Eigen ervaring.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat 'wat men in het weekend' heeft gedaan is ook maar een gigantisch vooroordeel
Grappig. Mijn ervaring is precies andersom. Zo zie je dus maar dat men zich ook vaak laat leiden door generalisaties (ik ook wanneer ik er niet bewust bij probeer stil te staan). Precies de reden dat je mensen beter gewoon niet kunt vertrouwen en er zelf achter moet komenquote:Op zondag 3 januari 2010 14:23 schreef MeloD het volgende:
Ik heb HBO (SPH) gedaan en doe nu Psychologie (WO) en vond de HBO-ers gemotiveerder. Waarom? Omdat een behoorlijk percentage HBO-ers er zit omdat ze al in het werkveld werken maar een diploma nodig hebben om hogerop te komen. Op WO heb je meer net-van-school-mensen. Niet dat daar iets mis mee is verder overigens.
Hier heb je en interessant. punt te pakken. Want wat betekent ' gemotiveerd' ? Deze mensen zijn gemotiveerd omdat ze hogerop willen.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:23 schreef MeloD het volgende:
Ik heb HBO (SPH) gedaan en doe nu Psychologie (WO) en vond de HBO-ers gemotiveerder. Waarom? Omdat een behoorlijk percentage HBO-ers er zit omdat ze al in het werkveld werken maar een diploma nodig hebben om hogerop te komen. Op WO heb je meer net-van-school-mensen. Niet dat daar iets mis mee is verder overigens.
Je kunt je natuurlijk in alle eerlijkheid afvragen of de gemiddelde wo'er wel 's avonds nog de moeite neemt om die zijdelingse papers door te nemen... Daarbij: het doornemen van papers is niet de enige weg naar kennis, natuurlijk.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:47 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Maar is dat hetzelfde als wetenschappelijke nieuwsgierigheid?
Zouden deze mensen s' avonds nog een paper door willen lezen over een onderwerp dat maar zijdelings relateert aan de vakken die zij volgen, gewoon omdat ze het interessant vinden? Zij dit de mensen die het naadje van de kous willen weten? En wat er achter het naadje van de kous ligt?
Of willen ze weten wat er op het tentamen gevraagd wordt, zodat ze de avonden studeren naast hun baan effectief kunnen benutten?
Anderzijds zijn hoogbegaafden vaak weer meer geinteresseerd in grote gehelen dan in het onthouden van elk detail. Het is een meer egoistische manier van weten. Ze weten voor zichzelf hoe dingen werken, maar kunnen dat niet altijd aan anderen uitleggen doordat ze de stof niet "bottum-up" beheersen zoals dat standaard is in de wereld van het onderwijs.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:47 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Hier heb je en interessant. punt te pakken. Want wat betekent ' gemotiveerd' ? Deze mensen zijn gemotiveerd omdat ze hogerop willen.
Zouden deze mensen s' avonds nog een paper door willen lezen over een onderwerp dat maar zijdelings relateert aan de vakken die zij volgen, gewoon omdat ze het interessant vinden? Zij dit de mensen die het naadje van de kous willen weten? En wat er achter het naadje van de kous ligt?
Of willen ze weten wat er op het tentamen gevraagd wordt, zodat ze de avonden studeren naast hun baan effectief kunnen benutten?
Zeer begrijpelijk allemaal. Maar ik denk dat een hoogbegaafd persoon beter gedijt in een groep met mensen die gemotiveerd is om te leren als doel op zich, dan in een groep die het vooral doet om ' hogerop' te komen.
Ik zeg niet dat de gemiddelde WO er heilig is, ik maak alleen verschil tussen de verschillende vormen van motivatie.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:50 schreef Sodium het volgende:
[..]
Je kunt je natuurlijk in alle eerlijkheid afvragen of de gemiddelde wo'er wel 's avonds nog de moeite neemt om die zijdelingse papers door te nemen... Daarbij: het doornemen van papers is niet de enige weg naar kennis, natuurlijk.
Grappig trouwens. Ik heb het idee dat als ik het niet in eenvoudige taal aan anderen kan uitleggen, ik het niet helemaal begrijp.quote:Op zondag 3 januari 2010 15:04 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Anderzijds zijn hoogbegaafden vaak weer meer geinteresseerd in grote gehelen dan in het onthouden van elk detail. Het is een meer egoistische manier van weten. Ze weten voor zichzelf hoe dingen werken, maar kunnen dat niet altijd aan anderen uitleggen doordat ze de stof niet "bottum-up" beheersen zoals dat standaard is in de wereld van het onderwijs.
Denk het niet (was ook meer een offtopic uitstapje naar verschil motivatie hbo-wo dan hoogbegaafdheidquote:Op zondag 3 januari 2010 14:47 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Hier heb je en interessant. punt te pakken. Want wat betekent ' gemotiveerd' ? Deze mensen zijn gemotiveerd omdat ze hogerop willen.
Dat heb ik ook, soms heb ik zelfs van die hersenspinseld die ik eerst naar goed nederlands moet "vertalen" voordat ik met uets ander verder kan :/quote:Op zondag 3 januari 2010 16:20 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Grappig trouwens. Ik heb het idee dat als ik het niet in eenvoudige taal aan anderen kan uitleggen, ik het niet helemaal begrijp.
bronquote:'Te intelligent voor mijn school'
9 april 2009 | Gastcolumn door Richard
(plaatje) Einstein was ook slim.
Ik ben Richard uit Waalwijk, 15 jaar, en ik ben hoogbegaafd. Ik verveel me vreselijk op school.
Mijn vader en mijn broer hadden allebei makkelijk gymnasium kunnen halen. Mijn broer kwam niet verder dan de HAVO, terwijl mijn pa bleef steken op de LTS (hoe ze vroeger de VMBO noemden).
Ik zit in 4 gymnasium en krijg nu hetzelfde probleem: mijn cijfers gaan omlaag en mijn inzet ook.
De oplossing voor dit probleem, dat niet alleen in mijn gezin voorkomt, kan alleen worden opgelost als scholen meer uitdaging bieden voor de slimmere leerlingen.
Ik begrijp de stof altijd meteen
Ik was altijd erg gemotiveerd, werkte tijdens de les vooruit, maar nu lijkt het alsof ik achteruit werk. Dit komt doordat de lessen saai zijn, omdat ik er niets nuttigs kan doen. Ik begrijp de stof altijd meteen en ik heb gewoon geen docenten nodig. Op school moet ik altijd opletten, wat natuurlijk geen nut heeft als ik alles begrijp.
Veel andere hoogbegaafde leerlingen hebben te maken met hetzelfde probleem, waardoor de helft van de hoogbegaafden gaat onderpresteren.
Ik praat tijdens de les
''School is saai en heeft geen nut,'' ik weet dat ik dan een beetje klink als een puber, maar toch zijn er mensen die echt geen baat hebben bij het volgen van de lessen. Hoogbegaafden die alles begrijpen praten uit verveling vaak erg veel tijdens de les. Ik ook en dat leidt klasgenoten af. Dat is dan wel mijn fout, maar wat moet ik anders doen?
Ik leid dus anderen af, waardoor hun prestaties ook omlaag gaan. Dat is dus een goede reden om mensen die gymnasium makkelijk vinden, apart te zetten. Dit kan bijvoorbeeld door een nieuw niveau te maken, een niveau boven gymnasium, maar ook kan het een oplossing zijn om nieuwe scholen te maken, speciaal voor leerlingen die gymnasium een eitje vinden.
Goed voor de economie
Ook houd ik de lessen weleens op, dus dat is ook nog eens een reden.
Met meer uitdaging heb je meer voordelen. Ik kan veel meer dan ik hier op het gymnasium doe, met mijn 4 extra vakken. Als leerlingen meer uitdaging krijgen, hebben ze daar later iets aan. Als de extra uitdaging het maken van universitaire opdrachten is, en als je dan ook nog de stof goed bestudeert, kan je misschien de universiteit versneld afronden. Op deze manier kan je eerder werken, wat ook nog eens voordelen oplevert voor de economie.
Voor de hoogbegaafden en voor de ''normale'' leerlingen is het dus handiger dat wij, de hoogbegaafden meer uitdaging krijgen.
iemand anders tegen mij:quote:Gepost door Gardash op 5 oktober 2009
Zoals eerder gezegd: nee, niet alleen hoog begaafde vervelen zich op school. So deal with it.
Jij beweert dus dat je gedemotiveerd raakt en lagere cijfers haalt, doordat je hoogbegaafd bent. Klinkt dat niet paradoxaal? Bij wijze van spreke zou een ieder met lage cijfers ("meester ik was niet gemotiveerd genoeg!") hoog begaafd kunnen zijn.
Begaafdheid is niet alleen een cijfer, maar ook een manier van doen. Als jij onder deze omstandigheden niet kan presteren, mag je niet al teveel lof verwachten van je latere werkgever.
Tot zo ver heb je geen enkel indruk gemaakt.
pwn:quote:Gepost door Simon op 6 oktober 2009
@Gardash: iedereen die zijdelings het woord paradoxaal gebruikt in een artikel waarin iemand openlijk beweert hoogbegaafd te zijn, komt op mij over als een hypocriet. Je komt op mij over als een hypocriet.
Tot zover heb je wel een bepaalde indruk gemaakt.
quote:Gepost door Gardash op 12 oktober 2009
Helemaal met Anne eens!
@ Simon:
Je gebruikt meer woorden dan je kent. Nergens heb ik "zijdelings" het woord "paradoxaal" gebruikt: ik heb het volkomen direct beargumenteerd. Verder snap ik jou redenatie - dat iemand die ervoor uit komt hoogbegaafd te zijn niet paradoxaal kan zijn - niet zo goed. Kennelijk heb jij of een vertekend beeld van een paradox, of van een hoogbegaafde.
En.. wat komt er precies "hypocriet" over? Ik beschuldig iemand toch niet voor iets wat ik zelf doe?
Uitkijken - woorden gooien waarvan je de betekenis niet kent kan pijnlijke worpen opleveren:).
Jij hebt dus bepaald géén indruk gemaakt.
Fok! helderziendequote:Op zondag 3 januari 2010 17:26 schreef Kardash het volgende:
Dit doet me denken aan dit geval:
[..]
bron
mijn reactie:
[..]
iemand anders tegen mij:
[..]
pwn:
[..]
Anyway, los van het feit dat mijn internet-penis reusachtig is, probeer ik hiermee te zeggen: slordigheid en/of gebrek aan discipline en daardoor lagere cijfers halen voor school kan je niet zomaar op hoogbegaafdheid gooien.
Maar die jongen heeft toch een goed idee.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:26 schreef Kardash het volgende:
Dit doet me denken aan dit geval:
[..]
bron
mijn reactie:
[..]
iemand anders tegen mij:
[..]
pwn:
[..]
Anyway, los van het feit dat mijn internet-penis reusachtig is, probeer ik hiermee te zeggen: slordigheid en/of gebrek aan discipline en daardoor lagere cijfers halen voor school kan je niet zomaar op hoogbegaafdheid gooien.
Iddquote:Op zondag 3 januari 2010 18:37 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Fok! helderziendewie moet anders een 15 jarige met problemen pwn'en
De Universiteit Leiden biedt een dergelijk traject aan voor VWO'ers en, in enkele gevallen, Havisten.quote:Op zondag 3 januari 2010 18:55 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Alvast wat uni stof doen omdat je op het VWO toch maar uit je neus zit te eten.. Waar kan (kon) ik me intekenen!
Juist dit soort klasjes geven je een enorme stimulans om van je reet af te komen en wat te doen met je leven (ik spreek uit ervaring). Want al je klasgenoten zijn actief met alles: twee studies, topsport, politiek, you name it..quote:Op zondag 3 januari 2010 19:22 schreef ShadyLane het volgende:
Ook bij andere universiteiten is vaak wel wat mogelijk als je er een beetje je best voor doet (en dus niet mokkend achteroverhangt van boehoe, ik ben hoogbegaafd en krijg niet genoeg uitdaging). Een jongen die bij ons in klas 3 al door alle VWO-wiskundestof heen was ging alvast wat wiskunde volgen op de uni.
Ja, die tip heeft 'ie nu al 16 keer gehad, maar dat kan echt niet, want dat is voor 'gewone' mensen.quote:Op maandag 4 januari 2010 17:18 schreef simmu het volgende:
ts, ik ga niet heel het topic doorlezen hoor
probeer eens om bij aanvang van het tentamen eerst *alle* vragen rustig door te lezen. maak aantekeningen. noteer hoe je per vraag iets aanpakt (in klad) en lees daarna die aantekeningen rustig door. pas daarna begin je 'echt' aan je tentamen. hiermee voorkom je dat je gedachten veel sneller gaan dan je handelen omdat het hele proces veel bewuster gaat
En waar heb ik dat gezegd? De enige opmerking die ik heb gemaakt is dat iets voor mij niet werkt, de rest vul jij in.quote:Op maandag 4 januari 2010 17:19 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, die tip heeft 'ie nu al 16 keer gehad, maar dat kan echt niet, want dat is voor 'gewone' mensen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |