quote:Op maandag 28 december 2009 22:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik werk op de Luchthaven. Ik zie bijna niet anders dan islamieten aan het werk in de beveiliging. En ja, daar kunnen best wel eens extremistjes tussen zitten. En nog steeds vind ik het TE bizar dat ze gewoon aan het werk mogen daar.
Extremistische heb ik het over. Kan je snel genoeg achterkomen lijkt mij.quote:Op maandag 28 december 2009 22:22 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Begrijp ik je goed? Moslims horen niet in de beveiliging te werken (aldaar)?²
Ik heb het over volledig privatiseren/liberaliseren van de beveiliging. Dus ook geen 'openbare aanbestedingen' of beperkende regels meer. De prijs van veiligheid moet in het vliegticket, toeslagen e.d. gaan zitten zodat passagiers zelf de keuze hebben in veiligheid en vliegveld en luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor incidenten. Mensen moeten zelf nadenken over welke graad van veiligheid zij kiezen (en dus ook in hoeverre zij in hun privacy willen aangetast worden) in plaats van dat een incompetente overheid een rigoreuze one size fits all-aanpak op iedereen afdwingt terwijl veel mensen daar helemaal geen zin in hebben, de angst overdreven vinden of het risico willen nemen.quote:Op maandag 28 december 2009 17:13 schreef Red_85 het volgende:
Lijkt me niet. Dan krijg je van die openbare aanbestedingen van enkele miljoenen en daar moet je het mee doen. De overheid weet niet hoe je het anders moet doen. Kijk hoe het gaat met de privatiseringen van alle staatsbedrijven in het verleden. Uit eindelijk moet het goedkoper dan het nu is dus krijg je kostenbesparingen. En besparingen hebben, hoe dan ook, altijd negatief effect op de kwaliteit van de geleverde dienst of het product.
Het is een te belangrijke plek voor de hele economie. Daarom heb ik liever militaire beveiliging in de terminal.
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 28 december 2009 23:42 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb het over volledig privatiseren/liberaliseren van de beveiliging. Dus ook geen 'openbare aanbestedingen' of beperkende regels meer. De prijs van veiligheid moet in het vliegticket, toeslagen e.d. gaan zitten zodat passagiers zelf de keuze hebben in veiligheid en vliegveld en luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor incidenten. Mensen moeten zelf nadenken over welke graad van veiligheid zij kiezen (en dus ook in hoeverre zij in hun privacy willen aangetast worden) in plaats van dat een incompetente overheid een rigoreuze one size fits all-aanpak op iedereen afdwingt terwijl veel mensen daar helemaal geen zin in hebben, de angst overdreven vinden of het risico willen nemen.
Je vergeet 1 ding.quote:Op maandag 28 december 2009 23:42 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb het over volledig privatiseren/liberaliseren van de beveiliging. Dus ook geen 'openbare aanbestedingen' of beperkende regels meer. De prijs van veiligheid moet in het vliegticket, toeslagen e.d. gaan zitten zodat passagiers zelf de keuze hebben in veiligheid en vliegveld en luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor incidenten. Mensen moeten zelf nadenken over welke graad van veiligheid zij kiezen (en dus ook in hoeverre zij in hun privacy willen aangetast worden) in plaats van dat een incompetente overheid een rigoreuze one size fits all-aanpak op iedereen afdwingt terwijl veel mensen daar helemaal geen zin in hebben, de angst overdreven vinden of het risico willen nemen.
quote:Op maandag 28 december 2009 22:22 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Begrijp ik je goed? Moslims horen niet in de beveiliging te werken (aldaar)?²
Er is echter een probleem, een aanslag heeft mogelijk ook gevolgen voor mensen die op dat moment niet vliegen. Een maatschappij en haar passagiers kunnen wel geld willen besparen door geen beveiliging toe te passen, maar dan wordt het vliegtuig gekaapt en recht de arena ingevlogen tijdens een oefeninterland Nederland-Italië..quote:Op maandag 28 december 2009 23:42 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb het over volledig privatiseren/liberaliseren van de beveiliging. Dus ook geen 'openbare aanbestedingen' of beperkende regels meer. De prijs van veiligheid moet in het vliegticket, toeslagen e.d. gaan zitten zodat passagiers zelf de keuze hebben in veiligheid en vliegveld en luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor incidenten. Mensen moeten zelf nadenken over welke graad van veiligheid zij kiezen (en dus ook in hoeverre zij in hun privacy willen aangetast worden) in plaats van dat een incompetente overheid een rigoreuze one size fits all-aanpak op iedereen afdwingt terwijl veel mensen daar helemaal geen zin in hebben, de angst overdreven vinden of het risico willen nemen.
En een hele tijd geen voetbal op TVquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:03 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Er is echter een probleem, een aanslag heeft mogelijk ook gevolgen voor mensen die op dat moment niet vliegen. Een maatschappij en haar passagiers kunnen wel geld willen besparen door geen beveiliging toe te passen, maar dan wordt het vliegtuig gekaapt en recht de arena ingevlogen tijdens een oefeninterland Nederland-Italië..
60.000 man die de dupe zijn van de besparingen van een derde partij.
Ik wil hier zo ontzettend op reageren maar dat doe ik maar niet inhoudelijkquote:Op maandag 28 december 2009 19:18 schreef Zienswijze het volgende:
Typisch die mentaliteit. Typisch.
Het gaat niet om elke vlucht. Het gaat om risicovluchten. Een vliegtripje Amsterdam-Oslo wilt niemand opblazen.
Is het nou zoveel moeite om een uur vantevoren aanwezig te zijn als je risicovluchten neemt?
Overigens worden zelfs basisdingen verkeerd aangepakt op Schiphol. Als je alleen al de basisdingen die verkeerd gaan aanpakt, verminder je al de kans op extremise. Een greep uit dat artikel:
- De risicovluchten op Amerika worden gecontroleerd door beginnelingen, uitzendkrachten met een beveiligingsdiploma waarmee je net aan winkelbeveiliger mag zijn. In een opleiding van twee weken wordt je geleerd hoe je moet fouilleren en hoe je een pistool kunt herkennen op röntgenbeeld, en dat is het dan.
- Geen vervolgcursussen, geen bijscholing. Driekwart van de mensen is nog geen jaar in dienst. Daarna worden ze te duur. Niemand mag dat weten. Schiphol Airport wil heel graag weten waar de fouten zitten, maar wij hebben zwijgplicht.
- Ze kijken niet naar de persoon die aan boord gaat. Als iemand explosieven op zijn benen heeft geplakt, dan zie je dat aan zijn broek, aan zijn manier van lopen. Maar die beveiligers zijn alleen geprogrammeerd op die piep van het detectiepoortje
- Meerdere ex-Schipholbeveiligers schetsen een dramatisch beeld van bewaking. Een van hen stelt dat onder bewakers lieden waren die sympathieën hadden voor islamitische terroristen. "Onder mijn collega's zaten vrienden van Samir A.
- Ik zag wat er zich afspeelde onder bewakingspersoneel tijdens de aanslag op 11 september. In de wachtruimte van de 'security-members' ging een luid gejuich op van moslimcollega's. Hiervan waren meerdere oud-collega's getuige. Er was een staande ovatie. Samen met andere collega's heb ik hierover nog een klacht ingediend bij marechaussee.
Ik wist het welquote:Op dinsdag 29 december 2009 23:46 schreef LoggedIn het volgende:
Het motief achter de 'aanslag' is iig duidelijk
Kamer voorstander van inzet bodyscans
Bedoel je dat als grap? Het zou me niks verbazen als het echt zo was.quote:Op dinsdag 29 december 2009 23:53 schreef Meddo het volgende:
[..]
Ik wist het wel![]()
![]()
![]()
Dit was gewoon een vooropgezette actie van onze regering
Wat denk je zelf? De grootste 'industrie' in Nederland is de beveilging. Iedere VMBO'er die van school gaat, wordt bewaker/beveiliger. Lekker urenlang bij een poortje staan en niks doen. Denk je echt dat dat soort types in de hoogste staat van paraatheid zijn?quote:Op maandag 28 december 2009 18:55 schreef Zienswijze het volgende:
Ik zei het al eerder: de beveiliging op Schiphol is zo lek als een mandje. Ook op risicovluchten naar de VS is de beveiliging en controle een lachertje. Beveiligiers en ex-beveiligers vertellen hun verhaal in de Telegraaf: Zware kritiek op knullige controle
Je moet hier zoveel belasting betalen. Maar met veiligheid van onze burgers wordt laks omgesprongen. Het moet zeker eerst een keer goed misgaan voordat Nederland het islamitisch extremisme serieus neemt.
Ben zelf een paar keer naar de VS geweest. Vergeleken met andere landen (denk aan Engeland bijv.) is de controle op Schiphol gewoonweg slap.
En ondanks dat toch mama geworden? Een geslachtsdeel heeft een vrij specifieke vormquote:Op dinsdag 29 december 2009 23:04 schreef Lois het volgende:
Weet je wat ik me nou steeds afvraag, hadden die explosieven wel ontdekt kunnen worden met die bodyscan waar de kranten nu vol mee staan?
Ik zag de foto van de onderbroek vandaag, waar dat spul inzat en ik vraag me werkelijk af of je dit zou bemerken bij een gewone fouillering? (en ja ik weet hoe dat werkt, heb ook dit werk gedaan bij toen nog Seceurop, en vraag me echt af of je deze massa niet gewoon als geslachtsdeel zou interpreteren.)
quote:Op woensdag 30 december 2009 09:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
En ondanks dat toch mama geworden? Een geslachtsdeel heeft een vrij specifieke vorm
hahaha!quote:Op woensdag 30 december 2009 09:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
En ondanks dat toch mama geworden? Een geslachtsdeel heeft een vrij specifieke vorm
Nee hoor, ze hebben 50 miljoen dollar aan Jemen gegeven voor het moderniseren van de strijdmacht en betere veiligheidstroepen.quote:Op woensdag 30 december 2009 09:47 schreef voyeur het volgende:
Maar het Pentagon staat klaar om Jemen te bombarderen. Oog om oog, kruis om kruis...
quote:'VS wisten van terreurplan voor kerst'
NEW YORK - De Amerikaanse overheid had voor kerst al informatie ontvangen, dat lokale leiders van een tak van terreurnetwerk al-Qaeda spraken over ''een Nigeriaan'' die klaar was om een aanslag te plegen. Een naam was niet bekend.
Dat berichtte de Amerikaanse krant The New York Times woensdag op zijn website. De krant baseert zich op anonieme regeringsfunctionarissen.
Om wie het ging was boven komen drijven als deze informatie vergeleken zou zijn met informatie van andere instanties en inlichtingendiensten over Umar Farouk Abdulmutallab.
De 23-jarige Nigeriaan probeerde op eerste kerstdag een vliegtuig op te blazen boven de Amerikaanse stad Detroit.
Sharia bestuderen
De vader van Abdulmutallab had maanden geleden de VS om hulp gevraagd om zijn zoon te vinden die in Jemen de sharia wilde bestuderen. Hij lichtte de Amerikaanse ambassade in Nigeria in.
Die speelden het door naar de Amerikaanse inlichtingendienst CIA waar de informatie zou zijn blijven hangen.
Abdulmutallab kwam enkel op een Amerikaanse lijst van 550.000 duistere figuren te staan, die misschien iets met terroristen te maken hebben.
Alarmbellen
De Amerikaanse regering wist ook waar Abdulmutallab was geweest en wat een aantal van zijn plannen was, aldus de ambtenaren in de krant.
Als de verschillende informatie van verschillende bronnen bij elkaar bestudeerd was, zouden ''de alarmbellen zijn gaan rinkelen en de verdachte zou nooit zijn toegestaan om aan boord te gaan van een vliegtuig naar de VS'', citeert de krant de Amerikaanse president Barack Obama.
De president uitte dinsdag stevige kritiek vanwege de hiaten in de binnenlandse veiligheid in de VS. Volgende week worden eindreportages naar de ''missers'' in deze zaak gepresenteerd.
Ja, waarom niet. Gewoon een of andere PvdA'er die in zo'n scammailtje getrapt is, die toen gevraagd heeft of die Nigeriaan voor 10m euro nog ff een klusje wil klaren. Ze zijn er gek genoeg voor daar in DHquote:Op woensdag 30 december 2009 08:07 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Bedoel je dat als grap? Het zou me niks verbazen als het echt zo was.
hier ben ik het mee eens, hij greep pas in toen het al te laat was, om deze man nu een held te maken vind ik wat overdrevenquote:Op zondag 27 december 2009 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klets. Jasper greep pas in nadat de aanslag mislukt was. De man had al geïnjecteerd en de boel was al afgegaan. Hij heeft voorkomen dat hij het misschien nog eens probeerde, maar als het de eerste keer goed was gegaan, waren er ook een paar honderd mensen minder geweest.
quote:Uitkomsten onderzoek naar vlucht Schiphol - Detroit
De mislukte aanslag op passagiersvlucht NW253 Amsterdam-Detroit is vrij professioneel voorbereid maar amateuristisch uitgevoerd. Dat blijkt uit voorlopig onderzoek van de Nederlandse autoriteiten. Het gebruikte explosief is niet eenvoudig en niet zonder risico’s zelf te maken. Daarnaast komen de werkwijze en springstof overeen met eerdere aanslagen. Verder blijkt uit het onderzoek blijkt dat, de verdachte Omar al-F beschikte over een geldig visum om naar de VS te reizen. Voorafgaand aan de vlucht is de opgegeven passagierslijst voor de VS geen reden geweest om extra maatregelen te vragen. De verdachte heeft tijdens zijn transfer op Schiphol het douanegebied niet verlaten en is conform protocol in het douanegebied opnieuw onderworpen aan een controle met metaaldetectie. Uit deze controle kwamen geen bijzonderheden naar voren.
Inmiddels heeft de minister van Justitie in nauw overleg met de Amerikaanse autoriteiten per direct besloten de bodyscanner in te zetten in de veiligheidsprocedures op Schiphol bij vluchten naar de Verenigde Staten.
Dat schrijft minister Ter Horst (minister van Justitie ad interim bij afwezigheid van minister Hirsch Ballin) in een brief aan de Tweede Kamer over de eerste uitkomsten gegeven van de onderzoeken die in Nederland zijn uitgevoerd na de aanslag op de vlucht van 25 december van Amsterdam Airport Schiphol naar Detroit (VS).
De verdachte die op 25 december probeerde met explosieven een vliegtuig te laten neerstorten is op 24 december 2009 vanuit Lagos, Nigeria, vertrokken op de vlucht KL 0588 naar Schiphol. Deze vlucht kwam aan op 25 december 2009 om 5:37 Nederlandse tijd (CET). Die dag is hij, met voorafgaande toestemming van de Amerikaanse autoriteiten, op Schiphol om 8:55 (CET) vertrokken met vlucht NW 253 naar Detroit (VS). Om 6:40 is de boarding van start gegaan. Deze transferroute is gebruikelijk voor Nigerianen die naar de Verenigde Staten vliegen. De verdachte was in het bezit van een retourticket, gekocht in Accra (Ghana).
Alle luchtvaartmaatschappijen die van, naar of via de Verenigde Staten vliegen zijn verplicht om voor vertrek de gegevens van alle passagiers en bemanning aan de Amerikaanse autoriteiten te verstrekken. De Amerikaanse autoriteiten hebben in dit geval toestemming verleend aan de luchtvaartmaatschappij om verdachte te vervoeren, zonder daarbij extra beveiligingsmaatregelen te vragen. Tijdens het beveiligingsonderzoek zijn geen verdachte zaken naar boven gekomen, die aanleiding gaven tot een classificering als risicovolle passagier. Hij was in het bezit van een geldig visum voor de Verenigde Staten. Verdachte heeft de gebruikelijke transfertijd (enkele uren) in de internationale lounge op de luchthaven doorgebracht. De verdachte was niet bekend was bij de Nederlandse autoriteiten.
Op basis van de op dit moment beschikbare informatie kan worden gemeld dat het geïmproviseerde explosief zich bevond op het lichaam van de verdachte, op een dusdanige plek dat het niet zou opvallen. Het hoofdbestanddeel van het explosief was 80 gram pentaerythritoltetranitraat (PETN, ook wel ‘pentriet’ genoemd). Dit is een zeer krachtige conventionele springstof die niet eenvoudig en niet zonder risico’s zelf te bereiden is. Er zijn tevens restanten van een injectiespuit aangetroffen, die vloeibare chemicaliën bevatten. Dit heeft waarschijnlijk als ontstekingsmechanisme moeten functioneren. De verdachte zou voorafgaand aan het incident geruime tijd op het toilet van het toestel zijn verbleven, wellicht om de losse onderdelen te verwerken tot een ‘Improvised Explosive Device’ (IED).
De aanpak in deze zaak wijst – ondanks het mislukken van de aanslag – op een vrij professionele aanpak, die vergelijkbaar is met enkele eerdere pogingen tot een aanslag op de burgerluchtvaart. Eerdere voorbeelden zijn de zogenaamde ‘shoe bomber’, die in 2001 trachtte aan boord van een vliegtuig een geïmproviseerd explosief, ook pentriet in zijn schoen met TATP als ontsteker, tot ontploffing te brengen en de in 2006 verijdelde aanslagen op transatlantische vluchten met vloeibare explosieven die in limonadeflessen in de handbagage zouden moeten worden mee gesmokkeld. Het meest recente voorbeeld van een vergelijkbare aanslag is die op een Saoedische prins van augustus 2009. Bij de aanslag kwam de aanslagpleger om het leven. De prins raakte bij de aanslag licht gewond.
Direct na het incident is de Koninklijke Marechaussee (KMAr) een onderzoek gestart naar de toedracht. De KMAr, daarin bijgestaan door de Nationale Recherche (NR), heeft onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM) een opsporingsonderzoek ingesteld naar mogelijke strafbare feiten, begaan op Nederlands grondgebied (daaronder begrepen het KLM-vliegtuig dat verdachte van Lagos naar Schiphol bracht). Het gaat om deelname aan een terroristische organisatie en het plegen van voorbereidingshandelingen voor een terroristisch delict, door met een Nederlands vliegtuig naar Schiphol te vliegen, op de luchthaven Schiphol te verblijven, en over te stappen om de aanslag te plegen op de vlucht van Schiphol naar Detroit. Daarnaast richt het onderzoek zich op de gang van zaken rondom de veiligheidsprocedures op de luchthaven. Het onderzoek richt zich – mede aan de hand van vluchtgegevens en camerabeelden - op deze activiteiten en eventuele contacten van verdachte tijdens de transferfase op Schiphol, en tijdens de daaraan voorafgaande vlucht per KLM-toestel. Waar nodig worden tussen Nederland en de Verenigde Staten over en weer rechtshulpverzoeken ingediend.
Het incident in Detroit moet los gezien worden van de afschaling van het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland naar “beperkt” eerder deze maand. De gebeurtenis heeft ook geen gevolgen voor dit niveau. De afschaling heeft geen directe gevolgen gehad voor concrete beveiligingsmaatregelen, zoals op bijvoorbeeld Schiphol. Het incident van 25 december 2009 kleurt de voorstelbaarheid van een aanslag in de sector Luchthavens nader in en rechtvaardigt daarmee het huidige alerteringsniveau van lichte dreiging voor deze sector, evenals de daaruit voortvloeiende beveiligingsmaatregelen. De extra maatregelen die op Schiphol zijn genomen naar aanleiding van het jongste incident hebben dan ook alleen betrekking op vluchten naar of over de Verenigde Staten.
In nauwe samenspraak met de Amerikaanse autoriteiten heeft de minister van Justitie per direct besloten over te gaan tot het inzetten van de security scanner. Dit zou de kans op het ontdekken van dergelijke zaken aanzienlijk vergroten. Daarnaast wordt in Europees verband, op verzoek van Nederland, gepleit voor structurele inzet van de security scan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |