Zelfde ervaring hier (3ejaars Psychologie met minor Archeologie), muv van de cijfersquote:Op donderdag 31 december 2009 12:49 schreef Pavlovje het volgende:
Ik ben derdejaars psychologie en eerstejaars archeologie, en om de moeilijkheid te benadrukken; ik spendeer ongeveer vijf keer zoveel tijd aan archeologie dan aan psychologie, en dan nog haal ik grotendeels hogere cijfers bij psychologie, met een 8.8 gemiddeld.
Is de uni op Maastricht niet juist op projecten (probleemgestuurd onderwijs) en dus op groepswerk gerict?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:20 schreef ikke043 het volgende:
Ja, ik bedoelde meer de vrijheid die je als groep hebt. Die individuele vrijheid ken ik niet. Misschien dat ik me na dit jaar als extranei inschrijf bij de universiteit van Maastricht.
Ja klopt. Maar als extranei neem je alleen deel aan examens, dus dt individuele zal er wel inzitten (denk ik).quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:17 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Is de uni op Maastricht niet juist op projecten (probleemgestuurd onderwijs) en dus op groepswerk gerict?
Als je wilt ontdekken wat individuele vrijheid is als student, zou het misschien verstandig zijn je bij een andere uni in te schrijven.
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:53 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Echt het is zo frusterend!
Men snapt je gewoonweg niet, alsof je op een mega andere golflengte functioneerd!
Argh...zucht
Amazing echt waar...zo raar dat is.
Wat Maastricht betreft is het inderdaad (voor mijn geval) een goed punt dat je noemt. Ik denk alleen dat de samenwerking op het WO toch niet hetzelfde is als op het HBO. Een beetje samenwerking is voor mij wel weer prettig om ook bezig te blijven. Het kan ook voor uitdaging zorgen wanneer je iets met anderen samen maakt. Ook de concurrentie met elkaar is wel leuk.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:17 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Is de uni op Maastricht niet juist op projecten (probleemgestuurd onderwijs) en dus op groepswerk gerict?
Als je wilt ontdekken wat individuele vrijheid is als student, zou het misschien verstandig zijn je bij een andere uni in te schrijven.
Mja, maar zo ken ik er nog wel meer. Als jij volleerd beta student bent met 10en in wiskunde, zul je het exacte tegenovergestelde waarschijnlijk ook lastig vinden. Wat is je punt?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Een opleiding aan een kunstacademie kan anders behoorlijk uitdagend zijn.
Groepwerk is juist leuk, je mietert direct vanaf week 1 de lazy ones er uit en probeert het makkelijkste werk zelf te doen en laat de rest het moeilijke werk doen.quote:Op zondag 3 januari 2010 00:50 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Wat Maastricht betreft is het inderdaad (voor mijn geval) een goed punt dat je noemt. Ik denk alleen dat de samenwerking op het WO toch niet hetzelfde is als op het HBO. Een beetje samenwerking is voor mij wel weer prettig om ook bezig te blijven. Het kan ook voor uitdaging zorgen wanneer je iets met anderen samen maakt. Ook de concurrentie met elkaar is wel leuk.
Op het HBO heerst er een andere cultuur. Ander soort mensen, gemakzuchtigere instelling, sneller tevreden, maar sowieso ook simpele opdrachten zoals tot nu toe mijn ervaring is. De eerste keer is het nog wel leuk, maar wanneer je bij de vierde keer aanbeland bent is het moeilijk om nog die motivatie te vinden, en dan maakt groepswerk het alleen maar moeilijker (want de meesten hebben geen zin, dus wanneer 1 iemand zin heeft wil de rest weer niets doen, etc.)
Lol. Het moeilijke werk laat ik over het algemeen liever niet aan anderen over. Niet eens per se vanwege de uitdaging die het biedt, maar meer omdat ik vrij hoge standaarden voer. Hoger dan de meeste mensen in ieder geval. Aangezien het ook mijn product is, wil ik wel zeker weten dat hetgeen dat we opleveren goed in elkaar zit. Ik zal dus wss degene worden die de kar trekt (zolang anderen wel maar gemotiveerd zijn, anders kak ik net zo goed in).quote:Op zondag 3 januari 2010 00:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Groepwerk is juist leuk, je mietert direct vanaf week 1 de lazy ones er uit en probeert het makkelijkste werk zelf te doen en laat de rest het moeilijke werk doen.
Mijn ervaring is dat het op de uni anders is, in de zin dat het 'minder erg' is.quote:Op zondag 3 januari 2010 00:50 schreef RRGJL het volgende:
Op het HBO heerst er een andere cultuur. Ander soort mensen, gemakzuchtigere instelling, sneller tevreden, maar sowieso ook simpele opdrachten zoals tot nu toe mijn ervaring is. De eerste keer is het nog wel leuk, maar wanneer je bij de vierde keer aanbeland bent is het moeilijk om nog die motivatie te vinden, en dan maakt groepswerk het alleen maar moeilijker (want de meesten hebben geen zin, dus wanneer 1 iemand zin heeft wil de rest weer niets doen, etc.)
Ik vraag me af hoe ze dat dan gaan doen met vakken die via projecten (groepswerk) getoetst worden.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:53 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Ja klopt. Maar als extranei neem je alleen deel aan examens, dus dt individuele zal er wel inzitten (denk ik).
Als ik iemand in de groep heb die eerst een leuk verhaal verteld en daarna geniepig probeert het werk te verdelen zodat hij het belangrijkste onderzoek heeft (en daardoor hoogste invloed heeft op het cijfer) probeer ik altijd ff 1 op 1 met zo iemand de facts straight te krijgen. Ik hou niet van achterbaks gedoe. Als mensen niet meewerken moet je ze er uit kicken, en als je begeleider vindt dat je jezelf aanstelt zoek je het gewoon hoger op. Wij hebben het voordeel dat als je bij ons een onvoldoende haalt het alleen midden in de zomervakantie kan herkansen & dat je het vak nog maar max. met een 5.5 kan afronden.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:25 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Lol. Het moeilijke werk laat ik over het algemeen liever niet aan anderen over. Niet eens per se vanwege de uitdaging die het biedt, maar meer omdat ik vrij hoge standaarden voer. Hoger dan de meeste mensen in ieder geval. Aangezien het ook mijn product is, wil ik wel zeker weten dat hetgeen dat we opleveren goed in elkaar zit. Ik zal dus wss degene worden die de kar trekt (zolang anderen wel maar gemotiveerd zijn, anders kak ik net zo goed in).
Dit verschilt per universiteit, per studie, per stad ... etc.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:31 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat het op de uni anders is, in de zin dat het 'minder erg' is.
Ook bij de uni is men vaak alleen geïnteresseerd in het halen van de voldoende, en wat men dit weekend in de stad heeft gedaan.
Pardon?quote:Op zondag 3 januari 2010 00:50 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Op het HBO heerst er een andere cultuur. Ander soort mensen, gemakzuchtigere instelling, sneller tevreden, maar sowieso ook simpele opdrachten zoals tot nu toe mijn ervaring is. De eerste keer is het nog wel leuk, maar wanneer je bij de vierde keer aanbeland bent is het moeilijk om nog die motivatie te vinden, en dan maakt groepswerk het alleen maar moeilijker (want de meesten hebben geen zin, dus wanneer 1 iemand zin heeft wil de rest weer niets doen, etc.)
Eens. Ik weet niet precies hoe het op een HBO er aan toe gaat, maar het lijkt me op de universiteit net zo erg. Bij psychologie heerst dat al helemaal enorm. Mijn vriendin studeert HBO Ergotherapie, en zegt dat het gros ernstig gemotiveerd is. Dus, inderdaad - dat verschil per universiteit, studie, etcetera. Bereid je maar voor op het ergste met psychologie. Ik probeer je er niet van te weerhouden, want het is een prachtige studie. Echter, ik hoop dat je het niet te rooskleurig inziet.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:44 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Pardon?![]()
Ik ken zó veel mensen die 3 uurtjes per blok leren en voor de rest aan het feesten zijn. Ik zou zelfs durven stellen dat mensen er op de universiteit nóg meer met de pet naar gooien.
Vooral psychologie ja. Sowieso al die sociale feeststudiesquote:Op zondag 3 januari 2010 12:50 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Eens. Ik weet niet precies hoe het op een HBO er aan toe gaat, maar het lijkt me op de universiteit net zo erg. Bij psychologie heerst dat al helemaal enorm. Mijn vriendin studeert HBO Ergotherapie, en zegt dat het gros ernstig gemotiveerd is. Dus, inderdaad - dat verschil per universiteit, studie, etcetera. Bereid je maar voor op het ergste met psychologie. Ik probeer je er niet van te weerhouden, want het is een prachtige studie. Echter, ik hoop dat je het niet te rooskleurig inziet.
Inderdaad. En kun je nagaan; dan is psychologie nog de meest serieuze van al die sociale sociale prietpraat studies.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:52 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Vooral psychologie ja. Sowieso al die sociale feeststudies
Ik denk dat je op de universiteit meer serieuze mensen tegenkomt.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:44 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Pardon?![]()
Ik ken zó veel mensen die 3 uurtjes per blok leren en voor de rest aan het feesten zijn. Ik zou zelfs durven stellen dat mensen er op de universiteit nóg meer met de pet naar gooien.
Ik denk serieus dat de verhoudingen bij psychologie niet veel beter zijn. Nu scheelt het dat je jaar veel groter is, dus als je om wilt gaan met voornamelijk gemotiveerde studenten, zul je er meer hebben om uit te kiezen.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:22 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ik heb in mijn klas, weliswaar het eerste jaar, misschien 1 of 2 studenten zitten, van de ... pak 'm beet 20, die zich serieus inzetten. Ik heb toch wel het vermoeden dat die percentages op het WO iets hoger liggen.
Misschien hebben jullie gelijk, ik ga het inderdaad wel zien. Ik ben naar een proefstudeerdag geweest, en ik moet zeggen dat de meeste studenten serieus overkwamen op mij. Uiteraard was 98% vrouw.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:50 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Eens. Ik weet niet precies hoe het op een HBO er aan toe gaat, maar het lijkt me op de universiteit net zo erg. Bij psychologie heerst dat al helemaal enorm. Mijn vriendin studeert HBO Ergotherapie, en zegt dat het gros ernstig gemotiveerd is. Dus, inderdaad - dat verschil per universiteit, studie, etcetera. Bereid je maar voor op het ergste met psychologie. Ik probeer je er niet van te weerhouden, want het is een prachtige studie. Echter, ik hoop dat je het niet te rooskleurig inziet.
Het is helemaal niet op een achterbakse manier belangrijk werk inpikken.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik iemand in de groep heb die eerst een leuk verhaal verteld en daarna geniepig probeert het werk te verdelen zodat hij het belangrijkste onderzoek heeft (en daardoor hoogste invloed heeft op het cijfer) probeer ik altijd ff 1 op 1 met zo iemand de facts straight te krijgen. Ik hou niet van achterbaks gedoe. Als mensen niet meewerken moet je ze er uit kicken, en als je begeleider vindt dat je jezelf aanstelt zoek je het gewoon hoger op. Wij hebben het voordeel dat als je bij ons een onvoldoende haalt het alleen midden in de zomervakantie kan herkansen & dat je het vak nog maar max. met een 5.5 kan afronden.
Het vervelende aan psychologie lijkt me nou juist weer dat het misschien niet zo makkelijk is om andere studenten te leren kennen die net zo gemotiveerd zijn als jijzelf. Het zijn er zoveel.. je kunt ze moeilijk allemaal aan gaan sprekenquote:Op zondag 3 januari 2010 13:24 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat de verhoudingen bij psychologie niet veel beter zijn. Nu scheelt het dat je jaar veel groter is, dus als je om wilt gaan met voornamelijk gemotiveerde studenten, zul je er meer hebben om uit te kiezen.
Waarom zouden volgens jou trouwens de WO'ers er nog meer met de pet naar gooien dan de HBO'ers?quote:Op zondag 3 januari 2010 12:52 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Vooral psychologie ja. Sowieso al die sociale feeststudies
Omdat ik hier in een studentenflat zit, waar ongeveer 40% psychologie studeert en ze nog lakser zijn in hun studie dan ik. Daaromquote:Op zondag 3 januari 2010 14:00 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Waarom zouden volgens jou trouwens de WO'ers er nog meer met de pet naar gooien dan de HBO'ers?
En waarom noem je psychologie een feeststudie? Dat vind ik altijd weer jammer. Ik begrijp wel waar het vandaan komt, maar je draagt natuurlijk niet bij aan het imago van de studie, terwijl het in essentie heus wel een interessante en goede studie is. De mensen die het studeren degraderen de psychologie al genoeg.
Leuk en aardig, maar probeer maar eens iemand uit een projectgroep te zetten die nét genoeg doet voor een 5.0 of een 5.5. Onmogelijk. (In ieder geval op de Hanzehogeschool in Groningen.)quote:Op zondag 3 januari 2010 12:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik iemand in de groep heb die eerst een leuk verhaal verteld en daarna geniepig probeert het werk te verdelen zodat hij het belangrijkste onderzoek heeft (en daardoor hoogste invloed heeft op het cijfer) probeer ik altijd ff 1 op 1 met zo iemand de facts straight te krijgen. Ik hou niet van achterbaks gedoe. Als mensen niet meewerken moet je ze er uit kicken, en als je begeleider vindt dat je jezelf aanstelt zoek je het gewoon hoger op. Wij hebben het voordeel dat als je bij ons een onvoldoende haalt het alleen midden in de zomervakantie kan herkansen & dat je het vak nog maar max. met een 5.5 kan afronden.
[..]
100% mee eens.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:33 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Het is helemaal niet op een achterbakse manier belangrijk werk inpikken.
Waarschijnlijk ligt het op dit moment vooral aan het niveau van de gemiddelde HBO'er, of iig de gemiddelde student in mijn klas. Goed Nederlands schrijven is blijkbaar erg moeilijk voor sommigen. Ik schaam me als ik iets inlever waaraan ik mee heb gewerkt dat vol staat met taalfouten. Daar wil ik mijn naam niet op hebben.
Verder trekken sommige medestudenten de raarste conclusies of zetten ze documenten 'verkeerd' op (in de zin van: het kan veel beter, efficienter, netter, mooier geformuleerd, logischer). Tja, natuurlijk kun je ze dan wel 'helpen', maar ik ben er niet om te doceren, ik ben er om een goed punt te halen. Ik doe liever geen dubbel werk, dus dan doe ik het maar gewoon zelf. De meesten zijn er ook blij mee, want ze zien zelf ook wel dat zij in hun eentje dat niveau niet hadden gehaald.
Eigen ervaring.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat 'wat men in het weekend' heeft gedaan is ook maar een gigantisch vooroordeel
Grappig. Mijn ervaring is precies andersom. Zo zie je dus maar dat men zich ook vaak laat leiden door generalisaties (ik ook wanneer ik er niet bewust bij probeer stil te staan). Precies de reden dat je mensen beter gewoon niet kunt vertrouwen en er zelf achter moet komenquote:Op zondag 3 januari 2010 14:23 schreef MeloD het volgende:
Ik heb HBO (SPH) gedaan en doe nu Psychologie (WO) en vond de HBO-ers gemotiveerder. Waarom? Omdat een behoorlijk percentage HBO-ers er zit omdat ze al in het werkveld werken maar een diploma nodig hebben om hogerop te komen. Op WO heb je meer net-van-school-mensen. Niet dat daar iets mis mee is verder overigens.
Hier heb je en interessant. punt te pakken. Want wat betekent ' gemotiveerd' ? Deze mensen zijn gemotiveerd omdat ze hogerop willen.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:23 schreef MeloD het volgende:
Ik heb HBO (SPH) gedaan en doe nu Psychologie (WO) en vond de HBO-ers gemotiveerder. Waarom? Omdat een behoorlijk percentage HBO-ers er zit omdat ze al in het werkveld werken maar een diploma nodig hebben om hogerop te komen. Op WO heb je meer net-van-school-mensen. Niet dat daar iets mis mee is verder overigens.
Je kunt je natuurlijk in alle eerlijkheid afvragen of de gemiddelde wo'er wel 's avonds nog de moeite neemt om die zijdelingse papers door te nemen... Daarbij: het doornemen van papers is niet de enige weg naar kennis, natuurlijk.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:47 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Maar is dat hetzelfde als wetenschappelijke nieuwsgierigheid?
Zouden deze mensen s' avonds nog een paper door willen lezen over een onderwerp dat maar zijdelings relateert aan de vakken die zij volgen, gewoon omdat ze het interessant vinden? Zij dit de mensen die het naadje van de kous willen weten? En wat er achter het naadje van de kous ligt?
Of willen ze weten wat er op het tentamen gevraagd wordt, zodat ze de avonden studeren naast hun baan effectief kunnen benutten?
Anderzijds zijn hoogbegaafden vaak weer meer geinteresseerd in grote gehelen dan in het onthouden van elk detail. Het is een meer egoistische manier van weten. Ze weten voor zichzelf hoe dingen werken, maar kunnen dat niet altijd aan anderen uitleggen doordat ze de stof niet "bottum-up" beheersen zoals dat standaard is in de wereld van het onderwijs.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:47 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Hier heb je en interessant. punt te pakken. Want wat betekent ' gemotiveerd' ? Deze mensen zijn gemotiveerd omdat ze hogerop willen.
Maar is dat hetzelfde als wetenschappelijke nieuwsgierigheid?
Zouden deze mensen s' avonds nog een paper door willen lezen over een onderwerp dat maar zijdelings relateert aan de vakken die zij volgen, gewoon omdat ze het interessant vinden? Zij dit de mensen die het naadje van de kous willen weten? En wat er achter het naadje van de kous ligt?
Of willen ze weten wat er op het tentamen gevraagd wordt, zodat ze de avonden studeren naast hun baan effectief kunnen benutten?
Zeer begrijpelijk allemaal. Maar ik denk dat een hoogbegaafd persoon beter gedijt in een groep met mensen die gemotiveerd is om te leren als doel op zich, dan in een groep die het vooral doet om ' hogerop' te komen.
Ik zeg niet dat de gemiddelde WO er heilig is, ik maak alleen verschil tussen de verschillende vormen van motivatie.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:50 schreef Sodium het volgende:
[..]
Je kunt je natuurlijk in alle eerlijkheid afvragen of de gemiddelde wo'er wel 's avonds nog de moeite neemt om die zijdelingse papers door te nemen... Daarbij: het doornemen van papers is niet de enige weg naar kennis, natuurlijk.
Grappig trouwens. Ik heb het idee dat als ik het niet in eenvoudige taal aan anderen kan uitleggen, ik het niet helemaal begrijp.quote:Op zondag 3 januari 2010 15:04 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Anderzijds zijn hoogbegaafden vaak weer meer geinteresseerd in grote gehelen dan in het onthouden van elk detail. Het is een meer egoistische manier van weten. Ze weten voor zichzelf hoe dingen werken, maar kunnen dat niet altijd aan anderen uitleggen doordat ze de stof niet "bottum-up" beheersen zoals dat standaard is in de wereld van het onderwijs.
Denk het niet (was ook meer een offtopic uitstapje naar verschil motivatie hbo-wo dan hoogbegaafdheidquote:Op zondag 3 januari 2010 14:47 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Hier heb je en interessant. punt te pakken. Want wat betekent ' gemotiveerd' ? Deze mensen zijn gemotiveerd omdat ze hogerop willen.
Maar is dat hetzelfde als wetenschappelijke nieuwsgierigheid?
Dat heb ik ook, soms heb ik zelfs van die hersenspinseld die ik eerst naar goed nederlands moet "vertalen" voordat ik met uets ander verder kan :/quote:Op zondag 3 januari 2010 16:20 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Grappig trouwens. Ik heb het idee dat als ik het niet in eenvoudige taal aan anderen kan uitleggen, ik het niet helemaal begrijp.
bronquote:'Te intelligent voor mijn school'
9 april 2009 | Gastcolumn door Richard
(plaatje) Einstein was ook slim.
Ik ben Richard uit Waalwijk, 15 jaar, en ik ben hoogbegaafd. Ik verveel me vreselijk op school.
Mijn vader en mijn broer hadden allebei makkelijk gymnasium kunnen halen. Mijn broer kwam niet verder dan de HAVO, terwijl mijn pa bleef steken op de LTS (hoe ze vroeger de VMBO noemden).
Ik zit in 4 gymnasium en krijg nu hetzelfde probleem: mijn cijfers gaan omlaag en mijn inzet ook.
De oplossing voor dit probleem, dat niet alleen in mijn gezin voorkomt, kan alleen worden opgelost als scholen meer uitdaging bieden voor de slimmere leerlingen.
Ik begrijp de stof altijd meteen
Ik was altijd erg gemotiveerd, werkte tijdens de les vooruit, maar nu lijkt het alsof ik achteruit werk. Dit komt doordat de lessen saai zijn, omdat ik er niets nuttigs kan doen. Ik begrijp de stof altijd meteen en ik heb gewoon geen docenten nodig. Op school moet ik altijd opletten, wat natuurlijk geen nut heeft als ik alles begrijp.
Veel andere hoogbegaafde leerlingen hebben te maken met hetzelfde probleem, waardoor de helft van de hoogbegaafden gaat onderpresteren.
Ik praat tijdens de les
''School is saai en heeft geen nut,'' ik weet dat ik dan een beetje klink als een puber, maar toch zijn er mensen die echt geen baat hebben bij het volgen van de lessen. Hoogbegaafden die alles begrijpen praten uit verveling vaak erg veel tijdens de les. Ik ook en dat leidt klasgenoten af. Dat is dan wel mijn fout, maar wat moet ik anders doen?
Ik leid dus anderen af, waardoor hun prestaties ook omlaag gaan. Dat is dus een goede reden om mensen die gymnasium makkelijk vinden, apart te zetten. Dit kan bijvoorbeeld door een nieuw niveau te maken, een niveau boven gymnasium, maar ook kan het een oplossing zijn om nieuwe scholen te maken, speciaal voor leerlingen die gymnasium een eitje vinden.
Goed voor de economie
Ook houd ik de lessen weleens op, dus dat is ook nog eens een reden.
Met meer uitdaging heb je meer voordelen. Ik kan veel meer dan ik hier op het gymnasium doe, met mijn 4 extra vakken. Als leerlingen meer uitdaging krijgen, hebben ze daar later iets aan. Als de extra uitdaging het maken van universitaire opdrachten is, en als je dan ook nog de stof goed bestudeert, kan je misschien de universiteit versneld afronden. Op deze manier kan je eerder werken, wat ook nog eens voordelen oplevert voor de economie.
Voor de hoogbegaafden en voor de ''normale'' leerlingen is het dus handiger dat wij, de hoogbegaafden meer uitdaging krijgen.
iemand anders tegen mij:quote:Gepost door Gardash op 5 oktober 2009
Zoals eerder gezegd: nee, niet alleen hoog begaafde vervelen zich op school. So deal with it.
Jij beweert dus dat je gedemotiveerd raakt en lagere cijfers haalt, doordat je hoogbegaafd bent. Klinkt dat niet paradoxaal? Bij wijze van spreke zou een ieder met lage cijfers ("meester ik was niet gemotiveerd genoeg!") hoog begaafd kunnen zijn.
Begaafdheid is niet alleen een cijfer, maar ook een manier van doen. Als jij onder deze omstandigheden niet kan presteren, mag je niet al teveel lof verwachten van je latere werkgever.
Tot zo ver heb je geen enkel indruk gemaakt.
pwn:quote:Gepost door Simon op 6 oktober 2009
@Gardash: iedereen die zijdelings het woord paradoxaal gebruikt in een artikel waarin iemand openlijk beweert hoogbegaafd te zijn, komt op mij over als een hypocriet. Je komt op mij over als een hypocriet.
Tot zover heb je wel een bepaalde indruk gemaakt.
quote:Gepost door Gardash op 12 oktober 2009
Helemaal met Anne eens!
@ Simon:
Je gebruikt meer woorden dan je kent. Nergens heb ik "zijdelings" het woord "paradoxaal" gebruikt: ik heb het volkomen direct beargumenteerd. Verder snap ik jou redenatie - dat iemand die ervoor uit komt hoogbegaafd te zijn niet paradoxaal kan zijn - niet zo goed. Kennelijk heb jij of een vertekend beeld van een paradox, of van een hoogbegaafde.
En.. wat komt er precies "hypocriet" over? Ik beschuldig iemand toch niet voor iets wat ik zelf doe?
Uitkijken - woorden gooien waarvan je de betekenis niet kent kan pijnlijke worpen opleveren:).
Jij hebt dus bepaald géén indruk gemaakt.
Fok! helderziendequote:Op zondag 3 januari 2010 17:26 schreef Kardash het volgende:
Dit doet me denken aan dit geval:
[..]
bron
mijn reactie:
[..]
iemand anders tegen mij:
[..]
pwn:
[..]
Anyway, los van het feit dat mijn internet-penis reusachtig is, probeer ik hiermee te zeggen: slordigheid en/of gebrek aan discipline en daardoor lagere cijfers halen voor school kan je niet zomaar op hoogbegaafdheid gooien.
Maar die jongen heeft toch een goed idee.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:26 schreef Kardash het volgende:
Dit doet me denken aan dit geval:
[..]
bron
mijn reactie:
[..]
iemand anders tegen mij:
[..]
pwn:
[..]
Anyway, los van het feit dat mijn internet-penis reusachtig is, probeer ik hiermee te zeggen: slordigheid en/of gebrek aan discipline en daardoor lagere cijfers halen voor school kan je niet zomaar op hoogbegaafdheid gooien.
Iddquote:Op zondag 3 januari 2010 18:37 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Fok! helderziendewie moet anders een 15 jarige met problemen pwn'en
De Universiteit Leiden biedt een dergelijk traject aan voor VWO'ers en, in enkele gevallen, Havisten.quote:Op zondag 3 januari 2010 18:55 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Alvast wat uni stof doen omdat je op het VWO toch maar uit je neus zit te eten.. Waar kan (kon) ik me intekenen!
Juist dit soort klasjes geven je een enorme stimulans om van je reet af te komen en wat te doen met je leven (ik spreek uit ervaring). Want al je klasgenoten zijn actief met alles: twee studies, topsport, politiek, you name it..quote:Op zondag 3 januari 2010 19:22 schreef ShadyLane het volgende:
Ook bij andere universiteiten is vaak wel wat mogelijk als je er een beetje je best voor doet (en dus niet mokkend achteroverhangt van boehoe, ik ben hoogbegaafd en krijg niet genoeg uitdaging). Een jongen die bij ons in klas 3 al door alle VWO-wiskundestof heen was ging alvast wat wiskunde volgen op de uni.
Ja, die tip heeft 'ie nu al 16 keer gehad, maar dat kan echt niet, want dat is voor 'gewone' mensen.quote:Op maandag 4 januari 2010 17:18 schreef simmu het volgende:
ts, ik ga niet heel het topic doorlezen hoor
probeer eens om bij aanvang van het tentamen eerst *alle* vragen rustig door te lezen. maak aantekeningen. noteer hoe je per vraag iets aanpakt (in klad) en lees daarna die aantekeningen rustig door. pas daarna begin je 'echt' aan je tentamen. hiermee voorkom je dat je gedachten veel sneller gaan dan je handelen omdat het hele proces veel bewuster gaat
En waar heb ik dat gezegd? De enige opmerking die ik heb gemaakt is dat iets voor mij niet werkt, de rest vul jij in.quote:Op maandag 4 januari 2010 17:19 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, die tip heeft 'ie nu al 16 keer gehad, maar dat kan echt niet, want dat is voor 'gewone' mensen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |