Hier was 1 dag afkolven na elke voeding al genoeg om de productie écht goed op gang te krijgen. (Dat was op dag 6 toen bleek dat Ivan nog kristallen in zijn luiers had, maar Ivan was dan ook idioot groot.)quote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:19 schreef Linda2205 het volgende:
Edit: Op gang krijgen, gewoon heel erg veel aanleggen lijkt me? Ik heb dus in het begin gekolfd, maar dat was omdat Lotte niet dronk. Normaal regelt je baby dat! In het begin drinken ze maar iets van 5ml of 10ml per keer, dus daar zit je al snel aan! En een kolf kan je bij de thuiszorg huren als je denkt dat je er een nodig hebt, maar daar kan de kraamhulp ook vast wel mee helpen
Ow, ik wilde juist een flessenverwarmer kopen om de borstvoeding op te warmen (ivm opvang door schoonouders straks). Maar dat is dus ook niet goed?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 19:02 schreef DaviniaHR het volgende:
wup, bij de flessenwarmer komt de warmte enkel van buiten, dus heb je nog kans op hot spots
Dankjewel, erg nuttig! Met de hand lukt het inderdaad beter dan met het kolfapparaat.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 18:55 schreef WupWup het volgende:
Aii Claudia, pas op voor ontstekingen. Heb je gevoelsmatig nu de juiste beslissing gemaakt? Lijkt me knap lastig om die knoop te moeten doorhakken. Alle respect meid!
Als je last hebt van harde plekken, kun je inderdaad het beste Ivan aanleggen. De borst moet dan leeg. Als dat niet lukt, kun je kolven of masseren met warmte. Kolven kun je eventueel ook met de hand doen, zie linkje (ongeveer halverwege). Onder de douche bijvoorbeeld, of met warme kompressen. Als je tóch richting ontsteking gaat, blijf die borst leeghouden en hou je temp in de gaten. Bij langer dan 24 uur koorts, moet je je huisarts bellen voor antibiotica.
Ik heb pas een interessant stuk gelezen over verschillende methodes van opwarmen en daar kwam de flessenwarmer niet goed vanaf. De beste methode volgens dat stuk was, jawel, de magnetron. Ik zal er nog eens naar op zoek gaan.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 19:54 schreef DaviniaHR het volgende:
ik heb ook bv met flessenwarmer opgewarmd, maar je moet er wel bijblijven en steeds ff roeren.
om nou iedere keer een pot water op te zetten was me teveel werk
au bain marie heb je natuurlijk wel stroming in het water, en beweegt de fles zelf ook. het lijkt me dat daar het grootste verschil zit in opwarming en kans op hot spots.
Dankjewel.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 20:59 schreef Ssserpente het volgende:
Claudia, geen idee of je schema oké is, maar wil je wel even succes wensen met je beslissing.Sta je er helemaal achter nu?
Hm, da's ook wat...quote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
-knip-
Fijn dat het goed voelt nu! Kan me voorstellen dat je je kilo's lichter voelt nu je de knoop hebt doorgehakt. Ben ook erg benieuwd of het invloed zal hebben op Ivans groei.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dankjewel.![]()
Ja, ik sta erachter. Toen ik nog verlof had vond ik het een vreselijk idee om te moeten stoppen. Nu zie ik vooral hoe m'n leven in beslag genomen zal worden door kolven, ook op dagen dat ik hem gewoon kan voeden.
En dan die zorgen, hè? Hij drinkt zo goed uit de fles dat er een last van me af valt. Ik weet nu zeker dat hij genoeg binnenkrijgt.
Maar juist die kleintjes hebben hun voedingsstoffen nodig, toch? Er heerst nog steeds het idee dat de magnetron die per definitie 'vernietigt'.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:09 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dit zijn natuurlijk wel richtlijnen voor de neonatologie, die kleintjes zijn veel kwetsbaarder dan een voldragen kleintje. Ik zou me over die 'natte methode' geen zorgen maken. En volgens mij is bij beide methoden vrij moeilijk te controleren wat de temperatuur is?
je moet er sowieso bij blijven (naja, moet... tis ook zo lullig als een volle fles ineens omgaat ofzo) dus dan kunnen ze net zo goed ff roeren tijdens het opwarmen, nietwaar? problem solvedquote:Op dinsdag 9 februari 2010 21:28 schreef Asyniur het volgende:
Ik wist niet eens dat er water in de flessenverwarmer moest
Nou ja, tzt me maar eens verdiepen dan...
Ik dacht dat je borstvoeding liever niet moest opwarmen in de magnetron ivm oververhitting en ik zie manlief en mijn schoonouders nog niet een fles correct au bain marie opwarmen terwijl ze een hongerige baby vast hebben. Vandaar dat een flessenverwarmer me een goed idee leek...
Op hoeveel voedingen zit je (ongeveer?) Bij die kleintjes is 12 voedingen per dag ook nog steeds normaal.quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:29 schreef Vlindur het volgende:
Even iets heel anders; Ik heb het idee dat ik Rienk niet goed voedt..
Na het wakker worden voed ik hem, tussendoor als hij moppert, maar ook weer voor het slapen gaan.
Ook 's nachts hij valt aan de borst in slaap. Ik heb hem tot nu toe maar 2 keer wakker kunnen wegleggen. Ik laat hem amper nog huilen. Dat voelt gewoon niet goed. (Voorheen moesten we hem 10 minuten laten huilen) Als hij tegenwoordig nog huilt is dat omdat er een boertje of spuug dwars zit of dat hij echt niet wil slapen, heel enkel valt hij dan wel op ons in slaap en dan kunnen we hem wel zo wegleggen.
Maar wat ook heel vaak gebeurd, dan leg ik hem weg want hij slaapt en dan lig ik net in mijn bed en dan wordt hij weer wakker omdat hij nog honger heeft..
Volgens mij doe ik iets fout en ik zie ook ergens wel waar maar weet niet hoe ik dit anders krijgen kan. Kunnen jullie helpen en hebben jullie tips?
Magnetron mag wel, opd e laagste stand, en vaak roeren... Je bespaart geen tijd met opwarmen in de magnetron ivm au bain marie.quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:42 schreef Beessie-Jen het volgende:
*Zit vol verbazing het artikel over verwarmen te lezen*
in het ziekenhuis zeiden ze juist dat de magnetron echt niet moest met moedermelk! en ik gebruik dus ook altijd een flessenwarmer. Ik heb wel een stoomwarmer; zou dat nog verschil maken?
ik doe er 20 ml water in en dan stoomt de fles warm...
Interessant, hoe merk je of het het geval is bij je kind?quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:24 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dit maakt me wel weer blij: Telegraafbericht
Hoe meer dit onder de aandacht komt, des te sneller kunnen problemen verholpen worden.
Dat kun je zien, ze kunnen hun tong niet helemaal uitsteken.quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:52 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Interessant, hoe merk je of het het geval is bij je kind?
Maar dat zijn echt symptonen die kunnen overal bij horen..quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Van borstvoeding.com
Mogelijke symptomen van een te korte tongriem of een volledig gefixeerde tong
* pijnlijke tepels/tepelkloven;
* problemen bij het aanleggen;
* onrust bij de baby;
* gewichtsafname of onvoldoende groei.
Mogelijke gevolgen
* stuwing;
* mastitis, abces;
* veelvuldige en langdurige voedingen;
* slecht groeien;
* te weinig melk;
* vermoeidheid en frustratie bij moeder en kind.
Maar waarom zou je een magnetron dan vermijden? Je kunt hem toch ook goed gebruiken? Zelfs op borstvoeding.com wordt de magnetron niet afgeraden, maar wordt er wel opgemerkt dat oververhitting en hot spots voorkomen moeten worden.quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:48 schreef Jore het volgende:
Ik denk, gezien het woord 'babyvoeding', dat dit artikel voornamelijk gaat over het verwarmen van kunstvoeding (in ziekenhuizen, op de afdeling neonatologie zoals Grijs m.i. terecht meldt). Voor zover ik weet kun je de magnetron inderdaad beter vermijden bij bv, vanwege die hotspots en de achteruitgang in kwaliteit bij te hoge verhitting.
Ja, daar mist de nuance, sorry. Herstel: ik zou de magnetron alleen gebruiken als je zeer zeker weet dat je zorgvuldig en zachtjes verwarmtquote:Op woensdag 10 februari 2010 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar waarom zou je een magnetron dan vermijden? Je kunt hem toch ook goed gebruiken? Zelfs op borstvoeding.com wordt de magnetron niet afgeraden, maar wordt er wel opgemerkt dat oververhitting en hot spots voorkomen moeten worden.
Ik merk dat Ivan ontzettend snel aan het omslaan is. Dat wil zeggen, hij drinkt heel goed uit het flesje en heeft steeds minder geduld voor de borst. Ik ben erg blij met de tip van WupWup om aan het masseren te gaan. Daarmee weet ik nu met veel moeite de harde plekken weg te krijgen.
Klopt de repetitie was een ramp. Gelukkig gaat het nu bij ons apart van mekaar denk ik stukken beter met voeden. Dus wellich dat de premiére dan beter zou zijnquote:Op zondag 7 februari 2010 16:17 schreef DaviniaHR het volgende:
kheb vanmiddag met tinu al generale repetitie gehouden voor de ikea-meet.saampjes op het (ikea)bed met twee tegenstribbelende kinders.
de ene was niet goed wakker en de ander had geen zin.
note to self: altijd eerst schone luier, want half slapend kind drinkt niet...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |