abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:33:47 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79109126

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

Algemene informatie en nuttige links

Grafieken en TA (Yahoo! Charts)
Broker tarief vergelijking (staatvanbeleg.nl)
Leren beleggen (IEX.NL University)

NB: Het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
[2] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
De Beursvloer #139: Staat de grote ommekeer voor de deur?
De Beursvloer #140: Lets get down down down!
De Beursvloer #141: Als de Fed van huis is dansen de beren
Beursvloer #142: Remember the VW-squeeze!
Beursvloer #143: S_E test zijn geduld
De Beursvloer # 144 waar productiviteit de koersen drukt
De Beursvloer #145: Spekkopers...of kat in de zak?
De Beursvloer #146: Waar de PIGS de greenshoots opvreten
De Beursvloer #147: Waar we vooral daytraden
De Beursvloer #148: Waar de greenshoots verschrompelen
De Beursvloer #149: Waar backtest computers overuren draaien
Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[[Categorie:OP]]
The End Times are wild
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:34:11 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79109142
Namens Dinosaur_sr
The End Times are wild
pi_79109159
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

sure, wat jullie willen geloven

Ik ben een bedrijf. Ik investeer 100. Ik maak 10 winst, zodat er op het einde van het jaar 110 in mijn vermogen zit. Hoeveel heb ik verdiend? 10? Of iets anders?

AEX antwoord: hangt er vanaf of ik short of long zit.

Maakt niet uit hoor, nogmaals, hoe hoog stond de beurs in hetzelfde 1999?, en ik begrijp dat ik rekening moet houden met een factor 3 inflatie vanaf toen? Da;s auw dan.

Kortom: het is geen wet dat alles omhoog moet. Soms is stilstand relatieve vooruitgang.
Nee, gewoon die inflatie van 1 tot 2% jaarlijks moet je rekening mee houden, die factor 3 is gewoon dat biertjes en patat enzo duurder is geworden, van 1.50 gulden voor bier/patat naar 2.50 euro , maar dat is misschien ook overdreven en gevoelsmatig. Al is bier echt duur geworden.

Als je 1 jaar draait en je maakt 10 winst op 100 dan heb je rekeninghoudende met 1,5% inflatie, 8,35% winst.

Maar inflatie is echt een belangrijk fenomeen om rekening mee te houden. Met gemiddelde rentes van 3% en gemiddelde inflatie van 2%, is na 50 jaar je saldo met 50% gestegen, maar de waarde ervan is aanzienlijk minder. Daarbij vraag ik me af of 2% inflatie haalbaar is, maar daarvoor moet je eigenlijk in die grote databases gaan kijken, om te zien wat de inflatie is geweest van 1950 tot 2010 en hoeveel winst je had gemaakt als je ¤10.000 had ingelegd in 1950. Het is ondanks de crisis nog behoorlijk wat!
pi_79109172
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:34 schreef LXIV het volgende:
Namens Dinosaur_sr

maar gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren. En wortels.
pi_79109284
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:34 schreef ujjain het volgende:

[..]

Nee, gewoon die inflatie van 1 tot 2% jaarlijks moet je rekening mee houden, die factor 3 is gewoon dat biertjes en patat enzo duurder is geworden, van 1.50 gulden voor bier/patat naar 2.50 euro , maar dat is misschien ook overdreven en gevoelsmatig. Al is bier echt duur geworden.

Als je 1 jaar draait en je maakt 10 winst op 100 dan heb je rekeninghoudende met 1,5% inflatie, 8,35% winst.

Maar inflatie is echt een belangrijk fenomeen om rekening mee te houden. Met gemiddelde rentes van 3% en gemiddelde inflatie van 2%, is na 50 jaar je saldo met 50% gestegen, maar de waarde ervan is aanzienlijk minder. Daarbij vraag ik me af of 2% inflatie haalbaar is, maar daarvoor moet je eigenlijk in die grote databases gaan kijken, om te zien wat de inflatie is geweest van 1950 tot 2010 en hoeveel winst je had gemaakt als je ¤10.000 had ingelegd in 1950. Het is ondanks de crisis nog behoorlijk wat!
SeLang had een interessante opstelling waarin hij op lange termijn aandelen, goud en sparen vergeleek. Ik zeg uit het hoofd dat goud achterbleef, maar sparen en aandelen helemaal niet zover uit elkaar liepen.

Verder, als inderdaad de beurzen zover opgelopen zijn omdat sparen door de rentestand zo onaantrekkelijk is, wat zou er dan gebeuren als de rente durven te stijgen?

Ik bedoel: het dogma dat beleggen altijd een hoger rendement als sparen oplevert is feitelijk onjuist. Beleggen zou niet een negatieve keuze moeten zijn. Ik beleg omdat er geen alternatief is. Beleggen zou je alleen moeten doen als je er ook echt achter staat, zeg maar
pi_79109759
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

SeLang had een interessante opstelling waarin hij op lange termijn aandelen, goud en sparen vergeleek. Ik zeg uit het hoofd dat goud achterbleef, maar sparen en aandelen helemaal niet zover uit elkaar liepen.
Dan moet je nog maar een keer kijken

Je bedoelt waarschijnlijk dit plaatje maar dat is vergeleken vanuit een situatie waar aandelen te duur waren. Slecht uitgangspunt om conclusies op te baseren dus.

Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:52:44 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79109790
Op de lange termijn is het totale rendement op beleggen hoger geweest. De vraag is echter of je meer dan 10 of 20 jaar de tijd hebt.
In ieder geval, dat is tot nu toe altijd zo geweest. Maar ik geloof ook wel dat dit zo is. Rendement en risico zijn immers omgekeerd evenredig.

Als de rente gaat stijgen dan wordt beleggen natuurlijk relatief onaantrekkelijker. Ook nu zou ik nog tekenen voor een vast rendement van 7% zonder risico. Aangezien ik de tijd heb is de beurs voor mij een prima alternatief. (waar ik trouwens ook heel conservatief op een horizontaal of licht stijgende beurs speculeer).

Wat trouwens niet waar is, is dat het "ongunstiger" zou zijn om in te stappen bij een hogere beurs. Natuurlijk had je beter een jaar geleden kunnen instappen, maar conform de efficiënte markt zijn je winstkansen op dit moment precies net zo goed als toen. De absolute stand van de AEX maakt in wezen helemaal niks uit. alles zit ingecalculeerd. Dat is tenminste mijn uitgangspunt.
De enige uitzondering hierop zijn hypes, die moet je vermijden. Maar zelfs dan geldt in principe de efficiënte markt nog. Want een aandeel dat van 5 naar 10 naar 20 is gegaan kan zomaar ook nog naar de 40. En dan naar de 80.
The End Times are wild
pi_79109840
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:52 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Dan moet je nog maar een keer kijken

[ afbeelding ]
ik gaat m'n bril opzetten
quote:
Je bedoelt waarschijnlijk dit plaatje maar dat is vergeleken vanuit een situatie waar aandelen te duur waren. Slecht uitgangspunt om conclusies op te baseren dus.

[ afbeelding ]
tsja, zijn aandelen nu te duur, of niet? Zegutmaar.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:55:01 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79109860
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik gaat m'n bril opzetten
[..]

Aandelen zijn exact juist geprijsd, zou ik zeggen.
The End Times are wild
pi_79109996
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:52 schreef LXIV het volgende:
Op de lange termijn is het totale rendement op beleggen hoger geweest. De vraag is echter of je meer dan 10 of 20 jaar de tijd hebt.
In ieder geval, dat is tot nu toe altijd zo geweest. Maar ik geloof ook wel dat dit zo is. Rendement en risico zijn immers omgekeerd evenredig.
Japan?
quote:
Als de rente gaat stijgen dan wordt beleggen natuurlijk relatief onaantrekkelijker. Ook nu zou ik nog tekenen voor een vast rendement van 7% zonder risico. Aangezien ik de tijd heb is de beurs voor mij een prima alternatief. (waar ik trouwens ook heel conservatief op een horizontaal of licht stijgende beurs speculeer).
bij 7% op solide staatsobligaties stop ik elke cent fijn in staatsobligaties en ga ik als levensberoep cocktails slobberen op een mooi tropisch strand of stranden
quote:
Wat trouwens niet waar is, is dat het "ongunstiger" zou zijn om in te stappen bij een hogere beurs. Natuurlijk had je beter een jaar geleden kunnen instappen, maar conform de efficiënte markt zijn je winstkansen op dit moment precies net zo goed als toen. De absolute stand van de AEX maakt in wezen helemaal niks uit. alles zit ingecalculeerd. Dat is tenminste mijn uitgangspunt.
De enige uitzondering hierop zijn hypes, die moet je vermijden. Maar zelfs dan geldt in principe de efficiënte markt nog. Want een aandeel dat van 5 naar 10 naar 20 is gegaan kan zomaar ook nog naar de 40. En dan naar de 80.
nou ja, neem de beleggert die vanaf 1999 in de markt zit. Is geen moer opgeschoten. Neem de beleggert die in 2002 op de markt is gekomen, die in 2007 afscheid heeft genomen om in 2009 weer z'n tenen in het water te steken.

Een heel verschil. Waar je gelijk hebt dat irrationaliteit geen grenzen kent (niet naar boven, en niet naar beneden trouwens....)
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:59:07 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79110008
quote:

Wat trouwens niet waar is, is dat het "ongunstiger" zou zijn om in te stappen bij een hogere beurs.
Jawel, dat is aantoonbaar ongunstiger.
Heb ik nu al die posts voor niets gedaan?

(tvp)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_79110043
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Historisch gezien zijn ze nu enorm duur. Dat is ook het enige wat mij ervan weerhoudt om niet in te stappen.
Greece
pi_79110103
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

(tvp)
ik zie elke keer die vulkaan op de Filipijnen voor me als ik naar de beurzen kijk
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:03:48 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79110179
quote:

[..]

(tvp)
Ik weet wel dat dat jouw standpunt is, maar daarmee verwerp je in principe de efficiente-markthypothese. En dat is mijn uitgangspunt voor beleggen.

Ook als je naar de grafiek kijkt is het op de LT gewoon altijd verstandig om in te stappen. Dat neemt niet weg dat het uiteraard gunstiger is om op bodems in te stappen en op toppen weer even uit te stappen. Je weet alleen niet wat de bodems en de toppen zijn op het moment zelf.
The End Times are wild
pi_79110273
Ja, zoń kredietcrisis verneukt wel je hele winst, dat klopt inderdaad. Dan is er zelfs over 10 jaar geen sprake meer van winst, al zitten we nu weer 12 maanden in een giga-stijging, op http://en.wikipedia.org/wiki/MSCI_World zijn de rendementen nog best redelijk, maar het is echt het ene jaar -15% en de volgende drie jaar weer +12%.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
1999    25.34%
2000    -12.92%
2001    -16.52%
2002    -19.54%
2003    33.76%
2004    15.25%
2005    10.02%
2006    20.65%
2007    9.57%
2008    -40.33%
2009    30.79%
pi_79110287
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik weet wel dat dat jouw standpunt is, maar daarmee verwerp je in principe de efficiente-markthypothese. En dat is mijn uitgangspunt voor beleggen.

Ook als je naar de grafiek kijkt is het op de LT gewoon altijd verstandig om in te stappen. Dat neemt niet weg dat het uiteraard gunstiger is om op bodems in te stappen en op toppen weer even uit te stappen. Je weet alleen niet wat de bodems en de toppen zijn op het moment zelf.
hangt er vanaf hoe je LT definieert. Waar stond de Japanse beurs 20 jaar geleden?

En Japan is wel redelijk symbool als voorland van de Westerse wereld, dunkt me, althans op middellange termijn.

Ik denk dat JUIST op lange termijn er slechts beperkte kansen zijn, en dat je het vooral van korte termijn moet hebben.
pi_79110317
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:06 schreef ujjain het volgende:
Ja, zoń kredietcrisis verneukt wel je hele winst, dat klopt inderdaad. Dan is er zelfs over 10 jaar geen sprake meer van winst, al zitten we nu weer 12 maanden in een giga-stijging, op http://en.wikipedia.org/wiki/MSCI_World zijn de rendementen nog best redelijk, maar het is echt het ene jaar -15% en de volgende drie jaar weer +12%.
[ code verwijderd ]
2% rendement over 10 jaar, ik heb het voor je doorgerekend.

[edit]2% cumulatief over de hele 10 jaar, welteverstaan, niet 2% per jaar.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:09:08 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79110387
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hangt er vanaf hoe je LT definieert. Waar stond de Japanse beurs 20 jaar geleden?

En Japan is wel redelijk symbool als voorland van de Westerse wereld, dunkt me, althans op middellange termijn.
Tja, Japan is in dat opzicht wel een bijzonder geval. Zijn al die bedrijfswinsten trouwens niet gestegen in die tussentijd? Dan moeten aandelen daar ondertussen toch bijzonder goedkoop zijn.
Ik weet niet wat het dividendrendement van de Nikkei inmiddels is, anders halen de Japanners daar ondertussen hun rendement misschien wel van?
The End Times are wild
pi_79110423
Ja, over de laatste 10 jaar was sparen inderdaad winstgevender geweest (of minder verliesgevend). Want 2% over 10 jaar is ook nog eens zonder de inflatie meegerekend.

Hopelijk komen er nu 10 mooie jaren aan, maar daar kun je van te voren weinig over zeggen. Een kredietcrisis heeft gewoon een grote impact en er is inderdaad weinig garantie.
pi_79110429
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja, Japan is in dat opzicht wel een bijzonder geval. Zijn al die bedrijfswinsten trouwens niet gestegen in die tussentijd? Dan moeten aandelen daar ondertussen toch bijzonder goedkoop zijn.
Ik weet niet wat het dividendrendement van de TSE inmiddels is, anders halen de Japanners daar ondertussen hun rendement misschien wel van?
waarom is dat een bijzonder geval? Combinatie van asset bubbles en vergrijzing. Komt dat bekend voor?

Terwijl de Toyota's en Honda's toch overal over de wereld verspreid zijn.
pi_79110584
quote:

[..]

(tvp)
Dat is aantoonbaar ongunstiger mits je uitgaat van dat geschiedenis zig herhaalt, de markt in wezen niet volledig efficiënt is, etc.

Ik vind alle lange termijn discussies maar lastig hoor. Ik ben het wel eens met LXIV zijn punten, maar ook met die van SeLang. Ik kan alleen niet nog een 5 - 10 jaar wachten om in te stappen. Maar om nu te zeggen dat het niet heel veel uitmaakt waar je in stapt omdat alles in wezen wel is in de prijs zit. Ik weet het niet hoor. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat we nog een hele strontlading over ons heen krijgen de komende 10 jaar voordat we uberhaupt een beetje rustig vaarwater opgaan zoeken.

Over efficiëntie gesproken. Zie hier de CDS rating van een aantal banken afgelopen jaren. Er stond heel wat op springen en als de markt echt efficiënt was geweest waren daar een paar van geknapt

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:14:27 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79110587

Als je op de top bent ingestapt zal het inderdaad nog wel even duren voordat je break-even uit kunt stappen. De stijging van 1975 tot 1990 was natuurlijk ook bizar.
The End Times are wild
pi_79110688
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

waarom is dat een bijzonder geval? Combinatie van asset bubbles en vergrijzing. Komt dat bekend voor?

Japan heeft de QE periode destijds beter doorgestaan dan het gezeik dat wij nu hebben in de 'Westerse' landen. Japan heeft als voordeel ook dat de consumenten populatie niet te vergelijken is met die van Amerika
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
Ik denk dat JUIST op lange termijn er slechts beperkte kansen zijn, en dat je het vooral van korte termijn moet hebben.
QFT! Alleen zul jij wel niet de hele korte termijn bedoelen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:18:31 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79110744
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het is een bijzonder geval omdat het een uniek geval is. Zo'n lange bearmarket zie je nergens anders, toch?

Ik ben ook wel benieuwd wat het effect is wanneer pensioenfondsen netto meer geld uit de markt gaan halen als dat ze er in stoppen.
The End Times are wild
pi_79110747
quote:
Wat trouwens niet waar is, is dat het "ongunstiger" zou zijn om in te stappen bij een hogere beurs. Natuurlijk had je beter een jaar geleden kunnen instappen, maar conform de efficiënte markt zijn je winstkansen op dit moment precies net zo goed als toen.
Dit is toch enorm onlogisch? Je zegt nu dat het even 'waarschijnlijk' is dat een index van 200 naar 300 gaat als een index die van 300 naar 450 gaat met als verschil dat in het tweede geval beleggers 50 punten extra moeten betalen. Als je dit voor waar houdt zeg je gewoon dat beleggers dom zijn.
quote:
Want een aandeel dat van 5 naar 10 naar 20 is gegaan kan zomaar ook nog naar de 40. En dan naar de 80.
Als je gelooft dat een aandeel op korte termijn overprijsd is waarom geloof je dan niet dat het op LT overprijsd kan zijn? Die bewering doe je immers door te zeggen dat het niet uitmaakt waar je instapt.
Greece
pi_79110818
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:18 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Dit is toch enorm onlogisch? Je zegt nu dat het even 'waarschijnlijk' is dat een index van 200 naar 300 gaat als een index die van 300 naar 450 gaat met als verschil dat in het tweede geval beleggers 50 punten extra moeten betalen. Als je dit voor waar houdt zeg je gewoon dat beleggers dom zijn.
Niet als alle rotzooi van afgelopen maanden al in de prijs van de markt zit. Dan is de kans dat we naar 400 net zo groot als dat we naar 300 gaan.
pi_79110868
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Niet als alle rotzooi van afgelopen maanden al in de prijs van de markt zit. Dan is de kans dat we naar 400 net zo groot als dat we naar 300 gaan.
Ik ga als belegger geen 100 punten betalen voor 33,33% rendement als ik voor hetzelfde geld 50% rendement kon maken. Die rotzooi van de afgelopen maanden interesseert me verder weinig.
Greece
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:22:40 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79110872
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:18 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Je stapt in beide gevallen met 1000 euro in, en in beide gevallen behaal je 50% rendement. Het bedrag dat je ter beschikking hebt als je instapt staat toch volkomen los van de stand van de index?
quote:
Als je gelooft dat een aandeel op korte termijn overprijsd is waarom geloof je dan niet dat het op LT overprijsd kan zijn? Die bewering doe je immers door te zeggen dat het niet uitmaakt waar je instapt.
Een aandeel kan best te hoog geprijsd zijn. En een hele index ook. Misschien is de AEX op dit moment wel overprijsd. Maar dat maakt het nog niet zo dat hierdoor de kans op een daling groter is.
The End Times are wild
pi_79110948
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is een bijzonder geval omdat het een uniek geval is. Zo'n lange bearmarket zie je nergens anders, toch?

Ik ben ook wel benieuwd wat het effect is wanneer pensioenfondsen netto meer geld uit de markt gaan halen als dat ze er in stoppen.
Hoe weet je dat het een uniek geval zal blijken te zijn geweest ?
pi_79110995
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:17 schreef sitting_elfling het volgende:

QFT! Alleen zul jij wel niet de hele korte termijn bedoelen
jawel hoor, alleen zonder leverage
pi_79111064
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

jawel hoor, alleen zonder leverage
Grr. Dat ben ik dan weer niet met je eens. Ik blijf er bij dat leverage een prachtmiddel is. (uiteraard voor korte termijn)
pi_79111072
Laten we met z'n allen een miljoen bij elkaar zetten en dan een hele extreme Turbo kopen, en als we winst maken, dan een eiland kopen! Ujjainland. Vanaf dat land tolereren we mafiapraktijken en zo eindigt het allemaal nog goed.
pi_79111122
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:22 schreef LXIV het volgende:
Je stapt in beide gevallen met 1000 euro in, en in beide gevallen behaal je 50% rendement. Het bedrag dat je ter beschikking hebt als je instapt staat toch volkomen los van de stand van de index?
Ja die 50% behaal ik dan omdat andere beleggers bereid zijn meer te betalen voor minder rendement. Aangezien ik die kans kleiner acht, acht ik het ook minder waarschijnlijk dat ik die 50% rendement behaal.
Greece
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:29:28 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79111126
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoe weet je dat het een uniek geval zal blijken te zijn geweest ?
'
Tot nu in ieder geval. Het is trouwens ook zo dat de Nikkei op haar top een uniek geval was. Toen waren de K/W verhoudingen ook uniek in de hele wereld (zo hoog). Evenals de stijging tot die tijd.

Maar wellicht krijgen we dat hier ook. Gelukkig zitten de eerste 10 jaar er al op!
The End Times are wild
pi_79111189
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

'
Tot nu in ieder geval. Het is trouwens ook zo dat de Nikkei op haar top een uniek geval was. Toen waren de K/W verhoudingen ook uniek in de hele wereld (zo hoog). Evenals de stijging tot die tijd.

Maar wellicht krijgen we dat hier ook. Gelukkig zitten de eerste 10 jaar er al op!
Hoe hoog waren de K/W dan?
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:33:14 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79111296
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:29 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ja die 50% behaal ik dan omdat andere beleggers bereid zijn meer te betalen voor minder rendement. Aangezien ik die kans kleiner acht, acht ik het ook minder waarschijnlijk dat ik die 50% rendement behaal.
Die kans is niet kleiner. Jij gaat er vanuit dat de markt niet efficient is en dat mensen nu relatief meer betalen dan een jaar geleden. En dát is dus niet zo!

Ja, je kreeg toen minder stuks aandelen voor je geld. Maar daarentegen was het ervaren risico toen ook weer extreem hoog.
The End Times are wild
pi_79111310
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:27 schreef ujjain het volgende:
Laten we met z'n allen een miljoen bij elkaar zetten en dan een hele extreme Turbo kopen, en als we winst maken, dan een eiland kopen! Ujjainland. Vanaf dat land tolereren we mafiapraktijken en zo eindigt het allemaal nog goed.
Een turbo? Ben je gek De meest extreme turbo's hebben nog steeds miezerige leverage. Zelfs met een hoge leverage CFD kom je nog nergens. Met een 2% stijging op de FTSE100 zit je met een miljoen qua onderpand ongeveer slechts op 30 miljoen winst. Je zult toch echt meer nodig hebben voor een eiland
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:33:37 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79111311
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoe hoog waren de K/W dan?
200 oid? En een divrend van 0,1% ofzo.
The End Times are wild
pi_79111370
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die kans is niet kleiner. Jij gaat er vanuit dat de markt niet efficient is en dat mensen nu relatief meer betalen dan een jaar geleden. En dát is dus niet zo!

Ja, je kreeg toen minder stuks aandelen voor je geld. Maar daarentegen was het ervaren risico toen ook weer extreem hoog.
ik betaal toch zowel absoluut als relatief meer nu? Als ik Fugro kocht voor 19,5, en er nu 46 voor moet aftikken, is dat toch absoluut en realatief meer?
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:40:56 #40
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79111654
tvp
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:41:26 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79111676
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik betaal toch zowel absoluut als relatief meer nu? Als ik Fugro kocht voor 19,5, en er nu 46 voor moet aftikken, is dat toch absoluut en realatief meer?
Ja, dat klopt. Maar jouw 'winstkansen' zijn in mijn visie toch precies gelijk.
The End Times are wild
pi_79111682
quote:

[..]

200 oid? En een divrend van 0,1% ofzo.
maar in jouw redenatie was dat toen een redelijke prijs, toch?
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:41:47 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79111699
Achteraf had je natuurlijk beter kunnen kopen op 19,5. Maar dat is achteraf, dat geldt voor alles.
The End Times are wild
pi_79111722
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Maar jouw 'winstkansen' zijn in mijn visie toch precies gelijk.
nou, dat zijn ze niet. Tenzij Fugro ook naar een K/W van > 40 loopt.
pi_79111747
quote:
Als de P/E stijgt betaal ik wel degelijk meer voor wat ik terug krijg.
quote:
Maar daarentegen was het ervaren risico toen ook weer extreem hoog.
Welk risico zou er moeten zijn? De markten gaan toch niet failliet.
Greece
pi_79111765
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:41 schreef LXIV het volgende:
Achteraf had je natuurlijk beter kunnen kopen op 19,5. Maar dat is achteraf, dat geldt voor alles.
ik geef 19,5 niet zomaar als voorbeeld he

Maar ik had ze beter pas gisteren kunnen verkopen
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:43:26 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79111782
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar in jouw redenatie was dat toen een redelijke prijs, toch?
Het was enorm overgewaardeerd. Maar dat gold ook al toen de Nikkei op 15.000 stond. Je kans op een positief rendement was echter gelijk. Net zo goed was de Nikkei doorgestegen naar de 100.000

Komop mensen, ik hoef de efficiënte markt toch niet uit te leggen?
The End Times are wild
pi_79111831
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het was enorm overgewaardeerd. Maar dat gold ook al toen de Nikkei op 15.000 stond. Je kans op een positief rendement was echter gelijk. Net zo goed was de Nikkei doorgestegen naar de 100.000

Komop mensen, ik hoef de efficiënte markt toch niet uit te leggen?
de efficiente markt zegt niks over mijn winstkansen. Je haalt twee dingen door elkaar denk ik.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:44:28 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79111833
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:42 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Als de P/E stijgt betaal ik wel degelijk meer voor wat ik terug krijg.
[..]

Welk risico zou er moeten zijn? De markten gaan toch niet failliet.
Die perceptie was er toen wel degelijk. Anders hadden mensen toen niet verkocht tegen die koersen.
The End Times are wild
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:48:05 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79111999
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

de efficiente markt zegt niks over mijn winstkansen. Je haalt twee dingen door elkaar denk ik.
Een efficiente markt wil zeggen dat alle beschikbare informatie, risico's en kansen, ingeprijsd zijn in de koers. Dat geldt in principe altijd.

Als gevolg van de efficiente markt zijn de kansen op een stijging of een daling altijd gelijk. In ieder geval in de perceptie van alle beleggers gecombineerd. Zou dat niet zo zijn, dan stijgt of daalt de koers totdat die perceptie weer gelijk is.
The End Times are wild
pi_79112132
Komen we wederom op een heikel punt aan, de EMH, vooralsnog een hypothese dus. Niet bewezen en op meerdere fronten aantoonbaar onjuist. Een huidige mediaan van 15.72 op de historische P/E is echter een vaststaand gegeven. Rara waar ik mijn vertrouwen op baseer.
Greece
pi_79112151
Ja, maar dat is van die theorie dat mensen rationeel zijn. Ik heb zoveel van die theorie verwerkt, maar het gaat in de praktijk gewoon niet op.
pi_79112234
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een efficiente markt wil zeggen dat alle beschikbare informatie, risico's en kansen, ingeprijsd zijn in de koers. Dat geldt in principe altijd.

Als gevolg van de efficiente markt zijn de kansen op een stijging of een daling altijd gelijk. In ieder geval in de perceptie van alle beleggers gecombineerd. Zou dat niet zo zijn, dan stijgt of daalt de koers totdat die perceptie weer gelijk is.
dan wacht ik het liefste tot de perceptie is dat het niet erger kan. Weet ik in ieder geval dat het slechts 1 kant op kan.

Heb ik dan meer kans of niet?
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:54:47 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79112241
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:51 schreef Mendeljev het volgende:
Komen we wederom op een heikel punt aan, de EMH, vooralsnog een hypothese dus. Niet bewezen en op meerdere fronten aantoonbaar onjuist. Een huidige mediaan van 15.72 op de historische P/E earnings is echter een vaststaand gegeven. Rara waar ik mijn vertrouwen op baseer.
De EHM zal nooit bewezen worden. Maar je kunt wel beredeneren dat hij klopt. Het is onzinnig om de EHM in hetzelfde hoekje te plaatsen als TA of anderssoortige onzin.

Toon dan één maal (ipv op meerdere fronten) rationeel aan waar de EHM onjuist is? Dat de P/E historisch hoger of lager lag zegt me ook niet alles, het is in ieder geval géén bewijs.
The End Times are wild
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:55:52 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79112273
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dan wacht ik het liefste tot de perceptie is dat het niet erger kan. Weet ik in ieder geval dat het slechts 1 kant op kan.

Los van het feit dat ik dat zelf ook het liefste doe: Nee. Want ook als het niet meer erger kan (pak begin 2008) waren er net zoveel kopers als verkopers. Al die verkopers dachten dus wél dat het nog erger kon. Anders zouden ze toch niet verkocht hebben?
The End Times are wild
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:57:18 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79112327
Maar zelf geloof ik wel dat je het beste kunt kopen als het bloed door de straten vloeit en kunt verkopen als het Hosanna is. Daar handel ik in ieder geval wel op.

Niemand handelt natuurlijk 100% volgens EMH. Want zelfs stockpicking gaat hier tegenin. Je moet wel een hele koele kikker zijn wanneer je dat allemaal helemaal niks uitmaakt.
The End Times are wild
pi_79112337
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Los van het feit dat ik dat zelf ook het liefste doe: Nee. Want ook als het niet meer erger kan (pak begin 2008) waren er net zoveel kopers als verkopers. Al die verkopers dachten dus wél dat het nog erger kon. Anders zouden ze toch niet verkocht hebben?
Misschien hadden ze geen keus. Hadden zoveel opties geschreven dat ze wel moesten. Ook al wilden ze het liefste hun stukjes onder hun kussen schuiven.
pi_79112355
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:33 schreef sitting_elfling het volgende:
Met een 2% stijging op de FTSE100 zit je met een miljoen qua onderpand ongeveer slechts op 30 miljoen winst. Je zult toch echt meer nodig hebben voor een eiland
http://www.privateislandsonline.com/montukod-island-malaysia.htm

Ik vind deze anders wel geslaagd voor 30M
Greece
pi_79112369
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In 2005-2007 dachten ze dat het ergste nu wel voorbij was, En toen, de kredietcrisis. Niemand ziet dat soort dingen gewoon aankomen en in principe blijken nu achteraf de aandelen bij AEX=200 flink ondergewaardeerd en bij AEX=800 flink overgewaardeerd, maar "The market can stay irrational longer than you can stay solvent - Keynes".

Hetzelfde met theorieen over het wegwerken van je risico door het spreiden van je aandelen in combinatie met exact dezelfde winstverwachting. Dit gaat alleen op als bij een recessie één partij 20% beter draait en een andere partij 20% slechter, of 10% slechter, maar dan kun je dus daadwerkelijk dezelfde rendementen hebben met lager risico.
pi_79112401
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:57 schreef LXIV het volgende:
Maar zelf geloof ik wel dat je het beste kunt kopen als het bloed door de straten vloeit en kunt verkopen als het Hosanna is. Daar handel ik in ieder geval wel op.

Niemand handelt natuurlijk 100% volgens EMH. Want zelfs stockpicking gaat hier tegenin. Je moet wel een hele koele kikker zijn wanneer je dat allemaal helemaal niks uitmaakt.
het gaat er meer om met welk gevoel van comfort ik koop. En ik voel me, bij gelijke bedrijfsomstandigheden, prettiger bij een Fugro op 19,5 dan op 46. Want hun business is in 1 jaar slechts marginaal verandert.
pi_79112432
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:54 schreef LXIV het volgende:
Toon dan één maal (ipv op meerdere fronten) rationeel aan waar de EHM onjuist is?
Als er een overnameprijs wordt aangekondigd die 2x boven de marktwaarde op de beurs ligt. Dat alleen al komt regelmatig voor.
Greece
  zaterdag 13 maart 2010 @ 23:00:15 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79112464
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Misschien hadden ze geen keus. Hadden zoveel opties geschreven dat ze wel moesten. Ook al wilden ze het liefste hun stukjes onder hun kussen schuiven.
Of kregen ze margin-calls. . Ok, in zo'n paniekgolf is het goed zaken doen, misschien dat dit soort momenten waarop computers op hol slaan en gaan verkopen en er veel margin-calls ontstaan een moment dat de EMH eventjes verminderd van toepassing is!
The End Times are wild
pi_79112526
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:54 schreef LXIV het volgende:
Dat de P/E historisch hoger of lager lag zegt me ook niet alles, het is in ieder geval géén bewijs.
Jawel. De inverse van de mediaan is bijna exact gelijk aan het behaalde reele jaarlijkse rendement op de lange termijn. Een beter argument zul je nergens vinden.
Greece
pi_79112547
En dividend is ook niet in de aandelenmarkt verwerkt.
pi_79112609
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 23:02 schreef ujjain het volgende:
En dividend is ook niet in de aandelenmarkt verwerkt.
Waarom beweer je dit zo stellig? Het is namelijk pure onzin.
Greece
  zaterdag 13 maart 2010 @ 23:04:12 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79112610
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:59 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Als er een overnameprijs wordt aangekondigd die 2x boven de marktwaarde op de beurs ligt. Dat alleen al komt regelmatig voor.
Zo'n bod staat los van de markt. Want het is eenzijdig, dan gaat zo'n bedrijf dat zo'n bod doet berekenen hoeveel ze kunnen opbrengen. Daar komen economen, computers en ego's aan te pas. Maar niet de markt.

Dat kon je wel zien met het bod op ABN! Alles speelde daar een rol, vooral die ego's. Maar niet de marktprijs. Er is dus als gevolg daarvan veel te veel voor betaald, met alle gevolgen van dien. Maar de markt zelf is gewoon efficiënt gebleven.
The End Times are wild
  zaterdag 13 maart 2010 @ 23:11:33 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79112850
Los van dat: mijn uitgangspunt is dat de markt efficiënt is. Dat wil dus niet zeggen dat ik altijd zo handel. Ook ik probeer gebruik te maken van de hypes, omhoog of omlaag. Ook ik doe aan stockpicking.
En ik geloof ook wel dat er edges zijn waarop de handelen valt, zover ze nog niet ontdekt zijn. Als particulier ontbreekt het me echter aan de middelen om hier effectief gebruik van te maken, dan ga ik nat op de transactiekosten. Ik geloof niet dat er een edge aanwezig is waarbij ik mijn transactiekosten van Alex eruit kan halen. Misschien wel voor de grote jongens. En ik geloof dat die edges tegenwoordig allemaal op de extreem korte termijn liggen, waar ik dus ook niks mee kan.
The End Times are wild
pi_79112979
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 23:04 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Waarom beweer je dit zo stellig? Het is namelijk pure onzin.
Ik dacht dat ik had gereageerd. Dividend is wel verwerkt in de koers van een aandeel, maar je zult het niet terugzien in de stijging van de aandelen in grafieken, rendement dat je wel maakt als je je dividend het direct weer investeert.
pi_79114078
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:48 schreef LXIV het volgende:

Er zit m.i. nogal een discrepantie tussen wat je hier over de aandelenmarkt zegt, en hoe je naar de huizenprijzen kijkt. Van die laatste zeg je toch (net als ik) dat die zo hoog opgelopen zijn omdat er zo soepel en zo veel gefinancierd kon worden?

Ik geloof graag dat aandelen, ten opzichte van elkaar, op grond van de beschikbare informatie 'fair' geprijsd zijn; net zoals de prijzen van huizen met elkaar in evenwicht zijn.

Maar dat de beleggingsklasse 'aandelen' als geheel correct geprijsd is, daar geloof ik niets van. Net als met de huizenmarkt spelen er allerlei externe factoren mee die voor mij maken, dat aandelen als klasse momenteel te duur en vooral ook veel te riskant zijn.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 23:56:52 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79114306
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 23:50 schreef dvr het volgende:

[..]

Er zit m.i. nogal een discrepantie tussen wat je hier over de aandelenmarkt zegt, en hoe je naar de huizenprijzen kijkt. Van die laatste zeg je toch (net als ik) dat die zo hoog opgelopen zijn omdat er zo soepel en zo veel gefinancierd kon worden?

Ik geloof graag dat aandelen, ten opzichte van elkaar, op grond van de beschikbare informatie 'fair' geprijsd zijn; net zoals de prijzen van huizen met elkaar in evenwicht zijn.

Maar dat de beleggingsklasse 'aandelen' als geheel correct geprijsd is, daar geloof ik niets van. Net als met de huizenmarkt spelen er allerlei externe factoren mee die voor mij maken, dat aandelen als klasse momenteel te duur en vooral ook veel te riskant zijn.
Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen beide markten:
Op de eerste plaats heb je aandelen alleen maar vanwege het rendement. Verder heb je er helemaal niks aan. Een huis heb je primair om in te wonen, en is het secundair ook nog een goede investering gebleken.
De beslissing om een aandeel te verkopen of te kopen hangt dus zuiver af van je idee of de prijs gaat stijgen of niet. bij huizen is dat heel anders. Bijna niemand verkoopt zijn huis omdat hij verwacht dat de prijs ervan gaat dalen. Er zijn ook mensen die verwachten dat de huizenprijzen gaan dalen, maar toch kopen. Gewoon omdat ze een huis willen hebben. Met aandelen doet niemand dat.

Ten tweede zijn aandelen allemaal identiek (van hetzelfde bedrijf) en huizen allemaal uniek. Dit maakt de handel ook minder transparant (en dus efficient). En ten derde is de huizenmarkt veel minder liquide dan de aandelenmarkt.

Allemaal oorzaken waarom de huizenmarkt niet efficiënt is en de aandelenmarkt wel.

Hoe meer mensen er van overtuigd zijn dat aandelen te duur zijn, hoe liever ik ze koop. Het wordt pas uitkijken als iedereen roept dat de enige weg omhoog is. Stocks climb best against a wall of sorrow.
The End Times are wild
pi_79114687
daarentegen kopen pensioenfondsen en ander indexgerelateerde vehikels aandelen puur omdat ze gelden volgens een bepaalde asset mix moeten beleggen, zonder dat ze het in wezen wat uitmaakt of de markt omhoog of omlaag gaat, zolang hun rendement maar gelijk aan de markt is.

Ze slaan wel massaal aan het verkopen als hun dekkingsgraad aan gort gaat, ook als ze denken dat de markt danig ondergewaardeerd is.

Daar lopen dan nog wat speculanten a la GS rond, wiens handel het is om markten te laten overdrijven, en te profiteren van geforceerde transacties van derden.

Ook niet bepaald efficient.
  zondag 14 maart 2010 @ 00:13:30 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79114893
quote:
Op zondag 14 maart 2010 00:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
daarentegen kopen pensioenfondsen en ander indexgerelateerde vehikels aandelen puur omdat ze gelden volgens een bepaalde asset mix moeten beleggen, zonder dat ze het in wezen wat uitmaakt of de markt omhoog of omlaag gaat, zolang hun rendement maar gelijk aan de markt is.

Ze slaan wel massaal aan het verkopen als hun dekkingsgraad aan gort gaat, ook als ze denken dat de markt danig ondergewaardeerd is.

Ook niet bepaald efficient.
De vraag is of dit de marktefficientie zelf verstoord. Het kopen voor de asset-mix maakt denk ik niet zoveel uit, verkopen als de dekkingsgraad aan gort gaat wel denk ik.

Waar het me om gaat is dat de kans op stijging van de koersen altijd net zo groot is als de kans op daling. Dat is niet de EMH zelf maar wel een direct gevolg hiervan.

Als je bijvoorbeeld oppervlakkig naar TA kijkt klinkt dat allemaal best wel plausibel. Veel van die steunlijnen en patronen kun je ook gewoon zien in de grafieken. Ga je echter zelf grafieken volstrekt willekeurig genereren, dan zie je eenzelfde soort patronen terug. Dan zou je zweren dat je een uptrend ziet, terwijl het echt niks meer is dan een randomgenerator. Heel leerzaam om eens op te zetten.
Verklaart ook waarom een daggrafiek zoveel kan lijken (qua patroon) op een meerjarige grafiek. Het zijn gewoon een soort fractals, met eindeloze iteratie.
The End Times are wild
pi_79115145
Dit is een wat een overtrokken resultaat maar als ik de AEX/Mid & Smallcap aandelen van de AEX in 3 groepen gooi op basis van de prijs gedeeld door de gerapporteerde earnings (p/e) krijg ik het volgende...

Ik deel de +- 90 aandelen in 3 groepen. Kleiner dan 10, tussen 10 en 20, en 20 en groter. P/E gebaseerd op de laatste 3 maand. Per groep bekijken we de YTD return. En per YTD return verdelen we de 3 P/E groepen nogmaals 3 keer. We kijken naar gemiddelde YTD in de groep. We wegen op basis van marktkapitalisatie in de groep. Des te zwaarder des te hoger wordt de return per dat aandeel in de groep meegerekend. En de P/E groep wordt op basis van de P/E nog eens onderverdeelt. Immers een P/E van 1 "lijkt" meer ondergewaardeerd te zijn dan een P/E van 5. In de groep van P/E van 0 - 10 krijgt de laagste P/E een hogere waardering in de return berekening.

Natuurlijk ontzettend verwaterd (ook al zitten er meer dan 80 aandelen in de 3 groepen). Logisch dat de weging puur op P/E in de laagste P/E groep negatief is. Erg lage P/E kan namelijk ook een indicatie geven over een slecht rot bedrijf. En een hoge P/E is geen probleem bij bedrijven met hoge marktkapitalisatie, maar ook dat is geen nieuws Opvallend dat de 'fair value' groep de enige is die gemiddeld genomen hoger dan het rendement van de AEX liep?
  zondag 14 maart 2010 @ 00:22:09 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79115174
Ik wil trouwens helemaal niet beweren dat de aandelenmarkt de komende 10 jaar zeker gaat stijgen hoor! Dat zou volledig in tegenspraak zijn met alles wat ik hier verteld heb!

Ik geloof enkel dat je gemiddeld meer rendement hebt met een aandelenportefeuille. Maar misschien niet de komende 10 jaar, wie weet. Dat de afgelopen 10 jaar slecht waren verandert daar helemaal niks aan. Bewezen is in ieder geval wel (empirisch) dat een beleggingshorizon van 10 jaar te kort is voor aandelen!
The End Times are wild
pi_79115277
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 23:56 schreef LXIV het volgende:

Allemaal oorzaken waarom de huizenmarkt niet efficiënt is en de aandelenmarkt wel.
Daar valt wel wat op af te dingen, maar niet op deze late avond

Hoe dan ook vind ik dat de aandelenmarkt nu echt overgewaardeerd is, niet alleen omdat hij volgens gangbare waarderingsnormen als P/E aan de hoge kant staat, maar vooral omdat die normen nu eigenlijk nauwelijks toepasbaar zijn. Wat is winstpotentie in een economie die al tot zijn nek met krediet en productaanbod verzadigd is? Waar consumenten hun inkomsten en vermogen achteruit zien gaan en hun schulden zien oplopen en dus maar niet willen besteden? Waar de weinige 'groei' geheel op overheidsuitgaven teruggevoerd kan worden? Hoeveel is de balans van een bedrijf nog waard als het normaal is dat assets 20-40% overgewaardeerd worden, of dat schulden en risico's boekhoudkundig onder het tapijt geveegd worden? Hoeveel beleggers zitten in aandelen alleen omdat de rente zo laag is, of alleen omdat ze recente verliezen hopen te compenseren? Etc. Het zijn rare tijden..
pi_79115395
quote:
Op zondag 14 maart 2010 00:26 schreef dvr het volgende:

[..]
Etc. Het zijn rare tijden..
Dat zegt m'n opa ook altijd. En dan heb ik gemiddeld genomen nog zo'n 60 jaar te gaan in deze wereld. Dat zal me nog wat worden dan
  zondag 14 maart 2010 @ 07:23:33 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79118426
quote:
Op zondag 14 maart 2010 00:26 schreef dvr het volgende:

[..]

Daar valt wel wat op af te dingen, maar niet op deze late avond

Hoe dan ook vind ik dat de aandelenmarkt nu echt overgewaardeerd is, niet alleen omdat hij volgens gangbare waarderingsnormen als P/E aan de hoge kant staat, maar vooral omdat die normen nu eigenlijk nauwelijks toepasbaar zijn. Wat is winstpotentie in een economie die al tot zijn nek met krediet en productaanbod verzadigd is? Waar consumenten hun inkomsten en vermogen achteruit zien gaan en hun schulden zien oplopen en dus maar niet willen besteden? Waar de weinige 'groei' geheel op overheidsuitgaven teruggevoerd kan worden? Hoeveel is de balans van een bedrijf nog waard als het normaal is dat assets 20-40% overgewaardeerd worden, of dat schulden en risico's boekhoudkundig onder het tapijt geveegd worden? Hoeveel beleggers zitten in aandelen alleen omdat de rente zo laag is, of alleen omdat ze recente verliezen hopen te compenseren? Etc. Het zijn rare tijden..
Jij vindt dat, maar de markt is het niet met je eens. En de markt heeft altijd gelijk.
The End Times are wild
pi_79126124
quote:
Op zondag 14 maart 2010 00:22 schreef LXIV het volgende:
Ik wil trouwens helemaal niet beweren dat de aandelenmarkt de komende 10 jaar zeker gaat stijgen hoor! Dat zou volledig in tegenspraak zijn met alles wat ik hier verteld heb!

Ik geloof enkel dat je gemiddeld meer rendement hebt met een aandelenportefeuille. Maar misschien niet de komende 10 jaar, wie weet. Dat de afgelopen 10 jaar slecht waren verandert daar helemaal niks aan. Bewezen is in ieder geval wel (empirisch) dat een beleggingshorizon van 10 jaar te kort is voor aandelen!

1987-2010 - 23 jaar.
Koers toen 1000, koers nu 3925.
(iemand moet de stijging berekenen, ik kom er niet uit:P)
Maar het is allemaal zo relatief als er over 10 jaar zelfs een enorme afwijking is, in dit geval door een recessie, maar zou zo maar weer kunnen gebeuren over 5 of 10 jaar, net zo erg.
pi_79127096
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:28 schreef ujjain het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
1987-2010 - 23 jaar.
Koers toen 1000, koers nu 3925.
(iemand moet de stijging berekenen, ik kom er niet uit:P)
Maar het is allemaal zo relatief als er over 10 jaar zelfs een enorme afwijking is, in dit geval door een recessie, maar zou zo maar weer kunnen gebeuren over 5 of 10 jaar, net zo erg.
is iets meer dan 6% samengesteld per jaar.

Ik vermoed als je een staatje van de depositio rentes zou maken, deze over deze periode niet zoveel anders uitkomen, obligaties idem.
  zondag 14 maart 2010 @ 15:00:02 #80
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79127339
tvp
Bedankt Hans.
pi_79127656
Voor iedereen die denkt dat de beurs de komenden maanden tot jaren omhoog zal gaan, wat is de zwaarst wegende achterliggende gedachte die dit ondersteunt?

Voor elk fundamentele reden waarom we omhoog kunnen schieten kan ik wel 5 redenen bedenken waarom we naar beneden zouden moeten.
pi_79128218
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

is iets meer dan 6% samengesteld per jaar.

Ik vermoed als je een staatje van de depositio rentes zou maken, deze over deze periode niet zoveel anders uitkomen, obligaties idem.
inderdaad, de crisis maakt ons wel duidelijk hoe relatief alles is, aandelenmarkt gemiddeld 10% per jaar winst? Misschien over de laatste 40 jaar, maar zelfs niet over de laatste 25 jaar door de crisis.

Indien je durft te gokken of het feit dat de komende 20 jaar er geen crash meer van dit formaat zal komen, dan zal 10% wel haalbaar kunnen zijn. Ik ga iig wel investeren in aandelen, maar alle pre-2000 wijsheid gaat er blind vanuit dat de aandelen markt gemiddeld flink stijgt met wat fluctuaties. We kunnen zeggen zeggen dat het nu één en al fluctuatie is en het ERG lang gaat duren voordat we weer op het toppunt zitten van toen.

Ik heb nog een boekje van m'n mam hier liggen, zij koopt graag goedkoop oude boekjes, met hopeloos verouderde informatie, maar hierin adviseren ze indexbeleggen omdat je dan met nauwelijks risico jaarlijks 10% meer krijgt en als je dan 30 jaar niet aan je 10.000 zit, dan heb je zonder iets te doen 1,1^30 = 175.000 of zelfs meer als je genoeg spaart->investeert.

In mijn ogen is sparen voor een mafiaeiland het verstandigste dat we nu kunnen doen.
pi_79128384
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:23 schreef ujjain het volgende:

[..]
Indien je durft te gokken of het feit dat de komende 20 jaar er geen crash meer van dit formaat zal komen, dan zal 10% wel haalbaar kunnen zijn. Ik ga iig wel investeren in aandelen, maar alle pre-2000 wijsheid gaat er blind vanuit dat de aandelen markt gemiddeld flink stijgt met wat fluctuaties. We kunnen zeggen zeggen dat het nu één en al fluctuatie is en het ERG lang gaat duren voordat we weer op het toppunt zitten van toen.
Gokken dat er komende 20 jaar geen crisis meer komt is risico voller dan alles op 1 turbo zetten Als we de komende 20 jaar geen crisis meer van dit formaat krijgen spoel ik al mijn geld de wc door
pi_79129629
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:09 schreef sitting_elfling het volgende:
Voor iedereen die denkt dat de beurs de komenden maanden tot jaren omhoog zal gaan, wat is de zwaarst wegende achterliggende gedachte die dit ondersteunt?
Ik denk dat niet, maar..

- Korte termijn: als gerapporteerde 'groei' aanhoudt, zo ook het vertrouwen in de beurs
- Een beurscrash zou fatale gevolgen kunnen hebben voor zowel het financiële stelsel als de economie. Dat zullen 'ze' niet toelaten.
- De Amerikaanse en Europese overheden blijven hun tekorten laten oplopen. Dat is inflatoir en geld uit de obligatiemarkt zal in aandelen vluchten.
- FED kan rente op bankreserves verlagen en overmatige bankreserves in aandelenmarkt jagen (want aan particulieren/bedrijven lenen doen banken niet)
pi_79129763
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik denk dat niet, maar..

- Korte termijn: als gerapporteerde 'groei' aanhoudt, zo ook het vertrouwen in de beurs
- Een beurscrash zou fatale gevolgen kunnen hebben voor zowel het financiële stelsel als de economie. Dat zullen 'ze' niet toelaten.
- De Amerikaanse en Europese overheden blijven hun tekorten laten oplopen. Dat is inflatoir en geld uit de obligatiemarkt zal in aandelen vluchten.
- FED kan rente op bankreserves verlagen en overmatige bankreserves in aandelenmarkt jagen (want aan particulieren/bedrijven lenen doen banken niet)
Alleen die 2e stelling ben ik het niet mee eens. Het niet toelaten van crisissen zijn overheden ronduit slecht in Alles wat ze zo'n beetje doen werkt averechts.

Wat te denken van Griekenland? Bail out van de Grieken? Dit zal sowieso een ondersteuning zijn voor de EU. En hopelijk ook gedragen worden door Amerika. Gerapporteerde winsten zullen denk ik gegarandeerd blijven stijgen mits de rente nog een poosje laag blijft staan kunnen we nog rustig verder stijgen. Op het moment dat ze gaan morrelen aan de rente krijgen we weer problemen.
pi_79132131
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Gokken dat er komende 20 jaar geen crisis meer komt is risico voller dan alles op 1 turbo zetten Als we de komende 20 jaar geen crisis meer van dit formaat krijgen spoel ik al mijn geld de wc door
Even vereeuwigen .
pi_79137789
Weet er iemand wat er gebeurd met betalingen (in de vorm van premie, coupon, dividend etc) als je short gaat op obligaties met coupons of op CDS in secundaire markten?

Als je short gaat op een aandeel en die aandeel keert dividend uit, dan moet je als shorter dokken. Maar wat met die anderen?
pi_79142899
We gaan tweemaal in de extreemste turbo's in 31-black style om ons mafiaeiland te kopen zeg ik! Wie doet er mee voor ¤10.000?
31-black style: http://www.southpark.nl/clips/sp_vid_104243/
pi_79147143
Iemand die nog op posities bezit van over het weekend? Sprintertjes? Turbo's? CFDs? De hoeveelheid day traders lijkt met de week minder te worden. Ik zal vast niet de enige zijn.
pi_79148900
quote:
'Griekenland slechts topje ijsberg'
14 03 10 - 19:13
De crisis in Griekenland is slechts één dominosteen, waarvan er door te hoge schulden nog vele kunnen volgen. Dat zegt Marc van Heel, directeur Benelux van ’s werelds grootste obligatiebelegger Pimco, zondag in het tv-programma Buitenhof.

Voor Van Heel is de situatie in Griekenland een signaal dat er iets fundamenteel mis is in de overheidsfinanciën van een groot aantal landen. “Het probleem is veel breder, in vrijwel alle Europese landen zie je overheidstekorten snel oplopen”. De Pimco-directeur ziet “enorm problemen” om al deze schulden af te betalen. Dit geldt in het bijzonder voor ‘zorgenkinderen’ als Griekenland, Portugal, Spanje en Ierland.

Eerste dominosteen
Griekenland is de eerste dominosteen, een topje van de ijsberg, stelt Van Heel. “Hoe geloofwaardig is het voor een belegger om erop te vertrouwen dat het allemaal wel goed komt?”, vraagt hij zich af. Van Heel blijft - i.t.t. pensoenfonds ABP - voorlopig weg van Griekse T-bonds. Te riskant. Kritiek op speculerende hedgefunds vind hij overdreven. “Kernprobleem is ongezonde situatie in Griekenland”. De markt voor credit default swaps (CDS) zou bovendien relatief beperkt zijn.

De financiële crisis wordt volgens Van Heel veroorzaakt door oplopende schulden en het onvermogen van overheden daar iets aan te doen, niet door toenemende speculatie. “Als je naar de wereldhandel als geheel kijkt komt 40% van de wereldeconomie uit landen met begrotingstekorten van meer dan 10%. Over de afgelopen 30 jaar schommelde dat percentage tussen de nul en vijf procent”.
Link naar artikel en video
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=572
  zondag 14 maart 2010 @ 22:21:15 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79149183
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:09 schreef sitting_elfling het volgende:

Voor elk fundamentele reden waarom we omhoog kunnen schieten kan ik wel 5 redenen bedenken waarom we naar beneden zouden moeten.
Tot nu toe is de beurs iedere keer na een crash gestegen.

(resultaten uit het verleden...)
The End Times are wild
pi_79149594
quote:
Op zondag 14 maart 2010 22:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat je hier zegt is in wezen dat alle intraday traders zo'n beetje uitgerookt zijn . Technisch rinkelen er al een poosje om te shorten en continu worden daar mensen op gelynched.

Zelfs met derivaten is het slim om altijd lichtjes long te zitten Ik twijfel alleen of ik mijn aandelen portefeuille moet uitbreiden als we boven de Januari highs blijven.
  maandag 15 maart 2010 @ 00:51:57 #93
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_79156128
tvp
The more debt, the better
pi_79157253
Zo als het er nu uit ziet gaan we morgen rood openen! De futures tonen namelijk allemaal 1 kleur. Rood! Hopelijk is dat na een aantal uur slaap omgetoverd in groen!
pi_79157389
quote:
Op maandag 15 maart 2010 00:51 schreef flyguy het volgende:
tvp
pi_79159354
quote:
Op zondag 14 maart 2010 22:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

en na iedere stijging weer gecrasht
  maandag 15 maart 2010 @ 11:14:04 #97
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79161805
quote:
Op zondag 14 maart 2010 22:26 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]
Zelfs met derivaten is het slim om altijd lichtjes long te zitten Ik twijfel alleen of ik mijn aandelen portefeuille moet uitbreiden als we boven de Januari highs blijven.
eerst maar eens daar komen.
  maandag 15 maart 2010 @ 12:08:25 #98
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79163673
Even een vraagje:

Kun je dividend belasting altijd terug vragen/krijgen of alleen als je inkomsten in box 1 hebt?
  maandag 15 maart 2010 @ 12:41:42 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79164816
Je kunt het altijd terugvragen. Je betaalt immers al vermogensbelasting
The End Times are wild
  maandag 15 maart 2010 @ 13:15:09 #100
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79165969
Ook als je onder de grens zit in box 3?
pi_79166638
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:15 schreef AQuila360 het volgende:
Ook als je onder de grens zit in box 3?
ja, dan krijg je in principe een negatieve aanslag.

Of je dat wil hangt wellicht een beetje van de hoogte af. Eens een aangifte doen, houdt wel in dat je in het systeem zit, en aangifte gaat blijven doen

Dus als het een klein bedrag is zou ik overwegen om geen aangifte te doen, en nog even van de rust te genieten
pi_79166822
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dus als het een klein bedrag is zou ik overwegen om geen aangifte te doen, en nog even van de rust te genieten
Wat bedoel je met genieten van de rust? Moedwillig geen vermogensbelasting betalen als je marginaal buiten je box valt?
Greece
  maandag 15 maart 2010 @ 13:44:41 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79167069

vermogensbelasting

Mijn reisverslagen
pi_79167270
Morgen is de deadline voor de Grieken om de zaakjes beter op orde te hebben en morgen wordt (waarschijnlijk?) de rente verhoogd?

Vandaag in ieder geval troosteloze saaie dag of je had aandelen pharming moeten hebben. Het is wachten op morgen.
pi_79167325
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:44 schreef SeLang het volgende:

vermogensbelasting

maandag 15 maart 2010 @ 13:52:22 #106
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_79167370
Vermogensrendementsheffing
  maandag 15 maart 2010 @ 13:53:27 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79167420
Dat maakt toch niks uit? Het gaat erom dat je die dividendsbelasting al betaald hebt.
The End Times are wild
  maandag 15 maart 2010 @ 13:54:30 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79167463
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:51 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Geen last van gelukkig. Met de uitgespaarde vermogensbelasting woon ik hier gratis.
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 15 maart 2010 @ 13:56:11 #109
862 Arcee
Look closer
pi_79167531
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:50 schreef sitting_elfling het volgende:
Vandaag in ieder geval troosteloze saaie dag
Zo gaat het al een tijdje nu.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_79167539
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen last van gelukkig. Met de uitgespaarde vermogensbelasting woon ik hier gratis.
Ik dacht al, jij hebt helemaal geen last van die belasting. ivm met de belachelijke wetgeving van de UK .
pi_79167660
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:38 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Wat bedoel je met genieten van de rust? Moedwillig geen vermogensbelasting betalen als je marginaal buiten je box valt?
moedwillig geen teruggaaf vragen van belasting die je eigenlijk terug zou mogen vragen.

er is namelijk in dit geval geen verplichting om aangifte te doen.
pi_79167790
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:56 schreef Arcee het volgende:

[..]

Zo gaat het al een tijdje nu.
Don't get me wrong. Er is niks mis met saaie markten, maar beetje volatiliteit zorgt vaak voor wat meer scherpte En hopelijk morgen wat vuurwerk. Betwijfel het though
pi_79168425
mijn god, gelukkig maar dat jullie niet in de good ole days belegden. Wat hadden jullie DAT saai gevonden als jullie 0,7% op een dag al saai vinden.....
pi_79168480
http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax

WOAH, ik dacht dat we in Nederland hoge heffingen hadden

edit: bij nader inzien is het nog steeds hoog
Greece
pi_79169129
quote:
Op maandag 15 maart 2010 14:19 schreef Mendeljev het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax

WOAH, ik dacht dat we in Nederland hoge heffingen hadden

edit: bij nader inzien is het nog steeds hoog
in de regel is capital gains tax in aanvulling op belastbaarheid van inkomsten uit kapitaal, zoals rente, dividend etc.

Kortom: NL is vrij lief voor kapitaal in vergelijking met vrij veel landen.

Als het volgende kabinet een inkomstenbron wil aanboren, lijkt me een capital gains tax nogal voor de hand te liggen. Zodat jullie turbo tijgers ook belasting betalen over jullie excessieve inkomsten
  maandag 15 maart 2010 @ 14:39:28 #116
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79169189
Het blijft echter compleet belachelijk dat je belasting betaalt over geld waar al belasting over is betaald.
Bedankt Hans.
pi_79169245
Ah op WS zijn ze al wakker
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  maandag 15 maart 2010 @ 14:49:36 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79169601
quote:
Op maandag 15 maart 2010 14:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Als het volgende kabinet een inkomstenbron wil aanboren, lijkt me een capital gains tax nogal voor de hand te liggen. Zodat jullie turbo tijgers ook belasting betalen over jullie excessieve inkomsten
Ik denk dat ze hier nog even mee wachten want ze willen op de bodem instappen

AEX=150 --> AEX=300 belasten tegen 30%, dat is aardig wat geld...
Mijn reisverslagen
pi_79169921
quote:
Op maandag 15 maart 2010 14:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk dat ze hier nog even mee wachten want ze willen op de bodem instappen

AEX=150 --> AEX=300 belasten tegen 30%, dat is aardig wat geld...
als ze een wakkere ziel op het ministerie van financien hebben, hedgen ze de belastingopbrengst

Ik zeg: LXIV voor stas!
pi_79176533
dit is een goede pullback om te kopen
pi_79177017
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:30 schreef deenigeechteTS het volgende:
dit is een goede pullback om te kopen
echt waor, 1,3% pullback op year high?

maak me geeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek!
  maandag 15 maart 2010 @ 17:44:08 #122
295573 hb7525
mooi weer vandaag
pi_79177065
quote:
Op maandag 15 maart 2010 14:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
Dan moet men verliezen ook aftrekbaar maken, nou dat zal wat worden, voer voor belastingconsulenten
pi_79177086
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:44 schreef hb7525 het volgende:

[..]

Dan moet men verliezen ook aftrekbaar maken, nou dat zal wat worden, voer voor belastingconsulenten
kommaaropmetdatvoer

overigens is de grap dat capitalgainslosses alleen verrekenbaar zijn met toekomstige capitalgains Rien ne va plus, maar de overheid verliest nooit

[ Bericht 3% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 15-03-2010 17:50:03 ]
pi_79180476
quote:
Op maandag 15 maart 2010 12:08 schreef AQuila360 het volgende:
Even een vraagje:

Kun je dividend belasting altijd terug vragen/krijgen of alleen als je inkomsten in box 1 hebt?
Dividend belasting terugvragen is een kwestie van box 3 (inkomsten uit sparen en beleggen). Dat kan dus ook als je geen inkomsten hebt in box 1.

Echter, een box 3 aanslag is altijd nihil of meer. Als je onder het heffingsvrije vermogen (ongeveer 20.000) zit, dan betaal je niets in box 3, maar je krijgt ook geen negatieve aanslag en dus geen geld terug.

Als je het helemaal zeker wilt weten voor je persoonlijke situatie, dan raad ik aan om het belasting aangifte programma even te downloaden en in te vullen. De software leidt je vrij snel naar het uiteindelijke belastingbedrag. Ook zijn de helpteksten leerzaam.
  maandag 15 maart 2010 @ 19:51:19 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79181679
quote:
Op maandag 15 maart 2010 14:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als ze een wakkere ziel op het ministerie van financien hebben, hedgen ze de belastingopbrengst

Ik zeg: LXIV voor stas!
De belastingen hedgen? Ik denk dat dit niet mee zal vallen, want de hoogte van de belasting hebben we zelf in de hand, dus wie wil daar nu tegen hedgen? Ik zal vanavond eens nadenken over een mooie methode.

Helaas is Nederland te klein om Reaganomics toe te passen. Want het aanzwengeleffect is relatief gering voor de schulden die je aangaat. Wat dat betreft was de houding van het kabinet om niet al te gek te doen met stimulerende maatregelen en Duitsland en Frankrijk er voor op te laten draaien best wel slim.
The End Times are wild
pi_79192869
Ik neem aan dat morgen iedereen verwacht dat het rente besluit onveranderd blijft?
pi_79193464
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_79203692
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
maak me geeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek!
Greece
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:12:28 #129
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79206921
quote:
AMSTERDAM (AFN) - ,,Wat opvalt aan de presentatie van de nieuwe strategie van Shell is dat topman Peter Voser heel expliciet is in het doen van voorspellingen'', zegt analist Peter Heijen van zakenbank Theodoor Gilissen. En dat is volgens Heijen ,,heel sterk''.

,,Voser geeft concrete doelstellingen waar het bedrijf op kan worden afgerekend'', aldus de analist. Heijen rekende er al op dat het sterke doelstellingen zouden zijn. ,,Het is een goed- nieuws-show, en dat het dat zou worden, werd al verwacht''. Voser bevindt zich volgens Heijen in een ,,warm nest'' dat door voormalig topman Jeroen van der Veer is gemaakt. Van der Veer, die afgelopen zomer vertrok, ,,heeft al die nieuwe projecten opgestart'', aldus Heijen.

Volgens de analist zijn de goede vooruitzichten nog niet in de waarde van het aandeel Shell ingeprijsd. Shell is ondergewaardeerd, zegt Heijen, die een buy-advies en een koersdoel van 27 euro hanteert.
Ik heb 2/3 van mijn geld in Shell zitten maar hier is dat geloof ik niet zo populair toch?

Waarom is dat eigenlijk? Want ze hebben ook een leuk dividend dus dan levert het sowieso toch wat op?
pi_79207092
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik heb 2/3 van mijn geld in Shell zitten maar hier is dat geloof ik niet zo populair toch?

Waarom is dat eigenlijk? Want ze hebben ook een leuk dividend dus dan levert het sowieso toch wat op?
Het is een typische Bluechip. Niet volatiel. Defensief, ook in slechte tijden gaat het niet keihard onderuit en levert vrijwel altijd stabiel dividend.

Maarja, je hoeft er ook geen exorbitante koerswinsten mee maken.

In ons studentenfonds hebben we wel Shell zitten samen met BP. Om dezelfde reden waarschijnlijk waarom jij ze hebt
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:27:48 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79207484
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Shell heeft moeten lenen om zijn dividend te kunnen uitbetalen. Dat is op de lange termijn onhoudbaar.
The End Times are wild
pi_79207845
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Shell heeft moeten lenen om zijn dividend te kunnen uitbetalen. Dat is op de lange termijn onhoudbaar.
Ook als de olie prijs omhoog gaat komende jaren?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:38:53 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79207891
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:37 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ook als de olie prijs omhoog gaat komende jaren?
Dat is een gok. Maar het hele principe is onjuist in mijn ogen.

Verder kan het best wel zo zijn dat de olieprijs gaat stijgen, maar dat RD niet in staat blijkt zijn graantje hier van mee te pikken. Bijvoorbeeld omdat olielanden zelf het winnen van olie gaan regelen.
The End Times are wild
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:40:06 #134
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79207926
Misschien dat ze het dan weer wel kunnen betalen idd. Maargoed dat dividend is toch altijd leuk.

Ik heb ook Aegon en dat gaat omhoog en weer omlaag en ga maar door daar schiet je dus niets mee op. En met shell dankzij het dividend weer wel. Al zal dat ook wel meer voor het gevoel zijn ofzo.
pi_79208440
Een heel groot deel van de inkomsten (meer dan andere oliemaatschappijen) van Shell komt uit gas(winning) en die gasprijs staat op een enorm laag niveau, mede daarom dat ze geld bij hadden moeten lenen om aan het dividend te kunnen voldoen. De olieprijs is weliswaar (flink gestegen) maar de gasprijs schommelt nog steeds rond zijn low.
pi_79208551
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is een gok. Maar het hele principe is onjuist in mijn ogen.
Eens
quote:
Verder kan het best wel zo zijn dat de olieprijs gaat stijgen, maar dat RD niet in staat blijkt zijn graantje hier van mee te pikken. Bijvoorbeeld omdat olielanden zelf het winnen van olie gaan regelen.
Ik verwacht wel dat RD een graantje mee kan pikken van de komende stijging in Olie. En mocht dat niet zo zijn. Olie aandelen doen het altijd beter wanneer de olie prijs omhoog gaan. Ook al hoeft het bedrijf intern nog niet eens zoveel extra aan een stijgende olie prijs te verdienen.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:40 schreef AQuila360 het volgende:
Misschien dat ze het dan weer wel kunnen betalen idd. Maargoed dat dividend is toch altijd leuk.

Ik heb ook Aegon en dat gaat omhoog en weer omlaag en ga maar door daar schiet je dus niets mee op. En met shell dankzij het dividend weer wel. Al zal dat ook wel meer voor het gevoel zijn ofzo.
Dividend is leuk maar dat hangt af wat voor investeerder je bent. En waarom heb je Aegon gekocht? Het staat bij ons studentenfonds wel in de buy, maar in afwachting tot het het 5 euro doel haalt. Dan verplaatsen we hem met Lloyds waar we vanaf willen.
pi_79209175
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik verwacht wel dat RD een graantje mee kan pikken van de komende stijging in Olie. En mocht dat niet zo zijn. Olie aandelen doen het altijd beter wanneer de olie prijs omhoog gaan. Ook al hoeft het bedrijf intern nog niet eens zoveel extra aan een stijgende olie prijs te verdienen.
Er moet wel heel wat intern gebeuren wil het aandeel RDS niet mee stijgen bij een stijgende olieprijs. Echter zullen andere oliefondsen shell outperformen of je er dus goed aan doet shell te kopen, als je uitgaat van een stijgende olieprijs, betwijfel ik. Shell heeft immers veel blootstelling aan de gasprijs en de realisatie van grote olie(winnings)-projecten ligt nog jaren voor ons en dat terwijl de al bestaande investeringen/bronnen van shell steeds minder opleveren.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:38:13 #138
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79210200
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:53 schreef piepeloi55 het volgende:
Een heel groot deel van de inkomsten (meer dan andere oliemaatschappijen) van Shell komt uit gas(winning) en die gasprijs staat op een enorm laag niveau, mede daarom dat ze geld bij hadden moeten lenen om aan het dividend te kunnen voldoen. De olieprijs is weliswaar (flink gestegen) maar de gasprijs schommelt nog steeds rond zijn low.
En in Nederland is de gasprijs gekoppeld aan de olieprijs, we worden gewoon genaaid
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 16 maart 2010 @ 14:47:18 #139
862 Arcee
Look closer
pi_79210610
Ah, de Amerikanen hebben dus al Daylight Saving Time.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 16 maart 2010 @ 14:48:15 #140
862 Arcee
Look closer
pi_79210651
S&P begon op year-high, trouwens: 1153.61
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 16 maart 2010 @ 16:43:16 #141
862 Arcee
Look closer
pi_79216244
WS heeft er zin in, S&P op 1157.32.
pi_79216506
Ik wacht echt op het moment dat de beurzen wereldwijd boven de Januari Highs staan. Op het moment is het alleen de FTSE & SP500. De andere grote markten (Bovespa/CAC/DAX/DJ) staan er allemaal zo'n 2.5% vanaf. Op het moment dat het breekt ga ik iig. extra long zitten. (Tegen alle P/E wetten in )
  dinsdag 16 maart 2010 @ 16:57:30 #143
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79216807
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:56 schreef sitting_elfling het volgende:

Dividend is leuk maar dat hangt af wat voor investeerder je bent. En waarom heb je Aegon gekocht? Het staat bij ons studentenfonds wel in de buy, maar in afwachting tot het het 5 euro doel haalt. Dan verplaatsen we hem met Lloyds waar we vanaf willen.
Die heb ik al hele poos terug gekocht
pi_79218181
quote:

[..]

Dividend is per definitie een percentage winst dat wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Indien er moet voor geleend worden neemt de winst in de toekomst juist af (rentebetalingen). Da's gewoon wanbeleid in mijn ogen?!

Ws gaat 't er zo aan toe in de zakenwereld, maar ik heb nagenoeg geen bedrijven die dividend uitkeren.
pi_79219427
Ik hoorde net op RTLZ dat de FED momenteel bijeen is om te bespreken of het steunprogramma verlengt moet worden (wat zou aflopen op 31 maart). Weet iemand daar meer over?
pi_79219876
Mensen die hebben geprofiteerd van de pullback van maandag om in te kopen, ik zou mogelijk aanraden winsten te nemen of dergelijke voordat FOMC uitkomt ivm met mogelijke volatiliteit.

Onafhankelijk van het besluit en de reactie van de markt, verwacht ik op basis van fundamentele analyse dat deze week positief afsluit, of richting de 1160-1165 gaat. (ongeveer 1% stijging vanaf 1150) dus ongeveer 1158-1162 voor de ES. De reden is dat op-ex week over het algemeen bullish is.

Als het rentebesluit negatief is (een stijging van de rente), zal de markt volgens velen moeten dalen en krijgen we waarschijnlijk een spike naar beneden. Echter rentebesluiten volgen de markt en een stijging in de rente betekent dat de economie positiever wordt. Een aanvankelijke daling van de markt is in wezen positief en kan een goede pullback koopmogelijkheid zijn.

Als het rentebesluit neutraal of positief is, dus rente blijft onveranderd of wordt verlaagd (zeer onwaarschijnlijk) wordt dat gezien als bullish voor de markt en krijgen we zeer waarschijnlijk een spike naar boven. Echter dit betekent dat de economie aan het verslechteren is en dat is bearish voor de markt.

De derde mogelijkheid is dat de markt sideways gaat. De markt was in januari bij deze weerstandlijnen ook sideways, en eenzelfde scenario valt daarom niet uit te sluiten

Kortom, fundamentele analyse kan goed gebruikt worden om de markt te voorspellen. Nu maar hopen dat de voorspelling uitkomt
  dinsdag 16 maart 2010 @ 18:41:43 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79220306
Hoe kun je op basis van FA bepalen dat de beurs eind deze week tot 1160-1165 gaat?

Dat TA'ers dit soort dingen vol overtuiging roepen is tot daar aan toe.
The End Times are wild
pi_79220557
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 16:43 schreef Arcee het volgende:
Sinds de bullcandle op 5februari loodrecht omhoog, had ik niet verwacht eigenlijk. Maar was mooi bodemsignaal.
pi_79221039
Oe, heb er zin an. Nog paar minuten voordat de FED komt
Ome Berny moet eem' goed praatje doen in een aantal minuten tijd. Ik zit keihard long voordat het uitkomt.
pi_79221233
Houd ons op de hoogte SE en suc6 met je longs!
pi_79221532
no change
x
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:14:18 #152
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79221546
16-03-2010 19:13:00 Fed houdt bandbreedte rente ongewijzigd 0,0% tot 0,25%
Bedankt Hans.
pi_79221572
exceptionally lower levels of rates
inflation expectations subdued
x
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:17:22 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79221669
Voor de mensen die nog geld hebben (op een spaarrekening of boekje), ooit gaat de rekening hiervoor wel betaald worden, en dat is door de mensen met geld.
The End Times are wild
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:20:18 #155
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79221771
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:17 schreef LXIV het volgende:
Voor de mensen die nog geld hebben (op een spaarrekening of boekje), ooit gaat de rekening hiervoor wel betaald worden, en dat is door de mensen met geld.
Is dit een onheilsprofetie?
pi_79221815
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Oe, heb er zin an. Nog paar minuten voordat de FED komt
Ome Berny moet eem' goed praatje doen in een aantal minuten tijd. Ik zit keihard long voordat het uitkomt.
ook op eur/usd? die spoot omhoog
pi_79221823
Hoeveel heb je gecashed Elfing?
Greece
pi_79222193
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:21 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

ook op eur/usd? die spoot omhoog
Nah alleen op indices. Maar was wel lekker Dit was als je er van te voren bij nadacht echt geen 50/50 kans maar veel hoger
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:22 schreef Mendeljev het volgende:
Hoeveel heb je gecashed Elfing?
Een plukje heb ik nog. De andere op 30 indexpunten er uitgeknald. 30 indexpunten, dan kun je de rest van de berekening zelf wel doen

FOMC Oh. En toch ook een bedankje aan SeLang, anders had ik er misschien niet zoveel aandacht aan geschonken.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:34:15 #159
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79222260
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:20 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Is dit een onheilsprofetie?
Nee, maar wat aandelen bijdrukken is voor de aandeelhouder (verwatering) is geld bijdrukken voor de spaarder.
The End Times are wild
  dinsdag 16 maart 2010 @ 19:36:19 #160
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79222361
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:32 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nah alleen op indices. Maar was wel lekker Dit was als je er van te voren bij nadacht echt geen 50/50 kans maar veel hoger
[..]

Een plukje heb ik nog. De andere op 30 indexpunten er uitgeknald. 30 indexpunten, dan kun je de rest van de berekening zelf wel doen

FOMC Oh. En toch ook een bedankje aan SeLang, anders had ik er misschien niet zoveel aandacht aan geschonken.
Niet als ik weet wat je per indexpunt had ingezet? 1000 pond?

In ieder geval goed gedaan. Misschien ook wel een idee om een plukje gewoon te beleggen.
The End Times are wild
pi_79223069
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik stond er ook even bij stil inderdaad. En zelfs als er een verhoging was geweest dan is die kans enorm minimaal dat de keer daarop een verlaging komt. Ofwel, de FED gaat de rente stabiliseren en het is veel waarschijnlijker dat deze omhoog gaat dan omlaag. Duidelijk een geval van inefficientie wat mij betreft want wederom reageerde de markt met 8 ticks op enorm gay nieuws.
Greece
pi_79223830
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:50 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik stond er ook even bij stil inderdaad. En zelfs als er een verhoging was geweest dan is die kans enorm minimaal dat de keer daarop een verlaging komt. Ofwel, de FED gaat de rente stabiliseren en het is veel waarschijnlijker dat deze omhoog gaat dan omlaag. Duidelijk een geval van inefficientie wat mij betreft want wederom reageerde de markt met 8 ticks op enorm gay nieuws.
8 ticks wat?

Mijn DOM flipte zit ik in eens twee maal fullsize short wtf
pff.. was ff billen knijpen
x
pi_79223946
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:06 schreef richbitch het volgende:

[..]

8 ticks wat?
ES
Greece
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 16 maart 2010 @ 20:42:02 #164
862 Arcee
Look closer
pi_79225768
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 16:43 schreef Arcee het volgende:
1159.23 nu.
pi_79226500
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niet als ik weet wat je per indexpunt had ingezet? 1000 pond?

In ieder geval goed gedaan. Misschien ook wel een idee om een plukje gewoon te beleggen.
Dat is inderdaad het plan. Het plukje verder beleggen en de rest op cash houden. Heb een aantal aandelen op het hoog die ik wel wil toevoegen.

Voordat ik mn aandelen portefeuille (Novo Nordisk, Geely, Ross Stores etc.) echt vergroot wil ik confirmatie dat we boven de highs van januari blijven.

Wat had jij gedaan als er extra cash beschikbaar was voor je portfolio?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 16 maart 2010 @ 20:56:38 #166
862 Arcee
Look closer
pi_79226556
En de S&P boven de 1160.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 20:58:27 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79226676
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het plan. Het plukje verder beleggen en de rest op cash houden. Heb een aantal aandelen op het hoog die ik wel wil toevoegen.

Voordat ik mn aandelen portefeuille (Novo Nordisk, Geely, Ross Stores etc.) echt vergroot wil ik confirmatie dat we boven de highs van januari blijven.

Aandelen die ik verkrijg door expirerende puts niet meteen verkopen en de puts doorrollen, maar de aandelen aanhouden. Bij significant veel cash in obligaties of perps stoppen en de hogere margin gebruiken om deep in the money puts te schrijven.
Welke aandelen maakt me in principe niet zoveel uit. Wat ik wil hebben dat heb ik al.
The End Times are wild
pi_79227122
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:50 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ja! Eigenlijk is de kans voor het besluit FOMC dus nooit 50/50. Ook bedankt aan SeLang omdat op het plaatje ook duidde dat het resultaat 'vrij lang' positief blijft. En dat als je er random in ging zelfs nog een minieme edge hebt.

Ik heb 1 positie nog steeds. We zitten vanaf de FOMC meeting op de Dow Jones zo'n 35 punten hoger.

Het grafiekje op basis van de seconden meeting. Hij ging van ..47 naar ..62 in 33 seconden
  dinsdag 16 maart 2010 @ 21:10:43 #169
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79227442
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waar staan die?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 21:19:43 #170
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79228001
Ik heb ooit electrotechniek gestudeerd en die signalen lijken ontzettend veel op een puls met de daarop volgende demping.
The End Times are wild
  dinsdag 16 maart 2010 @ 21:43:50 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79229581

M1 money multiplier nu <1 en nog steeds dalend.
Voor elke $1 expansie van de monetaire basis neemt de geldvoorraad nog maar met $0,79 toe.

Welkom in het Japan scenario. Deflatie
Mijn reisverslagen
pi_79230172
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:19 schreef LXIV het volgende:
Ik heb ooit electrotechniek gestudeerd en die signalen lijken ontzettend veel op een puls met de daarop volgende demping.
Het is alleen jammer dat je op basis van zo'n waarneming de transient niet kant voorspellen. Indien je dat wel kunt heb je meteen de parameters te pakken en kun je een tradingsysteem bouwen.
Greece
  dinsdag 16 maart 2010 @ 22:16:07 #173
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79231524
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:43 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Voor elke $1 expansie van de monetaire basis neemt de geldvoorraad nog maar met $0,79 toe.

Kan de rente in ieder geval lekker lang lekker laag blijven.

En Westerlingen zijn geen Japanners. Die geven hun geld toch net even iets gemakkelijker uit.
The End Times are wild
pi_79232329
Tot nu toe lijken we het japan scenario te hebben, maar dat gaan we nooit zolang volhouden als dat japan dat doet. Het is nu een wereldwijd gebeuren, terwijl Japan kon meeliften met de rest van de wereld, met een handelsoverschot en de overheidsschulden intern kon financieren.
pi_79234960
Great, morgen wordt een slechte dag voor de biotech, er heeft er eentje 5 jaar vertraging aan z'n broek voor goedkeuring in de VS. Europa is wel al in de pocket.

Grr... geduld blijven hebben is lastig...
pi_79239811
Longs aanhouden op de DJ? Ik zie geen reden na het rente besluit van Bernanke & bailout van griekenland waarom we niet verder omhoog kunnen. Enige obstakel is de highs van Januari.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:10 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Waar staan die?
Die zijn gewoon verhandelbaar op de verscheidene beurzen in Europa & Amerika. Ross via de Amerikaanse beurs, Geely via de Duitse.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Aandelen die ik verkrijg door expirerende puts niet meteen verkopen en de puts doorrollen, maar de aandelen aanhouden. Bij significant veel cash in obligaties of perps stoppen en de hogere margin gebruiken om deep in the money puts te schrijven.
Welke aandelen maakt me in principe niet zoveel uit. Wat ik wil hebben dat heb ik al.
Waarom toch niet een grotere blue chip aandelen portefeuille in plaats van al dat geschrijf in opties? Ik ben daar zelf geen fan van. Speculeren op prijsdalingen/stijgingen in de toekomst met het feit dat je soms mega risico's loopt. Ik ondervind de risico's liever wat sneller.
  woensdag 17 maart 2010 @ 08:04:23 #177
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79241041
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 23:13 schreef tony_clifton- het volgende:
Great, morgen wordt een slechte dag voor de biotech, er heeft er eentje 5 jaar vertraging aan z'n broek voor goedkeuring in de VS. Europa is wel al in de pocket.

Grr... geduld blijven hebben is lastig...
Altijd lastig met die bedrijven
  woensdag 17 maart 2010 @ 08:58:09 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79242138
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 01:59 schreef sitting_elfling het volgende:
Longs aanhouden op de DJ? Ik zie geen reden na het rente besluit van Bernanke & bailout van griekenland waarom we niet verder omhoog kunnen. Enige obstakel is de highs van Januari.
[..]

Die zijn gewoon verhandelbaar op de verscheidene beurzen in Europa & Amerika. Ross via de Amerikaanse beurs, Geely via de Duitse.
[..]

Waarom toch niet een grotere blue chip aandelen portefeuille in plaats van al dat geschrijf in opties? Ik ben daar zelf geen fan van. Speculeren op prijsdalingen/stijgingen in de toekomst met het feit dat je soms mega risico's loopt. Ik ondervind de risico's liever wat sneller.
Die bluechips heb ik ook. Maar ik heb ook een deel in perps en geschreven puts, met deze constructie:

Stel ik heb 1000 euro.
Nu schrijf ik een put @12 euro voor 2 euro (koers aandeel is 11 euro)
Koop ik voor 1200 euro perps

Mijn opbrengsten zijn bij een expiratie van het aandeel op:
8 euro: (-27% koersdaling)
100 euro op de perp aan rente
-200 euro op de put
=-100 euro (-10%)

11 euro (gelijkblijvende koers)
100 euro op de perp
100 euro op de put (verwachtingswaarde)
=200 euro (20%)

12 euro (9% koersstijging en hoger)
100 euro perp
200 euro put
=300 euro (30%)

Aangezien ik uitga van een gelijkblijvende of licht stijgende beurs kan ik op deze wijze toch een aardig rendement behalen. Het risico is beperkt, in ieder geval niet groter dan wanneer ik voor die 1000 euro de aandelen zou kopen. Het opwaarts potentieel is natuurlijk wel wat kleiner, boven de 9% koersstijging doet het niks. De porto kan niet nat gaan zolang de perp zijn waarde houdt, want met het geld erin is de put 100% afgedekt. Worst case zit je met de aandelen. (wat ook zou zijn gebeurd als je ze gekocht had)

De grafiek van winst/verlies over de mogelijke koersen ligt gewoon een heel stuk hoger. (20%)
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 maart 2010 @ 08:59:55 #179
862 Arcee
Look closer
pi_79242203
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 01:59 schreef sitting_elfling het volgende:
S&P heeft ook geen moeite om z'n highs te doorbreken.
  woensdag 17 maart 2010 @ 09:05:39 #180
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79242372
Oh ja. En als een put dus gecalled wordt, dan verkoop ik de aandelen en schrijf op dezelfde waarde meteen een nieuwe put. Netto is dat altijd in evenwicht, plus opnieuw de verwachtingswaarde.
The End Times are wild
pi_79242595
quote:

Die gedachte heb ik ook al een tijdje. Wat zijn de mogelijke lange termijn beleggings strategieen (defensief, offensief, inkomensgericht) in zo'n markt ?
pi_79242949
Is er iemand hier die, naast mij, serieus overweegt om goud, zilver en agricultuur aandelen te kopen? Ik heb namelijk altijd het gevoel dat maar een heel klein deel van de beleggers dit als een goede strategie ziet terwijl sommige bedrijven volgens mij ongelofelijk veel winst gaan maken. Een voorbeeld is Jaguar Mining Corporation (http://finance.yahoo.com/q?s=JAG).

Ze hebben een MK van 1 miljard en maakten 11.85 miljoen winst in Q3 2009 met een productie van 150000 ounces gold. Het plan is om de productie te verhogen tot 620k-700k ounces in 2014. Met een mogelijk stijgende goudprijs, een zwakke real en een sterke canadese dollar zou dit een fantastisch aandeel moeten zijn. Ze hebben tevens met $225 miljoen best veel geld in kas.

Alleen bij een deflationistisch scenario zou dit een slechte keus zijn, maar dit lijkt me op de langere termijn van 2-4 jaar onwaarschijnlijk.
  woensdag 17 maart 2010 @ 09:41:02 #183
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79243415
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 09:24 schreef MadeOfMeat het volgende:

...

Een voorbeeld is Jaguar Mining Corporation (http://finance.yahoo.com/q?s=JAG).

...
Ze hebben een MK van 1 miljard en maakten 11.85 miljoen winst in Q3 2009 met een productie van 150000 ounces gold. Het plan is om de productie te verhogen tot 620k-700k ounces in 2014. Met een mogelijk stijgende goudprijs, een zwakke real en een sterke canadese dollar...
Ik heb geen verstand van dit bedrijf, maar wat bedoel je met een zwakke real? Die is juist sterker en sterker aan het worden.
pi_79243501
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 19:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Houd ons op de hoogte SE en suc6 met je longs!
Die gaan nu wel goed
pi_79243935
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 09:41 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik heb geen verstand van dit bedrijf, maar wat bedoel je met een zwakke real? Die is juist sterker en sterker aan het worden.
Ik bedoelde dat de real waarschijnlijk zou afzwakken in de komende jaren omdat deze overgevalueerd is (http://www.distressedvolatility.com/2009/12/roubini-dollar-carry-trade-has-further.html).
  woensdag 17 maart 2010 @ 10:00:30 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79244048
Ik snap die behoefte aan exotisch beleggen niet zo goed. De markt is daar net zo goed de markt als hier en alle grote verwachtingen tav betere groeicijfers zitten allang in de koersen daar verwerkt.

Je betaalt wel meer transactiekosten en je hebt geen zicht op wat een bedrijf doet of hoe het ermee gaat. Je moet gewoon maar geloven wat er over geschreven wordt op wazige blogs. Ik zou nooit een bedrijf kopen dat ik niet zelf, al is het maar als klant, gezien heb.
The End Times are wild
  woensdag 17 maart 2010 @ 10:18:06 #187
295573 hb7525
mooi weer vandaag
pi_79244607
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 09:05 schreef LXIV het volgende:
Oh ja. En als een put dus gecalled wordt, dan verkoop ik de aandelen en schrijf op dezelfde waarde meteen een nieuwe put. Netto is dat altijd in evenwicht, plus opnieuw de verwachtingswaarde.
Ik schrijf dan een call en een put op dezelfde waarde
  woensdag 17 maart 2010 @ 10:34:42 #188
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79245193
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 09:05 schreef LXIV het volgende:
Wat krijg je eigenlijk geleverd als het een put op een index betreft?
pi_79246138
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 10:00 schreef LXIV het volgende:
Ik snap die behoefte aan exotisch beleggen niet zo goed. De markt is daar net zo goed de markt als hier en alle grote verwachtingen tav betere groeicijfers zitten allang in de koersen daar verwerkt.
In veel gevallen is er geen vergelijkbaar bedrijf aan de Amsterdamse beurs te vinden. In bovenstaand geval bijvoorbeeld een goud delver, die in heel europa volgens mij niet te vinden zijn.
quote:
Je betaalt wel meer transactiekosten en je hebt geen zicht op wat een bedrijf doet of hoe het ermee gaat. Je moet gewoon maar geloven wat er over geschreven wordt op wazige blogs. Ik zou nooit een bedrijf kopen dat ik niet zelf, al is het maar als klant, gezien heb.
Veel succesvolle beleggers hanteren dat principe inderdaad: "kicking the tires".

Anderszijds, kun je jezelf afvragen wat je nou werkelijk aan een bedrijf kunt 'zien' met een persoonlijk bezoek. Na het bezoeken van een paar Albert Heijn vestigingen, zullen de meeste bezoekers concluderen dat het een behoorlijk goed gemanaged bedrijf is. Dan weet je nog niet of dit kosten-efficient wordt uitgevoerd. Bovendien heeft Ahold ook ketens in andere Europese landen, Amerika en Azie. Het is onmogelijk om die allemaal te bezoeken.

Voor zowel lokale als exotische fondsen, zul je van de financiele verslaggeving moeten uitgaan voor je analyse. Als check daarop geldt de handtekening van een (liefst bekende) accountant en de kontrole van de betreffende beurs en financiele autoriteiten.
pi_79248090
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 08:04 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Altijd lastig met die bedrijven
Daar heb ik geen moeite mee. Was altijd geweten dat dit kon gebeuren en gezien het risico (1 product uit, 0 in de pijplijn, beperkte kaspositie) was dat de kleinste biotechwaarde (5% pf).

Wat mij wel stoort is dat je nu hoort dat de Amerikaanse instanties volgens het boekje gewerkt hebben en dat 't management ervanuitging dat er geen extra studies zouden nodig zijn, zoals in Europa. Waar ze geluk gehad hebben.
De topman heeft op 12/2 60.000 stuks verkocht, en een paar dagen later een persbericht uitgebracht dat ze de eerste verkopen binnen hebben. Hoezo schijnheilig. Hoor je natuurlijk nu pas.

Denk toch dat ik ze ga bijhouden en met winst verkopen. Sta bij dat bepaalde aandeel overall nu op -8%, wat niet onoverkomelijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door tony_clifton- op 17-03-2010 12:05:46 ]
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 maart 2010 @ 11:51:18 #191
862 Arcee
Look closer
pi_79248243
AEX staat boven de hoogste slotkoers van dit jaar. Niet boven de hoogste intraday high.
  woensdag 17 maart 2010 @ 11:58:52 #192
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79248535
DAMN, net gratis geld gemist!

Er stond (foutief?) een zooitje ASR 10% perps in het orderboek voor een biedprijs RUIM boven de hoogste koers. Had me ruim 100 euro opgeleverd door te verkopen en weer terug te kopen zodra de fout ontdekt was. Net te laat...
pi_79248772
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 11:58 schreef Lemans24 het volgende:

Er stond (foutief?) een zooitje ASR 10% perps in het orderboek voor een biedprijs RUIM boven de hoogste koers. Had me ruim 100 euro opgeleverd door te verkopen en weer terug te kopen zodra de fout ontdekt was. Net te laat...
hehe, zo heb ik ooit eens geprofiteerd van een veel te grote bestensorder in een illiquide fonds
pi_79248922
quote:

[..]

(Misschien wat laat) maar dat geven ze zelf ook aan met andere woorden:
quote:
Opvallend is ook de wijziging van het dividendbeleid voor aandeelhouders. Sinds de Tweede Wereldoorlog hanteerde Shell het principe dat de winstuitkering voor aandeelhouders altijd minimaal gelijke tred moest houden met de inflatie, ofwel waardevast moest blijven. Dat principe gooit Voser overboord. Het dividend is voortaan afhankelijk van de winst, de kasstroom en de economische conjunctuur. Voor 2010 betekent dit alvast dat Shell beleggers elk kwartaal op een ongewijzigd dividend trakteert van 0,42 dollarcent per aandeel, minder dan de verwachte inflatie.
Shell moet de komende jaren echt enorme goede deals (in een overheids-concurrerende markt) maken wil het concern niet gaan krimpen.
pi_79250236
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 11:58 schreef Lemans24 het volgende:

Er stond (foutief?) een zooitje ASR 10% perps in het orderboek voor een biedprijs RUIM boven de hoogste koers.
Die cleared dan toch onmiddelijk tegen de laagste laatprijs ? Hoe was je van plan aan die beider te verkopen tegen een prijs boven de laagste laatprijs die er al staat ?
pi_79250574
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 09:44 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Die gaan nu wel goed
Ze staan al behoorlijk hoger inderdaad.

Zo'n 70 punten en in de tussentijd nooit in de verkoop zone geweest van de minimum spread
pi_79251085
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 10:00 schreef LXIV het volgende:

Je betaalt niet meer transactie kosten omdat je die aandelen gewoon op de Europese beurzen koopt. Al heb ik natuurlijk het voordeel dat ik vanaf hier wat meer overzicht heb op wat Chinese bedrijven doen. Dat moet gezegd worden. Al zal Dino wel zeggen van niet

Maarja, aandelen zoals Geely, Dongfeng, Great Wall Motor Company, Asian Bamboo zijn gewoon verkrijgbaar op de Duitse beurs en leveren allemaal een leuk rendement op. Het is inderdaad allemaal Chinese/Aziatische small cap troep voor iemand die er weinig oog op heeft. De eerste 3 zijn auto gerelateerde aandelen en zoals iedereen weet ben ik daar wel fan van in China. Dat groeit namelijk nog steeds en ben er eigenlijk wel overtuigd dat in ieder geval 1 van de 3 nog wel kan verdubbelen.

Het is niet 100% China wat ik bezit. Zo ben ik ook erg fan van Novo Nordisk en dat aandeel ga ik denk ik nog wel een aantal jaar volhouden. Fundamentals spreken me aan. Same geld voor Ross Stores in de States. Dus tegen de small caps uit China een aantal sterk fundamentele aandelen.
  woensdag 17 maart 2010 @ 13:15:07 #198
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79251371
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 12:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ze staan al behoorlijk hoger inderdaad.
[ afbeelding ]

Zo'n 70 punten en in de tussentijd nooit in de verkoop zone geweest van de minimum spread
Wat had je per punt ingezet? 1000 pond? Dan zit je nu twee keer modaal ongeveer?
Bedankt Hans.
pi_79252205
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 13:08 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je betaalt niet meer transactie kosten omdat je die aandelen gewoon op de Europese beurzen koopt. Al heb ik natuurlijk het voordeel dat ik vanaf hier wat meer overzicht heb op wat Chinese bedrijven doen. Dat moet gezegd worden. Al zal Dino wel zeggen van niet

De eerste 3 zijn auto gerelateerde aandelen en zoals iedereen weet ben ik daar wel fan van in China. Dat groeit namelijk nog steeds en ben er eigenlijk wel overtuigd dat in ieder geval 1 van de 3 nog wel kan verdubbelen.
Uhu. Daarom doet een staalaandeel zoals Bekaert het ook zo schitterend; ze maken vooral staaldraad, en raad eens waar ze nog geen/nauwelijks radiaalbanden hebben .

(heb ik niet ofzo hoor, en zou 't ook nimeer kopen, maargoe)

[ Bericht 1% gewijzigd door tony_clifton- op 17-03-2010 14:27:57 ]
  woensdag 17 maart 2010 @ 14:43:18 #200
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79254835
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 12:44 schreef jaco het volgende:

[..]

Die cleared dan toch onmiddelijk tegen de laagste laatprijs ? Hoe was je van plan aan die beider te verkopen tegen een prijs boven de laagste laatprijs die er al staat ?
Hm, daar zit wat in. Ze hebben wel lang in het orderboek gestaan, er zat 6 minuten tussen de twee transacties die voor de hoge prijs zijn gedaan.
  woensdag 17 maart 2010 @ 14:47:09 #201
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79255016
hoogste prijs is 112,64. Dat is natuurlijk relatief een enorme piek, maar minus transactiekosten verkoop en weer aankoop (als je ze dus toch wil behouden) blijft daar ook niet zoveel van over.
The End Times are wild
pi_79255964
volgeens ta komt er een gap fill vandaag en moet je short gaan wie is het ermee eens want we zitten wel in een uptrend
  woensdag 17 maart 2010 @ 15:16:05 #203
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79256097
foutje
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 maart 2010 @ 15:29:34 #204
862 Arcee
Look closer
pi_79256621
Na S&P gisteren (en vandaag, 1165.91) ook de Dow op een nieuwe 52 week-high vandaag: 10.731,10.
  woensdag 17 maart 2010 @ 15:32:24 #205
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79256720
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 14:47 schreef LXIV het volgende:
hoogste prijs is 112,64. Dat is natuurlijk relatief een enorme piek, maar minus transactiekosten verkoop en weer aankoop (als je ze dus toch wil behouden) blijft daar ook niet zoveel van over.
Klopt, maar ik vind het wel een leuke anomaliteit.
Het lijkt er overigens op dat die hoge prijs een trigger is geweest om de koers alsnog flink te laten stijgen.
pi_79257295
Deflatie in de VS blijft wel aanhouden...
PPI m/m -0.6% -0.2% 1.4%
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:53:54 #207
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79262459
Weten jullie een site waar je gratis en makkelijk een schaduwportefeuille kunt aanmaken en bijhouden?
pi_79262563
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:53 schreef AQuila360 het volgende:
Weten jullie een site waar je gratis en makkelijk een schaduwportefeuille kunt aanmaken en bijhouden?
Dat kan gewoon bj Binck.
  woensdag 17 maart 2010 @ 17:59:06 #209
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79262614
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:57 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat kan gewoon bj Binck.
Wilde ik ook antwoorden. Tot ik me bedacht dat dat niet bepaald makkelijk is voor alleen een schaduwportefeuille. Overstapmap enzo.

Even offtopic: wat zou er toch met dhr. Vandergeld gebeurd zijn? Zijn vakantie duurt en duurt maar voort!
  woensdag 17 maart 2010 @ 18:17:30 #210
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79263194
Ik vermoed dat Vandergeld ons allemaal uitlacht en op dit moment op de Bahama's zit.
Bedankt Hans.
pi_79264729
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 17:53 schreef AQuila360 het volgende:
http://finance.yahoo.com

VanDerGeld is volgens mij uitgerookt en is het beleggen beu.
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:08:54 #212
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79265189
WS gaat wel weer buitengewoon voortvarend vanavond. Waar gaat dit eindigen?

ALS we doorstijgen tot de toppen van 2007, zou dat toch wel zo'n ongelooflijk harde weerstand moeten zijn, dat werkelijk niemand meer durf te kopen?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 maart 2010 @ 19:14:21 #213
862 Arcee
Look closer
pi_79265392
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 18:58 schreef jaco het volgende:
VanDerGeld is volgens mij uitgerookt en is het beleggen beu.
Al z'n voorspellingen en TA's kunnen de prullenbak in. Voor zo ver die überhaupt iets waard zijn (van wie dan ook).

Om er maar eens een voorspelling van hem bij te pakken:
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:00 schreef Vandergeld het volgende:
het kan nog richting de 323-325 maar vandaag-morgen verwacht ik een top. Daarna richting de 270-280 m.i.
Tsja.
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:21:17 #214
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79265658
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef Arcee het volgende:

[..]

Al z'n voorspellingen en TA's kunnen de prullenbak in. Voor zo ver die überhaupt iets waard zijn (van wie dan ook).

[..]

Tsja.
Tsja... we zitten er allemaal wel eens naast.
Morgen gaan we groen openen, dat dan weer wel.
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:35:10 #215
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79266264
Ik zat net naar die dubbele top te kijken, momenteel op de daggrafiek van de DJ. Voorspelt toch een daling.
En zowaar, daar gaat ie al!

Prachtig plaatje!

pi_79266592
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 13:15 schreef bascross het volgende:

[..]

Wat had je per punt ingezet? 1000 pond? Dan zit je nu twee keer modaal ongeveer?
Ik zit al op 100 punten hoger. En we gaan morgen ochtend gewoon weer groen openen!
pi_79266768
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zit al op 100 punten hoger. En we gaan morgen ochtend gewoon weer groen openen!
[ afbeelding ]
Goed bezig
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:52:47 #218
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79267092
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Op naar de miljoen deze week.
Bedankt Hans.
pi_79268488
quote:

Het perfecte excuus voor onze overheden om de geldkraan nog eens lekker open te zetten!
  woensdag 17 maart 2010 @ 20:24:03 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79268719
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 20:20 schreef dvr het volgende:

[..]

Het perfecte excuus voor onze overheden om de geldkraan nog eens lekker open te zetten!
Het helpt alleen niks
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:07:55 #221
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_79271151
Jongens wat is er met Griekenland aan de hand...

Greece may turn to IMF without E.U. aid: reports

Explore related topics
Banks
Story Comments Screener (9)
Alert Email Print Share By Sue Chang

SAN FRANCISCO (MarketWatch) -- Greece may have to turn to the International Monetary Fund for assistance if the European Union fails to provide aid, Greek government officials said Wednesday, according to media reports. While Greek officials have made it clear that they would prefer the E.U. to step in, they have also expressed displeasure over the high borrowing costs, the reports said. An E.U. summit scheduled for next week is expected to be a key indicator of member countries' support for Greece.
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_79271209
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 20:24 schreef SeLang het volgende:

Het helpt alleen niks
Het helpt politici om te blijven spenderen en het helpt onze spaarcenten naar hun grootje

Verandert dit niets aan je voornemen om vanwege overwaardering uit aandelen te blijven? Een permanente easy money-politiek voorspelt immers langdurig stijgende koersen. Wat we nodig hebben is een paar dikke banken die onderuit gaan en de hele beurs mee omlaag trekken, maar het lijken juist de kleintjes te zijn die de klappen krijgen van de hypotheek- en andere krediet-ellende. De grote houden stand door dikke winsten op de aandelen- en obligatiehandel, en met boekhoudtrucs. Op die manier kun je lang wachten op een instapmoment terwijl je geld verwatert..
pi_79271297
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:07 schreef Montelly het volgende:

While Greek officials have made it clear that they would prefer the E.U. to step in, they have also expressed displeasure over the high borrowing costs, the reports said.
Het is toch gvd net IJsland he..
pi_79272011
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 20:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het helpt alleen niks
Hmm. We hadden vandaag een conference meeting over printen. Geen borrelpraat dit keer maar een panel met echte professionals. Diegene die je ook wel eens op de BB tv ziet.

We hadden daar een discussie panel met een aantal 'grote' jongens over "What would the implications of a debt downgrade for the UK be". Dingen die daar naar boven kwamen..

-Als de conservatieven aan de macht komen is het einde verhaal met de pond.
-Men moet in de UK doorgaan met QE. Zeg maar een QE2. Het is nog steeds een jobless recovery en de UK gaat toch niet failliet zolang je geld kunt printen.
-Credit Rating Agencies hebben echt totaal geen rol meer in het verhaal. Als een land een AAA+ rating heeft stelt dat in wezen geen fuck meer voor. De UK heeft bijvoorbeeld AAA+ rating maar fundamenteel gezien is dat helemaal geen AAA+ maar AA+ terwijl emerging markets een lagere rating hebben terwijl ze een veel lager deficit hebben.
-Als de UK de euro zou krijgen is het einde verhaal met Engeland. De reden waarom de EU Athene nu in de fik steekt is omdat de enige reden om de Euro te redden een devaluatie van de Euro is. Maar dat betekent dat de salarissen en leefgewoontes ook direct teruggeschroefd gaan worden. En we steken liever Athene in de fik dan dat we geheel Europa laten lijden.

1 dude van Citigroup stond zelfs op en zei dat we op Labour moesten stemmen. (Zaten zo'n 150 mensen in de zaal)

Was erg tof! Waren ook nog een aantal andere onderwerpen. Zo hadden we een presentatie door RBS waarom een aantal banken op dit moment zo laag gewaardeerd zijn. Sommige staan onder hun eigen gemiddelde van implied cost of equity. Ze vreten zich zelf zeg maar op. Ook worden de balansen van de Britse banken langzamerhand leeg gehaald. Deleveraging is nog steeds aan de gang. De bankensector wordt weer interessant. Aldus een delegatie van RBS die daar een presentatie gaf.
pi_79272254
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:08 schreef dvr het volgende:

[..]

Het helpt politici om te blijven spenderen en het helpt onze spaarcenten naar hun grootje

Verandert dit niets aan je voornemen om vanwege overwaardering uit aandelen te blijven? Een permanente easy money-politiek voorspelt immers langdurig stijgende koersen. Wat we nodig hebben is een paar dikke banken die onderuit gaan en de hele beurs mee omlaag trekken, maar het lijken juist de kleintjes te zijn die de klappen krijgen van de hypotheek- en andere krediet-ellende. De grote houden stand door dikke winsten op de aandelen- en obligatiehandel, en met boekhoudtrucs. Op die manier kun je lang wachten op een instapmoment terwijl je geld verwatert..
Dat kwam tijdens de conference ook naar voren. Omdat veel landen belachelijke pensioen regelingen hebben is het het beste om zo vroeg mogelijk geld te sparen want op het moment dat je op leeftijd bent kun je een mager pensioen verwachten rond de 70.

Ook zei hij dat als je goede pensioen regelingen wilt je over een aantal jaar moet verhuizen naar landen met goede geboorte regelingen. Landen die dus niet krimpen. Italie had de laagste birthrate van de EU. Advies aan iedere jonge italiaan dus, verhuizen. Whehe De UK & US hebben ten opzichte van andere landen in W-Europa wel een vrij aardige demografische groei of opkomst. Die landen gaan dus waarschijnlijk voor de toekomst daar wel echt voordelen van hebben.
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:29:23 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79272311
quote:

[..]

Dat is ook de enige reden dat de beurzen stijgen. Je hebt feitelijk geen keuze. De spaarder gaat ervoor betalen. Dus stap je maar in.

Vooral de banken zijn natuurlijk vet met de huidige situatie. Praktisch gratis geld voor hen en tegen hoge rentes uitlenen. Dat tikt wel aan. Kunnen ze op kosten van de spaarders de balansen lekker opvullen.
The End Times are wild
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:30:16 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79272350
quote:

[..]

Nee, dat geld doet gewoon niets. Je kunt aan een touw trekken maar je kunt een touw niet duwen, om het maar zo te zeggen. En mocht het uiteindelijk lukken om inflatie te genereren dan moet je juist als een haas uit aandelen omdat dat gepaard zal gaan met stijgende rente en de earningsyield van aandelen in verhouding daarmee dan nog ongunstiger wordt.

Easy-money politiek is goed voor aandelen zolang het geen inflatie veroorzaakt, maar de earningsyield is nu ook al bijna niets dus. Een bankrekening levert bijna evenveel op, maar dan met veel minder neerwaards risico. Als belegger is er geen case voor aandelen op dit moment. Als speculant met één of ander systeem met een edge misschien wel.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:35:12 #228
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79272639
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hmm. We hadden vandaag een conference meeting over printen. Geen borrelpraat dit keer maar een panel met echte professionals. Diegene die je ook wel eens op de BB tv ziet.

We hadden daar een discussie panel met een aantal 'grote' jongens over "What would the implications of a debt downgrade for the UK be". Dingen die daar naar boven kwamen..

-Als de conservatieven aan de macht komen is het einde verhaal met de pond.
-Men moet in de UK doorgaan met QE. Zeg maar een QE2. Het is nog steeds een jobless recovery en de UK gaat toch niet failliet zolang je geld kunt printen.
-Credit Rating Agencies hebben echt totaal geen rol meer in het verhaal. Als een land een AAA+ rating heeft stelt dat in wezen geen fuck meer voor. De UK heeft bijvoorbeeld AAA+ rating maar fundamenteel gezien is dat helemaal geen AAA+ maar AA+ terwijl emerging markets een lagere rating hebben terwijl ze een veel lager deficit hebben.
-Als de UK de euro zou krijgen is het einde verhaal met Engeland. De reden waarom de EU Athene nu in de fik steekt is omdat de enige reden om de Euro te redden een devaluatie van de Euro is. Maar dat betekent dat de salarissen en leefgewoontes ook direct teruggeschroefd gaan worden. En we steken liever Athene in de fik dan dat we geheel Europa laten lijden.

1 dude van Citigroup stond zelfs op en zei dat we op Labour moesten stemmen. (Zaten zo'n 150 mensen in de zaal)

Was erg tof! Waren ook nog een aantal andere onderwerpen. Zo hadden we een presentatie door RBS waarom een aantal banken op dit moment zo laag gewaardeerd zijn. Sommige staan onder hun eigen gemiddelde van implied cost of equity. Ze vreten zich zelf zeg maar op. Ook worden de balansen van de Britse banken langzamerhand leeg gehaald. Deleveraging is nog steeds aan de gang. De bankensector wordt weer interessant. Aldus een delegatie van RBS die daar een presentatie gaf.
Ik heb echt weer dat Alice in Wonderland gevoel dat ik ook in 1999-2000 had
Mijn reisverslagen
pi_79272837
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb echt weer dat Alice in Wonderland gevoel dat ik ook in 1999-2000 had
Het was echt waard om het een bezoekje te geven hoor! Niet dat er continu onzin werd verteld. Je kon continu vragen stellen.

Denk je dat de bankiers wat geleerd hebben? Nee, bankiers blijken 2 handen op 1 buik te zijn tijdens een bull markt en tijdens een crisis blijken ze allemaal geheugen verlies te hebben en maken ze continu dezelfde fouten.

Ook werd er gemeld dat asset securisation (leningen in pakjes stoppen) al weer duidelijk aan het groeien is. De leverage op leningen al weer op loopt. We hadden dan ook 1 panel over waar de volgende crisis zou gaan komen zodat we nu eindelijk eens kunnen opletten om of het te voorkomen of om straks keihard short te zitten.

Ik had nog wel extra mensen kunnen uitnodigen. Het was gratis, je had alleen een uitnodiging nodig. Er liepen best wat hoge piefen in de rondte die je gewoon kon aanspreken. Erg tof
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:55:33 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79273725
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het was echt waard om het een bezoekje te geven hoor! Niet dat er continu onzin werd verteld. Je kon continu vragen stellen.
Ik doelde ook niet op die meeting maar meer gewoon in het algemeen. Als je de financiele pers een beetje volgt dan word je zo cynisch van de situatie op dit moment. Het is weer een heel nieuw paradigma
Mijn reisverslagen
pi_79274250
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik doelde ook niet op die meeting maar meer gewoon in het algemeen. Als je de financiele pers een beetje volgt dan word je zo cynisch van de situatie op dit moment. Het is weer een heel nieuw paradigma
Lol je hebt een punt. Maar in sommige gevallen hebben ze ook wel gelijk. Had er zo nooit over nagedacht. Maar die credit rating agencies zijn eigenlijk nergens meer voor nodig. De lag in die ratings zijn zo ontzettend hoog dat je er niks mee kunt. En fundamenteel kloppen veel van die waarderingen gewoon niet
Ook werd gemeld dat het gebruik van de CDS als basis van 'mogelijkheid' tot default van een instelling of land overgewaardeerde methode is. CDS werken met een enorme lag en de markt is bijna alleen maar kopers en nauwelijks verkopers. Alle toppen worden dus excessief overrated en geven je dus een verkeerde inkijk hoe het land er echt voorstaat.
  woensdag 17 maart 2010 @ 22:31:44 #232
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79275814
Japan gaat nog interessant worden. Yield op een Japanse 10-yr bond is 1,3%. In 2010 gaat 22% van het hele Japanse budget naar rente betalingen op de staatschuld...
Stel dat dat die rente één procentje stijgt, dan is Japan gewoon bankroet
De één na grootste economie ter wereld (of of twee na, het is maar wie je gelooft)

Maar niemand die zich daar zorgen over maakt

Hoe de economie precies werkt dat weet niemand. Maar in China bepaalt een groepje ouwe mannetjes per decreet dat de Chinese economisch groei elk jaar 10% moet bedragen. De hele westerse wereld vertrouwt op China als motor van de wereldeconomie

Maar niemand die zich daar zorgen over maakt

etc etc etc
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 maart 2010 @ 23:25:08 #233
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_79278292
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 15:12 schreef deenigeechteTS het volgende:
volgeens ta komt er een gap fill vandaag en moet je short gaan wie is het ermee eens want we zitten wel in een uptrend
Een simpele blik op de futures van vandaag, maakte het toch wel vrij duidelijk dat het er niet naar uitzag dat er vandaag omlaag gegaan zou worden.
pi_79279344
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:25 schreef flyguy het volgende:

[..]

Een simpele blik op de futures van vandaag, maakte het toch wel vrij duidelijk dat het er niet naar uitzag dat er vandaag omlaag gegaan zou worden.
Jammer alleen NQ gevuld
x
pi_79279400
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 22:31 schreef SeLang het volgende:
Japan gaat nog interessant worden. Yield op een Japanse 10-yr bond is 1,3%. In 2010 gaat 22% van het hele Japanse budget naar rente betalingen op de staatschuld...
Stel dat dat die rente één procentje stijgt, dan is Japan gewoon bankroet
De één na grootste economie ter wereld (of of twee na, het is maar wie je gelooft)
We blijven inderdaad nog wel even op onze tenen lopen. Niks mis mee . Zelfs banken draaien nog op een behoorlijke leverage dat bij een volgende crash (dubbele dip?) er weer wat het loodje leggen.
pi_79286610
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:14 schreef Arcee het volgende:

[..]

Al z'n voorspellingen en TA's kunnen de prullenbak in.
Dat lijkt me nu ook wel, maar je kon je sowieso al afvragen wat de waarde er van was.
quote:
Voor zo ver die überhaupt iets waard zijn (van wie dan ook).

[..]

Tsja.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 maart 2010 @ 11:54:47 #237
862 Arcee
Look closer
pi_79289359
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:21 schreef Lemans24 het volgende:
Morgen gaan we groen openen, dat dan weer wel.
Guess again!
pi_79289743
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 11:54 schreef Arcee het volgende:

[..]

Guess again!
Miezerige openingen als dit onder laag volume neem ik niet serieus. Ik baal er van dat ik nog steeds geen sterke confirmatie zie dat we boven de highs van Januari gaan vliegen. We hebben er duidelijk moeite mee. Ik dacht met goedkope rente & Athene redden wel voldoende zou zijn. Maar dat valt op het moment nog vies tegen. En ik zoek liever naar fundamentele redenen om omhoog te gaan dan technische.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 maart 2010 @ 12:08:46 #239
862 Arcee
Look closer
pi_79289935
Ja, toch vreemd dat Wall Street nieuwe highs neerzet en de AEX nog niet.
pi_79290188
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 12:08 schreef Arcee het volgende:
Ja, toch vreemd dat Wall Street nieuwe highs neerzet en de AEX nog niet.
Om je eigen woorden er maar eens bij te halen.

De beurs is niet voorspelbaar
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 maart 2010 @ 12:21:18 #241
862 Arcee
Look closer
pi_79290404
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 12:15 schreef sitting_elfling het volgende:
Om je eigen woorden er maar eens bij te halen.

De beurs is niet voorspelbaar
Hear, hear.

Maar dat de AEX WS volgt lijkt juist wel voorspelbaar.
pi_79290449
CAC, DAX en Eurostoxx50 zijn ook nog niet zover.
Zo duidelijk is het dus nog niet dat we verder gaan
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_79290521
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 12:22 schreef Gremen het volgende:
CAC, DAX en Eurostoxx50 zijn ook nog niet zover.
Zo duidelijk is het dus nog niet dat we verder gaan
Dat dus! Ik wil eerst een breed gedragen "over de highs van januari" zien van elk groot Westers land voordat ik weer extra in de aandeeltjes stap
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 maart 2010 @ 12:30:32 #244
862 Arcee
Look closer
pi_79290755
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 12:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat dus! Ik wil eerst een breed gedragen "over de highs van januari" zien van elk groot Westers land voordat ik weer extra in de aandeeltjes stap
Kopen op een top dus, zeg maar.
pi_79293063
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 12:30 schreef Arcee het volgende:

[..]

Kopen op een top dus, zeg maar.
Dat is ook maar betrekkelijk. De top waar ik het over heb is dan van 2007. Ik wil alleen niet zo'n zelfde scenario als in 2007. Daar hadden we immers ook een dubbele top. Maar die werd niet doorbroken en boom goes the dynamite. Ik wil dus eerst confirmatie hebben dat we er duidelijk boven blijven zodat ik de aandelen iig. kan vasthouden tot de volgende FOMC meeting.
  donderdag 18 maart 2010 @ 13:42:41 #246
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_79293387
Wat is de markt trouwens absurd bullish. Slaat echt nergens op. Vandaag bijna alleen maar slechte cijfers, weer Griekenland gezeur, etc. Maar toch gaat het weer omhoog :S
pi_79293615
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 13:42 schreef flyguy het volgende:
Wat is de markt trouwens absurd bullish. Slaat echt nergens op. Vandaag bijna alleen maar slechte cijfers, weer Griekenland, etc. Maar toch gaat het weer omhoog :S
Absurd bullish? Als de markt absurd bullish was geweest vlogen we de door resistance heen van Januari. Dat doen we dus niet. En het is natuurlijk even uitvogelen waar de markt vooral op reageert!

Bijvoorbeeld sinds de FOMC meeting van een aantal dagen geleden. Helemaal aan de linker kant om 18.13 (18.00 grofweg) kwam hij uit. Sinds dien zijn we nog niet in de buurt geweest!

Moet gezegd worden dat de volumes echt bedroevend laag zijn. Als men een confirmatie van een trend zoekt wil je ten minste dat het door breed gedragen volume gebeurt . En we testen de resistance van Januari niet eens met hevig volume
  donderdag 18 maart 2010 @ 13:51:29 #248
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_79293742
Ik doelde meer op de laatste paar weken. Nu komt er idd wel een beetje klad in.
pi_79298508
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:25 schreef flyguy het volgende:

[..]

ta heeft gefaald

trouwens mn ta zegt op dit moment dat je pulbacks moet kopen want volgende week we gaan naar 1175 voor s&p. dus nog een 1% stijging... de markt is min of meer neutraal.geen reden voor stijging of daling
pi_79300691
Wat zijn eigenlijk de concrete gevolgen van een Japan default?
Greece
pi_79301645
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 16:39 schreef Mendeljev het volgende:
Wat zijn eigenlijk de concrete gevolgen van een Japan default?
Wat normaal ook gebeurd bij een default o.a. devaluerende valuta, paniek in de markten, particulieren/hedgefundsen/banken/pensioenfondsen die verliezen moeten nemen, stoppen met het opkopen van andermans treasuries, economische downturn enzovoort. Mocht Japan echter defaulten zal dat een enorme impact hebben op het risicobesef van beleggers (wereldwijd) en de rente doen stijgen. een default van Japan, of een willekeurig ander er toe doende natie kan het default van andere naties triggeren en zowiezo het beginnen met bezuinigingen door andere overheden (versnellen).
pi_79302448
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 16:58 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Wat normaal ook gebeurd bij een default o.a. devaluerende valuta, paniek in de markten, particulieren/hedgefundsen/banken/pensioenfondsen die verliezen moeten nemen, stoppen met het opkopen van andermans treasuries, economische downturn enzovoort. Mocht Japan echter defaulten zal dat een enorme impact hebben op het risicobesef van beleggers (wereldwijd) en de rente doen stijgen.
Tot zover kon ik het nog wel overzien.
quote:
een default van Japan, of een willekeurig ander er toe doende natie kan het default van andere naties triggeren
Is dit vanzelfsprekend? Wel interessante materie.

Wat zijn eigenlijk de gevolgen voor het Japanse bedrijfsleven bij een default? Gaan die het loodje leggen door zware belastingverhogingen of gaan die sowieso het loodje leggen omdat ze moeilijker aanspraak kunnen doen op cash uit de markt?

Ik heb een nogal wazig inzicht betreffende dit soort kettingreacties
Greece
pi_79302983
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 17:14 schreef Mendeljev het volgende:
Is dit vanzelfsprekend? Wel interessante materie.
Vanzefsprekend niet, maar het is een logisch gevolg. Indien Japan immers failiet gaat, gaan rentes enorm stijgen in overige landen (en bij slechter ervoorstaande landen natuurlijk meer als de goede), omdat het risicobesef terugkomt. Bij een korte maturity (die tegenwoordig bij veel landen voorkomt) kan dat problemen met zich meebrengen en zelfs een mogelijk default. Ook komt het risicobesef bij overheden terug, die zullen sneller geneigd zijn te bezuinigen.
quote:
Wat zijn eigenlijk de gevolgen voor het Japanse bedrijfsleven bij een default? Gaan die het loodje leggen door zware belastingverhogingen of gaan die sowieso het loodje leggen omdat ze moeilijker aanspraak kunnen doen op cash uit de markt?
Een default brengt een devaluerende munt teweeg, die vaak zelfs een tijd na het default inflatie met zich meebrengt. Schulden en eigen vermogen(in cash) worden dan "verdampt" en de export neemt toe, maar tegelijkertijd neemt de cosumptie in eigen land af en word geld lenen duurder. Het hangt er dus grotendeels vanaf hoe een bedrijf gefinancierd is en waar de afzetmarkt van het betreffende bedrijf is of een bedrijf er voordeel of nadeel van ondervind. Vaak is er na default ook enige tijd sprake van isolatie van het land en soms zelfs bedrijfsleven. Over het algemeen betekent het dus vaak geen goed nieuws voor het bedrijfsleven, al zijn er altijd bedrijven die ervan profiteren.
pi_79303280
Dat is helder, thx.
Greece
  donderdag 18 maart 2010 @ 17:47:56 #255
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79303726
Een Japan-default is helemaal niet zo waarschijnlijk. Hun obligaties hebben nog steeds de hoogste rating. Bovendien hebben ze een eigen munt die ze kunnen devalueren, een enorm handelsoverschot en zijn al die schulden gewoon uitgezet bij de eigen inwoners.

Als je je druk wil maken over defaults, denk dan eerder aan Italie of Spanje.
The End Times are wild
pi_79303980
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 17:47 schreef LXIV het volgende:
Een Japan-default is helemaal niet zo waarschijnlijk. Hun obligaties hebben nog steeds de hoogste rating. Bovendien hebben ze een eigen munt die ze kunnen devalueren, een enorm handelsoverschot en zijn al die schulden gewoon uitgezet bij de eigen inwoners.

Wat zegt een rating nog .

Je vergeet wel dat er helemaal geen monetair speelruimte is om de munt te devalueren, als de rente (dus ook inflatie) namelijk maar een klein beetje stijgt zijn ze al failliet. Dat de schulden intern zijn gefinancierd, is de oorzaak dat het probleem zo groot kon worden en niet de reden dat ze daardoor niet failliet kunnen gaan.

Overigens denk ik wel dat al zou Japan defaulten het economisch gezien er op termijn nog steeds veel beter voor staat als bijvoorbeeld de UK / VS en sommige PIGS(al defaulten deze nooit), mede omdat de schuld intern gefinancierd is zal een isolatie van het land nihil zijn.
pi_79305940
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 17:47 schreef LXIV het volgende:

Munt devalueren om schuld weg te werken is natuurlijk gewoon een default
  donderdag 18 maart 2010 @ 18:59:30 #258
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79306028
Het is zo moeilijk om die verschillende schulden te vergelijken. Misschien sparen de mensen in Japan zelf voor hun oude dag en lenen ze daarvoor aan de overheid. Dan kan die schuld van de overheid wel groter zijn, dat wil dan niet zeggen dat het probleem van het land als geheel groter is dan bijvoorbeeld voor een land waar de overheid al die oude mensen uit eigen zak moet gaan betalen. Het komt namelijk op hetzelfde neer.

Net zoals dat artikeltje op GS bijv. waar de belastingdruk in landen werd weergegeven. Ze hadden het enkel over het toptarief van de inkomstenbelasting. Wat zegt dat nu over totale belastingdruk? Niks toch?
The End Times are wild
  donderdag 18 maart 2010 @ 21:38:20 #259
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79313543
Gaan we morgen nog wat zakken of weer wat stijgen ?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 maart 2010 @ 21:40:41 #260
862 Arcee
Look closer
pi_79313680
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 21:38 schreef AQuila360 het volgende:
Gaan we morgen nog wat zakken of weer wat stijgen ?
Dat weet niemand.
  donderdag 18 maart 2010 @ 21:54:37 #261
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79314512
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 21:40 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dat weet niemand.
Jammer
  donderdag 18 maart 2010 @ 22:15:52 #262
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79315598
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 21:40 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dat weet niemand.
Over een dag weet iedereen het.
Bedankt Hans.
  donderdag 18 maart 2010 @ 22:17:22 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79315676
Aan de sluiting op WS te zien gaan we morgen licht hoger openen. Als er vannacht niks geks gebeurd.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 maart 2010 @ 22:18:14 #264
862 Arcee
Look closer
pi_79315714
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 22:17 schreef LXIV het volgende:
Aan de sluiting op WS te zien gaan we morgen licht hoger openen.
Dachten ze gisteren ook, toch opende AEX rood.
pi_79316760
ze willen toch expireren rond 340
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 maart 2010 @ 23:22:42 #266
862 Arcee
Look closer
pi_79318797

Dat waren nog eens tijden, qua spaarrente.
  donderdag 18 maart 2010 @ 23:24:47 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79318883
En qua kwaliteitstelevisie!
The End Times are wild
pi_79319099
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 23:22 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]

Dat waren nog eens tijden, qua spaarrente.
Ook grappig die breuknotatie. Dat zie je echt nergens meer, Behalve dan op Wallstreet
pi_79319639
Na vandaag is mijn vertrouwen in China toch wel wat weg. Pfft.

Enig pluspunt is dat de DJ me goed gezind blijft.
pi_79319684
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 22:18 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dachten ze gisteren ook, toch opende AEX rood.
Dat soort openingen neem je toch niet serieus? Of het nu +0.2 of -0.3% is. Lage volumes weinig beweging. Dit is gerommel in de marge.
pi_79319797
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:59 schreef LXIV het volgende:
Het is zo moeilijk om die verschillende schulden te vergelijken. Misschien sparen de mensen in Japan zelf voor hun oude dag en lenen ze daarvoor aan de overheid. Dan kan die schuld van de overheid wel groter zijn, dat wil dan niet zeggen dat het probleem van het land als geheel groter is dan bijvoorbeeld voor een land waar de overheid al die oude mensen uit eigen zak moet gaan betalen. Het komt namelijk op hetzelfde neer.

Net zoals dat artikeltje op GS bijv. waar de belastingdruk in landen werd weergegeven. Ze hadden het enkel over het toptarief van de inkomstenbelasting. Wat zegt dat nu over totale belastingdruk? Niks toch?
Dat zegt inderdaad niks. En Japan gaat ook niet defaulten Dat scenario gaat gewoon niet gebeuren.
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:56 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Munt devalueren om schuld weg te werken is natuurlijk gewoon een default
Waarom? Dat het het plakaat default krijgt is feitelijk niet waar. Je kunt met een munt devaluatie in wezen (dat is de achterliggende gedachte) een land redden van een default. Moet gezegd worden dat voor Griekenland de kortste weg een default is. Alleen is de klap op korte termijn niet wenselijk.
pi_79320260
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 23:47 schreef sitting_elfling het volgende:

Waarom? Dat het het plakaat default krijgt is feitelijk niet waar. Je kunt met een munt devaluatie in wezen (dat is de achterliggende gedachte) een land redden van een default. Moet gezegd worden dat voor Griekenland de kortste weg een default is. Alleen is de klap op korte termijn niet wenselijk.
Blijft een beetje een defintiekwestie, mijn motivering:
De schulden in de originele vorm (initiele som + rentetarief) kunnen niet meer gedragen worden. Derhalve moet er een oplossing komen. Het is een misvatting dat landen die defaulten niets meer gaan betalen. Vaak is het gewoon een eenzijdige aanpassing in looptijd/rentevergoeding/initiele som. Als een land doelbewust de munt gaat devalueren om zo de schulden te 'verlagen' is ook gewoon een eenzijdige aanpassing in het initiele geldbedrag.

imho dus
pi_79321609
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 23:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Blijft een beetje een defintiekwestie, mijn motivering:
De schulden in de originele vorm (initiele som + rentetarief) kunnen niet meer gedragen worden. Derhalve moet er een oplossing komen. Het is een misvatting dat landen die defaulten niets meer gaan betalen. Vaak is het gewoon een eenzijdige aanpassing in looptijd/rentevergoeding/initiele som. Als een land doelbewust de munt gaat devalueren om zo de schulden te 'verlagen' is ook gewoon een eenzijdige aanpassing in het initiele geldbedrag.

imho dus
Ben het wel met je eens. Al is het natuurlijk ook niet zo dat ze niks meer betalen als een land default. Het is alleen wel de goedkoopste en makkelijkste weg voor het land zelf.

Paar uur geleden had 1 van mijn CFD brokers een bug van jewelste. De FTSE ging zo maar 50 punten naar beneden in paar minuten tijd. De telefoon stond direct roodgloeiend omdat men bang was dat mijn long posities waren geklapt. Gelukkig had ik geen long posities op de FTSE. Moet er niet aan denken om zo in de problemen te komen en dan weer dagen lang wachten tot je je geld terug krijgt. Pfft.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 14:41:51 #274
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79337271
quote:
JGB yield curve steepens as big buyers' faith dented

TOKYO (Reuters) - Japan's yield curve is at its steepest in a decade and could rise further as core local investors, worried about mounting supply, are in no hurry to buy and may demand higher premiums for longer-dated government debt.

Domestic investors hold 95 percent of Japanese government bonds (JGBs) but doubts about the ruling coalition's willingness to tackle the country's massive debt, which is roughly double the size of the economy, are making fund managers at Japanese life insurers nervous.

Few market watchers see a Greece-style debt crisis around the corner, but the savings rate is falling and households are expected to start drawing on their nest eggs later in the decade as the population ages, meaning Japan will ultimately need more foreign buyers for its bonds.

That, in turn, means eventually it could no longer enjoy the low borrowing costs afforded it by domestic investors, which keep its 10-year bond yields some 230 basis points below U.S. Treasuries.

While that is still some way down the road, some fund managers at large life insurers already say they are thinking twice about when to buy, and once the economy picks up they will look for alternatives in corporate bonds.

East Japan Railway Co (9020.T), rated AA plus by a Japanese rating agency, sold 15 billion yen of 20-year bonds last week with a coupon set 11 basis points above the 20-year JGB yield.

Big insurers are core investors in 20-, 30- and 40-year JGBs to help meet longer-term obligations such as expected policy payments, but the country's prolonged economic malaise and weak investment returns are squeezing the indust2ry.

"The risk premium from the government's fiscal health is rising. Investors are worried about how bad the problem can get," said Yuuki Sakurai, president of Fukoku Capital Management, part of Japan's ninth largest life insurer Fukoku Mutual Life.

"The aging population will start to withdraw the principal of their savings sooner or later as Japan's low interest rates offer little return. Knowing that, institutional investors cannot feel fully secure about piling up government debt."

Japan's savings rate has already fallen to about 3 percent of household income from 10 percent a decade ago.

The five-year/20-year JGB yield spread widened to a decade-high 167.5 basis points (bps) last week, a reflection both of easy monetary policy at the short end and growing disquiet among long-end investors. It is currently around 164 bps.

Tax shortfalls and government spending to lift the economy from recession mean debt supply to the market will hit a record 144.3 trillion yen ($1.6 trillion) in the fiscal year from April.

Investors fear supply could stretch further if declines in popularity polls persuade the government to spend even more.

http://www.reuters.com/article/idUSTRE62I0UM20100319
Savingsrate in Japan is nog maar 3%, dus het verhaal dat Japanners zo spaarzaam zijn gaat niet meer op. Daarnaast is het één van de meest vergrijsde landen ter wereld dus die trend loopt ook de andere kant op. Dat is niet handig met de grootste staatsschuld in de ontwikkelde wereld en een 95% afhankelijkheid van binnenlandse financiering.

Welke buitenlanders gaan Japan straks geld lenen tegen een fractie van een procent? Maar een hogere rente wordt de nekslag voor Japan omdat nu met de extreem lage rente al 22% van het staatsbudget opgaat aan rentebetalingen.

Japanse default kan niet gebeuren? Wait and see...
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 maart 2010 @ 15:11:30 #275
862 Arcee
Look closer
pi_79338402
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 23:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Enig pluspunt is dat de DJ me goed gezind blijft.
Ook vandaag weer een nieuwe high: 10819.90. S&P weer (net) niet.
pi_79341294
Deze pulback moet gekocht worden volgens mn ta, dan kunnen we naar 1175 volgende week
  vrijdag 19 maart 2010 @ 16:55:26 #277
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79342932
Gedeeltelijk uitgevoerde orders zuigen!
Wat moet ik nu met 26 aandeeltjes...?

edit: na 17 minuten wachten, is de rest dan toch gewoon uitgevoerd
  vrijdag 19 maart 2010 @ 16:58:13 #278
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_79343072
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:55 schreef Lemans24 het volgende:
Gedeeltelijk uitgevoerde orders zuigen!
Wat moet ik nu met 26 aandeeltjes...?
Dat is echt klote ja.

Hoe kan eigenlijk precies?
  vrijdag 19 maart 2010 @ 17:00:01 #279
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79343142
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:58 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dat is echt klote ja.

Dan is het aanbod groter dan de vraag en stijgt de prijs na die ene transactie vervolgens weer.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 maart 2010 @ 17:00:46 #280
862 Arcee
Look closer
pi_79343171
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:58 schreef AQuila360 het volgende:
Dat is echt klote ja.

Er was niet meer vraag/aanbod.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 17:03:06 #281
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79343289
Ben wel blij met mijn nieuwe aankoop, met die oh zo fantastische naam: Galapagos!

Van de koersontwikkeling verwacht ik op de lange termijn veel, op de korte termijn boeit het me nog niet zo, het is maar een klein plukje.
pi_79343466
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:03 schreef Lemans24 het volgende:
Ben wel blij met mijn nieuwe aankoop, met die oh zo fantastische naam: Galapagos!

Van de koersontwikkeling verwacht ik op de lange termijn veel, op de korte termijn boeit het me nog niet zo, het is maar een klein plukje.
Je speculeert op een overname?
  vrijdag 19 maart 2010 @ 17:21:41 #283
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_79344099
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:06 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je speculeert op een overname?
Niet perse, meer de succesvolle introducties van eigen medicijnen en natuurlijk regelmatige successie betalingen.
Al zal een overname ooit wel gebeuren.
pi_79347242
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:03 schreef Lemans24 het volgende:

Ik kan mij moeilijk inbeelden dat je binnen enkele jaren spijt hebt van je aankoop .

Heb er ook een klein beetje van btw.
pi_79349928
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:21 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Niet perse, meer de succesvolle introducties van eigen medicijnen en natuurlijk regelmatige successie betalingen.
Al zal een overname ooit wel gebeuren.
Hmm. Dat bedrijf lijkt me eigenlijk niks Als ik voor speculatie in die sector wil gaan zoek ik wel aandelen op zoals Bioniche Life Sciences INC
pi_79350196
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 18:56 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Ik kan mij moeilijk inbeelden dat je binnen enkele jaren spijt hebt van je aankoop .

Heb er ook een klein beetje van btw.
Uiteraard ga je wel spijt krijgen.

Ik heb een tijd geleden een presentatie bijgewoond van de CEO van Galapagos. Leuke presentatie, zeker innovatief, en waarschijnlijk zelfs wel levensvatbaar business model. Echter, wat de meeste beleggers niet weten, of er de gevolgen niet van realiseren, is dat het business model in de biotech snel aan het veranderen is wat heel veel invloed heeft op de aandeelhouderswaarde.

Steeds vaker wordt er in biotech gewerkt met partnerships. Hierbij doet het biotech bedrijf met het geld van de aandeelhouders het risicovolle onderzoek, maar zo gauw de technische onzekerheden opgelost zijn dan gaat men voor de verdere vermarkting met een partner (bv Johnson&Johnson) in zee. Het probleem hieraan is dat dit veelal werkt met een lumpsum payment en een enorme beperking van de hoge rendementen die zouden horen bij de risicovolle initiele investering van de aandeelhouders.

Zo'n partnership lijkt dus leuk omdat er (eindelijk) een zak geld binnenkomt, maar eigenlijk wordt hiermee het echte potentieel (goedkoop) uit handen gegeven. Op zich is hier nog niets mis mee zolang dit correct verwerkt zit in de prijs die men betaalt in het bedrijf en dat is vaak niet het geval.

Het idee achter biotech was altijd: stop geld in 20 initiatieven en hoop op 1 klapper. Dan helpt het niet als die ene potentiele klapper in een te vroeg stadium wordt verkocht.

Biotech zal blijken een soort van luchtvaart, radio of automobielen te zijn. Op zich prima nuttige industrien, maar als investeerder gemiddeld genomen waardeloos.
pi_79350424
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:03 schreef Rukapul het volgende:

[..]

Uiteraard ga je wel spijt krijgen.

Ik heb een tijd geleden een presentatie bijgewoond van de CEO van Galapagos. Leuke presentatie, zeker innovatief, en waarschijnlijk zelfs wel levensvatbaar business model. Echter, wat de meeste beleggers niet weten, of er de gevolgen niet van realiseren, is dat het business model in de biotech snel aan het veranderen is wat heel veel invloed heeft op de aandeelhouderswaarde.

Steeds vaker wordt er in biotech gewerkt met partnerships. Hierbij doet het biotech bedrijf met het geld van de aandeelhouders het risicovolle onderzoek, maar zo gauw de technische onzekerheden opgelost zijn dan gaat men voor de verdere vermarkting met een partner (bv Johnson&Johnson) in zee. Het probleem hieraan is dat dit veelal werkt met een lumpsum payment en een enorme beperking van de hoge rendementen die zouden horen bij de risicovolle initiele investering van de aandeelhouders.

Zo'n partnership lijkt dus leuk omdat er (eindelijk) een zak geld binnenkomt, maar eigenlijk wordt hiermee het echte potentieel (goedkoop) uit handen gegeven. Op zich is hier nog niets mis mee zolang dit correct verwerkt zit in de prijs die men betaalt in het bedrijf en dat is vaak niet het geval.

Het idee achter biotech was altijd: stop geld in 20 initiatieven en hoop op 1 klapper. Dan helpt het niet als die ene potentiele klapper in een te vroeg stadium wordt verkocht.

Biotech zal blijken een soort van luchtvaart, radio of automobielen te zijn. Op zich prima nuttige industrien, maar als investeerder gemiddeld genomen waardeloos.
Interessant, heb je misschien wat linkjes naar wat meer info? Dit zou erg op de koers moeten drukken imho. Nu moet ik toegeven dat het waarderen van dit soort bedrijven is aangezien er geen of nauwelijks winst wordt gemaakt en de toekomst grillig is
pi_79350681
quote:

[..]
Je hebt wel een goed punt. Al moet ik zeggen dat ik sowieso een hekel heb aan biotech. Valt geen pijl op te trekken. Op al die relatief kleine bedrijven die als paddestoelen groeien. Ben alleen fan Novo. Wil d'r ook meer van kopen maar de prijs gaat alleen maar omhoog
pi_79351362
Mijn favoriete troetel aandeel Geely gaat waarschijnlijk de producer van de london zwarte cab kopen
quote:
LONDON - Zhejiang Geely Holding, the Chinese carmaker seeking to buy Ford's Volvo division, is set to take a controlling stake in Manganese Bronze, the maker of the iconic London black cab, in a further reshaping of the global auto industry.

Geely's Hong Kong-listed unit is planning raise its stake in the company to 51 per cent from 19.9 per cent by buying new shares at 70 pence apiece, Manganese finance director Mark Fryer said yesterday.
Geely die de zwarte cab gaat kopen in de stad waar ik woon. Londen. Dat kan haast niet beter

Die heerlijke hersenloze acquisitie drift van Geely
pi_79351724
quote:
Interessant, want waar.
Toch moet je dat wel nuanceren. Sommige biotechbedrijven hebben een grote kaspositie (veel kapitaalverhogingen) waardoor ze het zich kunnen veroorloven om geen parnerships te sluiten. Maar idd, voor het grote gedeelte van de bedrijven is dit realiteit en idd een domper op 't potentieel.

Nu was GLPG afgelopen jaar wel winstgevend. En zo heb ik nog eentje in pf dat winst gemaakt heeft doordat het onderzoek zo goed ging dat de mijlpaalbetalingen de kosten overstegen.

( http://www.tijd.be/nieuws(...)inst.8888381-429.art )
pi_79352100
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:40 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Interessant, want waar.
Toch moet je dat wel nuanceren. Sommige biotechbedrijven hebben een grote kaspositie (veel kapitaalverhogingen) waardoor ze het zich kunnen veroorloven om geen parnerships te sluiten. Maar idd, voor het grote gedeelte van de bedrijven is dit realiteit en idd een domper op 't potentieel.

Nu was GLPG afgelopen jaar wel winstgevend. En zo heb ik nog eentje in pf dat winst gemaakt heeft doordat het onderzoek zo goed ging dat de mijlpaalbetalingen de kosten overstegen.

( http://www.tijd.be/nieuws(...)inst.8888381-429.art )
Geef mij dan eens een aantal fundamentele of technische redenen waarom ik in Galapagos zou moeten overwegen om in te investeren?
  zaterdag 20 maart 2010 @ 16:16:20 #292
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_79375623
Wanneer en op welke tijdstip wordt healthcare bill doorgvoerd??
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_79375662
Volumes in paar AEX aandelen zijn behoorlijk interessant . Kijken wat er verder gaat gebeuren.
pi_79376989
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 16:16 schreef Montelly het volgende:
Wanneer en op welke tijdstip wordt healthcare bill doorgvoerd??
Morgen, tijdstip weet ik nog niet. Ik wou afgelopen vrijdag nog een lichte short positie op de healthcare sector innemen. Toch maar niet gedaan. Dat is in wezen een te grote gok.
pi_79377103
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 16:17 schreef Zure_Pruim het volgende:
Volumes in paar AEX aandelen zijn behoorlijk interessant . Kijken wat er verder gaat gebeuren.
Zo interessant zijn ze op het moment niet. De volumes van de AEX zelf zinnen me zelf ook absoluut niet. De laatste weken zijn de volumes gemiddeld genomen erg laag ten opzichte van voorgaande jaren. En willen we doorbreken zullen we toch wat hogere volumes moeten zien terwijl we vrijdag juist naar beneden gingen tegen een normaal gemiddeld volume.
pi_79377536
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 17:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zo interessant zijn ze op het moment niet. De volumes van de AEX zelf zinnen me zelf ook absoluut niet. De laatste weken zijn de volumes gemiddeld genomen erg laag ten opzichte van voorgaande jaren. En willen we doorbreken zullen we toch wat hogere volumes moeten zien terwijl we vrijdag juist naar beneden gingen tegen een normaal gemiddeld volume.
Voor de AEX zelf is het peulenschil. Maar afzonderlijk is het voor die bepaalde aandelen erg hoog. KPN, Wereldhave, Wolter en nog paar anderen.
pi_79381429
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Geef mij dan eens een aantal fundamentele of technische redenen waarom ik in Galapagos zou moeten overwegen om in te investeren?
Fundamenteel de pijplijn, cashpositie en de winstgevende divisie, technisch de 1Y-performance?
Maar laat maar, weet onderhand wel dat 't moeilijk is zo'n bedrijven te waarderen en gevaarlijk is om er mee in zee te gaan...
pi_79381719
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 18:59 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Fundamenteel de pijplijn, cashpositie en de winstgevende divisie, technisch de 1Y-performance?
Maar laat maar, weet onderhand wel dat 't moeilijk is zo'n bedrijven te waarderen en gevaarlijk is om er mee in zee te gaan...
Laat maar? Kom op zeg! Ik ben oprecht benieuwd naar je eigen redenen om zulke aandelen te hebben! Helft van mijn aandelen portefeuille is een stuk risicovoller dan Galapagos en ik denk dat menigeen (Jaco,LXIV,Dino etc ) hier al die Aziatisch gerelateerde aandelen veel te gevaarlijk vinden en de strategie die ik hanteer veel te veel op het randje is. Volgens mij heeft LXIV het eens dansen op de top van de vulkaan genoemd.

Ik vind Galapagos namelijk wel een leuke kandidaat om overgenomen te worden. Ik zoek nog een paar aandelen die financieel in orde zijn en een hoge kans hebben om over genomen te worden.

Oh, en je biotech sector is wel interessant maar heb daar gewoon erg weinig kijk op. De wisselvalligheid tussen die bedrijven is me ietsje te groot.
pi_79382543
Ah k, omdat ik dacht dat 't op z'n socratesiaans was zoals Dino af en toe vragen stelt

Excuus

Maar 't antwoord klopt wel hoor, voornamelijk pijplijn + zelfredzaam + eigenlijk ook nog wel de allianties. De potentiële winst neemt af maar 't risico ook natuurlijk . En zoals je zei, kans om overgenomen te worden is er.

Heb 't hier al eventjes laten vallen maar heb idd momenteel een klein katertje overgehouden aan een biotechbedrijf. Ik zat er mooi op tijd in (1 jaar op voorhand, aan 3,70 euro), hun middel wordt goedgekeurd (explosie naar 5,40, daarna teruggezakt naar 4). De verkoop komt nu op gang maar vanwege een vertraging van 5 jaar voor de Amerikaanse release is de koers teruggevallen naar 3 euro.

Maargoed, ik kan mij moeilijk voorstellen dat de koers nog lang zo laag gaat blijven indien ze enkel in Europa verkopen .
Het gaat over TIG btw.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 19:37:22 #300
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79382936
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:06 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Laat maar? Kom op zeg! Ik ben oprecht benieuwd naar je eigen redenen om zulke aandelen te hebben! Helft van mijn aandelen portefeuille is een stuk risicovoller dan Galapagos en ik denk dat menigeen (Jaco,LXIV,Dino etc ) hier al die Aziatisch gerelateerde aandelen veel te gevaarlijk vinden en de strategie die ik hanteer veel te veel op het randje is. Volgens mij heeft LXIV het eens dansen op de top van de vulkaan genoemd.

Ik vind Galapagos namelijk wel een leuke kandidaat om overgenomen te worden. Ik zoek nog een paar aandelen die financieel in orde zijn en een hoge kans hebben om over genomen te worden.

Oh, en je biotech sector is wel interessant maar heb daar gewoon erg weinig kijk op. De wisselvalligheid tussen die bedrijven is me ietsje te groot.
Ik vind Aziatische aandelen niet gevaarlijker dan andere aandelen, wellicht wat volatieler, maar zelf verkies ik ook vaak de volatiele (Nederlandse) aandelen.
Als aanhanger van de efficiënte markthypothese maakt het voor mij echter weinig uit waar ik mijn aandelen koop. Maar de transactiekosten wel. Dus koop ik gewoon op de AEX. Enige reden om in Azië te kopen voor mij zou spreiding zijn. (Dus eigenlijk juist risicovermijding)
The End Times are wild
pi_79383014
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:28 schreef tony_clifton- het volgende:
Ah k, omdat ik dacht dat 't op z'n socratesiaans was zoals Dino af en toe vragen stelt

Excuus

Maar 't antwoord klopt wel hoor, voornamelijk pijplijn + zelfredzaam + eigenlijk ook nog wel de allianties. De potentiële winst neemt af maar 't risico ook natuurlijk . En zoals je zei, kans om overgenomen te worden is er.
Ik zal er maandag nog eens naar kijken.
quote:
Heb 't hier al eventjes laten vallen maar heb idd momenteel een klein katertje overgehouden aan een biotechbedrijf. Ik zat er mooi op tijd in (1 jaar op voorhand, aan 3,70 euro), hun middel wordt goedgekeurd (explosie naar 5,40, daarna teruggezakt naar 4). De verkoop komt nu op gang maar vanwege een vertraging van 5 jaar voor de Amerikaanse release is de koers teruggevallen naar 3 euro.

Maargoed, ik kan mij moeilijk voorstellen dat de koers nog lang zo laag gaat blijven indien ze enkel in Europa verkopen .
Het gaat over TIG btw.
Je had meer dan 50% winst op het aandeel en niet (gedeeltelijk verkocht)? Was dat niet voldoende winst geweest? Of wou je nog hoger?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')