abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77092687
quote:
Bijstand beter dan baan
DRACHTEN - De prikkel om vanuit de bijstand aan het werk te gaan is voor een groep alleenstaande ouders in Drachten niet meer zo groot, omdat ze er dan financieel op achteruit gaan.

De ouders deden mee aan een project van de gemeente, werken nu 32 uur per week en ontvangen het minimumloon, maar ontvangen minder geld dan toen ze nog in de bijstand zaten, meldt de Leeuwarder Courant.

De gemeente Smallingerland vindt dat de Tweede Kamer moet ingrijpen.
bron

Volgens mij is dat al jaren zo. Oplossing is wellicht om de bijstand minder aantrekkelijk te maken. Dat ie te hoog is in vergelijking met een betaalde baan.

Wat is jullie mening?
pi_77092769
Bijstand is toch iets van 600 euro per maand? Hoe kan dat nu meer zijn dan minimumloon?
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  Redactie Frontpage donderdag 21 januari 2010 @ 12:44:25 #3
145738 superworm
is erbij
pi_77092816
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:43 schreef nozem het volgende:
Bijstand is toch iets van 600 euro per maand? Hoe kan dat nu meer zijn dan minimumloon?
Als je ´t een beetje goed regelt kun je nog tig honderd euro binnenslepen aan subsidies, ontheffingen en wat niet al.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77092827
quote:
zullen wel veel extra's bijkomen.
heeft een tijd geleden hier ook al gestaan, overal is een potje voor
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:45:09 #5
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_77092841
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:41 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron

Volgens mij is dat al jaren zo. Oplossing is wellicht om de bijstand minder aantrekkelijk te maken. Dat ie te hoog is in vergelijking met een betaalde baan.

Wat is jullie mening?
Ik denk dat ze het werken (het hebben van een baan) aantrekkelijker moeten maken, door de lonen omhoog te gooien..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_77092903
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:44 schreef superworm het volgende:

[..]

Als je ´t een beetje goed regelt kun je nog tig honderd euro binnenslepen aan subsidies, ontheffingen en wat niet al.
Oke, maar dan nog iets. Als je in de bijstand zit ben je toch verplicht al het werk aan te nemen dat je aangeboden krijgt, anders word je toch gekort op je uitkering?
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:47:22 #7
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_77092940
quote:
Ik weet niet precies hoe hoog, maar recht op bijstand betekend vaak ook recht op aanvullende zooi waar je, als je werkt, geen recht op heb.

Netto minimum loon = 1.407,60 1186,85
Netto bijstand voor alleenstaande ouder = 863,86 per maand (70% van het minimumloon)
quote:
Een alleenstaande ouder van 27 jaar en ouder met een of meer kinderen jonger dan 18 jaar, die recht heeft op een volledige bijstandsuitkering, krijgt een netto-uitkering van ¤ 863,86 per maand (70% van het minimumloon) en een vakantietoeslag van ¤ 45,47 per maand (bedragen gelden per 1 januari 2010).

Als u uw (woon)kosten niet met iemand anders deelt, krijgt u een toeslag van maximaal ¤ 246,82 per maand (20% van het minimumloon) en daarbij een vakantietoeslag van ¤ 12,99 (bedragen per 1 januari 2010). Het vakantiegeld ontvangt u één maal per jaar, in juni.
Excl. Zorgtoeslag, Huurtoeslag, en alle andere lokale subsidies en kortingen. Reken maar uit...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_77092951
Hoezo prikkel? Je moet mensen toch gewoon verplichten te gaan solliciteren als ze in de bijstand zitten?
En als er geen werk is, zet ze dan op een werkplaats van de gemeente zelf.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:48:59 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_77092998
Lijkt me dat als je minder binnen trekt dan een uitkering de overheid je best mag compenseren. Gewoon bijvullen tot het 10% meer is dan als je niet zou werken.

Dan gaan mensen vanzelf wel weer aan de slag.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:50:08 #10
116015 SicSicSics
pi_77093036
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:48 schreef SpecialK het volgende:
Lijkt me dat als je minder binnen trekt dan een uitkering de overheid je best mag compenseren. Gewoon bijvullen tot het 10% meer is dan als je niet zou werken.

Das duur...

Waarom niet andersom?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_77093090
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:48 schreef SpecialK het volgende:

waarom niet de bijstand verlagen?
pi_77093197
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:47 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Excl. Zorgtoeslag, Huurtoeslag, en alle andere lokale subsidies en kortingen. Reken maar uit...
Volgens mij is de zorgtoeslag het maximale, een bedrag van 65 euro. Als de premie 100 euro is betaalt men dus 35 euro. Als je een betaalde baan hebt betaal je de volle mep.
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:54:55 #13
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_77093227
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:41 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron

Wat is jullie mening?
De bijstand is niet aantrekkelijk, maar je hebt wel het geluk dat je jouw eigen kinderen kunt opvoeden (ipv voor kinderopvang moet betalen).

Sowieso ontsporen er betrekkelijk veel kinderen omdat hun ouders beide werken. Laten we blij zijn dat er nog ouders thuis blijven voor hun kinderen.
Mijn vriendin is ook werkloos, heeft moeite om rond te komen... maar als zij had moeten werken dan was haar zoon (met pdd-nos) al lang ontspoort. Moet je kijken wat een ontspoort kind in de loop der tijd kost aan inbraken jeugddetentie etcetera.
Jammer dat je daar geen rekening mee houdt.... want soms is een alleenstaande moeder in de bijstand een zegen voor de maatschappij. Het alternatief kost veel meer.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
pi_77093270
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:51 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

waarom niet de bijstand verlagen?
Omdat mensen dan onder het bestaansminimum gaan uitkomen.

De zogenoemde armoedeval bestaat al jaren de enigste partij die het hier vaak over heeft is hoe jammer jullie dat ook zullen vinden de SP, en van onze rechtse partijen horen we helemaal niets hier over. Die denken als we het verzwijgen bestaat het niet, laten we het maar over andere dingen hebben, waar het gepeupel zogenaamd wel op zit te wachten.
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:57:36 #15
116015 SicSicSics
pi_77093315
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:54 schreef Mylene het volgende:
Volgens mij is de zorgtoeslag het maximale, een bedrag van 65 euro. Als de premie 100 euro is betaalt men dus 35 euro. Als je een betaalde baan hebt betaal je de volle mep.
Als je minimumloon verdient krijg je ook zorgtoeslag, dus de berekening wordt wat ingewikkelder.
Fine, fuck you then!
pi_77093329
Wat men zich ook moet realiseren is dat werk vaak ook extra kosten met zich meebrengt. Zoals vervoermiddelen en nettere kleding.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:59:38 #17
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_77093388
deze mensen elk werk laten accepteren, al is het plee's schoonmaken of hamburgers bakken bij de Mac. Doen ze dit niet onmiddelijk de uitkering stopzetten. Ik heb geen zin om voor dit soort mensen op te draaien.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:00:38 #18
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_77093418
de fout ligt bij beide partijen. De werkgevers die steeds minder aan lonen besteden en absurd veel verlangt voor wat eigenlijk een hongerloontje is en de regering die iedereen die zonder werk komt te zitten klakkeloos en zonder controle van alles toestoppen. veel uitkeringen (en daar zitten ook veel bij met mensen met hoge inkomens) worden onterecht verstrekt.
Laten ze eerst maar eens het hypotheek aftreksysteem naar draagkracht afstemmen.. En bedrijven niet te veel belastingvoordeeltjes toestoppen..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:00:53 #19
116015 SicSicSics
pi_77093424
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:59 schreef controlaltdelete het volgende:
deze mensen elk werk laten accepteren, al is het plee's schoonmaken of hamburgers bakken bij de Mac. Doen ze dit niet onmiddelijk de uitkering stopzetten. Ik heb geen zin om voor dit soort mensen op te draaien.
Dat doe je ook wel als je met zo'n botte bijl gaat hakken. Dan komt het met een driedubbele backwards pownage terug in je ziektekosten, autoverzekering en belastingen!
Fine, fuck you then!
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:01:41 #20
116015 SicSicSics
pi_77093459
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:00 schreef KlappernootatWork het volgende:
de fout ligt bij beide partijen. De werkgevers die steeds minder aan lonen besteden en absurd veel verlangt voor wat eigenlijk een hongerloontje is en de regering die iedereen die zonder werk komt te zitten klakkeloos en zonder controle van alles toestoppen. veel uitkeringen (en daar zitten ook veel bij met mensen met hoge inkomens) worden onterecht verstrekt.
Laten ze eerst maar eens het hypotheek aftreksysteem naar draagkracht afstemmen.. En bedrijven niet te veel belastingvoordeeltjes toestoppen..
Maar aan mensen zelf (en hun verwachtingen) kan het niet liggen!
Fine, fuck you then!
pi_77093463
Ik kan het me haast niet voorstellen.

Een paar jaar geleden heb ik noodgedwongen een paar maanden in de bijstand gezeten. Ik kreeg 840 euro.

Daar kon ik niet van rondkomen. Verre van zelfs.
Hypotheek is 445 netto, essent is 100, ziektekosten 100, VvE 105

En dan heb je dus nog maar 90 euro over en daar moest ik dus nog van eten (wat eigenlijk al niet kan) en dan heb ik het nog niet over zaken als TV, telefoon, internet, inboedel/brandverzekering etc etc

En een auto was al helemaal out of the question.

Ik vraag me serieus af hoe mensen daar van rond komen.

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:03:12 #22
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_77093497
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:00 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat doe je ook wel als je met zo'n botte bijl gaat hakken. Dan komt het met een driedubbele backwards pownage terug in je ziektekosten, autoverzekering en belastingen!
Als ik het goed heb zijn dit al van plan in Rotterdam.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:04:36 #23
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_77093536
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:01 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Maar aan mensen zelf (en hun verwachtingen) kan het niet liggen!
|Bijstand moet een laatste redmiddel zijn. Een tijdje geleden hebben ze de WW premie afgeschaft. mijns inziens veel te voorbarig, want het heeft niet geresulteerd in meer banenaanbod.
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_77093617
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:01 schreef vosss het volgende:
Ik kan het me haast niet voorstellen.

Een paar jaar geleden heb ik noodgedwongen een paar maanden in de bijstand gezeten. Ik kreeg 840 euro.

Daar kon ik niet van rondkomen. Verre van zelfs.
Hypotheek is 445 netto, essent is 100, ziektekosten 100, VvE 105

Wanneer je huur 445 zou zijn, zou je misschien wel voor 200 euro huurtoeslag in aanmerking gekomen zijn, en dan ook nog eens de al door mylene genoemde zorgtoeslag van 65 euro erbij. Dan heb je opeens 265 euro per maand over om te eten.
pi_77093702
Ja maar het was geen huur en volgens mij kreeg ik er toeslag bij omdat ik een hypotheek had en daardoor kwam ik op die 840 euro uit. Volgens mij had ik een stuk minder gekregen als ik gehuurd had gezeten
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')