Dit is inderdaad prima. Maar dit is natuurlijk ook nagenoeg fulltime werken. Volgens mij zit TS meer te denken aan een werkweek van 16 - 24 uur.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:23 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Mijn vriend werkt in hetr ziekenhuis gewoon 36 uur in 4 dagen, prima.
Dit is al eerder behandeld. Het is natuurlijk maar de vraag of je daarmee rond komt. En hogerop klimmen gaat niet zomaar op het moment dat het nodig is als je alle jaren daarvoor als een student geleefd heb.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:47 schreef Gray het volgende:
Als je daarmee rond kan komen en gelukkig kan zijn, waarom niet?
gelukkig zijn dat nog altijd dingen die je zelf kunt kiezen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 00:06 schreef Synthesist het volgende:
[..]
ik ken een man van 40 die alleen woont, en die heeft het prima naar zijn zin.
maar mensen willen een relatie, en zo'n 3/4 van de vrouwen wil kinderen. dus dan kan je niet erop los leven. en voor je het weet ben je getrouwd, en dan zit je er aan vast hemaarja, wat noem je burgerlijk
Eens. Voor je het weet gaan ze nog meer bijdragen aan de maatschappij. Kan natuurlijk niet he.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:23 schreef Ringo het volgende:
De henkzijlstra's van Nederland, daar moet je écht voor uitkijken.Opsluiten in hun Vinexstulp die lui, nooit meer loslaten.
De maatschappij kan doodvallen. Zometeen ga je me nog vertellen dat we allemaal >50 uur per week moeten werken en carriere maken als ons hoogste doel moeten stellen, voor de maatschappij.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:35 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Eens. Voor je het weet gaan ze nog meer bijdragen aan de maatschappij. Kan natuurlijk niet he.
[ afbeelding ]
Natuurlijk moet je voor jezelf kiezen. Ik zat daar gewoon te overdrijven. Maar de maatschappij telt wel en jij wilt zeker niet dat deze verslechterd. Het is behoorlijk dom om mensen als henkzijlstra af te gaan zeiken terwijl we juist veel profijt hebben van dat soort mensen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:40 schreef L0t.. het volgende:
[..]
De maatschappij kan doodvallen. Zometeen ga je me nog vertellen dat we allemaal >50 uur per week moeten werken en carriere maken als ons hoogste doel moeten stellen, voor de maatschappij.
Als jij het lekker naar je zin hebt en gewoon rond kunt komen met <40 uur werken dan moet je dat toch lekker zelf weten
Als je niet zozeer aan materiele dingen (de "fijne apparatuur en keuken") hecht zijn de andere dingen die je noemt gewoon mogelijk. Een parttime baan blijkt geen belemmering te zijn om gewoon op vakantie te kunnen. Je kunt zelfs veel langer weg, want vijftien vakantiedagen opnemen betekent dan vijf weken weg ipv drie.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:28 schreef henkzijlstra het volgende:
je vrienden die wel een goede baan hebben kunnen met dat geld lekker op vakantie, een fijn huis met een fijne keuken, apparatuur en badkamer (dus ook praktisch) terwijl jij op je vrije dag je thuis zit te vervelen omdat al je vrienden aan het werk zijn of samen dingen ondernemen die jij niet kunt betalen.
Ligt er aan he. Ik ken mensen van rond de 50 die dolgraag de uithoeken van de wereld willen zien. Maar die kunnen een reisje zuid afrika ofzo gewoon niet betalen omdat ze nooit redelijk carrière gemaakt hebben.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:48 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Als je niet zozeer aan materiele dingen (de "fijne apparatuur en keuken") hecht zijn de andere dingen die je noemt gewoon mogelijk. Een parttime baan blijkt geen belemmering te zijn om gewoon op vakantie te kunnen. Je kunt zelfs veel langer weg, want vijftien vakantiedagen opnemen betekent dan vijf weken weg ipv drie.
Moeten ze eens vragen aan backpackers hoe die dat dan doen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ligt er aan he. Ik ken mensen van rond de 50 die dolgraag de uithoeken van de wereld willen zien. Maar die kunnen een reisje zuid afrika ofzo gewoon niet betalen omdat ze nooit redelijk carrière gemaakt hebben.
Tja. Mensen willen zoveel. Je moet niet meer willen dan waarvoor je bereid bent te werken.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ligt er aan he. Ik ken mensen van rond de 50 die dolgraag de uithoeken van de wereld willen zien. Maar die kunnen een reisje zuid afrika ofzo gewoon niet betalen omdat ze nooit redelijk carrière gemaakt hebben.
Dit is wel hele andere koek dan een bank van 4k. Geen kinderen en geen auto zijn voor de meeste mensen toch serieuze beperkingen in je leven die je inruilt voor extra vrije tijd.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:53 schreef ShadyLane het volgende:
Ze huren echter een kamer in een woongroep of zijn kinderloos samenwonend. Hebben geen auto, kopen geen dure hi-fi. Dan wil er nog wel wat geld overblijven voor reizen.
Eens.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Tja. Mensen willen zoveel. Je moet niet meer willen dan waarvoor je bereid bent te werken. Als je dat niet snapt, heb je een schrijnend gebrek aan zelfkennis. Iemand die 60-70 uur per week werkt en klaagt over een gebrek aan vrije tijd. Iemand die uit laziness niet meer dan drie dagen op zijn werk wil zitten en moppert over zijn inkomen. Allebei trieste gevallen. Kies ergens voor en leef daarnaar.
Tja, keuzes, dat is het hele eiereneten. Er zijn ook mensen die het een serieuze beperking in hun leven vinden als ze niet 3x per jaar naar een ander werelddeel kunnen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:01 schreef Fortitude het volgende:
Dit is wel hele andere koek dan een bank van 4k. Geen kinderen en geen auto zijn voor de meeste mensen toch serieuze beperkingen in je leven die je inruilt voor extra vrije tijd.
Tevreden voor nu ja.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Moeten ze eens vragen aan backpackers hoe die dat dan doen.
Er zijn ook mensen die in een 2 kamerflatje van 400e in de maand heel gelukkig zijn. Gewoon simpel vakkenvullen bij de Appie en verder gewoon eten en drinken. Of kijk naar antikrakers, die zijn ook tevreden met weinig.
Ofwel: choose life!quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Tja. Mensen willen zoveel. Je moet niet meer willen dan waarvoor je bereid bent te werken.
Iemand die 60-70 uur per week werkt en klaagt over een gebrek aan vrije tijd. Iemand die uit laziness niet meer dan drie dagen op zijn werk wil zitten en moppert over zijn inkomen. Allebei trieste gevallen. Kies ergens voor en leef daarnaar.
Veel van die mensen gaan later over op een burgermansbestaan waarvoor ze meer geld nodig hebben, ja, dat klopt. Maar ik heb wel bewondering voor de mensen die dat niet doen. Of er later op terugkomenquote:
Dit dusquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Tja. Mensen willen zoveel. Je moet niet meer willen dan waarvoor je bereid bent te werken.
Iemand die 60-70 uur per week werkt en klaagt over een gebrek aan vrije tijd. Iemand die uit laziness niet meer dan drie dagen op zijn werk wil zitten en moppert over zijn inkomen. Allebei trieste gevallen. Kies ergens voor en leef daarnaar.
Oh zeker begrijp me niet verkeerd. Ik vind alle keuzes die in dit topic genoemd niet per definitie verkeerd ofzo. Alleen sommige vind ik risicovol, maarja dit kan natuurlijk ook geweldig uitpakken voor die mensen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:09 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Veel van die mensen gaan later over op een burgermansbestaan waarvoor ze meer geld nodig hebben, ja, dat klopt. Maar ik heb wel bewondering voor de mensen die dat niet doen. Of er later op terugkomenEen collega ging na tien jaar huwelijk scheiden, dacht "dit nooit meer", en woont nu in een totaal rommelig flatje met vooral alleen maar heel veel boeken. Prachtig vind ik dat
.
Aan dat soort uitkeringstrekkers heb ik ook een grote hekel. Maar als ik later kinderen krijg ga ik geen 5 dagen werken in ieder geval, blijkbaar lever ik dan minder bijdrage aan de maatschappij, dat kan me gestolen worden.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:18 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, dat is natuurlijk wel zo. Veel mensen (niet degene waar ik het over had, die werkt fulltime) die zelf kiezen voor drie dagen werken zullen huursubsidie, zorgtoeslag en dergelijke aanvragen. Terwijl het hun eigen keuze is dat ze zo'n laag inkomen hebben. Al die toeslagen kosten natuurlijk een hoop.
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 22:00 schreef Fortitude het volgende:
Persoonlijk lijkt me ik 4 dagen per week werken en zij 3 dagen per week wel ok. Dan 1 papa dag, 2 mama dagen en 2 dagen crèche of weet ik veel wat. Iets in die zin. Wel financiële zekerheid dan maar ook behoorlijk wat tijd voor je familie.
Er was een tijd voor ik jou kendequote:Op donderdag 21 januari 2010 19:08 schreef Ringo het volgende:
Overigens leid ik al jaren zo'n gedroomd romantisch bestaan, maar ik begin het langzaamaan beu te worden.
Ik vind mensen die dit als zo'n beetje de enige optie zien een ' eenzelvig wereldbeeld' hebben.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:45 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
heeft niks met dikke bakken te maken. ik vind alleen dat als je nog studeert en je nu al afzet tegen de maatschappij (ik wil geen huis, boom, beest!) je een beetje een eenzelvig wereldbeeld hebt
Wat een valse romantiek. Ik denk dat het je vies tegen zal vallen, lekker visjes vangen voor de kost op Cuba.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:43 schreef Gray het volgende:
Of een eilandje ergens in de Caribien of Griekenland. Dat lijkt me ook wel wat. Beetje vissen, plukken, brood bakken. Leuk!
Het is keuzes maken, dat is de kunst. Je moet niet alles willen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:53 schreef ShadyLane het volgende:
Hangt dan ook af van andere keuzes. Degenen waar ik het over heb verdienen echt niet veel. Ze huren echter een kamer in een woongroep of zijn kinderloos samenwonend. Hebben geen auto, kopen geen dure hi-fi. Dan wil er nog wel wat geld overblijven voor reizen.
Voor de meeste mensen is het keuzes maken. Als je vet carriere maakt kun je misschien zowel een gezin als dure apparatuur als een groot huis als een auto als verre reizen betalen, maar dan zie je je kinderen weer nooit
ik lach me ziek om jouw domheid...lolquote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:48 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Als je niet zozeer aan materiele dingen (de "fijne apparatuur en keuken") hecht zijn de andere dingen die je noemt gewoon mogelijk. Een parttime baan blijkt geen belemmering te zijn om gewoon op vakantie te kunnen. Je kunt zelfs veel langer weg, want vijftien vakantiedagen opnemen betekent dan vijf weken weg ipv drie.
lol jij denkt (hoopt) dat hij stikjaloers is. als hij zo jaloers was waarom zou hij dan niet meegaan? (of hij werkt te weinig zodat hij geen geld meer heeft) grappig die mensen die andere mensen die wel gewoon werken stom vinden. waarschijnlijk omdat ze zelf liever elke dag tot 12u in hun nest liggen (yo! wat een vrijbuitersbestaan!)quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:32 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Het is keuzes maken, dat is de kunst. Je moet niet alles willen.
Heb een zwager die een duur huis heeft met alles erop en eraan. En is ie dan stikjaloers als wij een keer gaan skiën. Hij wil zo graag ook weer eens op wintersport . Maar dat ' zit er nu niet in'. Stop dan 1000 euro minder in die keuken van je, denk ik dan.
En ik heb mijn keuzes gemaakt En dan word ik wel simpel van lieden die vinden dat ik dit allemaal wel moet willen (keuken, auto, hi-fi).
uiteindelijk heeft iedereen huisje boompje beeste. ik snap dat je nog jong bent en een beetje rebels wil overkomen maar vroeg of laat draai ook jij bij. hopelijk voor jou zsm omdat je later niet makkelijk meer kunt veranderenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:22 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik vind mensen die dit als zo'n beetje de enige optie zien een ' eenzelvig wereldbeeld' hebben.
Ik ben niet tegen huisje boompje beestje.Maar wel voor het onderzoeken van andere manieren van leven. Sommige mensen doen voorkomen of huisje boompje beestje de enige werkbare optie is. Daar zet ik me wél tegen af.
Ik zou huisje boompje beestje willen als ik echt overtuigd ben dat ik dat leuk vindt, niet omdat "het nou eenmaal zo is"quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:54 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
uiteindelijk heeft iedereen huisje boompje beeste. ik snap dat je nog jong bent en een beetje rebels wil overkomen maar vroeg of laat draai ook jij bij. hopelijk voor jou zsm omdat je later niet makkelijk meer kunt veranderen
armandquote:o ja, armand is bijvoorbeeld wel iemand die geen huisje boompje beeste heeft op 60 (?) jarige leeftijd. is dat dan het voorbeeld voor die mensen die 'zeker weten geen huisje,boompje,beestje willen'?
Ik lach me ziek om jouw domheid.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:50 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
ik lach me ziek om jouw domheid...lol
2. 20 vakantiedagen is voor zowel fulltimes als parttimers gewoon 20 vakantiedagen. lol. denk je dat parttimers ook nog eens dubbel zoveel vakantiedagen hebben?
ok leg me dan eens uit waarom parttimers die 15 dagen vakantie opnemen opeens vijf weken vrij krijgen? 1 dag is toch 1 dag of nu hele of halve dagen werkt?quote:
Drie dagen werk per week x vijf weken = vijftien vakantiedagen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 17:13 schreef henkzijlstra het volgende:
ok leg me dan eens uit waarom parttimers die 15 dagen vakantie opnemen opeens vijf weken vrij krijgen? 1 dag is toch 1 dag of nu hele of halve dagen werkt?
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 17:13 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
ok leg me dan eens uit waarom parttimers die 15 dagen vakantie opnemen opeens vijf weken vrij krijgen? 1 dag is toch 1 dag of nu hele of halve dagen werkt?
Precies.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 17:15 schreef Copycat het volgende:
Drie dagen werk per week x vijf weken = vijftien vakantiedagen.
Nee, niet voor de kost. Dan verdien ik slapend geld via AdSense natuurlijk! Visjes puur om te snacken. Mmmmm...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:28 schreef nozem het volgende:
[..]
Wat een valse romantiek. Ik denk dat het je vies tegen zal vallen, lekker visjes vangen voor de kost op Cuba.
als je het zo berekent wel. maar natuurlijk krijg je minder vakantiedagen als je minder werkt dus gaat die vlieger nog niet op. dat snap je hoop ik toch wel?quote:
Maar het ging om die 15 dagen ...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 17:28 schreef henkzijlstra het volgende:
als je het zo berekent wel. maar natuurlijk krijg je minder vakantiedagen als je minder werkt dus gaat die vlieger nog niet op. dat snap je hoop ik toch wel?
Daar gaat het niet om.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 17:28 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
als je het zo berekent wel. maar natuurlijk krijg je minder vakantiedagen als je minder werkt dus gaat die vlieger nog niet op. dat snap je hoop ik toch wel?
Dat is wel een beetje een drogreden, jongeman, en wel het stroman-soort. Eerst geef je een voorbeeld van iemand die niet aan huisje boompje beestje voldoet, en vervolgens ga je hém afzeiken. Ik zou ook niet graag als Armand willen leven, maar een hoop andere levens lijken me wenselijk dan een labrador, een caravan en een zenuwinzinkingquote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:54 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
uiteindelijk heeft iedereen huisje boompje beeste. ik snap dat je nog jong bent en een beetje rebels wil overkomen maar vroeg of laat draai ook jij bij. hopelijk voor jou zsm omdat je later niet makkelijk meer kunt veranderen
o ja, armand is bijvoorbeeld wel iemand die geen huisje boompje beeste heeft op 60 (?) jarige leeftijd. is dat dan het voorbeeld voor die mensen die 'zeker weten geen huisje,boompje,beestje willen'?
Dat hoop ik niet. Ik zie hem alleen balen omdat hij iets niet kan.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:52 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
lol jij denkt (hoopt) dat hij stikjaloers is. als hij zo jaloers was waarom zou hij dan niet meegaan? (of hij werkt te weinig zodat hij geen geld meer heeft) grappig die mensen die andere mensen die wel gewoon werken stom vinden. waarschijnlijk omdat ze zelf liever elke dag tot 12u in hun nest liggen (yo! wat een vrijbuitersbestaan!)
Je spiegelen aan anderen is sowieso dom. Gewoon doen waar je zelf zin in hebt (met rekening houden met degenen met wie je rekening moet houden natuurlijk) en je eigen keuzes maken inderdaad.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat hoop ik niet. Ik zie hem alleen balen omdat hij iets niet kan.
Veel mensen dromen van iets. Dat kan een verre reis zijn, een droomauto, of een totaal andere baan (die minder verdient). Maar dat ' zit er niet in'. Vaak (lang niet altijd!) is dat omdat ze geen keuzes willen/kunnen maken.
Je moet keuzes kunnen maken, dan ben je vrijer om te doen wat jij echt belangrijk vindt. Mensen worden vaak tegengehouden in het maken van dit soort keuzes.
Omdat de hele maatschappij ze aanpraat dat dingen 'moeten'. Je moet een mooi huis, met een nieuwe inrichting, (nieuwe) een auto, en een vakantie hebben. Alles daarbovenop is vrij te besteden, maar na al die dingen heb je vaak niet zoveel meer over.
Het zou natuurlijk net zo goed op kunnen gaan dat iemand droomt van een dure keuken maar geen geld heeft, omdat hij het idee heeft dat hij op vakantie ' moet' omdat je anders niet meetelt.
En als je die simpele waarheid ontdekt hebt probeert de hele wereld je te overtuigend dat jij gek bent. Dat is het gekke.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je spiegelen aan anderen is sowieso dom. Gewoon doen waar je zelf zin in hebt (met rekening houden met degenen met wie je rekening moet houden natuurlijk) en je eigen keuzes maken inderdaad.
Zo heb ik een mooi huis, veel reizen, een lieve vriendin en een gave auto, maar geen geld op de bank, geen koophuis, loop niet in Armani en geen kinderen (nog).
Geluk zit in jezelf. Zo cliche en daarom lijkt het onwaar. Maar dat is het niet.
Dat neem ik als een compliment. Serieus, ik vind "normaal" echt een belediging. Gelukkig zeggen niet veel mensen dat van me. Bij jou dus ook niet? TOP!quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:53 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
En als je die simpele waarheid ontdekt hebt probeert de hele wereld je te overtuigend dat jij gek bent. Dat is het gekke.
Totaal abnormaal hierquote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat neem ik als een compliment. Serieus, ik vind "normaal" echt een belediging. Gelukkig zeggen niet veel mensen dat van me. Bij jou dus ook niet? TOP!
Alsof mensen zomaar tegen iemand zeggen 'wauw, jij bent echt normaal'quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat neem ik als een compliment. Serieus, ik vind "normaal" echt een belediging. Gelukkig zeggen niet veel mensen dat van me. Bij jou dus ook niet? TOP!
Ik denk dat omgeving een grotere rol speelt dan de maatschappij zelf. Als je vriendengroep vooral uit mensen bestaat met een huisjeboompjebeestje bestaansleven, is de kans veel groter dat je zoiets als de norm ziet. Zelf heb ik nooit het gevoel gehad dat ik van de maatschappij een mooi huis, dure auto, goed betaalde baan en kids moet hebben.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat hoop ik niet. Ik zie hem alleen balen omdat hij iets niet kan.
Veel mensen dromen van iets. Dat kan een verre reis zijn, een droomauto, of een totaal andere baan (die minder verdient). Maar dat ' zit er niet in'. Vaak (lang niet altijd!) is dat omdat ze geen keuzes willen/kunnen maken.
Je moet keuzes kunnen maken, dan ben je vrijer om te doen wat jij echt belangrijk vindt. Mensen worden vaak tegengehouden in het maken van dit soort keuzes.
Omdat de hele maatschappij ze aanpraat dat dingen 'moeten'. Je moet een mooi huis, met een nieuwe inrichting, een (nieuwe)auto, en een vakantie hebben. Alles daarbovenop is vrij te besteden, maar na al die dingen heb je vaak niet zoveel meer over.
Het zou natuurlijk net zo goed op kunnen gaan dat iemand droomt van een dure keuken maar geen geld heeft, omdat hij het idee heeft dat hij op vakantie ' moet' omdat je anders niet meetelt.
Niet op die manier. Dat gaat subtieler, die beledigingen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:03 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Alsof mensen zomaar tegen iemand zeggen 'wauw, jij bent echt normaal'.
Het is een keuze met welke mensen je je omringt. Ik ben 30, bijna 31 en ik trek juist onafhankelijkere mensen aan, van welke leeftijd dan ook.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Hoe oud ben je, Morrigan? Ik heb het idee dat elke omgeving vanaf een bepaald moment (30) verandert in zo'n omgeving, namelijk.
Gewoon niet doen als je er geen zin in hebtquote:Ik wist niet dat er zoveel druk was om een burgerleventje te gaan leiden. Wat als ik daar geen zin in heb?
Hier ben ik het zeker mee eens. Ik ben zelf nog maar 24 (bijna 25). Echter ben ik van mening dat mijn leeftijd niet zo heel veel zegt. Van een aantal mensen met wie ik omgaan zijn al eind 20/begin 30 en die zie ik nog niet zo snel een 'huisjeboompjebeestje' leven Om het maar even zo simpel te noemen. opbouwen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is een keuze met welke mensen je je omringt. Ik ben 30, bijna 31 en ik trek juist onafhankelijkere mensen aan, van welke leeftijd dan ook.
Dat is zeker zo. Het is niet altijd makkelijk om ze te vinden. Toen ik bij ons eetgroepje (2 stellen + ondergetekende) bijvoorbeeld aangaf dat ik er niet zoveel mee kon dat het steeds meer over hypotheken en zwangerschappen ging, zeiden zij dat ze juist zo graag mensen in hun vriendenkring hadden die met andere dingen bezig waren. Prima dat ze "een gemeleerde vriendenkring" willen, maar wat heb ik daaraan, als het alsnog voortdurend over die onderwerpen gaat?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:02 schreef El_Matador het volgende:
Het is een keuze met welke mensen je je omringt. Ik ben 30, bijna 31 en ik trek juist onafhankelijkere mensen aan, van welke leeftijd dan ook.
Ik heb ook allerlei soorten vrienden, maar de beste, de echte vrienden, en ook mijn knuffelmeisje, zijn toch degenen die niet zo met rollenpatronen en planningen bezig zijn, zoals ikzelf ook ben.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:15 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat is zeker zo. Het is niet altijd makkelijk om ze te vinden. Toen ik bij ons eetgroepje (2 stellen + ondergetekende) bijvoorbeeld aangaf dat ik er niet zoveel mee kon dat het steeds meer over hypotheken en zwangerschappen ging, zeiden zij dat ze juist zo graag mensen in hun vriendenkring hadden die met andere dingen bezig waren. Prima dat ze "een gemeleerde vriendenkring" willen, maar wat heb ik daaraan, als het alsnog voortdurend over die onderwerpen gaat?
Maar je hebt wel gelijk. Je hebt zelf in de hand welke mensen je opzoekt.
Als ' zuipavondjes met Han, Piet en Willem' langzaam veranderen in ' etentjes bij Han en Mira' dan weet je hoe laat het is...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Hoe oud ben je, Morrigan? Ik heb het idee dat elke omgeving vanaf een bepaald moment (30) verandert in zo'n omgeving, namelijk.
De verjaardag van een van mn maten (vroeger in Spanje op veldwerk met schedels en porno op de bus geplakt de hele dag dronken zijn -behalve degene die reed dan- ); letterlijk alle ouders in een kring en iedereeen had babies meegenomen die in het midden aan het spelen waren. Iedereen op 2 na; een had zijn hond bij zich en ik (was toen nog vrijgezel).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:01 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als ' zuipavondjes met Han, Piet en Willem' langzaam veranderen in ' etentjes bij Han en Mira' dan weet je hoe laat het is...![]()
En natuurlijk praten over koetjes en kalfjes.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De verjaardag van een van mn maten (vroeger in Spanje op veldwerk met schedels en porno op de bus geplakt de hele dag dronken zijn -behalve degene die reed dan- ); letterlijk alle ouders in een kring en iedereeen had babies meegenomen die in het midden aan het spelen waren. Iedereen op 2 na; een had zijn hond bij zich en ik (was toen nog vrijgezel).![]()
![]()
Ik vrees dat je daar gelijk in hebt. Niet dat het erg is als je een `burgerlijk` leven wilt hebben met relatie, hypotheek, kinderen en vaste baan, integendeel. Maar het is wel zo dat de druk inderdaad groter is dan de meesten denken. Het is in ieder geval wel de belangrijkste reden dat mijn relatie stuk liep, zij wou dat allemaal, ten koste van alles. Dat ik niet al die die dingen wou was voor haar reden om te denken dat ik nog steeds een puber was. En niet alleen zij, maar onze vrienden dachten er ook zo over. Zogenaamde vrijgevochten geesten, zichzelf creatief en tolerant noemend. Maar nu zitten ze allemaal in dat `burgerlijke` leven, omdat dat volgens hen een logische stap in je volwassen leven is. `Groei` noemden ze het.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:17 schreef ShadyLane het volgende:
Toch is het etentje bij de ene Han en Mira heel anders dan dat bij de andere Han en Mira. Er bestaan werkelijk (godzijdank) stellen die al jaren samenwonen, kinderen hebben, een brave vaste baan, "het niet meer laat kunnen maken" enz., die desondanks gewoon nog steeds goeie gesprekken kunnen hebben over interessante dingen.
Ik denk dat ik zelf die gave ook wel blijf houden, kan me niet voorstellen dat ik ooit een hele avond zal gaan praten over de keuze van de tegels voor het terras in de achtertuin. Maar je weet nooit. Waarschijnlijk denkt iedereen dat ze nooit zo zullen worden, en toch zijn degenen die het lukt in de minderheid.
Je doet nu net alsof het een enorme klus is om niet in dat riedeltje te komen. Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat het een keuze is en dat de mensen die daar voor kiezen ervan uitgaan dat ze daar gelukkig van worden.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:17 schreef ShadyLane het volgende:
Toch is het etentje bij de ene Han en Mira heel anders dan dat bij de andere Han en Mira. Er bestaan werkelijk (godzijdank) stellen die al jaren samenwonen, kinderen hebben, een brave vaste baan, "het niet meer laat kunnen maken" enz., die desondanks gewoon nog steeds goeie gesprekken kunnen hebben over interessante dingen.
Ik denk dat ik zelf die gave ook wel blijf houden, kan me niet voorstellen dat ik ooit een hele avond zal gaan praten over de keuze van de tegels voor het terras in de achtertuin. Maar je weet nooit. Waarschijnlijk denkt iedereen dat ze nooit zo zullen worden, en toch zijn degenen die het lukt in de minderheid.
Voor hen is het ook groei. Alleen, sommige mensen groeien een andere kant op. En dat kunnen veel andere mensen op hun beurt niet begrijpen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:36 schreef Barbusse het volgende:
. En niet alleen zij, maar onze vrienden dachten er ook zo over. Zogenaamde vrijgevochten geesten, zichzelf creatief en tolerant noemend. Maar nu zitten ze allemaal in dat `burgerlijke` leven, omdat dat volgens hen een logische stap in je volwassen leven is. `Groei` noemden ze het.![]()
Om eerlijk te zijn ben ik blij dat ik niet zulke vrienden heb.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:36 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik vrees dat je daar gelijk in hebt. Niet dat het erg is als je een `burgerlijk` leven wilt hebben met relatie, hypotheek, kinderen en vaste baan, integendeel. Maar het is wel zo dat de druk inderdaad groter is dan de meesten denken. Het is in ieder geval wel de belangrijkste reden dat mijn relatie stuk liep, zij wou dat allemaal, ten koste van alles. Dat ik niet al die die dingen wou was voor haar reden om te denken dat ik nog steeds een puber was. En niet alleen zij, maar onze vrienden dachten er ook zo over. Zogenaamde vrijgevochten geesten, zichzelf creatief en tolerant noemend. Maar nu zitten ze allemaal in dat `burgerlijke` leven, omdat dat volgens hen een logische stap in je volwassen leven is. `Groei` noemden ze het.![]()
Ik ben nog niet eens halverwege de dertig, maar door dat soort gedachtes krijg ik soms inderdaad het idee dat ik een onvolwassen puber ben. Ben ik niet, maar dat doet er blijkbaar niet meer toe. Ik doe niet mee met wat zij doen, dat is het punt. Terreur van de meerderheid noem ik dat. Democratie noemen anderen het.
Ik denk van niet. Ik denk dat het vaak geen bewuste keuze is, maar dat het er eerder gewoon insluipt. Anders zouden mensen er wel gewoon achter staan en niet bij hoog en laag roepen "dat ze zo nooit zullen worden".quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:40 schreef Morrigan het volgende:
Je doet nu net alsof het een enorme klus is om niet in dat riedeltje te komen. Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat het een keuze is en dat de mensen die daar voor kiezen ervan uitgaan dat ze daar gelukkig van worden.
Die heb ik dus ook niet meer...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:41 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn ben ik blij dat ik niet zulke vrienden heb.
Het is ook geen echte bewuste keuze, net zoals je niet bewust besluit niet dat burgerlijke leventje te gaan leiden. Het is alleen wel een dwingende manier van leven zodra je dat leven gaat leiden, heb ik gemerkt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:47 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik denk van niet. Ik denk dat het vaak geen bewuste keuze is, maar dat het er eerder gewoon insluipt. Anders zouden mensen er wel gewoon achter staan en niet bij hoog en laag roepen "dat ze zo nooit zullen worden".
Maar roepen ze dan nog steeds dat ze nooit zo zullen worden? Het zou best kunnen dat ze gewoon van mening veranderd zijn. Zo niet, dan is het zeer triest dat ze een leven leiden waar ze zelf niet achter staan.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:47 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik denk van niet. Ik denk dat het vaak geen bewuste keuze is, maar dat het er eerder gewoon insluipt. Anders zouden mensen er wel gewoon achter staan en niet bij hoog en laag roepen "dat ze zo nooit zullen worden".
Vroeger riep ik dat inderdaad, ik word nooit zo. En wat dat zo dan ook is -- ik bén niet zo. Dat is wat ik heb bereikt. Ergens is een wekker afgegaan en ik lig nog steeds in bed.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:47 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Oké, verkeerd begrepen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 23:04 schreef ShadyLane het volgende:
Niemand zal zichzelf bestempelen als iemand die alleen maar over badkamertegels praat. Dat probeerde ik ook te illustreren met dat verhaal over die eetclub.
Ik denk dit zeker wel voor de meeste waar zal zijn. Maar dan komt het niet zozeer van sociale druk maar vanuit jezelf. Uiteindelijk willen veel mensen die partner waar je op kan bouwen, die stabiele thuisbasis die helemaal ingericht is naar jou wens en wat nieuw leven op deze aardkloot zetten en deze op weg helpen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:40 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof het een enorme klus is om niet in dat riedeltje te komen.
Even aangepast.quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:15 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Je voelt je belemmerd ofzo? Begrijpelijk als dit het is. Maar iets als carrière maken komt meestal niet zomaar waaien. Dat is kantjeboord afstuderen en dan jezelf omhoog werken likken. Meer vrijheid zou leuk zijn maar zo werkt het nou eenmaal niet.
Uhh? Oke?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 23:24 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ik denk dit zeker wel voor de meeste waar zal zijn. Maar dan komt het niet zozeer van sociale druk maar vanuit jezelf. Uiteindelijk willen veel mensen die partner waar je op kan bouwen, die stabiele thuisbasis die helemaal ingericht is naar jou wens en wat nieuw leven op deze aardkloot zetten en deze op weg helpen.
Zo waar. In dat kader heb ik nog wel even een ultieme faal 'web-log' http://patriciamartin.web-log.nl/quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:38 schreef LangeJan het volgende:
Oh ja, en trouwen/kinderen in geval van echte liefde is 100% win. Trouwen om het trouwen om daarmee vooral niet onder te doen van de rest van de mensen in je referentiekader is 100% fail.
Uhh, sorry dat ik het zeg. Maar FOK! is niet een goed beeld van de gemiddelde Nederlander. Vind je het gek dat er elke dag mensen nog steeds de prive/party/weekend lezen, hart van Nederland kijken op SBS6. Sowieso iets op SBS6 kijken. Of die belspelletjes, waar nog steeds als gekken op gebeld wordt. Of die lenen.nl spotjes, die verbannen moesten worden omdat mensen er toch gebruik van maakten. Dat is extreem dom, dat is gewoon de gemiddelde Nederlander met zijn gebreken.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:43 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Zo waar. In dat kader heb ik nog wel even een ultieme faal 'web-log' http://patriciamartin.web-log.nl/
"En vooral nu iedereen om me heen kinderen krijgt wil ik het zelf ook heel graag"![]()
!!
Maargoed, dat zijn ook echt extreem domme mensen.
Triest maar waar. Maar dat het gemiddeld is wil niet zeggen dat het daarom maar oké is. Ik walg echt van zulke mensen.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Uhh, sorry dat ik het zeg. Maar FOK! is niet een goed beeld van de gemiddelde Nederlander. Vind je het gek dat er elke dag mensen nog steeds de prive/party/weekend lezen, hart van Nederland kijken op SBS6. Sowieso iets op SBS6 kijken. Of die belspelletjes, waar nog steeds als gekken op gebeld wordt. Of die lenen.nl spotjes, die verbannen moesten worden omdat mensen er toch gebruik van maakten. Dat is extreem dom, dat is gewoon de gemiddelde Nederlander met zijn gebreken.
Sja.... Dat het daarom maar oke is. Ik heb ook vrienden die smakken tijdens het eten. Daar walg ik ook van. (quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:49 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Triest maar waar. Maar dat het gemiddeld is wil niet zeggen dat het daarom maar oké is. Ik walg echt van zulke mensen.
Ik ga gewoon niet om met zulke mensen, zo kan ik er wel mee dealenquote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sja.... Dat het daarom maar oke is. Ik heb ook vrienden die smakken tijdens het eten. Daar walg ik ook van. () maar dat is in hun cultuur gewoon normaal. Dat vind ik ook niet oke, maar ik kan het wel accepteren
![]()
Wat een onzin, als of je alleen maar carrière kan maken door te slijmen. Daarnaast speelt er ook iets als ervaring. Minder ervaring = minder/niet gekwalificeerd voor veel banen. Maar heel deze discussie is behoorlijk zinloos. Het is gewoon hoe meer je werk hoe hoger de kans om een betere baan te hebben. Ga je de parttime kant op dan zal je minder snel omhoog klimmen, wat dus ook niet zomaar even recht te trekken valt als je beslist om 5 dagen per week te gaan werken.quote:
Ja daar heb ik het juist over.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Uhh? Oke?Ik dacht dat dit topic juist aangaf dat dat lang niet bij iedereen het geval is. En dat veel mensen hier toch echt over twijfelen. Ik ben 22 en heb al vrienden van dezelfde leeftijd die getrouwd + kids + huis hebben. Moet er .. niet aan denken
Nee maar de ontwikkeling van jezelf zal komende 10 jaar echt niet opeens (langzaam) veranderen in het huisjeboompjebeestje gevoel. Het is geen menselijk instinct ofzo, het huisje boompje beestje, carriere, vastigheid (huis/hypotheek/reutemeteut) en dan kids.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 01:10 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ja daar heb ik het juist over.Of wil jij beweren dat jij zeker weet hoe jij de komende 10 jaar jezelf gaat ontwikkelen? De enige mensen waarvan ik kan voorstellen dat ze dit met zekerheid kunnen zeggen zijn mensen zonder inhoud. Die zijn nu simpel en waarschijnlijk over 10 jaar nog steeds.
Overigens zeg ik niet dat iedereen uiteindelijk huisje boompje beestje wilt.
Daar denken we dan heel anders over. Als ik 1 verandering constateer bij het gemiddelde persoon in die periode (20 naar 35). Dan is het iemand veranderd van een feest beest dat het liefst tot 11 uur slaapt en zo vrij mogelijk is. Naar juist iemand die geschikt is voor huisje boompje beestje.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 01:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nee maar de ontwikkeling van jezelf zal komende 10 jaar echt niet opeens (langzaam) veranderen in het huisjeboompjebeestje gevoel. Het is geen menselijk instinct ofzo, het huisje boompje beestje, carriere, vastigheid (huis/hypotheek/reutemeteut) en dan kids.
Ik geloof ook best dat dat mogelijk is, maar ik denk dat er wel uitzonderingen zijn. Dat merk ik uit mijn eigen omgeving.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 01:18 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Daar denken we dan heel anders over. Als ik 1 verandering constateer bij het gemiddelde persoon in die periode (20 naar 35). Dan is het iemand veranderd van een feest beest dat het liefst tot 11 uur slaapt en zo vrij mogelijk is. Naar juist iemand die geschikt is voor huisje boompje beestje.
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:05 schreef Rubber_Johnny het volgende:
L
Wat als je prioriteiten niet overeen komen met die van de maatschappij?
Iemand anders ervaring met huisje boompje beestje druk?
Hoezo balen ze? Ze hebben immers op dat moment in hun leven gedaan wat toen het beste leek.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 23:24 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ik denk dit zeker wel voor de meeste waar zal zijn. Maar dan komt het niet zozeer van sociale druk maar vanuit jezelf. Uiteindelijk willen veel mensen die partner waar je op kan bouwen, die stabiele thuisbasis die helemaal ingericht is naar jou wens en wat nieuw leven op deze aardkloot zetten en deze op weg helpen.
Daar vrees ik ook voor bij mensen die erg lang in dat vrije leven blijven hangen. Op je 35/40ste is het nog wel met moeite op te bouwen. Dan ben je alleen wat ouder. Maar als het dan niet redelijk vlot gaat dan moeten mensen dingen vaak opgeven. Weinig is zo zielig als een 45+ jarige vrouw die eigenlijk wel een kinderwens heeft maar dit te laat realiseerde of die zelfs geen partner kan vinden. Niet dat de meeste dit ooit zouden toegeven, veel zouden zichzelf wel overtuigd hebben dat ze het niet nodig hebben. Tenminste tot hun wijze oude dag wanneer ze reflecteren op hun leven. Dan balen ze.
Ja maar dan kunnen ze achteraf nog wel spijt hebben.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 10:49 schreef Dichtpiet. het volgende:
Hoezo balen ze? Ze hebben immers op dat moment in hun leven gedaan wat toen het beste leek.
Nee natuurlijk niet dat maakt het zo moeilijk. Ik zei ook alleen maar dat ik voor dat soort mensen vrees.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 10:49 schreef Dichtpiet. het volgende:
Wat had die 45+ jarige vrouw die er achter komt dat ze eigenlijk een kinderwens heeft dan moeten doen toen ze jong was? Kinderen uitpoepen zonder dat ze zich realiseert waarvoor ze het eigenlijk doet?
Volgens mij ga schiet je juist dan in die ' ik wil een baby, iets van mijzelf' reflex.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 12:00 schreef Fortitude het volgende:
.
Dat ze dit pas op latere leeftijd realiseren kan denk ik gedeeltelijk hun eigen schuld zijn. Je ontwikkeling zou wel niet zo hard gaan als je niet veel meer doet dan de Story lezen, boer zoekt vrouw kijken en 40 uur per week op je simpele baan zit omdat je geen zin had om te gaan studeren.
Ja maar dat weten ze op dat moment niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 12:00 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ja maar dan kunnen ze achteraf nog wel spijt hebben.
Je doet net alsof je zoiets MOET realiseren. "Je ontwikkeling zou wel niet zo hard gaan ..." alsof alle mensen zich op dezelfde manier moeten ontwikkelen.quote:Nee natuurlijk niet dat maakt het zo moeilijk. Ik zei ook alleen maar dat ik voor dat soort mensen vrees.
Dat ze dit pas op latere leeftijd realiseren kan denk ik gedeeltelijk hun eigen schuld zijn. Je ontwikkeling zou wel niet zo hard gaan als je niet veel meer doet dan de Story lezen, boer zoekt vrouw kijken en 40 uur per week op je simpele baan zit omdat je geen zin had om te gaan studeren.
Je kunt beter spijt hebben dat je niet aan kinderen bent begonnen, dan dat je spijt hebt dat je er wel voor gekozen hebt.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 12:00 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ja maar dan kunnen ze achteraf nog wel spijt hebben.
Liefst wel. Maakt niet zoveel uit welke kant je op ontwikkeld. Maar mensen die heel hun leven het niveau van een 19 jarige aanhouden vind ik maar een treurige zaak. Dit is trouwens niet hetzelfde als heel je leven de levensstijl van een 19 jarige aanhouden omdat je deze het vermakelijkst vindt.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:02 schreef Dichtpiet. het volgende:
Je doet net alsof je zoiets MOET realiseren. "Je ontwikkeling zou wel niet zo hard gaan ..." alsof alle mensen zich op dezelfde manier moeten ontwikkelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |