Klets. Jasper greep pas in nadat de aanslag mislukt was. De man had al geïnjecteerd en de boel was al afgegaan. Hij heeft voorkomen dat hij het misschien nog eens probeerde, maar als het de eerste keer goed was gegaan, waren er ook een paar honderd mensen minder geweest.quote:Op zondag 27 december 2009 12:35 schreef Federer-fan het volgende:
Zoals ik vanochtend dook op de FP schreef: wat ik het meest schokkende vind, is dat de aanslag is voorkomen doordat er een gewone passagier zat op te letten en ingreep. Ik bedoel, als er nou zo'n air marshall had ingegrepen, maar ze waren gewoon afhankelijk van een burger. Als Jasper met zijn ogen dicht had gezeten waren er een paar honderd mensen minder geweest.
Het was al afgegaan? Stelde dat explosief dan zo weinig voor dat er blijkbaar niets is gebeurd?quote:Op zondag 27 december 2009 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klets. Jasper greep pas in nadat de aanslag mislukt was. De man had al geïnjecteerd en de boel was al afgegaan. [...]
Tot zover had je het ook over de Marechaussee kunnen hebben, hoor. Met het voornaamste verschil dat de jongens en meisjes daar wel met een MP5 mogen lopen. Een niet onbekende grap is dat de honden van de Marechassee twee schalen hoger zitten...quote:Op zondag 27 december 2009 12:45 schreef Red_85 het volgende:
Waarom? De Kmar is nu verantwoordelijk voor de veiligheid op AMS. Maar ze hebben het uitbesteed aan private ondernemingen. De werknemers van de private ondernemingen zijn niet anders dan mensen die niets anders kunnen als beveiliger spelen. De meeste weten niet eens waar ze mee bezig zijn. Ze krijgen een opleiding van een weekje en denken dan al de autoriteit te zijn op veiligheidsgebied. Jongens en meisjes van nog geen 20 of oudere mensen die afgekeurd zijn voor een normale baan waarbij ze echt moeten werken.
Het is een momentopname, maar de beveiligers waar ik op Schiphol mee te maken heb gehad kwamen mij niet over als afkomstig van een specifieke bevolkingsgroep. Zal verder niet ingaan op je verdere insinuaties daarover.quote:En dan nog een ding. Een heel groot deel van de beveiligers op AMS zijn van marokkaanse afkomst. Nu even één ding, ik ben geen racist maar we weten allemaal dan naar Amsterdam niet echt het beste volk gekomen is.
Alleen de laatste is een serieuze vraag. De rest gaat over het beeld wat de oorspronkelikke vraagsteller (gezien het #3 topic) kennelijk heeft over de overheid, de luchtvaart en Schiphol, waar nogal op af te dingen is.quote:vragen
- Waarom is Schiphol en de Nederlandse overheid zo laks en naief omtrent veiligheid?
- Moet het een keer goed misgaan voordat de regering eens wakker wordt?
- Verantwoordelijkheid ligt bij Nederland. Mocht het vliegtuig daadwerkelijk boven Amerikaanse grondgebied zijn opgeblazen, dan zal de VS Nederland zwaar op het matje roepen.
- Issue: veiligheid op Schiphol. Moeten er verdere maatregelen worden genomen of is het goed zo?
Punt is dat ik dit wel iedere dag zie en hoor. Ik zit er bijna dagelijks bovenop.quote:Op zondag 27 december 2009 13:01 schreef ijdod het volgende:
[..]
Tot zover had je het ook over de Marechaussee kunnen hebben, hoor. Met het voornaamste verschil dat de jongens en meisjes daar wel met een MP5 mogen lopen. Een niet onbekende grap is dat de honden van de Marechassee twee schalen hoger zitten...
[..]
Het is een momentopname, maar de beveiligers waar ik op Schiphol mee te maken heb gehad kwamen mij niet over als afkomstig van een specifieke bevolkingsgroep. Zal verder niet ingaan op je verdere insinuaties daarover.
NIet? Ik schat dat een gemiddeld persoon bij de Kmar beter weet waar hij mee bezig is dat een willekeurig iemand met een 'v'tje op zijn of haar borst.quote:Ik zie eerlijk gezegd niet hoe het inzetten van Marechaussee dit proces gaat verbeteren.
Geef hem wel gelijk. De huidige politiek is niet echt het beste wat dit land te bieden heeft. Serieuzer op de punten waar het serieus zou moeten zijn, zijn ze niet. Maar wel op de pietlutterige puntjes te veel aandacht zetten zodat ze laten zien dat ze ergens mee bezig zijn, maar dan wel het verkeerde. Maar dat is een andere discussie.quote:Alleen de laatste is een serieuze vraag. De rest gaat over het beeld wat de TS kennelijk heeft over de overheid, de luchtvaart en Schiphol, waar nogal op af te dingen is.
Nee, het explosief explodeerde niet maar ging branden, de chemische reactie verliep dus te traag.quote:Op zondag 27 december 2009 12:58 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Het was al afgegaan? Stelde dat explosief dan zo weinig voor dat er blijkbaar niets is gebeurd?
Het explosief faalde, toen jasper en omstanders in actie kwamen hadden ze eigenlijk al allemaal dood moeten zijn. Na het falen was het gevaar eigenlijk al voorbij en was het gewoon een kwestie van iemand met een brandende been helpen (die zelf ook niet meer tegenstribbelde, omdat hij puur en alleen op die bom rekende en waarschijnlijk compleet verdwaasd was dat hij niet gelijk dood was gegaan).quote:Op zondag 27 december 2009 12:58 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Het was al afgegaan? Stelde dat explosief dan zo weinig voor dat er blijkbaar niets is gebeurd?
Ik ben niet de TS die die vragen heeft bedacht; die vragen komen uit de vorige OP en die is nie tvan mij.quote:Op zondag 27 december 2009 13:01 schreef ijdod het volgende:
[..]
Suggestieve TS overigens:
[..]
Alleen de laatste is een serieuze vraag. De rest gaat over het beeld wat de TS kennelijk heeft over de overheid, de luchtvaart en Schiphol, waar nogal op af te dingen is.
Mea culpa. Aangepast.quote:Op zondag 27 december 2009 13:42 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik ben niet de TS die die vragen heeft bedacht; die vragen komen uit de vorige OP en die is nie tvan mij.
quote:
http://www.cnn.com/2009/C(...)ack.qanda/index.htmlquote:Was he on any security watch lists?
U.S. authorities say they were contacted by the man's father ahead of the attack, but whether he was placed on any so-called No-Fly list maintained by the United States is unclear. Dutch officials say the passenger's name appeared on a manifest supplied by the airline, which was passed to U.S. authorities, who cleared the flight to depart.
Snap ik ook niet. Het enige is misschien: hij moest die ontploffing veroorzaken vlak voor de landing, zodat er ook slachtoffers op de grond zouden zijn. Als ze bijna landden, moest hij op zijn plaats blijven - in elk geval zou het dan de aandacht trekken als hij naar de wc liep.quote:Op zondag 27 december 2009 15:22 schreef Morendo het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom onze Nigeriaanse vriend zich niet op het toilet probeerde te ontploffen. Sufferd.
Er vliegen honderdduizenden vliegtuigen per dag, en 1x in de zo veel jaar gebeurd er bijna iets... Wees toch eens rationeel. De kans dat je onderweg naar het vliegveld verongelukt is een factor 10 groter dan de kans dat je vliegtuig ontploft.quote:Op zondag 27 december 2009 15:42 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Snap ik ook niet. Het enige is misschien: hij moest die ontploffing veroorzaken vlak voor de landing, zodat er ook slachtoffers op de grond zouden zijn. Als ze bijna landden, moest hij op zijn plaats blijven - in elk geval zou het dan de aandacht trekken als hij naar de wc liep.
Ik zou nu niet met veel plezier in een vliegtuig stappen. Dit kunnen ze elke keer doen lijkt me.
quote:Op zondag 27 december 2009 15:45 schreef Zith het volgende:
[..]
Er vliegen honderdduizenden vliegtuigen per dag, en 1x in de zo veel jaar gebeurd er bijna iets... Wees toch eens rationeel. De kans dat je onderweg naar het vliegveld verongelukt is een factor 10 groter dan de kans dat je vliegtuig ontploft.
Je hebt een ontzettend mooie parkiet, dus ik vergeef het je.quote:
Twee hè. Dat weet je? Fijn dat je het me vergeeft; daar is het wel de tijd van het jaar voor.quote:Op zondag 27 december 2009 16:53 schreef Zith het volgende:
[..]
Je hebt een ontzettend mooie parkiet, dus ik vergeef het je.
Denk eens aan een trein/metro. Geen enkele vorm van beveiliging en mogelijk evenveel potentiële slachtoffers.quote:Op zondag 27 december 2009 15:42 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Snap ik ook niet. Het enige is misschien: hij moest die ontploffing veroorzaken vlak voor de landing, zodat er ook slachtoffers op de grond zouden zijn. Als ze bijna landden, moest hij op zijn plaats blijven - in elk geval zou het dan de aandacht trekken als hij naar de wc liep.
Ik zou nu niet met veel plezier in een vliegtuig stappen. Dit kunnen ze elke keer doen lijkt me.
Da's waar.quote:Op zondag 27 december 2009 17:08 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Denk eens aan een trein/metro. Geen enkele vorm van beveiliging en mogelijk evenveel potentiële slachtoffers.
100% veilig vliegen kan inderdaad niet. Maar het was nooit 100% veilig en die terreurdreigingen komen naast de gevaren die er al waren.quote:100% veilig vliegen kan niet, tenzij je stopt met vliegen. Veiliger maken wel, echter de verhouding veiligheid en kosten/overlast is ook belangrijk. Elke passagier fouilleren en handbagage verbieden is niet echt een maatregel waar ik op zit te wachten...
En toch blijkt men dat beveiligers volkje bekwaam genoeg te vinden om zo'n grote verantwoordelijkheid te geven, want men klaagt en kankert en oordeelt wel en iedereen weet het beter, maar toch kan een vliegveld niet zonder dat volk draaien. Tijd voor echte mensen ja, van de KMar zijn we wel onder de indruk zekerquote:Op zondag 27 december 2009 12:45 schreef Red_85 het volgende:
- Issue: veiligheid op Schiphol. Moeten er verdere maatregelen worden genomen of is het goed zo?
Een kort antwoord: ja, voor verdere maatregelen
Waarom? De Kmar is nu verantwoordelijk voor de veiligheid op AMS. Maar ze hebben het uitbesteed aan private ondernemingen. De werknemers van de private ondernemingen zijn niet anders dan mensen die niets anders kunnen als beveiliger spelen. De meeste weten niet eens waar ze mee bezig zijn. Ze krijgen een opleiding van een weekje en denken dan al de autoriteit te zijn op veiligheidsgebied. Jongens en meisjes van nog geen 20 of oudere mensen die afgekeurd zijn voor een normale baan waarbij ze echt moeten werken. Het over grote deel heeft absoluut niet de juiste persoonlijkheid om beveiliger te spelen. Het is gewoon lachwekkend wat er bij bedrijven als Trigion of G4S werkt.
quote:Op zondag 27 december 2009 20:51 schreef Meddo het volgende:
Weer incident op vlucht A'dam-Detroit
Er heeft zich vanavond een incident voorgedaan op een vlucht van Delta/Northwest Airlines van Schiphol naar Detroit. Een verdachte Nigeriaan zou een halfuur op een toilet hebben doorgebracht. De man zou vanuit die ruimte hebben geschreeuwd.
Het vliegtuig is veilig geland op de luchthaven van Detroit. Daar zijn alle 253 256 passagiers veilig van boord gehaald. Dat meldt CNN.
Het gaat om dezelfde Northwest/Delta- vlucht als waarop eergisteren een Nigeriaan probeerde een aanslag te plegen.
Integendeel. De veiligheid van vliegtuig en vliegveld moet volledig geprivatiseerd worden (d.w.z. vliegmaatschappijen en vliegveld zelf voor de beveiliging laten zorgen) want op die manier zorg je voor een markt (en dus ook concurrentie) in veiligheid. Is vliegmaatschappij A onveilig, dan ga je met maatschappij B enzovoort. De overheid kun je niet vertrouwen om voor veiligheid te zorgen.quote:Op zondag 27 december 2009 12:45 schreef Red_85 het volgende:
- Issue: veiligheid op Schiphol. Moeten er verdere maatregelen worden genomen of is het goed zo?
Een kort antwoord: ja, voor verdere maatregelen
Waarom? De Kmar is nu verantwoordelijk voor de veiligheid op AMS. Maar ze hebben het uitbesteed aan private ondernemingen. De werknemers van de private ondernemingen zijn niet anders dan mensen die niets anders kunnen als beveiliger spelen. De meeste weten niet eens waar ze mee bezig zijn. Ze krijgen een opleiding van een weekje en denken dan al de autoriteit te zijn op veiligheidsgebied. Jongens en meisjes van nog geen 20 of oudere mensen die afgekeurd zijn voor een normale baan waarbij ze echt moeten werken. Het over grote deel heeft absoluut niet de juiste persoonlijkheid om beveiliger te spelen. Het is gewoon lachwekkend wat er bij bedrijven als Trigion of G4S werkt.
En dan nog een ding. Een heel groot deel van de beveiligers op AMS zijn van marokkaanse afkomst. Nu even één ding, ik ben geen racist maar we weten allemaal dan naar Amsterdam niet echt het beste volk gekomen is. Dus hoe kan je moslimterrorisme bestrijden met Amsterdam-West marokkaantjes?
De Kmar heeft gegokt en verloren, tijd voor echte mensen die het snappen, zowel in de terminal als op het platform. Het is al langer tijd om het wederzijds respect en begrip tussen werknemers, passagiers en beveiliging te herstellen, nu is de kans.
Als beveiligertje moet je natuurlijk wel de tools krijgen om dit soort figuren er makkelijk tussenuit te plukken. Net zoiets als een dat je een mailtje krijgt wat door alle scanners heen is geglipt zou er iets moeten zijn dat op dat moment de beveiligertje een belletje doet rinkelen zodat die op dat moment nog kan beslissen of die actie moet nemen. Het lijkt me dat zoiets simpels niet bestaat waardoor je dit soort situaties blijft houden.quote:Op zondag 27 december 2009 20:34 schreef Skaai het volgende:
Makkelijk hoor, beveiligertjes aanwijzen.
Winny de Jong van de LPF heeft uren op het toilet van de tweede kamer doorgebracht. Ze bestelde vandaar zelfs salades door de gesloten deur. Dan vind ik een Nigeriaan met darmkrampen nog veel normaler.quote:Op zondag 27 december 2009 20:51 schreef Meddo het volgende:
Weer incident op vlucht A'dam-Detroit
Er heeft zich vanavond een incident voorgedaan op een vlucht van Delta/Northwest Airlines van Schiphol naar Detroit. Een verdachte Nigeriaan zou een halfuur op een toilet hebben doorgebracht. De man zou vanuit die ruimte hebben geschreeuwd.
Het vliegtuig is veilig geland op de luchthaven van Detroit. Daar zijn alle 253 passagiers veilig van boord gehaald. Dat meldt CNN.
Het gaat om dezelfde Northwest/Delta- vlucht als waarop eergisteren een Nigeriaan probeerde een aanslag te plegen.
Hij had gewoon een keutel dwars zitten.quote:Op zondag 27 december 2009 21:29 schreef voyeur het volgende:
Op zondag 27 december 2009 20:51 schreef Meddo het volgende:
Weer incident op vlucht A'dam-Detroit
Er heeft zich vanavond een incident voorgedaan op een vlucht van Delta/Northwest Airlines van Schiphol naar Detroit. Een verdachte Nigeriaan zou een halfuur op een toilet hebben doorgebracht. De man zou vanuit die ruimte hebben geschreeuwd.
Elke stabiele néger wordt straks gezien als een potentiële terrorist. Wat zijn de mensen toch oppervlakkig en opportunistisch ingesteld. Helaas.quote:Op zondag 27 december 2009 22:19 schreef De_Ruyter het volgende:
De vliegtuigen zijn de eerste tijd niet meer veilig terrein voor anders gekleurden ben ik bang, als je op de plee gaat zitten word je er al uit gerukt omdat je een terrorist bent.
Nouja, laten we zeggen dat een terrorist zo onderhand wel een stereotype persoon is geworden.quote:Op zondag 27 december 2009 22:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Elke stabiele néger wordt straks gezien als een potentiële terrorist. Wat zijn de mensen toch oppervlakkig en opportunistisch ingesteld. Helaas.²
Ik heb ook wel eens gedacht,,, en ja ook op Malaga .. vanquote:Op zondag 27 december 2009 22:31 schreef voyeur het volgende:
In Malaga hebben passagiers de bemanning gedwongen niet op te stijgen omdat er een paar mannen met baarden in het vliegtuig zaten. De trein richting Amsterdam C.S. is stilgezet en bestormd door een arrestatie-team omdat twee mannen in jurk in het halletje zaten. Nu nog een ruftende Nigeriaan en Al-Quada krijgt het makkelijk.
Surinamers slikken bolletjes en terroristen gaan verplicht drie dagen aan de bruine bonen en gans het radarwerk ligt stil.
Oh, da's wel akelig ja.quote:Op zondag 27 december 2009 22:48 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens gedacht,,, en ja ook op Malaga .. van
Dat gaat nooit goed. Er zat zo'n arabische man heel ongeduldig te kijken op zijn horologe en zweten onzettend en die ging bij ons het vliegtuig in. Even later kwam er nog zon man bij en die was precies het zelfde en ze spraken ook heel zachtje tegen elkaar..
maar jaaa uiteindelijk veilig aangekomen in dusseldorf![]()
Brrr. Twee precies dezelfde arabische mannen op hun horologes keken. Je bent nipt ontsnapt aan een drama.quote:Op zondag 27 december 2009 22:48 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens gedacht,,, en ja ook op Malaga .. van
Dat gaat nooit goed. Er zat zo'n arabische man heel ongeduldig te kijken op zijn horologe en zweten onzettend en die ging bij ons het vliegtuig in. Even later kwam er nog zon man bij en die was precies het zelfde en ze spraken ook heel zachtje tegen elkaar..
maar jaaa uiteindelijk veilig aangekomen in dusseldorf![]()
Heb jij dat nooit gehad dan?quote:Op zondag 27 december 2009 23:14 schreef voyeur het volgende:
[..]
Brrr. Twee precies dezelfde arabische mannen op hun horologes keken. Je bent nipt ontsnapt aan een drama.
(hoewel ik het persoonlijk wel waardeer als mensen zacht praten in publieke ruimtes)
Ik snap de vragen niet zo goed.quote:Op zondag 27 december 2009 12:33 schreef Federer-fan het volgende:
AMSTERDAM - Een 23-jarige Nigeriaan heeft vrijdagavond een kleine explosie veroorzaakt op een vlucht tussen Schiphol en de Amerikaanse stad Detroit.
KLM
De KLM was niet verantwoordelijk voor het onderzoeken van passagiers die in Nigeria aan boord zijn gegaan van een vlucht naar Schiphol. Dat heeft een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij zaterdag gezegd. ''Wij zijn slechts vervoerder'', aldus de zegsvrouw. Controle van passagiers is een verantwoordelijkheid van de plaatselijke autoriteiten, zoals dat op Schiphol in handen is van de Koninklijke Marechaussee. De man, de 23-jarige Nigeriaan Farouk Abdulmutallab, was in Lagos in zijn vaderland aan boord gegaan van vlucht KLM-vlucht 588. Op Schiphol stapte hij over op de vlucht naar Detroit.
Transitgebied
Volgens een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee is de Nigeriaan niet buiten het zogenoemde transitgebied op de luchthaven geweest, waar mensen van de ene op de andere vlucht overstappen. ''Hij heeft geen inreisverzoek gedaan",' aldus de zegsman. ''Hij is niet langs de paspoortcontrole geweest.''
Extra maatregelen
De NCTb in Den Haag liet ook weten dat de Amerikaanse autoriteiten luchtvaartmaatschappijen wereldwijd hebben gevraagd extra maatregelen te treffen voor vluchten naar de Verenigde Staten.
Op Schiphol zijn deze zaterdagochtend per direct ingevoerd. De luchthaven verwacht zaterdag geen al te grote problemen omdat het een rustige dag is. De extra maatregelen houden onder andere in dat reizigers op vluchten naar de Verenigde Staten allemaal worden gefouilleerd en dat handbagage scherper wordt gecontroleerd. Schiphol zet extra personeel in om eventuele problemen het hoofd te bieden.
© ANP
http://www.nu.nl/buitenla(...)chiphol-detroit.html
Kort samengevat
- Verdachte: Abdul Farouk Abdulmutallab
- Komt uit Nigeria. Studedeerde werkbouwtuigkunde in Londen.
- Had voor de mislukte aanslag contact met Yemen.
- Ooggetuigen zagen vlammen en rook vanuit de zitplaats van Abdul. Er brak daarna panniek uit aan boord.
- Medepassagiers hebben Abdul overmeesterd. Zij liepen brandwonden op.
Vragen:
- Waarom is Schiphol en de Nederlandse overheid zo laks en naief omtrent veiligheid?
- Moet het een keer goed misgaan voordat de regering eens wakker wordt?
- Verantwoordelijkheid ligt bij Nederland. Mocht het vliegtuig daadwerkelijk boven Amerikaanse grondgebied zijn opgeblazen, dan zal de VS Nederland zwaar op het matje roepen.
- Issue: veiligheid op Schiphol. Moeten er verdere maatregelen worden genomen of is het goed zo?
Que?quote:Op zondag 27 december 2009 21:25 schreef kawotski het volgende:
[..]
Als beveiligertje moet je natuurlijk wel de tools krijgen om dit soort figuren er makkelijk tussenuit te plukken. Net zoiets als een dat je een mailtje krijgt wat door alle scanners heen is geglipt zou er iets moeten zijn dat op dat moment de beveiligertje een belletje doet rinkelen zodat die op dat moment nog kan beslissen of die actie moet nemen. Het lijkt me dat zoiets simpels niet bestaat waardoor je dit soort situaties blijft houden.
Ja hoor. En als je in de Bijlmer woont komt er elke week een ElAl-vliegtuig je flat binnenzeilen.quote:Op zondag 27 december 2009 22:48 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens gedacht,,, en ja ook op Malaga .. van
Dat gaat nooit goed. Er zat zo'n arabische man heel ongeduldig te kijken op zijn horologe en zweten onzettend en die ging bij ons het vliegtuig in. Even later kwam er nog zon man bij en die was precies het zelfde en ze spraken ook heel zachtje tegen elkaar..
maar jaaa uiteindelijk veilig aangekomen in dusseldorf![]()
Warom had ik zo'n reactie van jou toch wel weer verwachtquote:Op zondag 27 december 2009 23:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja hoor. En als je in de Bijlmer woont komt er elke week een ElAl-vliegtuig je flat binnenzeilen.
Geen idee, zo lang kennen we elkaar toch niet?quote:Op zondag 27 december 2009 23:53 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Warom had ik zo'n reactie van jou toch wel weer verwacht
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |