abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78093303
Dan ben ik het voor een keertje met de VVD eens. Waarom zouden mensen allemaal rekening moeten houden met een bepaald geloof van anderen?
Ze hoeven toch niet zelf naar een winkel te gaan als ze dat niet willen?

Het is juist vervelend voor mensen die werken dat er zo weinig tijd is om boodschappen te halen nadat ze vrij zijn. Op doordeweekse dagen gaan de winkels ook al meestal om 6 uur dicht.

Lekker logisch allemaal weer
pi_78093326
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:52 schreef VanLotje het volgende:
Dan ben ik het voor een keertje met de VVD eens. Waarom zouden mensen allemaal rekening moeten houden met een bepaald geloof van anderen?
Ze hoeven toch niet zelf naar een winkel te gaan als ze dat niet willen?

Het is juist vervelend voor mensen die werken dat er zo weinig tijd is om boodschappen te halen nadat ze vrij zijn. Op doordeweekse dagen gaan de winkels ook al meestal om 6 uur dicht.

Lekker logisch allemaal weer
Ach sommigen hier hebben een blinde haat tegen alles wat de VVD is, dat ze niet meer logisch kunnen redeneren
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_78093607
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:53 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Ach sommigen hier hebben een blinde haat tegen alles wat de VVD is, dat ze niet meer logisch kunnen redeneren
Ik geloof niet dat alleen de VVD voorstander is van zondagsopening, PvdA is volgens mij ook voor in de grote steden.
pi_78093690
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
Helemaal mee eens. Eerst gaan ze vrouwen de arbeidsmarkt op schoppen zodat de lonen kunnen dalen en nu met dat argument willen ze de winkels 24 uur per dag open houden. Kutpartij. En dat alleen maar voor de happy few die zo nodig op elk tijdstip wil winkelen zonder in de file te staan of tussen de drukte te lopen.
ik ben helemaal geen vvd fan, echt het tegenovergestelde. maar ze hebben hier gelijk.

vrouwen de arbeidsmarkt 'opschoppen', meen je dat? lol. arme vrouwen. beter achter het fornuis zeker, als t aan jou ligt?
en niemand wordt gedwongen 24 uur per dag open te zijn. het gaat erom dat als je dat wilt, dat het dan ook kan. dat is vrijheid, lijkt mij zo.
pi_78093705
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat alleen de VVD voorstander is van zondagsopening, PvdA is volgens mij ook voor in de grote steden.
Ik weet dat de D66 in Groningen ook grote voorstander is. Zeer positief.
Porcupine Tee - Normal
pi_78094220
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Grosso modo, mischien als je daarmee een kleine meerderheid bedoeld, maar een groot percentage van de werknemers in Nederland werkt al met flexibele werktijden, het is dus een logisch gevolg dat ook de middenstand met die verandering meegaat.
Een kwalijke ontwikkeling.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_78094238
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In jouw optiek ja.
Porcupine Tee - Normal
pi_78094366
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

PvdA zijn een stelletje verraders. PvdA is allang van hun geloof afgevallen. Inclusief een Marcouch die doodleuk zegt dat kinderen maar moeten meehelpen met het rondkomen van het huishouden.

"De markt" is geen objectief gegeven, die maken we zelf. We kunnen er zelf voor kiezen wat we ermee doen. Een hoop zuidelijke landen sluiten hun winkels zelfs in de middag, die gaan om 3 uur weer open. Helaas zit de neoliberale europese commissie hier druk op uit te oefenen dat dit niet zou kunnen (tering-EU ). Het is echt van de gekke waar we met zijn allen heen gaan. Niemand wil voor de lol snachts werken. Dat snapt iedereen toch wel.
Scholieren en studenten moeten gaan leren/studeren. Het is nu al een bekend probleem dat ze daar niet aan toe komen omdat ze drukke bijbanen hebben. Moet je voorstellen wat er gaat gebeuren wanneer savonds en snachts werken de norm wordt. En verrader Marcouch maar kinderarbeid propageren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_78094398
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:21 schreef StarGazer het volgende:

[..]

In jouw optiek ja.
Jou negeer ik gewoon want nu ik weer terug ben duik je opeens weer op in dit soort topics. Met het doel om alweer een ban aan te smeren. Ik heb dat wel door
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78094547
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
Helemaal mee eens. Eerst gaan ze vrouwen de arbeidsmarkt op schoppen zodat de lonen kunnen dalen en nu met dat argument willen ze de winkels 24 uur per dag open houden. Kutpartij. En dat alleen maar voor de happy few die zo nodig op elk tijdstip wil winkelen zonder in de file te staan of tussen de drukte te lopen.
Nu alle vrouwen de arbeidsmarkt omgetrapt zijn, halen ze de MOElanders binnen. Kunnen de lonen van jan de arbeid nog verder dalen.

Het ijn echt een stel selchterikken.
pi_78094587
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jou negeer ik gewoon want nu ik weer terug ben duik je opeens weer op in dit soort topics. Met het doel om alweer een ban aan te smeren. Ik heb dat wel door
Wat je wilt klopkoek
Porcupine Tee - Normal
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2010 @ 12:36:44 #212
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_78094765
Klopkoek & EchtGaaf, ik snap jullie punt niet zo. Als je niet op zondag wil winkelen, dan ga je toch gewoon niet winkelen?

Waarom moet anderen opgelegd worden wat jullie niet willen doen?
Carpe Libertatem
pi_78094811
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:36 schreef Boze_Appel het volgende:
Klopkoek & EchtGaaf, ik snap jullie punt niet zo. Als je niet op zondag wil winkelen, dan ga je toch gewoon niet winkelen?

We willen niet dat personeel op zondag GEDWONGEN wordt om te werken.
pi_78094926
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:36 schreef Boze_Appel het volgende:

De wetten van de Klopkoeklogica:
1) rust bestaat alleen als de anderen rust hebben
2) ontspanning, zeg maar traditioneel zondags voetballen, kan alleen als anderen dat ook doen
3) werknemers hebben de vrijheid niet. wanneer alle dagen van de week en alle uren een normaal tijdstip worden dan kunnen de werknemers gewoon ingeroosterd worden door hun baas.
4) de werknemers die nu snachts werken krijgen daar ruimschoost voor gecompenseerd. Ik noem bijvoorbeeld het ambulancepersoneel. Dan bedoel ik niet alleen geldelijke compensatie maar ook andere dingen die het heel draaglijk maken.
5) de middenstand wordt weggeconcureerd

Ik ben het niet altijd met de SGP eens maar de SGP heeft een keer feilloos uitgelegd dat je met het aan banden leggen van de openingstijden juist de vrijheid vergroot. Vrijheid om eens wat anders te doen dan te gaan werken en geregeerd te worden door de marktcalculaties.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 februari 2010 @ 12:42:15 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78094940
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als zondag een standaard werkdag wordt in de detailhandel dan is het ook einde voor de bonusbetalingen voor het personeel wat op zondag werkt.

Maar aan het eind van de rit maakt het vrij weinig uit; iedereen heeft bedrag X te besteden, en als ze dat in 6 dagen kunnen besteden doen ze dat in 6 dagen, als ze daar een dag extra voor hebben dan doen ze het in 7 dagen, de winkelier haalt dus net zoveel omzet maar heeft meer personeelskosten.

Natuurlijk geldt bovenstaand scenario alleen voor bedrijven die idd 7 dagen open kunnen zijn, de kleine zelfstandige die niet nog een dag open kan zijn verliest alleen maar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_78094990
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Inderdaad. Helaas is in veel CAO's de zaterdag en de zondag al een gewone dag geworden.

Zelfs als je ze op pak em beet een dinsdag vrij geeft dan wringt er iets. Want de mens zit nu eenmaal zo in elkaar dat voor ontspanning andere mensen nodig zijn. Er is niks aan om op een dinsdag in je eentje naar de Efteling te gaan, om maar iets geks te noemen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78095018
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:20 schreef Klopkoek het volgende:

Onzin, een 9-5 keurslijf is niet voor iedereen gezond namelijk, bovendien, in de toekomst staat er nog veel meer te wachten want het Nieuwe Werken gaat echt wel meer aanhang winnen.
pi_78095075
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inderdaad. Helaas is in veel CAO's de zaterdag en de zondag al een gewone dag geworden.

Zelfs als je ze op pak em beet een dinsdag vrij geeft dan wringt er iets. Want de mens zit nu eenmaal zo in elkaar dat voor ontspanning andere mensen nodig zijn. Er is niks aan om op een dinsdag in je eentje naar de Efteling te gaan, om maar iets geks te noemen.
De VVD zou er voor de vrijheid zijn.....maar niks is minder waar. Je verwoord het precies goed, met het voorbeeldje wat SGP voor ogen heeft.
pi_78095149
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als zondag een standaard werkdag wordt in de detailhandel dan is het ook einde voor de bonusbetalingen voor het personeel wat op zondag werkt.

Maar aan het eind van de rit maakt het vrij weinig uit; iedereen heeft bedrag X te besteden, en als ze dat in 6 dagen kunnen besteden doen ze dat in 6 dagen, als ze daar een dag extra voor hebben dan doen ze het in 7 dagen, de winkelier haalt dus net zoveel omzet maar heeft meer personeelskosten.

Natuurlijk geldt bovenstaand scenario alleen voor bedrijven die idd 7 dagen open kunnen zijn, de kleine zelfstandige die niet nog een dag open kan zijn verliest alleen maar.
Wat EG en ik vragen is dat in ieder geval op één, misschien twee, dagen van de week de marktkrachten buitenspel worden gezet.

Natuurlijk zal de praktijk wat anders in elkaar gaan zitten maar het gaat om het principe. Het is bijvoorbeeld best logisch om zeg maar supermarkten op zondag een paar uur open te laten. Net zoals je benzinestations niet kunt sluiten. Wat ik, en ik denk ook EG, bedoel is dat het weekend vooral een weekend moet blijven.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 februari 2010 @ 12:49:54 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78095201
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]

Nou, je bent bij iedere attractie wel lekker snel aan de beurt, alleen een beetje jammer dat je geen toestemming krijgt om je kind een dag van school te houden omdat jij toevallig op maandag en dinsdag vrij bent ipv zaterdag en zondag.

Heeft men in verlangen naar al deze "vrijheid" ook al kinderdagverblijven opengesteld op zondag?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_78095224
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klopkoek kan het niet beter verwoorden. Het is echt veel rustiger als er een vast punt in de week is dat we niet blootgesteld aan het monster van de markt...

Ik zie niks in de 24-uurs economie. Het maakt iedereen uiteindelijk veel vermoeiender.... En nog erger: slaaf van de economie. Want dat is wat de VVD zo graag ziet: aanbidding van de economie/mammon
pi_78095225
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Onzin, een 9-5 keurslijf is niet voor iedereen gezond namelijk, bovendien, in de toekomst staat er nog veel meer te wachten want het Nieuwe Werken gaat echt wel meer aanhang winnen.
"Het Nieuwe Werken"... wat een term ook weer. Leuk eufemisme voor 0-uren contracten, geen enkel vrijheid als werknemer en een soepel ontslagrecht vanuit werkgeverskant. Want hé, in de ideale liberale maatschappij werkt dat soepel ontslagrecht natuurlijk maar één kant op, van werkgever naar werknemer. Zoals het vroeger ook was. Hiephoi.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78095314
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:50 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Klopkoek kan het niet beter verwoorden. Het is echt veel rustiger als er een vast punt in de week is dat we niet blootgesteld aan het monster van de markt...

Ik zie niks in de 24-uurs economie. Het maakt iedereen uiteindelijk veel vermoeiender.... En nog erger: slaaf van de economie. Want dat is wat de VVD zo graag ziet: aanbidding van de economie/mammon
Het hele maatschappelijk leven is ingericht op het weekend. Van de Kerk tot de voetbalverenigingen. In het weekend zijn deze maatschappelijke activiteiten geconcentreerd. Ik zie niet in hoe je dat kunt veranderen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78095436
Daarom lokale referenda!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 februari 2010 @ 12:58:55 #225
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_78095497
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:57 schreef Libereco het volgende:
Daarom lokale referenda!

Kan Staphorst besluiten dat ze dicht zijn op zondag en Amsterdam dat die open zijn.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_78095510
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

"Het Nieuwe Werken"... wat een term ook weer. Leuk eufemisme voor 0-uren contracten, geen enkel vrijheid als werknemer en een soepel ontslagrecht vanuit werkgeverskant. Want hé, in de ideale liberale maatschappij werkt dat soepel ontslagrecht natuurlijk maar één kant op, van werkgever naar werknemer. Zoals het vroeger ook was. Hiephoi.
Volgens mij ben jij in het geheel niet bekend met wat het Nieuwe Werken inhoud, beste jongen.

Het Nieuwe Werken slaat op de omschakeling van verplicht in een kantoortuin zitten naar de mogelijkheid om overal en op ieder tijdstip je werk te kunnen doen zonder aan de kantoortuin ketting te liggen van 9-5 met 2 uur filerijden per dag.
Technologie maakt veel mogelijk, nee, niet voor iedereen maar wel voor een deel van de beroepsbevolking en het heeft hoegenaamd niets te maken met 0 uren contracten en soepel ontslagrecht.

Jammer dat jij je niet verdiept hierin, als er iets is wat een grote bijdrage kan leveren aan een gezonde werk/leef balans dan is het wel de mogelijkheid om je tijd optimaal te benutten.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2010 13:04:01 ]
pi_78095912
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Het zou mij wat waard zijn als de VVD vandaag nog definitief verdwijnt.

Wat een verschrikkelijke partij is dat toch.
Je kan altijd zo lekker overdrijven, heerlijk.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_78096096
Zullen we dan ook maar de horeca op zondag sluiten?
Porcupine Tee - Normal
pi_78096240
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij in het geheel niet bekend met wat het Nieuwe Werken inhoud, beste jongen.

Het Nieuwe Werken slaat op de omschakeling van verplicht in een kantoortuin zitten naar de mogelijkheid om overal en op ieder tijdstip je werk te kunnen doen zonder aan de kantoortuin ketting te liggen van 9-5 met 2 uur filerijden per dag.
Technologie maakt veel mogelijk, nee, niet voor iedereen maar wel voor een deel van de beroepsbevolking en het heeft hoegenaamd niets te maken met 0 uren contracten en soepel ontslagrecht.
Wat binnen afzienbare tijd zal zijn "Overal en op ieder tijdstip je werk MOETEN doen"
Je kunt 100 voorbeelden noemen waarom het zo positief is, die 24-uurs economie, ik kan er 101 voorbeelden tegenover zetten waarom het negatief zal uitpakken. Daarvoor hoef je alleen maar terug te kijken naar de geschiedenis. Maatregelen die keer op keer als zaligmakend worden aangesmeerd, daar wordt mee aan de haal gegaan, ten faveure van rendement en ten koste van Jan met de Pet.

Er is dan ook niet voor niets lang gevochten voor een vrije zaterdag en een 36- of 40-urige werkweek. Dat was niet omdat altijd en overal werken nu zo goed en fijn was. Wil de meerderheid het anders? Prima, gewoon doen, de kinderen en kleinkinderen zullen jullie eeuwig dankbaar zijn, not

Het is het individueel verlangen van vrijheid om te doen en laten wat men wil dat beperkend zal uitpakken voor grote groepen mensen en uiteindelijk jezelf als een boemerang zal raken.
pi_78096242
Waarom laten we winkeliers niet gewoon zelf bepalen wanneer ze open willen gaan?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_78096316
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:17 schreef Boris_Karloff het volgende:
Waarom laten we winkeliers niet gewoon zelf bepalen wanneer ze open willen gaan?
Omdat men anders niet van zijn zondagsrust kan genieten, snap dat dan!
Porcupine Tee - Normal
pi_78096375
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:18 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Haal die zondag, die lading van christelijk er nu maar gewoon af, dat lijkt mij meer gepast, omdat velen die dag als een groot goed beschouwen, zonder direct christelijk te zijn.
pi_78096495
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:20 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Haal die zondag, die lading van christelijk er nu maar gewoon af, dat lijkt mij meer gepast, omdat velen die dag als een groot goed beschouwen, zonder direct christelijk te zijn.
Ik zie die dag ook als een groot goed, maar wat interesseert mij het nou dat de winkels op die dag open zijn? In Groningen zijn de winkels 6 a 7 dagen per jaar geopend op zondag, en het irriteert mij totaal niet. Sterker nog, ik vind het ideaal. En als ik een keer rust wil, dan blijf ik wel binnen .
Porcupine Tee - Normal
pi_78096653
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:17 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Wat binnen afzienbare tijd zal zijn "Overal en op ieder tijdstip je werk MOETEN doen"
Ongefundeerde doemdenkerij.

Nederlanders werken sowieso al kort en zullen dat ook blijven doen. Als we altijd en overal móeten werken dan gebeurt dat sowieso, met de huidige of andere regels.
Dat gaat sowieso gebeuren aangezien wij lui en decadent zijn geworden door welvaart en een paar miljard Aziaten met alle liefde onze plek innemen. Maar zoals ik al zei: wij houden liever krampachtig vast aan niet-werkende ideeën dan dat we aanpassen. Dat wordt hopen dat we met geweld onze welvaart af kunnen dwingen aangezien we onze concurrentiepositie verwaarlozen. Of handelsbarrières opzetten enzo!! Zo lang wij maar niks hoeven doen!
pi_78096663
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:18 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Dat houtenhuisje van de zondagsrust moet maar eens tegen de vlakte. Het is primair een zaak van de winkelier of hij zijn winkel wil openen op zondag. Als hij denkt dat het uit kan dan moet hij het vooral niet laten. Dat staat verder geheel los van christelijke waarden of problemen bij het vinden van personeel voor op de zondag.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_78096694
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:27 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dat houtenhuisje van de zondagsrust moet maar eens tegen de vlakte. Het is primair een zaak van de winkelier of hij zijn winkel wil openen op zondag. Als hij denkt dat het uit kan dan moet hij het vooral niet laten. Dat staat verder geheel los van christelijke waarden of problemen bij het vinden van personeel voor op de zondag.
Exact. Er is genoeg personeel dat op zondag wil werken. Ik heb het ook vaak genoeg gedaan.
Porcupine Tee - Normal
pi_78096737
hmm, hier hebben we geen koopzondagen zoals bij jullie.

het is dan ook een rustdag in België behalve aan de Belgische Kust
Werewolf
pi_78096764
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:17 schreef Teun_ZHV het volgende:

Je kunt 100 voorbeelden noemen waarom het zo positief is, die 24-uurs economie, ik kan er 101 voorbeelden tegenover zetten waarom het negatief zal uitpakken. Daarvoor hoef je alleen maar terug te kijken naar de geschiedenis. Maatregelen die keer op keer als zaligmakend worden aangesmeerd, daar wordt mee aan de haal gegaan, ten faveure van rendement en ten koste van Jan met de Pet.
Uh, omdat je ineens 120 uur moet gaan werken ipv 38? Sorry hoor, maar dit is complete flauwekul, het gaat helemaal niet om meer uren maken maar optimaal gebruik maken van je tijd en het feit dat niet iedereen optimaal presteert tussen 9-5. Dat besef begint langzaam te komen nu en degenen die er het meest tegen zijn dat zijn de managers want die zijn bang overbodig te worden.
quote:
Er is dan ook niet voor niets lang gevochten voor een vrije zaterdag en een 36- of 40-urige werkweek. Dat was niet omdat altijd en overal werken nu zo goed en fijn was. Wil de meerderheid het anders? Prima, gewoon doen, de kinderen en kleinkinderen zullen jullie eeuwig dankbaar zijn, not
Het Nieuwe Werken gaat niet om langer werken of meer uren maken want dat is totaal zinloos, mensen presteren optimaal binnen bandbreedtes en 12 uur werken is in het geheel niet productiever als 8 uur, fouten nemen toe en productiviteit neemt af. Het gaat er ook niet om verplicht op zaterdag te werken maar om het scheppen van de mogelijkheid om op zaterdag te werken en op maandag thuis te blijven. Tijden zijn veranderd, de wereld is veranderd en dat proces is in nog steeds in volle gang.
quote:
Het is het individueel verlangen van vrijheid om te doen en laten wat men wil dat beperkend zal uitpakken voor grote groepen mensen en uiteindelijk jezelf als een boemerang zal raken.
Oh, en het is niet beperkend om een steeds groter deel van je dag in de file te staan? Nee, dat komt ten goede aan je gezin en je kinderen, yeah right. Ik ken zat mensen die nu al per dag tussen de 2-4 uur onderweg zijn naar de kantoortuin voor werk dat ze ook vanaf huis hadden kunnen doen.
pi_78097025
Altijd maar weer 'de wereld is veranderd' argument.... wat geen argument is.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78097089
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:27 schreef waht het volgende:

[..]

Nederlanders werken sowieso al kort en zullen dat ook blijven doen. Als we altijd en overal móeten werken dan gebeurt dat sowieso, met de huidige of andere regels.
Dat gaat sowieso gebeuren aangezien wij lui en decadent zijn geworden door welvaart en een paar miljard Aziaten met alle liefde onze plek innemen. Maar zoals ik al zei: wij houden liever krampachtig vast aan niet-werkende ideeën dan dat we aanpassen. Dat wordt hopen dat we met geweld onze welvaart af kunnen dwingen aangezien we onze concurrentiepositie verwaarlozen. Of handelsbarrières opzetten enzo!! Zo lang wij maar niks hoeven doen!
Het zal er wel op neer komen dat vooral anderen harder moeten gaan werken. Jijzelf natuurlijk niet als conservatief pur sang.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78097112
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:36 schreef Klopkoek het volgende:
Het is wel een argument, de wereld is klein geworden en we doen zaken over de hele wereld en in een steeds hoger tempo dankzij de technologie die we nu hebben. Dat brengt ook met zich mee dat er mogelijkheden zijn om uit het 9-5 keurslijf te ontsnappen.

Als je dat niet ziet of wilt zien, tja, da's dan jammer, de realiteit veranderd er niet door.
pi_78097124
Het is de essentie van het leven. Aanpassen of wegwezen.
pi_78097181
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het zal er wel op neer komen dat vooral anderen harder moeten gaan werken. Jijzelf natuurlijk niet als conservatief pur sang.
Klopkoek, dringt het nu echt niet bij je door dat dagelijks honderdduizenden werknemers gewoon 2-4 uur van hun dag kwijtraken aan filerijden en dat die tijd gewoon keihard verloren is voor hun als persoon? Is dat nou ZO moeilijk te begrijpen?

En jij durft jezelf sociaal te noemen?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2010 13:41:12 ]
pi_78097203
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:27 schreef waht het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf, maar niet namens mij s.v.p. Ik werk vanaf mijn tiende, iedere vrije middag, iedere vakantie, iedere zaterdag en vanaf mijn zestiende full-time tot aan mijn zevenenzestigste levensjaar (als ik zo oud wordt). Ik weet niet hoe oud jij bent, wat je bijgedragen hebt, maar ik ben niet decadent en lui, wel bijna vijftig.

En, bijna vijftig, kijkend om mij heen en zie dat het er de laatste vijftien jaar niet beter op geworden is sinds concurrentie, werk, werk, werk en economie hoog in het vaandel staan. Integendeel, het is er slechter op geworden door al die schijnbaar onmisbare grootverdieners die gebakken lucht hebben verkocht en het kapitalistisch verdienmodel aanhangen.

Concurrentie betekend rijkdom voor een paar, armoede voor velen. Immers goedkoper proberen te produceren dan je buurman gaat al snel ten koste van inkomen van je werknemer, het putje op de begroting. En dat is exact wat globalisering doet. Continenten die elkaar proberen de loef af te steken en de burger betaald de tol. Het zal tot niets leiden, behalve dan schrijnende toestanden.

In het klein gebeurt exact hetzelfde door openingstijden te verruimen. Je denkt goed af te zijn, maar uiteindelijk sneuvelen er velen voor die beperkte vrijheid die je denkt te krijgen en nog weer even verder ben je zelf slachtoffer omdat je in je eigen zwaard gevallen bent.

Afijn, succes er mee, over 20-30 jaar (met wat mazzel heb ik die tijd nog) lig ik er nooit meer wakker van
pi_78097272
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:39 schreef waht het volgende:
Het is de essentie van het leven. Aanpassen of wegwezen.
Je doet je expres dommer voor dan je bent. Want je weet dondersgoed dat de Aziaten dankzij autoritaire geldbeluste westerlingen zo groot zijn geworden. Je weet ook dondersgoed dat daar weinig vrijheid heerst. En inderdaad, op een gegeven moment gaat men dat normaal vinden, net zoals vele Oost-Duitsers nog steeds de DDR normaal vinden. Wat ben je toch ook een mannetje met smerige ideetjes. Je grijpt alles aan om met eufemistische termen verslechteringen door te voeren.
Landen zoals Iran en Cuba boycotten we kapot maar dat leuke 'zakenvriendelijke' China komt bepaalde figuren wel goed uit.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78097276
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Welnee, ik ben niet anders dan de meeste mensen dus ook ik zal het moeten stellen met meer werk, minder pensioen, etc.
pi_78097316
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:36 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is dat geen argument? Vroeger hadden we ook lantaarnaanstekers en kolenboeren, beroepen die met het veranderen van de techniek overbodig zijn en dus niet meer bestaan. Zo is het ook met de winkeltijdenwet. Totaal absurd dat de regering denkt te moeten regelen wanneer een winkelier zijn winkel opent. Die winkelier weet toch het beste welke uren het voordeligst voor hem zijn.
Met de huidige trend van de tweeverdieners kan ik me het heel goed voorstellen dat een winkelier ipv van 8:30 tot 18:00 door de weeks graag van 12:00 tot 21:00 wil open zijn en in de weekenden. Waarbij hij er dan aan kan denken om bijvoorbeeld op maandag en dinsdag dicht te gaan. Ik zie alleen maar voordelen.
pi_78097350
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Klopkoek, dringt het nu echt niet bij je door dat dagelijks honderdduizenden werknemers gewoon 2-4 uur van hun dag kwijtraken aan filerijden en dat die tijd gewoon keihard verloren is voor hun als persoon? Is dat nou ZO moeilijk te begrijpen?

En jij durft jezelf sociaal te noemen?
Het is asociaal om mensen de arbeidsmarkt op te jagen en vervolgens geen wegen te bouwen. Vijftien procent van Nederland is maar bebouwd, inclusief wegen en industrieterreinen. Het is asociaal om de levende mens te betichten van milieuvervuiling en vervolgens wel Fokpremies te geven. Sociaal zou zijn om vanaf ieder tweede kind geen fokpremie te verstrekken maar om het kind te belasten. Het is dom om het ene te doen, vervolgens af te wachten totdat de wal het schip raakt, en dan achteraf te kiezen voor correctie op correctie op correctie waardoor het niet beter wordt, maar slechter.
pi_78097382
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:29 schreef sararaats het volgende:
hmm, hier hebben we geen koopzondagen zoals bij jullie.

het is dan ook een rustdag in België behalve aan de Belgische Kust
Zijn ze bij jullie op dit punt verstandiger dan wij hier.
pi_78097392
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:43 schreef waht het volgende:

[..]

Welnee, ik ben niet anders dan de meeste mensen dus ook ik zal het moeten stellen met meer werk, minder pensioen, etc.
En minder democratie, en minder vrijheid...
Deuger, Woke & Gutmensch
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2010 @ 13:48:18 #251
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_78097462
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De wetten van de Klopkoeklogica:
1) rust bestaat alleen als de anderen rust hebben
2) ontspanning, zeg maar traditioneel zondags voetballen, kan alleen als anderen dat ook doen
3) werknemers hebben de vrijheid niet. wanneer alle dagen van de week en alle uren een normaal tijdstip worden dan kunnen de werknemers gewoon ingeroosterd worden door hun baas.
4) de werknemers die nu snachts werken krijgen daar ruimschoost voor gecompenseerd. Ik noem bijvoorbeeld het ambulancepersoneel. Dan bedoel ik niet alleen geldelijke compensatie maar ook andere dingen die het heel draaglijk maken.
5) de middenstand wordt weggeconcureerd

Ik ben het niet altijd met de SGP eens maar de SGP heeft een keer feilloos uitgelegd dat je met het aan banden leggen van de openingstijden juist de vrijheid vergroot. Vrijheid om eens wat anders te doen dan te gaan werken en geregeerd te worden door de marktcalculaties.
2) Om die ontspanning mogelijk te maken moeten anderen werken. Volgens jouw logica dwing jij dus mensen om op zondag te werken als jij wil ontspannen door voetbal.

3) Natuurlijk hebben werknemers die vrijheid wel. Niemand dwing je een baan in de retail te nemen en geen enkele baas kan jou dwingen te werken. Daarbuiten kan je roosters gewoon in overleg maken.

4) Als mensen bv. 200% betaald krijgen mogen ze van jou wel op zondag werken?

5) Dat is wellicht alleen geldig voor kleine buurtsupers, maar alle andere winkels is de middenstand specialistischer dan bv. een Media Markt oid. Als je je als middenstander weg laat concurreren door een grote keten dan verkoop je of de verkeerde dingen of je doet gewoon je werk niet goed als verkoper.
Carpe Libertatem
pi_78097467
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je doet je expres dommer voor dan je bent. Want je weet dondersgoed dat de Aziaten dankzij autoritaire geldbeluste westerlingen zo groot zijn geworden. Je weet ook dondersgoed dat daar weinig vrijheid heerst. En inderdaad, op een gegeven moment gaat men dat normaal vinden, net zoals vele Oost-Duitsers nog steeds de DDR normaal vinden. Wat ben je toch ook een mannetje met smerige ideetjes. Je grijpt alles aan om met eufemistische termen verslechteringen door te voeren.
Waar stel ik voor om de vrijheid voor Nederlanders te beperken? Ja oke: het móeten werken kan gezien worden als beperking van de vrijheid, maar ook dat is de essentie van het leven: zonder inspanning geen resultaat.

Ik stel geen baanbrekende veranderingen voor. Alleen kleine aanpassingen zoals die altijd en overal plaatsvinden. Nederland blijft nog steeds Nederland, we moeten simpelweg blijven zoeken naar een betere samenleving. Aan vrijheid wil ik niet tornen, dat doen de omstandigheden voor ons.
pi_78097488
dus als ik het goed begrepen heb, mogen de winkels in niet toeristische gebieden niet veel open zijn. maar wat dan met Rosada in Roosendaal?
Werewolf
pi_78097768
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:41 schreef Teun_ZHV het volgende:
En, bijna vijftig, kijkend om mij heen en zie dat het er de laatste vijftien jaar niet beter op geworden is sinds concurrentie, werk, werk, werk en economie hoog in het vaandel staan. Integendeel, het is er slechter op geworden door al die schijnbaar onmisbare grootverdieners die gebakken lucht hebben verkocht en het kapitalistisch verdienmodel aanhangen.
Daar sta ik allerminst achter. De grootste misdaden zijn echter alleen mogelijk gemaakt door een overheid die dit toestaat. Er is niets kapitalistisch aan een bankwezen dat een buitenproportioneel deel van de economie is geworden.
pi_78097894
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:55 schreef waht het volgende:

[..]

Daar sta ik allerminst achter. De grootste misdaden zijn echter alleen mogelijk gemaakt door een overheid die dit toestaat. Er is niets kapitalistisch aan een bankwezen dat een buitenproportioneel deel van de economie is geworden.
Niet om off-topic te gaan, maar het propageren van het idee 'de markt maakt alles beter, de overheid moet zich er niet mee bemoeien' is wel degelijk door CDA en VVD als grote waarheid verkocht het afgelopen decennium wat het bankwezen de kansen heeft geboden om zo de fout in te gaan.
pi_78098097
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:48 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

2) Om die ontspanning mogelijk te maken moeten anderen werken. Volgens jouw logica dwing jij dus mensen om op zondag te werken als jij wil ontspannen door voetbal.
Om op dit punt in te gaan: dat is vrijwilligerswerk. Dat klinkt je misschien vies in de oren.

Dat is dan ook meteen één van de redenen waarom dit soort activiteiten geconcentreerd zijn in het weekend.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78098104
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Niet om off-topic te gaan, maar het propageren van het idee 'de markt maakt alles beter, de overheid moet zich er niet mee bemoeien' is wel degelijk door CDA en VVD als grote waarheid verkocht het afgelopen decennium wat het bankwezen de kansen heeft geboden om zo de fout in te gaan.
Ik wilde ook niet zeggen dat de markt overal de oplossing voor is. De overheid moet zich er wel mee bemoeien, maar dus niet op deze manier.
pi_78098117
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Is die partij echt gek geworden??

Lees artikel dit eens :
http://www.ad.nl/ad/nl/20(...)ok-zondagsrust.dhtml

Ach, voor het personeel dat als gevolg van dit dwaze idee dan op zondag wel moeten opdraven is dat even geen werken (in alles rust dan )

VVD: !
Christenen Leg jullie sprookjesboek niet aan anderen op.
-
pi_78098119
Het zijn niet alleen de banken, ik bedoelde er "succesvolle" werkgevers mee. De politiek loopt aan de leiband van die gasten en is zo ongeveer verworden tot een verlengstuk ervan.
pi_78098306
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:04 schreef Teun_ZHV het volgende:
Het zijn niet alleen de banken, ik bedoelde er "succesvolle" werkgevers mee. De politiek loopt aan de leiband van die gasten en is zo ongeveer verworden tot een verlengstuk ervan.
Mwa, vooral de grote werkgevers en de invloed van hen is nog wel het grootst in Brussel.

Tsja, helaas. Sommigen hebben gigantisch geprofiteerd (met soms verbazingwekkend simpele, repeterende handelingen) en nu het mis is gegaan staat men te stuiteren bij het woord 'lastenverhoging' (en drukt men het pistool op de hoofden van de staten). Waar het wel op neer gaat komen is dat modaal en benedenmodaal de rekening gaat betalen, nu net de groep die niet zo gek veel geprofiteerd heeft.
Deuger, Woke & Gutmensch
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2010 @ 14:10:56 #261
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_78098407
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Om op dit punt in te gaan: dat is vrijwilligerswerk. Dat klinkt je misschien vies in de oren.

Dat is dan ook meteen één van de redenen waarom dit soort activiteiten geconcentreerd zijn in het weekend.
Neehoor. Klinkt niet vies in mijn oren. Ben jaren en jarenlang vrijwilliger geweest.

Maar het is lang niet alleen vrijwilligerswerk om dat op zondag mogelijk te maken.
Carpe Libertatem
pi_78098518
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Mwa, vooral de grote werkgevers en de invloed van hen is nog wel het grootst in Brussel.

Tsja, helaas. Sommigen hebben gigantisch geprofiteerd (met soms verbazingwekkend simpele, repeterende handelingen) en nu het mis is gegaan staat men te stuiteren bij het woord 'lastenverhoging' (en drukt men het pistool op de hoofden van de staten). Waar het wel op neer gaat komen is dat modaal en benedenmodaal de rekening gaat betalen, nu net de groep die niet zo gek veel geprofiteerd heeft.
Trouwens, ook de kleintjes doen er aan mee en vinden nog gehoor ook

Neem de agrariër die voordat de oogst gezaaid is de opbrengst al verkocht heeft aan Hak, dientengevolge verworden is tot loonslaaf, want dat vaste inkomen leek hem wel wat. Totdat door omstandigheden de oogst mislukt, hij naar de politiek gaat, even jankt en compensatie krijgt. Hak blijft wel lachen

Neem de bouwwereld. Er was ooit een pot vorstverlet maar het ging immers niet meer vriezen. De pot uitgekeerd aan de bouwers, hartelijk dank! Nu vriest het, worden mensen de vrieskou in gejaagd en/of dreigt men het loodje te leggen. Want het beloofde en zelf gespaarde potje is er plots niet. Men jankt even bij de politiek (Brinkman-CDA -> Donner-CDA) en opeens mag men alsnog geld ontvangen vanuit de door werknemers en werkgeverspot die WW heet.

Schandalig vind ik het. De burger betaald voor dat zogenaamde vrije ondernemerschap.
pi_78099684
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:13 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Trouwens, ook de kleintjes doen er aan mee en vinden nog gehoor ook

Neem de agrariër die voordat de oogst gezaaid is de opbrengst al verkocht heeft aan Hak, dientengevolge verworden is tot loonslaaf, want dat vaste inkomen leek hem wel wat. Totdat door omstandigheden de oogst mislukt, hij naar de politiek gaat, even jankt en compensatie krijgt. Hak blijft wel lachen

Neem de bouwwereld. Er was ooit een pot vorstverlet maar het ging immers niet meer vriezen. De pot uitgekeerd aan de bouwers, hartelijk dank! Nu vriest het, worden mensen de vrieskou in gejaagd en/of dreigt men het loodje te leggen. Want het beloofde en zelf gespaarde potje is er plots niet. Men jankt even bij de politiek (Brinkman-CDA -> Donner-CDA) en opeens mag men alsnog geld ontvangen vanuit de door werknemers en werkgeverspot die WW heet.

Schandalig vind ik het. De burger betaald voor dat zogenaamde vrije ondernemerschap.
Wat denk je van de gemeente Den Haag die opeens (probleem)hypotheken gaat subsidieren Ze hebben zelf mogelijk gemaakt dat dit kan en nu, om 'de markt' te beschermen gaan we er geld tegenaan gooien.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78101752
wel grappig hoe voor sommigen een verplichte rustdag een vrijheid is...
pi_78101857
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:33 schreef okiokinl het volgende:
wel grappig hoe voor sommigen een verplichte rustdag een vrijheid is...
Verplicht rechts rijden is ook een vrijheid
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78102055
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat kun je logisch onderbouwen.
-
pi_78106734
Vrijheid is zeker geen blijheid.
  woensdag 17 februari 2010 @ 17:28:34 #268
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_78106756
quote:

[..]

Het is een noodzakelijke beperking.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_78106809
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:28 schreef EchtGaaf het volgende:
Vrijheid is zeker geen blijheid.
Precies. Je hebt soms verboden nodig om vrijheid mogelijk te maken. 24 uurs economie zal zorgen voor een verwoesting en elitarisering van het maatschappelijk leven. Zoals het ook al in de VS heeft gedaan.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 17 februari 2010 @ 17:30:36 #270
pi_78106840
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:28 schreef EchtGaaf het volgende:
Iemand anders' vrijheid is zeker geen blijheid.
Egoïst
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_78106847
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is een noodzakelijke beperking.
Verbieden om snachts open te zijn is ook een noodzakelijk beperking.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78106952
De VS heeft hele andere oorzaken voor de vergroting van de kloof tussen arm en rijk. Debiele beleidsmakers, bijvoorbeeld, die niks geven om het land maar alleen om henzelf en hun bevriende corporaties.

Dat staat los van een 24-uurs economie maar manifesteert zich daar alleen in. Van alles kan je een rotzooi maken, ook van een verplichte 5-daagse 9 tot 5 werkweek.
pi_78107019
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Egoïst
pi_78107493
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Precies. Je hebt soms verboden nodig om vrijheid mogelijk te maken. 24 uurs economie zal zorgen voor een verwoesting en elitarisering van het maatschappelijk leven. Zoals het ook al in de VS heeft gedaan.
Ja, want 150 jaar voor die 24-uurs economie was het gelukkig een stuk eerlijker gesteld in de Amerikaanse maatschappij..
Doe eens lief!
pi_78108420
quote:

[..]

het is een kwestie van behoefte en aanbod. vernietiging van onze leefstijl is helemaal niet aan de orde.
zondags rust is een achterhaald concept, mensen hebben er geen behoefte meer aan, gewoon omdat we niet meer voor god een dag stil willen zitten. dat is allang zo, we gaan van alles doen op zondag, nou nog de winkels open en t is klaar. ga jij lekker thuis zitten breien, ga ik boodschapjes doen.
  woensdag 17 februari 2010 @ 20:00:41 #276
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78112680
quote:
En ook daar zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld bij file rijden, en rechts inhalen als de rijstroken zijn gescheiden door blokmarkeringen mag er ook rechts ingehaald worden. (Bijvoorbeeld bij knooppunten/splitspunten en in/uitvoegstroken.

En de wet kan veranderen. Op BREDE snelwegen (4 rijstroken of meer) blijkt toch dat rechts inhalen voor een veel betere algemene doorstroming van het verkeer zorgt. Maar dit is een compleet andere discussie, punt is dat wetgeving kan worden aangepast naar hoe de wereld om je heen zich ontwikkeld.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 17 februari 2010 @ 20:03:35 #277
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78112841
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:29 schreef Klopkoek het volgende:
De 24-uurs economie is in de VS niet eens zo oud, eigenlijk pas in de vroege jaren 90 echt opgekomen. En ik weet niet wat voor ervaringen jij hebt opgedaan met het maatschappelijk leven in de VS, maar als iemand die er nu alweer 8 jaar woont kan ik niet spreken over "verwoesting en elitalisering".

Is dat iets wat je uit de linkse media hebt overgenomen, of heb je ook zelf een tijdje in de VS gewoond om de dagelijkse maatschappij zelf mee te maken?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 17 februari 2010 @ 20:16:39 #278
pi_78113522
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee hoor, niet noodzakelijk. Als de helft links gaat rijden krijg je een berg schroot. Als de helft 's nachts gaat werken en de andere helft gaat slapen heeft niemand last van elkaar.
  woensdag 17 februari 2010 @ 20:16:55 #279
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78113537
quote:
Waarom is dit een noodzakelijke beperking?

24/7 hoeft van mij trouwens ook niet perse (alhoewel het wel handig is), maar wat zou het probleem zijn als iemand een nachtwinkel wil openen als daar een bepaalde markt voor is?

In IJmuiden zit bijvoorbeeld een Shell station met nachtwinkel. En tevens zitten er in IJmuiden dus veel bedrijven die 24/7 doorgaan, zoals de hoogovens, de visafslag, en de veerboten naar Engeland. Waarom zou zeg een Albert Heyn in zo'n situatie niet een nachtwinkel mogen openen?

Hetzelfde geldt voor zondagen. Als een dorp langs de IJssel die op zondagen enorm veel pleziervaarders trekt, de supermarkt wil opengooien zodat voorbijvarende pleziervaarders ook op zondag de koelkast kunnen aanvullen, waarom zouden ze dat niet mogen doen? Of de hele binnenstad als toeristische trekpleister.

Punt is, er zijn genoeg dorpen en winkels die dat niet willen dus verplicht stellen is niet nodig. Maar als een winkel WEL wil, waarom zou dat dan niet kunnen? Ik bedoel, als ik op dinsdagavond kaas of vlees wil halen, dan kan ik om 19:30 alleen bij een supermarkt terecht, niet bij de slager of kaashandel die om 18:00 dicht gaat. Waarom kan dat wel met avonden, maar niet met zondagen?
-
pi_78115260
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:03 schreef maartena het volgende:

[..]

De 24-uurs economie is in de VS niet eens zo oud, eigenlijk pas in de vroege jaren 90 echt opgekomen. En ik weet niet wat voor ervaringen jij hebt opgedaan met het maatschappelijk leven in de VS, maar als iemand die er nu alweer 8 jaar woont kan ik niet spreken over "verwoesting en elitalisering".

Is dat iets wat je uit de linkse media hebt overgenomen, of heb je ook zelf een tijdje in de VS gewoond om de dagelijkse maatschappij zelf mee te maken?
Ah meneer speelt weer de 'linkse media' kaart.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78115599
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:16 schreef maartena het volgende:

[..]

Waarom is dit een noodzakelijke beperking?

24/7 hoeft van mij trouwens ook niet perse (alhoewel het wel handig is), maar wat zou het probleem zijn als iemand een nachtwinkel wil openen als daar een bepaalde markt voor is?

In IJmuiden zit bijvoorbeeld een Shell station met nachtwinkel. En tevens zitten er in IJmuiden dus veel bedrijven die 24/7 doorgaan, zoals de hoogovens, de visafslag, en de veerboten naar Engeland. Waarom zou zeg een Albert Heyn in zo'n situatie niet een nachtwinkel mogen openen?

Hetzelfde geldt voor zondagen. Als een dorp langs de IJssel die op zondagen enorm veel pleziervaarders trekt, de supermarkt wil opengooien zodat voorbijvarende pleziervaarders ook op zondag de koelkast kunnen aanvullen, waarom zouden ze dat niet mogen doen? Of de hele binnenstad als toeristische trekpleister.

Punt is, er zijn genoeg dorpen en winkels die dat niet willen dus verplicht stellen is niet nodig. Maar als een winkel WEL wil, waarom zou dat dan niet kunnen? Ik bedoel, als ik op dinsdagavond kaas of vlees wil halen, dan kan ik om 19:30 alleen bij een supermarkt terecht, niet bij de slager of kaashandel die om 18:00 dicht gaat. Waarom kan dat wel met avonden, maar niet met zondagen?
Waarom zou de rest van het dorp er belang bij hebben om op zondag al die toeristen naar binnen te zien staren

Waarom zou ik op zaterdag- of zondagmorgen in mijn slaap gestoord willen worden door een ladende of lossende vrachtwagen?

Het gaat ook nergens over in je voorbeeld. Want mensen die op zaterdag in het dorp liggen met hun bootje kopen voor twee dagen, omdat je op zondag nergens terecht kunt. Per saldo wordt die winkelier er dus niet beter van, integendeel. Gas, water, licht, personeel, etc. Hij heeft meer kosten over dezelfde omzet.
  woensdag 17 februari 2010 @ 21:49:05 #282
pi_78118323
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:56 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Waarom zou de rest van het dorp er belang bij hebben om op zondag al die toeristen naar binnen te zien staren
Dat is de vraag niet. De vraag is waarom je het moet verbieden.
pi_78120673
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 21:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is de vraag niet. De vraag is waarom je het moet verbieden.
Nee, hij komt met een stelling als zijnde een waarheid. Dat moet hij dan maar bewijzen.
pi_78123467
quote:

[..]

Waarom? als een winkelier 's nachts open wil moet hij dat lekker kunnen bepalen. dat is niet aan jouw en mij of aan de politiek.
pi_78123525
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:37 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Waarom? als een winkelier 's nachts open wil moet hij dat lekker kunnen bepalen. dat is niet aan jouw en mij of aan de politiek.

Wel op voorwaarde dat z'n personeel moet kunnen weigeren zonder dat z'n baan in gevaar komt.
-
pi_78123719
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:39 schreef Ritmo het volgende:

[..]

Wel op voorwaarde dat z'n personeel moet kunnen weigeren zonder dat z'n baan in gevaar komt.
Als een winkelier maar genoeg betaalt om 's nachts te werken zal hij vast wel personeel kunnen vinden dat bereid is te werken. Mensen in 5 ploegen dienst draaien in mijn ogen ook klote diensten, toch zijn er mensen die het heel prettig vinden en ze worden er ook ruimschoots voor gecompenseerd. En als je het niet wil kun je altijd iets anders zoeken.
pi_78123758
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:37 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Prima, op het industrieterrein. De buren hoeven er dan niet wakker van te liggen.
pi_78124160
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:44 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Als een winkelier maar genoeg betaalt om 's nachts te werken zal hij vast wel personeel kunnen vinden dat bereid is te werken. Mensen in 5 ploegen dienst draaien in mijn ogen ook klote diensten, toch zijn er mensen die het heel prettig vinden en ze worden er ook ruimschoots voor gecompenseerd. En als je het niet wil kun je altijd iets anders zoeken.
Maar dan moet er wel iets anders zijn natuurlijk. Als in theorie alle winkels op zondag open zouden zijn zou je het recht moeten hebben om niet te hoeven werken op zondag.
-
pi_78125754
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:44 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dat is wel heel makkelijk gedacht, het is als kleine ondernemer al problematisch om in deze tijden winst te maken, laatstaan dat je een aantal personen aan moet nemen/op moet leiden om in het weekend die service te verlenen, en geloof me, als dit belachelijke besluit ooit al doorgevoerd gaat worden, hoef je geen royale betaling te verwachten als het aan de VVD ligt, maar kun je oprotten als je een keertje niet kunt vanwege versoepeling van de ontslagregeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door PaRoDiUzZ op 18-02-2010 01:24:02 ]
pi_78126166
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ach kom nou, doe eens kijken in het centrum van Rotterdam op zondag, het is op zondag drukker dan op willekeurig welk ander tijdstip tegenwoordig dus het onzin dat je dan niet in de drukte loopt, eerder het tegenovergestelde.
Het geeft wel duidelijk aan dat de behoefte onder de bevolking duidelijk aanwezig is en veel van de toeloop komt uit de randgemeentes waar men geen zondagsopening heeft.

Dat is in Helmond ook, dagjes mensen gaan op koopzondag iets doen, maar ze kopen niets.
het is er druk. dat wel
De Puta Madre
  donderdag 18 februari 2010 @ 01:42:51 #291
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78126677
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:56 schreef Teun_ZHV het volgende:

Waarom zou ik op zaterdag- of zondagmorgen in mijn slaap gestoord willen worden door een ladende of lossende vrachtwagen?

Het gaat ook nergens over in je voorbeeld. Want mensen die op zaterdag in het dorp liggen met hun bootje kopen voor twee dagen, omdat je op zondag nergens terecht kunt. Per saldo wordt die winkelier er dus niet beter van, integendeel. Gas, water, licht, personeel, etc. Hij heeft meer kosten over dezelfde omzet.
Ja, ik geef natuurlijk ook maar een voorbeeld. Een beter voorbeeld zou wellicht zijn de verkeersspreiding. Ik weet niet of je bijvoorbeeld wel eens op een zaterdagmiddag of een donderdagavond in Utrecht geweest bent, maar je moet er in een bomvolle bus of tram naar toe, in de rij staan bij de parkeergarages, en dan loop je ook nog eens met duizenden tegelijk door dezelfde straat, hutje mutje, druk.

Als dat verdeeld kan worden over twee koopavonden - donderdag en vrijdag, en zowel zaterdag en zondag open dan heb je al een heel stuk betere spreiding van de drukte, en daar zijn de bewoners in de buurt denk ik ook wel blij mee, ook in kleinere dorpjes waar het op een zaterdagmiddag of die ene koopavond ook stervensdruk is.

Wat betreft gas, water, licht, personeel etc.... ik heb ook al aangegeven dat men niet perse MEER open hoeft, alleen op andere tijden. Op die koopavonden gewoon om 12:00 open ipv 9:00, en dan tot 22:00 , en op maandag dicht in plaats van op zondag dicht.

En als je de normale openingstijden door de week gewoon de hele week van 11:00 tot 20:00 laat zijn, en met koopavonden van 12:00 tot 22:00, dan heb je een spreiding waar de mens die doorgaans werkt overdag ook nog wat aan heeft. En ook dit heb ik al aangegeven maar heeft niemand op gereageerd: Als je dergelijke openingstijden vaststelt als de standaard tijden in de winkelsluitingswet, dan los je tevens een hoop verkeersproblemen op, want winkelpersoneel hoeft dan pas later de stad in, en later de stad uit.

Verder hoeven leveranties ook niet op zondag plaats te vinden..... Bij een supermarkt wellicht, maar de winkels waar jij aan denkt in een rustig dorpje, kunnen natuurlijk prima vooruit met dezelfde eenmalige leverantie per week. Als er MEER geleverd moet worden, betekend dat natuurlijk ook dat er MEER verkocht wordt.
-
pi_78126690
Ik vind dat de VVD hier wel een punt heeft. Winkeliers kunnen dit toch zelf bepalen. En wat personeel betreft denk ik dat er genoeg scholieren/studenten zijn die wel een bijbaantje kunnen gebruiken. De horeca en tankstations etc. zijn ook op zondag geopend, dus waarom geen winkels?
Wie zijn doel voorbijstreeft, mist het evenzeer als hij, die het niet bereikt
  donderdag 18 februari 2010 @ 01:44:11 #293
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78126705
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
Ah meneer speelt weer de 'linkse media' kaart.
Streep het woordje links eens weg. Beantwoord de vraag dan nog eens.

Wat voor ervaring heb jij met het dagelijkse leven in de VS waardoor jij denkt dat de maatschappij "verwoest" is?
-
pi_78135709
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 01:03 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Dat is wel heel makkelijk gedacht, het is als kleine ondernemer al problematisch om in deze tijden winst te maken, laatstaan dat je een aantal personen aan moet nemen/op moet leiden om in het weekend die service te verlenen, en geloof me, als dit belachelijke besluit ooit al doorgevoerd gaat worden, hoef je geen royale betaling te verwachten als het aan de VVD ligt, maar kun je oprotten als je een keertje niet kunt vanwege versoepeling van de ontslagregeling.
Welnu, in deze branches gelden al soepele ontslagregels. Onlangs nog is de maximale duur verlengt tot 4 tijdelijke contracten. In sommige CAO's zijn zelfs 6 tijdelijke contracten toegestaan. Waar zijn verdomme de vakbonden nog voor, denk ik dan.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78136007
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 01:44 schreef maartena het volgende:

[..]

Wat voor ervaring heb jij met het dagelijkse leven in de VS waardoor jij denkt dat de maatschappij "verwoest" is?
Mwah
Ik ben absoluut niet Pro America
En er liggen genoeg valkuilen in die gouden wegen

En die amerikanen zelf een ghypocriet kutvolk... sorry?

Maar

Je hebt daar de kans om je bedrijf te runnen zoals je wilt
Je wordt niet gelimmiteerd en belemmert.

Luiheid wordt niet beloond . (helaas is de sociale support daar echt te weinig ook )
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_78136688
quote:
Op maandag 15 februari 2010 00:31 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Ik weet het niet, het is niet dat ik vanwege religieuze overwegingen principieel tegen ben, maar wat het MKB betreft kan een algemene zondagsopening voor veel bedrijven de dood betekenen, als kleine ondernemer kan je je het gewoon niet veroorloven om 24/7 bezig te zijn en als je dat niet doet je weggeconcureert word door grootwinkel bedrijven die wel op die zondag open zijn, zeker als zelfstandige gaat dat ongeacht je prachtige aanbod gewoon meer kosten geeft dan dat het oplevert.
Dit is het enige argument wat voor mij nog enigszins overtuigkracht heeft.

Maar je kan als klein bedrijf toch ook gewoon op zondag open zijn en maandag de deuren dichtgooien oid?
Zondag is iedereen vrij, hebben drukke moeders etc eindelijk tijd om eens rustig boodschappen te doen.. en dan kan het niet. Dan moeten ze het op zaterdagochtend doen, nadat ze kinderen naar het sporten brengen etc.

Bij een supermarkt hoeven leveranties trouwens niet op zondag plaats te vinden hoor. Je kan best op zaterdag een paar vrachtwagens binnen krijgen en het dan redden tot maandagochtend.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_78137734
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:25 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Dit is het enige argument wat voor mij nog enigszins overtuigkracht heeft.

Maar je kan als klein bedrijf toch ook gewoon op zondag open zijn en maandag de deuren dichtgooien oid?
Zondag is iedereen vrij, hebben drukke moeders etc eindelijk tijd om eens rustig boodschappen te doen.. en dan kan het niet. Dan moeten ze het op zaterdagochtend doen, nadat ze kinderen naar het sporten brengen etc.

Bij een supermarkt hoeven leveranties trouwens niet op zondag plaats te vinden hoor. Je kan best op zaterdag een paar vrachtwagens binnen krijgen en het dan redden tot maandagochtend.
ja en dat een beetje spreiden...
Ik was recentelijk weer eens over
Zondag niet winkellen ....maandag ochtend niet winkellen...anderhalve dag van mijn vacantie naar de ka-lotjes
.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  donderdag 18 februari 2010 @ 15:45:00 #298
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78141603
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:25 schreef MouzurX het volgende:

Precies. Men hoeft niet langer of meer open, maar de winkeltijden moeten gewoon verschoven worden. Zondag open, spreid de winkeltijden in het weekend, en dan gewoon maandag dicht.

Hier zijn de kleine winkeltjes doorgaans elke dag tot 20:00 open, maar de meesten gaan dan ook pas om 10:00 of 11:00 open. Ze zijn ook lang niet allemaal open op Zondag.... maar hen die dat wel zijn, zijn dan inderdaad vaak wel op Maandag dicht. Kleine winkeliers hoeven dus niet perse meer te werken in een week, maar op andere tijden.

Ik ben gewoon van mening dat we van de "winkels alleen open tijdens kantoortijden" winkeltijdenwet af moeten. Maar belangrijkst is dat ondernemers zelf moeten kunnen kiezen. Ik begrijp best dat een winkelier z'n zaak niet op zondag open WIL gooien, maar als een bedrijf dat wel wil, zoals bijvoorbeeld grote tuiniersbedrijven en doe-het-zelf warenhuizen die denk ik toch een hoop klandizie kunnen krijgen van de zondags klusser, dan moet dat niet expliciet verboden zijn.
-
  donderdag 18 februari 2010 @ 15:50:47 #299
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78141842
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:57 schreef desiredbard het volgende:
ja en dat een beetje spreiden...
Ik was recentelijk weer eens over
Zondag niet winkellen ....maandag ochtend niet winkellen...anderhalve dag van mijn vacantie naar de ka-lotjes
.
Ik ben wel eens op een zondag het dorp in gefietst na een lange vlucht uit de VS.... om lekkere kaas te halen die ik in de VS wel eens miste. Om echt heel beteuterd op het dorpsplein rond te fietsen met trouwens wel een terrasje wat open was, maar geen enkele winkel.

Overigens was de kaashandel op maandagochtend ook niet open, dus ben ik maar naar de AH gegaan.

En daar klaagt dan trouwens niemand over..... de kaashandel gaat doorgaans om 18:00 dicht, maar je kunt elke dag tot 20:00 of 21:00 kaas halen bij de lokale supermarkt, en dat kan ook alweer zeker 15 jaar, zoniet langer. En die kaasboer zit er nog steeds..... gaat niet failliet.

Waarom zou een supermarkt dan ook niet op zondag open kunnen? En dan op maandag dicht?
-
  donderdag 18 februari 2010 @ 15:53:26 #300
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78141962
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 01:44 schreef maartena het volgende:

Goed klopkoek, aangezien je geen antwoord geeft ga ik er vanuit dat jouw ervaring met de "verwoeste" maatschappij gewoon gebaseerd is op wat je op blogjes en in de media ziet/leest..... maar je hebt dus verder geen ervaring met het land.

Klopkoek is dus eigenlijk gewoon lulkoek.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')