Hier was 1 dag afkolven na elke voeding al genoeg om de productie écht goed op gang te krijgen. (Dat was op dag 6 toen bleek dat Ivan nog kristallen in zijn luiers had, maar Ivan was dan ook idioot groot.)quote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:19 schreef Linda2205 het volgende:
Edit: Op gang krijgen, gewoon heel erg veel aanleggen lijkt me? Ik heb dus in het begin gekolfd, maar dat was omdat Lotte niet dronk. Normaal regelt je baby dat! In het begin drinken ze maar iets van 5ml of 10ml per keer, dus daar zit je al snel aan! En een kolf kan je bij de thuiszorg huren als je denkt dat je er een nodig hebt, maar daar kan de kraamhulp ook vast wel mee helpen
Ow, ik wilde juist een flessenverwarmer kopen om de borstvoeding op te warmen (ivm opvang door schoonouders straks). Maar dat is dus ook niet goed?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 19:02 schreef DaviniaHR het volgende:
wup, bij de flessenwarmer komt de warmte enkel van buiten, dus heb je nog kans op hot spots
Dankjewel, erg nuttig! Met de hand lukt het inderdaad beter dan met het kolfapparaat.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 18:55 schreef WupWup het volgende:
Aii Claudia, pas op voor ontstekingen. Heb je gevoelsmatig nu de juiste beslissing gemaakt? Lijkt me knap lastig om die knoop te moeten doorhakken. Alle respect meid!
Als je last hebt van harde plekken, kun je inderdaad het beste Ivan aanleggen. De borst moet dan leeg. Als dat niet lukt, kun je kolven of masseren met warmte. Kolven kun je eventueel ook met de hand doen, zie linkje (ongeveer halverwege). Onder de douche bijvoorbeeld, of met warme kompressen. Als je tóch richting ontsteking gaat, blijf die borst leeghouden en hou je temp in de gaten. Bij langer dan 24 uur koorts, moet je je huisarts bellen voor antibiotica.
Ik heb pas een interessant stuk gelezen over verschillende methodes van opwarmen en daar kwam de flessenwarmer niet goed vanaf. De beste methode volgens dat stuk was, jawel, de magnetron. Ik zal er nog eens naar op zoek gaan.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 19:54 schreef DaviniaHR het volgende:
ik heb ook bv met flessenwarmer opgewarmd, maar je moet er wel bijblijven en steeds ff roeren.
om nou iedere keer een pot water op te zetten was me teveel werk
au bain marie heb je natuurlijk wel stroming in het water, en beweegt de fles zelf ook. het lijkt me dat daar het grootste verschil zit in opwarming en kans op hot spots.
Dankjewel.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 20:59 schreef Ssserpente het volgende:
Claudia, geen idee of je schema oké is, maar wil je wel even succes wensen met je beslissing.Sta je er helemaal achter nu?
Hm, da's ook wat...quote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
-knip-
Fijn dat het goed voelt nu! Kan me voorstellen dat je je kilo's lichter voelt nu je de knoop hebt doorgehakt. Ben ook erg benieuwd of het invloed zal hebben op Ivans groei.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dankjewel.![]()
Ja, ik sta erachter. Toen ik nog verlof had vond ik het een vreselijk idee om te moeten stoppen. Nu zie ik vooral hoe m'n leven in beslag genomen zal worden door kolven, ook op dagen dat ik hem gewoon kan voeden.
En dan die zorgen, hè? Hij drinkt zo goed uit de fles dat er een last van me af valt. Ik weet nu zeker dat hij genoeg binnenkrijgt.
Maar juist die kleintjes hebben hun voedingsstoffen nodig, toch? Er heerst nog steeds het idee dat de magnetron die per definitie 'vernietigt'.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:09 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dit zijn natuurlijk wel richtlijnen voor de neonatologie, die kleintjes zijn veel kwetsbaarder dan een voldragen kleintje. Ik zou me over die 'natte methode' geen zorgen maken. En volgens mij is bij beide methoden vrij moeilijk te controleren wat de temperatuur is?
je moet er sowieso bij blijven (naja, moet... tis ook zo lullig als een volle fles ineens omgaat ofzo) dus dan kunnen ze net zo goed ff roeren tijdens het opwarmen, nietwaar? problem solvedquote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:28 schreef Asyniur het volgende:
Ik wist niet eens dat er water in de flessenverwarmer moest
Nou ja, tzt me maar eens verdiepen dan...
Ik dacht dat je borstvoeding liever niet moest opwarmen in de magnetron ivm oververhitting en ik zie manlief en mijn schoonouders nog niet een fles correct au bain marie opwarmen terwijl ze een hongerige baby vast hebben. Vandaar dat een flessenverwarmer me een goed idee leek...
Op hoeveel voedingen zit je (ongeveer?) Bij die kleintjes is 12 voedingen per dag ook nog steeds normaal.quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:29 schreef Vlindur het volgende:
Even iets heel anders; Ik heb het idee dat ik Rienk niet goed voedt..
Na het wakker worden voed ik hem, tussendoor als hij moppert, maar ook weer voor het slapen gaan.
Ook 's nachts hij valt aan de borst in slaap. Ik heb hem tot nu toe maar 2 keer wakker kunnen wegleggen. Ik laat hem amper nog huilen. Dat voelt gewoon niet goed. (Voorheen moesten we hem 10 minuten laten huilen) Als hij tegenwoordig nog huilt is dat omdat er een boertje of spuug dwars zit of dat hij echt niet wil slapen, heel enkel valt hij dan wel op ons in slaap en dan kunnen we hem wel zo wegleggen.
Maar wat ook heel vaak gebeurd, dan leg ik hem weg want hij slaapt en dan lig ik net in mijn bed en dan wordt hij weer wakker omdat hij nog honger heeft..
Volgens mij doe ik iets fout en ik zie ook ergens wel waar maar weet niet hoe ik dit anders krijgen kan. Kunnen jullie helpen en hebben jullie tips?
Magnetron mag wel, opd e laagste stand, en vaak roeren... Je bespaart geen tijd met opwarmen in de magnetron ivm au bain marie.quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:42 schreef Beessie-Jen het volgende:
*Zit vol verbazing het artikel over verwarmen te lezen*
in het ziekenhuis zeiden ze juist dat de magnetron echt niet moest met moedermelk! en ik gebruik dus ook altijd een flessenwarmer. Ik heb wel een stoomwarmer; zou dat nog verschil maken?
ik doe er 20 ml water in en dan stoomt de fles warm...
Interessant, hoe merk je of het het geval is bij je kind?quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:24 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dit maakt me wel weer blij: Telegraafbericht
Hoe meer dit onder de aandacht komt, des te sneller kunnen problemen verholpen worden.
Dat kun je zien, ze kunnen hun tong niet helemaal uitsteken.quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:52 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Interessant, hoe merk je of het het geval is bij je kind?
Maar dat zijn echt symptonen die kunnen overal bij horen..quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Van borstvoeding.com
Mogelijke symptomen van een te korte tongriem of een volledig gefixeerde tong
* pijnlijke tepels/tepelkloven;
* problemen bij het aanleggen;
* onrust bij de baby;
* gewichtsafname of onvoldoende groei.
Mogelijke gevolgen
* stuwing;
* mastitis, abces;
* veelvuldige en langdurige voedingen;
* slecht groeien;
* te weinig melk;
* vermoeidheid en frustratie bij moeder en kind.
Maar waarom zou je een magnetron dan vermijden? Je kunt hem toch ook goed gebruiken? Zelfs op borstvoeding.com wordt de magnetron niet afgeraden, maar wordt er wel opgemerkt dat oververhitting en hot spots voorkomen moeten worden.quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:48 schreef Jore het volgende:
Ik denk, gezien het woord 'babyvoeding', dat dit artikel voornamelijk gaat over het verwarmen van kunstvoeding (in ziekenhuizen, op de afdeling neonatologie zoals Grijs m.i. terecht meldt). Voor zover ik weet kun je de magnetron inderdaad beter vermijden bij bv, vanwege die hotspots en de achteruitgang in kwaliteit bij te hoge verhitting.
Ja, daar mist de nuance, sorry. Herstel: ik zou de magnetron alleen gebruiken als je zeer zeker weet dat je zorgvuldig en zachtjes verwarmtquote:Op woensdag 10 februari 2010 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar waarom zou je een magnetron dan vermijden? Je kunt hem toch ook goed gebruiken? Zelfs op borstvoeding.com wordt de magnetron niet afgeraden, maar wordt er wel opgemerkt dat oververhitting en hot spots voorkomen moeten worden.
Ik merk dat Ivan ontzettend snel aan het omslaan is. Dat wil zeggen, hij drinkt heel goed uit het flesje en heeft steeds minder geduld voor de borst. Ik ben erg blij met de tip van WupWup om aan het masseren te gaan. Daarmee weet ik nu met veel moeite de harde plekken weg te krijgen.
Klopt de repetitie was een ramp. Gelukkig gaat het nu bij ons apart van mekaar denk ik stukken beter met voeden. Dus wellich dat de premiére dan beter zou zijnquote:Op zondag 7 februari 2010 16:17 schreef DaviniaHR het volgende:
kheb vanmiddag met tinu al generale repetitie gehouden voor de ikea-meet.saampjes op het (ikea)bed met twee tegenstribbelende kinders.
de ene was niet goed wakker en de ander had geen zin.
note to self: altijd eerst schone luier, want half slapend kind drinkt niet...
Het is natuurlijk maar hoe je het interpreteert. Ik lees hierin dat een magnetron prima is als je maar zorgvuldig te werk gaat. Ik vind het echt supermakkelijk. Ik zet het vermogen op 40% en warm bijvoorbeeld 40 seconden op bij 200 ml waarbij ik het flesje er tussendoor 1 keer uithaal om het wat rond te draaien. Dat kost me veel minder tijd dan au bain marie, het flesje wordt niet zo gauw te warm en ik heb geen extra afwas.quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:36 schreef Jore het volgende:
[..]
Ja, daar mist de nuance, sorry. Herstel: ik zou de magnetron alleen gebruiken als je zeer zeker weet dat je zorgvuldig en zachtjes verwarmt![]()
Het wordt trouwens wél afgeraden op borstvoeding.com, zie ik nu.
(citaat: "Moedermelk warm je veilig en gemakkelijk op in het Bad van Marie ('au bain Marie') of met een flessenwarmer. Opwarmen in de magnetron raden we je af, tenzij je zéér zorgvuldig de instructies opvolgt voor het opwarmen van moedermelk in de magnetron. Gelukkig lusten veel kinderen de melk ook op kamer- of koelkasttemperatuur! ") bron
Ja, dat zou ik ook niet pikken, op die manier. Maar we hebben geen balkon helaas...quote:Op vrijdag 12 februari 2010 14:27 schreef WupWup het volgende:
Wauw Troel, dat je productie dat nu al redt! Hartstikke fijn!
Overigens zou ik vriend op het balkon laten slapen als de co-sleeper plots was verdwenen
Hij is me al bijna 4 maanden aan het voorbereidenquote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:33 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ja, dat zou ik ook niet pikken, op die manier. Maar we hebben geen balkon helaas...![]()
Oeiquote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:35 schreef DaviniaHR het volgende:
ik heb mijn eerste borstontsteking te pakken.
Och hier is het heel simpel: zodra zij van de kamer af gaat, neemt hij de nachten over.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:52 schreef Troel het volgende:
[..]
Hij is me al bijna 4 maanden aan het voorbereiden
Ja, zo gaat Bert ook regelmatig op zijn "goede" oor liggen. Dan kan je echt heel hard roepen voor hij je hoortquote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:56 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Och hier is het heel simpel: zodra zij van de kamer af gaat, neemt hij de nachten over.Ik hoor haar namelijk niet (ik ben namelijk vrij slechthorend), en hij is dan toch al wakker.
quote:Op vrijdag 12 februari 2010 12:05 schreef Troel het volgende:
Soms is het echter handig om tussendoor ook nog even "de tiet erin te hangen",
Nee, helemaal niets. Ja, het drinken zelf gaat ongelooflijk makkelijk en hij was de laatste tijd natuurlijk moeilijk aan het doen aan de borst, maar hij is nog even vrolijk, hij moppert nog op dezelfde manier als hij wil slapen en als hij tussendoor wakker is en genoegen neemt met het speentje dan heeft hij geen honger. Als hij wél honger heeft dan zet hij het op een schreeuwen en dat valt niet te negeren.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 10:37 schreef Twinkly het volgende:
Claudia wat fijn dat het afbouwen zo voorspoedig gaat, heb je nu ook minder last van stuwing? Ik hoop voor je dat het bij jou net zo loopt als bij Troel die nu nog 1 voeding per dag kan geven![]()
Merk je trouwens verschil in Ivan's gedrag nu hij meer flesvoeding krijgt?
Jemig, wat naar.quote:Mijn vriendinnetje is woensdag bevallen van een roze wolkjeZe is wat prematuur (36w2d) en ook wat dysmatuur (2025 gram). We hebben haar gisteren mogen bekijken, wat een popje, zo klein maar zo mooi.
Ze liggen alleen in een ziekenhuis dat helemaal de mist in gaat wat borstvoeding betreftHet kindje wordt bijgevoed met de fles, toen mijn vriendin aangaf dat ze een cupje willen proberen zeiden ze dat dat niet kan want nu heeft ze de fles al gehad. Maar, volgens hun kan een kindje wel uit de borst leren drinken nadat het de fles gehad heeft. Toen mijn vriendin aan de co-assistente vroeg of ze wel eens van tepel-speen verwarring had gehoord kreeg ze een schaapachtige blik. Van vingervoeden hadden ze al helemaal nooit gehoord. Het kindje ligt in een verwarmde kamer op de neonatologie afdeling, aan kangoeroen wordt niet gedaan. Ook moet mijn vriendin vandaag naar huis terwijl het kindje nog in het ziekenhuis moet blijven en het is nu de bedoeling dat ze maar 1 keer per dag langskomt.
Dus ik hoop maar dat het allemaal goed gaat komen met de bv zodra ze thuis zijn.
HE?? NIeuwegein zegt altijd super goed te zijn in borstvoeding (ze hebben daar echt de certificaten en dergelijke). Ik vond het zelf behoorlijk irritant dat alle verpleegsters wat anders zeiden toen bij Ruben, maar bij Jochem ging het eigenlijk wel prima, ook toen hij opnomen werd. Laat je vriendin echt op haar strepen gaan staan. Er staat in het protocol dat een moeder gewoon mag kolven, laat haar ook gewoon echt om de kolf vragen en laat haar anders de gyn erbij roepen en een klacht indienen!quote:Op zaterdag 13 februari 2010 12:59 schreef Twinkly het volgende:
Het is het ziekenhuis in Nieuwegein. Jammergenoeg wonen ze zelf in Utrecht en hebben ze geen auto dus het wordt nog een hele toer om steeds weer, als pas bevallen vrouw, in het ziekenhuis te komen. Daarom vind ik eigenlijk dat ze gewoon bij haar kindje moet blijven in het ziekenhuis.
Er is een lactatiekundige in het ziekenhuis, maar gisteren vonden ze het onnodig dat ze kolfde toen wij er waren, ze vonden het beter dat ze het een keer oversloeg. Maar wat de reden daarvan was? Het lijkt mij niet bevorderlijk voor de stimulatie. Ook hadden ze 's nachts besloten de kraamvrouw door te laten slapen en het kindje zelf de fles te geven.
Nou ja dat dus. En als ze allemaal beomen zijn van dit alles/weer thuis zijn absoluut een klacht indienen. Dat certificaat is er niets voor niets en ze breken met de vuistregels voor BV.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 20:55 schreef Jelief het volgende:
Oh Twinkly laat haar anders van buiten het ziekenhuis wat advies inwinnen (er zal wel een regel zijn dat een lk van buiten het zh niet ín het ziekenhuis advies geeft)want het lijkt mij dat als het zó doorgaat er van alles fout kan gaan .
quote:Op zondag 14 februari 2010 13:23 schreef DaviniaHR het volgende:
twinkly, ik hoop dat je vriendin het tij kan keren bij die mensen in het zkh en dat de bv slaagt!
moet een bo niet na 3 dagen voorbij zijn? ik ben verdomme al bezig sinds donderdagavond en die hele tiet is nog knalrood!nu zal het vast niet helpen dat ik inmiddels 3 ontstekingsplekken heb zitten... al is de eerste wel al weer soepel...
waarom wilde ik ook alweer bv geven?
Goed warm maken voor de voeding, je mag koelen na een voeding. In overleg met je huisarts mag je paracetamol tegen de pijn.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:33 schreef DaviniaHR het volgende:
kheb sinds vrijdag ab. 4maal daags 500mg fluclodingescilline.
aviva krijgt er tenminste geen kramp van, dat scheelt al wel, maar verder... gister stond de teller weer op 39.9oC, ben nu min of meer koortsvrij, maar de pijn en roodheid is er niet minder om helaas
Ik smeerde ook op een gegeven moment met een creme, volgens mij voor blauwe plekken... En dan steeds zachtjes masseren..quote:Op zondag 14 februari 2010 19:00 schreef DaviniaHR het volgende:
thx voor de steun, dames!
hier gaat het weer beter, gelukkigmijn hemel, wat was ik boos/verdrietig/gefrustreerd vanochtend
![]()
plek 2 is aan het wegtrekken, voeden gaat weer pijnloos en de koorts blijft weg.![]()
het lijkt erop dat mn productie niet heel erg achteruit is gegaan, dus dat scheelt alweer
en kheb ff een paar uurtjes gemaft samen met aviva in de doek, nav tico's postwas lekker. ben nu wel duf, maar ach, beter dan borstweeen
morgen dus lk bellen, nwe bh bestellen, maat groter, homeopatische druppels ophalen waar de ha bij zweert dat het haar bo's heeft gestopt, en op zoek naar lecithinetabletjes, schijnt te helpen volgens bv.com.
als het dan nog steeds terug blijft komen weet ik het ook niet meer...
Goed dat je bezig bent met een LK! Ik hoop dat er iets nuttigs uitkomt.quote:Op maandag 15 februari 2010 09:36 schreef DaviniaHR het volgende:
bedoel je arniflor?
ik ga nu gewoon alles doen.
als ze lekker ligt te drinken vind het zoooooo fijn, maar die pijn!
kheb wat verder gezcht op bv.com, en hier beschrijven ze precies wat ik ook heb... rechts, de ontsteking zit links. het blijft maar doorgaan zo... ergens is het wel fijn om te zien dat ze het classificeren als "uiterst pijnlijk" en "ondrageljke pijn na het voeden", dan stel ik me tenminste niet aan...
als het goed is belt een lk me zometeen terug...
http://www.borstvoeding.c(...)spasme-raynauds.html
maar ze bescrijven ook behandelmethodes, dus dat is fijn.
twordt een beetje een soap zo
edit: mss is dit ook wel een orzaak van die bo's!dat het te snel vernauwen wellicht de verstoppingen veroorzaakt
ik heb het ook in mijn handen, als het zo koud is en ik ga naar buiten zonder handschoenen, ben ik binnen een minuut het gevoel in mijn vingers kwijt. heb daar toen van de ha het advies van gehad om vit B6 te nemen, en laat dat nou eens bij de lijst van behandelingen staan...
oh, ik hoop toch zo dat de lk het hier mee eens is, en dat we mss een oplossing hebben!![]()
waar je al niet blij van kan wordenquote:Op dinsdag 16 februari 2010 14:36 schreef DaviniaHR het volgende:thx!
en de pampers zijn nu ook in de aanbieding daarjoechei!
Ik wist niet eens dat dat bestond!quote:Op dinsdag 16 februari 2010 15:17 schreef Twinkly het volgende:
[..]
waar je al niet blij van kan worden![]()
wie wordt daar nou niet warm van!quote:Op dinsdag 16 februari 2010 15:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik las trouwens: 'Warmt gemakkelijk op door op het metalen plaatje te likken.'
Ik zei het verkeerd GWS ik bedoelde wisselvoeden doe ik al bij het live voeden. Bij het kolven heb ik dat nog niet geprobeerd. Dat syntocinon alleen de toeschietreflex opwekt weet ik wel. Volgens mij helpt het dan nog af en toe. Misschien dat zijn ongeduld deels ook te maken heeft met het moeten wachten op de melk.quote:Op woensdag 17 februari 2010 10:33 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Blokvoeden is om overproductie tegen te gaan, als je de productie op wilt krikken, zul je juist moeten wisselvoeden. Dus vaak van borst wisselen. Je kunt ook wisselkolven, dan wissel je dus met kolven iedere keer van borst. Misschien twee keer kolven op je werk, in plaats van 1 keer? Als je nu al productieproblemen ervaart, kun je beter vaker kolven dan minder vaak. Je kunt misschien in overleg met een lactatiekundige domperidon proberen, dat jaagt de productie wel op. Syntocinon is voor het opwekken van een toeschietreflex, maar doet niet zoveel voor de hoeveelheid melk die geproduceerd wordt. Daar kun je beter domperidon voor gebruiken.
Na ja hij bijt nu in ieder geval niet meer zoals een tijd gelezen. Zoals al vaker gezegd is volgens mij jeuk/ onwelzijn/ niet goed slapen in ieder geval niet bevorderlijk voor de productie/ kolven.quote:Op woensdag 17 februari 2010 10:53 schreef DaviniaHR het volgende:
gws, volgens mij is het probleem meer dat jair niet echt meer wil, en tinu ook zeker wil zijn dat de jeuk daar geen oorzaak van is, en dat de bv bij hun dus onnodig vroeg stopt.
tinu, avondeten weigeren wordt het thema van de komende jaren. heeft niks met bv te maken. je weet dat jair zich niet zal uithongeren, dus hij komt sowieso niks tekort.
wat vindt redleader eigenlijk van de hele situatie? en je moeder? die kan nu zien hoe het echt gaat?
ik heb ook nog eea gevraagd op het bvforum, daar riep iemand nog spruwmaar het lijkt toch echt dat vaatspasme (syndroom van raynauds) te zijn... nu is het wacchten tot de vit b echt gaat helpen en op mooi weer.
maar ik ben zooooooo blij dat er een oorzaak lijkt te zijn, die zo makkelijk oplosbaar is!ja, ik heb nog steeds erg last, maar er is hoop op een succesvolle bvperiode!
ik ga met Miss meequote:Op woensdag 17 februari 2010 12:32 schreef miss_sly het volgende:
Is het ook neit zo dat de produktie vanaf een maand of 8 wel wat kan hebben en redelijk op peil blijft of weer te krijgen is?
Tja, ik kan me ergens wel vinden in de pragmatist en realist, denk ik. Ik wil nog best lang voeden, iig een aantal voedingen per dag, maar als Senna aangeeft dat het niet meer zo nodig hoeft, vind ik dat ik haar moet volgen. De belangrijke 6 maanden die ik heel graag wilde, heb ik volledig bv kunnen geven, dus dat vind ik erg fijn.
Wat betreft het overige eten: het is volgens mij wel zo dat dat de hoofdvoeding moet worden nu. BV wordt nu meer de bijvoeding, zeg maar. En de vochtinname natuurlijk. En kinderen eten niet altijd goed en alles en veel en regelmatig. En hoe meer problemen je daarvan maakt, hoe meer tegenzin zo;n kind kan krijgen of het gevoel dat hij/zij een machtsmiddel in handen heeft. Misschien met zowel de vaste voeding als de bv proberen pragmatisch (jaja, daar is ie dan toch) om te gaan: aanbieden zoveel jij wil. Geen interesse op dat moment, prima, dan niet. In geval je bv had willen geven, dan eventueel kolven. In geval van vast voedsel geen vervanging.
Ik probeer alleen maar mee te denken, hoor, je moet natuurlijk doen zoals het voor jou het beste voelt, maar ik zet maar even mijn gedachtenkronkels hier neer
Tinuviel ik denk dat het wijs is om de borstvoeding los van de bijvoeding te zien. Alles wat Jair nu nog drinkt is een bonus. Kolven op je werk lijkt mij alleen nodig als je last van stuwing hebt. Ik krijg de indruk dat je het voeden probeert te beredeneren, als ik dit doe dan drinkt Jair zoveel. Probeer om meer naar Jair te kijken, als hij bij jou wil drinken dan geeft hij dat vanzelf aan,daar is hij groot genoeg voor! Geloof mij, je borsten kunnen het onderhand eçht aan als Jair een keer 's morgens niet drinkt en 's avonds ineens 2 keer wil drinken. zelfs een hele dag overslaan kan!quote:Op woensdag 17 februari 2010 10:08 schreef Tinuviel het volgende:
Ik ben een beetje onzeker geworden wat betreft het voeden van mijn 1 jaar oude zoon. Hij drinkt af en toe aan de borst. Op dagen dat ik vrij ben en op het weekend wordt duidelijk dat hij niet meer 3/4 voedingen uit de borst drinkt zoals hij nog een paar weken geleden deed. Als hij drinkt is hij vaak snel afgeleid, laat vaak los en is vrij snel klaar. Toch heeft hij na een voeding behoorlijk honger en kan soms 1-1,5 of twee sneetjes brood wegwerken.
Aan de ene kant ben ik blij, dat het nu overdag met het eten van vast voedsel zo goed gaat. Alleen het avondeten is vaak een probleem. Daar eet hij de laatste weken hooguit een paar hapjes van en af en toe spuugt die ook nog wat terug. Ik vind het moeilijk de plaats van de borstvoeding te bepalen. Voed ik voor of na het vaste voedsel. Als ik ervoor voed wil die vaak niet goed drinken. Als ik het erna probeer dan heeft het weer geen nut omdat die te vol is en ook weleens te moe. Ik kolf nu nog een keer op mijn werk maar zit sowieso eraan te denken om dat af te bouwen binnenkort. Misschien ligt het ook aan een periode van minder lekker zijn, dat die zo slecht drinkt. Af en toe kan ik het met Syntocinon neusspray, veel geduld, blokvoeden of iets dergelijks iets verbeteren. Ook mijn kolfopbrengst neemt enorm af. Ik weet niet of dat niet ook komt doordat ik zelf ook niet lekker in mijn vel zit. Door een huiduitslag voel ik me niet goed, ik heb veel jeuk, de afgelopen nachten heb ik niet goed geslapen en ik raak snel geirriteerd. Hebben jullie misschien tips. Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Is er een kans, dat als hij standaard 2 keer per dag drinkt en overdag niet meer, dat hij er meer aandacht voor zou hebben en beter drinkt? Hoewel ik aan dat laatste twijfel. Op werkdagen voed ik precies twee keer en toch heeft hij bijvoorbeeld vanochtend moeilijk gedronken.
Lijkt mij geen probleem huup, zeker omdat het niet dagelijks gebeurt, en dan nog, daar passen je borsten zich dan ook weer op aan. Het werkt net zoals opeens een nacht doorslapenquote:Op woensdag 17 februari 2010 12:37 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ik ga met Miss mee
en over of je productie wat kan hebben. Daar ben ik dus benieuwd naar, ik voed nu zes maanden zeg maar (okay bijna) maar ik merk dat ik heel regelmatig mn kolf vergeet. Ik ben een chaootHet komt dus vaak voor (zeg 2 keer per week
) dat ik voed vlak voor ik wegga, dan niet kan kolven en dan weer aanleg als ik thuiskom. Er zit dan zo'n zes a zeven uur tussen.
Vooralsnog merk ik geen enkel verschil voor mijn productie. Kan dat kloppen dat het niet uitmaakt? Dat het aantal uren ertussen te kort is om een verschil te maken zeg maar en het aantal dagen te weinig? Of moet ik toch een beetje oppassen hiermee als ik nog door wil gaan met voeden?
mooi!quote:Op woensdag 17 februari 2010 12:45 schreef Jelief het volgende:
[..]
Lijkt mij geen probleem huup, zeker omdat het niet dagelijks gebeurt, en dan nog, daar passen je borsten zich dan ook weer op aan. Het werkt net zoals opeens een nacht doorslapen
quote:Op woensdag 17 februari 2010 12:56 schreef huuphuup het volgende:
[..]
mooi!![]()
dan laat ik die kolf voortaan thuis namelijk!
op het toilet kolven in de pauze tussen twee colleges in is irritant namelijk
quote:Op woensdag 17 februari 2010 13:02 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Wil je mij vertellen, dat op een universiteit/ hogeschool of iets dergelijks niet eens een mogelijkheid is een ruimte te gebruiken om te kolven?
EHBO ruimte?quote:
Ik ben net voor de bevalling afgestudeerd, dus niet meer nodig. Maar ik had klasgenootjes die onder de les kolfden of een vergaderkamertje moesten afhuren... De opleiding was verhuisd naar het faculteitsgebouw van het Erasmus MC en daar hadden we dus totaal geen eigen plek (= onwijs ruimtetekort, voor alles, laat staan kolfruimtes...)quote:
Maar, even puur filosoferend, als je de productie verhoogt, dan kun je toch niet automatisch ineens wél kolven? Ik ben zelf ook geen goede kolver en het maakt hier echt niet uit of ik zo ongeveer overloop of dat Emma net geclusterd heeft qua hoeveelheid. Maar misschien is dat ook weer persoonlijk, geen flauw ideequote:Op woensdag 17 februari 2010 15:08 schreef miss_sly het volgende:
Chan, als je niet wil stoppen, moet je dat natuurlijk niet doen!
Maar...als ik lees dat het kolven zo moeizaam gaat en dat moeizame dan weer zoveel stress oplevert, is daar misschien wat winst te behalen? Je gebruikt vast al oxytocine (?) spray, maar misschien kun je ook domperiodom krijgen voor de produktie, waardoor het kolven ook beter gaat? En anders zit de winst hem dus misschien niet in het niet meer geven van de bv, maar wel in het verminderen van stress als je niet meer zou kolven en gedeeltelijk over zou gaan op kunstvoeding.
Maar: natuurlijk alleen als dat is wat je wil
Ik merk bij mezelf dat het wel degelijk scheelt of Senna goed gedronken heeft of niet. Vanochtend heeft ze bijvoorbeeld niet heel lang en goed gedronken (erg verkouden, arm ding) nadat ze ook nog eens de hele nacht had doorgeslapen en dus kolfde ik meteen aan een kant een flesje vol! Als ze 's nachts een aantal keer heeft gedronken, kolf ik minder en als ze dan 's ochtends ook nog eens goed drinkt, nog minder.quote:Op woensdag 17 februari 2010 15:29 schreef WupWup het volgende:
[..]
Maar, even puur filosoferend, als je de productie verhoogt, dan kun je toch niet automatisch ineens wél kolven? Ik ben zelf ook geen goede kolver en het maakt hier echt niet uit of ik zo ongeveer overloop of dat Emma net geclusterd heeft qua hoeveelheid. Maar misschien is dat ook weer persoonlijk, geen flauw idee
Ik hoop toch zo dat ik het tegen die tijd wel voor mekaar krijg om voldoende bij elkaar te kolven, want ik wil echt geen kunstvoeding geven. Voorraad opbouwen lukt gewoon niet, omdat ze iedere dag een fles met probiotica moet krijgen![]()
Mee eens bij ons op het kdv ging er ook een flesje als reserve in de vriezer. Die konden ze dan bij nood gebruiken. Als ze die dan nodig hebben is dat zo opgewarmd.quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:06 schreef p_iglet het volgende:
En reserve flesje iedere keerdaar valt idd niet tegenop te kolven.
Hebben ze daar geen vriezer? Toen pepijn klein was hebben we op de opvang 2 noodflesjes in de vriezer gehad, voor het geval van extreme honger, of omstoten van een fles ofzo.
DaviniaHR/ Bass miss wat is droog drinken?quote:Op donderdag 18 februari 2010 11:42 schreef DaviniaHR het volgende:
synthetische oxytocine = syntocinon
tinu, ik zat nog te denken in de auto. ik vind het heel goed dat je uitspreekt dat de bv voor jou meer is dan alleen voeding. voor jou is het een manier om de speciale moeder-kindband tot uitdrukking te brengen. echter, het lijkt erop dat jair bv enkel als voeding ziet, en zijn band met jou versterkt door te knuffelen of samen te spelen of wat dan ook. dat botst nu, en dat is jammer.
daarna dacht ik aan bass-miss die op een gegeven moment postte dat ze het zo bijzonder vond dat bv voor fons (inmiddels 3, denk ik) zoveel meer is dan alleen voeding. Hij bleef dus ook droog drinken tijdens de zwangerschap van elodie, enkel en alleen voor het contact. Elodie ziet (zag?) het meer als alleen voeding en ging er dus heel anders mee om. Twee kinders, dezelfde moeder, andere manier van bv geven.
Wellicht (hopelijk) geeft het je ook rust om te bedenken dat jair heel veel van je houdt en geeft behoefte heeft om dit te bekrachtigen met bv, maar prima tevreden is met een knuffel en een kus. dan wordt het mss makkelijker om de bv los te laten. jair geeft al een paar weken aan dat hij het voor hem mooi is geweest. wellicht is het dan een mooie periode geweest en gaan jullie nu een nieuwe manier ontdekken om jullie speciale band voort te zetten.
de wet van fok geldt alleen voor de kinders, toch? dan durf ik
de vitamines lijken te helpen!de tsr is ineens een stuk minder gevoelig, en ik heb zowaar al een voeding gehad waarbij het daarna niet meteen helemaal verbleekte, met de bijbehorende sensaties!
![]()
![]()
en vanochtend na het douchen was de pijn/last ook best heel erg beperkt in verhouding tot wat het was!
![]()
![]()
eerst wilde ik het niet geloven, maar het lijkt toch echt te zijn! we zijn er nog niet, dat verwacht ik ook niet, maar voortgang is positief!over een paar dagen eens gaan voelen of mijn probleemklieren ook niet meer hard worden voor een voeding, en dan ga ik er misschien een heel klein beetje op vertrouwen dat ik met een beetje mazzel geen bo's meer ga krijgen!
man, man, man, wat ben ik blij!
quote:Op donderdag 18 februari 2010 20:53 schreef Linda2205 het volgende:
Droog drinken is drinken zonder dat er melk komt, toch?
Ik heb nog steeds geen idee. Een dag late op het kdv dronk ze weer prima. Vandaag is ze bij schaap en er staat 300 cc in de koelkast dus ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 18 februari 2010 20:52 schreef Tinuviel het volgende:
Miss ben je er nog achter gekomen waarom je meisje laatst de bv uit een flesje niet wilde en de kv wel? Of heb je zoiets van "maakt niet uit, de volgende keer drinkt ze het vast wel weer"?
hmmm, in week 24 gestoptquote:Op vrijdag 19 februari 2010 07:38 schreef miss_sly het volgende:
Was je weggeweest dan, freecell?
Mooie foto
Ja, onze dame weet wel wat ze wil he?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 08:43 schreef DaviniaHR het volgende:
Gister was Senna + ouders hier. Op een gegeven moment had ze wel zin in iets lekkers, dus dat handje verdween zo bij mams in dr decolleté, van “moeders, doe mij eens wat melk?” En die is 7 mnd! Jair is 5 mnd ouder, dus die zal nog beter kunnen aangeven dat hij bij je wil drinken. Laat het van hem uitgaan. Als hij niet meer wil, is het klaar.
Dat wordt zo vaak gezegd, maar ik kan het me dus niet voorstellen eigenlijk. Je moet 's nachts je bed uit om een fles klaar te maken (koud! wakker!), die dingen moeten ook nog worden schoongemaakt, je moet het poeder afmeten en berekenen hoeveel je kind moet hebben en hoeveel het mag hebben, je kunt je kind niet even aan de borst hangen voor troost... Nou heb ik geen ervaring met flesvoeding, maar doe mij maar de makkelijke borstvoeding!quote:Op donderdag 18 februari 2010 19:39 schreef sindell het volgende:
Ik had allang kunnen zeggen doe die fles maar, dat is zoveel makkelijker.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat je de eerste tijd op verzoek voedt, maar wel minstens iedere 3 uur.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:30 schreef WupWup het volgende:
*deelt de alarmbel van Jelief*
Voeden op verzoek vanaf de geboorte, niet 'vanaf 14 dagen'! weer een nieuwe fabel in de wereld
Zo inderdaadquote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat er bedoeld wordt dat je de eerste tijd op verzoek voedt, maar wel minstens iedere 3 uur.
Maar zoals Jelief aangeeft: niet stipt om de drie uur, dat is de maximutijd die je aanhoudt. Als je kind eerder komt, ook eerder voeden.Vaker mag dus, minder vaak liever niet in het begin.
Ben je al aan het koelen Free?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:22 schreef freecell het volgende:
En Oxytocine neusspray Keshet? Is dat nog een idee?
Kan me voorstellen dat het wat lastiger op gang komt met kolven omdat je meisje het niet zelf kan stimuleren!
Kan iemand me trouwens even vertellen dat stuwing overgaat? Ik zit nu op dag 3 van de stuwing en het lijkt nog steeds toe te nemen. Mijn borsten zijn helemaal driehoekig aan de zijkanten en beginnen ook steeds meer pijn te doen
Ja, zo ging dat hier ook...gekookte kool op verzoekquote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:28 schreef freecell het volgende:
[..]
Jeps, nog iemand warme compressen nodig?Klaar in 5 minuten
Mja, ik heb weer hetzelfde als bij de vorige baby: er komt alleen melk uit als er een kind aan hangt. Met de hand kolven doet hélemaal niksquote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:34 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
En een warme douche? Dat heb ik in het begin gedaan, en dan rustig heeeel lichtjes wat 'masseren'(niet teveel, anders wordt het erger geloof ik), zodat de druk er een beetje afgaat?
Haal Leander uit zn bedjequote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:45 schreef freecell het volgende:
[..]
Mja, ik heb weer hetzelfde als bij de vorige baby: er komt alleen melk uit als er een kind aan hangt. Met de hand kolven doet hélemaal niksHoeveel spanning er ook op staat. Het bezorgt me een TSR en nog meer stuwing, maar er komt nog geen druppel uit.
Zodra er een mondje onder hangt gaat de kraan open
Voordeel: geen zoogcompressen nodig
Tuurlijk wel, net fietsenquote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:51 schreef freecell het volgende:
[..]
Die zou niet meer weten wat hij met de borst aanmoet geloof ik
Dat dus... maar alleen links lekt, rechts is zindelijkquote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:55 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik lek nog steeds aan de andere kant als Annicka aan de borst drinkt. Ik draag dan ook nog steeds continue zoogcompressen...
Ik heb wasbare en doe gewoon iedere ochtend nieuwe, tegelijk met schoon ondergoed en schone sokkenquote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:22 schreef WupWup het volgende:
De candida albicans (de veroorzaker van spruw) is bij bijna iedereen aanwezig als commensaal. Pas op het moment dat het evenwicht van de gist met de aanwezige bacteriën wordt verstoord, zal het uitgroeien tot een schimmel. Weinig of niet verwisselen van zoogkompressen kun je scharen onder slechte hygiëne (creëert een warm, vochtig milieu, ideaal voor bacteriegroei) en dan is het mogelijk dat de balans verstoord wordt en de gist dus kan uitgroeien tot draden en tadaaa: spruw. Daarnaast loop je dan ook meer risico op borstontsteking. Maar ik denk dat je het wel bont moet maken met je kompressen, wil je er echt spruw mee uitlokken.
Het is overquote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:24 schreef WupWup het volgende:
Free je mag eventueel bij ernstige stuwing best één keer kolven hoor!
Oh, en het gaat over
Ik ben zo preuts dat ik geen borstvoeding in het openbaar durfde te geven. Maar op m'n werk moest ik kiezen: voor een raam kolven of op het toilet gaan zitten. Ik heb toen telkens mijn lange sjaal gebruikt om discreet te kunnen kolven. Ik had een hemdje aan onder mijn trui, schoof mijn hemdje omlaag, trui omhoog en zette de kolf op m'n borst. Daarna drapeerde ik er m'n sjaal overheen. Niemand die er wat van zag.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 09:13 schreef Keshet het volgende:
Ik kan ook in het zhs kolven, P_Iglet is zelfs bekend met die kolfruimte las ik!![]()
Zelfs naast de couveuse van Teigetje kan ik kolven, maar daarvoor moet ik nog even een mentale drempel over. De gordijntjes kunnen dicht maar er kan ieder moment iemand binnen rennen en tsja, daar hou ik niet zo van.
Dat lijkt me dan een gevoel van hemel op aarde!quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:55 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Oeke, ik heb dat ook een keer gehad, ik ben toen in bad gaan zitten (Annicka had geen dorst) met een handkolf en heb gekolfd, gemasseerd, gekolfd, gemasseerd, gekolfd ect. tot de verstopping naar buiten kwam (was een soort van klein wit propje).Het probleem was toen meteen opgelost.
quote:Op zondag 21 februari 2010 11:08 schreef oeke het volgende:
Oef, Ko heeft hem vannacht goed leeggedronken en het is weg!![]()
quote:Op zondag 21 februari 2010 15:02 schreef lily het volgende:
[..]
![]()
Wat voelt dat sowieso heerlijk heh, als je een flink gestuwde pijnlijke borst hebt en dat je baby die dan leeg drinkt...
Oh ik herken dit wel.quote:Op zondag 21 februari 2010 11:04 schreef lily het volgende:
Ben benieuwd hoe het met de kolfruimte op mijn werk zit.
De ruimte van vijf jaar geleden is er niet meer want er is twee jaar geleden drastisch verbouwd.
Hier gaat de bv nog prima.
Leah drinkt alleen sinds twee dagen weer vaker en onregelmatiger. Heeft er ook mee te maken dat ze nu steeds maar een borst drinkt en normaliter twee.
Nu komt ze vaak 1 of 2 uur later toch om die 2de borst.
Vervelend Oeke, dat je normale bh voor een harde plek heeft gezorgd. Sta je eigenlijk niet bij stil...
hm.quote:Op zondag 21 februari 2010 21:33 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Spruw hoeft niet altijd zichtbaar te zijn, toch? Soms merk je het alleen aan het gedrag en andere signalen, dacht ik.
Waarom geen Nystatine? Dat heeft R ook gehad en het heeft wel geholpenquote:Op zondag 21 februari 2010 21:46 schreef freecell het volgende:
[..]
hm.
Ik heb geen zin in Nystatine, maar mijn huisarts heeft geen zin in gentiaalviolet.
En ik heb geen zin in zelf doktertje spelen...
Tis gewoon van die vieze kleefzooi, net als daktarin enzo.. Maar het werkt wel hoorquote:Op maandag 22 februari 2010 09:39 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Waarom geen Nystatine? Dat heeft R ook gehad en het heeft wel geholpen. Waarom is dat andere beter? Ik hou mijn kleine manneke namelijk goed in de gaten, ben nog een beetje paranoide
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |