abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79302499
Te veel/duidelijk gepraat/gefotografeer/gefilm is irritant ja.
full stops and exclamation marks
  donderdag 18 maart 2010 @ 22:55:34 #62
177242 Irien
Innit though
pi_79317571
terechte klacht ! Ik praat zelf alleen voor en na de show en evt tussen 2 nummers door en dan houd ik het heel kort.
Enneh in dit 3 voor 12 stuk:
Wie stopt babbelend concertbezoek?
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43206184

staat dat Tvoli er minder last van heeft. Maar dat is niet waar! Wel eens halverwege die zaal gestaan bij Emiliana Torrini en het gezwetst stoorde enorm tijdens rustige liedjes. Toen zei ze zelf lachend " Listen, Jungle Drum isn't coming until half an hour, so you'r gonna have to be patient" . Met humor helpt het een beetje... maar mensen... je hebt toch niet voor niets die entree betaald. je wil het horen en zien toch?
Between the click of the light and the start of the dream
pi_79317652
Van een collega hoorde ik dat onze zuiderburen wat dat betreft een stuk beter opgevoed zijn, die komen echt voor de muziek. Jammer dat ik daar de weg niet weet, anders zou ik overwegen om voortaan daar naar concerten te gaan
pi_79323579
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:51 schreef Cisk365 het volgende:

[..]

op een opname? zo ja, welke?
Volgens mij één of ander Pinkpop gerelateerde single ergens uit midden jaren '90.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 09:37:00 #65
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_79325235
Dit topic is nu officieel een Tof topic.

Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_79328924
Ik probeer gewoon zo ver mogelijk vooraan te staan dat je voor die mensen die praten staat. Ik merk wel een duidelijk verschil in of je bij een wat meer underground/alternatiever optreden staat of meer bij de mainstream. Als ik zo terugdenk heb ik mij het afgelopen jaar enkel gestoord bij het voorprogramma van De Dijk in 013, waar ik meer heb meegekregen van mijn omgeving dan van het optreden. Ze kwamen of enkel voor De Dijk, of ze hadden met elkaar gewoon een hoop te bespreken en ach dan is De Dijk op de achtergrond vast ook leuk. Bij De Dijk zelf maar nog een stuk verder naar voren gegaan.
En verder heb ik mij gestoord aan iemand die mij aansprak op het feit dat ik danste bij De Jeugd Van Tegenwoordig in Tivoli, terwijl meneer zo nodig midden in de zaal stilstond en uitgebreid van zijn bier zat te genieten. Ga dan aan de bar hangen......wat ik hem dan ook vriendelijk heb verzocht.
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 22:57 schreef Piles het volgende:
Van een collega hoorde ik dat onze zuiderburen wat dat betreft een stuk beter opgevoed zijn, die komen echt voor de muziek. Jammer dat ik daar de weg niet weet, anders zou ik overwegen om voortaan daar naar concerten te gaan
Ik heb gemengde gevoelens over het belgische publiek. Ik kom er regelmatig, dus ik heb er wel een redelijk beeld van. Het zijn over het algemeen aardige stille mensen, maar dat is tevens het probleem. Men danst bijna niet, ze moeten echt aangespoord worden om enthousiast te zijn, het lijkt wel of ze er soms voor straf zijn. Je hebt er dus geen last van, maar echt samen plezier hebben met ander publiek (tijdens het optreden)zit er niet in.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 11:17:01 #67
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_79329067
als je tijdens een voorprogrammma nog niet mag praten
pi_79329194
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 17:09 schreef Beregd het volgende:
Een beetje praten moet ook wel kunnen, je hebt zo van die mensen die zich aan alles storen, zelfs als je even langs wil om een biertje te gaan halen of zo...
Een beetje praten TUSSEN de nummers moet kunnen. Of tijdens een dancefeest als je je toch bijna niet verstaanbaar kan maken. Dan heeft iemand anders er toch geen last van, mag je al blij zijn als je boodschap aankomt bij diegene bij wie je het in het oor schreeuwt.

Wat betreft bier halen; dat ligt er bij mij heel erg aan hoe ze het doen. Je hebt mensen die met bier naar de eerste rij willen en dan de helft over je heen gooien als ze door je heen willen lopen tijdens dat de band/groep/act bezig is. Daar kan ik redelijk kwaad om worden. Aan de andere kant heb je ook mensen die gewoon netjes de "paadjes" kiezen en soms per ongeluk tegen je aanstoten, die neem ik niets kwalijk, daar ga ik (mits aan zien komen) juist wat voor opzij als dat voor hen makkelijker is.
pi_79329282
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:17 schreef Beregd het volgende:
als je tijdens een voorprogrammma nog niet mag praten
Ja, dan? Omdat zij minder/niet bekend zijn voor je wil nog niet zeggen dat het geen goede muziek kan zijn en je daar ook niet van kunt genieten.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 12:38:53 #70
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_79332572
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:17 schreef Beregd het volgende:
als je tijdens een voorprogrammma nog niet mag praten
Iets met goede manieren enzo, als ik een band niet interessant vind ga ik wel achterin de zaal staan of de zaal uit.
pi_79336634
Naar aanleiding van dit bericht leek het me leuk om de meningen van andere fokkers te horen.

Ikzelf heb totaal geen problemen met kletsende mensen, tenzij je natuurlijk naar iets gaat waar stilte gepast is, zeg The Tindersticks als in het bericht of bij de eenzame songwriter. Echter bij een normaal rockconcert zou het de artiest imo aan de reet moeten roesten of mensen kletsen. Ik vind het dan ook typisch dat ze zeggen dat dit een Nederlands probleem is, ik vind het publiek juist altijd stijf in Nederland. Iedereen blijft stokstijf staan en als je naar voren wilt omdat daar wel wat beweging is kijken ze je met de nek aan.

In het buitenland wordt er wat dat betreft veel meer bewogen, geschreeuwd en plezier gemaakt (ik heb het dan over Duitsland en Engeland in het bijzonder) Dat vind ik persoonlijk ook veel leuker. Als ik naar een concert ga dan wil ik een stukje menselijkheid van de band zien, anders had ik net zo goed de cd op kunnen zetten. Maar de laatste tijd, vooral met opkomende bandjes, zie ik vooral die gekrenkte artiest langskomen die het liefst alleen maar naar de grond kijkt en tussen de muziek heel even zegt welk nummer hij wilt spelen. Ik krijg pijn in mijn benen van het stilstaan tijdens die concerten.

Het laatste goede concert met een heerlijke sfeer was voor mij dan ook BellX1 in de Ekko. Af en toe wat kletsen met het publiek, vragen naar de voetbalstand, daar maak je vrienden mee imo.
Doe eens lief!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 maart 2010 @ 14:29:09 #72
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_79336708
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_79336807
Bij festivals ofzo heb je het wel eens, dan staan er mensen midden tussen het publiek te ouwehoeren en te tetteren, ga ff niet tussen de mensen staan die naar de muziek komen luisteren, maar ga ff naar achteren ofzo, zeker bij wat stillere "luister" muziek.
Bij een beetje Rock concert, ala Motorhead, kun je jezelf niet eens horen denken, laat staan een ander horen praten,
Iedereen is uniek, behalve ik
pi_79336824
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:27 schreef Prenzlauer het volgende:
[knip]
een stukje menselijkheid van de band zien
[/knip]
Moet een band dan voor 25% uit mens bestaan en de rest uit iets anders? .
quote:
Het laatste goede concert met een heerlijke sfeer was voor mij dan ook BellX1 in de Ekko. Af en toe wat kletsen met het publiek, vragen naar de voetbalstand, daar maak je vrienden mee imo.
Het gaat ook niet om een band die al dan niet kletst met het publiek, het gaat om publiek dat tijdens de nummers doorklept. Ik kan me voorstellen dat dat enorm storend voor een band kan zijn.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 14:31:55 #75
174659 Billy_Talent
stiekem mag alles
pi_79336846
Ik vind het eigenlijk een prestatie opzich om te kunnen praten (en elkaar verstaan) tijdens een concert
I can't come to the phone right now, I'm eating corn chips and masturbating. Please leave a message.
pi_79336891
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:31 schreef Billy_Talent het volgende:
Ik vind het eigenlijk een prestatie opzich om te kunnen praten (en elkaar verstaan) tijdens een concert
Je zou ze de kost eens moeten geven die het toch proberen, .

Misschien komt het ook omdat steeds meer mensen oordopjes inhebben, ik heb zelf altijd het idee dat je dan pratende mensen juist beter hoort.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_79336992
Ik zeg alleen soms iets tussen de nummertjes door.
Bijvoorbeeld: nu wil ik een klassiekertje horen.
Of: dit nummer kende ik niet.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 14:36:03 #78
174659 Billy_Talent
stiekem mag alles
pi_79337018
Het zal inderdaad verschillen om wat voor muziek het gaat. De concerten waar ik meestal heenga, bevatten wat luidere rocknummers. Daar hoor je jezelf nauwelijks, laat staan dat de artiest je kan verstaan.

Bij rustige nummers heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt dat er mensen doorheen aan het praten zijn. De meeste mensen gaan dan gewoon helemaal op in het nummer of zingen mee. Daarentegen heb ik het merendeel van mijn concerten in Engeland bezocht en maar een paar in Nederland.
I can't come to the phone right now, I'm eating corn chips and masturbating. Please leave a message.
pi_79337368
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:29 schreef Tokus het volgende:
je bedoelt zoiets?
Hou gewoon je smoel eens dicht...
ghehe, had ik nog niet gezien ^^

Maar ik heb het overdreven kletsen alleen mogen meemaken met het voorprogramma van Elbow een keer in Utrecht. Maar dat kind was ook gewoon heel erg misplaatst, je kon haar al amper horen over de PA
Doe eens lief!
  vrijdag 19 maart 2010 @ 14:45:13 #80
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_79337401
Gezeik, als ik een kaartje koop voor een willekeurig bandje voor de paradiso doe ik dat voor de ambiance en om gezellig een biertje weg te ketsen. Als dan zo'n singer/songwriter niet boven het geroezemoes uit kan komen dan zijn dat soort zalen nog niet voor hem weggelegd. Ga potdikkeme het theater in als je pure stilte wil, en laat de poppodia over aan de echte bands.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_79337483
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:45 schreef Ryon het volgende:
Gezeik, als ik een kaartje koop voor een willekeurig bandje voor de paradiso doe ik dat voor de ambiance en om gezellig een biertje weg te ketsen. Als dan zo'n singer/songwriter niet boven het geroezemoes uit kan komen dan zijn dat soort zalen nog niet voor hem weggelegd. Ga potdikkeme het theater in als je pure stilte wil, en laat de poppodia over aan de echte bands.
Waarom ga jij dan niet gewoon in de kroeg staan?
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 14:58:47 #82
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_79337875
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:47 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Waarom ga jij dan niet gewoon in de kroeg staan?
Vanwege de ambiance, de mensen, de gezelligheid, het bier en de muziek.

Maar in een zaal waar de bar zo goed als tegen het podium aanstaat kan je niet verwachten als artiest dat iedereen zijn smoel houdt. Grote bands hebben daar vaak geen problemen mee omdat zij genoeg herrie maken, er meer dan zat lui voor het podium staan te bewegen en er gewoon sprake is van een bruisend geheel.

Als singer/songwriter moet je niet gek opkijken als de helft van de zaal bezig is met bier drinken, daar komen mensen namelijk ook voor. Als die artiesten willen dat zij 100% de aandacht krijgen, regel dan een theaterzaaltje ergens, zet stoelen neer en huppakee, mensen houden hun bek wel tot dat je klaar bent.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_79338159
Wat een kulargumentatie. Jíj koopt een kaartje voor een concertzaal en gaat daar bier staan te drinken met je kornuiten en luidkeels staan kwekken. Nog even en dan verwacht je dat die singer-songwriter even wacht tot jij bent uitgepraat om het volgende nummer in te zetten.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 15:11:05 #84
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_79338384
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:05 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Wat een kulargumentatie. Jíj koopt een kaartje voor een concertzaal en gaat daar bier staan te drinken met je kornuiten en luidkeels staan kwekken. Nog even en dan verwacht je dat die singer-songwriter even wacht tot jij bent uitgepraat om het volgende nummer in te zetten.
Als ik een kaartje koop voor de opera, het concertgebouw, stadsschouwburg, kleine comedie of de meervaart dan ben ik stil en geniet ik van het optreden. Dat is dan ook nadrukkelijk de bedoeling en tijdens de pauze kan je met elkaar kleppen aan de bar die in een compleet andere zaal zit.

Als ik een kaartje koop voor Doornroosje, Paradiso, 013, de patronaat, melkweg o.i.d dan ga ik bier zuipen, naar muziek luisteren en met mensen kleppen. En ik ben zekerste weten niet de enige die daar zo over denkt en die dat doet. Als een singer/songwriter daar last van heeft, dan zit hij niet op zijn plek op zo'n locatie.

Koop ik een kaartje voor een grote formatie en voor een grote band (goed gevulde of uitverkochte zaal) dan boeit het niet eens of mensen wel of niet lopen te kleppen, zolang ze maar goed los gaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 19 maart 2010 @ 15:11:37 #85
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_79338414
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:05 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Nog even en dan verwacht je dat die singer-songwriter even wacht tot jij bent uitgepraat om het volgende nummer in te zetten.
Dat lijkt me wel zo netjes ja!
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_79338530
Luister,een concert waar verwacht wordt dat het publiek enthousiast meedoet is met elkaar praten
iets normaal. Denk aan een rockconcert met KISS of U2 en je begrijpt dat de zombie-houding (braaf
zitten en niks zeggen al die tijd) eerder opvalt dan tegenvalt. Als je bij een klassiek concert van
(God verhoede) bijvoorbeeld Andre Rieu zit,dan is het de bedoeling dat je heel aandachtig
meeluistert en geniet.

Dus het is concert gebonden.
75 topics = FIN
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 maart 2010 @ 15:15:03 #87
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_79338571
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:11 schreef Ryon het volgende:

Als ik een kaartje koop voor de opera, het concertgebouw, stadsschouwburg, kleine comedie of de meervaart dan ben ik stil en geniet ik van het optreden. Dat is dan ook nadrukkelijk de bedoeling en tijdens de pauze kan je met elkaar kleppen aan de bar die in een compleet andere zaal zit.
en waarom zou dat bij een concertzaal anders zijn?
Ook daar kun je aan de bar (waarvan er vaak ook buiten de zaal een is) ouwehoeren.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  vrijdag 19 maart 2010 @ 15:16:39 #88
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_79338628
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:58 schreef Ryon het volgende:

[..]

Vanwege de ambiance, de mensen, de gezelligheid, het bier en de muziek.

Maar in een zaal waar de bar zo goed als tegen het podium aanstaat kan je niet verwachten als artiest dat iedereen zijn smoel houdt.
Hebben ze Paradiso verbouwd? De laatste keer dat ik daar was, was de bar toch echt gewoon achterin in de hoek.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  vrijdag 19 maart 2010 @ 15:27:35 #89
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_79339149
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:16 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Hebben ze Paradiso verbouwd? De laatste keer dat ik daar was, was de bar toch echt gewoon achterin in de hoek.
Waar je dan ook zo zonder problemen kan gaan lopen lullen, zou ook raar zijn als de artiest dan begint te zeuren/daar last van heeft. Of je moet een stemgeluid hebben waarmee je bergen kapot kan krijgen,.

Wel is het zo dat ze het podium naar voren halen bij artiesten die niet de gehele zaal gevuld krijgen - als de kleine zaal met bar al bezet is - waardoor de bar wel al begint bij het podium. Dit zijn lastige optredens, vaak met meerdere onbekende bandjes (singer/songwriter natuurlijk ), en begint ook meestal rond borreltijd voordat het avondprogramma komt.

Vervelend natuurlijk, maar dan valt er weinig tegen geroezemoes te doen. De zaal is gewoon te groot en het contact met het publiek te afstandelijk om dat te voorkomen. In intiemere zaaltjes of in een andere setting kan eventueel gelul makkelijker de kop ingedrukt worden en mensen zijn dan ook minder snel geneigd met elkaar de week door te spreken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_79340714
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 12:38 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Iets met goede manieren enzo, als ik een band niet interessant vind ga ik wel achterin de zaal staan of de zaal uit.
Precies. Als een band me niet heel erg kan boeien en ik de behoefte heb om te praten, dan ga ik of achterin de zaal staan of gewoon de zaal uit. Meestal weet ik niet boeiende voorprogramma's wel uit te zitten.

Overigens vind de meeste communicatie tussen mij en een medeconcertganger plaats tussen de nummers die een band speelt, op normaal volume. Mocht een band aan het spelen zijn en ik of de persoon waarmee ik naar het concert ga iets te drinken ga halen of iets dergelijks, dan worden daar de bijbehorende gebaren gemaakt die iedereen wel snapt. Tussen nummers blijft het dan vaak bij "Dit was een gaaf nummer!", "Best goed eigenlijk / Ik vind er niet zoveel aan" en "Jij nog een biertje?"

Ik heb het één keer meegemaakt dat een zangeres in Rotown dreigde haar optreden stil te leggen omdat het te rumoerig was. Er werd toen net een heel rustig en stil nummer gespeeld en het gepraat was erg irritant.

Praten bewaar ik zoveel mogelijk voor voor het concert, tussen de bands en na het concert. Al kan dit dan weer tot situaties leiden waar je door staat te bulderen net op het moment dat er een stilte valt tussen de nummers die de DJ draait. . Maar daar kan ik alleen maar om lachen.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_79343985
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:35 schreef Nosh het volgende:

[..]

Ik heb Kilimanjaro Darkjazz Ensemble eens gezien in de Helling, en dat was echt diep- en dieptriest.

Weet niet of we het nu over dezelfde nacht hebben, maar dat werd door het publiek gezien als opstapje voor de breakcore die later zou volgen. Met allemaal indrinkende kids die even de complete week moeten doornemen bij de meest introverte muziek denkbaar. Uitgaanspubliek bij een doomjazz-concert, dodelijke combinatie.

Nog erger overigens als het je vrienden zijn, maar dat is een ander verhaal.
!
Maar dat is wel irritant ja, ga dan gewoon niet als het je niet interesseert, of ga lekker in de rookruimte / buiten kleppen ofzo. of doe iets nuttigs, en raap wat mensen op die om de zoveel tijd flikkeren in de pit. Alhoewel gefluister en gepraat op een normaal volume wat mij betreft wel kan, maar probeer gewoon niet door de rustige nummers heen te brabbelen.
al zijn die klapviolen die zich al opwinden om het minste geringste gefluister ook weer wat
pi_79344362
Als een band de zaal niet in vervoering kan krijgen dan doen ze zelf iets niet goed. Of het geluid staat gewoon te zacht.
pi_79345875
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:29 schreef Noxa het volgende:
Als een band de zaal niet in vervoering kan krijgen dan doen ze zelf iets niet goed. Of het geluid staat gewoon te zacht.
Wat een flutargument.

Iemand die niet oplet/luistert kun je niet in vervoering brengen. En de irritatie vindt juist plaats als de hele zaal in vervoering is door de muziek, maar een enkeling de boel verpest door zijn gepraat.

Zelf kom ik ook regelmatig bij concerten van het hardere werk, waarbij gepraat en geroep nauwelijk storend is (alleen de 'Speuluh!' roeperts mogen aan de hoogste boom). Maar daarnaast ga ik ook geregeld naar rustigere shows, waarbij de mooiste momenten nou juist zijn als je haast een speld kunt horen vallen.

Neem bijvoorbeeld Leine. Zij trad op in Paradiso, en het was gewoon muisstil! Een vallende plastic beker, die je normaal niet eens hoort, was daar de enige verstoring. Een verademing om eens mee te maken.

Een ander voorbeeld is Jonah Matranga (waarvan ik eerder al een mooie inhoudelijke quote aanhaalde). Hij heeft momenten waarop ie zijn microfoon aan de kant gooit, en volledig op eigen kracht de zaal overstemt. Fantastisch! Maar dan moet je geen praters hebben..

Edit: ik zal overigens niet zeggen dat ik roomser dan de paus ben. Ook ik heb me zeker wel eens schuldig gemaakt aan gepraat bij concerten

[ Bericht 0% gewijzigd door Siegfried op 19-03-2010 18:25:25 ]
pi_79347288
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 18:16 schreef Siegfried het volgende:

[..]

Wat een flutargument.

Iemand die niet oplet/luistert kun je niet in vervoering brengen. En de irritatie vindt juist plaats als de hele zaal in vervoering is door de muziek, maar een enkeling de boel verpest door zijn gepraat.

Zelf kom ik ook regelmatig bij concerten van het hardere werk, waarbij gepraat en geroep nauwelijk storend is (alleen de 'Speuluh!' roeperts mogen aan de hoogste boom). Maar daarnaast ga ik ook geregeld naar rustigere shows, waarbij de mooiste momenten nou juist zijn als je haast een speld kunt horen vallen.

Neem bijvoorbeeld Leine. Zij trad op in Paradiso, en het was gewoon muisstil! Een vallende plastic beker, die je normaal niet eens hoort, was daar de enige verstoring. Een verademing om eens mee te maken.

Een ander voorbeeld is Jonah Matranga (waarvan ik eerder al een mooie inhoudelijke quote aanhaalde). Hij heeft momenten waarop ie zijn microfoon aan de kant gooit, en volledig op eigen kracht de zaal overstemt. Fantastisch! Maar dan moet je geen praters hebben..

Edit: ik zal overigens niet zeggen dat ik roomser dan de paus ben. Ook ik heb me zeker wel eens schuldig gemaakt aan gepraat bij concerten
Hoezo een flut argument? Ik ben serieus van mening dat de band zelf van het grootste belang is wat betreft geroezemoes. Je merkt gewoon bij goede concerten dat de zaal als 1 oor luistert. En wanneer het optreden tegen valt merk je dat ook aan de zaal.

Je haalt zelf een paar voorbeelden aan van waar die stilte wel fantastisch was bij een concert. Blijkbaar dwingt die band/performer het af.
pi_79347435
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 18:57 schreef Noxa het volgende:

[..]

Hoezo een flut argument? Ik ben serieus van mening dat de band zelf van het grootste belang is wat betreft geroezemoes. Je merkt gewoon bij goede concerten dat de zaal als 1 oor luistert. En wanneer het optreden tegen valt merk je dat ook aan de zaal.

Je haalt zelf een paar voorbeelden aan van waar die stilte wel fantastisch was bij een concert. Blijkbaar dwingt die band/performer het af.
Zoals Jonah ook zegt gaat iedereen met andere intenties naar concerten toe. Sommigen doen dit slechts uit gezelligheid of om lekker aan de bar te hangen. Om iemand mee in vervoering te krijgen zul je toch iemand moeten hebben die écht luistert. Sowieso kan niet iedereen, hoe vreemd ook, zich mee laten voeren door muziek. Maar ook dan kun je volgens mij nog wel het respect opbrengen om je mond te houden, vooral bij concerten die daar echt om vragen.
pi_79347531
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:29 schreef Noxa het volgende:
Als een band de zaal niet in vervoering kan krijgen dan doen ze zelf iets niet goed. Of het geluid staat gewoon te zacht.
Flutargument inderdaad.

De artiest kan er ook niets aan doen dat er mobieltje-in-hand-voor-de-foto's-en-twitter huppelkutjes op hun concert afkomen die je de oren van je kop af praten. Om maar een voorbeeld te geven. Hoe kan je dat als artiest voorkomen? Nou, NIET dus.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 19:41:02 #97
232288 Biermeisje
The feminin kind.
pi_79349171
Oh, wat heb ik daar een hekel aan. Het doet zo af aan de show, vooral als het rustige concerten zijn.
Op een of andere manier heb ik hier de meeste last van gehad in Tivoli, tijdens Yann Tiersen en Emiliana Torrini. Zo zonde.

Als je lekker wil bijkletsen met je vrienden kun je beter naar een kroeg gaan ofzo, ik vind het ook vrij respectloos tegenover de artiest. Ik snap sowieso niet waarom je (veel) geld uitgeeft voor een concert en dan vervolgens achter in gaat staan praten. Ook niet echt sociaal tegenover andere mensen.
Panta rei
  vrijdag 19 maart 2010 @ 19:43:28 #98
232288 Biermeisje
The feminin kind.
pi_79349308
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:35 schreef DrDentz het volgende:
Ik zeg alleen soms iets tussen de nummertjes door.
Bijvoorbeeld: nu wil ik een klassiekertje horen.
Of: dit nummer kende ik niet.
Op een of andere manier, vind ik dit een aandoenlijke post.
Panta rei
  vrijdag 19 maart 2010 @ 22:06:53 #99
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_79356130
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:31 schreef Billy_Talent het volgende:
Ik vind het eigenlijk een prestatie opzich om te kunnen praten (en elkaar verstaan) tijdens een concert

Ik heb wel een opname van een band die hier toch niemand kent en waar er tijdens de intro gevraagd werd stil te zijn
pi_79356724

http://respecttheband.nl/doen.html

Goed initiatief. Maar iets zegt me dat niet gaat werken. Meer dan een hip shirtje zal dit niet worden.

Flyers met een goed verhaal. Ik denk dat dat stukken beter werkt.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_79356820
Ik zeg: als voorlichting niet werkt, dan moet je dwang gebruiken!
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_79356859
Zou omroepen niet werken, zoals ook in de bioscoop dat je telefoon stil moet?
pi_79356916
Ondanks dat geroezemoes mss irritant is, gaat de lol er dan wel snel vanaf denk ik.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 19 maart 2010 @ 22:29:31 #104
136780 Nosh
hurpdurp
pi_79356943
23 euro voor iets wat tien seconden werk kost, mjaa.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_79356968
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 22:29 schreef Nosh het volgende:
23 euro voor iets wat tien seconden werk kost, mjaa.
En het is vaak donker tijdens een concert
pi_79359532
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:09 schreef Siegfried het volgende:
Jonah Matranga zei het erg mooi, in 2007 in Rotterdam. (MP3)
Groot Jonah liefhebber hier Was daar ook, idd well put.

Ik heb een keertje gevraagd aan een groepje of ze misschien wat zachter konden praten, tijdje terug bij the Decemberists in Paradiso. Inderdaad wat vreemde blikken terug, maar het hielp wel. Misschien hadden ze het zelf niet eens echt door. Blijft een apart fenomeen...
"how I don't know what I should do with my hands when I talk to you
how you don't know where you should look, so you look at my hands"
pi_79359779
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 22:55 schreef Irien het volgende:
...
staat dat Tvoli er minder last van heeft. Maar dat is niet waar! Wel eens halverwege die zaal gestaan bij Emiliana Torrini en het gezwetst stoorde enorm tijdens rustige liedjes. Toen zei ze zelf lachend " Listen, Jungle Drum isn't coming until half an hour, so you'r gonna have to be patient" . Met humor helpt het een beetje... maar mensen... je hebt toch niet voor niets die entree betaald. je wil het horen en zien toch?
Klopt. Die mensen kwamen schijnbaar vooral voor dat nummer en gingen daar steeds om vragen. Kan me herinneren dat Emiliana ook vroeg of mensen die camera-geluidjes van hun telefoon uit konden zetten. Foto's ok (al begreep ze ook niet wat daar de lol van was, ze zou er toch maar vreemd op komen te staan), maar continu dat geluid werd nogal irritant.
"how I don't know what I should do with my hands when I talk to you
how you don't know where you should look, so you look at my hands"
  vrijdag 19 maart 2010 @ 23:56:41 #108
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_79360081
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 17:09 schreef Beregd het volgende:
Een beetje praten moet ook wel kunnen, je hebt zo van die mensen die zich aan alles storen, zelfs als je even langs wil om een biertje te gaan halen of zo...
Dit dus, ik ga ook naar een concert om een leuke avond te hebben met vrienden. Daar hoort ook praten en lachen bij. En af en toe moet ik ook naar het toilet of wil ik een biertje halen. Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand er wat van zei, of een boze blik gaf. Tja, die mensen kunnen beter een CD opzetten.

disclaimer: hangt wel van het soort concert af. Bij een klassiek/opera e.d optreden moet je stil zijn. Bij Oasis/ Snow patrol e.d. gewoon een gezellig avond van maken
I am not impressed by your performance
  zaterdag 20 maart 2010 @ 00:00:15 #109
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_79360188
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 12:38 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Iets met goede manieren enzo, als ik een band niet interessant vind ga ik wel achterin de zaal staan of de zaal uit.
WTF, als je een kaartje gekocht hebt, heb je even veel recht om daar te zijn als ieder ander. En die artiest moet niet zeuren, die krijgt ervoor betaald.
I am not impressed by your performance
pi_79360264
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 00:00 schreef GSP het volgende:

[..]

WTF, als je een kaartje gekocht hebt, heb je even veel recht om daar te zijn als ieder ander. En die artiest moet niet zeuren, die krijgt ervoor betaald.
Ja, en recht om de muziek op een fatsoenlijke manier te kunnen horen, het optreden te kunnen zien, etc.
full stops and exclamation marks
  Moderator zaterdag 20 maart 2010 @ 00:10:01 #111
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_79360509
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 23:56 schreef GSP het volgende:

[..]

Dit dus, ik ga ook naar een concert om een leuke avond te hebben met vrienden. Daar hoort ook praten en lachen bij. En af en toe moet ik ook naar het toilet of wil ik een biertje halen. Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand er wat van zei, of een boze blik gaf. Tja, die mensen kunnen beter een CD opzetten.

disclaimer: hangt wel van het soort concert af. Bij een klassiek/opera e.d optreden moet je stil zijn. Bij Oasis/ Snow patrol e.d. gewoon een gezellig avond van maken
Wat mij wel verbaasd is dat je lui hebt, die naar concerten gaan van bekende bands, daar ook goed geld voor neerleggen en er vervolgens alleen maar doorheen staan te brallen. Ik wil ook een gezellige avond en zal ook zeker praten tijdens welk concert dan ook, maar wel op een gepast stemgeluid, zonder daarbij anderen voor het hoofd te stoten.

Ik zou juist zeggen: interesseert een band je geen reet en kom je alleen maar voor dat ene hitje, ik neem aan dat je toch tenminste een reden hebt 20 euro voor een kaartje uit te geven, draai dat dan thuis. Hetzelfde geldt voor mij trouwens voor mensen, die nooit geleerd hebben zo te dansen dat het anderen het plezier niet ontneemt, mensen die alleen maar hardop zitten te zeiken op de band en deze constant negatief uitdagen, enzovoort. Ik vind dat iedereen zich zo moet gedragen dat je rekening houdt met je medepubliek. Dat geldt dus ook voor degenen, die bij ieder wissewasje sissend als een slang naar je toeschieten.

Zoals je naar een bioscoop gaat om een film te kijken en naar een museum om naar ingelijste verf te loeren, zo ga je naar een concert om een band te horen. Daar hoort bepaald gedrag bij dat respectvol is voor zowel de optredende artiest als je medebezoekers. Het valt mij inderdaad ook op dat tijdens een concert 'alles maar moet kunnen', hoezeer dat de artiest of het publiek dan ook stoort.

Ik moet ook wel zeggen dat ik de meeste concerten nog wel leuk vind, hoor.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_79363823
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 00:00 schreef GSP het volgende:

[..]

WTF, als je een kaartje gekocht hebt, heb je even veel recht om daar te zijn als ieder ander. En die artiest moet niet zeuren, die krijgt ervoor betaald.
Waarom koopt men dan een kaartje? Ga dan lekker in de kroeg ouwehoeren ofzo.

Maar het kan ook goed gaan. Laatst bij The Album Leaf in Rotown was er nauwelijks iets te horen.
pi_79365241
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:45 schreef Ryon het volgende:
Gezeik, als ik een kaartje koop voor een willekeurig bandje voor de paradiso doe ik dat voor de ambiance en om gezellig een biertje weg te ketsen. Als dan zo'n singer/songwriter niet boven het geroezemoes uit kan komen dan zijn dat soort zalen nog niet voor hem weggelegd. Ga potdikkeme het theater in als je pure stilte wil, en laat de poppodia over aan de echte bands.
En we hebben er een gevonden hoor.


Jij denkt dat een tourend artiest de zalen voor het uitkiezen heeft? Jij denkt dat de meerderheid van het publiek het leuk vind om geld te betalen voor een concert en dan jou aan te moeten horen? Nee, dat ligt dan niet aan de artiest. Dat ligt aan jou.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  zaterdag 20 maart 2010 @ 11:06:34 #114
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_79366968
Heb t wel eens gehad met een kennis van me. Heel onzeker type, maar ontzagwekkend geïnspireerd. Was een set aan het doen in z'n eentje op gitaar. Briljante set met eigen nummers van bijna het kaliber Tim Buckley. Zeer professioneel gespeeld voor een amateur.

Daarvóor was er een of ander talentloos regionaal bandje. Toen die klaar was begon iedereen te ouwehoeren als een malle en hij werd als je niet voorin de zaal stond gewoon niet gehoord. Ik zag m bijna jankend van t podium aflopen en sindsdien heeft ie nooit meer op die singer/songwritermanier muziek gemaakt. Het publiek ging het alleen maar om fucking hard geluid en dan was t goed. Nu is het wel zo dat West-Friesland zich niet leent voor cultuur , maar dan nog.

Overigens bestaat natuurlijk de kans dat ik hier nogal subjectief over denk, maar tijdens talentenjachten werd hij immer bejubeld om zijn extreem volwassene geluid en belachelijk goede liedstructuren.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 11:09:38 #115
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_79367036
Niet om bijdehand te doen, maar je bent als programmeur ook compleet verkeerd bezig als je de singersongwriter pas na de stevige rockband neer zet.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 11:12:47 #116
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_79367102
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 11:09 schreef Grobbel het volgende:
Niet om bijdehand te doen, maar je bent als programmeur ook compleet verkeerd bezig als je de singersongwriter pas na de stevige rockband neer zet.
Ja, snap ik. 't Was een soort van contest van 'de muziekschool'. Misschien wilden ze afwisseling bereiken. Zonde, want dit soort dingen hebben er voor gezorgd dat ie nu nog steeds zit te pielen in de marge en steeds middelmatiger muziek is gaan maken.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 11:16:51 #117
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_79367206
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 13:06 schreef Jape het volgende:
Heel actueel onderwerp:

Tindersticks houden ermee op in Eindhoven
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43202655
Nog voordat ik er iets van had kunnen meekrijgen
Nu was dit ook dom georganiseerd. Tindersticks had eerder op de avond in het Frits Philips Muziekcentrum moeten staan en Beukorkest had de feestelijke afsluiter in De Effenaar moeten zijn.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 20 maart 2010 @ 13:14:55 #118
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_79370330
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 02:32 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Waarom koopt men dan een kaartje? Ga dan lekker in de kroeg ouwehoeren ofzo.

Maar het kan ook goed gaan. Laatst bij The Album Leaf in Rotown was er nauwelijks iets te horen.
Ik ben even mijn eigen concertbezoeken nagegaan en ik ben tot de volgende conclusie gekomen. Het heeft voor 95% met de prestatie van de artiest te maken. Ik zal toelichten waarom.

Ik was een tijd terug bij I am Kloot in paradiso en daar was het muisstil. Dit kwam omdat hij speelde alsof het zijn laatste optreden was. Zijn hele ziel en zaligheid stopte hij in iedere seconde dat hij op het podium stond, en ging door merg en been. Ook was er interactie met het publiek. Kortom, hij dwong stilte zelf af!

Wat ook al eerder gezegd is, soms staat een artiest verplicht zijn nummertjes te spelen en dat wordt dan vaak "afgestraft". Als een band ongeinspireerd staat te spelen, dan word ik niet gegrepen door het optreden en geeft de artiest in kwestie mij de ruimte om te "ontsnappen". Vergis je niet, het is echt een kwaliteit om een bepaalde wil (de echte fanboys die alles slikken uitgezonderd) het publiek op te leggen.

Resumé: uit eigen ervaring ( +- 100 concerten gezien) kan ik zeggen dat het meestal aan de band zelf ligt. Dat kan aan de attitude van de band liggen of het gebrek aan kwaliteit om stilte af te dwingen.
I am not impressed by your performance
pi_79370697
a, jij vindt n set niet goed genoeg dus ga je maar lekker lullen, zodat anderen iiig ook niet van de set kunnen genieten.
aso
  zaterdag 20 maart 2010 @ 13:31:34 #120
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_79370836
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 13:27 schreef Yorrit het volgende:
a, jij vindt n set niet goed genoeg dus ga je maar lekker lullen, zodat anderen iiig ook niet van de set kunnen genieten.
aso
Nonsens, ik ben nooit de enige. Als een set gewoon slecht is, dan zijn alleen de echte fanboys stil die alles slikken van hun god(in. De wat kritische bezoeker zijn ze dan kwijt. Simple as that. Ik heb overigens ook eens meegemaakt dat er in Tivoli posters hingen met het verzoek stil te zijn
I am not impressed by your performance
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')