abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78627546
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 10:55 schreef Inu het volgende:

[..]

Ja, en ook Kieskompas, maar daar komt Leefbaar Utrecht uit en VVD als tweede, maar als ik dan hun partijprogramma lees ben ik het daar ook niet mee eens
Daar kun je toch per stelling zien wat de verschillende partijen vinden?
Qua zwarte scholen moet je denk ik eerder bij de linkse partijen zijn, die willen leerlingen centraal verdelen over scholen. De PvdA wil gedwongen inburgeren en D66, GL en de SP niet, en de PvdA wil in principe mannen en vrouwen samen laten inburgeren. Homohuwelijk niet mogen weigeren vinden ze allemaal, dat is inderdaad niet eens echt aan de orde.
De Dom herbouwen wil bijna niemand (alleen de CU en een paar kleintjes) dus dat komt wel goed.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_78627590
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 11:02 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Daar kun je toch per stelling zien wat de verschillende partijen vinden?
Qua zwarte scholen moet je denk ik eerder bij de linkse partijen zijn, die willen leerlingen centraal verdelen over scholen. De PvdA wil gedwongen inburgeren en D66, GL en de SP niet, en de PvdA wil in principe mannen en vrouwen samen laten inburgeren. Homohuwelijk niet mogen weigeren vinden ze ook allemaal, dat is inderdaad niet eens echt aan de orde.
De Dom herbouwen wil bijna niemand (alleen de CU en een paar kleintjes) dus dat komt wel goed.
Ja, maar zoals jij al zei zijn die stellingen heel zwart-wit. Als je het partijprogramma lees krijg je ineens een heel ander beeld...
pi_78627700
Ik bedoel niet het eens/oneens maar het verhaaltje dat ze erbij hebben, dat is vaak al beter.
pi_78627815
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 10:53 schreef Mini_rulez het volgende:

Heb je de stemwijzer al gedaan? Vier van je punten zitten daarin, tijdens het invullen van de vragen kun je zien wat de verschillende partijen ervan vinden.

Ik weet het trouwens ook nog steeds niet hoor, ik ben er nog steeds niet uit wat nou de grote verschillen zijn tussen GL en de SP. Zeker omdat je niet weet waar ze prioriteit aan gaan geven als ze straks iets te zeggen zouden krijgen.
De SP in Utrecht, da's toch die partij waar de raadsleden de partij verlieten?
http://www.volkskrant.nl/(...)n_Utrecht_uit_partij
Fijne club .

Standaard riedel: de arme mensen hebben het zo zwaar, en de rijke mensen moeten dus maar meer gaan betalen.

Maar het blijft een lastige keuze natuurlijk, SP of GroenLinks, communisten of krakers .
pi_78627994
Ze hebben ook wel een mening over andere dingen dan rijke mensen laten betalen en arme mensen laten incasseren, hoor. Maar je hebt wel gelijk dat ik ook niet weet hoeveel vertrouwen ik moet hebben in de lokale figuren (zeker omdat ik zelf ook lokaal actief ben geweest en toen niet bepaald onder de indruk was). Maar ja, GL is ook uit het college gestapt.

Niks mis met krakers trouwens.
pi_78628083
Ik denk dat het Leefbaar Utrecht wordt met de hoop dat die trams het niet halen....
pi_78628245
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 11:02 schreef Inu het volgende:

Ik vind vooral die trams een stom idee. Waar moeten die lopen dan? En wat doen ze met de bovenleidingen?
Als ik me goed herinner wil GroenLinks daar de busbanen voor gebruiken. Kan het ook niet echt voor me zien.
quote:
VVD wil ik eigenlijk ook niet stemmen, want die vind ik te rechts op veel punten. Ik ben gewoon links, maar fel tegen de tram
quote:
D66 & Verkeer op korte termijn
  • Alternatieven voor de plannen voor nieuwe snelwegen door Leidsche Rijn, Vleuten, Haarzuilens of Amelisweerd.
  • Daar waar zinvol, een maximum snelheid van 80 km/u op bepaalde snelwegen rond Utrecht.
  • Meer groene golven en rotondes ter bevordering van doorstroming.
  • Opruimen van overbodige stoplichten en verkeersborden.
  • Plaatsing van (meer) elektrische oplaadpunten voor voertuigen.
  • Autoluwe binnenstad met groene winkel/wandelgebieden.
  • Een constant aantal parkeerplaatsen binnen de singels. Het opleveren van nieuwe parkeerplaatsen in parkeergarages gaat gepaard met het opheffen van evenzoveel straatparkeerplaatsen. De betaalde parkeerplaatsen op het Janskerkhof opheffen, zodat er meer plaats komt voor horeca, evenementen en
  • recreatie.
  • Differentiatie van parkeertarieven naar milieukenmerken. Dit instrument maakt het mogelijk om de meest vervuilende auto’s een hoger parkeertarief op te leggen. Niet-bewoners van Utrecht met vervuilende auto’s zullen daardoor eerder geneigd zijn de auto niet mee te nemen naar de stad.
  • De bestaande fiets-hoofd-infrastructuur versterken.
  • Knelpunten in bestaande fietsinfrastructuur oplossen.
  • Uitbreiding aantal, capaciteit en openstelling van fietsenstallingen.
  • Verbeteren bestrating voetpaden.
  • Verscherpt toezicht op vrije doorgang voet- en fietspaden.
  • Onderzoek naar streek-OV over water (bv. Amsterdam-Rijnkanaal).
  • Uitbreiden schoon goederenvervoer over water in de binnenstad.

D66 & Verkeer op langere termijn
  • Inzetten op een directe treinverbinding Almere - Utrecht CS – Breda.
  • Inzetten op een intercity station voor Leidsche Rijn Centrum.
  • ‘De Kracht van Utrecht’, een plan van onder meer de Natuur- en Milieufederatie Utrecht geeft innovatieve handvatten voor de verbetering van het verkeersbeleid.
  • Aanleg sneltram “om de zuid” voor snel en hoogwaardig OV tussen CS en Uithof.
  • Bestaande transferia verbeteren en/of uitbreiden
  • Alle Transferia aantakken op hoog frequent OV van Randstadrail en Stadsvervoer.
  • Streekbussen uit oostelijke richtingen bij voorkeur eindigend op Transferia of het nieuw te bouwen tramstation Uithof.
  • Streekbussen uit westelijke richtingen bij voorkeur eindigend op een nieuw te bouwen transferium Leidsche Rijn Centrum / Lage Weide-Zuid.
  • Streekbussen uit zuidelijke richting bij voorkeur eindigend op een verbeterd transferium Westraven.
  • Op termijn een onderzoek laten verrichten naar de voor en nadelen van tolheffing binnen de gemeente Utrecht onder de voorwaarde dat eerst een landelijk systeem van een tolheffing is gerealiseerd.
  • Hoofdfietsroute Oost-West opwaarderen.
  • Uitbreiden autovrij winkelgebied met groene, ruime wandel-winkel zones binnen de singels.
  • Als ik 't goed begrijp, willen ze in ieer geval wat streekbussen weghalen uit 't centrum/station. Maarja, wel die vermaledijde tram naar de Uithof .
    pi_78628345
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 11:14 schreef Mini_rulez het volgende:

Ze hebben ook wel een mening over andere dingen dan rijke mensen laten betalen en arme mensen laten incasseren, hoor. Maar je hebt wel gelijk dat ik ook niet weet hoeveel vertrouwen ik moet hebben in de lokale figuren (zeker omdat ik zelf ook lokaal actief ben geweest en toen niet bepaald onder de indruk was). Maar ja, GL is ook uit het college gestapt.

Niks mis met krakers trouwens.
    Mja, maar uit het college stappen in verband met plannen Luchtkwaliteit (was het toch?) vind ik nog wat anders dan als raadslid je eigen partij verlaten omdat die te dictatoriaal zou zijn. Dat laatste zegt toch meer over de partij zelf, en de wijze waarop het er daar aan toe gaat.

Dan zou ik zeggen: stem dan op vooruitstrevend GroenLinks ipv conservatief SP.
    pi_78628382
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 11:19 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Als ik me goed herinner wil GroenLinks daar de busbanen voor gebruiken. Kan het ook niet echt voor me zien.
    [..]

[..]

Als ik 't goed begrijp, willen ze in ieer geval wat streekbussen weghalen uit 't centrum/station. Maarja, wel die vermaledijde tram naar de Uithof .
    Ja, dan heb je dus en bussen en trams op die baan, dat schiet dan toch nog steeds niet op? Of moeten alle bussen uit het centrum verdwijnen?

Ik was het met meer punten niet eens bij D66 volgens mij... En ik heb een ingebouwde afkeer tegen D66, ook omdat D66-aanhangers altijd zo evangeliseren
    pi_78628403
    Hebben jullie weleens geprobeerd om bus 12 te nemen in de spits? Waarom is die tram zo slecht?
    pi_78628514
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 11:22 schreef Mini_rulez het volgende:
    Hebben jullie weleens geprobeerd om bus 12 te nemen in de spits? Waarom is die tram zo slecht?
    Omdat hij het stadsbeeld niet mooier maakt.

Het idee is prima, zolang hij buiten het centrum om gelegd wordt en dat is niet de planning...
    pi_78628532
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 11:21 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Mja, maar uit het college stappen in verband met plannen Luchtkwaliteit (was het toch?) vind ik nog wat anders dan als raadslid je eigen partij verlaten omdat die te dictatoriaal zou zijn. Dat laatste zegt toch meer over de partij zelf, en de wijze waarop het er daar aan toe gaat.

Dan zou ik zeggen: stem dan op vooruitstrevend GroenLinks ipv conservatief SP.
    True, hoewel ik het GL-dogma dat meer asfalt altijd slecht is ook nogal kortzichtig vind. Als je de doorstroming kunt verbeteren en daardoor voorkomt dat auto's in de file staan is dat misschien nog wel beter voor het milieu. Maar goed, ik weet niet precies wat dat plan inhield en waarom ze het niet wilden.
    pi_78628616
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 11:24 schreef Inu het volgende:

[..]

Omdat hij het stadsbeeld niet mooier maakt.

Het idee is prima, zolang hij buiten het centrum om gelegd wordt en dat is niet de planning...
    "Om de zuid" betekent toch langs het spoor richting stadion? Of is dat het plan niet?
    pi_78628674
    Parkeertarieven naar milieukenmerken. Uiteraard krijgen we daar weer het GroenLinks-plan met CO2 voor terug, terwijl dit juist niks te maken heeft met luchtkwaliteit en meer met onderbuikgevoel.

Verban al die ongefilterde dieseltroep eens een keer uit de binnenstad! RDW houdt bij welke auto's een roetfilter hebben dus differentiatie daarop is prima mogelijk. Oh, en begin met die ranzige dieselwalm die uit GVU-bussen komt (die die niet op LPG rijden dus). Echt onbegrijpelijk dat er nog zo veel OV rondtuft zonder roetfilter. Ranzig vind ik het. En bovendien kankerverwekkend. Volgens mij produceren die bussen in de binnenstad(!) samen meer roet dan al het andere verkeer bij elkaar opgeteld.

Verder erger ik me sowieso al dood aan sommige plekken waar geen groene golf is (Kardinaal de Jongweg), en waar hele stoeten auto's moeten remmen voor 1 lullig autootje dat een zijstraat wil inslaan. Een groene golf lost dit op, ook al moet afslaand verkeer soms wat langer wachten (het gros moet toch rechtdoor daar).
    Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
    pi_78628896
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 11:27 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

"Om de zuid" betekent toch langs het spoor richting stadion? Of is dat het plan niet?
    Ik dacht dat het idee was om op termijn al het OV verkeer binnen de cirkel rondom het centrum te vervangen door trams, zoals in Amsterdam en Rotterdam. Dat vind ik echt heel lelijk....

Maar dit is idd het plan volgens de gemeente, dat valt nog wel mee... Al kost het wel 55 miljoen euro

Hier staat waar de tram precies moet komen, toch best in de weg bij sommige plekken...

http://www.busfoto.nl/foto/TramlijnDeUithof.php
    pi_78629017
    Een trambaan langs/op de weg tot de wetenschap?

Ik geloof niet dat dit maar 55 miljoen kost. Daarvoor is het te lang en daarvoor moet er te veel veranderen...
    Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
    pi_78629079
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 11:36 schreef Sorcerer8472 het volgende:
    Een trambaan langs/op de weg tot de wetenschap?

Ik geloof niet dat dit maar 55 miljoen kost. Daarvoor is het te lang en daarvoor moet er te veel veranderen...
    quote:
    De kosten van aanleg van de trambaan Utrecht Centraal – De Uithof worden geschat op circa 55 miljoen euro. De kosten van een koppeling met de bestaande sneltramlijn Utrecht Centraal – Nieuwegein/IJsselstein worden geschat op 25 à 50 miljoen euro, afhankelijk van de gekozen oplossing.
    Zegt meneer Wikipedia die alles hebben verzameld van de gemeente.
    pi_78629084
    'k Vind zo'n sneltram echt ideáál vergeleken met een bus . Ben met de tram in 5 minuten op m'n werk, in 5 minuten op CS etc. Okay okay, wachten bij de halte moet je erbij tellen, en het stukje lopen. Maarja, een bus kan natuurlijk veel fijnmaziger wijken ontsluiten. Een tram is voor de snelle route.
    pi_78629658
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 11:28 schreef Sorcerer8472 het volgende:

Oh, en begin met die ranzige dieselwalm die uit GVU-bussen komt (die die niet op LPG rijden dus). Echt onbegrijpelijk dat er nog zo veel OV rondtuft zonder roetfilter. Ranzig vind ik het. En bovendien kankerverwekkend. Volgens mij produceren die bussen in de binnenstad(!) samen meer roet dan al het andere verkeer bij elkaar opgeteld.
    quote:
    http://dnu.nu/artikel/163(...)u-de-vervoerders-nog

Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) zal hybride bussen voorschrijven in het bestek van de komende concessieverlening voor het regionale openbaar vervoer voor de jaren 2011-2019. De stad Utrecht is daar blij mee. Utrecht krijgt 200 diesel-elektrobussen als de OV-bedrijven dat kunnen betalen.

De Utrechtse vervoerder GVU wil de komende concessie voor het vervoer in de Utrechtse regio graag weer winnen maar kent het bestek nog niet. Map Brouwer: “Als wij het bestek hebben zullen we goed moeten bekijken of het bedrijfseconomisch haalbaar is om 200 hybride bussen aan te schaffen. Dat zal bijvoorbeeld afhangen van de prijsontwikkeling van het vervoerbewijs.”

Nieuwe bussen met een elektrische- en een dieselmoter besparen volgens het BRU ruim een miljoen liter diesel per jaar. Dat kan nog veel hoger als de chauffeurs een cursus ‘remmen en optrekken’ succesvol hebben afgerond.

De gemeente Utrecht juicht de concessievoorwaarde voor hybride bussen toe.

Het BRU is gevraagd hoe de prijsontwikkeling van het vervoerbewijs de komende jaren zal zijn.
    Maar da's alleen regionaal vervoer.
    pi_78630017
    Een cursus "remmen en optrekken"? Die naam klinkt wel enigszins betuttelend. Maar goed, het is natuurlijk wel waar dat rijstijl heel veel uitmaakt. (Ook voor degene die in de bus zit trouwens, soms word je echt heen en weer gegooid!)

Kan het GVU niet gewoon verplicht/gestimuleerd worden om dit voor het stadsvervoer ook toe te passen? Of valt dat hier al onder?
    pi_78630269
    In Eindhoven rijden die Phileas bussen, kunnen we die niet gewoon bestellen?
      dinsdag 2 maart 2010 @ 12:36:10 #222
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_78631532
    Ik vind D66's plannen wel heel erg autootje pesten. En ik heb niet eens een auto, en haat auto's in de binnenstad.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_78631926
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 12:36 schreef speknek het volgende:
    Ik vind D66's plannen wel heel erg autootje pesten. En ik heb niet eens een auto, en haat auto's in de binnenstad.
    Het verbaast me sowieso hoe auto-onvriendelijk veel partijen zijn. Je gaat nu al echt niet voor je lol met de auto de binnenstad in, maar allerlei partijen willen nog extra maatregelen nemen om het nóg meer te ontmoedigen. (Zoals wat D66 wil met het Janskerkhof, wat voegt dat nou toe?)
    Utrecht is al onhandig genoeg voor autobezitters. Veel woningen hebben geen eigen parkeerplaats (en anders geen plaats voor auto's van bezoek) en als je al een auto hebt is het nu ook al veel handiger om dingen binnen de stad gewoon met de fiets/bus te doen vanwege al die eenrichtingstraten en enorm hoge parkeertarieven, als je hem al kwijt komt. Wat willen ze nog meer?
    Dat je met het niet bouwen van een verbindingsweg zou voorkomen dat er meer verkeer naar Utrecht komt is ook een illusie want mensen moeten hier nou eenmaal zijn dus dat verkeer is er toch wel. Die mensen die nu elke dag in de file staan, staan daar ook niet omdat ze zoveel andere opties hebben.
    pi_78632069
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 12:36 schreef speknek het volgende:

Groene golven, weghalen onnodige verkeerslichten en -borden. Mooie transferia aan de randen zodat je makkelijk de stad in kunt. Het combineren van auto en OV, niet het een of het ander. De binnenstad niet autovrij, maar deels autoluw. Wat is daar pesten aan?
      dinsdag 2 maart 2010 @ 12:50:34 #225
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_78632108
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 12:46 schreef Mini_rulez het volgende:
    Veel woningen hebben geen eigen parkeerplaats en als je al een auto hebt is het nu ook al veel handiger om dingen binnen de stad gewoon met de fiets/bus te doen vanwege al die eenrichtingstraten en enorm hoge parkeertarieven, als je hem al kwijt komt. Wat willen ze nog meer?
    Schijnbaar nòg hogere parkeertarieven.

Ik zie wel wat in meer tunnels, zoals bijvoorbeeld onder het Westplein, en parkeergarages onder de singels, maar sommige mensen moeten gewoon in de binnenstad zijn, die moet je niet laten bloeden daarvoor.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 12:52:06 #226
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_78632165
    Misschien moet ik overigens de verkiezingsprogramma's nog een keer doorlezen en op de partij stemmen die het meest het Westplein bij het centrum wil betrekken, Lombok bij het centrum = $_$ voor mijn huis.
    pi_78632189
    Vergeet ook niet dat Utrecht gewoon heeft te voldoen aan Europese normen mbt luchtkwaliteit. Het is niet zomaar een hobby van Utrechtse bestuurders om de lucht zo schoon mogelijk te willen maken met alle ingrijpende en dure maatregelen die daarvoor noodzakelijk zijn.
    pi_78632269
    Niemand gebruikt die transferia toch? Waarom kan de gemeente bedrijven niet gewoon stimuleren om hun werknemers een OV-kaart te geven ipv km-vergoeding?

Ik werk in het centrum van Den Haag en ik krijg een NS-jaarkaart als vergoeding en mensen die niet met het OV naar hun werk kunnen komen krijgen bij hoge uitzondering een km-vergoeding.
    pi_78632704
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 12:54 schreef Inu het volgende:

Niemand gebruikt die transferia toch? Waarom kan de gemeente bedrijven niet gewoon stimuleren om hun werknemers een OV-kaart te geven ipv km-vergoeding?
    Volgens mij wordt al gekeken naar het type bedrijven dat zich in (centrum) Utrecht wil vestigen, en het aantal parkeerplaatsen voor zo'n kantoor is aan een maximum gebonden. Wat dat betreft vind ik 't eigenlijk iets tussen bedrijf en werknemer. En er zijn al initiatieven zoals www.utrechtbereikbaar.nl Binnenkort schijn ik ook zo'n pas te krijgen.
    quote:
    Ik werk in het centrum van Den Haag en ik krijg een NS-jaarkaart als vergoeding en mensen die niet met het OV naar hun werk kunnen komen krijgen bij hoge uitzondering een km-vergoeding.
    Ambtenaren krijgen ook in principe een OV/fiets-vergoeding, en slecht een heel lage km-vergoeding.
    pi_78632756
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 12:49 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Groene golven, weghalen onnodige verkeerslichten en -borden. Mooie transferia aan de randen zodat je makkelijk de stad in kunt. Het combineren van auto en OV, niet het een of het ander. Wat is daar pesten aan?
    Die eerste twee zijn inderdaad wel weer goede punten. Sowieso zijn er heel veel verkeerslichten in Utrecht die nodig opnieuw afgesteld zouden moeten worden. Zou volgens mij een stuk beter zijn voor het milieu.
    Maar over de binnenstad, die is toch al autoluw? Wie daar nu nog met de auto komen zijn al alleen de mensen die er echt moeten zijn. Verdere maatregelen zullen daar echt niet veel meer aan veranderen.

Voor de luchtkwaliteit lijkt het mij eerder zinvol om het OV aan te pakken buiten het centrum, daar is nog genoeg te winnen. Zeker in Leidsche Rijn, het is zoveel makkelijker om van daaruit met de auto de snelweg op te gaan dan om met de trein ergens naartoe te gaan, want je moet altijd via Centraal en daar gaan welgeteld 2 treinen per uur heen vanaf station Terwijde.

Ik ga denk ik maar eens het verkiezingsdebat over Leidsche Rijn luisteren.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 13:08:17 #231
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_78632799
    Ik vind het onbereikbaar maken van de oude gracht voor auto's eigenlijk best wel een goed plan.
    pi_78632932
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:08 schreef Blik het volgende:
    Ik vind het onbereikbaar maken van de oude gracht voor auto's eigenlijk best wel een goed plan.
    Ik ook voor de Nieuwegracht. Ik had mijn bed aan het raam staan daar en de auto's rijden daar allemaal veel te hard, terwijl er geen stoep is en vaak staat het ook helemaal vol. Ons huis zat ook echt vol scheuren, die auto's zijn veel te zwaar voor die weggetjes en werven...
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:05 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Volgens mij wordt al gekeken naar het type bedrijven dat zich in (centrum) Utrecht wil vestigen, en het aantal parkeerplaatsen voor zo'n kantoor is aan een maximum gebonden. Wat dat betreft vind ik 't eigenlijk iets tussen bedrijf en werknemer. En er zijn al initiatieven zoals www.utrechtbereikbaar.nl Binnenkort schijn ik ook zo'n pas te krijgen.
    [..]

Ambtenaren krijgen ook in principe een OV/fiets-vergoeding, en slecht een heel lage km-vergoeding.
    Ik ben ook semi-ambtenaar idd...

Die Utrecht Bereikbaar pas is eigenlijk niet wat ik bedoel, want daarbij moesten mensen van de auto overstappen naar een bus oid. Mensen moeten gewoon nooit die auto in in de eerste plaats.
    pi_78633023
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:07 schreef Mini_rulez het volgende:

Die eerste twee zijn inderdaad wel weer goede punten. Sowieso zijn er heel veel verkeerslichten in Utrecht die nodig opnieuw afgesteld zouden moeten worden. Zou volgens mij een stuk beter zijn voor het milieu.
    Maar over de binnenstad, die is toch al autoluw? Wie daar nu nog met de auto komen zijn al alleen de mensen die er echt moeten zijn. Verdere maatregelen zullen daar echt niet veel meer aan veranderen.
    'k Weet niet wat het concreet betekent. Misschien heeft veel nu te maken met de bouwput?
    quote:
    Voor de luchtkwaliteit lijkt het mij eerder zinvol om het OV aan te pakken buiten het centrum, daar is nog genoeg te winnen. Zeker in Leidsche Rijn, het is zoveel makkelijker om van daaruit met de auto de snelweg op te gaan dan om met de trein ergens naartoe te gaan, want je moet altijd via Centraal en daar gaan welgeteld 2 treinen per uur heen vanaf station Terwijde.

Ik ga denk ik maar eens het verkiezingsdebat over Leidsche Rijn luisteren.
    D66 wil een intercity-station voor Leidsche Rijn-Centrum .
    pi_78633163
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:11 schreef Inu het volgende:

Die Utrecht Bereikbaar pas is eigenlijk niet wat ik bedoel, want daarbij moesten mensen van de auto overstappen naar een bus oid. Mensen moeten gewoon nooit die auto in in de eerste plaats.
    Mja, idealiter. Maar niet iedereen woont in de buurt van haltes en stations... Dus dat is niet haalbaar denk ik. Zeker buiten de randstad niet. Dus dan lijken transferia mij the next best thing.

Misschien ooit in de verre toekomst een systeem waarbij ik naar een Transferium ga, daar een Smart-achtig elektriek autootje huur, en daarmee verder reis? De personal transportation vehicles zegmaar. OV krijg je nóót zo fijnmazig als dat.
    pi_78633219
    Wat betreft auto's en milieu valt me op hoe partijen zo kneuterig en onkundig bezig zijn met pestbeleid ipv beleid dat echt werkt. Grootste voorbeeld daarvan is GroenLinks Amsterdam, met tarieven van rond de ¤ 5 per uur om te parkeren binnen de grachtengordel.

Maar ook in Utrecht kan men er wat van: Janskerkhof kost ook al ruim ¤ 4. Maar heeft dat geleid tot een vermindering van het verkeer in de binnenstad? Nee!

Echter, zaken die aantoonbaar wel kunnen werken om de luchtkwaliteit te verbeteren:
  • bussen minder roet laten uitstoten (een bus stoot 3 tot 6 keer meer roet uit dan een auto)
  • groene golf + stoplichten beter afstellen, vooral op plaatsen zoals Kardinaal de Jongweg... Elke keer dat je moet optrekken bij een stoplicht kosten de eerste 15(?) meter net zo veel brandstof als wanneer je 100 meter op constante snelheid 70 rijdt. Doe dat bij 3 stoplichten achter elkaar en je stoot 2x meer uit dan wanneer je gewoon had kunnen doorrijden... Bovendien bevordert het de verkeersveiligheid, want je gaat niet meer gauw te hard rijden in een goed functionerende groene golf.

Ook staan sommige stoplichten dag en nacht aan terwijl het misschien soms beter is om ze uit te zetten (knipperend oranje), zodat men ook beter uitkijkt en zodat er op name op voorrangswegen niet hoeft te worden geremd voor stoplichten die op rood staan en pas op groen springen als je nét stilstaat voor het stoplicht, omdat de lus 5 meter voor de stopstreep ligt

Volgens mij wordt echt onderschat hoeveel een goed stoplichtenbeleid kan schelen in luchtkwaliteit!

Verder is het voor mij een probleem dat ik niet echt te maken heb met de dingen "die spelen" in de verkiezingen. Het zijn veel principedingen die geen invloed op mij hebben, en waar ik niet genoeg van afweet om er een goede keuze over te maken.
  • Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
    pi_78633360
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:13 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

'k Weet niet wat het concreet betekent. Misschien heeft veel nu te maken met de bouwput?
    [..]

D66 wil een intercity-station voor Leidsche Rijn-Centrum .
    Ik hoef echt niet elke keer op Leidsche Rijn te stoppen als ik van mn werk af kom. Als een intercity overal gaat stoppen wordt het vanzelf een stoptrein Vind stoppen op Gouda al zo irritant
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:17 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Mja, idealiter. Maar niet iedereen woont in de buurt van haltes en stations... Dus dat is niet haalbaar denk ik. Zeker buiten de randstad niet. Dus dan lijken transferia mij the next best thing.

Misschien ooit in de verre toekomst een systeem waarbij ik naar een Transferium ga, daar een Smart-achtig elektriek autootje huur, en daarmee verder reis? De personal transportation vehicles zegmaar. OV krijg je nóót zo fijnmazig als dat.
    Volgens mij kan het bijna niet meer dat je in Nederland niet in de buurt van een bushalte/treinstation woont... En we wonen in Utrecht, niet buiten de randstad
    pi_78633412
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:08 schreef Blik het volgende:
    Leuk als je:
  • iets groots mee moet sjouwen voor je werk of gewoon iets groots privé hebt gekocht
  • gehandicapt bent of gehandicapte familie hebt
  • met de auto naar je werk moet omdat je naar een plek moet waar het OV bagger is
  • al een auto en dure parkeervergunning daar hebt (imagine the protests!)
  • carpoolt met iemand die je thuis komt afhalen
    etc.

Hoeveel mensen rijden daar nou sowieso voor hun lol trouwens? Met al die fietsers is het al bijna niet te doen Ben blij dat ik er bijna nooit hoef te zijn.

Hoe dan ook zal er wel een uitzondering moeten worden gemaakt voor bezorgdiensten, leveranciers van winkels, bewoners(!), gehandicapten en taxi's. Allemaal gedoe dus!
  • Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
    pi_78633508
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:22 schreef Inu het volgende:

Ik hoef echt niet elke keer op Leidsche Rijn te stoppen als ik van mn werk af kom. Als een intercity overal gaat stoppen wordt het vanzelf een stoptrein Vind stoppen op Gouda al zo irritant
    Oh! Egoïsme . Neem een helicopter !
    quote:
    Volgens mij kan het bijna niet meer dat je in Nederland niet in de buurt van een bushalte/treinstation woont... En we wonen in Utrecht, niet buiten de randstad
    Ja okay, ook een reden waarom ik geen auto (nodig) heb. Maar stel dat je in Utrecht woont maar in Zeist werkt, of in Harmelen, of in ehm... Tiel. Dat lijken me geen fijne dagelijkse OV-ritjes.
    pi_78633644
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:22 schreef Inu het volgende:

[..]

[..]

Mijn ouders wonen in Limburg en ik kan je vertellen: dat kan prima hoor. En als er al een bushalte is rijden er 1 of 2 bussen per uur, die de hele omgeving doorrijden voor ze op jouw eindbestemming aankomen. Als je op zo'n plek werkt maakt het niet uit hoe goed het OV bij je huis geregeld is.
    Zelfs op veel industrieterreinen in de buurt van Utrecht rijden trouwens alleen maar tijdens de spits een paar bussen en de rest van de dag helemaal niets.

-edit- Ik vind overigens ook niet dat een intercity in elk willekeurig dorp moet gaan stoppen maar Leidsche Rijn is toch echt iets anders. Er wonen daar tienduizenden mensen die voor hun werk óf ergens anders in Utrecht moeten zijn, óf helemaal buiten Utrecht. Als je wilt dat die allemaal met het openbaar vervoer gaan zullen er toch echt betere verbindingen moeten komen, met Utrecht Centraal of nog beter: zo dat je helemaal niet via Centraal hoeft voor bestemmingen ten westen van Utrecht want dat kost nu zoveel extra tijd dat mensen alleen daarom al niet met het OV gaan.
    pi_78633790
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:26 schreef DennisMoore het volgende:

Ja okay, ook een reden waarom ik geen auto (nodig) heb. Maar stel dat je in Utrecht woont maar in Zeist werkt, of in Harmelen, of in ehm... Tiel. Dat lijken me geen fijne dagelijkse OV-ritjes.
    Of dat je regelmatig klanten moet bezoeken... zelfs met heel goed plannen ben je met OV enorm beperkt dan, terwijl je met de auto gemakkelijk overal naartoe rijdt...

Sommige bedrijventerreinen zijn buiten de spits helemaal niet met het OV bereikbaar trouwens. Na 10u geen bussen meer, en rond 16u beginnen ze weer te rijden. Wat moet je dan? ... En als ze al rijden en je komt vanaf een station heb je een goede kans dat je eerst nog 30 minuten mag wachten. Dat hakt er wel in als het elke dag zo gaat hoor... of als je eens een keer eerder wilt stoppen met werken, bijv. omdat je een ontzettende migraineaanval krijgt. Dan mag je een taxi nemen naar het station en dan wordt het ook lekker duur
      dinsdag 2 maart 2010 @ 13:35:17 #241
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_78633812
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:23 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Leuk als je:
  • iets groots mee moet sjouwen voor je werk of gewoon iets groots privé hebt gekocht
  • met de auto naar je werk moet omdat je naar een plek moet waar het OV bagger is
    etc.

Hoeveel mensen rijden daar nou sowieso voor hun lol trouwens? Met al die fietsers is het al bijna niet te doen Ben blij dat ik er bijna nooit hoef te zijn.

Hoe dan ook zal er wel een uitzondering moeten worden gemaakt voor bezorgdiensten, leveranciers van winkels, bewoners(!), gehandicapten en taxi's. Allemaal gedoe dus!
  • Je hebt achter de Oude Gracht ook nog genoeg wegen lopen waar auto's wel kunnen rijden. En tuurlijk moeten er uitzonderingen zijn. In Den Bosch kun je in principe ook niet met je auto over de markt heen, maar er zijn uitzonderingen voor bussen, vrachtwagens etc.
    pi_78633981
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:29 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Mijn ouders wonen in Limburg en ik kan je vertellen: dat kan prima hoor. En als er al een bushalte is rijden er 1 of 2 bussen per uur, die de hele omgeving doorrijden voor ze op jouw eindbestemming aankomen. Als je op zo'n plek werkt maakt het niet uit hoe goed het OV bij je huis geregeld is.
    Zelfs op veel industrieterreinen in de buurt van Utrecht rijden trouwens alleen maar tijdens de spits een paar bussen en de rest van de dag helemaal niets.

-edit- Ik vind overigens ook niet dat een intercity in elk willekeurig dorp moet gaan stoppen maar Leidsche Rijn is toch echt iets anders. Er wonen daar tienduizenden mensen die voor hun werk óf ergens anders in Utrecht moeten zijn, óf helemaal buiten Utrecht. Als je wilt dat die allemaal met het openbaar vervoer gaan zullen er toch echt betere verbindingen moeten komen, met Utrecht Centraal of nog beter: zo dat je helemaal niet via Centraal hoeft voor bestemmingen ten westen van Utrecht want dat kost nu zoveel extra tijd dat mensen alleen daarom al niet met het OV gaan.
    Limburg is ook geen Nederland he

Bij mijn ouders rijdt ook alleen bus die 1x per uur rijdt en op vrijdag zelfs niet meer na 16.00, maar als je ff een half uurtje fietst dan zit je op een treinstation, maar daar zijn veel mensen gewoon te lui voor en nemen dus de auto. En hoeveel mensen uit Limburg werken er nu helemaal in Utrecht?
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:23 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Leuk als je:
    etc.

• Ik heb 3 jaar op de gracht gewoond en heb de auto's altijd alleen maar vervelend gevonden, voornamelijk mensen die er NIET wonen zijn vervelend. Die moeten dus volgens mij echt geweerd worden...
    pi_78634157
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:39 schreef Inu het volgende:

[..]

Limburg is ook geen Nederland he

Bij mijn ouders rijdt ook alleen bus die 1x per uur rijdt en op vrijdag zelfs niet meer na 16.00, maar als je ff een half uurtje fietst dan zit je op een treinstation, maar daar zijn veel mensen gewoon te lui voor en nemen dus de auto. En hoeveel mensen uit Limburg werken er nu helemaal in Utrecht?
    [..]

Ik heb 3 jaar op de gracht gewoond en heb de auto's altijd alleen maar vervelend gevonden, voornamelijk mensen die er NIET wonen zijn vervelend. Die moeten dus volgens mij echt geweerd worden...
    Ik noem Limburg maar als voorbeeld, het gaat erom dat er waarschijnlijk veel mensen zijn die óf in Utrecht wonen maar op een plek werken waar het OV niet goed is, of andersom. Een half uur fietsen is ook niet altijd een optie als je bijvoorbeeld spullen mee moet nemen, of als je later op de dag nog voor je werk met de auto ergens naartoe moet. Bovendien betekent het toch dag in dag uit een half uur eerder opstaan. Als je meerdere afspraken op een dag hebt op plaatsen die niet toevallig langs een drukke busroute liggen, gaat de extra tijd die het kost met OV ook heel snel oplopen. Als je met de auto bent en je afspraak loopt 5 minuten uit, dan ga je gewoon 5 minuten later naar je volgende afspraak. Wanneer je afhankelijk bent van een bus die 1 keer per half uur rijdt ben je dan meteen een half uur later dan gepland.
    pi_78634235
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:44 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Ik noem Limburg maar als voorbeeld, het gaat erom dat er waarschijnlijk veel mensen zijn die óf in Utrecht wonen maar op een plek werken waar het OV niet goed is, of andersom. Een half uur fietsen is ook niet altijd een optie als je bijvoorbeeld spullen mee moet nemen, of als je later op de dag nog voor je werk met de auto ergens naartoe moet. Als je meerdere afspraken op een dag hebt op plaatsen die niet toevallig langs een drukke busroute liggen, gaat de extra tijd die het kost met OV toch heel snel oplopen. Als je met de auto bent en je afspraak loopt 5 minuten uit, dan ga je gewoon 5 minuten later naar je volgende afspraak. Wanneer je afhankelijk bent van een bus die 1 keer per half uur rijdt ben je dan meteen een half uur later dan gepland.
    Ja, maar er zijn ook meer dan genoeg mensen voor wie dat niet geldt en die alsnog met de auto komen... Dat is toch onzin?
    pi_78634266
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:46 schreef Inu het volgende:

[..]

Ja, maar er zijn ook meer dan genoeg mensen voor wie dat niet geldt en die alsnog met de auto komen... Dat is toch onzin?
    Dat is ook onzin, maar om die mensen in de bus te krijgen moet je niet alle mensen die geen keus hebben gaan pesten.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 13:47:21 #246
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_78634270
    pi_78634439
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:47 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Dat is ook onzin, maar om die mensen in de bus te krijgen moet je niet alle mensen die geen keus hebben gaan pesten.
    Nee, maar je kunt wel met werkgevers afspreken dat mensen die het wel kunnen eerder een OV vergoeding krijgen dan een km-vergoeding
    pi_78634646
    'k Denk wel eens: waarom zouden werkgevers dure en lastige investeringen doen in telewerken en flexibele werkplekken enzo, als de meeste werknemers gewoon in hun vrije tijd in de file staan? Anders hadden ze dat uur waarschijnlijk op de bank voetbal liggen kijken .

Hoeveel file-mopperaars zouden het al eens bij hun baas hebben aangekaart?
    pi_78634689
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:51 schreef Inu het volgende:

[..]

Nee, maar je kunt wel met werkgevers afspreken dat mensen die het wel kunnen eerder een OV vergoeding krijgen dan een km-vergoeding
    Dat kan, maar dat is niet wat de meeste partijen voorstellen. Die denken dat autogebruik gewoon nog niet onaantrekkelijk genoeg is.
    pi_78634812
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:11 schreef Inu het volgende:

[..]

Ik ook voor de Nieuwegracht. Ik had mijn bed aan het raam staan daar en de auto's rijden daar allemaal veel te hard, terwijl er geen stoep is en vaak staat het ook helemaal vol. Ons huis zat ook echt vol scheuren, die auto's zijn veel te zwaar voor die weggetjes en werven...
    [..]
    Maar als je daar woont....en je wilt verhuizen is het toch verdomd onhandig als je niet met je auto voor de deur komt?
    Too much is never enough!
      dinsdag 2 maart 2010 @ 14:03:18 #251
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_78634907
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:00 schreef The6thgate het volgende:

[..]

Maar als je daar woont....en je wilt verhuizen is het toch verdomd onhandig als je niet met je auto voor de deur komt?
    Dat is natuurlijk onzin, met een auto-verbod op de Oudegracht wordt niet bedoeld dat er nooit meer auto's mogen rijden. Maar dat de Oudegracht afgesloten wordt voor normaal rijdend verkeer. Dus bestemmingsverkeer kan gewoon toestemming vragen, ook voor een verhuizing bijvoorbeeld
    pi_78634988
    Oh ja dat kan ook natuurlijk
    Too much is never enough!
    pi_78635175
    Dan nog, autovrije grachten is leuk voor de mensen die daar wonen en het scoort waarschijnlijk goed bij veel mensen die nooit met de auto in de binnenstad hoeven te zijn (mij persoonlijk zou het ook weinig uitmaken) maar qua milieu en luchtkwaliteit zet het echt geen zoden aan de dijk.
    pi_78635192
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:00 schreef The6thgate het volgende:

[..]

Als je daar woont zijn er echt wel oplossing voor hoor... Net als mensen die in de binnenstad wonen, daar rijden soms ook gewoon auto's

Maar zoals ik al zei, vooral de mensen die er niet wonen zijn erg vervelend op de grachten...
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:57 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Dat kan, maar dat is niet wat de meeste partijen voorstellen. Die denken dat autogebruik gewoon nog niet onaantrekkelijk genoeg is.
    Sja, dus gaan ze nog enkele jaren zo door, tot ze in de gaten krijgen dat mensen beter reageren op positieve stimulatie en dan gooien ze het ineens om

Iedereen moet gewoon in de stad gaan wonen waar hij/zij werkt
    pi_78635292
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:09 schreef Mini_rulez het volgende:
    Dan nog, autovrije grachten is leuk voor de mensen die daar wonen en het scoort waarschijnlijk goed bij veel mensen die nooit met de auto in de binnenstad hoeven te zijn (mij persoonlijk zou het ook weinig uitmaken) maar qua milieu en luchtkwaliteit zet het echt geen zoden aan de dijk.
    Het is volgens mij ook erg goed voor de huizen die daar wonen De werven zijn niet voor niets aan het inzakken overal...
      dinsdag 2 maart 2010 @ 14:13:35 #256
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_78635329
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:10 schreef Inu het volgende:

[..]

Dan zou ik gemiddeld iedere 6 maanden moeten verhuizen
    pi_78635396
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:13 schreef Blik het volgende:

[..]

Dan zou ik gemiddeld iedere 6 maanden moeten verhuizen
    Leuk toch, de gemeente betaalt de verhuiskosten wel
    pi_78635480
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:10 schreef Inu het volgende:

[..]

Als je daar woont zijn er echt wel oplossing voor hoor... Net als mensen die in de binnenstad wonen, daar rijden soms ook gewoon auto's

Maar zoals ik al zei, vooral de mensen die er niet wonen zijn erg vervelend op de grachten...
    [..]

Sja, dus gaan ze nog enkele jaren zo door, tot ze in de gaten krijgen dat mensen beter reageren op positieve stimulatie en dan gooien ze het ineens om

Woon jij dan in Den Haag?
    Dat lost het probleem nooit helemaal op want veel mensen moeten voor hun werk ook naar andere plaatsen dan waar het kantoor zit, bijv. voor afspraken met klanten of andere bedrijven. Er zijn ook genoeg mensen die in Utrecht wonen en in een ander deel van Utrecht werken, en zelfs dat niet goed met OV kunnen doen. Bovendien zou Utrecht dan een stuk groter moeten zijn, er is nu al woningnood. Daardoor is wonen hier ook veel duurder dan op andere plaatsen, en je kunt mensen niet dwingen om voor veel geld hier naartoe te verhuizen als ze op een andere plaats voor hetzelfde geld een veel mooier/groter huis kunnen krijgen.
    pi_78635550
    Het was een grapje
      dinsdag 2 maart 2010 @ 14:20:20 #260
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_78635610
    Ik woon juist in Utrecht omdat het zo lekker centraal ligt. Mijn kantoor is officieel in Amsterdam, maar ik werk op dit moment in Veldhoven. en dat is allemaal prima te doen met de auto.

De files worden voornamelijk veroorzaakt door de mensen die persé in Utrecht zelf moeten werken.
    pi_78635681
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:18 schreef Inu het volgende:
    Het was een grapje
    Oh, gelukkig.
    Och, wat ik noemde zijn eigenlijk ook gewoon redenen waarom je autorijden nooit helemaal zult kunnen weg-ontmoedigen. Daarom snap ik niet waarom politici daar zo over bezig blijven. Ook dat er bijvoorbeeld in Leidsche Rijn maar 1 parkeerplaats per huis wordt gepland, terwijl wonen in Utrecht zo duur is dat je onderhand alleen maar zo'n huis kunt kopen als tweeverdieners. Dat werkt toch gewoon niet?
    pi_78635794
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:22 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Oh, gelukkig.
    Och, wat ik noemde zijn eigenlijk ook gewoon redenen waarom je autorijden nooit helemaal zult kunnen weg-ontmoedigen. Daarom snap ik niet waarom politici daar zo over bezig blijven. Ook dat er bijvoorbeeld in Leidsche Rijn maar 1 parkeerplaats per huis wordt gepland, terwijl wonen in Utrecht zo duur is dat je onderhand alleen maar zo'n huis kunt kopen als tweeverdieners. Dat werkt toch gewoon niet?
    Ik vind het ook echt belachelijk dat je bij mij thuis (Max Campus van de SSH) alleen een parkeerplaats krijgt bij een koopappartement en die niet mag onderverhuren aan huurders... Er zijn te weinig parkeerplaatsen en de inpandige parkeergarage is nagenoeg leeg
      dinsdag 2 maart 2010 @ 14:26:42 #263
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_78635871
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:22 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Oh, gelukkig.
    Veel huizen in Leidsche Rijn hebben toch een oprit?
    pi_78635975
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 14:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Veel huizen in Leidsche Rijn hebben toch een oprit?
    Dat is er dan toch 1?
    Wij krijgen nu een huurappartement in een redelijk hoge prijsklasse, maar ook daar zit maar 1 parkeerplaats bij.
    pi_78637354
    Ach, het aantal eenpersoons huishoudens neemt alleen maar toe, dus het is toekomstbestendig parkeerplaatsenbeleid .
    pi_78637463
    Met de "one size fits all" afvalstoffenheffing denken ze ook niet aan eenpersoonshuishoudens.
    pi_78637726
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:03 schreef Mini_rulez het volgende:

Met de "one size fits all" afvalstoffenheffing denken ze ook niet aan eenpersoonshuishoudens.
    Hoe denken de lokalen daar trouwens over?

D66 in Utrecht zegt volgens mij dat de vervuiler moet betalen... dus afhankelijk van hoeveelheid afval die je aanbiedt. En omdat we in Utrecht nog met niet-weegbare vuilniszakken werken, zou dat dus op basis van aantal personen op adres (volgens GBA) gaan?

Zou ik prima vinden. Ik hoef geen duur systeem met chips in Kliko's of het moeten kopen van speciale vuilniszakken...
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:12:16 #268
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_78637820
    Ach ja, bij de waterschappen maken ze het wat mij betreft wel erg bont. 2-persoonshuishouden wordt standaard voor 3 personen gerekend.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:14:11 #269
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_78637897
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:09 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

D66 in Utrecht zegt volgens mij dat de vervuiler moet betalen... dus afhankelijk van hoeveelheid afval die je aanbiedt. En omdat we in Utrecht nog met niet-weegbare vuilniszakken werken, zou dat dus op basis van aantal personen op adres (volgens GBA) gaan?

Zou ik prima vinden. Ik hoef geen duur systeem met chips in Kliko's of het moeten kopen van speciale vuilniszakken...
    Ze zouden in Utrecht ook eens wat beter na moeten denken over afvalscheiding. Woonde in eerst in Zuilen (bij de Rokade in de buurt), en daar kun je prima je afval scheiden. Nu woon ik in het nieuwbouw-gedeelte van Zuilen, en daar hebben ze ook van die prima ondergrondse stortplaatsen. Echter is er nergens een mogelijkheid om je glas en papier te scheiden, echt te bizar voor woorden.
    pi_78638013
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:09 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

De echte lokale partijen zoals Leefbaar weet ik eigenlijk niet. GL en VVD willen dat de vervuiler betaalt en de SP vindt het te lastig maar die willen de heffing sowieso verlagen en het rioolrecht afhankelijk maken van de waarde van een huis. Ook niet helemaal eerlijk als je het mij vraagt.
    Bijhouden wie hoeveel zakken inlevert lijkt me inderdaad veel te duur worden, maar rekening houden met het aantal personen in een huis moet toch redelijk makkelijk uit te voeren zijn en da's in elk geval rechtvaardiger dan het huidige systeem. Daarnaast zouden ze wat mij betreft nog wel met meer dingen rekening mogen houden (bijv. wat er voor de deur opgehaald wordt en wat je zelf naar een centraal punt moet brengen, en hoe ver weg je moet gaan om bijv. glas weg te brengen) maar ik kan me voorstellen dat dat misschien te duur wordt.
    pi_78638051
    Kijken naar 't aantal personen lijkt me fijnmazig genoeg .

Misschien een voordeel van de komende bezuinigingen: geen geld om dure onzinnige systemen in te voeren...
    Of zou dat ijdele hoop zijn?
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:21:38 #272
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78638162
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 09:27 schreef Inu het volgende:

[..]

Wie van jullie weet welke partijen tegen de trambanen zijn? Anders ga ik blanco stemmen
    Ja, want al die dieselbussen zijn zo fijn. Vergeet niet dat lijn 12s en 11 de twee drukste buslijnen van het land zijn, die zijn echt op. Ik geloof dat echt iedereen de noodzaak van trams welinziet. Wat heb jij er tegen?
    For great justice!
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:22:12 #273
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78638184
    Oh, de VVD is daar vast wel tegen.

-edit- toch niet, ze zijn voor een flink tramnetwerk. Zou bijna op ze gaan stemmen.
    For great justice!
    pi_78638345
    Wat een bedrijvigheid hier! Ik ben ook wel voor een intercity station in LR centrum. Zeker voor de verbinding naar Den Haag en Rotterdam is dat handig en wellicht een incentive voor mensen om de auto te laten staan. Omreizen met de stoptrein is nu toch wel een barriere.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:31:06 #275
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78638535
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 12:04 schreef Inu het volgende:
    In Eindhoven rijden die Phileas bussen, kunnen we die niet gewoon bestellen?
    Phileas. Dat project is zoooo geflopt.
    For great justice!
    pi_78638613
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:21 schreef Q. het volgende:

[..]

Ja, want al die dieselbussen zijn zo fijn. Vergeet niet dat lijn 12s en 11 de twee drukste buslijnen van het land zijn, die zijn echt op. Ik geloof dat echt iedereen de noodzaak van trams welinziet. Wat heb jij er tegen?
    Ik vind ze gewoon heel erg lelijk die trams...

Maar ik ga al voor een partij met tramwens, die komt nog het meest overeen met wat ik verder vind...
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:31 schreef Q. het volgende:

[..]

Phileas. Dat project is zoooo geflopt.
    Ja, las ik net ook idd... Maar ze zijn wel mooier dan een tram
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:34:13 #277
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78638658
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:26 schreef Nielsch het volgende:
    Wat een bedrijvigheid hier! Ik ben ook wel voor een intercity station in LR centrum. Zeker voor de verbinding naar Den Haag en Rotterdam is dat handig en wellicht een incentive voor mensen om de auto te laten staan. Omreizen met de stoptrein is nu toch wel een barriere.
    Laten ze LR Centrum eerst maar volbouwen, zie ik met de huidige crisis ook niet 1-2-3 gebeuren.
    For great justice!
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:36:29 #278
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78638738
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:32 schreef Inu het volgende:

[..]

Ik vind ze gewoon heel erg lelijk die trams...

Ja, las ik net ook idd... Maar ze zijn wel mooier dan een tram
    Het gaat er dan ook om dan dat het er mooi uit ziet en niet dat het mensen vervoert. Google trouwens eens op "tram bordeaux" en je mening zal snel veranderen.
    For great justice!
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:37:19 #279
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78638772

Ja. Erg lelijk zo'n tram. Zijn bussen veel beter!
    For great justice!
    pi_78638848
    Waar is de bovenleiding?
    pi_78638861
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:37 schreef Q. het volgende:

[ afbeelding ]

Moet je 'm wel in Connexxion-kleuren spuiten, en volplakken met reclame natuurlijk.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:39:44 #282
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78638878
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:38 schreef Mini_rulez het volgende:
    Waar is de bovenleiding?
    Onder de grond. Speciaal voor Bordeaux ontwikkeld systeem.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alimentation_par_le_sol
    For great justice!
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:40:22 #283
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78638906
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:39 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Moet je 'm wel in Connexxion-kleuren spuiten, en volplakken met reclame natuurlijk.
    GVU uiteraard hè?
    For great justice!
    pi_78639079
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:40 schreef Q. het volgende:

GVU uiteraard hè?
    Why? Huidige is Connexxion. Niet dat 't veel uitmaakt verder...
    pi_78639127
    Als het een vervanging wordt voor bus 12 zal het wel GVU worden, of niet?
    pi_78639138
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:37 schreef Q. het volgende:
    [ afbeelding ]

Ik ben gewoon heel erg skeptisch, ik denk niet dat het iets toevoegt aan het stadsbeeld... In Marseille rijden ook mooie trams, maar daar vond ik het ook gewoon lelijk in het stadsbeeld.
    pi_78639221
    Het stadsbeeld is dus niet ondergeschikt aan het feit dat heel veel mensen een paar bussen voorbij moeten laten gaan tot ze mee kunnen, en als ze er al in kunnen als haringen in een ton zitten?
    Bussen zijn ook niet mooi.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:47:21 #288
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78639242
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:45 schreef Inu het volgende:

[..]

Ik ben gewoon heel erg skeptisch, ik denk niet dat het iets toevoegt aan het stadsbeeld... In Marseille rijden ook mooie trams, maar daar vond ik het ook gewoon lelijk in het stadsbeeld.
    Wat is het alternatief? De mensen moeten toch door de binnenstad. Ondergronds is onbetaalbaar, bussen zijn nog veel lelijker plus enorm vervuilend. We kunnen natuurljik de hele stad op slot doen en van Utrecht een groot, doods openluchtmuseum maken in plaats van een bruisende stad waarin geleefd, gewoont en gewerkt wordt. De natte droom van Kees van Oosten.
    For great justice!
    pi_78639262
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:45 schreef Mini_rulez het volgende:

Als het een vervanging wordt voor bus 12 zal het wel GVU worden, of niet?
    Nouja, of 't bestek van de nieuwe aanbestedingsdinges wordt gewoon met een lijn verkleind.
    Lijkt me toch praktischer om alle tram-dingen bij dezelfde organisatie te houden.
    pi_78639314
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:47 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Nouja, of 't bestek van de nieuwe aanbestedingsdinges wordt gewoon met een lijn verkleind.
    Lijkt me toch praktischer om alle tram-dingen bij dezelfde organisatie te houden.
    Oja, da's ook wel weer waar op zich. Hoe dan ook, GVU is ook niet veel mooier dan Connexxion.
    pi_78639408
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:47 schreef Mini_rulez het volgende:
    Het stadsbeeld is dus niet ondergeschikt aan het feit dat heel veel mensen een paar bussen voorbij moeten laten gaan tot ze mee kunnen, en als ze er al in kunnen als haringen in een ton zitten?
    Bussen zijn ook niet mooi.
    Nee, maar ik vind het wel bij de charme van Utrecht horen En ik heb niet in de Uithof gestudeerd, dus kwam er ook niet
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:47 schreef Q. het volgende:

[..]

Wat is het alternatief? De mensen moeten toch door de binnenstad. Ondergronds is onbetaalbaar, bussen zijn nog veel lelijker plus enorm vervuilend. We kunnen natuurljik de hele stad op slot doen en van Utrecht een groot, doods openluchtmuseum maken in plaats van een bruisende stad waarin geleefd, gewoont en gewerkt wordt. De natte droom van Kees van Oosten.
    En ik mag trams ook lelijk vinden

Waarom kan er niet gewoon een treinstation komen zoals op de campus in Nijmegen? Die aftakking vanaf het spoor kan vast net zo makkelijk gemaakt worden als een hele trambaan...
    pi_78639435
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:47 schreef Q. het volgende:

bussen zijn nog veel lelijker plus enorm vervuilend.
    Nou, dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn ook best hypermoderne gestroomlijnde futuristische bussen die er net zo slick uitzien als jouw tram. En die desnoods elektrisch of op waterstof rijden en daarmee ook geen roet meer uitstoten of lawaai maken (denk ook aan dat gruwelijk irritante "Niet. Meer. Instappen" van de tram. Je zal ernaast wonen...).

Bussen zijn gewoon irritant omdat ze door een wijk kronkelen, straatje voor straatje... bochtje voor bochtje. En ze zijn veel krapper dan een fijne sneltram.
    pi_78639576
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:51 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Nou, dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn ook best hypermoderne gestroomlijnde futuristische bussen die er net zo slick uitzien als jouw tram. En die desnoods elektrisch of op waterstof rijden en daarmee ook geen roet meer uitstoten of lawaai maken (denk ook aan dat gruwelijk irritante "Niet. Meer. Instappen" van de tram. Je zal ernaast wonen...).

Bussen zijn gewoon irritant omdat ze door een wijk kronkelen, straatje voor straatje... bochtje voor bochtje. En ze zijn veel krapper dan een fijne sneltram.
    Passen er meer mensen in een tram dan in een bus 12? Er gaan er vast niet zoveel rijden, dat is duur en zoveel ruimte is er ook niet echt op zo'n spoor...
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:54:35 #294
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78639578
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:50 schreef Inu het volgende:

[..]

Waarom kan er niet gewoon een treinstation komen zoals op de campus in Nijmegen? Die aftakking vanaf het spoor kan vast net zo makkelijk gemaakt worden als een hele trambaan...
    Treininfrastructuur is vele malen duurder, gelijkvloerse kruissingen zijn bijvoorbeeld verboden bij nieuwe spoorlijnen. En langs de campus in Nijmegen loopt als een spoorlijn, toch een beetje een ander verhaal dan het aanleggen van een compleet nieuwe spoorbaan. Trams zijn veel flexibeler, je kan bijvoorbeeld nu ook eenvoudig een halte bij Galgenwaard aanleggen.
    For great justice!
    pi_78639622
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:50 schreef Inu het volgende:

[..]

Nee, maar ik vind het wel bij de charme van Utrecht horen En ik heb niet in de Uithof gestudeerd, dus kwam er ook niet
    [..]

En ik mag trams ook lelijk vinden

Over dat laatste heb ik ook wel eens nagedacht! Een sprinterlijn van Centraal naar Utrecht Vaartsche Rijn, Uithof, Zeist, Soesterberg en Amersfoort. Ontsluit je ook gelijk de Uithof, Zeist en Soesterberg goed: plaatsen waar nog geen station is en nu alleen bussen naartoe gaan.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:56:30 #296
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78639661
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:54 schreef Inu het volgende:

[..]

Passen er meer mensen in een tram dan in een bus 12? Er gaan er vast niet zoveel rijden, dat is duur en zoveel ruimte is er ook niet echt op zo'n spoor...
    Trams kan je zo lang maken als je zelf wil, een enkelvoudige tram kan sowieso al veel meer mensen vervoeren dan een dubbelgelede bus (die niet langer te maken is) en daarbij kan je ze aan elkaar koppelen zoals op de Nieuwegeinlijn al gebeurt zonder extra personeelskosten, je hebt maar één bestuurder nodig. En geen tussenruimte tussen de twee trams.

Nog afgezien van het feit dat een tram vele malen comfortabeler is. Ik laat liever mijn benen amputeren dan dat ik in de 12s ga zitten. .
    For great justice!
      dinsdag 2 maart 2010 @ 15:57:30 #297
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78639703
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:55 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Over dat laatste heb ik ook wel eens nagedacht! Een sprinterlijn van Centraal naar Utrecht Vaartsche Rijn, Uithof, Zeist, Soesterberg en Amersfoort. Ontsluit je ook gelijk de Uithof, Zeist en Soesterberg goed: plaatsen waar nog geen station is en nu alleen bussen naartoe gaan.
    Hoe wil je een trein dwars door Zeist leggen? Of wil je alleen langs de rand van Zeist gaan stoppen waardoor 90% van de plaats er nog niets aan heeft?
    For great justice!
    pi_78639754
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:56 schreef Q. het volgende:

Trams kan je zo lang maken als je zelf wil
    Totdat 't perron te kort wordt .
    En met extra inzet van die Weense trams ontstonden er al problemen voor doorstroming autoverkeer.

Maar dan nog: een tram krijg je nooit zo fijnmazig in Utrecht. Dan zou je vanuit veel wijken met de fiets naar de tramhalte moeten.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 16:00:13 #299
    191317 Nobu
    Nobutada Yakitori
    pi_78639833
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:45 schreef Inu het volgende:

[..]

Voor sommige mensen zijn andere dingen ook nog enigzins relevant, zoals in de spits op de uithof kunnen komen bijvoorbeeld.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 16:00:21 #300
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_78639837
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 15:58 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Totdat 't perron te kort wordt .
    En met extra inzet van die Weense trams ontstonden er al problemen voor doorstroming autoverkeer.

Maar dan nog: een tram krijg je nooit zo fijnmazig in Utrecht. Dan zou je vanuit veel wijken met de fiets naar de tramhalte moeten.
    De nieuwe tramlijn om de zuid krijgt maar weinig gelijkvloerse kruisingen met drukke wegen, de Koningsweg wordt de drukste oversteek en dat is nog goed te overzien.
    For great justice!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')