Het dwingt impliciet om ook winkelier op zondag de deuren te openen , anders omzetverlies. Zie je dat niet inquote:Op maandag 15 februari 2010 11:44 schreef Hexagon het volgende:
Het is inderdaad ook een vorm van ontspanning.
En genoeg mensen die op Zondag graag werken. Veel studenten en jongeren kunnen zo bijverdienen.
Beetje respect voor iemands levensovertuiging!quote:Op maandag 15 februari 2010 10:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is de VVD slechts om 1 ding de doen. Veel geld en dus vergoddelijken zij de economie.
Nee. De winkelier kan daar voor kiezen, net als ik er voor kies in het weekend en 's avonds te werken.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het dwingt impliciet om ook winkelier op zondag de deuren te openen , anders omzetverlies. Zie je dat niet in
quote:Op maandag 15 februari 2010 11:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. De winkelier kan daar voor kiezen, net als ik er voor kies in het weekend en 's avonds te werken.
quote:Exodus 35:2
Zes dagen zal men het werk doen; maar op den zevenden dag zal ulieden heiligheid zijn, een sabbat der rust den Heere; al wie daarop werk doet, zal gedood worden.
"al wie daarop werk doet, zal gedood worden."quote:Op maandag 15 februari 2010 12:05 schreef waht het volgende:
[..]
[..]
Oh wacht, er staat nergens welke dag die zevenden dag precies is.
Dinsdag!quote:Op maandag 15 februari 2010 12:05 schreef waht het volgende:
[..]
[..]
Oh wacht, er staat nergens welke dag die zevenden dag precies is.
Vrijdag.quote:
Je hebt gelijk. Het is veel beter dan de kerk bepaalt wat wel en niet mag. Ik stel voor dat winkeliers lekker zelf mogen bepalen wanneer zij open gaan. En dat het lullig zou zijn voor werknemers: zij kunnen altijd nee zeggen tegen werken op zondag.quote:Op zondag 14 februari 2010 21:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee.Want vrijheid blijheid betekent chaos
Een winkelier met personeel hoeft sowieso niet altijd op zn zaak aanwezig te zijn. De supermarkt kan prima op zondag doordraaien met wat extra personeel.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het dwingt impliciet om ook winkelier op zondag de deuren te openen , anders omzetverlies. Zie je dat niet in
Een stuk nuttiger dan de hela dag in bed liggen of zingen voor een fictief opperwezen.quote:
Goed argumentquote:Op maandag 15 februari 2010 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een stuk nuttiger dan de hela dag in bed liggen of zingen voor een fictief opperwezen.
Dat kun je zelf ook bedenken. Wat is het nut van maandags winkelen?quote:Op maandag 15 februari 2010 13:04 schreef Idiota het volgende:
Wat is het nut van zondags winkelen?
Veel aannames.quote:Mij lijkt dat het niet verstandig is aangezien er veel ondernemers verplicht worden te werken op de zondag, zowel christelijk als niet christelijke ondernemers, omdat je klanten verliest als je niet open ben en je loopt een hoop inkomsten mis omdat mensen de boodschappen bij de buurman doen op de zondag.
Link naar onderzoek?quote:Mij lijkt het niet, wetenschappelijk onderzoek wijst ook uit dat 1 rustdag in de week een perfecte aanvulling is. Dus waarom afschaffen alleen omdat wij consumenten willen winkelen?
Welja, de ene "afgod" is natuurlijk inwisselbaar voor de andere.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een stuk nuttiger dan de hela dag in bed liggen of zingen voor een fictief opperwezen.
Winkels bestaan wel.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:31 schreef Teun_ZHV het volgende:
[..]
Welja, de ene "afgod" is natuurlijk inwisselbaar voor de andere.
Als jij dat belangrijk vindt mag jij je leven zo indelen. Maar waarom wil je het anderen opdringen? Denk je dat anderen het gezin en vrijwilligerswerk plotseling net zo belangrijk gaan vinden als jij als je winkelen op zondag verbiedt?quote:Los van dat, ik denk dat mensen de impact van de 24-uurs economie onderschatten. Al het vrijwilligerswerk lijdt eronder en in vele gezinnen is het nagenoeg onmogelijk om nog een gezamenlijk activiteit te ontplooien. Ik vind het jammer dat mensen dat niet meer als waardevol beschouwen.
quote:Op maandag 15 februari 2010 13:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Winkels bestaan wel.
[..]
Ik dring niemand iets op, ik kijk wel uit. Ik verbied ook niemand iets. Ik schrijf enkel dat ik het jammer vindt en het ontwrichtend is voor "de samenleving". Dat dat zo is, kun je dagelijks lezen. De gemeenschapszin is echt niet meer wat het geweest is. Die 24-uurs economie is niet de enige reden, maar speelt er een redelijk belangrijke rol in.quote:Als jij dat belangrijk vindt mag jij je leven zo indelen. Maar waarom wil je het anderen opdringen? Denk je dat anderen het gezin en vrijwilligerswerk plotseling net zo belangrijk gaan vinden als jij als je winkelen op zondag verbiedt?
quote:Op maandag 15 februari 2010 13:56 schreef Positive_Thinking het volgende:
Welkom in de wereld van Kapitalisme...
Meer meer en meer verdienen is belangrijker dan alles. Zo zijn de banken bubbels ontstaan en zo worden er nog meer gevormd. Als je fulltime aan je geld moet komen om te verdienen heb je nooit meer ruimte om een tegenslag te verwerken.
2-verdieners die niet hun hele zaterdag willen spenderen aan winkelen, maar het uit kunnen spreiden over 2 dagen?quote:Op maandag 15 februari 2010 13:04 schreef Idiota het volgende:
Een vergeten rookworst kopen?
Mij lijkt dat het niet verstandig is aangezien er veel ondernemers verplicht worden te werken op de zondag, zowel christelijk als niet christelijke ondernemers, omdat je klanten verliest als je niet open ben en je loopt een hoop inkomsten mis omdat mensen de boodschappen bij de buurman doen op de zondag. Is dit een gezonde marktwerking?
Mij lijkt het niet, wetenschappelijk onderzoek wijst ook uit dat 1 rustdag in de week een perfecte aanvulling is. Dus waarom afschaffen alleen omdat wij consumenten willen winkelen?
Dat dus.quote:Op maandag 15 februari 2010 14:26 schreef Freak188 het volgende:
[..]
2-verdieners die niet hun hele zaterdag willen spenderen aan winkelen, maar het uit kunnen spreiden over 2 dagen?
Ik opteer trouwens voor een andere 'zondag'. Laat dat bijvoorbeeld maandag zijn. Op maandag gaan zowiezo de winkels pas vanaf 12.00 uur open en op maandag is het in de regel niet druk.
Inderdaad en er zijn ook mensen die het prettig vinden om op andere dagen dan het geijkte weekend vrij te zijn.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:44 schreef Hexagon het volgende:
Het is inderdaad ook een vorm van ontspanning.
En genoeg mensen die op Zondag graag werken. Veel studenten en jongeren kunnen zo bijverdienen.
quote:Op maandag 15 februari 2010 13:27 schreef waht het volgende:
[quote]Dat kun je zelf ook bedenken. Wat is het nut van maandags winkelen?
Linkquote:Veel aannames.
-Verplicht zondag te werken.
-Klanten verliezen als je dicht bent.
-Inkomsten mislopen.
Daar mist de onderbouwing.
We missen de echte rustdag, vroeger was de zondag een rustdag. Tegenwoordig gebruiken we ook deze dag om te werken en of om alle privé zaken te regelen.quote:Link naar onderzoek?
Regel je rookworst dan eerderquote:Op maandag 15 februari 2010 14:26 schreef Revolution-NL het volgende:
Gister waren de winkels gvd weer dicht
Open die winkels! Als je Zondagsrust wilt prima! Maar val mij niet lastig met die onzin.
Ik denk dat niemand tegen een rustdag is. Veel mensen vinden het alleen onzin dat iedereen zich aan de zondagsrust moet houden. Sowieso is het onzin om omwille van de zondagsrust winkels gesloten te houden maar tegelijkertijd andere activiteiten wel toe te staan. Dan kan je net zo goed ook de winkels open laten.quote:Op maandag 15 februari 2010 14:34 schreef Idiota het volgende:
[..]
Waarom opeens zondags winkelen?
Dit is een lange tijd een standaard geweest.
[..]
Link
[..]
We missen de echte rustdag, vroeger was de zondag een rustdag. Tegenwoordig gebruiken we ook deze dag om te werken en of om alle privé zaken te regelen.
Link
Dat iets een traditie is betekent niet dat het goed of noodzakelijk is.quote:Op maandag 15 februari 2010 14:34 schreef Idiota het volgende:
[..]
Waarom opeens zondags winkelen?
Dit is een lange tijd een standaard geweest.
Daar staat vrij weinig over de aannames die jij maakt.quote:
Zoals ik al zei: rust is belangrijk maar hoeft niet perse een hele dag achter elkaar of perse een zondag te zijn. Rusten kun je op elk moment van de dag doen, elke dag van de week.quote:We missen de echte rustdag, vroeger was de zondag een rustdag. Tegenwoordig gebruiken we ook deze dag om te werken en of om alle privé zaken te regelen.
Die link is niet naar een wetenschappelijk onderzoek.quote:
Och in deze MultiKulturele smaneleving zouden er genoeg mensjes kunnen zijn die op zondag werken zonder dat het hun rust verstoord.quote:Op zondag 14 februari 2010 20:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Is die partij echt gek geworden??
Lees artikel dit eens :
http://www.ad.nl/ad/nl/20(...)ok-zondagsrust.dhtml
Ach, voor het personeel dat als gevolg van dit dwaze idee dan op zondag wel moeten opdraven is dat even geen werken (in alles rust dan)
![]()
VVD:!
Het is een verandering, niet alle veranderingen zijn goed, ik heb twijfels over de marktwerking want daar heb ik wel het één en ander over gelezen in de christelijkequote:Op maandag 15 februari 2010 14:53 schreef waht het volgende:
Dat iets een traditie is betekent niet dat het goed of noodzakelijk is.
Dat zijn geen aannames, ik weet wat ik zeg, ik zeg alleen wat ik gelezen heb.quote:Daar staat vrij weinig over de aannames die jij maakt.
Mij lijkt het juist makkelijk als iedereen op zondag vrij is, kan je naar familie, in de zomer met zn allen naar scheveningen etc.quote:Zoals ik al zei: rust is belangrijk maar hoeft niet perse een hele dag achter elkaar of perse een zondag te zijn. Rusten kun je op elk moment van de dag doen, elke dag van de week.
Ik heb even gekeken op de site van Eurofound maar het stukje niet gevonden, wel een artikel van Arie slob. Daar verwijst hij door naar het onderzoek.quote:Die link is niet naar een wetenschappelijk onderzoek.
Ook werkgevers?quote:Op maandag 15 februari 2010 15:58 schreef desiredbard het volgende:
[..]
En werknemers mogen niet verplicht worden op zondag te werken als men daar bezwaar tegen heeft
ik vind persoonlijk dat die 200% op zondag weg zou moeten. het moet een dag zijn als alle anderen.quote:Op maandag 15 februari 2010 15:37 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Waarom word het de iedere keer op religie gegooid?, wij hebben nog een paar maanden een familie bedrijf(opheffingsuitverkoop op dit moment), en zowel ik als mn zusje hadden geen zin om op te volgen, voornamelijk omdat je zonder de opening op zondag al zo'n 80 uur per week bezig bent met werk, laatstaan dat een zondagsopening altijd een gok is omdat je icm de huidige arbeidsvoorwaarden op de zondag dubbel loon moet uitbetalen, en dat dat, afgezien van de zondagen voor de feestdagen amper winst oplevert daardoor.
Personeel bij een klein bedrijf is niet zomaar te vervangen voor weekendhulpjes(als je bij het MKB shopt doe je dat tenslotte voor service), terwijl je bij een groot bedrijf gewoon wat personen uit een ander filiaal die kant op stuurt in het geval van een tekort.
Natuurlijk, maar het is toch geen verplichting je deuren te openen op zondag. Het is een verplichting ze dicht te houden momentaanquote:Ook werkgevers?
Is dat dan per definitie slecht? Kon het beter als we zonder religie hadden geleefd? Jij zegt al dat religie dit voortbrengt. En hoe we nu leven is slecht?quote:Op maandag 15 februari 2010 18:00 schreef okiokinl het volgende:
[..]
ik zeg religie omdat dat is waar dit systeem vandaan komt.
Precies.quote:Op maandag 15 februari 2010 08:11 schreef borisz het volgende:
Goed punt van de VVD.Bedrijven zouden wat vrijer mogen zijn met het bepalen van de winkeltijden.
Ik zie niet in waarom een rustdag een door de overheid gedefineerde dag moet zijn.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:36 schreef Idiota het volgende:
Link
En dat mag wel?
Edit: @desiredbard, Het komt er hoor, zie link
We zullen het wel in de toekomst weten, ik weet niet wat goed is, jij evenmin. Toch vind ik het heel apart, tuurlijk ik snap je best maar dat dit zomaar er doorheen word gepompt...quote:Op maandag 15 februari 2010 19:02 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom een rustdag een door de overheid gedefineerde dag moet zijn.
Dat ik niet op een zondag zou willen werken is een. Ik heb een groter probleem met de maandagochtend.
Als er genoieg mensen zijn die openenen op zondag rendabel zouden maken dan zijn er ook mensen te vinden om dat te faciliteren (=arbeiders)
Laat een zaakje gerund door een Jood nu fijn dicht zijn op zaterdag
en dat van een CU stemmer op zondag
Albert heijn heeft afhankelijk van zijn locatie keuze mogenlijkheid genoeg uit staf.
En een winkel in staphorst zal zich echt geen zorgen hoeven te maken betreffende shoppers op zondag.
De omzet van zondag krijg je niet inderdaad. Dat is echter geen verlies, hij krijgt gewoon niets extra's.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Link!quote:Op maandag 15 februari 2010 22:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
De omzet van zondag krijg je niet inderdaad. Dat is echter geen verlies, hij krijgt gewoon niets extra's.
Deels wel hoor.quote:Op maandag 15 februari 2010 22:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
De omzet van zondag krijg je niet inderdaad. Dat is echter geen verlies, hij krijgt gewoon niets extra's.
Zondags tegen hun zin in de vloer aanvegen in de supermarkt, maar dan wel met een vast contractquote:Op maandag 15 februari 2010 22:41 schreef VerrekteZakHooi het volgende:
Zondag mag van mij alles wel dicht (vanuit anti-consumptie standpunt).. alleen wat gaan we doen met de consumptieverslaafden? Af laten kicken?
ik heb last van religie als die religie mijn vrijheid beprekt. daar gaat het mij om. ik vind 1 rustdag op christelijke basis uit de tijd, in dit land met vele religies en een heleboel mensen die niet naar de kerk gaan.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:36 schreef Idiota het volgende:
[..]
Is dat dan per definitie slecht? Kon het beter als we zonder religie hadden geleefd? Jij zegt al dat religie dit voortbrengt. En hoe we nu leven is slecht?
Uit jouw woorden kan ik dus opmaken dat we de ontwikkelingen tot nu toe aan de religie te danken hebben. Waarom zet je je er dan tegen af?
Iedereen wil zijn mening naar voren brengen, dat is toch mooi? We leven in vrede, we hebben niet een systeem waar gelovigen in de goot naast de stoep moeten lopen. Maar we hebben een systeem waar iedereen (tot nu toe) kan zeggen wat hij/zij wil.
Als meer dan de helft van de Nederlanders tegen een wetvoorstel is dan komt die er ook toch niet?
Stel:
De SGP zegt: De pedagogische tik moet kunnen, dit staat immers in de Bijbel.
Wat is er dan aan verkeerd? Alleen het feit dat jij een andere mening deelt en een andere visie hebt vanwege je levensovertuiging en dan reageer jij met waarschijnlijk deze woorden; Dit vind ik niet kunnen.
Prima, en als de overgrote meerderheid van de Nederlanders die visie deelt dan komt die pedagogische tik er niet.
We kunnen makkelijk schreeuwen dat Religie verkeerd is, is in sommige opzichten ook zo maar als een Religie door een minderheid word aangehangen kunnen ze weinig bereiken.
Daarom snap ik die reacties niet van: Kutreligie, kutgelovige etc.
Misschien wel opvallend: In Rotterdam Alexandrium worden winkeliers verplicht hun winkels te openen.
Ik mag weten wat ik doe, dat gaat dus niet meer op. Als winkelier MOET je open zijn![]()
Link
En dat mag wel?
Edit: @desiredbard, Het komt er hoor, zie link
Dan gooien ze hun winkel toch op maandag dicht. Dan is toch iedereen aan het werk.quote:
Het kenmerk van vrijheid is dat hoe meer vrijheid je de ander gunt hoe minder jezelf overhoudt. Het gaat m.b.t. dit onderwerp om balans. Volgens mij is die niet echt zoek, niet gelovigen kunnen op zondag doen en laten wat ze willen, behalve iedere zondag winkelen. Afijn, ga d'r lekker een punt van maken en goed moeilijk doenquote:Op maandag 15 februari 2010 23:28 schreef okiokinl het volgende:
[..]
ik heb last van religie als die religie mijn vrijheid beprekt. daar gaat het mij om. ik vind 1 rustdag op christelijke basis uit de tijd, in dit land met vele religies en een heleboel mensen die niet naar de kerk gaan.
Ik bepaal zelf wel wanneer ik wil rusten en op welke dag(delen) ik dat wil doenquote:Op maandag 15 februari 2010 13:04 schreef Idiota het volgende:
Een vergeten rookworst kopen?
Mij lijkt dat het niet verstandig is aangezien er veel ondernemers verplicht worden te werken op de zondag, zowel christelijk als niet christelijke ondernemers, omdat je klanten verliest als je niet open ben en je loopt een hoop inkomsten mis omdat mensen de boodschappen bij de buurman doen op de zondag. Is dit een gezonde marktwerking?
Mij lijkt het niet, wetenschappelijk onderzoek wijst ook uit dat 1 rustdag in de week een perfecte aanvulling is. Dus waarom afschaffen alleen omdat wij consumenten willen winkelen?
Dat is maar beperkt waar. Als ik, als je buurman zijnde, van acht uur 's morgens tot tien uur 's avonds wil gaan boren, zagen of timmeren, dan komt er van je rust niet veel terecht. We leven in een gereguleerd land waarin we samen afspraken hebben gemaakt. Als het je niet bevalt, moet je op een eiland gaan wonen.quote:Op maandag 15 februari 2010 23:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik bepaal zelf wel wanneer ik wil rusten en op welke dag(delen) ik dat wil doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |