Ik wou dat ik het kon. De enige 2 takken waar ik denk is belasting fraude (een bijstand iemand die sjoemelt met belasting kost de staat veel minder dan een miljonair die sjoemelt) en uiteraard snelheidsovertredingen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Toon bijvoorbeeld maar aan dat mensen met een hoog inkomen meer boetes betalen
Hier mist het bewijs.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:13 schreef Roellie80 het volgende:
wanneer dit bedrag totaal uit verhouding staat met iemand z'n inkomsten zal er weinig "geleerd" worden
Ik heb wel eens dat ik best een boete wil riskeren om ergens op tijd te zijn of om gewoon hard te rijden. De hoogte van dit bedrag is voor mij, en ik denk voor velen wel belangrijkquote:Op woensdag 31 maart 2010 23:14 schreef waht het volgende:
[..]
Hier mist het bewijs.
Net als het bewijs dat mensen met hogere inkomens structureel meer boetes krijgen.
Dat hangt natuurlijk van de persoon af. Maar ik heb gewoon te veel voorbeelden gezien in mijn eigen omgeving waar zo laconiek wordt gereageerd als de auto wordt ingenomen of dat er weer een snelheidsboete op tafel ligt.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Denk je niet dat dat van de persoon afhangt? Er zijn denk ik nogal grote verschillen in hoe miljonairs boetes ervaren. De lui die veel te makkelijk rijk zijn geworden zullen daar anders tegenaan kijken dan de mensen die met 50 jaar keihard werken rijk zijn geworden.
Waarom zou je iemand die meer verdiend niet zwaarder straffen qua boetes? Iemand die continu 50 euro boetes krijgt terwijl hij miljonair is heeft natuurlijk nul incentive om zijn gedrag te veranderen. Die 50 euro kan hij net zo goed elke dag door de plee spoelen. Verschil merkt hij niet en z'n gedrag veranderd hij ook niet. Het feit dat de boete 50 euro is en dat dat markt conform is, gezien de kosten die de overlast hebben veroorzaakt geen 10k zijn maakt mijn inziens niet uit. Je straft om te voorkomen. Je straft niet om de kosten weer terug te krijgen!quote:Daarnaast moet je je afvragen waarom er boetes gegeven worden, volgens mij is de redenatie daar achter niet van repressieve aard maar juist een vergoeding van de schade die maatschappij leidt vanwege ongeoorloofd gedrag, dan is er geen enkele reden om de boete afhankelijk van het inkomen te maken. Dat is ook economisch gezien een beter te verdedigen standpunt, kosten zijn niet inkomsten gerelateerd maar gerelateerd aan de 'schade' die bepaald gedrag veroorzaakt (denk aan opportunity costs, denk aan schadevergoeding, denk aan vergoeding voor externaliteiten binnen het theorema van Coase).
Jij denkt dat mensen met een hogere inkomen niet structureel meer boetes krijgen? Ik ken denk ik alleen al 1 iemand die meer snelheidsboetes bij elkaar rijgt dan iedere student (laag inkomen) die ik ken.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:14 schreef waht het volgende:
[..]
Hier mist het bewijs.
Net als het bewijs dat mensen met hogere inkomens structureel meer boetes krijgen.
Dat zijn jouw vermoedens. Ik denk dat jij na verloop van tijd het ook zat bent om telkens die boetes te betalen en liever op een normale manier deelneemt aan het verkeer, hoeveel geld je nou ook hebt. Bovendien kunnen wij dit allerminst generaliseren.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:17 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens dat ik best een boete wil riskeren om ergens op tijd te zijn of om gewoon hard te rijden. De hoogte van dit bedrag is voor mij, en ik denk voor velen wel belangrijk
Wanneer ik 5k netto zou verdienen per maand parkeer ik de auto overal, of het nou mag of niet, tenzij wegsleepregelingwat kan mij die paar honderd per maand dan nog boeien
Wel lezen he, dat leg ik nou juist net uit waarom je dat mogelijk ook anders zou kunnen zien.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:19 schreef sitting_elfling het volgende:Waarom zou je iemand die meer verdiend niet zwaarder straffen qua boetes? Iemand die continu 50 euro boetes krijgt terwijl hij miljonair is heeft natuurlijk nul incentive om zijn gedrag te veranderen.
Mja, sorry. Je paste meer school gebruikelijke woorden toequote:Op woensdag 31 maart 2010 23:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wel lezen he, dat leg ik nou juist net uit waarom je dat mogelijk ook anders zou kunnen zien.
Ik heb het jaren gedaan, boetes als vaste-lasten meerekenenquote:Op woensdag 31 maart 2010 23:21 schreef waht het volgende:
[..]
Dat zijn jouw vermoedens. Ik denk dat jij na verloop van tijd het ook zat bent om telkens die boetes te betalen en liever op een normale manier deelneemt aan het verkeer, hoeveel geld je nou ook hebt. Bovendien kunnen wij dit allerminst generaliseren.
Dat weet ik dus niet. Ik heb enkel vermoedens. Aangezien dat soort informatie beschikbaar is, moet een onderzoek niet heel moeilijk zijn.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Jij denkt dat mensen met een hogere inkomen niet structureel meer boetes krijgen? Ik ken denk ik alleen al 1 iemand die meer snelheidsboetes bij elkaar rijgt dan iedere student (laag inkomen) die ik ken.
Waarom wel? Elke auto die op de snelweg mag kan de snelheidslimiet binnen de bebouwde kom overschrijden. En waarom zou een rijker persoon altijd te hard rijden?quote:Waarom zou een iemand met een rijker inkomen ( en dus snellere auto ) niet meer snelheidsboetes krijgen?
Omdat sjonnies oppassen dat ze een boete krijgen. En als ze er 1 krijgen kijken ze de volgende keer wel uit. Ik zeg ook niet dat een rijk persoon altijd te hard rijdt, maar gemiddeld lijkt het me wel het geval. Maar dit zeg ik ook puur uit eigen ervaring en kan dit verder niet onderbouwen met statistieken enzoquote:Op woensdag 31 maart 2010 23:24 schreef waht het volgende:
[..]
Waarom wel? Elke auto die op de snelweg mag kan de snelheidslimiet binnen de bebouwde kom overschrijden. En waarom zou een rijker persoon altijd te hard rijden?
Ik zie meer sjonnie's in Volkswagens de wegen onveilig maken (helemaal binnen de bebouwde kom) dan rijken in Ferrari's.
Wat is het probleem daarvan? Iemand die weinig geld verdient, een boete niet kan betalen en het kan nog wel eens extreme gevolgen voor zo'n iemand hebben.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:26 schreef Cracka-ass het volgende:
Eens even kijken meneer Jobs, u verdient 0,083 $ per maand. Een boete van 1 cent afgerond.
Ook dat.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:26 schreef Cracka-ass het volgende:
Eens even kijken meneer Jobs, u verdient 0,083 $ per maand. Een boete van 1 cent afgerond.
Uh... chauffeur?quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:28 schreef waht het volgende:
[..]
Ook dat.
Zo'n regel veroorzaakt allerlei bijkomende ellende die zo makkelijk voorkomen kan worden. Puntenrijbewijs voor iedereen is denk ik veel effectiever. Te veel zware overtredingen = rijbewijs kwijt. Wat heb je dan nog aan die miljoenen?
Nog even en ik ga voortaan gewoon 22 uur pw werken. Dan ben ik ook arm op papier en krijg ik alles bijna voor niets.quote:Op woensdag 31 maart 2010 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
De Gristenunie, ook wel de lastenverzwaringspartij, wil allerlei zaken naar Inkomen een prijs geven, niet alleen boetes maar ook bijvoorbeeld tickets van voetbalwedstrijden of popconcerten als daar politieinzet is
http://www.telegraaf.nl/b(...)betalen__.html?p=1,1
Deze maatregel is natuurlijk te bespottelijk voor woorden.
Precies.quote:
Ik ben het iig met je eens. Ik weet niet of dat wel zoveel van elkaar verschilt.quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat laat niet zien dat een boete geen pijn doet als je geld op de bank hebt.
Hoe kun je aantonen wat voor iedereen volslagen subjectief zal zijn?quote:Op donderdag 1 april 2010 07:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig hoe al die mensen hier boetes inkomstenafhankelijk willen maken zonder dat er maar aangetoond is dat mensen met een hoog inkomen een boete minder voelen of daar lak aan hebben. Het is dus gewoon afgunst voor anderen.
voor boetes vind ik het wel wat, voor de een is 100 euro niets, voor de ander een rampquote:Op woensdag 31 maart 2010 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
De Gristenunie, ook wel de lastenverzwaringspartij, wil allerlei zaken naar Inkomen een prijs geven, niet alleen boetes maar ook bijvoorbeeld tickets van voetbalwedstrijden of popconcerten als daar politieinzet is
http://www.telegraaf.nl/b(...)betalen__.html?p=1,1
Deze maatregel is natuurlijk te bespottelijk voor woorden.
Grappig hoe sommige mensen niet doorhebben dat 1+1 nog gewoon 2 is.quote:Op donderdag 1 april 2010 07:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig hoe al die mensen hier boetes inkomstenafhankelijk willen maken zonder dat er maar aangetoond is dat mensen met een hoog inkomen een boete minder voelen of daar lak aan hebben. Het is dus gewoon afgunst voor anderen.
Ach, jij straft graag armen financieel harder dan rijken. Jij hebt gewoon lak aan anderen.quote:Op donderdag 1 april 2010 07:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Probeer je nu werkelijk een vergelijking te maken?quote:Op donderdag 1 april 2010 09:28 schreef Casos het volgende:
Als je boetes inkomens afhankelijk maakt omdat een rijke minder "last" van een boete zal hebben dan een uitkeringstrekker, moet je dat ook in geval van bijv. gevangenisstraffen toepassen. Een uitkeringstrekker zal veel minder last hebben van een weekje cel (of je nu thuis niets zit te doen of dat in een mooie cel zit te doen) dan een hardwerkende rijke.
En waarom dan niet???quote:Op donderdag 1 april 2010 09:32 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Probeer je nu werkelijk een vergelijking te maken?
doe maar niet de volgende keer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |