http://ikregeer.nl/document/KST138036quote:Er is overeenstemming bereikt tussen NS en de Staat, over de uitkering
van een superdividend van EUR 1,4 miljard aan haar aandeelhouder en
over een concessievergoeding (concessieprijs) van NS aan haar conces-
sieverlener voor de hoofdrailnetconcessie.
na 15 jaar dus nog steeds actueelquote:
Ik vind het anders een prachtig plaatje. Twee koplopers in de sneeuw, vroeger gaven ze elkaar nog een kusje ook. In welke auto kun je trouwens nog even een les voorbereiden of wat stukken doorlezen?quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Een advies wat iedereen gewoon zou moeten volgen, ik doe het al jaren
Het een sluit het ander niet uit. Het is mogelijk het beste van privatisering en regulering te combineren. Het lijkt me duidelijk dat de overheid het maatschappelijk nut hoog wil houden. Anderzijds kunnen private partijen de voordelen bieden die verbonden zijn aan de vrije markt. Wat betreft netwerkeconomieën (zoals de spoorwegen) ligt dit wat minder makkelijk. Dus concurrentie waar mogelijk, regulering waar nodig.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom zou je die diensten moeten verlenen naar klanttevredenheid? Voor je winst is dat helemaal niet nodig. Een bedrijf is er om winst te maken, hoe en waarmee doet er niet toe. Op het moment dat werd bepaald dat de NS en prorail winstoogmerk hadden, is afscheid genomen van het idee dat de spoorwegen maatschappelijk nut zouden moeten hebben.
Freek is al sinds Neerlands Hoop uit elkaar ging niet meer leuk.quote:
Ik vind het ook erg teleurstellend. Ben (als autoliefhebber) meestal wel redelijk positief over het OV maar dit is beneden alle peil. Uiteraard moet het spoor veilig zijn maar de trein rijd op veel minder herbergzame plekken dan Nederland. Daarom weiger ik te geloven dat dit niet anders zou kunnen. Het is natuurlijk onacceptabel dat de NS niet voorbereid is op dit soort weerstomstandigheden. Ze zouden sowieso elke winter paraat moeten staan om alle belangrijke spoorwegen binnen een nacht berijdbaar te maken.quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:15 schreef OldJeller het volgende:
En hier huilt iedereen om de "extreme" omstandigheden en dat dat de oorzaak is.
Extreem? Zo'n ding van duizenden kilo's moet gewoon op een paar rails kunnen rijden bij een laagje sneeuw, net zoals in andere landen.
Het is toch van de zotte dat door deze weersomstandigheden een land half lam ligt en mensen niet naar hun werk of andere bestemming kunnen.
Dergelijke "grappen" waren al gemaakt, tong.quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:28 schreef tong80 het volgende:
In Belgie willen ze ook helpen.
Dan heet het NSB
quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Gros van het personeel van de NS doet er nog steeds alles aan om te saboteren zodat het weer een staatsbedrijf wordt.
quote:
Ja dus:quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:35 schreef SHERMAN het volgende:
Ben benieuwd of dat de NS en ProRail hier op in gaan..
Misschien moest de DB de hele NS + ProRail maar eens overnemen. Of de 'privatisering' terugdraaien...quote:NS hekelt commentaar Den Haag
Uitgegeven: 22 december 2009 23:04 /// Laatst gewijzigd: 22 december 2009 23:15 /// © NU.nl/Maarten Blok
AMSTERDAM - Politici hebben boter op hun hoofd omdat zij al langer weten dat het spoor met problemen kampt.
Dat zegt de directeur van NS Reizigers Jacques Huberts dinsdag in het tv-programma Nova. De directeur hoopt dat er vijftig miljoen euro beschikbaar komt om het systeem te verbeteren. De afgelopen dagen heerste er chaos op het spoor, doordat door het winterweer maar weinig treinen konden rijden.
Politici willen blijkbaar nu dat er geld voor wordt uitgegeven, terwijl zij al jaren terug van het probleem afwisten, stelt Huberts.
Extra investeringen
Om extreme problemen op het spoor door barre weersomstandigheden op te lossen, zijn extra investeringen nodig. Het huidige spoorsysteem is namelijk niet opgewassen tegen de ontregelingen van de afgelopen dagen. Dit zei president-directeur Bert Klerk van spoorbeheerder ProRail eveneens in NOVA.
Wissels
''We hebben niet kunnen leveren, wat we hadden moeten leveren'', gaf Klerk toe. Hij wijt dat aan het kwetsbare spoorsysteem in Nederland met 9000 wissels. Door sneeuwval en ijsvorming kon de spoorbeheerder op essentiële plekken de wissels niet meer bedienen. ''En als er op een punt iets verkeerd gaat, heeft dat al snel gevolgen voor de rest van de dienstregeling.''
Elektrisch
Klerk zei dat ProRail al vier jaar werkt aan het vervangen van de wisselverwarming van gas naar elektrisch. Volgens hem zou er nog eens 45 miljoen euro nodig zijn om alle wissels vorstbestendig te maken. ''Maar het is een keuze die de politiek moet maken'', zei hij.
© Novum/ANP
Ze hebben een sneeuwdans gedaan?quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Gros van het personeel van de NS doet er nog steeds alles aan om te saboteren zodat het weer een staatsbedrijf wordt.
Het onderhoud van de spoorwegen is de taak van de overheid...quote:Op woensdag 23 december 2009 01:36 schreef Stupendous76 het volgende:
Of de 'privatisering' terugdraaien...
Maar blijkbaar functioneert het voor geen meter. Volgens mij was dat vóór de 'privatisering' anders.quote:Op woensdag 23 december 2009 01:45 schreef waht het volgende:
[..]
Het onderhoud van de spoorwegen is de taak van de overheid...
In Duitsland is het spoor ook geprivatiseerd hoor, net als in Nederland. En daar spelen ook vergelijkbare problemen. Toevallig hebben ze daar alleen geen gas-verwarmde wissels zodat het daar met sneeuw wat minder fout gaat, maar dat wil echt niet zeggen dat het in D allemaal rozengeur en maneschijn is hoor!quote:Op woensdag 23 december 2009 02:13 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar blijkbaar functioneert het voor geen meter. Volgens mij was dat vóór de 'privatisering' anders.
En in Duitsland, maar ook België, kan treinverkeer zonder noemenswaardige problemen gewoon doorgaan, zonder dat ze daar privatisering nodig hebben gehad.
ooooohhhh mijn god.... diep en diep triest.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Een advies wat iedereen gewoon zou moeten volgen, ik doe het al jaren
nop, tis hier in de sneeuw geen rozengeur en manenschijn... maar de treinen rijden welquote:Op woensdag 23 december 2009 08:48 schreef Igen het volgende:
[..]
In Duitsland is het spoor ook geprivatiseerd hoor, net als in Nederland. En daar spelen ook vergelijkbare problemen. Toevallig hebben ze daar alleen geen gas-verwarmde wissels zodat het daar met sneeuw wat minder fout gaat, maar dat wil echt niet zeggen dat het in D allemaal rozengeur en maneschijn is hoor!
Is ook goed voor Neerlands nationale sport, zeiken. Iedereen kan schande van elkaar spreken en elkaar lekker door de modder (dooiende sneeuw) trekken.quote:Op woensdag 23 december 2009 09:56 schreef Basp1 het volgende:
Wel mooi natuurlijk die organisatie structuur die er is : overheid <> pro-rail <> NS. Dan kan iedereen elkaar de schuld geven en hoeft niemand van de partijen verantwoordelijk te nemen want men kan het toch weer naar de ander afschuiven.
Dat zal altijd zo zijn, volgens mij is dat in Nederland nog altijd erger in vergelijking met het buitenland.quote:Op woensdag 23 december 2009 10:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Is ook goed voor Neerlands nationale sport, zeiken. Iedereen kan schande van elkaar spreken en elkaar lekker door de modder (dooiende sneeuw) trekken.
In het buitenland kun je dan weer meer dingen regelen als je met geld strooit, dat gaat dan weer iets moeilijker in nederland. Zo heeft elk land wel zijn eigen-aardigheden.quote:Op woensdag 23 december 2009 11:13 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Dat zal altijd zo zijn, volgens mij is dat in Nederland nog altijd erger in vergelijking met het buitenland.
Ik lees net dat ProRail deels de verantwoordelijkheid op zich neemt. De NS wijst schadeclaims af.quote:Op woensdag 23 december 2009 09:56 schreef Basp1 het volgende:
Wel mooi natuurlijk die organisatie structuur die er is : overheid <> pro-rail <> NS. Dan kan iedereen elkaar de schuld geven en hoeft niemand van de partijen verantwoordelijk te nemen want men kan het toch weer naar de ander afschuiven.
De grootste problemen liggen ook bij ProRail, gelukkig erkennen ze dat nu ook.quote:Op woensdag 23 december 2009 11:41 schreef waht het volgende:
[..]
Ik lees net dat ProRail deels de verantwoordelijkheid op zich neemt. De NS wijst schadeclaims af.
Het een sluit het ander wel uit. Een organisatie kan namelijk maar één streven hebben, bij meerdere gaan die elkaar in de weg zitten en zal de een ten koste gaan van de ander. Bij de spoorwegen is het verdienmodel het uitgangspunt geworden. Daarmee is het uitgangspunt dat mensen zich moeten kunnen verplaatsen om geld te verdienen teloor gegaan.quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:21 schreef waht het volgende:
Het een sluit het ander niet uit. Het is mogelijk het beste van privatisering en regulering te combineren. Het lijkt me duidelijk dat de overheid het maatschappelijk nut hoog wil houden.
Je kunt best meer marktwerking inbrengen in de spoorwegen. Maar als je geld verdienen als uitgangspunt neemt, dan moet betrouwbaarheid wijken voor geld verdienen. En als dat dan eenmaal, of tweemaal, of honderdmaal, gebleken is, dan begint het reguleren van dat probleem. Maar tegen de tijd dat dat gereguleerd is heb je alweer het volgende probleem dat is ontstaan uit winststreven.quote:Anderzijds kunnen private partijen de voordelen bieden die verbonden zijn aan de vrije markt. Wat betreft netwerkeconomieën (zoals de spoorwegen) ligt dit wat minder makkelijk. Dus concurrentie waar mogelijk, regulering waar nodig.
oh dus als de NS geen negatief reisadvies geeft, kan ze zich niet beroepen op overmacht ?quote:Op woensdag 23 december 2009 11:41 schreef waht het volgende:
[..]
Ik lees net dat ProRail deels de verantwoordelijkheid op zich neemt. De NS wijst schadeclaims af.
"Op een aantal plaatsen hebben we de problemen zwaar onderschat die na de zware sneeuwval ontstonden", aldus Bart Smolders van ProRail.
De NS woordvoerder over schadeclaims: "Zondag gaf de NS een negatief reisadvies, we zijn dus niet aansprakelijk voor de schade vanaf zondag omdat we te maken hebben met overmacht".
Ik vermoed dat ze een boze kamiel aan de lijn hebben gehad en verplicht het boete kleed moeten aandoen omdat de bestuurders van prorail anders geblokkeerd worden in hun verdere carriere.quote:Op woensdag 23 december 2009 11:48 schreef Ron.Burgundy het volgende:
De grootste problemen liggen ook bij ProRail, gelukkig erkennen ze dat nu ook.
De huidige opdeling tussen NS en ProRail is echter wel nodig om de concurrentie in goede banen te leiden. Als je NS en ProRail weer integreert, dan is de kans veel groter dat ProRail dan de infrastructuur waar NS bevoordeelt ten koste van het onderhoud op de aanbestede nevenlijnen.quote:Op woensdag 23 december 2009 12:03 schreef du_ke het volgende:
Pff die hele NS club is kansloos met al die verschillende bedrijven en onderdelen. Voor iets simpels als het bouwen van een fietsenstalling zit je al met een stuk of 6 verschillende onderdelen van de NS/Prorail etc aan tafel die onderling ook nog eens niet goed afstemmen...
De huidige structuur is vrij kansloos.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |