Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:42 schreef Adfundum het volgende:
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft.
Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:47 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Juist doo op die "knopjes" te drukken.
Uit het bericht:
[..]
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:16 schreef waht het volgende:
[..]
Heel goed, maar dan is er altijd een concurrent te vinden die volgaarne de markt aanvult met voldoende brandstof. Geloof me, als iemand met de olieproductie of raffinage zit te kloten gaat het niet over een aantal cent extra per liter.
Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:
[..]
Kunstmatig laaghouden van het aantal raffinaderijen??? Of bedoel je het niet volledig benutten van raffinagecapaciteit?
Maar nee, dat is niet aan de orde. Ruwe olie is er voldoende maar de kwaliteit ervan gaat achteruit. Daardoor zijn er meer handelingen nodig om het tot bruikbaar product te raffineren. En dus duurder.
Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
... en daar hebben we de connectie Beatrix, Shell en de invloed daarvan op de NLse overheid weer...quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef waht het volgende:
Dit is echt niks speciaals. Sinds januari 2009 is de olieprijs bijna verdriedubbeld, dat de benzineprijs stijgt heeft ook daar mee te maken.
Laat werkgevers er maar voor betalen als ze daar behoefte aan hebben. Waarom zou dat op de rest van de belastingbetalers afgewenteld moeten worden?quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:36 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Omdat treinkaartjes ook belastingvrij vergoed worden? Ik moet gvd toch wel vrij veel zakelijk reizen. Dat gaat niet zo makkelijk met het OV.
Van de totale raffinagecapaciteit in (OECD) Europa werd in December 2009 77% gebruikt. Lager dan de andere OECD landen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 20:54 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Ik bedoel het aantal raffinaderijen, of natuurlijk de capaciteit van bestaande raffinaderijen. Dat zijn er gewoon te weing om aan de vraag te voldoen, en als er dan 1 of 2 uitvallen stijgt de prijs gelijk omdat dat niet door de rest kan worden opgevangen. Daarmee wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden. Je ziet ook dat de prijs van benzine niet evenredig is met de prijs van ruwe olie.
Als ze dan ook nog "aan de knoppen gaan draaien" loopt het helemaal uit de hand.
Kijk naar de VS of Venezuela, daar is genoeg capaciteit en zijn de prijzen laag, niet alleen door subsisie of accijnzen.
De einproducten worden niet vervoerd per tanker, alleen de ruwe olie. Raffinage vindt dicht bij de eindafnemer plaats en hier in Europa is te weinig capacitiet.
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarom betaalde ik in 2008 per liter minder dan nu? Terwijl een vat olie destijds bijna 2 keer zo duur was.
Dat heeft voornamelijk te maken met de gelden die onze overheid aan brandstofgebruik wil verdienen. Daar hebben de bedrijven niet heel veel zeg in.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar zijn die concurrenten dan in Nederland? Die zitten vast aan NL regelgeving. Wellicht ook daarom dat buiten NL de prijzen van benzine nog steeds stukken goedkoper zijn dan in Nederland? Die concurenten worden door de machtige NL petroleum lobby buiten de deur gehouden.
quote:Capaciteit
10.000 bpd Smid + Hollander Raffinaderij Amsterdam
80.000 bpd Kuwait Petroleum Europoort Rotterdam
400.000 bpd Netherlands Refining Co. (BP) Europoort
195.000 bpd ExxonMobil Refining + Supply Co. Botlek
416.000 bpd Shell Pernis Refinery
160.000 bpd Total Refinery Netherlands Vlissingen
Een vat olie was zo'n beetje 150 dollar op de hoogtijdagen in 2008, ik heb echter nog nooit meer dan 1.50 euro per liter betaald. Nu staat een vat olie op een dollar of 80 en toch betalen we 1.50 per liter... Gvd 3.30 oud hollandsche florijnen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:27 schreef du_ke het volgende:
In 2007-2008 heeft de benzine volgens mij wel regelmatig meer dan 1,50 de liter gekost. Niet dat ik er veel van merkte, had toen een tankpas.
Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:08 schreef waht het volgende:
Ten eerste was een vat niet twee keer zo duur. Het gemiddelde van 2008 was 96 dollar. Ten tweede betwijfel ik dat je in april t/m september van 2008 ergens onder de 1,50 voor een liter benzine kon tanken in NL. In Januari van 2008 lag de olieprijs een schamele 8 dollar hoger dan nu. In December 2008 lag die prijs gemiddeld op de 40 dollar. Die dramatische val was ook duidelijk waar te nemen in de brandstofprijzen.
Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als dit overzicht klopt http://www.cijfernieuws.nl/benzine.html dan was de prijs zelfs bij onbemande pompen op een gegeven moment gemiddeld meer dan 1,57.
Maar je hebt gelijk dat de olie toen duurder was.
En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien is het aan de snelweg iets hoger geweest, maar niet veel. Terwijl een vat olie 150 dollar kostte.
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
En nee, ik tank nooit langs de snelweg, ik moet m'n benzine zelf betalen, ik tank wel Shell, maar slechts bij een beperkt aantal dat qua prijzen bijna kan cocurreren met pompen zoals de Tinq. Het verschil is maximaal 2 a 3 cent per liter geweest.
Edit: de prijs van 18-08-08 was nota bene bij een Tango.
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:
25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395
En vandaag:
17-03-10 ¤ 1,499
Ja de Shell's en dergelijke hebben een flinke marktmacht hier.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
De oliemaatschappijen hebben hun marges wat verhoogd en ook de accijnzen zullen wel een paar cent gestegen zijn maar dat lijkt me niet schokkend op dit bedrag.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kan me iig niet herinneren dat ik meer dan 1.50 betaald heb, maar laat het 1.57 geweest zijn. In die tijd ongeveer een procent van een vat olie. Als ik nu een procent pak van een vat olie zou het 80 ct/ liter moeten zijn. Wat is er dan verhoogd? De accijnzen ofzo?
Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn autoquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan klopte het inderdaad wel aardig wat ik in mijn hoofd had.
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houdenquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het gewoon uit m'n eigen excel file gegapt, maar daarin staat dan ook 13 jaar gebruikshistorie compleet met literprijzen van mijn auto
Mijn vader kocht de auto 13 jaar geleden nieuw en begon het bij te houden, toen ik de auto 4 jaar geleden overnam kreeg ik het excelbestand er dus gewoon bij, en dan wordt het de sport om het zuiniger te doen dan hij, en tot nu toe lukt dat qua verbruikquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Pff het is maar wat je leuk vindt om bij te houden. Ik had het nog redelijk in mijn hoofd omdat ik in die tijd ca 2 keer per week moest tanken. Heb van de prijzen nu geen flauw benul, de laatste keer dat ik getankt heb was medio vorig jaar geloof ik
http://www.unitedconsumer(...)andstof-prijzen.htmlquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik tank altijd bij de Tinq (zit om de hoek) Maar het boeit verder niet zoveel dat de prijs 1.50 of 1.60 was. Het gaat mij erom dat ze altijd heel snel zijn met verhogen van de prijs als een vat olie duur is, maar verlagen gaat altijd maar mondjesmaat. Die verhouding is helemaal zoek en autorijdend Nederland bukt gewoon.
Je betaalt dus structureel onder de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs die vandaag 1,563 is.quote:Op woensdag 17 maart 2010 23:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
De data en prijzen die ik op die data voor euro loodvrij per liter betaald heb:
25-03-08 ¤ 1,439
11-04-08 ¤ 1,479
25-04-08 ¤ 1,505
10-05-08 ¤ 1,559
21-05-08 ¤ 1,559
10-06-08 ¤ 1,599
20-06-08 ¤ 1,619
12-07-08 ¤ 1,625
28-07-08 ¤ 1,519
18-08-08 ¤ 1,524
31-08-08 ¤ 1,509
10-09-08 ¤ 1,539
29-09-08 ¤ 1,519
15-10-08 ¤ 1,395
En vandaag:
17-03-10 ¤ 1,499
Wat een kutsite, die grafiek werkt niet eens in vuurvos. Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:14 schreef waht het volgende:
[..]
http://www.unitedconsumer(...)andstof-prijzen.html
Beetje naar beneden scrollen voor een grafiek van de afgelopen jaren.
Op 11-12-08 ¤ 1,175 bij een Shellquote:Op donderdag 18 maart 2010 00:14 schreef waht het volgende:
Je betaalt dus structureel onder de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs die vandaag 1,563 is.
Maar wel een mooie piek in juli.Hoeveel betaalde je in December 2008?
Wacht ff...quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:29 schreef waht het volgende:
Dat de benzineprijs netjes langs de olieprijs loopt.
PM je excel bestand maar! Ik ben serieus zeer geïnteresseerd in het verloop van die prijzen!quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mocht iemand dus om feitelijke benzineprijzen tussen 1997 en nu verlegen zitten.... ik heb ze![]()
Dank. Was even vergeten dat Shell zelf ook een database heeft. Klopt nagenoeg perfect:quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op 11-12-08 ¤ 1,175 bij een Shell
Op 17-12-08 ¤ 1,129 bij een benzinepomp in Emmerich, dus die telt niet mee maar was te goedkoop om die 21,64 liter niet te tanken
quote:Prijzen per: 11-12-2008 ¤
Euro 95 Ultra Laag Zwavel 1.174
Shell Diesel zwavelvrij 0.977
V-Power 1.227
V-Power Diesel 1.048
http://www.shell.nl/home/(...)/app_fuelprices.html
Die berekening is te simpel. Je moet de kale benzineprijs met de olieprijs in euro's naast elkaar leggen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wacht ff...
Landelijke adviesprijs: 1.70, vat olie 150 dollar = 1.13%
1.57, vat olie 80 dollar = 1.96%
Hoezo dat loopt netjes gelijk?
Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op?quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:46 schreef waht het volgende:
[..]
Die berekening is te simpel. Je moet de kale benzineprijs met de olieprijs in euro's naast elkaar leggen.
De kale benzineprijs reflecteert de olieprijs. Wat hebben die accijnzen in godsnaam met de olieprijs te maken? Die hebben juist een dempend effect op de benzineprijs. Dat weet jij ook, maar je wil gewoon klagen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op?
Nu even in Jip en Janneke taal: " Olie duur, benzine duur aan de pomp. Olie goedkoop, benzine nog steeds duur aan de pomp." Wat begrijp jij daar niet aan?quote:Op donderdag 18 maart 2010 01:07 schreef waht het volgende:
[..]
De kale benzineprijs reflecteert de olieprijs. Wat hebben die accijnzen in godsnaam met de olieprijs te maken? Die hebben juist een dempend effect op de benzineprijs. Dat weet jij ook, maar je wil gewoon klagen.![]()
Astronomische risico's...quote:Zeker dat er veel verdient wordt aan olie/benzine, maar dat mag ook wel gezien de astronomische risico's die je loopt en investeringen die je moet maken.
Ik begrijp het volledig. Het is te simpel. Al was de olieprijs 0 dollar per vat. Dan nog is onze benzine duur.quote:Op donderdag 18 maart 2010 01:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nu even in Jip en Janneke taal: " Olie duur, benzine duur aan de pomp. Olie goedkoop, benzine nog steeds duur aan de pomp." Wat begrijp jij daar niet aan?
Dus je hebt geen flauw idee. Enig idee hoe duur het is om naar olie te zoeken en, als je verdomde geluk hebt, te gaan boren? Om een raffinaderij te bouwen?quote:Astronomische risico's...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kortom de verhouding is zoek.quote:Op donderdag 18 maart 2010 01:29 schreef waht het volgende:
Ik begrijp het volledig. Het is te simpel. Al was de olieprijs 0 dollar per vat. Dan nog is onze benzine duur.
Nee, en dat boeit me vrij weinig. Want die prijs wordt rechtstreeks vertaald naar een vat olie. En als een vat olie veel geld kost snap ik dat ik meer moet betalen bij de pomp, maar als datzelfde vat de helft goedkoper is snap ik niet dat ik nog steeds hetzelfde moet betalen bij de pomp.quote:Dus je hebt geen flauw idee. Enig idee hoe duur het is om naar olie te zoeken en, als je verdomde geluk hebt, te gaan boren? Om een raffinaderij te bouwen?
Een deel van de benzineprijs (accijns) is niet afhankelijk van de olieprijs. Dat andere deel is o.a. afhankelijk van de olieprijs, in dat deel zitten de schommelingen die de olieprijs volgen. Waarom moet ik dit blijven herhalen? Ik kan het nog wel makkelijker uitleggen maar dat moet niet nodig zijn.quote:
Rechtstreeks? Elke miljard euro die Shell nu uitgeeft aan het zoeken naar olie krijgt ze pas over 5 á 10 jaar terug, als ze überhaupt al iets vinden. Dat zijn investeringen, daar zit altijd risico aan verbonden. Als daar geen potentiële hoge beloning tegenover staat gebeurt het niet.quote:Nee, en dat boeit me vrij weinig. Want die prijs wordt rechtstreeks vertaald naar een vat olie. En als een vat olie veel geld kost snap ik dat ik meer moet betalen bij de pomp, maar als datzelfde vat de helft goedkoper is snap ik niet dat ik nog steeds hetzelfde moet betalen bij de pomp.
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie Thailand , gisteren nog 1,35 0,74 per liter betaald...
Een vat olie is nog steeds veel te geodkoop, en je gaat vorobij aan het feit dat what zegt dat je naar de olieprijs in euro's moet kijken.quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Aan de kale benzineprijs heb ik geen boodschap, als ik dat mocht afrekenen bij de pomp was ik een gelukkig mens. Het gaat mij erom dat er dus ergens gruwelijk veel verdiend wordt aan brandstof, ook al is een vat olie relatief goedkoop, wie strijkt die centen op?
Klopt ik krijg opeens ook een stuk minder lokale valuta voor mijn euro's. Grieken maar snel de EU uitschoppen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een vat olie is nog steeds veel te geodkoop, en je gaat vorobij aan het feit dat what zegt dat je naar de olieprijs in euro's moet kijken.
Geef griekenland dan maar de schuld dan die hebben de koers van de euro met 20% laten zakken tov de dollar en daardoor is voor ons de olie 20% duurder geworden.
quote:Op donderdag 18 maart 2010 08:30 schreef Re het volgende:
begint idd weer richting belachelijke prijzen te gaan
1) zuinigere auto kopenquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:16 schreef GSP het volgende:
Ja lekker melken he, de consument heeft geen keuze, dus betalen zullen we
Daarvoor moet de benzine ongeveer 3 euro per liter kosten dus nee.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:31 schreef kawotski het volgende:
Dus de benzineprijzen stijgen alweer in een rap tempo, in juli/augustus kunnen we dan al gaan spreken van een vergelijkbare situatie qua betaling gelijk aan de kilometerheffing. Dus volgens Eurlings zouden de files daarmee opgelost moeten zijn. Ben benieuwd.
Daar kunnen we tegenwoordig in dit land ook een houtje van!quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |