http://www.nu.nl/economie(...)rs-benzineprijs.htmlquote:Stevige opmars benzineprijs
Uitgegeven: 17 maart 2010 12:37
Laatst gewijzigd: 17 maart 2010 12:46
EINDHOVEN - De benzineprijs is bezig aan een stevige opmars. De prijs voor lpg staat zelfs op het hoogste niveau ooit.
Volgens het consumentencollectief UnitedConsumers is de landelijke gemiddelde adviesprijs voor een liter ongelode benzine woensdag uitgekomen op 1,563 euro; voor lpg wordt 0,738 euro gerekend.
''Heel 2009 zat de benzineprijs onder de 1,50 euro. In 2010 zal hij daarboven blijven'', voorspelt Paul van Selms van UnitedConsumers.
Een jaar geleden kostte een liter benzine nog 1,312 euro. Begin dit jaar was de prijs al opgelopen naar 1,496 euro. Volgens Van Selms is het mogelijk dat dit jaar de recordprijs van juni 2008 wordt overtroffen toen de prijs van een liter op 1,692 euro piekte.
''Ik sluit niet uit dat we over enkele jaren zelfs naar de 2 euro gaan. De belastingen op brandstoffen gaan immers ook jaarlijks omhoog.''
Raffinagecapaciteit
De benzineprijs komt tot stand aan de hand van verschillende factoren. De raffinagecapaciteit is daarbij een van de meest bepalende. ''Daar wordt de prijs het meest gemaakt.''
Europa telt niet al te veel raffinaderijen. Als bij een of een paar raffinaderijen iets aan de hand is, heeft dat meteen effect. ''Zo kan de recente staking bij een raffinaderij in Frankrijk een rol gespeeld hebben'', zegt Van Selms.
Maar dat verklaart zeker niet alles. ''De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is.'' Dat kunnen ze door ''aan de knoppen te draaien''.
Olieprijs
Verder speelt de olieprijs een rol, maar die is nu met rond 80 dollar per vat niet extreem hoog. Bij de vorige recordprijs voor benzine kostte een vat olie 140 dollar. Ook zijn valuta-effecten van invloed, maar ook daar is momenteel niets geks mee aan de hand.
''En de recessie lijkt over het dieptepunt heen te zijn, dus ook daar ligt het niet aan'', aldus Van Selms.
UnitedConsumers noemt het ''zuur'' voor de bijna kwart miljoen lpg-rijders in Nederland dat die nu meer dan ooit moeten betalen. ''Zij zijn juist de meest prijsbewuste rijders.''
Diesel
De dieselrijders komen er relatief nog het best van af. Een liter diesel kost nu 1,185 euro tegen 1,503 euro medio 2008. ''Dat heeft alles te maken met de beperktere vraag,doordat de transportsector nog behoorlijk op zijn gat ligt.''
Ten tijde van de recordprijzen in 2008 kropen de prijzen voor diesel en benzine dicht naar elkaar toe, dat zit er nu voorlopig niet in.
Ik heb mijn mening nog niet eens gegevenquote:
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:18 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven
Vandaar ook mijn opmerking, slimmerdquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:18 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik heb mijn mening nog niet eens gegeven
Vraag is hoger dan het aanbodquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel.Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
En Shell wrijft zich in de handen met het noeuws dat ze 100 miljard gaan investeren uit rendementen van het verleden. Riekt naar pure diefstal lijkt mij.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel.Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
Ik wilde dit inderdaad ook doen. Verleden jaren kopte media groot als er weer eens een verhoging was, zodat je blijkbaar kon zien als consument dat de prijs vervolgens weer daalde. Maar de laatste maanden is het stilletjes aan telkens met een paar cent verhoogd zodat je nu weer met korting 1,50 per liter mag afrekenen. Zonder dat er duidelijke redenen voor aan zijn te wijzen.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Krankzinnige prijzen idd momenteel.Ik wou er al een topic over openen met de vraag naar de oorzaken hiervan, maar dat is bij deze dus overbodig.
Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie, gisteren nog 1,35 per liter betaald...
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Belgie Luxemburg, gisteren nog 1,35 1,10 per liter betaald...
Hmmmmm ik betaal momenteel zo rond de R$2,49 (R$ is de Real). Dus in euro's betaal ik rond de 1,10 euro per liter.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:46 schreef Basp1 het volgende:
Rommel hoeveel betaal je nu voor een litertje in brazilie?
quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:40 schreef Sjeen het volgende:
Ik hou van Amerika, gisteren nog 0,50 per liter betaald...
1,1 euro, dat vind ik dan nog flink aan de prijs voor een opkomend land. Kun je beter in venezuela gaan wonen , daar is het echt maar 10 eurocent de liter.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:53 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hmmmmm ik betaal momenteel zo rond de R$2,49 (R$ is de Real). Dus in euro's betaal ik rond de 1,10 eurocent per liter.
Men heeft hier ook ethanol, maar is minder efficient omdat je per kilometer meer verbruikt. Dat kost me rond de 0,78 eurocent. (mijn auto is bi-fuel).
Ik hoef maar 500m de grens over, dus dat zal meevallenquote:Op woensdag 17 maart 2010 17:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Daar heb je weer meer onderhoud aan je auto door de gaten in de weg.
Maar da's zo ver rijdenquote:
Offtopic:quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
1,1 euro, dat vind ik dan nog flink aan de prijs voor een opkomend land. Kun je beter in venezuela gaan wonen , daar is het echt maar 10 eurocent de liter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |