Zones met een chipkaart?quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:27 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Oke. Nu staat op mijn trajectkaart, welke zone's ik in mag reizen. Dus ik neem aan dat de chipkaart dat ook ziet? Of heb ik gewoon permanent 2 zones als starttegoed?
o jawel.quote:
Ja, je reist dan gewoon op saldo voor dat gebied. Als je een halte buiten de zone zou uitstappen zou je vanaf de zonegrens tot de halte moeten betalen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 14:56 schreef Freak188 het volgende:
Nee je kan denk ik niet onbeperkt doorrijden. Maar zoals het nu is staan er 2 zones op de kaart en die 2 zones mag je gebruiken in de buszone waar je NS treinrit begint en eindigt.
Voorbeeld: Je hebt trein abo A'dam CS - Schiphol. A'dam CS heeft buszone 1122 en Schiphol 5733
Dan mag je vanuit zone 1122 óf 5733, 2 zones verder reizen. Maar als je nu in Lutjebroek de bus pakt en 2 zones gaat reizen.. zie de OV chipkaart dit? Ik vraag me dat af omdat er verschillende vervoerders zijn met hun eigen prijzen etc etc etc... Hoe communiceert dat allemaal met elkaar?
Translink, want die geeft de chipkaart uit en beheert de automaten. Je heb in feite met hun een contract als je het OV gebruikt.quote:Op donderdag 7 januari 2010 12:57 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Hoe zit het nu eigenlijk met dat gedoe: wie ís er nu eigenlijk verantwoordelijk?
Ik weet dat de staatssecretaresse van V&W Huizinga dit zou moetn 'leiden', ik weet dat Translink er 'mee bezig' is net als de vervoersbedrijven, maar dan nog. Welk bedrijf, welke instantie of welke groep is er nu verantwoordelijk?
Dat communiceert niet. Zoveel is wel duidelijk.quote:Op donderdag 7 januari 2010 14:56 schreef Freak188 het volgende:
Nee je kan denk ik niet onbeperkt doorrijden. Maar zoals het nu is staan er 2 zones op de kaart en die 2 zones mag je gebruiken in de buszone waar je NS treinrit begint en eindigt.
Voorbeeld: Je hebt trein abo A'dam CS - Schiphol. A'dam CS heeft buszone 1122 en Schiphol 5733
Dan mag je vanuit zone 1122 óf 5733, 2 zones verder reizen. Maar als je nu in Lutjebroek de bus pakt en 2 zones gaat reizen.. zie de OV chipkaart dit? Ik vraag me dat af omdat er verschillende vervoerders zijn met hun eigen prijzen etc etc etc... Hoe communiceert dat allemaal met elkaar?
Met een negatief saldo kun je niet inchecken, krijg je een foutmelding ofzo, dat zou de buschauffeur wel moeten merken.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:25 schreef macca728 het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk als je een paar keer incheckt met te weinig saldo op je kaart ?
de buschauffeur merkt niets, je kan in principe gewoon doorlopen, maar wordt de kaart dan ook geblokkeerd na een aantal keer ?
Je doet in feite technisch niets fout, want hij checkt niet in of uit
nee, de meeste zulen dat niet merken, omdat het geluidje dat het apparaat geeft bijna gelijk is.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:26 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Met een negatief saldo kun je niet inchecken, krijg je een foutmelding ofzo, dat zou de buschauffeur wel moeten merken.
Nee dat kan niet, je kunt niet inchecken met een negatief saldo dus er valt ook weinig te blokkeren. Wel apart dat die buschauffeur niets merkte.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee, de meeste zulen dat niet merken, omdat het geluidje dat het apparaat geeft bijna gelijk is.
Vanmiddag zei de chauffeur in elk geval niets.
Wordt de kaart dan geblokkeerd na een paar keer ?
Ja ik vond het ook gek, maar het geluid is bijna hetzelfde en die chauffeurs gaan natuurlijk niet op elk geluidje letten. De meeste kijken niet eens als ik incheck, hier in R'dam danquote:Op donderdag 7 januari 2010 22:38 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee dat kan niet, je kunt niet inchecken met een negatief saldo dus er valt ook weinig te blokkeren. Wel apart dat die buschauffeur niets merkte.
Ligt eraan met wat voor kaart je reist, maar in de meeste gevallen klopt dat.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:39 schreef Rijstbal het volgende:
vandaag toen ik in de trein zat wasi k vergeten in te checken. Toen kwam meneer de conducteur. Ik zei tegen hem dati k vergeten was in te checken. Zijn antwoord was; Al reis je met trein dan je hoeft nooit in en uit checken.
![]()
De halte die ik hier voor de deur pak (ook Rotterdam) is meestal nogal rustig dus dan valt het wel op. Maar ik merk inderdaad ook bij drukkere haltes dat de chauffeur niet (goed) oplet, of mensen staan te stempelen terwijl de andere al doorlopen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja ik vond het ook gek, maar het geluid is bijna hetzelfde en die chauffeurs gaan natuurlijk niet op elk geluidje letten. De meeste kijken niet eens als ik incheck, hier in R'dam dan
Conducteurs lopen met een scanner rond.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:43 schreef Rijstbal het volgende:
Ik heb de studenten ov chipkaart. Maar als dat zo is. Dan kunnen ze toch ook niet zien of het een week of weekend kaart is?
ja ik stap bij Zuidplein in, dan stormen ze letterlijk de snelbus inquote:Op donderdag 7 januari 2010 22:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De halte die ik hier voor de deur pak (ook Rotterdam) is meestal nogal rustig dus dan valt het wel op. Maar ik merk inderdaad ook bij drukkere haltes dat de chauffeur niet (goed) oplet, of mensen staan te stempelen terwijl de andere al doorlopen.
Het zou de RET sieren als ze ook zo'n actie zouden doen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:48 schreef macca728 het volgende:
trouwens bij Arriva en Connexxion nu de persoonlijke OV kaart voor 1,50
Voor alle Rotterdammers wiens kaart verloopt een goedkopere optie dan bij de RET een nieuwe kopen.
ja, eigenlijk moet het, maar ze doen niet moeilijk (of zoals in jouw geval, ze zeggen zelfs dat het niet hoeft). Toch raar, want een van de argumenten voor de chipkaart was dat ze beter in kaart kunnen brengen waar op welke tijden gereisd wordt. Dat lijkt me voor de NS ook van cruciaal belang, als ze willen weten op welke tijdstippen ze toch eens wat meer treinen moeten inzetten.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:39 schreef Rijstbal het volgende:
vandaag toen ik in de trein zat wasi k vergeten in te checken. Toen kwam meneer de conducteur. Ik zei tegen hem dati k vergeten was in te checken. Zijn antwoord was; Al reis je met trein dan je hoeft nooit in en uit checken.
![]()
ik vind het grote onzin dat je dat ding überhaupt moet verlengen. Als ie kapot gaat lijkt het me wel tijd voor een nieuwe, maar dat die dingen maar een paar jaar geldig zijn slaat echt nergens op.quote:Op woensdag 6 januari 2010 21:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Sowieso moeten ze het verlengen van die kaart gewoon gratis maken, en ook het terugstorten van geld dat daarop staat. Veel beter voor de acceptatie van de kaart, en dat lijkt me nu het belangrijkste.
Hoezo bizar? De OV-chipkaart zelf heeft geen internetverbinding hoor. Je kan alleen met een apparaat er iets opzetten. Het is dus precies hetzelfde als dat je ook niet via internetbankieren 10 euro op je chipknip kan zetten.quote:Op donderdag 7 januari 2010 23:08 schreef macca728 het volgende:
De OV chipkaart webwinkel is trouwens de enige webwinkel waar je via internet niets kan kopen.
Tenzij je het gaat afhalen, echt bizar in 2010 dat ik niet via die webwinkel bv 10 euro chipkaarttegoed kan storten op mijn chipkaart.
Maar mijn zichtkaart is een weekendkaart, terwijl ik nu een WEEKkaart op mijn chip heb staan. Zou toch belachelijk zijn dat ik nu moet gaan betalen omdat zij de boel niet voor elkaar hebben! Weet iemand hoe dit in de praktijk werkt?quote:Vandaag is de nieuwe OV-chipkaart voor studenten geïntroduceerd. In onze bussen in Groningen en Drenthe is het op dit moment nog niet mogelijk gebruik te maken van enkel de OV-chipkaart.
Studenten kunnen de hele maand januari met de bus reizen op vertoon van de OV-chipkaart in combinatie met de OV-studentenkaart van 2009, de zogenaamde zichtkaart. Uiterlijk 31 januari moeten studenten hun OV-chipkaart activeren.
In de trein hoef je voorlopig niet in- en uit te checken.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:43 schreef Rijstbal het volgende:
Ik heb de studenten ov chipkaart. Maar als dat zo is. Dan kunnen ze toch ook niet zien of het een week of weekend kaart is?
Niet waar, bijvoorbeeld de in- en uitcheck-units in de bussen en trams worden volgens mij 1x per dag in de remise uitgelezen, en hebben verder geen verbinding met een netwerk.quote:Op donderdag 7 januari 2010 23:29 schreef Cerbie het volgende:
Maar alle kastjes waar je in- en uitcheckt hebben een verbinding met het grote netwerk, die zouden zoiets op je kaart moeten kunnen schrijven.
Ik checkte uit bij de bus op Nijmegen centraal, liep naar de NS automaat en kon daar direct zien dat ik zojuist uitgecheckt had bij Connexxion. Of gaat dat dan weer via de kaart?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 11:20 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Niet waar, bijvoorbeeld de in- en uitcheck-units in de bussen en trams worden volgens mij 1x per dag in de remise uitgelezen, en hebben verder geen verbinding met een netwerk.
Laatste tien transacties staan op de kaart.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 16:25 schreef Cerbie het volgende:
Ik checkte uit bij de bus op Nijmegen centraal, liep naar de NS automaat en kon daar direct zien dat ik zojuist uitgecheckt had bij Connexxion. Of gaat dat dan weer via de kaart?
Oh ik heb ook nog een mooie. Als ik uitcheck zegt hij 'uitcheck OK' maar gaat wel het rode lampje branden. Lijkt tot nu toe nog geen probleem te zijn, maar het is wel eigenaardig.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 16:25 schreef Cerbie het volgende:hier in het Rivierengebied is de ritprijs goedkoper dan in de KAN regio. Met als gevolg dat je op de dienst Tiel-Druten-Nijmegen, gedeeld gereden door BRENG en Arriva, goedkoper uitbent als je op de Arrivabus wacht
Over Arriva gesproken
Gister; herkende studenten-OVkaart niet.
Vandaag; incheck na twee pogingen, "ERROR: GEEN GPS" dus geen uitcheck. Arriva kennende vrees ik voor mijn 4¤
[..]
Ik checkte uit bij de bus op Nijmegen centraal, liep naar de NS automaat en kon daar direct zien dat ik zojuist uitgecheckt had bij Connexxion. Of gaat dat dan weer via de kaart?
het meisje voor me werd een prettige reis gewenst terwijl ze volgens dat ding geen geldige kaart hadquote:Op vrijdag 8 januari 2010 16:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Oh ik heb ook nog een mooie. Als ik uitcheck zegt hij 'uitcheck OK' maar gaat wel het rode lampje branden. Lijkt tot nu toe nog geen probleem te zijn, maar het is wel eigenaardig.
NL wil meteen 1 systeem voor 20 vervoerders en vervoersmiddelen invoeren, de Oyster Card is veeeeel beperkter. Compleet onvergelijkbaar. Wat niet wegneemt dat het een kutkaart is, die OV Chip.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:40 schreef Stuart het volgende:
Krankzinnig dat Nederland niet in staat is te doen wat hier in Londen al jaren probleemloos werkt
Had ik ook gisteren, vandaag weer lekker gedaan, want ik kon hem niet opladen in Ridderkerkquote:Op vrijdag 8 januari 2010 16:39 schreef Cerbie het volgende:
[..]
het meisje voor me werd een prettige reis gewenst terwijl ze volgens dat ding geen geldige kaart had
Ja klopt, bus en trams maken gebruik van een GPS systeem, dat zeer onbetrouwbaar is en waardoior je ook meer mag betalen bij omleidingen.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 11:20 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Niet waar, bijvoorbeeld de in- en uitcheck-units in de bussen en trams worden volgens mij 1x per dag in de remise uitgelezen, en hebben verder geen verbinding met een netwerk.
nee met een abonnement of vrij reizen kan je probleemloos inchecken en dat hoort natuurlijk ook, je hebt immers al betaald.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:35 schreef Igen het volgende:
Mij valt ineens iets op.
Er werd tot nu toe altijd gezegd dat je niet kan inchecken als je rood staat, ook niet als je vrij reist op een abonnement. Blijkbaar klopt dat niet!
Situatie:
- op 23 november 2009 maak ik (met korting) een rit van 70 cent.
- vervolgens maak ik 26 ritten met vrij reizen.
- op 13 december 2009 wil ik een rit maken (met korting) van 79 cent, maar dat kan niet omdat ik rood sta.
En nu ik er toch aan denk: in september raakte ik 4 euro kwijt omdat ik niet uit kon checken, toen kreeg ik van Connexxion een antwoordkaart mee waarmee ik dat geld terug kon claimen, die heb ik ingestuurd maar nog steeds heb ik geen cent gezien.
Vanmorgen in de Gelderlander, dat eenzelfde rit tot wel enkele euro's duurder kan zijn omdat dat ding de haltes niet goed 'telt'. Op mijn vaste lijn is de volgende halte zo 12km verderop.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja klopt, bus en trams maken gebruik van een GPS systeem, dat zeer onbetrouwbaar is en waardoior je ook meer mag betalen bij omleidingen.
En het nog meer bizarre is natuurlijk dat als je 10 euro tegoed koopt je nog dagen kan wachten tot je die bestelling af kan gaan halen. Dat moet eigenlijk binnen een uur al mogelijk zijnquote:Op donderdag 7 januari 2010 23:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoezo bizar? De OV-chipkaart zelf heeft geen internetverbinding hoor. Je kan alleen met een apparaat er iets opzetten. Het is dus precies hetzelfde als dat je ook niet via internetbankieren 10 euro op je chipknip kan zetten.
(Het bizarre aan het verhaal is dat ze überhaupt 10 euro tegoed los verkopen in de webwinkel, aangezien je dus toch naar een automaat moet om het op te halen.)
Oh, dan is dat blijkbaar veranderd? Dat is dan toch wel positief.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee met een abonnement of vrij reizen kan je probleemloos inchecken en dat hoort natuurlijk ook, je hebt immers al betaald.
Ik kocht vandaag een abonnement en de RET-er zei dat mijn saldo -0,11 was.
Dat klopte ook, maar hij zei verder niets. Gewoon in kunnen checken bij metro (en uit uiteraard)
quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Oh, dan is dat blijkbaar veranderd? Dat is dan toch wel positief.
misschien niet bij alle vervoerders.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:00 schreef Cerbie het volgende:
[..]
![]()
Ik kon eerst niet inchecken met een negatief saldo, ondanks vrij reizen. Wel handig als dat veranderd is.
alleen als je na 9 uur inckecht bij de NSquote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:21 schreef Q. het volgende:
Oh! Mijn OV-chipkaart is mijn voordeelurenkaart, nu net gechecked of dat product er ook op staat en dat klopt, als ik nu op saldo ga reizen, reis ik dan automatisch met korting? Mag het hopen..
Net via NS.nl gedaan, zal het zo eens activeren bij de automaat op Utrecht Centraal. Ben ook wel benieuwd naar de controle.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Heb je wel reizen op saldo geactiveerd bij NS ? Want dat moet ook nog.
Waarom moet dat zo lang duren? Moet ik soms eerst door de ballotage-commissie ofzo? Godverdomme, wat een kutsysteem.quote:De aanvraag wordt verwerkt. Binnenkort ontvangt u bericht per email wanneer u reizen op saldo op uw OV-chipkaart kunt activeren. U gaat daarvoor naar de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie op het station. Pas daarna is de kaart geschikt om te reizen bij NS.
Heb je dat net gedaan en wil je dat zo activeren bij automaat.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Net via NS.nl gedaan, zal het zo eens activeren bij de automaat op Utrecht Centraal. Ben ook wel benieuwd naar de controle.Op zich best handig, reizen op saldo.
Ik heb zelfs net de bevestigingsmail al gehad! Binnen tien minuten?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
Heb je dat net gedaan en wil je dat zo activeren bij automaat.
Ik wacht al 24 uur op een email , daarna kan je het pas gaan activeren.
Wel goed gelezen allemaal ?
Nou echt belachelijk dan, ik heb nog niets gehad, gisteravond al aangevraagdquote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:44 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik heb zelfs net de bevestigingsmail al gehad! Binnen tien minuten?
nou inderdaad dus, met NS chipkaart kan ik gelijk naar automaat, met RET (ook persoonlijke) chipkaart mag ik een paar dagen eachten blijvenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou echt belachelijk dan, ik heb nog niets gehad, gisteravond al aangevraagd
Komt zeker omdat ik dat met mijn RET chipkaartnr heb aangevraagd ?
We maken het makkelijk. Ik stond al bij de NS in het systeem.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou inderdaad dus, met NS chipkaart kan ik gelijk naar automaat, met RET (ook persoonlijke) chipkaart mag ik een paar dagen eachten blijven
Ik niet, maar ik heb het net aangevraagd met mijn NS chipkaart en ik kan gelijk naar automaat.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:53 schreef Q. het volgende:
[..]
We maken het makkelijk. Ik stond al bij de NS in het systeem.
Frans Mensonidesquote:De chipkaart verdient dat zeker niet. Voor die kaart gelden bepaalde fatsoensregels niet, die voor normale consumentenproducten wel gelden. In het tijdperk van de papieren kaartjes werden tariefsverhogingen altijd ruim van te voren aangekondigd. Over de verhoging van de chipkaartritprijs per 1 januari 2010 heb ik echter zeer weinig informatie gezien in de bus, op het station of op de internetsites van vervoerders.
Met enige moeite ben ik er dan wel achter gekomen, dat het instaptarief in het stads- en streekvervoer verhoogd is van 75 naar 78 cent; exact 4%. Elke vervoersregio heeft daarbovenop het hectometertarief mogen verhogen met een zelf te kiezen percentage. Zuid-Holland heeft er een dikke 5% bovenop gegooid, veel meer dan de inflatie en ook meer dan de verhoging van de papieren kaartjes. Maar het staat nergens, zelfs niet op de tarievensite van OVR. Je ziet het bij het uitchecken, en anders niet.
Ook Haaglanden verhoogde de ritprijs met ca. 4%. Het is ook weer niet aangekondigd, maar de tarieven op de website van HTM zijn wel aangepast.
NS verhoogde de ritprijzen met slechts enkele procenten. Ook dat staat weer nergens. Maar ik merkte het op nieuwjaarsdag al, toen mijn ritje Leiden – Den Haag HS ineens 1,75 kostte in plaats van 1,70. De terugreis ging echter nog volgens het tarief van 2009: 1,70. De chipkaart blijft ook in 2010 voor hilarische verrassingen zorgen.
als je slim bent, ries je met 2 chipkaartenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:46 schreef Q. het volgende:
Ik reis nu voor het eerst op saldo in de trein. Spannend! Benieuwd naar de controle.
ja ik kreeg er 1 gratis + RET persoonloijke kaart voor niets en NS kaartquote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:51 schreef Q. het volgende:
Oeh! Goed idee! Heb vd week nog een anonieme er bij gekocht voor bezoek.
Ik reis de hele week zonder opgeladen kaart. Papieren ov 2009 gebruik ik nog. Aankomende week maar eens rustig naar de kaart kijken.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:46 schreef Q. het volgende:
Ik reis nu voor het eerst op saldo in de trein. Spannend! Benieuwd naar de controle.
Het is wachten tot het moment dat het apparaat zegt: 'ik weet het ook niet meer, doe maar wat'.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 16:39 schreef Cerbie het volgende:
[..]
het meisje voor me werd een prettige reis gewenst terwijl ze volgens dat ding geen geldige kaart had
Studenten.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 22:00 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik reis de hele week zonder opgeladen kaart. Papieren ov 2009 gebruik ik nog. Aankomende week maar eens rustig naar de kaart kijken.
moet je er wel twee hebben natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
als je slim bent, ries je met 2 chipkaarten
heenreis inchecken met A, niet uitchecken
terugreis inchecken met B en bij eindpunt uitchecken met alletwee
kosten 1 enkele reis voor een retour, zonder dat je zwart reist
NS heeft toch overal zuilen of poortjes staan.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:06 schreef Q. het volgende:
Ik moet zo naar Houten maar daar zijn ze het station aan het verbouwen en ik verwacht niet dat ze daar een uitcheckpoortje hebben staan. Dus maar gewoon een kaartje kopen, anders kost het me 20 euro..
haha neequote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:26 schreef Q. het volgende:
Personeel? Sinds wanneer ben jij voor het laatst op een klein station geweest? En daarbij, op een klein station zal er zelden meer dan 1 paal staan. Buiten. Met dit weer. Jij denkt echt dat die het gaat doen, als ie er al staat?.
Huh? Ik snap het nietquote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
als je slim bent, ries je met 2 chipkaarten
heenreis inchecken met A, niet uitchecken
terugreis inchecken met B en bij eindpunt uitchecken met alletwee
kosten 1 enkele reis voor een retour, zonder dat je zwart reist
wat snap je niet ?quote:
Dat is verder mijn probleem niet, dan check ik wel uit op de terugreis.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:21 schreef ShadyLane het volgende:
Je kunt inderdaad nog niet op alle stations in- en uitchecken. In Buitenpost staat al maanden zo'n zuil, maar die is nog niet in werking. En personeel loopt daar ook niet rond.
Bedankt voor je antwoord, maar dit begrijp ik echt niet. Als je inlogt zie je al je gegevens: adres, reizen, enz. Het is toch veel gemakkelijker om dan een knop te maken per reis: ‘geld terug vragen’. Ik zal ze wel eerst een mail sturen. Want ook nog eens betalen om geld terug te krijgen, dat wordt echt te gek.quote:Op maandag 11 januari 2010 13:43 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb het laatst met een gewoon formulier geprobeerd, omdat ik ergens had gevonden dat dat mocht en dat ze dan gewoon in je OV-chipkaartgegevens zouden kijken of de tijden kloppen. Heb nog geen bericht, dus weet niet of het inderdaad werkt. Nu vind ik (hier:
"Geld terug bij vertraging
Bij reizen op saldo kunt u geld terugvragen als uw trein meer dan 30 minuten vertraging heeft. U moet dan wel in- én uitgecheckt zijn.
Vul het formulier in dat verkrijgbaar is via NS Klantenservice, 0900 - 202 11 63 (¤ 0,10 p.m.)."
Of dat hetzelfde formulier is als het standaard formulier, geen idee.
Het zou wel lachwekkend zijn.quote:Op maandag 11 januari 2010 13:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord, maar dit begrijp ik echt niet. Als je inlogt zie je al je gegevens: adres, reizen, enz. Het is toch veel gemakkelijker om dan een knop te maken per reis: ‘geld terug vragen’. Ik zal ze wel eerst een mail sturen. Want ook nog eens betalen om geld terug te krijgen, dat wordt echt te gek.
Kan me voorstellen dat dat niet altijd opgaat, maar in principe kun je je reis niet eens meer onderbreken als er overal poortjes zijn, dus dan is het redelijk makkelijk vast te stellen hoe iemand gereisd moet zijn.quote:Op maandag 11 januari 2010 13:59 schreef ShadyLane het volgende:
Sterker nog, nu ze dan toch al die gegevens van ieders reizen hebben moet het een koud kunstje zijn om het systeem zo te programmeren dat iemand die meer dan 30 min. vertraging heeft AUTOMATISCH geld terug krijgt. Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Ik snap werkelijk waar niet dat dit project nog steeds loopt.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat dat niet altijd opgaat, maar in principe kun je je reis niet eens meer onderbreken als er overal poortjes zijn, dus dan is het redelijk makkelijk vast te stellen hoe iemand gereisd moet zijn.
De enige reden om het niet online te doen, is om reizigers te irriteren. Want voor bepaalde abonnementen kan het wel zag ik. Dus die hele infrastructuur ligt er al.
Ik denk dat je het technische inzicht van de mensen die dit op hebben gezet ietwat overschatquote:Op maandag 11 januari 2010 13:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord, maar dit begrijp ik echt niet. Als je inlogt zie je al je gegevens: adres, reizen, enz. Het is toch veel gemakkelijker om dan een knop te maken per reis: ‘geld terug vragen’. Ik zal ze wel eerst een mail sturen. Want ook nog eens betalen om geld terug te krijgen, dat wordt echt te gek.
Op Buitenpost stoppen toch alleen Arriva-treinen? In zulke treinen kun je voor zover ik weet de OV-chipkaart nog niet gebruiken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:21 schreef ShadyLane het volgende:
Je kunt inderdaad nog niet op alle stations in- en uitchecken. In Buitenpost staat al maanden zo'n zuil, maar die is nog niet in werking. En personeel loopt daar ook niet rond.
Er is maar een beperkte tijd waarbinnen je in- en weer uit kunt checken op hetzelfde station, zonder dat er geld wordt afgeschreven van de kaart. Ik meen een uur. Daarbuiten kost het je je borg.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat snap je niet ?
met kaart A ben je ingecheckt voor de heenreis, je check echter pas uit als je terug bent.
met kaart B ben je ingecheckt voor de terugreis, daarmee check je ook gewoon uit.
kosten 1 enkele reis voor een retourreis 50% korting dus en je reist niet zwart
Of ze calculeren het risico in. Dat tijdelijke abonnement, is dat 1 maand geldig? Dan is het niet echt de moeite lijkt me.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:20 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ik denk dat je het technische inzicht van de mensen die dit op hebben gezet ietwat overschatZe zijn bijvoorbeeld zo snugger om het tijdelijke abbo niet te deactiveren. Ik kan nu bijv ook in het weekend vrij de trein in, omdat ik nog een weekend OV had toen ik mijn chipkaart had. Heb ik gister proefondervindelijk getest door in te checken en gewoon de pas aan de conducteur te laten zien. Had een kaartje met korting achter de hand voor als het niet zou werken.
En uiteraard heb ik nog geen antwoord op mijn vele weken geleden gestelde vraag waarom dat allemaal zo traag moet.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:48 schreef Q. het volgende:
Ik wacht al anderhalve week op mijn mutatie-overzicht op OV-Chipkaart.nl. Mooie site..
Natuurlijk zie ik ook nog steeds geen week OV bij het overzicht op die sitequote:Op maandag 11 januari 2010 16:48 schreef Q. het volgende:
[..]
En uiteraard heb ik nog geen antwoord op mijn vele weken geleden gestelde vraag waarom dat allemaal zo traag moet.
Gelukkig zijn de verwachtingen dan ook niet te hoog gespannen.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:55 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Natuurlijk zie ik ook nog steeds geen week OV bij het overzicht op die site
Eerst kreeg ik nog wel een bevestiging van ontvangst, maar het lijkt wel of iedereen die bij de OV-chipkaart werkt overleden is.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:02 schreef Q. het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de verwachtingen dan ook niet te hoog gespannen.
vraag er mar gelijk 100, scheelt weer wachten.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:48 schreef freako het volgende:
Het is mij trouwens gelukt om twee keer achter elkaar in te checken (de ene keer om 9 uur, de tweede keer om 14 uur) zonder dat er een check-out tussendoor heeft plaatsgevonden. Het was op verschillende NS-stations. Blijkbaar ben ik vergeten uit te checken of is het niet geregistreerd.
Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen?
Dit geintje kost me wel de borg minus de ritprijs, in totaal ¤ (10,00 - 1,60) = ¤ 8,40. Ik zal eens een briefje naar de klantenservice sturen. Kan ik meteen een geld-terug-bij-vertragingformulier aanvragen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |