euro, en voor mij geldt natuurlijk nog dat het mijn eigen valuta is.
Waar ik problemen mee heb zijn:De hoge staatsschulden van de eurolanden De grote exposure aan risico in de commerciële banken Het feit dat de ECB nog dit hele jaar doorgaat puinobligaties op te kopen De lage groeiverwachtingen voor de eurozone op lange termijn Het wat wankele internationale vertrouwen in de euro
Het is opvallend dat US Dollar, Zwitserse Frank en Japanse Yen nog steeds het meest als veilige munten gezien worden. Het pond heeft in dat opzicht blijkbaar afgedaan, maar dat de euro niet in dat rijtje voorkomt is opvallend. Maar de langetermijn perspectieven voor de dollar zijn m.i. naadje omdat alle geledingen van de samenleving te diep in de schulden zitten, de Zwitsers hebben een enorme exposure op Oost-Europa en emerging markets, en Japan is halfdood. De enige munt waar ik meer vertrouwen in heb dan in de euro is de Noorse Kroon, en daar zou ik eigenlijk voor 20% in willen zitten, maar ik zie (via Binck en reguliere banken) geen mogelijkheid om daar aan te komen en Noorse spaarbanken hebben beleefd voor mijn klandizie bedankt..
Entitlement Sociaty Run Amok -> is Griekenland een voorbode van wat komen gaat?quote:
En wat kan je nu gebeuren, zo veilig als een ijslandse bank....quote:Op donderdag 22 april 2010 17:16 schreef RobertKunath het volgende:
Alééloeja, 8.8% op 10 jarige staatsobligaties nu
Jep, en de mensen in de Eurozone die wel belasting betalen draaien er weer voor op.quote:Op donderdag 22 april 2010 17:25 schreef tjoptjop het volgende:
Goldman Sachs is vast ergens mee bezig
Ik heb het idee dat Portugal ook niet echt een fraude land is als Griekenland en Italie (dat wordt nog wat als Turkije bij de EU komtquote:Op donderdag 22 april 2010 17:32 schreef RobertKunath het volgende:
Overigens ben ik nog steeds van mening dat o.a Portugal en Spanje niet regelrecht te vergelijken zijn Griekenland. Ze hebben een groot begrotingstekort maar hun schuld is stukken lager.
[ afbeelding ]
Ook hebben ze minder gehandeld in de vorm van CDO´s via goldman sachs.
Toch zien we ook de rente daar fors oplopen de laatste dagen.
In Italie is iig de overheid zeer actief om zwarte omzet te bestrijden, hebben er zelfs een speciale afdeling van de politie voor, Guardia di Finanza.quote:Op donderdag 22 april 2010 17:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat Portugal ook niet echt een fraude land is als Griekenland en Italie (dat wordt nog wat als Turkije bij de EU komt![]()
)
Serieusquote:Op donderdag 22 april 2010 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In Italie is iig de overheid zeer actief om zwarte omzet te bestrijden, hebben er zelfs een speciale afdeling van de politie voor, Guardia di Finanza.
Als je in Italie op straat loopt met een plastic tasje van een winkel met daarin bv een paar schoenen of stropdas die je net gekocht hebt moet je een kassabon kunnen laten zien. Heb je die niet heb jij een probleem (en de winkel ook)
Ben al 2 keer in Italie hierom "aangehouden" met het verzoek de bon te laten zien.
Niet alleen door de schuldratio maar vooral door het vertrouwen en het geloof in een goede afloop. Het moment van handelen (enorme hervormingen om de begroting op orde te krijgen) van de betreffende landen in tijden van paniek op de bondmarket zegt meestal hoe het afloopt. Griekenland heeft/is er met de pet naar gegooid en daarom geniet het geen enkel vertrouwen meer, met of zonder bail-out. In principe kan Griekenland dit probleem nog herstellen door echt drastische hervormingen door te voeren in de tijd dat het steun ontvangt, de kans dat dit echter gebeurd schat ik met de dag lager in.quote:Op donderdag 22 april 2010 17:32 schreef RobertKunath het volgende:
Overigens ben ik nog steeds van mening dat o.a Portugal en Spanje niet regelrecht te vergelijken zijn Griekenland. Ze hebben een groot begrotingstekort maar hun schuld is stukken lager.
Jep, maar zie er dan ook als de typische blonde toerist uit, ga graag daar shoppen en heb er een tijd gewoond.quote:
whahaha Selang dat is voorkennis!quote:Op donderdag 22 april 2010 15:51 schreef SeLang het volgende:
Toch, dit is maar Griekenland. Het wordt pas leuk als straks een echt land failliet gaat. De UK heeft een 11% deficit. Dat is niet zo gek veel lager dan Griekenland. En na de verkiezingen een 'hung parliament'Ik ga trouwens Labour stemmen zodat ik straks laag kan instappen
Ik moest lachenquote:Op donderdag 22 april 2010 15:52 schreef Pietverdriet het volgende:
We begrijpen nu ook dat iemand keihard in zijn reet neuken "Op zijn Grieks" wordt genoemd
http://online.wsj.com/art(...)J_hp_us_mostpop_readquote:Time is short: Greece must repay ¤8.5 billion ($11.4 billion) in borrowings on May 19, a sum it doesn't now have.
Aangezien Japan nu al ~20% van het overheidsbudget kwijt is aan rentebetalingen op de staatsschuld bij een rente van <1% is Japan gewoon failliet als de rente één procentje zou stijgen. Japan is too big to fail maar ook too big to bailout.quote:Fitch warns Japan credit rating at risk from debt
Friday 23rd April, 04:50 AM JST
TOKYO —
Fitch Ratings warned Thursday that Japan’s credit rating could worsen if Tokyo does not rein in snowballing debt and put the world’s second-largest economy on the path to a sustainable recovery.
Japan is already one of the most indebted countries in the world, and the agency said further fiscal deterioration would put pressure on the nation’s sovereign debt rating. Fitch rates Japan’s local currency debt at AA-, the fourth-highest ranking.
“In the absence of sustained economic recovery and fiscal consolidation, government debt will continue to rise, placing downwards pressure on sovereign credit and ratings over the medium term,” Fitch said in a statement.
Fitch said Japan’s government debt reached 201% of its gross domestic product in 2009.
The warning came as Japan’s government is to announce a fiscal consolidation plan in June.
When Prime Minister Yukio Hatoyama came to power in September last year, he promised to trim Japan’s ballooning government debt.
But his government will issue a record 44 trillion yen in bonds to fund a budget for the current fiscal year starting in April, raising fresh concern over Japan’s already tattered finances.
The agency’s focus on Japan’s massive debt came as Greece’s debt crisis has rattled global financial markets. Greece began talks Wednesday with the IMF, the European Central Bank and the European Commission on details of a rescue package to deal with its debt crisis.
http://www.japantoday.com(...)ng-at-risk-from-debt
Dit nieuws drukte wederom de beurzen daar gisteren. Ben benieuwd waar dit heen gaat.quote:Op vrijdag 23 april 2010 13:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Aangezien Japan nu al ~20% van het overheidsbudget kwijt is aan rentebetalingen op de staatsschuld bij een rente van <1% is Japan gewoon failliet als de rente één procentje zou stijgen. Japan is too big to fail maar ook too big to bailout.
Average maturity van Japanse staatsschuld is ca 6 jaar.
Japanse yieldcurve:
[ afbeelding ]
Mocht de rente (licht) gaan stijgen denk ik dat de overheid/centrale bank meer deflatie gaat toelaten om de nominale rente laag te houden. Daarmee koopt men weer een beetje tijd en schuift de problemen vooruit. De komende jaren hoeft het dan ook nog niet tot een default, die onvermijdelijk is, te komen. Alhoewel een plotselinge calamiteit/ impotentie van centrale bank en overheid nooit te voorspellen is.quote:Op vrijdag 23 april 2010 13:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Aangezien Japan nu al ~20% van het overheidsbudget kwijt is aan rentebetalingen op de staatsschuld bij een rente van <1% is Japan gewoon failliet als de rente één procentje zou stijgen. Japan is too big to fail maar ook too big to bailout.
Average maturity van Japanse staatsschuld is ca 6 jaar.
Japanse yieldcurve:
[ afbeelding ]
Klopt. Met een eventuele calamiteit en/of een veranderde risicoperceptie in de markt is er natuurlijk geen houden meer aan. Of dit echter gaat gebeuren op korte termijn is de vraag, Japan heeft immers het voordeel dat het intern is gefinancierd met een relatief hoge loyaliteit van het volk zelf. Aan de andere kant raakt de spaarquota van datzelfde volk langzaam op, door alle stimulerende middelen om de economie aan te jagen. Ook het toelaten van deflatie kan averechts werken (ook op korte termijn) en zo kun je nog wel even doorgaan.quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:59 schreef SeLang het volgende:
Als ze dat dan nog zelf in de hand hebben tenminste. De huidige bubble is er in de kern erop gebaseerd dat de overheden ten allen tijden controle hebben over de rente. En dat is nog maar de vraag.
Het kan inderdaad nog best 20 jaar goed blijven gaan. De spaarquote neemt wel af in Japan, maar ze zouden de moeder aller inheritance taxes kunnen invoeren om de doden de rekening te laten betalen. Japan is tenslotte sterk vergrijsd.quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:29 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Klopt. Met een eventuele calamiteit en/of een veranderde risicoperceptie in de markt is er natuurlijk geen houden meer aan. Of dit echter gaat gebeuren op korte termijn is de vraag, Japan heeft immers het voordeel dat het intern is gefinancierd met een relatief hoge loyaliteit van het volk zelf. Aan de andere kant raakt de spaarquota van datzelfde volk langzaam op, door alle stimulerende middelen om de economie aan te jagen. Ook het toelaten van deflatie kan averechts werken (ook op korte termijn) en zo kun je nog wel even doorgaan.
Het ene voordeel kan uitpakken in het nadeel en visa versa. Dat het gaat gebeuren beseft iedereen wel, maar het hoe wat en wanneer daar komt niemand meer wijs uit.
Heb je dat boek over de historische crisis' nog gehaald? "This time is different"quote:Op vrijdag 23 april 2010 17:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het kan inderdaad nog best 20 jaar goed blijven gaan. De spaarquote neemt wel af in Japan, maar ze zouden de moeder aller inheritance taxes kunnen invoeren om de doden de rekening te laten betalen. Japan is tenslotte sterk vergrijsd.
Elke bubble wordt gekenmerkt door een soort "nu is alles anders" denken. "internetbedrijven gaan triljoenen winsten maken, geen prijs is te hoog", "huizenprijzen kunnen alleen maar stijgen", etc. Het nieuwe "sure thing" is dat de overheid de macht heeft ten allen tijden de markt te redden, bailouts te verstrekken, rente laag te houden, etc. En het probleem is dat dit een wereldwijde bubble is, in tegenstelling tot dotcom of de huizenmarkt wat zich nog concentreerde in bepaalde regios/ landen.
O jee, we are doomeddd!!! Al onze spaarcentjes gaan er aaannnn!quote:Op donderdag 22 april 2010 15:29 schreef lutser.com het volgende:
8.76% dit gaan de grieken niet meer redden.
Nee nog niet gelezenquote:Op vrijdag 23 april 2010 17:19 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Heb je dat boek over de historische crisis' nog gehaald? "This time is different"
Dat kan niet meer !!!quote:Op zaterdag 24 april 2010 15:11 schreef FP128 het volgende:
Weet je alles overziende kan ik maar 1 conclusie trekken en wel dat Griekenland
niet moet worden geholpen en gewoon uit de EU moet worden geweerd.![]()
Het is maar net wat je classificeert als goed of slecht. Het moge duidelijk zijn welke landen op de schop staan, en welk land op het moment geschopt wordt. Er uit schoppen wordt niemand beter van.. (op korte termijn... en het is maar de vraag hoe dat zou uitwerken op lange termijn)quote:
Ik kom er net vandaan, en als er een land is met toekomst is het polen wel, het wordt tijd dat ze en netto betaler gaan wordenquote:Op zaterdag 24 april 2010 23:25 schreef dvr het volgende:
Staat Polen er zo goed voor dan?
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik dacht eerst dat Polen net als de meeste Oost-Europese landen diep in de schulden zit, maar dat blijkt erg mee te vallen. De Polen zijn ouderwets conservatief met krediet en de crisis heeft ze veel minder getroffen dan andere landen. Verder zijn ze hoogopgeleid, degelijk, ambitieus, en hebben nog een grote inhaalslag tov de rest van de westerse wereld te maken. Nu nog een goede manier vinden om er in te beleggen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:36 schreef Bruno25 het volgende:
Ik kom er net vandaan, en als er een land is met toekomst is het polen wel, [..]
Dat zijn zeker schappelijke voorwaarden.quote:Op zondag 25 april 2010 00:58 schreef dvr het volgende:
Bij deze Poolse bank, Nordea, kun je een internetrekening openen nadat je je op een Pools consulaat (A'dam, Den Haag) geidentificeerd hebt. Ze hebben spaarrekeningen zonder beperkingen waarbij je meer rente krijgt naarmate je je geld langer laat staan. Het begint bij 2.9% en na een jaartje zit je al op het maximum, 3.90%. Inleg tot ¤50.000 wordt volledig door het Poolse depositogarantiestelsel gedekt. Misschien een goed alternatief voor mijn plan om deels in Noorse Kronen te gaan zitten..
Ik ga maandag maar naar het Pools consulaat danquote:Premature withdrawal
If you withdraw your deposit before the contractual maturity date, you will be paid interest for the actual number of days for which the deposit was maintained (as regards full months, at the rates applicable for the individual months and for the last, incomplete month interest will be calculated at the broken deposit rate, amounting to one tenth of the rate applicable for the first month, effective as on the withdrawal date).
En de paus heeft daar goed werk gedaan, geen voorbehoedsmiddelen.quote:Op zondag 25 april 2010 00:32 schreef dvr het volgende:
[..]
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik dacht eerst dat Polen net als de meeste Oost-Europese landen diep in de schulden zit, maar dat blijkt erg mee te vallen. De Polen zijn ouderwets conservatief met krediet en de crisis heeft ze veel minder getroffen dan andere landen. Verder zijn ze hoogopgeleid, degelijk, ambitieus, en hebben nog een grote inhaalslag tov de rest van de westerse wereld te maken. Nu nog een goede manier vinden om er in te beleggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |