abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:49:07 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79803810
De Gristenunie, ook wel de lastenverzwaringspartij, wil allerlei zaken naar Inkomen een prijs geven, niet alleen boetes maar ook bijvoorbeeld tickets van voetbalwedstrijden of popconcerten als daar politieinzet is
http://www.telegraaf.nl/b(...)betalen__.html?p=1,1
Deze maatregel is natuurlijk te bespottelijk voor woorden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:49:41 #2
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_79803836
____!
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:49:47 #3
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_79803841
Hebben ze in 1989 tijdens de val van de muur liggen slapen?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:50:44 #4
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_79803878
sowieso de Gristenunie
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:50:57 #5
45206 Pietverdriet
pi_79803887
Verder willen ze coffeeshops sluiten en bordelen weer verbieden.
Straks ook de kroeg dicht?
Geen Alcohol meer in openbare gelegenheden?
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:51:40 #6
297939 PeterLudolf
Ordnung muss sein
pi_79803923
Ze zijn gek geworden.
Manni weiß was Autos brauchen
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:52:58 #7
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_79803995
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Straks ook de kroeg dicht?
Geen Alcohol meer in openbare gelegenheden?
Eens, maar dat is dan ook echt het enigste.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:53:12 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79804003
Voor boetes vind ik het wel terecht, omdat een boete voor iedereen evenveel 'pijn' moet doen. Heb je 5 miljoen dan kun je eigenlijk straffeloos overal te hard rijden. Die 5000 euro die dat je op jaarbasis kost doen niet ter zake. Voor iemand die maar 2000 euro p/m verdient is dat anders.

Maar voor voetbalwedstrijden en popconcerten is dat heel anders. Dat zijn natuurlijk geen straffen. Bovendien betaalt een rijke al meer mee aan die politie inzet doordat hij meer belasting betaalt.

Sterker nog: voor heel veel zaken geldt dat de rijken het meest betalen en dat de armen het meest hieraan kosten. Kijk naar de gezondheidszorg, criminaliteit, politie-inzet etc. Allemaal dingen waar de hogere bevolkingsgroep veel minder kost. (maar wel betaalt)
The End Times are wild
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:56:40 #9
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_79804197
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:53 schreef LXIV het volgende:
Voor boetes vind ik het wel terecht, omdat een boete voor iedereen evenveel 'pijn' moet doen. Heb je 5 miljoen dan kun je eigenlijk straffeloos overal te hard rijden. Die 5000 euro die dat je op jaarbasis kost doen niet ter zake. Voor iemand die maar 2000 euro p/m verdient is dat anders.

Maar voor voetbalwedstrijden en popconcerten is dat heel anders. Dat zijn natuurlijk geen straffen. Bovendien betaalt een rijke al meer mee aan die politie inzet doordat hij meer belasting betaalt.

Sterker nog: voor heel veel zaken geldt dat de rijken het meest betalen en dat de armen het meest hieraan kosten. Kijk naar de gezondheidszorg, criminaliteit, politie-inzet etc. Allemaal dingen waar de hogere bevolkingsgroep veel minder kost. (maar wel betaalt)
Maar moet iemand extra gestraft worden omdat hij succesvol is?
Vladimir Putin
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:58:59 #10
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_79804306
Inkomensnivellering doe je maar met de inkomensbelasting.
Als de overheid zich ook nog eens met de prijzen gaat bemoeien, dan zit de overheid vuistdiep in de maatschappij en brengt veeeeel kosten en bemoeienis met zich mee.
Het is trouwens een ontzettend fraudegevoelig systeem. En om het in te voeren moeten ook alle aankopen geregistreerd en gecontroleerd worden. Absoluut onwenselijk.
pi_79804879
Ik lees:
- Boetes inkomensafhankelijk
- Betalen voor politie-inzet bij voetbalwedstrijden en concerten..

Dus niet dat rijken meer moeten betalen voor het bezoeken van een wedstrijd en/of concert. Dat zou inderdaad belachelijk zijn..

Hier staat het wat duidelijker.
Ff zoeken naar een CU-bron
pi_79805097
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:56 schreef phpmystyle het volgende:
Ja natuurlijk en het liefst zo hard mogelijk! Dat soort mensen worden alleen succesvol omdat ze de arbeiders uitbuiten!

Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  † In Memoriam † woensdag 31 maart 2010 @ 21:21:08 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_79805552
Waarom bij boete's en voetbalwedstrijden stoppen. Het zou wel zo eerlijk en sociaal zijn als alles inkomensafhankelijk was. Een brood bij de bakker? Voor jan modaal een euro, voor de miljonair, 100 euro. Eerlijk!
Carpe Libertatem
pi_79805819
quote:

[..]

Dat zegt hij niet, bij iedereen zou een boete dezelfde financiële impact moeten hebben, dat zegt hij en daar kan ik inkomen
pi_79806023
Grote onzin dit plan en bovendien ingewikkeld en een inbreuk op de privacy.
pi_79806065
Natuurlijk niet in die mate zoals in Zweden(?) het geval is, daar kreeg een miljonair ooit een verkeersboete van 2 ton, dat lijkt me wat overdreven.
pi_79806096
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Nou, de PVV heeft iig al 1 coalitiepartner gevonden lijkt het!
pi_79806137
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:12 schreef FJD het volgende:

[..]

Ja natuurlijk en het liefst zo hard mogelijk! Dat soort mensen worden alleen succesvol omdat ze de arbeiders uitbuiten!

Spring op je hoofd en noem het breakdance !!
  woensdag 31 maart 2010 @ 21:33:10 #19
45206 Pietverdriet
pi_79806198
quote:

Maak maar aannemelijk dat een boete van zeg 100 euro minder pijn doet.
De mensen die ik ken met een hoog inkomen zijn zich veel meer bewust van de waarde van geld.
pi_79806213
Afnemend marginaal nut in inkomsten veronderstellen is zó ongefundeerd.
pi_79806257
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:30 schreef Tomaspeet het volgende:
Natuurlijk niet in die mate zoals in Zweden(?) het geval is, daar kreeg een miljonair ooit een verkeersboete van 2 ton, dat lijkt me wat overdreven.
Maar ff van de andere kant, een boete van 100 euro voor iemand in de bijstand is dan niet overdreven?
pi_79806295
Klinkt prima.
Hadden ze in Finland niet zoiets? Daar stond een paar jaar geleden iets over op nu.nl.
Was een hardrijdende miljonair gesnapt; kon vele duizenden euro's afrekenen.

Waarom eigenlijk niet?

Overtredingen (misdaden) moeten gelijk worden bestraft, maar wat is gelijk? Is dat een gelijk bedrag? Waarom geen gelijke impact?
pi_79806301
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:30 schreef Tomaspeet het volgende:
Zwitserland.
http://static.nos.nl/jeug(...)200000euroboete.html
pi_79806776
quote:
Mja, twijfelde al tussen die landen, maar goed, dat systeem van inkomensafhankelijke boetes wordt al in veel europese landen gehanteerd. Lijkt me redelijk, als er van gewone prijzen afgebleven wordt. Straks moet een arts 2 keer zoveel betalen voor een paspoort zodat een magazijnmedewerker hem gratis kan krijgen.
pi_79806904
Okee, het is idioot...

Maar die ticketheffing vind ik wel perfect Zou heerlijk zijn als mijn belastingcenten niet meer uitgegeven worden aan de politie-inzet bij evenementen waar ik toch niet bij ben. Het is echt de grootste flauwekul dat dat uit algemene middelen betaald zou moeten worden.
pi_79807083
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:47 schreef ahnuld het volgende:
Okee, het is idioot...

Maar die ticketheffing vind ik wel perfect Zou heerlijk zijn als mijn belastingcenten niet meer uitgegeven worden aan de politie-inzet bij evenementen waar ik toch niet bij ben. Het is echt de grootste flauwekul dat dat uit algemene middelen betaald zou moeten worden.
Daar hoeft geen aparte heffing voor te komen, de politie kan de rekening ook gewoon indienen bij de betreffende voetbalclubs/evenementen.
pi_79807087
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:47 schreef ahnuld het volgende:
Dan moet je wel de belastingen verlagen, als de overheid taken af gaat stoten kan zij ook met minder inkomsten toe. En daarnaast is het niet wenselijk als de politie zich op de private markt gaat begeven voor beveiliging, de politie wordt met publiek geld gefinancierd en dient zich dus niet op de private markt te begeven.
pi_79807293
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:34 schreef mgerben het volgende:
Klinkt prima.
Hadden ze in Finland niet zoiets? Daar stond een paar jaar geleden iets over op nu.nl.
Was een hardrijdende miljonair gesnapt; kon vele duizenden euro's afrekenen.

Waarom eigenlijk niet?

Overtredingen (misdaden) moeten gelijk worden bestraft, maar wat is gelijk? Is dat een gelijk bedrag? Waarom geen gelijke impact?
Hoe bepaal je de impact?

Wat nu als een miljardair psychisch in de knel komt door het betalen van een parkeerboete van 60 euro? Bij hem is de impact kennelijk veel groter dan bij een bijstandsmoeder die daar niet zo moeilijk over doet.

Ik sta altijd wat sceptisch tegenover dit soort rijkendiscriminatie. Het komt vooral over als zinloos populisme. Is er bijvoorbeeld sprake van een grote groep 'rijken' die structureel de verkeersregels aan hun laars lappen? Volgens mij niet. En als dat wel zo zou zijn: rijbewijs afpakken. Dan weet je zeker dat ze niet meer rijden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79807412
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan moet je wel de belastingen verlagen, als de overheid taken af gaat stoten kan zij ook met minder inkomsten toe. En daarnaast is het niet wenselijk als de politie zich op de private markt gaat begeven voor beveiliging, de politie wordt met publiek geld gefinancierd en dient zich dus niet op de private markt te begeven.
Het is in de praktijk soms moeilijk om privaat van publiek te onderscheiden, zeker bij de grotere evenementen. Zijn er überhaupt wel beveiligingsbedrijven die de ongeregeldheden in HvH hadden kunnen aanpakken?
pi_79807512
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Daar kan ik me nog beter in vinden dan het CU plan, liever geen politie-inzet meer tijdens evenementen & een belastingverlaging. Ik ben daar zeker voor.

Alleen beveiligt de politie hier niet zozeer de evenementgangers, als wel de mensen daaromheen (en dat is dan weer in het algemeen belang) ik vind het daarom ook niet onredelijk om de kosten bij de veroorzakers neer te leggen maar toch het algemeen belang te dienen dmv. politie inzet.
pi_79807527
Dat is dus een kwestie van je auto opp naam van een studerend familielid zetten. Te belachelijk voor woorden dit. Alsof geld verdienen een misdrijf is in dit land.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_79807749
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:57 schreef waht het volgende:
Het is in de praktijk soms moeilijk om privaat van publiek te onderscheiden, zeker bij de grotere evenementen.
Volgens mij is dat vrij makkelijk, kijken naar waar het geld vandaan komt en kijken wat de juridische status is van een organisatie. Ook iets als STER voor de publieke omroepen is mij een doorn in het oog, om maar een vergelijking te trekken.
quote:
Zijn er überhaupt wel beveiligingsbedrijven die de ongeregeldheden in HvH hadden kunnen aanpakken?
Dat weet ik niet, dat is een technische vraag en ik weet niks van beveiligen af. Maar als de politie het zou kunnen dan zou ik niet weten waarom een beveiligingsbedrijf dat niet zou kunnen.
pi_79808132
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maak maar aannemelijk dat een boete van zeg 100 euro minder pijn doet.
De mensen die ik ken met een hoog inkomen zijn zich veel meer bewust van de waarde van geld.
Ja want je kent ook heel veel mensen die een laag inkomen hebben en niet bewust zijn van de waarde van geld.

wat een keutelzin van onze omnipiet.

De telegraaf 1/10 waarheid 9/10 gebakken lucht.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_79808182
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Volgens mij is dat vrij makkelijk, kijken naar waar het geld vandaan komt en kijken wat de juridische status is van een organisatie. Ook iets als STER voor de publieke omroepen is mij een doorn in het oog, om maar een vergelijking te trekken.
Ja ik bedenk me nu dat vandalen zelf moeten opdragen voor de kosten die zij veroorzaken en dat politie of beveiliging enkel verantwoordelijk zijn voor het behouden van de orde.
quote:
Dat weet ik niet, dat is een technische vraag en ik weet niks van beveiligen af. Maar als de politie het zou kunnen dan zou ik niet weten waarom een beveiligingsbedrijf dat niet zou kunnen.
De politie heeft meer bevoegdheden, mag vuurwapens dragen, heeft meer materieel en waarschijnlijk meer manschappen ter beschikking.
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:11:55 #35
136343 BasEnAad
pi_79808237
Ik hoop niet dat de ChristenUnie dit idee aan de grote klok hangt, zodalijk rennen alle kiezers naar het CDA
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:15:25 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79808418
quote:

[..]

Nee. Hij wordt ook niet gestraft omdat hij succesvol is, maar omdat hij een overtreding begaat. Differentieren in bestraffing is juist om de straf voor iedereen gelijk te maken.

Als je meer als zeg 5 miljoen hebt dan lig je niet wakker van een bekeuring van 300 euro. Terwijl voor jou net zo goed geldt dat je je aan de wet moet houden.
The End Times are wild
pi_79808436
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:11 schreef waht het volgende:
De politie heeft meer bevoegdheden, mag vuurwapens dragen, heeft meer materieel en waarschijnlijk meer manschappen ter beschikking.
Ik denk dat de beveiliging al gefaald heeft als er vuurwapens nodig zijn. Zorg voor een zak geld, dan zal er echt wel een beveiligingsbedrijf zijn die de veiligheid goed kan waarborgen. Zoals dat op duizenden andere feesten gebeurd.
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:11 schreef BasEnAad het volgende:
Ik hoop niet dat de ChristenUnie dit idee aan de grote klok hangt, zodalijk rennen alle kiezers naar het CDA
Dat zou heel goed zijn, het moet echt voorkomen worden dat Cohen premier wordt.
pi_79808558
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:15 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik denk dat de beveiliging al gefaald heeft als er vuurwapens nodig zijn. Zorg voor een zak geld, dan zal er echt wel een beveiligingsbedrijf zijn die de veiligheid goed kan waarborgen. Zoals dat op duizenden andere feesten gebeurd.
[..]

Owja...zoiets als blackwater Worldwide? Goed idee man, die hebben het in Irak ook zo goed gedaan.
Maar ben het met je eens. Je kan zoiets beter overlaten aan een particulier bedrijf. Moet de overheid dan maar verplicht stellen (weer een regeltje erbij)
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:19:45 #39
136343 BasEnAad
pi_79808639
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:15 schreef Bolkesteijn het volgende:

Dat ben ik met je eens. Maar nog een keer CDA hoeft voor mij ook niet.
pi_79808727
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:18 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Owja...zoiets als blackwater Worldwide? Goed idee man, die hebben het in Irak ook zo goed gedaan.
Dat is een Private Military Contractor. Niet een beveiligingsbedrijf als Securitas.
pi_79808855
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:21 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is een Private Military Contractor. Niet een beveiligingsbedrijf als Securitas.
Je kan het een private military contractor noemen maar het is gewoon een bedrijf. Dat het contracten met defensie heeft is een ander verhaal. Hett is een particulier beveiligingsbedrijf maar qua werkzaamheden idd niet te vergelijken met Securitas
pi_79809145
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:18 schreef dramatiek het volgende:
Moet de overheid dan maar verplicht stellen (weer een regeltje erbij)
Natuurlijk niet, daar is de organisatie zelf verantwoordelijk voor. Die drie keer dat ik naar een groot feest ben geweest vond ik het juist erg fijn dat er goed beveiliging was. Die lui verstaan hun vak en zorgen er voor dat iedereen een prettige avond heeft behalve het tuig. Het is juist een 'selling point' als je als organisatie de beveiliging goed op orde hebt, dat betekent dat je de klant serieus neemt.
pi_79809229
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:29 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, daar is de organisatie zelf verantwoordelijk voor. Die drie keer dat ik naar een groot feest ben geweest vond ik het juist erg fijn dat er goed beveiliging was. Die lui verstaan hun vak en zorgen er voor dat iedereen een prettige avond heeft behalve het tuig. Het is juist een 'selling point' als je als organisatie de beveiliging goed op orde hebt, dat betekent dat je de klant serieus neemt.
Daar zit wat in. Ik vond de beveiliging op feesten meestal ook wel in orde. Het aggresief makende paardengetrappel bij de uitgang was echter niet echt een verlengde van de kwaliteit van de interne beveiliging.
pi_79809562
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:55 schreef waht het volgende:

[..]

Hoe bepaal je de impact?

Wat nu als een miljardair psychisch in de knel komt door het betalen van een parkeerboete van 60 euro? Bij hem is de impact kennelijk veel groter dan bij een bijstandsmoeder die daar niet zo moeilijk over doet.
Dus het argument om de miljardair ¤60 te laten betalen voor een parkeerboete is dat het niet uitgesloten kan worden dat hij er psychisch van in de knel komt.

De bijstandsmoeder met een auto (???) die een parkeerboete krijgt heeft daar nog drie maanden last van en de miljardair zal eerder de neiging hebben om zijn chauffeur te instrueren om meteen ¤600 af te rekenen - scheelt tijd voor toekomstige parkeerboetes.

Als je gedrag wilt sturen met boetes (waar boetes toch voor bedoeld zijn) moeten mensen ze toch voelen.
Dan is het niet voldoende dat jij een niet-bestaande miljardair fantaseert die om de haverklap last krijgt van zijn geweten. Boetes en impact moeten gewoon aantoonbaar en meetbaar zijn.
Dat kan op twee manieren: óf met een vast bedrag, dat bij de één 10% en bij de ander 0,000001% van zijn maandinkomen is.
Of met een percentage van het inkomen - dat komt bij iedereen even hard aan.
quote:
Ik sta altijd wat sceptisch tegenover dit soort rijkendiscriminatie. Het komt vooral over als zinloos populisme. Is er bijvoorbeeld sprake van een grote groep 'rijken' die structureel de verkeersregels aan hun laars lappen? Volgens mij niet. En als dat wel zo zou zijn: rijbewijs afpakken. Dan weet je zeker dat ze niet meer rijden.
Het is niet nodig dat er rijken zijn die zich misdragen; het idee van boete en straf is dat je iedereen een vergelijkbare tik op de vingers geeft.
De vraag waar het om draait is of ¤60 voor de bijstandsmoeder of student vergelijkbaar is met ¤60 voor de bankdirecteur.

Vergelijkbaar betekent niet persé: hetzelfde bedrag.
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:39:38 #45
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_79809693
quote:

vrouwe Justitia is blind...
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:40:21 #46
45206 Pietverdriet
pi_79809728
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:10 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Ja want je kent ook heel veel mensen die een laag inkomen hebben en niet bewust zijn van de waarde van geld.

wat een keutelzin van onze omnipiet.

De telegraaf 1/10 waarheid 9/10 gebakken lucht.
Dat laat niet zien dat een boete geen pijn doet als je geld op de bank hebt.
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:42:36 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79809854
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:36 schreef mgerben het volgende:

[..]

Dus het argument om de miljardair ¤60 te laten betalen voor een parkeerboete is dat het niet uitgesloten kan worden dat hij er psychisch van in de knel komt.

De bijstandsmoeder met een auto (???) die een parkeerboete krijgt heeft daar nog drie maanden last van en de miljardair zal eerder de neiging hebben om zijn chauffeur te instrueren om meteen ¤600 af te rekenen - scheelt tijd voor toekomstige parkeerboetes.

Als je gedrag wilt sturen met boetes (waar boetes toch voor bedoeld zijn) moeten mensen ze toch voelen.
Dan is het niet voldoende dat jij een niet-bestaande miljardair fantaseert die om de haverklap last krijgt van zijn geweten. Boetes en impact moeten gewoon aantoonbaar en meetbaar zijn.
Dat kan op twee manieren: óf met een vast bedrag, dat bij de één 10% en bij de ander 0,000001% van zijn maandinkomen is.
[..]

Het is niet nodig dat er rijken zijn die zich misdragen; het idee van boete en straf is dat je iedereen een vergelijkbare tik op de vingers geeft.
De vraag waar het om draait is of ¤60 voor de bijstandsmoeder of student vergelijkbaar is met ¤60 voor de bankdirecteur.

Dit dus. Of gooi iedereen gewoon het gevang in voor zaken waar nu 500 euro boete op staat. Een nachtje cel is voor iedereen hetzelfde.

Daarom kun je ook al zien dat geldboetes gedifferentieerd moeten worden. Want je bent wel een hele zielige, vrekkige miljonair als je voor 500 euro een nachtje op het politiebureau blijft. Terwijl ik me dat van een bijstandsmoeder goed kan voorstellen.
The End Times are wild
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:44:16 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79809945
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:55 schreef waht het volgende:

[..]

Hoe bepaal je de impact?

Een miljardair die psychisch in de knel komt door het betalen van 60 euro? Dat kan er maar één zijn:

Ok. Dan sluiten we eenden uit van deze regel.
The End Times are wild
pi_79810101
quote:

[..]

Sinds wanneer staat rijkdom gelijk met succesvol zijn? Ik ken genoeg mensen die flink in de slappe was zitten domweg omdat de ouders of familie daar voor zorgden. Heck, ik ken meer mensen die rijkdom hebben "gekregen" dan dat ze er ook echt knetterhard voor gewerkt hebben.

En zoals LXIV al zei moet je boetes gewoon gelijkmatig stellen aan een inkomen! Natuurlijk! Ik heb vrienden die zo'n scanner in de auto hebben die gaat biepen als ze bij zo'n snelheid meting komen. Uiteraard om boetes te voorkomen maar soms worden ze gepakt. Nou en? Paar honderd eu boete en de volgende ochtend zit er weer zo'n ding in de auto. Boetes (wets overtreding) zijn niet sterk genoeg om een rijker iemand van handeling te laten veranderen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:00:58 #50
45206 Pietverdriet
pi_79810832
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een miljardair die psychisch in de knel komt door het betalen van 60 euro? Dat kan er maar één zijn:
[ afbeelding ]
Ok. Dan sluiten we eenden uit van deze regel.
Heel grappig, maar je hebt nog steeds niet aangetoond dat bij iemand die knaken heeft een boete geen pijn doet.
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:04:22 #51
45206 Pietverdriet
pi_79810994
Maar goed, het gaat nu vrij eenzijdig over boetes, dit terwijl het er dus niet om gaat bij de gristenunie dat een boete bij rijken meer pijn moet doen, het gaat erom dat er meer geld binnen komt en dat mensen met meer geld meer moeten betalen voor sportwedstrijden, popfestivals en wat nog meer? Straks ook wegenbelasting, treinkaartjes, ziektenkostenverzekering, verzekeringen sowieso?
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:06:15 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79811096
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, het gaat nu vrij eenzijdig over boetes, dit terwijl het er dus niet om gaat bij de gristenunie dat een boete bij rijken meer pijn moet doen, het gaat erom dat er meer geld binnen komt en dat mensen met meer geld meer moeten betalen voor sportwedstrijden, popfestivals en wat nog meer? Straks ook wegenbelasting, treinkaartjes, ziektenkostenverzekering, verzekeringen sowieso?
Nee, op boetes na vind ik het ook onzin. Bovendien betalen rijken al mee wegenbelasting (zwaardere auto's), treinkaartjes (eerste klasse), ziektenkostenverzekering (geen zorgtoeslag en weinig gebruik).
The End Times are wild
pi_79811100
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heel grappig, maar je hebt nog steeds niet aangetoond dat bij iemand die knaken heeft een boete geen pijn doet.
Denk eens na! Een boete van 50 euro doet een miljonair geen pijn. Iemand die van de bijstand leeft wel.
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is het probleem dat rijken meer moeten betalen?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:08:33 #54
45206 Pietverdriet
pi_79811220
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:06 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Denk eens na! Een boete van 50 euro doet een miljonair geen pijn. Iemand die van de bijstand leeft wel.
Maak maar hard
quote:
Wat is het probleem dat rijken meer moeten betalen?
Waarom zou iemand met meer geld meer moeten betalen voor een verzekering, een treinkaartje, etc etc?
pi_79811232
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:36 schreef mgerben het volgende:

[..]

Dan heb je het over puur financiële impact. Waarbij de rijke kennelijk niets geeft om een boete meer of minder en een minder rijke wel. Dit laatste is een aanname die niet hard te maken is. Hoe hard het aankomt kun je niet beredeneren vanuit het inkomen van iemand. Wel op de puur financiële manier maar niet op de psychologische manier.

En hoe definiëren we het inkomen. Bruto, netto? Inclusief toeslagen? Bestedingsruimte? Vaste kosten meerekenen? Ik voorzie een ellendige discussie.

Maar het kan inderdaad zijn dat mensen met hogere inkomens geen reet geven om een boete meer of minder. Dat vraagt om een grondig onderzoek voordat er nieuw beleid wordt gevormd.
quote:

Ik vind wel dat er een gegronde reden moet zijn om een regel in te voeren.
Als blijkt uit het onderzoek dat mensen met hogere inkomens niet structureel meer boetes krijgen (en dus blijkbaar niets leren), moeten we dit idee vergeten.
pi_79811279
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Denk je niet dat dat van de persoon afhangt? Er zijn denk ik nogal grote verschillen in hoe miljonairs boetes ervaren. De lui die veel te makkelijk rijk zijn geworden zullen daar anders tegenaan kijken dan de mensen die met 50 jaar keihard werken rijk zijn geworden.

Daarnaast moet je je afvragen waarom er boetes gegeven worden, volgens mij is de redenatie daar achter niet van repressieve aard maar juist een vergoeding van de schade die maatschappij leidt vanwege ongeoorloofd gedrag, dan is er geen enkele reden om de boete afhankelijk van het inkomen te maken. Dat is ook economisch gezien een beter te verdedigen standpunt, kosten zijn niet inkomsten gerelateerd maar gerelateerd aan de 'schade' die bepaald gedrag veroorzaakt (denk aan opportunity costs, denk aan schadevergoedingen, denk aan vergoeding voor dat wat eerst externaliteiten waren binnen het theorema van Coase).

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 31-03-2010 23:15:05 ]
pi_79811327
Qua boete's kan zeg ik eensch.

de rest is niet uitvoerbaar, niet eerlijk enz
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:10:40 #58
45206 Pietverdriet
pi_79811330
Toon bijvoorbeeld maar aan dat mensen met een hoog inkomen meer boetes betalen
pi_79811425
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maak maar hard
[..]

Waarom zou iemand met meer geld meer moeten betalen voor een verzekering, een treinkaartje, etc etc?
Ze betalen al meer voor de trein en ook voor de verzekering. Maar ik het het over het principe dat een rijker iemand meer moet betalen dan iemand die minder centen te makken heeft. Niet iedereen heeft de hersens om een goed kapitaal bij elkaar te sprokkelen door jaren lang te werken. Of heeft niet het geluk dat hij kan gaan studeren omdat de ouders het niet kunnen betalen. Daarom is nivellering zo belangrijk!
pi_79811502
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:10 schreef Pietverdriet het volgende:
niet meer maar hogere,

een boete is iets om mensen wat te "leren"
wanneer dit bedrag totaal uit verhouding staat met iemand z'n inkomsten zal er weinig "geleerd" worden
pi_79811537
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik wou dat ik het kon. De enige 2 takken waar ik denk is belasting fraude (een bijstand iemand die sjoemelt met belasting kost de staat veel minder dan een miljonair die sjoemelt) en uiteraard snelheidsovertredingen.
pi_79811546
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:13 schreef Roellie80 het volgende:
wanneer dit bedrag totaal uit verhouding staat met iemand z'n inkomsten zal er weinig "geleerd" worden
Hier mist het bewijs.

Net als het bewijs dat mensen met hogere inkomens structureel meer boetes krijgen.
pi_79811739
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:14 schreef waht het volgende:

[..]

Hier mist het bewijs.

Net als het bewijs dat mensen met hogere inkomens structureel meer boetes krijgen.
Ik heb wel eens dat ik best een boete wil riskeren om ergens op tijd te zijn of om gewoon hard te rijden. De hoogte van dit bedrag is voor mij, en ik denk voor velen wel belangrijk

Wanneer ik 5k netto zou verdienen per maand parkeer ik de auto overal, of het nou mag of niet, tenzij wegsleepregeling wat kan mij die paar honderd per maand dan nog boeien
pi_79811805
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Denk je niet dat dat van de persoon afhangt? Er zijn denk ik nogal grote verschillen in hoe miljonairs boetes ervaren. De lui die veel te makkelijk rijk zijn geworden zullen daar anders tegenaan kijken dan de mensen die met 50 jaar keihard werken rijk zijn geworden.
Dat hangt natuurlijk van de persoon af. Maar ik heb gewoon te veel voorbeelden gezien in mijn eigen omgeving waar zo laconiek wordt gereageerd als de auto wordt ingenomen of dat er weer een snelheidsboete op tafel ligt.
quote:
Daarnaast moet je je afvragen waarom er boetes gegeven worden, volgens mij is de redenatie daar achter niet van repressieve aard maar juist een vergoeding van de schade die maatschappij leidt vanwege ongeoorloofd gedrag, dan is er geen enkele reden om de boete afhankelijk van het inkomen te maken. Dat is ook economisch gezien een beter te verdedigen standpunt, kosten zijn niet inkomsten gerelateerd maar gerelateerd aan de 'schade' die bepaald gedrag veroorzaakt (denk aan opportunity costs, denk aan schadevergoeding, denk aan vergoeding voor externaliteiten binnen het theorema van Coase).
Waarom zou je iemand die meer verdiend niet zwaarder straffen qua boetes? Iemand die continu 50 euro boetes krijgt terwijl hij miljonair is heeft natuurlijk nul incentive om zijn gedrag te veranderen. Die 50 euro kan hij net zo goed elke dag door de plee spoelen. Verschil merkt hij niet en z'n gedrag veranderd hij ook niet. Het feit dat de boete 50 euro is en dat dat markt conform is, gezien de kosten die de overlast hebben veroorzaakt geen 10k zijn maakt mijn inziens niet uit. Je straft om te voorkomen. Je straft niet om de kosten weer terug te krijgen!
pi_79811928
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:14 schreef waht het volgende:

[..]

Hier mist het bewijs.

Jij denkt dat mensen met een hogere inkomen niet structureel meer boetes krijgen? Ik ken denk ik alleen al 1 iemand die meer snelheidsboetes bij elkaar rijgt dan iedere student (laag inkomen) die ik ken.

Waarom zou een iemand met een rijker inkomen ( en dus snellere auto ) niet meer snelheidsboetes krijgen?
pi_79811932
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:17 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Ik heb wel eens dat ik best een boete wil riskeren om ergens op tijd te zijn of om gewoon hard te rijden. De hoogte van dit bedrag is voor mij, en ik denk voor velen wel belangrijk

Wanneer ik 5k netto zou verdienen per maand parkeer ik de auto overal, of het nou mag of niet, tenzij wegsleepregeling wat kan mij die paar honderd per maand dan nog boeien
Dat zijn jouw vermoedens. Ik denk dat jij na verloop van tijd het ook zat bent om telkens die boetes te betalen en liever op een normale manier deelneemt aan het verkeer, hoeveel geld je nou ook hebt. Bovendien kunnen wij dit allerminst generaliseren.
pi_79811934
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:19 schreef sitting_elfling het volgende:Waarom zou je iemand die meer verdiend niet zwaarder straffen qua boetes? Iemand die continu 50 euro boetes krijgt terwijl hij miljonair is heeft natuurlijk nul incentive om zijn gedrag te veranderen.
Wel lezen he, dat leg ik nou juist net uit waarom je dat mogelijk ook anders zou kunnen zien. Als je boetes ziet als een incentive om gedrag te sturen, dan ben ik het inderdaad met je eens dat een boete van 50 euro voor mensen met zeer veel geld niet echt een prikkel vormt.
pi_79812037
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:21 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wel lezen he, dat leg ik nou juist net uit waarom je dat mogelijk ook anders zou kunnen zien.
Mja, sorry. Je paste meer school gebruikelijke woorden toe Soms is het verstandiger om simpele onderwerpen 'simpel' te brengen
pi_79812097
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:21 schreef waht het volgende:

[..]

Dat zijn jouw vermoedens. Ik denk dat jij na verloop van tijd het ook zat bent om telkens die boetes te betalen en liever op een normale manier deelneemt aan het verkeer, hoeveel geld je nou ook hebt. Bovendien kunnen wij dit allerminst generaliseren.
Ik heb het jaren gedaan, boetes als vaste-lasten meerekenen
maar je hebt gelijk, je kan het natuurlijk niet generaliseren.

Ik denk wel dat je kan stellen dat een rijker iemand minder waarde hecht aan een bepaald bedrag als iemand die het minder breed heeft. Het hele idee van een boete is dat de persoon het moet voelen, anders werkt het niet
pi_79812131
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Jij denkt dat mensen met een hogere inkomen niet structureel meer boetes krijgen? Ik ken denk ik alleen al 1 iemand die meer snelheidsboetes bij elkaar rijgt dan iedere student (laag inkomen) die ik ken.
Dat weet ik dus niet. Ik heb enkel vermoedens. Aangezien dat soort informatie beschikbaar is, moet een onderzoek niet heel moeilijk zijn.
quote:
Waarom zou een iemand met een rijker inkomen ( en dus snellere auto ) niet meer snelheidsboetes krijgen?
Waarom wel? Elke auto die op de snelweg mag kan de snelheidslimiet binnen de bebouwde kom overschrijden. En waarom zou een rijker persoon altijd te hard rijden?

Ik zie meer sjonnie's in Volkswagens de wegen onveilig maken (helemaal binnen de bebouwde kom) dan rijken in Ferrari's.
pi_79812231
Eens even kijken meneer Jobs, u verdient 0,083 $ per maand. Een boete van 1 cent afgerond.
pi_79812284
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:24 schreef waht het volgende:

[..]

Waarom wel? Elke auto die op de snelweg mag kan de snelheidslimiet binnen de bebouwde kom overschrijden. En waarom zou een rijker persoon altijd te hard rijden?

Ik zie meer sjonnie's in Volkswagens de wegen onveilig maken (helemaal binnen de bebouwde kom) dan rijken in Ferrari's.
Omdat sjonnies oppassen dat ze een boete krijgen. En als ze er 1 krijgen kijken ze de volgende keer wel uit. Ik zeg ook niet dat een rijk persoon altijd te hard rijdt, maar gemiddeld lijkt het me wel het geval. Maar dit zeg ik ook puur uit eigen ervaring en kan dit verder niet onderbouwen met statistieken enzo
pi_79812328
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:26 schreef Cracka-ass het volgende:
Eens even kijken meneer Jobs, u verdient 0,083 $ per maand. Een boete van 1 cent afgerond.
Wat is het probleem daarvan? Iemand die weinig geld verdient, een boete niet kan betalen en het kan nog wel eens extreme gevolgen voor zo'n iemand hebben.
pi_79812359
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:26 schreef Cracka-ass het volgende:
Ook dat.

Zo'n regel veroorzaakt allerlei bijkomende ellende die zo makkelijk voorkomen kan worden. Puntenrijbewijs voor iedereen is denk ik veel effectiever. Te veel zware overtredingen = rijbewijs kwijt. Wat heb je dan nog aan die miljoenen?

Liever dat dan een verkapte reden om het overheidsbudget uit te breiden.
pi_79812437
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:28 schreef waht het volgende:

[..]

Ook dat.

Zo'n regel veroorzaakt allerlei bijkomende ellende die zo makkelijk voorkomen kan worden. Puntenrijbewijs voor iedereen is denk ik veel effectiever. Te veel zware overtredingen = rijbewijs kwijt. Wat heb je dan nog aan die miljoenen?
Uh... chauffeur?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')