abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77256483
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:54 schreef Northside het volgende:
Kan je die mensen die daartoe lichamelijk in staat zijn niet verplichten vrijwilligerswerk te gaan doen? Met bejaarden door het park wandelen of in het asiel voor de beestjes zorgen ofzo? Van de hele dag thuiszitten word je ook maar depressief...
Niet met mensen of dieren a.u.b. Een kennis was vrijwilliger bij de dierenambulance en had zijn handen vol aan allerlei jongeren die verplicht daar moesten komen werken van het bureau HALT en meer kwaad deden dan goed.
  maandag 25 januari 2010 @ 17:41:26 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77256608
Dan suggereer je dus dat iedereen die in de bijstand zit daar vrijwillig in zit en behalve dat ook een halve crimineel is die net als de HALT-jongeren dus dieren zal mishandelen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_77256769
Ik suggereer helemaal niet dat iedereen...
Ik zeg dat juist mensen die in de zorg werken al hun handen vol hebben aan hun gewone werk zonder ook nog eens mensen te moeten begeleiden die niet allemaal evenveel zin hebben aan de slag te gaan.
  maandag 25 januari 2010 @ 17:57:14 #204
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77257180
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:58 schreef Prutzenberg het volgende:
Er is, als je alle kosten, toeslagen en belastingen meerekent, weinig verschil tussen bijstand en een modaal inkomen. Mijn berekeningen staan hier en hier, om ze nu in drie topics te posten gaat me wat ver.
De uitkeringen zijn niet te hoog want zonder toeslagen komen de meesten in de problemen. De bruto-lonen zijn over het algemeen ook niet slecht, zeker modaal niet. Het probleem zit 'm in de belastingdruk in ons land en dan de totale belastingdruk voor particulieren en bedrijven. Waarbij de laatsten de belastingen (vanzelfsprekend) doorberekenen aan de klant.
De grote voet waarop onze overheid leeft zorgt ervoor dat het besteedbaar inkomen, van minimum loon/bijstand tot aan een bruto inkomen van bijna modaal (+/- 31.500) ongeveer gelijkgetrokken is. Ofwel dat is het werkelijke bestaansminimum.
Er wordt nu de verkeerde discussie gevoerd: de uitkeringen zijn niet te hoog en de lonen zijn niet te laag. Het probleem zit hem in alle belastingen.

Ik betwijfel of de berekeningen van jou kloppen. Als het zo is dan zouden veel meer mensen werkloos thuis moeten zitten. Ik denk wel dat de verhoudingen die je schetst kloppen: als alleenstaande ga je meer vooruit als je gaat werken dan een gezin met twee kinderen waarvan één partner gaat werken. Die verhoudingen kloppen wel. Er is zelfs beleid op gemaakt: zelfs het CDA vindt tegenwoordig dat zo veel mogelijk moeders moeten werken (het anderhalfverdienersmodel of tweeverdienersmodel).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_77257308
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:54 schreef Northside het volgende:

[..]

Kan je die mensen die daartoe lichamelijk in staat zijn niet verplichten vrijwilligerswerk te gaan doen? Met bejaarden door het park wandelen of in het asiel voor de beestjes zorgen ofzo? Van de hele dag thuiszitten word je ook maar depressief...
dat is waar. maar als iemand niet kan werken, kan ie waarschijnlijk ook geen vrijwilligerswerk doen..
een hoop bijstand trekkers zijn arbeidsongeschikt. of moeders/ vaders, die geen tijd hebben om te werken.
bovndien, als je vrijwilligers werk gaat doen, ziet de soos dat als teken dat je wel kan werken. en dat is natuurlijk ook zo.
pi_77258129
quote:
Op maandag 25 januari 2010 17:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik betwijfel of de berekeningen van jou kloppen. Als het zo is dan zouden veel meer mensen werkloos thuis moeten zitten. Ik denk wel dat de verhoudingen die je schetst kloppen: als alleenstaande ga je meer vooruit als je gaat werken dan een gezin met twee kinderen waarvan één partner gaat werken. Die verhoudingen kloppen wel. Er is zelfs beleid op gemaakt: zelfs het CDA vindt tegenwoordig dat zo veel mogelijk moeders moeten werken (het anderhalfverdienersmodel of tweeverdienersmodel).
Die toeslagen op de uitkeringen zijn gebaseerd op gegevens van de gemeente Groningen. Het zou best kunnen dat ze in andere gemeenten minder scheutig zijn.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_77258320
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:00 schreef okiokinl het volgende:

[..]

dat is waar. maar als iemand niet kan werken, kan ie waarschijnlijk ook geen vrijwilligerswerk doen..
een hoop bijstand trekkers zijn arbeidsongeschikt. of moeders/ vaders, die geen tijd hebben om te werken.
bovndien, als je vrijwilligers werk gaat doen, ziet de soos dat als teken dat je wel kan werken. en dat is natuurlijk ook zo.
Vrijwilligerswerk mag alleen als dat niet door betaalde krachten gedaan kan worden. Het levert dus vrijwel altijd een korting op je uitkering op. Logisch dat mensen dat risico niet willen nemen, ook al is er een flink tekort aan vrijwilligers.
Veel gemeenten hebben tegenwoordig steunpunten voor vrijwilligerswerk, want er is een groot tekort aan vrijwilligers. Weer een mooi voorbeeld van tegenstrijdig beleid trouwens: beide partners 'moeten' aan het werk (liefst full-time), waardoor het huishouden en de nodige ontspanning in de avonduren en in het weekend plaatsvindt. En dan vinden ze het gek dat er steeds minder mensen tijd hebben om vrijwilligerswerk te doen.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_77260867
Ik vraag me af hoe je aan die bedragen komt
quote:
Dit ontvangt een alleenstaande:
Bijstand: ¤617,04
Toeslag gemeente: ¤246,06
Langdurigheidstoeslag: ¤28,42 (1x per jaar ¤341,00)
Toeslagen belastingdienst: ¤290,00
Totaal: ¤1181,52
De enige toeslag die je in die situatie van de belasting ontvangt is zorgtoeslag en huurtoeslag, je gaat nu 220+ euro of zo aan huurtoeslag en de zorgtoeslag van pakweg 65 euro bij het inkomen optellen? Dat dan even afgezien van het feit dat iedereen met een inkomen onder modaal zorgtoeslag krijgt, net zoals dat iemand op het minimumloon recht heeft op huurtoeslag.
Dus als je het eerlijk wil houden moet je bij die groepen ook de toeslagen als inkomen bijtellen.
quote:
Dit ontvangt een alleenstaande ouder met twee kinderen:
Bijstand: ¤863,86
Toeslag gemeente: ¤246,06
Langdurigheidstoeslag: ¤36,33 (1x per jaar ¤436,00)
Toeslagen belastingdienst: ¤419,00
Kinderbijslag: ¤157,85
Totaal: ¤1723,10
Ook hier vraag ik me af welke toeslagen je bedoeld. Huursubsidie en zorgtoeslag is hetzelfde verhaal als boven. Het verschil in kindgebonden budget verschilt bij bijstandsnorm en modaal hele 14 euro en de kinderbijslag is niet inkomensafhankelijk.
Daar boven op heb je ook nog zoiets als de alleenstaande ouderkorting, die krijg je in de bijstand wel uitbetaald maar die wordt meteen weer ingehouden op de uitkering. dat is dus een voordeel voor de werkende alleenstaande ouder. Daar bovenop heb je als werkende evtl recht op de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankleijke combinatiekorting.
Nogmals, er wordt een heel scheef beeld geschetst door dit selectieve optellen van toeslagen bij het inkomen, als je dat eerlijk wil doen moet je de toeslagen die de werkende ook ontvangt ook bij diens inkomen optellen.
pleased to meet you
pi_77268749
quote:
Op maandag 25 januari 2010 19:29 schreef moussie het volgende:
Ik vraag me af hoe je aan die bedragen komt
Dat heb ik bij mijn berekening gepost: CBS, Belastingdienst, berekenhet.nl en rechtopbijstand.nl.
quote:
De enige toeslag die je in die situatie van de belasting ontvangt is zorgtoeslag en huurtoeslag, je gaat nu 220+ euro of zo aan huurtoeslag en de zorgtoeslag van pakweg 65 euro bij het inkomen optellen? Dat dan even afgezien van het feit dat iedereen met een inkomen onder modaal zorgtoeslag krijgt, net zoals dat iemand op het minimumloon recht heeft op huurtoeslag.
Dus als je het eerlijk wil houden moet je bij die groepen ook de toeslagen als inkomen bijtellen.
Heb ik gedaan, zie de tweede berekening voor werkenden. De situaties zijn identiek, het enige verschil is werken of uitkering.
quote:
Ook hier vraag ik me af welke toeslagen je bedoeld. Huursubsidie en zorgtoeslag is hetzelfde verhaal als boven. Het verschil in kindgebonden budget verschilt bij bijstandsnorm en modaal hele 14 euro en de kinderbijslag is niet inkomensafhankelijk.

Huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget volgens de proefberekening op belastingdienst.nl.
quote:
Daar boven op heb je ook nog zoiets als de alleenstaande ouderkorting, die krijg je in de bijstand wel uitbetaald maar die wordt meteen weer ingehouden op de uitkering. dat is dus een voordeel voor de werkende alleenstaande ouder. Daar bovenop heb je als werkende evtl recht op de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankleijke combinatiekorting.
Nogmals, er wordt een heel scheef beeld geschetst door dit selectieve optellen van toeslagen bij het inkomen, als je dat eerlijk wil doen moet je de toeslagen die de werkende ook ontvangt ook bij diens inkomen optellen.
Combinatiekorting stelt geen reet voor, dat is 112 per jaar. De alleenstaande ouderkorting scheelt wel weer een slok op een borrel. Dat is bij modaal ongeveer 1350 per jaar ofwel 112 per maand. Dat betekent dat het voor alleenstaande ouders wél loont om te gaan werken. Weliswaar alleen fulltime (of je dat wil als alleenstaande is een andere vraag) maar je houdt dan meer over. Helaas kan ik die post niet meer aanpassen.

Ik blijf erbij dat het verschil voor mensen met kinderen niet echt groot is. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je kinderen liever zelf groot ziet worden.
pi_77274021
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:28 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Vrijwilligerswerk mag alleen als dat niet door betaalde krachten gedaan kan worden. Het levert dus vrijwel altijd een korting op je uitkering op. Logisch dat mensen dat risico niet willen nemen, ook al is er een flink tekort aan vrijwilligers.
Veel gemeenten hebben tegenwoordig steunpunten voor vrijwilligerswerk, want er is een groot tekort aan vrijwilligers. Weer een mooi voorbeeld van tegenstrijdig beleid trouwens: beide partners 'moeten' aan het werk (liefst full-time), waardoor het huishouden en de nodige ontspanning in de avonduren en in het weekend plaatsvindt. En dan vinden ze het gek dat er steeds minder mensen tijd hebben om vrijwilligerswerk te doen.
ja dat is jammer.. maar ik denk dat ze bang zijn, als mensen met uitkeringen vrijwilligerswerk gaan doen, dan wordt het eigenlijk zo dat de staat vrijwilligerswerk betaald, door een uitkering te verstrekken. maar ze willen gewoon zoveel mogelijk mensen uit de uitkering hebben.

ze zouden het moeten aanmoedigen, juist voor diegenen die echt niet kunnen werken. al is het maar een paar uurtjes per week.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 09:30:00 #211
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_77280643
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:26 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Hier is het gratis. Het lezen van de vacatures in papieren kranten ook. Reserveren ook geen sprake van, gewoon lopen naar een PC die vrij is. 's Middags zit het vaak vrij vol maar 's ochtends genoeg plek.
Ook bij het UWV kan je gratis op internetvacatures zoeken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_77284969
quote:
Op maandag 25 januari 2010 21:47 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat heb ik bij mijn berekening gepost: CBS, Belastingdienst, berekenhet.nl en rechtopbijstand.nl.
[..]

Heb ik gedaan, zie de tweede berekening voor werkenden. De situaties zijn identiek, het enige verschil is werken of uitkering.
[..]

Huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget volgens de proefberekening op belastingdienst.nl.

[..]

Combinatiekorting stelt geen reet voor, dat is 112 per jaar. De alleenstaande ouderkorting scheelt wel weer een slok op een borrel. Dat is bij modaal ongeveer 1350 per jaar ofwel 112 per maand. Dat betekent dat het voor alleenstaande ouders wél loont om te gaan werken. Weliswaar alleen fulltime (of je dat wil als alleenstaande is een andere vraag) maar je houdt dan meer over. Helaas kan ik die post niet meer aanpassen.

Ik blijf erbij dat het verschil voor mensen met kinderen niet echt groot is. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je kinderen liever zelf groot ziet worden.
aah, dan heb je het dus over deze
quote:
Dit ontvangt een alleenstaande ouder met twee kinderen:
Netto salaris: ¤1657,88
Toeslagen belastingdienst: ¤211,00 (excl. kinderopvang)
Kinderbijslag: ¤157,85
Totaal: ¤2026,73
Verschil met een bijstandsuitkering: ¤303,63
Maar om dit mogelijk te maken heeft deze persoon kinderopvang nodig wat netto ¤306,85 kost.
Deze persoon gaat er ¤3,22 op achteruit!
Nou die berekening klopt niet .. als je 2 kinderen afgerond 200 per maand naar de kinderopvang gaan, een fulltime baan dus, en die opvang kost je (voor het rekengemak) 5 euro per uur, ontvang je 1847 euro kinderopvangtoeslag, de kinderopvang kost je dus netto 153 euro.
In combinatie met de alleenstaande ouderkorting heb je dus dik 250 euro verschil.
(was die alleenstaande ouderkorting niet bedacht om de armoedeval voor de alleenstaande ouder te omzeilen?)

Het klopt wel dat de bedragen elkaar maar weinig ontlopen, dat is dan gedaan om de kinderen niet al te zeer de dupe te laten worden van de berooide situatie van de ouders .. het heet niet voor niets 'bestaansminimum'. Dat je van die malloten hebt die dat geld gebruiken om zichzelf klem te zuipen of whatever, en dan vaak ook niet naar hun kinderen omkijken, tja, die lui zijn diep triest .. maar als je die als uitgangspunt zou nemen voor normbedragen zou je dus feitelijk de kinderen straffen van de alleenstaande ouder die het wel netjes doet.

Het is te doen met dat geld, maar een vetpot is het niet. Ik persoonlijk zou liever die 250 euro meer willen hebben, sterker nog, ik zou het zelfs voor minder doen .. eens in de zoveel tijd met je billen bloot met je hele hebben en houden, en het idee alleen al dat je zo'n controle-ambtenaar ten allen tijde binnen moet laten of anders, dat is toch verre van aangenaam.

Trouwens, als we dan toch al aan het crossposten zijn, ook even deze
quote:
Bovenstaande (referentie aan werkende) mensen zullen zelf voor hun wasmachine, tv of computer moeten sparen want ze komen niet voor bijzondere bijstand in aanmerking.
Dat wordt je in de meeste gemeenten als uitkeringsgerechtigde ook veronderstelt om zelf te doen, sterker nog, ze doen het al voor je, ze sparen 36 euro per maand voor je .. als je meer geld nodig hebt mag je het lenen van de Gemeentelijke kredietbank of een soortgelijke instelling. Uitzondering daarop zijn de PC's voor het kind dat naar het voortgezet onderwijs gaat, aanwezigheid van een PC met internet is tegenwoordig een vereiste wil je geen leerachterstand oplopen.
pleased to meet you
pi_77285422
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:28 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Huh, hoe kom je hieraan? Ook hier weet ik niet hoe het in andere gemeenten werkt, maar hier wordt je verplicht om vrijwilligerswerk te doen, doe je het niet wordt je op je uitkering gekort. Je moet uiteraard toestemming hebben van de uitkerende instantie, maar ja, gezien het feit dat hun je naar de website sturen is dat geen probleem.
Zo doe ik nu ook verplicht vrijwilligerswerk met behoud van uitkering .. met veel plezier overigens .. werk dat voor mij door een betaalde kracht werd verricht .. dus tja, ik zou het op zich wel prettig vinden als dat ook voor mij een gewoon betaald baantje zou kunnen worden, ik krijg een beetje een zure smaak in mijn mond als ik zie dat ik hetzelfde werk doe voor een paar 100 euro minder ..
pleased to meet you
pi_77287693
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:15 schreef moussie het volgende:

[..]

Huh, hoe kom je hieraan? Ook hier weet ik niet hoe het in andere gemeenten werkt, maar hier wordt je verplicht om vrijwilligerswerk te doen, doe je het niet wordt je op je uitkering gekort. Je moet uiteraard toestemming hebben van de uitkerende instantie, maar ja, gezien het feit dat hun je naar de website sturen is dat geen probleem.
Zo doe ik nu ook verplicht vrijwilligerswerk met behoud van uitkering .. met veel plezier overigens .. werk dat voor mij door een betaalde kracht werd verricht .. dus tja, ik zou het op zich wel prettig vinden als dat ook voor mij een gewoon betaald baantje zou kunnen worden, ik krijg een beetje een zure smaak in mijn mond als ik zie dat ik hetzelfde werk doe voor een paar 100 euro minder ..
Grappig, ik ben lang geleden gekort op mijn ww uitkering. Ik vond het toen niet erg, ik woonde nog thuis en kon vier weken zeilles geven.
Misschien is er verschil tussen de verschillende uitkeringen en/of instanties. De regels kunnen in de loop der tijd natuurlijk ook gewijzigd zijn. Ik houd me al een tijd lang niet meer bezig met de regelgeveing m.b.t. uitkeringen, ik betaal liever belasting om ze mogelijk te maken.
pi_77289417
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:15 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Grappig, ik ben lang geleden gekort op mijn ww uitkering. Ik vond het toen niet erg, ik woonde nog thuis en kon vier weken zeilles geven.
Misschien is er verschil tussen de verschillende uitkeringen en/of instanties. De regels kunnen in de loop der tijd natuurlijk ook gewijzigd zijn. Ik houd me al een tijd lang niet meer bezig met de regelgeveing m.b.t. uitkeringen, ik betaal liever belasting om ze mogelijk te maken.
Je moet uiteraard inspanningen doen om betaald werk te vinden, doe je dat niet wordt je gekort, vandaar ook dat je toestemming moet hebben voor het verrichten van vrijwilligerswerk, dat gebeurt immers meestal in de uren dat je eigenlijk op zoek moet zijn naar werk.
Maar er zijn inderdaad aardig wat regels verandert, en helaas blijkt het steeds vaker te gebeuren dat mensen voormalig betaald werk doen voor hun uitkering .. re-integratie projecten bvb, voor 70% van het minimumloon gaan schoffelen .. uiteraard lekker goedkoop voor de gemeente, die sparen toch mooi even 30% uit aan loonkosten, maar als uitkeringsgerechtigde voel je je wel genaaid, vooral omdat de ervaring leert dat die beloofde 'uitstroom naar een betaalde baan' minimaal is.
pleased to meet you
pi_77292417
hier word je naar een bedrijf gestuurd, sta je met andere bijstands trekkers zakjes te plakken aan een productie lijn.
pi_77307854
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:14 schreef okiokinl het volgende:
hier word je naar een bedrijf gestuurd, sta je met andere bijstands trekkers zakjes te plakken aan een productie lijn.
Ik zat een tijdje terug in een 'assassment -traject', op een grafische afdeling van het ROC .. we deden daar allerhande drukwerk, voor oa. gemeente en WMO projecten en stichtingen, maar ook veel voor particulieren en bedrijven. En dan zaten we met de prijzen net onder 'normaal', maw je bent niet alleen eigenlijk oneerlijke concurrentie voor de 'echte' drukker even verderop, je krijgt langzaamaan een geheel nieuw circuit van vraag>aanbod.
Ik heb daar bijna driekwart jaar gezeten, en ach, al geeft het mij persoonlijk wel voldoening om een of ander ontwerp van mij terug te zien in een folder of kaartje die veel mensen ontvangen, leuker zou zijn als de beloning daarvoor gewoon salaris zou heten ipv uitkering.
pleased to meet you
  Moderator dinsdag 26 januari 2010 @ 20:51:56 #218
236264 crew  capricia
pi_77307921
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:14 schreef okiokinl het volgende:
Dat hoor ik steeds vaker. Heb mijn mening daar nog niet goed over gevormd. Ik weet niet wat ik daar van vind...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77314654
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 20:51 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat hoor ik steeds vaker. Heb mijn mening daar nog niet goed over gevormd. Ik weet niet wat ik daar van vind...
het blijkt wel te werken... schrikt erg af, veel mensen gaan dan liever even zelf een uitzendbaantje zoeken, heb je nog een klein beetje keus tussen productieband a of b.
ik vind het een beetje triest, het lijkt wel china of zoiets, tewerk gesteld te worden. en gemakzuchtig, ook een beetje vraakzuchtig beleid.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 23:28:45 #220
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_77316514
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:40 schreef xFriendx het volgende:
Ik huur ook, alleenstaand, maar die huurtoeslag zie ik niets van hoor. Dat stopt al als je meer dan 19.800 bruto ofzow op jaarbasis binnenharkt. Daar zit je met een modaal loon dus wel boven. Dus toeslag op dat front zit er dan niet in.
Zorgtoeslag krijgt wel menig burger volgens mij, dat verdwijnt pas bij hogere lonen volgens mij.
Maar dan heb je geen kinderen. Ik krijg wel huurtoeslag; tot mijn (thuiswonende) kind 27 jaar is, of eerder een full time salaris heeft. Bijstandouders krijgen dit dus ook met dezelfde regel maar blijven huurtoeslag houden omdat hun jaarinkomen onder die grens blijft (alle tegemoetkomingen en kwijtscheldingen worden hierin niet mee gerekend). Als mijn kind dus nu het huis uit zou gaan (nog geen 18) dan staat idd mijn huurtoeslag op de schop. Maar logischerwijs kan ik dan ook meer gaan werken omdat ik niet meer de zorg voor een kind heb. Sowieso heb je onder de 23 jaar geen recht op huurtoeslag en dat vind ik dan ook weer raar maar goed, da's een ander verhaal.
pi_77324608
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 22:56 schreef okiokinl het volgende:

[..]

het blijkt wel te werken... schrikt erg af, veel mensen gaan dan liever even zelf een uitzendbaantje zoeken, heb je nog een klein beetje keus tussen productieband a of b.
Met als gevolg dat ze een paar weken later aan de grond komen te zitten, want als het uitzendbaantje over is en er niets nieuws te vinden is, dan kan je weken wachten of je aanvraag voor een hervatting van je uitkering goedgekeurd wordt
quote:
ik vind het een beetje triest, het lijkt wel china of zoiets, tewerk gesteld te worden. en gemakzuchtig, ook een beetje vraakzuchtig beleid.
Tja, er is maatschappelijk draagvlak voor, vooral bij mensen die liefst de zwakkere in de samenleving gekort zien worden als ze hem/haar een biertje zien drinken oid, vrij naar het motto 'als je een biertje kan betalen krijg je teveel van mijn geld'.
pleased to meet you
  woensdag 27 januari 2010 @ 10:47:49 #222
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_77325405
Tja, de hele mentaliteit veranderd. Het is nu vooral de bekende "fuck you, got mine"-houding die prevaleert. Vergeten wordt dat mensen veel minder invloed hebben op succes dan gedacht wordt, en dat omstandigheden en geluk vooral van belang zijn. Echter is het voor de hele samenleving beter als er een goed vangnet is, en als we de armen omhoog kunnen krijgen. Nu deden we dat in Nederland best goed, maar de steeds groeiende Amerikaanse houding doet hard zijn best om dit af te bouwen en de zwaksten achter te laten.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_77328936
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:41 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron

Volgens mij is dat al jaren zo. Oplossing is wellicht om de bijstand minder aantrekkelijk te maken. Dat ie te hoog is in vergelijking met een betaalde baan.

Wat is jullie mening?
Vrijwel iedereen die bijstand aanvraagt komt in een Work First project terecht. Het recht op een uitkering is al een paar jaar een gepasseerd station. Daarvoor in de plaats is dus gekomen het recht op werk. En daarbij zijn mensen met alleen basisschool in het voordeel, omdat het bijna altijd om productiewerk gaat.

En inderdaad, geluk speelt een grote rol. Als je in de ‘verkeerde’ tijd bent afgestudeerd, zul je dat merken bij je baankansen en startsalaris. Om maar iets te noemen...
pi_77329759
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 10:47 schreef ethiraseth het volgende:
Tja, de hele mentaliteit veranderd. Het is nu vooral de bekende "fuck you, got mine"-houding die prevaleert. Vergeten wordt dat mensen veel minder invloed hebben op succes dan gedacht wordt, en dat omstandigheden en geluk vooral van belang zijn. Echter is het voor de hele samenleving beter als er een goed vangnet is, en als we de armen omhoog kunnen krijgen. Nu deden we dat in Nederland best goed, maar de steeds groeiende Amerikaanse houding doet hard zijn best om dit af te bouwen en de zwaksten achter te laten.
Ik heb nog niemand in de goot zien verhongeren... Je dramatiseert het afbouwen nogal imo.
Ja, ik generaliseer.
pi_77330046
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:12 schreef Autidude het volgende:

[..]

Nou, ik heb dan geen bijstand maar een Wa-jong en dat is 898 euro per maand. Als dat je vaste inkomen is dan zou je al goedkoper moeten gaan wonen (ik kan uberhaupt helemaal geen hypotheek krijgen of een levensverzekering) en dat kan al gauw 50 euro per maand schelen. Voor de ziektekosten kan je ook de helft rekenen want daar krijg je zorgtoeslag voor. Dus dan bespaar je al 100 euro.

Voor 90 euro eten kan makkelijk. Weinig vlees eten, dat is gewoon te duur. En veel brood, ik koop een brood voor 50 cent, en 5 kilo aardappelen voor 1,50. Inboedel/brandverzekering is te duur en moet je maar
de gok op nemen dat er nooit wat gaat gebeuren.

En zo kan je best wel geld overhouden om een beetje te sparen voor als de koelkast of wasmachine kapot gaat of voor als je schoenen versleten zijn.
Maar een auto, of vakantie of stappen of leuk kleding kunnen kopen en dat soort dingen dat gaat inderdaad eigenlijk niet. Maar ik ben heel blij dat ik wel internet kan hebben, dat is dan mijn hobby en daar kan ik mij prima mee vermaken.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook een tijdje in de Bijstand/Wajong gezeten. Het was niet leuk om te zien dat het alleen slechter kon als je schulden hebt, maar ik kon van de bijstand rondkomen (vanwege de huurtoeslag). Dat kon ik ook omdat ik het financieel nooit echt voorspoedig ging.

In de Wajong heb ik een tijdje voor de helft van het minimumloon gewerkt, maar in ieder geval was ik aan het werk en was ook niet achter de lopende band. Gelukkig nu wel werk
Maar met deze kou is het leven ook niet alles hoor...
pi_77330375
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:25 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Bijstand moet eigenlijk net niet genoeg zijn om van te leven. Een aantal dagen geen warm eten bijvoorbeeld en elke dag keuzes maken. Minimumloon moet weer een luxe worden. Wil jij kabeltelevisie, dan ga je werken, wil je radio, dan ga je werken, wil je internet, dan ga je werken. Bijstand moet niet genoeg zijn om al die luxe dingen te kunnen betalen.
Dan zullen er veel meer mensen zijn die voor de trein gaan springen. Niet zo slim dus...
pi_77336298
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 12:35 schreef Northside het volgende:

[..]

Ik heb nog niemand in de goot zien verhongeren... Je dramatiseert het afbouwen nogal imo.
het is maar waar je de grens legt. het is behoorlijk afgebouwd, voor een deel terecht, maar het gaat wel te ver nu, je wordt niet meer menselijk, volwaardig behandeld. dat is triest.
pi_77336498
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 10:21 schreef moussie het volgende:

[..]

Met als gevolg dat ze een paar weken later aan de grond komen te zitten, want als het uitzendbaantje over is en er niets nieuws te vinden is, dan kan je weken wachten of je aanvraag voor een hervatting van je uitkering goedgekeurd wordt
[..]
ja, dat is waar. interesseerd ze niks, als je maar niet in de bijstand zit.
quote:
Tja, er is maatschappelijk draagvlak voor, vooral bij mensen die liefst de zwakkere in de samenleving gekort zien worden als ze hem/haar een biertje zien drinken oid, vrij naar het motto 'als je een biertje kan betalen krijg je teveel van mijn geld'.
dat is het systeem, er is een soort sociale controle ingebouwd. dat je je toch vooral wel schuldig voelt als je bijstand trekt. en dat werkenden ze op hun vingers tikken..
pi_77336585
Al die uitkeringen per direct met 50% verlagen. Kan iedereen ineens aan de slag. Tenzij je echt iets hebt maar het meerendeel zijn de bekende 'steuntrekkers' die er ook nog even bijbeunen. Parasieten.
pi_77336699
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:18 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Al die uitkeringen per direct met 50% verlagen. Kan iedereen ineens aan de slag. Tenzij je echt iets hebt maar het meerendeel zijn de bekende 'steuntrekkers' die er ook nog even bijbeunen. Parasieten.
Oke, zorg jij dan voor de banen?
pi_77336784
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:21 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Oke, zorg jij dan voor de banen?
Banen genoeg. Uiteraard zal dit een spreuk zijn van mensen die niet aan een baan kunnen komen omdat ze geen opleiding hebben gevolgd of die zichzelf te goed vinden voor het simpelere werk. Je kan in elke supermarkt aan de slag als vakkenvuller of kassajuf. Ga naar de veiling en ga daar bloemen of pallets sorteren.

Net als dat krakers aangeven dat er geen woningen in Nederland zijn. Die moet je ook eerst vertellen dat er meer is dan de binnenstad van Amsterdam.\

Alstemblaft: allemaal banen:

http://www.flora.nl/nl/ov(...)Vacatureszoeken.aspx
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:26:10 #232
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_77336891
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:18 schreef Ronnie_bravo het volgende:
gelukkig ben jij volledig op de hoogte van alle feiten en verlaag je je niet tot anecdotes en andere duimzuigerij.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_77337081
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:26 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

gelukkig ben jij volledig op de hoogte van alle feiten en verlaag je je niet tot anecdotes en andere duimzuigerij.
Ik stel het wat bout op ja maar het is een feit dat 80% van de trekkers het niet nodig heeft.
Er zijn in Nederland enkele dingen....je hoeft niet dakloos te zijn en je hoeft niet werkeloos te zijn. Behalve dus als mensen écht wat mankeren. En dus niet zeggen;" ik heb adhd, ik kan niet werken" of "ik ga niet 40 uur achter een kassa zitten als ik met thuiszitten meer krijg" en dat is wel gaande in dit land.

Gewoon iedere uitkeringstrekker herzien/herkeuren. Toon maar aan waarom je niet kan werken.
pi_77337241
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:30 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Ik stel het wat bout op ja maar het is een feit dat 80% van de trekkers het niet nodig heeft.
Er zijn in Nederland enkele dingen....je hoeft niet dakloos te zijn en je hoeft niet werkeloos te zijn. Behalve dus als mensen écht wat mankeren. En dus niet zeggen;" ik heb adhd, ik kan niet werken" of "ik ga niet 40 uur achter een kassa zitten als ik met thuiszitten meer krijg" en dat is wel gaande in dit land.

Gewoon iedere uitkeringstrekker herzien/herkeuren. Toon maar aan waarom je niet kan werken.
Er zijn zeker vacatures, maar er zijn (zeker in deze crisis) meer werklozen dan er vacatures zijn. Hoe denk je dan dat iedereen werk kan vinden? Je moet bijvoorbeeld ook nog door de selectieprocedure heenkomen. Ik hoop dat de sociale zekerheid ook in de toekomst solide blijft, en dat de babyboomers er ook ooit nog iets aan meebetalen.
pi_77337331
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:35 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Er zijn zeker vacatures, maar er zijn (zeker in deze crisis) meer werklozen dan er vacatures zijn. Hoe denk je dan dat iedereen werk kan vinden? Je moet bijvoorbeeld ook nog door de selectieprocedure heenkomen.
Klopt, maar er is toch geen reden om niet door die procedure te komen? Als bloemensorteerder hoef je echt geen HBO te hebben gedaan. De wil tonen om te werken is meestal al voldoende.
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 15:42:26 #236
236264 crew  capricia
pi_77337491
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:35 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Er zijn zeker vacatures, maar er zijn (zeker in deze crisis) meer werklozen dan er vacatures zijn. Hoe denk je dan dat iedereen werk kan vinden? Je moet bijvoorbeeld ook nog door de selectieprocedure heenkomen. Ik hoop dat de sociale zekerheid ook in de toekomst solide blijft, en dat de babyboomers er ook ooit nog iets aan meebetalen.
Vanuit mijn P&O-achtergrond weet ik dat het ook gewoon gezond is voor de arbeidsmarkt als er meer werkzoekenden dan banen zijn. Tot op zekere hoogte natuurlijk...

De werkgever en de overheid hebben sws liever geen krappe arbeidsmarkt, want daar gaan de lonen alleen maar van omhoog.
Een iets ruime arbeidsmarkt valt altijd te prefereren boven een krappe.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:43:47 #237
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_77337546
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:30 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]
Dat is al aan de gang (geen idee of dat landelijk zo geregeld is) trouwens, als je aangeeft dat je beperkingen hebt waardoor je niet aan het werk kunt wordt je dus gekeurd.
Al heb ik zo m'n twijfels over de conclusies die men trekt, aangezien ze geregeld totaal afwijken van eerdere diagnoses terwijl zo'n controlerend arts een klein uur met je apart zit.

Zo kreeg ik te horen dat ik buiten fysiek zwaar werk gewoon alles kon gaan doen terwijl op dát moment nog een onderzoek gaande was m.b.t hartfalen, dan heb ik dus zo m'n twijfels.
pi_77337911
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:43 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Dat is al aan de gang (geen idee of dat landelijk zo geregeld is) trouwens, als je aangeeft dat je beperkingen hebt waardoor je niet aan het werk kunt wordt je dus gekeurd.
Al heb ik zo m'n twijfels over de conclusies die men trekt, aangezien ze geregeld totaal afwijken van eerdere diagnoses terwijl zo'n controlerend arts een klein uur met je apart zit.

Zo kreeg ik te horen dat ik buiten fysiek zwaar werk gewoon alles kon gaan doen terwijl op dát moment nog een onderzoek gaande was m.b.t hartfalen, dan heb ik dus zo m'n twijfels.
Met hartfalen kun je idd (klinkt hard) 'gewoon' werken mits niet te zwaar. Het risico wat je daar loopt zou je thuis ook lopen als je op de bank zit.
pi_77338251
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:23 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Banen genoeg. Uiteraard zal dit een spreuk zijn van mensen die niet aan een baan kunnen komen omdat ze geen opleiding hebben gevolgd of die zichzelf te goed vinden voor het simpelere werk. Je kan in elke supermarkt aan de slag als vakkenvuller of kassajuf. Ga naar de veiling en ga daar bloemen of pallets sorteren.

Net als dat krakers aangeven dat er geen woningen in Nederland zijn. Die moet je ook eerst vertellen dat er meer is dan de binnenstad van Amsterdam.\

Alstemblaft: allemaal banen:

http://www.flora.nl/nl/ov(...)Vacatureszoeken.aspx

misschien moet jij even langs bij bijvoorbeeld woningnet in Utrecht, met je lijstje woningen die beschikbaar zijn. kunnen we eindelijk die 8 jaar wachtlijst wegwerken.

mensen lopen altijd te klagen over uitkeringen, maar ook jij vind eigenlijk alleen de profiteurs vervelend. maar toch heb je het over 50% korten, zodat de niet- profiteurs dus gewoon de lul zijn.

je hebt ook iets gemist, de uitkeringen zij allang volledig hervormd, het is vrij moeilijk om nog geld te krijgen tegenwoordig en je moet wel degelijk bewijzen dat je echt niet kunt werken.

en 80% is profiteur? waar haal je dat vandaan?
pi_77338526
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:00 schreef okiokinl het volgende:

mensen lopen altijd te klagen over uitkeringen, maar ook jij vind eigenlijk alleen de profiteurs vervelend. maar toch heb je het over 50% korten, zodat de niet- profiteurs dus gewoon de lul zijn.

je hebt ook iets gemist, de uitkeringen zij allang volledig hervormd, het is vrij moeilijk om nog geld te krijgen tegenwoordig en je moet wel degelijk bewijzen dat je echt niet kunt werken.

en 80% is profiteur? waar haal je dat vandaan?
Het is een feit dat je wanneer je als Marokaanse vrouw bij een uitkeringsinstantie komt met "ik spreek geen Nl ik kan niet werken" dat je direct een uitkering krijgt. Waarom? Omdat ze de taal niet machtig is? Ga maar een krantenwijk nemen.
Hetzelfde met de burnout en soortgelijke 'ziektes', men is veel te snel geneigd om dit soort zaken aan te grijpen

En waar ik mij op baseer? Op de wijken hier in de stad die vol zitten met dat soort lui.
pi_77338987
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:11 schreef okiokinl het volgende:

het is maar waar je de grens legt. het is behoorlijk afgebouwd, voor een deel terecht, maar het gaat wel te ver nu, je wordt niet meer menselijk, volwaardig behandeld. dat is triest.
Ja, ik ben het ermee eens dat ze niet verder moeten gaan in het beperken van de bijstand, maar van een uitkering kan je nu op het moment best redelijk leven. De huidige situatie is wat mij betreft acceptabel. De focus zou nu verlegd moeten worden naar het opsporen van bijstandsfraude, de bijklussers etc. Als mensen het idee krijgen dat de "parasieten" eruit gepikt zijn en alleen de mensen die het nodig hebben overblijven gaat het met het imago en de menselijke behandeling vanzelf ook beter.
Ja, ik generaliseer.
pi_77339457
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:16 schreef Northside het volgende:

[..]

Ja, ik ben het ermee eens dat ze niet verder moeten gaan in het beperken van de bijstand, maar van een uitkering kan je nu op het moment best redelijk leven. De huidige situatie is wat mij betreft acceptabel. De focus zou nu verlegd moeten worden naar het opsporen van bijstandsfraude, de bijklussers etc. Als mensen het idee krijgen dat de "parasieten" eruit gepikt zijn en alleen de mensen die het nodig hebben overblijven gaat het met het imago en de menselijke behandeling vanzelf ook beter.
Ik zeg nog steeds bijstand omlaag, andere subsidies en potjes dicht en moet je zien hoe hard men ineens kan werken.
pi_77339708
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:25 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Ik zeg nog steeds bijstand omlaag, andere subsidies en potjes dicht en moet je zien hoe hard men ineens kan werken.
En werken tot de dood natuurlijk, is het probleem van de vergrijzing oop opgelost...
pi_77339756
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:30 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

En werken tot de dood natuurlijk, is het probleem van de vergrijzing oop opgelost...
Nee werken tot je je schaapjes op het droge hebt. Voor de een kan dat vijftig zijn voor de ander zestig
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 16:34:07 #245
236264 crew  capricia
pi_77339845
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:31 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Nee werken tot je je schaapjes op het droge hebt. Voor de een kan dat vijftig zijn voor de ander zestig
Dus voor de mensen met een wat lager inkomen is dat dus tot hun dood..
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77340119
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:31 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Okee, dan val je vast in het 52% tarief... als je bv. 3 keer modaal verdient, dan betaal je idd wat meer belasting (en terecht het progressieve systeem). Stoppen met je 60ste wordt in de toekomst steeds lastiger, en om op je 50ste te stoppen moet je wel heel veel succes hebben in je carrière.
pi_77341043
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:39 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Okee, dan val je vast in het 52% tarief... als je bv. 3 keer modaal verdient, dan betaal je idd wat meer belasting (en terecht het progressieve systeem). Stoppen met je 60ste wordt in de toekomst steeds lastiger, en om op je 50ste te stoppen moet je wel heel veel succes hebben in je carrière.
Nee ik val daar niet onder (52% tarief) ik verdien gewoon modaal. Ik kan wel flink sparen elke maand en heb wat regelingen lopen die allen tussen mijn 50e en 60e aflopen. Tegen die tijd ben ik echt klaar met werken. Kwestie van goed plannen denk ik.
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 16:59:35 #248
236264 crew  capricia
pi_77341075
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:58 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Nee ik val daar niet onder (52% tarief) ik verdien gewoon modaal. Ik kan wel flink sparen elke maand en heb wat regelingen lopen die allen tussen mijn 50e en 60e aflopen. Tegen die tijd ben ik echt klaar met werken. Kwestie van goed plannen denk ik.
En wat nou als die mooie regelingen opeens een soort van woekerpolis of zo blijken te zijn?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77341216
quote:
Als die regelingen niet aangepast worden. Kijk maar wat ze nu weer over de pensioenen roepen...
Ja, ik generaliseer.
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 17:03:01 #250
236264 crew  capricia
pi_77341253
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 17:02 schreef Northside het volgende:

[..]

Als die regelingen niet aangepast worden. Kijk maar wat ze nu weer over de pensioenen roepen...
Of per ongeluk niet geindexeerd zijn...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77341760
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:06 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Het is een feit dat je wanneer je als Marokaanse vrouw bij een uitkeringsinstantie komt met "ik spreek geen Nl ik kan niet werken" dat je direct een uitkering krijgt. Waarom? Omdat ze de taal niet machtig is? Ga maar een krantenwijk nemen.
Hetzelfde met de burnout en soortgelijke 'ziektes', men is veel te snel geneigd om dit soort zaken aan te grijpen

En waar ik mij op baseer? Op de wijken hier in de stad die vol zitten met dat soort lui.
Dus in die wijken van je stikt het van de alleenstaande Marokkaanse dames? Of dacht je dat iedere vrouw met getinte huidskleur die je overdag op straat tegenkomt wel een uitkeringstrekker moet zijn?
pleased to meet you
pi_77341856
quote:

[..]

okee, je hebt dus alleen maar het vermoeden dat dat 80% is.
en volgens mij moeten allochtonen tegenwoordig gewoon nederlands leren.
en, een burnout is een erkend ziekte beeld, daar is niks verzonnens aan. en trouwens ook tijdelijk. die mensen werken dus keihard, anders krijg je geen burnout, en hebben dus ook gewoon hu eigen bijstand betaald terwijl ze werkten.
pi_77342258
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:16 schreef Northside het volgende:

[..]

dat betwijfel ik. balkenende heeft op gegeven moment de uitkeringen met 40.000 teruggedrongen. onderandere door dat aan t het werkzetten, en niet meer verstrekken aan jongeren.
er is echt nog wel een deel over die door de mazen van het net weet te glippen, maar het is een minderheid tegenwoordig.
maar het beeld is nog helemaal niet veranderd, zelfs verslechterd misschien. omdat mensen rechtser zijn gaan denken. je ziet hier mensen ook roepen, afschaffen, 50 % eraf, water en brood. terwijl de meesten in de bijstand kunnen niet werken omdat ze arbeidsongeschikt zijn.
misschien kun je het imago verbeteren door gewoon de realiteit van nu te laten zien.
maar de tijden zijn gewoon veranderd, vroeger dacht men, goed dat we als maatschappij kunnen zorgen voor diegenen die niet mee kunnen doen, nu worden ze gezien als parasieten.
pi_77342330
quote:

[..]

en dan ga je je AOW terugstorten elke maand?
  woensdag 27 januari 2010 @ 17:32:33 #255
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_77342409
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 17:17 schreef okiokinl het volgende:

[..]

okee, je hebt dus alleen maar het vermoeden dat dat 80% is.
en volgens mij moeten allochtonen tegenwoordig gewoon nederlands leren.
en, een burnout is een erkend ziekte beeld, daar is niks verzonnens aan. en trouwens ook tijdelijk. die mensen werken dus keihard, anders krijg je geen burnout, en hebben dus ook gewoon hu eigen bijstand betaald terwijl ze werkten.
een burn out is zelf beroep ziekte nummer 1 ...
Dus als je geen werk heb of ooit verricht heb dan zal ej nooit een burn out kunnen krijgen .
Dan wordt dat eerder overspannen genoemd.
Burn out wil zeggen dat je lichaam zich gaat verzetten tegen de hoge werkdruk en een te lage waardering .
Zelf heb ik ook last gehad van een burn out dit is zeker geen pretje en ik had het het nooit maar dan ook nooit willen krijgen, want het is voor mij betreft een eind punt geweest van een goed leven .
Dagelijks wordt ik nog met die dingen geconfronteerd waar ik zelf geen hand in gehad heb.
Maar wel moeten leven met de gevolgen die ik daar aan over heb gehouden.
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_77343434
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus voor de mensen met een wat lager inkomen is dat dus tot hun dood..
Net zoals de meerderheid van de wereldbevolking ja. Voor niets gaat de zon op.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 18:04:59 #257
236264 crew  capricia
pi_77343528
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 18:02 schreef waht het volgende:

[..]

Net zoals de meerderheid van de wereldbevolking ja. Voor niets gaat de zon op.
Jij ziet in solidariteit niets goeds?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77344411
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Omdat mensen dan onder het bestaansminimum gaan uitkomen.

De zogenoemde armoedeval bestaat al jaren de enigste partij die het hier vaak over heeft is hoe jammer jullie dat ook zullen vinden de SP, en van onze rechtse partijen horen we helemaal niets hier over. Die denken als we het verzwijgen bestaat het niet, laten we het maar over andere dingen hebben, waar het gepeupel zogenaamd wel op zit te wachten.
daarom bestaat er zoiets als W-E-R-K-E-N voor je geld. Als je niet KAN werken, heb je daar een uitkering voor, niet de bijstand. Als je niet wilt werken, dan val je maar lekker dood. Parasieten importeren we al genoeg.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_77344420
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:59 schreef capricia het volgende:

[..]

En wat nou als die mooie regelingen opeens een soort van woekerpolis of zo blijken te zijn?
Daar heb ik uiteraard al lang naar gekeken. Een van mijn polissen zou gekwalificeerd kunnen worden als een 'woekerpolis' maar daar krijg ik in april uitsluiting over. Tevens wordt dan bekend hoeveel ik als vergoeding krijg bij het aflopen van mijn polis. Als extra 'bonus' dus voor het teveel betaalde.
  woensdag 27 januari 2010 @ 18:51:05 #260
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_77345108
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 18:31 schreef Harlon het volgende:

[..]

daarom bestaat er zoiets als W-E-R-K-E-N voor je geld. Als je niet KAN werken, heb je daar een uitkering voor, niet de bijstand. Als je niet wilt werken, dan val je maar lekker dood. Parasieten importeren we al genoeg.
ja dat mag jij vinden ..
maar er zijn ook zat mensen die hard werken voor een minimum loon die door de maatschappij doel bewust laag gehouden worden.
Want ze mankeren wat ..
maar daar hoor je niemand over ..
Ja er wordt toch niet geluisterd naar dat soort mensen omdat ze gewoon allemaal op een hoop gegooid worden ... ( ook wel WSW ers genoemd.)
Die werken voor een minimum loon wat net iets beter is dan een uitkering maar nergens recht op hebben omdat ze werkende zijn ...
ga maar meer werken wordt er dan gezegd ..

Ja hallo de meeste kunnen amper echt werk verrichten maar worden wel aan alle kanten uitgebuit .
nergens geen recht op hebben , maar wel over al de 100% voor opdraaien .. terwijl ze vaak nog eens hulpbehoevend zijn dus vaak niet eens kunnen werken ..
Dus mensen zijn voor meer dan 15 % afgekeurd anders kom je niet in de WSW bedrijven.

maar er wordt dus niets aan loon aangevuld voor die 15 % wat ze dan eigenlijk ziek zijn.
Dus met een netto van rond de 1100 euro moeten rond komen
En dan met de normale vaste lasten ..
en daarbij ook vaak dure uitgaven hebben ivm medicatie ( wat een gemiddelde soos trekker ook nog niet eens heb en vaak ook nog eens vrij stelling heeft op vele dingen ..
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_77351300
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 18:31 schreef Harlon het volgende:

[..]

Informeer je eens voor je weer iets kwetsends gaat roepen, om voor WIA in aanmerking te komen moet je werken of WW ontvangen op het moment dat je ziek wordt, en voor meer dan 35% arbeidsongeschikt zijn, in elk ander geval beland je, op termijn, in de bijstand.
quote:
Uit de Divosa-monitor blijkt onder andere dat vier op de tien mensen in de bijstand niet aan de slag kunnen in een betaalde baan of via gesubsidieerd werk. Door onder meer fysieke of psychische beperkingen en een hoge leeftijd blijven voorlopig ongeveer 123.000 personen langdurig aangewezen op een bijstandsuitkering om in hun levensonderhoud te voorzien.
http://www.waocafe.nl/waowia/WWB/i4331.html

En neem maar van mij aan dat dat geen pretje is, langdurig moeten rondkomen van nog geen 900 euro per maand en geen enkel uitzicht op verbetering .. en dan komen er ook nog van die leuke eikels bij met hun opmerkingen over parasieten, en korten die hap etc. Het is dat ik mensen uit principe niet slechts toe wens, maar soms.
pleased to meet you
pi_77353342
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 18:04 schreef capricia het volgende:

[..]

Jij ziet in solidariteit niets goeds?
Oh jawel. Heel veel goeds zelfs. Niets mooier dan een mens die zijn of haar naaste helpt.

Ik vind alleen dat we veel te verwend zijn. Ik zeg niet dat iedereen zich letterlijk dood moet werken, maar ik vind wel dat van iedereen verwacht mag worden dat iedereen voor zover mogelijk gewoon door blijft werken. Tot wanneer dat mogelijk is verschilt per persoon. We zouden het op z'n minst moeten aanmoedigen. Iets onder handen hebben is sowieso goed voor een mens.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 21:37:54 #263
236264 crew  capricia
pi_77354136
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:22 schreef waht het volgende:

[..]

Oh jawel. Heel veel goeds zelfs. Niets mooier dan een mens die zijn of haar naaste helpt.

Ik vind alleen dat we veel te verwend zijn. Ik zeg niet dat iedereen zich letterlijk dood moet werken, maar ik vind wel dat van iedereen verwacht mag worden dat iedereen voor zover mogelijk gewoon door blijft werken. Tot wanneer dat mogelijk is verschilt per persoon. We zouden het op z'n minst moeten aanmoedigen. Iets onder handen hebben is sowieso goed voor een mens.
Oh, dat ben ik wel met je eens, moet ik zeggen!

Ik zelf zie meer in een soort bijstand voor 65+ers, zonder soll.plicht, zonder persé je huis op te moeten eten ofzo.
Maar wel dat alles wat je extra aan inkomen hebt voor een bepaald percentage gekort wordt op die uitkering.
Zelf vind ik het idioot dan mensen zoals de koningin gewoon AOW krijgen.
Ze hoeven er niets voor te doen, behalve 65 worden. En die vanzelfsprekendheid vind ik vreemd...zeker als het op anderen verhaald wordt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77366935
quote:

[..]

Ze spreekt de taal toch niet ?

Beginnen met het wettelijk minimum te verlagen . Dus niet de lonen omhoog maar het minimum omlaag.
Ben je ook van het gedonder af dat ze allerlei belastingen niet hoeven te betalen maar wel over glasvezel en 40" LCD kunnen beschikken.

Minimum moet weer minimum worden .

Dus niet allerlei overbodige luxe die tegenwoordig tot de primaire levensnehoeften wordt gerekend zoals internet en telefoon. In de bieb kun je een half uur per dag gratis internetten. Dat is genoeg om mail te lezen en wat solliciaties te versturen.
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_77376067
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 09:51 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Dit idee heb ik ook al weleens gehad, zo kunnen mensen met een laag inkomen en laag pensioen nog met pensioen en mensen die een boven modaal pensioen hebben krijgen dan automatisch minder AOW. Dit vind ik een zeer solidaire oplossing ,want hoe je het went of keert, het pensioen/aow systeem zoals het nu is gaat onhoudbaar worden. Iedereen moet iets inleveren, de huidige werkende generatie doet dat vooral omdat ze veel minder gebruik kunnen maken van de sociale zekerheid die de babyboom generatie wel had en door middel van hogere premie's..
ik vind het wel mooi dat iedere nederlander kan rekenen op een basisinkomen als oudje.
  donderdag 28 januari 2010 @ 14:22:20 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77376260
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 09:59 schreef Winner_Taco het volgende:
Dus niet allerlei overbodige luxe die tegenwoordig tot de primaire levensnehoeften wordt gerekend zoals internet en telefoon. In de bieb kun je een half uur per dag gratis internetten. Dat is genoeg om mail te lezen en wat solliciaties te versturen.
En wat als je een schoolgaand kind hebt?? Op (middelbare) scholen wordt sowieso al verwacht dat een kind zijn/haar informatie kan opzoeken op internet, dus het gaat om wat meer dan alleen mailen en sollicitaties versturen.

Of moeten we de leerplicht maar weer verlagen van 18 naar 16 zodat kinderen van pauperouders (ongeacht de reden) vanaf hun 16de weer kunnen gaan werken?
Kunnen we ook gelijk die postpuberuitkering die studiefinanciering heet afschaffen
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_77379943
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:22 schreef Leandra het volgende:
En wat als je een schoolgaand kind hebt?? Op (middelbare) scholen wordt sowieso al verwacht dat een kind zijn/haar informatie kan opzoeken op internet, dus het gaat om wat meer dan alleen mailen en sollicitaties versturen.
En telefoon een luxe noemen, ook zoiets absurds. Je gaat met 40 graden koorts even aan de wandel om een afspraak te maken met je huisarts of zo? Of je bent niet bereikbaar als je kind op school een ongeluk heeft gehad?
quote:
Of moeten we de leerplicht maar weer verlagen van 18 naar 16 zodat kinderen van pauperouders (ongeacht de reden) vanaf hun 16de weer kunnen gaan werken?
Kunnen we ook gelijk die postpuberuitkering die studiefinanciering heet afschaffen
Het idiote is dat de 40 uur full time werkende alleenstaande ouder met een toetsingsinkomen tot 40.000 euro en twee jonge kinderen, waarvan er eentje de gehele dag moet worden opgevangen en de ander na school, duurder is dan een bijstandsuitkering. Dus als je geld wil besparen moet je eigenlijk alle alleenstaande ouders met een inkomen lager dan 40.000 euro verplichten om thuis te blijven tot hun kroost naar school gaat ..
pleased to meet you
pi_77401386
quote:

[..]

bron

Volgens mij is dat al jaren zo. Oplossing is wellicht om de bijstand minder aantrekkelijk te maken. Dat ie te hoog is in vergelijking met een betaalde baan.

Wat is jullie mening?
Beetje late tvp: ik werk 22 uur en krijg nu een tientje meer inkomen in de maand dan toen ik nog in de bijstand zat. Zodat een vriendin zei: "Jij komt voor een tientje je bed uit." (Zijzelf kwam trouwens voor minder haar bed uit.)
Ik ben vrijgezel en krijg nu pakweg EUR 920 inkomen. Is geen probleem, kost wel vrije tijd, maar ik deed toch al vrijwilligerswerk, dus dat kostte ook al tijd.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:03:56 #269
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_77402090
quote:
Op maandag 25 januari 2010 21:47 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Niet alleen fulltime, als parttime werkende ouder krijg je die kortingen ook. Het verschil met de bijstand is alleen dat je als werkende ouder ook alle gemeentelijke belastingen moet betalen, waterschapsheffing en geen bijzondere bijstand krijgt voor vervanging van bv huishoudelijke apparaten. Je extra is dan bv de eindejaarsuitkering van je werk (en dan wordt er nog geschooid op MP om die ajb in te leveren ). Het grote verschil is je eigen gevoel. Ik heb beiden gehad. Tot mijn kind 8 was, had ik bijstand. Toen ben ik (logischerwijs parttime) gaan werken. Omdat de samenleving er niet om had gevraagd of ik alleenstaande ouder wilde worden op hun kosten en ik zelf de volledige verantwoording wilde nemen voor mijn kind en mezelf en ik dat gevoel niet in de bijstand had (de rest van de maatschappij zorgt toch wel voor mij en mijn kind).
pi_77403242
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Op school hebben ze internet om dingen op te zoeken . Thuis hebben ze dat internet dus niet nodig .
Ja voor msn en hyves . Prima hoor, maar dus niet op kosten van de belastingbetaler .
O en een telefoon is idd wel makkelijk , maar dan een prepaid kaartje om bereikbaar te zijn en voor noodgevallen .

Een eenmalig bedrag van 20 euro per jaar is dus voldoende. En als je andere dingen moet/wil bellen ga je maar lekker bij de soos bellen óf haal je het maar van je boodschappen-budget af ofzo.

Hoogste tijd dat we eens stoppen in dit land met steuntrekkers belonen. Maak het ze maar flink moeilijk .
Zolang die mensen met de auto naar de voedselbank kunnen gaan ze nooit aan het werk natuurlijk .
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_77408352
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 02:22 schreef Winner_Taco het volgende:

Op school hebben ze internet om dingen op te zoeken . Thuis hebben ze dat internet dus niet nodig .
Ja voor msn en hyves . Prima hoor, maar dus niet op kosten van de belastingbetaler .
Dus je maakt je huiswerk maar op school, en als er veranderingen zijn in het rooster heb je gewoon pech gehad?
quote:
O en een telefoon is idd wel makkelijk , maar dan een prepaid kaartje om bereikbaar te zijn en voor noodgevallen.
ooh gunst, nou dank je wel hoor
quote:
Een eenmalig bedrag van 20 euro per jaar is dus voldoende. En als je andere dingen moet/wil bellen ga je maar lekker bij de soos bellen óf haal je het maar van je boodschappen-budget af ofzo.
En gefeliciteerd, het is je gelukt om die mensen sociaal helemaal te isoleren, geen internet, geen telefoon, geen geld om ergens naar toe te gaan .. en wat voor voordeel moet dat opleveren? Erg leuk ook voor de zieke mens die minder dan 35% arbeidsongeschikt is, vrijwel onbemiddelbaar op de arbeidsmarkt maar voor een uitkering op WIA-basis komt die niet in aanmerking, daar zit je dan in de bijstand na een tijdje ziektewet/WW, te verpieteren op de bank met niets te doen.
quote:
Hoogste tijd dat we eens stoppen in dit land met steuntrekkers belonen. Maak het ze maar flink moeilijk .
Zolang die mensen met de auto naar de voedselbank kunnen gaan ze nooit aan het werk natuurlijk .
Dus omdat jij een filmpie hebt gezien van 1 mevrouw die om welke reden dan ook haar auto mag blijven houden van de bijstandsverstrekker (ze was ziek, weet je nog), en een ander van een mevrouw die met een taxi kwam voorrijden (dat bleek dan later een ziekenfondstaxi te zijn, ze kwam net uit het ziekenhuis van haar behandeling) is het voor jou duidelijk .. ze krijgen teveel. Dat daar iets bijzonders aan de hand moet zijn, de voedselbank is erg streng in haar toekenningscriteria, zover denk je maar niet door ..

Maar ja, dat zijn er wel meer, die niet doordenken .. dat het iedereen kan overkomen, dat die morgen ziek wordt en voor 'maar' 34% arbeidsongeschikt, zit je na 2 jaar toch mooi in de bijstand als het je niet lukt om een werkgever te vinden.
pleased to meet you
pi_77408625
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:04 schreef moussie het volgende:
Dus je maakt je huiswerk maar op school, en als er veranderingen zijn in het rooster heb je gewoon pech gehad?
Veranderingen in het rooster zorgen er nooit voor dat een leerling van 8 tot 5 continu les heeft, dus ja, hij kan probleemloos het huiswerk waarvoor hij internet nodig heeft op school maken. In de computerzalen zitten tussen 15:00 en 17:00 altijd hooguit 5 leerlingen, de rest van de (60) computers is vrij.

Maar hier gaat het natuurlijk allemaal niet om. Wie in de bijstand bepaalde keuzes maakt kan waarschijnlijk wel een internetabo betalen. Het probleem met de bijstand is dat ie nooit hoog genoeg is, zolang veel mensen er eerst allerlei andere dingen van betalen en dan pas gaan kijken of er eigenlijk nog geld over is voor de huur, electriciteit, eten en kabel.

Datzelfde probleem zie je net zo goed bij werkenden die niet met geld om kunnen gaan, natuurlijk.
pi_77412084
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:12 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Veranderingen in het rooster zorgen er nooit voor dat een leerling van 8 tot 5 continu les heeft, dus ja, hij kan probleemloos het huiswerk waarvoor hij internet nodig heeft op school maken. In de computerzalen zitten tussen 15:00 en 17:00 altijd hooguit 5 leerlingen, de rest van de (60) computers is vrij.

Maar hier gaat het natuurlijk allemaal niet om.
Toen mijn zoon nog op school zat mocht dat niet .. te weinig leraren cq geen toezicht dus dat lokaal zat buiten lesuren gewoon op slot
quote:
Wie in de bijstand bepaalde keuzes maakt kan waarschijnlijk wel een internetabo betalen. Het probleem met de bijstand is dat ie nooit hoog genoeg is, zolang veel mensen er eerst allerlei andere dingen van betalen en dan pas gaan kijken of er eigenlijk nog geld over is voor de huur, electriciteit, eten en kabel.

Datzelfde probleem zie je net zo goed bij werkenden die niet met geld om kunnen gaan, natuurlijk.
Tja, als je uitgaat van de beslagvrije voet bij schulden, het bestaansminimum beperkt tot vaste lasten + voeding + lichamelijke hygiëne, is het inderdaad iets van 10% van je inkomen waarin je nog enigszins de vrijheid hebt waaraan je het wil besteden, op maandbasis is dat voor een alleenstaande ¤ 91 min de vakantietoeslag van ong. 40 euro, die wordt immers maandelijks ingehouden maar telt wel mee bij de berekening van de beslagvrije voet.

Maar het probleem is complexer dan onverantwoord gedrag (en on a sidenote, niet alle schulden ontstaan uit onverantwoord gedrag), zo blijkt dat sociale diensten mensen met schulden vaak meer laten aflossen dan die beslagvrije voet, waardoor je dus voor de onmogelijke keuze komt te staan van wel of geen eten op de plank
http://85.17.160.126/Smartsite.shtml?id=54152
pleased to meet you
pi_77412854
Als er echt werk voor iedereen was, zoals sommigen opperen, hadden ze de sociale zekerheid allang afgeschaft.

Bij het bedrag van de Bijstand is ook rekening gehouden met bepaalde onvoorziene uitgaven, hogere medische kosten (zoals contactlenzen), kostenposten die niet zo vaak terugkeren (zoals een paspoort) en de keuzevrijheid van het individu. Daardoor is de WWB-norm hoger dan het bedrag dat je nodig hebt om enkel te overleven.
pi_77414228
Maar wat dan? Als de bijstand net voldoende is, zoals jullie zeggen, hoe moet werken dan aangemoedigd worden? De vaste lasten in NL verlagen, zodat de uitkeringen ook omlaag kunnen? De minimumlonen omhoog, zodat het verschil tussen bijstand en werken groter wordt?
Ja, ik generaliseer.
pi_77421664
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 13:31 schreef Northside het volgende:
Maar wat dan? Als de bijstand net voldoende is, zoals jullie zeggen, hoe moet werken dan aangemoedigd worden? De vaste lasten in NL verlagen, zodat de uitkeringen ook omlaag kunnen? De minimumlonen omhoog, zodat het verschil tussen bijstand en werken groter wordt?
Het verschil tussen bijstand en werken is al heel groot voor een alleenstaande, naar het minimumloon is het al iets van 400 euro per maand .. de verschillen zijn kleiner voor een alleenstaande- of gezin met kind(eren), je wil immers achterstand bij opgroeiende kinderen zo veel mogelijk beperken, maar ze zijn toch echt nog steeds groot genoeg om te zorgen dat je van een uitkering maar net rond kan komen.

Kijk ik begrijp het best als mensen zich rot ergeren aan de 'parasieten', mensen die er misbruik van maken, maar dat is een beperkt percentage van het geheel. Ik denk dat diegenen die zich er het meest aan ergeren de bijstandsgerechtigden zelf zijn, zeker die 4 op de 10 die door ziekte en/of leeftijd vrijwel onbemiddelbaar zijn. Je wil wel werken maar niemand die je wil hebben, en daarbovenop wordt je ook nog eens voor parasiet uitgemaakt, je doet het maar met minder want je hebt nog internet of zo.
45+ en een arbeidshandicap waardoor je vrijwel onbemiddelbaar wordt? So what, je huppelt maar naar de bieb. Daarvoor heb je dus dik 30 jaar gewerkt, om voor parasiet uitgemaakt te worden omdat je het pech had om ziek te worden.

Ik stel de vraag maar niet wat die mensen dan moeten doen, van de brug afspringen of zo, ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor het antwoord
pleased to meet you
pi_77424378
als het probleem de profiteurs is, zorg dan dat dat niet meer kan.

dan kun je mensen die het echt nodig hebben, gewoon een leefbaar inkomen geven. en dan hoeven werkenden niet jaloers tezijn, want bijstand betekend dan gewoon dat je echt wel een kutleven hebt, omdat je niet mee kan doen in de maatschappij.
pi_77430440
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 17:48 schreef okiokinl het volgende:
als het probleem de profiteurs is, zorg dan dat dat niet meer kan.

dan kun je mensen die het echt nodig hebben, gewoon een leefbaar inkomen geven. en dan hoeven werkenden niet jaloers tezijn, want bijstand betekend dan gewoon dat je echt wel een kutleven hebt, omdat je niet mee kan doen in de maatschappij.
Je gaat nu uit van het feit dat er wel een baantje is voor iedereen die kan werken? Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat er gewoon te weinig werk is voor iedereen?

In cijfers .. in november 2009 waren er 313.600 bijstandsgerechtigden en 258.600 WW'ers, totaal 572.200 mensen dus, tegenover 128.000 openstaande vacatures .. en dan wordt de werkzoekende met werkende partner die na de WW nergens recht op heeft nog niet eens meegerekend. Niet alle vacatures worden geregistreerd, da's waar, maar zelfs al is een dubbel groot aantal niet geregistreerd, dan nog zijn er teveel mensen en te weinig banen. Je tovert niet eventjes 200.000 banen uit je hoge hoed. Als dat zou kunnen zouden we geen werkloosheid hebben.

Profiteurs zijn mensen die erbij klussen, mensen die samenwonen en een van de woningen onderverhuren, mensen die een inkomen hebben naast de bijstand dus. Mensen die 'slim' rondkomen van de bijstand zijn dat mi niet. Al die potjes voor de mensen met de smalle beurs zijn er niet voor niets, het is allemaal bij elkaar net genoeg om niet in de problemen te raken, financieel of psychisch, als je er op een 'gezonde' manier mee om gaat.

En tja, je kan dan vrijwel alles uitbetalen 'in natura', een soort Amerikaans systeem, maar dan met beveiligde en persoonsgebonden foodstamps om bedrog/verkoop uit te sluiten, en vaste lasten die direct betaald worden, en daar bovenop dan een zakcentje, maar of dat nou goedkoper is? Over wat zoiets zou doen met je gevoel van eigenwaarde, daar wil ik liever niet over doordenken .. . Of nog beter, wat zou je zeggen van vaste pakketten met gezond voedsel, gewoon rantsoenen met wat je nodig hebt, af te halen bij de distributiecentra op vertoon van je (nog niet geïmplanteerde) sociale chipknip. Zo zorg je ook meteen dat deze groep mensen in de categorie 'lagere premie' in de zorgverzekering blijft, je kan bewijzen dat ze gezond voedsel hebben 'gekocht' en voor de rest is er niet genoeg geld

Maar hoe wil je voorkomen dat mensen er zwart bij klussen? 24/7 cameratoezicht of zo? Als je je buurman hebt geholpen met onkruid wieden wordt je ineens gekort op je zakgeld, want je hebt vast iets verdiend .. of moet je het weken van tevoren aanvragen, zonder goedkeuring geen hulp aan derden?
Maw, het is onmogelijk om zoiets 100% te regelen, af te schermen. Maar is dat niet met alles zo, je hebt gewoon een bepaald percentage mensen in iedere groep die profiteert, van de mazen in de wet ed?

Zo hadden we een paar dagen geleden dit nieuwtje
quote:
Opsporingsdienst FIOD heeft woensdag in Amsterdam–Oost een 45–jarige vrouw aangehouden op verdenking van belastingfraude en witwassen. Dat heeft het functioneel parket van het Openbaar Ministerie (OM) gemeld.

De vrouw zou van 2003 tot en met 2009 hebben opgetreden als belastingadviseur zonder aangesloten te zijn bij een belastingadviesbureau en zonder registratie bij de Kamer van Koophandel. Op honderden belastingaangiften werden volgens het OM door haar toedoen onjuiste gegevens aan de Belastingdienst opgegeven.

Dat leidde tot ten onrechte verstrekte voorlopige teruggaven. De verdachte ontving daarvoor een vergoeding. Het OM schat de schade op „zeker" enkele tonnen. De betrokken belastingplichtigen kunnen van de Belastingdienst een terugvordering verwachten.
http://www.refdag.nl/arti(...)belastingfraude.html

Ik ga naar aanleiding hiervan, of van de verhaaltjes van Borsato, toch ook niet denken dat het gros van de belastingbetalers fraudeert? De meesten houden zich netjes aan de regels, ook al zou het bestaan een stuk leuker zijn als je dat niet zou doen.
pleased to meet you
pi_77435110
als je je baan kwijtraakt, kom je in de ww toch, niet in de bijstand. ja, uiteindelijk wel misschien. maar die zetten je dan gewoon aan de productie band hier.

trouwens, ik heb helemaal geen klachten over bijstand trekkers, ik bood alleen een praktische oplossing. iedereen die klaagt hier, doet dat voornamelijk over profiteurs. en denkt dat je door uitkereingen te verlagen, die profiteurs gaat afschrikken. onzin natuurlijk, daar pak je het meest de rest mee.

je kunt fraude zoveel mogelijk terugdringen. volgens mij gebeurt dat nu al heel behoorlijk, ik zie weinig in nog strenger, meer controle etc.

mensen moeten gewoon eens uit hun hoofd zetten dat bijstand trekkers profiteurs zijn.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 23:22:25 #280
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_77435475
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 23:12 schreef okiokinl het volgende:

mensen moeten gewoon eens uit hun hoofd zetten dat bijstand trekkers profiteurs zijn.
ik zie juist meer in strenger onderzoek. er zijn zoveel mensen die nog gewoon wel kunnen werken, maar heel erg zielig doen en profiteren van ons vangnet. en wat is wel kunnen werken? levert het meer op dan de bijstand?

dus pleit ik al jaren voor werken én bijstand. gewoon wit.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 30 januari 2010 @ 00:32:25 #281
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77437848
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 23:12 schreef okiokinl het volgende:
als je je baan kwijtraakt, kom je in de ww toch, niet in de bijstand. ja, uiteindelijk wel misschien. maar die zetten je dan gewoon aan de productie band hier.

trouwens, ik heb helemaal geen klachten over bijstand trekkers, ik bood alleen een praktische oplossing. iedereen die klaagt hier, doet dat voornamelijk over profiteurs. en denkt dat je door uitkereingen te verlagen, die profiteurs gaat afschrikken. onzin natuurlijk, daar pak je het meest de rest mee.

je kunt fraude zoveel mogelijk terugdringen. volgens mij gebeurt dat nu al heel behoorlijk, ik zie weinig in nog strenger, meer controle etc.

Precies die profiteurs zijn waarschijnlijk ook de mensen die toch wel dik zwart bijklussen, die redden het wel ook met lagere uitkeringen. De brave uitkeringstrekker, of bijstandsgerechtigde klinkt in dat geval een stuk netter, heeft daar veel meer last van.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  zaterdag 30 januari 2010 @ 00:34:02 #282
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_77437887
quote:

[..]

bron

Wat is jullie mening?
Ik denk dat ze lonen eens wat hoger moeten maken want bijstand is al minimaal.
Snollebolt
  zaterdag 30 januari 2010 @ 00:43:17 #283
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_77438149
Bijstand, als je daar in terecht komt is de vicieuze cirkel een feit. Daar kom je toch zelden beter uit?

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_77440053
Ik zie hier heel veel stuurlui aan wal.

Als je de bijstand beter vindt dan een baan, zorg dan dat je in de bijstand komt. In plaats van hier te mekkeren.
En als je een baan beter vindt dan de bijstand, prijs je dan gelukkig. In plaats van hier te mekkeren.

De enigen die hier recht van spreken hebben zijn degenen die graag een baan zouden hebben, maar tot bijstand veroordeeld zijn. Om wat voor reden dan ook.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_77440083
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:04 schreef moussie het volgende:

[..]

[..]

ooh gunst, nou dank je wel hoor
[..]

En gefeliciteerd, het is je gelukt om die mensen sociaal helemaal te isoleren, geen internet, geen telefoon, geen geld om ergens naar toe te gaan .. en wat voor voordeel moet dat opleveren? Erg leuk ook voor de zieke mens die minder dan 35% arbeidsongeschikt is, vrijwel onbemiddelbaar op de arbeidsmarkt maar voor een uitkering op WIA-basis komt die niet in aanmerking, daar zit je dan in de bijstand na een tijdje ziektewet/WW, te verpieteren op de bank met niets te doen.
[..]

Dus omdat jij een filmpie hebt gezien van 1 mevrouw die om welke reden dan ook haar auto mag blijven houden van de bijstandsverstrekker (ze was ziek, weet je nog), en een ander van een mevrouw die met een taxi kwam voorrijden (dat bleek dan later een ziekenfondstaxi te zijn, ze kwam net uit het ziekenhuis van haar behandeling) is het voor jou duidelijk .. ze krijgen teveel. Dat daar iets bijzonders aan de hand moet zijn, de voedselbank is erg streng in haar toekenningscriteria, zover denk je maar niet door ..

Maar ja, dat zijn er wel meer, die niet doordenken .. dat het iedereen kan overkomen, dat die morgen ziek wordt en voor 'maar' 34% arbeidsongeschikt, zit je na 2 jaar toch mooi in de bijstand als het je niet lukt om een werkgever te vinden.
Om te beginnen ben ik een voorstander van het verhogen van uitkeringsggerechtigen die écht een medisch probleem hebben waardoor ze niet of minder kunnen werken .

En voor huiswerk hebben kids helemaal geen internet nodig komop zeg . Ja om boekverslagen te downloaden zodat ze ze zelf niet hoeven schrijven
Maar eerlijk is eerlijk . Mocht blijken dat het écht van cruciaal belang is voor het al dan niet slagen van een opleiding dan KAN er een uitzondering gemaakt worden . Maar let wel: Eerst zelf een aanvraag doen en er niet langer vanuit gaan dat elke steuntrekker daadwerkelijk een internetverbinding nodig heeft alsof het een primaire levensbehoefte is.

En die vrouw die ik bedoelde had straatvrees Ze had wel een computer en een auto maar moest toch naar de voedselbank. Ze rookte ook nog eens 2 pakjes per dag . Kan het filmpje van de betreffende kansloze niet meer vinden maar zulk soort mensen die louter passief parasiteren moeten aangepakt worden.

Hoeft overigens niet louter negatief te zijn maar biedt mensen ook kansen .
Zoals het initiatief nu in Rotterdam waar iedereen met een bijstandsuitkering een baan aangeboden krijgt 'die past bij zijn kwaliteiten'.
Dat kan ook vrijwilligerswerk of een leerwerktraject zijn. Wie weigert, verliest zijn uitkering.
pi_77440232
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 02:06 schreef Winner_Taco het volgende:
En die vrouw die ik bedoelde had straatvrees Ze had wel een computer en een auto maar moest toch naar de voedselbank. Ze rookte ook nog eens 2 pakjes per dag . Kan het filmpje van de betreffende kansloze niet meer vinden maar zulk soort mensen die louter passief parasiteren moeten aangepakt worden.

Hoeft overigens niet louter negatief te zijn maar biedt mensen ook kansen .
Zoals het initiatief nu in Rotterdam waar iedereen met een bijstandsuitkering een baan aangeboden krijgt 'die past bij zijn kwaliteiten'.
Dat kan ook vrijwilligerswerk of een leerwerktraject zijn. Wie weigert, verliest zijn uitkering.
Vetten van mij.
Hoe past die kwalificatie bij de voorwaarde?

Je eigen veronderstelling dat die mensen louter parasiteren, ondermijnt al de aanbieding van een baan die past bij zijn kwaliteiten.
pi_77440308
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 02:18 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vetten van mij.
Hoe past die kwalificatie bij de voorwaarde?

Je eigen veronderstelling dat die mensen louter parasiteren, ondermijnt al de aanbieding van een baan die past bij zijn kwaliteiten.
Dat hele parasiteren stuk ging over de betreffende dame die (ook hier) regelmatig voorbij is gekomen en dus NIET over bijstandsgerechtigden an sig
pi_77440645
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:47 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik weet niet precies hoe hoog, maar recht op bijstand betekend vaak ook recht op aanvullende zooi waar je, als je werkt, geen recht op heb.

Netto minimum loon = 1.407,60 1186,85
Netto bijstand voor alleenstaande ouder = 863,86 per maand (70% van het minimumloon)
[..]

Excl. Zorgtoeslag, Huurtoeslag, en alle andere lokale subsidies en kortingen. Reken maar uit...
Voor de alleenstaande ouder met dat minimumloon gelden dezelfde potjes hoor
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_77440808
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 02:52 schreef paddy het volgende:

[..]

Voor de alleenstaande ouder met dat minimumloon gelden dezelfde potjes hoor
Je moet om in aamerking te komen toch onder de 16k bruto ofzo blijven?
Met het minimumloon kom je daar vaak net boven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')