abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 december 2009 @ 16:26:30 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_76225789
quote:
Slechts 16 schepen net zo vervuilend als alle auto's in de wereld
'Scheepvaart produceert 6000 x meer vervuiling als autoverkeer'

Het grootste containerschip ter wereld, de 397 meter lange Emma Maersk, nadert de haven van Rotterdam. Dit enkele schip stoot ongeveer 6,6 x meer zwavel uit dan alle auto's en vrachtwagens in heel Nederland*.

Terwijl de pijlen van de milieubeweging en de overheden zich al jaren richten op de auto van de gewone burger, blijkt de scheepvaart onvoorstelbaar veel meer vervuiling te produceren. Na een jarenlange studie is milieuspecialist Fred Pearce, werkzaam voor de toonaangevende New Scientist, tot de conclusie gekomen dat slechts 16 grote oceaanschepen net zoveel zwavel uitstoten als ALLE auto's in de hele wereld.


Pearce onderzocht met name de gevolgen van het gebruik van de sterk vervuilde, giftige scheepsbrandstof. Volgens hem sterven ieder jaar duizenden mensen als gevolg van de giftige dampen die de schepen achter zich laten, en die vaak dagenlang blijven hangen. De milieuspecialist schat dat, als hier niets aan gebeurt, er de komende 10 jaar tot één miljoen mensen zullen omkomen door de vervuilde uitlaatgassen van schepen.

Grote oceaanschepen gebruiken brandstof die bestaat uit de vuile resten van geraffineerde brandstof die wordt gebruikt door personenauto's en vrachtwagens. Deze scheeps- of 'bunker'brandstof is dikker en bevat een hoog percentage zwavel (sulfur). Het is een goedkope, maar zeer smerige brandstof, die nooit zou worden toegestaan voor gebruik op het land. De in deze brandstof voorkomende chemicaliën kunnen onder andere kanker, ademhalingsproblemen, ernstige ontstekingen en hartkwalen veroorzaken.

Er varen ongeveer 100.000 schepen op de zeeën en oceanen van onze planeet, die omgerekend ongeveer 6000 x meer vervuiling produceren dan al het autoverkeer. De grootste schepen zijn tot 400 meter lang en kunnen per stuk 14.000 grote containers vervoeren. Het meeste vervoer vindt plaats tussen Azië en Noord Amerika en Azië en Europa. De reden waarom de schepen zo extreem vervuilend mogen zijn is vanwege het feit dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) een zwavelpercentage van 4,5% toestaat in de gebruikte scheepsbrandstof. Dit is 4500 x hoger dan de maximum toegestande hoeveelheid zwavel in autobrandstof in Europa.

De IMO is er morrend mee akkoord gegaan om het zwavelpercentage in 2012 te verlagen tot 3,5% en op de langere termijn tot 0,5%. Het grootste struikelblok om de scheepsbrandstof schoner te maken zijn de kosten. Bunkerbrandstof is goedkoop en in grote hoeveelheden aanwezig.

* In 2009 zijn er 942 miljoen auto's op de wereld. Elk van de 16 schepen stoot dus gemiddeld net zoveel zwavel uit als 58,9 miljoen auto's. Nederland telt dit jaar bijna 8,9 miljoen auto's (7,75 miljoen personenauto's en 1,12 miljoen bedrijfswagens). Bij de voor de hand liggende berekening (58,9 : 8,88 = 6,63) is geen rekening gehouden met het feit, dat het Nederlandse wagenpark veel schoner is dan dat van de meeste andere landen in de wereld, en de werkelijke verhouding daarom nog nadeliger voor de schepen zou uitvallen.

bron
Whahaha!

Tja. de KM-heffing met een co2-tax is dus gewoon ordinair burgertje treiteren.

Iemand de Telegraaf jingle gehoord over de KM-heffing?
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_76225812
It's a conspiracy
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  woensdag 30 december 2009 @ 16:28:39 #3
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_76225890
Daarom moeten ze bedrijven ook aanpakken en zich niet teveel focussen op de burger. De echt grote vervuilers zijn de (grote) bedrijven en die moeten dan ook zorgen dat ze hun methodes aan gaan passen in de toekomst.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
  woensdag 30 december 2009 @ 16:29:00 #4
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_76225910
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:26 schreef Ascendancy het volgende:
It's a conspiracy
Je was me voor
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
pi_76225972
Vervuilend met betrekking tot zwavel he?

Kwestie van wetgeving aanpassen, wat dan ook netjes gebeurt .
quote:
De IMO is er morrend mee akkoord gegaan om het zwavelpercentage in 2012 te verlagen tot 3,5% en op de langere termijn tot 0,5%.
Hoewel het misschien wat sneller zou kunnen, maar dan moet je inhoudelijk de details en berekeningen kennen.
pi_76226005
Wel vertekend beeld..

TS heeft het meteen al over CO2 maar dit stukje gaat alleen over de zwavel uitstoot.
pi_76226006
En hoe vervuilend is zo'n oceaanstomer dan in vergelijking met een uitbarstende vulkaan???
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
pi_76226041
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:30 schreef OpperTokkie het volgende:

En hoe vervuilend is zo'n oceaanstomer dan in vergelijking met een uitbarstende vulkaan???
Je stelt voor om uitbarstende vulkanen te verbieden ?
  woensdag 30 december 2009 @ 16:31:55 #9
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_76226050
Scheepvaart en luchtvaart zijn volgens mij altijd al een veel grotere vervuiler dan auto's. Echter wist ik niet dat in de scheepvaart zulk afval brandstof wordt gebruikt. Tijd om de "fossiele" brandstof, de naam zegt het al gedag te zeggen, zeker in de transport en luchtvaart.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_76226067
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:30 schreef Ralphmeister het volgende:

Wel vertekend beeld..

TS heeft het meteen al over CO2 maar dit stukje gaat alleen over de zwavel uitstoot.
TS =

.
pi_76226116
Dit stuk gaat over zwavel, niet over CO2.

Hehe was niet de eerste geloof ik.
pi_76226156
Goede bron.
pi_76226183
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:31 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Je stelt voor om uitbarstende vulkanen te verbieden ?
Jep gewoon verbieden (de mens in al zijn grootheidswaanzin kan dat net als de temperatuur op aarde 2 graden minder laten stijgen ) en dan weer slaven op de zeeschepen om te roeien (daar kunnen we mooi de Somalische piraten een baantje mee bezorgen)
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
pi_76226230
quote:
http://www.tvblik.nl/zembla/de-smerige-olieroute

Stookolie, de brandstof voor de scheepvaart, wordt bijgemengd met grote hoeveelheden giftig restafval. Het gaat om stoffen als kwik, zware metalen, fenol en benzeen, meestal afkomstig uit de petrochemische industrie. Dit zogenaamde restafval moet worden aangeboden aan een afvalverwerker. Maar dat kost geld. Voor de bedrijven die afwillen van dat restafval is het veel lucratiever om die stoffen te dumpen in stookolie en als brandstof te verkopen aan de scheepvaart. Dit heeft grote gevolgen voor het milieu en de volksgezondheid. De schepen die de vervuilde olie verstoken, stoten het gif ongefilterd de lucht in.

Er zijn geen regels voor wat er wel en niet in stookolie mag worden bijgemengd. In de praktijk komt het erop neer dat de stookolie als ‘afvalemmer’ wordt gebruikt, zolang een schip er zonder problemen mee kan varen. Lucas Reijnders, hoogleraar Milieukunde aan de Universiteit van Amsterdam, stelt in ZEMBLA: “Die stookolie is een zinkput voor alle rotzooi die ze bedacht hebben. Dat is een heksenbrouwsel.”

In de aflevering ‘De smerige olieroute’ toont ZEMBLA aan dat bedrijven die afvalolie inzamelen en verwerken slecht te boek staan. Bijvoorbeeld het Amsterdamse bedrijf APS dat veroordeeld werd voor het illegaal aanleveren van oliehoudend afval aan een bedrijf dat daar geen vergunning voor had. Maar ook North Refinery, in de buurt van Delfzijl, verwerkt afvalolie. Volgens Reijnders doet North Refinery dit zonder zich aan de milieuvergunning te houden, een situatie die jarenlang is gedoogd. Toxicoloog Jacob de Boer van de Vrije Universiteit spreekt in ZEMBLA van een “sluipweg” die bedrijven gebruiken om van hun afvalstoffen af te komen.

In 2008 laat het ministerie van VROM de lading van het schip Adafera door TNO onderzoeken. Die lading bestaat uit stookolie die niet gemengd kan worden. Ook is er het vermoeden dat de olie is verontreinigd met het giftige fenol. ZEMBLA ontdekt dat TNO niet zelf de olie analyseert, maar conclusies trekt op basis van gegevens van de bedrijven die de olie aankochten. Het TNO-onderzoek brengt dus geen giftige stoffen aan het licht. Daarop geeft VROM de vervuilde olie vrij, zonder precies te weten wat er in de olie zit.

Hoogleraar Reijnders vindt dat TNO zelf had moeten kijken naar de samenstelling van de stookolie. Over de opdrachtgever van het onderzoek, het ministerie van VROM, zegt hij: “Het is een bewijs van onvermogen dat je op deze manier onderzoek laat doen.”
Het is dus niet de stookolie zelf die zo slecht is, maar het feit dat wetgeving het toestaat om gif te dumpen in stookolie.

Waarschijnlijk worden hier vele, vele miljoenen aan verdiend door een aantal personen. En het feit dat zulke zaken worden gedoogd, zegt waarschijnlijk ook wel iets over omkooppraktijken...
  woensdag 30 december 2009 @ 16:38:44 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_76226313
Weinig nieuws, wel apart dat het nu pas in het nieuws komt...
censuur :O
  woensdag 30 december 2009 @ 16:42:52 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_76226481
Verschil is natuurlijk ook of dat spul boven de oceaan ergens de lucht in geblazen wordt of onder je balkonnetje
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_76226507
Zou vooral de scheepvaart & luchttransport verbieden. Enige nadeel is dat alle ondernemers dan maar de ww in moeten, want 95% van de goederen, die nu in de winkel liggen, zijn nederland binnengekomen via die boot en dat vliegtuig....

(Tevens is 99% van de Nederlandse welvaart afhankelijk van die schepen en vliegtuigjes)
pi_76226606
quote:
Scheepvaart schoner dan luchtvaart
Transport per schip vormt wereldwijd 4 % van totale CO2-uitstoot

Hoewel de scheepvaart jaarlijks 1,12 miljard ton CO2 uitstoot, wat wereldwijd goed is voor 4 % van alle emissies, is deze vorm van transport schoner dan de luchtvaart. Voor elke ton vracht stoot een schip per km tussen de 11 en 42 gram CO2 uit, terwijl een ton luchtvracht 673 gram van het broeikasgas oplevert. In totaal echter nemen vliegtuigen 650 miljoen ton CO2 voor hun rekening.

Uit cijfers van de VN-organisatie International Maritime Organization (IMO), die vorige week zijn gepubliceerd, blijkt wel dat de scheepvaartsector veel meer koolstofdioxide uitstoot dan werd aangenomen. Eerder werd de emissie geschat op 2 % van de wereldwijde uitstoot. De onderzoekers van IMO hebben de huidige vloot van ongeveer 90.000 grote vrachtschepen nu ingedeeld in zeventig categorieën naar motortype, brandstofsoort en het aantal vaaruren.

Etienne J. Brutel de la Rivière van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) zegt dat de sector enorm veel doet om energie te besparen. 'Maar als je bedenkt dat de scheepvaart 350 maal zo veel tonmijlen heeft afgelegd is een dubbele CO2-uitstoot ten opzichte van de luchtvaart geen slechte score.' Volgens Brutel de la Rivière hebben Nederlandse rederijen al diverse maatregelen genomen, zoals onder andere het aanpassen van de rompvorm, het gladder maken van de scheepshuid en de optimalisering van de schroef. 'Veel schepen maken ook gebruik van restwarmte aan boord. Verder krijgen studenten aan zeevaartscholen maar ook werknemers en zeevarenden van rederijen cursussen om het milieubewustzijn te vergroten.'

Bij de KVNR bestaat veel belangstelling voor windenergie. 'Behalve de vliegers van Sky Sails zijn we bezig de Ladder Mill van Wubbo Ockels te testen. Dit systeem heeft als voordeel dat het tegen de wind in kan varen.' Varen met de computergestuurde vlieger levert een brandstofbesparing op van 10 tot 15 %. 'Volledig overstappen van verbrandingsmotoren naar alternatieve energiebronnen is op dit moment niet mogelijk. Wij zijn aangewezen op de huidige motoren en brandstof', aldus de KNVR-woordvoerder.

Schepen varen nog steeds op zware stookolie, een stroperig afvalproduct uit de raffinage, die wel eens wordt vergeleken met kaarsvet. Hierin zit erg veel zwavel. Op de Noordzee en rond de Baltische staten mag sinds vorig jaar alleen nog maar met laagzwavelige brandstof worden gevaren. 'Uitbreiding van deze gebieden wereldwijd heeft het grootste effect op de milieubelasting.'
Maar dat gaat weer voornamelijk over CO2, dat 'schoner'.
pi_76226755
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:43 schreef Elcadarn het volgende:
Zou vooral de scheepvaart & luchttransport verbieden. Enige nadeel is dat alle ondernemers dan maar de ww in moeten, want 95% van de goederen, die nu in de winkel liggen, zijn nederland binnengekomen via die boot en dat vliegtuig....

(Tevens is 99% van de Nederlandse welvaart afhankelijk van die schepen en vliegtuigjes)
Daar heeft niemand het toch over?
Het gaat vooral om het feit dat de overheid hier vooral de automobilist op alle denkbare manieren probeert uit te knijpen onder het mom van "we've got to save the planet boefuckinghoeee", terwijl de echte grote vervuilers lekker hun gang kunnen gaan.

Scheepvaart verbieden, nee natuurlijk niet. Maar de scheepvaart stimuleren om minder rotzooi te veroorzaken en stoppen met de mensen die toch al elke dag in de file staan tig keer te naaien, dat zou de overheid eens moeten proberen.
  woensdag 30 december 2009 @ 16:51:55 #20
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_76226855
Smog in steden wordt ook voor het grootste deel veroorzaakt door schepen.
  woensdag 30 december 2009 @ 16:53:13 #21
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_76226913
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:49 schreef Asgard het volgende:

[..]

Daar heeft niemand het toch over?
Het gaat vooral om het feit dat de overheid hier vooral de automobilist op alle denkbare manieren probeert uit te knijpen onder het mom van "we've got to save the planet boefuckinghoeee", terwijl de echte grote vervuilers lekker hun gang kunnen gaan.

Scheepvaart verbieden, nee natuurlijk niet. Maar de scheepvaart stimuleren om minder rotzooi te veroorzaken en stoppen met de mensen die toch al elke dag in de file staan tig keer te naaien, dat zou de overheid eens moeten proberen.
Juist. Scheepvaart en luchtvaart moeten gewoon zo snel mogelijk overgaan op duurzame technieken en schone brandstoffen. Het probleem is dan echter, dat de bedrijven hun restafval die ze in de brandstof dumpen niet meer kwijtkunnen.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  woensdag 30 december 2009 @ 16:53:14 #22
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_76226914
Maar een schip vervoerd veel meer in 1x
EINZ!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 30 december 2009 @ 16:55:50 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76227016
Volgens mij was er een tijd geleden ook in het nieuws dat binnenvaart voor een groot deel met een ‘verouderde vloot’ zat. Veel kon efficiënt door simpelweg nieuwere motoren aan te schaffen, maar schepen gingen blijkbaar nogal lang mee.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 30 december 2009 @ 16:57:29 #24
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_76227090
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:30 schreef OpperTokkie het volgende:
En hoe vervuilend is zo'n oceaanstomer dan in vergelijking met een uitbarstende vulkaan???
Zeer vervuilend ja. Bij een vulkanische uitbarsting is meteen al het oceanische leven dood en verwoest
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
pi_76227122
Misschien moeten ze hybride boten gaan maken.

Welkom op de stena-line prius.
pi_76227162
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:53 schreef Killaht het volgende:

Juist. Scheepvaart en luchtvaart moeten gewoon zo snel mogelijk overgaan op duurzame technieken en schone brandstoffen. Het probleem is dan echter, dat de bedrijven hun restafval die ze in de brandstof dumpen niet meer kwijtkunnen.
Yep, veel meuk kan afgevangen worden 'in de schoorsteen'. Minder energie gebruiken kan door bijvoorbeeld windenergie te gebruiken.

En vooral inderdaad bedrijven écht laten betalen voor het milieuvriendelijk laten verwerken van hun giftige restafval.
pi_76227167
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:42 schreef Flurry het volgende:
Verschil is natuurlijk ook of dat spul boven de oceaan ergens de lucht in geblazen wordt of onder je balkonnetje
Hoho ik woon wel vlak by de toegang van rotterdam nog geen 4 km en ik zie zat van die schepen voorbij komen hier .
Dus onder mijn balkon schild niet veel .

Maar asl de overige verkeer maar schoon is aldus de miljeu freaken.
pi_76227237
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:59 schreef Lemansue het volgende:

Hoho ik woon wel vlak by de toegang van rotterdam nog geen 4 km en ik zie zat van die schepen voorbij komen hier .
Dus onder mijn balkon schild niet veel .

Maar asl de overige verkeer maar schoon is aldus de miljeu freaken.
Volgens 'de milieu freaken' moeten óók de schepen schoon.
Je moet je ergernis dus richten op de personen die de regels maken en die óf simpelweg niet weten dat scheepvaart zo vervuilend is, óf blijkbaar (financiële) belangen hebben om dit niet aan te pakken.
pi_76227261
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:59 schreef Lemansue het volgende:

[..]

Hoho ik woon wel vlak by de toegang van rotterdam nog geen 4 km en ik zie zat van die schepen voorbij komen hier .
Dus onder mijn balkon schild niet veel .

Maar asl de overige verkeer maar schoon is aldus de miljeu freaken.
Als schepen de haven naderen moeten zij dan ook overschakelen op schonere brandstof
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
pi_76227324
hoeveel schepen heeft Greenpeace? en onze eigen Marine? allemaal schepen die helemaal niet nodig zijn!

Ik ben dus tegen zinloos varen..
Mijn excuses voor bovenstaande post, ik ben namelijk emotioneel autistisch :')
pi_76227420
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:58 schreef McKillem het volgende:
Misschien moeten ze hybride boten gaan maken.

Welkom op de stena-line prius.
Hoezo hybride? wat was er mis met de ouderwetse zeilboten?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 30 december 2009 @ 17:48:07 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76228915
Hoeveel zwavel gaat er met oud en nieuw eigenlijk de lucht in?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76229172
Domme bron, lambiekje als TS, schopje prullenbak dus.
  woensdag 30 december 2009 @ 17:57:40 #34
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_76229257
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:03 schreef Marvelous het volgende:
hoeveel schepen heeft Greenpeace? en onze eigen Marine? allemaal schepen die helemaal niet nodig zijn!

Ik ben dus tegen zinloos varen..
Die piraatjes bij Somalie zijn nog veel onnodiger! Nuke'm!
censuur :O
  woensdag 30 december 2009 @ 17:57:57 #35
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_76229268
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel zwavel gaat er met oud en nieuw eigenlijk de lucht in?
Grofweg zoveel als 3 maanden wegverkeer...
censuur :O
pi_76229355
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die piraatjes bij Somalie zijn nog veel onnodiger! Nuke'm!
Dat is nog de meest waardeloze missie van ons! ze pakken ze op, en laten ze weer vrij... daarna kunnen ze meteen weer piraatje spelen! erg moeilijk, zonder wetten op internationale waterren!
Mijn excuses voor bovenstaande post, ik ben namelijk emotioneel autistisch :')
  woensdag 30 december 2009 @ 18:02:18 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76229419
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Grofweg zoveel als 3 maanden wegverkeer...
prachtig, en iedereen maar huilen over de auto maar wel lekker knallen. Hebben we het nog niet over de metalen en chloorverbindingen en wat er nog meer aan troep inzit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76229443
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:55 schreef Sapstengel het volgende:

Domme bron, lambiekje als TS, schopje prullenbak dus.
D'r staan nog wel wat andere artikelen in 't topic .
  woensdag 30 december 2009 @ 18:04:51 #39
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_76229530
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:55 schreef Sapstengel het volgende:
Domme bron, lambiekje als TS, schopje prullenbak dus.
En Lambiekje zien we nooit meer terug in dit topic.
  woensdag 30 december 2009 @ 19:10:31 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76231786
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Grofweg zoveel als 3 maanden wegverkeer...
Ik zocht erop, maar kon alleen een bron uit 1992 vinden. Daar zei men dat het ongeveer gelijk was aan 5 uur ‘normale uitstoot’ (incl. alles). Nu zal het ongetwijfeld meer zijn omdat SO2 is teruggebracht en er meer verkeer is. Maar 3 maanden?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_76231899
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:50 schreef DennisMoore het volgende:

* De CO2-uitstoot van een zeeschip is daarom relatief lager.

Maar absoluut?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_76231933
quote:
Op woensdag 30 december 2009 19:10 schreef Iblis het volgende:

Ik zocht erop, maar kon alleen een bron uit 1992 vinden. Daar zei men dat het ongeveer gelijk was aan 5 uur ‘normale uitstoot’ (incl. alles). Nu zal het ongetwijfeld meer zijn omdat SO2 is teruggebracht en er meer verkeer is. Maar 3 maanden?
Da's nogal een berekening... Hoeveel zwavel in buskruit? Hoeveel buskruit in vuurwerk? Hoeveel vuurwerk bij een jaarwisseling? Etc etc. En dan nog de berekeningen mbt het autoverkeer...
  woensdag 30 december 2009 @ 19:14:52 #43
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76231992
quote:
Op woensdag 30 december 2009 19:13 schreef kawotski het volgende:

Maar absoluut?
Waarom is 'absoluut' relevant?
Denk je niet dat de zee-kilometers i.h.a. wat zinvoller zijn dan auto-kilometers?

'k Weet natuurlijk niet hoeveel kapiteins even een tanker pakken om sigaretten te gaan halen, of om naar de sportschool te varen... .
pi_76232411
quote:
Op woensdag 30 december 2009 19:16 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Waarom is 'absoluut' relevant?
Denk je niet dat de zee-kilometers i.h.a. wat zinvoller zijn dan auto-kilometers?

'k Weet natuurlijk niet hoeveel kapiteins even een tanker pakken om sigaretten te gaan halen, of om naar de sportschool te varen... .
Als een vrachtauto met 1 container naar China gaat dan is de vrachtauto vervuilender dan een schip omdat een schip meer containers mee kan nemen. Maar volgens mij moet je om een schip minder vervuilend te noemen meer factoren meenemen in de cijfers dan alleen de hoeveelheid containers per kilometer. Bijv. het kopen van een appel uit Nederland of uit Nieuw Zeeland, de Nederlandse appel wordt vervoerd over een afstand van 20-100 km per vrachtauto, indien die appel uit Nieuw-Zeeland komt dan veranderd dat de zaak lijkt mij..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_76232501
Mja, uiteraard. Maar dan vergelijk je niet tussen vrachtwagen of schip, maar dan vergelijk je de (milieu)kosten van een Nederlandse appel met die van eentje uit Nieuw-Zeeland.

Los daarvan: prima als deze kosten worden doorberekend in de prijs van het product. En als je puur naar brandstof kijkt, dan gebeurt dat ook, marktwerking. Blijkbaar zijn de totale (brandstof)kosten voor een NieuwZeelandse appel lager dan die voor een Nederlandse... anders zouden ze niet worden getransporteerd.

Vraag is meer of er geen 'verborgen kosten' worden 'vergeten', waaronder bijvoorbeeld de kosten die er zouden zijn om zeespiegelstijging tgv CO2-uitstoot (als dat gebeurt) te compenseren. En wellicht wordt stookolie nu in 't geniep 'gesubsidieerd' doordat er giftig afval in kan worden verstopt.
pi_76235548
Dat dit kan .
Ik eis dat er een roetfilter op die bootjes komt
pi_76235610
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel zwavel gaat er met oud en nieuw eigenlijk de lucht in?

Ja dat vuurwerk moet ze ook verbieden! . Milleu vervuiling .
Alles verbieden!!!!!

Laten we ook een verbod op uitademen instellen!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!! VERBOTEN!!!


Hou toch op met dat millieu gejank
  woensdag 30 december 2009 @ 20:44:06 #49
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_76236719
quote:
Op woensdag 30 december 2009 19:10 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik zocht erop, maar kon alleen een bron uit 1992 vinden. Daar zei men dat het ongeveer gelijk was aan 5 uur ‘normale uitstoot’ (incl. alles). Nu zal het ongetwijfeld meer zijn omdat SO2 is teruggebracht en er meer verkeer is. Maar 3 maanden?
3 maanden is wat ik ooit tegenkwam... geen idee of het waar is.
Maar als je kijkt hoe dicht de rook is gedurende de hele nacht, is dat meer dan 5 uur autoverkeer...
censuur :O
pi_76237974
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Weinig nieuws, wel apart dat het nu pas in het nieuws komt...
Was een paar jaar geleden ook al een kort in de aandacht.
Maar om een of andere reden slaat het niet aan.
Waarom precies snap ik niet want het zijn echt enorme getallen qua vervuiling.
Misschien omdat de hele wereld boter op zijn hoofd heeft omdat we allemaal profiteren van goedkoop transport van olie en containers.
En nog een stap verder geredeneerd is het een simpele manier om van allerlei chemisch afval af te komen waarvoor geen economisch haalbaar geacht alternatief is.

Hier zou de europese unie een echte rol kunnen spelen door domweg te eisen dat europese havens alleen nog maar aangedaan mogen worden door schone schepen en een strenge controle op wat er aan brandstoffen aan schepen wordt geleverd.
-
  woensdag 30 december 2009 @ 21:15:26 #51
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_76238173
Lezen, gaat over zwavel niet over CO2

Cheers!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_76238305
quote:
Op woensdag 30 december 2009 21:15 schreef maniack28 het volgende:
Lezen, gaat over zwavel niet over CO2

Cheers!

Nee deze opmerking was nog niet gemaakt, smart-ass
Misschien moet jij eerst eens lezen.
pi_76238333
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:31 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Je stelt voor om uitbarstende vulkanen te verbieden ?
Ja preventief vaccineren
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_76238557
Een beetje containerschip kan 13.000 containers meenemen.

En ik heb geen zin om uit te rekenen hoeveel uitstoot 13.000 vrachtwagens hebben om van bij voorbeeld Shenzhen (waar heel veel elektronica vandaan komt) naar Rotterdam te rijden. (en Google Maps is ook niet behulpzaam met de routeplanner )

Maar als je eens de aantallen containers van de 16 grootste schepen optelt, dan kom je aardig bij het totale vrachtwagenpark van Nederland in de buurt volgens mij (ruim 220.000 vrachtwagens nodig om alle containers mee te nemen)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_76239258
quote:
Op woensdag 30 december 2009 21:22 schreef Resistor het volgende:

En ik heb geen zin om uit te rekenen...
Er staat al wat rekenwerk in 16 schepen net zo vervuilend als ALLE autos ter wereld (NRC).
Nou kan een vrachtwagen natuurlijk binnendoor rijden, terwijl een schip moet omvaren .
  woensdag 30 december 2009 @ 22:07:44 #56
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_76240612
Het mooiste is nog dat naarmate autobrandstof schoner wordt, bunkerolie smeriger wordt. Er wordt steeds meer van de giftige reststoffen worden uit de ruwe olie geraffineerd en die blijven vervolgens in de restanten achter die door de scheepvaart gebruikt worden. En de oliemaatschappijen automobilisten maar meer geld uit de zak kloppen met Pura, omdat dat beter is voor het milieu . Toen dat niet werkte gooiden ze het met V-power maar op hogere prestaties, maar het idee blijft hetzelfde.

Daarnaast heb je ook nog ruwe olie met een hoog zwavelgehalte. Vroeger werd daar wel autobrandstof van gemaakt, maar dat mag ivm milieuregels ook niet meer. Dus dat verdwijnt ook in scheepsbunkers..
Vampire Romance O+
pi_76240700
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:26 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Whahaha!

Tja. de KM-heffing met een co2-tax is dus gewoon ordinair burgertje treiteren.

Iemand de Telegraaf jingle gehoord over de KM-heffing?
Helaas een bekend probleem. Alle zwavel die in raffinaderijen uit benzine wordt gefilterd kwam iig een aantal jaar geleden in de stookolie voor vrachtschepen terecht. Hoe dat nu zit weet ik niet, maar ben bang dat er in 5 jaar niet veel is veranderd.

De oorzaak lag hiervan was, volgens de mensen van VROM, dat het veel lastiger is om afspraken te maken over internationale scheepvaart. Je kan eisen stellen aan boten die onder Nederlandse vlag varen en aan boten die de Nederlandse havens aandoen. Hiermee los je echter de vervuiling niet op van boten die onder obscure vlaggen varen (de meesten) in internationale wateren.

Samengevat, er werd gezwartepiet over de verantwoordelijkheid.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_76247306
graag ook ff een vergelijking tussen de schepen en auto's op het gebied van co2. Dit gaat namelijk alleen over zwavel.

(niet dat zwavel nou goed is)
pi_76253443
quote:
Op donderdag 31 december 2009 00:23 schreef Apogist het volgende:
graag ook ff een vergelijking tussen de schepen en auto's op het gebied van co2. Dit gaat namelijk alleen over zwavel.

(niet dat zwavel nou goed is)
Ik stel voor dat we een "swaffelverbod" instellen
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
  donderdag 31 december 2009 @ 09:45:42 #60
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_76253710
Hahahaha, TS is een echte faler
batman!
pi_76254144
Zwavel is ten eerst natuurlijk stof die gewoon in natuur voorkomt.

Daarnaast is scheepvaart ongeveer factor 1000 keer efficienter met brandstof dan vrachtwagens. Als we al dit transport dus over de weg zouden doen zou je bijna net zoveel zwavel uitstoten en heel veel meer Co2. Maar dat zegt natuurlijk niet dat je dan maar zomaar alle oceanen mogen vervuilen daarom dat er nu langzaam aangescherpte regels komen voor wat je in de stookolie mag gooien.

Als je alles bij elkaar op telt is geloof ik watertransport nog altijd een van de schoonste. Namelijk om volgende redenen:
Geen wegen aanleggen
Super efficiënt met brandstof
Zeer goedkoop (grootste container schip 40.000 containers en 10 koppige bemanning)
Grootste gedeelte van uitstoot word gedaan in gebieden waar mensen niet direct last er van hebben
pi_76254257
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef schaapie2000 het volgende:

Daarnaast is scheepvaart ongeveer factor 1000 keer efficienter met brandstof dan vrachtwagens.
* Een zeeschip met 8.500 containers verbruikt volgens kapitein Gijs IJssel de Schepper van containerrederij Maersk bij ecospeed (energiezuinige snelheid) 155 ton stookolie per 1.000 kilometer.
* Per container verbruikt een schip dus 18 liter brandstof.
* Een vrachtwagen met twee containers verbruikt – bij een gemiddeld verbruik van 1 op 3 over dezelfde afstand – 325 liter diesel.
* Een vrachtauto verstookt per container 162,5 liter. Dat is dus 9 keer minder efficiënt.
* De VN-organisatie International Maritime Organization (IMO) berekent dat een containerschip per ton per kilometer 15 gram CO2 uitstoot, een vrachtauto 50 gram en een passagiersvliegtuig 550 gram, 36 keer meer dan een schip.
  donderdag 31 december 2009 @ 10:19:06 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76254359
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:14 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

* Een zeeschip met 8.500 containers verbruikt volgens kapitein Gijs IJssel de Schepper van containerrederij Maersk bij ecospeed (energiezuinige snelheid) 155 ton stookolie per 1.000 kilometer.

Ten eerste zijn alleen de modernste schepen zo groot dat ze 8500 of meer containers kunnen vervoeren, en hoeveel procent van hun tijd varen ze ecospeed?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 31 december 2009 @ 10:33:45 #64
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76254721
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef schaapie2000 het volgende:
Zwavel is ten eerst natuurlijk stof die gewoon in natuur voorkomt.
CO2 ook, Uranium ook. Dat iets in de natuur voorkomt wil niet zeggen dat het geen kwaad kan, dan dan noem ik enkele giftige slangen of spinnen nog niet eens.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_76254865
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef schaapie2000 het volgende:
Zwavel is ten eerst natuurlijk stof die gewoon in natuur voorkomt.

Daarnaast is scheepvaart ongeveer factor 1000 keer efficienter met brandstof dan vrachtwagens. Als we al dit transport dus over de weg zouden doen zou je bijna net zoveel zwavel uitstoten en heel veel meer Co2. Maar dat zegt natuurlijk niet dat je dan maar zomaar alle oceanen mogen vervuilen daarom dat er nu langzaam aangescherpte regels komen voor wat je in de stookolie mag gooien.

Als je alles bij elkaar op telt is geloof ik watertransport nog altijd een van de schoonste. Namelijk om volgende redenen:
Geen wegen aanleggen
Super efficiënt met brandstof
Zeer goedkoop (grootste container schip 40.000 containers en 10 koppige bemanning)
Grootste gedeelte van uitstoot word gedaan in gebieden waar mensen niet direct last er van hebben
De issue is niet zozeer of scheepvaart an sich nuttig is. Het probleem is dat alle zwavel die uit benzine gehaald wordt om deze schoner te maken uiteindelijk in de stookolie van scheepvaart terecht komt. Er is dus netto niet minder vervuiling, maar alleen op een andere plaats.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  donderdag 31 december 2009 @ 12:52:17 #66
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76260149
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

CO2 ook, Uranium ook. Dat iets in de natuur voorkomt wil niet zeggen dat het geen kwaad kan, dan dan noem ik enkele giftige slangen of spinnen nog niet eens.
Aardolie ook, en toch schreeuwt men moord en brand als er iets terugvloeit naar moeder aarde, alhoewel bewezen is, dat de zee in staat is om aardolie in zeer korte tijd op te ruimen


Het probleem ontstaat pas, als de mens er een andere stof van gemaakt heeft, die niet afbreekbaar is, dus dat moeten we verbieden, zodat plastics afbreekbaar moeten zijn, en niet meer verbrand hoeven te worden om vernietigd te worden
  vrijdag 1 januari 2010 @ 06:33:37 #67
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_76285981
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Grofweg zoveel als 3 maanden wegverkeer...
Is daar een bron van? Zou me niet verbazen maar toch.

Als er iets kansloos en nutteloos is is het dat vuurwerk wel.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_76289064
Dit is echt oud nieuws. Is al jaren bekend en er wordt ook echt niks aan gedaan. Als er nog iemand in NL is die echt geloofd dat al die belastingen op auto's er echt zijn voor het milieu moet je worden afgeschoten. Het is allang al bekend dat deze belastingen er alleen maar zijn om geld binnen te krijgen en niks meer. De echte boosdoeners worden namelijk niet aangepakt en dat zal ook nooit gebeuren ook.

Wat denk je dat er zal gebeuren als deze vervuilers niet meer in Rotterdam mogen komen? Of als er meer betaald voor moet worden? Juist, dan kan je Rotterdam wel opdoeken, samen met NL.

Burgers hebben geen keuze, behalve emigreren (wat veel burgers een stap teveel vinden), dus burgers kan je oneindig veel belastingen opleggen om de begroting kloppend te krijgen. Het is ook geen geheim dat veel belastingen ook gewoon verhoogd worden totdat een begroting kloppend is (WOZ is hiervan een heel bekend voorbeeld).

Dit in de media brengen heeft dus ook totaal geen nut en daarom gebeurd het ook niet zo vaak.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_76289132
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef schaapie2000 het volgende:
Zwavel is ten eerst natuurlijk stof die gewoon in natuur voorkomt.

Daarnaast is scheepvaart ongeveer factor 1000 keer efficienter met brandstof dan vrachtwagens. Als we al dit transport dus over de weg zouden doen zou je bijna net zoveel zwavel uitstoten en heel veel meer Co2. Maar dat zegt natuurlijk niet dat je dan maar zomaar alle oceanen mogen vervuilen daarom dat er nu langzaam aangescherpte regels komen voor wat je in de stookolie mag gooien.

Als je alles bij elkaar op telt is geloof ik watertransport nog altijd een van de schoonste. Namelijk om volgende redenen:
Geen wegen aanleggen
Super efficiënt met brandstof
Zeer goedkoop (grootste container schip 40.000 containers en 10 koppige bemanning)
Grootste gedeelte van uitstoot word gedaan in gebieden waar mensen niet direct last er van hebben
Zwavel komt inderdaad in de natuur voor, maar SO en SO2 niet. Deze zij de boosdoeners.
Heb je een bron van de efficientie van schepen? Ik geloof je namelijk niet
watertransport is er alleen omdat je alle kanten op kunt (meer dan 50% van de aarde is water), en dus goedkoop is. Je kan overal op de wereld makkelijk komen zonder dure infrastructuur. Het milieu speelt hier ECHT totaal geen enkele rol.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 13:36:55 #70
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76289519
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel zwavel gaat er met oud en nieuw eigenlijk de lucht in?
Wat denk je van de formule 1 kampioenschappen overal te wereld, hup het hele circus weer naar de andere kant van de wereld met vliegtuigen en alle testritten,
Wat denk je van de truck-tractor pull wedstrijden,
Wat denk je van 2.000.000 subsidiekoeien alleen al in Nederland,

[ Bericht 4% gewijzigd door Deprater op 01-01-2010 16:03:00 ]
  vrijdag 1 januari 2010 @ 17:46:45 #71
168739 Red_85
'echt wel'
pi_76297025
Co2 is ook geen zaak van de burger maar van het bedrijfsleven en de staat. De staat probeerd vanalles om dat andersom te laten blijken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 1 januari 2010 @ 17:48:41 #72
168739 Red_85
'echt wel'
pi_76297087
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 13:36 schreef Deprater het volgende:

[..]

Wat denk je van de formule 1 kampioenschappen overal te wereld, hup het hele circus weer naar de andere kant van
Graag wat meer achtergrondcheck.

De FIA laat ieder jaar een aantal bomen planten dat het equivalent is aan de uitstoot.

In Monaco is tijdens het GP weekend schonere lucht dan tijdens een gewoon weekend.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_76297331
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 17:48 schreef Red_85 het volgende:
In Monaco is tijdens het GP weekend schonere lucht dan tijdens een gewoon weekend.
Hoe zou dat komen? Dat lijkt me niet logisch.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 18:09:04 #74
168739 Red_85
'echt wel'
pi_76297747
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 17:56 schreef katerwater het volgende:

[..]

Hoe zou dat komen? Dat lijkt me niet logisch.
Veel straten zijn gewoon afgesloten. Alleen ruim voor en na mag je op het circuit rijden. De rest van de dagen is het gewoon echt afgesloten. In een GP weekend rijden er nog andere klassen rond dan de F1 en dat maakt het dat er rond de 100 autos rijden per dag en niet meer dan 20 a 30 tegelijk ofso. Dat is altijd beter dan een stuk of 10.000 tegelijk over de hele dag.

Zo is het dan weer logisch
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 2 januari 2010 @ 09:14:14 #75
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_76316956
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 13:36 schreef Deprater het volgende:

[..]

Wat denk je van de formule 1 kampioenschappen overal te wereld, hup het hele circus weer naar de andere kant van de wereld met vliegtuigen en alle testritten,
Wat denk je van de truck-tractor pull wedstrijden,
Wat denk je van 2.000.000 subsidiekoeien alleen al in Nederland,
De bezoekers maken het vervuilend. Niet de paar raceautos.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')