Hierbij een zeer uitgebreide tracklist met verhaaltjes, onderaan de slotconclusie van mij. De links onder de namen wijzen naar de release op Discogs. Eronder de Youtubefilmpjes.
1. Selvmord – Råbe Under Vand (Rune RK Final Bootleg) 2009 VG: 0 DG: 0
Eén van de aanleidingen van deze contest. Het origineel leerde ik kennen door ongeveer een half jaar geleden de top 40 van Denemarken te bekijken. Het origineel is een prachtige hiphop plaat van een collectief bestaande uit diverse bekende Deense rappers. Voor mij tot nu toe het beste nummer van het jaar. En dat voor een nummer waar ik bijna niets van versta. Ik heb wel enige kennis van het Deens, en kan met de geschreven tekst en vertaalcomputers een eind komen. Het vinden van Deense muziek bleek on-line echter bijna net zo’n grote speurtocht als naar Belgische nummers. Ik heb het een tijd ook enkel met deze remix moeten doen die ik vond op de site van de Deense dj Rune (vooral bekend van Calabria, zat een paar contests terug). Waardoor ik wel een goed excuus had gevonden om meer mensen kennis te laten maken met deze geweldige groep via de DTIDC. De opvolger
is wederom een hele goede plaat.
Remix:
Origineel:
2. Wes - Alane 1997 VG: 5 DG: 0
Waar het Deens jullie moeilijk afging, waren jullie het Bantu een stuk beter bij machten te verstaan. Onze vrolijke Kameroenees Wes wist dan ook in 1997 een wereldhit te scoren en vele weken ook in Nederland op 1 te staan. Waar de gemiddelde Nederlander (zo bleek ook in deze contest) het meestal niet zo op muziek in vreemde talen heeft. Enige plaat die door iedereen is geraden.
3. Jovanotti – L’Ombelico Del Mondo1995 VG: 2 DG: 0
Hiervan schrok ik toch erg van de lage score. Een grote hit in heel Europa en een Italiaan die toch ook al eerder in een contest zat (toen met een nummer dat net van voor mijn tijd was). Samen met Råbe Under Vand mijn favoriete nummer uit de contest.
4. The Subs – Mitshubitshi 2010 VG: 0 DG: 0
Nog een hit waar ik toch wel iets meer van verwacht had wat betreft goede antwoorden. De nieuwste hit van The Subs, voor mij inmiddels al een bekende uit 2009, op plaat in 2010 uitgekomen. Zeer herkenbare sound van deze Belgen, waar ik een zwak voor heb. Lekker schreeuwerig (ik schijn dit erg goed mee te kunnen schreeuwen

) en toch gestroomlijnd. Op I Love Techno in Gent kon ik in het begin niet eens de zaal binnen, vanwege hun grote fanbasis in hun thuisland. Inmiddels ook in Engeland doorgebroken, Nederland volgt uiteraard op gepaste afstand. Deze plaat onder het motto “dan heb ik ook Japans” er in gestopt, al is het dan net niet precies het automerk, de hoes verwijst er ook naar (zie zowel Discogs als You Tube-link).
5. Rohff, Mohamed Lamine & Cheb(b)a Maria – Mon Bled 2004 VG: 0 DG: 0
Nummer dat eigenlijk op de grens zit tussen hiphop en wereldmuziek, en daardoor toch ook erg dansbaar blijkt. Van de CD Raï N B Fever, een CD die destijds door The Box flink ondersteund werd en waarbij ik dit nummer ooit nog uit een scooter met medelanders heb horen knallen. Helaas voor de score op dit nummer zijn de gemiddelde danceliefhebbers nog steeds erg autochtoon. Of het Arabisch of Berber is of wat dan ook, geen idee. De rap van de bekende Franse rapper Rohff is i.i.g. in het Frans, maar zat niet in dit fragment. Ik vind dit ook één van de betere nummers uit mijn contest. Helaas staat hij niet op Discogs en is de officiële video niet op YouTube te vinden.
6. Sash! (feat. Rodriguez) - Ecuador 1997 VG: 4 DG: 1
Een Duitser die zijn grootste hits in het Frans en het Spaans scoort, het moet niet gekker worden. Ik vond Encore Une Fois net wat leuker, maar Spaans is toch nog net wat exotischer.
DJKoelkast bleek niet echt gecharmeerd van deze contest, en dat was aan deze misser toch wel enigszins te zien.
7. X-Makeena feat. Robert Le Magnifique – En Orbite 2007 VG: 0 DG: 0
In mijn vorige contest had ik ze ook gestopt. Toen verwachtte ik niet dat iemand het zou vinden, maar deden 3 personen dat. Dit keer deed niemand het, maar deden deze 3 personen ook niet mee. Ik weet niet waar oorzaak en gevolg liggen. Dit bleek achteraf het beste nummer van de cd, die ik in Frankrijk heb gekocht, van deze groep die ik op Dour 2007 ontdekte.
Klein live stukje:
8. The Prodigy – One Love (Johnny L Remix) 1994 VG: 0 DG: 1
Ook hier viel mij de score tegen. The Prodigy met hun Allah-sample, die voor het gemak maar One Love is gaan heten. Dit is de enige remix die er destijds op de single verscheen. Enkel
Gitank2 wist er enige raad mee en had met een 2e inzending vast deze remix ook geraden. Ik vind het zelf één van de mindere singles van The Prodigy en deze remix ook niet interessant.
9. Peaky Pounder - Hoitaa 2007 VG: 0 DG: 0
Flamebringer zal van deze score niet blij worden. Eén van zijn favoriete producers. Ondanks wat hij ons jaren heeft doen willen geloven is hij geen Fin, maar een doodnormale (nou ja normaal) Nederlander. Altijd goedlachs, alleen zijn muziek kan ik nooit echt helemaal waarderen, al wordt het de laatste jaren wat toegankelijker, waarbij Hoitaa bij mij zelfs een klein hitje werd. 9 op de 10 namen van zijn platen waren tot zijn laatste release allemaal in het Fins, hij lijkt er nu wat afstand van te willen nemen.
10. Vive La Fête! - Maquillage 2002 VG: 2 DG: 0
Mijn favoriete nummer van deze Vlaamse groep die in het Frans zingt en ik op mijn eerste festival zag (Lowlands 2003). Live erg leuk, op plaat vind ik het meestal niet zo heel spannend. In deze sample zat een grappig stukje, waarin ze overleggen of het nu la of le drogue is. Wat is er geschikter in een vreemde talencontest, dan een sample over een vreemde taal.
Op YouTube staat net een wat andere versie, dan die ik heb:
11. Arsenal (feat. Chi Zhang) – Shu Qi Ni De Tou Fa2008 VG: 0 DG: 0
De mannen van het Belgische Arsenal houden ook van vreemde talen en van andere culturen. Ze nodigden dan ook al vele gastartiesten uit om op hun platen te komen spelen. Deze Chinese plaat was er een resultaat van. Live een grote aanrader (zelf twee keer op Rock Werchter gezien), ze nemen dan vaak ook wat gasten meenemen.
12. Panjabi MC – Jatt Ho Giya Sharabee 2003 VG: 1 DG: 1
Een meevaller voor wat betreft de score, ik werd na deze inzendingen dan ook erg blij. Ik had deze en een paar andere nummers van de beste man ooit eens voor de gein gedownload. Ze stonden eigenlijk al die tijd vrij weinig te doen op mijn harde schijf, tot ik deze contest bedacht en één van die nummers de aandacht kreeg. Een albumtrack van Panjabi MC, die vooral bekend is geworden met wereldhit Mundian To Bach Ke. Dit is trouwens in het Panjabi (goh), hoofdtaal van Pakistan en één van de vele talen in India.
Grobbel had hem in z’n geheel,
Gitank2 had de artiest.
13. Tomas Anderson – Mot Matsalen! 2007 VG: 0 DG: 0
De Eetkamer…..ik weet ook niet wat deze Zweed ermee wilde zeggen. Het is wel een enorm lekker nummer. Hij is vooral bekend van Washing Up (Tiga Remix), die in een vorige contest van mij zat, maar dit is toch ook geen onbekende. Al kan ik op YouTube enkel een stukje uit een dj set in de Londense Fabric vinden (van wiens site The Subs’ Mitshubitchi gratis te downloaden was).
14. Ramirez – Therapia (Hocus Terapiocus) 1993 VG: 1 DG: 2
Een oude hardcore klassieker van Italianen die al hun platen in het Spaans uitbrachten. Dit is een bekende remix door Hocus Pocus (ofwel Doop, ofwel Ferry & Garnefski). Het “origineel” vind ik zelf eigenlijk beter, maar ik kwam er niet achter of wat ik nou had het echte origineel was of toch een ietwat verdraaide versie.
15. Medina – Velkommen Til Medina VG: 0 DG: 0 2009
Deense hit die ik nota bene uit een Nederlandse hitlijst haalde. Dit is de opvolger van Kun For Mig dat ook nog enige bekendheid geniet in de Engelse versie You & I, wat een in mijn ogen nogal belachelijke vertaling is, aangezien Kun For Mig “Alleen Voor Mij” betekend.
16. Hardhead – Tu Tu Tu (Darkmix) 1996 VG: 0 DG: 0
Haha, had ik jullie daar mooi! Kom-tie dan he? Nee, en ook geen Darkraver. En al helemaal geen Don’t Touch That Stereo. Ook al hoor je het allemaal. Maar wel een plaat onder een eenmalig alias van de producers van het Rotterdam Terror Corps (DJ Distortion, Bass-D & King Matthew). Ik vond het verschrikkelijk toen ik het hoorde op een verzamelaar die ik gekocht had. Maar toen ik via Flamebringer het originele stuk van Thunderdome ’96 met de set van Dark Raver en Gizmo en het opzetten van Don’t Touch That Stereo hoorde lag ik dubbel. Tussen Cult & Kitsch zeg maar.
Op YouTube staat helaas enkel de andere mix (die zowaar nog slechter is):
17. : Wumpscut : - Schwarzer Tod 1997 VG: 0 DG: 0
Veel Industrial platen komen uit Duitsland en zijn Duitstalig. Industrial-grootheid : Wumpscut : doet het vaak in het Engels, maar met deze plaat werd het zowel Duits, als Engels als Frans. Zeer geschikt voor deze contest dus.
18. Haiducii – Dragostea Din Tei (Haiducii vs. Gabry Ponte Radio Version) 1996 VG: 1 DG: 3
Van Industrial naar te foute Popdance. Waarom? Omdat dat bij mij kan. Al vond ik deze plaat ook te fout voor woorden. Het origineel van O-Zone is nog wel grappig (en behalve bij
DJKoelkast ook bij iedereen bekend, ten slotte een grote nummer 1 hit), maar dit waardeloze aftreksel…. En dan er ook nog mee scoren….. Ach ja, alles om maar in de DTIDC te komen. Met het Roemeens kwam het dankzij dit nummer wel goed.
19. Buscemi feat. Lena Kovak – Gusta Mi Maglia Padnala 2009 VG: 0 DG: 0
Zegt men het voor, wordt er nog niet op gescoord. Deze Belg weet net als Arsenal al jaren “vreemde” invloeden en artiesten aan zich te binden om muziek mee te maken. Het is meestal niet mijn ding, deze nieuwe single vind ik één van zijn betere werkjes. En hiermee was ook het Servisch binnen.
20. Buraka Som Sistema feat. DJ Znobia, M.I.A., Saboroso & Puta Prata – Sound Of Kuduro 2008 VG: 1 DG: 0
Onterecht heeft dit Portugees/Angolese nummer bij mij niet gescoord. Is verre van onbekend gebleven in alternatief danceland. Enkel
Grobbel was hier van op de hoogte. Terwijl er toch duidelijk “Buraka” in deze sample voorkomt.
21. Kraftwerk – Expo 2000 1999 VG: 1 DG: 3
Deze Duitsers staan bekend om hun gebruik van Engelse en Duitse termen in hun nummers. Ik ben er nooit echt fan van, maar baanbrekend zijn ze wel geweest. Dit nummer is het enige dat ik ook daadwerkelijk op dat moment van hen mee heb gekregen en nog wel aardig vond. Al heb ik in een vorige contest Trans-Europe Express als beter nummer mogen ontdekken. Enkel
DJKoelkast wist dit in z’n geheel. Aan de andere kant had
Qunix als enige helemaal geen idee.
22. Mr. Oizo – Pourriture 7 2008 VG: 0 DG: 0
Albumtrack van het aardige laatste album van Mr. Oizo. Ik vind zelf Positif het leukste, maar die had
Grobbel al in een vorige contest zitten. Ik vond het dan ook vreemd dat ook hij deze niet wist te benoemen.
23. Bonde Do Rolê – Salto O Frango 2007 VG: 1 DG: 0
Een groep die de afgelopen jaren vanuit Brazilië doorbrak. Hun grootste hit is echter niet verder gekomen dan tot
Grobbel (en mij).
24. K.I.Z. – Was Kostet Der Fisch? 2009 VG: 0 DG: 0
Een mooi puzzelplaatje. Verschrikkelijk nummer van de leuke tribute aan Scooter “Hands On Scooter” met o.a. ook een (leuke) bijdrage van de Bloodhound Gang (Weekend) en Beweg Dein Arsch (een hiphop versie van Move Your Ass). U kwam massaal aan met Bots. Maar ja dat had Scooter toch mooi gejat (nou ja, Bots was ook geen origineel, dat kwam al van heel lang geleden) in “How Much Is The Fish?” Met Rolmops en Haring in het couplet kon ik toch niemand op de gedachte aan deze Scooterclassic krijgen. Wat het extra grappig maakte is dat Donroyco, die deze keer niet meedeed, nog wel met deze voor mij verder totaal onbekende Duitse rapgroep aankwam in het “Help Ik Zoek”-topic.
25. Amadou & Miriam – Sabali 2008 VG: 0 DG: 0
Weer zo’n voorbeeld van overal scoort het, maar voor de Nederlander is het weer te moeilijk. Twee Malinese blinden die (uiteraard weer) via Frankrijk de rest van de wereld veroveren. Deze single en een deel van hun laatste album is zelfs geproduceerd door Damon Albarn, wel bekend van Blur, Gorillaz en The Good, The Bad & The Queen.
26. Mark ‘Oh – Droste, Hörst Du Mich? (Mark ‘Oh Remix) 1995 VG: 0 DG: 1
Stiekeme hit van Mark ‘Oh waarvan ik het singletje ooit uit een rommelbak heb gekocht. De DJ Boombastic Remix is veruit de beste remix, maar lijkt compleet niet op het origineel. Deze remix wel, maar enkel
Sequencial bleek dit te (her)kennen.
27. Cidinho & Doca – Rap Das Armas (Quintino Remix Edit) 2009 VG: 3 DG: 1
Zeer grote hit, in Nederland (en een aantal andere Europese landen) door deze Nederlandse remix. Het origineel komt uit Brazilië. Ik vind er zelf geen moer aan, maar ja. Anders werd de contest te moeilijk

. Voor
Sequencial was deze hit dan juist een onbekende.
28. Sigur Rós – Gobbledigook (Glutues Maximus Mix) 2008 VG: 0 DG: 0
Met mijn aanstaande vakantie naar IJsland kon iets IJslands natuurlijk niet ontbreken. Al maakt Sigur Rós vooral muziek in hun eigen bedachte taaltje, dat wel op het IJslands lijkt. Aangezien dit geen onbekende band is met toch wel een heel eigen sound leek me wel dat ten minste de artiest geraden zou worden, maar helaas. Ach ja, ik ben er zelf ook niet echt een grote fan van al vind ik hun laatste album “Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust” wel aardig, dit was daar de eerste single van.
29. Rammstein – Pussy (Scooter Remix/”Lick It” remix by Scooter) 2009 VG: 3 DG: 2
En allemaal had u er iets van verstaan. De titel van de contest verwees naar Rammstein’s
en dit was samen met mijn Deense aanwinsten de aanleiding van deze contest. Schoenmaker blijf bij je leest. In het Engels klinkt Rammstein echt voor geen meter. Blijf toch gewoon lekker in het Duits, net als dat al deze andere acts het met iets anders dan het Engels lukte. Ik vind dat Rammstein steeds meer op een karikatuur van zichzelf is gaan lijken. Waar men vroeger de rand opzocht, is men hem nu helemaal kwijt. Scooter nemen als remixer is al helemaal dodelijk voor je geloofwaardigheid. Zeker als die dan hun enige Duitstalige hit “Lass Uns Tanzen” gebruiken als instrumental en het dan een remix noemen. Al heeft H.P. wel de briljante lyrics “Scooter Got The Remix, And Till Got The Skills”. (Till = de zanger van Rammstein)
30. Hej Mathematik – Party I Provinsen 2009 VG: 0 DG: 0
Samen met Råbe Under Vand stond dit nummer in de bewuste Deense Top 40. Het is moderne Synthpop van één van de mannen van Aqua samen met zijn neefje. De rest van hun nummers vond ik niet zo geweldig, maar dit is echt lekker. En zo makkelijk te vinden…..gewoon intoetsen in google of youtube. Party I Provinsen…….of Party In Province kan ook, je hoeft niet eens Deens te kennen…….
Conclusie:
Al bij al viel het jullie wat zwaar op de maag. Na een goed begin in maart bleef het in april verder akelig stil. Ik vond het zelf wel erg leuk om deze contest te maken, maar kennelijk was het in z’n geheel net wat te moeilijk, waardoor er ook weinig animo voor puzzelen overbleef. Ik had een plaat als Eple van het Noorse Röyksopp nog helemaal over het hoofd gezien (Eple = Noors voor Appel). Maar ondanks dat blijkt dat wat ik al een paar keer naar voren bracht de gemiddelde Nederlander erg voorzichtig en onbekend is met andere talen dan het Engels en het Nederlands. En dan helemaal in de dancewereld, want daar is het Nederlands zelfs op serieuze manier zelden gebruikt. Waar men in de Nederlandse hiphop juist bijna helemaal overgegaan is naar het Nederlands (of bij sommige allochtonen de andere moederstaal).
Ik ben zelf erg gecharmeerd van muziek in "vreemde" talen. Zo behoren tot mijn beste albums Maestro van de Noorse (Alternatieve) Rockband Kaisers Orchestra en Ezoa En Niet Anders van de West-Vlaamse Hiphopgroep ’t Hof Van Commerce (van de in Nederland enigszins bekende Flip Kowlier). Ik hoopte met deze contest ook een oogopener te zijn voor een wat bredere kijk op muziek wat verder van de gebaande paden. Dat muziek een gevoel kan overbrengen, zonder dat je helemaal (of zelfs niet eens een beetje) begrijpt waar het over gaat. Hopelijk pikt hier iemand nog een leuk nummertje eruit op en in ieder geval tot hopelijk een volgende keer, dan zal ik wel weer een “normale” editie in elkaar draaien. Voor nu nogmaals veel felicitaties aan
Grobbel.

En voor de kandidaten die mee hebben gedaan en voor degenen die dit hele stuk gelezen hebben: bedankt!
[ Bericht 0% gewijzigd door Laevid op 14-04-2010 20:40:54 ]