Mja, het is helaas geen KLB hierquote:Op zaterdag 2 januari 2010 00:46 schreef Blinker het volgende:
Mensen die denken dat ze hoogbegaafd zijn, maar het eigenlijk niet zijn
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 00:46 schreef Blinker het volgende:
Mensen die denken dat ze hoogbegaafd zijn, maar het eigenlijk niet zijn
Eerder melagomaan
Ik beweer dan ook niet hoogbegaafd te zijnquote:
Dus toch geen hoax!quote:Op zaterdag 2 januari 2010 00:53 schreef tennisracket het volgende:
Maar je bent het wel! Je bedacht eerst hoe je het ging typen. Maar toen je het eenmaal ook echt ging typen, was je het vergeten
Dank voor je verdere toelichting en goed te lezen dat het je aan het denken heeft gezet (met betrekking tot de kwestie wetenschappelijk versus praktijk). Als ik het goed begrijp, richt je je dus graag op enkele specifieke onderdelen van het brein en het functioneren hiervan. Dat is complex, maar wel enorm interessante materie: neuropsychologie. Je moet wel beseffen dat dit slechts een onderdeel is van het geheel en dat je dus door dat geheel heen zal moeten bijten, zeker de eerste jaren. Ik ga er echter vanuit dat je dat wel zal begrijpenquote:Op woensdag 30 december 2009 17:35 schreef RRGJL het volgende:
[KNIP]
Ik kom van het VMBOIk doe nu HBO Informatica, maar dat eigenlijk vooral als opstapje naar het WO.
September begin ik, als alles goed gaat, met psychologie in Maastricht![]()
Ik had zelf altijd de indruk dat je je 'moest' richten op een gebied. Dus praktisch of wetenschappelijk. Nu ik er zo over nadenk, is het eigenlijk ook wel logisch dat beide goed te combineren zijn.
Schrijven heb ik ook altijd erg leuk gevonden, dus wie weet dat dat hiermee goed te combineren is.
(en nu ga ik me even ontopic houden)
Dat vraag ik me ook al af, ik doe VWO maar ik heb een keer een IQ-Test gedaan en daar kwam uit, dat ik een IQ van 110 heb. Gebruik ik m'n IQ dan gewoon heel goed?quote:Op maandag 21 december 2009 16:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een diagnose impliceert dat het om een medische aandoening gaat. En dat is het mi niet. En wat is tegenwoordig dan hoogbegaafd? Ben je dat al met een iq van 130 ofzo? Dat heb je al nodig om een fatsoenlijike universitaire studie te doen, dat geldt voor bosjes mensen die daar verder helemaal geen problemen mee hebben.
Klopt. Al is het in zekere zin natuurlijk wel een feit dat als je al ergens kans hebt op uitdaging in het onderwijs, dat wel in het universitair onderwijs is. Dus in die zin is het best logisch.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 11:44 schreef lezzer het volgende:
Dan ben je een goede havist/matige vwo-er volgens mij
Maar ik snap niet waarom iedereen hier hoogbegaafd koppelt aan universitair onderwijs.
hb gaat meer over de manier van leren dan over de stof.
Het gaat ook niet alleen om IQ (het ligt trouwens ook aan het profiel dat je doet. dat kan ook een boel verklaren).quote:Op zaterdag 2 januari 2010 11:23 schreef Pudding_broodje het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook al af, ik doe VWO maar ik heb een keer een IQ-Test gedaan en daar kwam uit, dat ik een IQ van 110 heb. Gebruik ik m'n IQ dan gewoon heel goed?
Was gewoon een IQ test voor mijn leeftijd hoor.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 11:54 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Het gaat ook niet alleen om IQ (het ligt trouwens ook aan het profiel dat je doet. dat kan ook een boel verklaren).
Ook om inzet en karakter (hoe open-minded en geïnteresseerd ben je).
Ja... en..? Ik heb het toch niet over die IQ-test?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:04 schreef Pudding_broodje het volgende:
[..]
Was gewoon een IQ test voor mijn leeftijd hoor.
Dat vond ik zelf dus eigenlijk helemaal niet.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 11:53 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Klopt. Al is het in zekere zin natuurlijk wel een feit dat als je al ergens kans hebt op uitdaging in het onderwijs, dat wel in het universitair onderwijs is. Dus in die zin is het best logisch.
Zoals ik al zei: als je ergens uitdaging vindt is het daar. Dat het dan ook gebeurt is geen feit, ergens anders zul je het iig niet vindenquote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:25 schreef lezzer het volgende:
[..]
Dat vond ik zelf dus eigenlijk helemaal niet.
Het was veel, maar meer een kwestie van gedisciplineerd werken.
Een uitdaging om te gedijen in een omgeving die je niet ligt?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:38 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: als je ergens uitdaging vindt is het daar. Dat het dan ook gebeurt is geen feit, ergens anders zul je het iig niet vinden
Nee, mijn punt is enkel dat we in nederland MBO HBO en WO kennen. WO is de 'moeilijkste vorm' van onderwijs. De vorm met de meeste intellectuele uitdaging. Op het HBO en MBO vind je die uitdaging sowieso zeer zeker al niet (al dat groepswerk, vreselijk).quote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:56 schreef lezzer het volgende:
[..]
Een uitdaging om te gedijen in een omgeving die je niet ligt?
Dat maakt toch verder geen verschil met het onderwijs dat is toegespitst op de middelmaat?
Dat is jouw mening. Ik vind het groepswerk (en de vrijheid die daarbij hoort) zo prettig dat ik erover denk om op het HBO te blijven.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:59 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Nee, mijn punt is enkel dat we in nederland MBO HBO en WO kennen. WO is de 'moeilijkste vorm' van onderwijs. De vorm met de meeste intellectuele uitdaging. Op het HBO en MBO vind je die uitdaging sowieso zeer zeker al niet (al dat groepswerk, vreselijk).
Op het HBO ervaar ik dat "je bek opentrekke" een positief effect op je groep heeft. En als de rest niets doet, zelf ook niets doenquote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:22 schreef lezzer het volgende:
Ik vond het groepswerk ook verschrikkelijk.
Met name omdat de rest aan het lanterfanteren was en ik alles alleen moest doen.
Mijn perfectionisme zat me goed in de weg daar...
Vrijheid en groepswerken gaan toch niet samen? Je bent altijd gebonden aan opdrachtjes die ze voor je maken en dan ook nog eens aan de tijden dat je groepsgenoten niet hoeven te werken/hockeyen/bij mama op bezoek gaan/piktrekken.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:21 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Dat is jouw mening. Ik vind het groepswerk (en de vrijheid die daarbij hoort) zo prettig dat ik erover denk om op het HBO te blijven.
Een opleiding aan een kunstacademie kan anders behoorlijk uitdagend zijn.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:59 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Nee, mijn punt is enkel dat we in nederland MBO HBO en WO kennen. WO is de 'moeilijkste vorm' van onderwijs. De vorm met de meeste intellectuele uitdaging. Op het HBO en MBO vind je die uitdaging sowieso zeer zeker al niet (al dat groepswerk, vreselijk).
Natuurlijk heeft ook WO veel nadelen voor HB'ers. Mijn punt is enkel dat het the lesser of all evils is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |