De boodschapper afwuiven als een vastgelopen grammafoonplaat (lees: geen cd-speler!), doch geen kritiek op de inhoud van de boodschap hebben.quote:Op donderdag 24 december 2009 16:04 schreef OldJeller het volgende:
De vastgelopen grammafoonplaat die zich van tijd tot tijd - Kerst is natuurlijk een mooi moment om sentimenteel te gaan doen - laat horen.
Achteraf was dat toch niet het geval en stond de school vol kerstbomen?quote:Aanstootgevend
De Haagse Hogeschool heeft een kerstboom laten verwijderen uit angst dat moslimstudenten dit christelijke symbool (sic) aanstootgevend zouden vinden.
Bolkesteins gedachten zijn algemeen bekend.quote:Op donderdag 24 december 2009 16:17 schreef SlechtseenAap het volgende:
Ah, dhr. Drexl, u heeft het vast over:
[..]
Oke. Voor de een is het niet nieuw, voor de ander (mij) wel. Zoals andere in dit topic al aangaven, is de inhoud an zich ook niets nieuws, maar naar mijn inzien wordt er door hem wel heel kernachtig weergegeven wat het werkelijke probleem (achter al de andere problemen rondom immigratie en de islamisering) is.quote:Op donderdag 24 december 2009 16:21 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Bolkesteins gedachten zijn algemeen bekend.
Eén keer in de zoveel tijd zie je hem weer - al dan niet met dramatische vioolmuziek op de achtergrond - z'n meelijwekkende verhaal doen in een krant of op televisie.
Niets nieuws onder de zon.
Toen dhr. Rutger er even rond liep met de roze microfoon dreef hij de persvoorlichter in de hoek, en toen mochten studenten hun eigen boom neer zetten. Oftewel, de school wilde het eigenlijk niet, maar dit was ook wel weer erg slechte publiciteit.quote:Op donderdag 24 december 2009 16:18 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Achteraf was dat toch niet het geval en stond de school vol kerstbomen?
Teleurgesteld. Ik heb Bolkestein hoog zitten als het om weldoordachte oorspronkelijke bespiegelingen gaat. Hier houdt hij een verhaal op basis van slordige en onjuiste aannames om op oppervlakkige clichés uit te komen.quote:Op donderdag 24 december 2009 15:55 schreef SlechtseenAap het volgende:
Een stukje uit de Volkskrant. Wat is de mening van de Fokkers over zijn betoog ?
Ja dan moet je vooral zo'n artikel in de Volkskrant schrijven.quote:Op donderdag 24 december 2009 16:51 schreef remlof het volgende:
Bolkie probeert gewoon het verlies van stemmen van de VVD aan de PVV te beperken
Volkskrant maakt niet eens zo uit, een artikel met zoveel woorden met meer dan één lettergreep maakt het daarvoor al ongeschikt.quote:Op donderdag 24 december 2009 17:43 schreef Thomas B. het volgende:
Ja dan moet je vooral zo'n artikel in de Volkskrant schrijven.
Wat zal jij je superieur voelen zegquote:Op donderdag 24 december 2009 17:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volkskrant maakt niet eens zo uit, een artikel met zoveel woorden met meer dan één lettergreep maakt het daarvoor al ongeschikt.
Dit bederft voor mij bijna het hele praatje.quote:Maar de secularisatie begon in de 19de eeuw, toen Nietzsche zei: ‘God is dood.’
Zo ben ik ook voor vrijwillige sterilisatie wereldwijd voor iedereen die dat wil < 40 jaar met een beloning van 1000 euro eenmalig ipv ontwikkelingshulp.quote:Op donderdag 24 december 2009 19:34 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zat al te broeden op de weergave van mijn mening op dit punt. Is lastig omdat de slechte verstaanders (en dat zijn er nog al wat in dit land) je meteen beschuldigen van racisme, apartheid, discriminatie etc. Essentie voor mij is : waarom zou je je druk maken als het elke dag lekker weer is en er altijd voedsel groeit.
Door deprater prima verwoord, niks aan toe te voegen.
Toch heb ik hier moeite mee. Ik heb ontzag voor de heer Bolkesteijn, maar ik vind wel dat ie hier een beetje makkelijk heenstapt over de rol kolonialisme. Je kunt bijvoorbeeld de het koloniale verleden van Nederland zien als een fase die slecht tijdelijke welvaart heeft gebracht, maar ik denk ook dat het tot een structuurverandering heeft geleid die zich niet laat vergelijken met Rome en Gallie zoals de heer Bolkesteijn doet. Ik ben het eens met zijn constatering dat een gebrek aan zelfvertrouwen een groot invloed heeft gehad op het discours van de afgelopen 15 jaar, maar naar mijn mening is het koloniale schuldgevoel meer op zijn plaats dan hij het voordoet. Met de conclusies die hij daaraan verbindt ben ik het wel weer eens... er moet een assertievere politiek komen, maar zijn analyse schiet wel tekort.quote:Waarom rijk?
De juiste vraag is niet: waarom zijn arme landen arm? De juiste vraag is: waarom zijn rijke landen rijk? Want in het begin waren we allemaal arm. Wie een verklaring zoekt voor de bloei van het Westen, moet teruggaan naar de Renaissance of zelfs naar de klassieke Oudheid. Kolonialisme heeft niets te maken met die bloei.
Een koloniaal bewind was, is en blijft noodzakelijkquote:Op donderdag 24 december 2009 20:35 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Toch heb ik hier moeite mee. Ik heb ontzag voor de heer Bolkesteijn, maar ik vind wel dat ie hier een beetje makkelijk heenstapt over de rol kolonialisme. Je kunt bijvoorbeeld de het koloniale verleden van Nederland zien als een fase die slecht tijdelijke welvaart heeft gebracht, maar ik denk ook dat het tot een structuurverandering heeft geleid die zich niet laat vergelijken met Rome en Gallie zoals de heer Bolkesteijn doet. Ik ben het eens met zijn constatering dat een gebrek aan zelfvertrouwen een groot invloed heeft gehad op het discours van de afgelopen 15 jaar, maar naar mijn mening is het koloniale schuldgevoel meer op zijn plaats dan hij het voordoet. Met de conclusies die hij daaraan verbindt ben ik het wel weer eens... er moet een assertievere politiek komen, maar zijn analyse schiet wel tekort.
Noord-Korea kent dus geen seizoenen? Wat een harteloze dictator is Kim Jong-il toch, dat hij die seizoenen verbiedt.quote:Op donderdag 24 december 2009 20:51 schreef Deprater het volgende:
[..]
Een koloniaal bewind was, is en blijft noodzakelijk
Arme landen zijn arm vanwege de afwezigheid van seizoenen.
Noord Korea is de schuld van Kim. Een uitzondering dus, net als het Oostblokproblematiek de schuld van het communisme isquote:Op donderdag 24 december 2009 21:20 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Noord-Korea kent dus geen seizoenen? Wat een harteloze dictator is Kim Jong-il toch, dat hij die seizoenen verbiedt.
Ja, de Soviet-Unie had nooit moeten vallen, dan hadden we de huidige Oostblokproblematiek ook niet!quote:Op donderdag 24 december 2009 21:24 schreef Deprater het volgende:
[..]
Noord Korea is de schuld van Kim. Een uitzondering dus, net als het Oostblokproblematiek de schuld van het communisme is
Zie Zuid Korea
Nee, het communisme was failliet.quote:Op donderdag 24 december 2009 21:25 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Ja, de Soviet-Unie had nooit moeten vallen, dan hadden we de huidige Oostblokproblematiek ook niet!
tis maar goed voor me dat IK hem niet tegenkwam..........quote:Op donderdag 24 december 2009 22:10 schreef Thomas B. het volgende:
Zat trouwens een paar weken geleden ineens tegenover 'm in de metro in Amsterdam richting de Bijlmer... ook wel een rare plek om hem tegen te komen.
quote:Kerstboom, trambestuurder, whatever. Ik zie geen witte daar een baan minder van krijgen. Dit soort racistische praat van Bolkie, dat leidt DIRECT tot minder banen voor Marokkanen.
Misschien kunnen de Marokkanen wier werkloosheid louter aan de kerstrede van Bolkestein te wijten is, wat koopvaardijschepen overvallen of Timboektoe intrekken.quote:Ik bedoel maar na 300 kolonialisme, en dan GEEN schuldgevoel hebben?
Want dan zou jij je jasje hebben uitgedaan?quote:Op donderdag 24 december 2009 22:12 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
tis maar goed voor me dat IK hem niet tegenkwam..........
Ik ben het in zekere zin wel met je eens. Dat is ook wat ik in m'n vorige post bedoelde met dat ie wel vrij gemakkelijk over het koloniale verleden heenstapt. Hij keert oorzaak en gevolg een beetje om en trekt rare vergelijkingen. Maar hij heeft ergens wel een punt als ie het heeft over de laatste vijftien jaar. Alleen ben ik niet zo gevoelig voor de voorbeelden waar ie in het begin van z'n stuk mee komt.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:12 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
tis maar goed voor me dat IK hem niet tegenkwam..........
Dit is geen goed voorbeeld, omdat het verbod op juwelen in wezen een veiligheidsvoorschrift is. Onzorgvuldig van Bolkestein.quote:In Amsterdam schorste het GVB onlangs een trambestuurder omdat hij een christelijk kruis droeg op zijn uniform. Het dragen van een islamitisch hoofddoekje boven datzelfde uniform is wel toegestaan. De tramconducteur werd door de rechter in het ongelijk gesteld.
Dit voorbeeld is al wat beter, maar toont vooral aan dat een belangrijk rechtsorgaan stuitend onwetend kan zijn.quote:Een Nederlandse advocaat weigert op te staan als de rechter binnenkomt omdat hem dat door zijn godsdienst, de islam, verboden wordt. De desbetreffende rechter, Peter Ingelse, zei dat de advocaat mocht blijven zitten, omdat hij, Ingelse, zich niet beledigd voelde. De rechter vergat daarbij dat advocaten niet moeten opstaan uit respect voor de rechter, maar uit respect voor de wet.
Was het echt zo?quote:Aanstootgevend
De Haagse Hogeschool heeft een kerstboom laten verwijderen uit angst dat moslimstudenten dit christelijke symbool (sic) aanstootgevend zouden vinden.
Hoe is men daartoe gekomen?quote:Engeland laat zien dat het nog erger kan. Daar heeft de gemeente Oxford besloten Kerst af te schaffen en te vervangen door het ‘Winterlichtfestival’.
Dat verbaast me niets: de Turkse overheid probeert zelfs het Griekse karakter van Istaboel te verdoezelen door middel van intimidatie.quote:In Neukölln, een stadswijk van Berlijn waar veel moslims wonen, zou een tentoonstelling worden gehouden over ‘De Derde Wereld in de Tweede Wereldoorlog’. Een klein deel van de tentoonstelling ging over de medeplichtigheid van Arabieren aan misdaden van de nazi’s. Na protesten van moslims werd de tentoonstelling gesloten. De Berlijnse wethouder van integratie Günter Piening zei: ‘In een gemeenschap als Neukölln hebben we een gedifferentieerde voorstelling nodig van de betrokkenheid van de Arabische wereld bij de Tweede Wereldoorlog.’
Ook dat verbaast me niet.quote:Het Europees waarnemingscentrum tegen racisme en vreemdelingenhaat, gevestigd in Wenen, hield in 2003 een onderzoek naar antisemitisme geheim omdat daaruit bleek dat het antisemitisme in Europa voornamelijk werd gevoed door moslims en pro-Palestijnse groeperingen.
Koloniseren is weer zo'n groot woord. Ik zou het anders denken over soevereiniteit willen noemen.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:52 schreef Deprater het volgende:
Het zou goed zijn indien er opnieuw een aantal Afrikaanse landen gekoloniseerd zouden worden.
Zoals Zimbabwe
http://www.volkskrant.nl/(...)aar_verdomde_blanken
[ afbeelding ]
Als de Engelsen de USA niet gekoloniseerd hadden was het gelijk als Afrika geweestquote:Op donderdag 24 december 2009 23:03 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Koloniseren is weer zo'n groot woord. Ik zou het anders denken over soevereiniteit willen noemen.
Tja. Bolkestein begon in 1991 met deze boodschap. Een roepende in de woestijn. Nu keert het tij langzaam maar mensen als OldJeller passen een Pechtoldje toe; inhoudelijk niets, politiek correct; ja!quote:Op donderdag 24 december 2009 16:04 schreef OldJeller het volgende:
De vastgelopen grammafoonplaat die zich van tijd tot tijd - Kerst is natuurlijk een mooi moment om sentimenteel te gaan doen - laat horen.
Het complete schuldbeginsel is nu juist afkomstig uit de koker van het christendom, zoals Bolkestein terecht opmerkt. Bovendien hebben ´we niet naar een vrije samenleving toegeleefd´. Dat is een finalistische verkrachting van de geschiedenis. Na de verlichting ontstond de Franse revolutie (gezien je icoontje geen onbekend feit) met ik weet niet hoeveel schade tot gevolg. Uiteindelijk kwam er democratie ja, maar niet voordat Robbespierre, Napoleon enz. huishielden. Ook zijn de twee ergste oorlogen in Europa allertijden gevoerd in de vorige eeuw, in naam der vooruitgang nota bene. En nu het rode gevaar is ingestort, zitten we gewoon met een nieuw probleem in de vorm van een culturele clash, die ons extra zwaar valt omdat we zelf niet zoveel meer aan cultuur over hebben om te verdedigen.quote:Op donderdag 24 december 2009 17:41 schreef Libereco het volgende:
Wat wij de afgelopen decennia hebben opgebouwd in het Westen is iets bijzonders. Eeuwenlang hebben we toegeleefd naar een vrije en democratische samenleving. Dat ging niet zonder slag of stoot; daarom mogen we dit voorrecht dan ook nooit verkwanselen. Ik zal dan ook altijd kritisch kijken naar religiën en ideologieën die haaks staan op de burgerrechten en andere vrijheden die we hier hebben verworven. Maar dat betekend niet dat we niet kritisch mogen zijn tegenover onszelf. Dat laatste is juist iets wat nou zou mooi is aan een open samenleving. In religies als de islam, maar ook het christendom is weinig tot geen plaats voor zelfkritiek. Zeer jammer dan ook dat Bolkestein het christendom erbij haalt, want ik herken totaal geen schuldgevoel bij christenen. Lief hebben voor je naasten, dus ook voor andere culturen, is iets volledig anders dan een ‘schuldgevoel’ hebben.
Niet voor je beurt spreken, je weet niet wat ik toepas.quote:Op donderdag 24 december 2009 23:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nu keert het tij langzaam maar mensen als OldJeller passen een Pechtoldje toe; inhoudelijk niets, politiek correct; ja!
Het zou nog veel beter zijn als Afrika delen van Europa koloniseerde, mits deze tegenkolonisatie gepaard gaat met sterk verminderde economische activiteit alhier, zodat de opwarming van de Aarde tegen wordt gegaan.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:52 schreef Deprater het volgende:
Het zou goed zijn indien er opnieuw een aantal Afrikaanse landen gekoloniseerd zouden worden.
Zoals Zimbabwe
http://www.volkskrant.nl/(...)aar_verdomde_blanken
[ afbeelding ]
Inderdaad. Ze staan in zimbabwe natuurlijk te springen dat de koloniale overheerser daar weg is. Net zoals ze dat in zoveel andere oud-kolonies doen, want ze hebben het er nu zo goed . oh wacht.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:08 schreef BogardeRules het volgende:
Werkelijk schokkend. Na 300 jaar kolonialisme, met alle moorden, slavernij, verkrachtingen, diefstal, knechting, families uit elkaar halen, babies uit de handen van hun moeders rukken, en Bolkestein kan alleen maar klagen over dat men HEM een schuldgevoel aanpraat??? Heel stuitend.
Kerstboom, trambestuurder, whatever. Ik zie geen witte daar een baan minder van krijgen. Dit soort racistische praat van Bolkie, dat leidt DIRECT tot minder banen voor Marokkanen.
Ik bedoel maar, 300 jaar kolonialisme, en dan GEEN schuldgevoel hebben? Qua immoraliteit kunnen we nog wel wat leren van witte intellectuelen als Frits Bolkie
En al die ingebeelde bedeesheid ook! Die zogenaamde verlegenheid van "DE" Gristen heeft ze er niet van weerhouden massaal Irak en Afghanistan binnen te vallen, Afrika te plunderen en de Afrikaanse culturen te vernietigen, voor eeuwig.
Als dat bedeesd of verlegen is, bespaar me dan een zelfverzekerde christen.
Ongelovelijk, Frits. Heb je dan helemaal geen schaamtegevoel?
Ik hoop idd dat jij snel gekoloniseerd wordt. Het ras van de kolonisators in kwestie doet geenszins ter zake. Belangrijk is dat je op de knieeen wordt geworpen en leert om je waffel te houden.quote:Op vrijdag 25 december 2009 01:45 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
Het zou nog veel beter zijn als Afrika delen van Europa koloniseerde, mts deze tegenkolonisatie gepaard gaat met sterk verminderde economische activiteit alhier, zodat de opwarming van de Aarde tegen wordt gegaan.
Als we alle racisten een beetje opknopen komen we al een heel eind. Extreem rechts is ongeveer 25 procent vd bevolking, dus dan hebben we Kyoto gelijk gehaald. Bovendien vnden zij vaak dat europa vol is, doen ze daar gelijk wat aan.
Jawel hoor! Een overduidelijk Pechtoldje! Hakken om het hakken, maar de inhoud is ver te zoeken.quote:Op vrijdag 25 december 2009 01:19 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Niet voor je beurt spreken, je weet niet wat ik toepas.
Daar is heel wat op af te dingen.quote:Op donderdag 24 december 2009 17:41 schreef Libereco het volgende:
Wat wij de afgelopen decennia hebben opgebouwd in het Westen is iets bijzonders. Eeuwenlang hebben we toegeleefd naar een vrije en democratische samenleving. Dat ging niet zonder slag of stoot; daarom mogen we dit voorrecht dan ook nooit verkwanselen.
ben ik helemaal met je eensquote:Ik zal dan ook altijd kritisch kijken naar religiën en ideologieën die haaks staan op de burgerrechten en andere vrijheden die we hier hebben verworven. Maar dat betekend niet dat we niet kritisch mogen zijn tegenover onszelf.
Geef het maar toe, jij bent een onderdeel van een of andere propaganatactiek.quote:
1. Je geeft geen argumenten.quote:Op vrijdag 25 december 2009 02:12 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Geef het maar toe, jij bent een onderdeel van een of andere propaganatactiek.
Het is onbestaanbaar dat iemand serieus denkt wat jij zoal hier aan het uitkotsen bent.
Alleen een onbenul die niets weet van de wereld, kan zoiets ongelovelijks doms en oppervlakkigs zeggen. Heb je wel eens in de Japanse cultuur verdiept? De Indiase?quote:Op donderdag 24 december 2009 23:48 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Het complete schuldbeginsel is nu juist afkomstig uit de koker van het christendom, zoals Bolkestein terecht opmerkt.
Het Westen is na 3000 jaar absoluut nog niet volmaakt, maar we lopen onze tijd wel ver vooruit vergeleken met andere streken in de wereld. In dat opzicht heeft Bolkestein dan ook absoluut gelijk. Dat wij hier in een betere samenleving leven is ook iets waar ik mij voor een groot gedeelte absoluut niet schuldig over voel. Maar er zijn wel een aantal dingen die de Westerse wereld naar mijn mening verkeerd heeft aangepakt. Die dingen ontbreken in zijn betoog en daarin vind ik Bolkestein licht ongenuanceerd.quote:Op donderdag 24 december 2009 23:48 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Het complete schuldbeginsel is nu juist afkomstig uit de koker van het christendom, zoals Bolkestein terecht opmerkt. Bovendien hebben ´we niet naar een vrije samenleving toegeleefd´. Dat is een finalistische verkrachting van de geschiedenis. Na de verlichting ontstond de Franse revolutie (gezien je icoontje geen onbekend feit) met ik weet niet hoeveel schade tot gevolg. Uiteindelijk kwam er democratie ja, maar niet voordat Robbespierre, Napoleon enz. huishielden. Ook zijn de twee ergste oorlogen in Europa allertijden gevoerd in de vorige eeuw, in naam der vooruitgang nota bene. En nu het rode gevaar is ingestort, zitten we gewoon met een nieuw probleem in de vorm van een culturele clash, die ons extra zwaar valt omdat we zelf niet zoveel meer aan cultuur over hebben om te verdedigen.
Het is onzin om te doen alsof het Westen na 3000 jaar bijna volmaakt is geworden. Dat is het niet. Elke tijd kent nieuwe uitdagingen en struikelblokken. En wil je die overwinnen dan moet je soms juist te rade gaan bij de geschiedenis. Dat wil niet zeggen dat we terug moeten naar de tijd dat de kerk alles bepaalde, moge God het zelf verhoeden! Maar we mogen en moeten kanttekeningen plaatsen. Dat hoort idd bij een open samenlleving. Maar dan moeten we onszelf aan onszelf spiegelen, ipv alleen ons nu aan het nu van de ander te spiegelen.
Andersom. Pas als de absolute monarchen wat rijkdom willen delen met het volk gaat de welvaart omhoog. Voor iemand die een enorm grote smoel heeft lijk je echt geen reet te weten. Alsof het westen op een bepaald moment toevallig ineens rijk was, en we toen maar besloten democratie in te voeren.quote:Op vrijdag 25 december 2009 02:04 schreef BogardeRules het volgende:
Westerse democratie is directe functie van rijkdom. Alleen in hele rijke gebieden floreert democratie, kijk maar naar China. Ja, veel overheidscontrole, historische oorzaken, maar er zijn wel degelijk democratische tendensen die er 20 jaar geleden niet waren.
Maar dat doet natuurlijk ook helemaal niemand. Net als dat Bolkestein in z'n column ook helemaal niet zei dat hij het slavernij verleden niet erg vond. Dat maak jij ervan. Ik lees het nergens.quote:Te impliceren dat democratie op de een of andere manier genetisch bepaald is in Westerlingen, is fout. Zie Wilders, Berlusconi, Le Pen en de gehele Amerikaanse rechtervleugel.
Het intellectuele vedergewichtje. Ander woord voor die schuldcultuur is eercultuur. Weetjewel, dat fijne gebeuren waarom bepaalde meisjes in blijf van m'n lijf huizen zitten. Maar leg nog even uit dat met name moslima's daar in grote getalen zitten omdat moslims allemaal uit rijke landen komen.quote:Op vrijdag 25 december 2009 05:32 schreef breaky het volgende:
Ik vind het uitgangspunt van de Bolk een verkeerde aanname. Naar mijn weten hebben de twee grote religies juist heel veel gemeen en is het hebben van een schuld en/of schaamte gevoel meer iets wat komt als een land zo rijk wordt dat men de tijd en de mensen heeft om over dit soort dingen na te denken.
quote:Op vrijdag 25 december 2009 02:12 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Geef het maar toe, jij bent een onderdeel van een of andere propaganatactiek.
Het is onbestaanbaar dat iemand serieus denkt wat jij zoal hier aan het uitkotsen bent.
Waar slaat dit nu weer op? BogardeRules neemt de moeite inhoudelijk te reageren op de mythe dat onze samenlevingsvorm het toppunt van beschaving zou zijn waar wij verlichte westerlingen al eeuwen naar toe werken. Terwijl daar inderdaad heel wat op af te dingen is.quote:Op vrijdag 25 december 2009 02:27 schreef sneakypete het volgende:
Nogmaals jouw bestaan kan geen serieus feit zijn. Het moet wel imaginair zijn. Ik kan gewoon niet geloven dat zoveel domheid ook al in de mens is geslopen.
En zoja, komt dan eens grazen tussen de weilanden waar mijn schapen grazen! Komt dan! En wordt doorboord door mijn riek. Bij voorkeur eindig je daarna op een broodje met knoflooksaus erbij. Dat staat je maar al te goed!
Ik denk niet dat z'n insteek was de oplossing voor de onderontwikkelde ex-koloniën presenteren. Hij mag best refereren naar het verleden zonder daar meteen een compleet standaard werk over neer te zetten.quote:Op vrijdag 25 december 2009 05:23 schreef Libereco het volgende:
En dat ontbreekt in het betoog van Bolkestein.
En dat doet hij tenenkrommend slecht, met wanneer het het uitkomt puur racisme.quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
[..]
Waar slaat dit nu weer op? BogardeRules neemt de moeite inhoudelijk te reageren op de mythe dat onze samenlevingsvorm het toppunt van beschaving zou zijn waar wij verlichte westerlingen al eeuwen naar toe werken. Terwijl daar inderdaad heel wat op af te dingen is.
Jij bent degene die niet inhoudelijk reageert en niet verder komt dan een paar puberale ad hominems.
'Lopen ver vooruit'? We hebben een samenleving ingericht rond het verbruik van een eindige voorraad fossiele brandstoffen. Daar gaan we de komende jaren/decennia ruimschoots de gevolgen van zien. We mogen in onze handjes wrijven als we zonder kleerscheuren door die periode komen.quote:Op vrijdag 25 december 2009 05:23 schreef Libereco het volgende:
[..]
Het Westen is na 3000 jaar absoluut nog niet volmaakt, maar we lopen onze tijd wel ver vooruit vergeleken met andere streken in de wereld.
Bolkestein zelf geeft anders een hele goede graadmeter mbt waarom een maatschappij goed is: naleven van de universele rechten van de mens.quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
'Lopen ver vooruit'? We hebben een samenleving ingericht rond het verbruik van een eindige voorraad fossiele brandstoffen. Daar gaan we de komende jaren/decennia ruimschoots de gevolgen van zien. We mogen in onze handjes wrijven als we zonder kleerscheuren door die periode komen.
We zijn erg goed in het exploiteren van niet-hernieuwbare natuurlijke bronnen, steeds efficienter en efficienter. Dat is niet iets om trots op te zijn, veel samenlevingen uit de geschiedenis hadden een veel wijzere en duurzamere manier van omgaan met de natuur.
"Zuerst kommt das Fressen, dann die Moral"quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:19 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Bolkestein zelf geeft anders een hele goede graadmeter mbt waarom een maatschappij goed is: naleven van de universele rechten van de mens.
Kinderlijk naar elementen wijzen die niet perfect zijn schiet niet op. Want zoals vriend en vijand hier eens zijn, is onze samenleving niet perfect. Je laatste argument is stompzinnig. Wil jij leven in een maatschappij die weliswaar een lage milieu footprint heeft maar waar je wel doodgaat een longontsteking?
Correct.quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Zuerst kommt das Fressen, dann die Moral"
Heb je daar voorbeelden van of ik moet ik je maar geloven?quote:Een duurzaam verbruik van grondstoffen sluit een goede basiszorg niet uit, dat is een valse keuze.
Er zit wel wat in, maar het 'heilige milieu' is niet waar deze topic over gaat.quote:En daarnaast het is geen kwestie van willen, het is een kwestie van het botsen van de vereiste van eeuwige groei van onze huidig economisch stelsel met de natuurlijke limieten van onze planeet. Je kunt een heleboel wensen en denken, maar op is op wat betreft niet-hernieuwbare grondstoffen. Die eindige voorraad die in miljoenen jaren is opgebouwd hebben wij verlichte westerlingen er in sneltreinvaart doorheen gejaagd, grotendeels voor ons eigen genot. Dat is niet verlicht of hoogontwikkeld, dat is zelfzuchtig en kortzichtig.
Je boog met graagte de discussie die kant op. En met de rest geef je eigenlijk Bolkestein gelijk. Het gaat er namelijk niet om of wij perfect zijn. Het gaat erom of wij beter zijn dan al die landen die een ietswat islamitische cultuur hebben.quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:29 schreef Perrin het volgende:
Je vergist je als je veronderstelt dat ik het 'Heilige Milieu' op nummer 1 heb. Maar ik erger me aan de mythe dat wij in het westen het toppunt van beschaving hebben bereikt, terwijl we enkel een kaartenhuis hebben gebouwd bovenop een onstabiel fundament dat nu barsten begint te vertonen.
quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:48 schreef Perrin het volgende:
Ook de Islamitische cultuur heeft een prachtige bloeiperiode doorgemaakt. Het Romeinse Rijk was overigens rond het jaar 0 pas in volle bloei. Elke cultuur heeft zijn levenscyclus. Claimen dat jouw eigen cultuur 'de beste' is op het toppunt van de cyclus is prima, maar wat er in de geschiedenisboekjes van de komende eeuwen komt te staan, hangt er toch erg van af of we als samenleving kunnen omgaan met de noodzakelijke transitie van niet-duurzaam grondstofverbruik naar duurzaamheid.
Nog iets inhoudelijks te melden?quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:59 schreef TC03 het volgende:
[..]
![]()
Wat een nutteloze niet-concrete denkwijze heb jij.
We konden erop wachten.quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:48 schreef Perrin het volgende:
Ook de Islamitische cultuur heeft een prachtige bloeiperiode doorgemaakt. Het Romeinse Rijk was overigens rond het jaar 0 pas in volle bloei. Elke cultuur heeft zijn levenscyclus. Claimen dat jouw eigen cultuur 'de beste' is op het toppunt van de cyclus is prima, maar wat er in de geschiedenisboekjes van de komende eeuwen komt te staan, hangt er toch erg van af of we als samenleving kunnen omgaan met de noodzakelijke transitie van niet-duurzaam grondstofverbruik naar duurzaamheid.
En ik wil ook niet lullig doen; maar die duurzame energie, als die gaat komen, waar gaat die vandaan komen? Bij de arabieren die intellectueel wetenschappelijk al 6 eeuwen stilstaan, of bij de westerlingen die wel wetenschap bedrijven?quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:48 schreef Perrin het volgende:
Precies wat ik bedoelde met kortzichtigquote:Op vrijdag 25 december 2009 12:09 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
We konden erop wachten.
Antwoord: ik leef nu niet toen, en anno nu ademt de hele islam barbarisme uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |