http://www.nu.nl/economie(...)rs-benzineprijs.htmlquote:Stevige opmars benzineprijs
Uitgegeven: 17 maart 2010 12:37
Laatst gewijzigd: 17 maart 2010 12:46
EINDHOVEN - De benzineprijs is bezig aan een stevige opmars. De prijs voor lpg staat zelfs op het hoogste niveau ooit.
Volgens het consumentencollectief UnitedConsumers is de landelijke gemiddelde adviesprijs voor een liter ongelode benzine woensdag uitgekomen op 1,563 euro; voor lpg wordt 0,738 euro gerekend.
''Heel 2009 zat de benzineprijs onder de 1,50 euro. In 2010 zal hij daarboven blijven'', voorspelt Paul van Selms van UnitedConsumers.
Een jaar geleden kostte een liter benzine nog 1,312 euro. Begin dit jaar was de prijs al opgelopen naar 1,496 euro. Volgens Van Selms is het mogelijk dat dit jaar de recordprijs van juni 2008 wordt overtroffen toen de prijs van een liter op 1,692 euro piekte.
''Ik sluit niet uit dat we over enkele jaren zelfs naar de 2 euro gaan. De belastingen op brandstoffen gaan immers ook jaarlijks omhoog.''
Raffinagecapaciteit
De benzineprijs komt tot stand aan de hand van verschillende factoren. De raffinagecapaciteit is daarbij een van de meest bepalende. ''Daar wordt de prijs het meest gemaakt.''
Europa telt niet al te veel raffinaderijen. Als bij een of een paar raffinaderijen iets aan de hand is, heeft dat meteen effect. ''Zo kan de recente staking bij een raffinaderij in Frankrijk een rol gespeeld hebben'', zegt Van Selms.
Maar dat verklaart zeker niet alles. ''De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is.'' Dat kunnen ze door ''aan de knoppen te draaien''.
Olieprijs
Verder speelt de olieprijs een rol, maar die is nu met rond 80 dollar per vat niet extreem hoog. Bij de vorige recordprijs voor benzine kostte een vat olie 140 dollar. Ook zijn valuta-effecten van invloed, maar ook daar is momenteel niets geks mee aan de hand.
''En de recessie lijkt over het dieptepunt heen te zijn, dus ook daar ligt het niet aan'', aldus Van Selms.
UnitedConsumers noemt het ''zuur'' voor de bijna kwart miljoen lpg-rijders in Nederland dat die nu meer dan ooit moeten betalen. ''Zij zijn juist de meest prijsbewuste rijders.''
Diesel
De dieselrijders komen er relatief nog het best van af. Een liter diesel kost nu 1,185 euro tegen 1,503 euro medio 2008. ''Dat heeft alles te maken met de beperktere vraag,doordat de transportsector nog behoorlijk op zijn gat ligt.''
Ten tijde van de recordprijzen in 2008 kropen de prijzen voor diesel en benzine dicht naar elkaar toe, dat zit er nu voorlopig niet in.
Ik heb mijn mening nog niet eens gegevenquote:
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:18 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven
Vandaar ook mijn opmerking, slimmerdquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:18 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven
Vraag is hoger dan het aanbodquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel.Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
En Shell wrijft zich in de handen met het noeuws dat ze 100 miljard gaan investeren uit rendementen van het verleden. Riekt naar pure diefstal lijkt mij.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel.Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
Ik wilde dit inderdaad ook doen. Verleden jaren kopte media groot als er weer eens een verhoging was, zodat je blijkbaar kon zien als consument dat de prijs vervolgens weer daalde. Maar de laatste maanden is het stilletjes aan telkens met een paar cent verhoogd zodat je nu weer met korting 1,50 per liter mag afrekenen. Zonder dat er duidelijke redenen voor aan zijn te wijzen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel.Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie, gisteren nog 1,35 per liter betaald...
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie Luxemburg, gisteren nog 1,35 1,10 per liter betaald...
Hmmmmm ik betaal momenteel zo rond de R$2,49 (R$ is de Real). Dus in euro's betaal ik rond de 1,10 euro per liter.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:46 schreef Basp1 het volgende:
Rommel hoeveel betaal je nu voor een litertje in brazilie?
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Amerika, gisteren nog 0,50 per liter betaald...
1,1 euro, dat vind ik dan nog flink aan de prijs voor een opkomend land. Kun je beter in venezuela gaan wonen , daar is het echt maar 10 eurocent de liter.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:53 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hmmmmm ik betaal momenteel zo rond de R$2,49 (R$ is de Real). Dus in euro's betaal ik rond de 1,10 eurocent per liter.
Men heeft hier ook ethanol, maar is minder efficient omdat je per kilometer meer verbruikt. Dat kost me rond de 0,78 eurocent. (mijn auto is bi-fuel).
Ik hoef maar 500m de grens over, dus dat zal meevallenquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.
Maar da's zo ver rijdenquote:
Offtopic:quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
1,1 euro, dat vind ik dan nog flink aan de prijs voor een opkomend land. Kun je beter in venezuela gaan wonen , daar is het echt maar 10 eurocent de liter.
Want je kan ook alleen maar daar werken natuurlijk.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:09 schreef kawotski het volgende:
Het wordt tijd voor een systeem waarbij je belasting terug kan krijgen op woon/werk verkeer. Tenslotte moet ik nog steeds naar mijn werk en waar ik werk zijn huizen onbetaalbaar of zien er niet uit.
Ja. Wat denk je waarom er zoveel werklozen bij het UWV lopen momenteel. Ik ben vorig jaar ontslagen vanwege de econ. crisis. Ik woonde vlakbij mijn werk, nu woon ik 40 km van mijn nieuwe baan. Wel ff een kwestie van verder kijken dan je neus lang is. Er zijn meer factoren..quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:11 schreef gelly het volgende:
[..]
Want je kan ook alleen maar daar werken natuurlijk.
Nederland is op dat gebied dus al het braafste jongetje van de klas. Zodra je de grens over gaat kom je wereldwijd geen zuinige auto meer tegen en we betalen on top of that ook nog eens de hoogste brandstofprijs. Een beetje dubbelop dus.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:14 schreef Barcaconia het volgende:
Jack Daniels kost 15 euro per liter. Dat wordt ook gewoon gekocht. Niet zeiken over benzine dus.
Maar alle gekheid op een stokje: Ik ben het ook zeker niet oneens met hoge benzineprijzen. De regulering hiervan stimuleert mensen en bedrijven om na te denken wat ze doen (zuinige auto produceren, zuinige auto kopen). Als we allemaal voor 20ct per liter konden tanken reed iedereen hier ook in dikke V8en rond zoals in Amerika. Dat is ZEKER niet goed.
Dan moet je een baan zoeken waar je werkgever wat extra's geeft of een leaseauto. Waarom moet ik voor je reiskosten opdraaien ? Is er geen openbaar vervoer ? Ga carpoolen, weet ik het.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ja. Wat denk je waarom er zoveel werklozen bij het UWV lopen momenteel. Ik ben vorig jaar ontslagen vanwege de econ. crisis. Ik woonde vlakbij mijn werk, nu woon ik 40 km van mijn nieuwe baan. Wel ff een kwestie van verder kijken dan je neus lang is. Er zijn meer factoren..
quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Dan moet je een baan zoeken waar je werkgever wat extra's geeft of een leaseauto. Waarom moet ik voor je reiskosten opdraaien ? Is er geen openbaar vervoer ? Ga carpoolen, weet ik het.
Klopt, daarom hebben wij ook geld voor een goed wegennet en dergelijke.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:18 schreef kawotski het volgende:
[..]
Nederland is op dat gebied dus al het braafste jongetje van de klas. Zodra je de grens over gaat kom je wereldwijd geen zuinige auto meer tegen en we betalen on top of that ook nog eens de hoogste brandstofprijs. Een beetje dubbelop dus.
Ze stimuleren helemaal niks. Enige waar men aan denkt is geld geld geld.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:14 schreef Barcaconia het volgende:
Maar alle gekheid op een stokje: Ik ben het ook zeker niet oneens met hoge benzineprijzen. De regulering hiervan stimuleert mensen en bedrijven om na te denken wat ze doen (zuinige auto produceren, zuinige auto kopen). Als we allemaal voor 20ct per liter konden tanken reed iedereen hier ook in dikke V8en rond zoals in Amerika. Dat is ZEKER niet goed.
Aan een goed onderhouden wegennet heb je geen flikker aan als je geen ene meter vooruit kan komen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:22 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Klopt, daarom hebben wij ook geld voor een goed wegennet en dergelijke.
Natuurlijk stimuleren ze wel. Als het geen drol zou kosten reed iedereen namelijk een V8. Zie Amerika.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ze stimuleren helemaal niks. Enige waar men aan denkt is geld geld geld.
Shel draait elk jaar weer vette winsten, hoe komt dat? De overheid haalt elk jaar miljarden binnen aan accijnzen. Fractie daarvan gaat naar oa. alternatieven voor de auto of benzine.
Nee, benzine is gewoon een melkkoe. En het gekke is, men slikt alles maar voor zoete peperkoek.
Van enige nivelering is geen sprake. Het word gewoon hoog gehouden omdat men verslaafd is geraakt aan de lucratieve inkomsten.
Als er geen geld was voor verbreding en aanleg van nieuwe wegen had je uberhaupt geen wegennet. We hebben nu eenmaal een klein landje.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Aan een goed onderhouden wegennet heb je geen flikker aan als je geen ene meter vooruit kan komen.
Idd, een klein landje met hele grote prijzen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:40 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Als er geen geld was voor verbreding en aanleg van nieuwe wegen had je uberhaupt geen wegennet. We hebben nu eenmaal een klein landje.
je zal het goed bedoelen. Zoals ik al zei, er zijn meer factoren waarmee je rekening hebt te houden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:21 schreef gelly het volgende:
[..]
Of wat vroeger op bed en dan ga je fietsen.
Het gaat me niet om in welk type auto men rijdt.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:38 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Natuurlijk stimuleren ze wel. Als het geen drol zou kosten reed iedereen namelijk een V8. Zie Amerika.
Als je bijv. het modellengamma van Toyota USA ziet is 75% van de auto's groter dan een normale sedan. In Nederland is juist 75% kleiner dan een normale sedan. Hoe komt dat? Omdat het zo gruwelijk duur is om een grote auto te rijden.
Dan denk je wel 2x na om er voor de lol een te kopen, als je kosten niet kunt doorberekenen aan klanten oid.
Dat het een melkkoe is ben ik het volledig mee eens. Dat het nutteloos is niet. Er is wel degelijk nut om het zo te doen.
Juist doo op die "knopjes" te drukken.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:42 schreef Adfundum het volgende:
Er is geloof ik genoeg aanbod van ruwe olie. Het aantal raffinaderijen wordt kunstmatig te laag gehouden zodat de vraag het aanbod overtreft.
quote:Maar dat verklaart zeker niet alles. ''De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is.'' Dat kunnen ze door ''aan de knoppen te draaien''.
Daar twijfel ik niet aan. Ik zeg alleen dat het niet slecht is.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het gaat me niet om in welk type auto men rijdt.
Waar het mij omgaat is dat de overheid en de petroleum maatschappijen gewoon de prijzen kunstmatig hoog willen houden. Niet dat men de mensen wilt stimuleren, nee, vanwege het geld dat ermee gemoeid is.
De overheid stimuleerd ook stoppen met roken, dat zou beter voor de gezondheid zijn. Maar wat doet men? men ruikt geld, dus gooit men de prijzen maar weer omhoog. Vergeet niet dat de rook maffia en de petroleummaffia een bijzonder sterke lobby hebben waardoor ze door kunnen gaan met hun praktijken, en de overheid is de lachende derde, die pikt nl. ook een graantje mee.
Dat hoor ik heel vaak maar ik zie altijd vrij weinig bewijs. Dan kom je weer in het BNW straatje met samenzweringen van de grote boze bedrijven tegen de kleine weerloze man.quote:Goede alternatieven voor bv vervanging van benzine zijn technisch zeer haalbaar en mogelijk, maar waarom schiet dat niet op?
Het wordt juist tijd om de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen. Waarom moet de overheid automobiliteit flink fiscaal stimuleren? Laat de mensen dat lekker zelf betalen en gooi de belastingwinst die dat oplevert als algemene korting van de inkomstenbelasting af.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:09 schreef kawotski het volgende:
Het wordt tijd voor een systeem waarbij je belasting terug kan krijgen op woon/werk verkeer. Tenslotte moet ik nog steeds naar mijn werk en waar ik werk zijn huizen onbetaalbaar of zien er niet uit.
Kijk daar kan ik mij weer wel in vinden ja. Maar goed, dat is niet de discussie.quote:Op woensdag 17 maart 2010 19:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het wordt juist tijd om de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen. Waarom moet de overheid automobiliteit flink fiscaal stimuleren? Laat de mensen dat lekker zelf betalen en gooi de belastingwinst die dat oplevert als algemene korting van de inkomstenbelasting af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |