bronquote:Bijstand beter dan baan
DRACHTEN - De prikkel om vanuit de bijstand aan het werk te gaan is voor een groep alleenstaande ouders in Drachten niet meer zo groot, omdat ze er dan financieel op achteruit gaan.
De ouders deden mee aan een project van de gemeente, werken nu 32 uur per week en ontvangen het minimumloon, maar ontvangen minder geld dan toen ze nog in de bijstand zaten, meldt de Leeuwarder Courant.
De gemeente Smallingerland vindt dat de Tweede Kamer moet ingrijpen.
Als je ´t een beetje goed regelt kun je nog tig honderd euro binnenslepen aan subsidies, ontheffingen en wat niet al.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:43 schreef nozem het volgende:
Bijstand is toch iets van 600 euro per maand? Hoe kan dat nu meer zijn dan minimumloon?
zullen wel veel extra's bijkomen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:43 schreef nozem het volgende:
Bijstand is toch iets van 600 euro per maand? Hoe kan dat nu meer zijn dan minimumloon?
Ik denk dat ze het werken (het hebben van een baan) aantrekkelijker moeten maken, door de lonen omhoog te gooien..quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:41 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Volgens mij is dat al jaren zo. Oplossing is wellicht om de bijstand minder aantrekkelijk te maken. Dat ie te hoog is in vergelijking met een betaalde baan.
Wat is jullie mening?
Oke, maar dan nog iets. Als je in de bijstand zit ben je toch verplicht al het werk aan te nemen dat je aangeboden krijgt, anders word je toch gekort op je uitkering?quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:44 schreef superworm het volgende:
[..]
Als je ´t een beetje goed regelt kun je nog tig honderd euro binnenslepen aan subsidies, ontheffingen en wat niet al.
Ik weet niet precies hoe hoog, maar recht op bijstand betekend vaak ook recht op aanvullende zooi waar je, als je werkt, geen recht op heb.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:43 schreef nozem het volgende:
Excl. Zorgtoeslag, Huurtoeslag, en alle andere lokale subsidies en kortingen. Reken maar uit...quote:Een alleenstaande ouder van 27 jaar en ouder met een of meer kinderen jonger dan 18 jaar, die recht heeft op een volledige bijstandsuitkering, krijgt een netto-uitkering van ¤ 863,86 per maand (70% van het minimumloon) en een vakantietoeslag van ¤ 45,47 per maand (bedragen gelden per 1 januari 2010).
Als u uw (woon)kosten niet met iemand anders deelt, krijgt u een toeslag van maximaal ¤ 246,82 per maand (20% van het minimumloon) en daarbij een vakantietoeslag van ¤ 12,99 (bedragen per 1 januari 2010). Het vakantiegeld ontvangt u één maal per jaar, in juni.
Das duur...quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:48 schreef SpecialK het volgende:
Lijkt me dat als je minder binnen trekt dan een uitkering de overheid je best mag compenseren. Gewoon bijvullen tot het 10% meer is dan als je niet zou werken.
Dan gaan mensen vanzelf wel weer aan de slag.
waarom niet de bijstand verlagen?quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:48 schreef SpecialK het volgende:
Lijkt me dat als je minder binnen trekt dan een uitkering de overheid je best mag compenseren. Gewoon bijvullen tot het 10% meer is dan als je niet zou werken.
Dan gaan mensen vanzelf wel weer aan de slag.
Volgens mij is de zorgtoeslag het maximale, een bedrag van 65 euro. Als de premie 100 euro is betaalt men dus 35 euro. Als je een betaalde baan hebt betaal je de volle mep.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:47 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Excl. Zorgtoeslag, Huurtoeslag, en alle andere lokale subsidies en kortingen. Reken maar uit...
De bijstand is niet aantrekkelijk, maar je hebt wel het geluk dat je jouw eigen kinderen kunt opvoeden (ipv voor kinderopvang moet betalen).quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:41 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Volgens mij is dat al jaren zo. Oplossing is wellicht om de bijstand minder aantrekkelijk te maken. Dat ie te hoog is in vergelijking met een betaalde baan.
Wat is jullie mening?
Omdat mensen dan onder het bestaansminimum gaan uitkomen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:51 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
waarom niet de bijstand verlagen?
Als je minimumloon verdient krijg je ook zorgtoeslag, dus de berekening wordt wat ingewikkelder.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:54 schreef Mylene het volgende:
Volgens mij is de zorgtoeslag het maximale, een bedrag van 65 euro. Als de premie 100 euro is betaalt men dus 35 euro. Als je een betaalde baan hebt betaal je de volle mep.
Dat doe je ook wel als je met zo'n botte bijl gaat hakken.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:59 schreef controlaltdelete het volgende:
deze mensen elk werk laten accepteren, al is het plee's schoonmaken of hamburgers bakken bij de Mac. Doen ze dit niet onmiddelijk de uitkering stopzetten. Ik heb geen zin om voor dit soort mensen op te draaien.
Maar aan mensen zelf (en hun verwachtingen) kan het niet liggen!quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:00 schreef KlappernootatWork het volgende:
de fout ligt bij beide partijen. De werkgevers die steeds minder aan lonen besteden en absurd veel verlangt voor wat eigenlijk een hongerloontje is en de regering die iedereen die zonder werk komt te zitten klakkeloos en zonder controle van alles toestoppen. veel uitkeringen (en daar zitten ook veel bij met mensen met hoge inkomens) worden onterecht verstrekt.
Laten ze eerst maar eens het hypotheek aftreksysteem naar draagkracht afstemmen.. En bedrijven niet te veel belastingvoordeeltjes toestoppen..
Als ik het goed heb zijn dit al van plan in Rotterdam.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:00 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat doe je ook wel als je met zo'n botte bijl gaat hakken.Dan komt het met een driedubbele backwards pownage terug in je ziektekosten, autoverzekering en belastingen!
|Bijstand moet een laatste redmiddel zijn. Een tijdje geleden hebben ze de WW premie afgeschaft. mijns inziens veel te voorbarig, want het heeft niet geresulteerd in meer banenaanbod.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:01 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Maar aan mensen zelf (en hun verwachtingen) kan het niet liggen!
Wanneer je huur 445 zou zijn, zou je misschien wel voor 200 euro huurtoeslag in aanmerking gekomen zijn, en dan ook nog eens de al door mylene genoemde zorgtoeslag van 65 euro erbij. Dan heb je opeens 265 euro per maand over om te eten.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:01 schreef vosss het volgende:
Ik kan het me haast niet voorstellen.
Een paar jaar geleden heb ik noodgedwongen een paar maanden in de bijstand gezeten. Ik kreeg 840 euro.
Daar kon ik niet van rondkomen. Verre van zelfs.
Hypotheek is 445 netto, essent is 100, ziektekosten 100, VvE 105
Ja, leuk. Onszelf internationaal uit de markt prijzen. Laten we gewoon de uitkeringen halveren voor het werkschuwe tuig. Probleem hierbij is dat het veel werk kost om het tuig van de echt hulpbehoevenden te scheiden.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:45 schreef Tism het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het werken (het hebben van een baan) aantrekkelijker moeten maken, door de lonen omhoog te gooien..
een buurvrouw kreeg dit ook, maar na een jaar kreeg ze een briefje thuis dat ze dat geld allemaal weer moet terugbetalen. Op de website van de belastingdienst krijg je een mislijdende en rooskleurige prognose die zelden of nooit klopt. en er komt nog bij dat onze "vrienden" van de VVD indertijd het verzameld inkomen niveau omhoog heeft gegooid..quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je huur 445 zou zijn, zou je misschien wel voor 200 euro huurtoeslag in aanmerking gekomen zijn, en dan ook nog eens de al door mylene genoemde zorgtoeslag van 65 euro erbij. Dan heb je opeens 265 euro per maand over om te eten.
jij bent ook werkschuw, want je zit te internetten..quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:09 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ja, leuk. Onszelf internationaal uit de markt prijzen. Laten we gewoon de uitkeringen halveren voor het werkschuwe tuig. Probleem hierbij is dat het veel werk kost om het tuig van de echt hulpbehoevenden te scheiden.
Nou, ik heb dan geen bijstand maar een Wa-jong en dat is 898 euro per maand. Als dat je vaste inkomen is dan zou je al goedkoper moeten gaan wonen (ik kan uberhaupt helemaal geen hypotheek krijgen of een levensverzekering) en dat kan al gauw 50 euro per maand schelen. Voor de ziektekosten kan je ook de helft rekenen want daar krijg je zorgtoeslag voor. Dus dan bespaar je al 100 euro.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:01 schreef vosss het volgende:
Ik kan het me haast niet voorstellen.
Een paar jaar geleden heb ik noodgedwongen een paar maanden in de bijstand gezeten. Ik kreeg 840 euro.
Daar kon ik niet van rondkomen. Verre van zelfs.
Hypotheek is 445 netto, essent is 100, ziektekosten 100, VvE 105
En dan heb je dus nog maar 90 euro over en daar moest ik dus nog van eten (wat eigenlijk al niet kan) en dan heb ik het nog niet over zaken als TV, telefoon, internet, inboedel/brandverzekering etc etc
En een auto was al helemaal out of the question.
Ik vraag me serieus af hoe mensen daar van rond komen.
Ik moet iets uitzoeken op internet, extra schermpjequote:Op donderdag 21 januari 2010 13:11 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
jij bent ook werkschuw, want je zit te internetten..![]()
Ik vind het al heel wat dat je nog voor een bijstand in aanmerking kwam. Ik was in de veronderstelling dat je eerst helemaal moet interen op je vermogen en je huis gewoon zou moeten verkopen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:08 schreef vosss het volgende:
Ja maar het was geen huur en volgens mij kreeg ik er toeslag bij omdat ik een hypotheek had en daardoor kwam ik op die 840 euro uit. Volgens mij had ik een stuk minder gekregen als ik gehuurd had gezeten
Vies zijn jullie rechtsjes ook. Eerst gaan jullie mensen dwingen om te werken en vaak nog onder het minimumloon, en dan gaan jullie klagen 'de bijstand is veels te hoog'. Zo smerig. Terwijl de liberalen zelf jarenlang het minimumloon hebben bevroreren, de CAO-minimumschalen omlaag zijn gebracht en nu zelfs vele mensen onder het minimumloon gedwongen moeten werken.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:41 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Wat is jullie mening?
Bestaansminimum?quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat mensen dan onder het bestaansminimum gaan uitkomen.![]()
De zogenoemde armoedeval bestaat al jaren de enigste partij die het hier vaak over heeft is hoe jammer jullie dat ook zullen vinden de SP, en van onze rechtse partijen horen we helemaal niets hier over. Die denken als we het verzwijgen bestaat het niet, laten we het maar over andere dingen hebben, waar het gepeupel zogenaamd wel op zit te wachten.
Onder minimumloon?quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:15 schreef Klopkoek het volgende:
Vies zijn jullie rechtsjes ook. Eerst gaan jullie mensen dwingen om te werken en vaak nog onder het minimumloon, en dan gaan jullie klagen 'de bijstand is veels te hoog'. Zo smerig. Terwijl de liberalen zelf jarenlang het minimumloon hebben bevroreren, de CAO-minimumschalen omlaag zijn gebracht en nu zelfs vele mensen onder het minimumloon gedwongen moeten werken.
Stel nou dat jij 21 jaar op je kont zat op een vette bureaustoel met dito salaris. Plotseling raak je je baan kwijt buiten je schuld om en dan wil jij beweren dat je op die leeftijd na zoveel jaren werk zonder slag of stoot bij de Mac gaat werken voor het minimumloon. Right.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:59 schreef controlaltdelete het volgende:
deze mensen elk werk laten accepteren, al is het plee's schoonmaken of hamburgers bakken bij de Mac. Doen ze dit niet onmiddelijk de uitkering stopzetten. Ik heb geen zin om voor dit soort mensen op te draaien.
Wat eet je dan? Ik weet dat er vervangende pilletjes en voedsel is (speciaal voor vegetariërs) maar die zijn niet persé goedkoper als vlees.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:12 schreef Autidude het volgende:
[..]
Nou, ik heb dan geen bijstand maar een Wa-jong en dat is 898 euro per maand. Als dat je vaste inkomen is dan zou je al goedkoper moeten gaan wonen (ik kan uberhaupt helemaal geen hypotheek krijgen of een levensverzekering) en dat kan al gauw 50 euro per maand schelen. Voor de ziektekosten kan je ook de helft rekenen want daar krijg je zorgtoeslag voor. Dus dan bespaar je al 100 euro.
Voor 90 euro eten kan makkelijk. Weinig vlees eten, dat is gewoon te duur. En veel brood, ik koop een brood voor 50 cent, en 5 kilo aardappelen voor 1,50. Inboedel/brandverzekering is te duur en moet je maar
de gok op nemen dat er nooit wat gaat gebeuren.
En zo kan je best wel geld overhouden om een beetje te sparen voor als de koelkast of wasmachine kapot gaat of voor als je schoenen versleten zijn.
Maar een auto, of vakantie of stappen of leuk kleding kunnen kopen en dat soort dingen dat gaat inderdaad eigenlijk niet. Maar ik ben heel blij dat ik wel internet kan hebben, dat is dan mijn hobby en daar kan ik mij prima mee vermaken.
Ik had een negatief vermogen van 12k euro op dat moment, zonder mn hypotheek meegerekend.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vind het al heel wat dat je nog voor een bijstand in aanmerking kwam. Ik was in de veronderstelling dat je eerst helemaal moet interen op je vermogen en je huis gewoon zou moeten verkopen.
Ja. Workfirst trajecten zijn onder het minimumloon, WSW'ers mogen onder het minimumloon werken tegenwoordig, werkgevers die een 'leerwerktraject' (wat dat dan ook is) aanbieden mogen je onder het minimumloon laten werken en binnenkort zullen ook wajongers onder de 27 onder het minimumloon moeten gaan werken.quote:
Zeker het is waarschijnlijk te moelijk voor te stellen dat er ook genoeg mensen een bijstandsuitkering hebben die er niet zwart bij klussen en daardoor idd geen nikes of vakanties kunnen betalen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:16 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Bestaansminimum?
Niet de nieuwste nikes en ver op vakantie bedoel je
Als jij 21 jaar gewerkt hebt tegen een vet salaris zul je vast wat gespaard hebben en kom je zowieso niet in aanmerking voor de bijstand.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:16 schreef Apuleius het volgende:
[..]
Stel nou dat jij 21 jaar op je kont zat op een vette bureaustoel met dito salaris. Plotseling raak je je baan kwijt buiten je schuld om en dan wil jij beweren dat je op die leeftijd na zoveel jaren werk zonder slag of stoot bij de Mac gaat werken voor het minimumloon. Right.Ik noem maar een dwarsstraat hoor.
Met behoud van (aanvullende) uitkeringen toch?quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:18 schreef Klopkoek het volgende:
Ja. Workfirst trajecten zijn onder het minimumloon, WSW'ers mogen onder het minimumloon werken tegenwoordig, werkgevers die een 'leerwerktraject' (wat dat dan ook is) aanbieden mogen je onder het minimumloon laten werken en binnenkort zullen ook wajongers onder de 27 onder het minimumloon moeten gaan werken.
Bij mij moest er iedere maand 300 euro bij.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:15 schreef Lastpost het volgende:
Ik ben het wel enigszins met Vosss eens, zelf ook enkele maanden in moeten vertoeven en wij kwamen er ook niet van rond hoor, sterker nog ik kon iedere maand zo'n 200 euro bijleggen om alles te kunnen betalen.
Ja, dus het is ook nog heel goedkoop voor de werkgever. Helaas moet het ook zo wel want als dat niet gebeurt dan dumpen ze die lui gewoon en nemen ze nieuwe onderbetaalde krachten aan. Sommige workfirst trajecten zijn nl. gelimiteerd tot een jaar. Tot een jaar krijg je bijstand en werk je bij een baas. Na dat jaar kan de werkgever beslissen je een contract aan te bieden. Doet hij meestal niet want hij neemt graag een andere workfirstklant die hij weer na een jaar kan dumpen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:20 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Met behoud van (aanvullende) uitkeringen toch?
Zie het als een stage... Die zijn ook on(der)betaald.
Nou, ik heb niet echt een vervanging ofzo. Maar ik heb wel Multivitamine van Kruidvat, maar dat gebruik ik niet elke dag. Maar ik eet gewoon heel veel brood, dan neem ik de goedkooptste.. dat is een beetje droog, maar dan doe ik het altijd in de broodrooster en dan wordt het superlekker.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat eet je dan? Ik weet dat er vervangende pilletjes en voedsel is (speciaal voor vegetariërs) maar die zijn niet persé goedkoper als vlees.
Ik heb een tijd (2 jaar) voor minimum(jeugd)loon gewerkt. Het was geen vetpot, maar zeker wel te doen. Buiten huur- en zorgtoeslag kreeg ik inderdaad geen extra's. (Ook niet om gevraagd en niet nodig gehad, maar soms krijg je wel eens een: 'En ik dan!?!' gevoel bij sommige berichten.)quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:23 schreef Mylene het volgende:
Mensen met een minimumloon, hoe doen die dat dan? Die krijgen toch ook niet al die subsidies?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |