Vroeger waren we echt extreem blij met zo'n winterse pluimquote:Op vrijdag 29 januari 2010 10:58 schreef moz het volgende:
Regen![]()
De pluim blijft diepvries. Al schuift het wel wat naar achteren
[ afbeelding ]
Ik teken ervoor!quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:06 schreef Arcee het volgende:
De diepvries van -15 voor 13 februari buigt al terug naar -5, -10...
Ik zou nog steeds blij zijn als het uitkomt. De vorst schuift al dagen achterelkaar een dagje op in de pluim en blijft in de onzekere periode liggen, da's dan weer jammer.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:03 schreef kepler het volgende:
[..]
Vroeger waren we echt extreem blij met zo'n winterse pluim
Das waar, toch wordt het echt wel winter volgende week. Positief denkenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:26 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik zou nog steeds blij zijn als het uitkomt. De vorst schuift al dagen achterelkaar een dagje op in de pluim en blijft in de onzekere periode liggen, da's dan weer jammer.
Je bent niet meer langs geweest gisteren? Sneeuw was geen excuus iig.
Andere kant van de Maas meld hetzelfde, wat valt er eigenlijkquote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:12 schreef Klonk het volgende:
Belfeld (noord limburg) meldt iets, regen, sneeuw, hagel, kortom het ietst.
Grappig, idd.quote:
iets, van alles door elkaar heenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:18 schreef Prowl het volgende:
[..]
Andere kant van de Maas meld hetzelfde, wat valt er eigenlijk
quote:
quote:SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een klein lagedrukgebied boven het noorden van ons land trekt naar Duitsland weg. Op de westflank van dit wegtrekkende laag wordt met een noordwestelijke stroming polaire lucht aangevoerd waarin winterse buien voorkomen. De aangevoerde lucht wordt nog kouder (temperatuur 500 hPa gaat richting -40 gr.) waardoor de kans op sneeuw verder toeneemt In de koude lucht is langs de Noorse kust een buienstoring ontstaan die meer en meer de eigenschappen van een polar low aanneemt. Deze buienstoring met bijbehorend laagje passeert vannacht ons land. Een volgende storing in de koude lucht trekt zaterdag over de Noordzee zuidwaarts en passeert ons land dan in de loop van de middag.
Vanochtend toen ik naar het werk fietste merkte ik dat er aan de onderkant van de sneeuw een ijslaag zich vormde op straat. Het is/was ook van die natte sneeuw. Dus vooral op klinkerwegen zal het spekglad zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:25 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Grappig, idd.
Groningen al 25 ongelukken.Leuk, zo'n slippartij...
[ afbeelding ]
Ik was denk ik vanaf 4:30 thuis, nog wel ff 20 min naar de C1000 geweest. Verder was het erg rustig idd.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:34 schreef kepler het volgende:
[..]
Das waar, toch wordt het echt wel winter volgende week. Positief denken
Ja ik ben wel even geweest, maar er was niemand thuis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polar_lowquote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:16 schreef Burnie88 het volgende:
Polar Low, wat is dat ook alweer? Heel koud met buien ofzo?
ja, ik was er al redelijk vroeg, Uurtje of 1quote:Op vrijdag 29 januari 2010 13:52 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik was denk ik vanaf 4:30 thuis, nog wel ff 20 min naar de C1000 geweest. Verder was het erg rustig idd.
Temperatuur is inmiddels dalende, van 4.9 naar 3.0 in iets meer dan een uur.
Toffe Vorst Pluimquote:Op vrijdag 29 januari 2010 10:58 schreef moz het volgende:
Regen![]()
De pluim blijft diepvries. Al schuift het wel wat naar achteren
[ afbeelding ]
Plaatje heel vies gestolen van onweer-onlinequote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:31 schreef Tourniquet het volgende:
Waar zit die polar low dan? Ten westen van de noordkust van Denemarken?
Ik duim met je mee(als hij ook over Cuijk magquote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:17 schreef leroytje het volgende:
Hm ik hoop zo hard dat die polar low precies goed over Nijmegen gaat.
Die cirkel staat ook heel vies fout aangegeven.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:41 schreef YazooW het volgende:
[..]
Plaatje heel vies gestolen van onweer-online![]()
[ afbeelding ]
dat zal ik dan straks eens gaan proberenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 20:45 schreef Againzender het volgende:
Eind van de middag in Amsterdam een hagelbui, en het was gelijk goed wit overal. Grond is nog behoorlijk koud kennelijk.
Denk dat er nogal wat mensen vannacht in raar weer komen als ze bezopen de kroeg uit stappen
er zit nu ook een kudde vrienden zich te bezuipen in ons stamcafe, maar ik neem ff rust vandaagquote:Op vrijdag 29 januari 2010 20:52 schreef Re het volgende:
[..]
dat zal ik dan straks eens gaan proberen
gaat nowcasten worden dit... lastig te zeggen hoe het gaat uitpakken. Voor wie nog de weg op gaat vanavond: kijk verdomd goed uit!quote:Op vrijdag 29 januari 2010 21:25 schreef Fredo55 het volgende:
Op meteox zie je het nu mooi indraaien.
Als er een bui valt kan het erg snel gaan, net een heel klein buitje gehad volgens de buienradar en alles is gelijk wit. Dus als er zo'n buienstraat over je woonplaats gaat kan dat een flinke laag sneeuw op leveren.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 21:28 schreef Againzender het volgende:
[..]
gaat nowcasten worden dit... lastig te zeggen hoe het gaat uitpakken. Voor wie nog de weg op gaat vanavond: kijk verdomd goed uit!
Grond wordt veel sneller koud dan de temperatuur op 2m die KNMI aangeeft.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 22:00 schreef hondenfokker het volgende:
Als die Polar low in gaat draaien zoals nu dan wordt het hier feest het vriest
hier al lichtjes, straat glimt en auto's worden wit alleen volgens het KNMI nog niet heeft dit met het dauwpunt te maken?
dat klopt ja want de vorst zit hier op 6 cm diepte nog na 3 dagen dooi en regenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 22:03 schreef IHVK het volgende:
[..]
Grond wordt veel sneller koud dan de temperatuur op 2m die KNMI aangeeft.
Ik lees het net, leuk nachtje voor de boeg.quote:
Zoals het er nu naar uit ziet krijgt het noorden van ons land toch echt een stevige poedersneeuw nacht met veel wind.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 22:16 schreef CartWOman het volgende:
[..]
Ik lees het net, leuk nachtje voor de boeg.
Alleen verwachten ze de harde wind in gebieden waar het niet sneeuwt; dan komt er niet veel van terecht natuurlijk.
Ik dacht de meeste wind aan de westkant, maar de weersites zijn weer eens verschillend zie ik nu.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 22:27 schreef picobyte het volgende:
[..]
Zoals het er nu naar uit ziet krijgt het noorden van ons land toch echt een stevige poedersneeuw nacht met veel wind.
Dat stuift op tegen vrijstaande woningen en schuren,en waait door alle tocht gaten naar binnen.
Stel je dit weer type eens voor als je alleen een kachel in de huiskamer hebt.
hmm kwee nie, als je de animatie kijkt, draait het niet echt maar het heeft wel n beetje een cirkelvormquote:Op vrijdag 29 januari 2010 22:34 schreef junkiexp het volgende:
Zo te zien krijg Zuid-Holland ook nog wel wat flinke buien straks.
Is dat gedeelte links die polar low ?
[ afbeelding ]
nee, dat is nog niet dat, potentiele, polar low. is een buienlijn die nog los aan het te vormen systeem hangt. Maar ben wel benieuwd wat dat zo gaat brengen boven land!quote:Op vrijdag 29 januari 2010 22:34 schreef junkiexp het volgende:
Zo te zien krijg Zuid-Holland ook nog wel wat flinke buien straks.
Is dat gedeelte links die polar low ?
[ afbeelding ]
lijkt het vooralsnog wel opquote:Op vrijdag 29 januari 2010 22:56 schreef Fredo55 het volgende:
Volgens mij zit ik wel goed hier in Zeeland.
Dat kreng vertrouw ik alleen voor geen meter.quote:
Zeur niet muts, zal wel gewoon weer een beetje regen worden.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:39 schreef marcel-o het volgende:
[ afbeelding ]
die krul koerst zo ZH binnen![]()
morgen langlaufen naar werk
quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:32 schreef Fredo55 het volgende:
Regio Rijnmond kan zich op gaan maken voor flink wat sneeuwval.
Komt omdat het de laatste tijd heel vaak heiig en nevelig was, ook al was het 'onbewolkt'. Dat is nu niet het geval.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:01 schreef kepler het volgende:
Ligt het aan mij, of is (was) de maan extreem helder vannacht?
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:01 schreef kepler het volgende:
Ligt het aan mij, of is (was) de maan extreem helder vannacht?
http://spaceweather.com/quote:BIGGEST FULL MOON OF THE YEAR: If you think tonight's Moon looks unusually big, you're right. It's the biggest full Moon of 2010. Astronomers call it a "perigee Moon," some 14% wider and 30% brighter than lesser full Moons of the year.
Is te zien ook, ziet er mooi uitquote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:12 schreef Estate het volgende:
[..]
[..]
http://spaceweather.com/
En het is door de koude lucht extra helder natuurlijkEn als hij nog te zien is vannacht, Mars staat ook erg dicht bij de maan, links.
Mag ook wel een keertjequote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:20 schreef IHVK het volgende:
Als je naar de radar kijkt zie je heel veel buien richting het Rijnmond gebied trekken
Hier matige tot zware (!) sneeuw. Trekt als een witte waas door de straat heen, geweldig.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:39 schreef junkiexp het volgende:
Nog een minuut of 5, en dan een uurtje of 2 onafgebroken sneeuw als de radar uitkomt
Ah, het lag niet aan mij dusquote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:12 schreef Estate het volgende:
[..]
[..]
http://spaceweather.com/
En het is door de koude lucht extra helder natuurlijkEn als hij nog te zien is vannacht, Mars staat ook erg dicht bij de maan, links.
Erg mooi ja. Nog een foto van eerder op de avond.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:45 schreef kepler het volgende:
[..]
Ah, het lag niet aan mij dus
Mooi om te zien
Nice.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:53 schreef Estate het volgende:
[..]
Erg mooi ja. Nog een foto van eerder op de avond.
[ afbeelding ]
Mooi!quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:53 schreef Estate het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Das vremd, hier in Cuijk hele fijne sneeuwquote:
ach, het is zo weer over.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 08:45 schreef Klonk het volgende:
dat polar low had rustig boven de pool mogen blijven, vieze plaksneeuw
ja, heb de ochtendgymnastiek er weer op zitten, eerst verse vieze plaksneeuw en daaronder een bevroren laagje iets, lang leve het zout...quote:
is er nog geen zouttax ingevoerd?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 08:52 schreef Klonk het volgende:
[..]
ja, heb de ochtendgymnastiek er weer op zitten, eerst verse vieze plaksneeuw en daaronder een bevroren laagje iets, lang leve het zout...
Vannacht was het bij ons in de omgeving (Noord/Midden-Limburg) al erg glad. Op de A2 zijn tegen de morgen ook weer wat ongelukken gebeurt.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 08:52 schreef Klonk het volgende:
[..]
ja, heb de ochtendgymnastiek er weer op zitten, eerst verse vieze plaksneeuw en daaronder een bevroren laagje iets, lang leve het zout...
In IJsselstein ligt weer een leuk laagje, ben niet buiten geweest, maar 3 -5cm zeker.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 07:15 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
Nou, het is sneeuw, maar weer zo'n lullig beetje. Had het net zo goed weg mogen blijven....
@ Utrecht trouwens
Mooie foto zegquote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:53 schreef Estate het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hey..... maak geen slapende hond(en) wakkerquote:
Wit Venloquote:
Alleen de Denen he.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:26 schreef Fredo55 het volgende:
Mijn vermoeden klopte gisteravond helemaal.
Het sneeuwgebied lag mooi op koers, maar opeens trok hij voor mijn neus richting Rijnmond->Brabant.
Uiteindelijk lag er vanmorgen een dun laagje sneeuw, in Woensdrecht centimeters.
Vanavond hoop ik meer geluk te hebben, volgens de Denen ligt het zwaartepunt bij Zuid-Holland en Zeeland maar uit ervaring weet ik (gisteravond) dat sneeuw hartstikke moeilijk te voorspellen is.
[ afbeelding ]
Is er geen weerstation in de buurt?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:30 schreef Fredo55 het volgende:
Weet er iemand een site met actuele dauwpunten?
Zoiets?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:30 schreef Fredo55 het volgende:
Weet er iemand een site met actuele dauwpunten?
Ja dankje.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:27 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Zoiets?
[ afbeelding ]
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsbeomt.html
Hier is het nog maar de vraag of er wat gaat vallen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 16:15 schreef junkiexp het volgende:
Ha, zuidoostelijke idd, krijgen we weer sneeuw
Mooi spamaccountquote:Op zaterdag 30 januari 2010 16:35 schreef weerstation-rijnmond het volgende:
leuk dat jullie mijn site bezoeken!!![]()
Mvg,
Olivier
weerstation-rijnmond.nl
Graag gedaan, ik bezoek hem al 2 jaar.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 16:35 schreef weerstation-rijnmond het volgende:
leuk dat jullie mijn site bezoeken!!![]()
Mvg,
Olivier
weerstation-rijnmond.nl
quote:Neerslag:
Kans op onweer vooral bij de trog. Nabij de trog in namiddag en avond behoorlijke kans op tamelijk intensieve neerslag. 3 cm per uur kan gehaald worden. De neerslag heeft om 15 UTC het noordwesten van het land bereikt en verlaat rond middernacht het (zuid)oosten. Qua progtemps lijkt het vooral sneeuw te zijn, in een smalle kuststrook wellicht een mengvorm.
Erachter meest geïsoleerde buien. Behorende bij de barokliene zone krijgt vooral morgen middag het noorden te maken met winterse neerslag, door de wat sterkere westelijke component kan dit ook meer een mengproduct worden.
MODELBEOORDELING:
De uiteindelijke neerslagverdeling blijft springerig en verschilt van run tot run. Dit komt door de mesoschaal structuur van de fenomenen. Met drie zwaartepunten 2 volgens HiRLAM een derde lijn in de actualiteit, krijgt vrijwel het heel land met deze buien te maken. De progtemps geven ook de mogelijkheid dat er onweer bij voorkomt.
Inderdaad, en die krul bij Zuid-Noorwegen is dan de 'Polar Low'?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 18:40 schreef Jor_Dii het volgende:
Volgens mij komt er na dat grote gebied nog meer aan voor vannacht, bekijk de satelliet maar eens.
Ja, hier in Heerhugowaard zojuist een flinke onweersdonder + bliksemflits terwijl het sneeuwt. Nog nooit meegemaaktquote:Op zaterdag 30 januari 2010 18:38 schreef Sj0rSz het volgende:
Rode pit in de buurt van Noord-Holland
utrecht centrum zelfde verhaal : harde sneeuw dikke vlokkenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 19:03 schreef marcel-o het volgende:
in gouda(kzit in de trein richting ut.) daarstraks dikke vlokken. khoop dat er geen dicht gesneeuwde wissels komen oid
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 19:10 schreef weerstation-rijnmond het volgende:
@ 020 fan.....durf de naam niet uit te spreken...
Maar wel richting Venlo blazen. Zodat het hier blijft hangen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 19:22 schreef Klonk het volgende:
als ik nu buiten ga staan en ga blazen zou dat voldoende zijn om die witte ellende weg te houden ?
Ik help wel meequote:Op zaterdag 30 januari 2010 19:22 schreef Klonk het volgende:
als ik nu buiten ga staan en ga blazen zou dat voldoende zijn om die witte ellende weg te houden ?
kleine editquote:Op zaterdag 30 januari 2010 19:34 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Ik help wel mee![]()
We moeten gewoon mooie dagen hebben met zon
Het lijkt inderdaad voorlopig nog niet afgelopen met de sneeuwquote:Op zaterdag 30 januari 2010 19:23 schreef ACT-F het volgende:
Als ik de pluim voor a.s. dinsdag mag geloven worden we bedolven onder de sneeuw.
Hier ook best een tegenvaller. Alles loste boven het IJsselmeer op. Er ligt overal een laagje wit, maar verder dan een paar mm kom ik niet.quote:
Ligt er een beetje aan. EC komt met 5 graden voor het westen en 1 in het oosten door de wind uit het westen. Aan het begin van de dag daarom eerst regen in een groot deel van het land en sneeuw in het noordoosten. Als de dag vordert zal de sneeuwgrens steeds verder naar het westen opschuiven.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 19:23 schreef ACT-F het volgende:
Als ik de pluim voor a.s. dinsdag mag geloven worden we bedolven onder de sneeuw.
De EC opper is helemaal de weg kwijt johquote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:07 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan. EC komt met 5 graden voor het westen en 1 in het oosten door de wind uit het westen. Aan het begin van de dag daarom eerst regen in een groot deel van het land en sneeuw in het noordoosten. Als de dag vordert zal de sneeuwgrens steeds verder naar het westen opschuiven.
Daar komt de EC-oper dus mee. Het is één van de vele opties. Zeker omdat het toch nog even weg is.
http://weerplaza.nl/weerkaarten/
Zie trouwens dat de GFS-oper met de zelfde temperaturen komt.
Laten we het hopenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:13 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
De EC opper is helemaal de weg kwijt joh![]()
Die komt met temperaturen van tegen de 10 graden op 8 Februari.....
hier?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:50 schreef -0- het volgende:
Lekker zware sneeuwval hier, centimeters tikken aan.
regen-natte sneeuw-natte hagel (bestaat dat? halfzachte hagelsteentjesquote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:33 schreef Againzender het volgende:
en weer regen in Amsterdam, waar is mijn sneeuw
We werden weer helemaal lekker gemaakt met prachtige kaarten en nu langzaam blijkt het toch weer kwakkelweer te wordenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:44 schreef -0- het volgende:
Pluim is matig, stuk meer zachte members dan vanmorgen en gisteren.
Tja, we hebben nu een paar keer gehad dat het ensemble het op lange termijn goed had, je zou bijna vergeten dat het toch echt nog een onzeker terrein is.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:45 schreef erkel het volgende:
[..]
We werden weer helemaal lekker gemaakt met prachtige kaarten en nu langzaam blijkt het toch weer kwakkelweer te worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |