abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:15:09 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79261046
quote:
Stevige opmars benzineprijs
Uitgegeven: 17 maart 2010 12:37
Laatst gewijzigd: 17 maart 2010 12:46

EINDHOVEN - De benzineprijs is bezig aan een stevige opmars. De prijs voor lpg staat zelfs op het hoogste niveau ooit.
Volgens het consumentencollectief UnitedConsumers is de landelijke gemiddelde adviesprijs voor een liter ongelode benzine woensdag uitgekomen op 1,563 euro; voor lpg wordt 0,738 euro gerekend.

''Heel 2009 zat de benzineprijs onder de 1,50 euro. In 2010 zal hij daarboven blijven'', voorspelt Paul van Selms van UnitedConsumers.

Een jaar geleden kostte een liter benzine nog 1,312 euro. Begin dit jaar was de prijs al opgelopen naar 1,496 euro. Volgens Van Selms is het mogelijk dat dit jaar de recordprijs van juni 2008 wordt overtroffen toen de prijs van een liter op 1,692 euro piekte.

''Ik sluit niet uit dat we over enkele jaren zelfs naar de 2 euro gaan. De belastingen op brandstoffen gaan immers ook jaarlijks omhoog.''

Raffinagecapaciteit

De benzineprijs komt tot stand aan de hand van verschillende factoren. De raffinagecapaciteit is daarbij een van de meest bepalende. ''Daar wordt de prijs het meest gemaakt.''

Europa telt niet al te veel raffinaderijen. Als bij een of een paar raffinaderijen iets aan de hand is, heeft dat meteen effect. ''Zo kan de recente staking bij een raffinaderij in Frankrijk een rol gespeeld hebben'', zegt Van Selms.

Maar dat verklaart zeker niet alles. ''De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is.'' Dat kunnen ze door ''aan de knoppen te draaien''.

Olieprijs

Verder speelt de olieprijs een rol, maar die is nu met rond 80 dollar per vat niet extreem hoog. Bij de vorige recordprijs voor benzine kostte een vat olie 140 dollar. Ook zijn valuta-effecten van invloed, maar ook daar is momenteel niets geks mee aan de hand.

''En de recessie lijkt over het dieptepunt heen te zijn, dus ook daar ligt het niet aan'', aldus Van Selms.

UnitedConsumers noemt het ''zuur'' voor de bijna kwart miljoen lpg-rijders in Nederland dat die nu meer dan ooit moeten betalen. ''Zij zijn juist de meest prijsbewuste rijders.''

Diesel

De dieselrijders komen er relatief nog het best van af. Een liter diesel kost nu 1,185 euro tegen 1,503 euro medio 2008. ''Dat heeft alles te maken met de beperktere vraag,doordat de transportsector nog behoorlijk op zijn gat ligt.''

Ten tijde van de recordprijzen in 2008 kropen de prijzen voor diesel en benzine dicht naar elkaar toe, dat zit er nu voorlopig niet in.
http://www.nu.nl/economie(...)rs-benzineprijs.html
http://www.nu.nl/brandstof/
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:16:27 #2
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_79261091
Ja lekker melken he, de consument heeft geen keuze, dus betalen zullen we
I am not impressed by your performance
pi_79261134
Ik vind dat TS gelijk heeft.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:18:23 #4
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79261163
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:17 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vind dat TS gelijk heeft.
Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_79261186
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:17 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vind dat TS gelijk heeft.
De onderbouwing is iig niet onderuit te halen
All management is Strategic Management.
pi_79261237
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:18 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven
pi_79261264
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:18 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven
Vandaar ook mijn opmerking, slimmerd
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:21:27 #8
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79261270
En maar meer en meer vragen voor een litertje benzine
Dat staat in heel schril contrast met wat Shell weer van plan is.
http://www.nu.nl/economie(...)in-groeiplannen.html

Ergens is er iets heel erg krom gegroeid heb ik het idee.
Men komt aankakken met raffinage kosten etc, de accijnzen, de koopkracht stijgt niet maar het word wel allemaal duurder. Dan haalt men er dus zgn. "onvoorziene" kosten bij.
Volgens mij is het één grote volksverlakkerij.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:24:45 #9
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_79261386
Krankzinnige prijzen idd momenteel. Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
pi_79261433
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel. Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
Vraag is hoger dan het aanbod
Of niet?
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:26:54 #11
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79261471
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel. Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
En Shell wrijft zich in de handen met het noeuws dat ze 100 miljard gaan investeren uit rendementen van het verleden. Riekt naar pure diefstal lijkt mij.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_79261641
Dus de benzineprijzen stijgen alweer in een rap tempo, in juli/augustus kunnen we dan al gaan spreken van een vergelijkbare situatie qua betaling gelijk aan de kilometerheffing. Dus volgens Eurlings zouden de files daarmee opgelost moeten zijn. Ben benieuwd.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_79261656
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel. Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
Ik wilde dit inderdaad ook doen. Verleden jaren kopte media groot als er weer eens een verhoging was, zodat je blijkbaar kon zien als consument dat de prijs vervolgens weer daalde. Maar de laatste maanden is het stilletjes aan telkens met een paar cent verhoogd zodat je nu weer met korting 1,50 per liter mag afrekenen. Zonder dat er duidelijke redenen voor aan zijn te wijzen.

Een abnormaal hoog bedrag in mijn opinie.
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:37:34 #14
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_79261879
En wat te bedenken van de wegenbelasting .......
Ik riep dat al op de frontpage ergens, mijn dieseltje kost over de 400 per kwartaal, en mijn zomerkoets ruim 150 per kwartaal.

Een hele grote conspiracy, die kilometerheffing, die de aandacht heeft afgeleid van dit soort verhoginkjes ....
Speak only if it improves upon the silence....
  Licht Ontvlambaar woensdag 17 maart 2010 @ 17:40:03 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79261980
Ik hou van Belgie, gisteren nog 1,35 per liter betaald...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_79262174
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie, gisteren nog 1,35 per liter betaald...
Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.
pi_79262236
Rommel hoeveel betaal je nu voor een litertje in brazilie?
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:50:04 #18
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_79262328
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie Luxemburg, gisteren nog 1,35 1,10 per liter betaald...
Ik ben lelijk.
pi_79262354
De vervuiler betaalt hè.
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:52:55 #20
246373 Idler
Simplicity!
pi_79262433
Zo rijden we met zijn allen het overheidstekort wel dicht
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:53:02 #21
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79262435
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:46 schreef Basp1 het volgende:
Rommel hoeveel betaal je nu voor een litertje in brazilie?
Hmmmmm ik betaal momenteel zo rond de R$2,49 (R$ is de Real). Dus in euro's betaal ik rond de 1,10 euro per liter.
Men heeft hier ook ethanol, maar is minder efficient omdat je per kilometer meer verbruikt. Dat kost me rond de 0,78 eurocent. (mijn auto is bi-fuel).

[ Bericht 0% gewijzigd door ErwinRommel op 17-03-2010 18:00:05 (eurocent moest euro zijn) ]
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:55:39 #22
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_79262500
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Amerika, gisteren nog 0,50 per liter betaald...
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_79262505
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:53 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Hmmmmm ik betaal momenteel zo rond de R$2,49 (R$ is de Real). Dus in euro's betaal ik rond de 1,10 eurocent per liter.
Men heeft hier ook ethanol, maar is minder efficient omdat je per kilometer meer verbruikt. Dat kost me rond de 0,78 eurocent. (mijn auto is bi-fuel).
1,1 euro, dat vind ik dan nog flink aan de prijs voor een opkomend land. Kun je beter in venezuela gaan wonen , daar is het echt maar 10 eurocent de liter.
  Licht Ontvlambaar woensdag 17 maart 2010 @ 17:56:08 #24
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79262519
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:45 schreef gelly het volgende:

[..]

Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.
Ik hoef maar 500m de grens over, dus dat zal meevallen
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:50 schreef PICHT het volgende:

[..]

Maar da's zo ver rijden
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:58:27 #25
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79262592
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

1,1 euro, dat vind ik dan nog flink aan de prijs voor een opkomend land. Kun je beter in venezuela gaan wonen , daar is het echt maar 10 eurocent de liter.
Offtopic:
Ja maar niet voor Brazilianen
Die betalen daar de "speciale" prijs van 0,25 eurocent per liter. Plus de rijen die er voor de tankstations staan, dat is al een file an sich. En nee, voor geen goud verruil ik Brazilië voor Venezuela
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:59:00 #26
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_79262609
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:50 schreef citywok het volgende:
De vervuiler betaalt hè.
De vervuiler heeft meestal geen keuze.
pi_79262944
Het wordt tijd voor een systeem waarbij je belasting terug kan krijgen op woon/werk verkeer. Tenslotte moet ik nog steeds naar mijn werk en waar ik werk zijn huizen onbetaalbaar of zien er niet uit.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_79263022
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:09 schreef kawotski het volgende:
Het wordt tijd voor een systeem waarbij je belasting terug kan krijgen op woon/werk verkeer. Tenslotte moet ik nog steeds naar mijn werk en waar ik werk zijn huizen onbetaalbaar of zien er niet uit.
Want je kan ook alleen maar daar werken natuurlijk.
pi_79263028
Benzineprijs is niks geks mee aan de hand. Heb het al zo vaak moeten uitleggen. Hou op met die paranoïde nonsens. Je betaalt bijna niks voor de meest magische energiebron op deze aarde. Klagen is wel het laatste wat je mag doen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:14:10 #30
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_79263102
Jack Daniels kost 15 euro per liter. Dat wordt ook gewoon gekocht. Niet zeiken over benzine dus.

Maar alle gekheid op een stokje: Ik ben het ook zeker niet oneens met hoge benzineprijzen. De regulering hiervan stimuleert mensen en bedrijven om na te denken wat ze doen (zuinige auto produceren, zuinige auto kopen). Als we allemaal voor 20ct per liter konden tanken reed iedereen hier ook in dikke V8en rond zoals in Amerika. Dat is ZEKER niet goed.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_79263175
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:11 schreef gelly het volgende:

[..]

Want je kan ook alleen maar daar werken natuurlijk.
Ja. Wat denk je waarom er zoveel werklozen bij het UWV lopen momenteel. Ik ben vorig jaar ontslagen vanwege de econ. crisis. Ik woonde vlakbij mijn werk, nu woon ik 40 km van mijn nieuwe baan. Wel ff een kwestie van verder kijken dan je neus lang is. Er zijn meer factoren..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_79263234
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:14 schreef Barcaconia het volgende:
Jack Daniels kost 15 euro per liter. Dat wordt ook gewoon gekocht. Niet zeiken over benzine dus.

Maar alle gekheid op een stokje: Ik ben het ook zeker niet oneens met hoge benzineprijzen. De regulering hiervan stimuleert mensen en bedrijven om na te denken wat ze doen (zuinige auto produceren, zuinige auto kopen). Als we allemaal voor 20ct per liter konden tanken reed iedereen hier ook in dikke V8en rond zoals in Amerika. Dat is ZEKER niet goed.
Nederland is op dat gebied dus al het braafste jongetje van de klas. Zodra je de grens over gaat kom je wereldwijd geen zuinige auto meer tegen en we betalen on top of that ook nog eens de hoogste brandstofprijs. Een beetje dubbelop dus.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_79263236
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:16 schreef kawotski het volgende:

[..]

Ja. Wat denk je waarom er zoveel werklozen bij het UWV lopen momenteel. Ik ben vorig jaar ontslagen vanwege de econ. crisis. Ik woonde vlakbij mijn werk, nu woon ik 40 km van mijn nieuwe baan. Wel ff een kwestie van verder kijken dan je neus lang is. Er zijn meer factoren..
Dan moet je een baan zoeken waar je werkgever wat extra's geeft of een leaseauto. Waarom moet ik voor je reiskosten opdraaien ? Is er geen openbaar vervoer ? Ga carpoolen, weet ik het.
pi_79263249
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:18 schreef gelly het volgende:

[..]

Dan moet je een baan zoeken waar je werkgever wat extra's geeft of een leaseauto. Waarom moet ik voor je reiskosten opdraaien ? Is er geen openbaar vervoer ? Ga carpoolen, weet ik het.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_79263311
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:19 schreef kawotski het volgende:

[..]


Of wat vroeger op bed en dan ga je fietsen.
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:22:46 #36
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_79263351
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:18 schreef kawotski het volgende:

[..]

Nederland is op dat gebied dus al het braafste jongetje van de klas. Zodra je de grens over gaat kom je wereldwijd geen zuinige auto meer tegen en we betalen on top of that ook nog eens de hoogste brandstofprijs. Een beetje dubbelop dus.
Klopt, daarom hebben wij ook geld voor een goed wegennet en dergelijke.
Als Amerika 15 jaar geleden begonnen was met belasting op brandstof heffen en geleidelijk elk jaar de prijzen een beetje hoger liet worden zag het land er nu ook heel anders uit.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:30:19 #37
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79263627
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:14 schreef Barcaconia het volgende:
Maar alle gekheid op een stokje: Ik ben het ook zeker niet oneens met hoge benzineprijzen. De regulering hiervan stimuleert mensen en bedrijven om na te denken wat ze doen (zuinige auto produceren, zuinige auto kopen). Als we allemaal voor 20ct per liter konden tanken reed iedereen hier ook in dikke V8en rond zoals in Amerika. Dat is ZEKER niet goed.
Ze stimuleren helemaal niks. Enige waar men aan denkt is geld geld geld.
Shel draait elk jaar weer vette winsten, hoe komt dat? De overheid haalt elk jaar miljarden binnen aan accijnzen. Fractie daarvan gaat naar oa. alternatieven voor de auto of benzine.
Nee, benzine is gewoon een melkkoe. En het gekke is, men slikt alles maar voor zoete peperkoek.
Van enige nivelering is geen sprake. Het word gewoon hoog gehouden omdat men verslaafd is geraakt aan de lucratieve inkomsten.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_79263669
Dieselprijs is ook aan het stijgen.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:32:55 #39
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79263723
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:22 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Klopt, daarom hebben wij ook geld voor een goed wegennet en dergelijke.
Aan een goed onderhouden wegennet heb je geen flikker aan als je geen ene meter vooruit kan komen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:34:41 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79263787
- knip -

[ Bericht 97% gewijzigd door sp3c op 18-03-2010 10:56:16 ]
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:38:22 #41
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_79263921
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:30 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ze stimuleren helemaal niks. Enige waar men aan denkt is geld geld geld.
Shel draait elk jaar weer vette winsten, hoe komt dat? De overheid haalt elk jaar miljarden binnen aan accijnzen. Fractie daarvan gaat naar oa. alternatieven voor de auto of benzine.
Nee, benzine is gewoon een melkkoe. En het gekke is, men slikt alles maar voor zoete peperkoek.
Van enige nivelering is geen sprake. Het word gewoon hoog gehouden omdat men verslaafd is geraakt aan de lucratieve inkomsten.
Natuurlijk stimuleren ze wel. Als het geen drol zou kosten reed iedereen namelijk een V8. Zie Amerika.
Als je bijv. het modellengamma van Toyota USA ziet is 75% van de auto's groter dan een normale sedan. In Nederland is juist 75% kleiner dan een normale sedan. Hoe komt dat? Omdat het zo gruwelijk duur is om een grote auto te rijden.
Dan denk je wel 2x na om er voor de lol een te kopen, als je kosten niet kunt doorberekenen aan klanten oid.

Dat het een melkkoe is ben ik het volledig mee eens. Dat het nutteloos is niet. Er is wel degelijk nut om het zo te doen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:40:21 #42
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_79263986
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:32 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Aan een goed onderhouden wegennet heb je geen flikker aan als je geen ene meter vooruit kan komen.
Als er geen geld was voor verbreding en aanleg van nieuwe wegen had je uberhaupt geen wegennet. We hebben nu eenmaal een klein landje.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:42:26 #43
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79264061
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:40 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Als er geen geld was voor verbreding en aanleg van nieuwe wegen had je uberhaupt geen wegennet. We hebben nu eenmaal een klein landje.
Idd, een klein landje met hele grote prijzen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_79264066
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_79264110
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:21 schreef gelly het volgende:

[..]

Of wat vroeger op bed en dan ga je fietsen.
je zal het goed bedoelen. Zoals ik al zei, er zijn meer factoren waarmee je rekening hebt te houden.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:46:45 #46
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79264216
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:38 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Natuurlijk stimuleren ze wel. Als het geen drol zou kosten reed iedereen namelijk een V8. Zie Amerika.
Als je bijv. het modellengamma van Toyota USA ziet is 75% van de auto's groter dan een normale sedan. In Nederland is juist 75% kleiner dan een normale sedan. Hoe komt dat? Omdat het zo gruwelijk duur is om een grote auto te rijden.
Dan denk je wel 2x na om er voor de lol een te kopen, als je kosten niet kunt doorberekenen aan klanten oid.

Dat het een melkkoe is ben ik het volledig mee eens. Dat het nutteloos is niet. Er is wel degelijk nut om het zo te doen.
Het gaat me niet om in welk type auto men rijdt.
Waar het mij omgaat is dat de overheid en de petroleum maatschappijen gewoon de prijzen kunstmatig hoog willen houden. Niet dat men de mensen wilt stimuleren, nee, vanwege het geld dat ermee gemoeid is.
De overheid stimuleerd ook stoppen met roken, dat zou beter voor de gezondheid zijn. Maar wat doet men? men ruikt geld, dus gooit men de prijzen maar weer omhoog. Vergeet niet dat de rook maffia en de petroleummaffia een bijzonder sterke lobby hebben waardoor ze door kunnen gaan met hun praktijken, en de overheid is de lachende derde, die pikt nl. ook een graantje mee.
Goede alternatieven voor bv vervanging van benzine zijn technisch zeer haalbaar en mogelijk, maar waarom schiet dat niet op?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:47:55 #47
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79264258
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:42 schreef Adfundum het volgende:
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft.
Juist doo op die "knopjes" te drukken.

Uit het bericht:
quote:
Maar dat verklaart zeker niet alles. ''De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is.'' Dat kunnen ze door ''aan de knoppen te draaien''.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:51:07 #48
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_79264377
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:46 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Het gaat me niet om in welk type auto men rijdt.
Waar het mij omgaat is dat de overheid en de petroleum maatschappijen gewoon de prijzen kunstmatig hoog willen houden. Niet dat men de mensen wilt stimuleren, nee, vanwege het geld dat ermee gemoeid is.
De overheid stimuleerd ook stoppen met roken, dat zou beter voor de gezondheid zijn. Maar wat doet men? men ruikt geld, dus gooit men de prijzen maar weer omhoog. Vergeet niet dat de rook maffia en de petroleummaffia een bijzonder sterke lobby hebben waardoor ze door kunnen gaan met hun praktijken, en de overheid is de lachende derde, die pikt nl. ook een graantje mee.
Daar twijfel ik niet aan. Ik zeg alleen dat het niet slecht is.
quote:
Goede alternatieven voor bv vervanging van benzine zijn technisch zeer haalbaar en mogelijk, maar waarom schiet dat niet op?
Dat hoor ik heel vaak maar ik zie altijd vrij weinig bewijs. Dan kom je weer in het BNW straatje met samenzweringen van de grote boze bedrijven tegen de kleine weerloze man.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_79264963
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:09 schreef kawotski het volgende:
Het wordt tijd voor een systeem waarbij je belasting terug kan krijgen op woon/werk verkeer. Tenslotte moet ik nog steeds naar mijn werk en waar ik werk zijn huizen onbetaalbaar of zien er niet uit.
Het wordt juist tijd om de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen. Waarom moet de overheid automobiliteit flink fiscaal stimuleren? Laat de mensen dat lekker zelf betalen en gooi de belastingwinst die dat oplevert als algemene korting van de inkomstenbelasting af.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:06:52 #50
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79265087
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:04 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het wordt juist tijd om de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen. Waarom moet de overheid automobiliteit flink fiscaal stimuleren? Laat de mensen dat lekker zelf betalen en gooi de belastingwinst die dat oplevert als algemene korting van de inkomstenbelasting af.
Kijk daar kan ik mij weer wel in vinden ja. Maar goed, dat is niet de discussie.
De achterlijk hoge prijzen van brandstof zijn werkelijk waar buiten alle proporties.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_79265410
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:42 schreef Adfundum het volgende:
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft.
Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?

Maar nee, dat is niet aan de orde. Ruwe olie is er voldoende maar de kwaliteit ervan gaat achteruit. Daardoor zijn er meer handelingen nodig om het tot bruikbaar product te raffineren. En dus duurder.

Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79265490
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:47 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Juist doo op die "knopjes" te drukken.

Uit het bericht:
[..]


Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:26:41 #53
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79265903
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:16 schreef waht het volgende:

[..]

Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_79270418
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:

[..]

Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?

Maar nee, dat is niet aan de orde. Ruwe olie is er voldoende maar de kwaliteit ervan gaat achteruit. Daardoor zijn er meer handelingen nodig om het tot bruikbaar product te raffineren. En dus duurder.

Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.
Als ze dan ook nog "aan de knoppen gaan draaien" loopt het helemaal uit de hand.
Kijk naar de VS of Venezuela, daar is genoeg capaciteit en zijn de prijzen laag, niet alleen door subsisie of accijnzen.
De einproducten worden niet vervoerd per tanker, alleen de ruwe olie. Raffinage vindt dicht bij de eindafnemer plaats en hier in Europa is te weinig capacitiet.

Het is bovendien niet in het belang van de oliemaatschappijen om de olievoorraad er snel doorheen te jagen tegen goedkope prijzen. Zelf willen we ook over 30 jaar nog olie hebben. Ik zeg ook niet dat deze policy slecht is, ik betaal liever nu iets meer dan dat ik over 30 jaar niets meer heb.
(Ok, ik heb makkelijk praten met m'n leasebak)

[ Bericht 4% gewijzigd door Adfundum op 17-03-2010 21:09:15 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:16:45 #55
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_79271656
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
... en daar hebben we de connectie Beatrix, Shell en de invloed daarvan op de NLse overheid weer...

(net als met de beslissing om een illegale oorlog in Irak te steunen, en vervolgens kan Shell daar een miljoenen-/miljardenklapper maken...)
pi_79271735
http://www.rtl.nl/(/finan(...)er/30-1715-shell.xml

Een bericht uit 2005, de vraag neemt toe maar er wordt nauwelijks bijgebouwd.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 17 maart 2010 @ 22:07:02 #57
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79274412
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:

Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.
pi_79277309
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:36 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Omdat treinkaartjes ook belastingvrij vergoed worden? Ik moet gvd toch wel vrij veel zakelijk reizen. Dat gaat niet zo makkelijk met het OV.
Laat werkgevers er maar voor betalen als ze daar behoefte aan hebben. Waarom zou dat op de rest van de belastingbetalers afgewenteld moeten worden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79277651
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 20:54 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.
Als ze dan ook nog "aan de knoppen gaan draaien" loopt het helemaal uit de hand.
Kijk naar de VS of Venezuela, daar is genoeg capaciteit en zijn de prijzen laag, niet alleen door subsisie of accijnzen.
De einproducten worden niet vervoerd per tanker, alleen de ruwe olie. Raffinage vindt dicht bij de eindafnemer plaats en hier in Europa is te weinig capacitiet.
Van de totale raffinagecapaciteit in (OECD) Europa werd in December 2009 77% gebruikt. Lager dan de andere OECD landen.

Verder loopt de benzineprijs weldegelijk langs de olieprijs. Door de accijns is het effect op onze benzineprijs minder spectaculair dan in de VS maar die correlatie is er zeker.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 22:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79277811
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
Dat heeft voornamelijk te maken met de gelden die onze overheid aan brandstofgebruik wil verdienen. Daar hebben de bedrijven niet heel veel zeg in.

Dit zijn de raffinaderijen die actief zijn in Nederland:
quote:
Capaciteit
10.000 bpd Smid + Hollander Raffinaderij Amsterdam
80.000 bpd Kuwait Petroleum Europoort Rotterdam
400.000 bpd Netherlands Refining Co. (BP) Europoort
195.000 bpd ExxonMobil Refining + Supply Co. Botlek
416.000 bpd Shell Pernis Refinery
160.000 bpd Total Refinery Netherlands Vlissingen
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:24:51 #61
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79278279
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:

Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
Een vat olie was zo'n beetje 150 dollar op de hoogtijdagen in 2008, ik heb echter nog nooit meer dan 1.50 euro per liter betaald. Nu staat een vat olie op een dollar of 80 en toch betalen we 1.50 per liter... Gvd 3.30 oud hollandsche florijnen.
pi_79278385
In 2007-2008 heeft de benzine volgens mij wel regelmatig meer dan 1,50 de liter gekost. Niet dat ik er veel van merkte, had toen een tankpas .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:33:32 #63
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79278598
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:27 schreef du_ke het volgende:
In 2007-2008 heeft de benzine volgens mij wel regelmatig meer dan 1,50 de liter gekost. Niet dat ik er veel van merkte, had toen een tankpas .
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
pi_79278832
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.

Maar je hebt gelijk dat de olie toen duurder was.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:44:27 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79278981
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:

Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:

25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395


En vandaag:

17-03-10 ¤ 1,499
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:47:03 #66
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79279062
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.

Maar je hebt gelijk dat de olie toen duurder was.
Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:47:44 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79279074
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.

Edit: de prijs van 18-08-08 was nota bene bij een Tango.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:52:08 #68
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79279194
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.

Edit: de prijs van 18-08-08 was nota bene bij een Tango.
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
pi_79279221
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:

25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395


En vandaag:

17-03-10 ¤ 1,499
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79279241
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
Ja de Shell's en dergelijke hebben een flinke marktmacht hier.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79279265
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?
De oliemaatschappijen hebben hun marges wat verhoogd en ook de accijnzen zullen wel een paar cent gestegen zijn maar dat lijkt me niet schokkend op dit bedrag.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:54:23 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79279268
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.
Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn auto
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_79279308
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn auto
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houden . Ik had het nog redelijk in mijn hoofd omdat ik in die tijd ca 2 keer per week moest tanken. Heb van de prijzen nu geen flauw benul, de laatste keer dat ik getankt heb was medio vorig jaar geloof ik
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:00:04 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79279428
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houden . Ik had het nog redelijk in mijn hoofd omdat ik in die tijd ca 2 keer per week moest tanken. Heb van de prijzen nu geen flauw benul, de laatste keer dat ik getankt heb was medio vorig jaar geloof ik
Mijn vader kocht de auto 13 jaar geleden nieuw en begon het bij te houden, toen ik de auto 4 jaar geleden overnam kreeg ik het excelbestand er dus gewoon bij, en dan wordt het de sport om het zuiniger te doen dan hij, en tot nu toe lukt dat qua verbruik
Mocht iemand dus om feitelijke benzineprijzen tussen 1997 en nu verlegen zitten.... ik heb ze
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:04:56 #75
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_79279557
TVP.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_79279832
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
http://www.unitedconsumer(...)andstof-prijzen.html

Beetje naar beneden scrollen voor een grafiek van de afgelopen jaren.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:

25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395


En vandaag:

17-03-10 ¤ 1,499
Je betaalt dus structureel onder de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs die vandaag 1,563 is.

Maar wel een mooie piek in juli. Hoeveel betaalde je in December 2008?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:28:25 #77
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79280208
Dat de benzineprijs netjes langs de olieprijs loopt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79280220
Syl moet winnen!
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:31:45 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79280246
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 00:14 schreef waht het volgende:
Je betaalt dus structureel onder de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs die vandaag 1,563 is.

Maar wel een mooie piek in juli. Hoeveel betaalde je in December 2008?
Op 11-12-08 ¤ 1,175 bij een Shell
Op 17-12-08 ¤ 1,129 bij een benzinepomp in Emmerich, dus die telt niet mee maar was te goedkoop om die 21,64 liter niet te tanken
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:41:17 #81
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79280450
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 00:29 schreef waht het volgende:
Dat de benzineprijs netjes langs de olieprijs loopt.
Wacht ff...

Landelijke adviesprijs: 1.70, vat olie 150 dollar = 1.13%
1.57, vat olie 80 dollar = 1.96%

Hoezo dat loopt netjes gelijk?
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:43:05 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79280489
En de prijs van de dollar op dat moment?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:43:14 #83
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_79280493
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 00:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mocht iemand dus om feitelijke benzineprijzen tussen 1997 en nu verlegen zitten.... ik heb ze
PM je excel bestand maar! Ik ben serieus zeer geïnteresseerd in het verloop van die prijzen!
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_79280496
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 00:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Op 11-12-08 ¤ 1,175 bij een Shell
Op 17-12-08 ¤ 1,129 bij een benzinepomp in Emmerich, dus die telt niet mee maar was te goedkoop om die 21,64 liter niet te tanken
Dank. Was even vergeten dat Shell zelf ook een database heeft. Klopt nagenoeg perfect:
quote:
Prijzen per: 11-12-2008 ¤

Euro 95 Ultra Laag Zwavel 1.174
Shell Diesel zwavelvrij 0.977
V-Power 1.227
V-Power Diesel 1.048

http://www.shell.nl/home/(...)/app_fuelprices.html
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79280534
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 00:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wacht ff...

Landelijke adviesprijs: 1.70, vat olie 150 dollar = 1.13%
1.57, vat olie 80 dollar = 1.96%

Hoezo dat loopt netjes gelijk?
Die berekening is te simpel. Je moet de kale benzineprijs met de olieprijs in euro's naast elkaar leggen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:49:38 #86
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_79280578
Terug Vind Prijs
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 18 maart 2010 @ 00:53:26 #87
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79280645
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 00:46 schreef waht het volgende:

[..]

Die berekening is te simpel. Je moet de kale benzineprijs met de olieprijs in euro's naast elkaar leggen.
Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op?
pi_79280874
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 00:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op?
De kale benzineprijs reflecteert de olieprijs. Wat hebben die accijnzen in godsnaam met de olieprijs te maken? Die hebben juist een dempend effect op de benzineprijs. Dat weet jij ook, maar je wil gewoon klagen.

Zeker dat er veel verdient wordt aan olie/benzine, maar dat mag ook wel gezien de astronomische risico's die je loopt en investeringen die je moet maken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 18 maart 2010 @ 01:20:16 #89
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79281039
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 01:07 schreef waht het volgende:

[..]

De kale benzineprijs reflecteert de olieprijs. Wat hebben die accijnzen in godsnaam met de olieprijs te maken? Die hebben juist een dempend effect op de benzineprijs. Dat weet jij ook, maar je wil gewoon klagen.
Nu even in Jip en Janneke taal: " Olie duur, benzine duur aan de pomp. Olie goedkoop, benzine nog steeds duur aan de pomp." Wat begrijp jij daar niet aan?
quote:
Zeker dat er veel verdient wordt aan olie/benzine, maar dat mag ook wel gezien de astronomische risico's die je loopt en investeringen die je moet maken.
Astronomische risico's...
pi_79281134
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 01:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nu even in Jip en Janneke taal: " Olie duur, benzine duur aan de pomp. Olie goedkoop, benzine nog steeds duur aan de pomp." Wat begrijp jij daar niet aan?
Ik begrijp het volledig. Het is te simpel. Al was de olieprijs 0 dollar per vat. Dan nog is onze benzine duur.
quote:
Astronomische risico's...
Dus je hebt geen flauw idee. Enig idee hoe duur het is om naar olie te zoeken en, als je verdomde geluk hebt, te gaan boren? Om een raffinaderij te bouwen?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 18 maart 2010 @ 01:44:10 #91
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79281302
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 01:29 schreef waht het volgende:

Ik begrijp het volledig. Het is te simpel. Al was de olieprijs 0 dollar per vat. Dan nog is onze benzine duur.
Kortom de verhouding is zoek.
quote:
Dus je hebt geen flauw idee. Enig idee hoe duur het is om naar olie te zoeken en, als je verdomde geluk hebt, te gaan boren? Om een raffinaderij te bouwen?
Nee, en dat boeit me vrij weinig. Want die prijs wordt rechtstreeks vertaald naar een vat olie. En als een vat olie veel geld kost snap ik dat ik meer moet betalen bij de pomp, maar als datzelfde vat de helft goedkoper is snap ik niet dat ik nog steeds hetzelfde moet betalen bij de pomp.
pi_79281559
Maak mij nog steeds geen zorgen... Ik werk op een raffinaderij en ziet wat er gebeurt (ik krijg ook korting)

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2010 02:10:10 ]
pi_79281804
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 01:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kortom de verhouding is zoek.
Een deel van de benzineprijs (accijns) is niet afhankelijk van de olieprijs. Dat andere deel is o.a. afhankelijk van de olieprijs, in dat deel zitten de schommelingen die de olieprijs volgen. Waarom moet ik dit blijven herhalen? Ik kan het nog wel makkelijker uitleggen maar dat moet niet nodig zijn.
quote:
Nee, en dat boeit me vrij weinig. Want die prijs wordt rechtstreeks vertaald naar een vat olie. En als een vat olie veel geld kost snap ik dat ik meer moet betalen bij de pomp, maar als datzelfde vat de helft goedkoper is snap ik niet dat ik nog steeds hetzelfde moet betalen bij de pomp.
Rechtstreeks? Elke miljard euro die Shell nu uitgeeft aan het zoeken naar olie krijgt ze pas over 5 á 10 jaar terug, als ze überhaupt al iets vinden. Dat zijn investeringen, daar zit altijd risico aan verbonden. Als daar geen potentiële hoge beloning tegenover staat gebeurt het niet.

Wat je zegt is natuurlijk pure speculatie van jouw kant. Of heb je toevallig een onderzoekje gedaan dat aantoont dat het verband tussen de olie- en benzineprijs weg is? (Nee, je eerdere berekening is niks waard. Omdat accijns.)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 18 maart 2010 @ 07:55:17 #94
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_79282783
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie Thailand , gisteren nog 1,35 0,74 per liter betaald...
mai pen rai
  donderdag 18 maart 2010 @ 08:30:49 #95
262 Re
Kiss & Swallow
pi_79283290
begint idd weer richting belachelijke prijzen te gaan
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_79283324
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 00:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op?
Een vat olie is nog steeds veel te geodkoop, en je gaat vorobij aan het feit dat what zegt dat je naar de olieprijs in euro's moet kijken.

Geef griekenland dan maar de schuld dan die hebben de koers van de euro met 20% laten zakken tov de dollar en daardoor is voor ons de olie 20% duurder geworden.
  donderdag 18 maart 2010 @ 08:37:50 #97
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_79283397
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 08:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een vat olie is nog steeds veel te geodkoop, en je gaat vorobij aan het feit dat what zegt dat je naar de olieprijs in euro's moet kijken.

Geef griekenland dan maar de schuld dan die hebben de koers van de euro met 20% laten zakken tov de dollar en daardoor is voor ons de olie 20% duurder geworden.
Klopt ik krijg opeens ook een stuk minder lokale valuta voor mijn euro's. Grieken maar snel de EU uitschoppen.
mai pen rai
  donderdag 18 maart 2010 @ 08:39:07 #98
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_79283423
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 08:30 schreef Re het volgende:
begint idd weer richting belachelijke prijzen te gaan
pi_79283615
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 08:39 schreef TommyGun het volgende:

[..]


Vorig jaar waren deze prijzen al heel erg belachelijk, je klinkt hypocriet!
  donderdag 18 maart 2010 @ 09:05:23 #100
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_79283937
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:16 schreef GSP het volgende:
Ja lekker melken he, de consument heeft geen keuze, dus betalen zullen we
1) zuinigere auto kopen
2) dieselauto kopen
3) met de fiets gaan
4) met het OV gaan
5) wandelen
6) segway kopen
7) brommer kopen
8) scooter kopen
9) electrische scooter kopen
10) electrische auto kopen
11) electrische fiets kopen
12) velomobile kopen


Hoezo geen keus. De auto is niet je enige optie voor vervoer in dit land hoor
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:31 schreef kawotski het volgende:
Dus de benzineprijzen stijgen alweer in een rap tempo, in juli/augustus kunnen we dan al gaan spreken van een vergelijkbare situatie qua betaling gelijk aan de kilometerheffing. Dus volgens Eurlings zouden de files daarmee opgelost moeten zijn. Ben benieuwd.
Daarvoor moet de benzine ongeveer 3 euro per liter kosten dus nee.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:45 schreef gelly het volgende:

[..]

Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.
Daar kunnen we tegenwoordig in dit land ook een houtje van!
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 18 maart 2010 @ 09:05:26 #101
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_79283939
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 08:50 schreef Underverse het volgende:

[..]

Vorig jaar waren deze prijzen al heel erg belachelijk, je klinkt hypocriet!
Belachelijker dan belachelijk
  donderdag 18 maart 2010 @ 11:10:54 #102
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_79287590
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 08:37 schreef niet_links het volgende:
Klopt ik krijg opeens ook een stuk minder lokale valuta voor mijn euro's. Grieken maar snel de EU uitschoppen.
Wat een heerlijk topic is dit toch. Ik zie jarenlang de klacht dat de dollar te goedkoop is en dit de export belemmert, nu hebben we eindelijk een goedkope euro (goed voor de export) en dan is dat weer niet goed.

Hetzelfde met de olie, de bedrijven zijn niet verslaafd aan hoge winsten, de mensen zijn verslaafd aan olie. Vwb de benzineprijs, lees de posts van waht nog eens, de olieprijs maakt maar een deeltje uit van de benzineprijs (er zit een $/¤ wisselkoers in, raffinage, accijnzen, transport).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_79304847
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 13:44 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Werkgevers betalen dat toch ook? Er hoeft alleen geenb elasting over geheven te worden OMDAT HET EEN ONKOSTENVERGOEDING IS. Geen extra loon oid.
Een onkostenvergoeding die je afspreekt in het kader van je contract. Gewoon onderdeel van je normale beloning dus.
Waarom zouden mensen die ver van hun werk wonen fiscaal bevoordeeld moeten worden ten opzichte van mensen die werk dicht bij huis hebben?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79305154
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Waarom zouden mensen die ver van hun werk wonen fiscaal bevoordeeld moeten worden ten opzichte van mensen die werk dicht bij huis hebben?
Zit wat in, maar volgens mij werkt het met de HRA toch ook zo? Iemand met een huis van 7 ton euro heeft fiscaal meer voordeel dan iemand met een huis van 1,5 ton.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_79305254
Eerst lag het aan de prijs van een vat ruwe olie, nu is de raffinagecapaciteit ineens de oorzaak? Dubieus. Wat wél zeker is, is dat automobilisten dienen als melkkoe en dat vervoer zo goed als strafbaar gesteld wordt.
pi_79305604
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:32 schreef kawotski het volgende:

[..]

Zit wat in, maar volgens mij werkt het met de HRA toch ook zo? Iemand met een huis van 7 ton euro heeft fiscaal meer voordeel dan iemand met een huis van 1,5 ton.
Ja en ook met die, in mijn ogen, oneerlijke verdeling trekt mij niet zo. Dan liever iedereen een vast bedrag aan renteaftrek (of huursubsidie in een vorm) voor een beperkte periode (die 30 jaar is heel redelijk)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79307008
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 19:06 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Je wordt niet beloond, je wordt in staat gesteld om op je werk te komen. Dan moet je treinkaartjes ook niet meer netto laten uitbetalen.
Ook mee eens hoor. Laat mensen gewoon hun eigen woon-werkreiskosten betalen.
quote:
En het is GEEN onderdeel van je normale beloning, want je hoeft er niet voro te werken. ER wordt niemand slechter van die vergoeding?
Mensen die nabij hun werk wonen en zo zo min mogelijk bijdragen aan de mobiliteitsdruk schieten er naar verhouding bij in.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79307188
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:25 schreef Self-Catering het volgende:

[..]

Vraag is hoger dan het aanbod
Onzin. Er dobberen honderden schepen op zee te wachten tot er een koper komt die het voor de hoofdprijs wil hebben. Daarnaast is de vraag juist gedaald en is de prijs van ruwe olie gedaald..
pi_79314135
Het probleem met de benzine prijs is Nederland zoveel heft. Daarnaast is momenteel de vraag naar halfproducten van ruwe olie laag en zal menig raffinaderij op een laag pitje staan, hierdoor ontstaat ook veel minder benzine... Ook is benzine tegenwoordig geen afvalproduct meer, dat dreef de prijs ook op, van benzine kan je waarderevolle goedjes maken... Benzine verkopen kost dus geld als je niet oplet op wat je er mee had kunnen maken...
  donderdag 18 maart 2010 @ 22:19:33 #110
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_79315798
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:35 schreef Boldface het volgende:
Eerst lag het aan de prijs van een vat ruwe olie, nu is de raffinagecapaciteit ineens de oorzaak? Dubieus. Wat wél zeker is, is dat automobilisten dienen als melkkoe en dat vervoer zo goed als strafbaar gesteld wordt.
De raffinagecapaciteit is al langer een probleem, iedereen die een beetje 'de olie' volgt weet dat. Laatst was er die staking in Frankrijk wat invloed kan hebben en momenteel ligt er weer eentje in Duitsland plat. Hoe er met en in de raffinage wordt gehandeld is misschien wel dubieus, maar niet uniek in deze tijd.

Verder snap ik een hoop commentaar niet, mensen zien een auto tegenwoordig als een automatisme, daarmee maak je jezelf afhankelijker dan nodig. Het is niet zo vreemd dat mensen flink verdienen aan een verslaving van de ander.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_79316392
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 22:19 schreef elcastel het volgende:

[..]

Verder snap ik een hoop commentaar niet, mensen zien een auto tegenwoordig als een automatisme, daarmee maak je jezelf afhankelijker dan nodig. Het is niet zo vreemd dat mensen flink verdienen aan een verslaving van de ander.
Zegt elcastel in het land van de fietsen.. Het is geen automatisme , het is pure noodzaak voor 90% van de autobezitters. Dat de regering er nog het meeste aan verdient is redelijk dubieus. In Frankrijk gaat men nu al de elektriciteitsprijs verhogen nu elektrische auto's in opkomst zijn. Pure maffia, meer niet..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  donderdag 18 maart 2010 @ 22:33:13 #112
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_79316474
Ach, het meeste reed ik toen ik bijna 1,70 voor een liter betaalde (ergens tussen 1,64 en 170) en nu rijd ik bijna niets. Alsof iemand er zich iets van aantrekt..
  donderdag 18 maart 2010 @ 22:35:43 #113
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_79316577
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:35 schreef Boldface het volgende:
Eerst lag het aan de prijs van een vat ruwe olie, nu is de raffinagecapaciteit ineens de oorzaak? Dubieus. Wat wél zeker is, is dat automobilisten dienen als melkkoe en dat vervoer zo goed als strafbaar gesteld wordt.
  donderdag 18 maart 2010 @ 23:16:35 #114
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_79318516
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 22:31 schreef kawotski het volgende:
Zegt elcastel in het land van de fietsen.. Het is geen automatisme , het is pure noodzaak voor 90% van de autobezitters. Dat de regering er nog het meeste aan verdient is redelijk dubieus. In Frankrijk gaat men nu al de elektriciteitsprijs verhogen nu elektrische auto's in opkomst zijn. Pure maffia, meer niet..
Ow, maar ik zeg niks over de accijnzen, ik heb het puur over het raffinage- en olieprijsdeel. Die 90% is natuurlijk gelul.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 02:50:26 #115
264227 Winner_Taco
De lekkerste
pi_79322608
Zag laatst bij RTL Z dat sommige van die giganten tegenvallende winsten hadden omdat ze hun olie liever opslaan tot de prijzen per vat flink hoger liggen .
Pure diefstal is het miz
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_79323573
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 21:43 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Nou ja, je hebt woon-werk verkeer en zakelijk reizen. Ik moet toch regelmatig voor mijn werkgever na andere delen van het land (consultant/afspraken). Ik ga dat niet uit eigen zak betalen. En verhuizen daarvoor is ook geen optie, want da moet ik elke maand verhuizen. Ik ga dat echt niet uit eigen zak betalen, dat reizen MOET ik doen voor m'n werk. Reizen hoort nu eenmaal bij onze moderne samenleving. Leer ermee leven.
Het hoort bij de samenleving maar moeten de andere belastingbetalers meebetalen aan jouw reisjes? Laat jou dat gewoon lekker met je werkgever regelen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79323822
Zo grappig om te zien dat de rechtse fokkertjes hier zitten te klagen over de vrije markt.

Het is en blijft een keuze om een auto te rijden en ver van je werk te wonen. En ja dan moet je maar genoegen nemen met of 1 een dure auto en vervoerskosten, of 2 een huis wat niet compleet aan je wensen voldoet, wat een verwende nesten toch.

En wat Elcastel schrijft klopt gewoon, een probleem met de raffinage capaciteit is dat de tijd van lichte makkelijk te rafineren oie voorbij is. Dus moeten door de andere oliesoorten er rafinaderijen aangepast worden.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 08:49:22 #118
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_79324216
Voor we verder gaan, moeten een paar mensen even dit bekijken.



Zoals je ziet zijn de overheids kosten: 63,43 + 29,96 = 93,39 euro centen
van de totale prijs 168,70, dat is dus meer dan 57% overheidsaandeel in de pompprijs.
Dus stop aub met het bashen van oliemaatschappijen, het is de overheid die je gewoon echt uitkleed, terwijl de meest mensen die auto toch echt nodig hebben om te gaan werken. en dat heb ik het nog niet eens over de wegenbelasting, het verplicht aanschaffen van een rijbewijs, de 7% belasting die je betaalt als je een verplichte autoverzekering moet aanschaffen.
Verder de verplichte APK keuring, en eventuele boetes,waarop de kans erg hoog is, want ze staan op elke hoek te laseren.

zelf rijd ik op LPG
pi_79325187
Mooi plaatje. En dat was dichtbij het hoogtepunt van de olieprijs. Die 59,33 cent is het deel dat schommelt naargelang de olieprijs.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79326755
Vertekenend plaatje dat taartdiagram, want juist de accijnsen blijven gelijk. Als de olieprijs stijgt zal juist het accijnsgedeelte relatief gezien zakken in die taartgrafiek en de kostprijs van olie stijgen.
pi_79327201
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 10:23 schreef Basp1 het volgende:
Vertekenend plaatje dat taartdiagram, want juist de accijnsen blijven gelijk. Als de olieprijs stijgt zal juist het accijnsgedeelte relatief gezien zakken in die taartgrafiek en de kostprijs van olie stijgen.
Ja oke, het is een momentopname. Maar het is sowieso tekenend dat de productiekosten (dus van winning tot en met raffinage) zo'n klein deel uitmaken, zelfs op het hoogtepunt van de olieprijs.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79327434
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 10:35 schreef waht het volgende:

[..]

Ja oke, het is een momentopname. Maar het is sowieso tekenend dat de productiekosten (dus van winning tot en met raffinage) zo'n klein deel uitmaken, zelfs op het hoogtepunt van de olieprijs.
Ach met dit nog steeds veel te goedkope product wat we zo verspillen zitten de marges dus bij de overheden. Je wilt niet weten hoeveel marges op andere consumenten producten zitten maar die bij de tussenhandel in de zak verdwijnen. Zullen we ook eens kijken naar de marges bij banken, dan schrikken we helemaal en willen we nooit meer iets met een bank te maken hebben, maar helaas kunnen we daar ook niet meer zonder.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 20:18:11 #123
132605 kawotski
Il Dottore
pi_79350777
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 08:26 schreef Basp1 het volgende:
Zo grappig om te zien dat de rechtse fokkertjes hier zitten te klagen over de vrije markt.
vrije markt? Lekkere vrije markt als het grootste deel naar de overheid gaat.
quote:
Het is en blijft een keuze om een auto te rijden en ver van je werk te wonen.
Hoe verzin je het, de arrogantie alleen al. Ik ben verhuist naar het westen om te werken.. doe ik echt voor de lol.. Kan ook elke dag 200 km op en neer pendelen maar dat is me al onmogelijk gemaakt.. Maar goed, ik ga dus regelmatig terug naar het mooie Overijssel 'om bij te tanken' en dat moet dan nog maar zwaarder belast worden vind jij..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_79351032
Met alle respect, maar meer dan 100km forenzen met een auto is echt te gek voor woorden. Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland.

Maar goed, het zal zichzelf oplossen. Dergelijke fratsen gaan heel duur worden, niet omdat de overheid dat wil, maar omdat de natuur ons dwingt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 20:33:23 #125
132605 kawotski
Il Dottore
pi_79351397
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:23 schreef waht het volgende:
Met alle respect, maar meer dan 100km forenzen met een auto is echt te gek voor woorden. Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland.

Maar goed, het zal zichzelf oplossen. Dergelijke fratsen gaan heel duur worden, niet omdat de overheid dat wil, maar omdat de natuur ons dwingt.
100 km deed ik tijdens mijn studie zelfs met de trein, schoolgenoten soms helemaal van Ljouwert naar Amersfoort, het voordeel was dat de dagen niet lang waren waardoor het kon. Met de motor heb ik een langer stuk ook kunnen doen voor mijn werk, 1 uur en kwartier. Het enige waarbij dat niet kan is de auto.. dus zo gek is het niet, we worden alleen beperkt door de infra als je met de auto gaat. Maar goed, als je de berichten volgt zijn de veroorzakers altijd ongelukken. Dus in principe kan het wel maar het wordt gewoon tegengehouden.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 maart 2010 @ 00:02:19 #126
862 Arcee
Look closer
pi_79360246
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')