Klets. Jasper greep pas in nadat de aanslag mislukt was. De man had al geïnjecteerd en de boel was al afgegaan. Hij heeft voorkomen dat hij het misschien nog eens probeerde, maar als het de eerste keer goed was gegaan, waren er ook een paar honderd mensen minder geweest.quote:Op zondag 27 december 2009 12:35 schreef Federer-fan het volgende:
Zoals ik vanochtend dook op de FP schreef: wat ik het meest schokkende vind, is dat de aanslag is voorkomen doordat er een gewone passagier zat op te letten en ingreep. Ik bedoel, als er nou zo'n air marshall had ingegrepen, maar ze waren gewoon afhankelijk van een burger. Als Jasper met zijn ogen dicht had gezeten waren er een paar honderd mensen minder geweest.
Het was al afgegaan? Stelde dat explosief dan zo weinig voor dat er blijkbaar niets is gebeurd?quote:Op zondag 27 december 2009 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klets. Jasper greep pas in nadat de aanslag mislukt was. De man had al geïnjecteerd en de boel was al afgegaan. [...]
Tot zover had je het ook over de Marechaussee kunnen hebben, hoor. Met het voornaamste verschil dat de jongens en meisjes daar wel met een MP5 mogen lopen. Een niet onbekende grap is dat de honden van de Marechassee twee schalen hoger zitten...quote:Op zondag 27 december 2009 12:45 schreef Red_85 het volgende:
Waarom? De Kmar is nu verantwoordelijk voor de veiligheid op AMS. Maar ze hebben het uitbesteed aan private ondernemingen. De werknemers van de private ondernemingen zijn niet anders dan mensen die niets anders kunnen als beveiliger spelen. De meeste weten niet eens waar ze mee bezig zijn. Ze krijgen een opleiding van een weekje en denken dan al de autoriteit te zijn op veiligheidsgebied. Jongens en meisjes van nog geen 20 of oudere mensen die afgekeurd zijn voor een normale baan waarbij ze echt moeten werken.
Het is een momentopname, maar de beveiligers waar ik op Schiphol mee te maken heb gehad kwamen mij niet over als afkomstig van een specifieke bevolkingsgroep. Zal verder niet ingaan op je verdere insinuaties daarover.quote:En dan nog een ding. Een heel groot deel van de beveiligers op AMS zijn van marokkaanse afkomst. Nu even één ding, ik ben geen racist maar we weten allemaal dan naar Amsterdam niet echt het beste volk gekomen is.
Alleen de laatste is een serieuze vraag. De rest gaat over het beeld wat de oorspronkelikke vraagsteller (gezien het #3 topic) kennelijk heeft over de overheid, de luchtvaart en Schiphol, waar nogal op af te dingen is.quote:vragen
- Waarom is Schiphol en de Nederlandse overheid zo laks en naief omtrent veiligheid?
- Moet het een keer goed misgaan voordat de regering eens wakker wordt?
- Verantwoordelijkheid ligt bij Nederland. Mocht het vliegtuig daadwerkelijk boven Amerikaanse grondgebied zijn opgeblazen, dan zal de VS Nederland zwaar op het matje roepen.
- Issue: veiligheid op Schiphol. Moeten er verdere maatregelen worden genomen of is het goed zo?
Punt is dat ik dit wel iedere dag zie en hoor. Ik zit er bijna dagelijks bovenop.quote:Op zondag 27 december 2009 13:01 schreef ijdod het volgende:
[..]
Tot zover had je het ook over de Marechaussee kunnen hebben, hoor. Met het voornaamste verschil dat de jongens en meisjes daar wel met een MP5 mogen lopen. Een niet onbekende grap is dat de honden van de Marechassee twee schalen hoger zitten...
[..]
Het is een momentopname, maar de beveiligers waar ik op Schiphol mee te maken heb gehad kwamen mij niet over als afkomstig van een specifieke bevolkingsgroep. Zal verder niet ingaan op je verdere insinuaties daarover.
NIet? Ik schat dat een gemiddeld persoon bij de Kmar beter weet waar hij mee bezig is dat een willekeurig iemand met een 'v'tje op zijn of haar borst.quote:Ik zie eerlijk gezegd niet hoe het inzetten van Marechaussee dit proces gaat verbeteren.
Geef hem wel gelijk. De huidige politiek is niet echt het beste wat dit land te bieden heeft. Serieuzer op de punten waar het serieus zou moeten zijn, zijn ze niet. Maar wel op de pietlutterige puntjes te veel aandacht zetten zodat ze laten zien dat ze ergens mee bezig zijn, maar dan wel het verkeerde. Maar dat is een andere discussie.quote:Alleen de laatste is een serieuze vraag. De rest gaat over het beeld wat de TS kennelijk heeft over de overheid, de luchtvaart en Schiphol, waar nogal op af te dingen is.
Nee, het explosief explodeerde niet maar ging branden, de chemische reactie verliep dus te traag.quote:Op zondag 27 december 2009 12:58 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Het was al afgegaan? Stelde dat explosief dan zo weinig voor dat er blijkbaar niets is gebeurd?
Het explosief faalde, toen jasper en omstanders in actie kwamen hadden ze eigenlijk al allemaal dood moeten zijn. Na het falen was het gevaar eigenlijk al voorbij en was het gewoon een kwestie van iemand met een brandende been helpen (die zelf ook niet meer tegenstribbelde, omdat hij puur en alleen op die bom rekende en waarschijnlijk compleet verdwaasd was dat hij niet gelijk dood was gegaan).quote:Op zondag 27 december 2009 12:58 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Het was al afgegaan? Stelde dat explosief dan zo weinig voor dat er blijkbaar niets is gebeurd?
Ik ben niet de TS die die vragen heeft bedacht; die vragen komen uit de vorige OP en die is nie tvan mij.quote:Op zondag 27 december 2009 13:01 schreef ijdod het volgende:
[..]
Suggestieve TS overigens:
[..]
Alleen de laatste is een serieuze vraag. De rest gaat over het beeld wat de TS kennelijk heeft over de overheid, de luchtvaart en Schiphol, waar nogal op af te dingen is.
Mea culpa. Aangepast.quote:Op zondag 27 december 2009 13:42 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik ben niet de TS die die vragen heeft bedacht; die vragen komen uit de vorige OP en die is nie tvan mij.
quote:
http://www.cnn.com/2009/C(...)ack.qanda/index.htmlquote:Was he on any security watch lists?
U.S. authorities say they were contacted by the man's father ahead of the attack, but whether he was placed on any so-called No-Fly list maintained by the United States is unclear. Dutch officials say the passenger's name appeared on a manifest supplied by the airline, which was passed to U.S. authorities, who cleared the flight to depart.
Snap ik ook niet. Het enige is misschien: hij moest die ontploffing veroorzaken vlak voor de landing, zodat er ook slachtoffers op de grond zouden zijn. Als ze bijna landden, moest hij op zijn plaats blijven - in elk geval zou het dan de aandacht trekken als hij naar de wc liep.quote:Op zondag 27 december 2009 15:22 schreef Morendo het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom onze Nigeriaanse vriend zich niet op het toilet probeerde te ontploffen. Sufferd.
Er vliegen honderdduizenden vliegtuigen per dag, en 1x in de zo veel jaar gebeurd er bijna iets... Wees toch eens rationeel. De kans dat je onderweg naar het vliegveld verongelukt is een factor 10 groter dan de kans dat je vliegtuig ontploft.quote:Op zondag 27 december 2009 15:42 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Snap ik ook niet. Het enige is misschien: hij moest die ontploffing veroorzaken vlak voor de landing, zodat er ook slachtoffers op de grond zouden zijn. Als ze bijna landden, moest hij op zijn plaats blijven - in elk geval zou het dan de aandacht trekken als hij naar de wc liep.
Ik zou nu niet met veel plezier in een vliegtuig stappen. Dit kunnen ze elke keer doen lijkt me.
quote:Op zondag 27 december 2009 15:45 schreef Zith het volgende:
[..]
Er vliegen honderdduizenden vliegtuigen per dag, en 1x in de zo veel jaar gebeurd er bijna iets... Wees toch eens rationeel. De kans dat je onderweg naar het vliegveld verongelukt is een factor 10 groter dan de kans dat je vliegtuig ontploft.
Je hebt een ontzettend mooie parkiet, dus ik vergeef het je.quote:
Twee hè. Dat weet je? Fijn dat je het me vergeeft; daar is het wel de tijd van het jaar voor.quote:Op zondag 27 december 2009 16:53 schreef Zith het volgende:
[..]
Je hebt een ontzettend mooie parkiet, dus ik vergeef het je.
Denk eens aan een trein/metro. Geen enkele vorm van beveiliging en mogelijk evenveel potentiële slachtoffers.quote:Op zondag 27 december 2009 15:42 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Snap ik ook niet. Het enige is misschien: hij moest die ontploffing veroorzaken vlak voor de landing, zodat er ook slachtoffers op de grond zouden zijn. Als ze bijna landden, moest hij op zijn plaats blijven - in elk geval zou het dan de aandacht trekken als hij naar de wc liep.
Ik zou nu niet met veel plezier in een vliegtuig stappen. Dit kunnen ze elke keer doen lijkt me.
Da's waar.quote:Op zondag 27 december 2009 17:08 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Denk eens aan een trein/metro. Geen enkele vorm van beveiliging en mogelijk evenveel potentiële slachtoffers.
100% veilig vliegen kan inderdaad niet. Maar het was nooit 100% veilig en die terreurdreigingen komen naast de gevaren die er al waren.quote:100% veilig vliegen kan niet, tenzij je stopt met vliegen. Veiliger maken wel, echter de verhouding veiligheid en kosten/overlast is ook belangrijk. Elke passagier fouilleren en handbagage verbieden is niet echt een maatregel waar ik op zit te wachten...
En toch blijkt men dat beveiligers volkje bekwaam genoeg te vinden om zo'n grote verantwoordelijkheid te geven, want men klaagt en kankert en oordeelt wel en iedereen weet het beter, maar toch kan een vliegveld niet zonder dat volk draaien. Tijd voor echte mensen ja, van de KMar zijn we wel onder de indruk zekerquote:Op zondag 27 december 2009 12:45 schreef Red_85 het volgende:
- Issue: veiligheid op Schiphol. Moeten er verdere maatregelen worden genomen of is het goed zo?
Een kort antwoord: ja, voor verdere maatregelen
Waarom? De Kmar is nu verantwoordelijk voor de veiligheid op AMS. Maar ze hebben het uitbesteed aan private ondernemingen. De werknemers van de private ondernemingen zijn niet anders dan mensen die niets anders kunnen als beveiliger spelen. De meeste weten niet eens waar ze mee bezig zijn. Ze krijgen een opleiding van een weekje en denken dan al de autoriteit te zijn op veiligheidsgebied. Jongens en meisjes van nog geen 20 of oudere mensen die afgekeurd zijn voor een normale baan waarbij ze echt moeten werken. Het over grote deel heeft absoluut niet de juiste persoonlijkheid om beveiliger te spelen. Het is gewoon lachwekkend wat er bij bedrijven als Trigion of G4S werkt.
quote:Op zondag 27 december 2009 20:51 schreef Meddo het volgende:
Weer incident op vlucht A'dam-Detroit
Er heeft zich vanavond een incident voorgedaan op een vlucht van Delta/Northwest Airlines van Schiphol naar Detroit. Een verdachte Nigeriaan zou een halfuur op een toilet hebben doorgebracht. De man zou vanuit die ruimte hebben geschreeuwd.
Het vliegtuig is veilig geland op de luchthaven van Detroit. Daar zijn alle 253 256 passagiers veilig van boord gehaald. Dat meldt CNN.
Het gaat om dezelfde Northwest/Delta- vlucht als waarop eergisteren een Nigeriaan probeerde een aanslag te plegen.
Integendeel. De veiligheid van vliegtuig en vliegveld moet volledig geprivatiseerd worden (d.w.z. vliegmaatschappijen en vliegveld zelf voor de beveiliging laten zorgen) want op die manier zorg je voor een markt (en dus ook concurrentie) in veiligheid. Is vliegmaatschappij A onveilig, dan ga je met maatschappij B enzovoort. De overheid kun je niet vertrouwen om voor veiligheid te zorgen.quote:Op zondag 27 december 2009 12:45 schreef Red_85 het volgende:
- Issue: veiligheid op Schiphol. Moeten er verdere maatregelen worden genomen of is het goed zo?
Een kort antwoord: ja, voor verdere maatregelen
Waarom? De Kmar is nu verantwoordelijk voor de veiligheid op AMS. Maar ze hebben het uitbesteed aan private ondernemingen. De werknemers van de private ondernemingen zijn niet anders dan mensen die niets anders kunnen als beveiliger spelen. De meeste weten niet eens waar ze mee bezig zijn. Ze krijgen een opleiding van een weekje en denken dan al de autoriteit te zijn op veiligheidsgebied. Jongens en meisjes van nog geen 20 of oudere mensen die afgekeurd zijn voor een normale baan waarbij ze echt moeten werken. Het over grote deel heeft absoluut niet de juiste persoonlijkheid om beveiliger te spelen. Het is gewoon lachwekkend wat er bij bedrijven als Trigion of G4S werkt.
En dan nog een ding. Een heel groot deel van de beveiligers op AMS zijn van marokkaanse afkomst. Nu even één ding, ik ben geen racist maar we weten allemaal dan naar Amsterdam niet echt het beste volk gekomen is. Dus hoe kan je moslimterrorisme bestrijden met Amsterdam-West marokkaantjes?
De Kmar heeft gegokt en verloren, tijd voor echte mensen die het snappen, zowel in de terminal als op het platform. Het is al langer tijd om het wederzijds respect en begrip tussen werknemers, passagiers en beveiliging te herstellen, nu is de kans.
Als beveiligertje moet je natuurlijk wel de tools krijgen om dit soort figuren er makkelijk tussenuit te plukken. Net zoiets als een dat je een mailtje krijgt wat door alle scanners heen is geglipt zou er iets moeten zijn dat op dat moment de beveiligertje een belletje doet rinkelen zodat die op dat moment nog kan beslissen of die actie moet nemen. Het lijkt me dat zoiets simpels niet bestaat waardoor je dit soort situaties blijft houden.quote:Op zondag 27 december 2009 20:34 schreef Skaai het volgende:
Makkelijk hoor, beveiligertjes aanwijzen.
Winny de Jong van de LPF heeft uren op het toilet van de tweede kamer doorgebracht. Ze bestelde vandaar zelfs salades door de gesloten deur. Dan vind ik een Nigeriaan met darmkrampen nog veel normaler.quote:Op zondag 27 december 2009 20:51 schreef Meddo het volgende:
Weer incident op vlucht A'dam-Detroit
Er heeft zich vanavond een incident voorgedaan op een vlucht van Delta/Northwest Airlines van Schiphol naar Detroit. Een verdachte Nigeriaan zou een halfuur op een toilet hebben doorgebracht. De man zou vanuit die ruimte hebben geschreeuwd.
Het vliegtuig is veilig geland op de luchthaven van Detroit. Daar zijn alle 253 passagiers veilig van boord gehaald. Dat meldt CNN.
Het gaat om dezelfde Northwest/Delta- vlucht als waarop eergisteren een Nigeriaan probeerde een aanslag te plegen.
Hij had gewoon een keutel dwars zitten.quote:Op zondag 27 december 2009 21:29 schreef voyeur het volgende:
Op zondag 27 december 2009 20:51 schreef Meddo het volgende:
Weer incident op vlucht A'dam-Detroit
Er heeft zich vanavond een incident voorgedaan op een vlucht van Delta/Northwest Airlines van Schiphol naar Detroit. Een verdachte Nigeriaan zou een halfuur op een toilet hebben doorgebracht. De man zou vanuit die ruimte hebben geschreeuwd.
Elke stabiele néger wordt straks gezien als een potentiële terrorist. Wat zijn de mensen toch oppervlakkig en opportunistisch ingesteld. Helaas.quote:Op zondag 27 december 2009 22:19 schreef De_Ruyter het volgende:
De vliegtuigen zijn de eerste tijd niet meer veilig terrein voor anders gekleurden ben ik bang, als je op de plee gaat zitten word je er al uit gerukt omdat je een terrorist bent.
Nouja, laten we zeggen dat een terrorist zo onderhand wel een stereotype persoon is geworden.quote:Op zondag 27 december 2009 22:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Elke stabiele néger wordt straks gezien als een potentiële terrorist. Wat zijn de mensen toch oppervlakkig en opportunistisch ingesteld. Helaas.²
Ik heb ook wel eens gedacht,,, en ja ook op Malaga .. vanquote:Op zondag 27 december 2009 22:31 schreef voyeur het volgende:
In Malaga hebben passagiers de bemanning gedwongen niet op te stijgen omdat er een paar mannen met baarden in het vliegtuig zaten. De trein richting Amsterdam C.S. is stilgezet en bestormd door een arrestatie-team omdat twee mannen in jurk in het halletje zaten. Nu nog een ruftende Nigeriaan en Al-Quada krijgt het makkelijk.
Surinamers slikken bolletjes en terroristen gaan verplicht drie dagen aan de bruine bonen en gans het radarwerk ligt stil.
Oh, da's wel akelig ja.quote:Op zondag 27 december 2009 22:48 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens gedacht,,, en ja ook op Malaga .. van
Dat gaat nooit goed. Er zat zo'n arabische man heel ongeduldig te kijken op zijn horologe en zweten onzettend en die ging bij ons het vliegtuig in. Even later kwam er nog zon man bij en die was precies het zelfde en ze spraken ook heel zachtje tegen elkaar..
maar jaaa uiteindelijk veilig aangekomen in dusseldorf![]()
Brrr. Twee precies dezelfde arabische mannen op hun horologes keken. Je bent nipt ontsnapt aan een drama.quote:Op zondag 27 december 2009 22:48 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens gedacht,,, en ja ook op Malaga .. van
Dat gaat nooit goed. Er zat zo'n arabische man heel ongeduldig te kijken op zijn horologe en zweten onzettend en die ging bij ons het vliegtuig in. Even later kwam er nog zon man bij en die was precies het zelfde en ze spraken ook heel zachtje tegen elkaar..
maar jaaa uiteindelijk veilig aangekomen in dusseldorf![]()
Heb jij dat nooit gehad dan?quote:Op zondag 27 december 2009 23:14 schreef voyeur het volgende:
[..]
Brrr. Twee precies dezelfde arabische mannen op hun horologes keken. Je bent nipt ontsnapt aan een drama.
(hoewel ik het persoonlijk wel waardeer als mensen zacht praten in publieke ruimtes)
Ik snap de vragen niet zo goed.quote:Op zondag 27 december 2009 12:33 schreef Federer-fan het volgende:
AMSTERDAM - Een 23-jarige Nigeriaan heeft vrijdagavond een kleine explosie veroorzaakt op een vlucht tussen Schiphol en de Amerikaanse stad Detroit.
KLM
De KLM was niet verantwoordelijk voor het onderzoeken van passagiers die in Nigeria aan boord zijn gegaan van een vlucht naar Schiphol. Dat heeft een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij zaterdag gezegd. ''Wij zijn slechts vervoerder'', aldus de zegsvrouw. Controle van passagiers is een verantwoordelijkheid van de plaatselijke autoriteiten, zoals dat op Schiphol in handen is van de Koninklijke Marechaussee. De man, de 23-jarige Nigeriaan Farouk Abdulmutallab, was in Lagos in zijn vaderland aan boord gegaan van vlucht KLM-vlucht 588. Op Schiphol stapte hij over op de vlucht naar Detroit.
Transitgebied
Volgens een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee is de Nigeriaan niet buiten het zogenoemde transitgebied op de luchthaven geweest, waar mensen van de ene op de andere vlucht overstappen. ''Hij heeft geen inreisverzoek gedaan",' aldus de zegsman. ''Hij is niet langs de paspoortcontrole geweest.''
Extra maatregelen
De NCTb in Den Haag liet ook weten dat de Amerikaanse autoriteiten luchtvaartmaatschappijen wereldwijd hebben gevraagd extra maatregelen te treffen voor vluchten naar de Verenigde Staten.
Op Schiphol zijn deze zaterdagochtend per direct ingevoerd. De luchthaven verwacht zaterdag geen al te grote problemen omdat het een rustige dag is. De extra maatregelen houden onder andere in dat reizigers op vluchten naar de Verenigde Staten allemaal worden gefouilleerd en dat handbagage scherper wordt gecontroleerd. Schiphol zet extra personeel in om eventuele problemen het hoofd te bieden.
© ANP
http://www.nu.nl/buitenla(...)chiphol-detroit.html
Kort samengevat
- Verdachte: Abdul Farouk Abdulmutallab
- Komt uit Nigeria. Studedeerde werkbouwtuigkunde in Londen.
- Had voor de mislukte aanslag contact met Yemen.
- Ooggetuigen zagen vlammen en rook vanuit de zitplaats van Abdul. Er brak daarna panniek uit aan boord.
- Medepassagiers hebben Abdul overmeesterd. Zij liepen brandwonden op.
Vragen:
- Waarom is Schiphol en de Nederlandse overheid zo laks en naief omtrent veiligheid?
- Moet het een keer goed misgaan voordat de regering eens wakker wordt?
- Verantwoordelijkheid ligt bij Nederland. Mocht het vliegtuig daadwerkelijk boven Amerikaanse grondgebied zijn opgeblazen, dan zal de VS Nederland zwaar op het matje roepen.
- Issue: veiligheid op Schiphol. Moeten er verdere maatregelen worden genomen of is het goed zo?
Que?quote:Op zondag 27 december 2009 21:25 schreef kawotski het volgende:
[..]
Als beveiligertje moet je natuurlijk wel de tools krijgen om dit soort figuren er makkelijk tussenuit te plukken. Net zoiets als een dat je een mailtje krijgt wat door alle scanners heen is geglipt zou er iets moeten zijn dat op dat moment de beveiligertje een belletje doet rinkelen zodat die op dat moment nog kan beslissen of die actie moet nemen. Het lijkt me dat zoiets simpels niet bestaat waardoor je dit soort situaties blijft houden.
Ja hoor. En als je in de Bijlmer woont komt er elke week een ElAl-vliegtuig je flat binnenzeilen.quote:Op zondag 27 december 2009 22:48 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens gedacht,,, en ja ook op Malaga .. van
Dat gaat nooit goed. Er zat zo'n arabische man heel ongeduldig te kijken op zijn horologe en zweten onzettend en die ging bij ons het vliegtuig in. Even later kwam er nog zon man bij en die was precies het zelfde en ze spraken ook heel zachtje tegen elkaar..
maar jaaa uiteindelijk veilig aangekomen in dusseldorf![]()
Warom had ik zo'n reactie van jou toch wel weer verwachtquote:Op zondag 27 december 2009 23:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja hoor. En als je in de Bijlmer woont komt er elke week een ElAl-vliegtuig je flat binnenzeilen.
Geen idee, zo lang kennen we elkaar toch niet?quote:Op zondag 27 december 2009 23:53 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Warom had ik zo'n reactie van jou toch wel weer verwacht
Ja dat had ik dus ook want dat van mij is al weer heel wat jarig terug en toen hadden ze iets van de transatlantic aanslagen die uiteindelijk niet werden uitgevoerd en toen was er dus veel nieuws dat je moest op passen en daar soort onzin...quote:Op maandag 28 december 2009 00:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Geen idee, zo lang kennen we elkaar toch niet?
Ik moet toegeven: toen ik laatst een erg Arabisch uitziende man zag, met grote zwarte baard en zo, had ik ook mijn twijfels. Maar die zijn aangewakkerd door een voortdurende reclame en dus eerder een fobie van een angst te noemen.
Verder ben ik niet van plan om mijn leven door angst te laten regeren.
Je kan het natuurlijk wel beter aanpakken. Er zijn meerdere manieren om rijk te worden via de media en als je merkt dat media niet meer wilt betalen moet je de andere methodes uitputten. In plaats van de hype aan je voorbij laten gaan.quote:Op maandag 28 december 2009 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens sommige amerikaanse media wil jasper geld zien voor interviews.
http://www.huffingtonpost(...)rthwes_n_404247.html
Waarom niet vraag ik me dan af, zou ik ook doen. De nieuwsmedia verdienen er zelf toch ook aan, waarom zou je hun gratis moeten leveren waar zij geld aan verdienen.
Ach waarom ook niet, hij is in de Verenigde Staten dus.. "When in Rome....."quote:Op maandag 28 december 2009 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens sommige amerikaanse media wil jasper geld zien voor interviews.
http://www.huffingtonpost(...)rthwes_n_404247.html
Waarom niet vraag ik me dan af, zou ik ook doen. De nieuwsmedia verdienen er zelf toch ook aan, waarom zou je hun gratis moeten leveren waar zij geld aan verdienen.
quote:Goddammit! That Dutch guy who helped to catch the terrorist is selling his story to any newsnetwork who's interested(meaning: all!). They call him a "Terror Hero." He already sold a pic he took from agents leading the Nigerian away to CNN for $10,000,- and now talkshows are also interested and willing to pay huge amounts of money to the guy.
WHY DIDN'T THAT NIGERIAN IDIOT BOARDED THE PLANE TWO WEEKS BEFORE WHEN I HAD THAT SAME FLIGHT!!
quote:this flying dutch guy is a fraud
Als ik een Arabische man was zou ik ook zenuwachtig op mijn horloge gaan kijken in het vliegtuig inmiddels volgens mij. Gewoon om een beetje te pesten.quote:Op zondag 27 december 2009 23:14 schreef voyeur het volgende:
[..]
Brrr. Twee precies dezelfde arabische mannen op hun horologes keken. Je bent nipt ontsnapt aan een drama.
(hoewel ik het persoonlijk wel waardeer als mensen zacht praten in publieke ruimtes)
Vrouwen die een komplete gereedschapskist met cosmetica als handbagage mee willen nemen kan je niet hard genoeg aanpakken.quote:Op maandag 28 december 2009 12:25 schreef Chadi het volgende:
Wel je flesje parfum met een grijns afpakken en in de kliko tyfen maar echte veiligheid ho maar.
het blijft een antilliaan, zie patrick van de eem ivm joran vd sloot.quote:Op maandag 28 december 2009 12:06 schreef Apache4U het volgende:
Ach, misschien is dit dan wel de VOC mentaliteit die opgezocht moet worden. Die news agencies verdienen er ook geld aan, dus ik zou ook een graantje willen meepikken als ze dat over mijn rug doen.
Mooiste vind ik wel dat ie zegt dat ie zelf geen held is (verhaal op de frontpage) maar als ik naar dat interview kijk dan zegt toch echt iets in de trend van "those flight attendants are also heroes" . Grappig :-).
Ik heb nu al drie verhalen van hem gehoord die alle drie een compleet andere strekking hadden. Hij heeft in ieder geval een hele dik duimquote:Op maandag 28 december 2009 11:48 schreef ASroma het volgende:
[..]
[..]
![]()
ach ik snap hem wel.... niks mis met wat cash.
Wat voor verschillen bijvoorbeeld?quote:Op maandag 28 december 2009 13:43 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ik heb nu al drie verhalen van hem gehoord die alle drie een compleet andere strekking hadden. Hij heeft in ieder geval een hele dik duim
Ahja...eerst had hij het overmeesteren en naar business class slepen, daarna kwam erbij dat hij over verschillende mensen heensprong en in de sprong brand zag (iets in die richting), blijkbaar nam het verhaal tijdens de sprong een verrassende wending, want voordat hij neerkwam waren ineens al brandblussers aanwezig, toen was er van onmiddelijk overmeesteren geen sprake meer, maar werd eerst het vuurtje geblust. In het eerste verhaal zag hij ook alleen een beetje rook en in het tweede verhaal kon hij ineens zeggen dat de man aan de rechterhand iets had en aan het linkerbeen. Maargoed, ik zou het verhaal ook aanspekken, je moet toch iets zeggen met een camera voor je neus.quote:Op maandag 28 december 2009 14:41 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Wat voor verschillen bijvoorbeeld?
Het stijgt hem misschien een beetje naar zijn hoofd.![]()
Als je goed leest wijs ik de beveiligers zelf niet aan. Omdat je daarvan niet kan verwachten, gezien de redenen die ik gegeven heb, dat zij hun werk goed doen.quote:Op zondag 27 december 2009 20:34 schreef Skaai het volgende:
[..]
(...)
Makkelijk hoor, beveiligertjes aanwijzen.
Lijkt me niet. Dan krijg je van die openbare aanbestedingen van enkele miljoenen en daar moet je het mee doen. De overheid weet niet hoe je het anders moet doen. Kijk hoe het gaat met de privatiseringen van alle staatsbedrijven in het verleden. Uit eindelijk moet het goedkoper dan het nu is dus krijg je kostenbesparingen. En besparingen hebben, hoe dan ook, altijd negatief effect op de kwaliteit van de geleverde dienst of het product.quote:Op zondag 27 december 2009 21:16 schreef beeer het volgende:
[..]
Integendeel. De veiligheid van vliegtuig en vliegveld moet volledig geprivatiseerd worden (d.w.z. vliegmaatschappijen en vliegveld zelf voor de beveiliging laten zorgen) want op die manier zorg je voor een markt (en dus ook concurrentie) in veiligheid. Is vliegmaatschappij A onveilig, dan ga je met maatschappij B enzovoort. De overheid kun je niet vertrouwen om voor veiligheid te zorgen.
Dit was overigens een goed opgeleide, welvarende, engelstalige Nigeriaan, dus hij voldeed toch al niet aan dat rare beeld dat mensen hebben van Arabische jurken met baarden die bommen binnensmokkelen.quote:Op maandag 28 december 2009 12:11 schreef -0- het volgende:
[..]
Als ik een Arabische man was zou ik ook zenuwachtig op mijn horloge gaan kijken in het vliegtuig inmiddels volgens mij. Gewoon om een beetje te pesten.
En dat is niet alleen op schiphol zo, ik nam (per vergissing) eens een koksmes mee door de Xray en handmatige controle op Duesseldorf zonder dan met hem vond.quote:Op maandag 28 december 2009 18:55 schreef Zienswijze het volgende:
Ik zei het al eerder: de beveiliging op Schiphol is zo lek als een mandje. Ook op risicovluchten naar de VS is de beveiliging en controle een lachertje. Beveiligiers en ex-beveiligers vertellen hun verhaal in de Telegraaf: Zware kritiek op knullige controle
Je moet hier zoveel belasting betalen. Maar met veiligheid van onze burgers wordt laks omgesprongen. Het moet zeker eerst een keer goed misgaan voordat Nederland het islamitisch extremisme serieus neemt.
Ben zelf een paar keer naar de VS geweest. Vergeleken met andere landen (denk aan Engeland bijv.) is de controle op Schiphol gewoonweg slap.
En dus? Dat Duitsland er ook laks mee omgaat? Wil je daarmee de softe politiek in Nederland bagataliseren?quote:Op maandag 28 december 2009 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat is niet alleen op schiphol zo, ik nam (per vergissing) eens een koksmes mee door de Xray en handmatige controle op Duesseldorf zonder dan met hem vond.
Walgelijk.quote:Op maandag 28 december 2009 19:18 schreef Zienswijze het volgende:
- Meerdere ex-Schipholbeveiligers schetsen een dramatisch beeld van bewaking. Een van hen stelt dat onder bewakers lieden waren die sympathieën hadden voor islamitische terroristen. "Onder mijn collega's zaten vrienden van Samir A.
- Ik zag wat er zich afspeelde onder bewakingspersoneel tijdens de aanslag op 11 september. In de wachtruimte van de 'security-members' ging een luid gejuich op van moslimcollega's. Hiervan waren meerdere oud-collega's getuige. Er was een staande ovatie. Samen met andere collega's heb ik hierover nog een klacht ingediend bij marechaussee.[/i]
Ja, het alcoholslotje op auto´s komt er niet door, terwijl het minieme risico op een exploderend vliegtuig topics vult.quote:Op maandag 28 december 2009 19:11 schreef Zith het volgende:
Jezus wat een gebazel, zienswijze. Geef mij maar het Nederlandse systeem IPV die van nairobi waar je VIER UUR van tevoren aanwezig moet zijn omdat er 100 mensen bij de ingang staan die hun koffers gechecked moeten hebben.
Liever minder onnodig wachten en 0.005% meer kans op terroristen dan 4 uur vantevoren aanwezig zijn.
bronquote:Al-Qaeda eist mislukte aanslag op
DUBAI - Al-Qaeda op het Arabische Schiereiland zegt dat de mislukte aanslag vrijdag op een Amerikaans vliegtuig dat van Schiphol naar Detroit vloog, een vergeldingsactie was voor een Amerikaanse aanval op de groepering in Jemen.
Dat stelt de beweging maandag op een website.
Al-Qaeda op het Arabische Schiereiland roept in de verklaring verder op tot het doden van medewerkers van westerse ambassades in de regio.
Ik werk op de Luchthaven. Ik zie bijna niet anders dan islamieten aan het werk in de beveiliging. En ja, daar kunnen best wel eens extremistjes tussen zitten. En nog steeds vind ik het TE bizar dat ze gewoon aan het werk mogen daar.quote:Op maandag 28 december 2009 19:18 schreef Zienswijze het volgende:
Typisch die mentaliteit. Typisch.
Het gaat niet om elke vlucht. Het gaat om risicovluchten. Een vliegtripje Amsterdam-Oslo wilt niemand opblazen.
Is het nou zoveel moeite om een uur vantevoren aanwezig te zijn als je risicovluchten neemt?
Overigens worden zelfs basisdingen verkeerd aangepakt op Schiphol. Als je alleen al de basisdingen die verkeerd gaan aanpakt, verminder je al de kans op extremise. Een greep uit dat artikel:
- De risicovluchten op Amerika worden gecontroleerd door beginnelingen, uitzendkrachten met een beveiligingsdiploma waarmee je net aan winkelbeveiliger mag zijn. In een opleiding van twee weken wordt je geleerd hoe je moet fouilleren en hoe je een pistool kunt herkennen op röntgenbeeld, en dat is het dan.
- Geen vervolgcursussen, geen bijscholing. Driekwart van de mensen is nog geen jaar in dienst. Daarna worden ze te duur. Niemand mag dat weten. Schiphol Airport wil heel graag weten waar de fouten zitten, maar wij hebben zwijgplicht.
- Ze kijken niet naar de persoon die aan boord gaat. Als iemand explosieven op zijn benen heeft geplakt, dan zie je dat aan zijn broek, aan zijn manier van lopen. Maar die beveiligers zijn alleen geprogrammeerd op die piep van het detectiepoortje
- Meerdere ex-Schipholbeveiligers schetsen een dramatisch beeld van bewaking. Een van hen stelt dat onder bewakers lieden waren die sympathieën hadden voor islamitische terroristen. "Onder mijn collega's zaten vrienden van Samir A.
- Ik zag wat er zich afspeelde onder bewakingspersoneel tijdens de aanslag op 11 september. In de wachtruimte van de 'security-members' ging een luid gejuich op van moslimcollega's. Hiervan waren meerdere oud-collega's getuige. Er was een staande ovatie. Samen met andere collega's heb ik hierover nog een klacht ingediend bij marechaussee.
quote:Op maandag 28 december 2009 22:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik werk op de Luchthaven. Ik zie bijna niet anders dan islamieten aan het werk in de beveiliging. En ja, daar kunnen best wel eens extremistjes tussen zitten. En nog steeds vind ik het TE bizar dat ze gewoon aan het werk mogen daar.
Extremistische heb ik het over. Kan je snel genoeg achterkomen lijkt mij.quote:Op maandag 28 december 2009 22:22 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Begrijp ik je goed? Moslims horen niet in de beveiliging te werken (aldaar)?²
Ik heb het over volledig privatiseren/liberaliseren van de beveiliging. Dus ook geen 'openbare aanbestedingen' of beperkende regels meer. De prijs van veiligheid moet in het vliegticket, toeslagen e.d. gaan zitten zodat passagiers zelf de keuze hebben in veiligheid en vliegveld en luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor incidenten. Mensen moeten zelf nadenken over welke graad van veiligheid zij kiezen (en dus ook in hoeverre zij in hun privacy willen aangetast worden) in plaats van dat een incompetente overheid een rigoreuze one size fits all-aanpak op iedereen afdwingt terwijl veel mensen daar helemaal geen zin in hebben, de angst overdreven vinden of het risico willen nemen.quote:Op maandag 28 december 2009 17:13 schreef Red_85 het volgende:
Lijkt me niet. Dan krijg je van die openbare aanbestedingen van enkele miljoenen en daar moet je het mee doen. De overheid weet niet hoe je het anders moet doen. Kijk hoe het gaat met de privatiseringen van alle staatsbedrijven in het verleden. Uit eindelijk moet het goedkoper dan het nu is dus krijg je kostenbesparingen. En besparingen hebben, hoe dan ook, altijd negatief effect op de kwaliteit van de geleverde dienst of het product.
Het is een te belangrijke plek voor de hele economie. Daarom heb ik liever militaire beveiliging in de terminal.
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 28 december 2009 23:42 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb het over volledig privatiseren/liberaliseren van de beveiliging. Dus ook geen 'openbare aanbestedingen' of beperkende regels meer. De prijs van veiligheid moet in het vliegticket, toeslagen e.d. gaan zitten zodat passagiers zelf de keuze hebben in veiligheid en vliegveld en luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor incidenten. Mensen moeten zelf nadenken over welke graad van veiligheid zij kiezen (en dus ook in hoeverre zij in hun privacy willen aangetast worden) in plaats van dat een incompetente overheid een rigoreuze one size fits all-aanpak op iedereen afdwingt terwijl veel mensen daar helemaal geen zin in hebben, de angst overdreven vinden of het risico willen nemen.
Je vergeet 1 ding.quote:Op maandag 28 december 2009 23:42 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb het over volledig privatiseren/liberaliseren van de beveiliging. Dus ook geen 'openbare aanbestedingen' of beperkende regels meer. De prijs van veiligheid moet in het vliegticket, toeslagen e.d. gaan zitten zodat passagiers zelf de keuze hebben in veiligheid en vliegveld en luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor incidenten. Mensen moeten zelf nadenken over welke graad van veiligheid zij kiezen (en dus ook in hoeverre zij in hun privacy willen aangetast worden) in plaats van dat een incompetente overheid een rigoreuze one size fits all-aanpak op iedereen afdwingt terwijl veel mensen daar helemaal geen zin in hebben, de angst overdreven vinden of het risico willen nemen.
quote:Op maandag 28 december 2009 22:22 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Begrijp ik je goed? Moslims horen niet in de beveiliging te werken (aldaar)?²
Er is echter een probleem, een aanslag heeft mogelijk ook gevolgen voor mensen die op dat moment niet vliegen. Een maatschappij en haar passagiers kunnen wel geld willen besparen door geen beveiliging toe te passen, maar dan wordt het vliegtuig gekaapt en recht de arena ingevlogen tijdens een oefeninterland Nederland-Italië..quote:Op maandag 28 december 2009 23:42 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb het over volledig privatiseren/liberaliseren van de beveiliging. Dus ook geen 'openbare aanbestedingen' of beperkende regels meer. De prijs van veiligheid moet in het vliegticket, toeslagen e.d. gaan zitten zodat passagiers zelf de keuze hebben in veiligheid en vliegveld en luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor incidenten. Mensen moeten zelf nadenken over welke graad van veiligheid zij kiezen (en dus ook in hoeverre zij in hun privacy willen aangetast worden) in plaats van dat een incompetente overheid een rigoreuze one size fits all-aanpak op iedereen afdwingt terwijl veel mensen daar helemaal geen zin in hebben, de angst overdreven vinden of het risico willen nemen.
En een hele tijd geen voetbal op TVquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:03 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Er is echter een probleem, een aanslag heeft mogelijk ook gevolgen voor mensen die op dat moment niet vliegen. Een maatschappij en haar passagiers kunnen wel geld willen besparen door geen beveiliging toe te passen, maar dan wordt het vliegtuig gekaapt en recht de arena ingevlogen tijdens een oefeninterland Nederland-Italië..
60.000 man die de dupe zijn van de besparingen van een derde partij.
Ik wil hier zo ontzettend op reageren maar dat doe ik maar niet inhoudelijkquote:Op maandag 28 december 2009 19:18 schreef Zienswijze het volgende:
Typisch die mentaliteit. Typisch.
Het gaat niet om elke vlucht. Het gaat om risicovluchten. Een vliegtripje Amsterdam-Oslo wilt niemand opblazen.
Is het nou zoveel moeite om een uur vantevoren aanwezig te zijn als je risicovluchten neemt?
Overigens worden zelfs basisdingen verkeerd aangepakt op Schiphol. Als je alleen al de basisdingen die verkeerd gaan aanpakt, verminder je al de kans op extremise. Een greep uit dat artikel:
- De risicovluchten op Amerika worden gecontroleerd door beginnelingen, uitzendkrachten met een beveiligingsdiploma waarmee je net aan winkelbeveiliger mag zijn. In een opleiding van twee weken wordt je geleerd hoe je moet fouilleren en hoe je een pistool kunt herkennen op röntgenbeeld, en dat is het dan.
- Geen vervolgcursussen, geen bijscholing. Driekwart van de mensen is nog geen jaar in dienst. Daarna worden ze te duur. Niemand mag dat weten. Schiphol Airport wil heel graag weten waar de fouten zitten, maar wij hebben zwijgplicht.
- Ze kijken niet naar de persoon die aan boord gaat. Als iemand explosieven op zijn benen heeft geplakt, dan zie je dat aan zijn broek, aan zijn manier van lopen. Maar die beveiligers zijn alleen geprogrammeerd op die piep van het detectiepoortje
- Meerdere ex-Schipholbeveiligers schetsen een dramatisch beeld van bewaking. Een van hen stelt dat onder bewakers lieden waren die sympathieën hadden voor islamitische terroristen. "Onder mijn collega's zaten vrienden van Samir A.
- Ik zag wat er zich afspeelde onder bewakingspersoneel tijdens de aanslag op 11 september. In de wachtruimte van de 'security-members' ging een luid gejuich op van moslimcollega's. Hiervan waren meerdere oud-collega's getuige. Er was een staande ovatie. Samen met andere collega's heb ik hierover nog een klacht ingediend bij marechaussee.
Ik wist het welquote:Op dinsdag 29 december 2009 23:46 schreef LoggedIn het volgende:
Het motief achter de 'aanslag' is iig duidelijk
Kamer voorstander van inzet bodyscans
Bedoel je dat als grap? Het zou me niks verbazen als het echt zo was.quote:Op dinsdag 29 december 2009 23:53 schreef Meddo het volgende:
[..]
Ik wist het wel![]()
![]()
![]()
Dit was gewoon een vooropgezette actie van onze regering
Wat denk je zelf? De grootste 'industrie' in Nederland is de beveilging. Iedere VMBO'er die van school gaat, wordt bewaker/beveiliger. Lekker urenlang bij een poortje staan en niks doen. Denk je echt dat dat soort types in de hoogste staat van paraatheid zijn?quote:Op maandag 28 december 2009 18:55 schreef Zienswijze het volgende:
Ik zei het al eerder: de beveiliging op Schiphol is zo lek als een mandje. Ook op risicovluchten naar de VS is de beveiliging en controle een lachertje. Beveiligiers en ex-beveiligers vertellen hun verhaal in de Telegraaf: Zware kritiek op knullige controle
Je moet hier zoveel belasting betalen. Maar met veiligheid van onze burgers wordt laks omgesprongen. Het moet zeker eerst een keer goed misgaan voordat Nederland het islamitisch extremisme serieus neemt.
Ben zelf een paar keer naar de VS geweest. Vergeleken met andere landen (denk aan Engeland bijv.) is de controle op Schiphol gewoonweg slap.
En ondanks dat toch mama geworden? Een geslachtsdeel heeft een vrij specifieke vormquote:Op dinsdag 29 december 2009 23:04 schreef Lois het volgende:
Weet je wat ik me nou steeds afvraag, hadden die explosieven wel ontdekt kunnen worden met die bodyscan waar de kranten nu vol mee staan?
Ik zag de foto van de onderbroek vandaag, waar dat spul inzat en ik vraag me werkelijk af of je dit zou bemerken bij een gewone fouillering? (en ja ik weet hoe dat werkt, heb ook dit werk gedaan bij toen nog Seceurop, en vraag me echt af of je deze massa niet gewoon als geslachtsdeel zou interpreteren.)
quote:Op woensdag 30 december 2009 09:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
En ondanks dat toch mama geworden? Een geslachtsdeel heeft een vrij specifieke vorm
hahaha!quote:Op woensdag 30 december 2009 09:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
En ondanks dat toch mama geworden? Een geslachtsdeel heeft een vrij specifieke vorm
Nee hoor, ze hebben 50 miljoen dollar aan Jemen gegeven voor het moderniseren van de strijdmacht en betere veiligheidstroepen.quote:Op woensdag 30 december 2009 09:47 schreef voyeur het volgende:
Maar het Pentagon staat klaar om Jemen te bombarderen. Oog om oog, kruis om kruis...
quote:'VS wisten van terreurplan voor kerst'
NEW YORK - De Amerikaanse overheid had voor kerst al informatie ontvangen, dat lokale leiders van een tak van terreurnetwerk al-Qaeda spraken over ''een Nigeriaan'' die klaar was om een aanslag te plegen. Een naam was niet bekend.
Dat berichtte de Amerikaanse krant The New York Times woensdag op zijn website. De krant baseert zich op anonieme regeringsfunctionarissen.
Om wie het ging was boven komen drijven als deze informatie vergeleken zou zijn met informatie van andere instanties en inlichtingendiensten over Umar Farouk Abdulmutallab.
De 23-jarige Nigeriaan probeerde op eerste kerstdag een vliegtuig op te blazen boven de Amerikaanse stad Detroit.
Sharia bestuderen
De vader van Abdulmutallab had maanden geleden de VS om hulp gevraagd om zijn zoon te vinden die in Jemen de sharia wilde bestuderen. Hij lichtte de Amerikaanse ambassade in Nigeria in.
Die speelden het door naar de Amerikaanse inlichtingendienst CIA waar de informatie zou zijn blijven hangen.
Abdulmutallab kwam enkel op een Amerikaanse lijst van 550.000 duistere figuren te staan, die misschien iets met terroristen te maken hebben.
Alarmbellen
De Amerikaanse regering wist ook waar Abdulmutallab was geweest en wat een aantal van zijn plannen was, aldus de ambtenaren in de krant.
Als de verschillende informatie van verschillende bronnen bij elkaar bestudeerd was, zouden ''de alarmbellen zijn gaan rinkelen en de verdachte zou nooit zijn toegestaan om aan boord te gaan van een vliegtuig naar de VS'', citeert de krant de Amerikaanse president Barack Obama.
De president uitte dinsdag stevige kritiek vanwege de hiaten in de binnenlandse veiligheid in de VS. Volgende week worden eindreportages naar de ''missers'' in deze zaak gepresenteerd.
Ja, waarom niet. Gewoon een of andere PvdA'er die in zo'n scammailtje getrapt is, die toen gevraagd heeft of die Nigeriaan voor 10m euro nog ff een klusje wil klaren. Ze zijn er gek genoeg voor daar in DHquote:Op woensdag 30 december 2009 08:07 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Bedoel je dat als grap? Het zou me niks verbazen als het echt zo was.
hier ben ik het mee eens, hij greep pas in toen het al te laat was, om deze man nu een held te maken vind ik wat overdrevenquote:Op zondag 27 december 2009 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klets. Jasper greep pas in nadat de aanslag mislukt was. De man had al geïnjecteerd en de boel was al afgegaan. Hij heeft voorkomen dat hij het misschien nog eens probeerde, maar als het de eerste keer goed was gegaan, waren er ook een paar honderd mensen minder geweest.
quote:Uitkomsten onderzoek naar vlucht Schiphol - Detroit
De mislukte aanslag op passagiersvlucht NW253 Amsterdam-Detroit is vrij professioneel voorbereid maar amateuristisch uitgevoerd. Dat blijkt uit voorlopig onderzoek van de Nederlandse autoriteiten. Het gebruikte explosief is niet eenvoudig en niet zonder risico’s zelf te maken. Daarnaast komen de werkwijze en springstof overeen met eerdere aanslagen. Verder blijkt uit het onderzoek blijkt dat, de verdachte Omar al-F beschikte over een geldig visum om naar de VS te reizen. Voorafgaand aan de vlucht is de opgegeven passagierslijst voor de VS geen reden geweest om extra maatregelen te vragen. De verdachte heeft tijdens zijn transfer op Schiphol het douanegebied niet verlaten en is conform protocol in het douanegebied opnieuw onderworpen aan een controle met metaaldetectie. Uit deze controle kwamen geen bijzonderheden naar voren.
Inmiddels heeft de minister van Justitie in nauw overleg met de Amerikaanse autoriteiten per direct besloten de bodyscanner in te zetten in de veiligheidsprocedures op Schiphol bij vluchten naar de Verenigde Staten.
Dat schrijft minister Ter Horst (minister van Justitie ad interim bij afwezigheid van minister Hirsch Ballin) in een brief aan de Tweede Kamer over de eerste uitkomsten gegeven van de onderzoeken die in Nederland zijn uitgevoerd na de aanslag op de vlucht van 25 december van Amsterdam Airport Schiphol naar Detroit (VS).
De verdachte die op 25 december probeerde met explosieven een vliegtuig te laten neerstorten is op 24 december 2009 vanuit Lagos, Nigeria, vertrokken op de vlucht KL 0588 naar Schiphol. Deze vlucht kwam aan op 25 december 2009 om 5:37 Nederlandse tijd (CET). Die dag is hij, met voorafgaande toestemming van de Amerikaanse autoriteiten, op Schiphol om 8:55 (CET) vertrokken met vlucht NW 253 naar Detroit (VS). Om 6:40 is de boarding van start gegaan. Deze transferroute is gebruikelijk voor Nigerianen die naar de Verenigde Staten vliegen. De verdachte was in het bezit van een retourticket, gekocht in Accra (Ghana).
Alle luchtvaartmaatschappijen die van, naar of via de Verenigde Staten vliegen zijn verplicht om voor vertrek de gegevens van alle passagiers en bemanning aan de Amerikaanse autoriteiten te verstrekken. De Amerikaanse autoriteiten hebben in dit geval toestemming verleend aan de luchtvaartmaatschappij om verdachte te vervoeren, zonder daarbij extra beveiligingsmaatregelen te vragen. Tijdens het beveiligingsonderzoek zijn geen verdachte zaken naar boven gekomen, die aanleiding gaven tot een classificering als risicovolle passagier. Hij was in het bezit van een geldig visum voor de Verenigde Staten. Verdachte heeft de gebruikelijke transfertijd (enkele uren) in de internationale lounge op de luchthaven doorgebracht. De verdachte was niet bekend was bij de Nederlandse autoriteiten.
Op basis van de op dit moment beschikbare informatie kan worden gemeld dat het geïmproviseerde explosief zich bevond op het lichaam van de verdachte, op een dusdanige plek dat het niet zou opvallen. Het hoofdbestanddeel van het explosief was 80 gram pentaerythritoltetranitraat (PETN, ook wel ‘pentriet’ genoemd). Dit is een zeer krachtige conventionele springstof die niet eenvoudig en niet zonder risico’s zelf te bereiden is. Er zijn tevens restanten van een injectiespuit aangetroffen, die vloeibare chemicaliën bevatten. Dit heeft waarschijnlijk als ontstekingsmechanisme moeten functioneren. De verdachte zou voorafgaand aan het incident geruime tijd op het toilet van het toestel zijn verbleven, wellicht om de losse onderdelen te verwerken tot een ‘Improvised Explosive Device’ (IED).
De aanpak in deze zaak wijst – ondanks het mislukken van de aanslag – op een vrij professionele aanpak, die vergelijkbaar is met enkele eerdere pogingen tot een aanslag op de burgerluchtvaart. Eerdere voorbeelden zijn de zogenaamde ‘shoe bomber’, die in 2001 trachtte aan boord van een vliegtuig een geïmproviseerd explosief, ook pentriet in zijn schoen met TATP als ontsteker, tot ontploffing te brengen en de in 2006 verijdelde aanslagen op transatlantische vluchten met vloeibare explosieven die in limonadeflessen in de handbagage zouden moeten worden mee gesmokkeld. Het meest recente voorbeeld van een vergelijkbare aanslag is die op een Saoedische prins van augustus 2009. Bij de aanslag kwam de aanslagpleger om het leven. De prins raakte bij de aanslag licht gewond.
Direct na het incident is de Koninklijke Marechaussee (KMAr) een onderzoek gestart naar de toedracht. De KMAr, daarin bijgestaan door de Nationale Recherche (NR), heeft onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM) een opsporingsonderzoek ingesteld naar mogelijke strafbare feiten, begaan op Nederlands grondgebied (daaronder begrepen het KLM-vliegtuig dat verdachte van Lagos naar Schiphol bracht). Het gaat om deelname aan een terroristische organisatie en het plegen van voorbereidingshandelingen voor een terroristisch delict, door met een Nederlands vliegtuig naar Schiphol te vliegen, op de luchthaven Schiphol te verblijven, en over te stappen om de aanslag te plegen op de vlucht van Schiphol naar Detroit. Daarnaast richt het onderzoek zich op de gang van zaken rondom de veiligheidsprocedures op de luchthaven. Het onderzoek richt zich – mede aan de hand van vluchtgegevens en camerabeelden - op deze activiteiten en eventuele contacten van verdachte tijdens de transferfase op Schiphol, en tijdens de daaraan voorafgaande vlucht per KLM-toestel. Waar nodig worden tussen Nederland en de Verenigde Staten over en weer rechtshulpverzoeken ingediend.
Het incident in Detroit moet los gezien worden van de afschaling van het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland naar “beperkt” eerder deze maand. De gebeurtenis heeft ook geen gevolgen voor dit niveau. De afschaling heeft geen directe gevolgen gehad voor concrete beveiligingsmaatregelen, zoals op bijvoorbeeld Schiphol. Het incident van 25 december 2009 kleurt de voorstelbaarheid van een aanslag in de sector Luchthavens nader in en rechtvaardigt daarmee het huidige alerteringsniveau van lichte dreiging voor deze sector, evenals de daaruit voortvloeiende beveiligingsmaatregelen. De extra maatregelen die op Schiphol zijn genomen naar aanleiding van het jongste incident hebben dan ook alleen betrekking op vluchten naar of over de Verenigde Staten.
In nauwe samenspraak met de Amerikaanse autoriteiten heeft de minister van Justitie per direct besloten over te gaan tot het inzetten van de security scanner. Dit zou de kans op het ontdekken van dergelijke zaken aanzienlijk vergroten. Daarnaast wordt in Europees verband, op verzoek van Nederland, gepleit voor structurele inzet van de security scan.
quote:The Netherlands to start using body scanners in Amsterdam for flights to U.S. - AP
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |