Ben ik niet met je eens: als die 2 mannen proberen die ene gewonde af te voeren in dat busje, lijkt het er volgens mij heel erg op dat die achterste man herhaald naar de helicopter kijkt (als in: die ziet toch wel wat we hier aan het doen zijn, hij gaat toch niet schieten?)quote:Op maandag 5 april 2010 22:18 schreef Bolter het volgende:
[..]
Dat die Apache niet is opgemerkt is juist het hele idee.
[..]
Moet jij geen Just Cause 2 spelen ofzoquote:Op maandag 5 april 2010 22:20 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Moet jij zeggen..
moet je niet call of duty gaan spelen ofzo
Als jij met een balletjespistool op de politie richt is er ook een goede kans dat je van je sokken geschoten wordt. En dat is nog in een veilig land en in een straat waar niet 5 minuten eerder politieagenten onder vuur zijn genomen.quote:Op maandag 5 april 2010 22:22 schreef Levolution het volgende:
[..]
Als ik daar loop met een pvc-buis om opgerolde papieren pijltjes op duiven te schieten, geeft dat die Amerikanen het recht om me lek te schieten met een Apache en vervolgens dat in de doofpot te stoppen?
Hoe was journalisten van Reuters beschermen en zonder reden overhoop geknald worden van 1km afstand hetzelfde als een pistool richten op de politie?quote:Op maandag 5 april 2010 22:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als jij met een balletjespistool op de politie richt is er ook een goede kans dat je van je sokken geschoten wordt. En dat is nog in een veilig land en in een straat waar niet 5 minuten eerder politieagenten onder vuur zijn genomen.
Dus ja, als je zonodig de suicidale idioot wilt uithangen is het je eigen schuld als de Amerikanen je je zin geven.
Het lijkt mij een prima manier. Aangezien er over het algemeen geen friendlies rond lopen in gebieden waar insurgents op coalitietroepen lopen te schieten.quote:Op maandag 5 april 2010 22:23 schreef Zith het volgende:
[..]
Er wordt via de radio gezegd dat er niemand van hun in die regio zit, dat is natuurlijk geen manier om uit te vinden of er 'goede mensen' met geweren daar zijn (zoals blijkt). Maar gewoon of het veilig is je kogels en raketten daar los te laten.
Ten eerste is het goed fout om dat daar te doen, maar dat terzijdequote:Op maandag 5 april 2010 22:22 schreef Levolution het volgende:
[..]
Als ik daar loop met een pvc-buis om opgerolde papieren pijltjes op duiven te schieten, geeft dat die Amerikanen het recht om me lek te schieten met een Apache en vervolgens dat in de doofpot te stoppen?
Het punt is dat er geen onderscheid te maken is tussen friendlies (die zich melden bij USA HQ) en verzetsleden, maar ook (zoals jij zegt, en zoals blijkt) een hoop anderen onschuldigen met geweren rondlopen.quote:Op maandag 5 april 2010 22:26 schreef Bolter het volgende:
[..]
Het lijkt mij een prima manier. Aangezien er over het algemeen geen friendlies rond lopen in gebieden waar insurgents op coalitietroepen lopen te schieten.
Die mensen lopen over straat. Met een camera. Terwijl er in dat gebied verder niks gebeurt. Hoezo suicidale idioten?quote:Op maandag 5 april 2010 22:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als jij met een balletjespistool op de politie richt is er ook een goede kans dat je van je sokken geschoten wordt. En dat is nog in een veilig land en in een straat waar niet 5 minuten eerder politieagenten onder vuur zijn genomen.
Dus ja, als je zonodig de suicidale idioot wilt uithangen is het je eigen schuld als de Amerikanen je je zin geven.
Ik hoor dat er overduidelijk toestemming wordt gevraagd. Ik weet ook niet aan wie precies. Maar ik ga er vanuit dat dit aan geautoriseerd personeel is.quote:Op maandag 5 april 2010 22:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als dat een understatement is, dan heb je dus waarschijnlijk zelf als piloot in een inzetgebied geacteerd. Prima, dan weet je dus dat dit gewoon tegen de ROE is, ook die van de Amerikanen zelf, en dus gesanctioneerd moet worden. Waar discussiëren we dan nog over?
Laffe manier? Je bedoelt zeker vanaf een veilige afstand de vijand overhoop knallen, zoals de Westerse legers dat het liefst doen? Waar haal je het lef vandaan de Westerse legers laf te noemen?quote:Op maandag 5 april 2010 22:27 schreef bastibro het volgende:
[..]
Ten eerste is het goed fout om dat daar te doen, maar dat terzijde![]()
Jij mag pas oordelen als 2 van jou 3 broers daar om het leven zijn gebracht op een laffe manier en door een onzichtbare vijand.
Dat ging over het pvc-buis verhaal. Maar goed, als je bij een vuurgevecht gaat staan met een wapen in je hand en de partijen er niet van op de hoogte brengt wat je daar aan het doen bent heb je het aan jezelf te danken.quote:Op maandag 5 april 2010 22:26 schreef Zith het volgende:
[..]
Hoe was journalisten van Reuters beschermen en zonder reden overhoop geknald worden van 1km afstand hetzelfde als een pistool richten op de politie?
En hoe zit dat met die "fotografen" die zomaar lijken in hun busje gaan laden?quote:Op maandag 5 april 2010 22:28 schreef MouzurX het volgende:
Maare hoe is nou duidelijk dat ze geen wapens etc hadden?
Die Apaches hangen daar op dat moment om grondtroepen te steunen die onder vuur waren gekomen en waarschijnlijk was dat ook hetgene wat ze probeerden te filmen.quote:Op maandag 5 april 2010 22:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die mensen lopen over straat. Met een camera. Terwijl er in dat gebied verder niks gebeurt. Hoezo suicidale idioten?
Als je nu in een geblindeerd busje met 60km/hr op een Amerikaans Roadblock afrijdt en stoptekens negeert, dan kan ik me voorstellen dat er geschoten wordt en ben je inderdaad een suicidale idioot. Maar dat gaat in dat geval toch niet op.
Die mensen lopen in hun eigen land over straat, en worden vanuit helicopters neergemaaid. "They never knew what hit them". Wat kunnen ze dan doen?
Gaat dit nog steeds over het pvc-buis verhaal? Ik zie de relevantie met het filmpje niet?quote:Op maandag 5 april 2010 22:29 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat ging over het pvc-buis verhaal. Maar goed, als je bij een vuurgevecht gaat staan met een wapen in je hand en de partijen er niet van op de hoogte brengt wat je daar aan het doen bent heb je het aan jezelf te danken.
Ow jawel hoor,quote:Op maandag 5 april 2010 22:23 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Is dat het enige dat je kunt zeggen? Je reactie slaat gewoon nergens op.
Wat snap je niet precies? Je vindt het vreemd dat deze (collega's?) hun gewonde (geen lijk, je zag hem nog kruipen) vriend/collega/omstander/whatever helpen?quote:Op maandag 5 april 2010 22:30 schreef MouzurX het volgende:
[..]
En hoe zit dat met die "fotografen" die zomaar lijken in hun busje gaan laden?
Ook een beetje vreemd.
Je gaat toch niet zomaar lijken in je busje laden of ben ik nou gek?quote:
quote:Op maandag 5 april 2010 22:26 schreef Bolter het volgende:
[..]
Het lijkt mij een prima manier. Aangezien er over het algemeen geen friendlies rond lopen in gebieden waar insurgents op coalitietroepen lopen te schieten.
http://www.salon.com/news(...)2010/03/27/wikileaksquote:In my interview this morning with Assange, he described multiple incidents that clearly signal a recent escalation of surveillance and other forms of harassment directed at WikiLeaks. Many of those events are detailed in an Editorial they just published, which, he explained, was part of an effort to publicize what is being done to them in order to provide some safety and buffer. A good summary of those events is provided by Gawker. As but one disturbing incident: a volunteer, a minor, who works with WikiLeaks was detained in Iceland last week and questioned extensively about an incriminating video WikiLeaks possesses relating to the actions of the U.S. military. During the course of the interrogation, the WikiLeaks volunteer was not only asked questions about the video based on non-public knowledge about its contents (i.e., information which only the U.S. military would have), but was also shown surveillance photos of Assange exiting a recent WikiLeaks meeting regarding the imminent posting of documents concerning the Pentagon.
That WikiLeaks is being targeted by the U.S. Government for surveillance and disruption is beyond doubt. And it underscores how vital their work is and why it's such a threat.
Ga jjij eerst maar ff uileg vragen.quote:Op maandag 5 april 2010 22:29 schreef Zith het volgende:
[..]
Laffe manier? Je bedoelt zeker vanaf een veilige afstand de vijand overhoop knallen, zoals de Westerse legers dat het liefst doen? Waar haal je het lef vandaan de Westerse legers laf te noemen?
Je moet begrijpen dat dit een 3de wereld gebied is, je kan niet zomaar even een ambulance bellen. En zeker in die gebieden helpt men elkaar een stuk meer in nood, nogmaals, het was geen lijk, het was een journalist van Reuters die gewond was.quote:Op maandag 5 april 2010 22:33 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Je gaat toch niet zomaar lijken in je busje laden of ben ik nou gek?
Vooral na een vuurgevecht wat zij waarschijnlijk gehoord hebben.
Je noemde laffe daden (waarschijnlijk zoals van een afstand mensen opblazen), dit is wat het westerse leger ook het liefst doet, vind je hen ook laf?quote:Op maandag 5 april 2010 22:35 schreef bastibro het volgende:
[..]
Ga jjij eerst maar ff uileg vragen.
Westerse legers zijn zeer herkenbaar en erg professioneel.
Bovendien beschikt het over het beste materiaal, waar hier ook effectief gebruik van wordt gemaakt.
Dat het later een jammerlijk misverstand blijkt te zijn . . tsja . . oorlog he
Je ziet wat voor gezeik dit oplevert, dus dat zegt me niet zo veel.quote:Op maandag 5 april 2010 22:34 schreef LXIV het volgende:
Maar alle discussie daargelaten: als het allemaal senang was dan hadden de Amerikaanse authoriteiten niet krampachtig geprobeerd dit filmpje uit de media te houden, toch?
Dus ga je lijken in je busje laden?quote:Op maandag 5 april 2010 22:35 schreef Zith het volgende:
[..]
Je moet begrijpen dat dit een 3de wereld gebied is, je kan niet zomaar even een ambulance bellen. En zeker in die gebieden helpt men elkaar een stuk meer in nood, nogmaals, het was geen lijk, het was een journalist van Reuters die gewond was.
Ik richt toch niet op de politie of op de Amerikaanse troepen. Ik ben in dit voorbeeld een kind dat gewoon een beetje dolt. Of in het echte geval: een paar journalisten met camera's. Voor hetzelfde geld droegen ze statieven bij zich, die lijken ook op wapens.quote:Op maandag 5 april 2010 22:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Sterker nog, die kinderen daar spelen wel eens met speelgoedwapens. In Nederland is dat niet de norm en zelfs verboden als ze te echt lijken, maar dat soort mierenneukerij hebben ze daar niet. Ze hebben wel belangrijkere dingen aan hun hoofd.quote:Op maandag 5 april 2010 22:27 schreef bastibro het volgende:
[..]
Ten eerste is het goed fout om dat daar te doen, maar dat terzijde![]()
Jij mag pas oordelen als 2 van jouw 3 broers daar om het leven zijn gebracht op een laffe manier en door een onzichtbare vijand.
Jij hebt moeite met lezen? Geen lijk, maar een gewonde.quote:Op maandag 5 april 2010 22:33 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Heb het filmpje gezien en die gast die ze oppakten was niet die gast die je eerder gewond op de stoep zag liggen?quote:Op maandag 5 april 2010 22:38 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jij hebt moeite met lezen? Geen lijk, maar een gewonde.
Volgens mij is de 41min versie vrij duidelijk in wat er in die 41 minuten gebeurt. En voor de 3de keer, ze hielpen alleen die gewonde die de stoep op kroop, tenminste, voordat ze gedood werden. Mensen zonder wapens die zich over gewonden ontfermen neerschieten is voor zo ver ik weet een oorlogsmisdaad.quote:Op maandag 5 april 2010 22:37 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dus ga je lijken in je busje laden?
Waarom gaan ze dan niet naar die gast die half gewond was?
Het zal wel niet allemaal goed zijn geweest dat is zeker, maar volgens mij wordt het nu wel heel krom gebracht. Alsof ze in het wilde weg op mensen schoten terwijl ze zich toch vrij verdacht gedragen en je niet weet wat ervoor is gebeurt.
Het was gewoon iemand die gewond was of waarvan ze de indruk hadden dat hij nog leefde.quote:Op maandag 5 april 2010 22:39 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Heb het filmpje gezien en die gast die ze oppakten was niet die gast die je eerder gewond op de stoep zag liggen?
Natuurlijk levert dit gezeik op, want ze zaten gewoon 100% fout!quote:Op maandag 5 april 2010 22:36 schreef Nobu het volgende:
[..]
Je ziet wat voor gezeik dit oplevert, dus dat zegt me niet zo veel.
Dat noem ik puur professioneel, en zeer effectief ook.quote:Op maandag 5 april 2010 22:36 schreef Zith het volgende:
[..]
Je noemde laffe daden (waarschijnlijk zoals van een afstand mensen opblazen), dit is wat het westerse leger ook het liefst doet, vind je hen ook laf?
Omdat we hier in Nederland gewoon toekijken als iemand in elkaar geslagen wordt, betekent dat niet dat ze in andere landen geen mensen in gevaar helpen, zoals het hoort. En het was geen lijk, het was een gewonde. Zelfs al was het een lijk, moslims zijn daar heel zuinig op. Een lijk moet grotendeels bewaard blijven om te kunnen begraven. De waarden en normen zijn daar nou net anders, wil je zo'n land dan per se binnen vallen, zorg dan dat je een beetje kennis van dat land hebt.quote:Op maandag 5 april 2010 22:33 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Volgens mij ook. Ik hoop dat er een aanklacht komt.quote:Op maandag 5 april 2010 22:40 schreef Zith het volgende:
Mensen zonder wapens die zich over gewonden ontfermen neerschieten is voor zo ver ik weet een oorlogsmisdaad.
Filmpjes waarin Amerikanen iets doen leveren per definitie gezeik op.quote:Op maandag 5 april 2010 22:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk levert dit gezeik op, want ze zaten gewoon 100% fout!
Hmm ok, dus met een UAV een missle op een convoi schieten is professioneel, en met een radiografische bermbom een convoi omblazen is laf?quote:Op maandag 5 april 2010 22:41 schreef bastibro het volgende:
[..]
Dat noem ik puur professioneel, en zeer effectief ook.
Op de grond zijn zij echter ook zichtbaar als militair personeel, in tegenstelling tot een onzichtbare vijand, die je gewoon een handje geven en je vervolgens in je rug schieten.
Dat is klinkklare onzin. Het gaat hier puur om wat er gebeurt.quote:Op maandag 5 april 2010 22:42 schreef Nobu het volgende:
[..]
Filmpjes waarin Amerikanen iets doen leveren per definitie gezeik op.
Nogal een ruim begrip als je bijvoorbeeld naar Bagdad kijkt gedurende bepaalde periodes.quote:
Laten we dan dit topic sluiten, waar praten we nog over?quote:Op maandag 5 april 2010 22:27 schreef bastibro het volgende:
[..]
Jij mag pas oordelen als 2 van jouw 3 broers daar om het leven zijn gebracht op een laffe manier en door een onzichtbare vijand.
quote:Op maandag 5 april 2010 22:42 schreef Levolution het volgende:
[..]
Omdat we hier in Nederland gewoon toekijken als iemand in elkaar geslagen wordt, betekent dat niet dat ze in andere landen geen mensen in gevaar helpen, zoals het hoort. En het was geen lijk, het was een gewonde. Zelfs al was het een lijk, moslims zijn daar heel zuinig op. Een lijk moet grotendeels bewaard blijven om te kunnen begraven. De waarden en normen zijn daar nou net anders, wil je zo'n land dan per se binnen vallen, zorg dan dat je een beetje kennis van dat land hebt.
quote:
Dat zegt hij helemaal niet. Ook jij hebt moeite met begrijpend lezen zie ik zo. Stumpert.quote:Op maandag 5 april 2010 22:46 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Donder op, wat jij eigenlijk probeert te zeggen is dat elke militair eerst een examen over de islam met een 8 moet afronden voordat deze uitgezonden mag worden naar een islamitisch land.
Wanneer het kinderen waren geweest dan was er niet geschoten lijkt me.quote:Op maandag 5 april 2010 22:37 schreef Levolution het volgende:
[..]
Ik richt toch niet op de politie of op de Amerikaanse troepen. Ik ben in dit voorbeeld een kind dat gewoon een beetje dolt. Of in het echte geval: een paar journalisten met camera's. Voor hetzelfde geld droegen ze statieven bij zich, die lijken ook op wapens.
[..]
Sterker nog, die kinderen daar spelen wel eens met speelgoedwapens. In Nederland is dat niet de norm en zelfs verboden als ze te echt lijken, maar dat soort mierenneukerij hebben ze daar niet. Ze hebben wel belangrijkere dingen aan hun hoofd.
En zoals voor de Amerikaanse soldaten het lachen om een lijk een manier is om de oorlog te 'verzachten', zo is voor die kinderen het spelen met speelgoedwapens (en in hun imagination het neerschieten van 'bad guys') een manier om de pijn van de oorlog te verzachten.
Zoals het bij deze journalisten en burgers ging, zo zouden deze zelfde Amerikanen ook kinderen neer kunnen knallen die met speelgoedwapens spelen.
Nogmaals, fouten maken is menselijk, zeker in een oorlog, maar deze Amerikanen vonden het maar al te leuk om te schieten en deden dat ook veel te snel.
Je moet je handelingstheorie niet aanpassen aan het geloof/cultuur van een landquote:Op maandag 5 april 2010 22:46 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dat zegt hij helemaal niet. Ook jij hebt moeite met begrijpend lezen zie ik zo. Stumpert.
Als dat waar is verbaast het me dat je je vader nog niet zijn keel hebt afgesneden gezien je andere posts over militaire missies. Voorlopig hou ik het maar op fantasie.quote:Op maandag 5 april 2010 22:41 schreef baba117 het volgende:
Mijn vader die naar Afghanistan is uitgezonden noemde het een oorlogsmisdaad. Even voor de mensen die vinden dat burgers niet mogen oordelen.
Volgens mij zijn er niet veel NWS topics waar de posters zo veel informatie hebben als deze, het voorval 41 minuten lang gefilmd, dat zie je bij al die morco NWS topics nietquote:Op maandag 5 april 2010 22:46 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dit.
Weer zo'n gevalletje van je weet niet alle details en je weet ook niet hoe het is om in zo'n situatie te zitten.
Dat maak jij ervan, ik probeer alleen te zeggen dat je niet mensen moet neerknallen omdat ze iets doen wat in jouw cultuur raar is.quote:Op maandag 5 april 2010 22:46 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Donder op, wat jij eigenlijk probeert te zeggen is dat elke militair eerst een examen over de islam met een 8 moet afronden voordat deze uitgezonden mag worden naar een islamitisch land.
En als er nou een busje met journalisten over dat bermbommetje rijdt . .quote:Op maandag 5 april 2010 22:44 schreef Zith het volgende:
[..]
Hmm ok, dus met een UAV een missle op een convoi schieten is professioneel, en met een radiografische bermbom een convoi omblazen is laf?
Afgeslachtquote:Op maandag 5 april 2010 22:47 schreef Monidique het volgende:
De feiten zijn hier, kennelijk, dat het Amerikaanse leger gewonden en gewondenverzorgers heeft afgeslacht terwijl er geen sprake was van een dreiging. Dit lijkt mij een zeer zware, zeer ernstige oorlogsmisdaad.
Prima, accepteer dan ook de consequenties die daar aan hangen en probeer het niet te verdoezelen.quote:Op maandag 5 april 2010 22:48 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Je moet je handelingstheorie niet aanpassen aan het geloof/cultuur van een land
Ze hebben toch goed gehandeld?quote:Op maandag 5 april 2010 22:50 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Prima, accepteer dan ook de consequenties die daar aan hangen en probeer het niet te verdoezelen.
Het waren ook kinderen.quote:Op maandag 5 april 2010 22:48 schreef bastibro het volgende:
[..]
Wanneer het kinderen waren geweest dan was er niet geschoten lijkt me.
Al zou men het leuk hebben gevonden om te schieten, dan nog was men in de veronderstelling dat het hier de vijand betrof.
Hoe wil je het dan noemen?quote:Op maandag 5 april 2010 22:49 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Afgeslacht![]()
God god god wat zitten we hier weer lekker te oordelen vanuit onze luie stoel.
Precies. En ook al konden ze die kinderen niet zien, zijn ze nog wel dom bezig. Voor hetzelfde geld zaten er 20 wees-/zwerfkinderen in dat zogenaamd verlaten gebouw te slapen.quote:
Heb jij kinderen gezien in het filmpje? Ik niet. Daar kwamen ze pas achter toen er grondtroepen kwamen kijken.quote:
En zo zijn er ook Amerikaanse militairen die dit vinden, anders was het filmpje niet gelekt.quote:Op maandag 5 april 2010 22:41 schreef baba117 het volgende:
Mijn vader die naar Afghanistan is uitgezonden noemde het een oorlogsmisdaad. Even voor de mensen die vinden dat burgers niet mogen oordelen.
Dat zegt die helicopterpiloot zelf.quote:Op maandag 5 april 2010 22:54 schreef Nobu het volgende:
[..]
Heb jij kinderen gezien in het filmpje? Ik niet.
In het filmpje zijn beide kinderen te zien, maar niet heel goed, dat neem ik deze piloten niet kwalijk.quote:Op maandag 5 april 2010 22:54 schreef Nobu het volgende:
[..]
Heb jij kinderen gezien in het filmpje? Ik niet. Daar kwamen ze pas achter toen er grondtroepen kwamen kijken.
Denk het ook ja...Pagina 7:quote:Op maandag 5 april 2010 22:48 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als dat waar is verbaast het me dat je je vader nog niet zijn keel hebt afgesneden gezien je andere posts over militaire missies. Voorlopig hou ik het maar op fantasie.
Persoonlijke aanval bij gebrek aan argumenten.quote:Hoe walgelijk het filmpje ook is ik vraag me af hoe ik zou reageren als piloot of schutter. Je weet niet of meneer de schieter zijn beste vriend dood een vliegtuig in heeft gedragen. Schieten op een burger busje die een gewonde helpt gaat dan weer VEEL te ver. Als iemand over een lijk heenrijd gaan lachen ook. Als het voorval daarna door officieren die NIET in een gevechtssituatie zijn in de doofpot word gedaan... Echt triest dit.
Laat Nobu toch meespelenquote:Op maandag 5 april 2010 22:55 schreef baba117 het volgende:
[..]
Denk het ook ja...Pagina 7:
[..]
Persoonlijke aanval bij gebrek aan argumenten.
Vervelend he, een postgeschiedenis. Dit soort flauwe opmerkingen kun je voorkomen door geen dingen uit je grote duim te zuigen.quote:Op maandag 5 april 2010 22:55 schreef baba117 het volgende:
Persoonlijke aanval bij gebrek aan argumenten.
Precies zoals ik ook denkquote:Op maandag 5 april 2010 22:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
In eerste instantie misschien wel, maar het besluit om dat busje te beschieten lijkt me niet.
Lees anders even het topic.quote:Op maandag 5 april 2010 22:59 schreef MouzurX het volgende:
Wat hebben die 3 gasten in het bovenste deel van het scherm vast bij 2:00?
Bij die linker lijkt het echt verdacht veel op een geweer aan een band.
Raar dat je deze mening hebt.quote:Op maandag 5 april 2010 22:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
In eerste instantie misschien wel, maar het besluit om dat busje te beschieten lijkt me niet.
Wat ik me afvraag is waarom er eigenlijk geen moment over getwijfeld wordt of dat busje beschoten moet worden, niet door de vliegers en niet door de mensen op de grond. Weten die iets wat niet in het filmpje te horen is vraag ik me dan af.quote:Op maandag 5 april 2010 22:58 schreef Zith het volgende:
[..]
Dat met het busje is een echte fout. Het doofpotten is nog fouter.
Jij hebt eventjes de tijd gehad om mijn post geschiedenis door te nemen? Als ik op postgeschiedenis kijk zie ik op de eerste pagina maar 1 oorlog en dat is de boot van Zuid Korea?quote:Op maandag 5 april 2010 22:57 schreef Nobu het volgende:
[..]
Vervelend he, een postgeschiedenis. Dit soort flauwe opmerkingen kun je voorkomen door geen dingen uit je grote duim te zuigen.
Mensen die anderen helpen is per definitie reden om een kogel in je hoofd te krijgen?quote:Op maandag 5 april 2010 23:00 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Raar dat je deze mening hebt.
Als je naar jou mening een groep terroristen dood geschoten hebt, waarom zouden die mensen uit een random zwart busje dan die terroristen gaan helpen?
En misschien wel de wapens mee nemen, om deze vervolgens weer in te zetten tegen je collega's.
Mijn conclusie zal dan ook zijn: Open het vuur.
Als die mensen uit het zwarte busje er niets mee te maken hadden vind ik het nog heel naïef van die mensen om enkele minuten na een schietpartij met het leger te gaan 'helpen'.
Direct na een confrontatie met het leger? Dat maakt je wel meteen zeer verdacht, en dan moet je niet raar staan kijken dat je beschoten wordt nee.quote:Op maandag 5 april 2010 23:02 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Mensen die anderen helpen is per definitie reden om een kogel in je hoofd te krijgen?
Apart, heel apart.
Volgens de Geneva conventie (waar de USA aan vast zit) is het een oorlogsmisdaad om op medici en gewonden-helpende non-combattants te schieten.quote:Op maandag 5 april 2010 23:00 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Als je naar jou mening een groep terroristen dood geschoten hebt, waarom zouden die mensen uit een random zwart busje dan die terroristen gaan helpen?
En misschien wel de wapens mee nemen, om deze vervolgens weer in te zetten tegen je collega's.
Zou jij het niet doen als het je collega's zijn?quote:Als die mensen uit het zwarte busje er niets mee te maken hadden vind ik het nog heel naïef van die mensen om enkele minuten na een schietpartij met het leger te gaan 'helpen'.
Zolang er geen wapens te zien zijn mag je er niet op schieten, ook Amerikanen niet.quote:Op maandag 5 april 2010 23:00 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Die man die man die weg kroop had in de ogen van die soldaten toch een Ak47?quote:Op maandag 5 april 2010 23:05 schreef Nobu het volgende:
[..]
Zolang er geen wapens te zien zijn mag je er niet op schieten, ook Amerikanen niet.
Er wordt geloof ik wel even getwijfeld, nou ja, de piloot smeekt 'come on, let me open fire, come on!'quote:Op maandag 5 april 2010 23:02 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is waarom er eigenlijk geen moment over getwijfeld wordt of dat busje beschoten moet worden, niet door de vliegers en niet door de mensen op de grond. Weten die iets wat niet in het filmpje te horen is vraag ik me dan af.
nee, in het filmpje zijn beide piloten het erover eens dat de gewonde kruipert geen wapens had.quote:Op maandag 5 april 2010 23:06 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Die man die man die weg kroop had in de ogen van die soldaten toch een Ak47?
Lees anders even het topic door.quote:Op maandag 5 april 2010 23:07 schreef MouzurX het volgende:
Oftewel er waren wel mensen bij met ak47's.
In een gebied waar net ervoor werd geschoten..
Hij vertelt iets waar op pagina 2 al besproken en op ingegaan wordt. Ik zou ook Spuit11 kunnen posten ipv de tip om het topic te lezen.quote:Op maandag 5 april 2010 23:08 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Hij trekt een conclusie, waarom zou hij dan het hele topic overnieuw moeten gaan lezen?
En dat dient dan maar voor waarheid aangenomen te worden omdat het op pagina 2 staat?quote:Op maandag 5 april 2010 23:12 schreef Zith het volgende:
[..]
Hij vertelt iets dat op pagina 2 al besproken en op ingegaan wordt. Ik zou ook Spuit11 kunnen posten ipv de tip om het topic te lezen.
Ze hebben dus overduidelijk NIET volgens de regels gehandeld. En die regels zijn echt niet zo ingewikkeld,daar hoef je geen advocaat voor te zijn.quote:Op maandag 5 april 2010 23:15 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
En dat dient dan maar voor waarheid aangenomen te worden omdat het op pagina 2 staat?
Alles aan dat filmpje is discutabel, het is maar net hoe je alles interpreteert, daarbij weten wij ook niet wat er vooraf zich allemaal al heeft afgespeeld.
De meesten reageren gewoon vanuit het perspectief van de Irakezen, wat ook wel begrijpelijk is dat ze enige sympathie hebben voor hen. Maar je moet ook niet vergeten dat dit voor de soldaten ook 'gewoon' werk is en dat we waarschijnlijk gewoon volgens de regels hebben gehandeld. Hoe het allemaal echt zit komen we toch nooit te weten.
Dan zou hij de posts daar kunnen quoten en er verder op breien, ipv de discussie opnieuw te starten.quote:Op maandag 5 april 2010 23:15 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
En dat dient dan maar voor waarheid aangenomen te worden omdat het op pagina 2 staat?
Eensch, maar kent een piloot alle regels en weet de 'geauthoratiseerde' wel precies wat er gebeurt? Er worden fouten gemaakt, onschuldigen sterven (en dit keer niet eens collateral damage) en daar moet iets mee gedaan worden, imo.quote:De meesten reageren gewoon vanuit het perspectief van de Irakezen, wat ook wel begrijpelijk is dat ze enige sympathie hebben voor hen. Maar je moet ook niet vergeten dat dit voor de soldaten ook 'gewoon' werk is en dat we waarschijnlijk gewoon volgens de regels hebben gehandeld. Hoe het allemaal echt zit komen we toch nooit te weten.
Ja er wordt idd op ingegaan en dan de conclusie getrokken dat je niet zomaar op mensen met wapens mag schieten. Ik denk dat er toch wel iets anders is dan een helicopter die over een stad in irak vliegt en iedereen die iets heeft dat op een wapen lijkt neerschietquote:Op maandag 5 april 2010 23:12 schreef Zith het volgende:
[..]
Hij vertelt iets waar op pagina 2 al besproken en op ingegaan wordt. Ik zou ook Spuit11 kunnen posten ipv de tip om het topic te lezen.
Gaan we nu weer van voor af aan beginnen?quote:Op maandag 5 april 2010 23:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze hebben dus overduidelijk NIET volgens de regels gehandeld. En die regels zijn echt niet zo ingewikkeld,daar hoef je geen advocaat voor te zijn.
Dan hebben ze die situatie dus volkomen verkeerd ingeschat. Al dan niet opzettelijk.quote:Op maandag 5 april 2010 23:21 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Gaan we nu weer van voor af aan beginnen?
Mijn mening is dat ze de situatie als dusdanig in hebben geschat dat schieten gewoon de enige en juiste oplossing was.
Heb ik daar bewijs voor? Nee.
Weet ik wat er allemaal precies is gebeurd buiten dat half uurtje film? Nee.
De meesten vergeten het feit dat de soldaten op dat moment niet wisten dat het journalisten waren. Voor hen was het gewoon een groep mensen die in hun ogen wapens bij zich droegen. En als reactie daarop hebben ze het vuur geopend.
Waarom is er iemand die toestemming geeft wanneer hij alleen maar via gepraat de situatie zich moet inbeelden?quote:Op maandag 5 april 2010 23:21 schreef LXIV het volgende:
Ja, zo'n piloot (behoort) alle regels te kennen. Dat die man aan de andere kant van de lijn toestemming geeft vind ik nog wel logisch, want het beeld dat de piloot schept is idd erg gevaarlijk. Het komt alleen totaal niet overeen met wat er op straat gebeurt, en die piloot weet dat!
Hij doet een dreiging voorkomen, van een groep bewapend met Ak's en RPG's, die ook nog vuur uitbrengt. Maar daar is totaal geen sprake van!
Waarom probeer jij koste wat kost oorlogsmisdaden goed te praten. Deze soldaten hebben gewoon fout gehandeld, klaar. En zij moeten daar in mijn ogen ook voor worden beoordeeld.quote:Op maandag 5 april 2010 23:21 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Gaan we nu weer van voor af aan beginnen?
Mijn mening is dat ze de situatie als dusdanig in hebben geschat dat schieten gewoon de enige en juiste oplossing was.
Heb ik daar bewijs voor? Nee.
Weet ik wat er allemaal precies is gebeurd buiten dat half uurtje film? Nee.
De meesten vergeten het feit dat de soldaten op dat moment niet wisten dat het journalisten waren. Voor hen was het gewoon een groep mensen die in hun ogen wapens bij zich droegen. En als reactie daarop hebben ze het vuur geopend.
God god god, wat zit jij lekker te oordelen vanuit je luie stoel, terwijl je niet precies weet wat er vooraf gebeurde! (zo ging het toch?)quote:Op maandag 5 april 2010 23:20 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ja er wordt idd op ingegaan en dan de conclusie getrokken dat je niet zomaar op mensen met wapens mag schieten. Ik denk dat er toch wel iets anders is dan een helicopter die over een stad in irak vliegt en iedereen die iets heeft dat op een wapen lijkt neerschiet![]()
Zoals ik dus al zei: er was eerder al geschoten, ze hebben die mannen midden in een onveilig gebied in beeld gekregen. Zien dat ze wapens dragen én er worden dan ook schoten gemeld door iemand over de radio.
eenschquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |