Je zou zeggen dat dit alleen in het voormalig Oost Duitsland kon. Het lijkt erop dat Nederland ook een heuse Stasi gaat krijgenquote:Ambtenaar mag toegang tot woning eisen
DEN HAAG - Miljoenen Nederlanders moeten binnenkort controleambtenaren binnenlaten, zonder verdenking, maar op straffe van verlies van kinderbijslag, AOW of bijstand.
Ook voor weduwen en weduwnaren, wezen en oudere arbeidsongeschikten geldt: wie de controleur niet binnenlaat, wordt daarvoor gekort. Dat staat in een wetsvoorstel van het kabinet dat in behandeling is bij de Tweede Kamer. De kinderbijslag wordt in het wetsvoorstel wanneer de controleambtenaar niet binnenmag in zijn geheel ingehouden, de andere uitkeringen voor de helft. Rechtsgeleerden achten het wetsvoorstel in strijd met het thuisrecht van burgers, dat is vastgelegd in de grondwet, en met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Op grond van de nieuwe wet mogen gemeenten, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV zelf bepalen wanneer zij toegang tot iemands woning willen. Dit om na te gaan of iemand echt alleen woont, of zijn eigen kinderen verzorgt.
Draagvlak
Het kabinet acht de wet noodzakelijk om 'het draagvlak van sociale voorzieningen' in de samenleving te behouden. Van het wetsvoorstel moet 'een preventieve werking' uitgaan. Maar het kabinet verwacht dankzij de ruimere controlebevoegdheden níet meer fraude op te sporen dan nu het geval is. Dit omdat het allang is toegestaan huisbezoeken te doen bij burgers, als zij worden verdacht van fraude.
Het doorzoeken van een woning van iemand die niet verdacht is, mag sinds 2007 alleen nog wanneer de burger vrijwillig meewerkt. Veel gemeenten willen echter al bij de eerste aanvraag van een uitkering een kijkje kunnen nemen in de woning van de aanvrager; het wetsvoorstel moet dat mogelijk maken.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:24 schreef zoalshetis het volgende:
gaat dit alleen om mensen die steun trekken?
ik gok voor mensen die kinderbijslag aow of bijstand ontvangen.quote:maar op straffe van verlies van kinderbijslag, AOW of bijstand.
De burger is dus bij voorbaat niet te vertrouwen. Ik vind het wel erg ver gaan.quote:Veel gemeenten willen echter al bij de eerste aanvraag van een uitkering een kijkje kunnen nemen in de woning van de aanvrager; het wetsvoorstel moet dat mogelijk maken.
Sinds wanneer trekken zij zich iets aan van het draagvlak onder de burgers?quote:Het kabinet acht de wet noodzakelijk om 'het draagvlak van sociale voorzieningen' in de samenleving te behouden.
Op straffe van. Lekker veel keus heb je dan he.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:26 schreef SpecialK het volgende:
Je HOEFT de ambtenaren niet binnen te laten, TS. Je hebt alle recht om ze te toegang te weigeren.
Binnenkort moet je bij het aanvragen van een zorgverzekering eerst een anale sonde laten injecteren om te controleren wat je de laatste dagen hebt gegeten.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op straffe van. Lekker veel keus heb je dan he.
Jij wilt niet weten wie er zoal een uitkering ontvangt?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat dit alleen in het voormalig Oost Duitsland kon. Het lijkt erop dat Nederland ook een heuse Stasi gaat krijgen
Dit is wel raar, overigens. Wat heeft het dan voor zin?quote:Maar het kabinet verwacht dankzij de ruimere controlebevoegdheden níet meer fraude op te sporen dan nu het geval is. Dit omdat het allang is toegestaan huisbezoeken te doen bij burgers, als zij worden verdacht van fraude.
Om even aan te tonen hoe onzinnig die uitspraak is, een vergelijking:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:29 schreef BaggerUser het volgende:
In zulke gevallen is de enige reden dat je ze niet binnen wil laten als je iets te verbergen hebt en dat is iets wat uitkeringstrekkers meestal hebben.
Er staat ook kinderbijslag tussen... En als je dan deze zin leest:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:43 schreef waht het volgende:
Jij wilt niet weten wie er zoal een uitkering ontvangt?
Dat betekent dus dat als jij kinderbijslag ontvangt en je werkt gewoon voor je centen, de gemeente gewoon ff komt buurten, laat je ze niet binnen einde kinderbijslag. Dat jij zo naief bent om te denken dat dit wetsvoorstel alleen maar de "uitvreters" treft...quote:Dit om na te gaan of iemand echt alleen woont, of zijn eigen kinderen verzorgt.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:26 schreef SpecialK het volgende:
Je HOEFT de ambtenaren niet binnen te laten, TS. Je hebt alle recht om ze te toegang te weigeren.
We gaan u natuurlijk niet lastigvallen, nee, het is voor anderen. We geven de overheid heel veel macht over u, zoveel dat we die zuinig gaan gebruiken, zodat de ambtenaar willekeurig kan optreden, en nog meer macht over u heeft. Dan hebben we instrumenten om mensen 'aan te pakken' als we dat willen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:43 schreef waht het volgende:
Dit is wel raar, overigens. Wat heeft het dan voor zin?
Ja het is een beetje een moreel dilemma. Aan de ene kant iemand het recht geven op bijstand daarna dat recht conditioneel maken.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op straffe van. Lekker veel keus heb je dan he.
De burger is helaas een mak schaap geworden en zouden eens met 10 miljoen mensen naar denhaag moeten gaan om te demostreren tegen zulke maatregelen. Maar aangezien ze dat niet massaal doen moeten ze niet meer klagen. Ow en dan stemmen die klagende brassers volgende keer toch weer CDA of VVD die zulke maatregelen watertandend door willen voeren.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:27 schreef Disana het volgende:
[..]
De burger is dus bij voorbaat niet te vertrouwen. Ik vind het wel erg ver gaan.
Terecht, als ergens illegaal bewoond word, en er word geen gehoor gegeven aan brieven, dan is het logisch dat er een kijkje word genomen.quote:
ze zijn gewoon slim, de sliced salami techniek werkt natuurlijk prima... steeds kleine stapjes die nauwelijks opvallen...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De burger is helaas een mak schaap geworden en zouden eens met 10 miljoen mensen naar denhaag moeten gaan om te demostreren tegen zulke maatregelen. Maar aangezien ze dat niet massaal doen moeten ze niet meer klagen. Ow en dan stemmen die klagende brassers volgende keer toch weer CDA of VVD die zulke maatregelen watertandend door willen voeren.
Ik tel:quote:
Exact. Derhalve is het een onzinvoorstel.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
We gaan u natuurlijk niet lastigvallen, nee, het is voor anderen. We geven de overheid heel veel macht over u, zoveel dat we die zuinig gaan gebruiken, zodat de ambtenaar willekeurig kan optreden, en nog meer macht over u heeft. Dan hebben we instrumenten om mensen 'aan te pakken' als we dat willen.
Het is de stok om de hond te slaanwetgeving zoals we die al enige tijd kennen. Je mag niet op straat drinken, om zwervers aan te kunnen pakken, niet om dat ze drinken, maar omdat het zwervers zijn. De burgermeester staat wel op straat samen met de hoofdcommissaris op straat champagne te lurken bij de een of andere feestelijke borstklopperij.
En dat het in strijd is met grondrechten? Alsof de overheid zich aan zijn eigen wetten en regels zou moeten houden? Wat is dat voor ouderwetse opvatting?
Daar bestaat iets voor dat een huiszoekingsbevel heet. Als je dat niet kan krijgen, heb je ook geen geldige reden om een huis binnen te vallen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:59 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Terecht, als ergens illegaal bewoond word, en er word geen gehoor gegeven aan brieven, dan is het logisch dat er een kijkje word genomen.
Eens.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:07 schreef RechtseRukker het volgende:
ik kijk hier niet raar van op, meer een logisch gevolg.
Conspiracy-denkers kunnen ze beter futurologen noemen
Ff voor de duidelijkheid, degenen die hiermee instemmen onder het mom 'ik heb toch niks te verbergen', die moeten ze opsluiten in kampen
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Toen ze bij de bijstandsmoeder de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen bijstandsmoeder
Toen ze bij de bejaarden de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen bejaarde
Toen ze bij kinderbijslag ontvangers de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen kinderbijslag ontvanger
Toen ze bij werkelozen de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen werkeloze
Toen ze bij arbeidsongeschikten de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen arbeidsongeschikte
Toen ze bij mij de deur intrapte en ik protesteerde werd ik in elkaar gerost en lande in de cel...
Hoe weet je dat er ergens illegaal wordt gewoond? Daarvoor moet je toch eerst naar binnen?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:59 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Terecht, als ergens illegaal bewoond word, en er word geen gehoor gegeven aan brieven, dan is het logisch dat er een kijkje word genomen.
Het zorgwekkende is dus dat de overheid zijn eigen wetten opzettelijk overtreedt in een window of opportunity tot de rechter het vernietigt. En dus zelfs wanneer die overtreding van de wet bestaat in het plegen van een reeks misdrijven. De gemeente Rotterdam zijn clubje uitvoerders kwalificeert hier gewoon als criminele organisatie.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:04 schreef waht het volgende:
[..]
Exact. Derhalve is het een onzinvoorstel.
Ik maak me niet echt zorgen over het draagvlak voor de verzorgingsstaat, integendeel.
Welk complot zit hier achter dan? De overheid heeft imho een natuurlijk neiging om steeds meer controle en bevoegdheden naar zich toe te trekken. Daar is niks geheims ofzo aan...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:07 schreef RechtseRukker het volgende:
Conspiracy-denkers kunnen ze beter futurologen noemen
Bovenstaande heeft in 't geheel niet te maken met deuren intrappen, doe eens niet zo hysterisch.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Toen ze bij de bijstandsmoeder de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen bijstandsmoeder
Toen ze bij de bejaarden de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen bejaarde
Toen ze bij kinderbijslag ontvangers de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen kinderbijslag ontvanger
Toen ze bij werkelozen de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen werkeloze
Toen ze bij arbeidsongeschikten de deur intrapte protesteerde ik niet, ik ben geen arbeidsongeschikte
Toen ze bij mij de deur intrapte en ik protesteerde werd ik in elkaar gerost en lande in de cel...
ja demonstreren is voor linkse vieze hippiesquote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De burger is helaas een mak schaap geworden en zouden eens met 10 miljoen mensen naar denhaag moeten gaan om te demostreren tegen zulke maatregelen. Maar aangezien ze dat niet massaal doen moeten ze niet meer klagen. Ow en dan stemmen die klagende brassers volgende keer toch weer CDA of VVD die zulke maatregelen watertandend door willen voeren.
Je mag in principe zoveel geweld gebruiken als nodig is om de crimineel in uniform te weren. Dus een kopstoot moet kunnen, mag je een andere inbreker ook geven.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:15 schreef rashudo het volgende:
In hoeverre zou je in dit geval geweld mogen gebruiken om jezelf te weren tegen een onwettige huiszoeking?
Het feit dat de Stasi elk moment je huis binnen kon vallen maakten de burgers doodsbang...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:15 schreef teknomist het volgende:
[..]
Welk complot zit hier achter dan? De overheid heeft imho een natuurlijk neiging om steeds meer controle en bevoegdheden naar zich toe te trekken. Daar is niks geheims ofzo aan...
Die linkse vieze hippies zijn zelf ook niet vies van wat huisvredebreuk.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:17 schreef Yorrit het volgende:
[..]
ja demonstreren is voor linkse vieze hippies
En dus? Wil de overheid nu ons bang gaan maken ofzo?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:18 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het feit dat de Stasi elk moment je huis binnen kon vallen maakten de burgers doodsbang...
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:18 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het feit dat de Stasi elk moment je huis binnen kon vallen maakten de burgers doodsbang...
Het is ook geen complot. Gewoon een onverschilligheid en een soort tunnelvisie van beleidsmakers.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:15 schreef teknomist het volgende:
[..]
Welk complot zit hier achter dan? De overheid heeft imho een natuurlijk neiging om steeds meer controle en bevoegdheden naar zich toe te trekken. Daar is niks geheims ofzo aan...
Nouja, ze breiden het langzaam uit, zoals ze met alles doenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:19 schreef teknomist het volgende:
[..]
En dus? Wil de overheid nu ons bang gaan maken ofzo?
Een paar jaar geleden werd je uitgelachen als je dit voorspelde,quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:15 schreef teknomist het volgende:
[..]
quote:Maar het kabinet verwacht dankzij de ruimere controlebevoegdheden níet meer fraude op te sporen dan nu het geval is.
Ik verwacht wel dat ze 10.000 extra ambtenaren nodig hebben om deze regel te gaan uitvoeren. Dus iemand heeft zomaar wat extra banen gecreerd. Wat nou kleinere overheid en minder regeltjes wat dit kabinet zo hard gilde toen men aantrad.quote:
Een terrorist! Kijk!!quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:29 schreef Herkauwer het volgende:
Controle is goed, maar alles 100% proberen af te dichten gaat te ver! Technisch mogelijk maar sociaal zeer onwenselijk.
Je moet je verlies incalculeren en altijd accepteren dat je nooit 100% weet wat er gaande is!
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Rechtsstaat: Politie en de rest van de overheid houdt zich aan de wet.
Politiestaat: Politie en de rest van de overheid houdt zich niet aan de wet en kan willekeurig macht uitoefenen over burgers.
quote:Grondwet 1815 (Gw)
Artikel 10
1. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.
Ik weet van vroeger dat juist daar veel mee werd gesjoemeldquote:Woon je niet meer bij je ouders dan ben je uitwonend. Dit verschil heeft een stevige impact op hoeveel studiefinanciering je krijgt. Zo krijg je als uitwonende student een uitwonende beurs met aanzienlijk meer geld van de IB-groep. Voor een inwonende student is dit meestal minder omdat de IB-groep er vanuit gaat dat je ouders nog het meeste voor je betalen.
Ja, maar het is nog erger. Die agent in dat filmpje pleegt gewoon een aantal misdrijven, waarvan 2 in opdracht van de gemeente. Je hebt overheden die zich niet aan de eigen wet houden, dat is al heel ernstig, maar hier hebben we het over een overheid die met voorbedachte rade misdrijven pleegt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:34 schreef waht het volgende:
quote:
Grondwet 1815 (Gw)
Artikel 10
1. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.
Ja maar de politie mag toch alles?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar het is nog erger. Die agent in dat filmpje pleegt gewoon een aantal misdrijven, waarvan 2 in opdracht van de gemeente. Je hebt overheden die zich niet aan de eigen wet houden, dat is al heel ernstig, maar hier hebben we het over een overheid die met voorbedachte rade misdrijven pleegt.
Moeten wij eens met zijn tweeen de deur openduwen bij Maxime Verhagen thuis, zijn telefoon afpakken, deuren openbreken en hem opsluiten in zijn eigen huis. Dan gaan wij de gevangenis in. Maar die agenten daar hebben daar geen milimeter meer recht toe dan wij.
Iedereen heeft wat te verbergen. Het is hooguit wachten op het moment dat hetgeen jij te verbergen hebt strafbaar wordt.quote:
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:18 schreef PalmRoyale het volgende:
Nog even en er hangt in ieder huis een camera. Wel voor onze eigen veiligheid natuurlijk want de regering heeft altijd het beste met ons voor.
Hoezo niet?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:18 schreef teknomist het volgende:
[..]
Die linkse vieze hippies zijn zelf ook niet vies van wat huisvredebreuk.
Ik denk dat je Revolution-NL verkeerd inschat.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Iedereen heeft wat te verbergen. Het is hooguit wachten op het moment dat hetgeen jij te verbergen hebt strafbaar wordt.
Ik ben er niet op tegen, hoor. Mijn man werkt bij de SVB en ik hoor regelmatig verhalen over fraudegevallen. Uiteraard zonder namen te noemen. Het is gewoon heel lastig als je een bezoek, bij vermoeden van fraude, moet aankondigen. Nu moeten die inspecteurs wekenlang posten om samenwoning aan te kunnen tonen. Met een onaangekondigd bezoek is dat in een dag gepiept.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:29 schreef BasEnAad het volgende:
Ik blijf me verbazen over deze overheid. Ik denk steeds bijna dat het een grap is.
Maar in werkelijkheid is het ernstig en gevaarlijk.
Een overheid moet nooit deze bevoegdheden krijgen.
Dan houden ze die grijpstuiver maar... Ik ga echt niemand binnenlaten om te kijken of ik mijn eigen kind wel verzorg voor dat lachertje van nog geen 65 euro per maand. En daarnaast, zien of er bij ons een kind woont, daar hoef je niet voor binnen te komen, dat zie je ook wel door het raam (van het huis én de auto)quote:Op vrijdag 15 januari 2010 10:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er staat ook kinderbijslag tussen... En als je dan deze zin leest:
[..]
Dat betekent dus dat als jij kinderbijslag ontvangt en je werkt gewoon voor je centen, de gemeente gewoon ff komt buurten, laat je ze niet binnen einde kinderbijslag. Dat jij zo naief bent om te denken dat dit wetsvoorstel alleen maar de "uitvreters" treft...
Dat is dan waarschijnlijk omdat jij de verkeerde conclusie trekt uit hetgeen je ziet. Ooit gehoord van re-integratieprojecten, waar je dus gewoon werkt met behoud van uitkering? En dan heb je ook nog vrijwilligerswerk voor stichtingen, zoals bvb Present, vrijwilligers die met toestemming en behoud van uitkering grotere klusjes doen voor mensen die het zelf niet meer kunnen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:34 schreef paddy het volgende:
Zolang iemand met een bestelbusje met verfblikken en een ladder zijn uitkering op kan halen zonder vragen? Geloof ik niet in het willen aanpakken van fraude
Een gescheiden man, weekendpapa, heeft ook een kinderzitje in de auto en een kinderslaapkamer met speelgoed enz.... Toch heeft hij geen recht op kinderbijslag. Speelgoed, kinderzitje, zelfs een aanwezig kind, zegt nog niets over het recht op kinderbijslag.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:44 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dan houden ze die grijpstuiver maar... Ik ga echt niemand binnenlaten om te kijken of ik mijn eigen kind wel verzorg voor dat lachertje van nog geen 65 euro per maand. En daarnaast, zien of er bij ons een kind woont, daar hoef je niet voor binnen te komen, dat zie je ook wel door het raam (van het huis én de auto)
Als we als samenleving willen dat fraude onmogelijk is en dat we naar een bijna 100% veilige samenleving willen dan betekend dat dus dat we alle controle aan de overheid geven en onze privacy opzeggen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben er niet op tegen, hoor. Mijn man werkt bij de SVB en ik hoor regelmatig verhalen over fraudegevallen. Uiteraard zonder namen te noemen. Het is gewoon heel lastig als je een bezoek, bij vermoeden van fraude, moet aankondigen. Nu moeten die inspecteurs wekenlang posten om samenwoning aan te kunnen tonen. Met een onaangekondigd bezoek is dat in een dag gepiept.
Vaak is het ook zo dat buurtbewoners geklikt hebben over ongeoorloofd samenwonen. Stuur je een brief dat je gaat controleren, ruimen ze alles op. Valt er niks te bewijzen. Dit gaat vaak over 10 duizenden euro's aan fraude.
Om maar een voorbeeldje te noemen: Twee AOW-gerechtigden hebben ieder een seniorenwoning, wonen in de ene en laten een kennis, tegen betaling in de andere wonen. Geen haan die ernaar kraait.
Alleen met wekenlang posten is dit vast te stellen.
Juist, daarvoor hoeven ze dus helemaal niet binnen te komen. Want ze kunnen met binnenkomen niets meer of minder beoordelen dan met door een raam kijken. Mag jij me uitleggen wat de meerwaarde van binnenkomen is...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Een gescheiden man, weekendpapa, heeft ook een kinderzitje in de auto en een kinderslaapkamer met speelgoed enz.... Toch heeft hij geen recht op kinderbijslag. Speelgoed, kinderzitje, zelfs een aanwezig kind, zegt nog niets over het recht op kinderbijslag.
Mooi, dan is er dus meteen ook helemaal geen probleem meer met een overheid die zich niet aan de eigen wetten houdt want Sjeen heeft er geen last van....quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:44 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dan houden ze die grijpstuiver maar... Ik ga echt niemand binnenlaten om te kijken of ik mijn eigen kind wel verzorg voor dat lachertje van nog geen 65 euro per maand. En daarnaast, zien of er bij ons een kind woont, daar hoef je niet voor binnen te komen, dat zie je ook wel door het raam (van het huis én de auto)
Maar om onaangekondigd huisvredebreuk te plegen bij mensen gaat heel erg ver. Nu kan het in sommige gevallen best handig zijn, maar ik vind dat niet opwegen tegen de nadelen van een staat die de mogelijkheid gaat krijgen om legaal op deze manier te mogen inbreken.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben er niet op tegen, hoor. Mijn man werkt bij de SVB en ik hoor regelmatig verhalen over fraudegevallen. Uiteraard zonder namen te noemen. Het is gewoon heel lastig als je een bezoek, bij vermoeden van fraude, moet aankondigen. Nu moeten die inspecteurs wekenlang posten om samenwoning aan te kunnen tonen. Met een onaangekondigd bezoek is dat in een dag gepiept.
Vaak is het ook zo dat buurtbewoners geklikt hebben over ongeoorloofd samenwonen. Stuur je een brief dat je gaat controleren, ruimen ze alles op. Valt er niks te bewijzen. Dit gaat vaak over 10 duizenden euro's aan fraude.
Om maar een voorbeeldje te noemen: Twee AOW-gerechtigden hebben ieder een seniorenwoning, wonen in de ene en laten een kennis, tegen betaling in de andere wonen. Geen haan die ernaar kraait.
wat kun je dan aantonen met een huisinval?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Een gescheiden man, weekendpapa, heeft ook een kinderzitje in de auto en een kinderslaapkamer met speelgoed enz.... Toch heeft hij geen recht op kinderbijslag. Speelgoed, kinderzitje, zelfs een aanwezig kind, zegt nog niets over het recht op kinderbijslag.
En de kennis die in de andere woning woont mag zich niet inschrijven, dus hoe zit het met de inkomsten van die kennis.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:44 schreef Gia het volgende:
Lezen is ook een kunst zeg... Ik heb er wel last van, ik weiger mee te werken aan zulke onzin. Dan maar met de consequentie dat ze mij'n 'recht' op kinderbijslag intrekken.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mooi, dan is er dus meteen ook helemaal geen probleem meer met een overheid die zich niet aan de eigen wetten houdt want Sjeen heeft er geen last van....
Subtiel Godwinnetje, maar niet onterecht.quote:
Het gaat me helemaal niet om die grijpstuiver, het gaat mij erom dat ze met dit wetsvoorstel zo'n beetje elke burger kunnen lastig vallen. Nu staart iedereen zich nog blind op "fraudeurs" en men vindt het allemaal maar prima. Over 10 jaar komen ze je huis binnen omdat je 2 dagen daarvoor een kratje bier gehaald hebt bij de appie met je bonuskaart en komen ze tellen hoeveel lege flesjes er al in de kelder staan. Zijn het er teveel dan mag je extra zorgverzekering dokken, want het "draagvlak" moet natuurlijk wel behouden blijven...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:44 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat ik niemand binnen hoef te laten als ik dat niet wil, tenzij er een gedegen huiszoekingsbevel is.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het gaat me helemaal niet om die grijpstuiver, het gaat mij erom dat ze met dit wetsvoorstel zo'n beetje elke burger kunnen lastig vallen. Nu staart iedereen zich nog blind op "fraudeurs" en men vindt het allemaal maar prima. Over 10 jaar komen ze je huis binnen omdat je 2 dagen daarvoor een kratje bier gehaald hebt bij de appie met je bonuskaart en komen ze tellen hoeveel lege flesjes er al in de kelder staan. Zijn het er teveel dan mag je extra zorgverzekering dokken, want het "draagvlak" moet natuurlijk wel behouden blijven...
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het gaat me helemaal niet om die grijpstuiver, het gaat mij erom dat ze met dit wetsvoorstel zo'n beetje elke burger kunnen lastig vallen. Nu staart iedereen zich nog blind op "fraudeurs" en men vindt het allemaal maar prima. Over 10 jaar komen ze je huis binnen omdat je 2 dagen daarvoor een kratje bier gehaald hebt bij de appie met je bonuskaart en komen ze tellen hoeveel lege flesjes er al in de kelder staan. Zijn het er teveel dan mag je extra zorgverzekering dokken, want het "draagvlak" moet natuurlijk wel behouden blijven...
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als we als samenleving willen dat fraude onmogelijk is en dat we naar een bijna 100% veilige samenleving willen dan betekend dat dus dat we alle controle aan de overheid geven en onze privacy opzeggen.
Als we dat we willen moeten we ons misschien meteen laten chippen en op iedere hoek van de straat intelligente camera's laten plaatsen. Ook zou de overheid een sleutel van ieder huis moet hebben.
Maar nee dat vinden we als samenleving een stap te ver gaan. Daarom doet de overheid het stapje voor stapje. De kikker in de pan moet je niet te snel aan de kook brengen anders springt hij weg.
We bevinden ons op een hellend vlak waar een groot deel van de bevolking de consquenties niet van in zien.
Ik vind het in geval van kinderbijslag dan ook eigenlijk nergens op slaan. Zolang voor een kind slechts één keer kinderbijslag wordt uitbetaald, maakt dat niet uit.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Juist, daarvoor hoeven ze dus helemaal niet binnen te komen. Want ze kunnen met binnenkomen niets meer of minder beoordelen dan met door een raam kijken. Mag jij me uitleggen wat de meerwaarde van binnenkomen is...
In geval van vermoeden van fraude, dus bijvoorbeeld door verklikken, moet controle mogelijk zijn. En dat moet onaangekondigd kunnen. Wekenlang posten heeft hetzelfde resultaat, maar is erg kostbaar.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:50 schreef Revolution-NL het volgende:
We bevinden ons op een hellend vlak waar een groot deel van de bevolking de consquenties niet van in zien.
Als je dat weigert word je meteen als crimineel weggezet.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:06 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben van mening dat ik niemand binnen hoef te laten als ik dat niet wil, tenzij er een gedegen huiszoekingsbevel is.
Het kabinet.quote:Van wie komt dit onzalige wetsvoorstel eigenlijk?
Werk? Woont op papier nog bij zijn/haar ouders? Is zoveel mogelijk, als je wilt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En de kennis die in de andere woning woont mag zich niet inschrijven, dus hoe zit het met de inkomsten van die kennis.![]()
Het zal toch uit een bepaalde hoek komen neem ik aan?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je dat weigert word je meteen als crimineel weggezet.
[..]
Het kabinet.
Weet je zeker dat je in Nederland bent opgegroeid??? Of kom je oorspronkelijk uit de DDR?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:09 schreef Gia het volgende:
In geval van vermoeden van fraude, dus bijvoorbeeld door verklikken, moet controle mogelijk zijn. En dat moet onaangekondigd kunnen. Wekenlang posten heeft hetzelfde resultaat, maar is erg kostbaar.
Mensen die verklikt zijn en daadwerkelijk fraude plegen doen dit zichzelf aan.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind het in geval van kinderbijslag dan ook eigenlijk nergens op slaan. Zolang voor een kind slechts één keer kinderbijslag wordt uitbetaald, maakt dat niet uit.
Overigens mag wmb die hele kinderbijslag worden afgeschaft. En dan een andere vorm van tegemoetkoming voor ouders die anders in de problemen komen en alleen voor kinderen die ook echt in Nederland wonen. En dat moet gecontroleerd mogen worden, dan. Bijvoorbeeld door controleren van bevolkingsregister en navragen op school.
[..]
In geval van vermoeden van fraude, dus bijvoorbeeld door verklikken, moet controle mogelijk zijn. En dat moet onaangekondigd kunnen. Wekenlang posten heeft hetzelfde resultaat, maar is erg kostbaar.
Mensen die verklikt zijn en geen fraude plegen moeten dus maar de dupe worden van de steeds groter wordende groep paranoide NSB burgers.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:09 schreef Gia het volgende:
Dan moet dat maar meteen bij die wet geregeld worden. Dus, als er een geldige reden is voor huiszoeking, bijvoorbeeld verklikking, dan moet er een vorm van huiszoekingsbevel komen waarmee de toegang tot de woning verleent moet worden.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:06 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben van mening dat ik niemand binnen hoef te laten als ik dat niet wil, tenzij er een gedegen huiszoekingsbevel is.
Als je weigert, wordt je uitkering gekort. Als belastingbetaler ben ik ze daar erg dankbaar voor, eindelijk worden fraudeurs een beetje structureel aangepakt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je dat weigert word je meteen als crimineel weggezet.
[..]
Het kabinet.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan moet dat maar meteen bij die wet geregeld worden. Dus, als er een geldige reden is voor huiszoeking, bijvoorbeeld verklikking, dan moet er een vorm van huiszoekingsbevel komen waarmee de toegang tot de woning verleent moet worden.
Dit voorkomt dat men zomaar bij iedereen binnen kan vallen.
De meeste gevallen van fraude komen door verklikken aan 't licht. Sommige mensen plegen fraude en scheppen er nog over op, ook. En als zij dan 2 keer per jaar op vakantie kunnen en de buurvrouw niet, dan steekt dat.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je in Nederland bent opgegroeid??? Of kom je oorspronkelijk uit de DDR?
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mensen die verklikt zijn en geen fraude plegen moeten dus maar de dupe worden van de steeds groter wordende groep paranoide NSB burgers.![]()
Ok laten we dan eerlijk zijn als de overheid een verkeerde inval pleegt gaan de mensen waar de inval gepleegd is ook meteen een forse schade vergoeding krijgen, die desnoods door de klikkers opgebracht mag gaan worden. Kijken of er dan nog zoveel nsb burgers te vinden zijn.
Ja, want als ik weiger iemand binnen te laten, ben ik meteen een fraudeur...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 13:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je weigert, wordt je uitkering gekort. Als belastingbetaler ben ik ze daar erg dankbaar voor, eindelijk worden fraudeurs een beetje structureel aangepakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |