abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 maart 2010 @ 12:52:06 #226
8369 speknek
Another day another slay
pi_78632165
Misschien moet ik overigens de verkiezingsprogramma's nog een keer doorlezen en op de partij stemmen die het meest het Westplein bij het centrum wil betrekken, Lombok bij het centrum = $_$ voor mijn huis.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_78632189
Vergeet ook niet dat Utrecht gewoon heeft te voldoen aan Europese normen mbt luchtkwaliteit. Het is niet zomaar een hobby van Utrechtse bestuurders om de lucht zo schoon mogelijk te willen maken met alle ingrijpende en dure maatregelen die daarvoor noodzakelijk zijn.
pi_78632269
Niemand gebruikt die transferia toch? Waarom kan de gemeente bedrijven niet gewoon stimuleren om hun werknemers een OV-kaart te geven ipv km-vergoeding?

Ik werk in het centrum van Den Haag en ik krijg een NS-jaarkaart als vergoeding en mensen die niet met het OV naar hun werk kunnen komen krijgen bij hoge uitzondering een km-vergoeding.
pi_78632704
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 12:54 schreef Inu het volgende:

Niemand gebruikt die transferia toch? Waarom kan de gemeente bedrijven niet gewoon stimuleren om hun werknemers een OV-kaart te geven ipv km-vergoeding?
Volgens mij wordt al gekeken naar het type bedrijven dat zich in (centrum) Utrecht wil vestigen, en het aantal parkeerplaatsen voor zo'n kantoor is aan een maximum gebonden. Wat dat betreft vind ik 't eigenlijk iets tussen bedrijf en werknemer. En er zijn al initiatieven zoals www.utrechtbereikbaar.nl Binnenkort schijn ik ook zo'n pas te krijgen.
quote:
Ik werk in het centrum van Den Haag en ik krijg een NS-jaarkaart als vergoeding en mensen die niet met het OV naar hun werk kunnen komen krijgen bij hoge uitzondering een km-vergoeding.
Ambtenaren krijgen ook in principe een OV/fiets-vergoeding, en slecht een heel lage km-vergoeding.
pi_78632756
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 12:49 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Groene golven, weghalen onnodige verkeerslichten en -borden. Mooie transferia aan de randen zodat je makkelijk de stad in kunt. Het combineren van auto en OV, niet het een of het ander. Wat is daar pesten aan?
Die eerste twee zijn inderdaad wel weer goede punten. Sowieso zijn er heel veel verkeerslichten in Utrecht die nodig opnieuw afgesteld zouden moeten worden. Zou volgens mij een stuk beter zijn voor het milieu.
Maar over de binnenstad, die is toch al autoluw? Wie daar nu nog met de auto komen zijn al alleen de mensen die er echt moeten zijn. Verdere maatregelen zullen daar echt niet veel meer aan veranderen.

Voor de luchtkwaliteit lijkt het mij eerder zinvol om het OV aan te pakken buiten het centrum, daar is nog genoeg te winnen. Zeker in Leidsche Rijn, het is zoveel makkelijker om van daaruit met de auto de snelweg op te gaan dan om met de trein ergens naartoe te gaan, want je moet altijd via Centraal en daar gaan welgeteld 2 treinen per uur heen vanaf station Terwijde.

Ik ga denk ik maar eens het verkiezingsdebat over Leidsche Rijn luisteren.
Are you pondering what I'm pondering?
  dinsdag 2 maart 2010 @ 13:08:17 #231
62913 Blik
The one and Only!
pi_78632799
Ik vind het onbereikbaar maken van de oude gracht voor auto's eigenlijk best wel een goed plan.
pi_78632932
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:08 schreef Blik het volgende:
Ik vind het onbereikbaar maken van de oude gracht voor auto's eigenlijk best wel een goed plan.
Ik ook voor de Nieuwegracht. Ik had mijn bed aan het raam staan daar en de auto's rijden daar allemaal veel te hard, terwijl er geen stoep is en vaak staat het ook helemaal vol. Ons huis zat ook echt vol scheuren, die auto's zijn veel te zwaar voor die weggetjes en werven...
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:05 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Volgens mij wordt al gekeken naar het type bedrijven dat zich in (centrum) Utrecht wil vestigen, en het aantal parkeerplaatsen voor zo'n kantoor is aan een maximum gebonden. Wat dat betreft vind ik 't eigenlijk iets tussen bedrijf en werknemer. En er zijn al initiatieven zoals www.utrechtbereikbaar.nl Binnenkort schijn ik ook zo'n pas te krijgen.
[..]

Ambtenaren krijgen ook in principe een OV/fiets-vergoeding, en slecht een heel lage km-vergoeding.
Ik ben ook semi-ambtenaar idd...

Die Utrecht Bereikbaar pas is eigenlijk niet wat ik bedoel, want daarbij moesten mensen van de auto overstappen naar een bus oid. Mensen moeten gewoon nooit die auto in in de eerste plaats.
pi_78633023
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:07 schreef Mini_rulez het volgende:

Die eerste twee zijn inderdaad wel weer goede punten. Sowieso zijn er heel veel verkeerslichten in Utrecht die nodig opnieuw afgesteld zouden moeten worden. Zou volgens mij een stuk beter zijn voor het milieu.
Maar over de binnenstad, die is toch al autoluw? Wie daar nu nog met de auto komen zijn al alleen de mensen die er echt moeten zijn. Verdere maatregelen zullen daar echt niet veel meer aan veranderen.
'k Weet niet wat het concreet betekent. Misschien heeft veel nu te maken met de bouwput?
quote:
Voor de luchtkwaliteit lijkt het mij eerder zinvol om het OV aan te pakken buiten het centrum, daar is nog genoeg te winnen. Zeker in Leidsche Rijn, het is zoveel makkelijker om van daaruit met de auto de snelweg op te gaan dan om met de trein ergens naartoe te gaan, want je moet altijd via Centraal en daar gaan welgeteld 2 treinen per uur heen vanaf station Terwijde.

Ik ga denk ik maar eens het verkiezingsdebat over Leidsche Rijn luisteren.
D66 wil een intercity-station voor Leidsche Rijn-Centrum .
pi_78633163
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:11 schreef Inu het volgende:

Die Utrecht Bereikbaar pas is eigenlijk niet wat ik bedoel, want daarbij moesten mensen van de auto overstappen naar een bus oid. Mensen moeten gewoon nooit die auto in in de eerste plaats.
Mja, idealiter. Maar niet iedereen woont in de buurt van haltes en stations... Dus dat is niet haalbaar denk ik. Zeker buiten de randstad niet. Dus dan lijken transferia mij the next best thing.

Misschien ooit in de verre toekomst een systeem waarbij ik naar een Transferium ga, daar een Smart-achtig elektriek autootje huur, en daarmee verder reis? De personal transportation vehicles zegmaar. OV krijg je nóót zo fijnmazig als dat.
pi_78633219
Wat betreft auto's en milieu valt me op hoe partijen zo kneuterig en onkundig bezig zijn met pestbeleid ipv beleid dat echt werkt. Grootste voorbeeld daarvan is GroenLinks Amsterdam, met tarieven van rond de ¤ 5 per uur om te parkeren binnen de grachtengordel.

Maar ook in Utrecht kan men er wat van: Janskerkhof kost ook al ruim ¤ 4. Maar heeft dat geleid tot een vermindering van het verkeer in de binnenstad? Nee!

Echter, zaken die aantoonbaar wel kunnen werken om de luchtkwaliteit te verbeteren:
  • bussen minder roet laten uitstoten (een bus stoot 3 tot 6 keer meer roet uit dan een auto)
  • groene golf + stoplichten beter afstellen, vooral op plaatsen zoals Kardinaal de Jongweg... Elke keer dat je moet optrekken bij een stoplicht kosten de eerste 15(?) meter net zo veel brandstof als wanneer je 100 meter op constante snelheid 70 rijdt. Doe dat bij 3 stoplichten achter elkaar en je stoot 2x meer uit dan wanneer je gewoon had kunnen doorrijden... Bovendien bevordert het de verkeersveiligheid, want je gaat niet meer gauw te hard rijden in een goed functionerende groene golf.

Ook staan sommige stoplichten dag en nacht aan terwijl het misschien soms beter is om ze uit te zetten (knipperend oranje), zodat men ook beter uitkijkt en zodat er op name op voorrangswegen niet hoeft te worden geremd voor stoplichten die op rood staan en pas op groen springen als je nét stilstaat voor het stoplicht, omdat de lus 5 meter voor de stopstreep ligt

Volgens mij wordt echt onderschat hoeveel een goed stoplichtenbeleid kan schelen in luchtkwaliteit!

Verder is het voor mij een probleem dat ik niet echt te maken heb met de dingen "die spelen" in de verkiezingen. Het zijn veel principedingen die geen invloed op mij hebben, en waar ik niet genoeg van afweet om er een goede keuze over te maken.
  • Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
    pi_78633360
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:13 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

'k Weet niet wat het concreet betekent. Misschien heeft veel nu te maken met de bouwput?
    [..]

D66 wil een intercity-station voor Leidsche Rijn-Centrum .
    Ik hoef echt niet elke keer op Leidsche Rijn te stoppen als ik van mn werk af kom. Als een intercity overal gaat stoppen wordt het vanzelf een stoptrein Vind stoppen op Gouda al zo irritant
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:17 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Mja, idealiter. Maar niet iedereen woont in de buurt van haltes en stations... Dus dat is niet haalbaar denk ik. Zeker buiten de randstad niet. Dus dan lijken transferia mij the next best thing.

Misschien ooit in de verre toekomst een systeem waarbij ik naar een Transferium ga, daar een Smart-achtig elektriek autootje huur, en daarmee verder reis? De personal transportation vehicles zegmaar. OV krijg je nóót zo fijnmazig als dat.
    Volgens mij kan het bijna niet meer dat je in Nederland niet in de buurt van een bushalte/treinstation woont... En we wonen in Utrecht, niet buiten de randstad
    pi_78633412
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:08 schreef Blik het volgende:
    Leuk als je:
  • iets groots mee moet sjouwen voor je werk of gewoon iets groots privé hebt gekocht
  • gehandicapt bent of gehandicapte familie hebt
  • met de auto naar je werk moet omdat je naar een plek moet waar het OV bagger is
  • al een auto en dure parkeervergunning daar hebt (imagine the protests!)
  • carpoolt met iemand die je thuis komt afhalen
    etc.

Hoeveel mensen rijden daar nou sowieso voor hun lol trouwens? Met al die fietsers is het al bijna niet te doen Ben blij dat ik er bijna nooit hoef te zijn.

Hoe dan ook zal er wel een uitzondering moeten worden gemaakt voor bezorgdiensten, leveranciers van winkels, bewoners(!), gehandicapten en taxi's. Allemaal gedoe dus!
  • Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
    pi_78633508
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:22 schreef Inu het volgende:

Ik hoef echt niet elke keer op Leidsche Rijn te stoppen als ik van mn werk af kom. Als een intercity overal gaat stoppen wordt het vanzelf een stoptrein Vind stoppen op Gouda al zo irritant
    Oh! Egoïsme . Neem een helicopter !
    quote:
    Volgens mij kan het bijna niet meer dat je in Nederland niet in de buurt van een bushalte/treinstation woont... En we wonen in Utrecht, niet buiten de randstad
    Ja okay, ook een reden waarom ik geen auto (nodig) heb. Maar stel dat je in Utrecht woont maar in Zeist werkt, of in Harmelen, of in ehm... Tiel. Dat lijken me geen fijne dagelijkse OV-ritjes.
    pi_78633644
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:22 schreef Inu het volgende:

[..]

[..]

Mijn ouders wonen in Limburg en ik kan je vertellen: dat kan prima hoor. En als er al een bushalte is rijden er 1 of 2 bussen per uur, die de hele omgeving doorrijden voor ze op jouw eindbestemming aankomen. Als je op zo'n plek werkt maakt het niet uit hoe goed het OV bij je huis geregeld is.
    Zelfs op veel industrieterreinen in de buurt van Utrecht rijden trouwens alleen maar tijdens de spits een paar bussen en de rest van de dag helemaal niets.

-edit- Ik vind overigens ook niet dat een intercity in elk willekeurig dorp moet gaan stoppen maar Leidsche Rijn is toch echt iets anders. Er wonen daar tienduizenden mensen die voor hun werk óf ergens anders in Utrecht moeten zijn, óf helemaal buiten Utrecht. Als je wilt dat die allemaal met het openbaar vervoer gaan zullen er toch echt betere verbindingen moeten komen, met Utrecht Centraal of nog beter: zo dat je helemaal niet via Centraal hoeft voor bestemmingen ten westen van Utrecht want dat kost nu zoveel extra tijd dat mensen alleen daarom al niet met het OV gaan.
    pi_78633790
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:26 schreef DennisMoore het volgende:

Ja okay, ook een reden waarom ik geen auto (nodig) heb. Maar stel dat je in Utrecht woont maar in Zeist werkt, of in Harmelen, of in ehm... Tiel. Dat lijken me geen fijne dagelijkse OV-ritjes.
    Of dat je regelmatig klanten moet bezoeken... zelfs met heel goed plannen ben je met OV enorm beperkt dan, terwijl je met de auto gemakkelijk overal naartoe rijdt...

Sommige bedrijventerreinen zijn buiten de spits helemaal niet met het OV bereikbaar trouwens. Na 10u geen bussen meer, en rond 16u beginnen ze weer te rijden. Wat moet je dan? ... En als ze al rijden en je komt vanaf een station heb je een goede kans dat je eerst nog 30 minuten mag wachten. Dat hakt er wel in als het elke dag zo gaat hoor... of als je eens een keer eerder wilt stoppen met werken, bijv. omdat je een ontzettende migraineaanval krijgt. Dan mag je een taxi nemen naar het station en dan wordt het ook lekker duur
    Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
      dinsdag 2 maart 2010 @ 13:35:17 #241
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_78633812
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:23 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Leuk als je:
  • iets groots mee moet sjouwen voor je werk of gewoon iets groots privé hebt gekocht
  • met de auto naar je werk moet omdat je naar een plek moet waar het OV bagger is
    etc.

Hoeveel mensen rijden daar nou sowieso voor hun lol trouwens? Met al die fietsers is het al bijna niet te doen Ben blij dat ik er bijna nooit hoef te zijn.

Hoe dan ook zal er wel een uitzondering moeten worden gemaakt voor bezorgdiensten, leveranciers van winkels, bewoners(!), gehandicapten en taxi's. Allemaal gedoe dus!
  • Je hebt achter de Oude Gracht ook nog genoeg wegen lopen waar auto's wel kunnen rijden. En tuurlijk moeten er uitzonderingen zijn. In Den Bosch kun je in principe ook niet met je auto over de markt heen, maar er zijn uitzonderingen voor bussen, vrachtwagens etc.
    pi_78633981
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:29 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Mijn ouders wonen in Limburg en ik kan je vertellen: dat kan prima hoor. En als er al een bushalte is rijden er 1 of 2 bussen per uur, die de hele omgeving doorrijden voor ze op jouw eindbestemming aankomen. Als je op zo'n plek werkt maakt het niet uit hoe goed het OV bij je huis geregeld is.
    Zelfs op veel industrieterreinen in de buurt van Utrecht rijden trouwens alleen maar tijdens de spits een paar bussen en de rest van de dag helemaal niets.

-edit- Ik vind overigens ook niet dat een intercity in elk willekeurig dorp moet gaan stoppen maar Leidsche Rijn is toch echt iets anders. Er wonen daar tienduizenden mensen die voor hun werk óf ergens anders in Utrecht moeten zijn, óf helemaal buiten Utrecht. Als je wilt dat die allemaal met het openbaar vervoer gaan zullen er toch echt betere verbindingen moeten komen, met Utrecht Centraal of nog beter: zo dat je helemaal niet via Centraal hoeft voor bestemmingen ten westen van Utrecht want dat kost nu zoveel extra tijd dat mensen alleen daarom al niet met het OV gaan.
    Limburg is ook geen Nederland he

Bij mijn ouders rijdt ook alleen bus die 1x per uur rijdt en op vrijdag zelfs niet meer na 16.00, maar als je ff een half uurtje fietst dan zit je op een treinstation, maar daar zijn veel mensen gewoon te lui voor en nemen dus de auto. En hoeveel mensen uit Limburg werken er nu helemaal in Utrecht?
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:23 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Leuk als je:
    etc.

• Ik heb 3 jaar op de gracht gewoond en heb de auto's altijd alleen maar vervelend gevonden, voornamelijk mensen die er NIET wonen zijn vervelend. Die moeten dus volgens mij echt geweerd worden...
    pi_78634157
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:39 schreef Inu het volgende:

[..]

Limburg is ook geen Nederland he

Bij mijn ouders rijdt ook alleen bus die 1x per uur rijdt en op vrijdag zelfs niet meer na 16.00, maar als je ff een half uurtje fietst dan zit je op een treinstation, maar daar zijn veel mensen gewoon te lui voor en nemen dus de auto. En hoeveel mensen uit Limburg werken er nu helemaal in Utrecht?
    [..]

Ik heb 3 jaar op de gracht gewoond en heb de auto's altijd alleen maar vervelend gevonden, voornamelijk mensen die er NIET wonen zijn vervelend. Die moeten dus volgens mij echt geweerd worden...
    Ik noem Limburg maar als voorbeeld, het gaat erom dat er waarschijnlijk veel mensen zijn die óf in Utrecht wonen maar op een plek werken waar het OV niet goed is, of andersom. Een half uur fietsen is ook niet altijd een optie als je bijvoorbeeld spullen mee moet nemen, of als je later op de dag nog voor je werk met de auto ergens naartoe moet. Bovendien betekent het toch dag in dag uit een half uur eerder opstaan. Als je meerdere afspraken op een dag hebt op plaatsen die niet toevallig langs een drukke busroute liggen, gaat de extra tijd die het kost met OV ook heel snel oplopen. Als je met de auto bent en je afspraak loopt 5 minuten uit, dan ga je gewoon 5 minuten later naar je volgende afspraak. Wanneer je afhankelijk bent van een bus die 1 keer per half uur rijdt ben je dan meteen een half uur later dan gepland.
    pi_78634235
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:44 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Ik noem Limburg maar als voorbeeld, het gaat erom dat er waarschijnlijk veel mensen zijn die óf in Utrecht wonen maar op een plek werken waar het OV niet goed is, of andersom. Een half uur fietsen is ook niet altijd een optie als je bijvoorbeeld spullen mee moet nemen, of als je later op de dag nog voor je werk met de auto ergens naartoe moet. Als je meerdere afspraken op een dag hebt op plaatsen die niet toevallig langs een drukke busroute liggen, gaat de extra tijd die het kost met OV toch heel snel oplopen. Als je met de auto bent en je afspraak loopt 5 minuten uit, dan ga je gewoon 5 minuten later naar je volgende afspraak. Wanneer je afhankelijk bent van een bus die 1 keer per half uur rijdt ben je dan meteen een half uur later dan gepland.
    Ja, maar er zijn ook meer dan genoeg mensen voor wie dat niet geldt en die alsnog met de auto komen... Dat is toch onzin?
    pi_78634266
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:46 schreef Inu het volgende:

[..]

Ja, maar er zijn ook meer dan genoeg mensen voor wie dat niet geldt en die alsnog met de auto komen... Dat is toch onzin?
    Dat is ook onzin, maar om die mensen in de bus te krijgen moet je niet alle mensen die geen keus hebben gaan pesten.
      dinsdag 2 maart 2010 @ 13:47:21 #246
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_78634270
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_78634439
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:47 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Dat is ook onzin, maar om die mensen in de bus te krijgen moet je niet alle mensen die geen keus hebben gaan pesten.
    Nee, maar je kunt wel met werkgevers afspreken dat mensen die het wel kunnen eerder een OV vergoeding krijgen dan een km-vergoeding
    pi_78634646
    'k Denk wel eens: waarom zouden werkgevers dure en lastige investeringen doen in telewerken en flexibele werkplekken enzo, als de meeste werknemers gewoon in hun vrije tijd in de file staan? Anders hadden ze dat uur waarschijnlijk op de bank voetbal liggen kijken .

Hoeveel file-mopperaars zouden het al eens bij hun baas hebben aangekaart?
    pi_78634689
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:51 schreef Inu het volgende:

[..]

Nee, maar je kunt wel met werkgevers afspreken dat mensen die het wel kunnen eerder een OV vergoeding krijgen dan een km-vergoeding
    Dat kan, maar dat is niet wat de meeste partijen voorstellen. Die denken dat autogebruik gewoon nog niet onaantrekkelijk genoeg is.
    pi_78634812
    quote:
    Op dinsdag 2 maart 2010 13:11 schreef Inu het volgende:

[..]

Ik ook voor de Nieuwegracht. Ik had mijn bed aan het raam staan daar en de auto's rijden daar allemaal veel te hard, terwijl er geen stoep is en vaak staat het ook helemaal vol. Ons huis zat ook echt vol scheuren, die auto's zijn veel te zwaar voor die weggetjes en werven...
    [..]
    Maar als je daar woont....en je wilt verhuizen is het toch verdomd onhandig als je niet met je auto voor de deur komt?
    Too much is never enough!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')