quote:Op woensdag 30 december 2009 21:15 schreef maniack28 het volgende:
Lezen, gaat over zwavel niet over CO2
Cheers!
Ja preventief vaccinerenquote:Op woensdag 30 december 2009 16:31 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Je stelt voor om uitbarstende vulkanen te verbieden?
Er staat al wat rekenwerk in 16 schepen net zo vervuilend als ALLE autos ter wereld (NRC).quote:Op woensdag 30 december 2009 21:22 schreef Resistor het volgende:
En ik heb geen zin om uit te rekenen...
Helaas een bekend probleem. Alle zwavel die in raffinaderijen uit benzine wordt gefilterd kwam iig een aantal jaar geleden in de stookolie voor vrachtschepen terecht. Hoe dat nu zit weet ik niet, maar ben bang dat er in 5 jaar niet veel is veranderd.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:26 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Whahaha!
Tja. de KM-heffing met een co2-tax is dus gewoon ordinair burgertje treiteren.
Iemand de Telegraaf jingle gehoord over de KM-heffing?
Ik stel voor dat we een "swaffelverbod" instellenquote:Op donderdag 31 december 2009 00:23 schreef Apogist het volgende:
graag ook ff een vergelijking tussen de schepen en auto's op het gebied van co2. Dit gaat namelijk alleen over zwavel.
(niet dat zwavel nou goed is)
* Een zeeschip met 8.500 containers verbruikt volgens kapitein Gijs IJssel de Schepper van containerrederij Maersk bij ecospeed (energiezuinige snelheid) 155 ton stookolie per 1.000 kilometer.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef schaapie2000 het volgende:
Daarnaast is scheepvaart ongeveer factor 1000 keer efficienter met brandstof dan vrachtwagens.
Ten eerste zijn alleen de modernste schepen zo groot dat ze 8500 of meer containers kunnen vervoeren, en hoeveel procent van hun tijd varen ze ecospeed?quote:Op donderdag 31 december 2009 10:14 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
* Een zeeschip met 8.500 containers verbruikt volgens kapitein Gijs IJssel de Schepper van containerrederij Maersk bij ecospeed (energiezuinige snelheid) 155 ton stookolie per 1.000 kilometer.
CO2 ook, Uranium ook. Dat iets in de natuur voorkomt wil niet zeggen dat het geen kwaad kan, dan dan noem ik enkele giftige slangen of spinnen nog niet eens.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef schaapie2000 het volgende:
Zwavel is ten eerst natuurlijk stof die gewoon in natuur voorkomt.
De issue is niet zozeer of scheepvaart an sich nuttig is. Het probleem is dat alle zwavel die uit benzine gehaald wordt om deze schoner te maken uiteindelijk in de stookolie van scheepvaart terecht komt. Er is dus netto niet minder vervuiling, maar alleen op een andere plaats.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef schaapie2000 het volgende:
Zwavel is ten eerst natuurlijk stof die gewoon in natuur voorkomt.
Daarnaast is scheepvaart ongeveer factor 1000 keer efficienter met brandstof dan vrachtwagens. Als we al dit transport dus over de weg zouden doen zou je bijna net zoveel zwavel uitstoten en heel veel meer Co2. Maar dat zegt natuurlijk niet dat je dan maar zomaar alle oceanen mogen vervuilen daarom dat er nu langzaam aangescherpte regels komen voor wat je in de stookolie mag gooien.
Als je alles bij elkaar op telt is geloof ik watertransport nog altijd een van de schoonste. Namelijk om volgende redenen:
Geen wegen aanleggen
Super efficiënt met brandstof
Zeer goedkoop (grootste container schip 40.000 containers en 10 koppige bemanning)
Grootste gedeelte van uitstoot word gedaan in gebieden waar mensen niet direct last er van hebben
Aardolie ook, en toch schreeuwt men moord en brand als er iets terugvloeit naar moeder aarde, alhoewel bewezen is, dat de zee in staat is om aardolie in zeer korte tijd op te ruimenquote:Op donderdag 31 december 2009 10:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
CO2 ook, Uranium ook. Dat iets in de natuur voorkomt wil niet zeggen dat het geen kwaad kan, dan dan noem ik enkele giftige slangen of spinnen nog niet eens.
Is daar een bron van? Zou me niet verbazen maar toch.quote:Op woensdag 30 december 2009 17:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Grofweg zoveel als 3 maanden wegverkeer...
Zwavel komt inderdaad in de natuur voor, maar SO en SO2 niet. Deze zij de boosdoeners.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef schaapie2000 het volgende:
Zwavel is ten eerst natuurlijk stof die gewoon in natuur voorkomt.
Daarnaast is scheepvaart ongeveer factor 1000 keer efficienter met brandstof dan vrachtwagens. Als we al dit transport dus over de weg zouden doen zou je bijna net zoveel zwavel uitstoten en heel veel meer Co2. Maar dat zegt natuurlijk niet dat je dan maar zomaar alle oceanen mogen vervuilen daarom dat er nu langzaam aangescherpte regels komen voor wat je in de stookolie mag gooien.
Als je alles bij elkaar op telt is geloof ik watertransport nog altijd een van de schoonste. Namelijk om volgende redenen:
Geen wegen aanleggen
Super efficiënt met brandstof
Zeer goedkoop (grootste container schip 40.000 containers en 10 koppige bemanning)
Grootste gedeelte van uitstoot word gedaan in gebieden waar mensen niet direct last er van hebben
Wat denk je van de formule 1 kampioenschappen overal te wereld, hup het hele circus weer naar de andere kant van de wereld met vliegtuigen en alle testritten,quote:Op woensdag 30 december 2009 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel zwavel gaat er met oud en nieuw eigenlijk de lucht in?
Graag wat meer achtergrondcheck.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 13:36 schreef Deprater het volgende:
[..]
Wat denk je van de formule 1 kampioenschappen overal te wereld, hup het hele circus weer naar de andere kant van
Hoe zou dat komen? Dat lijkt me niet logisch.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 17:48 schreef Red_85 het volgende:
In Monaco is tijdens het GP weekend schonere lucht dan tijdens een gewoon weekend.
Veel straten zijn gewoon afgesloten. Alleen ruim voor en na mag je op het circuit rijden. De rest van de dagen is het gewoon echt afgesloten. In een GP weekend rijden er nog andere klassen rond dan de F1 en dat maakt het dat er rond de 100 autos rijden per dag en niet meer dan 20 a 30 tegelijk ofso. Dat is altijd beter dan een stuk of 10.000 tegelijk over de hele dag.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 17:56 schreef katerwater het volgende:
[..]
Hoe zou dat komen? Dat lijkt me niet logisch.
De bezoekers maken het vervuilend. Niet de paar raceautos.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 13:36 schreef Deprater het volgende:
[..]
Wat denk je van de formule 1 kampioenschappen overal te wereld, hup het hele circus weer naar de andere kant van de wereld met vliegtuigen en alle testritten,
Wat denk je van de truck-tractor pull wedstrijden,
Wat denk je van 2.000.000 subsidiekoeien alleen al in Nederland,
hij heeft het toch ook over het hele circus en niet alleen over de auto'squote:Op zaterdag 2 januari 2010 09:14 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
De bezoekers maken het vervuilend. Niet de paar raceautos.
Vertel, wat voor een subsidie zit er op koeien?quote:Op vrijdag 1 januari 2010 13:36 schreef Deprater het volgende:
Wat denk je van 2.000.000 subsidiekoeien alleen al in Nederland,
Tja, wilde NL geen roetfilters verplichten en dat mocht toen niet van de EU?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 11:19 schreef Dauthi het volgende:
Dan zouden ze nog eens een onderzoekje moeten doen naar al die 2takt motoren, zowel buitenboord als scooter. In het het geval van buitenboord spuwen die motoren de olie direct het water in.
Auto's hebben op dit moment de schoonste verbrandingsmotoren die er worden gebruikt, en het wordt ook steeds moeilijker om ze nog schoner te krijgen. Maar der zijn nog genoeg bedrijven en voertuigen die makkelijk veel schoner kunnen worden zonder dat daar ooit naar wordt gekeken door overheden.
melk en kaassubsidiequote:Op zaterdag 2 januari 2010 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel, wat voor een subsidie zit er op koeien?
Dat is een subsidie op het exporteren van melk, niet op koeienquote:
Maar dit blijft heel verontrustend:quote:Volgens hem sterven ieder jaar duizenden mensen als gevolg van de giftige dampen die de schepen achter zich laten, en die vaak dagenlang blijven hangen. De milieuspecialist schat dat, als hier niets aan gebeurt, er de komende 10 jaar tot één miljoen mensen zullen omkomen door de vervuilde uitlaatgassen van schepen.
Binnen de territoriale wateren kan de EU eisen stellen, en daar wordt ook andere brandstof gestookt.quote:Op woensdag 30 december 2009 21:11 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hier zou de europese unie een echte rol kunnen spelen door domweg te eisen dat europese havens alleen nog maar aangedaan mogen worden door schone schepen en een strenge controle op wat er aan brandstoffen aan schepen wordt geleverd.
grapjas.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een subsidie op het exporteren van melk, niet op koeien
Tja, als we allemaal CDA blijven stemmen wel, die duiken bij iedere kabinetsformatie gelijk op de post landbouwquote:Op zaterdag 2 januari 2010 16:56 schreef RemcoDelft het volgende:
En dan 1200 schatrijke organisaties met schatrijke directeurtjes werkloos laten zijn zeker? De ontwikkelingshulp-lobby voor het verdelen van de EU-miljarden gaat gewoon door hoor...
Ironisch is dat de EU meer geld uitgeeft aan subsidie op tabaksplanten dan aan antirook-budget...
En het gevolg van die importheffing en landbouwsubsidie van 80 miljard is dat er bij wijze van spreken ook nog eens 80 miljard aan ontwikkelingshulp naar Afrika moet. Dus het tegen houden van een vrije martkeconomie kost als snel 160 miljard per jaar. Toch een beetje zonde van het geld, z'n geldverslindende vicieuze cirkelquote:Op zaterdag 2 januari 2010 16:33 schreef Deprater het volgende:
[..]
grapjas.
De Nederlandse koe is de boosdoener die de subsidies oproept, zonder koeien geen subsidies
De EU betaald dit jaar 80 miljard van het totale EU budget van 120 miljard aan landbouwsubsidie
We moeten de goedkope melk uit Afrika importeren, niet met importheffingen tegen houden en de eigen melk met subsidie dumpen en dus de Afrikaanse boer kapot maken, dan kun je de ontwikkelingshulp wel houden![]()
Nou dat van die Maersk @ TS lijkt me zeer stug..quote:Op zaterdag 2 januari 2010 14:45 schreef BasEnAad het volgende:
Ik weet allang niet meer wat ik moet geloven. Regelmatig komen weer berichten voorbij die alles weer in perspectief zetten.
Zolang er niets duidelijk is en politici blijven liegen zal er ook weinig gebeuren.
Maar het energie verbruik alleen al om de stookolie zoveel te verwarmen dat het vloeibaar wordt zodat het de motor in kan geeft ook al aan dat schepen niet milieuvriendelijk zijn. (wel goedkoop, en dat is uiteindelijk wat wel belangrijk is).quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:59 schreef Devilnl het volgende:
[ afbeelding ]
Zoiets?
en da's nog een klein bootje
zie het dagelijks @ Westpoort A'dam
[..]
Nou dat van die Maersk @ TS lijkt me zeer stug..
Meestal zie je dat soort rook alleen als ze de hoofdmotor starten of gas geven.
Klopt.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:29 schreef HarryP het volgende:
[..]
Maar het energie verbruik alleen al om de stookolie zoveel te verwarmen dat het vloeibaar wordt zodat het de motor in kan geeft ook al aan dat schepen niet milieuvriendelijk zijn. (wel goedkoop, en dat is uiteindelijk wat wel belangrijk is).
quote:Op woensdag 30 december 2009 17:55 schreef Sapstengel het volgende:
Domme bron, lambiekje als TS, schopje prullenbak dus.
Reken het zelf dan even na... Stookolie op zeeschepen bevat zo'n 5% (50.000 ppm) zwavel. Eerste Google-hit (uit 2005, dus wellicht is het nu strenger) voor diesel is dat het max. 10 ppm zwavel mag bevatten in de EU (benzine bevat nog veel minder zwavel). Stookolie bevat dus minimaal 5000 keer zoveel zwavel, vermenigvuldig dat met het verbruik, en je ziet dat het klopt...quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:59 schreef Devilnl het volgende:
Nou dat van die Maersk @ TS lijkt me zeer stug..
Het gaat dan ook niet zo zeer om de rook... Bij volledige verbranding is zwavel nog steeds schadelijk.quote:Meestal zie je dat soort rook alleen als ze de hoofdmotor starten of gas geven.
Ze worden toch in Afrika en India op de kust geflikkerd als een soort ontwikkelingshulpquote:Op zondag 3 januari 2010 06:59 schreef Manono het volgende:
[..]
en wat met al die schepen die nu zo langzamerhand uit elkaar vallen en waar niemand voor wil opdraaien
In China branden kolenmijnen die ook zorgen voor 8x de uitstoot koolmono-oxidequote:Op woensdag 30 december 2009 16:30 schreef OpperTokkie het volgende:
En hoe vervuilend is zo'n oceaanstomer dan in vergelijking met een uitbarstende vulkaan???
Wist je dat er (wereldwijd) 10 keer zoveel mensen doodgaan aan luchtvervuiling binnenshuis dan buiten?quote:Op zondag 3 januari 2010 22:06 schreef ASroma het volgende:
..., waarom wil je electrische auto s? omdat je dan zelf geen uitlaatsgassen inademt, niet omdat er anders geen ijsberen zijn over 20 jaar
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |