Nee, want al dat verdiende geld moet ook nog eens opgemaakt worden in de kroeg en dus blijft er nog minder tijd over om te studeren.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 09:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, gelukkig heb je het niet over de VS want dan maak ik je in met schrikbarende statistieken over uitval, studieschulden en nog meer kromme dingen.
Studeren moet gewoon proper gebeuren. Studeren behoort een full-time bezigheid te zijn. Dus 35-40 uur werken ipv de 20-25 uur nu. Dit land is echt een derdewereldland wat dat betreft zeker omdat juist hier de kosten zo absurd hoog zijn. Alleen in Engeland zijn de kosten hoger.
Ook raar is dat het niveau hier niet veel hoger is dan elders maar we wel relatief veel minder studenten hebben die studeren.
Dit land is een rechts VVD-land en het wordt tijd dat daar wat aan gedaan gaat worden. We denken wel dat er genoeg kansen zijn voor iedereen maar dat valt bitter tegen. Ik heb respect voor de studenten die snachts werken om hun studie te kunnen betalen maar zo iemand kan never nooit het maximale eruit halen. Dat is triest als je dus in ogenschouw neemt dat nederland al niet erg ruim zit in de studenten.
Niks Lenenquote:Op dinsdag 16 februari 2010 14:12 schreef Teun_ZHV het volgende:
[..]
Nee, want al dat verdiende geld moet ook nog eens opgemaakt worden in de kroeg en dus blijft er nog minder tijd over om te studeren.
Kom op, je kunt gewoon lenen tegen een net tarief. Als je goed je best doet krijg je een goede baan en heb je dat bedrag met een paar jaar weer afgelost
Heeft het dan zoveel meerwaarde?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 15:11 schreef Tijger_m het volgende:
Natuurlijk is shoppen geen zondagsrust, het is kan echter wel ontspanning zijn en laten we wel wezen, degenen die een normale werkweek hebben plus reistijd hebben anders maar weinig gelegenheid om te shoppen.
Ik begrijp best dat middenstanders daar moeite mee kunnen hebben maar aan de andere kant, ze kunnen bijvoorbeeld dan ook op maandag dicht gaan ipv. zondag, lijkt mij het probleem ook op te lossen en als het om religieuze bezwaren gaat, tja, principes kunnen geld kosten, dat moet je dan maar voor over hebben.
Dan had je maar wat beters moeten bedenken dan 'hoort niet'.quote:
Inderdaad, hoe dúrven ze met een geschatte studielast van zo'n 35 uur per week ook af en toe te ontspannenquote:Op dinsdag 16 februari 2010 14:12 schreef Teun_ZHV het volgende:
[..]
Nee, want al dat verdiende geld moet ook nog eens opgemaakt worden in de kroeg en dus blijft er nog minder tijd over om te studeren.
'Pas op. Geld lenen kost geld'. De overheid die die mededeling verlicht onder leenreclame's laat zetten, is dezelfde overheid die straks studenten dwingt te gaan lenen. Nogal krom als je het mij vraagt.quote:Kom op, je kunt gewoon lenen tegen een net tarief. Als je goed je best doet krijg je een goede baan en heb je dat bedrag met een paar jaar weer afgelost
Bedankt voor het compliment. De rest is bullshit. Ook mensen met toekomstplannen houden van uitslapen en zelf keuzes maken.quote:
Omdat men hier vond dat niemand 's avonds laat of op zondag in winkels wilde werken, en men tegengas gaf dat studenten dat prima konden doen, en ook willen doen. Vervolgens kwam een discussie dat studenten niet behoren te werken, maar te studeren, afijn we raakten behoorlijk off-topic inderdaad.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 14:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Waarom hebben jullie het over studeren?
Met een paar jaar, tuurlijk jongen. Ik betaal toch niet voor niets straks ook meer belasting? Gewoon die stufi blijven houden dus, als het ergens in mag gaan dan is het wel de toekomst ipv een paar kloterige minima's of gepensioneerde babyboomers. De overheid wordt steeds duurder en verleend steeds minder diensten, wat gaat er fout?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 14:12 schreef Teun_ZHV het volgende:
[..]
Kom op, je kunt gewoon lenen tegen een net tarief. Als je goed je best doet krijg je een goede baan en heb je dat bedrag met een paar jaar weer afgelost
Waarom?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 16:15 schreef Idiota het volgende:
Als de partijen het zo doen is het misschien wel eerlijk:
Belasting heffen als je zondag open ben.
Dus meer openingstijden=meer inkomstenbelasting.
Komt ie weer aan met z'n VVD dit, VVD dat. Je plaat blijft hangen.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 01:16 schreef Klopkoek het volgende:
Werkslaven zullen we zijn. Volgens de VVD. Een klein gedeelte onder ons althans. De Uitverkorenen mogen genieten van de aangeboden diensten.
Dat gelul over een 24 uurs economie komt me mijn strot uit. Beetje meer begrip en respect graag. Als jij na een avondje comazuipen nog graag een pizzatje wilt halen betekent dat mooi wel dat om 1 uur snachts iemand achter de kassa zal staan. Denk er even om.
Nu werken mensen nog graag op zondagen. Omdat ze dubbel betaald worden vaak. Zal rap veranderen wanneer om 1 uur snachts normaal gaat worden. Beschaving door het afvoerputje noem ik dit.
Omdat ik niet weet wat eerlijk is.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 16:25 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Waarom?
Mensen die 60 uur werken voor 2.000 euro betalen toch net zo veel belasting als mensen die 40 uur werken voor 2.000 euro?
Het is iig niet eerlijk om mensen iets te verbieden vanwege jouw persoonlijke voorkeur.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 17:15 schreef Idiota het volgende:
[..]
Omdat ik niet weet wat eerlijk is.
volgens mij moet je je aan de markt aanpassen, als je een zaak hebt, niet andersom. dat de buurtsupers verdwijnen, dat is al 20 jaar aan de gang. in een kapitalistisch systeem overwint altijd de strekste/ slimste. dat is ook nu het geval, met zondagsrust.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 17:15 schreef Idiota het volgende:
[..]
Omdat ik niet weet wat eerlijk is.
Is het eerlijker dat de sterkste zullen overwinnen? Omdat het 'normaal' is?
Alleen supermarkten en grote ketens kunnen dit alleen volhouden. Minder inkomsten voorkleine buurtsupers.
Dat was ook het argument tegen de grote "Supermarches" buiten Franse dorpjes die op zondag open mogen zijn.... maar in de praktijk maakte het niet zoveel uit. Ook hier in de VS is nog voldoende markt voor de kleine winkels, ik ga bijvoorbeeld zelf veel liever naar o.a. een Duitse en Italiaanse slager hier in de buurt dan naar de 24/7 supermarkt. Het is verser.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 17:15 schreef Idiota het volgende:
Is het eerlijker dat de sterkste zullen overwinnen? Omdat het 'normaal' is?
Alleen supermarkten en grote ketens kunnen dit alleen volhouden. Minder inkomsten voorkleine buurtsupers.
Niet geheel waarquote:Op dinsdag 16 februari 2010 18:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat was ook het argument tegen de grote "Supermarches" buiten Franse dorpjes die op zondag open mogen zijn.... maar in de praktijk maakte het niet zoveel uit. Ook hier in de VS is nog voldoende markt voor de kleine winkels, ik ga bijvoorbeeld zelf veel liever naar o.a. een Duitse en Italiaanse slager hier in de buurt dan naar de 24/7 supermarkt. Het is verser.
En die markt heeft een slager, kaasboer, en bakker in Nederland ook, alles is verser en niet ergens in een massa-bakkerij gebakken elders in het land. Ook kan een lokale buurtsuper contracteren met lokale boeren voor kaas, eieren en melk. Zelfs in het oer-drukke Los Angeles waar de dichtsbijzijnde boeren 2 uur verderop liggen heb je buurtsupers die exclusief kaas van Californische koeien verkopen bijvoorbeeld. ("It's the cheese!")
Het is een beetje een bangmakerij argument. Het zou best wel eens kunnen dat financieel gezien ongezonde bedrijven die al 15 jaar niets aan vernieuwing doen omdat ze in hetzelfde dorpje al 15 jaar dezelfde klanten bedienen inderdaad onderuit gaan.
dat is niet altijd waar...dat ligt aan de wetgevingquote:Maar je kunt ook slim zijn en je zaak vernieuwen. Een slager kan bijvoorbeeld ook een terrasje openen en op zondagen verse broodjes met ham, bacon, rosbief etc verkopen voor lunch, en daarvoor tijdelijk personeel inhuren. Het brood koopt hij middels een handige deal van de lokale bakker, zodat ook hij er beter van wordt. In het dorpje waar mijn ouders wonen is op zondag NIETS open, maar het is wel een toeristische bestemming in de regio, zeker op zondagen met goed weer.... ook vanuit Duitsland. Gooi daar wat winkels open op zondagen, en ik denk dat ze er financieel gezien alleen maar beter op worden.
Dat sowieso inderdaad. Winkels moeten gewoon van 11:00 tot 20:00 open zijn in plaats van 09:00 tot 18:00, dat scheelt al een hele hoop.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 18:26 schreef desiredbard het volgende:
Het is niet meer uren het is andere uren
Ja natuurlijk moet je je legale zaken en vergunningen herzien als je zoiets als een broodjeszaak wil openen in combinatie met je bakker en/of slager. Maar het betekend niet dat het niet kan. Met name bakkers in Nederland zijn deze trend aan het invullen in Nederland.... veel banketbakkers verkochten toch al vlaai met koffie en dat soort zaken, en het is voor een bakker helemaal niet zo moeilijk om je zaak zo aan te passen dat je op zondag broodjes en koffie gaat verkopen. Het grootste obstakel is de ruimte..... maar als investering in een nieuwe zaak kun je daar wat aan doen natuurlijk.quote:dat is niet altijd waar...dat ligt aan de wetgeving
Hier kan ik bij de slager niet eens , een plakkie worst vopor de kleine krijgen.
Vlees en vleeswaren (heet dat geloof ik) zijn twee verschillende dingen en daar zijn apparte koelingen voor verplicht en ik bedoel opslag, niet presentatie.
En als je koffie zou willen serveren ..dan ga je bediening nodig hebben...en sanitaire voorzieningen
Hier heb je ook een goed punt.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 18:26 schreef desiredbard het volgende:
Echter wat belet die slager om van 12- 8 open te zijn
Dan weet ik wel waar ik mijn vlees haal hoor
En nogmaals ik kan die slager niet dwingen dat te doen, hij kan mij echter ook niet dwingen vrije uremn op te nemen danwel de slager in de super te boycotten.
Wat een belachelijke redenatie. Alsof de markt een objectief gegeven is en heilig. Dit is nou exemplarisch voor waar het mis is gegaan met de beschavingquote:Men moet zich aanpassen aan de markt, de markt hoeft zicht niet aan te passen aan ons.
Dat je er nog op gaat reagerenquote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een belachelijke redenatie. Alsof de markt een objectief gegeven is en heilig. Dit is nou exemplarisch voor waar het mis is gegaan met de beschaving
Mijn punt is eerder dat of het nou religieus is of niet, dat weekend gewoon zo gehouden moet worden als het nu is. Als je daar ook nog eens gaat ingrijpen en ipv het 200% argument ook nog eens het argument er in gooit dat kinderen leerplicht hebben, waardoor die ouders hun winkel wel op dinsdag dicht kunnen gooien om geen quality time aan hun kroost kunnen besteden, omdat ze dan een leerplichtambtenaar op hun dak krijgen en dat evt naschoolse opvang, die op dit moment al behoorlijk vol zit, laatstaan dat ze genoeg personeel kunnen krijgen om het ook in het weekend te doen , lijkt het mij gewoon een ondoordacht plan van de VVD, hoe leuk het ook zal zijn dat in iedere gemeente de winkels op zondag open zouden zijn.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:00 schreef okiokinl het volgende:
[..]
ik vind persoonlijk dat die 200% op zondag weg zou moeten. het moet een dag zijn als alle anderen.
het voordeel is dat winkels dan zelf kunnen kiezen wanneer ze een rustdag (of 2) hebben.
ik zeg religie omdat dat is waar dit systeem vandaan komt. volgens mij is het voor winkels alleen maar goed als ze zelf kunnen kiezen. winkels moeten toch open zijn als de mensen vrij hebben? dan verkoop je het meest. maar hier is het de omgekeerde wereld. is eindelijk iedereen vrij, zijn de winlkels dicht.
dat geld ook voor s'avonds. als iedereen uit kantoor komt, alles gaat dicht. alleen supermarkten snappen het tegenwoordig, en blijven open tot 8 of 9 uur. we moeten gewoon elke avond koopavond hebben en ook zondag open. veel beter voor de economie ook.
Afgezien van een zondag voor sinterklaas en twee zondagen voor kerst heb je als kleine ondernemer idd geen baat aan meer koopzondagen,tenzij dat er een goede ondernemersvereinigng is die zich ook bezig houd met andere activiteiten, waaraan de meeste grootwinkelbedrijven over het algemeen niet mee willen werken, omdat het ze extra geld kost.quote:Op woensdag 17 februari 2010 00:53 schreef Killer_Mom het volgende:
Als de ene winkel dicht is in de stad en de andere open is het geen koopzondag, allemaal of niet,
de gemeente strijden met de winkeliers, net zoals opeens de markt in Helmond van 10 tot 16.00 uur moet, niemand van de marktkooplui zijn het er mee eens, na 13.00 uur is het uitgestorven,
de gemeente drukt het toch door.
op 2 kerstdag is het volgens het schema dat de winkels in Helmond open moeten zijn . koopzondag, niemand van de winkeliers heeft er zin in, en toch wil de gememeente, zonder hoofdletter het doorzetten.......
op koopzondagen heb je meer kijkers als kopers, met 2e kerstdag hebben al veel winkels besloten om niet open te gaan.
en veel geld om erbij te horen, te veel. een winkel is verhuisd om er niet meer bij te horen, al die regeltjes en gekonkel koste hem zijn zaak die er al 16 jaar zat.quote:Op woensdag 17 februari 2010 00:57 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Afgezien van een zondag voor sinterklaas en twee zondagen voor kerst heb je als kleine ondernemer idd geen baat aan meer koopzondagen,tenzij dat er een goede ondernemersvereinigng is die zich ook bezig houd met andere activiteiten, waaraan de meeste grootwinkelbedrijven over het algemeen niet mee willen werken, omdat het ze extra geld kost.
Ach hier is de ondernemingsvereniging al 3x over de kop gegaan, omdat er te weinig ondenemers mee wilde doen en dat ze zelfs geld bij elkaar moesten schrapen om iets van kerstverlichting aan te brengen, simpele feit is dat die groot winkelbedrijven het geen ruk scheelt om iets leuks rond een koopzondag te organiseren, en een paar medewerkers uit een ander filiaal sturen als er toevallig wel een koopzondag is, om kosteloos mee te genieten.quote:Op woensdag 17 februari 2010 01:06 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
en veel geld om erbij te horen, te veel. een winkel is verhuisd om er niet meer bij te horen, al die regeltjes en gekonkel koste hem zijn zaak die er al 16 jaar zat.
weg uit dat gekonkel, en nu heeft hij een straat verder een bloeiende zaak.
de winkels in "het ondernemings centum" lijden regelrecht armoede, ze verbouwen en veranderen . alleen de grote ketens blijven er, die halen hun geld uit andere ondernemingen. de rest komt om.
letterlijk.
van gezellig winkelen is geen sprake. eenheidsworst in iedere stad zie ik dit.
de zelfstandigen met 2 mensen personeeel doet het wel de das om en nekt ze. zo zie je bij ons in Helmond nog alleen grote winkelketens. wat ik al erder aanhaalde , allemaal van het zelfde.quote:Op woensdag 17 februari 2010 01:15 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ach hier is de ondernemingsvereniging al 3x over de kop gegaan, omdat er te weinig ondenemers mee wilde doen en dat ze zelfs geld bij elkaar moesten schrapen om iets van kerstverlichting aan te brengen, simpele feit is dat die groot winkelbedrijven het geen ruk scheelt om iets leuks rond een koopzondag te organiseren, en een paar medewerkers uit een ander filiaal sturen als er toevallig wel een koopzondag is, om kosteloos mee te genieten.
hij wel, hij heeft zijn loon toch wel . winkeliers moeten het dag na dag verdienen met de verkoop.quote:Op woensdag 17 februari 2010 01:25 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Maar afgezien van dat, kan je van een leraar eisen dat hij op zondag les moet geven, omdat je op de dinsdag vrij bent?
En toch klopt het. De wereld is continue aan verandering onderhevig, en waar 20, 30 jaar geleden gezinsvorming in de klassieke vorm het meest gebruikelijk was, is dat nu niet meer zo, en heb je vaak twee werkende ouders. Het is daarom juist erg aangenaam als je 's avonds je boodschappen, nieuwe kleren, huishoudsartikelen, noem maar op te kunnen halen.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een belachelijke redenatie. Alsof de markt een objectief gegeven is en heilig. Dit is nou exemplarisch voor waar het mis is gegaan met de beschaving
Een leraar is misschien een slecht voorbeeld, aangezien er dan ook klassen moeten zijn op zondagen. Dat gezegd, er zijn leraren die wel 's avonds les geven aan de avondschool, een school voor werkenden die zeg maar elke avond van 18:00 tot 22:00 draait, of zoiets...... Sommige scholen hebben ook lesprogramma's voor de zaterdag.quote:Op woensdag 17 februari 2010 01:25 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Maar afgezien van dat, kan je van een leraar eisen dat hij op zondag les moet geven, omdat je op de dinsdag vrij bent?
Precies: aanpassen. Dat blijft een van de zwakke punten van West-Europese democratieën, we (lees: sommigen) willen krampachtig vasthouden aan niet werkende ideeën. Al die ideeën worden natuurlijk gerationaliseerd om toch nog enig fundament te hebben, zoals elk mens dat graag doet.quote:
Ik heb weleens met winkeliers gesproken over de omzet op zondag en de meesten geven aan dat zondagen topdagen voor ze zijn, er werd gesproken over percentages waarbij de zondag meer opleverde dan alle weekdagen bij elkaar. Ik geef onmiddelijk toe dat dit geen bewijs is, overigens, het is slechts een indicatie.quote:
Ach kom nou, doe eens kijken in het centrum van Rotterdam op zondag, het is op zondag drukker dan op willekeurig welk ander tijdstip tegenwoordig dus het onzin dat je dan niet in de drukte loopt, eerder het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
Helemaal mee eens. Eerst gaan ze vrouwen de arbeidsmarkt op schoppen zodat de lonen kunnen dalen en nu met dat argument willen ze de winkels 24 uur per dag open houden. Kutpartij. En dat alleen maar voor de happy few die zo nodig op elk tijdstip wil winkelen zonder in de file te staan of tussen de drukte te lopen.
24 uur per dag?quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
Helemaal mee eens. Eerst gaan ze vrouwen de arbeidsmarkt op schoppen zodat de lonen kunnen dalen en nu met dat argument willen ze de winkels 24 uur per dag open houden. Kutpartij. En dat alleen maar voor de happy few die zo nodig op elk tijdstip wil winkelen zonder in de file te staan of tussen de drukte te lopen.
"Zo hoort het". Als ze weer om 6 uur 's avonds dicht gaan kan ik geen boodschappen meer doen.quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:48 schreef Klopkoek het volgende:
Ik geloof ook niet in het spreidingsargument. Grosso modo zullen de meeste mensen gewoon blijven werken op de gangbare tijden.
Ik zie gewoon de voordelen niet van langere openingen. Ik heb nog de tijd meegemaakt dat de AH supermarkt om de hoek dicht ging om 6 uur savonds. Zo hoort het.
Ik vind het heerlijk dat de Albert Heijn op de Vismarkt pas om 21:45 dichtgaatquote:Op woensdag 17 februari 2010 11:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
"Zo hoort het". Als ze weer om 6 uur 's avonds dicht gaan kan ik geen boodschappen meer doen.
Grosso modo, mischien als je daarmee een kleine meerderheid bedoeld, maar een groot percentage van de werknemers in Nederland werkt al met flexibele werktijden, het is dus een logisch gevolg dat ook de middenstand met die verandering meegaat.quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:48 schreef Klopkoek het volgende:
Ik geloof ook niet in het spreidingsargument. Grosso modo zullen de meeste mensen gewoon blijven werken op de gangbare tijden.
Ik zie gewoon de voordelen niet van langere openingen. Ik heb nog de tijd meegemaakt dat de AH supermarkt om de hoek dicht ging om 6 uur savonds. Zo hoort het.
Ach sommigen hier hebben een blinde haat tegen alles wat de VVD is, dat ze niet meer logisch kunnen redenerenquote:Op woensdag 17 februari 2010 11:52 schreef VanLotje het volgende:
Dan ben ik het voor een keertje met de VVD eens. Waarom zouden mensen allemaal rekening moeten houden met een bepaald geloof van anderen?
Ze hoeven toch niet zelf naar een winkel te gaan als ze dat niet willen?
Het is juist vervelend voor mensen die werken dat er zo weinig tijd is om boodschappen te halen nadat ze vrij zijn. Op doordeweekse dagen gaan de winkels ook al meestal om 6 uur dicht.
Lekker logisch allemaal weer
Ik geloof niet dat alleen de VVD voorstander is van zondagsopening, PvdA is volgens mij ook voor in de grote steden.quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:53 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ach sommigen hier hebben een blinde haat tegen alles wat de VVD is, dat ze niet meer logisch kunnen redeneren
ik ben helemaal geen vvd fan, echt het tegenovergestelde. maar ze hebben hier gelijk.quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |