Zelfde ervaring hier (3ejaars Psychologie met minor Archeologie), muv van de cijfersquote:Op donderdag 31 december 2009 12:49 schreef Pavlovje het volgende:
Ik ben derdejaars psychologie en eerstejaars archeologie, en om de moeilijkheid te benadrukken; ik spendeer ongeveer vijf keer zoveel tijd aan archeologie dan aan psychologie, en dan nog haal ik grotendeels hogere cijfers bij psychologie, met een 8.8 gemiddeld.
Is de uni op Maastricht niet juist op projecten (probleemgestuurd onderwijs) en dus op groepswerk gerict?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:20 schreef ikke043 het volgende:
Ja, ik bedoelde meer de vrijheid die je als groep hebt. Die individuele vrijheid ken ik niet. Misschien dat ik me na dit jaar als extranei inschrijf bij de universiteit van Maastricht.
Ja klopt. Maar als extranei neem je alleen deel aan examens, dus dt individuele zal er wel inzitten (denk ik).quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:17 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Is de uni op Maastricht niet juist op projecten (probleemgestuurd onderwijs) en dus op groepswerk gerict?
Als je wilt ontdekken wat individuele vrijheid is als student, zou het misschien verstandig zijn je bij een andere uni in te schrijven.
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:53 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Echt het is zo frusterend!
Men snapt je gewoonweg niet, alsof je op een mega andere golflengte functioneerd!
Argh...zucht
Amazing echt waar...zo raar dat is.
Wat Maastricht betreft is het inderdaad (voor mijn geval) een goed punt dat je noemt. Ik denk alleen dat de samenwerking op het WO toch niet hetzelfde is als op het HBO. Een beetje samenwerking is voor mij wel weer prettig om ook bezig te blijven. Het kan ook voor uitdaging zorgen wanneer je iets met anderen samen maakt. Ook de concurrentie met elkaar is wel leuk.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:17 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Is de uni op Maastricht niet juist op projecten (probleemgestuurd onderwijs) en dus op groepswerk gerict?
Als je wilt ontdekken wat individuele vrijheid is als student, zou het misschien verstandig zijn je bij een andere uni in te schrijven.
Mja, maar zo ken ik er nog wel meer. Als jij volleerd beta student bent met 10en in wiskunde, zul je het exacte tegenovergestelde waarschijnlijk ook lastig vinden. Wat is je punt?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Een opleiding aan een kunstacademie kan anders behoorlijk uitdagend zijn.
Groepwerk is juist leuk, je mietert direct vanaf week 1 de lazy ones er uit en probeert het makkelijkste werk zelf te doen en laat de rest het moeilijke werk doen.quote:Op zondag 3 januari 2010 00:50 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Wat Maastricht betreft is het inderdaad (voor mijn geval) een goed punt dat je noemt. Ik denk alleen dat de samenwerking op het WO toch niet hetzelfde is als op het HBO. Een beetje samenwerking is voor mij wel weer prettig om ook bezig te blijven. Het kan ook voor uitdaging zorgen wanneer je iets met anderen samen maakt. Ook de concurrentie met elkaar is wel leuk.
Op het HBO heerst er een andere cultuur. Ander soort mensen, gemakzuchtigere instelling, sneller tevreden, maar sowieso ook simpele opdrachten zoals tot nu toe mijn ervaring is. De eerste keer is het nog wel leuk, maar wanneer je bij de vierde keer aanbeland bent is het moeilijk om nog die motivatie te vinden, en dan maakt groepswerk het alleen maar moeilijker (want de meesten hebben geen zin, dus wanneer 1 iemand zin heeft wil de rest weer niets doen, etc.)
Lol. Het moeilijke werk laat ik over het algemeen liever niet aan anderen over. Niet eens per se vanwege de uitdaging die het biedt, maar meer omdat ik vrij hoge standaarden voer. Hoger dan de meeste mensen in ieder geval. Aangezien het ook mijn product is, wil ik wel zeker weten dat hetgeen dat we opleveren goed in elkaar zit. Ik zal dus wss degene worden die de kar trekt (zolang anderen wel maar gemotiveerd zijn, anders kak ik net zo goed in).quote:Op zondag 3 januari 2010 00:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Groepwerk is juist leuk, je mietert direct vanaf week 1 de lazy ones er uit en probeert het makkelijkste werk zelf te doen en laat de rest het moeilijke werk doen.
Mijn ervaring is dat het op de uni anders is, in de zin dat het 'minder erg' is.quote:Op zondag 3 januari 2010 00:50 schreef RRGJL het volgende:
Op het HBO heerst er een andere cultuur. Ander soort mensen, gemakzuchtigere instelling, sneller tevreden, maar sowieso ook simpele opdrachten zoals tot nu toe mijn ervaring is. De eerste keer is het nog wel leuk, maar wanneer je bij de vierde keer aanbeland bent is het moeilijk om nog die motivatie te vinden, en dan maakt groepswerk het alleen maar moeilijker (want de meesten hebben geen zin, dus wanneer 1 iemand zin heeft wil de rest weer niets doen, etc.)
Ik vraag me af hoe ze dat dan gaan doen met vakken die via projecten (groepswerk) getoetst worden.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:53 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Ja klopt. Maar als extranei neem je alleen deel aan examens, dus dt individuele zal er wel inzitten (denk ik).
Als ik iemand in de groep heb die eerst een leuk verhaal verteld en daarna geniepig probeert het werk te verdelen zodat hij het belangrijkste onderzoek heeft (en daardoor hoogste invloed heeft op het cijfer) probeer ik altijd ff 1 op 1 met zo iemand de facts straight te krijgen. Ik hou niet van achterbaks gedoe. Als mensen niet meewerken moet je ze er uit kicken, en als je begeleider vindt dat je jezelf aanstelt zoek je het gewoon hoger op. Wij hebben het voordeel dat als je bij ons een onvoldoende haalt het alleen midden in de zomervakantie kan herkansen & dat je het vak nog maar max. met een 5.5 kan afronden.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:25 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Lol. Het moeilijke werk laat ik over het algemeen liever niet aan anderen over. Niet eens per se vanwege de uitdaging die het biedt, maar meer omdat ik vrij hoge standaarden voer. Hoger dan de meeste mensen in ieder geval. Aangezien het ook mijn product is, wil ik wel zeker weten dat hetgeen dat we opleveren goed in elkaar zit. Ik zal dus wss degene worden die de kar trekt (zolang anderen wel maar gemotiveerd zijn, anders kak ik net zo goed in).
Dit verschilt per universiteit, per studie, per stad ... etc.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:31 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat het op de uni anders is, in de zin dat het 'minder erg' is.
Ook bij de uni is men vaak alleen geïnteresseerd in het halen van de voldoende, en wat men dit weekend in de stad heeft gedaan.
Pardon?quote:Op zondag 3 januari 2010 00:50 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Eens. Ik weet niet precies hoe het op een HBO er aan toe gaat, maar het lijkt me op de universiteit net zo erg. Bij psychologie heerst dat al helemaal enorm. Mijn vriendin studeert HBO Ergotherapie, en zegt dat het gros ernstig gemotiveerd is. Dus, inderdaad - dat verschil per universiteit, studie, etcetera. Bereid je maar voor op het ergste met psychologie. Ik probeer je er niet van te weerhouden, want het is een prachtige studie. Echter, ik hoop dat je het niet te rooskleurig inziet.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:44 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Pardon?![]()
Ik ken zó veel mensen die 3 uurtjes per blok leren en voor de rest aan het feesten zijn. Ik zou zelfs durven stellen dat mensen er op de universiteit nóg meer met de pet naar gooien.
Vooral psychologie ja. Sowieso al die sociale feeststudiesquote:Op zondag 3 januari 2010 12:50 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Eens. Ik weet niet precies hoe het op een HBO er aan toe gaat, maar het lijkt me op de universiteit net zo erg. Bij psychologie heerst dat al helemaal enorm. Mijn vriendin studeert HBO Ergotherapie, en zegt dat het gros ernstig gemotiveerd is. Dus, inderdaad - dat verschil per universiteit, studie, etcetera. Bereid je maar voor op het ergste met psychologie. Ik probeer je er niet van te weerhouden, want het is een prachtige studie. Echter, ik hoop dat je het niet te rooskleurig inziet.
Inderdaad. En kun je nagaan; dan is psychologie nog de meest serieuze van al die sociale sociale prietpraat studies.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:52 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Vooral psychologie ja. Sowieso al die sociale feeststudies
Ik denk dat je op de universiteit meer serieuze mensen tegenkomt.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:44 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Pardon?![]()
Ik ken zó veel mensen die 3 uurtjes per blok leren en voor de rest aan het feesten zijn. Ik zou zelfs durven stellen dat mensen er op de universiteit nóg meer met de pet naar gooien.
Ik denk serieus dat de verhoudingen bij psychologie niet veel beter zijn. Nu scheelt het dat je jaar veel groter is, dus als je om wilt gaan met voornamelijk gemotiveerde studenten, zul je er meer hebben om uit te kiezen.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:22 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ik heb in mijn klas, weliswaar het eerste jaar, misschien 1 of 2 studenten zitten, van de ... pak 'm beet 20, die zich serieus inzetten. Ik heb toch wel het vermoeden dat die percentages op het WO iets hoger liggen.
Misschien hebben jullie gelijk, ik ga het inderdaad wel zien. Ik ben naar een proefstudeerdag geweest, en ik moet zeggen dat de meeste studenten serieus overkwamen op mij. Uiteraard was 98% vrouw.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:50 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Eens. Ik weet niet precies hoe het op een HBO er aan toe gaat, maar het lijkt me op de universiteit net zo erg. Bij psychologie heerst dat al helemaal enorm. Mijn vriendin studeert HBO Ergotherapie, en zegt dat het gros ernstig gemotiveerd is. Dus, inderdaad - dat verschil per universiteit, studie, etcetera. Bereid je maar voor op het ergste met psychologie. Ik probeer je er niet van te weerhouden, want het is een prachtige studie. Echter, ik hoop dat je het niet te rooskleurig inziet.
Het is helemaal niet op een achterbakse manier belangrijk werk inpikken.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik iemand in de groep heb die eerst een leuk verhaal verteld en daarna geniepig probeert het werk te verdelen zodat hij het belangrijkste onderzoek heeft (en daardoor hoogste invloed heeft op het cijfer) probeer ik altijd ff 1 op 1 met zo iemand de facts straight te krijgen. Ik hou niet van achterbaks gedoe. Als mensen niet meewerken moet je ze er uit kicken, en als je begeleider vindt dat je jezelf aanstelt zoek je het gewoon hoger op. Wij hebben het voordeel dat als je bij ons een onvoldoende haalt het alleen midden in de zomervakantie kan herkansen & dat je het vak nog maar max. met een 5.5 kan afronden.
Het vervelende aan psychologie lijkt me nou juist weer dat het misschien niet zo makkelijk is om andere studenten te leren kennen die net zo gemotiveerd zijn als jijzelf. Het zijn er zoveel.. je kunt ze moeilijk allemaal aan gaan sprekenquote:Op zondag 3 januari 2010 13:24 schreef Pavlovje het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat de verhoudingen bij psychologie niet veel beter zijn. Nu scheelt het dat je jaar veel groter is, dus als je om wilt gaan met voornamelijk gemotiveerde studenten, zul je er meer hebben om uit te kiezen.
Waarom zouden volgens jou trouwens de WO'ers er nog meer met de pet naar gooien dan de HBO'ers?quote:Op zondag 3 januari 2010 12:52 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Vooral psychologie ja. Sowieso al die sociale feeststudies
Omdat ik hier in een studentenflat zit, waar ongeveer 40% psychologie studeert en ze nog lakser zijn in hun studie dan ik. Daaromquote:Op zondag 3 januari 2010 14:00 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Waarom zouden volgens jou trouwens de WO'ers er nog meer met de pet naar gooien dan de HBO'ers?
En waarom noem je psychologie een feeststudie? Dat vind ik altijd weer jammer. Ik begrijp wel waar het vandaan komt, maar je draagt natuurlijk niet bij aan het imago van de studie, terwijl het in essentie heus wel een interessante en goede studie is. De mensen die het studeren degraderen de psychologie al genoeg.
Leuk en aardig, maar probeer maar eens iemand uit een projectgroep te zetten die nét genoeg doet voor een 5.0 of een 5.5. Onmogelijk. (In ieder geval op de Hanzehogeschool in Groningen.)quote:Op zondag 3 januari 2010 12:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik iemand in de groep heb die eerst een leuk verhaal verteld en daarna geniepig probeert het werk te verdelen zodat hij het belangrijkste onderzoek heeft (en daardoor hoogste invloed heeft op het cijfer) probeer ik altijd ff 1 op 1 met zo iemand de facts straight te krijgen. Ik hou niet van achterbaks gedoe. Als mensen niet meewerken moet je ze er uit kicken, en als je begeleider vindt dat je jezelf aanstelt zoek je het gewoon hoger op. Wij hebben het voordeel dat als je bij ons een onvoldoende haalt het alleen midden in de zomervakantie kan herkansen & dat je het vak nog maar max. met een 5.5 kan afronden.
[..]
100% mee eens.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:33 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Het is helemaal niet op een achterbakse manier belangrijk werk inpikken.
Waarschijnlijk ligt het op dit moment vooral aan het niveau van de gemiddelde HBO'er, of iig de gemiddelde student in mijn klas. Goed Nederlands schrijven is blijkbaar erg moeilijk voor sommigen. Ik schaam me als ik iets inlever waaraan ik mee heb gewerkt dat vol staat met taalfouten. Daar wil ik mijn naam niet op hebben.
Verder trekken sommige medestudenten de raarste conclusies of zetten ze documenten 'verkeerd' op (in de zin van: het kan veel beter, efficienter, netter, mooier geformuleerd, logischer). Tja, natuurlijk kun je ze dan wel 'helpen', maar ik ben er niet om te doceren, ik ben er om een goed punt te halen. Ik doe liever geen dubbel werk, dus dan doe ik het maar gewoon zelf. De meesten zijn er ook blij mee, want ze zien zelf ook wel dat zij in hun eentje dat niveau niet hadden gehaald.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |