http://www.nu.nl/economie(...)rs-benzineprijs.htmlquote:Stevige opmars benzineprijs
Uitgegeven: 17 maart 2010 12:37
Laatst gewijzigd: 17 maart 2010 12:46
EINDHOVEN - De benzineprijs is bezig aan een stevige opmars. De prijs voor lpg staat zelfs op het hoogste niveau ooit.
Volgens het consumentencollectief UnitedConsumers is de landelijke gemiddelde adviesprijs voor een liter ongelode benzine woensdag uitgekomen op 1,563 euro; voor lpg wordt 0,738 euro gerekend.
''Heel 2009 zat de benzineprijs onder de 1,50 euro. In 2010 zal hij daarboven blijven'', voorspelt Paul van Selms van UnitedConsumers.
Een jaar geleden kostte een liter benzine nog 1,312 euro. Begin dit jaar was de prijs al opgelopen naar 1,496 euro. Volgens Van Selms is het mogelijk dat dit jaar de recordprijs van juni 2008 wordt overtroffen toen de prijs van een liter op 1,692 euro piekte.
''Ik sluit niet uit dat we over enkele jaren zelfs naar de 2 euro gaan. De belastingen op brandstoffen gaan immers ook jaarlijks omhoog.''
Raffinagecapaciteit
De benzineprijs komt tot stand aan de hand van verschillende factoren. De raffinagecapaciteit is daarbij een van de meest bepalende. ''Daar wordt de prijs het meest gemaakt.''
Europa telt niet al te veel raffinaderijen. Als bij een of een paar raffinaderijen iets aan de hand is, heeft dat meteen effect. ''Zo kan de recente staking bij een raffinaderij in Frankrijk een rol gespeeld hebben'', zegt Van Selms.
Maar dat verklaart zeker niet alles. ''De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is.'' Dat kunnen ze door ''aan de knoppen te draaien''.
Olieprijs
Verder speelt de olieprijs een rol, maar die is nu met rond 80 dollar per vat niet extreem hoog. Bij de vorige recordprijs voor benzine kostte een vat olie 140 dollar. Ook zijn valuta-effecten van invloed, maar ook daar is momenteel niets geks mee aan de hand.
''En de recessie lijkt over het dieptepunt heen te zijn, dus ook daar ligt het niet aan'', aldus Van Selms.
UnitedConsumers noemt het ''zuur'' voor de bijna kwart miljoen lpg-rijders in Nederland dat die nu meer dan ooit moeten betalen. ''Zij zijn juist de meest prijsbewuste rijders.''
Diesel
De dieselrijders komen er relatief nog het best van af. Een liter diesel kost nu 1,185 euro tegen 1,503 euro medio 2008. ''Dat heeft alles te maken met de beperktere vraag,doordat de transportsector nog behoorlijk op zijn gat ligt.''
Ten tijde van de recordprijzen in 2008 kropen de prijzen voor diesel en benzine dicht naar elkaar toe, dat zit er nu voorlopig niet in.
Ik heb mijn mening nog niet eens gegevenquote:
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:18 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven
Vandaar ook mijn opmerking, slimmerdquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:18 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven
Vraag is hoger dan het aanbodquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel.Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
En Shell wrijft zich in de handen met het noeuws dat ze 100 miljard gaan investeren uit rendementen van het verleden. Riekt naar pure diefstal lijkt mij.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel.Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
Ik wilde dit inderdaad ook doen. Verleden jaren kopte media groot als er weer eens een verhoging was, zodat je blijkbaar kon zien als consument dat de prijs vervolgens weer daalde. Maar de laatste maanden is het stilletjes aan telkens met een paar cent verhoogd zodat je nu weer met korting 1,50 per liter mag afrekenen. Zonder dat er duidelijke redenen voor aan zijn te wijzen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel.Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie, gisteren nog 1,35 per liter betaald...
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie Luxemburg, gisteren nog 1,35 1,10 per liter betaald...
Hmmmmm ik betaal momenteel zo rond de R$2,49 (R$ is de Real). Dus in euro's betaal ik rond de 1,10 euro per liter.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:46 schreef Basp1 het volgende:
Rommel hoeveel betaal je nu voor een litertje in brazilie?
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Amerika, gisteren nog 0,50 per liter betaald...
1,1 euro, dat vind ik dan nog flink aan de prijs voor een opkomend land. Kun je beter in venezuela gaan wonen , daar is het echt maar 10 eurocent de liter.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:53 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hmmmmm ik betaal momenteel zo rond de R$2,49 (R$ is de Real). Dus in euro's betaal ik rond de 1,10 eurocent per liter.
Men heeft hier ook ethanol, maar is minder efficient omdat je per kilometer meer verbruikt. Dat kost me rond de 0,78 eurocent. (mijn auto is bi-fuel).
Ik hoef maar 500m de grens over, dus dat zal meevallenquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.
Maar da's zo ver rijdenquote:
Offtopic:quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
1,1 euro, dat vind ik dan nog flink aan de prijs voor een opkomend land. Kun je beter in venezuela gaan wonen , daar is het echt maar 10 eurocent de liter.
Want je kan ook alleen maar daar werken natuurlijk.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:09 schreef kawotski het volgende:
Het wordt tijd voor een systeem waarbij je belasting terug kan krijgen op woon/werk verkeer. Tenslotte moet ik nog steeds naar mijn werk en waar ik werk zijn huizen onbetaalbaar of zien er niet uit.
Ja. Wat denk je waarom er zoveel werklozen bij het UWV lopen momenteel. Ik ben vorig jaar ontslagen vanwege de econ. crisis. Ik woonde vlakbij mijn werk, nu woon ik 40 km van mijn nieuwe baan. Wel ff een kwestie van verder kijken dan je neus lang is. Er zijn meer factoren..quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:11 schreef gelly het volgende:
[..]
Want je kan ook alleen maar daar werken natuurlijk.
Nederland is op dat gebied dus al het braafste jongetje van de klas. Zodra je de grens over gaat kom je wereldwijd geen zuinige auto meer tegen en we betalen on top of that ook nog eens de hoogste brandstofprijs. Een beetje dubbelop dus.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:14 schreef Barcaconia het volgende:
Jack Daniels kost 15 euro per liter. Dat wordt ook gewoon gekocht. Niet zeiken over benzine dus.
Maar alle gekheid op een stokje: Ik ben het ook zeker niet oneens met hoge benzineprijzen. De regulering hiervan stimuleert mensen en bedrijven om na te denken wat ze doen (zuinige auto produceren, zuinige auto kopen). Als we allemaal voor 20ct per liter konden tanken reed iedereen hier ook in dikke V8en rond zoals in Amerika. Dat is ZEKER niet goed.
Dan moet je een baan zoeken waar je werkgever wat extra's geeft of een leaseauto. Waarom moet ik voor je reiskosten opdraaien ? Is er geen openbaar vervoer ? Ga carpoolen, weet ik het.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ja. Wat denk je waarom er zoveel werklozen bij het UWV lopen momenteel. Ik ben vorig jaar ontslagen vanwege de econ. crisis. Ik woonde vlakbij mijn werk, nu woon ik 40 km van mijn nieuwe baan. Wel ff een kwestie van verder kijken dan je neus lang is. Er zijn meer factoren..
quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Dan moet je een baan zoeken waar je werkgever wat extra's geeft of een leaseauto. Waarom moet ik voor je reiskosten opdraaien ? Is er geen openbaar vervoer ? Ga carpoolen, weet ik het.
Klopt, daarom hebben wij ook geld voor een goed wegennet en dergelijke.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:18 schreef kawotski het volgende:
[..]
Nederland is op dat gebied dus al het braafste jongetje van de klas. Zodra je de grens over gaat kom je wereldwijd geen zuinige auto meer tegen en we betalen on top of that ook nog eens de hoogste brandstofprijs. Een beetje dubbelop dus.
Ze stimuleren helemaal niks. Enige waar men aan denkt is geld geld geld.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:14 schreef Barcaconia het volgende:
Maar alle gekheid op een stokje: Ik ben het ook zeker niet oneens met hoge benzineprijzen. De regulering hiervan stimuleert mensen en bedrijven om na te denken wat ze doen (zuinige auto produceren, zuinige auto kopen). Als we allemaal voor 20ct per liter konden tanken reed iedereen hier ook in dikke V8en rond zoals in Amerika. Dat is ZEKER niet goed.
Aan een goed onderhouden wegennet heb je geen flikker aan als je geen ene meter vooruit kan komen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:22 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Klopt, daarom hebben wij ook geld voor een goed wegennet en dergelijke.
Natuurlijk stimuleren ze wel. Als het geen drol zou kosten reed iedereen namelijk een V8. Zie Amerika.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ze stimuleren helemaal niks. Enige waar men aan denkt is geld geld geld.
Shel draait elk jaar weer vette winsten, hoe komt dat? De overheid haalt elk jaar miljarden binnen aan accijnzen. Fractie daarvan gaat naar oa. alternatieven voor de auto of benzine.
Nee, benzine is gewoon een melkkoe. En het gekke is, men slikt alles maar voor zoete peperkoek.
Van enige nivelering is geen sprake. Het word gewoon hoog gehouden omdat men verslaafd is geraakt aan de lucratieve inkomsten.
Als er geen geld was voor verbreding en aanleg van nieuwe wegen had je uberhaupt geen wegennet. We hebben nu eenmaal een klein landje.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Aan een goed onderhouden wegennet heb je geen flikker aan als je geen ene meter vooruit kan komen.
Idd, een klein landje met hele grote prijzen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:40 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Als er geen geld was voor verbreding en aanleg van nieuwe wegen had je uberhaupt geen wegennet. We hebben nu eenmaal een klein landje.
je zal het goed bedoelen. Zoals ik al zei, er zijn meer factoren waarmee je rekening hebt te houden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:21 schreef gelly het volgende:
[..]
Of wat vroeger op bed en dan ga je fietsen.
Het gaat me niet om in welk type auto men rijdt.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:38 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Natuurlijk stimuleren ze wel. Als het geen drol zou kosten reed iedereen namelijk een V8. Zie Amerika.
Als je bijv. het modellengamma van Toyota USA ziet is 75% van de auto's groter dan een normale sedan. In Nederland is juist 75% kleiner dan een normale sedan. Hoe komt dat? Omdat het zo gruwelijk duur is om een grote auto te rijden.
Dan denk je wel 2x na om er voor de lol een te kopen, als je kosten niet kunt doorberekenen aan klanten oid.
Dat het een melkkoe is ben ik het volledig mee eens. Dat het nutteloos is niet. Er is wel degelijk nut om het zo te doen.
Juist doo op die "knopjes" te drukken.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:42 schreef Adfundum het volgende:
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft.
quote:Maar dat verklaart zeker niet alles. ''De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is.'' Dat kunnen ze door ''aan de knoppen te draaien''.
Daar twijfel ik niet aan. Ik zeg alleen dat het niet slecht is.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het gaat me niet om in welk type auto men rijdt.
Waar het mij omgaat is dat de overheid en de petroleum maatschappijen gewoon de prijzen kunstmatig hoog willen houden. Niet dat men de mensen wilt stimuleren, nee, vanwege het geld dat ermee gemoeid is.
De overheid stimuleerd ook stoppen met roken, dat zou beter voor de gezondheid zijn. Maar wat doet men? men ruikt geld, dus gooit men de prijzen maar weer omhoog. Vergeet niet dat de rook maffia en de petroleummaffia een bijzonder sterke lobby hebben waardoor ze door kunnen gaan met hun praktijken, en de overheid is de lachende derde, die pikt nl. ook een graantje mee.
Dat hoor ik heel vaak maar ik zie altijd vrij weinig bewijs. Dan kom je weer in het BNW straatje met samenzweringen van de grote boze bedrijven tegen de kleine weerloze man.quote:Goede alternatieven voor bv vervanging van benzine zijn technisch zeer haalbaar en mogelijk, maar waarom schiet dat niet op?
Het wordt juist tijd om de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen. Waarom moet de overheid automobiliteit flink fiscaal stimuleren? Laat de mensen dat lekker zelf betalen en gooi de belastingwinst die dat oplevert als algemene korting van de inkomstenbelasting af.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:09 schreef kawotski het volgende:
Het wordt tijd voor een systeem waarbij je belasting terug kan krijgen op woon/werk verkeer. Tenslotte moet ik nog steeds naar mijn werk en waar ik werk zijn huizen onbetaalbaar of zien er niet uit.
Kijk daar kan ik mij weer wel in vinden ja. Maar goed, dat is niet de discussie.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het wordt juist tijd om de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen. Waarom moet de overheid automobiliteit flink fiscaal stimuleren? Laat de mensen dat lekker zelf betalen en gooi de belastingwinst die dat oplevert als algemene korting van de inkomstenbelasting af.
Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:42 schreef Adfundum het volgende:
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft.
Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:47 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Juist doo op die "knopjes" te drukken.
Uit het bericht:
[..]
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:16 schreef waht het volgende:
[..]
Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.
Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:
[..]
Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?
Maar nee, dat is niet aan de orde. Ruwe olie is er voldoende maar de kwaliteit ervan gaat achteruit. Daardoor zijn er meer handelingen nodig om het tot bruikbaar product te raffineren. En dus duurder.
Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
... en daar hebben we de connectie Beatrix, Shell en de invloed daarvan op de NLse overheid weer...quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:
Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
Laat werkgevers er maar voor betalen als ze daar behoefte aan hebben. Waarom zou dat op de rest van de belastingbetalers afgewenteld moeten worden?quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:36 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Omdat treinkaartjes ook belastingvrij vergoed worden? Ik moet gvd toch wel vrij veel zakelijk reizen. Dat gaat niet zo makkelijk met het OV.
Van de totale raffinagecapaciteit in (OECD) Europa werd in December 2009 77% gebruikt. Lager dan de andere OECD landen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 20:54 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.
Als ze dan ook nog "aan de knoppen gaan draaien" loopt het helemaal uit de hand.
Kijk naar de VS of Venezuela, daar is genoeg capaciteit en zijn de prijzen laag, niet alleen door subsisie of accijnzen.
De einproducten worden niet vervoerd per tanker, alleen de ruwe olie. Raffinage vindt dicht bij de eindafnemer plaats en hier in Europa is te weinig capacitiet.
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.
Dat heeft voornamelijk te maken met de gelden die onze overheid aan brandstofgebruik wil verdienen. Daar hebben de bedrijven niet heel veel zeg in.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
quote:Capaciteit
10.000 bpd Smid + Hollander Raffinaderij Amsterdam
80.000 bpd Kuwait Petroleum Europoort Rotterdam
400.000 bpd Netherlands Refining Co. (BP) Europoort
195.000 bpd ExxonMobil Refining + Supply Co. Botlek
416.000 bpd Shell Pernis Refinery
160.000 bpd Total Refinery Netherlands Vlissingen
Een vat olie was zo'n beetje 150 dollar op de hoogtijdagen in 2008, ik heb echter nog nooit meer dan 1.50 euro per liter betaald. Nu staat een vat olie op een dollar of 80 en toch betalen we 1.50 per liter... Gvd 3.30 oud hollandsche florijnen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:27 schreef du_ke het volgende:
In 2007-2008 heeft de benzine volgens mij wel regelmatig meer dan 1,50 de liter gekost. Niet dat ik er veel van merkte, had toen een tankpas.
Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.
Maar je hebt gelijk dat de olie toen duurder was.
En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.
Edit: de prijs van 18-08-08 was nota bene bij een Tango.
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:
25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395
En vandaag:
17-03-10 ¤ 1,499
Ja de Shell's en dergelijke hebben een flinke marktmacht hier.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
De oliemaatschappijen hebben hun marges wat verhoogd en ook de accijnzen zullen wel een paar cent gestegen zijn maar dat lijkt me niet schokkend op dit bedrag.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?
Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn autoquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houdenquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn auto
Mijn vader kocht de auto 13 jaar geleden nieuw en begon het bij te houden, toen ik de auto 4 jaar geleden overnam kreeg ik het excelbestand er dus gewoon bij, en dan wordt het de sport om het zuiniger te doen dan hij, en tot nu toe lukt dat qua verbruikquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houden. Ik had het nog redelijk in mijn hoofd omdat ik in die tijd ca 2 keer per week moest tanken. Heb van de prijzen nu geen flauw benul, de laatste keer dat ik getankt heb was medio vorig jaar geloof ik
http://www.unitedconsumer(...)andstof-prijzen.htmlquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
Je betaalt dus structureel onder de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs die vandaag 1,563 is.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:
25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395
En vandaag:
17-03-10 ¤ 1,499
Wat een kutsite, die grafiek werkt niet eens in vuurvos. Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:14 schreef waht het volgende:
[..]
http://www.unitedconsumer(...)andstof-prijzen.html
Beetje naar beneden scrollen voor een grafiek van de afgelopen jaren.
Op 11-12-08 ¤ 1,175 bij een Shellquote:Op donderdag 18 maart 2010 00:14 schreef waht het volgende:
Je betaalt dus structureel onder de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs die vandaag 1,563 is.
Maar wel een mooie piek in juli.Hoeveel betaalde je in December 2008?
Wacht ff...quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:29 schreef waht het volgende:
Dat de benzineprijs netjes langs de olieprijs loopt.
PM je excel bestand maar! Ik ben serieus zeer geïnteresseerd in het verloop van die prijzen!quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mocht iemand dus om feitelijke benzineprijzen tussen 1997 en nu verlegen zitten.... ik heb ze![]()
Dank. Was even vergeten dat Shell zelf ook een database heeft. Klopt nagenoeg perfect:quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op 11-12-08 ¤ 1,175 bij een Shell
Op 17-12-08 ¤ 1,129 bij een benzinepomp in Emmerich, dus die telt niet mee maar was te goedkoop om die 21,64 liter niet te tanken
quote:Prijzen per: 11-12-2008 ¤
Euro 95 Ultra Laag Zwavel 1.174
Shell Diesel zwavelvrij 0.977
V-Power 1.227
V-Power Diesel 1.048
http://www.shell.nl/home/(...)/app_fuelprices.html
Die berekening is te simpel. Je moet de kale benzineprijs met de olieprijs in euro's naast elkaar leggen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wacht ff...
Landelijke adviesprijs: 1.70, vat olie 150 dollar = 1.13%
1.57, vat olie 80 dollar = 1.96%
Hoezo dat loopt netjes gelijk?
Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op?quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:46 schreef waht het volgende:
[..]
Die berekening is te simpel. Je moet de kale benzineprijs met de olieprijs in euro's naast elkaar leggen.
De kale benzineprijs reflecteert de olieprijs. Wat hebben die accijnzen in godsnaam met de olieprijs te maken? Die hebben juist een dempend effect op de benzineprijs. Dat weet jij ook, maar je wil gewoon klagen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op?
Nu even in Jip en Janneke taal: " Olie duur, benzine duur aan de pomp. Olie goedkoop, benzine nog steeds duur aan de pomp." Wat begrijp jij daar niet aan?quote:Op donderdag 18 maart 2010 01:07 schreef waht het volgende:
[..]
De kale benzineprijs reflecteert de olieprijs. Wat hebben die accijnzen in godsnaam met de olieprijs te maken? Die hebben juist een dempend effect op de benzineprijs. Dat weet jij ook, maar je wil gewoon klagen.![]()
Astronomische risico's...quote:Zeker dat er veel verdient wordt aan olie/benzine, maar dat mag ook wel gezien de astronomische risico's die je loopt en investeringen die je moet maken.
Ik begrijp het volledig. Het is te simpel. Al was de olieprijs 0 dollar per vat. Dan nog is onze benzine duur.quote:Op donderdag 18 maart 2010 01:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nu even in Jip en Janneke taal: " Olie duur, benzine duur aan de pomp. Olie goedkoop, benzine nog steeds duur aan de pomp." Wat begrijp jij daar niet aan?
Dus je hebt geen flauw idee. Enig idee hoe duur het is om naar olie te zoeken en, als je verdomde geluk hebt, te gaan boren? Om een raffinaderij te bouwen?quote:Astronomische risico's...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kortom de verhouding is zoek.quote:Op donderdag 18 maart 2010 01:29 schreef waht het volgende:
Ik begrijp het volledig. Het is te simpel. Al was de olieprijs 0 dollar per vat. Dan nog is onze benzine duur.
Nee, en dat boeit me vrij weinig. Want die prijs wordt rechtstreeks vertaald naar een vat olie. En als een vat olie veel geld kost snap ik dat ik meer moet betalen bij de pomp, maar als datzelfde vat de helft goedkoper is snap ik niet dat ik nog steeds hetzelfde moet betalen bij de pomp.quote:Dus je hebt geen flauw idee. Enig idee hoe duur het is om naar olie te zoeken en, als je verdomde geluk hebt, te gaan boren? Om een raffinaderij te bouwen?
Een deel van de benzineprijs (accijns) is niet afhankelijk van de olieprijs. Dat andere deel is o.a. afhankelijk van de olieprijs, in dat deel zitten de schommelingen die de olieprijs volgen. Waarom moet ik dit blijven herhalen? Ik kan het nog wel makkelijker uitleggen maar dat moet niet nodig zijn.quote:
Rechtstreeks? Elke miljard euro die Shell nu uitgeeft aan het zoeken naar olie krijgt ze pas over 5 á 10 jaar terug, als ze überhaupt al iets vinden. Dat zijn investeringen, daar zit altijd risico aan verbonden. Als daar geen potentiële hoge beloning tegenover staat gebeurt het niet.quote:Nee, en dat boeit me vrij weinig. Want die prijs wordt rechtstreeks vertaald naar een vat olie. En als een vat olie veel geld kost snap ik dat ik meer moet betalen bij de pomp, maar als datzelfde vat de helft goedkoper is snap ik niet dat ik nog steeds hetzelfde moet betalen bij de pomp.
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie Thailand , gisteren nog 1,35 0,74 per liter betaald...
Een vat olie is nog steeds veel te geodkoop, en je gaat vorobij aan het feit dat what zegt dat je naar de olieprijs in euro's moet kijken.quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op?
Klopt ik krijg opeens ook een stuk minder lokale valuta voor mijn euro's. Grieken maar snel de EU uitschoppen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een vat olie is nog steeds veel te geodkoop, en je gaat vorobij aan het feit dat what zegt dat je naar de olieprijs in euro's moet kijken.
Geef griekenland dan maar de schuld dan die hebben de koers van de euro met 20% laten zakken tov de dollar en daardoor is voor ons de olie 20% duurder geworden.
quote:Op donderdag 18 maart 2010 08:30 schreef Re het volgende:
begint idd weer richting belachelijke prijzen te gaan
1) zuinigere auto kopenquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:16 schreef GSP het volgende:
Ja lekker melken he, de consument heeft geen keuze, dus betalen zullen we
Daarvoor moet de benzine ongeveer 3 euro per liter kosten dus nee.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:31 schreef kawotski het volgende:
Dus de benzineprijzen stijgen alweer in een rap tempo, in juli/augustus kunnen we dan al gaan spreken van een vergelijkbare situatie qua betaling gelijk aan de kilometerheffing. Dus volgens Eurlings zouden de files daarmee opgelost moeten zijn. Ben benieuwd.
Daar kunnen we tegenwoordig in dit land ook een houtje van!quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.
Belachelijker dan belachelijkquote:Op donderdag 18 maart 2010 08:50 schreef Underverse het volgende:
[..]
Vorig jaar waren deze prijzen al heel erg belachelijk, je klinkt hypocriet!
Wat een heerlijk topic is dit toch. Ik zie jarenlang de klacht dat de dollar te goedkoop is en dit de export belemmert, nu hebben we eindelijk een goedkope euro (goed voor de export) en dan is dat weer niet goed.quote:Op donderdag 18 maart 2010 08:37 schreef niet_links het volgende:
Klopt ik krijg opeens ook een stuk minder lokale valuta voor mijn euro's. Grieken maar snel de EU uitschoppen.
Een onkostenvergoeding die je afspreekt in het kader van je contract. Gewoon onderdeel van je normale beloning dus.quote:Op donderdag 18 maart 2010 13:44 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Werkgevers betalen dat toch ook? Er hoeft alleen geenb elasting over geheven te worden OMDAT HET EEN ONKOSTENVERGOEDING IS. Geen extra loon oid.
Zit wat in, maar volgens mij werkt het met de HRA toch ook zo? Iemand met een huis van 7 ton euro heeft fiscaal meer voordeel dan iemand met een huis van 1,5 ton.quote:Op donderdag 18 maart 2010 18:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen die ver van hun werk wonen fiscaal bevoordeeld moeten worden ten opzichte van mensen die werk dicht bij huis hebben?
Ja en ook met die, in mijn ogen, oneerlijke verdeling trekt mij niet zo. Dan liever iedereen een vast bedrag aan renteaftrek (of huursubsidie in een vorm) voor een beperkte periode (die 30 jaar is heel redelijk)quote:Op donderdag 18 maart 2010 18:32 schreef kawotski het volgende:
[..]
Zit wat in, maar volgens mij werkt het met de HRA toch ook zo? Iemand met een huis van 7 ton euro heeft fiscaal meer voordeel dan iemand met een huis van 1,5 ton.
Ook mee eens hoor. Laat mensen gewoon hun eigen woon-werkreiskosten betalen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 19:06 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Je wordt niet beloond, je wordt in staat gesteld om op je werk te komen. Dan moet je treinkaartjes ook niet meer netto laten uitbetalen.
Mensen die nabij hun werk wonen en zo zo min mogelijk bijdragen aan de mobiliteitsdruk schieten er naar verhouding bij in.quote:En het is GEEN onderdeel van je normale beloning, want je hoeft er niet voro te werken. ER wordt niemand slechter van die vergoeding?
Onzin. Er dobberen honderden schepen op zee te wachten tot er een koper komt die het voor de hoofdprijs wil hebben. Daarnaast is de vraag juist gedaald en is de prijs van ruwe olie gedaald..quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:25 schreef Self-Catering het volgende:
[..]
Vraag is hoger dan het aanbod![]()
De raffinagecapaciteit is al langer een probleem, iedereen die een beetje 'de olie' volgt weet dat. Laatst was er die staking in Frankrijk wat invloed kan hebben en momenteel ligt er weer eentje in Duitsland plat. Hoe er met en in de raffinage wordt gehandeld is misschien wel dubieus, maar niet uniek in deze tijd.quote:Op donderdag 18 maart 2010 18:35 schreef Boldface het volgende:
Eerst lag het aan de prijs van een vat ruwe olie, nu is de raffinagecapaciteit ineens de oorzaak? Dubieus. Wat wél zeker is, is dat automobilisten dienen als melkkoe en dat vervoer zo goed als strafbaar gesteld wordt.
Zegt elcastel in het land van de fietsen.. Het is geen automatisme , het is pure noodzaak voor 90% van de autobezitters. Dat de regering er nog het meeste aan verdient is redelijk dubieus. In Frankrijk gaat men nu al de elektriciteitsprijs verhogen nu elektrische auto's in opkomst zijn. Pure maffia, meer niet..quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:19 schreef elcastel het volgende:
[..]
Verder snap ik een hoop commentaar niet, mensen zien een auto tegenwoordig als een automatisme, daarmee maak je jezelf afhankelijker dan nodig. Het is niet zo vreemd dat mensen flink verdienen aan een verslaving van de ander.
quote:Op donderdag 18 maart 2010 18:35 schreef Boldface het volgende:
Eerst lag het aan de prijs van een vat ruwe olie, nu is de raffinagecapaciteit ineens de oorzaak? Dubieus. Wat wél zeker is, is dat automobilisten dienen als melkkoe en dat vervoer zo goed als strafbaar gesteld wordt.
Ow, maar ik zeg niks over de accijnzen, ik heb het puur over het raffinage- en olieprijsdeel. Die 90% is natuurlijk gelul.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:31 schreef kawotski het volgende:
Zegt elcastel in het land van de fietsen.. Het is geen automatisme , het is pure noodzaak voor 90% van de autobezitters. Dat de regering er nog het meeste aan verdient is redelijk dubieus. In Frankrijk gaat men nu al de elektriciteitsprijs verhogen nu elektrische auto's in opkomst zijn. Pure maffia, meer niet..
Het hoort bij de samenleving maar moeten de andere belastingbetalers meebetalen aan jouw reisjes? Laat jou dat gewoon lekker met je werkgever regelen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:43 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Nou ja, je hebt woon-werk verkeer en zakelijk reizen. Ik moet toch regelmatig voor mijn werkgever na andere delen van het land (consultant/afspraken). Ik ga dat niet uit eigen zak betalen. En verhuizen daarvoor is ook geen optie, want da moet ik elke maand verhuizen. Ik ga dat echt niet uit eigen zak betalen, dat reizen MOET ik doen voor m'n werk. Reizen hoort nu eenmaal bij onze moderne samenleving. Leer ermee leven.
Ja oke, het is een momentopname. Maar het is sowieso tekenend dat de productiekosten (dus van winning tot en met raffinage) zo'n klein deel uitmaken, zelfs op het hoogtepunt van de olieprijs.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 10:23 schreef Basp1 het volgende:
Vertekenend plaatje dat taartdiagram, want juist de accijnsen blijven gelijk. Als de olieprijs stijgt zal juist het accijnsgedeelte relatief gezien zakken in die taartgrafiek en de kostprijs van olie stijgen.
Ach met dit nog steeds veel te goedkope product wat we zo verspillen zitten de marges dus bij de overheden. Je wilt niet weten hoeveel marges op andere consumenten producten zitten maar die bij de tussenhandel in de zak verdwijnen. Zullen we ook eens kijken naar de marges bij banken, dan schrikken we helemaal en willen we nooit meer iets met een bank te maken hebben, maar helaas kunnen we daar ook niet meer zonder.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 10:35 schreef waht het volgende:
[..]
Ja oke, het is een momentopname. Maar het is sowieso tekenend dat de productiekosten (dus van winning tot en met raffinage) zo'n klein deel uitmaken, zelfs op het hoogtepunt van de olieprijs.
vrije markt? Lekkere vrije markt als het grootste deel naar de overheid gaat.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 08:26 schreef Basp1 het volgende:
Zo grappig om te zien dat de rechtse fokkertjes hier zitten te klagen over de vrije markt.![]()
Hoe verzin je het, de arrogantie alleen al. Ik ben verhuist naar het westen om te werken.. doe ik echt voor de lol.. Kan ook elke dag 200 km op en neer pendelen maar dat is me al onmogelijk gemaakt.. Maar goed, ik ga dus regelmatig terug naar het mooie Overijssel 'om bij te tanken' en dat moet dan nog maar zwaarder belast worden vind jij..quote:Het is en blijft een keuze om een auto te rijden en ver van je werk te wonen.
100 km deed ik tijdens mijn studie zelfs met de trein, schoolgenoten soms helemaal van Ljouwert naar Amersfoort, het voordeel was dat de dagen niet lang waren waardoor het kon. Met de motor heb ik een langer stuk ook kunnen doen voor mijn werk, 1 uur en kwartier. Het enige waarbij dat niet kan is de auto.. dus zo gek is het niet, we worden alleen beperkt door de infra als je met de auto gaat. Maar goed, als je de berichten volgt zijn de veroorzakers altijd ongelukken. Dus in principe kan het wel maar het wordt gewoon tegengehouden.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:23 schreef waht het volgende:
Met alle respect, maar meer dan 100km forenzen met een auto is echt te gek voor woorden. Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland.
Maar goed, het zal zichzelf oplossen. Dergelijke fratsen gaan heel duur worden, niet omdat de overheid dat wil, maar omdat de natuur ons dwingt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |